Cyberpunk 2077

Alotin tätä lopulta ja vaikka olen tähän asti tykännyt niin ei vielä ainakaan ole varsinaisesti koukuttanut.

Mutta semmosena sandbox / immersive sim / rpg yhdistelmänä vaikuttaisi toimivan.

Kerropa minullekin, että miten paljon löysit sandboxia, immersive simiä sekä rpgtä? Ihan mielenkiinnolla kuuntelen sun kokemuksia?
 
Hyvin artikuloitu @zaku, itse ollut launchista asti samoilla linjoilla.
josko tästä pelistä tulee koskaan mitään?
En tiedä mitä ihmiset oikein odottavat, koska ne suurimmat pelin ongelmat ovat kuitenkin ihan pelin ytimeen, tarinaan ja kaikkeen siihen miten nämä sointuvat yhteen niin pahasti kytköksissä, ettei sellasia asioita millään patchilla pystytä muuttamaan, koska koko peli pitäisi tehdä monilta osin uusiksi, eikä vain jotain murusia putsata ympäriltä: Pelissä ei ole takaa-ajoja. Jos siihen nyt laitetaan takaa-ajot, niin ne ei voi mitenkään järkevästi fuusioitua enää olemassaolevien main ja sidequestien kanssa.

Se skeleton crew kun jäi tätä roskispaloa sammuttamaan, muun firman siirtyessä leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä, ei omaa niin suuria resursseja että lyhyessä ajassa pystyisi mihinkään maata mullistaviin muutoksiin: Se on näkynyt ihan täysin siinä, että peli on ollut ulkona näin kauan ja eipä ole nurmikko vieläkään kauheasti vihreämpää -jopa menty takapakkia kuten konsoleiden ja niille luvatun toiminnan osalta.

Yksi kymmenistä esimerkeistä on tuo usein täälläkin mainittu AI. Puolessa vuodessa peli on nyt sellanen ehkä et se PC:llä voi jopa toimia kaikilla, mut siinäpä se luvattujen parannusten listan kohdat sitten olikin. Tuollaisella otteella mitään noin suurta asiaa kuin AI ei tulla enää korjaamaan, korkeintaan hieman nypitään pähkinöitä paskakasasta pois.

Ei ole edes pelitalolle taloudellisesti mitenkään järkevää alkaa korjaamaan julkaisua täysin enää uusiksi näin myöhään, koska launchin ympärillä tapahtunut rahankeruu tuotteesta meni jo: Uusia asiakkaita ei haalita niin paljon peliä jälkikäteen korjaamalla että siitä olisi merkittävää hyötyä satunnaismyynnille. Tämä ajatusmalli ei koske pelejä joiden tarkoituksena on season jatkumot, sekä moninpelit, joita pelataan vielä vuosia eteenpäin koska contenttia on luvattu ostajille (tai dlc ostajille..). Cyberpunk ei ole niitä pelejä: Se oli ja meni, nyt sitä ylläpidetään ja ehkä jotain kevyttä DLC tynkää lisämyynnin toivossa jos saavat vielä aikaiseksi, mutta mitään peliä täysin muuttavia teoksia niistä lisäosista ei kannata kenenkään toivoa, silloin pitäisi pääpelikin muuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Sehän tässä harmittaa että markkinoivat tätä alunperin RPG pelinä, vaikka käytännössä muutamaa hassua rpg elementtiä lukuunottamatta tämä on täysin puhdas 1st person räiskintä peli. Maailma tässä on ihan kivan kokoinen, mutta täysin kuollut. Kaikki ovet on lukittuja, käytännössä mistään ovesta et pääse sisään jos ei se jollain tavalla liity johonkin questiin. AI:sta ei varmaan tarvitse edes puhua. Peleissä jotka on 15-20 vuoden takaa löytyy parempaa AI:ta kuin tästä.

Kyllä tää melkein huijauksen tunnusmerkit täyttää. Ihan ansaitusti ovat saaneet tästä paskaa niskaan ja toivottavasti saavat jatkossakin mikäli edistystä ei tapahdu.

Eniten tässä just harmittaa se valheellinen markkinointi ja se että peli julkaistiin täysin keskeneräisenä.
 
Varmaan on moneksi, mutta jos katsoo sitä mitä pelistä kerrottiin ja markkinoitiin niin tämähän on täysi huijaus. Nyt kun pelistä on päästy purkamaan suurin osa niin näkee miten keskeneräinen koko peli on. Se muistuttaa lähinnä alfaa tai betaa parhaimmillaankin. Avoin maailma on täysi vitsi ja jos ajattelee, että tuolla haluaisi seikkailla. Muutenkin pelissä on ihan järjetön määrä keskeneräisiä ominaisuuksia. Craftays sekä RPG ominaisuudet ovat rikki tai aivan älyttömiä. Listaa voi jatkaa loputtomiin ja itse edelleen en usko, että tätä tekelettä voi korjata sillä bugit ovat se pienen sen pelin ongelma.

Toiseksi kertoo aika paljon, että viimeisen 6 kk aikana CDPR ei ole juuri saanut peliä oikeasti korjattua. Sen taso on kuitenkin edelleen aika huono ja modaajat ovat paljon pidemmällä kuin suurehko pelinkehitys firma. Tämä antaa viitteitä, että ovat siirtyneet jonnekin seuraavaan asiaan. Edelleen niitä DLCtä odotellessa voi sitten haaveilla, josko tästä pelistä tulee koskaan mitään?

Peli on niin average kuin olla ja voi siltä corelta joka toimii sekä ihan huomattavasti jäljessä heidän 6 vuotta vanhaa peliään. Ei pysty millään muulla syyllä keksimään, että miksi menivät liveen tämän kanssa kuin se, että heiltä oli rahat loppu. Mitään hienoa itse pääjuonen ja muutaman tehtävän ympärillä ei juurikaan ole... jos joku miettii pelin ostamista niin en missään nimessä suosittele. Jos haluaa firmalta hyvän pelin niin kannattaa pelata se Witcher 3 vaikka uudestaan. Tämä on kyllä varsin suuri pettymys sillä pelissä ei juuri ole mitään mielenkiintoista.
Jos tästä alkaa väittelemään niin on kyllä loputon suo joten edelleen omasta mielestä hyvä peli jossa oli kuitenkin ongelmansa. Itseä ei jaksa kiinnostaa pois jätetyt ominaisuudet kun en juurikaan pelin kehitystä seuraillut mutta ymmärrän että menee tunteisiin jos ja kun siellä ilmeisesti sellaisia on.
Itseä ärsyttävimmät asiat oli poliisien käyttäytyminen sekä se että pelistä tuli tosiaan melko helppo loppua kohden.
Nautin tarinasta ja yksityiskohtaisesta kaupungista paljon ja delsut tulee ostettua välittömästi kun saavat valmiiksi.
Pelaan tosiaan pc:llä joten omaa kokemusta vaikea verrata johonkin bugisiin ps4 versioihin mitkä olisi tosiaan pitänyt jättää tekemättä.
 
Jos tästä alkaa väittelemään niin on kyllä loputon suo joten edelleen omasta mielestä hyvä peli jossa oli kuitenkin ongelmansa. Itseä ei jaksa kiinnostaa pois jätetyt ominaisuudet kun en juurikaan pelin kehitystä seuraillut mutta ymmärrän että menee tunteisiin jos ja kun siellä ilmeisesti sellaisia on.
Itseä ärsyttävimmät asiat oli poliisien käyttäytyminen sekä se että pelistä tuli tosiaan melko helppo loppua kohden.
Nautin tarinasta ja yksityiskohtaisesta kaupungista paljon ja delsut tulee ostettua välittömästi kun saavat valmiiksi.
Pelaan tosiaan pc:llä joten omaa kokemusta vaikea verrata johonkin bugisiin ps4 versioihin mitkä olisi tosiaan pitänyt jättää tekemättä.

Kun nyt omaan suuren määrän näitä RPG pelejä ja suurten AAA firmojen tekeleitä sekä nähnyt niiden ongelmat sekä mainoslauseet niin hiukan ohuesti tietysti harmittaa se mitä tästä CP2077 tuli. Ei varmaan olisi pitänyt toivoa mitään ja se minulla nyt normaalisti on ollutkin , joskin kun Witcher 3 oli sen verran hieno teos niin kuvitteli (todella naiivisti), että tästä tulisi jotain.

Kyllä tässä tarinan voi (muutamien sivutarinoiden kanssa) pelata läpi ja jopa nauttia tästä, mutta pitää oikeasti kysyä, että miksi tästä ei tehty putkijuoksua, kun silloin tuon ympäristön olisi voinut hioa oikeasti valmiiksi? Tällaisena niin ei taida olla edes Fallout 76 tätä tasoa ja se sentään on moninpeli, joten voi odottaa korjautuvan (jota kai tapahtunut ihan jonkin verran).

Enkä minä kiellä pelistä nauttimasta... itsekin haluaisin. Ongelma vaan on, että heti kun poistuu siitä mitä ne tehtävät ovat niin peli huutaa leikattua sisältöä ja puolivalmiutta. Missään nimessä tämä peli ei kuintekaan ole 60€ arvoinen.

Muille:
Koska tässä pelissä ei ole AIta niin on todennäköisesti vaikea korjata autoja, poliiseja, npc hahmoja mitenkään. Onhan se vähän hassua, että pelissä ei sitten lentävillä laitteilla pääse mihinkään lukuunottamatta paria tehtävää. Vertikaallisuus loistaa poissaolollaan sekä tehtävien keskeneräisyys näkyy kaikkilla. Katsopa huvikseen vihollisia, periaatteessa on kolmea tyyppiä Cyber psykot(boss), kaikki ihmiset(niitä nyt ei erota kuin vaatteista) sekä robotit(pari erilaista). Loressa on suuri määrä jengejä sekä eri factioneita, mutta tässä pelissä niitä ei ole tai niillä ei ole merkitystä. Kaupunki on tyhjä sekä täynnä alueita mitä ei ole tehty loppuun. RPG elementit, craftaus tai vaikkapa kosmetiikka on täysin vaillinaisia sekä sekaisin. Niissä ei ole mitään järkeä sillä ne rikkovat pelin mekaniikat. Käytännössä tehtävät ovat toisiaan toistavia ja voit unohtaa Witcher 3sen hienot tarinat takaa.

CDPRllä on ollut valtavan suuret suunnitelmat tämän kanssa, mutta ongelma on tullut siinä, että ei ole osattu päättää mitä halutaan tehdä. Toiseksi heiltä on loppunut rahat kesken. Tätä tekelettä ei voi mitenkään muuten ymmärtää sillä tämän tasoista AAA peliä ei ole tullut itselle vastaan.

Korjautuuko tämä siis tuleviasuudessa. En usko, koska pelistä puuttuu ihan peruselementtejä. Tuovatko DLCt mahdollisesti jotain hienoa uutta... ehkäpä, mutta tämän CDPRn toiminnan ja lupausten suuri ero nostaa todella pohdintaan, että tuleeko tähän lisää kontenttia? Ensimmäisen DLCn olisi pitänyt tulla jo, mutta ei näy. Peli bugisuudessaan ei ole juuri suuria loikkia eteenpäin ottanut eikä mitään puuttuvaa ominaisuutta ole tuotu lisää. Jään odottamaan...
 
Helvetin hieno peli ja tietokoneella rullaili erinomaisesti jo keväällä. Vois alottaa toisen läpipeluun vielä ennen lisäosia kun pientä taukoa tässä ollu ja ainakin pari kolme päivitystä tullu lisää. :thumbsup:
 
Sehän tässä harmittaa että markkinoivat tätä alunperin RPG pelinä, vaikka käytännössä muutamaa hassua rpg elementtiä lukuunottamatta tämä on täysin puhdas 1st person räiskintä peli.

Tämä asiahan muutettiin kiirehdityn julkaisuaikataulun vuoksi. Sen takia koko inventory ja skill systeemi, sekä niiden valikot, ovat monikerroksisia, suorastaan erilaisia kehityksen keskeneräisiä tuotepareja, joista on huomattavissa ettei lopullisen tuotteen ajatus koko systeemistä ollut kauhean järkevä ja myöskin huonosti sulautettu yhdeksi kokonaisuudeksi. Juuri viitaten isoon osaan taitoja jotka ovat suorastaan turhia, sekä näiden progression täysi hiomattomuus. Unohtamatta käyttöliittymien erilliset UI-sivut, sivut joissa on erilaisia layoutteja ja ulkoasueroja toisiinsa nähden. Nämä irtosivut ovat yhdistetty toisiinsa vanhan kunnon aloitussivulla, koska kallisarvoista aikaa ei riittänyt enää fiksuun nidontaan intuitiivisellä valikkoratkaisulla varustettuna. Eri kehitysasteiden suunnitelmaerot ja huonosta koordinoinnista johtuva kommunnikoinnin puute pelin kehittäjien osastojen välillä tuotti näemmä toisinaan heikosti toisiinsa sopivia palasia projektiin.

Aikaistettu deadline kun oli väkisin jyrätty läpi, julkaistuun peliin laitettiin se mitä ehdittiin, mutta valitettavasti tämän vuoksi välillä pelatessa huomaa jonkun pelisisällön hyödyttömyyden tai toisista riippumattomuuden.

Esimerkkinä hacking ideana ja sen funktio pelaajan läpipeluussa on selkeästi tuttu konsepti Fallout/Deus-Ex/ym pelien vastaavista, joka oli kieltämättä Cyberpunkissa fiksun oloinen ja näköinen pelimekaniikka. Valitettavasti se kaikki aika ja vaiva sen eteen oli lopulta jokseenkin turhaa, koska koko hacking on pelin alun jälkeen todella merkityksetön, eikä sillä ole tarjota tarpeellisia ominaisuuksia pelaajalle läpipeluunsa aikana, syvennystä questeihin tai vaikka auttaa epic lootin saamisessa. Sen pääasiallinen tarkoitus on enää häiritä pelihistorian helpoimpia vihollisia vaikeustasoon suhteutettuna, jotka muuttuvat pelin kaikilla aseilla jauhelihaksi ilman hakkerointiakin varsin helposti. Hakkeroinnille oli varmasti suunniteltu merkittävä rooli alkuperäisessä "RPG versiossa", pelkästään sen hienosta ja hiotusta toteutuksestakin voimme näin päätellä, mutta pelin muututtua kiireellä tehdyksi action-adventureksi, se jäi vain mekaniikaksi millä ei ollut enää pelissä omaa paikkaa, mutta heitettiin peliin silti mukaan koska sellainen löyty jo valmiina.. Tätäkään asiaa ei voi mitenkään patchata vanilla Cyberpunkkiin jälkeenpäin, tekemättä puolta peliä uusiksi. DLC? Tämän kohdalla miksipä ei.

oDldUQQl.jpg


Tämä on yksi esimerkki monista, jonka vuoksi Cyberpunkin kokonaisuutta katsoessa on huomattavissa useita mutkat suoriksi -kehitystyön tuloksia, johtuen kiirehditystä julkaisuaikataulustaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on yksi esimerkki monista, jonka vuoksi Cyberpunkin kokonaisuutta katsoessa on huomattavissa useita mutkat suoriksi -kehitystyön tuloksia, johtuen kiirehditystä julkaisuaikataulustaan.
Ehkä se vuodetun tekijän sana vuodesta 2022 ei ollutkaan ihan täyttä paskapuhetta.
 
Ehkä se vuodetun tekijän sana vuodesta 2022 ei ollutkaan ihan täyttä paskapuhetta.

Minä luulen, että nuo vuodetut asiat mitä aikaisemmin on redditissä ollut niin vaikuttavat hämmästyttävän lähellä olevan totuutta, joten joko he tiesivät tai sitten osasivat arvata tämän. Muistan kun CDPR tuomitsi tämän vuodon täysin feikiksi ja, ettei sen yksityiskohdat pidä paikkaansa. No nyt kun karttaa on rullailtu niin esimerkiksi sen kanaali järjestelmän alkuja näyttäisi löytyvän monista paikoista. Toki se ei välttämättä tarkoita, että siellä olisi ollut valtavan suuri maanalainen osa kaupunkia, mutta aika jännä yksityiskohta.
 
Tämä asiahan muutettiin kiirehdityn julkaisuaikataulun vuoksi. Sen takia koko inventory ja skill systeemi, sekä niiden valikot, ovat monikerroksisia, suorastaan erilaisia kehityksen keskeneräisiä tuotepareja, joista on huomattavissa ettei lopullisen tuotteen ajatus koko systeemistä ollut kauhean järkevä ja myöskin huonosti sulautettu yhdeksi kokonaisuudeksi. Juuri viitaten isoon osaan taitoja jotka ovat suorastaan turhia, sekä näiden progression täysi hiomattomuus. Unohtamatta käyttöliittymien erilliset UI-sivut, sivut joissa on erilaisia layoutteja ja ulkoasueroja toisiinsa nähden. Nämä irtosivut ovat yhdistetty toisiinsa vanhan kunnon aloitussivulla, koska kallisarvoista aikaa ei riittänyt enää fiksuun nidontaan intuitiivisellä valikkoratkaisulla varustettuna. Eri kehitysasteiden suunnitelmaerot ja huonosta koordinoinnista johtuva kommunnikoinnin puute pelin kehittäjien osastojen välillä tuotti näemmä toisinaan heikosti toisiinsa sopivia palasia projektiin.

Aikaistettu deadline kun oli väkisin jyrätty läpi, julkaistuun peliin laitettiin se mitä ehdittiin, mutta valitettavasti tämän vuoksi välillä pelatessa huomaa jonkun pelisisällön hyödyttömyyden tai toisista riippumattomuuden.

Esimerkkinä hacking ideana ja sen funktio pelaajan läpipeluussa on selkeästi tuttu konsepti Fallout/Deus-Ex/ym pelien vastaavista, joka oli kieltämättä Cyberpunkissa fiksun oloinen ja näköinen pelimekaniikka. Valitettavasti se kaikki aika ja vaiva sen eteen oli lopulta jokseenkin turhaa, koska koko hacking on pelin alun jälkeen todella merkityksetön, eikä sillä ole tarjota tarpeellisia ominaisuuksia pelaajalle läpipeluunsa aikana, syvennystä questeihin tai vaikka auttaa epic lootin saamisessa. Sen pääasiallinen tarkoitus on enää häiritä pelihistorian helpoimpia vihollisia vaikeustasoon suhteutettuna, jotka muuttuvat pelin kaikilla aseilla jauhelihaksi ilman hakkerointiakin varsin helposti. Hakkeroinnille oli varmasti suunniteltu merkittävä rooli alkuperäisessä "RPG versiossa", pelkästään sen hienosta ja hiotusta toteutuksestakin voimme näin päätellä, mutta pelin muututtua kiireellä tehdyksi action-adventureksi, se jäi vain mekaniikaksi millä ei ollut enää pelissä omaa paikkaa, mutta heitettiin peliin silti mukaan koska sellainen löyty jo valmiina.. Tätäkään asiaa ei voi mitenkään patchata vanilla Cyberpunkkiin jälkeenpäin, tekemättä puolta peliä uusiksi. DLC? Tämän kohdalla miksipä ei.

oDldUQQl.jpg


Tämä on yksi esimerkki monista, jonka vuoksi Cyberpunkin kokonaisuutta katsoessa on huomattavissa useita mutkat suoriksi -kehitystyön tuloksia, johtuen kiirehditystä julkaisuaikataulustaan.

Varsin hyvin nostit tämän esiin. Jotenkin aivan käsittämättömäksi tämän tekee se, että siellä skill treessä on kai edelleenkin niitä skillejä joita ei voi käyttää pelissä. Demoissa pystyit ottamaan vihollisen kaulasta ja käyttämään suojana. No skilli sille löytyy, mutta mitään hyötyä siitä ei ole kun tätä ei voi pelissä kuitenkaan tehdä. Tai vaihtoehtoisesti voit lisätä skillinä stealthia kun olet veden alla... saa kertoa, että missä paikassa tai tehtävässä tästä skillistä olisi apua? Tämäkin skilli muuten viittaa suurehdoon vedenalaiseen toimintaan sillä sille on ollut oma skilli. Sitten voi ihmetellä balanssoinnista jota tälle pelille ei ole tehty varmaan ollenkaan. Käytännössä kaikki skilli bonukset ovat hyödyttömiä, kun ne ovat niitä saat 1 , 2 tai 5 % jotain damagea lisää. Aseessa on sitten 20, 50 tai ennemmän prosentteja. Kun saat craftingin täyteen voit craftata parhaat aseet. Mitään hyötyä uniikeista aseista ei ole ja ei ne oikein ole edes uniikkeja.

Menisin jopa niin pitkälle, että otatpa melkein minkä tahansa demon, haastattelun tai mainosvideon pelistä niin niissä on enemmän asioita jätetty pois lopullisesta pelistä kuin mitä niissä on asioita, joita pelissä on... Se mikä minua ei lopeta hämmästyttämästä on, että kartta jätettiin "avoimeksi" kun se on täynnä niitä blokattuja zoneja tai ihan plain keskeneräisiä alueita. Tässä pelissähän ei ole edes random encountereita, kun ei niitä ole keretty rakentamaan. Tämähän tekee esim. Pacifica lähiöstä ihan järjesttömän loren kannalta, kun sinne ei pitänyt uskaltaa mennä kuin panssaroidulla ajoneuvolla. Sen piti muistuttaa war zonea. Paitsi, että se ei eroa mitenkään muista asuinaluista ja siis suurin osahan alueesta on blokattu. Niin jos joskus muuten pohditte ääniä niin todennäköisesti efektiäänistäkin on muuten sitten leikattu sillä ihan tuhottomasti on objekteja joista ei lähde mitään ääniä... auton ovet etc.

Varovaisen arvion mukaan uskaltaisin arvata, että ainakin 50% contentista päädyttiin leikkaamaan, mutta voi olla enemmänkin. Peli viimeisteltiin siten, että tuon päätarinan ja pari sivutarinaa voi juosta läpi ja siinä se. Olentan myös, että näistä tarinoista leikattiin todella paljon sillä nuo "elokuvamontaget" eivät ole järkeviä ja todennäköisesti korvaavat pois jätettyjä tehtäviä joita ei saatu valmiiksi. Niitä on prologuessa sekä Johnnyn tarinassa. Vertailuna jos vertaa Witcher 3seen niin taisi HoS sekä BaW DLCt olla noin 20 ja 30 tuntia riippuen pelitavasta. Tässä CP2077 päätarina taitaa olla tuo 20 tuntia.
 
vaihtoehtoisesti voit lisätä skillinä stealthia kun olet veden alla

Ääreishyvä esimerkki. Peli tarjoaa uimiseen liittyviä kehitysmahdollisuuksia:
Olen pelannut Cyberpunkin yhden nopean läpipeluun lisäksi toisen jossa kävin mapista pinseteillä kaiken tekemiseksi luokiteltavan lävitse. Kävin vedessä kerran lyhentääkseni kävelymatkaa tehtävälle, jos ei lasketa mukaan henkilösidequestia jossa sukeltaminen on ohjattu tapahtuma, tapahtuma jonka piti varmaan varhaisessa pelin kehitysvaiheessa olla jonkinlainen esittely mitä kaikkea pelissä voi uimalla saavuttaa, eli tutorial, mutta nyt julkaistussa pelissä se on questlinen päätöstehtävä. En vältellyt vettä vaikka siksi ettei se kiinnostanut, vaan vedessä ei ole mitään pelaajalle.
 
Viimeksi muokattu:
Loistava peli, meni omaan all time top kymppiin. Aika monta iltaa sai koluta toinen toistaan hauskempia sidequesteja läpi. En ollut seurannut hypeä yhtään, ja ymmärrän että sandboxpeleistä pitäville ei ehkä se 10/10 setti. Mutta omaan pelimakuun kyllä helvetin hyvä. Omaa pelikokemusta tietty auttoi kun ei tullut isompia bugeja vastaan, ja peli pyöri ja näytti helvetin hyvältä. Henkilökohtaisesti jopa pidin siitä että hahmosta pystyi tekemään älyttömän OP:n usealla eri tavalla. Innolla odottelen kyllä lisäreitä.
 
Täältä näkee näitä alueita, joita on rakenneltu valmiiksi ja sitten blokkailtu. Koko Night City on täynnä tätä. Joihinkin pääsee ilman hackia ja joihinkin tarvitsee apuja. Tämä keskeneräisyys on vain niin massiivista, että peliä on leikkailtu todella rankalla kädellä. Muutenhan ei olisi edes järkevää tehdä näitä alueita tähän kuntoon. Myöskin kun ollaan analysoitu noita rakennuksia niin siellä on indikaatioita, että alkuperäisesti olisi paljon suuremmat alueet ollut haaveena sillä sinne on rakennettu suuret määrät tilaa, jotka voi sisustaa. Tämä viittaisi siihen, että näiden megabuildingien kokoja on pienennetty vielä siitäkin mitä pystyy näkemään demoista. NCssähän on myös vankila, jonne ei pääse, mutta jos sinne menee hackilla niin ihmiset siellä keskustelevat omia dialogejaan. Samoin teollisuus alueella on paljon teollisuus rakennuksia ja kortteleita, jotka on tavalla tai toisella blokattu, mutta oudosti sieltä löytyy vaikka mitä tavaraa. Todennäköisesti poistettuja tehtäviä yms. Tuo Ncar (skytrain) sekä metro poistot ovat myös jättäneet kaupunkiin suuria määriä aaverakennuksia / rakennelmia, joista viitteitä löytyy esim. nimistöstä, seikkailtavista paikoista, jotka ovat vaillinaisia tai sitten parkouraamalla tai hackilla kun menee katselemaan mitä on ollut. Pacificassa löytyy valmis asekauppa ampumaratoineen. Monia asuntoja myös löytyy ja varsinkin kaupungin korkeissa taloissa sekä hienostoalueilla tuntuu olevan paljon puolivalmiiksi tehtyjä alueita, jotka on jätetty sitten käyttämättä.

Cyberpunk 2077 Hackers Got What They Wanted
https://www.youtube.com/user/pablo397/videos
 
Pakko nostaa käyttäjälle zaku kyl hattua valtavasta duunista viime kuukausien aikana tuodakseen ilmi kuinka huono peli CP2077 onkaan, hienoo paneutumista! Kyl siel totuutta on mut itse oon silti kauheen tyytyväinen siihen et pystyin nauttii pelistä täysin siemauksin vaikka seurasin kehitystä ja hypeä myös muutaman vuoden. Heittämällä parhaita pelikokemuksia mun peliurallani enkä tuntenu oloani petetyksi. Oppia ikä kaikki silti tämäkin kokemus varmasti koko peliteollisuudelle, ennen kaikkea polskeille. Ehkä se jumalpelien jumalpeli tulee sit seuraavaks!

Jospa nuo käyttämättömät paikat tulis jossain väleissä käyttöön lisäosissa kuten pitkään on jo uumoiltu tai ainakin toivottu.
 
Witcher 3 oli aikanaan ja vieläkin parhaasta päästä seikkailua omaan makuun. CP:ssä pelimekaniikka ei ole niin hirveän erilainen mutta en osaa sanoa mikä siinä mättää. Ei vain tule jatkettua sen peluuta samalla innokkuudella kuin Witcheriä.
 
Täältä näkee näitä alueita, joita on rakenneltu valmiiksi ja sitten blokkailtu. Koko Night City on täynnä tätä. Joihinkin pääsee ilman hackia ja joihinkin tarvitsee apuja. Tämä keskeneräisyys on vain niin massiivista, että peliä on leikkailtu todella rankalla kädellä. Muutenhan ei olisi edes järkevää tehdä näitä alueita tähän kuntoon. Myöskin kun ollaan analysoitu noita rakennuksia niin siellä on indikaatioita, että alkuperäisesti olisi paljon suuremmat alueet ollut haaveena sillä sinne on rakennettu suuret määrät tilaa, jotka voi sisustaa. Tämä viittaisi siihen, että näiden megabuildingien kokoja on pienennetty vielä siitäkin mitä pystyy näkemään demoista. NCssähän on myös vankila, jonne ei pääse, mutta jos sinne menee hackilla niin ihmiset siellä keskustelevat omia dialogejaan. Samoin teollisuus alueella on paljon teollisuus rakennuksia ja kortteleita, jotka on tavalla tai toisella blokattu, mutta oudosti sieltä löytyy vaikka mitä tavaraa. Todennäköisesti poistettuja tehtäviä yms. Tuo Ncar (skytrain) sekä metro poistot ovat myös jättäneet kaupunkiin suuria määriä aaverakennuksia / rakennelmia, joista viitteitä löytyy esim. nimistöstä, seikkailtavista paikoista, jotka ovat vaillinaisia tai sitten parkouraamalla tai hackilla kun menee katselemaan mitä on ollut. Pacificassa löytyy valmis asekauppa ampumaratoineen. Monia asuntoja myös löytyy ja varsinkin kaupungin korkeissa taloissa sekä hienostoalueilla tuntuu olevan paljon puolivalmiiksi tehtyjä alueita, jotka on jätetty sitten käyttämättä.

Cyberpunk 2077 Hackers Got What They Wanted
https://www.youtube.com/user/pablo397/videos

Voi hyvin olla, että tavoitteet ovat olleet korkeammalla, mutta aikataulut pissineet alleen joko liian suurien toiveiden vuoksi, tai odottamattomien ongelmien vuoksi (vanhojen konsoleiden tukeminen todennäköisesti kuuluu molempiin kategorioihin vielä muiden päälle). Mutta siinä vaiheessa on mielestäni ehdottomasti oikea päätös pistää paketti kasaan, eikä riskeerata vuosikausien kehityshelvettiä.
 
Nää on makuasioita, mitä pelin tyyliin ja toteutukseen tulee. Mä halusin ja haluaisin tykätä Witcher 3:stä, mutta ei. Ja on tullut pelattua "väkisin" aika paljon.

Kaikki mikä pissi Witcherissä on tässä paremmin. 3rd person, neliönhakkaus ja dodgettelu ei vain oo mun juttu mitä taisteluihin tulee.

Peli oli rikki julkkarissa, enkä niin hassu ole, että ostan bugisen pelin kalliilla, kun nyt sai parempana ja alennushintaan. Odotin tätä peliä piiitkään, enkä halunnut pilata kokemusta ostamalla liian varhain.

AI rikki? Hmm, no ei se mun silmissä ollut. Käyttivät suojia, kiersivät sivustaan ja tekivät hack-hyökkäyksiä. Harvassa pelissä ollut näin hyvä tekoäly. Yleensä vihut rynnii päin ja NPC:t seisoo paikallaan kaupungeissa tai kiertävät rinkiä.

Takaa-ajojen puute heikkoutena on yhtä validi kritiikki CP:tä kohtaan kuin Titanic-leffaa.

Odotan ensimmäistä merkittävää bugia. Joitakin esineitä ei ole voinut poimia. Se on tullut eteen.

(Peli ostettu n. 25.6, alustana Pc i9-9900k, rtx 3080, 32 GB RAM)
 
Viimeksi muokattu:
Ostin PS4 version odottamaan (ilmeisesti) ilmaista PS5 päivitystä. Sinällään peli ei aiemmin ole juurikaan kiinnostanut, mutta kun nyt aika halvalla sai.
 
NPC:t seisoo paikallaan kaupungeissa tai kiertävät rinkiä.
Tässä pelissä se NPC ei pääse tekemään edes sitä rinkiä, sillä se joutuu despawnatuksi heti kun näköyhteys katkeaa..
Eipähän tarvitse huolehtia siitä että ne tekisivät mitään fiksua kuin pari minuuttia generoinnista eteenpäin.

AI rikki? Hmm, no ei se mun silmissä ollut. Käyttivät suojia, kiersivät sivustaan ja tekivät hack-hyökkäyksiä.
Mutta eivät osaa tehdä yhtään mitään muuta. Esim. snipulla on huvittavan helppo putsailla mikä vaan tehtäväalue, sillä vihut eivät osaa pysyä piilossa tai hakeutua sellaiseen paikkaan jossa olisivat oikeasti turvassa, eivätkä kykene poistumaan dedikoidulta tehtäväalueeltaan jotta voisivat sinua vastaan taistella. Eivät myöskään pyydä apua jengikavereiltaan, soita poliisia paikalle, palkkaa äkkiä toista fikseriä suojaamaan itseään, hae snipua kaapista ja ammu takaisin, tai oikein mitään muutakaan, vaan saat kaikessa rauhassa napittaa niitä yksitellen. Samaa huonoa AI designia on toki monissa muissakin peleissä, tässä vaan toivoi että joku kaupunginosan omistava jengi kykenisi yhden ihmisen kivääreineen hoitelemaan tavalla tai toisella.

Hyppykengillä pääsee kans usein sellaisiin paikkoihin tehtäväalueella, jossa on hyvä näkösuoja ja ei tikkaita paikalle ja vihollisporukka on taas ihan kujalla siitä mitä tapahtuu, oletettavasti koska eivät osaa määrittää mitään reittiä paikalle. Istuvat vaan paikoillaan paskat housussa ja odottavat vaikka aamuun asti sitä kun suot heidät ampua.
 
Tässä pelissä se NPC ei pääse tekemään edes sitä rinkiä, sillä se joutuu despawnatuksi heti kun näköyhteys katkeaa..
Eipähän tarvitse huolehtia siitä että ne tekisivät mitään fiksua kuin pari minuuttia generoinnista eteenpäin.


Mutta eivät osaa tehdä yhtään mitään muuta. Esim. snipulla on huvittavan helppo putsailla mikä vaan tehtäväalue, sillä vihut eivät osaa pysyä piilossa tai hakeutua sellaiseen paikkaan jossa olisivat oikeasti turvassa, eivätkä kykene poistumaan dedikoidulta tehtäväalueeltaan jotta voisivat sinua vastaan taistella. Eivät myöskään pyydä apua jengikavereiltaan, soita poliisia paikalle, palkkaa äkkiä toista fikseriä suojaamaan itseään, hae snipua kaapista ja ammu takaisin, tai oikein mitään muutakaan, vaan saat kaikessa rauhassa napittaa niitä yksitellen. Samaa huonoa AI designia on toki monissa muissakin peleissä, tässä vaan toivoi että joku kaupunginosan omistava jengi kykenisi yhden ihmisen kivääreineen hoitelemaan tavalla tai toisella.

Hyppykengillä pääsee kans usein sellaisiin paikkoihin tehtäväalueella, jossa on hyvä näkösuoja ja ei tikkaita paikalle ja vihollisporukka on taas ihan kujalla siitä mitä tapahtuu, oletettavasti koska eivät osaa määrittää mitään reittiä paikalle. Istuvat vaan paikoillaan paskat housussa ja odottavat vaikka aamuun asti sitä kun suot heidät ampua.
Hyvä ja perusteltu kommentti! Kiitos siitä.

Aika monessa pelissä snipu on op just samoista syistä. MgsV oli ain suhteen mainio.

Tyyli ennen tarkoitusta ja pesari käteen :)
 
Hyvä ja perusteltu kommentti! Kiitos siitä.

Aika monessa pelissä snipu on op just samoista syistä. MgsV oli ain suhteen mainio.

Tyyli ennen tarkoitusta ja pesari käteen :)
Jos peliä pelaa kuin uusita doomia, niin ai on varmasti ihan riittävän hyvä, ja pesarilla on hauska välillä joku nuijata kanveesiin. :D
 
Jos peliä pelaa kuin uusita doomia, niin ai on varmasti ihan riittävän hyvä, ja pesarilla on hauska välillä joku nuijata kanveesiin. :D
Joo, jokaisella on eri odotuksia ja preferenssejä, ja aniharvoin (jos koskaan) kaikki on kunnossa. Ehkä tässä peliharrastuksessa tulee keskittyä pelien vahvuuksiin, ja siihen mitä uutta ne antavat. Toki selkeät bugit ovat no-no.

Wicherissä keskityin sitten huor...vitsi. vahvat henkilöhahmot, sivutehtävät ja juoni.

Cp asettaa eri normikoodiston, eli ei ole selkeää hyvää ja pahaa. Ja upea näky tuo on kunnon raudalla. Saa nähdä mitä peli antaa, ja kommentoin enemmän kun lisää näkemystä.

Muuten olen sitä mieltä, että odotin kauhulla näitten "next-gen"-pelien tuomista PS4:lle ja Xbox onelle. Tää ja Dying Light 2 oli heti semmosia, että tuskinpa on kovin sulavaa pelikokemusta luvassa...
 
Viimeksi muokattu:
Pakko nostaa käyttäjälle zaku kyl hattua valtavasta duunista viime kuukausien aikana tuodakseen ilmi kuinka huono peli CP2077 onkaan, hienoo paneutumista! Kyl siel totuutta on mut itse oon silti kauheen tyytyväinen siihen et pystyin nauttii pelistä täysin siemauksin vaikka seurasin kehitystä ja hypeä myös muutaman vuoden. Heittämällä parhaita pelikokemuksia mun peliurallani enkä tuntenu oloani petetyksi. Oppia ikä kaikki silti tämäkin kokemus varmasti koko peliteollisuudelle, ennen kaikkea polskeille. Ehkä se jumalpelien jumalpeli tulee sit seuraavaks!

Jospa nuo käyttämättömät paikat tulis jossain väleissä käyttöön lisäosissa kuten pitkään on jo uumoiltu tai ainakin toivottu.

Kiva, että voi olla avuksi.

Minusta on hyvä nostaa keskusteluun tämä viime vuosien trendi, että AAA firmat tuottavat aivan ala-arvoisia julkaisuita. Samalla olisi ihan hyvä paneutua niihin syihin, mistä tämä johtuu.

Yleisesti: Tässä nyt pari hyvää koostetta CP2077, jota varmaan ollutkin täällä. Jos nyt kuitenkin on peliä ostamassa niin saattaa olla hyvä tsekata ensin. Pelissä todellakaan ei ole hyvää AIta.



Mitä taas tulee tämän pelin korjaamiseen niin olen aika varovainen tässä vaiheessa arvioimaan mihin päädytään. Vaikka toki CDPR on paljon erilaisia korjauksia tuonut niin uusia ongelmia on syntynyt aika paljon lisää. Todennäköisesti tämä uusi engine vain on niin alkuvaiheessa, että siinä on paljon korjattavaa. Toiseksi sisällöllisesti mitään suurempaa parannusta ei ole saatu aikaan yli 6kk.
Jännäksi tekee sen, että toisin kuin Witcher 3, joka toi rahaa sisään ei tämä peli tee juuri ollenkaan enää rahaa. Minkä verran aikovat oikeasti sijoittaa DLC sisältöön? Toiseksi on myös mielenkiintoista nähdä, että miten sen DLCn saa tähän tarinaan pultattua?
Mennäänkö siis vain sillä, että Vn kiirettä korjata tai poistaa siru siirretään yhä pidemmälle? Tuleeko uusia loppuja? Vai pelataanko kokonaan toisella hahmolla. Noita keskeneräisiä paikkoja on ainakin niin paljon, ettei materiaalista ole pulaa. Epäilen myös, että valmiita hahmoja on paljon varastossakin, että uuden tarinan rakentamiseen on paljon aineksia.

Itseää hämmästyttää se, että jos oli tällainen kiire julkaista niin miksi ei luovuttu kokonaan tuosta Open World konseptista? Olisivat tehneet samankaltaisen kuin Witcher 2sta. Pieniä hubeja sekä hiottu tarina. RPG mekaniikka kokonaan pois ja suurin osa kohdista vain pelkkää scriptiä niin AIta kaan ei olisi tarvinnut. Olisi myös voinut keskittää vain hiomaan ne tarina kohdat mahdollisimman hyviksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kiva, että voi olla avuksi.

Minusta on hyvä nostaa keskusteluun tämä viime vuosien trendi, että AAA firmat tuottavat aivan ala-arvoisia julkaisuita. Samalla olisi ihan hyvä paneutua niihin syihin, mistä tämä johtuu.

Tässä nyt pari hyvää koostetta CP2077, jota varmaan ollutkin täällä. Jos nyt kuitenkin on peliä ostamassa niin saattaa olla hyvä tsekata ensin. Pelissä todellakaan ei ole hyvää AIta.



Mitä taas tulee tämän pelin korjaamiseen niin olen aika varovainen tässä vaiheessa arvioimaan mihin päädytään. Vaikka toki CDPR on paljon erilaisia korjauksia tuonut niin uusia ongelmia on syntynyt aika paljon lisää. Todennäköisesti tämä uusi engine vain on niin alkuvaiheessa, että siinä on paljon korjattavaa. Toiseksi sisällöllisesti mitään suurempaa parannusta ei ole saatu aikaan yli 6kk.
Jännäksi tekee sen, että toisin kuin Witcher 3, joka toi rahaa sisään ei tämä peli tee juuri ollenkaan enää rahaa. Minkä verran aikovat oikeasti sijoittaa DLC sisältöön? Toiseksi on myös mielenkiintoista nähdä, että miten sen DLCn saa tähän tarinaan pultattua?
Mennäänkö siis vain sillä, että Vn kiirettä korjata tai poistaa siru siirretään yhä pidemmälle? Tuleeko uusia loppuja? Vai pelataanko kokonaan toisella hahmolla. Noita keskeneräisiä paikkoja on ainakin niin paljon, ettei materiaalista ole pulaa. Epäilen myös, että valmiita hahmoja on paljon varastossakin, että uuden tarinan rakentamiseen on paljon aineksia.

Itseää hämmästyttää se, että jos oli tällainen kiire julkaista niin miksi ei luovuttu kokonaan tuosta Open World konseptista? Olisivat tehneet samankaltaisen kuin Witcher 2sta. Pieniä hubeja sekä hiottu tarina. RPG mekaniikka kokonaan pois ja suurin osa kohdista vain pelkkää scriptiä niin AIta kaan ei olisi tarvinnut. Olisi myös voinut keskittää vain hiomaan ne tarina kohdat mahdollisimman hyviksi.

Itse otan kriittisellä silmällä pelin sisältöä, kun tulee vastaan. Hypeä en seurannut, koska se on yleensä lähtökohtaisesti hypeä. Ja spoilaa ehkä sitä pelimaailman uutuusarvoa. Otan pelin siis niin, kuten se on, enkä niin miten sanottiin/mainostettiin.

Ihan referenssinä, millä alustalla/raudalla olet pelannut? Millä ajanjaksolla?

Muuten olen sitä mieltä, että kaikki ennakkotilaajat ja julkkarilataajat tekevät karhunpalveluksen pelialalle. Kannattaa odottaa arvosteluja, eikä mennä hypeen kuin "pässi narussa". Muuten kaikki pelit tulevat ulos alpha/beta -tasoisina. Ja kuten edellä totesin, paljon varmasti pilattiin, kun peli tehtiin myös "antiikkiraudalle" (PS4 ja Xbox one)
 
Itse otan kriittisellä silmällä pelin sisältöä, kun tulee vastaan. Hypeä en seurannut, koska se on yleensä lähtökohtaisesti hypeä. Ja spoilaa ehkä sitä pelimaailman uutuusarvoa. Otan pelin siis niin, kuten se on, enkä niin miten sanottiin/mainostettiin.

Ihan referenssinä, millä alustalla/raudalla olet pelannut? Millä ajanjaksolla?

Muuten olen sitä mieltä, että kaikki ennakkotilaajat ja julkkarilataajat tekevät karhunpalveluksen pelialalle. Kannattaa odottaa arvosteluja, eikä mennä hypeen kuin "pässi narussa". Muuten kaikki pelit tulevat ulos alpha/beta -tasoisina. Ja kuten edellä totesin, paljon varmasti pilattiin, kun peli tehtiin myös "antiikkiraudalle" (PS4 ja Xbox one)

High end PCllä olen pelannut ja suurimman osan peliajasta tein 2020 joulukuu - 2021 helmikuu välillä. Päätarina sekä sivutarinat toimivat kohtuullisen hyvin ilman suurempia ongelmia. Pelasin pelin käytännössä kokonaan läpi, joskin kaikki NCPD tehtäviä ei jaksanut kahlata kun ne ovat ihan kopioita toisistaan. Peliin käytin aikaa ehkäpä 120 tuntia noin suunnilleen. Olen myös tutkinut maailmaa sekä paikkoja.
 
Kiva, että voi olla avuksi.

Minusta on hyvä nostaa keskusteluun tämä viime vuosien trendi, että AAA firmat tuottavat aivan ala-arvoisia julkaisuita. Samalla olisi ihan hyvä paneutua niihin syihin, mistä tämä johtuu.

Yleisesti: Tässä nyt pari hyvää koostetta CP2077, jota varmaan ollutkin täällä. Jos nyt kuitenkin on peliä ostamassa niin saattaa olla hyvä tsekata ensin. Pelissä todellakaan ei ole hyvää AIta.



Mitä taas tulee tämän pelin korjaamiseen niin olen aika varovainen tässä vaiheessa arvioimaan mihin päädytään. Vaikka toki CDPR on paljon erilaisia korjauksia tuonut niin uusia ongelmia on syntynyt aika paljon lisää. Todennäköisesti tämä uusi engine vain on niin alkuvaiheessa, että siinä on paljon korjattavaa. Toiseksi sisällöllisesti mitään suurempaa parannusta ei ole saatu aikaan yli 6kk.
Jännäksi tekee sen, että toisin kuin Witcher 3, joka toi rahaa sisään ei tämä peli tee juuri ollenkaan enää rahaa. Minkä verran aikovat oikeasti sijoittaa DLC sisältöön? Toiseksi on myös mielenkiintoista nähdä, että miten sen DLCn saa tähän tarinaan pultattua?
Mennäänkö siis vain sillä, että Vn kiirettä korjata tai poistaa siru siirretään yhä pidemmälle? Tuleeko uusia loppuja? Vai pelataanko kokonaan toisella hahmolla. Noita keskeneräisiä paikkoja on ainakin niin paljon, ettei materiaalista ole pulaa. Epäilen myös, että valmiita hahmoja on paljon varastossakin, että uuden tarinan rakentamiseen on paljon aineksia.

Itseää hämmästyttää se, että jos oli tällainen kiire julkaista niin miksi ei luovuttu kokonaan tuosta Open World konseptista? Olisivat tehneet samankaltaisen kuin Witcher 2sta. Pieniä hubeja sekä hiottu tarina. RPG mekaniikka kokonaan pois ja suurin osa kohdista vain pelkkää scriptiä niin AIta kaan ei olisi tarvinnut. Olisi myös voinut keskittää vain hiomaan ne tarina kohdat mahdollisimman hyviksi.

Pelihän toi voittoa kun oli myyty se 7 miljoonaa ja nyt taitaa olla myynnit 15 miljoonassa
 
Pelihän toi voittoa kun oli myyty se 7 miljoonaa ja nyt taitaa olla myynnit 15 miljoonassa
En toki ole aivan varma, mutta käsitin, että noin 13 miljoonan myydyn kohdalla olisivat olleet jotakuinkin omillaan (ottaen huomioon myös markkinoinnit sekä muut (ei pelintekemisen suorat kulut)). Voin toki olla väärässäkin. Tänä vuonna vaan myynnit ovat romahtaneet ja saattaa olla hankala päästä samanlaiseen tilanteeseen kuin Witcher 3 pelin kanssa, joka toi yllättävän pitkään ja paljon heille rahaa.

Täältähän tätä voi lukea:
Cyberpunk 2077 Sales Figures Help Explain CDPR's Falling Stock - Den of Geek

Minkä verran tulevat sitten voittoa pitemmässä juoksussa tekemään jää nähtäväksi. Kuitenkin aika mielenkiintoinen tilanne.
Surprisingly, the studio made it clear that Cyberpunk 2077 was part of the problem, though they went about confirming that information in a strange way. While Cyberpunk 2077 reportedly accounted for 60% of CDPR’s first-quarter product sales, a CDPR representative stated that “lower than usual net profitability is mainly due to continuing depreciation of Cyberpunk 2077 development expenditures.” In other words, CD Project Red continues to spend money fixing Cyberpunk 2077 and promoting the game but apparently hasn’t been able to cover those expenses with Cyberpunk 2077 sales alone. What’s worse is that they used the phrase “continuing depreciation,” which suggests that they anticipate this will be an ongoing issue.

Todennäköisesti Witcher 3 tuotoilla sekä muilla tuloilla rahoittavat CP2077 puolta tällä hetkellä. Miten pitkään voivat jatkaa tällä tavalla ja mitä tämä tarkoittaa pitkällä aikavälillä CP2077lle on aika merkittävää.
 
Viimeksi muokattu:
Todennäköisesti Witcher 3 tuotoilla sekä muilla tuloilla rahoittavat CP2077 puolta tällä hetkellä. Miten pitkään voivat jatkaa tällä tavalla ja mitä tämä tarkoittaa pitkällä aikavälillä CP2077lle on aika merkittävää.
Studio on kans kasvanut valtavasti viime vuosina ja juoksevat kulut siinä samalla.
 
Studio on kans kasvanut valtavasti viime vuosina ja juoksevat kulut siinä samalla.
Ei kannata mennä halpaan jonkun miljardeja tienaavan Bobby Kotickin jutuista. Tästä sen näkee, että lähes katastrofivastaanotollakin tehtiin vielä voittoa ilman mikromaksuja tai 80€-hintalappua. Muilla on tekosyyt aika vähissä jatkossa ja saa olla melko hölmöläinen, jos enää nielee mitään juttuja EA:lta, Ubisoftilta tai Activisionilta.
 
En toki ole aivan varma, mutta käsitin, että noin 13 miljoonan myydyn kohdalla olisivat olleet jotakuinkin omillaan (ottaen huomioon myös markkinoinnit sekä muut (ei pelintekemisen suorat kulut)). Voin toki olla väärässäkin. Tänä vuonna vaan myynnit ovat romahtaneet ja saattaa olla hankala päästä samanlaiseen tilanteeseen kuin Witcher 3 pelin kanssa, joka toi yllättävän pitkään ja paljon heille rahaa.

Täältähän tätä voi lukea:
Cyberpunk 2077 Sales Figures Help Explain CDPR's Falling Stock - Den of Geek

Minkä verran tulevat sitten voittoa pitemmässä juoksussa tekemään jää nähtäväksi. Kuitenkin aika mielenkiintoinen tilanne.


Todennäköisesti Witcher 3 tuotoilla sekä muilla tuloilla rahoittavat CP2077 puolta tällä hetkellä. Miten pitkään voivat jatkaa tällä tavalla ja mitä tämä tarkoittaa pitkällä aikavälillä CP2077lle on aika merkittävää.
Esim bonuksia maksettiin aika kovasti niin pomoille kun ihan työntekijöille myös ja varmaan jos ei olisi tullu voittoa näin ei olisi tehty


Bloomberg-julkaisun mukaan CD Projekt maksaa toimitusjohtajilleen Marcin Iwińskille ja Adam Kicińskille saavat molemmat 24 miljoonan zlotyn, eli n. 5,2 miljoonan euron bonukset viime vuodelta. Yhtiön johtokunnan jäsen ja Cyberpunk 2077:n ohjaaja Adam Badowskille taas on luvassa lähes 3,5 miljoonan euron palkkio. Yhtiön johtoon kuuluvien viiden henkilön palkkiot ovat yhteensä hieman yli 23 miljoonaa euroa, kun CD Projektin työntekijöiden palkitsemiseen on varattu yhtiön edustajan mukaan 24,6 miljoonaa euroa.
 
Esim bonuksia maksettiin aika kovasti niin pomoille kun ihan työntekijöille myös ja varmaan jos ei olisi tullu voittoa näin ei olisi tehty
....
Minä en lähtisi firman pomojen bonusten perusteella ennustamaan tuotteen elinkaaren voittoa tai yleensäkään firman tulosta sillä bonus mekanismit voivat olla moninaisia. Firmojen johtajat voivat tienata suuriakin bonuksia vaikka yritys tekee tappiota.

Enkä minä ole väittänyt , että CP2077 tekisikään tappiota... sen vaan, että sen tuotot ovat romahtaneet ja se näkyy yrityksen talousluvuista. Tällä taas on merkittäviä vaikutuksia niin tuotteeseen kuin yritykseen pidemmällä aikavälillä.

Eiköhän se CP2077 suurin myynti ajoittunut ennakkomyyntiin, oheistuotteisiin sekä ensimmäisiin kuukausiin. Tänä vuonna tuskin kovinkaan suuria myyntejä tekevät sillä.
 
Minä en lähtisi firman pomojen bonusten perusteella ennustamaan tuotteen elinkaaren voittoa tai yleensäkään firman tulosta sillä bonus mekanismit voivat olla moninaisia. Firmojen johtajat voivat tienata suuriakin bonuksia vaikka yritys tekee tappiota.

Enkä minä ole väittänyt , että CP2077 tekisikään tappiota... sen vaan, että sen tuotot ovat romahtaneet ja se näkyy yrityksen talousluvuista. Tällä taas on merkittäviä vaikutuksia niin tuotteeseen kuin yritykseen pidemmällä aikavälillä.
Miten tämä eroaa muiden yksinpelien suhteen vai luuletko että ne myyvät miljoonia joka kuukausi
 
Miten tämä eroaa muiden yksinpelien suhteen vai luuletko että ne myyvät miljoonia joka kuukausi
Tätä varmaan verrataan Witcher 3sen myyntiin, joka on ollut poikkeuksellisen hyvä pitkään. Toisaalta, voisi kuvitella, että CDPR olisi laskenut kyseisen pelin tuottavan pidempään joskaan en tosin tunne heidän arvioita. Sijoittajat nyt ainakin ovat pettyneitä ja se varmaan näkyy siinä, että kurssi on romahtanut, yritys on haastettu sijoittajien harhaan johtamisesta. Nämä nyt eivät kai ole keskiverto AAA pelin julkaisun jälkeen tapahtuvia asioita.
 
Tätä varmaan verrataan Witcher 3sen myyntiin, joka on ollut poikkeuksellisen hyvä pitkään. Toisaalta, voisi kuvitella, että CDPR olisi laskenut kyseisen pelin tuottavan pidempään joskaan en tosin tunne heidän arvioita. Sijoittajat nyt ainakin ovat pettyneitä ja se varmaan näkyy siinä, että kurssi on romahtanut, yritys on haastettu sijoittajien harhaan johtamisesta. Nämä nyt eivät kai ole keskiverto AAA pelin julkaisun jälkeen tapahtuvia asioita.
Verrataanko nyt paljonko Witcher 3 myi samalla aikavälillä vai verrataanko 7 vuoden ja 7 kuukauden myyntiä toisiinsa
 
Ei kannata mennä halpaan jonkun miljardeja tienaavan Bobby Kotickin jutuista. Tästä sen näkee, että lähes katastrofivastaanotollakin tehtiin vielä voittoa ilman mikromaksuja tai 80€-hintalappua. Muilla on tekosyyt aika vähissä jatkossa ja saa olla melko hölmöläinen, jos enää nielee mitään juttuja EA:lta, Ubisoftilta tai Activisionilta.
Missä kohtaa olen mennyt halpaan, kun totean että ison studion kulut on isommat kuin pienen studion? Kuka Bobby?
 
Missä kohtaa olen mennyt halpaan, kun totean että ison studion kulut on isommat kuin pienen studion? Kuka Bobby?
Miljardööri joka latelee lauseesi omaista tekstiä selitellessään massairtisanomisia ennätysvuosina. Jotenkin oletin ettei samanlaista pahasti vääristynyttä käsitystä voi muualta saada.
 
Miljardööri joka latelee lauseesi omaista tekstiä selitellessään massairtisanomisia ennätysvuosina. Jotenkin oletin ettei samanlaista pahasti vääristynyttä käsitystä voi muualta saada.
Jaa. CDPR voi yrittää rahastaa dlc:llä, irtisanoa porukkaa tai kehittää seuraavan ison projektinsa lainarahalla. Katsotaan että miten käy. Nykyiset myynnit eivät riitä nykyisen studion ylläpitokuluihin jos tarkoituksena on tehdä vastaava ”megaeepos” ja pitää lupaukset siitä että eivät jatkossa kerää rahaa hypellä ja ennakkotilauksilla.

Lisäksi huomauttaisin että 2021 ei ole mikään CDPR:n ennätysvuosi, paitsi ehkä kulujen osalta.
 
Verrataanko nyt paljonko Witcher 3 myi samalla aikavälillä vai verrataanko 7 vuoden ja 7 kuukauden myyntiä toisiinsa
Varmaan siihen, että miten hyvin CDPR voi jatkossa kehittää tätä ja muita pelejä CP2077 tuotoilla. Viimeisimmän tulosjulkistuksen valossa ne joutuvat käyttämään muiden pelien tai lähteiden tuottoja rahoittamaan tätä peliä. Peli on kuitenkin julkaistu noin puolivuotta sitten niin eihän se kauhean hyvälle kuullosta.
 
Varmaan siihen, että miten hyvin CDPR voi jatkossa kehittää tätä ja muita pelejä CP2077 tuotoilla. Viimeisimmän tulosjulkistuksen valossa ne joutuvat käyttämään muiden pelien tai lähteiden tuottoja rahoittamaan tätä peliä. Peli on kuitenkin julkaistu noin puolivuotta sitten niin eihän se kauhean hyvälle kuullosta.
Eli näitä mutu juttuja jotka perustuu mihin laskelmiin ?
 
Eli näitä mutu juttuja jotka perustuu mihin laskelmiin ?
Ihan heidän tulos julkistuksiinhan ne perustuvat sekä siihen mitä firma on kommentoinut.
Esimerkiksi lainaus heidän lausunnosta.
lower than usual net profitability is mainly due to continuing depreciation of Cyberpunk 2077 development expenditures.

Siitä miten paljon CP2077 on myynyt kai ei ole oikeita lukuja, mutta vuoden 2020 luvut olivat se 13 M kappaletta. Tänä vuonna myynti joidenkin analyytikkojen mukaan on ollut Q1llä alle 800 000 kappaletta sekä mahdollisesti alle 15 M kokonaisuudessa. Tällä sinällään ei ole kai suurempaa merkitystä kuin se, että se tuskin täyttää odotuksia ja jos yrityksen tulos on romahtanut alkuvuonna niin eikö se ole aika suora implikaatio, että myynti ei mennyt ehkäpä niin hyvin kuin odottivat? Sijoittajat ovat ainakin tätä mieltä.

Toivotaan kovasti, että CDPR korjaa CP2077 bugeista sekä toisi lisää edes kohtuullisesti sitä puuttuvaa sisältöä. Minusta erikoista on kuitenkin se, että suurista lupauksista huolimatta pelistä on korjattu hämmästyttävän vähän. Lisää puuttuvaa sisältöä ei ole näkynyt ja tämän takia hieman nostaa kulmakarvoja, että milloin niitä DLCtä tulee? CDPR ilmoittikin jo, että online osuus on "peruutettu" tai muutettu aivan erilaiseksi mitä ehkäpä alunperin annettiin ymmärtää.

Voihan se olla niin, että jossain vaiheessa huomaavat, ettei rahaa kannata kaataa enempää CP2077, kun siitä ei ole lisätuloja välttämättä saatavilla ja siirtyvät tekemään Witcher 4sta (jos eivät jo ole tehneet niin)?
 
Ihan heidän tulos julkistuksiinhan ne perustuvat sekä siihen mitä firma on kommentoinut.
Esimerkiksi lainaus heidän lausunnosta.


Siitä miten paljon CP2077 on myynyt kai ei ole oikeita lukuja, mutta vuoden 2020 luvut olivat se 13 M kappaletta. Tänä vuonna myynti joidenkin analyytikkojen mukaan on ollut Q1llä alle 800 000 kappaletta sekä mahdollisesti alle 15 M kokonaisuudessa. Tällä sinällään ei ole kai suurempaa merkitystä kuin se, että se tuskin täyttää odotuksia ja jos yrityksen tulos on romahtanut alkuvuonna niin eikö se ole aika suora implikaatio, että myynti ei mennyt ehkäpä niin hyvin kuin odottivat? Sijoittajat ovat ainakin tätä mieltä.

Toivotaan kovasti, että CDPR korjaa CP2077 bugeista sekä toisi lisää edes kohtuullisesti sitä puuttuvaa sisältöä. Minusta erikoista on kuitenkin se, että suurista lupauksista huolimatta pelistä on korjattu hämmästyttävän vähän. Lisää puuttuvaa sisältöä ei ole näkynyt ja tämän takia hieman nostaa kulmakarvoja, että milloin niitä DLCtä tulee? CDPR ilmoittikin jo, että online osuus on "peruutettu" tai muutettu aivan erilaiseksi mitä ehkäpä alunperin annettiin ymmärtää.

Voihan se olla niin, että jossain vaiheessa huomaavat, ettei rahaa kannata kaataa enempää CP2077, kun siitä ei ole lisätuloja välttämättä saatavilla ja siirtyvät tekemään Witcher 4sta (jos eivät jo ole tehneet niin)?
Nyt varmaan jatkosuunnitelmia mietitään tarkkaan siltä kantilta, että löytyykö niille enää tarpeeksi markkinaa.

Jotain indikaatiota voi hakea steam charteista. Firman aikapäiviä sitten julkaistua Witcher 3 pelaa tällä hetkellä kaksi kertaa suurempi pelaajajoukko, kuin uunituoretta Cyber Punkkia :think:
 
Nyt varmaan jatkosuunnitelmia mietitään tarkkaan siltä kantilta, että löytyykö niille enää tarpeeksi markkinaa.

Jotain indikaatiota voi hakea steam charteista. Firman aikapäiviä sitten julkaistua Witcher 3 pelaa tällä hetkellä kaksi kertaa suurempi pelaajajoukko, kuin uunituoretta Cyber Punkkia :think:

Totta. Varmasti CP tulee olemaan CDPR tärkeä IP tulevaisuudessakin, mutta tämän alun jälkeen voihan olla, että haluavat ottaa jonkun tuumaustauon sen kanssa. Kyseinen peli on kuitenkin saanut sen verran huonon leiman, ettei varmaan ihan kauhean suurta investointia kannata tehdä lisämyynnille. Toisaalta kuten pelistä näkee niin todennäköisesti heillä on valtava kasa käyttämättömiä assetteja, joita voisi saada kohtuu helposti peliin.
 
Pitkästä aikaa palasin cyberpunkin pariin. Piti tehdä joku pieni invaasio Arasakan alueille ja päätin minun hack-ukolla ottaa snipun kouraan ja menin alueella yhteen nurkkaan laatikon taakse ja lahtasin sieltä about 20 sotilasta maate. Kun kenttä oli tyhjänä niin suoritin objektiven ja kävelin pois.

Muistelin että tämä olisi ollut helvetin tylsä peli ja niinhän se edelleen olikin tuon perusteella. Pitäisi varmaan enemmän ropettaa ja tahalleen mennä alue läpi vaikka pelkkää katanaa käyttäen,
 
Pitkästä aikaa palasin cyberpunkin pariin. Piti tehdä joku pieni invaasio Arasakan alueille ja päätin minun hack-ukolla ottaa snipun kouraan ja menin alueella yhteen nurkkaan laatikon taakse ja lahtasin sieltä about 20 sotilasta maate. Kun kenttä oli tyhjänä niin suoritin objektiven ja kävelin pois.

Muistelin että tämä olisi ollut helvetin tylsä peli ja niinhän se edelleen olikin tuon perusteella. Pitäisi varmaan enemmän ropettaa ja tahalleen mennä alue läpi vaikka pelkkää katanaa käyttäen,
Ne Arasakan sotilaat on vaan ihan sekasin ku eivät ole ennen tienneet snipujen olemassaolosta. :thumbsup:
 
Toimari oli sanonut, että suorituskyky on riittävän hyvällä tasolla ja nyt voidaan laittaa enemmän resursseja kiinni pelillisten ongelmien korjaamiseen.

Huonoja uutisia niille, jotka väkisin haluavat pelata tätä vanhoilla konsoleilla tai paskoilla tietokoneilla. Meille kaikille muille, hyviä uutisia.
 
Nyt kun tätä on myyty fyysisenä ainakin pleikkarille 10-15 euron hintaan jopa allekin, niin jos digitaaliset versiot saataisiin samaan tarjoukseen mukaan niin varmasti menisi kaupaksi. Kympin maksaa huonommastakin pelistä. Next Gen version myötä vaikka uusi "launch" jollain "enhanced edition" tms. tittelillä. Pari DLC:tä ja lopuksi joku "complete edition". Kyllä tällä vielä rahastaa voi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 389
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom