Cyberpunk 2077

Ei muutaman pelaajan onlineissa ole järkeä. Kunnolla paljon porukkaa tai sitten ei lainkaan. Tärkeää myös aina olla optio saada olla rauhakseen muilta siellä.
 
Onhan siellä sokkeloa enemmän kuin GTA:ssa, vaikkei niinkään avaraa maastoa. Eli kyllä sinne sen 20 pelaajaa hukkaisi kevyesti.
 
^ Ja tuohon PS4 versioon on luvattu ilmainen PS5 päivitys loppuvuodesta, tosin en ihmettelisi että menee ensi vuoteen. Mutta tuo PS4 versiokin pyöri mukavasti 60fps PS5:lla.
 
PC versiota ei taida löytyä mistään järkevässä alessa?
 
PC versiota ei taida löytyä mistään järkevässä alessa?
Tällä hetkellä 33€ Gigantissa halvimmillaan - mutta on sitäkin saanut huhti-/toukokuussa alta 20€. Että jos ei kiire niin kannattaa odotella - myös Steam ale alkamassa tällä viikolla joten saattaa saada alle tuon 33€.
 
Kinguin myy alle 25€
En osta tuolta ryöstösivustolta enää ikinä mitään. Rahat veivät mutta tuote jäi saamatta viimeisen kerran kun tuolta ostin. Paypalin avulla palautti kyllä sitten. Kuitenkin paikka löyhkää niin epämääräiselle rikollisuudelle ja kusetukselle, että ei huvita tuohon kaivoon enää rahoja heittää. Ei silti, en pelaa PC:llä muutenkaan enää, että asialla olisi hirveästi väliä.
 
Pitihän se vielä verkkokaupasta tilata pleikalle. Stadia versio tuli hommattua julkkarissa. Jos se ps5 versio patsi sattuu joskus vielä ilmestymään.
 
Kokeillaampa tätä vihdoin kun oli sopivasti vk.comin asiakastilillä tuo 12,9€ niin jäi maksettavaa vain postikulut.
On mulla sentäs PS4 Pro että ihan paskinta kokemusta ei ole tiedossa, kun ei niitä PS5:aan saa mistään.
 

"CDPR vinkkaa Cyberpunk 2077:stä PlayStation 4:llä haaveilevia unohtamaan koko jutun. Konsolin suorituskyky ei yksinkertaisesti riitä. "
Voin kuvitella miten joku CDPR devaajareppana on samaa koittanut sanoa jo ekassa speksauspalaverissa :kahvi:
 
Tarjousketjusta bongattu tämä verkkiksen 12,95e.
Tällä hinnalla jo ostin omaan hyllyyn odottamaan ps5 päivitystä :)
Anyone that owns the PS4 version of Cyberpunk 2077 digitally or on-disc will be able to upgrade to the PS5 version at no additional cost
 
Tällä pelillä kävi onni, että kaikki puhuu vain bugeista. Itse peli on toimiessaankin enintään keskinkertainen.
No meitä on toki moneen junaan.
Oma mielipide on että harmi että sai niin paljon paskaa niskaan koska pelihän on aivan loistava ja vähät bugitkin on lähinnä jotain graafisia eikä peliä varsinaisesti rikkovia.
 
Oikeastaan koko pelin vois vaan nimetä uusiks "Superman simulator". Sen verran epäuskottavaa meininkiä koko setti. Nimenomaan siis sen suhteen että kuinka ylivoimainen olet suhteessa ihan kaikkeen muuhun koko planeetalla, eikä sitä selitetä yhtään millään. Voi vain kuvitella millainen puolijumala sitä olis jos tossa ei olisi turhaan mitään epäuskottavaa level cappia ja kaupungissa voisi viettää kymmeniä vuosia päivittämässä pyssyjä ja kengurujalkoja. Yksikään megakorporaatiohan ei ole vuosia treenannut ketään tekemään niitä samoja juttuja mitä itse opit tuossa tekemään parin kuukauden aikana... Sitä voi ihan rauhassa käydä esim tappamassa kaikki alueelta löytyvät militechin sotilaat yksitellen viikon aikana ja kukaan ei asian eteen yritä, saatika voi, tehdä mitään. Cyberpunk genrenä yleensä käsittelee vähän fiksummin asioita ja tarinat kertovat useimmiten siitä miten pieni ihminen selviytyy maailman myllertäessä ympärillä ja lopputuloksena on jotain mieltä avartavaa filosofista pohdintaa elämän merkityksellisyydestä. Joku unohti tästä kertoa CDPR:lle, kun kerran päätyivät kärjistäen tekemään Doomin kaupunkiympäristössä salamakatanoilla :facepalm: Varsinaista cyberpunk genren mukaista tarinaa tässä on ehkä n. kahden tunnin verran, joka on toki parempi kuin ei mitään.

Teräsmiessimulaattoriksi ihan hyvä peli.
 
Teräsmiessimulaattoriksi ihan hyvä peli.
Samasta kärsivät lähes kaikki pelit. Useimmissa yksinpeleissä, joissa on jonkinlaista taistelua, pelaaja on de facto maailman vahvin olento joka pystyy voittamaan kenet tahansa. Johtuu siitä että kaikki taistelut ovat pelinkehittäjien tekemiä haasteita, joiden on oltava voitettavissa. Tämä on niitä pelimäisyyksiä, jotka kannattaa immersion vuoksi jättää vain huomiotta siinä kuin save/load-systeemitkin.
 
Samasta kärsivät lähes kaikki pelit. Useimmissa yksinpeleissä, joissa on jonkinlaista taistelua, pelaaja on de facto maailman vahvin olento joka pystyy voittamaan kenet tahansa. Johtuu siitä että kaikki taistelut ovat pelinkehittäjien tekemiä haasteita, joiden on oltava voitettavissa. Tämä on niitä pelimäisyyksiä, jotka kannattaa immersion vuoksi jättää vain huomiotta siinä kuin save/load-systeemitkin.
Toi toimii ihan hyvin monissa peligenreissä, etenkin jos pelin visuaalit on luokkaa kasari-action tai westerni. Cyberpunkkiin kuuluva megacorpojen ylläpitämä pelon ilmapiiri vaan ei oikein välity, kun niiden olemassaoloa ei huomaa mitenkään peliä pelatessa jotain npc keskusteluita lukuunottamatta.

Jos V:n nimi olisikin John Matrix tai Kratos, niin tää supersankarius olisi paljon helpommin ohitettu typeryys.
 
Viimeksi muokattu:
Tarjousketjusta bongattu tämä verkkiksen 12,95e.
Tällä hinnalla jo ostin omaan hyllyyn odottamaan ps5 päivitystä :)
Anyone that owns the PS4 version of Cyberpunk 2077 digitally or on-disc will be able to upgrade to the PS5 version at no additional cost
Kärkkäiseltä kympillä
 
Entä Johnny Silverhand? :)

Mutta kieltämättä omaankin makuun peli muuttui vähän turhankin helpoksi loppua kohden.
Sehän ei nimenomaan ollut mikään supersankari, vaan kaatui aika helposti kun otti 1v1 jonkun vähän enemmän treenanneen kyborgin kanssa. Aiemmat operaatiot oli selvästi onnistuineita huolellisen suunnittelun takia, eikä niinkään siksi että se olisi joku puolijumala supersankari josta luodit kimpoaa.

V taas pistää samaa, mutta kymmeniä vuosia enemmän treenannutta, kyborgia turpaan 100-0, oltuaan kyborgibisneksissä mukana vaivaiset pari kuukautta.

Peli voi olla samaan aikaan sekä uskottava, että helppo. Tämän pelin ongelmana on ensisijaisesti se uskottavuus - voit tehdä ihan mitä tahansa ilman merkittäviä seuraamuksia.
 
CDProjectRed on näköjään lyönyt hanskat tiskiin puolen vuoden yrittämisen jälkeen vanhempien konsoleiden suhteen Playstation Store ilmoittaa minimivaatimukseksi tälle pelille PS4 Pro enhanced konsolin ja suositelluksi PS 5 konsolin. Tavallinen PS4 konsoli ei enää täytä edes minimivaatimuksia CB 2077:lle. Todennäköisesti sama kohtalo tulee olemaan XBOX One:lla vaikka virallista ilmoitusta siitä ei vielä ole annettu.

"IMPORTANT NOTICE: Users continue to experience performance issues with this game. Purchase for use on PS4 systems is not recommended. For the best Cyberpunk experience on PlayStation, play on PS4 Pro and PS5 systems. "

 
Onhan tuo parantunut mitä oli launchin aikaa ja erityisesti kaatuilut konsoleilla saatu aikailla otettua pois.
Nyt se alkaa olemaan siinä kunnossa mitä se launchin aikaan olisi pitänyt olla.

Siellä olisi pitänyt olla johtoportaassa olla rohkeutta vain siirtää pelin julkaisua tämän vuoden syksylle niin olisi vältytty isomilta paskamyrskyiltä.

Tai olla rehellisiä jo launchin aikaan että perus ps4:llä ja Xboxilla tämä peli ei pyöri hyvin ja eikä yrittää piilotella totuutta ja tämän osalta CDPR ansaitsi paskat niskaansa.

Uskon että kaikki pelin ominaisuudet poistettiin koska haluttiin pyörimään edes jotekuten perus konsoleilla ja tämähän ei ole niiden vika vaan julkasijan, olisivathan ne voineet julkaista pelin vain uudelle sukupolvelle ja PC:lle mutta raha houkutti.

CDPR puolutukseksi sanottava että ne yrittivät nytten erilaista witchereiden jälkeen ja eikä varmaan yritys ollut niin iso loppujen lopuksi että siellä olisi tieto taitoa ollut niin paljoa mitä muilla isoilla yrityksillä.

Opettavainen kokemus varmasti pelaajille ja myös CDPR:lle, seuraavan witcherin kanssa tuskin tarvitsee enään edellistä sukupolvea enää pyöritellä mukana.
 
Ps5lla pelailin ja onhan tuo vieläkin aika buginen. Lennosta lateilee hahmoja näkyviin jne. Heisti meinas jäädä jumiin kun flatheadin laukku jäi ovelle ilmaan roikkumaan jne. Muuten kyllä näyttää hyvältä stadian jälkeen. Ai ai.
 
Osaisko joku valaista mikä noita tekstuureja vaivaa tässä pelissä? Onko tässä vain kyse edelleen pelkästään keskeneräisyydestä? En muista, että kovin monissa peleissä olisi tälläistä vastaavaa, jossa esim. npc hahmot ilmestyvät eteen tyhjästä tai tekstuurit muuttuvat lennosta sekä piirtoetäisyys on melko heikolla tasolla toisinaan. Ostin pelin julkaisussa mutta päätin että en pelaa sitä ennenkuin peli on valmis. No liekö ikinä sitä tasoa mitä lupasivat. jää nähtäväksi.
 
Osaisko joku valaista mikä noita tekstuureja vaivaa tässä pelissä? Onko tässä vain kyse edelleen pelkästään keskeneräisyydestä? En muista, että kovin monissa peleissä olisi tälläistä vastaavaa, jossa esim. npc hahmot ilmestyvät eteen tyhjästä tai tekstuurit muuttuvat lennosta sekä piirtoetäisyys on melko heikolla tasolla toisinaan. Ostin pelin julkaisussa mutta päätin että en pelaa sitä ennenkuin peli on valmis. No liekö ikinä sitä tasoa mitä lupasivat. jää nähtäväksi.
Konsoliversioiden ongelmia.
 
Eilen ostin ja pääsin pelaamaan joku 45 min. Alustana pc (i9-9900k, rtx 3080 suprim x, 32gb 3600 MHz, nvme M2).

Peli toimi häiriöttä, eikä vielä ole tullut bugeja vastaan. Peli on aika raskas 4k rt päällä (vaikka Dlss) joten pientä säätöä sai tehdä, että oli sulava 60fps.

Nätti peli, ja startti oli mukaansatempaava. Odotan hetkeä, kun ehtii taas pelaamaan.
 
No meitä on toki moneen junaan.
Oma mielipide on että harmi että sai niin paljon paskaa niskaan koska pelihän on aivan loistava ja vähät bugitkin on lähinnä jotain graafisia eikä peliä varsinaisesti rikkovia.

Varmaan on moneksi, mutta jos katsoo sitä mitä pelistä kerrottiin ja markkinoitiin niin tämähän on täysi huijaus. Nyt kun pelistä on päästy purkamaan suurin osa niin näkee miten keskeneräinen koko peli on. Se muistuttaa lähinnä alfaa tai betaa parhaimmillaankin. Avoin maailma on täysi vitsi ja jos ajattelee, että tuolla haluaisi seikkailla. Muutenkin pelissä on ihan järjetön määrä keskeneräisiä ominaisuuksia. Craftays sekä RPG ominaisuudet ovat rikki tai aivan älyttömiä. Listaa voi jatkaa loputtomiin ja itse edelleen en usko, että tätä tekelettä voi korjata sillä bugit ovat se pienen sen pelin ongelma.

Toiseksi kertoo aika paljon, että viimeisen 6 kk aikana CDPR ei ole juuri saanut peliä oikeasti korjattua. Sen taso on kuitenkin edelleen aika huono ja modaajat ovat paljon pidemmällä kuin suurehko pelinkehitys firma. Tämä antaa viitteitä, että ovat siirtyneet jonnekin seuraavaan asiaan. Edelleen niitä DLCtä odotellessa voi sitten haaveilla, josko tästä pelistä tulee koskaan mitään?

Peli on niin average kuin olla ja voi siltä corelta joka toimii sekä ihan huomattavasti jäljessä heidän 6 vuotta vanhaa peliään. Ei pysty millään muulla syyllä keksimään, että miksi menivät liveen tämän kanssa kuin se, että heiltä oli rahat loppu. Mitään hienoa itse pääjuonen ja muutaman tehtävän ympärillä ei juurikaan ole... jos joku miettii pelin ostamista niin en missään nimessä suosittele. Jos haluaa firmalta hyvän pelin niin kannattaa pelata se Witcher 3 vaikka uudestaan. Tämä on kyllä varsin suuri pettymys sillä pelissä ei juuri ole mitään mielenkiintoista.
 
Alotin tätä lopulta ja vaikka olen tähän asti tykännyt niin ei vielä ainakaan ole varsinaisesti koukuttanut.

Mutta semmosena sandbox / immersive sim / rpg yhdistelmänä vaikuttaisi toimivan.

Kerropa minullekin, että miten paljon löysit sandboxia, immersive simiä sekä rpgtä? Ihan mielenkiinnolla kuuntelen sun kokemuksia?
 
Hyvin artikuloitu @zaku, itse ollut launchista asti samoilla linjoilla.
josko tästä pelistä tulee koskaan mitään?
En tiedä mitä ihmiset oikein odottavat, koska ne suurimmat pelin ongelmat ovat kuitenkin ihan pelin ytimeen, tarinaan ja kaikkeen siihen miten nämä sointuvat yhteen niin pahasti kytköksissä, ettei sellasia asioita millään patchilla pystytä muuttamaan, koska koko peli pitäisi tehdä monilta osin uusiksi, eikä vain jotain murusia putsata ympäriltä: Pelissä ei ole takaa-ajoja. Jos siihen nyt laitetaan takaa-ajot, niin ne ei voi mitenkään järkevästi fuusioitua enää olemassaolevien main ja sidequestien kanssa.

Se skeleton crew kun jäi tätä roskispaloa sammuttamaan, muun firman siirtyessä leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä, ei omaa niin suuria resursseja että lyhyessä ajassa pystyisi mihinkään maata mullistaviin muutoksiin: Se on näkynyt ihan täysin siinä, että peli on ollut ulkona näin kauan ja eipä ole nurmikko vieläkään kauheasti vihreämpää -jopa menty takapakkia kuten konsoleiden ja niille luvatun toiminnan osalta.

Yksi kymmenistä esimerkeistä on tuo usein täälläkin mainittu AI. Puolessa vuodessa peli on nyt sellanen ehkä et se PC:llä voi jopa toimia kaikilla, mut siinäpä se luvattujen parannusten listan kohdat sitten olikin. Tuollaisella otteella mitään noin suurta asiaa kuin AI ei tulla enää korjaamaan, korkeintaan hieman nypitään pähkinöitä paskakasasta pois.

Ei ole edes pelitalolle taloudellisesti mitenkään järkevää alkaa korjaamaan julkaisua täysin enää uusiksi näin myöhään, koska launchin ympärillä tapahtunut rahankeruu tuotteesta meni jo: Uusia asiakkaita ei haalita niin paljon peliä jälkikäteen korjaamalla että siitä olisi merkittävää hyötyä satunnaismyynnille. Tämä ajatusmalli ei koske pelejä joiden tarkoituksena on season jatkumot, sekä moninpelit, joita pelataan vielä vuosia eteenpäin koska contenttia on luvattu ostajille (tai dlc ostajille..). Cyberpunk ei ole niitä pelejä: Se oli ja meni, nyt sitä ylläpidetään ja ehkä jotain kevyttä DLC tynkää lisämyynnin toivossa jos saavat vielä aikaiseksi, mutta mitään peliä täysin muuttavia teoksia niistä lisäosista ei kannata kenenkään toivoa, silloin pitäisi pääpelikin muuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Sehän tässä harmittaa että markkinoivat tätä alunperin RPG pelinä, vaikka käytännössä muutamaa hassua rpg elementtiä lukuunottamatta tämä on täysin puhdas 1st person räiskintä peli. Maailma tässä on ihan kivan kokoinen, mutta täysin kuollut. Kaikki ovet on lukittuja, käytännössä mistään ovesta et pääse sisään jos ei se jollain tavalla liity johonkin questiin. AI:sta ei varmaan tarvitse edes puhua. Peleissä jotka on 15-20 vuoden takaa löytyy parempaa AI:ta kuin tästä.

Kyllä tää melkein huijauksen tunnusmerkit täyttää. Ihan ansaitusti ovat saaneet tästä paskaa niskaan ja toivottavasti saavat jatkossakin mikäli edistystä ei tapahdu.

Eniten tässä just harmittaa se valheellinen markkinointi ja se että peli julkaistiin täysin keskeneräisenä.
 
Varmaan on moneksi, mutta jos katsoo sitä mitä pelistä kerrottiin ja markkinoitiin niin tämähän on täysi huijaus. Nyt kun pelistä on päästy purkamaan suurin osa niin näkee miten keskeneräinen koko peli on. Se muistuttaa lähinnä alfaa tai betaa parhaimmillaankin. Avoin maailma on täysi vitsi ja jos ajattelee, että tuolla haluaisi seikkailla. Muutenkin pelissä on ihan järjetön määrä keskeneräisiä ominaisuuksia. Craftays sekä RPG ominaisuudet ovat rikki tai aivan älyttömiä. Listaa voi jatkaa loputtomiin ja itse edelleen en usko, että tätä tekelettä voi korjata sillä bugit ovat se pienen sen pelin ongelma.

Toiseksi kertoo aika paljon, että viimeisen 6 kk aikana CDPR ei ole juuri saanut peliä oikeasti korjattua. Sen taso on kuitenkin edelleen aika huono ja modaajat ovat paljon pidemmällä kuin suurehko pelinkehitys firma. Tämä antaa viitteitä, että ovat siirtyneet jonnekin seuraavaan asiaan. Edelleen niitä DLCtä odotellessa voi sitten haaveilla, josko tästä pelistä tulee koskaan mitään?

Peli on niin average kuin olla ja voi siltä corelta joka toimii sekä ihan huomattavasti jäljessä heidän 6 vuotta vanhaa peliään. Ei pysty millään muulla syyllä keksimään, että miksi menivät liveen tämän kanssa kuin se, että heiltä oli rahat loppu. Mitään hienoa itse pääjuonen ja muutaman tehtävän ympärillä ei juurikaan ole... jos joku miettii pelin ostamista niin en missään nimessä suosittele. Jos haluaa firmalta hyvän pelin niin kannattaa pelata se Witcher 3 vaikka uudestaan. Tämä on kyllä varsin suuri pettymys sillä pelissä ei juuri ole mitään mielenkiintoista.
Jos tästä alkaa väittelemään niin on kyllä loputon suo joten edelleen omasta mielestä hyvä peli jossa oli kuitenkin ongelmansa. Itseä ei jaksa kiinnostaa pois jätetyt ominaisuudet kun en juurikaan pelin kehitystä seuraillut mutta ymmärrän että menee tunteisiin jos ja kun siellä ilmeisesti sellaisia on.
Itseä ärsyttävimmät asiat oli poliisien käyttäytyminen sekä se että pelistä tuli tosiaan melko helppo loppua kohden.
Nautin tarinasta ja yksityiskohtaisesta kaupungista paljon ja delsut tulee ostettua välittömästi kun saavat valmiiksi.
Pelaan tosiaan pc:llä joten omaa kokemusta vaikea verrata johonkin bugisiin ps4 versioihin mitkä olisi tosiaan pitänyt jättää tekemättä.
 
Jos tästä alkaa väittelemään niin on kyllä loputon suo joten edelleen omasta mielestä hyvä peli jossa oli kuitenkin ongelmansa. Itseä ei jaksa kiinnostaa pois jätetyt ominaisuudet kun en juurikaan pelin kehitystä seuraillut mutta ymmärrän että menee tunteisiin jos ja kun siellä ilmeisesti sellaisia on.
Itseä ärsyttävimmät asiat oli poliisien käyttäytyminen sekä se että pelistä tuli tosiaan melko helppo loppua kohden.
Nautin tarinasta ja yksityiskohtaisesta kaupungista paljon ja delsut tulee ostettua välittömästi kun saavat valmiiksi.
Pelaan tosiaan pc:llä joten omaa kokemusta vaikea verrata johonkin bugisiin ps4 versioihin mitkä olisi tosiaan pitänyt jättää tekemättä.

Kun nyt omaan suuren määrän näitä RPG pelejä ja suurten AAA firmojen tekeleitä sekä nähnyt niiden ongelmat sekä mainoslauseet niin hiukan ohuesti tietysti harmittaa se mitä tästä CP2077 tuli. Ei varmaan olisi pitänyt toivoa mitään ja se minulla nyt normaalisti on ollutkin , joskin kun Witcher 3 oli sen verran hieno teos niin kuvitteli (todella naiivisti), että tästä tulisi jotain.

Kyllä tässä tarinan voi (muutamien sivutarinoiden kanssa) pelata läpi ja jopa nauttia tästä, mutta pitää oikeasti kysyä, että miksi tästä ei tehty putkijuoksua, kun silloin tuon ympäristön olisi voinut hioa oikeasti valmiiksi? Tällaisena niin ei taida olla edes Fallout 76 tätä tasoa ja se sentään on moninpeli, joten voi odottaa korjautuvan (jota kai tapahtunut ihan jonkin verran).

Enkä minä kiellä pelistä nauttimasta... itsekin haluaisin. Ongelma vaan on, että heti kun poistuu siitä mitä ne tehtävät ovat niin peli huutaa leikattua sisältöä ja puolivalmiutta. Missään nimessä tämä peli ei kuintekaan ole 60€ arvoinen.

Muille:
Koska tässä pelissä ei ole AIta niin on todennäköisesti vaikea korjata autoja, poliiseja, npc hahmoja mitenkään. Onhan se vähän hassua, että pelissä ei sitten lentävillä laitteilla pääse mihinkään lukuunottamatta paria tehtävää. Vertikaallisuus loistaa poissaolollaan sekä tehtävien keskeneräisyys näkyy kaikkilla. Katsopa huvikseen vihollisia, periaatteessa on kolmea tyyppiä Cyber psykot(boss), kaikki ihmiset(niitä nyt ei erota kuin vaatteista) sekä robotit(pari erilaista). Loressa on suuri määrä jengejä sekä eri factioneita, mutta tässä pelissä niitä ei ole tai niillä ei ole merkitystä. Kaupunki on tyhjä sekä täynnä alueita mitä ei ole tehty loppuun. RPG elementit, craftaus tai vaikkapa kosmetiikka on täysin vaillinaisia sekä sekaisin. Niissä ei ole mitään järkeä sillä ne rikkovat pelin mekaniikat. Käytännössä tehtävät ovat toisiaan toistavia ja voit unohtaa Witcher 3sen hienot tarinat takaa.

CDPRllä on ollut valtavan suuret suunnitelmat tämän kanssa, mutta ongelma on tullut siinä, että ei ole osattu päättää mitä halutaan tehdä. Toiseksi heiltä on loppunut rahat kesken. Tätä tekelettä ei voi mitenkään muuten ymmärtää sillä tämän tasoista AAA peliä ei ole tullut itselle vastaan.

Korjautuuko tämä siis tuleviasuudessa. En usko, koska pelistä puuttuu ihan peruselementtejä. Tuovatko DLCt mahdollisesti jotain hienoa uutta... ehkäpä, mutta tämän CDPRn toiminnan ja lupausten suuri ero nostaa todella pohdintaan, että tuleeko tähän lisää kontenttia? Ensimmäisen DLCn olisi pitänyt tulla jo, mutta ei näy. Peli bugisuudessaan ei ole juuri suuria loikkia eteenpäin ottanut eikä mitään puuttuvaa ominaisuutta ole tuotu lisää. Jään odottamaan...
 
Helvetin hieno peli ja tietokoneella rullaili erinomaisesti jo keväällä. Vois alottaa toisen läpipeluun vielä ennen lisäosia kun pientä taukoa tässä ollu ja ainakin pari kolme päivitystä tullu lisää. :thumbsup:
 
Sehän tässä harmittaa että markkinoivat tätä alunperin RPG pelinä, vaikka käytännössä muutamaa hassua rpg elementtiä lukuunottamatta tämä on täysin puhdas 1st person räiskintä peli.

Tämä asiahan muutettiin kiirehdityn julkaisuaikataulun vuoksi. Sen takia koko inventory ja skill systeemi, sekä niiden valikot, ovat monikerroksisia, suorastaan erilaisia kehityksen keskeneräisiä tuotepareja, joista on huomattavissa ettei lopullisen tuotteen ajatus koko systeemistä ollut kauhean järkevä ja myöskin huonosti sulautettu yhdeksi kokonaisuudeksi. Juuri viitaten isoon osaan taitoja jotka ovat suorastaan turhia, sekä näiden progression täysi hiomattomuus. Unohtamatta käyttöliittymien erilliset UI-sivut, sivut joissa on erilaisia layoutteja ja ulkoasueroja toisiinsa nähden. Nämä irtosivut ovat yhdistetty toisiinsa vanhan kunnon aloitussivulla, koska kallisarvoista aikaa ei riittänyt enää fiksuun nidontaan intuitiivisellä valikkoratkaisulla varustettuna. Eri kehitysasteiden suunnitelmaerot ja huonosta koordinoinnista johtuva kommunnikoinnin puute pelin kehittäjien osastojen välillä tuotti näemmä toisinaan heikosti toisiinsa sopivia palasia projektiin.

Aikaistettu deadline kun oli väkisin jyrätty läpi, julkaistuun peliin laitettiin se mitä ehdittiin, mutta valitettavasti tämän vuoksi välillä pelatessa huomaa jonkun pelisisällön hyödyttömyyden tai toisista riippumattomuuden.

Esimerkkinä hacking ideana ja sen funktio pelaajan läpipeluussa on selkeästi tuttu konsepti Fallout/Deus-Ex/ym pelien vastaavista, joka oli kieltämättä Cyberpunkissa fiksun oloinen ja näköinen pelimekaniikka. Valitettavasti se kaikki aika ja vaiva sen eteen oli lopulta jokseenkin turhaa, koska koko hacking on pelin alun jälkeen todella merkityksetön, eikä sillä ole tarjota tarpeellisia ominaisuuksia pelaajalle läpipeluunsa aikana, syvennystä questeihin tai vaikka auttaa epic lootin saamisessa. Sen pääasiallinen tarkoitus on enää häiritä pelihistorian helpoimpia vihollisia vaikeustasoon suhteutettuna, jotka muuttuvat pelin kaikilla aseilla jauhelihaksi ilman hakkerointiakin varsin helposti. Hakkeroinnille oli varmasti suunniteltu merkittävä rooli alkuperäisessä "RPG versiossa", pelkästään sen hienosta ja hiotusta toteutuksestakin voimme näin päätellä, mutta pelin muututtua kiireellä tehdyksi action-adventureksi, se jäi vain mekaniikaksi millä ei ollut enää pelissä omaa paikkaa, mutta heitettiin peliin silti mukaan koska sellainen löyty jo valmiina.. Tätäkään asiaa ei voi mitenkään patchata vanilla Cyberpunkkiin jälkeenpäin, tekemättä puolta peliä uusiksi. DLC? Tämän kohdalla miksipä ei.

oDldUQQl.jpg


Tämä on yksi esimerkki monista, jonka vuoksi Cyberpunkin kokonaisuutta katsoessa on huomattavissa useita mutkat suoriksi -kehitystyön tuloksia, johtuen kiirehditystä julkaisuaikataulustaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on yksi esimerkki monista, jonka vuoksi Cyberpunkin kokonaisuutta katsoessa on huomattavissa useita mutkat suoriksi -kehitystyön tuloksia, johtuen kiirehditystä julkaisuaikataulustaan.
Ehkä se vuodetun tekijän sana vuodesta 2022 ei ollutkaan ihan täyttä paskapuhetta.
 
Ehkä se vuodetun tekijän sana vuodesta 2022 ei ollutkaan ihan täyttä paskapuhetta.

Minä luulen, että nuo vuodetut asiat mitä aikaisemmin on redditissä ollut niin vaikuttavat hämmästyttävän lähellä olevan totuutta, joten joko he tiesivät tai sitten osasivat arvata tämän. Muistan kun CDPR tuomitsi tämän vuodon täysin feikiksi ja, ettei sen yksityiskohdat pidä paikkaansa. No nyt kun karttaa on rullailtu niin esimerkiksi sen kanaali järjestelmän alkuja näyttäisi löytyvän monista paikoista. Toki se ei välttämättä tarkoita, että siellä olisi ollut valtavan suuri maanalainen osa kaupunkia, mutta aika jännä yksityiskohta.
 
Tämä asiahan muutettiin kiirehdityn julkaisuaikataulun vuoksi. Sen takia koko inventory ja skill systeemi, sekä niiden valikot, ovat monikerroksisia, suorastaan erilaisia kehityksen keskeneräisiä tuotepareja, joista on huomattavissa ettei lopullisen tuotteen ajatus koko systeemistä ollut kauhean järkevä ja myöskin huonosti sulautettu yhdeksi kokonaisuudeksi. Juuri viitaten isoon osaan taitoja jotka ovat suorastaan turhia, sekä näiden progression täysi hiomattomuus. Unohtamatta käyttöliittymien erilliset UI-sivut, sivut joissa on erilaisia layoutteja ja ulkoasueroja toisiinsa nähden. Nämä irtosivut ovat yhdistetty toisiinsa vanhan kunnon aloitussivulla, koska kallisarvoista aikaa ei riittänyt enää fiksuun nidontaan intuitiivisellä valikkoratkaisulla varustettuna. Eri kehitysasteiden suunnitelmaerot ja huonosta koordinoinnista johtuva kommunnikoinnin puute pelin kehittäjien osastojen välillä tuotti näemmä toisinaan heikosti toisiinsa sopivia palasia projektiin.

Aikaistettu deadline kun oli väkisin jyrätty läpi, julkaistuun peliin laitettiin se mitä ehdittiin, mutta valitettavasti tämän vuoksi välillä pelatessa huomaa jonkun pelisisällön hyödyttömyyden tai toisista riippumattomuuden.

Esimerkkinä hacking ideana ja sen funktio pelaajan läpipeluussa on selkeästi tuttu konsepti Fallout/Deus-Ex/ym pelien vastaavista, joka oli kieltämättä Cyberpunkissa fiksun oloinen ja näköinen pelimekaniikka. Valitettavasti se kaikki aika ja vaiva sen eteen oli lopulta jokseenkin turhaa, koska koko hacking on pelin alun jälkeen todella merkityksetön, eikä sillä ole tarjota tarpeellisia ominaisuuksia pelaajalle läpipeluunsa aikana, syvennystä questeihin tai vaikka auttaa epic lootin saamisessa. Sen pääasiallinen tarkoitus on enää häiritä pelihistorian helpoimpia vihollisia vaikeustasoon suhteutettuna, jotka muuttuvat pelin kaikilla aseilla jauhelihaksi ilman hakkerointiakin varsin helposti. Hakkeroinnille oli varmasti suunniteltu merkittävä rooli alkuperäisessä "RPG versiossa", pelkästään sen hienosta ja hiotusta toteutuksestakin voimme näin päätellä, mutta pelin muututtua kiireellä tehdyksi action-adventureksi, se jäi vain mekaniikaksi millä ei ollut enää pelissä omaa paikkaa, mutta heitettiin peliin silti mukaan koska sellainen löyty jo valmiina.. Tätäkään asiaa ei voi mitenkään patchata vanilla Cyberpunkkiin jälkeenpäin, tekemättä puolta peliä uusiksi. DLC? Tämän kohdalla miksipä ei.

oDldUQQl.jpg


Tämä on yksi esimerkki monista, jonka vuoksi Cyberpunkin kokonaisuutta katsoessa on huomattavissa useita mutkat suoriksi -kehitystyön tuloksia, johtuen kiirehditystä julkaisuaikataulustaan.

Varsin hyvin nostit tämän esiin. Jotenkin aivan käsittämättömäksi tämän tekee se, että siellä skill treessä on kai edelleenkin niitä skillejä joita ei voi käyttää pelissä. Demoissa pystyit ottamaan vihollisen kaulasta ja käyttämään suojana. No skilli sille löytyy, mutta mitään hyötyä siitä ei ole kun tätä ei voi pelissä kuitenkaan tehdä. Tai vaihtoehtoisesti voit lisätä skillinä stealthia kun olet veden alla... saa kertoa, että missä paikassa tai tehtävässä tästä skillistä olisi apua? Tämäkin skilli muuten viittaa suurehdoon vedenalaiseen toimintaan sillä sille on ollut oma skilli. Sitten voi ihmetellä balanssoinnista jota tälle pelille ei ole tehty varmaan ollenkaan. Käytännössä kaikki skilli bonukset ovat hyödyttömiä, kun ne ovat niitä saat 1 , 2 tai 5 % jotain damagea lisää. Aseessa on sitten 20, 50 tai ennemmän prosentteja. Kun saat craftingin täyteen voit craftata parhaat aseet. Mitään hyötyä uniikeista aseista ei ole ja ei ne oikein ole edes uniikkeja.

Menisin jopa niin pitkälle, että otatpa melkein minkä tahansa demon, haastattelun tai mainosvideon pelistä niin niissä on enemmän asioita jätetty pois lopullisesta pelistä kuin mitä niissä on asioita, joita pelissä on... Se mikä minua ei lopeta hämmästyttämästä on, että kartta jätettiin "avoimeksi" kun se on täynnä niitä blokattuja zoneja tai ihan plain keskeneräisiä alueita. Tässä pelissähän ei ole edes random encountereita, kun ei niitä ole keretty rakentamaan. Tämähän tekee esim. Pacifica lähiöstä ihan järjesttömän loren kannalta, kun sinne ei pitänyt uskaltaa mennä kuin panssaroidulla ajoneuvolla. Sen piti muistuttaa war zonea. Paitsi, että se ei eroa mitenkään muista asuinaluista ja siis suurin osahan alueesta on blokattu. Niin jos joskus muuten pohditte ääniä niin todennäköisesti efektiäänistäkin on muuten sitten leikattu sillä ihan tuhottomasti on objekteja joista ei lähde mitään ääniä... auton ovet etc.

Varovaisen arvion mukaan uskaltaisin arvata, että ainakin 50% contentista päädyttiin leikkaamaan, mutta voi olla enemmänkin. Peli viimeisteltiin siten, että tuon päätarinan ja pari sivutarinaa voi juosta läpi ja siinä se. Olentan myös, että näistä tarinoista leikattiin todella paljon sillä nuo "elokuvamontaget" eivät ole järkeviä ja todennäköisesti korvaavat pois jätettyjä tehtäviä joita ei saatu valmiiksi. Niitä on prologuessa sekä Johnnyn tarinassa. Vertailuna jos vertaa Witcher 3seen niin taisi HoS sekä BaW DLCt olla noin 20 ja 30 tuntia riippuen pelitavasta. Tässä CP2077 päätarina taitaa olla tuo 20 tuntia.
 
vaihtoehtoisesti voit lisätä skillinä stealthia kun olet veden alla

Ääreishyvä esimerkki. Peli tarjoaa uimiseen liittyviä kehitysmahdollisuuksia:
Olen pelannut Cyberpunkin yhden nopean läpipeluun lisäksi toisen jossa kävin mapista pinseteillä kaiken tekemiseksi luokiteltavan lävitse. Kävin vedessä kerran lyhentääkseni kävelymatkaa tehtävälle, jos ei lasketa mukaan henkilösidequestia jossa sukeltaminen on ohjattu tapahtuma, tapahtuma jonka piti varmaan varhaisessa pelin kehitysvaiheessa olla jonkinlainen esittely mitä kaikkea pelissä voi uimalla saavuttaa, eli tutorial, mutta nyt julkaistussa pelissä se on questlinen päätöstehtävä. En vältellyt vettä vaikka siksi ettei se kiinnostanut, vaan vedessä ei ole mitään pelaajalle.
 
Viimeksi muokattu:
Loistava peli, meni omaan all time top kymppiin. Aika monta iltaa sai koluta toinen toistaan hauskempia sidequesteja läpi. En ollut seurannut hypeä yhtään, ja ymmärrän että sandboxpeleistä pitäville ei ehkä se 10/10 setti. Mutta omaan pelimakuun kyllä helvetin hyvä. Omaa pelikokemusta tietty auttoi kun ei tullut isompia bugeja vastaan, ja peli pyöri ja näytti helvetin hyvältä. Henkilökohtaisesti jopa pidin siitä että hahmosta pystyi tekemään älyttömän OP:n usealla eri tavalla. Innolla odottelen kyllä lisäreitä.
 
Täältä näkee näitä alueita, joita on rakenneltu valmiiksi ja sitten blokkailtu. Koko Night City on täynnä tätä. Joihinkin pääsee ilman hackia ja joihinkin tarvitsee apuja. Tämä keskeneräisyys on vain niin massiivista, että peliä on leikkailtu todella rankalla kädellä. Muutenhan ei olisi edes järkevää tehdä näitä alueita tähän kuntoon. Myöskin kun ollaan analysoitu noita rakennuksia niin siellä on indikaatioita, että alkuperäisesti olisi paljon suuremmat alueet ollut haaveena sillä sinne on rakennettu suuret määrät tilaa, jotka voi sisustaa. Tämä viittaisi siihen, että näiden megabuildingien kokoja on pienennetty vielä siitäkin mitä pystyy näkemään demoista. NCssähän on myös vankila, jonne ei pääse, mutta jos sinne menee hackilla niin ihmiset siellä keskustelevat omia dialogejaan. Samoin teollisuus alueella on paljon teollisuus rakennuksia ja kortteleita, jotka on tavalla tai toisella blokattu, mutta oudosti sieltä löytyy vaikka mitä tavaraa. Todennäköisesti poistettuja tehtäviä yms. Tuo Ncar (skytrain) sekä metro poistot ovat myös jättäneet kaupunkiin suuria määriä aaverakennuksia / rakennelmia, joista viitteitä löytyy esim. nimistöstä, seikkailtavista paikoista, jotka ovat vaillinaisia tai sitten parkouraamalla tai hackilla kun menee katselemaan mitä on ollut. Pacificassa löytyy valmis asekauppa ampumaratoineen. Monia asuntoja myös löytyy ja varsinkin kaupungin korkeissa taloissa sekä hienostoalueilla tuntuu olevan paljon puolivalmiiksi tehtyjä alueita, jotka on jätetty sitten käyttämättä.

Cyberpunk 2077 Hackers Got What They Wanted
https://www.youtube.com/user/pablo397/videos
 
Pakko nostaa käyttäjälle zaku kyl hattua valtavasta duunista viime kuukausien aikana tuodakseen ilmi kuinka huono peli CP2077 onkaan, hienoo paneutumista! Kyl siel totuutta on mut itse oon silti kauheen tyytyväinen siihen et pystyin nauttii pelistä täysin siemauksin vaikka seurasin kehitystä ja hypeä myös muutaman vuoden. Heittämällä parhaita pelikokemuksia mun peliurallani enkä tuntenu oloani petetyksi. Oppia ikä kaikki silti tämäkin kokemus varmasti koko peliteollisuudelle, ennen kaikkea polskeille. Ehkä se jumalpelien jumalpeli tulee sit seuraavaks!

Jospa nuo käyttämättömät paikat tulis jossain väleissä käyttöön lisäosissa kuten pitkään on jo uumoiltu tai ainakin toivottu.
 
Witcher 3 oli aikanaan ja vieläkin parhaasta päästä seikkailua omaan makuun. CP:ssä pelimekaniikka ei ole niin hirveän erilainen mutta en osaa sanoa mikä siinä mättää. Ei vain tule jatkettua sen peluuta samalla innokkuudella kuin Witcheriä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 030
Viestejä
4 636 170
Jäsenet
76 143
Uusin jäsen
xcm_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom