Vaikka itse olen alle 30v, niin siltikin itselläki meinaa olla nykyään vaikea innostua peleistä. Tässäkin se kesti oman aikansa ja sain tosiaan PS5:lla pelattua tämän läpi muutaman kuukausi sitten. Ihan hyvät fiilikset jäi lopulta. Harmi vain sillä tämä ei taida saada jatkoa.
Mikä tässä pelissä ei toimi? Jos ajatellaan että Resident Evil 2 Remake ja vaikkapa Last of Us ovat todella arvostettuja niin eikö tämän PS5 version pitäisi kuulua tuohon super pelien joukkoon? Tämä vaikuttaa videon perusteella huikealta peliltä.
Mikä tässä pelissä ei toimi? Jos ajatellaan että Resident Evil 2 Remake ja vaikkapa Last of Us ovat todella arvostettuja niin eikö tämän PS5 version pitäisi kuulua tuohon super pelien joukkoon? Tämä vaikuttaa videon perusteella huikealta peliltä.
Kyllä kai tämä peli on ihan solidi tekele. Valtavirtaan se ei ehkä iske tietynlaisesti "kliseisenä yet another Walking Dead" teemallaan. Teknisestihän peli on ihan priimaa varsinkin PS5:lla kun kaikki toimii jouhevasti ja grafiikka on terävää ja mopedilla voi ajella open worldissä.
Eikös tämä pelli ollut alussa myös ongelmissa (en tiedä tarkemmin miltä osin, tekninen toimivuus tms) ja vasta useiden päivitysten jälkeen saatu viimeilty kokonaisuus kasaan. Tässä päivitysrumbassa kuitenkin taisi mennä sen verran aikaa, että peli sai vain keskinkertaiset arvostelut. Osa arvostelijoista taisinin nostaa arvosanaa kun ovat uudelleen arvostelleet myöhemmin. Näin ainakin itse ymmärsin.
Ja toki kun ite pelas vasta tuota kuntoon päivitettyä versiota, niin on ehkä vaikeeta käsittää niitä keskinkertaisia arvioita.
Eikös tämä pelli ollut alussa myös ongelmissa (en tiedä tarkemmin miltä osin, tekninen toimivuus tms) ja vasta useiden päivitysten jälkeen saatu viimeilty kokonaisuus kasaan. Tässä päivitysrumbassa kuitenkin taisi mennä sen verran aikaa, että peli sai vain keskinkertaiset arvostelut. Osa arvostelijoista taisinin nostaa arvosanaa kun ovat uudelleen arvostelleet myöhemmin. Näin ainakin itse ymmärsin.
Ja toki kun ite pelas vasta tuota kuntoon päivitettyä versiota, niin on ehkä vaikeeta käsittää niitä keskinkertaisia arvioita.
Joo, näin oli. Arvostelijat vielä pelasivat hyvissä ajoissa ennen julkaisua ja päivityksiä tuli kesken arvostelun sekä tietenkin paljon pelin julkaisun jälkeen.
Toinen asia on se, että peli osui pienen arvosteluruuhkaan ja on lopulta jopa aika pitkä peli. Monet arvostelijat valittelivat, että peliä on turhaan venytetty noin pitkäksi. Days Gone ei välttämättä toiminut arvostelijoille niin hyvin, kun piti vain kiireellä pelata peliä läpi, tulee paljon ongelmia vastaan (äänet katoaa, kaatumisia jne.) ja olisivat kaivanneet tiivimpää pakettia.
Ja täytyy myöntää se, että ei Days Gone itsellenikään aluksi iskenyt, vaikka pelasin jo täysin päivitettyä peliä. Ensimmäinen alueen pelaaminen vaikutti aika keskinkertaiselta, mutta onneksi toisessa kartassa peli imaisi kunnolla mukaansa tarinan sekä hahmojen osalta ja lopulta vielä päivitetty PS5-versio viimeisteli pelikokemuksen.
Omasta mielestäni Days Gone oli lopulta aika vahva kokonaisuus, sellainen vahva 8. Toki pelin läpäisyn jälkeen muistot pelin parissa ovat lämmittäneet kenties vielä vahvemmin ja halu New Game+ pariin on ollut aika vahva sen jälkeen, kun pelin läpäisyn alku keväästä. Sekä tarkemmin mietittynä Days Gone on lopulta ollut se kaikkein hauskin näistä Sonyn yksinoikeuksista. Ei oman kokemuksen edessä kovat arvosanat (GoW 10,10,10...) tai yleinen laatu ole kuitenkaan se tärkein asia.
Lopputulos: Ymmärrettävää, että arvostelut aika kehnoja/keskinkertaisia ja pelaajat kuitenkin pelistä tykkäävät.
Tänään sain pelattua normal vaikeusasteella 100% läpi (30% vaatisi platinum trophyyn muilla vaikeusasteilla suoritettavat temput - ehkä pienissä erissä kokeilen grindata tuota). Mielestäni erittäin hyvä avoimen maailman peli, suosittelen lämpimästi kaikille jotka eivät ole vielä pelanneet. Aloitin tämän ps4:llä ja lopetin nyt vajaan viikon omistamallani ps5:llä.
+Kaunis ja sulavan näköinen ps5:llä.
+Juoni on melko mukaansa tempaava, tosin ns. slow burn ja vaatii aikansa, että tarina alkaa rullaamaan (muistui mieleen mm. Breaking bad sarja, jonka meinasin lopettaa kesken hidastempoisuuden vuoksi)
+Erilaiset henkilöhahmot joita tapaa matkalla, toki syvyyttä olisi voitu vielä lisätä ja olisi mm. enemmän "coop" tehtäviä sivuhahmojen kanssa, plussaa etenkin dialogeista: puhe on kaunistelemattoman suoraa ja aidon oloista, en ole monessa videopelissä nähnyt vastaavaa.
+Kehitys "saaliista saalistajaksi", aluksi olet avuton ja 4-5 freakerin kohtaaminen samaan aikaan puukon kanssa on tosi vaativa taistelu, kun ensimmäisen horden kohtasi pistooli aseenaan oli juostava kiireen vilkkaa karkuun ja ajettava moottoripyörällä pois. Lopulta etsit laumoja ja kehittelet erilaisia tyylejä tuhota niitä, koska pelkkä aseilla niittäminen on tylsää.
+Kauniit maisemat ja luonto, ihastelin yhtälailla kuten esim. Horizon zero dawnissa sitä.
+Pelimaailmassa on onnistuttu luomaan walking dead tyylinen aidonoloinen zombi maailmanloppu, jos tässä olisi ollut vielä joku buddy systeemi kuten MGSV Phantom painissa ja koiran kanssa saisi tutkia maailmaa olisi tullut vahvasi I am a legend -fiilikset. Muuten maailmaa oli mukava tutkia ihan kuten vaikka red dead redemptioneissa tai fallout -peleissä.
+Huvittavat sattumukset pelimaailmassa, monta kertaa löysin eri eläimiä ottamassa mittaa toisistaan kuten luontodokumenttien kamppailuissa (mm. 4 suden ja 4 zombi-suden lauman). Joskus yllätin myös maantierosvon ropaamassa moottoripyörääni, kun palasin loottaus reissulta talosta sen luokse. Muutaman kerran kun olin matkalla tuhoamaan luolahordeja oli siinä vieressä marauder tms rosvojen leiri ja nämä alkoivat tulittaa minua, huvitin itseäni juoksemalla luolaan ja johdattamalla "kaverit" sieltä leiriin ja nautin katsellen kaaosta, kun tusina ihmistä yritti epätoivoisesti taistella 50+ zombia vastaan. Muutaman kerran jäin myös vangiksi ja jouduin pakenemaan tyrmästä ja tappamaan maantierosvot, jotka olivat virittäneet ansan minulle.
+++ Easter egginä peliin saatava stun gun, joka on vielä nimikoitu GB - Gabe Logan. Tämähän on pelintekijöiden ps1 pelistä syphon filter, kyseinen ase oli siinä käytössä ja tässäkin sillä voi tarpeeksi kauan sähköä antamalla sytyttää kohteet tuleen. Syphon filter oli ensimmäinen playstation pelini.
-Eri aseita olisi pitänyt saada paljon aikaisemmin käyttöön, yleensä parhaita sai vasta kun jonkun leirin trust level oli tasolla 3, johon grindaaminen vaatii jonkin verran aikaa, vaivaa, suoritettavia tehtäviä, eläinten ja bountyjen myymistä leiriin. Pelin loppupuolella sitten aseita tippui ovista ja ikkunoista, eikä niitä enää jaksanut kaikkia edes ottaa kokeiluun, jos oli jo unlockannut parhaat käyttöönsä (esimerkiksi red dead redemptionissa sai aseita paljon tasaisemmin käyttöönsä, eikä vasta kerralla isoa rypästä).
-Craftaus: etenkin pelin loppupuolella ei tee mieli käyttää aikaa nuohota kaupunkeja jne yhä uudelleen, jotta saa puuttuvia materiaaleja esim. pipebombeihin, napalm molotoveihin jne itse valmistettaviin aseisiin. Tähän pitäisi tuoda muutos, että myös leirien kauppiailta pystyisi ostamaan tarvitsemiaan materiaaleja (etenkin kun crediittejä on käyttämättä useita kymmeniä tuhansia per leiri ja olet jo ostanut kaikki moottoripyörän parannukset + aseet ja niihin upgradet kauppiailta).
-Deaconin epäjohdonmukaisuus ja mielialan ailahtelut (joka johtuu pelin muutoksista, piti olla kait dialogiin ja päätöksiin perustuva alunperin + hahmo oli paljon mulkumpi ja siloteltiin pidettävämmäksi lopulliseen versioon), esimerkiksi välillä juttelee mukavasti ja seuraavat repliikit tulevatkin kiukutellen ja huutaen kuin steroidipuutoksesta kärsivältä doupparilta. Usean kerran mm. hiivin vihollisleiriä kohti ja ensiksi Deacon hyssyttelee, että nyt pitää olla hiljaa ja seuraavaksi huutaakiin täyttä kurkkua 15m vihollisen vieressä "senkin paskiaiset, minä tapan teidät kaikki!".
-Pelimaailman "kolkkous" huolimatta satunnaisista minitehtävistä, joita generoituu lähellesi sitä tutkiessasi ja mm. muutamista eläimistä joita voi kohdata ja metsästää luonnossa, on yleisilmeltään maailma liian tyhjä. Jotakin puuttuu ja se kaipaisi hieman lisää sisältöä/ täytettä.
-Varmasti mielipide kysymys, mutta ehkä peli oli himpun verran liian pitkä.
Viimeisin ajatus jonka muokkaan tähän:
-Aseet ja niiden epätasapainoisuus. Aikaisemmin jo avasin, että aseita tulee liian hitaasti käyttöön ja kokeiluun. Myös niiden epätasapainoisuus ja suoranaiset virheet käyttömekaniikassa pistivät silmään pelatessa. Esimerkiksi kerran taistelin 12-14 vahvuista vihollisleiriä vastaan, yritin käyttää special asettani MG-55 mid ja long etäisyyksillä. Ammuin lyhyitä purskeita kohti vihollista (jolla oikeastikin ampuisit), aseella ei tahdo osua kovinkaan hyvin, eikä ase ole tehokas osuessaan ja pari lippaallista käytin lopulta ~ 200 ammusta...
Pelimekaniikka toimii juuri päinvastoin. Tehokkailla aseilla joilla tulisi olla hyvä käyttöetäisyys mid to long -etäisyyksille ei tehnyt käytännössä mitään (paitsi omaksi huvikseen rätkiä), vasta lähietäisyyksillä näillä pystyi esimerkiksi hordeja niittämään focusta käyttämällä ihan ok. Kun taas puolestaan pistoolilla MP9 pystyi pelaamaan koko pelin tehokkaasti alusta loppuun saakka ja se toimi naurettavan hyvin jopa kiväärimatkan etäisyyksille vastustajan tarkkuuskivääreitä vastaan... Olisi pitänyt olla juuri toisin, että pistooliluokan aseilla rätkitään lähitilanteissa ja esim. LMG:llä sitten pitemmille matkoille.
Tjooh, itselläkin nyt muutama tunti takana PS5:llä. Nätti ja sulava tosiaan on ja muutenkin hyvältä vaikuttaa. Alkaa pääsemään vasta peliin sisään, oli hieno hetki kun
Boozeria ajelutettiin sieltä tornista kohti Lost Lakea (tms.) kun alkoi joku biisi soimaan taustalla. Aika vahva SoA-mielleyhtymä tuli tossa kohtaa.
Sain juuri TLOU2 pelattua ja mietin onko zombiteema tähän väliin liikaa mutta on niin erilainen tämä ettei haittaa, hieman tosiaan RDR2:sta muistuttaa aika-ajoin, mutta kontrollit ei ole yhtä ärsyttävät.
Hordeja on myös hauska seurailla. Itse oon vielä siinä vaiheessa että ei uskalla kovin lähelle mennä. Pari käsikranaattia piti heittää kallion päältä keskelle laumaa ja kaasuttaa äkkiä pois.
Tämä. Itellä näytti tulleen 43 tuntia peliaikaa ja hakkasin just tehtävän missä testailtiin napalmia ekan kerran horden kanssa eikä sen jälkeen enää kiinnostanut jatkaa. Juoni on laahannut siitä asti kun
Sarah löytyi hengissä
eikä pelissä ole mitään mekaanisesti uutta, kovin tylsäksi kävi. Katotaan kiinnostaako tauon jälkeen.
Asensin ja aloitin pelaamaan. Pelasin sinne mestaan, jossa on joku autokorjaamo ja motelli ja tallensin. Miksi en saa ladattua tallennusta? Tulee vain teksti tyyliä "can not load, install pending", vaikka peli on asennettu päivityksineen.
Nyt sain pelin itsekin PC:llä vedettyä läpi. 41 tuntia vierähti ja toki kartalla olisi ollut vielä laumojen ja pesien siivoamista, jos olisi jaksanut grindata. Hyvä pituus kyllä pelille ja pysyi mielekkäänä loppuun saakka. Ehkä alueilla olisi voinut olla vähän enemmän vaihtelua maisemien ja rakennuksien suhteen, mutta muuten kartta oli mukavan iso ja sisälsi paljon tutkittavaa. Peli pyöri hyvin, eikä tainnut tulla yhtään kaatumista tai isompaa bugia vastaan. Ainoastaan Wizard Island aiheutti varsinkin loppuvaiheessa jatkuvia FPS-droppeja ja nykimistä, minkä ei pitäisi olla raudasta kiinni.
Tunnelmaakin pääsi kyllä fiilistelemään. Jäi mieleen, kun ilta hämärtyi, iski oikein kunnon ukkosmyrsky, pyörästä bensa loppu ja aseista ammukset lopussa ja lähdin jalkautumaan hylättyyn maatilaan keskellä korpea. Niin synkkä ja post-apokalyptinen, mutta samalla kiehtova tunnelma. Nätit grafiikatkin tekevät terää. Harmi, kun Sony hylkäsi toiveet jatko-osasta.
Huomasi myös kyllä, miten peli vaikeutui loppua kohden. Hordet tuottivat paikoin päänvaivaa normaalillakin vaikeustasolla. Onneksi myös aseet parantuivat samaa tahtia.
Huvitti jotenkin, miten Deacon ja muut hehkuttivat napalmia mullistavaksi aseeksi zombeja vastaan. En tiedä, oliko vika käyttäjässä vai ei, mutta omasta mielestä se oli ihan paska. Vaikka keräsi kaikki Zombit pieneen väliin houkuttimella ja heitti napalmia niskaan, niin vain pieni osa kuoli ja yläreunan punainen palkki liikkui epätoivoisen vähän. Paremmaksi taktiikaksi katsoin vain kerätä zombeja kaikkien mahdollisien räjähtävien objektien luokse ympäristössä ja antaa paukkua muilla räjähteillä ja aseilla. Ammoa sai moottoripyörän laukusta lisää. Kuorma-autotehtävässä laskin lauman kooksi 400 zombia ja ei mennyt ihan ekalla yrityksellä läpi
Nyt sain pelin itsekin PC:llä vedettyä läpi. 41 tuntia vierähti ja toki kartalla olisi ollut vielä laumojen ja pesien siivoamista, jos olisi jaksanut grindata. Hyvä pituus kyllä pelille ja pysyi mielekkäänä loppuun saakka. Ehkä alueilla olisi voinut olla vähän enemmän vaihtelua maisemien ja rakennuksien suhteen, mutta muuten kartta oli mukavan iso ja sisälsi paljon tutkittavaa. Peli pyöri hyvin, eikä tainnut tulla yhtään kaatumista tai isompaa bugia vastaan. Ainoastaan Wizard Island aiheutti varsinkin loppuvaiheessa jatkuvia FPS-droppeja ja nykimistä, minkä ei pitäisi olla raudasta kiinni.
Tunnelmaakin pääsi kyllä fiilistelemään. Jäi mieleen, kun ilta hämärtyi, iski oikein kunnon ukkosmyrsky, pyörästä bensa loppu ja aseista ammukset lopussa ja lähdin jalkautumaan hylättyyn maatilaan keskellä korpea. Niin synkkä ja post-apokalyptinen, mutta samalla kiehtova tunnelma. Nätit grafiikatkin tekevät terää. Harmi, kun Sony hylkäsi toiveet jatko-osasta.
Huomasi myös kyllä, miten peli vaikeutui loppua kohden. Hordet tuottivat paikoin päänvaivaa normaalillakin vaikeustasolla. Onneksi myös aseet parantuivat samaa tahtia.
Huvitti jotenkin, miten Deacon ja muut hehkuttivat napalmia mullistavaksi aseeksi zombeja vastaan. En tiedä, oliko vika käyttäjässä vai ei, mutta omasta mielestä se oli ihan paska. Vaikka keräsi kaikki Zombit pieneen väliin houkuttimella ja heitti napalmia niskaan, niin vain pieni osa kuoli ja yläreunan punainen palkki liikkui epätoivoisen vähän. Paremmaksi taktiikaksi katsoin vain kerätä zombeja kaikkien mahdollisien räjähtävien objektien luokse ympäristössä ja antaa paukkua muilla räjähteillä ja aseilla. Ammoa sai moottoripyörän laukusta lisää. Kuorma-autotehtävässä laskin lauman kooksi 400 zombia ja ei mennyt ihan ekalla yrityksellä läpi
Mäkään en ollut napalmin ystävä kun sitä isoa pulloa heittää niin lyhyen matkaan että tuntui vain että Deacon syttyi tuleen siitä ja hordeille ei tapahtumut mitään.
Mutta kun lähdet hordea hakemaan luolasta ja heität oikeassa kohtaan napalmin luolan suu aukolle niin se pitää horden luolan sisällä ja äkkiä sillä koneekiväärillä(mg55) zombeja nurin ja aina pidä prätkä valmiina pois päin valmiina, muutaman kerran sain koeta karvaasti sen kun Deacon alkoi prätkää kääntää tuskallisen hitaasti ja zombiet hyökkäs niskaan.
Edit: Jos joku ei ole nähnyt tuota Neron loppu videota koska sen voi helposti missata ellet satu ajamaan prätkällä juuri oikeaan vuorokauden aikaan:
Kun tuon videon katsoo niin harmittaa vain entistä enemmän ettei jatkoa tullut.
Nyt sain pelin itsekin PC:llä vedettyä läpi. 41 tuntia vierähti ja toki kartalla olisi ollut vielä laumojen ja pesien siivoamista, jos olisi jaksanut grindata. Hyvä pituus kyllä pelille ja pysyi mielekkäänä loppuun saakka. Ehkä alueilla olisi voinut olla vähän enemmän vaihtelua maisemien ja rakennuksien suhteen, mutta muuten kartta oli mukavan iso ja sisälsi paljon tutkittavaa. Peli pyöri hyvin, eikä tainnut tulla yhtään kaatumista tai isompaa bugia vastaan. Ainoastaan Wizard Island aiheutti varsinkin loppuvaiheessa jatkuvia FPS-droppeja ja nykimistä, minkä ei pitäisi olla raudasta kiinni.
Tunnelmaakin pääsi kyllä fiilistelemään. Jäi mieleen, kun ilta hämärtyi, iski oikein kunnon ukkosmyrsky, pyörästä bensa loppu ja aseista ammukset lopussa ja lähdin jalkautumaan hylättyyn maatilaan keskellä korpea. Niin synkkä ja post-apokalyptinen, mutta samalla kiehtova tunnelma. Nätit grafiikatkin tekevät terää. Harmi, kun Sony hylkäsi toiveet jatko-osasta.
Huomasi myös kyllä, miten peli vaikeutui loppua kohden. Hordet tuottivat paikoin päänvaivaa normaalillakin vaikeustasolla. Onneksi myös aseet parantuivat samaa tahtia.
Huvitti jotenkin, miten Deacon ja muut hehkuttivat napalmia mullistavaksi aseeksi zombeja vastaan. En tiedä, oliko vika käyttäjässä vai ei, mutta omasta mielestä se oli ihan paska. Vaikka keräsi kaikki Zombit pieneen väliin houkuttimella ja heitti napalmia niskaan, niin vain pieni osa kuoli ja yläreunan punainen palkki liikkui epätoivoisen vähän. Paremmaksi taktiikaksi katsoin vain kerätä zombeja kaikkien mahdollisien räjähtävien objektien luokse ympäristössä ja antaa paukkua muilla räjähteillä ja aseilla. Ammoa sai moottoripyörän laukusta lisää. Kuorma-autotehtävässä laskin lauman kooksi 400 zombia ja ei mennyt ihan ekalla yrityksellä läpi
Tuli ostettua alennuksesta PC:lle. Peli on mukava, ajaa asiansa hyvin.
Mistä suurin kiitos menee, on käännös PC:lle tehty niin kuin pitää.
- Ei pahemmin ongelmia
- Pyörii maks asetuksilla hyvin oikeana 4K:na (Toisin kuin PS5 chekerboard 4K).
- Paljon muutettavia asetuksia
- Grafiikka asetuksia voi muuttaa pelinaikana, näyttää mikä ruudulla lopputuloksen ennenkuin hyväksyy asetukset.
- Valaistus/Varjot on parempi VeryHIgh:lla kuin PS5.
- Piirtoetäisyys parempi
jne...
Eli annettu paljon säätövaraa PC:llä, jota ei ole rajoitettu PS5 maks asetuksiin.
- Moottoripyöräily on kivva
Muutama huomioitava asia
- skriptatut tapahtumat saattaa näytää oudoilta kun esim. vihu boostaa 1 000 km jotta saa sut pyörän selästä ennekuin ohita sen buustilla.
- heikommilla suorittimilla pelimoottori saattaa "venyä" eli tietyissä kohtaa FPS on yhä korkea mutta peli hidastuu tai nopeutuu
- Tarina on ok muttei Last OF US 1 luokkaa
- Ääninäyttely ok, muttei palkintoja jaeta
- Sivutehtävä saatta olla "parempia" kuin juoni tehtävät.
Tuli ostettua alennuksesta PC:lle. Peli on mukava, ajaa asiansa hyvin.
Mistä suurin kiitos menee, on käännös PC:lle tehty niin kuin pitää.
- Ei pahemmin ongelmia
- Pyörii maks asetuksilla hyvin oikeana 4K:na (Toisin kuin PS5 chekerboard 4K).
- Paljon muutettavia asetuksia
- Grafiikka asetuksia voi muuttaa pelinaikana, näyttää mikä ruudulla lopputuloksen ennenkuin hyväksyy asetukset.
- Valaistus/Varjot on parempi VeryHIgh:lla kuin PS5.
- Piirtoetäisyys parempi
jne...
Eli annettu paljon säätövaraa PC:llä, jota ei ole rajoitettu PS5 maks asetuksiin.
- Moottoripyöräily on kivva
Muutama huomioitava asia
- skriptatut tapahtumat saattaa näytää oudoilta kun esim. vihu boostaa 1 000 km jotta saa sut pyörän selästä ennekuin ohita sen buustilla.
- heikommilla suorittimilla pelimoottori saattaa "venyä" eli tietyissä kohtaa FPS on yhä korkea mutta peli hidastuu tai nopeutuu
- Tarina on ok muttei Last OF US 1 luokkaa
- Ääninäyttely ok, muttei palkintoja jaeta
- Sivutehtävä saatta olla "parempia" kuin juoni tehtävät.
Osaatko arvioida kuinka työmaa tämä peli on ?
Vähän sellanen open world fatigue itsellä. Lähinnä itse aiheutettu kun pitää aina tutkia joka pirun nurkka ja kolo.
Onko pelissä ihan mahdottomasti tekemistä ? Vai onko sellainen rajoitetumpi open world ?
Jälkimmäinen kelpaisi itselleni paremmin.
Osaatko arvioida kuinka työmaa tämä peli on ?
Vähän sellanen open world fatigue itsellä. Lähinnä itse aiheutettu kun pitää aina tutkia joka pirun nurkka ja kolo.
Onko pelissä ihan mahdottomasti tekemistä ? Vai onko sellainen rajoitetumpi open world ?
Jälkimmäinen kelpaisi itselleni paremmin.
TUo riippu haluatko tehdä
- Vain juonitehtävät
Tai
- Kaikki sivutehtävät
- Siivota kaikki "pesät" ja "laumat" kartalta
- Päivittä pyörän maks
Eli jos on pakko tehdä ja tutkia kaikki, OW Fatigue kyllä iskee.
Toisaalta itse juuri tutustuin viimekuun lopussa ssa Generation Zeroon(Saatu Humblesta ajat sitten). Se iski aluksi niin että osti kaikki DLC:t. Pelattu 54 h ja iski fatigue.
Tässä Days Gone pelissä nuo väliviedot saa pidetty mielenkiinnon yllä mennä juonitehtäviä...
Tämä peli oli kyllä positiivinen yllätys. Juonen kritisointia vähän ihmettelin arvosteluissa, kun juuri tuollaisen sen voisi kuvitellakin olevan ottaen huomioon päähenkilön ja tapahtumaympäristön. Jätin pesien ja laumojen siivouksen tekemättä loppuun ja ei tässä sellaista avoimien pelien ähkyä päässyt syntymään. Vastustajien leirien tyhjentämistä oli aika paljon, mutta tykkään sneakailusta niin ei sekään kyllästyttänyt liikaa. Juoni oli mukavan yksinkertainen, eli vaihtelua täyteen ahdettuihin nykypeleihin miljoonalla sivuhahmolla ja jatkuvalla puheella.
Tuli ostettua alennuksesta PC:lle. Peli on mukava, ajaa asiansa hyvin.
Mistä suurin kiitos menee, on käännös PC:lle tehty niin kuin pitää.
- Ei pahemmin ongelmia
- Pyörii maks asetuksilla hyvin oikeana 4K:na (Toisin kuin PS5 chekerboard 4K).
- Paljon muutettavia asetuksia
- Grafiikka asetuksia voi muuttaa pelinaikana, näyttää mikä ruudulla lopputuloksen ennenkuin hyväksyy asetukset.
- Valaistus/Varjot on parempi VeryHIgh:lla kuin PS5.
- Piirtoetäisyys parempi
jne...
Eli annettu paljon säätövaraa PC:llä, jota ei ole rajoitettu PS5 maks asetuksiin.
- Moottoripyöräily on kivva
Muutama huomioitava asia
- skriptatut tapahtumat saattaa näytää oudoilta kun esim. vihu boostaa 1 000 km jotta saa sut pyörän selästä ennekuin ohita sen buustilla.
- heikommilla suorittimilla pelimoottori saattaa "venyä" eli tietyissä kohtaa FPS on yhä korkea mutta peli hidastuu tai nopeutuu
- Tarina on ok muttei Last OF US 1 luokkaa
- Ääninäyttely ok, muttei palkintoja jaeta
- Sivutehtävä saatta olla "parempia" kuin juoni tehtävät.
Itseasiassa korjataan että ps5 versio pyörittää peliä ps4 modessa missä fps lukko nostettu 60fps eli vastaa pc puolella originalia/medium.
Pelihän ei saanut koskaan varsinaista ps5 päivitystä.
Edit. Suosittelen muutem sitä tankki modia joka lisää kapasiitettia niin ei tarvitse koko aika juosta tankilla.
Viides läpipeluukerra menossa.
Tätä jaksaa aina vaan uudestaan, kauniiden maisemien, sujuvan pelaamisen ja zombilaumojen (horde) vuoksi.
Aivan eri tasolla on kuin pettymykseksi todettu Dying Light 2 (toki sekin läpäisty).
Days Gone oli positiivinen yllätys, kun siihen joskus pari vuotta sitten tarttui. Ennen pelaamista olin nähnyt jotain arvosteluja ja videota, joissa ei näyttänyt mitenkään vetävältä, mutta pelatessa mieli muuttui. Täytynee lähiaikoina ottaa uusintakierrokselle - voisi jopa hankkia PC-version, kun näyttää lähtevän alennuksissa yllättävänkin edullisesti.
Sonylla oli juuri PS-blogissaan juttu Bend Studiosta. Tekevät uutta moninpeliä Days Gonen avoimen maailman moottorilla. Uusi IP - harmi, ettei Days Gone 2.
Toi, että sony ei tee pelkästään lisäosia on sekä hyvä että huono juttu. Jos tekisivät vain lisäosia niin days gone olisi jäänyt tekemättä. Toivo elää, että bend studion seuraava peli olisi myös hyvä ja jotenkin laajentaisi pleikkarin pelivalikoimaa.
Sonylla oli juuri PS-blogissaan juttu Bend Studiosta. Tekevät uutta moninpeliä Days Gonen avoimen maailman moottorilla. Uusi IP - harmi, ettei Days Gone 2.
Artikkelissa puhutaan "avoimen maailman systeemeistä", ei pelimoottorista.
We are currently working on a new IP that includes multiplayer and builds upon the open-world systems of Days Gone, but brings you a whole new world that we are extremely excited to craft for you. We cannot wait to reveal it to you when the time is right.
Ite yleensä menen vanilana kun pelaan ekan kerran mutta tuo tankki modi oli the must ja parempi taskuvalo.
Mä ymmärrän miksi tekijät ovat tehneet tuon kuten samalla tavalla kuin kingdomissa savetuksen suhteen. Pitää paremmin valmistautua ja suunnitella reitit etukäteen mutta alkoi se silti kupoliin ottamaan.
Days Gonessa oli kyllä hienosti toteutettu sää, taivassysteemi ja vuorokaudenajat. Myös friikki-joukkojen ("hordet") elämä on hienosti toteutettu ja muutkin ympäristössä muuttuvat tekijät pysyivät hienosti hallussa. Ei voi puhua joissain peleissä ilmenevästä ominaisuudesta, että "selän takana" tai vähän kauempana pyöriessä asiat häviävät. Odottaisi tapahtuvan edes hordejen "warppailua", mutta en ole huomannut.
Tuli otettua kokeiluun kun ilmaiseks sais playstation plussan takia. Pitkästä aikaa peli minkä jaksoi pelata läpi parissa viikossa kokonaan, vielä toki sivutehtäviä/laumoja/pesiä yms jäljellä. Niitä hoitelen pikkuhiljaa pois. Täydet 5/5 multa ehdottomasti. Parhaita pelejä mitä oon koskaan pelannut.
Edit. Noin reilu 50h meni läpäisemiseen itsellä, pelasin välissä siis sivutehtäviä myös tarinatehtävien ohella. Harmittaa todella ettei tullut kakkos osaa
Pelailin kanssa just läpi ps5:sella.
Muuten ihan hyvä peli, mutta jatkuvasti tulevat puhelut kävi häiritsemään. Välillä monta ääntä päällekkäin ja muutenkin puheet bugasi useasti. Paras oli kun yhtäaikaa tuli ohjaimesta nero voice memo, tucker soitti että olis hommaa tarjolla ja herra itse selitti vielä jotain ihan muuta päälle.
Loppu oli kanssa vähän meh. Mutta kaikenkaikkiaan ihan OK. 3,5/5
Muuten ihan hyvä peli, mutta jatkuvasti tulevat puhelut kävi häiritsemään. Välillä monta ääntä päällekkäin ja muutenkin puheet bugasi useasti. Paras oli kun yhtäaikaa tuli ohjaimesta nero voice memo, tucker soitti että olis hommaa tarjolla ja herra itse selitti vielä jotain ihan muuta päälle.
Mua häiritsi se kun Deacon on hiipimässä vihollisten leiriin ja sitten yhden tapon jälkeen se päättää alkaa karjumaan vaikka pitäs olla hiljaa mutta jooh, kesken pelinkehityksen Deaconin personalisuutta oli muutettu että ei olisi niin paska pää koska kuulemma paska päällä ei jaksa pelata ja siksi muutettiin hahmon luonetta, tuon takia voi havaita pieniä ristiriitoja hahmon puheissa.
Kun ei jatkoa ole luvassa(toistaiseksi) mutta kannattaa silti katsoa se Nero lopetus pelille, jättää aikamoisen cliffhangerin jatkon suhteen.
Ainut mikä hiukan oli erikoista tosin että aina nää sieppaajien tms. käsistä pelastettavat ihmiset oli saman näköisiä? Miksei hiukan oo nähty vaivaa ja lisätty erilaisia hahmoja vaikkapa muutama edes. Nyt 60-70h ja laumat 100% ja enää muutama harakanpesä jäljellä. Eli ois aikalailla paketissa. Ajattelin hetken kuluttua vielä vetää vaikeimmalla tasolla läpi uudestaan.
Harvoin on moisia nähty ja itsellä oli kylmät väreet pitkän aikaa Ei oo vuosikausiin samanlaisia fiiliksiä aiheuttavia pelejä nähty. Olihan se salaisen lopun tehtävälle ajelukin oma kokemuksensa hirmu usvineen.
Joo, mä en pääse tästä jotenkin ollenkaan irti / yli / ympäri. Vasta melkein 1 läpipeluu alla - kaikki laumat tapettu, juonet menty, mutta prkl 17/18 ipca-teknologiaa olis ja vika ei löydy millään Ei muutaku taas kaikki Nero-asemat läpi...
Harva peli tälleen koukuttanut vuosikausiin! Välillä yölläkin mietin jotain tähän liittyvää.
Joo, mä en pääse tästä jotenkin ollenkaan irti / yli / ympäri. Vasta melkein 1 läpipeluu alla - kaikki laumat tapettu, juonet menty, mutta prkl 17/18 ipca-teknologiaa olis ja vika ei löydy millään Ei muutaku taas kaikki Nero-asemat läpi...
Harva peli tälleen koukuttanut vuosikausiin! Välillä yölläkin mietin jotain tähän liittyvää.
Days Gone Interactive Map of Oregon - NERO Intel, Character collectibles, Historical Markers, Quests, Ambush Camps & more! Use the progress tracker to get 100%!
Nyt PC:llä 10h takana ja kyllä maistuu. En jaksanut PS5:lla kovin pitkälle tätä kun oli rajoitettu 60fps. Nyt on 10h PC:llä mennyt kuin hujauksessa ja teknisesti helvetin hyvin tehty peli. Native4k ja locked 120fps koko ajan kaikki asetukset täysillä ja FOV täysillä.
Aluksi vitutti tuo mopo kun näyttää syövän 1000 litraa satasella, mutta kun hoksasi että niitä kanistereita on joka helvetin paikassa ja bensa-asemiakin löytyy niin ei ole enää sen jälkeen loppunut bensa koskaan. Huomasin myös että bensakanisterit spawnaa takaisin esim hinuri-auton lavalle kun lataa saven eli vaikka on käyttänyt kanisterin joskus tietystä paikkaa niin ne spawnaa kyllä takaisin.
edit. En nyt ihan noin paljon ole oikeasti pelannut.
Välillä on jäänyt pauselle tuntikausiksi, ehkä yönkin yli. Mutta taisin juuri 9. kerran pelata läpi (+ muutaman kerran hordet & tehtävät on resetoitu).
PC:llä 65h ja kaikki missiot 100% normalilla. Lippusia, lappusia ja IPCA techiä en jaksanut lähteä keräilemään kun pelin tarinakin oli jo ohi. Olisin halunnut pelailla hardilla, jos tuossa olisi ollut se jänistys mahdollisuus alaspäin. Mietin että jos menee hitonmoiseksi grindiksi pienempien resurssien ja vaikeampien vihujen kanssa, niin menee hermot moiseen. Siksi pelailin normalilla. Oli ehkä hyvä valinta, koska loppua kohden moni vihu söi kuteja normalillakin ihan kiitettävästi. Normal olikin sitten muuten aika läpihuuto kun sai muutamat aseet auki. Pari isompaa friikkiä ja mutantti karhu ja sudet aiheutti jotain varottavaa. Campit oli ihan läpijuoksuja ja hordet kiteämistä.
PC:llä tämä oli ehditty pätsiä kuntoon ja pelasi loistavasti. Ei kaatumisia tai mitään jumituksia. 5900x+3080 @1440 kaikki tapissa pyöritti 140FPS tuntumassa
Pelimaailma oli audioviosuaalisesti hieno
Pelattavuus oli loistava. Deak liikkui ja reagoi hyvin eikä ollut mitään ihme jumituksia muutamia kiipeilyn rolliksi muuttumisia lukuunottamatta
Gunplay oli oikein mainiota eikä ollut turhaa lähdetty yli realisteiselle tielle aseiden hajoamisen tai vaihtamisen hitauden kanssa. Äänenvaimentimien hajoaminen tosin oli aika nopeaa ja siksi usein ei edes jaksanut vaivautua. Varsinkaan kun niitä ei saanut craftattua tai kantoon yhtä enempää
Meleen kanssa en juurikaan jaksanut alkupeliä lukuunottamatta hajoavien kamojen takia. Muutenkin ranged oli paljon hauskempaa.
En ole suuri zombie pelien ystävä, koska jossain vaiheessa alkaa vituttaa se jatkuva rääkyminen ja nilkassa roikkuminen ilman hetken rauhaa. Samoin jatkuva saman toisto aiheuttaa hylkimistä. Tässä oli kyllä välillä tuota "ei hetken rauhaa ja taas samaa", mutta onneksi sen verran hyvin toteuttettuna, ettei se aiheuttanut pahaa tökkimistä
Itemien kanssa puljaamista oli paljon, mutta onneksi se oli sujuvaa. Keräysnappi nostaa samalla laajalta alueelta, eikä joka ikistä rättiä tarvinut nostaa erikseen. Bensakannu kädessäkin sai kerättyä kamaa / avattua ovia eikä sitä tarvinut erikseen tiputtaa. Samoin mopon kyytiin sai hypättyä erikseen kannua tiputtamatta
Normalilla ei onneksi ollut resujen kanssa ongelmaa ja bensaakin oli koko ajan. Tuli tosin tankattua jatkuvasti.
Peli oli vapaa konsolipelien mukanaan tuomasta syövästä: check point tyylisestä tallennuksesta! Pelin sai tallentaa mopon / sängyn vieressä koska ja missä hyvänsä ja se myös tallettui siihen kohtaan ja tilanteeseen (pl. horde ehkä katosi). Ei turhia aikaa tuhlaavia takaisin juoksemisia campista tai jostain fiksatusta save pisteestä.
Yleisestikin quality of lifeen oli kiinnitetty huomiota ja monesta hommasta tehty todella sujuvaa. Tämän pitäisi olla standardi, en tajua miten pelintekijät voi enää tehdä huonompaa, kun tästä voi suoraa ottaa esimerkkiä. Tekee oman pelinsä vastaavasti, niin ei tarvitse vuosia pätsäillä.
Random eventit ja ansat olivat toimivia. Nauratti kyllä joka virityksen kohdalla kun tuli niihin ajettua ja puussa roikuttua. Myös se, että eri faktiot, elukat ja friikit tappelivat keskenään oli mainio lisä ja elävöitti maailmaa mukavasti. Hivenen ehkä olisi kaivannut jotain valinnaisia kamuja (ei mitään FC6:n kukkoja tai kissoja) mukaan välillä, ei vaikeuden, mutta maailman elävöittämisen vuoksi. Ehkä silti ripaus lisää NPC toimintaa ei olisi ollut pahitteeksi.
Tehtävien / aseiden jaksotus ei osunut ihan nappiin. Kahlasin jo alussa hordeja, jotta 10% avautui se SMP9, minkä jälkeen campeista alkoi saada jo rynkkyjä. Lost Lakelle siirryttäessä parin ensimmäisen alueen hordet oli jo tehty ja hordeja kaatamalla sai auki parhaat aseet suht aikaisessa vaiheessa. Samalla sai campit melkein täysille ja camp missiot oli sitten suuremmalti osin vähän liikaa turhauttavaa saman toistoa.
Lost Lakelle asti homma piti otteessaan, mutta Crater Lake / Highway alueella homma jäi junnaamaan ja itseään toistamaan vähän liiankin kanssa. Siinä vaiheessa alkoi aika rankka fast travelin käyttö ja pelin pakettiin saattelu. Varsinkin näillä kahdella viimeisellä campilla camp missot olivat lähes poikekuksetta tylsää copy/paste tauhkaa
Kokonaisuudessaan tarina ja hahmot olivat oikein hyviä, mutta kyllä tuo 65h tuntia on aika maksimit tätä. En usko että mikään saisi pelaamaan samaa uusiksi ilman lisäsisältöä.
Itsekin tuli hommattua tämä vasta tässä vuodenvaihteessa. ( PC ) Tämähän on varsinainen helmi. Lost Lakelle selvitty. Arvaan että pieni väsymys tehtävien toistoon loppua kohden iskee, mutta vielä nautitaan.
Pelattavuus on kyllä loistava. Eikä mikään siinä erityisesti ärsytä. 4K telkulla silkkaa nautintoa sohvalta padilla pelailla. Tuossa yllä Kiila aika hyvin tiivistikin tämän pelin tarjonnan. Grafiikat, soundtrack, ääninäyttely, kaikki kestää vielä hyvin vertailua nykypeleihin. Vahva suositus täältäkin. Avoimen maailman yksinpelien kärkikastia tämä.
Välillä realistisen post-apokalypsien maailman fiilistä vähän tiputtaa semmoinen että kun jollakin freakerilla on moottoripyörän kypärä tai joku muu potta päässä niin hirvikiväärillä sitä pitää ampua kaksi-kolme kertaa päähän niin se kuolee. Ei tipahda vaikka ampuisi paljaaseen ylävartaloon sydämen kohdalle, mutta suuttuu vain siitä ja alkaa ampumaan KK:lla takaisin ja juoksemaan kohti. Noh pikku juttuja, ehkä olisi pelinä liian helppo kun muutenkin 95% vihuista tippuu yhden napsun headshotilla ja vaikka tulisi 6 vihua päälle niin se on nopeasti kuusi napsautusta liipasimesta ja jokainen makaa maassa pääosuman saaneena.
Muita omituisuuksia esim semmoinen että ensin Deacon saattaa puhua ihan rauhallisesti radiopuhelimeen mopolla ajellessa ja yhtäkkiä alkaa huutamaan raivokkaana sitä puhetta ja kohta saattaa puhua taas rauhallisesti. Ihan niin kuin clippejä täysin eri asiayhteyksistä.
Muita omituisuuksia esim semmoinen että ensin Deacon saattaa puhua ihan rauhallisesti radiopuhelimeen mopolla ajellessa ja yhtäkkiä alkaa huutamaan raivokkaana sitä puhetta ja kohta saattaa puhua taas rauhallisesti. Ihan niin kuin clippejä täysin eri asiayhteyksistä.
Tätä tuli naurettua jo PS4:llä julkaisun aikaan pelatessa. Näköjään on sitten ominaisuus.
Mutta huippupeli joka ehdottomasti ansaitsisi jatko-osan. Täytyy jossain vaiheessa PC:lle tämä hankkia ja pelata uudestaan kun onhan tästäkin jo kohta neljä vuotta kulunut.