Älä usko ihan kaikkea mitä täälläkin totuutena väitetään. Mulla ei ole ihan 4k, mutta 3440x1440 ultrawide. Tuon kaverina rankasti kellotettu 7900XTX. Kummasti on FPS:t noussut aina kun olen prosessoria päivittänyt - tuon näyttö+näyttis setin kanssa ollut käytössä 5800X3D, 7800X3D, 9800X3D sekä nyt 9950X. Ja voin sanoa, että 5800X3D 32GB 3800CL14 DDR4 - muisteilla oli hätää kärsimässä tuon kanssa.
Kokeilussa oli hetken 5800X3D:n myynnin jälkeen 3900X ja 5700G, jotka olivat lähes käyttökelvottomia stutteroinnin ja yleisen nihkeyden vuoksi.
Se ajatusvirhe mikä joillakin vaikuttaisi olevan, on se että isompi resoluutio vaatisi vähemmän prosessorilta, tai että prosessori ei merkitsisi mitään kun näytönohjain on rajoittava tekijä. Ja tuohan ei pidä alkuunkaan paikkaansa - jonkun sitä näyttistä on "ruokittava", ja jos ruudulla on isolla resoluutiolla esim. paljon CPU:n laskemaa fysiikkaa tai NPC:itä riehumassa, niin se prossun merkitys vain korostuu entistä enemmän.
Tuo ilmenee esim. niin, että näytettävä average FPS-lukema on ihan kohtalainen, 1% lowt voi olla vähän alhaalla, mutta 0.1% low pohjamudissa - pelit stutteroi ja tuntuu tahmaiselta sekä tökkiviltä, tai jotenkuten muuten "häiritsevän tuntuisilta" pelata. Toki tämä riippuu myös aivan pelistä, mitä niissä tapahtuu ja miten on toteutettu.
Eli kun ostat sen 5080:n jonkun wanhan DDR4-raudan kaveriksi ja manaat pelien stutterointia tai yleistä nihkeyden ja tahmaisuuden tunnetta vaikka olisi +200FPS lasissa, muista mitä olen sanonut asiasta - Kokemus on muutakin kuin pelkkiä numeroita.