Cyberpunk 2077

Tuo olisikin osaltaan voinut vaikuttaa jos peli huomioisi tapahtumia myös siellä, missä itse et ole, pitäisi kirjaa maailmaan jätetyistä esineistä, olennoista, autoista jne. Mutta kun tää hiton peli muistaa tasan yhtä pitkään mitä takanasi on kuin jaksat sinne katsoa. GTA3-tunnelmissa.
Ei ihan pidä paikkaansa. Itse jätin auton aika pelin alkupuolella erääseen paikkaan josta se löytyikin ihan loppumetreille saakka.
 
Eipä se multa oo pois jos tästä joku tykkää, ihmetyttää vaan että puolustetaanko tätä sen takia että tuli iskettyä rahat "paskaan" kiinni ja ei viitsitä myöntää olleensa väärässä.

Saakohan tätä jo PS storesta ostettua? vai onkohan CDPR huomannut että ei tätä sellaiseen kuntoon enää korjata että se Sonylle kelpaisi. Historiaan tämä tulee kuitenkin jäämään yhtenä pelialan suurimmista katastrofeista.

No man's sky oli pahasti puutteellinen julkaisussa, mutta saivat sen kuntoon ja lisättyä luvatut ominaisuudet ja enemmänkin.
 
Eipä se multa oo pois jos tästä joku tykkää, ihmetyttää vaan että puolustetaanko tätä sen takia että tuli iskettyä rahat "paskaan" kiinni ja ei viitsitä myöntää olleensa väärässä.

Saakohan tätä jo PS storesta ostettua? vai onkohan CDPR huomannut että ei tätä sellaiseen kuntoon enää korjata että se Sonylle kelpaisi. Historiaan tämä tulee kuitenkin jäämään yhtenä pelialan suurimmista katastrofeista.

No man's sky oli pahasti puutteellinen julkaisussa, mutta saivat sen kuntoon ja lisättyä luvatut ominaisuudet ja enemmänkin.
Tuli minun tietääkseni vähän aika sitten PS storeen. Taisi olla jotakuinkin samoja aikoja kun CDPR pomo sanoi pelin olevan riittävän hyvällä tasolla.
 
Mites sit vaikka metro exodus enhanced edition? Rullaa kivasti 60fps @1440p amd:n korteillakin rt efektit tapissa :hmm:

Optimointia voi tehdä myös pelimoottoritasolla, eikä aina moottorin ehdoilla kuten esimerkissäsi mainitset (detaljien karsiminen jne.)

Rtgi kans onnistuu jopa ilman rt hardista ue5 enginellä ja pyörii kymmeniä kertoja nopeammin kuin mitä tässä pelissä. Ja maailmoissa on kymmeniä kertoja enemmän kolmioita.
Metron pelimaailma on paljon yksinkertaisempi ja esim. heijastavia pintoja, joissa käytettäisiin säteenjäljitystä on paljon vähemmän. Heijastuksissa käytetään myös todella rankasti karsittua BVH puuta. Tokihan tuo Metron RTGI implementaatio on aivan loistava ja toivottavasti tulee vastaavia muihinkin peleihinkin lähiaikoina.

Metrossakin on muuten alueita, joissa FPS dippaa 1440p resoluutiolla RT päällä alle 60, ellei detailjeja karsi (n. 2min tästä kohtaa videota):
 
Metron pelimaailma on paljon yksinkertaisempi ja esim. heijastavia pintoja, joissa käytettäisiin säteenjäljitystä on paljon vähemmän. Heijastuksissa käytetään myös todella rankasti karsittua BVH puuta. Tokihan tuo Metron RTGI implementaatio on aivan loistava ja toivottavasti tulee vastaavia muihinkin peleihinkin lähiaikoina.

Metrossakin on muuten alueita, joissa FPS dippaa 1440p resoluutiolla RT päällä alle 60, ellei detailjeja karsi (n. 2min tästä kohtaa videota):

Mites sit toi Doomin RT? GI:tä ei ole, mutta heijastukset rullaa AMD:n näyttiksilläkin korkealla laadulla n. 4x sillä nopeudella millä pelkät heijastukset rullaa tämän ketjun pelissä.

Molemmissa pelimaailma on vähän yksinkertaisempi kuten mainitsit, mutta ei se tarkoita kuin 1-2 hyppyä vähemmän BVH puussa, jonka vaikutus suorituskykyyn pitäisi olla vain joitakin prosentteja.

Aika pahasti vaikuttaa IMO siltä että tää CP:n RT on optimoitu aivan päin persettä, tai pelimoottori on ylipäänsä toteutettu siten että optimointi ei ole mahdollista ilman massiivista uudelleenkirjoittamista. Lopullinen tuomio tullee kun nämä tän genin konsolit saa lopulta päivityksensä, mahdollistahan on (joskin hyvin epätodennäköistä :) ) että merkittäviä optimointeja on sitä varten kirjoiteltu viimeiset 6kk.
 
Historiaan tämä tulee kuitenkin jäämään yhtenä pelialan suurimmista katastrofeista.
dg4EITg.png


Mites sit toi Doomin RT? GI:tä ei ole, mutta heijastukset rullaa AMD:n näyttiksilläkin korkealla laadulla n. 4x sillä nopeudella millä pelkät heijastukset rullaa tämän ketjun pelissä.

Molemmissa pelimaailma on vähän yksinkertaisempi kuten mainitsit, mutta ei se tarkoita kuin 1-2 hyppyä vähemmän BVH puussa, jonka vaikutus suorituskykyyn pitäisi olla vain joitakin prosentteja.

Aika pahasti vaikuttaa IMO siltä että tää CP:n RT on optimoitu aivan päin persettä, tai pelimoottori on ylipäänsä toteutettu siten että optimointi ei ole mahdollista ilman massiivista uudelleenkirjoittamista. Lopullinen tuomio tullee kun nämä tän genin konsolit saa lopulta päivityksensä, mahdollistahan on (joskin hyvin epätodennäköistä :) ) että merkittäviä optimointeja on sitä varten kirjoiteltu viimeiset 6kk.
Jos olen nytten oikein ymmärtänyt niin viimeiset puoli vuotta on pää focus ollut konsolien suorituskyvyn parantamisessa/vakauttamisessa ja nytten kun peli on välttävässä kunnossa niillä niin voidaan keskittyä paremmin optimointiin ja tuleviin lisäosiin+bugi korjauksiin.

Itellelläni olisi vain suurin toive että saisivat tuon AI paranettua.
 
Eipä se multa oo pois jos tästä joku tykkää, ihmetyttää vaan että puolustetaanko tätä sen takia että tuli iskettyä rahat "paskaan" kiinni ja ei viitsitä myöntää olleensa väärässä.

Itse ainakin koin yhden kaikkien aikojen hienoimmista pelikokemuksista 100 tunnin edestä ja kohta toinen läpipeluu, dlc:n myötä luultavasti kolmaskin. Se on aika hyvä suoritus pelialan yhdelta suurimmista katastrofeista. Mut joo, mää puolustan peliä just tän kaltaisten kommenttien takia ja kummastelen kuinka paljon jengi jaksaa nähdä vaivaa dissailuun.
 
Mites sit vaikka metro exodus enhanced edition? Rullaa kivasti 60fps @1440p amd:n korteillakin rt efektit tapissa :hmm:

Optimointia voi tehdä myös pelimoottoritasolla, eikä aina moottorin ehdoilla kuten esimerkissäsi mainitset (detaljien karsiminen jne.)

Rtgi kans onnistuu jopa ilman rt hardista ue5 enginellä ja pyörii kymmeniä kertoja nopeammin kuin mitä tässä pelissä. Ja maailmoissa on kymmeniä kertoja enemmän kolmioita.

Itse olen hyvin pettynyt metron RT:n. Esim. valaistus bugittaa huolella. Välillä joku nurkka on pilkkopimeä vaikka ei pitäisi, mutta kun käytät taskulamppua päällä, niin se lampun valo jää sinne "elämään" ja nurkka muuttuu sen näköiseksi, kun sen olisi pitänyt ollakin heti. Mielenkiintoisia kikkailuja ja purkkkavirityksiä on 4A games joutunut tuohon tekemään, että AMD:n raudalla on saatu tuo pyörimään ja sen kyllä huomaa.

Toki silloin, kun toimii valaistus oikein, niin näyttää hyvälle, mutta mutkien "oikominen" näkyy kyllä välillä. Tommosta se tukee olemaan valitettavasti jatkossa useassa pelissä. On niitä 1/8 osan resolla piirrettäviä efektejä ja muita kikka kolmosia, että saadaan AMD värkeilläkin jotenkin pelattavaksi.
 
Itse ainakin koin yhden kaikkien aikojen hienoimmista pelikokemuksista 100 tunnin edestä ja kohta toinen läpipeluu, dlc:n myötä luultavasti kolmaskin. Se on aika hyvä suoritus pelialan yhdelta suurimmista katastrofeista. Mut joo, mää puolustan peliä just tän kaltaisten kommenttien takia ja kummastelen kuinka paljon jengi jaksaa nähdä vaivaa dissailuun.
Yhtiön osakkeen perusteella kyse on ollut tosiaan yhdestä pelialan suurimmista katastrofeista. Isompia suhteellisia pudotuksia ja jopa konkursseja on ollut tätä ennen kyllä, mutta euromääräisesti mitattuna tää on ollut varmaan isoin tai ainakin yksi isoimmista.

Se että tämä peli on katastrofi ei tosiaan millään tapaa tarkoita etteikö siitä voisi nauttia!
 
On niitä 1/8 osan resolla piirrettäviä efektejä ja muita kikka kolmosia, että saadaan AMD värkeilläkin jotenkin pelattavaksi.
Missä nyt on niitä sun mainitsemia 1/8 toteutuksia? Varmaan kolmas kerta kun niistä mainitset. Edit: eihän kahdeksan ole edes sellainen luku jonka neliöjuuri on kokonaisluku, miten se 1/8 silloin edes käytännössä toimisi?

Voisiko olla että sekoitat DLSS:n johonkin RT laskentatarkkuuteen? DLSS tapissahan nvidian korteilla lasketaan RT efektitkin korkeintaan 1/9 tarkkuudella. ;)
 
Missä nyt on niitä sun mainitsemia 1/8 toteutuksia? Varmaan kolmas kerta kun niistä mainitset. Edit: eihän kahdeksan ole edes sellainen luku jonka neliöjuuri on kokonaisluku, miten se 1/8 silloin edes käytännössä toimisi?

Voisiko olla että sekoitat DLSS:n johonkin RT laskentatarkkuuteen? DLSS tapissahan nvidian korteilla lasketaan RT efektitkin korkeintaan 1/9 tarkkuudella. ;)

Muistelin, että olisi ollu ainakin uudessa RE Villagessa, mutta neljäsosa tarkkuudesta siinä näemmä puhuivat. Voisin kyllä vannoa, että jossain oli mainittu tuommonen kahdeksas osa tarkkuus, koskien juurikin näitä AMD/konsoli RT toteutuksia.

En ole sekoittanut DLSS mitenkään tähän. Se nyt vaan on aika selviö, että useiden pelien RT toteutus on karsittu AMD:n raudalle sopivaksi laadun kustannuksella. Voin vaan kuvitella, miten paskalle Cyber Punkin RT olisi näyttänyt, jos se olisi "optimoitu" AMD entry levelille.

Ihan muuten kyllä aika turha vertailla jotain DOOM:ia Open world peleihin, kun puhutaan RT:n raskaudesta/optimoinnista.
 
Itse ainakin koin yhden kaikkien aikojen hienoimmista pelikokemuksista 100 tunnin edestä ja kohta toinen läpipeluu, dlc:n myötä luultavasti kolmaskin. Se on aika hyvä suoritus pelialan yhdelta suurimmista katastrofeista. Mut joo, mää puolustan peliä just tän kaltaisten kommenttien takia ja kummastelen kuinka paljon jengi jaksaa nähdä vaivaa dissailuun.
Minusta on hienoa jos nautit pelistä täysin ja erityisesti jos se täytti sinun odotuksesi. Missään nimessä minä en pyri estämään ketään nauttimasta tästä pelistä.

Toiseksi ei se ole dissaamista jos kerrotaan faktoja missä tasossa peli nyt on ja spekuloi mitä mahdollisesti on tapahtunut.
On erittäin tärkeää jakaa tietoa pelistä objektiivisesti, jotta ne jotka haluavat tehdä ostospäätöksen pystyvät sen tekemään realistisin odotuksin.

Kuitenkin kun kertoo pelistä on hyvä tehdä selväksi se, että tämä on poikkeuksellisen huono launch AAA luokan pelille ja sen markkinointi materiaali ei edusta sitä peliä mikä se tällä hetkellä on.Tästä huolimatta osa nauttii ja toiset eivät.

Minun mielestä peli ei ole normaalin AAA pelin tasoinen enkä suosittele peliä ostamaan 60 €. Muuten varmasti tutustumisen arvoinen peli jos varsinkin omaa high end PCn.
 
Ihan muuten kyllä aika turha vertailla jotain DOOM:ia Open world peleihin, kun puhutaan RT:n raskaudesta/optimoinnista.
Ei se maailman koko vaikuta juurikaan RT laskennan nopeuteen. Maailman koon (kolmioissa) kun tuplaa niin BVH puuhun tulee yksi noodi enemmän ja se siitä. Cyberpunkissakaan ei pidetä koko maailmaa jatkuvasti muistissa täydellä laadulla, mutta sen varmaan tiesitkin jo. Doomiin verrattuna noodeja on hatusta heitettynä ehkä (jopa!) 2-3 enemmän, jonka ei pitäis suorituskykyyn vaikuttaa muutamaa prosenttia enempää.

Voisitko selittää että miksi doomin RT ei ole hyvä vertailukohta, mielellään joihinkin teknisiin seikkoihin perustuen?
 
Ei se maailman koko vaikuta juurikaan RT laskennan nopeuteen. Maailman koon (kolmioissa) kun tuplaa niin BVH puuhun tulee yksi noodi enemmän ja se siitä. Cyberpunkissakaan ei pidetä koko maailmaa jatkuvasti muistissa täydellä laadulla, mutta sen varmaan tiesitkin jo. Doomiin verrattuna noodeja on hatusta heitettynä ehkä (jopa!) 2-3 enemmän, jonka ei pitäis suorituskykyyn vaikuttaa muutamaa prosenttia enempää.

Voisitko selittää että miksi doomin RT ei ole hyvä vertailukohta, mielellään joihinkin teknisiin seikkoihin perustuen?
Ehkä parempi vertaus olisi, että katsoisi paljonko Doomissa RT heijastukset syövät suorituskykyä prosentuaalisesti ja sitten tekee saman Cyberpunkissa.
 
Doomissa ainakin RT heijastukset on puolittaisella tarkkuudella, Cyberpunkista en tiedä onko täydellä tarkkuudella.
 
Ehkä parempi vertaus olisi, että katsoisi paljonko Doomissa RT heijastukset syövät suorituskykyä prosentuaalisesti ja sitten tekee saman Cyberpunkissa.
doomissa 6800xt:n ja 3080:n suorituskykyero on n. 30%, cyberpunkissa 50%. Molemmissa pelkät heijastukset päällä ja resona 1440p. Doomissa FPS on 121-174, cyberpunkissa 39(amd)-58(nvidia).
 
Doomissa ainakin RT heijastukset on puolittaisella tarkkuudella, Cyberpunkista en tiedä onko täydellä tarkkuudella.
Ainakin cyberpunkissa BVH puusta jätetään paljon tavaraa pois (mm. pelaajahahmo). Lisäksi olis tietty kiva jos heijastusten tarkkuutta voisi cyberpunkissakin säätää, doomissa tuo onnistuu ihan mielivaltaisesti.
 
Ainakin cyberpunkissa BVH puusta jätetään paljon tavaraa pois (mm. pelaajahahmo). Lisäksi olis tietty kiva jos heijastusten tarkkuutta voisi cyberpunkissakin säätää, doomissa tuo onnistuu ihan mielivaltaisesti.

Pelaajahahmo ymmärtääkseni taidetaan jättää pois lähinnä animaatioiden takia. Jollain modilla taisi saada palautettua.

Doomissa on kyllä hyvä ominaisuus se että voi konsolilla säätää tarkkuutta ja kuinka karkeat materiaalit saa heijastukset.
 
Pelaajahahmo ymmärtääkseni taidetaan jättää pois lähinnä animaatioiden takia. Jollain modilla taisi saada palautettua.
Mutta jos näin tekee niin suorituskyky sakkaa joissain tilanteissa kuulemma todella pahasti, sen lisäksi että päättömän kanan katsominen peilaavilta pinnoilta ei ole kovin hehkeää. :)
 
Minusta on hienoa jos nautit pelistä täysin ja erityisesti jos se täytti sinun odotuksesi. Missään nimessä minä en pyri estämään ketään nauttimasta tästä pelistä.

Toiseksi ei se ole dissaamista jos kerrotaan faktoja missä tasossa peli nyt on ja spekuloi mitä mahdollisesti on tapahtunut.
On erittäin tärkeää jakaa tietoa pelistä objektiivisesti, jotta ne jotka haluavat tehdä ostospäätöksen pystyvät sen tekemään realistisin odotuksin.

Kuitenkin kun kertoo pelistä on hyvä tehdä selväksi se, että tämä on poikkeuksellisen huono launch AAA luokan pelille ja sen markkinointi materiaali ei edusta sitä peliä mikä se tällä hetkellä on.Tästä huolimatta osa nauttii ja toiset eivät.

Minun mielestä peli ei ole normaalin AAA pelin tasoinen enkä suosittele peliä ostamaan 60 €. Muuten varmasti tutustumisen arvoinen peli jos varsinkin omaa high end PCn.

Sinun mukaasi tässä pelissä nyt ei vaan tunnu olevan oikein mitään hyvää. Ymmärrän, että olet pettynyt, mutta ei se poista sitä, että pelissä on todella paljon tehty oikeinkin asioita. Ei kriitikot anna järkiään 9:n arvosanoja pelille joka on kaikin puolin huono, kuten koitat niin kovin todistella. Onhan sitä kyllä karsittu helvetisti, leikelty ja liimailtu, ja launchi aivan liian aikaisin, mutta silti se tarina ja sidequestit/hahmot on pirun hyviä ja perus gameplay on nautinnollista. Kaiken kruunaa aivan mielettömän upeat grafiikat. Maailma tuntuu omasta mielestä kaikelta muulta, kun pystyyn kuolleelta, vaikka harvaan taloon pääsee sisään ja NPC:t on tyhmiä. Niin se on vaan jokaisessa isoon kaupunkiin sijoittuvassa open world pelissä. Jos jotain muuta odotti ja uskoi taivaanrantaa maalailevia hype puheita, niin se on toki harmillista.

En väitä, etteikö esim. GTA:ssa olisi parempi ai, mutta loppujen lopuksi sillä ei ole sen syvällisempää merkitystä, koska sen GTA:n AI ei ole kuitenkaan kun ehkä sen yhden stepin parempi. Immersio säilyy "yhden kulman" pidemmälle, mutta siinäpä se onkin. Nuo häviävät NPC:t ja liikenteen tyhmyys ym. paljastuu ja häirii, jos sitä alkaa seuraamaan. Itseä ei kiinnosta juuri noita seurailla, kun ei ne aidosti kuitenkaan toimi/käyttäydy vielä nykypeleissä. Ainoastaan poliisin käytös on semmonen asia, johon toivoisi selvästi lisää jonkin sortin realismia. Tosin sama juttu se on melkein kaikissa olen world peleissä.

Toki peli ei ole sitä, mitä ennakkoon lupailtiin/hypetettiin, mutta itse osasin odottaa sitä, enkä asettanut pelille hirveästi mitään ennakko-odituksia. Kaikkein paras kokemus tästä pelistä irtoaa sillä, että lähtee pelaamaan ilman ennakko-odotuksia.

Tämän pelin osalta porukka jakautuu aika tavalla kahtia. Toiset eivät näe sitä timanttia, mikä siellä paskan seassa on, koska etsivät (ehkä alitajuisestikin) pelistä vain vikoja ja asioita, jotka on väärin tai leikattu tms. Sitten on ne, jotka lähtevät vaan pelaamaan ilman sen kummempia odotuksia ja pystyvät nauttimaan pelin hyvin tehdyistä puolista täysillä ja eivät anna tiettyjen epäloogisuuksien ja bugien ym. häiritä.

Aika näyttää, tuodaanko leikattua sisältöä/ominasuuksia vielä tulevaisuudessa takaisin. Toki se olisi huikeaa, jos näin kävisi.

Ennemmin otin CP:n nyt tällaisena mitä julkaistiin, jos toinen vaihtoehto olisi ollut julkaisulimbo.
 
Ei se maailman koko vaikuta juurikaan RT laskennan nopeuteen. Maailman koon (kolmioissa) kun tuplaa niin BVH puuhun tulee yksi noodi enemmän ja se siitä. Cyberpunkissakaan ei pidetä koko maailmaa jatkuvasti muistissa täydellä laadulla, mutta sen varmaan tiesitkin jo. Doomiin verrattuna noodeja on hatusta heitettynä ehkä (jopa!) 2-3 enemmän, jonka ei pitäis suorituskykyyn vaikuttaa muutamaa prosenttia enempää.

Voisitko selittää että miksi doomin RT ei ole hyvä vertailukohta, mielellään joihinkin teknisiin seikkoihin perustuen?

Vaikka Open world ei dramaattisesti RT:n laskemista periaatteessa monimutkaistaisi, niin ne tuppaavat sisältämään silti enemmän heijastavia pintoja yms. kun jo valmiiksi huippuunsa optimoitu putki. Olen world peliä on aika mahdotonta lähteä tekemään sillä periaatteella, että lasketaan joka scenen GPU budjettia ym. Tommosessa putkessa se on kuitenkin aika hemmetisti helpompaa.

doomissa 6800xt:n ja 3080:n suorituskykyero on n. 30%, cyberpunkissa 50%. Molemmissa pelkät heijastukset päällä ja resona 1440p. Doomissa FPS on 121-174, cyberpunkissa 39(amd)-58(nvidia).

Jotain absoluuttisia FPS lukemia nyt ei ole kyllä mitään järkeä vertailla, varsinkaan kahden eri genren pelien välillä, niin miksi niitä pitää edes mainita.

Ja molemmissahan on varmasti yhtä paljon heijastavia pintoja ruudulla... senhän varmaan jo laskitkin.
 
Eipä se multa oo pois jos tästä joku tykkää, ihmetyttää vaan että puolustetaanko tätä sen takia että tuli iskettyä rahat "paskaan" kiinni ja ei viitsitä myöntää olleensa väärässä.
Täällä tuntuu olevan sen verran kova vimma pakottaa pelin huonouksia, että nimenomaan vaikuttaa siltä, että se on ongelma, että joku pelistä tykkää :kahvi:
Tähän pitäisi kaivaa jostain se meemi "you must not like this game..." :rofl2:
 
Ja molemmissahan on varmasti yhtä paljon heijastavia pintoja ruudulla... senhän varmaan jo laskitkin.
Molemmissa se vaihtelee välillä 0-100% riippuen siitä että mitä katsoo ja miltä etäisyydeltä. Ei cyberpunkissakaan fps tipu kovin pahasti kun kävelet lähemmäs lasiseinää.

Olen world peliä on aika mahdotonta lähteä tekemään sillä periaatteella, että lasketaan joka scenen GPU budjettia ym.
Jotenkin tuntuu siltä että cyberpunkissa sitä gpu budjettia ei olla laskettu yhdessäkään skenessä…

Vaikka menet jonnekkin tunneliin maan alle jossa ei ole ainuttakaan heijastavaa pintaa, niin fps on silti ihan romukopassa.
 
Täällä tuntuu olevan sen verran kova vimma pakottaa pelin huonouksia, että nimenomaan vaikuttaa siltä, että se on ongelma, että joku pelistä tykkää :kahvi:
Tähän pitäisi kaivaa jostain se meemi "you must not like this game..." :rofl2:

Et osannu kuitenkaan lukea? Sanoin että ei oo multa pois jos tästä joku tykkää. Käsittääkseni omat mielipiteet on toistaiseksi sallittu tälläkin foorumilla.

Tälläsen kusetuksen jälkeen CDPR ansaitsee kaiken paskan minkä niskaansa saavat. Ei näitä katsella läpi sormien.
 
Eipä se multa oo pois jos tästä joku tykkää, ihmetyttää vaan että puolustetaanko tätä sen takia että tuli iskettyä rahat "paskaan" kiinni ja ei viitsitä myöntää olleensa väärässä.

Saakohan tätä jo PS storesta ostettua? vai onkohan CDPR huomannut että ei tätä sellaiseen kuntoon enää korjata että se Sonylle kelpaisi. Historiaan tämä tulee kuitenkin jäämään yhtenä pelialan suurimmista katastrofeista.

No man's sky oli pahasti puutteellinen julkaisussa, mutta saivat sen kuntoon ja lisättyä luvatut ominaisuudet ja enemmänkin.
Mulle tulee näistä viesteistä lähinnä mieleen, että onkohan sitä peliä pelattu ollenkaan, kun kommentit ovat tätä tasoa?

Olihan tuo konsolijulkaisu aivan kauhea kasa paskaa ja CDPR ansaitsee paskaa niskaansa monella tapaa, mutta jos PC:llä pelaa, niin onhan tämä kaikesta huolimatta oikeasti todella hyvä peli. Ei täysin sitä mitä luvattiin ja odotettiin, mutta silti todella hyvä.

Enkä siis sano sitä, että kaikkien pitäisi tästä pelistä tykätä, mutta sinun kommenttisi ovat niin jyrkkiä, että mennään mielestäni yli.
 
Mulle tulee näistä viesteistä lähinnä mieleen, että onkohan sitä peliä pelattu ollenkaan, kun kommentit ovat tätä tasoa?

Olihan tuo konsolijulkaisu aivan kauhea kasa paskaa ja CDPR ansaitsee paskaa niskaansa monella tapaa, mutta jos PC:llä pelaa, niin onhan tämä kaikesta huolimatta oikeasti todella hyvä peli. Ei täysin sitä mitä luvattiin ja odotettiin, mutta silti todella hyvä.

Enkä siis sano sitä, että kaikkien pitäisi tästä pelistä tykätä, mutta sinun kommenttisi ovat niin jyrkkiä, että mennään mielestäni yli.


Tein sen virheen että ennakkotilasin ja tuli oppirahat maksettua. Enää en ennakkotilaa mitään.

Olen pelannut kikkareen läpi, eikä se omasta mielestä ole todellakaan hyvä millään osa-alueella. Paikoin kyllä ihan nätin näköinen, mutta siihen loppuukin positiiviset asiat.

Tätähän mainostettiin rpg:nä vielä ennakkotilauksen aikaan, nyt maininnat rpg:stä on poistettu. Eli periaatteessa valehtelivat tuossakin asiassa ihan suoraan.

En jaksa luetella mitä kaikkea pelissä on vikana, niistä löytyy lukemattomia YouTube videoita.
 
Et osannu kuitenkaan lukea? Sanoin että ei oo multa pois jos tästä joku tykkää.
Ja heti perään sanoit:
ihmetyttää vaan että puolustetaanko tätä sen takia että tuli iskettyä rahat "paskaan" kiinni ja ei viitsitä myöntää olleensa väärässä.
Eli et ymmärrä että joku voi oikesti pitää tuotteesta, vaan syytät peleistä positiivisesti kirjoittavia lähinnä surkeasta itsetunnosta.

Sitten vielä käyt henkilökohtaisuuksiin ja haukut minua lukutaidottomaksi. Käytöstavat?
 
Ja heti perään sanoit:

Eli et ymmärrä että joku voi oikesti pitää tuotteesta, vaan syytät peleistä positiivisesti kirjoittavia lähinnä surkeasta itsetunnosta.

Sitten vielä käyt henkilökohtaisuuksiin ja haukut minua lukutaidottomaksi. Käytöstavat?

Koita nyt tajuta että tuo oli vaan omaa pohdintaa. Hienoa että pidät pelistä. Mukavia hetkiä pelin parissa.
 
Onhan sitä kyllä karsittu helvetisti, leikelty ja liimailtu, ja launchi aivan liian aikaisin, mutta silti se tarina ja sidequestit/hahmot on pirun hyviä ja perus gameplay on nautinnollista. Kaiken kruunaa aivan mielettömän upeat grafiikat. Maailma tuntuu omasta mielestä kaikelta muulta, kun pystyyn kuolleelta, vaikka harvaan taloon pääsee sisään ja NPC:t on tyhmiä. Niin se on vaan jokaisessa isoon kaupunkiin sijoittuvassa open world pelissä. Jos jotain muuta odotti ja uskoi taivaanrantaa maalailevia hype puheita, niin se on toki harmillista.

En väitä, etteikö esim. GTA:ssa olisi parempi ai, mutta loppujen lopuksi sillä ei ole sen syvällisempää merkitystä, koska sen GTA:n AI ei ole kuitenkaan kun ehkä sen yhden stepin parempi. Immersio säilyy "yhden kulman" pidemmälle, mutta siinäpä se onkin. Nuo häviävät NPC:t ja liikenteen tyhmyys ym. paljastuu ja häirii, jos sitä alkaa seuraamaan. Itseä ei kiinnosta juuri noita seurailla, kun ei ne aidosti kuitenkaan toimi/käyttäydy vielä nykypeleissä. Ainoastaan poliisin käytös on semmonen asia, johon toivoisi selvästi lisää jonkin sortin realismia. Tosin sama juttu se on melkein kaikissa olen world peleissä.

Toki peli ei ole sitä, mitä ennakkoon lupailtiin/hypetettiin, mutta itse osasin odottaa sitä, enkä asettanut pelille hirveästi mitään ennakko-odituksia. Kaikkein paras kokemus tästä pelistä irtoaa sillä, että lähtee pelaamaan ilman ennakko-odotuksia.

No tämä. Itseänikin myös vähän ihmetyttää tuo NPC:iden tyhmyyden loputon kauhistelu, sillä eipä tähän mennessä ole sitten niin Red Dead Redemption 2:ssa, GTA-sarjassa tai vaikka Far Cry 4:ssa vielä tullut vastaan mitään täydellisesti toteutettuja NPC-hahmoja. Suurin osa kun noista yhä on pelissä kuin pelissä sen 1-3 eri lausetta sanovia, mutta sitten joko paikallaan olevia tai liikkuvia kulisseja ja varsin usein tämän uskomattoman immersion vielä kruunaa se, että toistelevat vielä niitä muutamaa lausetta non stoppina jos jaksat niitä jututtaa. Eikä vastaan ole myöskään tullut vielä itselleni ison kaupungin omaavaa peliä jossa jokaiseen rakennukseen pääsisi esim. sisälle ja siellä vielä NPC:tkin tekisivät jotain järkevää. Siinä mielessä ehkä tuon ymmärrän, jos markkinointimateriaaleissa oikein painotettiin sitä next gen open world kokemusta, sillä sitä tämä peli ei grafiikoita ja ainakin PC:llä NPC:eiden määrää lukuun ottamatta kylläkään tarjoa. Mutta kokonaisuutena en nyt mitenkään älyttömän huononakaan pitäisi tuota Night Cityn maailman mallinnusta, vaikka se ehkä esim. Rockstarin peleille sen pykälän kaksi häviää.

Kokonaisuutena ehkä vertaisin tätä Mafia II:seen, niin pelimaailmansa puutteellisen hyödyntämisen kuin päätarinan lyhyydenkin osalta. (+ Toki molempien saamat GTA vertailut.) Mutta kokonaisuutena kuitenkin pidän noita molempia pelejä perus hyvinä, joilla kuitenkin olisi lisäkehityksen kautta voinut olla mahdollisuus olla erinomaisiakin pelejä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun PS5 on tulossa, niin olisiko sillä hyvä aloittaa tätä peliä? Ei ole varmaan mitään PS5 päivityksiä tässä kuitenkaan vielä?
 
Nyt kun PS5 on tulossa, niin olisiko sillä hyvä aloittaa tätä peliä? Ei ole varmaan mitään PS5 päivityksiä tässä kuitenkaan vielä?

Pelistä on vain old-gen versio ja ovat lupailleet, että new gen versio olisi tulossa. Joskin uusimmassa roadmapissä sen ajankohta menee hieman avoimeksi. Alunperin sen piti olla valmis tämän vuoden loppuun mennessä, mutta jää nähtäväksi, että pitääkö aikataulu. Jos peli kiinnostaa niin suosittelen sen jostain alesta ostettavan sillä 60€ on kallis hinta tästä pelistä.
 
Viimeksi muokattu:
Viime viikolla ainakin sai useammasta paikasta pelin levyversiota noin 10 € hintaan. Jos sillä hintaa vielä löytyy, niin eihän tuo suuri sijoitus ole ostaa hyllyyn odottamaan päivitystä. Tulee sitten kun tulee, jos tulee.
 
Pelistä on vain old-gen versio ja ovat lupailleet, että new gen versio olisi tulossa. Joskin uusimmassa roadmapissä sen ajankohta menee hieman avoimeksi. Alunperin sen piti olla valmis tämän vuoden loppuun mennessä, mutta jää nähtäväksi, että pitääkö aikataulu. Jos peli kiinnostaa niin suosittelen sen jostain alesta ostettavan sillä 60€ on kallis hinta tästä pelistä.
Okei odottelen sitten vielä. Multa siis jo löytyy peli mutta en ole pitkälle prolla pelannut.
 
Viime viikolla ainakin sai useammasta paikasta pelin levyversiota noin 10 € hintaan. Jos sillä hintaa vielä löytyy, niin eihän tuo suuri sijoitus ole ostaa hyllyyn odottamaan päivitystä. Tulee sitten kun tulee, jos tulee.

Kärkkäiseltä loppui varasto, oli 10€. Mutta vk.com löytyy 13€ hintaan vielä.

Eihän tuo ole hinta eikä mikään pelistä. Ja huomion arvoista on se että marketplacessa ja Torissa jengi yrittää käytetystä nyhtää 20€+ edelleen :D
 
Tein sen virheen että ennakkotilasin ja tuli oppirahat maksettua. Enää en ennakkotilaa mitään.

Olen pelannut kikkareen läpi, eikä se omasta mielestä ole todellakaan hyvä millään osa-alueella. Paikoin kyllä ihan nätin näköinen, mutta siihen loppuukin positiiviset asiat.

Tätähän mainostettiin rpg:nä vielä ennakkotilauksen aikaan, nyt maininnat rpg:stä on poistettu. Eli periaatteessa valehtelivat tuossakin asiassa ihan suoraan.

En jaksa luetella mitä kaikkea pelissä on vikana, niistä löytyy lukemattomia YouTube videoita.
Jaksoit pelata läpi pelin "joka ei todellakaan ole hyvä millään osa-alueella"? Ihanko tosissasi väität, ettei ole mitään parempaa tekemistä, kuin pelata peliä josta et pidä lainkaan?

Onhan tämä ihan päivänselvä RPG. Ja mistä ihmeen mainintojen poistamisesta puhut?

Kertoo kaiken oleellisen, että väität pelin olevan kaikilta osin pelkkää paskaa, mutta et tarkenna väitteitä yhtään, vaan heität jotain ympäripyöreää paskaa tubevideoista. Ohhoijaa.
 
Jaksoit pelata läpi pelin "joka ei todellakaan ole hyvä millään osa-alueella"? Ihanko tosissasi väität, ettei ole mitään parempaa tekemistä, kuin pelata peliä josta et pidä lainkaan?

Onhan tämä ihan päivänselvä RPG. Ja mistä ihmeen mainintojen poistamisesta puhut?

Kertoo kaiken oleellisen, että väität pelin olevan kaikilta osin pelkkää paskaa, mutta et tarkenna väitteitä yhtään, vaan heität jotain ympäripyöreää paskaa tubevideoista. Ohhoijaa.

Ok, kiitos tiedosta!
Mitähän rpg elementtejä tässä on? Dialogi valinnat millä on käytännössä olematon tai hyvin pieni vaikutus juonen kulkuun. Kykypuu rikkinäisine skilleineen.

Miksi en käyttäisi aikaa myös huonojen pelien pelaamiseen? Katsonhan myös huonoja elokuvia.

Missähän kiven alla oot asunut jos et ole törmännyt listoihin asioista mitkä puuttuu tai on vialliset tässä pelissä? Googlella niitä löytyy ja ovat ihan fakta pohjaisia, ei mitään mielipiteitä.

Ja edelleen tätä markkinoitiin rpg:nä aikasemmin, sittemmin kehittäjät vaihtoivat genren action adventure peliksi. Tämä on fakta
 
Viimeksi muokattu:
Ei pidä paikkaansa. Tästä on ihan useampiakin lähteitä CDPR puolelta, jossa ovat kertoneet, että KRn rooli muuttui E3 esiintymisen myötä. Johnny Silverhan oli toki aina tarinassa mukana, mutta alunperin hän olis sivutarina. E3 esiintymisen jälkeen KR rooli muutti tarinaa ja sitä uudelleen kirjoitettiin, että JS tuli päähenkilö. Tähän myös ajoittuu se, että pelistä muokattiin story driven action adventure game eikä RPG. Nämä nyt eivät ole mitään spekulaatioita vaan ihan julkisesti löydettäviä tietoja, joita edes CDPR ei kiistä. Se taas , että mitä ihan yksittäin tuolla tapahtui ei varmaan ole tiedossa, mutta jos katsot mitä työntekijät sanovat tästä pelin luovasta prosessista niin aika ad-hoc maisesti sitä on viety eteenpäin.

Tässä nyt yksi lähde: Keanu Reeves doubled his presence in Cyberpunk 2077 because he enjoyed it so much

Toinen lähde: Was Keanu Reeves the catalyst that brought Cyberpunk 2077 down? - GameRevolution

Jos muistini pelaa oikein niin jossain CDPR esityksessä (NC wire tai jotain) oli haastattelu, jossa joko KR tai story lead mainitsi myös tästä tapahtumasta kertomatta sinällään muita yksityiskohtia kuin, että halusivat laajentaa KR esiintymistä.
Öhh. Keanu Reeves tekee tämän pelin. Makuja on monia, mutta Keanuja on yksi.
 
No ei kyllä ole, ei edes pelin julkaisijan mielestä.
Kai tämänkin asian voi nähdä eri tavoin, kun RPG ei terminä tarkoita kaikille samaa. Vähintään puoli-RPG tämä on, sillä puhtaasti mikään räiskintä tai seikkailukaan tämä ei ole, vaan selkeitä ja oleellisia RPG-elementtejä pelissä on mukana.

Ja mistä käy ilmi, että CDPR:n mukaan tämä ei ole RPG?
 
Ok, kiitos tiedosta!
Mitähän rpg elementtejä tässä on? Dialogi valinnat millä on käytännössä olematon tai hyvin pieni vaikutus juonen kulkuun. Kykypuu rikkinäisine skilleineen.

Miksi en käyttäisi aikaa myös huonojen pelien pelaamiseen? Katsonhan myös huonoja elokuvia.

Missähän kiven alla oot asunut jos et ole törmännyt listoihin asioista mitkä puuttuu tai on vialliset tässä pelissä? Googlella niitä löytyy ja ovat ihan fakta pohjaisia, ei mitään mielipiteitä.

Ja edelleen tätä markkinoitiin rpg:nä aikasemmin, sittemmin kehittäjät vaihtoivat genren action adventure peliksi. Tämä on fakta
Se varmaan riippuu mitkä asiat kukin yhdistää RPG-elementeiksi. Hahmonkehitys itsessään on jo sellaisella tasolla, että peli on sitä kautta vähintäänkin osittain RPG.

Mahtaa sulla olla helvetin paska elämä, jos käytät jatkuvasti vapaa-aikaasi asioihin, mistä et pidä. Ja ihan vapaaehtoisesti. Huonot leffat ymmärtää vielä, kun niihin ei kauheasti mene aikaa, vaikka loppuun katsoisikin. Tämän mittaluokan pelit sen sijaan on jo täysin eri asia.

Tottakai olen törmännyt listoihin mitkä asiat pelissä mättävät ja itsekin olen sitä mieltä, että pelissä olisi paljon parantamisen varaa. En kuitenkaan perustele omia mielipiteitäni sillä mitä on määrittelemättömillä videoilla sanottu, koska minulta löytyy järkeä päästä.

Edelleen tämä vaikuttaa vahvasti siltä, että et ole peliä pelannut. Tai jos olet, niin hyvin vähän. Ymmärrän myös paremin alkuperäisen kommenttisi siitä, että muut kehuvat peliä vain koska ovat käyttäneet siihen rahaa. Sinun kohdallasi taisi käydä juuri päinvastoin, jonka vuoksi koko asia edes tuli mieleen. Odotit pelin olevan jotain ihan muuta kuin mitä sen on tarkoitus olla ja ostit sen täyteen hintaan, joka nyt sitten vituttaa.
 
Kylläpä nyt menee taas tunteisiin. Pettymyshän tämä on vaikkei nyt mikään kaikkien osa-alueiden fail. Suurin ongelma on tyhjänpäiväisyys, unohdettavuus ja harvinaisen kulissimainen maailma. Juoni ja hahmot jaksoi kerran viihdyttää. Toiminta ja loottaus, craftaus yms. peruskauraa.

Kaikissa peleissä on nykyisin "RPG-elementtejä" tasohyppelyistä 3D-räiskintään. Jos termeistä halutaan pitää kiinni, pitäisi RPG:n tarkoittaa vähän enemmän kuin skillipuu ja dialogivalintoja.
 
Mitähän rpg elementtejä tässä on? Dialogi valinnat millä on käytännössä olematon tai hyvin pieni vaikutus juonen kulkuun. Kykypuu rikkinäisine skilleineen.

No tuolla logiikalla yksikään final fantasy ei ole sitten roolipeli.
Kykypuussa on kyllä rikkinäisiä skillejä, mutta niistäkin on iso osa korjattu ja varmasti korjataan loputkin.
Jos tätä vertaa vaikka witcher 3:een jota jaksetaan aina ylistää niin tässä on monipuolisempi hahmon kehitys ja taistelu. Keskusteluihin voi vaikuttaa enemmän hahmon skilleillä ja myös tehtävät voi läpäistä monella eri tavalla.
Toki witcherissa muutamat päätökset vaikuttaa aika paljonkin ja yleisesti se on laadukkaampi, mutta jos witcher 3 on roolipeli niin silloin on tämäkin.
 
Ei juuri kiinnosta täyttääkö tämä klassisen roolipelin tunnusmerkit. Deus Ex HR ja MD ovat samantyyppisiä "roolipelejä" mutta suppeammassa ympäristössä ja ovat silti hyviä pelejä, HR jopa loistava paikka paikoin. Ymmärrän kyllä jos joku odotti täysiveristä roolipeliä ja pettyi pahasti.
 
No tuolla logiikalla yksikään final fantasy ei ole sitten roolipeli.
Kykypuussa on kyllä rikkinäisiä skillejä, mutta niistäkin on iso osa korjattu ja varmasti korjataan loputkin.
Jos tätä vertaa vaikka witcher 3:een jota jaksetaan aina ylistää niin tässä on monipuolisempi hahmon kehitys ja taistelu. Keskusteluihin voi vaikuttaa enemmän hahmon skilleillä ja myös tehtävät voi läpäistä monella eri tavalla.
Toki witcherissa muutamat päätökset vaikuttaa aika paljonkin ja yleisesti se on laadukkaampi, mutta jos witcher 3 on roolipeli niin silloin on tämäkin.

Varmasti mielipiteitä on monia, mutta kehittäjän ihan itsensä mukaan tämä ei ole RPG. Minusta heidän nostama action adventure game on paremmin osuva termi. Joskin varmaankin se pettymys tämän RPGn ympärillä ei liittynyt semantiikkaan vaan ihan siihen, että lupasivat syvällistä RPG kokemusta ja tuli päälleliimattuja rikkinäisiä sekä huonosti optimoituja valintoja, joita viljellään paljon ei RPG peleissä.

Witcherissä on paljon tehtäviä, jotka voi läpäistä useammalla eri tavalla sekä joissa valinnat vaikuttavat tehtävä ketjussa. Witcher 3 on siis huomattavasti pidemmällä tässä kuin CP2077. Ainut pidemmälle vaikuttava valinta tässä on Johnnyn "salainen" loppu. Muuten tehtävä valinta kestää yhden tehtävän sekä sellaisia tehtäviä ei taida paria enempää olla.

Mitä tulee monipuoliseen hahmon kehittämiseen niin Witcher 3ssa on 4 skill puuta ja noin 70 skilliä versus CP2077 5 skillsiä jotka jakautuvat 400 perkkiin. Määrällisesti siis enemmän, mutta sisällöllisesti en olisi niin varma. Suurin osa näistä perkeistä on vain prosentuaalisia upgradeja ja hyvin suuresta osasta ei juurikaan ole hyötyä niiden huonon balanssoinnin vuoksi.
Muutenkin kun vertaa näitä pelejä niin toinen on pitkälle mietitty yhtenäinen kokonaisuus (Witcher 3) ja toinen on keräilty ideoita yhteen ja hieman puolivillaisesti toteutettu jos on jaksettu. Ainakin itsestä tuntuu uskomattomalle, että sama firma on tehnyt nämä pelit. Joskin voihan se olla, että ovat menettäneet suurimman osan Witcher 3 talentista muualle.

Taistelu tässä on varmaankin monipuolisempi. Tässä olen samaa mieltä, mutta jos taas verrataan sisällöllisesti niin Witcher 3ssa oli huomattavasti paremmat taistelut erilaisten vihollisten sekä monipuolisen ympäristön vuoksi.
 
Ei juuri kiinnosta täyttääkö tämä klassisen roolipelin tunnusmerkit. Deus Ex HR ja MD ovat samantyyppisiä "roolipelejä" mutta suppeammassa ympäristössä ja ovat silti hyviä pelejä, HR jopa loistava paikka paikoin. Ymmärrän kyllä jos joku odotti täysiveristä roolipeliä ja pettyi pahasti.

En minä ainakaan odottanut mitään Divinityn tasoista roolipeliä, mutta kyllähän tässä hieman epätoivo iskee kun Ubisoftin Farcryssa on parempi skill tree kuin tässä pelissä. Toki heidän itsenstä mukaan tässä pelissä olisi pitänyt olla deep RPG mekaniikka...
 
Hahmonkehitys itsessään on jo sellaisella tasolla, että peli on sitä kautta vähintäänkin osittain RPG.
Se hahmonkehitys mitä tässä on ei vaan vaikuta itse peliin juuri ollenkaan. Saat jonkun oven avattua jossain ja se siitä. Lisäksi sun damage kasvaa välillä parilla prosentilla, mutta en moista miksikään roolipelielementiksi laskisi.

Tässä pelissä pelaat aina sarkastista edgelord hahmoa ja siihen et voi mitenkään vaikuttaa. Roolisi on valittu niin vahvasti etukäteen, että en muista missään muussa ”roolipelissä” yhtä yksipuoleista ilmaisua. Lisäksi ainoat ”valinnat” mitä pelissä teet on aina mallia tapatko jonkun vai et, ja valinta ei vaikuta yhtään mihinkään valinnan tekemisen jälkeen, n. kahta tehtävää lukuunottamatta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
276 959
Viestejä
4 768 418
Jäsenet
77 550
Uusin jäsen
Slapa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom