Hyviä kysymyksiä. Käyttömukavuuden osalta HE6SE V2 on itseasiassa vielä ihan kelvollinen verrattuna alkuperäisen mallin pehmustamattomaan pantaan.
Se on kyllä silti totta, että puoli kiloa päälaen keskikohtaan asetettuna saattaa pään muodosta riippuen tuntua pidemmän päälle ikävältä. Jokin vetoketjulla kiinnittyvä lisäpehmuste saattaisi olla hyvä lisä, kun niitä saa aika halvalla.
Mulla ei valitettavasti ole ollut vielä aikaa kirjoittaa Tor Audio Rogerista, koska tulee jatkuvasti niin paljon kaikkea lainaan. Roger on kuitenkin etenkin vakioputkilla tosi lämpimän ja tuhdin kuuloinen vahvistin. Sennheiser HD600:sta tulee sillä periaatteessa enemmän HD650-mallin kaltainen. Putkilaitteissa on pääsääntöisesti 300 ohmin kuulokkeilla jotakin tosi jännää, kun ääni tuntuu huomattavasti vähemmän kireältä kuin matalan lähtöimpedanssin transistorivahvistimilla. Varmaan osittain säröä ja osittain sitä, ettei vahvistin kontrolloi elementtejä liian "tiukasti". Ääni on tosi sulavaa, mutta toki pienemmät yksityiskohdat toistuu samalla hieman pehmennetysti. Toisaalta käsittääkseni on olemassa myös terävän kuuloisia putkia, eikä liika särökään ole hyvä juttu.
En noin 15-20 tuotteen arvostelujonolla uskalla luvata juttua Rogerista aivan heti, joten keväälle varmaankin menisi.
Bursonin vahvistin sopi HE6SE V2:lle hyvin etenkin, koska se pehmensi hieman kuulokkeiden yläkeskitaajuuksien terävyyttä. Kuulokeyksilöissä on ilmeisesti jonkin verran eroa noilla taajuuksilla: jotkin on lähempänä Harmanin käyrää ja toiset melko aggressiivisesti koholla. Pehmusteiden vaihtaminen olisi tuolloin ehkäpä järkevämpi ratkaisu kuin tietynlaisen vahvistimen hankinta – siis jos ääni sattuisi tuntumaan liian "reippaalta".
Käytän nykyään Cayin IHA-6:ta, koska siitä irtoaa Bursonia vastaava määrä tehoa planaareille. Vahvistimen ääni on hieman terävämpää Bursoniin verrattuna, mutta koska mun HE6:n yläkeskitaajuudet on kivikovilla kangaspehmusteilla ja lievästi modattuna SE V2 -mallia rauhallisemmat, totesin etten tarvitse kahta tehokasta vahvistinta. Sain ton Cayinin 350 eurolla, joten oli helppo päätös pitää se etenkin, kun se sopii erinomaisesti myös 300 ohmin kuulokkeille.
Mulla ei ollut vielä molempia vahvistimia HE6SE V2:n laina-aikana, joten en osaa sanoa, olisinko tykännyt IHA-6:sta kuulokkeiden kanssa.