Cyberpunk 2077

Steamissa tuli vastaan ja eikä voi ainakaan tämän nähntyään syyttää että Night Citya tapahtuu vain samoja asioita jokapaikassa:
giphy.gif

Taisi Bruce Banner ollut suuttunut jossain päin kaupungia, kuka olisi arvanut.
 
Miten nyt mikään tässä mainitsemasi tarkoittaa, että pelien kehitys jarruttuu? Edelleen kuten se Watch Dogsin tekijä sen sanoi, niin PC myynnit on niin pieni osa kaikista myynneistä, että yksinkertaisesti kannattaa tehdä parasta mahdollista konsoleille, repiä siitä raudasta kaikki irti ja sitten tehdä hyvä PC versio. Nyt varsinkin kun konsolit pyörittää PC rautaa, niin tottakai ne pelit tehdään konsolien ehdoilla. Ei se pelien kehitystä millään tavalla jarruta. Pelit vain voidaan joko koodata hyvin tai huonosti, yleensä huonosti. Sitten kun PC:issä on käytössä kovaa rautaa niin ei pelintekijöitä kiinnosta senkään vertaa koodata ja optimoida pelejään paremmin. Se on se syy mikä jarruttaa kehitystä, ei konsolien olemassaolo.

Lisäksi mitä tekemistä nvme asemilla on minkään kanssa? Ne ei ole mikään jokaisen käyttäjän juttu, eikä niistä saada mitään sellaista irti millä olisi merkitystä pelien osalta. Nykypäivänä RAM on niin halpaa, että joku nvme aseman nopeus on aivan se ja sama. Ero rammin nopeuksiin on silti niin käsittämättömän suuri, että ei ole mitään järkeä joutua käyttämään PC:ssä jotain kikkakolmosia nvme asemilta, se on resurssien tuhlausta.

Ainakin tuossa jo aikaisemmin mainitussa osakkaiden/tms kokouksessa nimenomaan PC puolella oli suuremmat myyntiluvut noin 60-40 suhteessa verrattuna konsoleihin.
 
Tuollainen kehitystapa on mielestäni täysin ahterista ja hidastaa tekniikan kehittymistä, kun pelejä tehdään vanhan tuhnuraudan rajoitusten mukaisesti. Onneksi tässä pelissä on selvästi menty PC edellä.
Ongelma on siinä että jos pelit tehdään konsolien ehdoilla niin ne eivät ota kaikkea hyötyä irti viimeisimmästä PC teknologiasta, mutta jos homman tekee toisinpäin niin pelit ei toimi konsoleilla. Ei sitä tahallaan PC pelaajia kiusatakseen mennä heikoimman lenkin ehdoilla. Luojan kiitos että mitään multiplättäripelejä ei kuitenkaan tehdä Switchin ehdoilla.

Onhan tuolla muutoksia tapahtunut vuosien mittaan, ainakin *köh* tasa-arvoa on tullut mukaan reippaasti.
cp.jpg


Aika perusräiskyttelyltä vaikuttaa mitä olen päässyt testaamaan. Tarina ja hahmot toimii loistavasti, mutta muu keskeneräisyys ym. rosoisuus paistaa liikaa läpi.
Jooh eipä ihme että peli on vähän rikki kun koodaajat on vaihtuneet "voimaantujiin" ja some-expertteihin.
 
Ongelma on siinä että jos pelit tehdään konsolien ehdoilla niin ne eivät ota kaikkea hyötyä irti viimeisimmästä PC teknologiasta, mutta jos homman tekee toisinpäin niin pelit ei toimi konsoleilla. Ei sitä tahallaan PC pelaajia kiusatakseen mennä heikoimman lenkin ehdoilla. Luojan kiitos että mitään multiplättäripelejä ei kuitenkaan tehdä Switchin ehdoilla.
Tämähän ei pidä paikkaansa koska pelistä kyllä saa näyttävämmän ja ottamaan hyödyn irti PC:n tehosta jos haluaa. Ei konsolipelin parantaminen vaadi mitään mystisiä kikkoja vaikka jätettäisiin RT pois laskuista. Jo pelkästään vaihtamalla tekstuurit suuremmille resoluutioille saavutetaan merkittävää parannusta kuvassa. Niin hyvässä ja pahassa se Crysis on oikeasti hyvä esimerkki siitä miten voidaan tehdä monipuolinen pelimoottori missä skaalautuvuus on todella hyvä. Kyse on ajasta, rahasta ja halusta. Valitettavasti noissa vain PC:n osalta tupataan pihistelemään ajatuksella, että kyllä se kuitenkin myy sen saman eli ei kannata uhrata resursseja. Tosin tässäkin on tapahtunut viime vuosina merkittävää parannusta muutaman ison porttaus fiaskon jälkeen. Toki voihan vaikka RDR2 pitää huonona porttauksena, mutta toisaalta se näyttää perhanan hyvältä ja se tehtiin nimen omaan konsoleille.
 
Niin ketkäs sitä peliä sitten julkaisuvuotena pelaavat, jos se suunnitellaan tehokkaimmalle raudalle mitä löytyy? Aika laihaksi jäisi kehittäjien kassavirta jos pelin minimivaatimuksissa komeilisi RTX 3080 ja tavallisen pulliaisen pitäisi odotella pari vuotta että voi peliä pelata. Crysis all over again.

Käsittääkseni NVMe asematkin ovat saavuttaneet siedettävän (<100€ / 1 TB) hintatason vasta lähiaikoina (korjatkaa jos olen väärässä), ja alkavat vasta nyt ottaa SATA-asemia hinnassa kiinni ja pikkuhiljaa löytävät tiensä "normipelaajienkin" koneisiin. Ei pelejä kannata suunnitella vain niche-kohdeyleisölle.


Mielestäni paras taso saavutetaan kun suunnitellaan peli suurin piirtein above-average raudalle (2070?) ja tehokkaamman koneen ostajat saavat sitten lisäherkkuja vaikka RT:n merkeissä. Siinä olen samaa mieltä, että olisivat mielummin jättäneet nuo PS4/Xbox versiot julkaisematta, niin pahalta kuralta ne näyttävät.

Ei pelejä tarvitse pelata kaikki asetukset täysillä, joten ihan kuka vaan, jolla on vähintään minimivaatimukset täyttävä kone. Tai voihan pelejä pelata nykyään jopa striimauspalveluiden kautta, jos ei muuten. Parasta olisi, jos pelit suunniteltaisiin hyvin skaalautuvaksi PC:lle ja sen jälkeen rampautettaisiin niistä konsoliversiot. Konsolimyynneistä tulee vaan niin paljon rahaa, että turha toivo. Cyberpunk 2077 meni onneksi eri tietä.

Miten nyt mikään tässä mainitsemasi tarkoittaa, että pelien kehitys jarruttuu? Edelleen kuten se Watch Dogsin tekijä sen sanoi, niin PC myynnit on niin pieni osa kaikista myynneistä, että yksinkertaisesti kannattaa tehdä parasta mahdollista konsoleille, repiä siitä raudasta kaikki irti ja sitten tehdä hyvä PC versio. Nyt varsinkin kun konsolit pyörittää PC rautaa, niin tottakai ne pelit tehdään konsolien ehdoilla. Ei se pelien kehitystä millään tavalla jarruta. Pelit vain voidaan joko koodata hyvin tai huonosti, yleensä huonosti. Sitten kun PC:issä on käytössä kovaa rautaa niin ei pelintekijöitä kiinnosta senkään vertaa koodata ja optimoida pelejään paremmin. Se on se syy mikä jarruttaa kehitystä, ei konsolien olemassaolo.

Lisäksi mitä tekemistä nvme asemilla on minkään kanssa? Ne ei ole mikään jokaisen käyttäjän juttu, eikä niistä saada mitään sellaista irti millä olisi merkitystä pelien osalta. Nykypäivänä RAM on niin halpaa, että joku nvme aseman nopeus on aivan se ja sama. Ero rammin nopeuksiin on silti niin käsittämättömän suuri, että ei ole mitään järkeä joutua käyttämään PC:ssä jotain kikkakolmosia nvme asemilta, se on resurssien tuhlausta.
Siis Watch Dogsin PC-versio pyöri huonosti ennen kuin otti E3:ssa nähdyt asetukset modin avulla käyttöön. Sen jälkeen peli näytti paljon paremmalta ja pyöri paremmin - testasin tämän itse. Peliä huononnettiin tarkoituksella PC:lle konsolien eduksi - mitä tämä on, jos ei kehityksen jarrutusta?

Oletko tutustunut mihin PS5 kykenee SSD-asemallaan ja miten nopea SSD-asema ei tulevaisuudessa tarkoita vain nopeita lataustaukoja?
 
GTA V:ssä tuntui maailmassa tapahtuvan vain kertakaikkiaan paljon enemmän, ja ainakaan kuvakulmaa pyörittäessä ihmiset & autot, eivät ainakaan spawnanneet heti uusiksi.

Tuo ei vastaa lainkaan omaa pelikokemustani GTA5:n parissa (PC). Seiso suuressa risteyksessä, käänny 180 astetta ja odota hetki, käänny takaisin niin valtaosa tai kaikki autoista ovat vaihtuneet.
Eipä sillä, hyvin tehtyjä open world pelejä on vain kourallinen ja nykyisistä tulee mieleen ainoastaan Kingdom Come: Deliverance.
 
Siis Watch Dogsin PC-versio pyöri huonosti ennen kuin otti E3:ssa nähdyt asetukset modin avulla käyttöön. Sen jälkeen peli näytti paljon paremmalta ja pyöri paremmin - testasin tämän itse. Peliä huononnettiin tarkoituksella PC:lle konsolien eduksi - mitä tämä on, jos ei kehityksen jarrutusta?

Oletko tutustunut mihin PS5 kykenee SSD-asemallaan ja miten nopea SSD-asema ei tulevaisuudessa tarkoita vain nopeita lataustaukoja?
Watch Dogsissa oli otettu asetuksia pois, kyllä, mutta ei yksi peli ole mikään koko pelialaa selittävä asia. Ei yksittäistapauksella voi perustella kokonaista alaa koskevia väitteitä.
Mitä tulee tuohon PS5 nvme juttuun niin sinä et edelleen ymmärrä yhtään kuinka helvetisti nopeampaa RAM on. Mitkään ihmeen PS5 kikkakolmoset ei muuta sitä, että RAM:in hakuajat on ihan toisella tasolla kuin yksikään SSD tänään. Toki sinä saat uskoa kaiken höpön mitä joku markkinamies tuolla sinulle latelee, mutta ihan sama mikä tilanne on, niin sen datan lataaminen rammiin ennemmin kuin asemalta lukeminen on silti nopeampaa, helvetisti nopeampaa. Konsoleilla joissa rammin määrää ei voi laajentaa on tuollaisilla asioilla toki merkitystä, ei PC puolella.
 
Kamerat (ja turretit) kannattaa laittaa friendly modeen, tai sitten ohjauskonsolista napsauttaa ne pois päältä. Tossa hackissa on joku aikaraja, jonka jälkeen ne menee takas päälle (jollain perkeillä sai pidennettyä).

Kyllä noi kamerat silti bugaa. Breach modesta voi käyttää sen Daemonin joka sulkee kamerat lähiverkossa 6 minuutiksi, mutta sitten kuitenkin yhtäkkiä aktivoituvat sinua skannailemaan. Ja jos ite skannaat kameran niin se on jo OFF tilassa pelin mielestä vaikka silti skannaa/hälyttää sinusta. Tässä pelissä kyllä bugeja riittää muutenkin. Vittumaisin bugi on kyllä se vitun random kuoleminen. En tajua mikä on ongelma mutta lähestulkoon aina jos kiipeän jonkin tietynlaisen asian päälle niin hahmo vaan randomisti kuolee täysistä HP:stä. Ihan helvetin hienoa on "seikkailla" etenkin double jump voimin kun ei koskaan tiedä mikä hyppy onkin sit viimeinen .. Varmasti olen ainakin 50 kertaa kuollut näin 30h aikana tuohon että mikään pieni ongelma ei ole kyseessä.

En myöskään tajua että miksi iconic aseet pysty tuhota inventorysta // miksei niitä voi craftata uudelleen jos onnistut sellaisen tuhoamaan. Vaik kuin monta asetta ny jää testaamatta kun oon noita iconic aseita onnistunu tuhoamaan. Sitte kaupanpäälle toi auton "stash" bugaa eikä sinne voi laittaa mitään joten jos satun iconic aseen löytämään niin pitäisi heti välittömästi mennä omaan asuntoon takaisin sisälle ja laittaa se sinne talteen etten vaan vahingossa sitä tuhoa ..

Yksi ongelma on myös hyvän lootin puute, oon pelannut varmaan 15h ja en ole saanut droppina tai löytänyt mitään hyvää, tulee vaan aivan hirvittävät määrät puhdasta roskaa.

Craftaamalla saa parempia. Kaupasta voi ostaa lege aseita mutta turhia käytännössä koska jäävät jälkeen jos ei oo resursseja uppia niitä. Iconic aseita löytyy jonkun verran ja nää onki sit tosi hyviä etenki jos on crafting puussa pisteitä niin että voit upgradeta ne legendary versioon. Jos haluut jonkun hyvän iconic aseen justhetinyt niin kantsii netistä kattoo mistä niitä löytyy. Jotkut taitaa olla random droppeja mutta jotkut löytyvät ihan tietyistä paikoista. Ihan pelin alussa taitaa olla se joku Lizzien iconic pistooli jossain pöydällä joka on jo todella hyvä.

Noi random aseet mitä vihuilta tippuu voi surutta jättää maahan, tai sit kerätä ja tuhota tai myydä. ite kerään kaiken paskan ja tuhoon sen samointein niin saa resursseja jolla uppia ja craftailla sit omia juttuja.
 
Viimeksi muokattu:
Onko täällä muita, jotka yrittävät pelata 32:9 näytöllä?

Täytyy sanoa, että ei ole helppoa. Käytössä on Samsung Odyssey G9, missä natiiviresoluutio on 5120x1440. Ennakko-odotuksista huolimatta tuosta saa kyllä natiiviresolla, Ultrasta tinkien, RTX off ja DLSS balanced päällä ihan peruspuusilmälle kohtuullisesti pelattavan jopa 2080 superilla. Mutta, FOV on aivan penaalista. Jos kasvattaa FOVia säätimestä, venyvät reunat ihan järjettömästi. Jos säätää FOVia pienemmäksi, kutistuu kuva myös pystysuunnassa, eli kuvasta tulee postilaatikkonäkymä.

Tein custom-reson 3440x1440 - mikä, BTW onnistuu G9:llä vain 120 Hz tilassa, mutta ei ole pelkoa, että fps menisi tässä yli 120. Reson voi valita pelin asetuksista, mutta fullscreeninä se venyy pelissä reunoja myöten ja on siis kelvoton. Varmistin, että Nvidian control panelissa on skaalausasetuksena 'No Scaling'. Pelin asetuksista valittuna Windowed borderless kuvasuhde tuolla resolla on oikea, mutta näytön reunoilla näkyvä tausta häiritsee ja kuva stutteroi ihan törkeästi. Eli pitää ensin vaihtaa Windowsissa resoluutioksi 3440x1440 ja sitten käynnistää peli. Tuolla resolla saa kyllä - edelleen RTX OFF - jo kohtalaiset fps:t ja reunojen vääristymät eivät okseta. Mutta harmittaahan tuo vähän, kun pitää säätää jatkuvasti. Pitänee tehdä joku skripti, joka vaihtaa tuon reson automaattisesti ennen ja jälkeen pelin.

Vähän olisi toivonut, että vuonna 2020 FOV olisi jo osattu tehdä kunnolla leveyssuunnassa skaalautuvaksi, mutta ei kai sitten.

Kannattaisi miettiä näitä asioita ennen kuin menee mainosmiesten ansaan ja hankkii tuollaisen onnettoman matalaruutunäytön.

Rasteroitaessa kuva projisoidaan ruutuTASOON.

Jos ruutu ei olekaan taso, on ongelmissa sen projisoinnin kanssa, perspektooviirhettä tulee, ja mitä leveämpi fov, sitä suurempi se virhe on.

Se, että se "FOV sukkaa" tai "kuva vääristyy" on ihan sen ruudun vika.

Jos graffa piirrettäisiin täysin säteenjäljityksellä, sitten ei tarvisi mitään projektiotasoja, ja kuvan voisi luonnollisesti piirtää ilman vääristymiä kaarevalle näytölle ja yli 180 asteen kuvakulmille, mutta tällä hetkellä täysin säteenjäljitetty versio löytyy vain quake2sta ja minecraftistä, ja niissäkään ei taida olla säätöä kaarevan ruudun perspektiiville, nekin taitaa olettaa tasaisen ruudun.

Toki rasteroinnin kanssakin voisi rendata kuvan ensin tasoon ja sitten tehdä sen perään erillisen perspektiivikorjauksen sille kaarevalle ruudulle, mutta se sekä hidastaisi että sumentaisi kuvaa.

Ja tosiaan perspektiivillisesti korrektin kuvan piirtäminen kaarevalle ruudulle vaatii kuitenkin aina sekä tiedon ruudun kaarevuudesta että sen koon ja katsojan silmien etäisyyden suhteesta.
 
Peli on nyt pelattu läpi. Vajaa 80h mittarissa ja sain koluttua nomadin loppuja läpi useamman kappaleen. Pienimuotoinen spoiler loppuun liittyen:
Vaikuttaisi siltä, että vaihtoehdot voivat haarautua vielä päätason valintojen jälkeenkin, en ole vielä testannut.
En tehnyt kaikkea sivuaktiviteettia, niissä oli vähän liikaa semmoista tyhjänpäiväistä puuhastelua että kaikkea olisin halunnut kerralla viedä maaliin. Sivutehtävissä oli kyllä hetkensä, mutta ne parhaat hetket hautautuivat siihen suureen massaan sitä geneeristä neutralisoi tuo/varasta tuo/tökkää johto tonne-kaavan sekaan. Kyllästyin myöskin siihen jatkuvaan puhelimen pirinään...

En onnekseni kokenut mitään peliä rikkovia bugeja. Visuaalisia bugeja ilmaantui ajoittain, mutta kohtuuden rajoissa kuitenkin. Yleisenä mietteenä pelistä on, että kiire ja ahkera materiaalin leikkuu näkyy. Voisi varmaan syyttää tätä multiplatform toteutusta, joka on vienyt resursseja toteuttaa muita tavoitteita loppuun? Ristiriitainen fiilis, kun pelissä tuntuu ajoittain samalla se CDPR kädenjälki ja huoli, josta niin innostuin Witcherien myötä, kontrastina siihen miten moni asia tuntuu vain unohtuneen prioriteeteista kokonaisuudessaan, tai heitetty paikalleen puolivillaisesti vain jotta voidaan sanoa sen olevan siellä.
CDPR:n krooninen ylityöskentely on varmaan vienyt osaavia henkilöstöresurssejakin, joka näkyy huojuvassa laadussa.

Immersiosta: En tosiaankaan välitä siitä, että pääseekö jokaiselle nakkikiskalle käymään haaskaamaan aikaansa, ei tässä tarvita Yakuzan kamurochon tasoista puuhastelun määrää kuitenkaan. Edes tavallisten NPC:iden kanssa ei tee mieli rupatella. Mutta se, ettei koko kaupungissa ole mahdollisuutta touhuta likipitäen mitään töidesi ohella, on kieltämättä erikoista. Luulisi että parturillekkin olisi töitä riittänyt. Ei sen puoleen, bugin johdosta oma V:ni oli peilin edessä joka tapauksessa kalju joka kerta, joten väliäkö tuolla mikä hiustyyli oli valittuna. Kaupungissa on tyyliin kaksi huoraa ja kovasti mainostetut braindancet ovat jätetty vain tarinapuolelle. NPC:t haahuilevat päämäärättömästi, usein vaikuttaa siltä että kiertävät kehää. NPC:t eivät edes hae sateensuojaa, mihin jopa Witcher 3:ssa pystyttiin. Onhan näitä...

Sitten vielä se tekninen puoli. Kaukaisuudessa olevat pahviautot, autot/esineet/ihmiset jotka materialisoituvat tyhjästä melko lyhyen etäisyyden päähän syövät immersiota. Voisihan näitä nillittää, mutta en usko että toisin tähän mitään lisää mitä muut ovat jo sanoneet.
Pelasin itse hakkeri/stealth/nonlethal tyylillä. Voisin sanoa tähän liittyvien mekanismien olevan varsin keskinkertaisia, semmoisia "toimivia", jotka ei myöskään sykähdytä. Vaikka ampumista joutui käyttämään muutamaan otteeseen, niin en siihen kehityspisteitä käyttänyt, joten kokemus voi olla täysin eri kuin siihen speksanneilla hahmoilla. Tosin en saanut mitään palkintoa nonlethalina peluusta. Ehkä peli ei ole tarpeeksi hyvässä kunnossa, että kaikki rekisteröityisi oikein. Jos kahden käden nonlethal vasara voi pamauttaa pään tai raajoja irti, niin onko varmuutta että yhden käden sähköpatukalla hakkaaminen laskisi sen enempää oikein.. Muutenkin tuntuu että se roolipelipuoli on laitettu takapenkille tässä, enkä saanut mielikuvaa että taustastani tahi valinnoistani oli hyötyä saati haittaa.

Päätarina ja siihen liittyvät hahmot ovat se asia, jotka pelastavat kokemuksen itselleni.

Onneksi omat odotukseni olivat verrattain maltilliset, ikuinen pessimisti kun olen. En odottanut edes Witcher 3 tasoa, ja hyvä niin - ei tämä sinne pääse millään. Tosin on hyvä muistaa että pelasin W3:sta vasta pari vuotta myöhemmin sen julkaisusta, joten bugit olivat pitkälti liiskattu jo silloin.
Cyberpunk-teemaisia pelejä tehdään kuitenkin valitettavan vähän, joten annan suoraansanoen anteeksi paljon jo pelkästään sen vuoksi. CP2077 täyttää riittävän monta ruksia cyberpunk-maailman teemoista, joten kunhan CDPR saa korjattua peliään, niin eiköhän tämä silloin tule olemaan kouluarvosanan 8(+) arvoinen suoritus. Nyt annan sille 7½.

Tuo peilissä kaljulta näyttäminen on joku varusteisiin liittyvä bugi. Itsellä sama homma auttoi kun otti kypärän pois päästä ja laittoi takaisin niin tukka tuli samalla myös.
 
Suurin syy miksi tää peli joudutaan väkisin tekemään vuoden 2013 raudalle on se, että joku bisnestyyppi johdossa, joka ei ymmärrä tekniikkaa on keksinyt, että hei tän pelin pitää pyöriä ikivanhalla raudalla, koska me tehdään silleen enemmän rahaa. Seurauksena on täysi shit show, koska oikeesti noiden ei olisi ikinä pitänyt luvata, että tää peli pyörii muullakin kun noilla uusilla konsoleilla, jossa on tehokkaampaa rautaa.

Todennäköisesti tässä käy kuten näissä kuvioissa aina syylliset etsitään koodaajista, jotka on tehneet yötä päivää hommia eikä siitä bisnestyypistä kuka kehitteli idean se bisnestyyppi todennäköisesti on niin pihalla tekniikasta, että ei edes kykene hahmottamaan asioita edes sen verran, että ymmärtäisi olevansa syyllinen asiaan.

Väkisin tekemään? Eikö tämän pelin julkaisupäivän (jopa myöhästyneen) pitänyt olla sellainen, ettei uudet konsolit ole vielä edes asiakkailla. En tiedä kuka päätöksen on tehnyt, mutta ei tuolle "vanhojen" konsolien nykytilalle kyllä hyväksyttävää selitystä löydy.

Pahiten itseä ärsyttää tapa, jolla noita pahimpia versioita piilotettiin ja etukäteisarvostelut ja materiaalien näyttäminen niistä kiellettiin. Hyvä kuitenkin että pyysivät anteeksi & tarjoavat refundia.
 
Suurin virhe oli ikinä luvata liian aikainen julkaisupäivä. Kukaan ei valittaisi niin paljoa jos olisi luvattu 2020 vuoden loppuun ja siitä sitten myöhästynyt vielä sen 6kk. Itse otan tämän pelin jo ns. Early Accessina jota parannellaan ajan mittaan
 
Tämähän ei pidä paikkaansa koska pelistä kyllä saa näyttävämmän ja ottamaan hyödyn irti PC:n tehosta jos haluaa. Ei konsolipelin parantaminen vaadi mitään mystisiä kikkoja vaikka jätettäisiin RT pois laskuista.
Siis tottakai PC versiosta saa paremman. Mitä tarkoitin oli se että kun peliä ei voi tehdä täysin PC:n ehdoilla niin täyttä PC:n potentiaalia ei tulla saamaan käyttöön. En tarkoita lineaarisia parannuksia kuten resoluutiota, textuureja jne. vaan esim. että millainen maailma, millaiset fysiikat, millainen määrä yhtäaikaisia "tapahtumia" jne. pelistä löytyy.

Nyt kun näyttää sille että cyberpunk on leivottu PC edellä niin vanhemmat konsolit eivät yksinkertaisesti kykene järkevällä kuvanlaadulla ja FPS renderöimään noin monimutkaisia "skenejä" mitä peli tarjoaa. Jos Cyberpunk olisi tehty PS4 ja Xbox One mielessä ja siitä sitten leivottu PC:lle niin peli todennäköisesti olisi reilusti paremman näköinen PC:llä, mutta pelimaailma olisi todennäköisesti yksinkertaisemman ja vaatimattomamman näköinen kaikilla alustoilla.
 
Watch Dogsissa oli otettu asetuksia pois, kyllä, mutta ei yksi peli ole mikään koko pelialaa selittävä asia. Ei yksittäistapauksella voi perustella kokonaista alaa koskevia väitteitä.
Mitä tulee tuohon PS5 nvme juttuun niin sinä et edelleen ymmärrä yhtään kuinka helvetisti nopeampaa RAM on. Mitkään ihmeen PS5 kikkakolmoset ei muuta sitä, että RAM:in hakuajat on ihan toisella tasolla kuin yksikään SSD tänään. Toki sinä saat uskoa kaiken höpön mitä joku markkinamies tuolla sinulle latelee, mutta ihan sama mikä tilanne on, niin sen datan lataaminen rammiin ennemmin kuin asemalta lukeminen on silti nopeampaa, helvetisti nopeampaa. Konsoleilla joissa rammin määrää ei voi laajentaa on tuollaisilla asioilla toki merkitystä, ei PC puolella.
Nii-in, varmasti yksittäistapaus :asif:

Mutta jos tulevaisuuden pelit hyödyntävät grafiikassa ennemmin NVMe SSD-asemia vieläkin nopeamman RAMin sijaan, niin eivätkös konsolit silloin juuri rajoita kehitystä? :think: Lopetan offtopicin osaltani tähän, jatketaan itse pelin parissa :comp2:
 
Viimeksi muokattu:
Siis tottakai PC versiosta saa paremman. Mitä tarkoitin oli se että kun peliä ei voi tehdä täysin PC:n ehdoilla niin täyttä PC:n potentiaalia ei tulla saamaan käyttöön. En tarkoita lineaarisia parannuksia kuten resoluutiota, textuureja jne. vaan esim. että millainen maailma, millaiset fysiikat, millainen määrä yhtäaikaisia "tapahtumia" jne. pelistä löytyy.

Nyt kun näyttää sille että cyberpunk on leivottu PC edellä niin vanhemmat konsolit eivät yksinkertaisesti kykene järkevällä kuvanlaadulla ja FPS renderöimään noin monimutkaisia "skenejä" mitä peli tarjoaa. Jos Cyberpunk olisi tehty PS4 ja Xbox One mielessä ja siitä sitten leivottu PC:lle niin peli todennäköisesti olisi reilusti paremman näköinen PC:llä, mutta pelimaailma olisi todennäköisesti yksinkertaisemman ja vaatimattomamman näköinen kaikilla alustoilla.
No miten se tehdään PC:n ehdoilla? Jos nyt otetaan se ikuisuuskysymys eli Steamin käyttäjätutkimus käyttöön, niin: 35% käyttäjistä on 6 ydintä tai enemmän koneessaan (44% 4 corea), näistä pitäisi vielä vähentää ne joilla ei ole HT/SMT. Eniten käytetty kortti on edelleen 1060. Jos lasketaan että otetaan mukaan vaikka vain ne joilla on sanotaan 1660 tai vastaava kortti, niin me saadaan luvuksi jotain tyyliin 20-30%. Eli aika tavalla tuo sama luku kuin käyttäjistä joilla on 6 tai enemmän ytimiä. Koska me voidaan aika luotettavasti tuosta laskea, että se skaalautuu koko PC käyttökunnalle, niin kuinka mystisen kovaa peliä sinä olisit rakentamassa? Pelin mikä toimii tyyliin 5% käyttäjistä? 10%? Siinä on se käyttäjäkunta jolle edes voit yrittää myydä sen pelisi. Sitten sinun pitäisi vielä saada se myytyä riittävän isolle osalle noista käyttäjistä, että saat edes kehityskustannukset takaisin. Aika mahdoton tehtävä tämä mystinen super pelin tekeminen PC:lle.

Ja ettei mene ihan OT:ksi, niin en usko hetkeäkään, että Cyberpunk on tehty PC:t edellä. Osa on tokikin, kyse on vain siitä, että sieltä on pitänyt puskea keskeneräinen tuote liian nopeasti ulos. Kyllä ne sen konsoliversion vielä korjaa.
 
Viimeksi muokattu:
Pelin mikä toimii tyyliin 5% käyttäjistä? 10%? Siinä on se käyttäjäkunta jolle edes voit yrittää myydä sen pelisi. Sitten sinun pitäisi vielä saada se myytyä riittävän isolle osalle noista käyttäjistä, että saat edes kehityskustannukset takaisin. Aika mahdoton tehtävä tämä mystinen super pelin tekeminen PC:lle.

Kyllähän sitä voi yrittää myydä vaikka kenelle. Juurihan CDPR näytti mallikkaasti miten myydään peliä vanhoille konsoleille vaikka se ei niillä oikeasti kunnolla toimi. Ihan yhtä lailla sitä voi sanoa että "it runs suprisingly well even with 5-10 year old graphics cards" ja senkun käärii massit taskuun.

Cyberpunk sai kehityskustannukset takaisin jo ennakkomyynneillä.
 
Kannattaisi miettiä näitä asioita ennen kuin menee mainosmiesten ansaan ja hankkii tuollaisen onnettoman matalaruutunäytön.

Mistäs SINÄ voisit tietää, mitä ensisijaista käyttöä varten olen helvetin hyvän näyttöni hankkinut. Et mistään.

Toki rasteroinnin kanssakin voisi rendata kuvan ensin tasoon ja sitten tehdä sen perään erillisen perspektiivikorjauksen sille kaarevalle ruudulle, mutta se sekä hidastaisi että sumentaisi kuvaa.

Ja tosiaan perspektiivillisesti korrektin kuvan piirtäminen kaarevalle ruudulle vaatii kuitenkin aina sekä tiedon ruudun kaarevuudesta että sen koon ja katsojan silmien etäisyyden suhteesta.

Olet TÄYSIN väärillä jäljillä. Ruudun kaarevuudella ei ole pelin FOV-kokemuksen kanssa mitään tekemistä.
 
Kun katsoo tuota XSS ja XO vertailu videota niin en muista milloin 30fps olisi näyttänyt noin sulavalta:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Xbox one: Just kill me already
 
Onhan tuo NPC tekoäly ja reagoimattomuus vähän rupuista tässä kyllä, mutta kun asennoituu tähän enemmän pelinä simun sijaan, niin ei se nyt niin häiritse. Toki Esim. RDR2:ssa NPC:t reagoi todella paljon realistisemmin hahmoon, mutta niiden NPC:n määrä onkin aika helvetisti pienempi, joten tuommoinen parempi AI on huomattavasti helpompi toteuttaa.

Kyllä tuolla kaupungilla on silti ihan kiva pyöriä upeita mestoja ihailemassa ja samalla tutkia niitä kartassa näkyviä "random" eventtejä ja sivutehtäviä.
 
Melko junttimainen näkökulma jos ulkonäön perusteella teet päätöksen kuka osaa koodata ja kuka ei.
Noh jos matematiikka ja tilastotieteet on junttimaisia juttuja niin ok. Sukupuolella ja koodaamistaidolla/ammatilla on erittäin vahva korrelaatio keskenään.

Tosin nyt kyse ei edes ollut siitä vaan lähinnä tein huomion kuinka moni firman tyyppi on nostanut kytkintä niistä ajoista lähtien kun firma vielä shippasi toimivaa softaa. Olisi pitäny arvata että jollain menee tästäkin kuppi nurin.

Vaikka itse tykkään pelistä niin on tämä bugisuudessaan ja resurssien rohmuamisessa mahdollisesti koko modernin pelihistorian suurin farssi. Itse en viim 30v ajalta muista että AAA-sarjassa olisi näin rikkinäinen peli viety tuotantoon.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tässä on hyvä modi jos tykkäätte visuaalisuudesta nauttia cyberpunkin teeman mukaisesti.
 
Miten tämän pelin maailma/kaupunki vertautuu Witcher 3:n maailmaan ja esim. Novigradiin?
Molemissa vartijat/poliisit ovat overpower(punainen pääkallo) pelaajaan nähden.

Witcherissä ei sen maailman staattisuus niin hyppinyt silmille kun tämän pelin kohdalla mutta witcherissä oli paikkoja että riippujen pelaajan tekemistä päätöksistä tehtävissä niin NPC huutelivat geraltille "haista vi*tu" tai sitten päin vastaista "kuinka päiväsi on mennyt/mitä kuuluu"

Jos pintapuolisesti katsoo Night Citya ja pelanut lähes 40h aja minulla on vielä ACT 2 alkamassa eli sama kuin 11h kohdalla niin onhan tuo kaupungin suunnittelu hienoa että joka paikassa tuntuu olevan erilaisuuttaa, slummeista ja vaikka mihin.

Eli puitteet ovat ehdottomasti sitä AAA luokkaa mutta se sisältö vuorovaikutuksien kanssa jää vain niin vähäiseksi mutta onneksi sentää tekemistä riittää ja välillä on todellakin mielenkiintosta tekemistä mutta ne vain pitää löytää kartalta tai sitten puhelin roskapostista.

Tässä suhteessa omaan makuun Witcher 3 toimi paremmin koska tuntui että joka toisen nurkan takana odotti elämää isompi seikkailu ja itselläni ei ole ollut kuin muutama vasta tässä 40h aikana mitä en ole kartalta katsonut.

Edit:
Mitä olisin halunut että olisi saanut ostettua jonkun kannettavan soittimen missä voisi kuunella kävelessä pelinmusiikkia tai korjatkaa jos olen väärässä ja saa ostettua.
 
Viimeksi muokattu:
Jooh eipä ihme että peli on vähän rikki kun koodaajat on vaihtuneet "voimaantujiin" ja some-expertteihin.
Toi nyt on tarkoitushakuista hevonkakkaa. CDPR kasvanut aika paljon Witcher 1 ajoista, nykyään kaikkiaan kai jotain 1000 työntekijää ja tuo oikeanpuoleinen kuva on naistenpäivän kunniaksi otettu firman naispuolisista työntekijöistä jota sitten jotkut jakaa jonain "todisteena" että tästä syystä nyt olisi pelien laatu laskenut kun "ei tytöt tajuu peleistä mitään" tms.
 
FO76 onneksi en ole pelannut, enkä aio pelata, muta tässä reilu 20v pc peliajalta, on niitä keskeneräisiä ja pelintappaja bugisia pelejäkin ollut.
Tosin tää cp77 kyllä on varmasti yksi pahimmista. Silti, mitään kaatumisia tai peli jumiin bugeja ei ole mulla ollut, muutaman kerran joutunut ottamaan aikaisemman saven.
Veikkaan kyllä että vuosienkin päästä tämä ei ole täysin korjattu, on tässä valtavasti tekemistä.
Pelin pääpaino ei kyllä ole taisteluissa, teknisesti ne on kehnoja.
Peli viihdyttää yhä, mutta bugit ja keskeneräisyys syö kyllä immersiota, oma peli alkaa olla lopuillaan ja tekisi mieli pelata uudestaan eri tavalla ja tehdä enemmän sivutehtäviä, mutta jos odottelis että peliä korjataan enemmän, alkaa jo pikkasen kyllästyttämään, joten rushinu vähän loppua kohden. Pelin story on kyllä yksi parhaiten maistuivmmista.

Vinks peliin: Johnny antaa sulle oman sidemissionin jossain vaiheessa, kannattaa todellakin tehdä tämä, yksi pelin hauskimmista kohtauksista tähän mennessä. tässäkin oli varmaan pari eri vaihtoehtoa tehdä, mutta ei jaksanut sen kummemmin niin menin vähän violent tavalla tämänkin.
 
Fallout 76 julkaistiin vuonna 2018.
Samaan sarjaan menee Fallout New Vegas, osittain myös Fallout 3, 4, Elder Scrollseista Skyrim jne... Bethesdan pelit ylipäätään. Ei ne julkasussa kaunista katsottavaa ole kun kaikki venyy ja paukkuu. Siinä mielessä tää ei oo mitenkään erilainen, paitsi et konsoliversiot on lähestulkoon pelikelvottomia, mikä on tässä julkasussa se kaikista isoin asia.

Ei se kuitenkaan mitään uutta ole et pusketaan bugista peliä ulos ennenku pitäis ja sitten korjataan ajan myötä. Tilanne on vaan tässä erilainen johtuen siitä et ne konsoliversiot on täyttä paskaa, sekä sen takia et tätä on moni odottanut ku kuuta nousevaa ja odotukset oli täysin epärealistisia. Sit kun julkkarissa tarjoillaan bugista peliä joka ei vastaakkaan niitä täysin epärealistisa odotuksia, niin seurauksenahan on tää julkinen lynkkaus mikä nyt näkyy. Eikä siinä, onhan noi konsoliversioiden nykytila ihan täysin käsittämätön asia et miten ne on kehdattu julkasta tollasenaan, enkä ihmettele et niistä annetaan nyt refundeja. Siellä ollaan johtoportaassa haluttu saada joulumarkkinoilta isot tulot ja lopputulos on nyt tämä, kehittäjillehän tässä ei sanavaltaa olla kauheasti annettu ja niillä on varmasti ollu tiedossa ettei tää vielä valmis ole julkasuun. Julkasivat silti, ja lopputulos on se et PC:llä tää on hikiseen pelattava jos koneesta löytyy RTX-kortti jolla saa DLSS päälle, muut sitten joutuukin vähän kärsimään.

Eipä tähän voi oikeen muuta todeta ku sen et toivottavasti sukeltava osake toimii kannustimena jatkossa muillekin firmoille siinä ettei julkasta keskeneräsiä pelejä millon huvittaa isompien tuottojen toivossa. Vielä parempi ois se et oppisivat sen et projektien julkistaminen 8v ennen julkasua on pitkälti vaan negatiivinen asia, sillä 8 vuoden aikana ihan käsittämättömän moni kerkee luoda täysin epärealistiset odotukset päässään sille pelille. Ei siinä, kyllä sitä markkinointiakin rummutettiin vähän siihen suuntaan et jumalpeli olis tulossa kaikilta osa-alueilta.
 
Onko epärealistista odottaa niitä ominaisuuksia mitä luvataan? Tuossa olet kyllä ihan oikeassa että joillain hype on lähtenyt ihan käsistä, mutta itse odotin semmoista peliä minkä CDPR lupasi.
Ei tietenkään, vaikkakin jos pysähty hetkeks miettimään minkä skaalan peli tää on ja mitä ollaan luvattu, niin aika nopeasti heräs ajatus et onkohan näissä lupauksissa jotain pientä lapinlisää. Ei se kuitenkaan sitä tosiasiaa muuta et asioita luvattiin, muttei toimitettu.
 
Tuntuu, että kaikki nämä "random" eventitkin on kovakoodattu maailmaan, eli jengiläiset hoippuvat aina samassa paikassa. Esim. lahtasin jonkun autoillaan hengaavan jengin kerralla, kävin vieressä kuppilassa välillä, ja palasin autolleni, niin jengiläiset oli palanneet tismalleen samaan kohtaan autojensa kera. Eikä mitään muistikuvia, että olisin kavereita lahdannut 5 min takaperin. Samat poliisit tuntuu myös suorittavan aina samoissa kohdissa tutkimuksiaan ja esim. koputtelemassa naapurituvan oveen 24/7. Ja kun menet liian lähelle mulkoilemaan mitä helkkaria sitten tutkivat, niin kuulaa tulee päin näköä. Eikä tähän auta, että interaktiivisuus näissä on luokkaa 0, joten vaihtoehtoina joko itse aloitat kuulasodan tai sitten NPC:t avaavat tulen, kun menet lähelle kekkaroimaan.

GTA V:ssä tuntui maailmassa tapahtuvan vain kertakaikkiaan paljon enemmän, ja ainakaan kuvakulmaa pyörittäessä ihmiset & autot, eivät ainakaan spawnanneet heti uusiksi. Ei tästä nyt toki mitään GTA jatkoa olisi toivonutkaan, mutta silti odotuksia oli, että 7 vuodessa olisi saatu aikaan enemmän ja otettu kehityksen askelia. Sidequestejä toki kartalla on paljon, mutta ei tämä mielestäni pelasta ajatusta avoimesta maailmasta - osittain tehtävien toistavuudenkin vuoksi.

PS. asiasta kolmanteen onko kukaan testaillut erilaisia ReShade konfiguraatioita? Nexusmodsissa näyttäisi ainakin useampaa löytyvän. Pienillä fps-uhrauksilla voisi varmaan päästä tuosta maailman "hämyisyydestä" eroon?

Jep... Esimerkiksi, olen pelannut Stalkerit läpi ja vaikka ne monen täällä mielestä varmaan aika kökköjäkin tekeleitä, niissä oli se fiilis että maailmassa on jonkinlainen oma "naturaali" luonnonkiertonsa. Niissä pelaajana minulla oli vahva läsnäolon tuntu siitä että todellakin hahmo vaikutti asioihin (vaikkei näin toki ollut mutta edes se illuusio onnistuttiin luomaan) ja muu maailma touhusi juttujaan. En muista tarkallaan oliko jo ensimmäisessa Stalkerissa AI-systeemi, jossa npc:t osasi touhuta omia juttujaan. Eli jos ajatellaan että noinkin iäkkääseen peliin saatiin suhteellisen kunnianhimoista yritystä npc:n touhuihin niin kyllähän tämä CP2077 pettymys on. Kaupunki on hieno, mutta hyvin pian aistii että aika rajattu, enemmänkin vain päältä kaunis kakku.

Stalkerista ;
""NPCs have a variety of behaviours. While you can be reasonably sure that mutants are largely aggressive and see you as little more than food, the other humans in The Zone are far more complex. "

Tietysti kaupungissa on paljon ihmisiä eikä voi suoraan verrata peliin jossa pienempiä porukoita hajallaan. Stalkerin npc:t myös sekoilivat ja olivat välillä sitä sun tätä ai:nsa kanssa. Mutta pääasia ettei käynyt tylsäksi. Voisi se CP:n ai-systeemi siis olla parempi. Onhan tätä nyt hemmetti soikoon 8 vuotta työstetty, ainakin. Mutta vahva 7/10 peli tämä on, ei lähellekään Witcher 3 omissa kirjoissani kuitenkaan. Ihan mielellään tätä pelailee :)
 
Jotenkin kummastuttaa kun osa niin haukkuu tätä peliä foorumeilla. Parissa-kolmessa päivässä tullut pelattua 24 tuntia ja tehtävät maistuu hyvin. Jotain RDR kakkosta pelasi varmaan vuodessa saman verran eikä sitä ole koskaan jaksanut pelata loppuun asti. Aika vähän loppuunsa ollut bugeja PC versiossa. Auto ollut tallennuksen jäljiltä osin maan alla ja "Keanu-efekti" jäi ruutuun kiinni yhdesssä tehtävässä ennen kuin tallensi ja latasi sen uudelleen. Lisäksi pieniä assettien lataus- ja fysiikkabugeja tulee aina välillä. Ei mitään kovin vakavaa, mutta kannattaa ehkä välillä tallentaa varmuuden vuoksi. Jos katsoo tästä pelin alkua jostain streamaajilta niin ei paljon kannata pistää sille arvoa. Ei varmasti ole osanneet sisäistää pelin mekaniikoita vielä siinä vaiheessa ja peli voi herkkähermoisella mennä tympeäksi kun ei tajua päivittää aseita ja hahmoa. Ja kaikista paras on kun yleisesti luullaan että hakkeroinnit pelaajaa kohtaan on bugi. Kannattaa vähän tarkkailla tehtävälistalta että onko siinä mainittu very high punaisella, että kannattaako ensin tehdä jotain muuta että taidot saa nostettua. Aika penseää jyystää jotain yli-level vihollista miljoona lippaallista varmaan.
 
Onko muilla ollut pelissä dynaamista sään vaihtelua (sumuisuutta, sadetta, ukkosmyrskyä tms.). Itse en huomannut sadetta kuin vain scriptattuna yhteen alkupään tehtävään missä saavuttiin Night Cityyn, muuten en ole kertaakaan sadetta kohdannut pelissä. Sumuakin esiintyy vain tietyissä paikoissa ja se on niissä aina päällä tai tuommosta höyryä. Ukkosta tai myrskyjä en ole kohdannut. Happosateetkin näyttäis olevan leikattu pois pelistä. Harmittaa kyl hieman pettyä tähän cut-content määrään.
 
Ne "assault in progress"-tehtävät on tosiaan respawnaavia tehtäviä, menet pois niin kohta voit tappaa saman jengin uudestaan.
Mutta ne "who knows what you might find" on kertaluonteisia sivutehtäviä joissa sulle soitetaan jonkun fixerin toimesta ja ne markkerit katoavat kartalta kun ne on tosiaan kerran tehny.
 
Onko epärealistista odottaa niitä ominaisuuksia mitä luvataan? Tuossa olet kyllä ihan oikeassa että joillain hype on lähtenyt ihan käsistä, mutta itse odotin semmoista peliä minkä CDPR lupasi.

Musta pelit kannattaa arvioida ihan vaan peleinä ilman että niitä yrittää suhteuttaa markkinointiin ja hypetykseen. Olisi kiinnostava lukea tätä ketjua, jos kukaan ei olisi kuullut mitään pelistä ennen julkaisua ja tämä olisi indiepeli tuntemattomalta uudelta pelifirmalta. Bugeja olisi, mutta mitenköhän muu suhtautuminen muuttuisi siitä, mitä ketjussa nyt kirjoitetaan? Veikkaan, että aika paljon.
 
Onko muilla ollut pelissä dynaamista sään vaihtelua (sumuisuutta, sadetta, ukkosmyrskyä tms.). Itse en huomannut sadetta kuin vain scriptattuna yhteen alkupään tehtävään missä saavuttiin Night Cityyn, muuten en ole kertaakaan sadetta kohdannut pelissä. Sumuakin esiintyy vain tietyissä paikoissa ja se on niissä aina päällä tai tuommosta höyryä. Ukkosta tai myrskyjä en ole kohdannut. Happosateetkin näyttäis olevan leikattu pois pelistä. Harmittaa kyl hieman pettyä tähän cut-content määrään.
Olen sattumanvaraisesti törmännyt sumuun, sateeseen ja happosateeseen. Kaliforniassahan tuppaa olemaan aurinkoista keskimäärin..
 
Jep... Esimerkiksi, olen pelannut Stalkerit läpi ja vaikka ne monen täällä mielestä varmaan aika kökköjäkin tekeleitä, niissä oli se fiilis että maailmassa on jonkinlainen oma "naturaali" luonnonkiertonsa. Niissä pelaajana minulla oli vahva läsnäolon tuntu siitä että todellakin hahmo vaikutti asioihin (vaikkei näin toki ollut mutta edes se illuusio onnistuttiin luomaan) ja muu maailma touhusi juttujaan. En muista tarkallaan oliko jo ensimmäisessa Stalkerissa AI-systeemi, jossa npc:t osasi touhuta omia juttujaan. Eli jos ajatellaan että noinkin iäkkääseen peliin saatiin suhteellisen kunnianhimoista yritystä npc:n touhuihin niin kyllähän tämä CP2077 pettymys on. Kaupunki on hieno, mutta hyvin pian aistii että aika rajattu, enemmänkin vain päältä kaunis kakku.

Stalkerista ;
""NPCs have a variety of behaviours. While you can be reasonably sure that mutants are largely aggressive and see you as little more than food, the other humans in The Zone are far more complex. "

Tietysti kaupungissa on paljon ihmisiä eikä voi suoraan verrata peliin jossa pienempiä porukoita hajallaan. Stalkerin npc:t myös sekoilivat ja olivat välillä sitä sun tätä ai:nsa kanssa. Mutta pääasia ettei käynyt tylsäksi. Voisi se CP:n ai-systeemi siis olla parempi. Onhan tätä nyt hemmetti soikoon 8 vuotta työstetty, ainakin. Mutta vahva 7/10 peli tämä on, ei lähellekään Witcher 3 omissa kirjoissani kuitenkaan. Ihan mielellään tätä pelailee :)
Olen yrittänyt katsoa pelivideoita, koska ei en ole ostamassa ennen kuin on patchattu, niin kyllähän Witcherin maailma tuntuu ihan toiselta niiden NPC:iden osalta. Ne murisee, haukkuu, eivät tykkää kun niihin törmää, ne jatkuvasti puhuu siellä ja se puheensorina täyttää kadut. Ihan sama millainen kylä se on. Lapset leikkii jne. Onko se sitten parempi/huonompi, niin sehän on jokaisen itse päätettävissä, mutta kyllähän se luo kuitenkin sinne ihan erilaisen fiiliksen. Katsoin tuossa myös Assassins Creed Unityä (2014) jossa jos joku muistaa oli todella paljon porukkaa kaduilla ja se kulutti aikanaan paljon tehoa siihen ja se puheensorina oli jatkuvaa. Ei siinäkään kauheasti voi mitään "tehdä" kaupungissa, toki siellä on niitä random tappeluita yms. mutta se fiilis mikä siitä ihmismassasta tulee on, että siellä tapahtuu, se kaupunki elää. Cyberpunkissa tuntuu, että ne NPC:t vaan seisoo tai kävelee johonkin. Kukaan ei sano mitään, myyjät ei edes yritä myydä mitään. Hahmot on kuin jotain helvetin zombeja jotka vaan laahustaa ympäriinsä. Tuntuu kuin puolelta hahmoista puuttuisi niiden ääninäyttelyt. Sitten taas osa selvästi niin tekee eli ihan kuin kaikki tavara ei vaan olisi mukana julkaisussa. Ne scriptatut setin taas on sitten ihan hyviä tyyliin nuudelibaarin poliisit keskustelemassa, mutta niiden edessä myyjä puhelin korvalla ei edes puhu siihen. CDPR osaa luoda elävän maailman ja sen on jokainen itse voinut kokea Witcherissä, en yhtään ihmettele, että sen jälkeen ei kaikille ihan uppoa.
 
Viimeksi muokattu:
Musta pelit kannattaa arvioida ihan vaan peleinä ilman että niitä yrittää suhteuttaa markkinointiin ja hypetykseen. Olisi kiinnostava lukea tätä ketjua, jos kukaan ei olisi kuullut mitään pelistä ennen julkaisua ja tämä olisi indiepeli tuntemattomalta uudelta pelifirmalta. Bugeja olisi, mutta mitenköhän muu suhtautuminen muuttuisi siitä, mitä ketjussa nyt kirjoitetaan? Veikkaan, että aika paljon.
Eli mielestäsi jollekkin 10 hengen indiefirmalle tulisi asettaa sama rima ja vaatimukset kuin 1000 hengen yritykselle jossa on vuosikymmenen edestä kokemusta? Kyllähän tämä ihan pelinä arvostellaan. Tämä arvostellaan pelinä jonka on tehnyt hyvästä laadusta tunnettu studio, joten hyvää laatua saa myös odottaa. Eri asia olisi jos CDPR olisi itse vaikka sanonut tekevänsä peliä pienemmällä porukalla ja kertonut sen olevan vaikka joku kokeellinen tuotos.

Enhän minä nyt uutta odottamaani elokuvaakaan mene katsomaan ja sen ollessa sysipaska lohduta itseäni "noh olihan tämä nyt parempi kuin mitä itse olisin tehnyt."
 
Ne "assault in progress"-tehtävät on tosiaan respawnaavia tehtäviä, menet pois niin kohta voit tappaa saman jengin uudestaan.
Mutta ne "who knows what you might find" on kertaluonteisia sivutehtäviä joissa sulle soitetaan jonkun fixerin toimesta ja ne markkerit katoavat kartalta kun ne on tosiaan kerran tehny.
GIG tehtävät respawnaa myös, niitä näyttää olevan rajoitettu määrä koska tuli jo vastaan tilanne jossa siellä asunnon lähellä tarjottiin samaa tehtävää uudelleen.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Joku on löytänyt viitteitä, että poliisilla olisi olemassa AI, mutta jostain syystä se ei toimi tällä hetkellä
 
Musta pelit kannattaa arvioida ihan vaan peleinä ilman että niitä yrittää suhteuttaa markkinointiin ja hypetykseen. Olisi kiinnostava lukea tätä ketjua, jos kukaan ei olisi kuullut mitään pelistä ennen julkaisua ja tämä olisi indiepeli tuntemattomalta uudelta pelifirmalta. Bugeja olisi, mutta mitenköhän muu suhtautuminen muuttuisi siitä, mitä ketjussa nyt kirjoitetaan? Veikkaan, että aika paljon.

En luultavasti olisi ostanut kuudenkympin indiepeliä tuntemattomalta uudelta pelifirmalta.
 
Onko kukaan vielä kysynyt Gigantista miten suhtautuvat fyysisen kopion (ps4) palautukseen? Olen vähän siinä rajoilla yrittäisikö lähteä palauttamaan peliä vai odottaisiko tulevia patcheja / hamaa tulevaisuutta, kun mahdollisuus hankkia ps5 taloon. Pelin maailma, juoni ja yms. vaikuttaa hyvältä, mutta itse pelaaminen kyllä melkoisen tahmaista ja grafiikan kanssa paikoitellen aika isoja ongelmia.
 
Eli mielestäsi jollekkin 10 hengen indiefirmalle tulisi asettaa sama rima ja vaatimukset kuin 1000 hengen yritykselle jossa on vuosikymmenen edestä kokemusta? Kyllähän tämä ihan pelinä arvostellaan.

Kyllä, ihan samalla tavalla odotan peliltä sisältöä ja nautintoa oli valmistaja iso tai pieni. Samalle asteikolle ne pelit menevät ja en kuluta aikaani paskan pelin kanssa vaikka firma olisi kuinka pienellä budjetilla saanut sen aikaan. Tässä tapauksessa näyttää siltä, että annetaan haukkuja lupausten pettämisestä, ei niinkään paskasta pelistä (poislukien tietenkin bugit).
 
Olen yrittänyt katsoa pelivideoita, koska ei en ole ostamassa ennen kuin on patchattu, niin kyllähän Witcherin maailma tuntuu ihan toiselta niiden NPC:iden osalta. Ne murisee, haukkuu, eivät tykkää kun niihin törmää, ne jatkuvasti puhuu siellä ja se puheensorina täyttää kadut. Ihan sama millainen kylä se on. Lapset leikkii jne. Onko se sitten parempi/huonompi, niin sehän on jokaisen itse päätettävissä, mutta kyllähän se luo kuitenkin sinne ihan erilaisen fiiliksen. Katsoin tuossa myös Assassins Creed Unityä (2014) jossa jos joku muistaa oli todella paljon porukkaa kaduilla ja se kulutti aikanaan paljon tehoa siihen ja se puheensorina oli jatkuvaa. Ei siinäkään kauheasti voi mitään "tehdä" kaupungissa, toki siellä on niitä random tappeluita yms. mutta se fiilis mikä siitä ihmismassasta tulee on, että siellä tapahtuu, se kaupunki elää. Cyberpunkissa tuntuu, että ne NPC:t vaan seisoo tai kävelee johonkin. Kukaan ei sano mitään, myyjät ei edes yritä myydä mitään. Hahmot on kuin jotain helvetin zombeja jotka vaan laahustaa ympäriinsä. Tuntuu kuin puolelta hahmoista puuttuisi niiden ääninäyttelyt. Sitten taas osa selvästi niin tekee eli ihan kuin kaikki tavara ei vaan olisi mukana julkaisussa. Ne scriptatut setin taas on sitten ihan hyviä tyyliin nuudelibaarin poliisit keskustelemassa, mutta niiden edessä myyjä puhelin korvalla ei edes puhu siihen. CDPR osaa luoda elävän maailman ja sen on jokainen itse voinut kokea Witcherissä, en yhtään ihmettele, että sen jälkeen ei kaikille ihan uppoa.
Torikauppiaitakin on keneltä voi ostaa safkaa, eilen törmäsin tälläseen.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Joku on löytänyt viitteitä, että poliisilla olisi olemassa AI, mutta jostain syystä se ei toimi tällä hetkellä

Torikauppiaitakin on keneltä voi ostaa safkaa, eilen törmäsin tälläseen.
Kyllähän tässä taitaa molemmissa näkyä se, että kyllä niitä juttuja siellä on, eli periaatteessa lupailee ihan hyvää jatkossa sen suhteen, että voivat saada korjattua. Eivät vaan ole ehtineet joten pitänyt sitten vaan vetästä sieltä missä aita matalin kun käsketty saamaan ulos päivään X mennessä. Varmaan toi poliisien spawnaaminen ja ylivoimaisuuskin liittyy asiaan kun eivät ole ehtineet saamaan niille jahtausta päälle, niin eivät ole voineet tehdä monimutkaisempaa systeemiä. Purkalla sitten poliisit ylivoimaisiksi ja spawnaamaan pelaajan luokse. Kertoohan sekin paljon, että pelissä on kuitenkin poliisien kanssa ne tähdet eli selvästi on tarkoitus ollut tuoda GTA jne. tyylistä poliisia sinne missä se wanted kasvaa ja poliisin kanssa voi mähistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 932
Viestejä
4 927 878
Jäsenet
79 269
Uusin jäsen
Magge13

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom