Cyberpunk 2077

Täältä näkee näitä alueita, joita on rakenneltu valmiiksi ja sitten blokkailtu. Koko Night City on täynnä tätä. Joihinkin pääsee ilman hackia ja joihinkin tarvitsee apuja. Tämä keskeneräisyys on vain niin massiivista, että peliä on leikkailtu todella rankalla kädellä. Muutenhan ei olisi edes järkevää tehdä näitä alueita tähän kuntoon. Myöskin kun ollaan analysoitu noita rakennuksia niin siellä on indikaatioita, että alkuperäisesti olisi paljon suuremmat alueet ollut haaveena sillä sinne on rakennettu suuret määrät tilaa, jotka voi sisustaa. Tämä viittaisi siihen, että näiden megabuildingien kokoja on pienennetty vielä siitäkin mitä pystyy näkemään demoista. NCssähän on myös vankila, jonne ei pääse, mutta jos sinne menee hackilla niin ihmiset siellä keskustelevat omia dialogejaan. Samoin teollisuus alueella on paljon teollisuus rakennuksia ja kortteleita, jotka on tavalla tai toisella blokattu, mutta oudosti sieltä löytyy vaikka mitä tavaraa. Todennäköisesti poistettuja tehtäviä yms. Tuo Ncar (skytrain) sekä metro poistot ovat myös jättäneet kaupunkiin suuria määriä aaverakennuksia / rakennelmia, joista viitteitä löytyy esim. nimistöstä, seikkailtavista paikoista, jotka ovat vaillinaisia tai sitten parkouraamalla tai hackilla kun menee katselemaan mitä on ollut. Pacificassa löytyy valmis asekauppa ampumaratoineen. Monia asuntoja myös löytyy ja varsinkin kaupungin korkeissa taloissa sekä hienostoalueilla tuntuu olevan paljon puolivalmiiksi tehtyjä alueita, jotka on jätetty sitten käyttämättä.

Cyberpunk 2077 Hackers Got What They Wanted
https://www.youtube.com/user/pablo397/videos

Voi hyvin olla, että tavoitteet ovat olleet korkeammalla, mutta aikataulut pissineet alleen joko liian suurien toiveiden vuoksi, tai odottamattomien ongelmien vuoksi (vanhojen konsoleiden tukeminen todennäköisesti kuuluu molempiin kategorioihin vielä muiden päälle). Mutta siinä vaiheessa on mielestäni ehdottomasti oikea päätös pistää paketti kasaan, eikä riskeerata vuosikausien kehityshelvettiä.
 
Nää on makuasioita, mitä pelin tyyliin ja toteutukseen tulee. Mä halusin ja haluaisin tykätä Witcher 3:stä, mutta ei. Ja on tullut pelattua "väkisin" aika paljon.

Kaikki mikä pissi Witcherissä on tässä paremmin. 3rd person, neliönhakkaus ja dodgettelu ei vain oo mun juttu mitä taisteluihin tulee.

Peli oli rikki julkkarissa, enkä niin hassu ole, että ostan bugisen pelin kalliilla, kun nyt sai parempana ja alennushintaan. Odotin tätä peliä piiitkään, enkä halunnut pilata kokemusta ostamalla liian varhain.

AI rikki? Hmm, no ei se mun silmissä ollut. Käyttivät suojia, kiersivät sivustaan ja tekivät hack-hyökkäyksiä. Harvassa pelissä ollut näin hyvä tekoäly. Yleensä vihut rynnii päin ja NPC:t seisoo paikallaan kaupungeissa tai kiertävät rinkiä.

Takaa-ajojen puute heikkoutena on yhtä validi kritiikki CP:tä kohtaan kuin Titanic-leffaa.

Odotan ensimmäistä merkittävää bugia. Joitakin esineitä ei ole voinut poimia. Se on tullut eteen.

(Peli ostettu n. 25.6, alustana Pc i9-9900k, rtx 3080, 32 GB RAM)
 
Viimeksi muokattu:
Ostin PS4 version odottamaan (ilmeisesti) ilmaista PS5 päivitystä. Sinällään peli ei aiemmin ole juurikaan kiinnostanut, mutta kun nyt aika halvalla sai.
 
NPC:t seisoo paikallaan kaupungeissa tai kiertävät rinkiä.
Tässä pelissä se NPC ei pääse tekemään edes sitä rinkiä, sillä se joutuu despawnatuksi heti kun näköyhteys katkeaa..
Eipähän tarvitse huolehtia siitä että ne tekisivät mitään fiksua kuin pari minuuttia generoinnista eteenpäin.

AI rikki? Hmm, no ei se mun silmissä ollut. Käyttivät suojia, kiersivät sivustaan ja tekivät hack-hyökkäyksiä.
Mutta eivät osaa tehdä yhtään mitään muuta. Esim. snipulla on huvittavan helppo putsailla mikä vaan tehtäväalue, sillä vihut eivät osaa pysyä piilossa tai hakeutua sellaiseen paikkaan jossa olisivat oikeasti turvassa, eivätkä kykene poistumaan dedikoidulta tehtäväalueeltaan jotta voisivat sinua vastaan taistella. Eivät myöskään pyydä apua jengikavereiltaan, soita poliisia paikalle, palkkaa äkkiä toista fikseriä suojaamaan itseään, hae snipua kaapista ja ammu takaisin, tai oikein mitään muutakaan, vaan saat kaikessa rauhassa napittaa niitä yksitellen. Samaa huonoa AI designia on toki monissa muissakin peleissä, tässä vaan toivoi että joku kaupunginosan omistava jengi kykenisi yhden ihmisen kivääreineen hoitelemaan tavalla tai toisella.

Hyppykengillä pääsee kans usein sellaisiin paikkoihin tehtäväalueella, jossa on hyvä näkösuoja ja ei tikkaita paikalle ja vihollisporukka on taas ihan kujalla siitä mitä tapahtuu, oletettavasti koska eivät osaa määrittää mitään reittiä paikalle. Istuvat vaan paikoillaan paskat housussa ja odottavat vaikka aamuun asti sitä kun suot heidät ampua.
 
Tässä pelissä se NPC ei pääse tekemään edes sitä rinkiä, sillä se joutuu despawnatuksi heti kun näköyhteys katkeaa..
Eipähän tarvitse huolehtia siitä että ne tekisivät mitään fiksua kuin pari minuuttia generoinnista eteenpäin.


Mutta eivät osaa tehdä yhtään mitään muuta. Esim. snipulla on huvittavan helppo putsailla mikä vaan tehtäväalue, sillä vihut eivät osaa pysyä piilossa tai hakeutua sellaiseen paikkaan jossa olisivat oikeasti turvassa, eivätkä kykene poistumaan dedikoidulta tehtäväalueeltaan jotta voisivat sinua vastaan taistella. Eivät myöskään pyydä apua jengikavereiltaan, soita poliisia paikalle, palkkaa äkkiä toista fikseriä suojaamaan itseään, hae snipua kaapista ja ammu takaisin, tai oikein mitään muutakaan, vaan saat kaikessa rauhassa napittaa niitä yksitellen. Samaa huonoa AI designia on toki monissa muissakin peleissä, tässä vaan toivoi että joku kaupunginosan omistava jengi kykenisi yhden ihmisen kivääreineen hoitelemaan tavalla tai toisella.

Hyppykengillä pääsee kans usein sellaisiin paikkoihin tehtäväalueella, jossa on hyvä näkösuoja ja ei tikkaita paikalle ja vihollisporukka on taas ihan kujalla siitä mitä tapahtuu, oletettavasti koska eivät osaa määrittää mitään reittiä paikalle. Istuvat vaan paikoillaan paskat housussa ja odottavat vaikka aamuun asti sitä kun suot heidät ampua.
Hyvä ja perusteltu kommentti! Kiitos siitä.

Aika monessa pelissä snipu on op just samoista syistä. MgsV oli ain suhteen mainio.

Tyyli ennen tarkoitusta ja pesari käteen :)
 
Hyvä ja perusteltu kommentti! Kiitos siitä.

Aika monessa pelissä snipu on op just samoista syistä. MgsV oli ain suhteen mainio.

Tyyli ennen tarkoitusta ja pesari käteen :)
Jos peliä pelaa kuin uusita doomia, niin ai on varmasti ihan riittävän hyvä, ja pesarilla on hauska välillä joku nuijata kanveesiin. :D
 
Jos peliä pelaa kuin uusita doomia, niin ai on varmasti ihan riittävän hyvä, ja pesarilla on hauska välillä joku nuijata kanveesiin. :D
Joo, jokaisella on eri odotuksia ja preferenssejä, ja aniharvoin (jos koskaan) kaikki on kunnossa. Ehkä tässä peliharrastuksessa tulee keskittyä pelien vahvuuksiin, ja siihen mitä uutta ne antavat. Toki selkeät bugit ovat no-no.

Wicherissä keskityin sitten huor...vitsi. vahvat henkilöhahmot, sivutehtävät ja juoni.

Cp asettaa eri normikoodiston, eli ei ole selkeää hyvää ja pahaa. Ja upea näky tuo on kunnon raudalla. Saa nähdä mitä peli antaa, ja kommentoin enemmän kun lisää näkemystä.

Muuten olen sitä mieltä, että odotin kauhulla näitten "next-gen"-pelien tuomista PS4:lle ja Xbox onelle. Tää ja Dying Light 2 oli heti semmosia, että tuskinpa on kovin sulavaa pelikokemusta luvassa...
 
Viimeksi muokattu:
Pakko nostaa käyttäjälle zaku kyl hattua valtavasta duunista viime kuukausien aikana tuodakseen ilmi kuinka huono peli CP2077 onkaan, hienoo paneutumista! Kyl siel totuutta on mut itse oon silti kauheen tyytyväinen siihen et pystyin nauttii pelistä täysin siemauksin vaikka seurasin kehitystä ja hypeä myös muutaman vuoden. Heittämällä parhaita pelikokemuksia mun peliurallani enkä tuntenu oloani petetyksi. Oppia ikä kaikki silti tämäkin kokemus varmasti koko peliteollisuudelle, ennen kaikkea polskeille. Ehkä se jumalpelien jumalpeli tulee sit seuraavaks!

Jospa nuo käyttämättömät paikat tulis jossain väleissä käyttöön lisäosissa kuten pitkään on jo uumoiltu tai ainakin toivottu.

Kiva, että voi olla avuksi.

Minusta on hyvä nostaa keskusteluun tämä viime vuosien trendi, että AAA firmat tuottavat aivan ala-arvoisia julkaisuita. Samalla olisi ihan hyvä paneutua niihin syihin, mistä tämä johtuu.

Yleisesti: Tässä nyt pari hyvää koostetta CP2077, jota varmaan ollutkin täällä. Jos nyt kuitenkin on peliä ostamassa niin saattaa olla hyvä tsekata ensin. Pelissä todellakaan ei ole hyvää AIta.



Mitä taas tulee tämän pelin korjaamiseen niin olen aika varovainen tässä vaiheessa arvioimaan mihin päädytään. Vaikka toki CDPR on paljon erilaisia korjauksia tuonut niin uusia ongelmia on syntynyt aika paljon lisää. Todennäköisesti tämä uusi engine vain on niin alkuvaiheessa, että siinä on paljon korjattavaa. Toiseksi sisällöllisesti mitään suurempaa parannusta ei ole saatu aikaan yli 6kk.
Jännäksi tekee sen, että toisin kuin Witcher 3, joka toi rahaa sisään ei tämä peli tee juuri ollenkaan enää rahaa. Minkä verran aikovat oikeasti sijoittaa DLC sisältöön? Toiseksi on myös mielenkiintoista nähdä, että miten sen DLCn saa tähän tarinaan pultattua?
Mennäänkö siis vain sillä, että Vn kiirettä korjata tai poistaa siru siirretään yhä pidemmälle? Tuleeko uusia loppuja? Vai pelataanko kokonaan toisella hahmolla. Noita keskeneräisiä paikkoja on ainakin niin paljon, ettei materiaalista ole pulaa. Epäilen myös, että valmiita hahmoja on paljon varastossakin, että uuden tarinan rakentamiseen on paljon aineksia.

Itseää hämmästyttää se, että jos oli tällainen kiire julkaista niin miksi ei luovuttu kokonaan tuosta Open World konseptista? Olisivat tehneet samankaltaisen kuin Witcher 2sta. Pieniä hubeja sekä hiottu tarina. RPG mekaniikka kokonaan pois ja suurin osa kohdista vain pelkkää scriptiä niin AIta kaan ei olisi tarvinnut. Olisi myös voinut keskittää vain hiomaan ne tarina kohdat mahdollisimman hyviksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kiva, että voi olla avuksi.

Minusta on hyvä nostaa keskusteluun tämä viime vuosien trendi, että AAA firmat tuottavat aivan ala-arvoisia julkaisuita. Samalla olisi ihan hyvä paneutua niihin syihin, mistä tämä johtuu.

Tässä nyt pari hyvää koostetta CP2077, jota varmaan ollutkin täällä. Jos nyt kuitenkin on peliä ostamassa niin saattaa olla hyvä tsekata ensin. Pelissä todellakaan ei ole hyvää AIta.



Mitä taas tulee tämän pelin korjaamiseen niin olen aika varovainen tässä vaiheessa arvioimaan mihin päädytään. Vaikka toki CDPR on paljon erilaisia korjauksia tuonut niin uusia ongelmia on syntynyt aika paljon lisää. Todennäköisesti tämä uusi engine vain on niin alkuvaiheessa, että siinä on paljon korjattavaa. Toiseksi sisällöllisesti mitään suurempaa parannusta ei ole saatu aikaan yli 6kk.
Jännäksi tekee sen, että toisin kuin Witcher 3, joka toi rahaa sisään ei tämä peli tee juuri ollenkaan enää rahaa. Minkä verran aikovat oikeasti sijoittaa DLC sisältöön? Toiseksi on myös mielenkiintoista nähdä, että miten sen DLCn saa tähän tarinaan pultattua?
Mennäänkö siis vain sillä, että Vn kiirettä korjata tai poistaa siru siirretään yhä pidemmälle? Tuleeko uusia loppuja? Vai pelataanko kokonaan toisella hahmolla. Noita keskeneräisiä paikkoja on ainakin niin paljon, ettei materiaalista ole pulaa. Epäilen myös, että valmiita hahmoja on paljon varastossakin, että uuden tarinan rakentamiseen on paljon aineksia.

Itseää hämmästyttää se, että jos oli tällainen kiire julkaista niin miksi ei luovuttu kokonaan tuosta Open World konseptista? Olisivat tehneet samankaltaisen kuin Witcher 2sta. Pieniä hubeja sekä hiottu tarina. RPG mekaniikka kokonaan pois ja suurin osa kohdista vain pelkkää scriptiä niin AIta kaan ei olisi tarvinnut. Olisi myös voinut keskittää vain hiomaan ne tarina kohdat mahdollisimman hyviksi.

Itse otan kriittisellä silmällä pelin sisältöä, kun tulee vastaan. Hypeä en seurannut, koska se on yleensä lähtökohtaisesti hypeä. Ja spoilaa ehkä sitä pelimaailman uutuusarvoa. Otan pelin siis niin, kuten se on, enkä niin miten sanottiin/mainostettiin.

Ihan referenssinä, millä alustalla/raudalla olet pelannut? Millä ajanjaksolla?

Muuten olen sitä mieltä, että kaikki ennakkotilaajat ja julkkarilataajat tekevät karhunpalveluksen pelialalle. Kannattaa odottaa arvosteluja, eikä mennä hypeen kuin "pässi narussa". Muuten kaikki pelit tulevat ulos alpha/beta -tasoisina. Ja kuten edellä totesin, paljon varmasti pilattiin, kun peli tehtiin myös "antiikkiraudalle" (PS4 ja Xbox one)
 
Itse otan kriittisellä silmällä pelin sisältöä, kun tulee vastaan. Hypeä en seurannut, koska se on yleensä lähtökohtaisesti hypeä. Ja spoilaa ehkä sitä pelimaailman uutuusarvoa. Otan pelin siis niin, kuten se on, enkä niin miten sanottiin/mainostettiin.

Ihan referenssinä, millä alustalla/raudalla olet pelannut? Millä ajanjaksolla?

Muuten olen sitä mieltä, että kaikki ennakkotilaajat ja julkkarilataajat tekevät karhunpalveluksen pelialalle. Kannattaa odottaa arvosteluja, eikä mennä hypeen kuin "pässi narussa". Muuten kaikki pelit tulevat ulos alpha/beta -tasoisina. Ja kuten edellä totesin, paljon varmasti pilattiin, kun peli tehtiin myös "antiikkiraudalle" (PS4 ja Xbox one)

High end PCllä olen pelannut ja suurimman osan peliajasta tein 2020 joulukuu - 2021 helmikuu välillä. Päätarina sekä sivutarinat toimivat kohtuullisen hyvin ilman suurempia ongelmia. Pelasin pelin käytännössä kokonaan läpi, joskin kaikki NCPD tehtäviä ei jaksanut kahlata kun ne ovat ihan kopioita toisistaan. Peliin käytin aikaa ehkäpä 120 tuntia noin suunnilleen. Olen myös tutkinut maailmaa sekä paikkoja.
 
Kiva, että voi olla avuksi.

Minusta on hyvä nostaa keskusteluun tämä viime vuosien trendi, että AAA firmat tuottavat aivan ala-arvoisia julkaisuita. Samalla olisi ihan hyvä paneutua niihin syihin, mistä tämä johtuu.

Yleisesti: Tässä nyt pari hyvää koostetta CP2077, jota varmaan ollutkin täällä. Jos nyt kuitenkin on peliä ostamassa niin saattaa olla hyvä tsekata ensin. Pelissä todellakaan ei ole hyvää AIta.



Mitä taas tulee tämän pelin korjaamiseen niin olen aika varovainen tässä vaiheessa arvioimaan mihin päädytään. Vaikka toki CDPR on paljon erilaisia korjauksia tuonut niin uusia ongelmia on syntynyt aika paljon lisää. Todennäköisesti tämä uusi engine vain on niin alkuvaiheessa, että siinä on paljon korjattavaa. Toiseksi sisällöllisesti mitään suurempaa parannusta ei ole saatu aikaan yli 6kk.
Jännäksi tekee sen, että toisin kuin Witcher 3, joka toi rahaa sisään ei tämä peli tee juuri ollenkaan enää rahaa. Minkä verran aikovat oikeasti sijoittaa DLC sisältöön? Toiseksi on myös mielenkiintoista nähdä, että miten sen DLCn saa tähän tarinaan pultattua?
Mennäänkö siis vain sillä, että Vn kiirettä korjata tai poistaa siru siirretään yhä pidemmälle? Tuleeko uusia loppuja? Vai pelataanko kokonaan toisella hahmolla. Noita keskeneräisiä paikkoja on ainakin niin paljon, ettei materiaalista ole pulaa. Epäilen myös, että valmiita hahmoja on paljon varastossakin, että uuden tarinan rakentamiseen on paljon aineksia.

Itseää hämmästyttää se, että jos oli tällainen kiire julkaista niin miksi ei luovuttu kokonaan tuosta Open World konseptista? Olisivat tehneet samankaltaisen kuin Witcher 2sta. Pieniä hubeja sekä hiottu tarina. RPG mekaniikka kokonaan pois ja suurin osa kohdista vain pelkkää scriptiä niin AIta kaan ei olisi tarvinnut. Olisi myös voinut keskittää vain hiomaan ne tarina kohdat mahdollisimman hyviksi.

Pelihän toi voittoa kun oli myyty se 7 miljoonaa ja nyt taitaa olla myynnit 15 miljoonassa
 
Pelihän toi voittoa kun oli myyty se 7 miljoonaa ja nyt taitaa olla myynnit 15 miljoonassa
En toki ole aivan varma, mutta käsitin, että noin 13 miljoonan myydyn kohdalla olisivat olleet jotakuinkin omillaan (ottaen huomioon myös markkinoinnit sekä muut (ei pelintekemisen suorat kulut)). Voin toki olla väärässäkin. Tänä vuonna vaan myynnit ovat romahtaneet ja saattaa olla hankala päästä samanlaiseen tilanteeseen kuin Witcher 3 pelin kanssa, joka toi yllättävän pitkään ja paljon heille rahaa.

Täältähän tätä voi lukea:
Cyberpunk 2077 Sales Figures Help Explain CDPR's Falling Stock - Den of Geek

Minkä verran tulevat sitten voittoa pitemmässä juoksussa tekemään jää nähtäväksi. Kuitenkin aika mielenkiintoinen tilanne.
Surprisingly, the studio made it clear that Cyberpunk 2077 was part of the problem, though they went about confirming that information in a strange way. While Cyberpunk 2077 reportedly accounted for 60% of CDPR’s first-quarter product sales, a CDPR representative stated that “lower than usual net profitability is mainly due to continuing depreciation of Cyberpunk 2077 development expenditures.” In other words, CD Project Red continues to spend money fixing Cyberpunk 2077 and promoting the game but apparently hasn’t been able to cover those expenses with Cyberpunk 2077 sales alone. What’s worse is that they used the phrase “continuing depreciation,” which suggests that they anticipate this will be an ongoing issue.

Todennäköisesti Witcher 3 tuotoilla sekä muilla tuloilla rahoittavat CP2077 puolta tällä hetkellä. Miten pitkään voivat jatkaa tällä tavalla ja mitä tämä tarkoittaa pitkällä aikavälillä CP2077lle on aika merkittävää.
 
Viimeksi muokattu:
Todennäköisesti Witcher 3 tuotoilla sekä muilla tuloilla rahoittavat CP2077 puolta tällä hetkellä. Miten pitkään voivat jatkaa tällä tavalla ja mitä tämä tarkoittaa pitkällä aikavälillä CP2077lle on aika merkittävää.
Studio on kans kasvanut valtavasti viime vuosina ja juoksevat kulut siinä samalla.
 
Studio on kans kasvanut valtavasti viime vuosina ja juoksevat kulut siinä samalla.
Ei kannata mennä halpaan jonkun miljardeja tienaavan Bobby Kotickin jutuista. Tästä sen näkee, että lähes katastrofivastaanotollakin tehtiin vielä voittoa ilman mikromaksuja tai 80€-hintalappua. Muilla on tekosyyt aika vähissä jatkossa ja saa olla melko hölmöläinen, jos enää nielee mitään juttuja EA:lta, Ubisoftilta tai Activisionilta.
 
En toki ole aivan varma, mutta käsitin, että noin 13 miljoonan myydyn kohdalla olisivat olleet jotakuinkin omillaan (ottaen huomioon myös markkinoinnit sekä muut (ei pelintekemisen suorat kulut)). Voin toki olla väärässäkin. Tänä vuonna vaan myynnit ovat romahtaneet ja saattaa olla hankala päästä samanlaiseen tilanteeseen kuin Witcher 3 pelin kanssa, joka toi yllättävän pitkään ja paljon heille rahaa.

Täältähän tätä voi lukea:
Cyberpunk 2077 Sales Figures Help Explain CDPR's Falling Stock - Den of Geek

Minkä verran tulevat sitten voittoa pitemmässä juoksussa tekemään jää nähtäväksi. Kuitenkin aika mielenkiintoinen tilanne.


Todennäköisesti Witcher 3 tuotoilla sekä muilla tuloilla rahoittavat CP2077 puolta tällä hetkellä. Miten pitkään voivat jatkaa tällä tavalla ja mitä tämä tarkoittaa pitkällä aikavälillä CP2077lle on aika merkittävää.
Esim bonuksia maksettiin aika kovasti niin pomoille kun ihan työntekijöille myös ja varmaan jos ei olisi tullu voittoa näin ei olisi tehty


Bloomberg-julkaisun mukaan CD Projekt maksaa toimitusjohtajilleen Marcin Iwińskille ja Adam Kicińskille saavat molemmat 24 miljoonan zlotyn, eli n. 5,2 miljoonan euron bonukset viime vuodelta. Yhtiön johtokunnan jäsen ja Cyberpunk 2077:n ohjaaja Adam Badowskille taas on luvassa lähes 3,5 miljoonan euron palkkio. Yhtiön johtoon kuuluvien viiden henkilön palkkiot ovat yhteensä hieman yli 23 miljoonaa euroa, kun CD Projektin työntekijöiden palkitsemiseen on varattu yhtiön edustajan mukaan 24,6 miljoonaa euroa.
 
Esim bonuksia maksettiin aika kovasti niin pomoille kun ihan työntekijöille myös ja varmaan jos ei olisi tullu voittoa näin ei olisi tehty
....
Minä en lähtisi firman pomojen bonusten perusteella ennustamaan tuotteen elinkaaren voittoa tai yleensäkään firman tulosta sillä bonus mekanismit voivat olla moninaisia. Firmojen johtajat voivat tienata suuriakin bonuksia vaikka yritys tekee tappiota.

Enkä minä ole väittänyt , että CP2077 tekisikään tappiota... sen vaan, että sen tuotot ovat romahtaneet ja se näkyy yrityksen talousluvuista. Tällä taas on merkittäviä vaikutuksia niin tuotteeseen kuin yritykseen pidemmällä aikavälillä.

Eiköhän se CP2077 suurin myynti ajoittunut ennakkomyyntiin, oheistuotteisiin sekä ensimmäisiin kuukausiin. Tänä vuonna tuskin kovinkaan suuria myyntejä tekevät sillä.
 
Minä en lähtisi firman pomojen bonusten perusteella ennustamaan tuotteen elinkaaren voittoa tai yleensäkään firman tulosta sillä bonus mekanismit voivat olla moninaisia. Firmojen johtajat voivat tienata suuriakin bonuksia vaikka yritys tekee tappiota.

Enkä minä ole väittänyt , että CP2077 tekisikään tappiota... sen vaan, että sen tuotot ovat romahtaneet ja se näkyy yrityksen talousluvuista. Tällä taas on merkittäviä vaikutuksia niin tuotteeseen kuin yritykseen pidemmällä aikavälillä.
Miten tämä eroaa muiden yksinpelien suhteen vai luuletko että ne myyvät miljoonia joka kuukausi
 
Miten tämä eroaa muiden yksinpelien suhteen vai luuletko että ne myyvät miljoonia joka kuukausi
Tätä varmaan verrataan Witcher 3sen myyntiin, joka on ollut poikkeuksellisen hyvä pitkään. Toisaalta, voisi kuvitella, että CDPR olisi laskenut kyseisen pelin tuottavan pidempään joskaan en tosin tunne heidän arvioita. Sijoittajat nyt ainakin ovat pettyneitä ja se varmaan näkyy siinä, että kurssi on romahtanut, yritys on haastettu sijoittajien harhaan johtamisesta. Nämä nyt eivät kai ole keskiverto AAA pelin julkaisun jälkeen tapahtuvia asioita.
 
Tätä varmaan verrataan Witcher 3sen myyntiin, joka on ollut poikkeuksellisen hyvä pitkään. Toisaalta, voisi kuvitella, että CDPR olisi laskenut kyseisen pelin tuottavan pidempään joskaan en tosin tunne heidän arvioita. Sijoittajat nyt ainakin ovat pettyneitä ja se varmaan näkyy siinä, että kurssi on romahtanut, yritys on haastettu sijoittajien harhaan johtamisesta. Nämä nyt eivät kai ole keskiverto AAA pelin julkaisun jälkeen tapahtuvia asioita.
Verrataanko nyt paljonko Witcher 3 myi samalla aikavälillä vai verrataanko 7 vuoden ja 7 kuukauden myyntiä toisiinsa
 
Ei kannata mennä halpaan jonkun miljardeja tienaavan Bobby Kotickin jutuista. Tästä sen näkee, että lähes katastrofivastaanotollakin tehtiin vielä voittoa ilman mikromaksuja tai 80€-hintalappua. Muilla on tekosyyt aika vähissä jatkossa ja saa olla melko hölmöläinen, jos enää nielee mitään juttuja EA:lta, Ubisoftilta tai Activisionilta.
Missä kohtaa olen mennyt halpaan, kun totean että ison studion kulut on isommat kuin pienen studion? Kuka Bobby?
 
Missä kohtaa olen mennyt halpaan, kun totean että ison studion kulut on isommat kuin pienen studion? Kuka Bobby?
Miljardööri joka latelee lauseesi omaista tekstiä selitellessään massairtisanomisia ennätysvuosina. Jotenkin oletin ettei samanlaista pahasti vääristynyttä käsitystä voi muualta saada.
 
Miljardööri joka latelee lauseesi omaista tekstiä selitellessään massairtisanomisia ennätysvuosina. Jotenkin oletin ettei samanlaista pahasti vääristynyttä käsitystä voi muualta saada.
Jaa. CDPR voi yrittää rahastaa dlc:llä, irtisanoa porukkaa tai kehittää seuraavan ison projektinsa lainarahalla. Katsotaan että miten käy. Nykyiset myynnit eivät riitä nykyisen studion ylläpitokuluihin jos tarkoituksena on tehdä vastaava ”megaeepos” ja pitää lupaukset siitä että eivät jatkossa kerää rahaa hypellä ja ennakkotilauksilla.

Lisäksi huomauttaisin että 2021 ei ole mikään CDPR:n ennätysvuosi, paitsi ehkä kulujen osalta.
 
Verrataanko nyt paljonko Witcher 3 myi samalla aikavälillä vai verrataanko 7 vuoden ja 7 kuukauden myyntiä toisiinsa
Varmaan siihen, että miten hyvin CDPR voi jatkossa kehittää tätä ja muita pelejä CP2077 tuotoilla. Viimeisimmän tulosjulkistuksen valossa ne joutuvat käyttämään muiden pelien tai lähteiden tuottoja rahoittamaan tätä peliä. Peli on kuitenkin julkaistu noin puolivuotta sitten niin eihän se kauhean hyvälle kuullosta.
 
Varmaan siihen, että miten hyvin CDPR voi jatkossa kehittää tätä ja muita pelejä CP2077 tuotoilla. Viimeisimmän tulosjulkistuksen valossa ne joutuvat käyttämään muiden pelien tai lähteiden tuottoja rahoittamaan tätä peliä. Peli on kuitenkin julkaistu noin puolivuotta sitten niin eihän se kauhean hyvälle kuullosta.
Eli näitä mutu juttuja jotka perustuu mihin laskelmiin ?
 
Eli näitä mutu juttuja jotka perustuu mihin laskelmiin ?
Ihan heidän tulos julkistuksiinhan ne perustuvat sekä siihen mitä firma on kommentoinut.
Esimerkiksi lainaus heidän lausunnosta.
lower than usual net profitability is mainly due to continuing depreciation of Cyberpunk 2077 development expenditures.

Siitä miten paljon CP2077 on myynyt kai ei ole oikeita lukuja, mutta vuoden 2020 luvut olivat se 13 M kappaletta. Tänä vuonna myynti joidenkin analyytikkojen mukaan on ollut Q1llä alle 800 000 kappaletta sekä mahdollisesti alle 15 M kokonaisuudessa. Tällä sinällään ei ole kai suurempaa merkitystä kuin se, että se tuskin täyttää odotuksia ja jos yrityksen tulos on romahtanut alkuvuonna niin eikö se ole aika suora implikaatio, että myynti ei mennyt ehkäpä niin hyvin kuin odottivat? Sijoittajat ovat ainakin tätä mieltä.

Toivotaan kovasti, että CDPR korjaa CP2077 bugeista sekä toisi lisää edes kohtuullisesti sitä puuttuvaa sisältöä. Minusta erikoista on kuitenkin se, että suurista lupauksista huolimatta pelistä on korjattu hämmästyttävän vähän. Lisää puuttuvaa sisältöä ei ole näkynyt ja tämän takia hieman nostaa kulmakarvoja, että milloin niitä DLCtä tulee? CDPR ilmoittikin jo, että online osuus on "peruutettu" tai muutettu aivan erilaiseksi mitä ehkäpä alunperin annettiin ymmärtää.

Voihan se olla niin, että jossain vaiheessa huomaavat, ettei rahaa kannata kaataa enempää CP2077, kun siitä ei ole lisätuloja välttämättä saatavilla ja siirtyvät tekemään Witcher 4sta (jos eivät jo ole tehneet niin)?
 
Ihan heidän tulos julkistuksiinhan ne perustuvat sekä siihen mitä firma on kommentoinut.
Esimerkiksi lainaus heidän lausunnosta.


Siitä miten paljon CP2077 on myynyt kai ei ole oikeita lukuja, mutta vuoden 2020 luvut olivat se 13 M kappaletta. Tänä vuonna myynti joidenkin analyytikkojen mukaan on ollut Q1llä alle 800 000 kappaletta sekä mahdollisesti alle 15 M kokonaisuudessa. Tällä sinällään ei ole kai suurempaa merkitystä kuin se, että se tuskin täyttää odotuksia ja jos yrityksen tulos on romahtanut alkuvuonna niin eikö se ole aika suora implikaatio, että myynti ei mennyt ehkäpä niin hyvin kuin odottivat? Sijoittajat ovat ainakin tätä mieltä.

Toivotaan kovasti, että CDPR korjaa CP2077 bugeista sekä toisi lisää edes kohtuullisesti sitä puuttuvaa sisältöä. Minusta erikoista on kuitenkin se, että suurista lupauksista huolimatta pelistä on korjattu hämmästyttävän vähän. Lisää puuttuvaa sisältöä ei ole näkynyt ja tämän takia hieman nostaa kulmakarvoja, että milloin niitä DLCtä tulee? CDPR ilmoittikin jo, että online osuus on "peruutettu" tai muutettu aivan erilaiseksi mitä ehkäpä alunperin annettiin ymmärtää.

Voihan se olla niin, että jossain vaiheessa huomaavat, ettei rahaa kannata kaataa enempää CP2077, kun siitä ei ole lisätuloja välttämättä saatavilla ja siirtyvät tekemään Witcher 4sta (jos eivät jo ole tehneet niin)?
Nyt varmaan jatkosuunnitelmia mietitään tarkkaan siltä kantilta, että löytyykö niille enää tarpeeksi markkinaa.

Jotain indikaatiota voi hakea steam charteista. Firman aikapäiviä sitten julkaistua Witcher 3 pelaa tällä hetkellä kaksi kertaa suurempi pelaajajoukko, kuin uunituoretta Cyber Punkkia :think:
 
Nyt varmaan jatkosuunnitelmia mietitään tarkkaan siltä kantilta, että löytyykö niille enää tarpeeksi markkinaa.

Jotain indikaatiota voi hakea steam charteista. Firman aikapäiviä sitten julkaistua Witcher 3 pelaa tällä hetkellä kaksi kertaa suurempi pelaajajoukko, kuin uunituoretta Cyber Punkkia :think:

Totta. Varmasti CP tulee olemaan CDPR tärkeä IP tulevaisuudessakin, mutta tämän alun jälkeen voihan olla, että haluavat ottaa jonkun tuumaustauon sen kanssa. Kyseinen peli on kuitenkin saanut sen verran huonon leiman, ettei varmaan ihan kauhean suurta investointia kannata tehdä lisämyynnille. Toisaalta kuten pelistä näkee niin todennäköisesti heillä on valtava kasa käyttämättömiä assetteja, joita voisi saada kohtuu helposti peliin.
 
Pitkästä aikaa palasin cyberpunkin pariin. Piti tehdä joku pieni invaasio Arasakan alueille ja päätin minun hack-ukolla ottaa snipun kouraan ja menin alueella yhteen nurkkaan laatikon taakse ja lahtasin sieltä about 20 sotilasta maate. Kun kenttä oli tyhjänä niin suoritin objektiven ja kävelin pois.

Muistelin että tämä olisi ollut helvetin tylsä peli ja niinhän se edelleen olikin tuon perusteella. Pitäisi varmaan enemmän ropettaa ja tahalleen mennä alue läpi vaikka pelkkää katanaa käyttäen,
 
Pitkästä aikaa palasin cyberpunkin pariin. Piti tehdä joku pieni invaasio Arasakan alueille ja päätin minun hack-ukolla ottaa snipun kouraan ja menin alueella yhteen nurkkaan laatikon taakse ja lahtasin sieltä about 20 sotilasta maate. Kun kenttä oli tyhjänä niin suoritin objektiven ja kävelin pois.

Muistelin että tämä olisi ollut helvetin tylsä peli ja niinhän se edelleen olikin tuon perusteella. Pitäisi varmaan enemmän ropettaa ja tahalleen mennä alue läpi vaikka pelkkää katanaa käyttäen,
Ne Arasakan sotilaat on vaan ihan sekasin ku eivät ole ennen tienneet snipujen olemassaolosta. :thumbsup:
 
Toimari oli sanonut, että suorituskyky on riittävän hyvällä tasolla ja nyt voidaan laittaa enemmän resursseja kiinni pelillisten ongelmien korjaamiseen.

Huonoja uutisia niille, jotka väkisin haluavat pelata tätä vanhoilla konsoleilla tai paskoilla tietokoneilla. Meille kaikille muille, hyviä uutisia.
 
Nyt kun tätä on myyty fyysisenä ainakin pleikkarille 10-15 euron hintaan jopa allekin, niin jos digitaaliset versiot saataisiin samaan tarjoukseen mukaan niin varmasti menisi kaupaksi. Kympin maksaa huonommastakin pelistä. Next Gen version myötä vaikka uusi "launch" jollain "enhanced edition" tms. tittelillä. Pari DLC:tä ja lopuksi joku "complete edition". Kyllä tällä vielä rahastaa voi.
 
Nyt kun tätä on myyty fyysisenä ainakin pleikkarille 10-15 euron hintaan jopa allekin, niin jos digitaaliset versiot saataisiin samaan tarjoukseen mukaan niin varmasti menisi kaupaksi. Kympin maksaa huonommastakin pelistä. Next Gen version myötä vaikka uusi "launch" jollain "enhanced edition" tms. tittelillä. Pari DLC:tä ja lopuksi joku "complete edition". Kyllä tällä vielä rahastaa voi.

Parasta odottaa rauhassa tuota complete edition julkaisua.
 
Parasta odottaa rauhassa tuota complete edition julkaisua.
Tämä on varmasti järkevää sillä mitään kiirettä tähän ei ole. Varmaan kannattaa katsoa jotain hyviä alennuksia sekä mahdollista lisäsisältöä.

Jos haluaa tietoa hieman pelistä ja sen lähitulevaisuudesta varmaankin nämä pari Forbesin juttua avaavat:
New ‘Cyberpunk 2077’ Patch Is Still Just Bug Fixes, Nothing About PlayStation
'Cyberpunk 2077' Has A New 2021 Roadmap And It Is Very Bad
Could CDPR Be Preparing To Cut Its Losses On ‘Cyberpunk 2077’?
A Theory On Where Cyberpunk 2077’s Lifepath Content Went

Näiden tietojen perusteella varmasti odottaminen on järkevää sillä voi olla, että kun CDPR pääsee lisäsisällön tuottamiseen niin parempia tarjouksia pelistä tulee eri kanaviin.
 
Viimeksi muokattu:
Nooh, nyt on onneksi hyllyyn jo tuo ostettu, kun maksoi vain 3€.
Ei minulla kiire ole, hyvin voin odotella että DLC:t pihalle, PS5 optimoitu versio, ja ylipäätään itselle PS5.
 
Itse kyllä tykkäsin pelista todella paljon, aloitin pelaamaan muutama päivä launchin jälkeen PC:llä (3600x & 5700xt @1440p) ja pelikello oli jossain 90 h kohdalla kun ensimmäinen läpipeluu oli valmis.
Peli taisi tuon aikana kaatua kerran ja kerran sain iski bugi jossa ei pystynyt enää ottamaan aseita esiin (selvisi reloadilla).

Eipä ole tullut tammikuun jälkeen peliin koskettua, mutta toisaalta enpä ole pelannut kuin autopelejä vähän sen jälkeen.

Ehkä jotkut asiat olisivat voineet toimia pelissä paremmin kuten tekoäly ja vaikeustason skaalautuminen sillä lopussa kaikki ihan naurettavan helppoa kun taistelut oli laaki ja vainaa tyyppistä ramboilua.

Päälimmäisenä mielessä näin jälkikäteen on ehdottomasti maailma yleisesti ja Johnnyn ympärille kiedottu juoni joka veti kyllä mukaansa todella hyvin.
Myös sivujuonet olivat pääsääntöisesti mukaansatempaavia.

Itse ainakin koin saaneeni rahoilleni hyvin vastinetta.
 
Olipa visuaalisesti hieno peli ja Johnny oli omissa kirjoissa paras pelin sivuhahmo ikinä. Tai ei ainakaan itsellä tule parempaa mieleen.

Hetki meni, että sisään pääsi ja sitten hetkessä pääsikin jo liikaa sisään kun oli vaikeimmallakin läpijuoksua.

Silenceri ja stealth build, myöhemmin mukaan snipa rifleskillien kanssa ja divided we stand

Mielestäni mainettaan parempi, mutta onhan tässä ehtinyt patcheja tulemaan ja highend pcllä mentiin.

Vaikka Witcher 3 asettikin riman ihan omalle tasolleen useammassakin kategoriassa, niin sen kanssa oli noin sadan tunnin kohdalla viimeisessä lisäosassa itsellä se tunne, että loppuispa jo (niin voi jatkaa vaikkapa muuta elämää :p), niin tämän kanssa tuli nytkö se loppuu jo haikeus kun point of no returnista varoiteltiin (aika pitkään sai hakata kyllä senkin jälkeen). Jos olisi ollut ihan shaiba, niin tuskin olisi jäänyt tätä fiilistä. Kuitenkin 36h tuli lopulta GOG:n pelikelloon ja ihan kunnioitettava määrä näin tarinavetoiselle pelille. Erikseen en lähtenyt ajelemaan kaikkia gigseja, mutta tein ne mitkä osui matkan varrelle (aika paljon geneerista huttua - ihan kuin jostain random generaattorista) ja journalista kaikki main/sidequestit sitä etsi kaikki psykot lukuunottamatta. Osa oli ihan loistavia. Evelyn-tehtävä esimerkiksi oli aidosti ahdistava.

Osakesijoittajana ja pelien loppukuluttajana on jännä nähdä mitä cdprojekt tekee tämän kanssa kun suurimmat fyffet on kuitenkin kerätty jo...
Ehkä menevät siitä missä aita on matalin ja tekevät minimin maineen säilyttämiseksi kun ovat ajaneet siihen pisteeseen, että joutuvat miettimään mahdollisia oikeusjuttujakin. En myöskään poislukisi sitä skenaariota, jossa korjataan maine tuomalla "kaikki" se mitä luvattiinkin päivitysten/lisäosien muodossa. Hyvä pohja tässä on alla ja mahdollisuuksia olisi vaikka mihinkä. Ei taida olla muita lafkoja, jotka on saaneet goty leiman dlc:lle?

Ei tässäkään liian vähäisestä kunnianhimosta/yrityksestä voi syyttää. Tuntuu siltä, että moni kritisoi sitä ihan senkin takia kun koko ajan pelatessaan (tiedostamattakin) tietää kuinka upea peli tämä olisi voinut olla. Harmittaa ihan tekijöidenkin puolesta kuinka paljon paremmalta tämä on näyttänyt suunnitelupöydällä ja mikä on lopputulos. En ymmärrä miten tämä on julkaistu näin raakileena, mutta syytän konsulttifirmoja, etteivät tunnu osaavan laittaa klausuuleja kuntoon johdon palkitsemisjärjestelmään ja johtajia, jotka häikäilemättä käyttävät dollarin kuvat silmissä hyväkseen, kun "ihan sama" kun ihmiset ostaa kuitenkin.

Ei toki pelkällä pikkuviilamisella korjaannu ja paljon on pelin "ytimessäkin" virheratkaisuja. Silmiin pistävästi peli näyttäytyy valtavan organisaation sillisalaatilta siinä missä Witcher 3 (Cyberpunkin suurin ongelma on toki, että sitä verrataan koko ajan lafkan edeltävään messias-statukseen nousseeseen teokseen) tuntui ainakin parhaimmillaan yhden ihmisen mestarinäytteeltä (vaikka ilmeisesti sitä ei ollutkaan vrt. Sid Meier, Miyazaki jne.) ja eikä monen tekijän kompromissilta. Sellaiselta, että koko ajan tuntui kaikkien - siis ihan kaikkien - ratkaisujen olevan loppuun asti mietityiltä. Ei tarvinnut koko ajan pudistella päätään, että miksi näin.

Antaisin silti 9/10 arvosanaksi.
 
Nyt kun tässä on tullut muutama sivu ränttiä pelistä (joskin ihan aiheesta), niin muistuttaisin myös, että kyseessä on aivan upea peli (imho). Kaikkine vikoineenkin tämä peli pystyi tuottamaan mahtavan pelikokemuksen (pc:llä), ei kannata missata ainakaan pelkästään tämän ketjun negatiiviseen keskittyvän postailun takia.
 
Toimari oli sanonut, että suorituskyky on riittävän hyvällä tasolla ja nyt voidaan laittaa enemmän resursseja kiinni pelillisten ongelmien korjaamiseen.

Huonoja uutisia niille, jotka väkisin haluavat pelata tätä vanhoilla konsoleilla tai paskoilla tietokoneilla. Meille kaikille muille, hyviä uutisia.
Eilen huomasin, että taisteluissa homma muistutti hetkittäin Borderlands 3:sta. Eli hyvältä tuntui. Toki hyvä kokemus vaatii laitteistolta aika paljon. Koska pelaan pädillä, 60 fps riittää. 4k reso ja g-sync telkku ovat namia silmille. (Pc i9-9900k, rtx 3080, 32gb RAM)
 
Itse pelasin tämän kaksi kertaa läpi tammikuussa. Ensimmäinen kerta oli hieno kokemus, vaikka hiomattomuuden huomasi toki kaikessa. Karu totuus pelin juonesta nosti päätään toisella läpipeluukerralla kun huomasi, ettei millään ole mitään merkitystä ja kaikki valinnat ovat vain silmänlumetta. Itse pelaaminen oli kyllä hauskaa, kun tein meleehirviön joka tuhosi kaiken tieltään. En ihmettele, ettei moni palaa pelaamaan peliä. Witcher 3ssa oli läjä tehtäviä joita halusi pelata uudestaan toisella tavalla, mutta cp2077ssa on se yksi pahamaineinen yleisönkusetus tehtävä, missä sai leikkiä että valinnoilla olisi merkitystä. Jopa ns. salainen loppu johti samaan pisteeseen, eikä mitään palkkiota ollut luvassa. Pelissä juuri mikään ei motivoi jatkamaan pelaamista kerran nähdyn tarinan jälkeen jos pelkkä buildin muuttaminen ei kiinnosta. Toisella kerralla jahtasin jopa kaikki cyberpsykot ja siitä sai hädintuskin maininnan. Kaikesta huolimatta sain omille rahoilleni vastinetta, mutta harmittaa vietävästi kuinka paljon tässä heitettiin potentiaalia hukkaan. Pelin pääjuonta ja tehtäviä ei ole oikein mahdollista korjata, mutta ryhtiliikkeenä voisi heittää ulos dlc:n vaikka uudella hahmolla, jossa pelaajalla olisi mahdollisuus jopa vaikuttaa asioihin. Yhtään en kyllä henkeäni pidättele sen suhteen, että mitään oikeasti merkittävää parannusta olisi enää luvassa.
 
Toimari oli sanonut, että suorituskyky on riittävän hyvällä tasolla ja nyt voidaan laittaa enemmän resursseja kiinni pelillisten ongelmien korjaamiseen.
Tämä on sama toimari, joka sanoi myös ennen pelin julkaisua, että PS/Xbox version toimivat yllättävän hyvin. Hänellä on myös muutama muu ikoninen lausahdus pelistä, joten ottaisin tämänkin suolan kanssa. Toiseksi kannattaa huomioida, että tämä kommentti koskee siis performance sekä kaatuilua eikä itsessään pelin visuaalisia tai pelillisiä bugeja.

Huonoja uutisia niille, jotka väkisin haluavat pelata tätä vanhoilla konsoleilla tai paskoilla tietokoneilla. Meille kaikille muille, hyviä uutisia.
Aivan, mutta jotakuinkin läpipelattavassa kunnossa highend koneellahan tämä peli on ollut jo julkaisussa. Se vaan ei varmaan lämmitä, niitä joilla ei koneet ole riittävällä tasolla. Peli kun kuitenkin myytiin aivan toimivana tuotteena 60€ hinnalla...

 
Viimeksi muokattu:
Tämä on sama toimari, joka sanoi myös ennen pelin julkaisua, että PS/Xbox version toimivat yllättävän hyvin. Hänellä on myös muutama muu ikoninen lausahdus pelistä, joten ottaisin tämänkin suolan kanssa. Toiseksi kannattaa huomioida, että tämä kommentti koskee siis performance sekä kaatuilua eikä itsessään pelin visuaalisia tai pelillisiä bugeja.


Aivan, mutta jotakuinkin läpipelattavassa kunnossa highend koneellahan tämä peli on ollut jo julkaisussa. Se vaan ei varmaan lämmitä, niitä joilla ei koneet ole riittävällä tasolla. Peli kun kuitenkin myytiin aivan toimivana tuotteena 60€ hinnalla...


Tuo jälkimmäinen on erittäin validi kritiikki. Itse ihmettelin pelintekijän laitteistovaatimuksia ennen julkaisua. Ts. väitettiin, että pyörii perunalla, kun oikeasti ei. Tämmöiseen ampumispeliin 60 fps on minimi (pädille sopiva), ja hiirelle enemmän.
 
Tuo jälkimmäinen on erittäin validi kritiikki. Itse ihmettelin pelintekijän laitteistovaatimuksia ennen julkaisua. Ts. väitettiin, että pyörii perunalla, kun oikeasti ei. Tämmöiseen ampumispeliin 60 fps on minimi (pädille sopiva), ja hiirelle enemmän.
Nuo laitteistovaatimukset taisivat olla 25-30FPS ruudunpäivitysnopeuksille. Sitten porukka osti vaatimuksien perusteella perunan tehoisille koneille pelin ja pettyivät. Olisi tosin varmaan noussut siitäkin hyvä kohu, jos CDPR olisi julkaissut 60FPS-vaatimukset, jotka olisivat luonnollisesti ollut erittäin kovat. Ei tuo mikään huonosti optimoitu peli kuitenkaan ole, vaan muuten vaan raskas. Grafiikat ovat upeat ja yksityiskohtien määrä on valtava, mikä vain vaatii laskentatehoa pirusti.

Ihan hyvä, että CDPR sai nyt ainakin omasta mielestään teknisesti tarpeeksi hyvään kuntoon. Toivottavasti lähtevät nyt korjaamaan tekoälyä, tuomaan maailmaan lisää tekemistä ja interaktiivisuutta ja tekemään lisäosaa. Mielellään pelaisin tuon vielä joskus toiseen kertaan läpi erilaisella hahmolla.
 
Nuo laitteistovaatimukset taisivat olla 25-30FPS ruudunpäivitysnopeuksille. Sitten porukka osti vaatimuksien perusteella perunan tehoisille koneille pelin ja pettyivät. Olisi tosin varmaan noussut siitäkin hyvä kohu, jos CDPR olisi julkaissut 60FPS-vaatimukset, jotka olisivat luonnollisesti ollut erittäin kovat. Ei tuo mikään huonosti optimoitu peli kuitenkaan ole, vaan muuten vaan raskas. Grafiikat ovat upeat ja yksityiskohtien määrä on valtava, mikä vain vaatii laskentatehoa pirusti.

Ihan hyvä, että CDPR sai nyt ainakin omasta mielestään teknisesti tarpeeksi hyvään kuntoon. Toivottavasti lähtevät nyt korjaamaan tekoälyä, tuomaan maailmaan lisää tekemistä ja interaktiivisuutta ja tekemään lisäosaa. Mielellään pelaisin tuon vielä joskus toiseen kertaan läpi erilaisella hahmolla.
Joo, samaa mieltä. Kuitenkin nuo 1% fps-dropit oli jonnekin 10-15 välille. Tekee pelaamisesta "nautittavaa", kuten Borderlands 3 PS4:lla :)

Ehkä tuo genre, eli first-person ampuminen, asettaa vähän eri vaateita kuin vaikkapa Witcher 3:n lock-on vihuun ja neliötä+muuta hakkaamaan.

Mutta arvostan sitä, että Cdpr lähti tekemään tällaista raudankyykyttäjää. Sitä arvostan, koska tän jälkeen moni pelimaailma tuntuu fyysisesti autioita. Eli ruutu on tässä pelissä pullollaan kamaa ja ihmisiä.
 
Nuo laitteistovaatimukset taisivat olla 25-30FPS ruudunpäivitysnopeuksille. Sitten porukka osti vaatimuksien perusteella perunan tehoisille koneille pelin ja pettyivät. Olisi tosin varmaan noussut siitäkin hyvä kohu, jos CDPR olisi julkaissut 60FPS-vaatimukset, jotka olisivat luonnollisesti ollut erittäin kovat. Ei tuo mikään huonosti optimoitu peli kuitenkaan ole, vaan muuten vaan raskas. Grafiikat ovat upeat ja yksityiskohtien määrä on valtava, mikä vain vaatii laskentatehoa pirusti.

Ihan hyvä, että CDPR sai nyt ainakin omasta mielestään teknisesti tarpeeksi hyvään kuntoon. Toivottavasti lähtevät nyt korjaamaan tekoälyä, tuomaan maailmaan lisää tekemistä ja interaktiivisuutta ja tekemään lisäosaa. Mielellään pelaisin tuon vielä joskus toiseen kertaan läpi erilaisella hahmolla.

Olen kyllä aika perustavan laatuisesti erimieltä tästä väitteestäsi, ettei peli olisi huonosti optimoitu? Siis mitä ihmettä? Monet erittäin laadukasta grafiikasta nauttivat pelit toimivat huomattavasit paremmin kuin CP2077 ja nykyisillä konsoleillakin. Esimerkkejä voi antaa loputtomasti, mutta heitetään nyt vaikka RDR2.

Enkä usko, että tätä peliä on PClle optimoitu kun eihän ne ole kerenneet mitään optimoida tuosta pelistä. Niin kiire ollut työtää ulos, että käytännössä kaikki asiat ovat jääneet kesken. Muutenkin kannattaa huomioida, että ovat siis puolittaneet noin suunnilleen sen crash raten pelissä oman datansa perusteella. Tämä ei vielä ihan hirveästi laadusta kerro kun ei tiedä tuota skaalausta.
 
Olen kyllä aika perustavan laatuisesti erimieltä tästä väitteestäsi, ettei peli olisi huonosti optimoitu? Siis mitä ihmettä? Monet erittäin laadukasta grafiikasta nauttivat pelit toimivat huomattavasit paremmin kuin CP2077 ja nykyisillä konsoleillakin. Esimerkkejä voi antaa loputtomasti, mutta heitetään nyt vaikka RDR2.

Enkä usko, että tätä peliä on PClle optimoitu kun eihän ne ole kerenneet mitään optimoida tuosta pelistä. Niin kiire ollut työtää ulos, että käytännössä kaikki asiat ovat jääneet kesken. Muutenkin kannattaa huomioida, että ovat siis puolittaneet noin suunnilleen sen crash raten pelissä oman datansa perusteella. Tämä ei vielä ihan hirveästi laadusta kerro kun ei tiedä tuota skaalausta.
En sanonut, että mitenkään erityisen hyvin optimoitukaan olisi. Mutta kyllä tämä omalla kohdalla loksautti leuan auki grafiikoiltaan ja peli pyörii suunnilleen sen verran hyvin kuin näillä grafiikoilla ja omalla raudalla olettaisikin. Digital Foundrykin arvioi joskus, että tämä olisi ns. Next Gen -peli ja grafiikoissa muita pelejä pari vuotta edellä. Jos tämä olisi grafiikoiltaan huono peli ja silti vielä yhtä raskas, niin sitten voisin syyttää surutta optimointia. Vertikaalinen maailma täynnä yksityiskohtia vaatii laskentatehoa ja PS4:n kohdalla luulisi, että ovat optimoineet niin viimeisen päälle hyvin kuin vain voivat, mutta konsolin suorituskyky ei vain riitä. Ei PS4:n tehoja vastaava kone (GTX 660 / HD 7870) sekään jaksaisi tätä pyörittää hyvin.

RDR2 löytyy myös ja on nätti peli. Vaikea vain verrata sen grafiikoita tähän, kun niin erilainen peli. Toki Ray Tracing vetää CB:n kyllä valaistuksien, heijastuksien ja varjojen osalta ohi, mutta peli on ilman sitäkin raskas.
 
En sanonut, että mitenkään erityisen hyvin optimoitukaan olisi. Mutta kyllä tämä omalla kohdalla loksautti leuan auki grafiikoiltaan ja peli pyörii suunnilleen sen verran hyvin kuin näillä grafiikoilla ja omalla raudalla olettaisikin. Digital Foundrykin arvioi joskus, että tämä olisi ns. Next Gen -peli ja grafiikoissa muita pelejä pari vuotta edellä. Jos tämä olisi grafiikoiltaan huono peli ja silti vielä yhtä raskas, niin sitten voisin syyttää surutta optimointia. Vertikaalinen maailma täynnä yksityiskohtia vaatii laskentatehoa ja PS4:n kohdalla luulisi, että ovat optimoineet niin viimeisen päälle hyvin kuin vain voivat, mutta konsolin suorituskyky ei vain riitä. Ei PS4:n tehoja vastaava kone (GTX 660 / HD 7870) sekään jaksaisi tätä pyörittää hyvin.

RDR2 löytyy myös ja on nätti peli. Vaikea vain verrata sen grafiikoita tähän, kun niin erilainen peli. Toki Ray Tracing vetää CB:n kyllä valaistuksien, heijastuksien ja varjojen osalta ohi, mutta peli on ilman sitäkin raskas.
Esim. pleikkarilla rift apart on kaikin puolin hienomman näköinen ja pyörii dramaattisesti nopeammin. Sen kaupunkiympäristötkin on mielestäni vähintään yhtä tiheitä, ellei jopa tiheämpiä. CP:n isoin ongelma on se, että koko engine on rakennettu HDD streamauksen ehdoilla, joka vaan ei yksinkertaisesti toimi hyvin näin vertikaalisilla ja tiheillä maailmoilla. Lisäksi pelin RT toteutus on todella hidas, mutta siitä saataneen syyttää lähinnä nvidian insinöörejä jotka noi on peliin integroineet.

Saas nähdä että mitä pelin "next-gen" (oikeasti siis current gen) patchi tuo tullessaan. Saadaanko 60fps raytracing moodi pleikalle, vai törmääkö CDPR:n insinöörit enginen aiemman toteutuksen asettamiin rajotteisiin. PC versiolla RT:t päällä ei edes ps5:n GPU:ta n. 50% nopeampi 6800 kortti saa yli 60fps käytännössä millään resoluutiolla.
 
Lisäksi pelin RT toteutus on todella hidas, mutta siitä saataneen syyttää lähinnä nvidian insinöörejä jotka noi on peliin integroineet.

Nyt on kyllä aika katkeraa Punakortin omistajan puhetta.

Vaatiihan se CP kunnolla RT tehoa, kun ei rendata heijastuksia 1/8 resolla ja käytössä kunnon RT GI ym.

Toki tuossa varmasti olisi optimoimistakin, mutta turha huudella "todella hitaasta" RT toteutuksesta, jos AMD:n rauta sitä ei jaksa pyöritellä.
 
Nyt on kyllä aika katkeraa Punakortin omistajan puhetta.

Vaatiihan se CP kunnolla RT tehoa, kun ei rendata heijastuksia 1/8 resolla ja käytössä kunnon RT GI ym.

Toki tuossa varmasti olisi optimoimistakin, mutta turha huudella "todella hitaasta" RT toteutuksesta, jos AMD:n rauta sitä ei jaksa pyöritellä.
Esim. siinä rift apartissa heijastukset lasketaan täydellä tarkkuudella ja homma pysyy kasassa kohtauksesta riippuen 1080p-1440p lukitulla 60fps kuvataajuudella.

CP:ssä riittää että laittaa pelkät heijastukset päälle ja sen lisäksi että et itseäsi näe heijastuksissa, niin ruudunpäivitysnopeus on ihan kauheaa sontaa.

Myös esim. toi uus Metro Exodus Enhanced Edition tai mikä olikaan pyörii dramaattisesti nopeammin (n. 4x) kuin mitä tämä peli, rtgi ja rtr päällä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
268 027
Viestejä
4 636 020
Jäsenet
76 143
Uusin jäsen
xcm_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom