Cyberpunk 2077

Nyt kun tätä on myyty fyysisenä ainakin pleikkarille 10-15 euron hintaan jopa allekin, niin jos digitaaliset versiot saataisiin samaan tarjoukseen mukaan niin varmasti menisi kaupaksi. Kympin maksaa huonommastakin pelistä. Next Gen version myötä vaikka uusi "launch" jollain "enhanced edition" tms. tittelillä. Pari DLC:tä ja lopuksi joku "complete edition". Kyllä tällä vielä rahastaa voi.

Parasta odottaa rauhassa tuota complete edition julkaisua.
 
Parasta odottaa rauhassa tuota complete edition julkaisua.
Tämä on varmasti järkevää sillä mitään kiirettä tähän ei ole. Varmaan kannattaa katsoa jotain hyviä alennuksia sekä mahdollista lisäsisältöä.

Jos haluaa tietoa hieman pelistä ja sen lähitulevaisuudesta varmaankin nämä pari Forbesin juttua avaavat:
New ‘Cyberpunk 2077’ Patch Is Still Just Bug Fixes, Nothing About PlayStation
'Cyberpunk 2077' Has A New 2021 Roadmap And It Is Very Bad
Could CDPR Be Preparing To Cut Its Losses On ‘Cyberpunk 2077’?
A Theory On Where Cyberpunk 2077’s Lifepath Content Went

Näiden tietojen perusteella varmasti odottaminen on järkevää sillä voi olla, että kun CDPR pääsee lisäsisällön tuottamiseen niin parempia tarjouksia pelistä tulee eri kanaviin.
 
Viimeksi muokattu:
Nooh, nyt on onneksi hyllyyn jo tuo ostettu, kun maksoi vain 3€.
Ei minulla kiire ole, hyvin voin odotella että DLC:t pihalle, PS5 optimoitu versio, ja ylipäätään itselle PS5.
 
Itse kyllä tykkäsin pelista todella paljon, aloitin pelaamaan muutama päivä launchin jälkeen PC:llä (3600x & 5700xt @1440p) ja pelikello oli jossain 90 h kohdalla kun ensimmäinen läpipeluu oli valmis.
Peli taisi tuon aikana kaatua kerran ja kerran sain iski bugi jossa ei pystynyt enää ottamaan aseita esiin (selvisi reloadilla).

Eipä ole tullut tammikuun jälkeen peliin koskettua, mutta toisaalta enpä ole pelannut kuin autopelejä vähän sen jälkeen.

Ehkä jotkut asiat olisivat voineet toimia pelissä paremmin kuten tekoäly ja vaikeustason skaalautuminen sillä lopussa kaikki ihan naurettavan helppoa kun taistelut oli laaki ja vainaa tyyppistä ramboilua.

Päälimmäisenä mielessä näin jälkikäteen on ehdottomasti maailma yleisesti ja Johnnyn ympärille kiedottu juoni joka veti kyllä mukaansa todella hyvin.
Myös sivujuonet olivat pääsääntöisesti mukaansatempaavia.

Itse ainakin koin saaneeni rahoilleni hyvin vastinetta.
 
Olipa visuaalisesti hieno peli ja Johnny oli omissa kirjoissa paras pelin sivuhahmo ikinä. Tai ei ainakaan itsellä tule parempaa mieleen.

Hetki meni, että sisään pääsi ja sitten hetkessä pääsikin jo liikaa sisään kun oli vaikeimmallakin läpijuoksua.

Silenceri ja stealth build, myöhemmin mukaan snipa rifleskillien kanssa ja divided we stand

Mielestäni mainettaan parempi, mutta onhan tässä ehtinyt patcheja tulemaan ja highend pcllä mentiin.

Vaikka Witcher 3 asettikin riman ihan omalle tasolleen useammassakin kategoriassa, niin sen kanssa oli noin sadan tunnin kohdalla viimeisessä lisäosassa itsellä se tunne, että loppuispa jo (niin voi jatkaa vaikkapa muuta elämää :p), niin tämän kanssa tuli nytkö se loppuu jo haikeus kun point of no returnista varoiteltiin (aika pitkään sai hakata kyllä senkin jälkeen). Jos olisi ollut ihan shaiba, niin tuskin olisi jäänyt tätä fiilistä. Kuitenkin 36h tuli lopulta GOG:n pelikelloon ja ihan kunnioitettava määrä näin tarinavetoiselle pelille. Erikseen en lähtenyt ajelemaan kaikkia gigseja, mutta tein ne mitkä osui matkan varrelle (aika paljon geneerista huttua - ihan kuin jostain random generaattorista) ja journalista kaikki main/sidequestit sitä etsi kaikki psykot lukuunottamatta. Osa oli ihan loistavia. Evelyn-tehtävä esimerkiksi oli aidosti ahdistava.

Osakesijoittajana ja pelien loppukuluttajana on jännä nähdä mitä cdprojekt tekee tämän kanssa kun suurimmat fyffet on kuitenkin kerätty jo...
Ehkä menevät siitä missä aita on matalin ja tekevät minimin maineen säilyttämiseksi kun ovat ajaneet siihen pisteeseen, että joutuvat miettimään mahdollisia oikeusjuttujakin. En myöskään poislukisi sitä skenaariota, jossa korjataan maine tuomalla "kaikki" se mitä luvattiinkin päivitysten/lisäosien muodossa. Hyvä pohja tässä on alla ja mahdollisuuksia olisi vaikka mihinkä. Ei taida olla muita lafkoja, jotka on saaneet goty leiman dlc:lle?

Ei tässäkään liian vähäisestä kunnianhimosta/yrityksestä voi syyttää. Tuntuu siltä, että moni kritisoi sitä ihan senkin takia kun koko ajan pelatessaan (tiedostamattakin) tietää kuinka upea peli tämä olisi voinut olla. Harmittaa ihan tekijöidenkin puolesta kuinka paljon paremmalta tämä on näyttänyt suunnitelupöydällä ja mikä on lopputulos. En ymmärrä miten tämä on julkaistu näin raakileena, mutta syytän konsulttifirmoja, etteivät tunnu osaavan laittaa klausuuleja kuntoon johdon palkitsemisjärjestelmään ja johtajia, jotka häikäilemättä käyttävät dollarin kuvat silmissä hyväkseen, kun "ihan sama" kun ihmiset ostaa kuitenkin.

Ei toki pelkällä pikkuviilamisella korjaannu ja paljon on pelin "ytimessäkin" virheratkaisuja. Silmiin pistävästi peli näyttäytyy valtavan organisaation sillisalaatilta siinä missä Witcher 3 (Cyberpunkin suurin ongelma on toki, että sitä verrataan koko ajan lafkan edeltävään messias-statukseen nousseeseen teokseen) tuntui ainakin parhaimmillaan yhden ihmisen mestarinäytteeltä (vaikka ilmeisesti sitä ei ollutkaan vrt. Sid Meier, Miyazaki jne.) ja eikä monen tekijän kompromissilta. Sellaiselta, että koko ajan tuntui kaikkien - siis ihan kaikkien - ratkaisujen olevan loppuun asti mietityiltä. Ei tarvinnut koko ajan pudistella päätään, että miksi näin.

Antaisin silti 9/10 arvosanaksi.
 
Nyt kun tässä on tullut muutama sivu ränttiä pelistä (joskin ihan aiheesta), niin muistuttaisin myös, että kyseessä on aivan upea peli (imho). Kaikkine vikoineenkin tämä peli pystyi tuottamaan mahtavan pelikokemuksen (pc:llä), ei kannata missata ainakaan pelkästään tämän ketjun negatiiviseen keskittyvän postailun takia.
 
Toimari oli sanonut, että suorituskyky on riittävän hyvällä tasolla ja nyt voidaan laittaa enemmän resursseja kiinni pelillisten ongelmien korjaamiseen.

Huonoja uutisia niille, jotka väkisin haluavat pelata tätä vanhoilla konsoleilla tai paskoilla tietokoneilla. Meille kaikille muille, hyviä uutisia.
Eilen huomasin, että taisteluissa homma muistutti hetkittäin Borderlands 3:sta. Eli hyvältä tuntui. Toki hyvä kokemus vaatii laitteistolta aika paljon. Koska pelaan pädillä, 60 fps riittää. 4k reso ja g-sync telkku ovat namia silmille. (Pc i9-9900k, rtx 3080, 32gb RAM)
 
Itse pelasin tämän kaksi kertaa läpi tammikuussa. Ensimmäinen kerta oli hieno kokemus, vaikka hiomattomuuden huomasi toki kaikessa. Karu totuus pelin juonesta nosti päätään toisella läpipeluukerralla kun huomasi, ettei millään ole mitään merkitystä ja kaikki valinnat ovat vain silmänlumetta. Itse pelaaminen oli kyllä hauskaa, kun tein meleehirviön joka tuhosi kaiken tieltään. En ihmettele, ettei moni palaa pelaamaan peliä. Witcher 3ssa oli läjä tehtäviä joita halusi pelata uudestaan toisella tavalla, mutta cp2077ssa on se yksi pahamaineinen yleisönkusetus tehtävä, missä sai leikkiä että valinnoilla olisi merkitystä. Jopa ns. salainen loppu johti samaan pisteeseen, eikä mitään palkkiota ollut luvassa. Pelissä juuri mikään ei motivoi jatkamaan pelaamista kerran nähdyn tarinan jälkeen jos pelkkä buildin muuttaminen ei kiinnosta. Toisella kerralla jahtasin jopa kaikki cyberpsykot ja siitä sai hädintuskin maininnan. Kaikesta huolimatta sain omille rahoilleni vastinetta, mutta harmittaa vietävästi kuinka paljon tässä heitettiin potentiaalia hukkaan. Pelin pääjuonta ja tehtäviä ei ole oikein mahdollista korjata, mutta ryhtiliikkeenä voisi heittää ulos dlc:n vaikka uudella hahmolla, jossa pelaajalla olisi mahdollisuus jopa vaikuttaa asioihin. Yhtään en kyllä henkeäni pidättele sen suhteen, että mitään oikeasti merkittävää parannusta olisi enää luvassa.
 
Toimari oli sanonut, että suorituskyky on riittävän hyvällä tasolla ja nyt voidaan laittaa enemmän resursseja kiinni pelillisten ongelmien korjaamiseen.
Tämä on sama toimari, joka sanoi myös ennen pelin julkaisua, että PS/Xbox version toimivat yllättävän hyvin. Hänellä on myös muutama muu ikoninen lausahdus pelistä, joten ottaisin tämänkin suolan kanssa. Toiseksi kannattaa huomioida, että tämä kommentti koskee siis performance sekä kaatuilua eikä itsessään pelin visuaalisia tai pelillisiä bugeja.

Huonoja uutisia niille, jotka väkisin haluavat pelata tätä vanhoilla konsoleilla tai paskoilla tietokoneilla. Meille kaikille muille, hyviä uutisia.
Aivan, mutta jotakuinkin läpipelattavassa kunnossa highend koneellahan tämä peli on ollut jo julkaisussa. Se vaan ei varmaan lämmitä, niitä joilla ei koneet ole riittävällä tasolla. Peli kun kuitenkin myytiin aivan toimivana tuotteena 60€ hinnalla...

 
Viimeksi muokattu:
Tämä on sama toimari, joka sanoi myös ennen pelin julkaisua, että PS/Xbox version toimivat yllättävän hyvin. Hänellä on myös muutama muu ikoninen lausahdus pelistä, joten ottaisin tämänkin suolan kanssa. Toiseksi kannattaa huomioida, että tämä kommentti koskee siis performance sekä kaatuilua eikä itsessään pelin visuaalisia tai pelillisiä bugeja.


Aivan, mutta jotakuinkin läpipelattavassa kunnossa highend koneellahan tämä peli on ollut jo julkaisussa. Se vaan ei varmaan lämmitä, niitä joilla ei koneet ole riittävällä tasolla. Peli kun kuitenkin myytiin aivan toimivana tuotteena 60€ hinnalla...


Tuo jälkimmäinen on erittäin validi kritiikki. Itse ihmettelin pelintekijän laitteistovaatimuksia ennen julkaisua. Ts. väitettiin, että pyörii perunalla, kun oikeasti ei. Tämmöiseen ampumispeliin 60 fps on minimi (pädille sopiva), ja hiirelle enemmän.
 
Tuo jälkimmäinen on erittäin validi kritiikki. Itse ihmettelin pelintekijän laitteistovaatimuksia ennen julkaisua. Ts. väitettiin, että pyörii perunalla, kun oikeasti ei. Tämmöiseen ampumispeliin 60 fps on minimi (pädille sopiva), ja hiirelle enemmän.
Nuo laitteistovaatimukset taisivat olla 25-30FPS ruudunpäivitysnopeuksille. Sitten porukka osti vaatimuksien perusteella perunan tehoisille koneille pelin ja pettyivät. Olisi tosin varmaan noussut siitäkin hyvä kohu, jos CDPR olisi julkaissut 60FPS-vaatimukset, jotka olisivat luonnollisesti ollut erittäin kovat. Ei tuo mikään huonosti optimoitu peli kuitenkaan ole, vaan muuten vaan raskas. Grafiikat ovat upeat ja yksityiskohtien määrä on valtava, mikä vain vaatii laskentatehoa pirusti.

Ihan hyvä, että CDPR sai nyt ainakin omasta mielestään teknisesti tarpeeksi hyvään kuntoon. Toivottavasti lähtevät nyt korjaamaan tekoälyä, tuomaan maailmaan lisää tekemistä ja interaktiivisuutta ja tekemään lisäosaa. Mielellään pelaisin tuon vielä joskus toiseen kertaan läpi erilaisella hahmolla.
 
Nuo laitteistovaatimukset taisivat olla 25-30FPS ruudunpäivitysnopeuksille. Sitten porukka osti vaatimuksien perusteella perunan tehoisille koneille pelin ja pettyivät. Olisi tosin varmaan noussut siitäkin hyvä kohu, jos CDPR olisi julkaissut 60FPS-vaatimukset, jotka olisivat luonnollisesti ollut erittäin kovat. Ei tuo mikään huonosti optimoitu peli kuitenkaan ole, vaan muuten vaan raskas. Grafiikat ovat upeat ja yksityiskohtien määrä on valtava, mikä vain vaatii laskentatehoa pirusti.

Ihan hyvä, että CDPR sai nyt ainakin omasta mielestään teknisesti tarpeeksi hyvään kuntoon. Toivottavasti lähtevät nyt korjaamaan tekoälyä, tuomaan maailmaan lisää tekemistä ja interaktiivisuutta ja tekemään lisäosaa. Mielellään pelaisin tuon vielä joskus toiseen kertaan läpi erilaisella hahmolla.
Joo, samaa mieltä. Kuitenkin nuo 1% fps-dropit oli jonnekin 10-15 välille. Tekee pelaamisesta "nautittavaa", kuten Borderlands 3 PS4:lla :)

Ehkä tuo genre, eli first-person ampuminen, asettaa vähän eri vaateita kuin vaikkapa Witcher 3:n lock-on vihuun ja neliötä+muuta hakkaamaan.

Mutta arvostan sitä, että Cdpr lähti tekemään tällaista raudankyykyttäjää. Sitä arvostan, koska tän jälkeen moni pelimaailma tuntuu fyysisesti autioita. Eli ruutu on tässä pelissä pullollaan kamaa ja ihmisiä.
 
Nuo laitteistovaatimukset taisivat olla 25-30FPS ruudunpäivitysnopeuksille. Sitten porukka osti vaatimuksien perusteella perunan tehoisille koneille pelin ja pettyivät. Olisi tosin varmaan noussut siitäkin hyvä kohu, jos CDPR olisi julkaissut 60FPS-vaatimukset, jotka olisivat luonnollisesti ollut erittäin kovat. Ei tuo mikään huonosti optimoitu peli kuitenkaan ole, vaan muuten vaan raskas. Grafiikat ovat upeat ja yksityiskohtien määrä on valtava, mikä vain vaatii laskentatehoa pirusti.

Ihan hyvä, että CDPR sai nyt ainakin omasta mielestään teknisesti tarpeeksi hyvään kuntoon. Toivottavasti lähtevät nyt korjaamaan tekoälyä, tuomaan maailmaan lisää tekemistä ja interaktiivisuutta ja tekemään lisäosaa. Mielellään pelaisin tuon vielä joskus toiseen kertaan läpi erilaisella hahmolla.

Olen kyllä aika perustavan laatuisesti erimieltä tästä väitteestäsi, ettei peli olisi huonosti optimoitu? Siis mitä ihmettä? Monet erittäin laadukasta grafiikasta nauttivat pelit toimivat huomattavasit paremmin kuin CP2077 ja nykyisillä konsoleillakin. Esimerkkejä voi antaa loputtomasti, mutta heitetään nyt vaikka RDR2.

Enkä usko, että tätä peliä on PClle optimoitu kun eihän ne ole kerenneet mitään optimoida tuosta pelistä. Niin kiire ollut työtää ulos, että käytännössä kaikki asiat ovat jääneet kesken. Muutenkin kannattaa huomioida, että ovat siis puolittaneet noin suunnilleen sen crash raten pelissä oman datansa perusteella. Tämä ei vielä ihan hirveästi laadusta kerro kun ei tiedä tuota skaalausta.
 
Olen kyllä aika perustavan laatuisesti erimieltä tästä väitteestäsi, ettei peli olisi huonosti optimoitu? Siis mitä ihmettä? Monet erittäin laadukasta grafiikasta nauttivat pelit toimivat huomattavasit paremmin kuin CP2077 ja nykyisillä konsoleillakin. Esimerkkejä voi antaa loputtomasti, mutta heitetään nyt vaikka RDR2.

Enkä usko, että tätä peliä on PClle optimoitu kun eihän ne ole kerenneet mitään optimoida tuosta pelistä. Niin kiire ollut työtää ulos, että käytännössä kaikki asiat ovat jääneet kesken. Muutenkin kannattaa huomioida, että ovat siis puolittaneet noin suunnilleen sen crash raten pelissä oman datansa perusteella. Tämä ei vielä ihan hirveästi laadusta kerro kun ei tiedä tuota skaalausta.
En sanonut, että mitenkään erityisen hyvin optimoitukaan olisi. Mutta kyllä tämä omalla kohdalla loksautti leuan auki grafiikoiltaan ja peli pyörii suunnilleen sen verran hyvin kuin näillä grafiikoilla ja omalla raudalla olettaisikin. Digital Foundrykin arvioi joskus, että tämä olisi ns. Next Gen -peli ja grafiikoissa muita pelejä pari vuotta edellä. Jos tämä olisi grafiikoiltaan huono peli ja silti vielä yhtä raskas, niin sitten voisin syyttää surutta optimointia. Vertikaalinen maailma täynnä yksityiskohtia vaatii laskentatehoa ja PS4:n kohdalla luulisi, että ovat optimoineet niin viimeisen päälle hyvin kuin vain voivat, mutta konsolin suorituskyky ei vain riitä. Ei PS4:n tehoja vastaava kone (GTX 660 / HD 7870) sekään jaksaisi tätä pyörittää hyvin.

RDR2 löytyy myös ja on nätti peli. Vaikea vain verrata sen grafiikoita tähän, kun niin erilainen peli. Toki Ray Tracing vetää CB:n kyllä valaistuksien, heijastuksien ja varjojen osalta ohi, mutta peli on ilman sitäkin raskas.
 
En sanonut, että mitenkään erityisen hyvin optimoitukaan olisi. Mutta kyllä tämä omalla kohdalla loksautti leuan auki grafiikoiltaan ja peli pyörii suunnilleen sen verran hyvin kuin näillä grafiikoilla ja omalla raudalla olettaisikin. Digital Foundrykin arvioi joskus, että tämä olisi ns. Next Gen -peli ja grafiikoissa muita pelejä pari vuotta edellä. Jos tämä olisi grafiikoiltaan huono peli ja silti vielä yhtä raskas, niin sitten voisin syyttää surutta optimointia. Vertikaalinen maailma täynnä yksityiskohtia vaatii laskentatehoa ja PS4:n kohdalla luulisi, että ovat optimoineet niin viimeisen päälle hyvin kuin vain voivat, mutta konsolin suorituskyky ei vain riitä. Ei PS4:n tehoja vastaava kone (GTX 660 / HD 7870) sekään jaksaisi tätä pyörittää hyvin.

RDR2 löytyy myös ja on nätti peli. Vaikea vain verrata sen grafiikoita tähän, kun niin erilainen peli. Toki Ray Tracing vetää CB:n kyllä valaistuksien, heijastuksien ja varjojen osalta ohi, mutta peli on ilman sitäkin raskas.
Esim. pleikkarilla rift apart on kaikin puolin hienomman näköinen ja pyörii dramaattisesti nopeammin. Sen kaupunkiympäristötkin on mielestäni vähintään yhtä tiheitä, ellei jopa tiheämpiä. CP:n isoin ongelma on se, että koko engine on rakennettu HDD streamauksen ehdoilla, joka vaan ei yksinkertaisesti toimi hyvin näin vertikaalisilla ja tiheillä maailmoilla. Lisäksi pelin RT toteutus on todella hidas, mutta siitä saataneen syyttää lähinnä nvidian insinöörejä jotka noi on peliin integroineet.

Saas nähdä että mitä pelin "next-gen" (oikeasti siis current gen) patchi tuo tullessaan. Saadaanko 60fps raytracing moodi pleikalle, vai törmääkö CDPR:n insinöörit enginen aiemman toteutuksen asettamiin rajotteisiin. PC versiolla RT:t päällä ei edes ps5:n GPU:ta n. 50% nopeampi 6800 kortti saa yli 60fps käytännössä millään resoluutiolla.
 
Lisäksi pelin RT toteutus on todella hidas, mutta siitä saataneen syyttää lähinnä nvidian insinöörejä jotka noi on peliin integroineet.

Nyt on kyllä aika katkeraa Punakortin omistajan puhetta.

Vaatiihan se CP kunnolla RT tehoa, kun ei rendata heijastuksia 1/8 resolla ja käytössä kunnon RT GI ym.

Toki tuossa varmasti olisi optimoimistakin, mutta turha huudella "todella hitaasta" RT toteutuksesta, jos AMD:n rauta sitä ei jaksa pyöritellä.
 
Nyt on kyllä aika katkeraa Punakortin omistajan puhetta.

Vaatiihan se CP kunnolla RT tehoa, kun ei rendata heijastuksia 1/8 resolla ja käytössä kunnon RT GI ym.

Toki tuossa varmasti olisi optimoimistakin, mutta turha huudella "todella hitaasta" RT toteutuksesta, jos AMD:n rauta sitä ei jaksa pyöritellä.
Esim. siinä rift apartissa heijastukset lasketaan täydellä tarkkuudella ja homma pysyy kasassa kohtauksesta riippuen 1080p-1440p lukitulla 60fps kuvataajuudella.

CP:ssä riittää että laittaa pelkät heijastukset päälle ja sen lisäksi että et itseäsi näe heijastuksissa, niin ruudunpäivitysnopeus on ihan kauheaa sontaa.

Myös esim. toi uus Metro Exodus Enhanced Edition tai mikä olikaan pyörii dramaattisesti nopeammin (n. 4x) kuin mitä tämä peli, rtgi ja rtr päällä.
 
Itse pelailin 3070 kortilla RT:t pois päältä koska otti niin hirmuista fps hittiä että mielummin otin sen 20-30 fps:ää lisää. Onhan se komee mutta ei niin komee...
 
Tuo jälkimmäinen on erittäin validi kritiikki. Itse ihmettelin pelintekijän laitteistovaatimuksia ennen julkaisua. Ts. väitettiin, että pyörii perunalla, kun oikeasti ei. Tämmöiseen ampumispeliin 60 fps on minimi (pädille sopiva), ja hiirelle enemmän.
Itseasiassa tuo on samaa kastia kuin Witcher 3 requiments vaatimukset.
Niillä ei lähellekkään mennä high settings 1080 ja 60fps

Varmaan vaatii mennä low-med asetuksilla että 770 saa 60fps.

Mutta cyberin kohdalla kyllä tuo minium olisi varmaan se gtx 1060 ja requiments olisi GTX1080ti

 
Itseasiassa tuo on samaa kastia kuin Witcher 3 requiments vaatimukset.
Niillä ei lähellekkään mennä high settings 1080 ja 60fps

Varmaan vaatii mennä low-med asetuksilla että 770 saa 60fps.

Mutta cyberin kohdalla kyllä tuo minium olisi varmaan se gtx 1060 ja requiments olisi GTX1080ti


Joo, ja se voi pelillisesti toimia Witcherissä, jossa ei pääasiallisesti ammuta tähtäämällä.

Isot dropit on myrkkyä fps-peleissä. Siksi itse siirryin pc:n puolelle.
 
Onks tehtävät tarkoitus hoitaa nyrkeillä vai bugittaako? Kadulla suostuu käyttämään jotain pikkuasetta mutta tehtävissä ei, vaikka taskuissa on toista kymmentä asetta.
 
Viimeksi muokattu:
Toki tuossa varmasti olisi optimoimistakin, mutta turha huudella "todella hitaasta" RT toteutuksesta, jos AMD:n rauta sitä ei jaksa pyöritellä.

Aivan turha käytellä mitään AMD-korttia CB:n kohdalla, kun ei tuo peli pyöri RT ON vakaasti 60fps monilla Nvidian 3000-sarjan näytönohjaimillakaan. Joku RTX 3070 on kova QHD-kortti noin yleisesti, eikä tuolla saa läheskään kaikkia RT ON -asetuksia edes päälle, jos haluaa pitää edes jokseenkin vakaan 50-60fps. Edes sillä DLSS Qualityllä.

Ihan turha tätä CB:tä on puolustella vaikka itse tykkäisi grafiikoista, tämä on luokattoman huonosti optimoitu peli RT:n osalta. Ei todellakaan sitä, mitä pitäisi tämän mittapuun pelissä olla. Techspot testeissä QHD-resoluutiolla, RTX 3070, RT OFF, DLSS Quality, FPS: 82,6 avg, tuohon kun laittaa PELKÄT RT heijastukset ja FPS: 57,8. Ei herranjumala mikä droppi pelkkien RT heijastusten myötä.

Siinä saa ottaa aika reilusti FPS:ssä takkiin, jos haluaa tuon päälle laittaa muita RT ON -asetuksia päälle millä tahansa kuvanlaatu-asetuksella. RTX 3080 pärjää selvästi paremmin, mutta nuo kortit on yhtä yleisiä kuin jääkarhut Suomessa. Eikä tuollakaan saa aivan sujuvaa pelikokemusta droppien vuoksi.

Hyvä puoli tämän kaiken tylytyksen jälkeen on se, että itse peli näyttää upealta myös RT OFF. Jos ne suttu-tekstuurit on tosin korjattu(?). Oli miten oli, ei mitkään grafiikat tee jumalaista peliä, vaan siihen tarvitaan paljon muutakin. Jospa CDPR oppisi tästä jotain...
 
Viimeksi muokattu:
En nyt jaksa etsiä alkuperäistä viestiä tältä sivulta, mutta kuten joku tuossa jo aiemmin sanoi suht hyvällä PC:llä (GTX 1070, Intel Skylake i7) peli oli jo hyvinkin pelattava siinä joulun aikoihin 1.06 versiossaan ja vaikka bugeja kyllä jonkun verran tulikin vastaan niin ei kyllä juurikaan enempää mitä on monessa muussakin ison maailman omaavassa megapelissä tullut.

Myöskin jos esim. DLC:nä saataisiin esim. se osa tarinaa joka nyt käsiteltiin vain cutsceninä kohtuulliseen hintaan, niin tulisi kyllä ostettua ja vedettyä peli läpi toiseenkin kertaan.

Yksi vähemmän mukava lisäongelma noiden bug-fix päivitysten kanssa tosin ainakin silloin kun itse vielä pelailin oli, että uuden päivityksen myötä jotain pientä ehkä oltiin korjattu, mutta samalla jotain muuta sitten taas rikottu/huononnettu. Joten nuokaan eivät ole aina pelkästään positiiviseen suuntaan menoa olleet, niin kuin tämän osalta olisi kyllä ehdottomasti pitänyt olla. Silti ainakin näin PC pelaajana välillä vaikea ymmärtää sitä uskomatonta lokamäärää minkä tämä peli yhä saa niskaansa. (Esimerkkinä vaikka miljoona eri Youtube videota otsikolla Cyberpunk vs X, jossa esitellään sitten Cyberpunkin maailman heikoimmat puolet verrattuna jonkun muun pelin pelkästään hyviin puoliin.)
 
Viimeksi muokattu:
En nyt jaksa etsiä alkuperäistä viestiä tältä sivulta, mutta kuten joku tuossa jo aiemmin sanoi suht hyvällä PC:llä (GTX 1070, Intel Skylake i7) peli oli jo hyvinkin pelattava siinä joulun aikoihin 1.06 versiossaan ja vaikka bugeja kyllä jonkun verran tulikin vastaan niin ei kyllä juurikaan enempää mitä on monessa muussakin ison maailman omaavassa megapelissä tullut.

Myöskin jos esim. DLC:nä saataisiin esim. se osa tarinaa joka nyt käsiteltiin vain cutsceninä kohtuulliseen hintaan, niin tulisi kyllä ostettua ja vedettyä peli läpi toiseenkin kertaan.

Yksi vähemmän mukava lisäongelma noiden bug-fix päivitysten kanssa tosin ainakin silloin kun itse vielä pelailin oli, että uuden päivityksen myötä jotain pientä ehkä oltiin korjattu, mutta samalla jotain muuta sitten taas rikottu/huononnettu. Joten nuokaan eivät ole aina pelkästään positiiviseen suuntaan menoa olleet, niin kuin tämän osalta olisi kyllä ehdottomasti pitänyt olla. Silti ainakin näin PC pelaajana välillä vaikea ymmärtää sitä uskomatonta lokamäärää minkä tämä peli yhä saa niskaansa. (Esimerkkinä vaikka miljoona eri Youtube videota otsikolla Cyberpunk vs X, jossa esitellään sitten Cyberpunkin maailman heikoimmat puolet verrattuna jonkun muun pelin pelkästään hyviin puoliin.)
Juu. Eilen tsekkasin, säilyykö NPC-jalankulkijat, kun kääntyy, tms. Kyllä säilyy.

Mitä enemmän tätä miettii, sitä todennäköisemmin pelin ongelmat johtuvat siitä, että oli "pakko" tehdä x-määrälle alustoja, joista osa todella vanhaa rautaa.
 
Ihmiset ovat nyt vain ottaneet tämän tähtäimeensä kuten Falloutin kanssa kävi. Kyllä aika monessa open world peleissä on näitä samoja ongelmia. Tässä on tosiaan tuo isoin ongelma että piti väkisin tehdä vanhalle raudalle.
 
Kyllähän tuo CP2077 maailma ja npc:t ja muutenkin "immersio" on ihan eri tasolla (lue: paska kun vertaa esim. RDR2. Toki Rockstarilla on myös resurssit melkoiset muttei CDPR mikään ihan pikku paja ole. Liekö tosiaan se vanhan raudan vaatimusten mukaan meno paskonut pelimoottorin.

disclaimer. Toki grafiikoissa on eroja ja RT-tukea ei RDRD22:ssa ole mutta kyllä ero pelimoottoreissa on huomattava.
 
Kyllähän tuo CP2077 maailma ja npc:t ja muutenkin "immersio" on ihan eri tasolla (lue: paska kun vertaa esim. RDR2.
Nämäkin on osittain mielipidekysymyksiä. RDR2 jaksoin pelata vissiin 3. näytökseen saakka. Ei vain ollut mielenkiintoa jatkaa. Mun näkökulmasta paska peli hintaisekseen. CP2077 meni läpi ja pari eri loppuratkaisua pelasin vielä. Vielä ei oo tullu poltetta aloittaa uudestaan.
 
Nämäkin on osittain mielipidekysymyksiä. RDR2 jaksoin pelata vissiin 3. näytökseen saakka. Ei vain ollut mielenkiintoa jatkaa. Mun näkökulmasta paska peli hintaisekseen. CP2077 meni läpi ja pari eri loppuratkaisua pelasin vielä. Vielä ei oo tullu poltetta aloittaa uudestaan.
Toki mielipidekysymys onko peli hyvä vai ei, mutta esmes se että npc katoaa kadulta kun käännyt 180 astetta toiseen suuntaan on ihan tekninen juttu. Samoin susipaskat poliisit jotka teleporttaa paikalle ja teleporttaavat pois jos menet esmes kauppaan tms. RDR2 maailma on paljon paljon elävämpi ja huolellisesti tehty.
Ei tietysti kaikilla vaikuta siihen miten maistuu. Itsellä meni maku juuri em asioiden takia.
 
Juu. Eilen tsekkasin, säilyykö NPC-jalankulkijat, kun kääntyy, tms. Kyllä säilyy.

Mitä enemmän tätä miettii, sitä todennäköisemmin pelin ongelmat johtuvat siitä, että oli "pakko" tehdä x-määrälle alustoja, joista osa todella vanhaa rautaa.
Riippuu ihan tuurista. Olen nähnyt npc:den haihtuvan tyhjään ilmaan 5m edessäni ja useamman kerran tuollaiset tähdellä pikkukarttaan merkityt välienselvittelyt ovat haihtuneet tyhjyyteen suoraan edessäni. Ja tämä siis uusimmalla versiolla
 
Olen kyllä aika perustavan laatuisesti erimieltä tästä väitteestäsi, ettei peli olisi huonosti optimoitu? Siis mitä ihmettä? Monet erittäin laadukasta grafiikasta nauttivat pelit toimivat huomattavasit paremmin kuin CP2077 ja nykyisillä konsoleillakin. Esimerkkejä voi antaa loputtomasti, mutta heitetään nyt vaikka RDR2.

Väittäsin melkein et alusta saakka CP pyöri sujuvammin sigun koneella kuin RDR2 ihan frameja ajatellen. Molemmista jouduin vähän asetuksia puljaan saadakseni framet sinne satasen kieppeille mut esim CP:ssä vetelin RT:t päällä. Ehkä jossain isommassa ruuhkassa keskustassa tuli alas mut kyllä RDR2 on erittäin raskas eikä siinä ole raytracingiä. Jos siis tällä tyylillä vertailee optimointia.
 
Mitä enemmän tätä miettii, sitä todennäköisemmin pelin ongelmat johtuvat siitä, että oli "pakko" tehdä x-määrälle alustoja, joista osa todella vanhaa rautaa.
Juu ei todellakaan johdu siitä vaan ihan konkreettisesta todellisuudesta, että peli kasattiin todennäköisesti parin viime kuukauden aikana niin hätäisesti kuin mahdollista kasaan. Eikä yksinkertaisesti peliin ole keretty tekemään edes sellaisia perusasioita joita on videopeleissä nähty viimeiset 10 - 20 vuotta.

Nyt kun noita taustoja on kaiveltu ja selvitetty niin tämähän on ollut katastrofi odottamassa tapahtumistaan. Peli on rakennettu ainakin 3 kertaa(1. witcer 3 moottorilla 3rd person ja RPG 2. nykyisellä moottorilla 3 tarina taustaa alkaen 2016, mutta vielä 2018 ei ollut juuri muuta kuin engine 3. kun KR tuli kuvioihin jumalana niin kirjoittivat tarinan uusiksi hänelle 2019). Tähän kun lisätään, että CDPR menetti suuren osan alkuperäisiä Witcher 3 kehittäjiä sekä leadeja, koska kohtelee surkeasti työntekijöitä sekä se, ettei työtä juuri dokumentoida ollenkaan. Pelin suunta ei ole ollut selville kenellekään ja johto mikromanageerannut random muutoksia koko ajan. Työtä on valunut hukkaan aivan tajuttomasti niin tuosta voi ihmetellä, että saivat tuon edes tähän kuntoon, kun kehitysaikaa on ollut vain pari vuotta. Tähän päälle kun on liimattu puhdas valehtelu ja puolitotuuksien selittäminen.

Rahaa CDPRllä on ollut käytettävissä paljon, mutta kasvukipuja ja puute laadukkaaseen johtamiseen on ollut huutava. Kuitenkin kun listaa nämä puutteet pelimoottorissa sekä itse pelissä niin voi olla todella pitkä aika ennenkuin edes tuo engine pelissä toimii. Muista bugeista ja puutteista puhumattakaan. Odotan kuitenkin josko tämä paremman tulevaisuuden näkee ja pääsisi siitä enemmän nauttimaan.
 
Viimeksi muokattu:
Juu ei todellakaan johdu siitä vaan ihan konkreettisesta todellisuudesta, että peli kasattiin todennäköisesti parin viime kuukauden aikana niin hätäisesti kuin mahdollista kasaan. Eikä yksinkertaisesti peliin ole keretty tekemään edes sellaisia perusasioita joita on videopeleissä nähty viimeiset 10 - 20 vuotta.

Nyt kun noita taustoja on kaiveltu ja selvitetty niin tämähän on ollut katastrofi odottamassa tapahtumistaan. Peli on rakennettu ainakin 3 kertaa(1. witcer 3 moottorilla 3rd person ja RPG 2. nykyisellä moottorilla 3 tarina taustaa alkaen 2016, mutta vielä 2018 ei ollut juuri muuta kuin engine 3. kun KR tuli kuvioihin jumalana niin kirjoittivat tarinan uusiksi hänelle 2019). Tähän kun lisätään, että CDPR menetti suuren osan alkuperäisiä Witcher 3 kehittäjiä sekä leadeja, koska kohtelee surkeasti työntekijöitä sekä se, ettei työtä juuri dokumentoida ollenkaan. Pelin suunta ei ole ollut selville kenellekään ja johto mikromanageerannut random muutoksia koko ajan. Työtä on valunut hukkaan aivan tajuttomasti niin tuosta voi ihmetellä, että saivat tuon edes tähän kuntoon, kun kehitysaikaa on ollut vain pari vuotta. Tähän päälle kun on liimattu puhdas valehtelu ja puolitotuuksien selittäminen.

Rahaa CDPRllä on ollut käytettävissä paljon, mutta kasvukipuja ja puute laadukkaaseen johtamiseen on ollut huutava. Kuitenkin kun listaa nämä puutteet pelimoottorissa sekä itse pelissä niin voi olla todella pitkä aika ennenkuin edes tuo engine pelissä toimii. Muista bugeista ja puutteista puhumattakaan. Odotan kuitenkin josko tämä paremman tulevaisuuden näkee ja pääsisi siitä enemmän nauttimaan.
Onkos jotain lähdettä näille väittämille kun en ole kyllä missään nähnyt mitään tämmösiä väittämiä ennen
 
Onkos jotain lähdettä näille väittämille kun en ole kyllä missään nähnyt mitään tämmösiä väittämiä ennen

Riippuu mihin viittaat näillä väittämillä, mutta jos nämä yleisesti asioina ovat jotenkin tuntemattomia niin varmaan se enemmänkin kertoo, ettet ole edes yrittänyt asiaan tutustua. CDPR toiminnasta on raportoineet siis ennen julkaisua lehdet huonoista työoloista ja valtavan pitkistä "crunch" jaksoista(joka ei siis alalla ole toki outoa). Kyseiseltä firmalta on lähtenyt kasa tärkeitä devejä sekä lead devejä ja näitäkin voit googlettaa.

Tässä nyt jonkin verran yhteenvetoa tästä puolesta jossa analysoitu Glassdoor palautetta:


Myös Jason Schreier on raportoinut paljon näistä (Jason Schreier - Bloomberg) jos kiinnostaa.

Jos taas kiinnostaa se, että miten tätä peliä rakenteellisesti on kehitetty niin youtubesta löydät vuodettua materiaalia näistä tietovuotojen seurauksena esiintulleesta alpha buildistä, jossa siis ilmeisesti taustana W3 moottori ja 3rd person maailma. CDPR itse taas ihan julkisesti kertoi, että heillä ei ollut valmista peliä 2018 , jota esitellä niin rakensivat sen demon ja käyttivät 6 kk siihen. Tätä ennen todennäköisesti siis puuhastelleet suurelta osin pelimoottorin ympärillä(uusi pelimoottori tehtiin tähän CP2077). Tämän jälkeen avoimesti ovat useissa haastatteluissa kertoneet, että tekevät 3 lifepathia ja ne luovat eri tarinan. KR joko itse tai sitten joku hänen haastattelussaan mainitsi, että koska suosio oli niin suurta niin alkuperäisen toimen lisäksi päätyivät laajentamaan hänen rooliaan. Tämä tapahtui KR esiintymisen jälkeen, koska kovin paljoa ennen sitä ei ole voitu tehdä. Näinpä KR tuli siis päähenkilö ja V jäi sivuun. Muistaakseni tämä muutos RPGstä action adventure gamesksi ajoittuu vuodelle 2019(voin olla väärässä). Ei tässä nyt kovin suuri sherlokki tarvitse olla yhdistämässä näitä lankoja mitä on tapahtunut.

Jos jaksaa nämä ja monet muut materiaalit käydä läpi alkaa aika selvästi piirtyä mitä tässä on tapahtunut. Jos katsoo sitten taloudellisia sekä kalenterillisiä faktoja niin jotain tälläistä on pakko tapahtua. Muuten 10 vuotta kehityksessä ollut peli johon on pumpattu yli 100 M€ ei voi päätyä tähän tilaan. Näissä kuluissa sekä aika jaksoissa ei ole järkeä jos se olisi koherenttia kehitystä yhteistä päämäärää kohden.

Tästä voi katsoa myös hyvää summarya pelistä:


Jos haluaa objektiivisesti katsoa tätä peliä niin onhan se aivan uskomatonta, että käytetään sellainen määrä rahaa ja aikaa sekä talenttia. Lopputuloksena on kuitenkin peli, jonka melkein (jos ei jopa) jokainen osa-alue mitä on laitettu peliin niin keskeneräinen siten, että asiakkaat sen näkevät. Sekä leikkauslista mitä olisi haluttu kehittäjien taholta julkisesti on pitempi kuin joulupukin lista. Ei tämän tasoista toista lauchia ihan heti tule mieleen vaikka fallout 76 oli oma tapauksensa.

Myöskin tapauksen tekee mielenkiintoiseksi sen, että CDPR ei pelkästään kusettanut asiakkaitaan valheellisella markkinoinnilla vaan myös sijoittajia. Tämän takiahan heidät on haastettu oikeuteen ja tuleepa tästä todennäköisesti jonkinlainen ennakkotapaus. Heidän esiintymisestä sekä markkinoinnista yleisesti saa kyllä aika erilaisen kuvan siitä mitä sitten tehtiin. Joku voi sanoa, että se kuuluu pelialaan, mutta sitten kun puhutaan sijoittamisesta voi tulla jotain rajoja mitä ei ranjaistuksetta voi rikkoa.
 
Viimeksi muokattu:

Tulipa katsottua mitä samankaltaisia pelejä on (deus ex pelattu jo) ja Preyta suositeltiin, sekä löytyi itseltä vieläpä valmiiksi steamin pelikirjastosta. Sen kokemuksen johdosta pakko ottaa ruusunpunaisia laseja pois ja tiputtaa cyberpunkin arvosanaa 8/10.

Pitkä tauko pc-peleistä kun vasta tänä vuonna pistin koko raudan uusiksi pitkästä pistä aikaa. Oli kiva pelata fps-peliä hiiren kanssa kun dualshockin tähtäämisen kanssa lähinnä tuntee itsensä vammaiseksi. Kenttäsuunnittelua on vaikea verrata kun Preyssä pelimaailma on closed, vaikka valtavan kokoinen [en spoilaa] onkin. Valmiiksi mietittyjä vaihtoehtoisia ratkaisuja löytyy kun cyberpunkissa lähinnä toivotaan kädet ristissä, että pelaaja keksii jotain omaansa olemassa olevilla skilleillä, vaikka suoraviivainen ratkaisu tuntuu aina loogisimmalta ja vastaavanlaisesti soveltamiselle ei ole varsinaisesti tarvetta. Selvästi cbn questeja olisi voinut surrauttaa vielä hiomakoneella. Oli sekin paljon mukavampaa kun nuoli ei osoittanut koko ajan seuraavaan checkpointtiin vaan sai itsekin vähän miettiä.
 
Riippuu mihin viittaat näillä väittämillä, mutta jos nämä yleisesti asioina ovat jotenkin tuntemattomia niin varmaan se enemmänkin kertoo, ettet ole edes yrittänyt asiaan tutustua. CDPR toiminnasta on raportoineet siis ennen julkaisua lehdet huonoista työoloista ja valtavan pitkistä "crunch" jaksoista(joka ei siis alalla ole toki outoa). Kyseiseltä firmalta on lähtenyt kasa tärkeitä devejä sekä lead devejä ja näitäkin voit googlettaa.

Tässä nyt jonkin verran yhteenvetoa tästä puolesta jossa analysoitu Glassdoor palautetta:


Myös Jason Schreier on raportoinut paljon näistä (Jason Schreier - Bloomberg) jos kiinnostaa.

Jos taas kiinnostaa se, että miten tätä peliä rakenteellisesti on kehitetty niin youtubesta löydät vuodettua materiaalia näistä tietovuotojen seurauksena esiintulleesta alpha buildistä, jossa siis ilmeisesti taustana W3 moottori ja 3rd person maailma. CDPR itse taas ihan julkisesti kertoi, että heillä ei ollut valmista peliä 2018 , jota esitellä niin rakensivat sen demon ja käyttivät 6 kk siihen. Tätä ennen todennäköisesti siis puuhastelleet suurelta osin pelimoottorin ympärillä(uusi pelimoottori tehtiin tähän CP2077). Tämän jälkeen avoimesti ovat useissa haastatteluissa kertoneet, että tekevät 3 lifepathia ja ne luovat eri tarinan. KR joko itse tai sitten joku hänen haastattelussaan mainitsi, että koska suosio oli niin suurta niin alkuperäisen toimen lisäksi päätyivät laajentamaan hänen rooliaan. Tämä tapahtui KR esiintymisen jälkeen, koska kovin paljoa ennen sitä ei ole voitu tehdä. Näinpä KR tuli siis päähenkilö ja V jäi sivuun. Muistaakseni tämä muutos RPGstä action adventure gamesksi ajoittuu vuodelle 2019(voin olla väärässä). Ei tässä nyt kovin suuri sherlokki tarvitse olla yhdistämässä näitä lankoja mitä on tapahtunut.

Jos jaksaa nämä ja monet muut materiaalit käydä läpi alkaa aika selvästi piirtyä mitä tässä on tapahtunut. Jos katsoo sitten taloudellisia sekä kalenterillisiä faktoja niin jotain tälläistä on pakko tapahtua. Muuten 10 vuotta kehityksessä ollut peli johon on pumpattu yli 100 M€ ei voi päätyä tähän tilaan. Näissä kuluissa sekä aika jaksoissa ei ole järkeä jos se olisi koherenttia kehitystä yhteistä päämäärää kohden.

Tästä voi katsoa myös hyvää summarya pelistä:


Jos haluaa objektiivisesti katsoa tätä peliä niin onhan se aivan uskomatonta, että käytetään sellainen määrä rahaa ja aikaa sekä talenttia. Lopputuloksena on kuitenkin peli, jonka melkein (jos ei jopa) jokainen osa-alue mitä on laitettu peliin niin keskeneräinen siten, että asiakkaat sen näkevät. Sekä leikkauslista mitä olisi haluttu kehittäjien taholta julkisesti on pitempi kuin joulupukin lista. Ei tämän tasoista toista lauchia ihan heti tule mieleen vaikka fallout 76 oli oma tapauksensa.

Myöskin tapauksen tekee mielenkiintoiseksi sen, että CDPR ei pelkästään kusettanut asiakkaitaan valheellisella markkinoinnilla vaan myös sijoittajia. Tämän takiahan heidät on haastettu oikeuteen ja tuleepa tästä todennäköisesti jonkinlainen ennakkotapaus. Heidän esiintymisestä sekä markkinoinnista yleisesti saa kyllä aika erilaisen kuvan siitä mitä sitten tehtiin. Joku voi sanoa, että se kuuluu pelialaan, mutta sitten kun puhutaan sijoittamisesta voi tulla jotain rajoja mitä ei ranjaistuksetta voi rikkoa.

Aika turha tuo video on nyt 6 kuukauden jälkeen kun peliä aika rankasti päivitelty
 
Aika turha tuo video on nyt 6 kuukauden jälkeen kun peliä aika rankasti päivitelty

Mitä tulee päivitykseen niin mitään sisällöllisiä puutteita ei ole korjattu tai peliä muutettu. Kritiikki osuu täysin kohdalleen edelleen. Vain bugeja on korjattu.

Voit ihan vaikka itse etsiä uusimma päivityksen jälkeen olevia bugeja sekä ongelmia sillä ei tämä nyt mikään edelleenkään tekninen riemuvoitto ole. Bugeissa vaan missataan se olennaisin sillä tämä peli on niin vajaa rakenteeltaan, että pidän hämmästyttävänä jos tämän saa bugittomaksi. Koska platform(engine) oli keskeneräinen niin sen päivittäminen tuppaa hajottamaan platformin päällä pyörivää ohjelmistoa eli peliä. Tätä saa ihan huolella päivittää ja korjata, että se olisi kohtuullisen hyvässä kunnossa. Toiseksi tämä ei sinällään korjaa pelin fundamentaalista ongelmaa eli täysin keskeneräistä rakennetta sekä puutetta visiosta. Pelissä näkyy eri kerrokset toteutettuna siten, etteivät ne oikein sovi yhteen. Tämä ei ole edes mielipide vaan fakta. Jotta tämän pelin saisi korjattua niin pitäisi rakentaa aika paljon puuttuvia osia sekä uudelleen rakentaa monia toimintoja eikä se ole realistista odottaa. Rahat on saatu niin nyt riittää, että damagea vaan pyritään minimoimaan. CDPRn varmaan päätiimit on jo siirretty launchin jälkeen kokonaan toisiin projekteihin ja tässä on bugifixi porukka sekä varmaan pieni porukka tekemässä DLCtä sekä niitä versioita konsoleille mitä lupasivat. Jännä nähdä, että miten paljon CDPR näkee myyntipotentiaalia ja tälle sitten tulee lisäsisältöä.

Silti se ei tarkoita, etteikö voisi nauttia siitä tarinasta mikä siihen on luotu. Se vaan ei ole mitä CDPR kertoi sen olevan, tarina eikä maailma ole kovinaan yhtenäinen sekä ei kannata myöskään odottaa kovinkaan Cyberpunk kokemusta sillä sekin on aika vaillinainen ... toki siellä on elementtejä, mutta suurelta osin keskeneräisenä.

Toivottavasti olen väärässä ja CDPR korjaa tämän kokonaan ja tuo yhtähyvät jos ei jopa paremmat DLCt tähän kuin mitä Witcher 3seen. Lausunnoista päätellen en kuitenkaan pidätä hengitystä... ja en investoi ennenkuin näen mitä sieltä todellakin tulee ulos.
 
Viimeksi muokattu:
vielä 2018 ei ollut juuri muuta kuin engine 3. kun KR tuli kuvioihin jumalana niin kirjoittivat tarinan uusiksi hänelle 2019.
Tuosta nyt ei ole mitään faktaa olemassa, pelkkää peppukipeiden "fanien" spekulointia. Johnny Silverhandin hahmo piti olla pelissä mukana jo ennen kuin saivat Keanun siihen rooliin. Selvästi peli on kiirehditty ulos, se nyt on selvää, mutta tuollaiset väitteet, että peli kirjoitettu uusiksi hetkeä ennen julkaisua ja parissa kuukaudessa pistetty kasaan on ihan naurettavaa spekulointia jota jossain 4chanissa tai missä lie rinkirunkkukerhoissa levitellään faktana.
 
Mitä tulee päivitykseen niin mitään sisällöllisiä puutteita ei ole korjattu tai peliä muutettu. Kritiikki osuu täysin kohdalleen edelleen. Vain bugeja on korjattu.

Voit ihan vaikka itse etsiä uusimma päivityksen jälkeen olevia bugeja sekä ongelmia sillä ei tämä nyt mikään edelleenkään tekninen riemuvoitto ole. Bugeissa vaan missataan se olennaisin sillä tämä peli on niin vajaa rakenteeltaan, että pidän hämmästyttävänä jos tämän saa bugittomaksi. Koska platform(engine) oli keskeneräinen niin sen päivittäminen tuppaa hajottamaan platformin päällä pyörivää ohjelmistoa eli peliä. Tätä saa ihan huolella päivittää ja korjata, että se olisi kohtuullisen hyvässä kunnossa. Toiseksi tämä ei sinällään korjaa pelin fundamentaalista ongelmaa eli täysin keskeneräistä rakennetta sekä puutetta visiosta. Pelissä näkyy eri kerrokset toteutettuna siten, etteivät ne oikein sovi yhteen. Tämä ei ole edes mielipide vaan fakta. Jotta tämän pelin saisi korjattua niin pitäisi rakentaa aika paljon puuttuvia osia sekä uudelleen rakentaa monia toimintoja eikä se ole realistista odottaa. Rahat on saatu niin nyt riittää, että damagea vaan pyritään minimoimaan. CDPRn varmaan päätiimit on jo siirretty launchin jälkeen kokonaan toisiin projekteihin ja tässä on bugifixi porukka sekä varmaan pieni porukka tekemässä DLCtä sekä niitä versioita konsoleille mitä lupasivat. Jännä nähdä, että miten paljon CDPR näkee myyntipotentiaalia ja tälle sitten tulee lisäsisältöä.

Silti se ei tarkoita, etteikö voisi nauttia siitä tarinasta mikä siihen on luotu. Se vaan ei ole mitä CDPR kertoi sen olevan, tarina eikä maailma ole kovinaan yhtenäinen sekä ei kannata myöskään odottaa kovinkaan Cyberpunk kokemusta sillä sekin on aika vaillinainen ... toki siellä on elementtejä, mutta suurelta osin keskeneräisenä.

Toivottavasti olen väärässä ja CDPR korjaa tämän kokonaan ja tuo yhtähyvät jos ei jopa paremmat DLCt tähän kuin mitä Witcher 3seen. Lausunnoista päätellen en kuitenkaan pidätä hengitystä... ja en investoi ennenkuin näen mitä sieltä todellakin tulee ulos.
Tietääkseni mitään puutteita ei ole kun ennen julkaisua sanottiin mitä pelistä tulee puuttumaan

Tuosta nyt ei ole mitään faktaa olemassa, pelkkää peppukipeiden "fanien" spekulointia. Johnny Silverhandin hahmo piti olla pelissä mukana jo ennen kuin saivat Keanun siihen rooliin. Selvästi peli on kiirehditty ulos, se nyt on selvää, mutta tuollaiset väitteet, että peli kirjoitettu uusiksi hetkeä ennen julkaisua ja parissa kuukaudessa pistetty kasaan on ihan naurettavaa spekulointia jota jossain 4chanissa tai missä lie rinkirunkkukerhoissa levitellään faktana.
Olisi tosiaan kiva nähdä jotain todisteita näille väittämille eikä vain että toistetaan näitä toisten ihmisten keksimiä mutu juttuja
 
Viimeksi muokattu:
Itseasiassa Johnny Silverhandin osuutta pelissä lisättiin yli puolella kun KR viihtyi roolissa ja peli aloitettin joltain osin uusiksi 2016(?) milloin se vaihtui kolmanesta persoonasta ekaan persoonaan.


Tässä jotain konsepti taidetta miltä Silverhand näytti ennen KR tuloa roolinsa
 
Tuosta nyt ei ole mitään faktaa olemassa, pelkkää peppukipeiden "fanien" spekulointia. Johnny Silverhandin hahmo piti olla pelissä mukana jo ennen kuin saivat Keanun siihen rooliin. Selvästi peli on kiirehditty ulos, se nyt on selvää, mutta tuollaiset väitteet, että peli kirjoitettu uusiksi hetkeä ennen julkaisua ja parissa kuukaudessa pistetty kasaan on ihan naurettavaa spekulointia jota jossain 4chanissa tai missä lie rinkirunkkukerhoissa levitellään faktana.

Ei pidä paikkaansa. Tästä on ihan useampiakin lähteitä CDPR puolelta, jossa ovat kertoneet, että KRn rooli muuttui E3 esiintymisen myötä. Johnny Silverhan oli toki aina tarinassa mukana, mutta alunperin hän olis sivutarina. E3 esiintymisen jälkeen KR rooli muutti tarinaa ja sitä uudelleen kirjoitettiin, että JS tuli päähenkilö. Tähän myös ajoittuu se, että pelistä muokattiin story driven action adventure game eikä RPG. Nämä nyt eivät ole mitään spekulaatioita vaan ihan julkisesti löydettäviä tietoja, joita edes CDPR ei kiistä. Se taas , että mitä ihan yksittäin tuolla tapahtui ei varmaan ole tiedossa, mutta jos katsot mitä työntekijät sanovat tästä pelin luovasta prosessista niin aika ad-hoc maisesti sitä on viety eteenpäin.

Tässä nyt yksi lähde: Keanu Reeves doubled his presence in Cyberpunk 2077 because he enjoyed it so much

Toinen lähde: Was Keanu Reeves the catalyst that brought Cyberpunk 2077 down? - GameRevolution

Jos muistini pelaa oikein niin jossain CDPR esityksessä (NC wire tai jotain) oli haastattelu, jossa joko KR tai story lead mainitsi myös tästä tapahtumasta kertomatta sinällään muita yksityiskohtia kuin, että halusivat laajentaa KR esiintymistä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei pidä paikkaansa. Tästä on ihan useampiakin lähteitä CDPR puolelta, jossa ovat kertoneet, että KRn rooli muuttui E3 esiintymisen myötä. Johnny Silverhan oli toki aina tarinassa mukana, mutta alunperin hän olis sivutarina. E3 esiintymisen jälkeen KR rooli muutti tarinaa ja sitä uudelleen kirjoitettiin, että JS tuli päähenkilö. Tähän myös ajoittuu se, että pelistä muokattiin story driven action adventure game eikä RPG. Nämä nyt eivät ole mitään spekulaatioita vaan ihan julkisesti löydettäviä tietoja, joita edes CDPR ei kiistä. Se taas , että mitä ihan yksittäin tuolla tapahtui ei varmaan ole tiedossa, mutta jos katsot mitä työntekijät sanovat tästä pelin luovasta prosessista niin aika ad-hoc maisesti sitä on viety eteenpäin.

Tässä nyt yksi lähde: Keanu Reeves doubled his presence in Cyberpunk 2077 because he enjoyed it so much
Tuo linkki ei kerro mitään tuosta väitetystä uudelleenkirjoittamisesta. Siis Keanu sai enemmän repliikkejä, joka viitannee näihin kun se ilmestyy silloin tällöin pelaajalle ja kommentoi jotain myös sivutehtävien yhteydessä. Mitäänhän tuossa ei sanota, että peli olisi uudelleenkirjoitettu hetkeä ennen julkaisua. Olen tuohon väitteeseen törmännyt ennenkin ja lähde on jonkun redditissä keksimä teoria, jota sitten toistellaan faktana. Tuokin, että "pelistä muokattiin action adventure game" on tuota samaa reddit-tason spekulointia. Peliä markkinoitiin mahdollisimman suurelle yleisölle, jolloin on ehkä käytetty jotain adventure game nimikettä jossain vaiheessa.

EDIT: Tuo sun toinenkin "lähde" on pelkkä spekulointiartikkeli jossa tulkitaan tuota ensimmäistä "lähdettä" että Keanu saanut enemmän repliikkejä todisteeksi, että peli olisi uudelleenkirjoitettu. Edelleenkin pelkkää spekulointia.
 
Viimeksi muokattu:
Tuokin, että "pelistä muokattiin action adventure game" on tuota samaa reddit-tason spekulointia.
Osa deveistä lähti firmasta silloin kun toi rpg->action adventure suunnanmuutos tapahtui ja nämä devit nimenomaan tuon esittivät syyksi. Samoihin aikoihin/vähän tuon jälkeen CDPR myös vaihtoi pelin kuvaustekstit markkinointikanavissaan vastaamaan tätä muutosta.

Mikään roolipeli tämä tuotos ei ole, vaan kyseessä on action adventure hyvin kevyillä roolipelielementeillä.
 
Osa deveistä lähti firmasta silloin kun toi rpg->action adventure suunnanmuutos tapahtui ja nämä devit nimenomaan tuon esittivät syyksi. Samoihin aikoihin/vähän tuon jälkeen CDPR myös vaihtoi pelin kuvaustekstit markkinointikanavissaan vastaamaan tätä muutosta.

Mikään roolipeli tämä tuotos ei ole, vaan kyseessä on action adventure hyvin kevyillä roolipelielementeillä.
Onko lähdettä noilla devaajien kommenteille.
 
Onko lähdettä noilla devaajien kommenteille.
Tässä cdpr:n co-founderin kommentit aiheesta:
“What does it mean to change direction, reboots? It is a creative process which is based on iteration,” Iwiński explained. “If we don’t like something, we have no problem saying, ‘OK, we have to redo this part.’ It can mean we are throwing away six months of work, and there were bits and pieces happening like that.”

When pressed to admit if CD Projekt Red ever had to reboot the entire “Cyberpunk 2077” production, Iwiński maintained that it was not the case and that they were merely “changing directions” as they look for “the substance of the game.”

Hieman ton substanssin muutoksen jälkeen markkinointimatskut muuttu rpg->action adventure tms.

Mainitsemani devi exoduksen yksityiskohtia en saanut nyt valitettavasti googlattua esille. Googlella menee sekaisin haut, kun tuolta katoaa väkeä vähän koko ajan.
 
Tässä cdpr:n co-founderin kommentit aiheesta:
“What does it mean to change direction, reboots? It is a creative process which is based on iteration,” Iwiński explained. “If we don’t like something, we have no problem saying, ‘OK, we have to redo this part.’ It can mean we are throwing away six months of work, and there were bits and pieces happening like that.”

When pressed to admit if CD Projekt Red ever had to reboot the entire “Cyberpunk 2077” production, Iwiński maintained that it was not the case and that they were merely “changing directions” as they look for “the substance of the game.”

Hieman ton substanssin muutoksen jälkeen markkinointimatskut muuttu rpg->action adventure tms.

Mainitsemani devi exoduksen yksityiskohtia en saanut nyt valitettavasti googlattua esille. Googlella menee sekaisin haut, kun tuolta katoaa väkeä vähän koko ajan.
Eipä tuokaan lainaus kerro oikein mitään. Peli on tod.näk. rebootattu Witcher 3 jälkeen kun aloittivat pelinteon kunnolla (sitähän kehiteltiin jo alunperin joskus 2012). Aika paljon olen tästä pelistä lukenut ja missään en ole törmännyt mihinkään sellaisiin väitteisiin, että jotkut firmasta lähteneet olisi puhuneet mitä väität, joten epäilen vahvasti omaksi kuvitelmaksi tai taas jonkun redditoijan spekuloinniksi tai "huhuksi" jota levitellään faktana. Voin tietysti olla väärässä, mikäli niitä uskottavia lähteitä löytyy, mutta tässä on nyt aika paljon mutuilua esitetty faktana tyyliin "muistelen että joku joskus sanoi, enpä nyt löydä lähteitä".

Moni ollut pettynyt Cyberpunkiin ja sitten yritetään jostain rivien välistä kaivaa jotain vihjeitä miten pelinkehitys on kussut, mutta edelleenkään nuo tähän lainatut pätkät ei todistele mitään että peli olisi viime hetkessä kirjoitettu Keanulle uusiksi ja tyhmennetty pelkäksi adventure peliksi rpg:n sijaan. Selkeesti kyllä olisi pelin kokoon ja kunnianhimoon nähden kaivannut pidemmän kehitysajan ja on sitten jossain vaiheessa vedetty hätäjarrusta että nyt pitää saada peli ulos ja jotkut pelin puolet jääneet puolitiehen.
 
Peli on tod.näk. rebootattu Witcher 3 jälkeen kun aloittivat pelinteon kunnolla (sitähän kehiteltiin jo alunperin joskus 2012).
Mikäs tämä perätön huhu tämä nyt sitten on? Juurihan tossa yllä CDPR:n edustaja selitti että mitään reboottia ei ole koskaan tapahtunut.
 
Ihan turha tätä CB:tä on puolustella vaikka itse tykkäisi grafiikoista, tämä on luokattoman huonosti optimoitu peli RT:n osalta.
Oho, meillä on täällä pelidevaamisen asiantuntija.

Optimointi tarkoittaa tässä tapauksessa käytännössä detailjien karsimista. Vähän veikkaan että jo nyt ammuttujen säteitten määrä on vedetty minimiin ja BVH puuta on yksinkertaistettu niin paljon kuin mahdollista ilman, että RT efektit muuttuvat temporaalisesti epävakaaksi mössöksi tai näyttävät muuten kököiltä. Taitaa vaan tuo avoin maailma ja suuri detailjien määrä tehdä tuosta karsimisesta paljon vaikeampaa. Jos vertailukohtaa haluaa hakea muista avoimen maailman peleistä, kannattaa kokeilla Watch Dogs: Legionsia. Siinä on vain yksi RT efekti (heijastukset) käytössä ja se on äärimmäisen raskas ja ainakin omalla koneella pyöri heikommin, kuin CP2077 (stutteroi aika rankasti).
 
Oho, meillä on täällä pelidevaamisen asiantuntija.

Optimointi tarkoittaa tässä tapauksessa käytännössä detailjien karsimista. Vähän veikkaan että jo nyt ammuttujen säteitten määrä on vedetty minimiin ja BVH puuta on yksinkertaistettu niin paljon kuin mahdollista ilman, että RT efektit muuttuvat temporaalisesti epävakaaksi mössöksi tai näyttävät muuten kököiltä. Taitaa vaan tuo avoin maailma ja suuri detailjien määrä tehdä tuosta karsimisesta paljon vaikeampaa. Jos vertailukohtaa haluaa hakea muista avoimen maailman peleistä, kannattaa kokeilla Watch Dogs: Legionsia. Siinä on vain yksi RT efekti (heijastukset) käytössä ja se on äärimmäisen raskas ja ainakin omalla koneella pyöri heikommin, kuin CP2077 (stutteroi aika rankasti).
Mites sit vaikka metro exodus enhanced edition? Rullaa kivasti 60fps @1440p amd:n korteillakin rt efektit tapissa :hmm:

Optimointia voi tehdä myös pelimoottoritasolla, eikä aina moottorin ehdoilla kuten esimerkissäsi mainitset (detaljien karsiminen jne.)

Rtgi kans onnistuu jopa ilman rt hardista ue5 enginellä ja pyörii kymmeniä kertoja nopeammin kuin mitä tässä pelissä. Ja maailmoissa on kymmeniä kertoja enemmän kolmioita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 032
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom