DDR5-muistit - kellotukset ja kokemukset

Se meni vissiin niin päin että helpompi ostaa liian korkeilla taajuuksilla olevat muistit ja siitä sitten laskea ja kiristellä, kun alkaa jotain 6600/34 kittiä koittaa saada tonne +8000mhz?

Hei mites? Saisko lisää tilaa lämpöjen puolesta kellotella, jos otan heatspreaderit pois. Mulla on tuommonen jonsbon 2 hyrrän cooleri muistejen päällä tällä hetkellä. Vesi ei kiinnosta. Matalat muistit 33mm. 48c nostaa nykysi lämmöt kovimmissa testisessioissa. Trefi tais olla se 65k. Cl34 7400mhz ajan nykysi. 1.5v vdd 1.49v vvdq.
Mulla ei oo nuo ajoitusten säätelyohjelmat toiminu nii biosista pitäny kaikki säätää.

F5-6400J3239G16GX2-RS5K​

Edit: Jäi mainitsematta että nettikeskusteluista saanut kuvan et näissä halppis muisteissa enemmän kyse eristeestä kuin lämmönlevittäjästä.

Viimeksi muokattu:
Hei mites? Saisko lisää tilaa lämpöjen puolesta kellotella, jos otan heatspreaderit pois. Mulla on tuommonen jonsbon 2 hyrrän cooleri muistejen päällä tällä hetkellä. Vesi ei kiinnosta. Matalat muistit 33mm. 48c nostaa nykysi lämmöt kovimmissa testisessioissa. Trefi tais olla se 65k. Cl34 7400mhz ajan nykysi. 1.5v vdd 1.49v vvdq.
Mulla ei oo nuo ajoitusten säätelyohjelmat toiminu nii biosista pitäny kaikki säätää.

F5-6400J3239G16GX2-RS5K​

Lämmöt nousee jos otat heatspreadit pois.

F5-6400J3239G16GX2-RS5K​

F5-6400J3239G16GX2-RS5K​

Ei sulla satu zentimingista kuvaa olla? 🙏

F5-6400J3239G16GX2-RS5K​

Ei välttämättä ole muuta merkitystä, kuin et lämmöt nousee ja laskee nopeammin. Noiden RS5/FX5 halpismuistien heatspreaderit on niin ohutta alumiinia et on lähinnä näön vuoksi..

Noista kannattaa kattoo myös, että ottaahan se HS kunnolla edes piireihin kiinni? Nois on vaa joku lämpöteippi sielä välis joka ei välttämättä edes ota keskimmäisiin piireihin edes kiinni. Eli jos ne lähtee lähes itestään irti ni samalla hyvä laittaa vähän pädiä/puttyä PMIC:lle, ja sit puristella kunnolla kaikkiin piireihin kii

Niin kuin aikasemmin laitoin tuolla viestissä, niin nää ajoitusten säätöohjelmat ei jostain syystä toimi mulla. Kaikki biosista sääjettävä. Voin tietenkin biosista kuva ottaa.

ZenTimingsilla ei voi säätää, mutta se näyttää ne arvot, jotka sinne on säädetty.

Intelille Asrock Timing Configurator:

Edit. Lisätty linkki Asrock Timing Configurator softaan Intel alustaa varten.

Viimeksi muokattu:
Paremminhan se ilma niihin perille menisi kun fanit suoraan puhaltaa.

Jos tarkemmin mietit logiikkaa niin voisi myös väittää että prosessori jäähtyisi paremmin jos siitä poistaisi sen coolerin ja laittaisi vaan suoraan esim. pöytätuulettimen puhaltamaan sivupelti irti sisälle.. ..mikä EI siis pidä paikkaansa. Eli nuo ovat oikeasti tarpeellisia (toisin kuin esim. RGB valot) elementtejä ja suunniteltu poistamaan lämpöä, johtamaan sitä muualle ja pidentämään sen osan elinikää.

ZenTimingsilla ei voi säätää, mutta se näyttää ne arvot, jotka sinne on säädetty.

Vai onko @alistujapete Intel? CL34 7200 ois vähä hassu AMD:llä. Sillon ei toki ZenTimings toimi vaan käytettävä sitä ASRockin softaa

Lisäsin tuohon omaan postaukseen linkin tuohon Asrock Timing Configrator softaan, jolla pitäisi nähdä ne asetuksen Windowsista käsin Intel alustalla.

Lisäsin tuohon omaan postaukseen linkin tuohon Asrock Timing Configrator softaan, jolla pitäisi nähdä ne asetuksen Windowsista käsin Intel alustalla.
Ei oo toiminu tai joku mulla estää näitä ohjelmia näkemästä mun ajoituksia.

@alistujapete Mulla on vähän eri mallin G.Skill Tridentit, mutta todennäköisesti samanlaiset tarrat. Irtosi melko helposti kun uitin isopropyylialkoholissa. Ei siis tarvi lämpöpyssyä tai asetonia näissä.

Hei kiitos kaikille avusta. Vastausten perusteella ei nakkena ajosta olisi apua lämpöjen suhteen.
Toin tuolla alkuperäisessä viestissä lisäyksenä esiin, että nettikeskustelujen perusteella nuissa halppis heatspreadereissä enemmänkin kyse eristeestä kuin lämmönlevittäjästä.

Mulla HWiNFOssa muistien lämpötila on "SPD Hub temperature". Eli ihan eri lastu, kuin itse muistipiirit. Jos kampoja ajelis nakkena, niin tuo lämpötila varmaan pysyis aika matalana. Tästä voi siis syntyä väärinkäsitys.

Lämpösensoreita voi toki olla myös ihan muistipiirien kyljessä. Paljaana myytävissä kammoissa näin pitää ollakkin.

DDR5-DIMM-Chipset_Black-Labels.jpg

F5-6400J3239G16GX2-RS5K​

Edit: Jäi mainitsematta että nettikeskusteluista saanut kuvan et näissä halppis muisteissa enemmän kyse eristeestä kuin lämmönlevittäjästä.
Jos joskus oot biosissa ni nakkaa vaikka yv:nä kuva, niin saa vähän pohjaa mihin suuntaan lähteä xD onhan tää vähän oikomista kun apua pyytää mut..

Mulla HWiNFOssa muistien lämpötila on "SPD Hub temperature". Eli ihan eri lastu, kuin itse muistipiirit. Jos kampoja ajelis nakkena, niin tuo lämpötila varmaan pysyis aika matalana. Tästä voi siis syntyä väärinkäsitys.

Lämpösensoreita voi toki olla myös ihan muistipiirien kyljessä. Paljaana myytävissä kammoissa näin pitää ollakkin.

DDR5-DIMM-Chipset_Black-Labels.jpg

Mitä sulla toi spd hub lämpötila normaalisti näyttää?

Itse tehty teline kahdelle 60mm tuulettimelle. Tiukat 52ns asetukset TeamGroup 8000Mt/s. Rasitustestissä alle 36c aina (tuulettimet täysillä).

Näyttökuva 2025-02-02 143735.png

Viimeksi muokattu:
Itse tehty teline kahdelle 60mm tuulettimelle. Tiukat 52ns asetukset TeamGroup 8000Mt/s. Rasitustestissä alle 36c aina.

Näyttökuva 2025-02-02 143735.png
Onko ne paljaana siellä alla? Oon kattonu noita kans mitä siihen päälle saa. Mut en oo kokenut tarvitsenani. Mitkä teamgroupit sulla on? Pitää koittaa ettii topicista jos oot kuvaa ajatuksista laittanut :)

Onko ne paljaana siellä alla? Oon kattonu noita kans mitä siihen päälle saa. Mut en oo kokenut tarvitsenani. Mitkä teamgroupit sulla on? Pitää koittaa ettii topicista jos oot kuvaa ajatuksista laittanut :)
Ei ole paljaana, tikut ihan koskemattomat. Joku 2×24gb 8000Mt/s cl38 kitti, ei näyttänyt hwinfokaan juuri tarkemmin eikä löytynyt enään Datatronicilta mistä ostin..

Viimeksi muokattu:
Ei ole paljaana, tikut ihan koskemattomat. Joku 2×24gb cl38 kitti, ei näyttänyt hwinfokaan juuri tarkemmin eikä löytynyt enään Datatronicilta mistä ostin..
Juu kun itellämi 6600cl34 kitti ni mietin ja mietin. Emon biossin päivitän kuitenkin nyt ni se aina sotkenut ettei samat ajotukset oo jostain syystä toiminut, niin mietin jos kokeilis jotain erilaista.

Löytyykö noista AM5:n Nitro -asetuksista jostain kunnon selostetta?
Tällä nykyisellä ikivanhalla X670E-F 1410 / AGESA 1.0.0.7 BIOS versiolla kun en muista edes nähneeni kyseistä asetusta ja uudemmista se löytyy, niin pohtinut olisiko tuo sitten se syypää miksei uudemmat BIOS versiot ole vakaita edes pienemmillä kelloilla.
ZenTimings > Tools > System Info näyttäisi Nitroiksi 2/2/0.

Yks hyvä jäähdytys ratkaisu muisteille on bitspowerin alumodulit, jäähdyttää sellaisenaan jo aika hyvin ja jos ei riitä, niin blokki kiinni, ei tartte erillisiä tuulettimia huudattaa :)

Bios päivitetty ja tästä taas hyvä lähteä... Huoh.. xD Pitää jostain koittaa etti jos löytyis jotkut löysät +8000 asetukset netistä ni sais edes pohjan mistä lähtee sitten säätämän päivä kerrallaan.

Näyttökuva 2025-02-02 152313.png

Statistiikka

Viestiketjuista
266 801
Jäsenet
75 907
Uusin jäsen
lejube

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom