Cyberpunk 2077

Mites sit vaikka metro exodus enhanced edition? Rullaa kivasti 60fps @1440p amd:n korteillakin rt efektit tapissa :hmm:

Optimointia voi tehdä myös pelimoottoritasolla, eikä aina moottorin ehdoilla kuten esimerkissäsi mainitset (detaljien karsiminen jne.)

Rtgi kans onnistuu jopa ilman rt hardista ue5 enginellä ja pyörii kymmeniä kertoja nopeammin kuin mitä tässä pelissä. Ja maailmoissa on kymmeniä kertoja enemmän kolmioita.

Metron maailma nyt kulkee kirjaimellisesti raiteilla. Olisikohan tuo syy siihen että optimoinnit ovat olleet vähän helpompi toteuttaa.
 
Metron maailma nyt kulkee kirjaimellisesti raiteilla. Olisikohan tuo syy siihen että optimoinnit ovat olleet vähän helpompi toteuttaa.
Maailman laajuus tuo ongelmia lähinnä assettien streamaamiseen (=nykiminen, asennuksen koko, t-posebugi etc), mutta sen ei pitäisi vaikuttaa käytännössä ollenkaan siihen että kuinka kauan yksittäisten ruutujen piirtämiseen menee.

Henk. koht. uskon että tän pelin engineä ei koodattu RT:n ehdoilla (kuten vaikka tossa metro enhancedissa), vaan se nvidian RT efektipaletti teipattiin jesarilla kiinni jo valmiiseen moottoriin niin hyvin kuin se nyt sattui onnistumaan ja lopputulos on sit kauhea suorituskyky verrattuna moniin muihin RT peleihin. Current gen konsolipatchia odotellessa, saas nähdä että tuleeko tähän isojakin optimointeja SSD levyille tai RT toteutukseen.
 
Tietääkseni mitään puutteita ei ole kun ennen julkaisua sanottiin mitä pelistä tulee puuttumaan

Olisi tosiaan kiva nähdä jotain todisteita näille väittämille eikä vain että toistetaan näitä toisten ihmisten keksimiä mutu juttuja
Tuskin tätä kannattaa ihan hirveän pitkään jatkaa, mutta täytyy sanoa, että olen hämmästynyt sinun väitteestä? Pelistä ei siis puutu mitään? Trollaatko vai ihanko oikeasti olet tätä miletä?

AI ja poliisi
Elävä kaupunki missä ihmiset toimivat
Kaupat vaillinaisia(ihan konkreettisesti osa jätetty viimeistelemättä)
Pelin balanssi
~35 rikkinäistä skilliä (osassa ei ole mitään järkeä), tämän lisäksi osa hyödyttömiä
Crafting (esim. unlimited raha, osat)
Valikot eivät ole koherenttejä
Ääniefektejä puuttuu
Keskeneräiset kartan alueet
Vaikka joukkoliikenne olisi poistettu niin nämä junat kulkevat maan ja seinien läpi samoin lentävät autot
Liikenne
Sää ei toimi ainakaan oikein
Vuorokauden aika(sekaisin esim. yö noin 5 tuntia)
Ajan odottamien ei liikuta maailmaa vaan se jäätyy
...
Listaa voi jatkaa vaikka kuinka pitkälle.
 
Tuskin tätä kannattaa ihan hirveän pitkään jatkaa, mutta täytyy sanoa, että olen hämmästynyt sinun väitteestä? Pelistä ei siis puutu mitään? Trollaatko vai ihanko oikeasti olet tätä miletä?

AI ja poliisi
Elävä kaupunki missä ihmiset toimivat
Kaupat vaillinaisia(ihan konkreettisesti osa jätetty viimeistelemättä)
Pelin balanssi
~35 rikkinäistä skilliä (osassa ei ole mitään järkeä), tämän lisäksi osa hyödyttömiä
Crafting (esim. unlimited raha, osat)
Valikot eivät ole koherenttejä
Ääniefektejä puuttuu
Keskeneräiset kartan alueet
Vaikka joukkoliikenne olisi poistettu niin nämä junat kulkevat maan ja seinien läpi samoin lentävät autot
Liikenne
Sää ei toimi ainakaan oikein
Vuorokauden aika(sekaisin esim. yö noin 5 tuntia)
Ajan odottamien ei liikuta maailmaa vaan se jäätyy
...
Listaa voi jatkaa vaikka kuinka pitkälle.
Ja mikään ei vaikuttanut ainakaan omaan pelikokemukseeni. Mielestäni nämä menee samaan kastiin kuin jonkun oravan sosiaalisen käyttäytymisen kritisointi Red Dead Redemption 2:ssa - huvittavaksi. Kyseessä on peli eikä mikään elämän korvike. Rahat sai helposti nappia painamalla takaisin, jos ei viihdyttänyt eikä sikaa tarvinnut säkissä taaskaan tilata ennakkoon.
 
Tuskin tätä kannattaa ihan hirveän pitkään jatkaa, mutta täytyy sanoa, että olen hämmästynyt sinun väitteestä? Pelistä ei siis puutu mitään? Trollaatko vai ihanko oikeasti olet tätä miletä?

AI ja poliisi
Elävä kaupunki missä ihmiset toimivat
Kaupat vaillinaisia(ihan konkreettisesti osa jätetty viimeistelemättä)
Pelin balanssi
~35 rikkinäistä skilliä (osassa ei ole mitään järkeä), tämän lisäksi osa hyödyttömiä
Crafting (esim. unlimited raha, osat)
Valikot eivät ole koherenttejä
Ääniefektejä puuttuu
Keskeneräiset kartan alueet
Vaikka joukkoliikenne olisi poistettu niin nämä junat kulkevat maan ja seinien läpi samoin lentävät autot
Liikenne
Sää ei toimi ainakaan oikein
Vuorokauden aika(sekaisin esim. yö noin 5 tuntia)
Ajan odottamien ei liikuta maailmaa vaan se jäätyy
...
Listaa voi jatkaa vaikka kuinka pitkälle.
Mitä versiota sinä nyt ole sitten pelannut viimeksi ja kuinka kauan ?
 
Ja mikään ei vaikuttanut ainakaan omaan pelikokemukseeni. Mielestäni nämä menee samaan kastiin kuin jonkun oravan sosiaalisen käyttäytymisen kritisointi Red Dead Redemption 2:ssa - huvittavaksi. Kyseessä on peli eikä mikään elämän korvike. Rahat sai helposti nappia painamalla takaisin, jos ei viihdyttänyt eikä sikaa tarvinnut säkissä taaskaan tilata ennakkoon.

Tämähän on tietysti mielipide kysymys ja jokaisella omansa. Minusta peli vaikutti selkeästi puolivalmiille. Se ei kuitenkaan estänyt tarinan läpipelaamista. Tällä ei kyllä ole mitään tekemistä RDR2 kanssa kun puhutaan tämän kokoluokan puutteista.

Olen pelannut ihan viimeisiä versioita, mutta näin yleisesti niin korjaukset mitä peliin on laitettu on osoitettu bugeihin. Ei puutteisiin, koska ne eivät ole bugeja vaan design valintoja. Huonoja sellaisia, mutta tietoisia. Toki modi yhteisö on aika ansiokkaasti korjannut monia puutteita, mutta sitä en siis laskisi pelin korjaamiseksi.
 
Mikäs tämä perätön huhu tämä nyt sitten on? Juurihan tossa yllä CDPR:n edustaja selitti että mitään reboottia ei ole koskaan tapahtunut.
Reboot siinä mielessä että todellinen kehitys alkoi vasta 2016 Witcher 3 jälkeen ja sitä aiemmat demoilut heitettiin romukoppaan. Onhan siinä vuotaneessa demossa (ajalta ennen 2016) nähtävissä että ensimmäiset demoilut pelistä oli kolmannessa persoonassa. Todisteita siitä, että peli olisi jotenkin rebootattu myös hetkeä ennen julkaisua ei ole, vaikka täällä jotkut väittää ihan faktana. Mutta se siitä, en jaksa enempää tästä aiheesta jauhaa.
 
Ei kehitetty ollenkaan.
Eli minkä mukaan peliä ei olisi muka tehty aikaisemmin kun nähnyt vain päinvastaisia juttuja

it’s certain CD Projekt Red has been developing this game to some extent since 2012 or earlier. By 2013, a team of around 50 people had reportedly started working on Cyberpunk 2077. Between then and Hearts of Stone, it appears the development team grew, and after Blood and Wine’s release in 2016, full development on the title began.

 
Kuten tosta mun postamasta jutusta myös tulee ilmi sitä aikasemmin jo tehny ja täydellä teholla vasta 2016 lähtien

CD Projekt Red on kehittänyt tätä peliä jossain määrin vuodesta 2012 lähtien tai aikaisemmin. Vuoteen 2013 mennessä noin 50 ihmisen tiimi oli tiettävästi aloittanut työskentelyn Cyberpunk 2077: ssä. Siitä lähtien Hearts of Stone näyttää siltä, että kehitystiimi kasvoi, ja Blood and Winein julkaisun jälkeen vuonna 2016 alkoi nimikkeen täydellinen kehittäminen.
 
Eiköhän tuo ollut 2012 -> 2016 välisenä aikana esituotantovaiheessa jossa piirreltiin tupakka-askin taakse konseptikuvia ja kirjoiteltiin kässärin otsikoita. Protoja varmaan pyöriteltiin Witcher3:n mukana tehdyllä engineversiolla.
 
Mitä versiota sinä nyt ole sitten pelannut viimeksi ja kuinka kauan ?

Tästä voit sitten katsoa vaikkapa version 1.23 arvostelun PC/PS4. Alussa on ihan hyvä summary bugi tilanteesta. Toisaalta, jos haluat yleisesti kuulla kokemuksia miten tämä peli toimii laajemmin niin Redditistäkin voi katsoa.

 
Maailman laajuus tuo ongelmia lähinnä assettien streamaamiseen (=nykiminen, asennuksen koko, t-posebugi etc), mutta sen ei pitäisi vaikuttaa käytännössä ollenkaan siihen että kuinka kauan yksittäisten ruutujen piirtämiseen menee.

Tuo olisikin osaltaan voinut vaikuttaa jos peli huomioisi tapahtumia myös siellä, missä itse et ole, pitäisi kirjaa maailmaan jätetyistä esineistä, olennoista, autoista jne. Mutta kun tää hiton peli muistaa tasan yhtä pitkään mitä takanasi on kuin jaksat sinne katsoa. GTA3-tunnelmissa.
 
Reboot siinä mielessä että todellinen kehitys alkoi vasta 2016 Witcher 3 jälkeen ja sitä aiemmat demoilut heitettiin romukoppaan. Onhan siinä vuotaneessa demossa (ajalta ennen 2016) nähtävissä että ensimmäiset demoilut pelistä oli kolmannessa persoonassa. Todisteita siitä, että peli olisi jotenkin rebootattu myös hetkeä ennen julkaisua ei ole, vaikka täällä jotkut väittää ihan faktana. Mutta se siitä, en jaksa enempää tästä aiheesta jauhaa.

En minä keksi, että mistä sinä olet saanut käsityksen, että peli olisi re-bootattu ennen julkaisua. Tarina on muutettu ja jos tämä ei noiden haastatteluiden perusteella sinusta kerro tarpeeksi siitä. Niin voisi kuvitella, että laadulliset erot päätehtävän JS tehtävissä viestisivät tätä. Toki voihan se olla niinkin, että CDPR ei sitä päätehtävää tehnyt ennen kuin tuli järkyttävä kiire tehdä kasaan edes jonkinlainen peli. Selvää on, että JSn tehtävät eivät kuitenkaa laadullisesti edusta (teknisesti) samaa tasoa kuin mitä moni muutehtävä pelissä on.

CDPR omien haastattelujen mukaan pelissä olisi pitänyt olla huomattavasti suurempi rooli lifepatheilla... joko ne vain suoraan valehteli tästä tai sitten pääjuoni vei sisällön pois noilta suunnitelmista. Samoin myös 2018 demo kertoo selvästi, että tuossa vaiheessa JS rooli oli aivan toinen... siellä on radio kanava kuulutus. Näin on varsin selvää, että 2018 - 2020 muuttui aivan selvästi JSn rooli ja haastattelujen perusteella sitä tapahtui vielä KR mukaan tulemisen jälkeen. Myöskin CDPRn omien tiedotteiden mukaan peli muuttettiin 2019 pois RPG maininta.

Jos katsoo Jasonin haastatteluita sekä noita devaajien kommentteja useilta vuosilta niin minusta piirtyy kuva kehitysprosessista, jossa eivät oikein tienneet mitä haluavat saavuttaa. Suunta on muuttunut valtavasti pelin kehityksen edetessä ja peli jota suunnteltiin vielä 2018 on hyvin erilainen kuin mitä 2020 tuli ulos. Ilmeisesti kommunikaatio sekä yhteistyö firman sisällä ovat olleet erityisen huonolla tasolla ja moni tiimi ilmeisesti teki päällekkäisiä asioita sekä sai tietoa CDPRn julkisesta twitter kanavasta, kun muuten ei tietoa jaettu. Sinällään sotkut CDPRn kommunikaatiossa esim. julkaisun yhteydessä saavat nämä väitteet kuullostamaan ihan loogisilta.

Aikajanaksi epäilen jotakuinkin näin eri lähteiden ja tietojen valossa.

2010 - 2012/13 on Martin ja kumppanit miettineet konseptia... voi olla aiemminkin sillä tämä aihe on kai ollut pitkään haaveena.

2012/2013 noin 50 kehittäjää alkoi kehittämään tätä pre-alphaksi Witcher 3 pelimoottorilla ja RPG oli silloin CDPRn omien tietojenkin mukaan erittäin voimakas komponentti. Ilmeisesti Witcher 3 leadejä oli tässä mukana. Tuo kehittäjä määrä nyt ei ole ihan kauhean pieni tähän vaiheeseen.

2016 CDPRn johtaja siirtyi Witcher 3 ympyröistä vetämään tätä CP2077 ja tässä vaiheessa (tuli ilmeisesti) erimielisyyksiä, kun kasa devejä ja lead lähti pois(alkuperäisiä). Samalla ilmeisesti valittiin 1st person, uusi pelimoottori sekä muita perustavan laatuisia ajatuksia.

2018 mennessä ei pelistä ollut näytettävää pelillisesti vielä yhtään, joten CDPR loi ihan erillisen demon, joka ei siis ollut kuin nähty osa. Tähän voi olla syynä uusi pelimoottori , josta CDPRn devit ovat antaneet lausuntoja, että sen kehitys hidasti merkittävästi pelin kehitystä.

2019 tuli KR sekä E3 esitys, jossa siis peliä ei kauheasti näytetty. Pelin tyyppi vaihtui vuoden aikana, mutta erikoista on se, että pelistä esitettiin Pacificaan sisältyvä pelattu demo pressille, joka kuvasi useita eri tapoja pelata tehtävä läpi. Vähän samankaltaisesti kuin 2018 demo. Itse pelissä näitä vaihtoehtoja ei ollut, joten tietoa ei ole, että oliko tuo oikea peli vaiko taas esitys demo vain naamioitu peliksi. Myöskin KR roolia väitetään laajennetun haastattelun perusteella ja minulla oli musitikuva, että se on myös jossain CDPRn omissa haastatteluissa.

2020 useiden lykkäysten jälkeen julkaisu varsin keskeneräisenä sekä karsittuna

2021 yli 6kk julkaisun jälkeen pelimoottori on edelleen keskeneräisen oloinen ja pelistä on päästykorjaamaan vain osa bugeista. DLCt on lykätty eikä varmaa aikataulua ole. Puhe online pelistä on kadonnut kokonaan ja CDPRn oman varsin erikoisen lausunnon mukaan se on jollain tavalla tiputettu scopesta(mikä ikinä lie olikaan ajatus).
 
Viimeksi muokattu:
Tuo olisikin osaltaan voinut vaikuttaa jos peli huomioisi tapahtumia myös siellä, missä itse et ole, pitäisi kirjaa maailmaan jätetyistä esineistä, olennoista, autoista jne. Mutta kun tää hiton peli muistaa tasan yhtä pitkään mitä takanasi on kuin jaksat sinne katsoa. GTA3-tunnelmissa.
Ei ihan pidä paikkaansa. Itse jätin auton aika pelin alkupuolella erääseen paikkaan josta se löytyikin ihan loppumetreille saakka.
 
Eipä se multa oo pois jos tästä joku tykkää, ihmetyttää vaan että puolustetaanko tätä sen takia että tuli iskettyä rahat "paskaan" kiinni ja ei viitsitä myöntää olleensa väärässä.

Saakohan tätä jo PS storesta ostettua? vai onkohan CDPR huomannut että ei tätä sellaiseen kuntoon enää korjata että se Sonylle kelpaisi. Historiaan tämä tulee kuitenkin jäämään yhtenä pelialan suurimmista katastrofeista.

No man's sky oli pahasti puutteellinen julkaisussa, mutta saivat sen kuntoon ja lisättyä luvatut ominaisuudet ja enemmänkin.
 
Eipä se multa oo pois jos tästä joku tykkää, ihmetyttää vaan että puolustetaanko tätä sen takia että tuli iskettyä rahat "paskaan" kiinni ja ei viitsitä myöntää olleensa väärässä.

Saakohan tätä jo PS storesta ostettua? vai onkohan CDPR huomannut että ei tätä sellaiseen kuntoon enää korjata että se Sonylle kelpaisi. Historiaan tämä tulee kuitenkin jäämään yhtenä pelialan suurimmista katastrofeista.

No man's sky oli pahasti puutteellinen julkaisussa, mutta saivat sen kuntoon ja lisättyä luvatut ominaisuudet ja enemmänkin.
Tuli minun tietääkseni vähän aika sitten PS storeen. Taisi olla jotakuinkin samoja aikoja kun CDPR pomo sanoi pelin olevan riittävän hyvällä tasolla.
 
Mites sit vaikka metro exodus enhanced edition? Rullaa kivasti 60fps @1440p amd:n korteillakin rt efektit tapissa :hmm:

Optimointia voi tehdä myös pelimoottoritasolla, eikä aina moottorin ehdoilla kuten esimerkissäsi mainitset (detaljien karsiminen jne.)

Rtgi kans onnistuu jopa ilman rt hardista ue5 enginellä ja pyörii kymmeniä kertoja nopeammin kuin mitä tässä pelissä. Ja maailmoissa on kymmeniä kertoja enemmän kolmioita.
Metron pelimaailma on paljon yksinkertaisempi ja esim. heijastavia pintoja, joissa käytettäisiin säteenjäljitystä on paljon vähemmän. Heijastuksissa käytetään myös todella rankasti karsittua BVH puuta. Tokihan tuo Metron RTGI implementaatio on aivan loistava ja toivottavasti tulee vastaavia muihinkin peleihinkin lähiaikoina.

Metrossakin on muuten alueita, joissa FPS dippaa 1440p resoluutiolla RT päällä alle 60, ellei detailjeja karsi (n. 2min tästä kohtaa videota):
 
Metron pelimaailma on paljon yksinkertaisempi ja esim. heijastavia pintoja, joissa käytettäisiin säteenjäljitystä on paljon vähemmän. Heijastuksissa käytetään myös todella rankasti karsittua BVH puuta. Tokihan tuo Metron RTGI implementaatio on aivan loistava ja toivottavasti tulee vastaavia muihinkin peleihinkin lähiaikoina.

Metrossakin on muuten alueita, joissa FPS dippaa 1440p resoluutiolla RT päällä alle 60, ellei detailjeja karsi (n. 2min tästä kohtaa videota):

Mites sit toi Doomin RT? GI:tä ei ole, mutta heijastukset rullaa AMD:n näyttiksilläkin korkealla laadulla n. 4x sillä nopeudella millä pelkät heijastukset rullaa tämän ketjun pelissä.

Molemmissa pelimaailma on vähän yksinkertaisempi kuten mainitsit, mutta ei se tarkoita kuin 1-2 hyppyä vähemmän BVH puussa, jonka vaikutus suorituskykyyn pitäisi olla vain joitakin prosentteja.

Aika pahasti vaikuttaa IMO siltä että tää CP:n RT on optimoitu aivan päin persettä, tai pelimoottori on ylipäänsä toteutettu siten että optimointi ei ole mahdollista ilman massiivista uudelleenkirjoittamista. Lopullinen tuomio tullee kun nämä tän genin konsolit saa lopulta päivityksensä, mahdollistahan on (joskin hyvin epätodennäköistä :) ) että merkittäviä optimointeja on sitä varten kirjoiteltu viimeiset 6kk.
 
Historiaan tämä tulee kuitenkin jäämään yhtenä pelialan suurimmista katastrofeista.
dg4EITg.png


Mites sit toi Doomin RT? GI:tä ei ole, mutta heijastukset rullaa AMD:n näyttiksilläkin korkealla laadulla n. 4x sillä nopeudella millä pelkät heijastukset rullaa tämän ketjun pelissä.

Molemmissa pelimaailma on vähän yksinkertaisempi kuten mainitsit, mutta ei se tarkoita kuin 1-2 hyppyä vähemmän BVH puussa, jonka vaikutus suorituskykyyn pitäisi olla vain joitakin prosentteja.

Aika pahasti vaikuttaa IMO siltä että tää CP:n RT on optimoitu aivan päin persettä, tai pelimoottori on ylipäänsä toteutettu siten että optimointi ei ole mahdollista ilman massiivista uudelleenkirjoittamista. Lopullinen tuomio tullee kun nämä tän genin konsolit saa lopulta päivityksensä, mahdollistahan on (joskin hyvin epätodennäköistä :) ) että merkittäviä optimointeja on sitä varten kirjoiteltu viimeiset 6kk.
Jos olen nytten oikein ymmärtänyt niin viimeiset puoli vuotta on pää focus ollut konsolien suorituskyvyn parantamisessa/vakauttamisessa ja nytten kun peli on välttävässä kunnossa niillä niin voidaan keskittyä paremmin optimointiin ja tuleviin lisäosiin+bugi korjauksiin.

Itellelläni olisi vain suurin toive että saisivat tuon AI paranettua.
 
Eipä se multa oo pois jos tästä joku tykkää, ihmetyttää vaan että puolustetaanko tätä sen takia että tuli iskettyä rahat "paskaan" kiinni ja ei viitsitä myöntää olleensa väärässä.

Itse ainakin koin yhden kaikkien aikojen hienoimmista pelikokemuksista 100 tunnin edestä ja kohta toinen läpipeluu, dlc:n myötä luultavasti kolmaskin. Se on aika hyvä suoritus pelialan yhdelta suurimmista katastrofeista. Mut joo, mää puolustan peliä just tän kaltaisten kommenttien takia ja kummastelen kuinka paljon jengi jaksaa nähdä vaivaa dissailuun.
 
Mites sit vaikka metro exodus enhanced edition? Rullaa kivasti 60fps @1440p amd:n korteillakin rt efektit tapissa :hmm:

Optimointia voi tehdä myös pelimoottoritasolla, eikä aina moottorin ehdoilla kuten esimerkissäsi mainitset (detaljien karsiminen jne.)

Rtgi kans onnistuu jopa ilman rt hardista ue5 enginellä ja pyörii kymmeniä kertoja nopeammin kuin mitä tässä pelissä. Ja maailmoissa on kymmeniä kertoja enemmän kolmioita.

Itse olen hyvin pettynyt metron RT:n. Esim. valaistus bugittaa huolella. Välillä joku nurkka on pilkkopimeä vaikka ei pitäisi, mutta kun käytät taskulamppua päällä, niin se lampun valo jää sinne "elämään" ja nurkka muuttuu sen näköiseksi, kun sen olisi pitänyt ollakin heti. Mielenkiintoisia kikkailuja ja purkkkavirityksiä on 4A games joutunut tuohon tekemään, että AMD:n raudalla on saatu tuo pyörimään ja sen kyllä huomaa.

Toki silloin, kun toimii valaistus oikein, niin näyttää hyvälle, mutta mutkien "oikominen" näkyy kyllä välillä. Tommosta se tukee olemaan valitettavasti jatkossa useassa pelissä. On niitä 1/8 osan resolla piirrettäviä efektejä ja muita kikka kolmosia, että saadaan AMD värkeilläkin jotenkin pelattavaksi.
 
Itse ainakin koin yhden kaikkien aikojen hienoimmista pelikokemuksista 100 tunnin edestä ja kohta toinen läpipeluu, dlc:n myötä luultavasti kolmaskin. Se on aika hyvä suoritus pelialan yhdelta suurimmista katastrofeista. Mut joo, mää puolustan peliä just tän kaltaisten kommenttien takia ja kummastelen kuinka paljon jengi jaksaa nähdä vaivaa dissailuun.
Yhtiön osakkeen perusteella kyse on ollut tosiaan yhdestä pelialan suurimmista katastrofeista. Isompia suhteellisia pudotuksia ja jopa konkursseja on ollut tätä ennen kyllä, mutta euromääräisesti mitattuna tää on ollut varmaan isoin tai ainakin yksi isoimmista.

Se että tämä peli on katastrofi ei tosiaan millään tapaa tarkoita etteikö siitä voisi nauttia!
 
On niitä 1/8 osan resolla piirrettäviä efektejä ja muita kikka kolmosia, että saadaan AMD värkeilläkin jotenkin pelattavaksi.
Missä nyt on niitä sun mainitsemia 1/8 toteutuksia? Varmaan kolmas kerta kun niistä mainitset. Edit: eihän kahdeksan ole edes sellainen luku jonka neliöjuuri on kokonaisluku, miten se 1/8 silloin edes käytännössä toimisi?

Voisiko olla että sekoitat DLSS:n johonkin RT laskentatarkkuuteen? DLSS tapissahan nvidian korteilla lasketaan RT efektitkin korkeintaan 1/9 tarkkuudella. ;)
 
Missä nyt on niitä sun mainitsemia 1/8 toteutuksia? Varmaan kolmas kerta kun niistä mainitset. Edit: eihän kahdeksan ole edes sellainen luku jonka neliöjuuri on kokonaisluku, miten se 1/8 silloin edes käytännössä toimisi?

Voisiko olla että sekoitat DLSS:n johonkin RT laskentatarkkuuteen? DLSS tapissahan nvidian korteilla lasketaan RT efektitkin korkeintaan 1/9 tarkkuudella. ;)

Muistelin, että olisi ollu ainakin uudessa RE Villagessa, mutta neljäsosa tarkkuudesta siinä näemmä puhuivat. Voisin kyllä vannoa, että jossain oli mainittu tuommonen kahdeksas osa tarkkuus, koskien juurikin näitä AMD/konsoli RT toteutuksia.

En ole sekoittanut DLSS mitenkään tähän. Se nyt vaan on aika selviö, että useiden pelien RT toteutus on karsittu AMD:n raudalle sopivaksi laadun kustannuksella. Voin vaan kuvitella, miten paskalle Cyber Punkin RT olisi näyttänyt, jos se olisi "optimoitu" AMD entry levelille.

Ihan muuten kyllä aika turha vertailla jotain DOOM:ia Open world peleihin, kun puhutaan RT:n raskaudesta/optimoinnista.
 
Itse ainakin koin yhden kaikkien aikojen hienoimmista pelikokemuksista 100 tunnin edestä ja kohta toinen läpipeluu, dlc:n myötä luultavasti kolmaskin. Se on aika hyvä suoritus pelialan yhdelta suurimmista katastrofeista. Mut joo, mää puolustan peliä just tän kaltaisten kommenttien takia ja kummastelen kuinka paljon jengi jaksaa nähdä vaivaa dissailuun.
Minusta on hienoa jos nautit pelistä täysin ja erityisesti jos se täytti sinun odotuksesi. Missään nimessä minä en pyri estämään ketään nauttimasta tästä pelistä.

Toiseksi ei se ole dissaamista jos kerrotaan faktoja missä tasossa peli nyt on ja spekuloi mitä mahdollisesti on tapahtunut.
On erittäin tärkeää jakaa tietoa pelistä objektiivisesti, jotta ne jotka haluavat tehdä ostospäätöksen pystyvät sen tekemään realistisin odotuksin.

Kuitenkin kun kertoo pelistä on hyvä tehdä selväksi se, että tämä on poikkeuksellisen huono launch AAA luokan pelille ja sen markkinointi materiaali ei edusta sitä peliä mikä se tällä hetkellä on.Tästä huolimatta osa nauttii ja toiset eivät.

Minun mielestä peli ei ole normaalin AAA pelin tasoinen enkä suosittele peliä ostamaan 60 €. Muuten varmasti tutustumisen arvoinen peli jos varsinkin omaa high end PCn.
 
Ihan muuten kyllä aika turha vertailla jotain DOOM:ia Open world peleihin, kun puhutaan RT:n raskaudesta/optimoinnista.
Ei se maailman koko vaikuta juurikaan RT laskennan nopeuteen. Maailman koon (kolmioissa) kun tuplaa niin BVH puuhun tulee yksi noodi enemmän ja se siitä. Cyberpunkissakaan ei pidetä koko maailmaa jatkuvasti muistissa täydellä laadulla, mutta sen varmaan tiesitkin jo. Doomiin verrattuna noodeja on hatusta heitettynä ehkä (jopa!) 2-3 enemmän, jonka ei pitäis suorituskykyyn vaikuttaa muutamaa prosenttia enempää.

Voisitko selittää että miksi doomin RT ei ole hyvä vertailukohta, mielellään joihinkin teknisiin seikkoihin perustuen?
 
Ei se maailman koko vaikuta juurikaan RT laskennan nopeuteen. Maailman koon (kolmioissa) kun tuplaa niin BVH puuhun tulee yksi noodi enemmän ja se siitä. Cyberpunkissakaan ei pidetä koko maailmaa jatkuvasti muistissa täydellä laadulla, mutta sen varmaan tiesitkin jo. Doomiin verrattuna noodeja on hatusta heitettynä ehkä (jopa!) 2-3 enemmän, jonka ei pitäis suorituskykyyn vaikuttaa muutamaa prosenttia enempää.

Voisitko selittää että miksi doomin RT ei ole hyvä vertailukohta, mielellään joihinkin teknisiin seikkoihin perustuen?
Ehkä parempi vertaus olisi, että katsoisi paljonko Doomissa RT heijastukset syövät suorituskykyä prosentuaalisesti ja sitten tekee saman Cyberpunkissa.
 
Doomissa ainakin RT heijastukset on puolittaisella tarkkuudella, Cyberpunkista en tiedä onko täydellä tarkkuudella.
 
Ehkä parempi vertaus olisi, että katsoisi paljonko Doomissa RT heijastukset syövät suorituskykyä prosentuaalisesti ja sitten tekee saman Cyberpunkissa.
doomissa 6800xt:n ja 3080:n suorituskykyero on n. 30%, cyberpunkissa 50%. Molemmissa pelkät heijastukset päällä ja resona 1440p. Doomissa FPS on 121-174, cyberpunkissa 39(amd)-58(nvidia).
 
Doomissa ainakin RT heijastukset on puolittaisella tarkkuudella, Cyberpunkista en tiedä onko täydellä tarkkuudella.
Ainakin cyberpunkissa BVH puusta jätetään paljon tavaraa pois (mm. pelaajahahmo). Lisäksi olis tietty kiva jos heijastusten tarkkuutta voisi cyberpunkissakin säätää, doomissa tuo onnistuu ihan mielivaltaisesti.
 
Ainakin cyberpunkissa BVH puusta jätetään paljon tavaraa pois (mm. pelaajahahmo). Lisäksi olis tietty kiva jos heijastusten tarkkuutta voisi cyberpunkissakin säätää, doomissa tuo onnistuu ihan mielivaltaisesti.

Pelaajahahmo ymmärtääkseni taidetaan jättää pois lähinnä animaatioiden takia. Jollain modilla taisi saada palautettua.

Doomissa on kyllä hyvä ominaisuus se että voi konsolilla säätää tarkkuutta ja kuinka karkeat materiaalit saa heijastukset.
 
Pelaajahahmo ymmärtääkseni taidetaan jättää pois lähinnä animaatioiden takia. Jollain modilla taisi saada palautettua.
Mutta jos näin tekee niin suorituskyky sakkaa joissain tilanteissa kuulemma todella pahasti, sen lisäksi että päättömän kanan katsominen peilaavilta pinnoilta ei ole kovin hehkeää. :)
 
Minusta on hienoa jos nautit pelistä täysin ja erityisesti jos se täytti sinun odotuksesi. Missään nimessä minä en pyri estämään ketään nauttimasta tästä pelistä.

Toiseksi ei se ole dissaamista jos kerrotaan faktoja missä tasossa peli nyt on ja spekuloi mitä mahdollisesti on tapahtunut.
On erittäin tärkeää jakaa tietoa pelistä objektiivisesti, jotta ne jotka haluavat tehdä ostospäätöksen pystyvät sen tekemään realistisin odotuksin.

Kuitenkin kun kertoo pelistä on hyvä tehdä selväksi se, että tämä on poikkeuksellisen huono launch AAA luokan pelille ja sen markkinointi materiaali ei edusta sitä peliä mikä se tällä hetkellä on.Tästä huolimatta osa nauttii ja toiset eivät.

Minun mielestä peli ei ole normaalin AAA pelin tasoinen enkä suosittele peliä ostamaan 60 €. Muuten varmasti tutustumisen arvoinen peli jos varsinkin omaa high end PCn.

Sinun mukaasi tässä pelissä nyt ei vaan tunnu olevan oikein mitään hyvää. Ymmärrän, että olet pettynyt, mutta ei se poista sitä, että pelissä on todella paljon tehty oikeinkin asioita. Ei kriitikot anna järkiään 9:n arvosanoja pelille joka on kaikin puolin huono, kuten koitat niin kovin todistella. Onhan sitä kyllä karsittu helvetisti, leikelty ja liimailtu, ja launchi aivan liian aikaisin, mutta silti se tarina ja sidequestit/hahmot on pirun hyviä ja perus gameplay on nautinnollista. Kaiken kruunaa aivan mielettömän upeat grafiikat. Maailma tuntuu omasta mielestä kaikelta muulta, kun pystyyn kuolleelta, vaikka harvaan taloon pääsee sisään ja NPC:t on tyhmiä. Niin se on vaan jokaisessa isoon kaupunkiin sijoittuvassa open world pelissä. Jos jotain muuta odotti ja uskoi taivaanrantaa maalailevia hype puheita, niin se on toki harmillista.

En väitä, etteikö esim. GTA:ssa olisi parempi ai, mutta loppujen lopuksi sillä ei ole sen syvällisempää merkitystä, koska sen GTA:n AI ei ole kuitenkaan kun ehkä sen yhden stepin parempi. Immersio säilyy "yhden kulman" pidemmälle, mutta siinäpä se onkin. Nuo häviävät NPC:t ja liikenteen tyhmyys ym. paljastuu ja häirii, jos sitä alkaa seuraamaan. Itseä ei kiinnosta juuri noita seurailla, kun ei ne aidosti kuitenkaan toimi/käyttäydy vielä nykypeleissä. Ainoastaan poliisin käytös on semmonen asia, johon toivoisi selvästi lisää jonkin sortin realismia. Tosin sama juttu se on melkein kaikissa olen world peleissä.

Toki peli ei ole sitä, mitä ennakkoon lupailtiin/hypetettiin, mutta itse osasin odottaa sitä, enkä asettanut pelille hirveästi mitään ennakko-odituksia. Kaikkein paras kokemus tästä pelistä irtoaa sillä, että lähtee pelaamaan ilman ennakko-odotuksia.

Tämän pelin osalta porukka jakautuu aika tavalla kahtia. Toiset eivät näe sitä timanttia, mikä siellä paskan seassa on, koska etsivät (ehkä alitajuisestikin) pelistä vain vikoja ja asioita, jotka on väärin tai leikattu tms. Sitten on ne, jotka lähtevät vaan pelaamaan ilman sen kummempia odotuksia ja pystyvät nauttimaan pelin hyvin tehdyistä puolista täysillä ja eivät anna tiettyjen epäloogisuuksien ja bugien ym. häiritä.

Aika näyttää, tuodaanko leikattua sisältöä/ominasuuksia vielä tulevaisuudessa takaisin. Toki se olisi huikeaa, jos näin kävisi.

Ennemmin otin CP:n nyt tällaisena mitä julkaistiin, jos toinen vaihtoehto olisi ollut julkaisulimbo.
 
Ei se maailman koko vaikuta juurikaan RT laskennan nopeuteen. Maailman koon (kolmioissa) kun tuplaa niin BVH puuhun tulee yksi noodi enemmän ja se siitä. Cyberpunkissakaan ei pidetä koko maailmaa jatkuvasti muistissa täydellä laadulla, mutta sen varmaan tiesitkin jo. Doomiin verrattuna noodeja on hatusta heitettynä ehkä (jopa!) 2-3 enemmän, jonka ei pitäis suorituskykyyn vaikuttaa muutamaa prosenttia enempää.

Voisitko selittää että miksi doomin RT ei ole hyvä vertailukohta, mielellään joihinkin teknisiin seikkoihin perustuen?

Vaikka Open world ei dramaattisesti RT:n laskemista periaatteessa monimutkaistaisi, niin ne tuppaavat sisältämään silti enemmän heijastavia pintoja yms. kun jo valmiiksi huippuunsa optimoitu putki. Olen world peliä on aika mahdotonta lähteä tekemään sillä periaatteella, että lasketaan joka scenen GPU budjettia ym. Tommosessa putkessa se on kuitenkin aika hemmetisti helpompaa.

doomissa 6800xt:n ja 3080:n suorituskykyero on n. 30%, cyberpunkissa 50%. Molemmissa pelkät heijastukset päällä ja resona 1440p. Doomissa FPS on 121-174, cyberpunkissa 39(amd)-58(nvidia).

Jotain absoluuttisia FPS lukemia nyt ei ole kyllä mitään järkeä vertailla, varsinkaan kahden eri genren pelien välillä, niin miksi niitä pitää edes mainita.

Ja molemmissahan on varmasti yhtä paljon heijastavia pintoja ruudulla... senhän varmaan jo laskitkin.
 
Eipä se multa oo pois jos tästä joku tykkää, ihmetyttää vaan että puolustetaanko tätä sen takia että tuli iskettyä rahat "paskaan" kiinni ja ei viitsitä myöntää olleensa väärässä.
Täällä tuntuu olevan sen verran kova vimma pakottaa pelin huonouksia, että nimenomaan vaikuttaa siltä, että se on ongelma, että joku pelistä tykkää :kahvi:
Tähän pitäisi kaivaa jostain se meemi "you must not like this game..." :rofl2:
 
Ja molemmissahan on varmasti yhtä paljon heijastavia pintoja ruudulla... senhän varmaan jo laskitkin.
Molemmissa se vaihtelee välillä 0-100% riippuen siitä että mitä katsoo ja miltä etäisyydeltä. Ei cyberpunkissakaan fps tipu kovin pahasti kun kävelet lähemmäs lasiseinää.

Olen world peliä on aika mahdotonta lähteä tekemään sillä periaatteella, että lasketaan joka scenen GPU budjettia ym.
Jotenkin tuntuu siltä että cyberpunkissa sitä gpu budjettia ei olla laskettu yhdessäkään skenessä…

Vaikka menet jonnekkin tunneliin maan alle jossa ei ole ainuttakaan heijastavaa pintaa, niin fps on silti ihan romukopassa.
 
Täällä tuntuu olevan sen verran kova vimma pakottaa pelin huonouksia, että nimenomaan vaikuttaa siltä, että se on ongelma, että joku pelistä tykkää :kahvi:
Tähän pitäisi kaivaa jostain se meemi "you must not like this game..." :rofl2:

Et osannu kuitenkaan lukea? Sanoin että ei oo multa pois jos tästä joku tykkää. Käsittääkseni omat mielipiteet on toistaiseksi sallittu tälläkin foorumilla.

Tälläsen kusetuksen jälkeen CDPR ansaitsee kaiken paskan minkä niskaansa saavat. Ei näitä katsella läpi sormien.
 
Eipä se multa oo pois jos tästä joku tykkää, ihmetyttää vaan että puolustetaanko tätä sen takia että tuli iskettyä rahat "paskaan" kiinni ja ei viitsitä myöntää olleensa väärässä.

Saakohan tätä jo PS storesta ostettua? vai onkohan CDPR huomannut että ei tätä sellaiseen kuntoon enää korjata että se Sonylle kelpaisi. Historiaan tämä tulee kuitenkin jäämään yhtenä pelialan suurimmista katastrofeista.

No man's sky oli pahasti puutteellinen julkaisussa, mutta saivat sen kuntoon ja lisättyä luvatut ominaisuudet ja enemmänkin.
Mulle tulee näistä viesteistä lähinnä mieleen, että onkohan sitä peliä pelattu ollenkaan, kun kommentit ovat tätä tasoa?

Olihan tuo konsolijulkaisu aivan kauhea kasa paskaa ja CDPR ansaitsee paskaa niskaansa monella tapaa, mutta jos PC:llä pelaa, niin onhan tämä kaikesta huolimatta oikeasti todella hyvä peli. Ei täysin sitä mitä luvattiin ja odotettiin, mutta silti todella hyvä.

Enkä siis sano sitä, että kaikkien pitäisi tästä pelistä tykätä, mutta sinun kommenttisi ovat niin jyrkkiä, että mennään mielestäni yli.
 
Mulle tulee näistä viesteistä lähinnä mieleen, että onkohan sitä peliä pelattu ollenkaan, kun kommentit ovat tätä tasoa?

Olihan tuo konsolijulkaisu aivan kauhea kasa paskaa ja CDPR ansaitsee paskaa niskaansa monella tapaa, mutta jos PC:llä pelaa, niin onhan tämä kaikesta huolimatta oikeasti todella hyvä peli. Ei täysin sitä mitä luvattiin ja odotettiin, mutta silti todella hyvä.

Enkä siis sano sitä, että kaikkien pitäisi tästä pelistä tykätä, mutta sinun kommenttisi ovat niin jyrkkiä, että mennään mielestäni yli.


Tein sen virheen että ennakkotilasin ja tuli oppirahat maksettua. Enää en ennakkotilaa mitään.

Olen pelannut kikkareen läpi, eikä se omasta mielestä ole todellakaan hyvä millään osa-alueella. Paikoin kyllä ihan nätin näköinen, mutta siihen loppuukin positiiviset asiat.

Tätähän mainostettiin rpg:nä vielä ennakkotilauksen aikaan, nyt maininnat rpg:stä on poistettu. Eli periaatteessa valehtelivat tuossakin asiassa ihan suoraan.

En jaksa luetella mitä kaikkea pelissä on vikana, niistä löytyy lukemattomia YouTube videoita.
 
Et osannu kuitenkaan lukea? Sanoin että ei oo multa pois jos tästä joku tykkää.
Ja heti perään sanoit:
ihmetyttää vaan että puolustetaanko tätä sen takia että tuli iskettyä rahat "paskaan" kiinni ja ei viitsitä myöntää olleensa väärässä.
Eli et ymmärrä että joku voi oikesti pitää tuotteesta, vaan syytät peleistä positiivisesti kirjoittavia lähinnä surkeasta itsetunnosta.

Sitten vielä käyt henkilökohtaisuuksiin ja haukut minua lukutaidottomaksi. Käytöstavat?
 
Ja heti perään sanoit:

Eli et ymmärrä että joku voi oikesti pitää tuotteesta, vaan syytät peleistä positiivisesti kirjoittavia lähinnä surkeasta itsetunnosta.

Sitten vielä käyt henkilökohtaisuuksiin ja haukut minua lukutaidottomaksi. Käytöstavat?

Koita nyt tajuta että tuo oli vaan omaa pohdintaa. Hienoa että pidät pelistä. Mukavia hetkiä pelin parissa.
 
Onhan sitä kyllä karsittu helvetisti, leikelty ja liimailtu, ja launchi aivan liian aikaisin, mutta silti se tarina ja sidequestit/hahmot on pirun hyviä ja perus gameplay on nautinnollista. Kaiken kruunaa aivan mielettömän upeat grafiikat. Maailma tuntuu omasta mielestä kaikelta muulta, kun pystyyn kuolleelta, vaikka harvaan taloon pääsee sisään ja NPC:t on tyhmiä. Niin se on vaan jokaisessa isoon kaupunkiin sijoittuvassa open world pelissä. Jos jotain muuta odotti ja uskoi taivaanrantaa maalailevia hype puheita, niin se on toki harmillista.

En väitä, etteikö esim. GTA:ssa olisi parempi ai, mutta loppujen lopuksi sillä ei ole sen syvällisempää merkitystä, koska sen GTA:n AI ei ole kuitenkaan kun ehkä sen yhden stepin parempi. Immersio säilyy "yhden kulman" pidemmälle, mutta siinäpä se onkin. Nuo häviävät NPC:t ja liikenteen tyhmyys ym. paljastuu ja häirii, jos sitä alkaa seuraamaan. Itseä ei kiinnosta juuri noita seurailla, kun ei ne aidosti kuitenkaan toimi/käyttäydy vielä nykypeleissä. Ainoastaan poliisin käytös on semmonen asia, johon toivoisi selvästi lisää jonkin sortin realismia. Tosin sama juttu se on melkein kaikissa olen world peleissä.

Toki peli ei ole sitä, mitä ennakkoon lupailtiin/hypetettiin, mutta itse osasin odottaa sitä, enkä asettanut pelille hirveästi mitään ennakko-odituksia. Kaikkein paras kokemus tästä pelistä irtoaa sillä, että lähtee pelaamaan ilman ennakko-odotuksia.

No tämä. Itseänikin myös vähän ihmetyttää tuo NPC:iden tyhmyyden loputon kauhistelu, sillä eipä tähän mennessä ole sitten niin Red Dead Redemption 2:ssa, GTA-sarjassa tai vaikka Far Cry 4:ssa vielä tullut vastaan mitään täydellisesti toteutettuja NPC-hahmoja. Suurin osa kun noista yhä on pelissä kuin pelissä sen 1-3 eri lausetta sanovia, mutta sitten joko paikallaan olevia tai liikkuvia kulisseja ja varsin usein tämän uskomattoman immersion vielä kruunaa se, että toistelevat vielä niitä muutamaa lausetta non stoppina jos jaksat niitä jututtaa. Eikä vastaan ole myöskään tullut vielä itselleni ison kaupungin omaavaa peliä jossa jokaiseen rakennukseen pääsisi esim. sisälle ja siellä vielä NPC:tkin tekisivät jotain järkevää. Siinä mielessä ehkä tuon ymmärrän, jos markkinointimateriaaleissa oikein painotettiin sitä next gen open world kokemusta, sillä sitä tämä peli ei grafiikoita ja ainakin PC:llä NPC:eiden määrää lukuun ottamatta kylläkään tarjoa. Mutta kokonaisuutena en nyt mitenkään älyttömän huononakaan pitäisi tuota Night Cityn maailman mallinnusta, vaikka se ehkä esim. Rockstarin peleille sen pykälän kaksi häviää.

Kokonaisuutena ehkä vertaisin tätä Mafia II:seen, niin pelimaailmansa puutteellisen hyödyntämisen kuin päätarinan lyhyydenkin osalta. (+ Toki molempien saamat GTA vertailut.) Mutta kokonaisuutena kuitenkin pidän noita molempia pelejä perus hyvinä, joilla kuitenkin olisi lisäkehityksen kautta voinut olla mahdollisuus olla erinomaisiakin pelejä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun PS5 on tulossa, niin olisiko sillä hyvä aloittaa tätä peliä? Ei ole varmaan mitään PS5 päivityksiä tässä kuitenkaan vielä?
 
Nyt kun PS5 on tulossa, niin olisiko sillä hyvä aloittaa tätä peliä? Ei ole varmaan mitään PS5 päivityksiä tässä kuitenkaan vielä?

Pelistä on vain old-gen versio ja ovat lupailleet, että new gen versio olisi tulossa. Joskin uusimmassa roadmapissä sen ajankohta menee hieman avoimeksi. Alunperin sen piti olla valmis tämän vuoden loppuun mennessä, mutta jää nähtäväksi, että pitääkö aikataulu. Jos peli kiinnostaa niin suosittelen sen jostain alesta ostettavan sillä 60€ on kallis hinta tästä pelistä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 032
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom