ei sulla tallessa enää tota? xD
Kun sain tämän 9800x3D:n kuukausi sitten, niin laitoin tuon 7800x3D:ni myyntiin täällä IO:ssa että tässä myynnissä todellinen helmi yksilö eli Golden IMC niin tunnissa oli jo myyty pyyntihinnallani, joka oli 30e enemmän mitä uutena viime heinäkuussa siitä maksoin kun uutena ostin. Noita IMC:tä varmaan 1kpl tuhannesta, Overclockissakin eli "maailmalla" oli jengi ihmeissään viime kesällä kun laitoin tuon saman kuvan sinne että WTF, 6800 1:1 ja siis 7800x3D. Peukkuja tuli kuvastani.
Nykyisellä 9800x3D kokeilin äkkiseltään ja Winukkaan meni 6600 1:1 autoasetuksilla, 6800 kaatui W11 lataukseen enkä ole jaksanut jahdata saisko noilla vakaaksi. No 6600 varmasti saisin mutta eri asia olisiko se nopeampi kuin nykyiset timmit 6400 asetukseni (59.7ns Aida64 latenssi).
Millä arvoilla noi tPHYRDL ja tMRDPDA saa synkattya oikeen? heittelee suuntaan ja toiseen mut ei ikinä jää tasan xD
Noihin vaikuttaa emolevy ja muistit kuinka ne saa synkronoitua. Omalla halppis 200e B650 emollani en saanut mitenkään synkkaan näitä muistejani 78x3D vaikka mitä tein kun oli RAM 6200/6400.
Muistit 6000 ne olivat koko ajan synkassa, automaattisesti eli itsestään. Muistini G.Skill Hynix A-die 2x32GB 6400c32 ilman mitään Expo scheissea.
9800x3D:lla, ja siis samalla emolla saan synkkiin tPHYPHY omalla asetuksella joka aukeaa bioksessa vain näillä 9000-sarjalaisilla... en muista asetuksen nimeä tähän hätään mutta ei ole mulla nyt synkissa tuolla asetuksella koska aiheutti epävakautta asetuksilla jotka olivat 18h Karhu+100x Usmus1 vakaat eikä Aida64 latenssissa ollut eroa vrt. nykyiset 36/38 tPHY.
Mitä tuolla 64gbllä tekee pelatessa? Monissa näyttää suosituskin olevan edelleen 16gb.
EDIT. Päivitin tekstiäni isosti eli rautalankaa...
Suositus on siellä varmaan joku 2000-sarjan nVidia korttikin, kyllä silläkin voi pelata, 1080p ja Low asetuksilla... 32Gb rajoittaa jo useissakin peleissä vuonna 2024/2025.
RAM muistin määrä, oli se sitten 16Gb, 32Gb tai 64Gb ei anna laskenta tehoa yhtään lisää eli AVG FPS, mutta se parantaa niitä kriittisiä, ***tumaisia FPS droppeja eli koska kone kyykkää muistien takia, kivalle tuntuu kun just olet ottamassa 100% varman Headshotin ja just silloin koneen FPS droppaa, BANG, olet kuollut.
Katteleppa noita 1% FPS ja 0.1% FPS tuloksia, vaikka peli ei käytä enempää muistia niin 32Gb > 64Gb päivitys silti vaikuttaa pelien pyörimiseen. Tarvitsee Winukan sekä peli-enginen hieroa vähemmän virtuaalista/Cache muistia.
Kaikki muisti, sijaitsi se sitten prossussa, keskusmuistissa, emolevyn piireillä, verkkokortissa, äänikortissa yms., Windowsissa (virtuaalinen/cache) tai näyttiksessä on vain puskuria joissa dataa säilytetään kunnes se myöhemmin prosessoidaan.
RAM 64Gb kun vapauttaa koneen resursseja.
Tarkov, Streets 1440 Offline >
1% +30% ja 0.1% +40% kun mennään 32Gb > 64Gb vaikka käytössä arviolta Ram 10-15Gb (en tiedä tarkkaan koska en omista peliä)! Eli pelikokemus on paljon sulavampi ja siinähän sinä olet hiiren päässä tähtäilemässä...
Jos koneessa 32Gb muistia, niin siinä ei paljoa auta vaikka vaihtaisit paljon tehokkaamman prosessorin tai näytönohjaimen koneeseesi, se silti kävisi 32Gb mukaan ja saisit enemmän Avg FPS, mutta silti, entäs noi kriittiset 1% ja 0.1% FPS lukemat kun sulla edelleen se 32Gb?
Tämäkin video jo vuodelta 2023.