Days Gone (2019)

Itse olen saanut sellaisen käsityksen ettei saa jatkoa. Ei vissiin menestynyt tarpeeksi hyvin tai jotain.
 
Pelihän myi kohtalaisesti(8-10m) mutta ei kuitenkaan niin paljoa mitä Sonyn muut isot yksinoikeudet ja eikä saanut MC pisteitä tarpeeksi(71) kaiken lisäksi tämähän pelinkehitys ollut todella ongelmallista, monia lykkäyksiä ja pääpahahmoja muutettiin kesken pelin(tästä on jäänteitä kuitenkin Deaconin dialogissa mitkä ei natsaa) koska pelitestaajat eivät tykäneet pelaajahahmosta koska liian mulkku(?)

Mutta toisaalta, odotettiihan Alan Waken jatko-osaakin se 13v että älä ikinä sano etteikö koskaan voisi tapahtua mutta ei ihan pariin vuoteen kuitenkaan.

Days Gone kuitenkin jatkuu elokuvan muodossa, Sonylla varmaan katsottaan miten Gran Turismo menestyy teatteri kierroksella.

Edit: Minä olisin kuitenkin enemmin ottanut tästä TV-sarja version kuten last of us kun alkaa tunkemaan 20-30h peliä johonkin pariin tuntiin.
 
Pelihän myi kohtalaisesti(8-10m) mutta ei kuitenkaan niin paljoa mitä Sonyn muut isot yksinoikeudet ja eikä saanut MC pisteitä tarpeeksi(71) kaiken lisäksi tämähän pelinkehitys ollut todella ongelmallista, monia lykkäyksiä ja pääpahahmoja muutettiin kesken pelin(tästä on jäänteitä kuitenkin Deaconin dialogissa mitkä ei natsaa) koska pelitestaajat eivät tykäneet pelaajahahmosta koska liian mulkku(?)
Pakko sanoa, että minunkin mielestäni Deacon oli paikoitellen täysi mulkku :D Aina kun tykästyit hahmoon, käyttäytyi idioottimaisesti henkilöä X kohti, joka yritti vain auttaa Deaconia.

Epätykättävin hahmo pitkästä aikaa, mutta ehkä myös realistisin? Ihmisenähän Deacon oli hyvin samaistuttava, mutta videopelien hahmot tuppaavat olemaan yleensä sellaisia kiiltokuvasankareita, jotka tekevät aina epäitsekkäästi sen mikä on oikein. Joten ehkä siksi pisti normaalia enemmän silmään hahmo, joka ajatteli myös itseään. Ehkä tämä oli myös yksi pelin vahvuuksista ja syy miksi peli kiinnosti? (Ja toki Deacon teki myös epäitsekkäitä asioita ja hänestäkin kyllä paistoi paikoitellen tämä sankarihahmo läpi.)
 
Pakko sanoa, että minunkin mielestäni Deacon oli paikoitellen täysi mulkku :D Aina kun tykästyit hahmoon, käyttäytyi idioottimaisesti henkilöä X kohti, joka yritti vain auttaa Deaconia.
Tässähän varmaan on juuri tuosta vanhan version Deaconista jäänteitä kun ajelet rauhassa prätkällä ja yks kaks joudut väijytykseen ja sniper vielä kosauttaa sun mopon paskaksi, sitten henki hieverissä menet kiven taakse piiloon ja panos pussit huutaa tyhjyttään koska et jaksanut käydä täyttämässä panoksia ja sitten kun olet siellä kiven takana niin Deacon aloittaa "uhoamisen" = tulkaa tänne vin vi*un kusipäät täältä saatte napin otsaanne!

Näitä tilanteita on useaita varsinkin ihmisiä vastaan ja minä luulen että tämä on sitä "vanhaa" Deaconin dialogia mitä ei jostain syystä oltu keretty poistaa pelistä.

Onneksi tuohonkin löytyy modi PC:llä.

Itsekin ehkä olisin enemmän nähnyt "antisankari" Deaconin mielummin kuin nykyistä, joka ei sitten pelitestaajille maistunut tai en tiedä minkälainen vittupää se sitten on ollut, joka toinen sana on fuck niin ei sitäkään jaksa paljoa kuunnella mutta ehkä sellainen joka on vaimonsa menettänyt joka ei välistä kenestäkään paskan vertaa ja on vain kevyesti paskiainen muita kohtaan.

Toinen asia mikä tässä varmaan vaikuttaa on myös että pelissähän oli alunperin pitänyt olla lievää RPG pelaamista valintojen osalta mutta tämäkin oltiin kesken kehityksen poistettu= Olisitko saanut itse päättää oletko kiva vai mulkku Deacon vähän kuin Mass Effectien Shepard ekassa kolmessa pelissä.

Vaikka peli ei ole täydellinen mutta jos katsoo kuinka huonojen tähtien alla se on syntynyt niin tulos olisi ollut voinut olla paljon paljon huonompi kuin nykyinen ja ehkä Days Gone 2 olisi ollut sitten paljon helpompi kehittää kun tiedetään mitä haluttaan.

Pitihän se tietenkin maustaa omaa pelikierrosta Walking Dead mausteilla:
1687264393417.png

Edit: Jos joku muukin modaa peliä niin opiskelin sen verta että pelin sisäinen load order on sama kuin mitkä kirjaimet tulee ekana siis aakkosellinen latausjärjestys siis.

1687264845793.png


Että sain tuon Machete modin toimii koska TWD modi kanssa muokkasi samaa asetta niin minun piti saada tuo Machete modi alemmaksi kuin TWD modi ja se käy kun laitat kirjaimia eteen.
 
Horizon Forbidden Westin Aloy on tuplasti enemmän mulkku kuin Deacon. Siinä pelissä on päähahmo vähän pielessä ja vain vittuilee muille hahmoille kesken keskustelujen.

Deacon on suurimman osan ajasta jotain muuta kuin mulkku, mutta itselle olisi kyllä kelvannut myös kunnon kusipää ja kovanaama prätkäjengiläinen. Sitten olisi pitänyt vaan koko maailma rakentaa sen varaan. Nyt on lähinnä vain muutamissa kohdissa vähän huutamista liikaa, muuten aika Disneyä tämä Days Gone on. Toimii hyvin kyllä näinkin.
 
Youtubessa kiertää nyt kovasti videoita jotka antaa valonpilkahdusta jatko-osasta eli pientä toivoa on. Otsikoissa on toki yltiö-positiivisuutta mutta kuitenkin. Yllätyksekseni taidettiin mainita että ensimmäinen myi lopulta 9 miljoonaa kappaletta, eli mistään myyntiflopista ei voida puhua. Jatko-osa käsittääkseni kuopattiin aika aikaisin vaikka hahmotelma oli, tekniset ongelmat alussa painoi pisteitä alas (mikä hassua nyt ajatella sillä lopulta Steam-käännös pyöri kuin unelma 4k:llakin) ja myynti parani varmaan senkin takia hitaasti. Sonyn pallilla ei aikailtu päätöksissä...mutta taitaa olla pientä toivoa nyt ilmassa. Tämä peli oli itselläni eniten koskaan yllättäneistä, kun pelasin läpi, että kuinka hemmetin hyvä se oli.


 
Youtubessa kiertää nyt kovasti videoita jotka antaa valonpilkahdusta jatko-osasta eli pientä toivoa on. Otsikoissa on toki yltiö-positiivisuutta mutta kuitenkin. Yllätyksekseni taidettiin mainita että ensimmäinen myi lopulta 9 miljoonaa kappaletta, eli mistään myyntiflopista ei voida puhua. Jatko-osa käsittääkseni kuopattiin aika aikaisin vaikka hahmotelma oli, tekniset ongelmat alussa painoi pisteitä alas (mikä hassua nyt ajatella sillä lopulta Steam-käännös pyöri kuin unelma 4k:llakin) ja myynti parani varmaan senkin takia hitaasti. Sonyn pallilla ei aikailtu päätöksissä...mutta taitaa olla pientä toivoa nyt ilmassa. Tämä peli oli itselläni eniten koskaan yllättäneistä, kun pelasin läpi, että kuinka hemmetin hyvä se oli.



Valitettavasti materiaali näihin videopätkiin on siitä alkuperäisestä versiosta.
 
PC:lle täysin pätsätyn hankkineena, oli kyllä mainio peli ja jatko kiinnostaa kyllä.

@demu verrrattuna itsellä on hivenen erilainen kyllästymiskynnys :lol: . Tongin mielestäni kaikki missiot, en juossut main questin perässä, ja tein kaiken mitä pystyi. Vaikka hyvä olikin, niin perus tekeminen alkoi lopulta toistaa itseään. Ihmetyttää kyllä aina miten eri tavalla porukka kokee toiston ja jaksaa (tai ei jaksa) pelata uudelleen samaa. En siis mitenkään pahalla tässä kommentoi, sehän on vain mahtavaa jos maistuu pitkän kaavan mukaan.

1710599794367.png
 
Itsellä 60h aikalailla tasan kellossa ja kaikki paikat tuli kyllä koluttua ja kaikki sitet ja dropit, hordet yms. Kerättyä/suoritettua. Taisin kaikki mahdolliset nestitkin tuhota. 40/61 achia näemmä kerätty.

Ihan käsittämätön kyllä tuo Demun tuntimäärä. :comp2: :D
 
Pelihän ei ole tietenkään täydellinen (mikä olisikaan?), esimerkiksi luutatessa taloja huomasi äkkiä että rakennukset on aika staattisia ja parin tunnin jälkeen kaikki esineet oli nähty, eläimistö luonnossa aika vähäistä (mikä toisaalta voisi selittyä sillä että ovat piilossa zombeilta, haha). Mutta muuten mielestäni mappi oli kooltaan sopiva, ei liian iso tai pieni eli ei tullut mitään Ubisoftin pelien ähkyä että pelin pituutta on keinotekoisesti kasvatettu työntämällä älyttömät määrät turhaa tekemistä.

Mutta omaan makuun paras zombie-peli koskaan, laumojen kohtaaminen ja hengiltä saaminen oli kutkuttavan hektistä ja jännittävää!
 
Kyllähän tää oli yks parhaista tuon tyyppisistä peleistä ikinä, ja tarina oli loistava.. Mielelläni maksaisin vaikka 100e kakkososasta.

Mutta tiedä sitten miten se tarinallisesti saadaan toteutettua niin että tulee yhtä hyvä kuin ykkösestä.
 
Kyllähän tää oli yks parhaista tuon tyyppisistä peleistä ikinä, ja tarina oli loistava.. Mielelläni maksaisin vaikka 100e kakkososasta.

Mutta tiedä sitten miten se tarinallisesti saadaan toteutettua niin että tulee yhtä hyvä kuin ykkösestä.
Eiköhän se NEROn päämaja ja ylin johtaja voisi olla todennäköisimpänä kohteena.
Lähtisin siitä, että syystä tai toisesta päähenkilöt joutuvat pakenemaan Lost Lakelta (esim. superfriikkien / superlaumojen tms. ajamina, joita mahdollisesti NEROn ylin johto ohjaa).
Pako suuntautuu sieltä Renoon päin (jonne Kouri suuntasi).
Siellä on saatu vihjeitä (O'Brianin kautta) siitä missä NEROn johtoporukka piileskelee (turvassa alueella jonne friikit eivät pääse).
 
Pelihän ei ole tietenkään täydellinen (mikä olisikaan?), esimerkiksi luutatessa taloja huomasi äkkiä että rakennukset on aika staattisia ja parin tunnin jälkeen kaikki esineet oli nähty, eläimistö luonnossa aika vähäistä (mikä toisaalta voisi selittyä sillä että ovat piilossa zombeilta, haha).

Kiteyttää meikäläisen mietteet tästä pelistä aika hyvin. Edeltävä peli ennen Days Gonea oli RDR2, josta tuli nautittua 250 h. Days Gonessa taisin peurojen lisäks jonkun toisenkin eläinlajin bongata. Kesken jäi.
 
Itse vuosi sitten kirjoitin että enpä taida survivalia ja keräilyjuttuja tässä jaksaa tehdä.. noh tässä vuoden aikana jostain syystä aina halusi takaisin mopoilemaan ja nyt on kaikki muut saavutukset saatuna paitsi ne challenge trophyt. Joka paikka on koluttu ja survival2 moodissa pelattu vaikeimmalla tasolla...

Joku tässä pelissä on vain niin hyvää! :D Noh mutta nuita challengeja en kyllä pelaa... varmana...
 
Itse kokeilin yhtä challenge aikoinaan, se oli yllättävän hauska kisailu prätkällä. Ei kuitenkaan tullut sen enempää niitä tehtyä.
 
Nyt kun näinä päivänä uutisoidaan, miten myrkkykeiso ( Cicuta virosa) on laittanut Suomessa uimarantoja sulkuun, ja miten tuota kasvintorjuntaa varotaan tekemästä ennen uimakauden päättymistä (=myrkky lähtee leviämään ja saastuttaa vesialueita. myös karjaa kuolee ajoittain tähän), niin tämä kasvi on nyt se water hemlock, jota pelattava hahmo kerää ja mihin lopussa se militarian eversti Garett lopussa kuolee teekupin äärelle.

Pelkkä Hemlock (ilman wateria) olisi taas myrkkykatko ( Conium maculatum ), mitä myös Suomessa esiintyy ja johon mm. Sokrates kuoli, kun pakotettiin kuolemantuomiolla juomaan kys. myrkytettyä nestettä.
**************
Pisteitä pelille siitäkin, kun vaihteeksi jonkun greeherbin yms. on korvannut realimaailmassa olevat kasvit.
 
Itse vuosi sitten kirjoitin että enpä taida survivalia ja keräilyjuttuja tässä jaksaa tehdä.. noh tässä vuoden aikana jostain syystä aina halusi takaisin mopoilemaan ja nyt on kaikki muut saavutukset saatuna paitsi ne challenge trophyt. Joka paikka on koluttu ja survival2 moodissa pelattu vaikeimmalla tasolla...

Joku tässä pelissä on vain niin hyvää! :D Noh mutta nuita challengeja en kyllä pelaa... varmana...

Noh... niin... no pelasin challenget..

Screenshot 2024-08-23 at 13.59.21.png
 
Aikanaan itsekkin pleikkarilla kaikki challenget ja platina taskuun. Tämän jälkeen peliin tuli new game+ sekä noita haastejuttuja joten niitä pitäisi käydä suorittamassa. Ehkä kun saadaan varmuudella kakkososa niin voisi muistojen virkistämiseksi pelata uudelleen.
 
2 vuotta sitten ton läpäisin, niin eilen illalla nukkumaan mennessäkin tuli mieleen, että prkl kun pitäis se new game+ aloittaa. Tässä nyt vähän samaa suuntaa pelailtu, Metro Exodus tuli vedettyä just läpi ja nyt ollaan Dying Light 1:n kimpussa. Dying Light 1:n alussa jo ekan varsinaisen ulkoilmatehtävän jälkimainingeissa tuli vähän samanlainen creepy-fiilis ku Days Gonessa ja sen salalopussa (tosin ei nyt niin vahva, mutta silti). On kyl kaunis ja tunnelmallinen tuo Dying Light 1:kin, liekö myös aliarvostettuja mestariteoksia sekin.
 
2 vuotta sitten ton läpäisin, niin eilen illalla nukkumaan mennessäkin tuli mieleen, että prkl kun pitäis se new game+ aloittaa. Tässä nyt vähän samaa suuntaa pelailtu, Metro Exodus tuli vedettyä just läpi ja nyt ollaan Dying Light 1:n kimpussa. Dying Light 1:n alussa jo ekan varsinaisen ulkoilmatehtävän jälkimainingeissa tuli vähän samanlainen creepy-fiilis ku Days Gonessa ja sen salalopussa (tosin ei nyt niin vahva, mutta silti). On kyl kaunis ja tunnelmallinen tuo Dying Light 1:kin, liekö myös aliarvostettuja mestariteoksia sekin.

Dying Light oli aika suosittu aikanaan, että en tiedä oliko edes aliarvostettu.

Days Gone on kyllä, todella hyvä peli! Minäkin meinasin ensin sivuuttaa vaan "taas yksi open world zombie survival kistus", mutta onneksi en.

Pitäiskin pelata lisää tätä, taisi muutama horde olla siivoamatta vielä ng:ssä ja sitten tietysti ng+
 
On kyl kaunis ja tunnelmallinen tuo Dying Light 1:kin, liekö myös aliarvostettuja mestariteoksia sekin.

Dying Light 1 on kyllä nimenomaan tunnelmallinen mestariteos. Ei kuitenkaan aliarvostettu, vaikka itsekin niin aikanaan ajattelin. Peliä myytiin 7 kuukaudessa 5 miljoonaa, ja kaiken kaikkiaan myyty 20 miljoonaa. Harmi että kakkososa perseiltiin geneeriseksi hötöksi.
 
Dying Light 1 on kyllä nimenomaan tunnelmallinen mestariteos. Ei kuitenkaan aliarvostettu, vaikka itsekin niin aikanaan ajattelin. Peliä myytiin 7 kuukaudessa 5 miljoonaa, ja kaiken kaikkiaan myyty 20 miljoonaa. Harmi että kakkososa perseiltiin geneeriseksi hötöksi.
Olisiko tarkoitettu Dying Light aliarvostuksella sitä että kriitikot eivät tykänneet. 7/10 peli metan mukaan.
 
Dying Lightin, Last of Usin ja Days Gonen kaikkien perusjuonen läpipelanneena sanoisin, että kaikki kolme parasta ”elävien kuolleiden” videopeliantia. Vaikkei Days Gone ja DL pääsekään käsikirjoituksessa tai ääninäyttelyssä lähellekkään LoUta niin pelimekaanisesti molemmat on viihdyttäviä.
Näitä olisi kiva saada lisää, mutta ei ainakaan DL2 taida olla ykkösen tasoa. Vielä on LoU pt. 2 pelaamatta, eli onneksi jotain vielä:giggle:
 
Dying Lightin, Last of Usin ja Days Gonen kaikkien perusjuonen läpipelanneena sanoisin, että kaikki kolme parasta ”elävien kuolleiden” videopeliantia. Vaikkei Days Gone ja DL pääsekään käsikirjoituksessa tai ääninäyttelyssä lähellekkään LoUta niin pelimekaanisesti molemmat on viihdyttäviä.
Näitä olisi kiva saada lisää, mutta ei ainakaan DL2 taida olla ykkösen tasoa. Vielä on LoU pt. 2 pelaamatta, eli onneksi jotain vielä:giggle:

No itse en jaksanut pelata DL1:sitä kovin kauaa. Liian HC yöt omaan makuun ja lähempänä survival genreä, kun nuo muut luettelmasi pelit.

DL2 on lähempänä days gonea siinä suhteessa kyllä, että helpommin lähestyttävä. Itsehän pelasin melkein putkeen. DL2:n, Days Gonen ja TLoU:n ja vähän myöhemmin vielä Dead Island 2:n. Kaikki omasta mielestä pirun hyviä pelejä. Toki en osaa sanoa kuinka paljonntrsinoiden taso eroaa DL1 ja 2 välillä, mutta kyllä tuo 2 oli senkin osalta omasta mielestä ihan ok ainakin.
 
Dying Lightin, Last of Usin ja Days Gonen kaikkien perusjuonen läpipelanneena sanoisin, että kaikki kolme parasta ”elävien kuolleiden” videopeliantia. Vaikkei Days Gone ja DL pääsekään käsikirjoituksessa tai ääninäyttelyssä lähellekkään LoUta niin pelimekaanisesti molemmat on viihdyttäviä.
Näitä olisi kiva saada lisää, mutta ei ainakaan DL2 taida olla ykkösen tasoa. Vielä on LoU pt. 2 pelaamatta, eli onneksi jotain vielä:giggle:

Itte pelasin sitten sopivasti TLOU2 perään Days Gonen, niin harmitti, että mihin paskaan olin tuhlannut ihan pirusti aikaa ennen tuota mahtavaa Days Gonea. TLOU2 oli piiitkäveteinen, eikä suostunu loppumaan vaikka olis jo moneen kertaan toivonu että "jokohan tämä oli tässä" -> "ai ei, no voi helvetti, kai tää kohta loppuu niin pelataan ny vielä jos muuttuis" -> samaa ylipitkitettyä paskaa vielä tuutin täydeltä aina lisää just kun luulit loppuvan ja pääseväs eroon. Ja voi prkl sentäs kun niitä pakollisia tuntikausien hidastelukävelypaskamuistelukohtauksia ei voinut edes skipata vaan pakko kävellä läpi...

TLOU2 ei kuulu siis samaan kaartiin. Voihan sen silti ykkösen kunniaks pelata, jos jaksaa kärsiä 6x ylipitkitetystä teinihömpästä, mut imo täysin yliarvostettu. Ja muutenki täysin tyhmä esim. hahmot/voimasuhteet/skilssit jne... Vähän ku nykyinen Disneyn seksuaalivähemmistö- ja wokepaska ois tuotu hyvän pelin jatko-osaan / Disneyn uudet lastenleffat on ihan samanlaisia ku TLOU2.

Voihan se toki olla, et ani harva on pelannu Days Gonea, varsinkaan TLOU2 jälkeen.

DL1 yöt on kyl aika hc. Ja ahdistaa välillä ihan kunnolla / hiton hyvät äänet, kuuluu pelottavia kiekaisuja / kolinoita tms. ja leppoisa tunnelma aika kaukana yöaikaan Samanlaisia creepy-tuntemuksia tuloo ku Days Gonessa.
 
Itselle myös Dying Light 1 on klassikko, joka tuli pelattua kahdesti läpi. Dying Light 2 oli pettymys. Liikaa copy-pastea ja huonoa käsikirjoitusta. Lisäksi monen asian kohdalla immersio kärsi, kun kehittäjät tuntuivat menneen sieltä, mistä aita on matalin.

Days Gone tuntui ehkä enemmän hidastempoiselta ja elokuvamaiselta peliltä, kuten esimerkiksi RDR2. Dying Lightit ovat taas enemmän nopeatempoista arcadea. Mielellään kyllä näkisin tälle pelille jatko-osan, mutta sitä ei taida tulla. TLOU Part 1 oli ihan pirun hyvä peli, mutta putkijuoksuna toki erilainen.
 
Juu, ilmeisesti TloU2 on jakanu paljon mielipiteitä ja kaverit sanonu suoraan, että DL1:sen basegame oli parempi ku DL2. Varmaan silti molemmat tulee jossain kohtaa ostettua jos hyvä ale tulee vastaan. Dead Island ensimmäinen ei oikeen lähteny ja vaikutti puutteelliselta kun oli pelannu DL1:stä ennen sen kokeilemista. Eikä siksi Dead Island 2 myöskään innosta. Dying Lightin parkour ja yöt oli sen vetovoima.

Edit: tuo RDR vertaus on varmaan aika hyvä Days Gonen kohdalla vaikka noita länkkäreitä ei ole tullut itse pelattua: paljon tyhjää tilaa ja vähän sitä puuhastelua. Diggailin siitä, että se maailma oli aika autio ja kolkko johon ne laumat sitten toi mukavan pikantin lisämausteen ja äärimmäisen vastakohdan yleiselle tunnelmalle.
 
DL1:ssä niitä öitä ei juuri tarvinnut pelata, en itsekään kovin paljoa pelannut. DL1 on hieno peli, DL2 keskinkertainen räpellys.

Omat muistikuvat on kyllä semmoiset, että koko ajan sai olla kyttäämässä "kelloa", että pääsisi ajoissa suojaan. Näissä kun tulee yö parissa minuutissa, niin vituttaa kun ei voi rauhassa tehdä mitään, kun koko ajan pitää stressata siitä ajasta. Jos pelissä olisi ollut hitaampi ajan juoksu, niin sitten ei olisi varmaan itsekään niin paljoa häirinnyt.

DL2:ssä yön tulo ei samalla tavalla haitannut. Toki erilailla piti vähän edetä, ja eri juttuja tehdään öisin. Eli yö on enemmän otettu mukaan pelattavaksi komponenetiksi, kun 1 osassa se oli lähinnä pelote.

Mitään muutakaan kovin ihmeellistä en muista DL1:n tarjonneet vs 2:n, mutta pelin juonet ja tarinat on itselle ollu aina melko toissijaista juttua, jos gameplay loop ja mekaniikat kohdallaan.
 
Omat muistikuvat on kyllä semmoiset, että koko ajan sai olla kyttäämässä "kelloa", että pääsisi ajoissa suojaan. Näissä kun tulee yö parissa minuutissa, niin vituttaa kun ei voi rauhassa tehdä mitään, kun koko ajan pitää stressata siitä ajasta. Jos pelissä olisi ollut hitaampi ajan juoksu, niin sitten ei olisi varmaan itsekään niin paljoa häirinnyt.
Jep. DL1:n yöt oli oikeasti kammottavia. Kun aurinko alkoi laskemaan, niin piti alkaa etsimään ajoissa turvapaikkaa. Sitten jos pimeys iski päälle ja alkoi kuulumaan kuumottavia huutoja, sai jo tosissaan juosta jännäkakat housussa turvaa kohti. DL2:n yö oli tuon jälkeen vähän pettymys. Ei ollut yhtä vaikeaa ja lisäksi yöt eivät olleet kovin pimeitä :D
 
Tämä peli on ihan ok. Ostin alunperin 2021 noin 40€ hintaan, kiinnostus lopahti ja palautin. Tammikuussa 2023 ostin n. 12,5€ hintaan ja aloittanut pari kertaa alusta uudelleen. Nyt menossa kerta jolla toistaiseksi pisin läpipeluu.

Tämä peli tuntuu feikiltä sen suhteen että todellisuudessa kaikki on skriptattu mutta antaa sen kuvan kun olisi avoin maailma. Tulee ilmoitus "leaving mission area" jos tehtävää yrittää lähestyä eri kohtaa. Välillä hahmot keskustelevat radion välityksellä monta eri keskustelua, toisistaan riippumattomia peräjälkeen... ja samalla kun menet toisen luokse niin eivät sano mitään.
Merkitsen kartalta bensan jota lähden hakemaan niin hahmo huutaa että nyt tarvitaan löpöä! Joo, miksiköhän mä sen merkitsin juuri kartalle...

Leiriä lähestyessä olet täysin näkymätön (stealth), ammut todella kaukaa puun takaa äänettömän jousen ja yllättäen kaikki tietävätkin samantien olinpaikkasi.
Junan reunus joka näyttää täysin mahdolliselta kiivetä ei sitä olekaan vaan hahmo heittele voltteja seinää vasten.
Zombiet eivät tiedä olemassaolostasi, heität polttopullon taas piilosta niin eikös samantien 20 zombieta yllättäen tiedäkin missä olet... samalla voit kuitenkin heittää kiviä 2m päästä ja zombie ei ikinä tiedä että olet ihan sen lähellä.

Summa summarum, katsotaan tuleeko pelattu läpi tälläkään kertaa, oliko tämän peliyhtiön johtaja kun itki että kukaan ei osta pelejä täydellä hinnalla. Niin, tässä on täysi työ pelata läpi edes 12€ hinnalla :D

Muoks: Naurahdin kun tajusin että olin 2021 kirjoittanut tähän samaan ketjuun, jota en muistanut...

Itse testailin vajaan parin tunnin verran, mutta palautin vielä kun odotukset 40€ hintaisenakin on aika kovat. Ehkä eniten jäi harmittamaan se, että peli on tavallaan avoin maailma jossa pelaajan tekemät valinnat ratkaisevat, mutta toisaalta sitten peli on täynnä QTE ja muita etukäteen skriptattuja kohtauksia, esim. heti pelin alussa Leon ammutaan riippumatta siitä, mitä pelaaja haluaisi tehdä.

Ehkä ostan alesta tai sitten katson jonkun muun läpipeluun YouTubesta.
 
Juu, ilmeisesti TloU2 on jakanu paljon mielipiteitä ja kaverit sanonu suoraan, että DL1:sen basegame oli parempi ku DL2. Varmaan silti molemmat tulee jossain kohtaa ostettua jos hyvä ale tulee vastaan. Dead Island ensimmäinen ei oikeen lähteny ja vaikutti puutteelliselta kun oli pelannu DL1:stä ennen sen kokeilemista. Eikä siksi Dead Island 2 myöskään innosta. Dying Lightin parkour ja yöt oli sen vetovoima.

Edit: tuo RDR vertaus on varmaan aika hyvä Days Gonen kohdalla vaikka noita länkkäreitä ei ole tullut itse pelattua: paljon tyhjää tilaa ja vähän sitä puuhastelua. Diggailin siitä, että se maailma oli aika autio ja kolkko johon ne laumat sitten toi mukavan pikantin lisämausteen ja äärimmäisen vastakohdan yleiselle tunnelmalle.

Dead Islandin toki hieman eri tyyppisiä gameplayltään. Päähahmo ei ole samanlainen parkour mestari. En itsekkaaään Dead Island 1:sitä tainnut jaksaa läpi pelailla, mutta 2:n on omasta mielestä huomattavasti parempi ja eri tyylinenkin. DI2 on enemmänkin semmonen splätterhenkinen kevyempi zombien lahtauspeli upeissa maisemissa ja helvetin hyvin toteutetulla Gore systeemillä. Toki haastavampia taisteluita/tilanteita löytyy myös siitä.
 
Jep. DL1:n yöt oli oikeasti kammottavia. Kun aurinko alkoi laskemaan, niin piti alkaa etsimään ajoissa turvapaikkaa. Sitten jos pimeys iski päälle ja alkoi kuulumaan kuumottavia huutoja, sai jo tosissaan juosta jännäkakat housussa turvaa kohti. DL2:n yö oli tuon jälkeen vähän pettymys. Ei ollut yhtä vaikeaa ja lisäksi yöt eivät olleet kovin pimeitä :D

Juu tämä on tätä mitä kukakin hakee peleistä. Itsestä yöaika oli 1:ssä "turhaa", koska silloin ei käytännössä voinut tehdä mitään. Olihan se ihan jännää aluksi, mutta äkkiä vaan alkoi riepomaan, kun ei ehtinyt rauhassa tehdä mitään, kun aika juoksee niin saatana nopeasti.
 
No itse en jaksanut pelata DL1:sitä kovin kauaa. Liian HC yöt omaan makuun ja lähempänä survival genreä, kun nuo muut luettelmasi pelit.

DL2 on lähempänä days gonea siinä suhteessa kyllä, että helpommin lähestyttävä. Itsehän pelasin melkein putkeen. DL2:n, Days Gonen ja TLoU:n ja vähän myöhemmin vielä Dead Island 2:n. Kaikki omasta mielestä pirun hyviä pelejä. Toki en osaa sanoa kuinka paljonntrsinoiden taso eroaa DL1 ja 2 välillä, mutta kyllä tuo 2 oli senkin osalta omasta mielestä ihan ok ainakin.

DL 1 yöt oli tarkoituksella hardcorea, niiden ei (alussa) ollut tarkoituskaan olla kovin helposti selviydyttäviä eli toimensa piti suunnitella sen mukaan.

Pelin slogan ei ollut "good night, good luck" suotta :D

Muistan kuinka katsoin karttaa ja tehtävälokia aamulla, mietin että ok voisin tuon sivutehtävän tehdä matkalla tuonne päätehtävään ja sitten siitä vähän matkan päässä on turvatalo, jonne ehtinen ennen yötä.

Sitten kun tajusi olevansa vielä kaukana turvatalosta kun kello piippaa auringonlaskua alkoi oikeasti hiipiä paniikki puseroon.
Kerran jouduin vaan hyväksymään sen, etten ehdi ja menin turvallisimmalta vaikuttavaan paikkaan piiloon vaan odottamaan aamua ja toivomaan, ettei yksikään volatiili tule nuuskimaan...

Harva peli onnistui tuossa noin hyvin.
Days Gonessa oli samaa, mutta kunhan motskarissa piti löpöä niin karkuun pääsi yleensä.
 
@AsiJu Onhan tuossa äkkiä onneksi saanu nopeusyrttiä jne. ja juoksentelee sitten kartan reunoja tai aitojen yms. suojassa niin ei yleensä kovin paljoa kuole enää :D Ei nuo yöt yllätyksenä tule / turvataloja aika tiuhaan kuitenkin. Tietysti jotkut yötehtävät on aika sanoisko "kiivaita".

Toki ilman jonku (nykyään ilmasen) DLC:n Salvaged Cleaveria oisin ihan kusessa tavisten kans ja onneks on pyssyjäkin jo. Tän ostin PS5:lle siis storesta 3,95 € sis. kaikki DLC:t ml. The Following jatkostoori DL goes lande. DLC-vankilasaarellekaan en oo uskaltanu vielä mennä, kun satuin lukemaan netistä minkä sortin intensiteettiä siellä on.

Days gone oli psn plussassa ilmanen, ja tää 3,95 € niin ei voi haukkua hintalaatusuhteeltaan kumpaistakaan...
 
DL 1 yöt oli tarkoituksella hardcorea, niiden ei (alussa) ollut tarkoituskaan olla kovin helposti selviydyttäviä eli toimensa piti suunnitella sen mukaan.

Pelin slogan ei ollut "good night, good luck" suotta :D

Muistan kuinka katsoin karttaa ja tehtävälokia aamulla, mietin että ok voisin tuon sivutehtävän tehdä matkalla tuonne päätehtävään ja sitten siitä vähän matkan päässä on turvatalo, jonne ehtinen ennen yötä.

Sitten kun tajusi olevansa vielä kaukana turvatalosta kun kello piippaa auringonlaskua alkoi oikeasti hiipiä paniikki puseroon.
Kerran jouduin vaan hyväksymään sen, etten ehdi ja menin turvallisimmalta vaikuttavaan paikkaan piiloon vaan odottamaan aamua ja toivomaan, ettei yksikään volatiili tule nuuskimaan...

Harva peli onnistui tuossa noin hyvin.
Days Gonessa oli samaa, mutta kunhan motskarissa piti löpöä niin karkuun pääsi yleensä.

Tiedän toki, että on tarkoituksellisesti noin. Eihän siitä ole kyse. Minusta se ei ole vaan semmoinen mekaniikka, mistä tykkäisin varsinkaan noin nopella ajankululla höystettynä. Se on enemmänkin ärsyttävä rasite/rajoite, kun "alkuviehätys/jännitys" katoaa. Jos aika rullaisi vaikka 3 kertaa hitaammin, niin olisi jo paljon järkevämpi ja mielekkäämpi mekaniikka omastakin mielestä. Sittenkin voi miettiä, onko mielekästä gameplaytä lähteä pakotetusti vaan etsimään turvataloa, kun voisi sen yöajan pyhittää erilaiselle, mutta mielekkäälle gameplaylle, kuten 2 osassa onkin tehty.

Ei Days Gonessa yöllä nyt mitään kovin kummoista ollut. Toki hordet vaelteli ja enemmän oli zombeja, mutta ei mitään semmoista, mikä olisi miltei kokonaan estänyt yöllä liikkumisen, kuten DL1:ssä.
 
Viimeksi muokattu:
Tiedän toki, että on tarkoituksellisesti noin. Eihän siitä ole kyse. Minusta se ei ole vaan semmoinen mekaniikka, mistä tykkäisin varsinkaan noin nopella ajankululla höystettynä. Se on enemmänkin ärsyttävä rasite/rajoite, kun "alkuviehätys/jännitys" katoaa. Jos aika rullaisi vaikka 3 kertaa hitaammin, niin olisi jo paljon järkevämpi ja mielekkäämpi mekaniikka omastakin mielestä. Sittenkin voi miettiä, onko mielekästä gameplaytä lähteä pakotetusti vaan etsimään turvataloa, kun voisi sen yöajan pyhittää erilaiselle, mutta mielekkäälle gameplaylle, kuten 2 osassa onkin tehty.

Ei Days Gonessa yöllä nyt mitään kovin kummoista ollut. Toki hordet vaelteli ja enemmän oli zombeja, mutta ei mitään semmoista, mikä olisi miltei kokonaan estänyt yöllä liikkumisen, kuten DL1:ssä.

Itselle taas tuo yömekaniikka oli mielenkiintoinen lisä kun se oli jotain mihin piti kiinnittää huomiota ja yöaika oli iso riski, ainakin alussa. Taisi siinä jokin risk-reward juttukin olla, että yöaikaan saattoi niitä tavaralähetyksiä tulla, en tosin muista saiko niistä todellisuudessa mitään kovin hyödyllistä tai uniikkia lopulta.

Pitäiskin melkein pelata sekä DL että Days Gone alusta uusiksi, tässä joskus.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Nuo yö kuumotukset oli parasta just DL1, eikä omasta mielestä liian vaikeaa. Pettymys oli aika suuri kun DL2 oli sellanen Suomen kesäyö eikä mitään pelättävää.
No korjasivat sitä myöhemmin jonkin verran mutta ei ollu enää itellä sillon intoja pelailla sitä.

Jotta ei ihan offtopiciksi niin Days Gone vielä tänäkin päivä yksi parhaista peleistä mitä pelannut. Harmittaa suuresti kun ei jatkoa ole näköpiirissä, jäi vielä mielenkiintoiseen kohtaan.
Pitääkin ottaa taas yksi läpipeluu lähiaikoina. :)
 
Jotta ei ihan offtopiciksi niin Days Gone vielä tänäkin päivä yksi parhaista peleistä mitä pelannut. Harmittaa suuresti kun ei jatkoa ole näköpiirissä, jäi vielä mielenkiintoiseen kohtaan.
Pitääkin ottaa taas yksi läpipeluu lähiaikoina. :)

Noin mäkin ajattelen melkein päivittäin. Ei pääse vaan yli tosta pelistä, vaikka tavallaan sen vois joku arvostella hyvin keskinkertaiseksikin. Ehkä se vaan tuli just oikeeseen aikaan ja paikkaan. Helldivers 2 (Nerfdivers 2, mikä meni kyllä täysin pilalle kesän nurkilla, potentiaalia olis ollut vaikka ja mihin) on ainoa modernin ajan peli, missä tunteja selvästi enempi ku Days Gonessa. Toki onhan sitä RE4, MGS jne. tullut myös tahkottua aika paljon, varsinkin alkuperäisiä.
 
Noin mäkin ajattelen melkein päivittäin. Ei pääse vaan yli tosta pelistä, vaikka tavallaan sen vois joku arvostella hyvin keskinkertaiseksikin. Ehkä se vaan tuli just oikeeseen aikaan ja paikkaan. Helldivers 2 (Nerfdivers 2, mikä meni kyllä täysin pilalle kesän nurkilla, potentiaalia olis ollut vaikka ja mihin) on ainoa modernin ajan peli, missä tunteja selvästi enempi ku Days Gonessa.

Jos Days Gonea arvostelee osa kerrallaan, ei se tee sinänsä mitään uniikkia tai kenties edes mitään tiettyä muita paremmin, mutta kaikki palaset toimii just yhteen ja kokonaisuus on niinku sanotaan enemmän kun osiensa summa.

Lisäksi Deacon on minusta varmaan paras antisankari koskaan juuri, koska on välillä itsekäs kusipää ja sanoo melko cringeäkin pjaskaa joskus. Kukapa meistä ei niin tekisi tosielämässäkin, saatika kun on maailmanloppu käsillä.

Plus minusta Deaconissa on kehityskaarikin, pelin edetessä hän alkaa piiikkuhiljaa tajuta, että pitäisi kai sitä muitakin huomioida, tai ei siihen ainakaan (välttämättä) kuole jos niin tekee.
Minusta Deacon on paljon paremmin kirjoitettu hahmo kuin mahtipontiset protagonistit.
 
Days Gone alkoi maistumaan kun laittoi huijaukset kehiin :giggle:

Rajaton stamina, melee-aseet eivät hajoa, rajattomat ammukset, prätkä ei hajoa eikä tarvitse olla tankkaamassa eli bensa rajaton.
Nyt voi vetää enemmän GTA-tyylisesti eikä niin survival hardcorea, grindaus lähti siis pois ja voi keskittyä hauskanpitoon.
 
Days Gone alkoi maistumaan kun laittoi huijaukset kehiin :giggle:

Rajaton stamina, melee-aseet eivät hajoa, rajattomat ammukset, prätkä ei hajoa eikä tarvitse olla tankkaamassa eli bensa rajaton.
Nyt voi vetää enemmän GTA-tyylisesti eikä niin survival hardcorea, grindaus lähti siis pois ja voi keskittyä hauskanpitoon.
Voin kuvitella! Harmi ku Pleikkarilla ei tämmöstä mahdollisuutta ole. Tästä tuli mieleen, et ärsyttää, ettei nykyään pelin läpäistyään saa muuta ku kenties New game plussan. Vanhaan kunnon aikaan useissa peleissä pelin läpäistyä sai just jotain loputtomat ammukset yms. Sitä kaipaisi nyky peleihinkin - etenkin näin konsolipelaajana.
 
Days Gone alkoi maistumaan kun laittoi huijaukset kehiin :giggle:

Rajaton stamina, melee-aseet eivät hajoa, rajattomat ammukset, prätkä ei hajoa eikä tarvitse olla tankkaamassa eli bensa rajaton.
Nyt voi vetää enemmän GTA-tyylisesti eikä niin survival hardcorea, grindaus lähti siis pois ja voi keskittyä hauskanpitoon.

Pitääpä kokeilla noilla! Jotenkin en jaksanut peliä tuon prätkän säätämisen takia. Nuo muut voi olla alkuperäisellä minulla.
 
Ite otin sen modin joka lisää bensa kapasiteettia, en halunut sitä kokonaan pois kuitenkaan mutta nytten ei tarvitse joka nurkan takana olla tankkaamssa, olikohan noin 1/10 suhde.

Sun oli hyvä tankata kyllä jos lähdit kartan toiseen päähän, riitti bensiini takaskin jos vielä tarvis.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 087
Viestejä
4 545 392
Jäsenet
74 916
Uusin jäsen
Brickemax

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom