Cyberpunk 2077

Jossain vaiheessa kyvyt ja vahingon teko menevät ohi vihujen kestosta, ei hätää. Omasta mielestäni aika aikaisessa vaiheessa. Ehkä joskus The Heist -tehtävän jälkeen rupesi pääsemään kujalle pelistä ja vihut alkoivat kaatua tehokkaammin.
 
On kyllä kumma miten tämä peli jakaa mielipiteet. Omasta mielestäni toteutus on hieno eikä tunnu lainkaan kuolleelta tai bulkkikamalta. Eri kaupunginosien elämänmeno välittyy hienosti - esim. Pacifican karibialainen tunnelma on hyvin tehty samoin kuin Japantownissa vieraillessa tulee ihan Tokio-fiilikset. En mitenkään pystyisi kuvailemaan toteutusta "todella surulliseksi".

Ei tämän pelin välttämättä ole tarkoituskaan olla mikään GTA-hiekkalaatikko, vaan juonellinen roolipeli avoimessa maailmassa. Siinä kategoriassa peli on loistava.

Vahva sama. Upeesti nuo kaupunginosat on duunattu ja vielä kun oli lukenu niistä ennakkoon ja ties vähän niiden ilmapiiristä. Tosi tunnelmallista ja oma meno eri mestoissa, npc tyylit vaihtelee kiitettävästi, autot on omaleimaisia (joskin sais vielä enempi olla vaihtelua automalleissa). Eihän tätä voi ees verrata perinteisiin copypaste-open worldeihin mitä nykyisin suolletaan pääosin ulos. Arkkitehtuuri ja tyyli aivan omaa luokkaa ja minusta ainaki vaistoo et on nähty kerrankin moiseen vaivaa.
 
Act 2 alkoi eilen, ja onhan tämä ihme sekoilua ollut. Peli sinällään pyörii ihan pelattavasti, mutta itse olen ollut ihan pihalla mitä tässä tapahtuu ja pitäisi tehdä.
Esim kameran hakkeroitua, se menee pois päätä hetkeksi ja alkaa taas skannailemaan ja ukko on tulessa? Eikä se Braindancekaan oikein auennut...
Ehkä tämä tästä.
Huvittava bugi oli, kun tietty henkilö antaa omasta päästään modulin, niin tyyppi veti pistoolin korvastaan ja antoi sen :rofl:
 
Act 2 alkoi eilen, ja onhan tämä ihme sekoilua ollut. Peli sinällään pyörii ihan pelattavasti, mutta itse olen ollut ihan pihalla mitä tässä tapahtuu ja pitäisi tehdä.
Esim kameran hakkeroitua, se menee pois päätä hetkeksi ja alkaa taas skannailemaan ja ukko on tulessa? Eikä se Braindancekaan oikein auennut...
Ehkä tämä tästä.
Huvittava bugi oli, kun tietty henkilö antaa omasta päästään modulin, niin tyyppi veti pistoolin korvastaan ja antoi sen :rofl:
Kamerat (ja turretit) kannattaa laittaa friendly modeen, tai sitten ohjauskonsolista napsauttaa ne pois päältä. Tossa hackissa on joku aikaraja, jonka jälkeen ne menee takas päälle (jollain perkeillä sai pidennettyä).

Sitä tässä oon miettinyt, että kuinka moni niistä, jotka sanoo tuon olevan sekavaa oikeasti jaksaa sisäistää ne keskustelut tai lukea kaikki tiedot tehtävistä..? Itellä ei kuitenkaan ole ollut ongelmaa pysyä kärryillä (nyt karvan vajaa 40h pelattu), vaikka olen enimmäkseen keskittynyt sivutehtäviin.
Mielestäni tämä on juuri sitä mitä ropeissa pitääkin olla; joutuu seuraamaan missä mennään ja miksi, eikä vaan räiskiä menemään miten sattuu - tai toki niinkin voi pelata, mutta sitten on turha ihmetellä jos ei juoni avaudu. :D
 
Suurin syy miksi tää peli joudutaan väkisin tekemään vuoden 2013 raudalle on se, että jokun bisnestyyppi johdossa, joka ei ymmärrä tekniikkaa on keksinyt, että hei tän pelin pitää pyöriä ikivanhalla raudalla, koska me tehdään silleen enemmän rahaa. Seurauksena on täysi shit show, koska oikeesti noiden ei olisi ikinä pitänyt luvata, että tää peli pyörii muullakin kun noilla uusilla konsoleilla, jossa on tehokkaampaa rautaa.

Todennäköisesti tässä käy kuten näissä kuvioissa aina syylliset etsitään koodaajista, jotka on tehneet yötä päivää hommia eikä siitä bisnestyypistä kuka kehitteli idean se bisnestyyppi todennäköisesti on niin pihalla tekniikasta, että ei edes kykene hahmottamaan asioita edes sen verran, että ymmärtäisi olevansa syyllinen asiaan.
Peliä lähdettiin tekemään aikana jolloin ei oltu vielä kuultukkaan uusista konsoleista. Lisäksi sen olisi pitänyt valmistua jo aikaa sitten jolloin ei olisi yhtään uutta konsolia ollut ulkona muutenkaan. Vähän hullunkurista siis sanoa, että olisi pitänyt tehdä vain uusille konsoleille ja syyllisenä joku pukuherra. Me emme tiedä mitä siellä on tapahtunut tuotannossa ja miksi lopputulos on mitä se on, mutta täysin käsittämättömään kuntoon ovat pelin saaneet niille alustoille mille sitä kuitenkin lähdettiin tekemään. Puhutaan niin järkyttävästä määrästä pelaajia ja konsoleita, että kyllä se peli sinne on alunperin suunnattu.
 
Ei tämän pelin välttämättä ole tarkoituskaan olla mikään GTA-hiekkalaatikko, vaan juonellinen roolipeli avoimessa maailmassa. Siinä kategoriassa peli on loistava.

Tosin tuo avoin maailma itsessään on aika tylsä, koska ei siellä mitään tapahdu. Parhaan pelikokemuksen tuntuu saavan, kun käyttää vaan fast travelia ja menee tehtävästä toiseen. Ainakin itestä tuntuu, että tää peli ois voinut olla paljon parempi, jos siitä olisi tehty suoraan vaan se putkijuoksu.

Ite ainakin tuli juostua (joo, pääsiassa nimenomaan juoksin ja fast travellasin, koska ajaminen tuntuu niin uskomattoman kauhealta) ympäri kaupunkia tappamassa pahiksia, että sai nopsaan street crediä, niin aika tajuttoman tylsä tuo avoin maailma siinä on. Kaupungissa ei vaan tapahdu yhtään mitään, vaan kaikki "eventit" on laitettu sinne jo valmiiksi.
 
Vajaa 30 tuntia tullut pelattua. Alkaa moti loppumaan pelata tarinaa loppuun kun on bugia jokaisessa käänteessä vastassa.

Peli kaipasi selvästi vielä ainakin vuoden lisää devausta ja nuo kauheat PS4/Xbone versiot olisi pitänyt täysin tiputtaa pois tuettujen listalta, tämä lastgen/"nextgen" sekasoppa ei auttanut ketään.
Hyppäsin peliin lähes täysin sokkona (en katsonut ainuttakaan mainosta, striimiä, traileria tai hype-eventtiä) ja silti jäi jotenkin pettynyt maku.

Odotin edes jonkintasoista laatujulkaisua, mutta riman alle mentiin pahasti. GTA3 pleikka kakkosella tuntui dynaamisemmalta open-world kokemukselta kuin tämä.
Tähän saakka on ainakin viisi kertaa tullut vastaan pelin rikkova quest-bugi jossa on joko täytynyt hylätä koko questilinja tai ladata save koko questin alusta, eli tunti-pari aikaa hukkaan. Syö motia aika lujaa.

Täytyy koittaa tänään vetää tuo pääjuoni loppuun, se on tässä kohtaa ainoa jäljelle jäänyt mielenkiinto. Panamin sivustooria pelasi kanssa ihan mielellään kauniiden maisemien vuoksi.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


IGN antoi PS4/Xbone versiolle 4/10. Ja täysin ansaitusti. CD Project paljastui kusetusfirmaksi, enkä ainakaan itse tule tästä pelistä maksamaan mitään.


Ettei sattuisi löytymään perus pleikka 4:n hyllystä... :lol:

Ei vaan. Tottahan se on, että current gen versiot olisi pitänyt jättää nyt julkaisematta.
 
Olisi mukava tietää mitä kulissien takana on oikeasti tapahtunut kun ovat tuommoisen raakileen laittaneet ulos, varsinkin Witcher 3:n jälkeen. Varmaan itsellä lähtee peli suoraan refundiin ja odotellaan vuosi pari jos saisivat vaikka tehtyä pelin loppuun asti niitten luvattujen ominaisuuksien kanssa.. :smoke:
 
Itse odotin että tästä pelistä olisi tullut GTA5:sen tappaja, mutta se ei pystynyt siihen.
 
Testasin eilen tuoa hex editti CPU fixiä. Prossun köyttöasteet nousi kyllö selvästi ja V:n asunnon ulkopuolella aiemmin ilmaantuneet FPS dropit ja GPU usagen laskeminen hävisi. Eli jotain hyötyö kyllä on tuolla 3700x:llä myös.

Tosin sen Victorin pajan viereinen tori on edelleen liikaa ja FPS droppaa jonnekkin 55:n pintaan ja gpu usage putoaa jonnekkin 85%:n. Testasin vielä huvikseni ilman hex edittiä, niin tuossa kohtaa on ihan sama, onko se päällö vai ei. Eli joissain kohdin HEX editistä on hyötyä tolla 8 ytimisellä Ryzenilla ja toisissa paikoissa ihan sama perffi, oli päällä tai ei.

GPU memory poolin nosto kyllä toi myös jonkun verran lisää FPS:ää GPU bound tilanteisiin.
 
Hitto että toi avoin maailma tuntuu ankealta, autot liikkuu raiteilla, npc:t liikkuu raiteilla, mikään ei tunnu elävältä eikä kenenkään kanssa ole mitään interaktiota. Voit hyppiä jengin päällä, kävellä suoraan päin eikä mitään tapahdu. Tulee mieleen joku 2000-luvun alun peli jossa ensimmäisiä avoimia kaupunkeja.

Tykkään silti kovasti mutta ehkä omat odotukset oli hieman liian kovat :D

Tajusin muuten ottaa vsyncin pois päältä kun näytön Freesync näyttäisi pitävän repeilyn poissa (tai sitten joku muu syy) ja FPS nousi aika reilusti, nyt voi ottaa pois ton suttuisen DLSS:n pois ja ruudunpäivitys pysyy kohdillaan. Paaaljon mukavampi pelata.

No aika paljon suhruisempi on ilman DLSS. maassa on koko ajan semmonen "elävä" pikseliverkko siinä päällä, kun katsoo vähänkään kauemmaksi. Pelin TAA toteutus on kyllä surkea ja DLSS piilottaa sen aiheuttamaa pintojen "elämistä" aika paljonkin.

Ultra performance on ainoa DLSS asetus, joka selvästi sumentaa kuvaa.
 
Niin, saatiin aivan eri peli kuin luvattiin. CD Project Red valehteli suoraan kuluttajille. Maineen palautus tulee olemaan kovan työn takana.

Konsoliversioiden Metacritic on 50.

Tämähän se on mikä porukkaa eniten hiertää. Ja hiukan itseäkin.

Ihan varsin hyvä peli Cyberpunk on, ei siitä käy kieltäminen (Jos ei huomioda bugeja ollenkaan). Tehtävät ovat olleet pääosin varsin erinomaisia, mutta joku tuossa vaan mättää itseä. Monesta asiasta tulee mieleen vain keskeneräisyys ja hätäinen fiksaus.
 
No aika paljon suhruisempi on ilman DLSS. maassa on koko ajan semmonen "elävä" pikseliverkko siinä päällä, kun katsoo vähänkään kauemmaksi. Pelin TAA toteutus on kyllä surkea ja DLSS piilottaa sen aiheuttamaa pintojen "elämistä" aika paljonkin.

Ultra performance on ainoa DLSS asetus, joka selvästi sumentaa kuvaa.

Ite taas olen huomaavinani päinvastaisen efektin, DLSS:n kanssa kaikki pinnat varsinkin viistosta katsottuna on ihan suttuisia. Sitten tietty oma hahmo valikoissa ja peilissä on huvittavan alhaisella resoluutiolla kuten myöskin jotkut objektit pelimaailmassa.
 
Läpikäveltävät NPC:t ovat vähän häiritseviä. Ensin juoksentelin vastaantulijoita ja samaan suuntaan lyllertäjiä väistellen, kunnes tajusin, että eivät nekään väistä minua. Vaan kävelevät läpi. Vain silloin tällöin joku läpijuostu läskiperse saattaa huutaa jotain tai olla jopa läpäisemätön este, mutta ei puhettakaan, että törmäilystä uhkaisi eskaloitua käkättimeen saanti.

Vuorovaikutus NPC:en kanssa on muutenkin näemmä vain skriptiin perustuvaa. Randomin gangbangerin kohtaamisessa saatetaan tarjota F-napilla puhumista, mutta mitään ei tapahdu. Jään kaipaamaan RDR 2:n Greet ja Antagonize -valintoja.

Onhan tässä muuten paljon ideaa, enkä ole tuomitsemassa - toistaiseksi kokemus on silti pääosin positiivinen. Vaikka vähän on sekava ja turhan monitasoinen tuo skills-perks -valintahässäkkä ja siihen päälle aseiden ja cyberwaren modit. Tuhkakuppien, nitojien ja pahvikorttien jatkuva loottaus ei myöskään jaksa innostaa enää kovin pitkään, kohta antaudun FLiNGin trainerille ja teen pienen ylimääräisen tilisiirron.
 
No aika paljon suhruisempi on ilman DLSS. maassa on koko ajan semmonen "elävä" pikseliverkko siinä päällä, kun katsoo vähänkään kauemmaksi. Pelin TAA toteutus on kyllä surkea ja DLSS piilottaa sen aiheuttamaa pintojen "elämistä" aika paljonkin.

Ultra performance on ainoa DLSS asetus, joka selvästi sumentaa kuvaa.
DLSS toteutus ei ole aivan oikein tehty, kun post-processing efektit pitäisi laittaa vasta DLSS passin jälkeen ja ilmeisesti ainakin film grain tulee ennen sitä, jolloin film grain päällä DLSS on todella suttuinen.
 
Tuntuu siltä että jotain tapahtui CD Project Red:ssä viime vuosina. Management vaihtui? Senior devaajia ja/tai pelisuunnittelijoita marssi ulos?

Yleensähän pelit tehdään heikoimman alustan ehdoilla ja sitten PC versioon ripotellaan ylimääräistä herkkua päälle. Nyt tuntuu siltä että peli tehtiin täysin RTX PC:n ehdoilla ja sitten se lineaarisesti revittiin alas jotta se edes buuttaisi last gen konsoleilla ja pysyisi edes kohtuu vakaana. Parin vuoden takaisessa E3 demossa peli oli vähemmän visuaalisesti näyttävä. Ihan kuin huolellisesti tehty viimeistelty tuote olisi vaihdettu mahdollisimman näyttävään ja visuaalisesti edistukselliseen peliin hinnalla millä hyvänsä.

Olisiko käynyt ns. klassiset eli bisnes-managerit ja markkinointityypit alkoivat kesken kehityksen pudottamaan uusia vaatimuksia ja poistamaan vanhoja featureita, koska "uusi visio". Sitten osaava väki kyllästyi perseilyyn ja jätti firman ja tilalle hommattiin tusinatekijöitä jotka suostuvat crunch-tunteihin eivätkä ala väittämään vastaan managereille? Eli sama mitä Roviolle tapahtui.
 
Tuntuu siltä että jotain tapahtui CD Project Red:ssä viime vuosina. Management vaihtui? Senior devaajia ja/tai pelisuunnittelijoita marssi ulos?

Yleensähän pelit tehdään heikoimman alustan ehdoilla ja sitten PC versioon ripotellaan ylimääräistä herkkua päälle. Nyt tuntuu siltä että peli tehtiin täysin RTX PC:n ehdoilla ja sitten se lineaarisesti revittiin alas jotta se edes buuttaisi last gen konsoleilla ja pysyisi edes kohtuu vakaana. Parin vuoden takaisessa E3 demossa peli oli vähemmän visuaalisesti näyttävä. Ihan kuin huolellisesti tehty viimeistelty tuote olisi vaihdettu mahdollisimman näyttävään ja visuaalisesti edistukselliseen peliin hinnalla millä hyvänsä.

Olisiko käynyt ns. klassiset eli bisnes-managerit ja markkinointityypit alkoivat kesken kehityksen pudottamaan uusia vaatimuksia ja poistamaan vanhoja featureita, koska "uusi visio". Sitten osaava väki kyllästyi perseilyyn ja jätti firman ja tilalle hommattiin tusinatekijöitä jotka suostuvat crunch-tunteihin eivätkä ala väittämään vastaan managereille? Eli sama mitä Roviolle tapahtui.

Kyllähän tuolla on melkein pakko ollut jotain tapahtua taustoissa. Jos vertaa mitä kaikkea CDPR lupaillut ja puheli pelistä viimeisen kahden vuoden aikana ja mitä lopulta tuli ulos, niin onhan se ero järkyttävän suuri ja en ole yhtään yllättynyt pettyneiden määrästä.

Puhumattakaan kaikista lapsuksista mitä siellä on jäänyt, millä porukka saanut pelin toimimaan paremmin (kuten Hex muutos mikä täälläkin pyörinyt)
 
Tuntuu siltä että jotain tapahtui CD Project Red:ssä viime vuosina. Management vaihtui? Senior devaajia ja/tai pelisuunnittelijoita marssi ulos?

Yleensähän pelit tehdään heikoimman alustan ehdoilla ja sitten PC versioon ripotellaan ylimääräistä herkkua päälle. Nyt tuntuu siltä että peli tehtiin täysin RTX PC:n ehdoilla ja sitten se lineaarisesti revittiin alas jotta se edes buuttaisi last gen konsoleilla ja pysyisi edes kohtuu vakaana. Parin vuoden takaisessa E3 demossa peli oli vähemmän visuaalisesti näyttävä. Ihan kuin huolellisesti tehty viimeistelty tuote olisi vaihdettu mahdollisimman näyttävään ja visuaalisesti edistukselliseen peliin hinnalla millä hyvänsä.

Olisiko käynyt ns. klassiset eli bisnes-managerit ja markkinointityypit alkoivat kesken kehityksen pudottamaan uusia vaatimuksia ja poistamaan vanhoja featureita, koska "uusi visio". Sitten osaava väki kyllästyi perseilyyn ja jätti firman ja tilalle hommattiin tusinatekijöitä jotka suostuvat crunch-tunteihin eivätkä ala väittämään vastaan managereille? Eli sama mitä Roviolle tapahtui.
Todennäköisesti last-gen konsoleiden CPU:t ja erittäin hidas tallennusmedia eivät riitä Cyberpunkin pyörittämiseen mitenkään päin. Yrittivät liikaa ja PS4/Xbone versiot olisi pitänyt perua, sillä niitä tuskin on mahdollista saada pyörimään ilman vieläkin massiivisempaa karsimista.
 
Kyllähän tuolla on melkein pakko ollut jotain tapahtua taustoissa. Jos vertaa mitä kaikkea CDPR lupaillut ja puheli pelistä viimeisen kahden vuoden aikana ja mitä lopulta tuli ulos, niin onhan se ero järkyttävän suuri ja en ole yhtään yllättynyt pettyneiden määrästä.

Puhumattakaan kaikista lapsuksista mitä siellä on jäänyt, millä porukka saanut pelin toimimaan paremmin (kuten Hex muutos mikä täälläkin pyörinyt)
Tuo pelin SMT-käyttäytymisen editointi hidastaa peliä joillain prosessoreilla ja vakioasetukset noudattavat AMD:n ohjeita. Varmaan QA:ssa ollut isompiakin ongelmia pohdittavana ja tuon testaaminen on saattanut vain mennä ohi. Onko kukaan muuten kokeillut, mitä tuo tekee Intelillä?
 
Peli on nyt pelattu läpi. Vajaa 80h mittarissa ja sain koluttua nomadin loppuja läpi useamman kappaleen. Pienimuotoinen spoiler loppuun liittyen:
Vaikuttaisi siltä, että vaihtoehdot voivat haarautua vielä päätason valintojen jälkeenkin, en ole vielä testannut.
En tehnyt kaikkea sivuaktiviteettia, niissä oli vähän liikaa semmoista tyhjänpäiväistä puuhastelua että kaikkea olisin halunnut kerralla viedä maaliin. Sivutehtävissä oli kyllä hetkensä, mutta ne parhaat hetket hautautuivat siihen suureen massaan sitä geneeristä neutralisoi tuo/varasta tuo/tökkää johto tonne-kaavan sekaan. Kyllästyin myöskin siihen jatkuvaan puhelimen pirinään...

En onnekseni kokenut mitään peliä rikkovia bugeja. Visuaalisia bugeja ilmaantui ajoittain, mutta kohtuuden rajoissa kuitenkin. Yleisenä mietteenä pelistä on, että kiire ja ahkera materiaalin leikkuu näkyy. Voisi varmaan syyttää tätä multiplatform toteutusta, joka on vienyt resursseja toteuttaa muita tavoitteita loppuun? Ristiriitainen fiilis, kun pelissä tuntuu ajoittain samalla se CDPR kädenjälki ja huoli, josta niin innostuin Witcherien myötä, kontrastina siihen miten moni asia tuntuu vain unohtuneen prioriteeteista kokonaisuudessaan, tai heitetty paikalleen puolivillaisesti vain jotta voidaan sanoa sen olevan siellä.
CDPR:n krooninen ylityöskentely on varmaan vienyt osaavia henkilöstöresurssejakin, joka näkyy huojuvassa laadussa.

Immersiosta: En tosiaankaan välitä siitä, että pääseekö jokaiselle nakkikiskalle käymään haaskaamaan aikaansa, ei tässä tarvita Yakuzan kamurochon tasoista puuhastelun määrää kuitenkaan. Edes tavallisten NPC:iden kanssa ei tee mieli rupatella. Mutta se, ettei koko kaupungissa ole mahdollisuutta touhuta likipitäen mitään töidesi ohella, on kieltämättä erikoista. Luulisi että parturillekkin olisi töitä riittänyt. Ei sen puoleen, bugin johdosta oma V:ni oli peilin edessä joka tapauksessa kalju joka kerta, joten väliäkö tuolla mikä hiustyyli oli valittuna. Kaupungissa on tyyliin kaksi huoraa ja kovasti mainostetut braindancet ovat jätetty vain tarinapuolelle. NPC:t haahuilevat päämäärättömästi, usein vaikuttaa siltä että kiertävät kehää. NPC:t eivät edes hae sateensuojaa, mihin jopa Witcher 3:ssa pystyttiin. Onhan näitä...

Sitten vielä se tekninen puoli. Kaukaisuudessa olevat pahviautot, autot/esineet/ihmiset jotka materialisoituvat tyhjästä melko lyhyen etäisyyden päähän syövät immersiota. Voisihan näitä nillittää, mutta en usko että toisin tähän mitään lisää mitä muut ovat jo sanoneet.
Pelasin itse hakkeri/stealth/nonlethal tyylillä. Voisin sanoa tähän liittyvien mekanismien olevan varsin keskinkertaisia, semmoisia "toimivia", jotka ei myöskään sykähdytä. Vaikka ampumista joutui käyttämään muutamaan otteeseen, niin en siihen kehityspisteitä käyttänyt, joten kokemus voi olla täysin eri kuin siihen speksanneilla hahmoilla. Tosin en saanut mitään palkintoa nonlethalina peluusta. Ehkä peli ei ole tarpeeksi hyvässä kunnossa, että kaikki rekisteröityisi oikein. Jos kahden käden nonlethal vasara voi pamauttaa pään tai raajoja irti, niin onko varmuutta että yhden käden sähköpatukalla hakkaaminen laskisi sen enempää oikein.. Muutenkin tuntuu että se roolipelipuoli on laitettu takapenkille tässä, enkä saanut mielikuvaa että taustastani tahi valinnoistani oli hyötyä saati haittaa.

Päätarina ja siihen liittyvät hahmot ovat se asia, jotka pelastavat kokemuksen itselleni.

Onneksi omat odotukseni olivat verrattain maltilliset, ikuinen pessimisti kun olen. En odottanut edes Witcher 3 tasoa, ja hyvä niin - ei tämä sinne pääse millään. Tosin on hyvä muistaa että pelasin W3:sta vasta pari vuotta myöhemmin sen julkaisusta, joten bugit olivat pitkälti liiskattu jo silloin.
Cyberpunk-teemaisia pelejä tehdään kuitenkin valitettavan vähän, joten annan suoraansanoen anteeksi paljon jo pelkästään sen vuoksi. CP2077 täyttää riittävän monta ruksia cyberpunk-maailman teemoista, joten kunhan CDPR saa korjattua peliään, niin eiköhän tämä silloin tule olemaan kouluarvosanan 8(+) arvoinen suoritus. Nyt annan sille 7½.
 
Tosin tuo avoin maailma itsessään on aika tylsä, koska ei siellä mitään tapahdu. Parhaan pelikokemuksen tuntuu saavan, kun käyttää vaan fast travelia ja menee tehtävästä toiseen. Ainakin itestä tuntuu, että tää peli ois voinut olla paljon parempi, jos siitä olisi tehty suoraan vaan se putkijuoksu.

Ite ainakin tuli juostua (joo, pääsiassa nimenomaan juoksin ja fast travellasin, koska ajaminen tuntuu niin uskomattoman kauhealta) ympäri kaupunkia tappamassa pahiksia, että sai nopsaan street crediä, niin aika tajuttoman tylsä tuo avoin maailma siinä on. Kaupungissa ei vaan tapahdu yhtään mitään, vaan kaikki "eventit" on laitettu sinne jo valmiiksi.

Omasta mielestäni yksi parhaista puolista tässä pelissä on seikkailla ympäri upeasti toteutettua ympäristöä ja tehdä sivutehtäviä. Putkijuoksu ei tätä mahdollistaisi joten sikäli avoin maailma tuo itselleni tähän peliin paljon lisää. Fast travelia en ole käyttänyt kertaakaan, sillä prätkällä (kannatta ostaa se Akira-pyörä) on hauska ajella PC:llä ympäri kaupunkia.

En oikein ymmärrä, että mitä siellä kaupungissa pitäisi "tapahtua"? Mielestäni siellä tapahtuu ihan tarpeeksi, sivutehtäviä on joka kulmalla ja ne on yleisesti ottaen tosi hyvin käsikirjoitettu. Toisaalta en GTA:ssakaan ymmärtänyt vaikka parturissa käymisen hienoutta, keilaamista tai biljardin pelaamista, itselleni ne eivät ole oleellisia tälläisessä pelissä.
 
En onnekseni kokenut mitään peliä rikkovia bugeja. Visuaalisia bugeja ilmaantui ajoittain, mutta kohtuuden rajoissa kuitenkin. Yleisenä mietteenä pelistä on, että kiire ja ahkera materiaalin leikkuu näkyy. Voisi varmaan syyttää tätä multiplatform toteutusta, joka on vienyt resursseja toteuttaa muita tavoitteita loppuun? Ristiriitainen fiilis, kun pelissä tuntuu ajoittain samalla se CDPR kädenjälki ja huoli, josta niin innostuin Witcherien myötä, kontrastina siihen miten moni asia tuntuu vain unohtuneen prioriteeteista kokonaisuudessaan, tai heitetty paikalleen puolivillaisesti vain jotta voidaan sanoa sen olevan siellä.
CDPR:n krooninen ylityöskentely on varmaan vienyt osaavia henkilöstöresurssejakin, joka näkyy huojuvassa laadussa.
Tämä itseäkin ihmetyttää, että mitähän tuossa on kehityksen aikana tapahtunut. Minulla on sellainen tunne, että tuo prologikin on muuttunut useamman kerran ja jotenkin parsittu kasaan. Monessa kohden joutuu ihmettelemään uskomattoman hienoa ja näyttävää kohtausta mahtavalla sisällöllä, joka sitten töksähtää heti seuraavaan kohtaukseen?
 
Omasta mielestäni yksi parhaista puolista tässä pelissä on seikkailla ympäri upeasti toteutettua ympäristöä ja tehdä sivutehtäviä. Putkijuoksu ei tätä mahdollistaisi joten sikäli avoin maailma tuo itselleni tähän peliin paljon lisää. Fast travelia en ole käyttänyt kertaakaan, sillä prätkällä (kannatta ostaa se Akira-pyörä) on hauska ajella PC:llä ympäri kaupunkia.

En oikein ymmärrä, että mitä siellä kaupungissa pitäisi "tapahtua"? Mielestäni siellä tapahtuu ihan tarpeeksi, sivutehtäviä on joka kulmalla ja ne on yleisesti ottaen tosi hyvin käsikirjoitettu. Toisaalta en GTA:ssakaan ymmärtänyt vaikka parturissa käymisen hienoutta, keilaamista tai biljardin pelaamista, itselleni ne eivät ole oleellisia tälläisessä pelissä.
Itse hieman samoilla linjoilla, en ole oikein koskaan ymmärtänyt peleissä parturissa käyntiä tms. Ehkä johtuu siitä, etten oikein jaksa panostaa edes pelihahmon ulkonäköön, statsit määrää, ulkonäkö on täysin toissijaista. Ehkä pelaan roolipelejä siis väärin.

Muutaman tunnin kokeilulla tuntuisi olevan hauskaa hupia, tosin hiomatonta sellaista. Jotenkin tuntuu että CDPR ei ole oikein saanut askelmerkkejä sopimaan tämän kanssa toistaiseksi. Witcher 3 oli kuitenkin kolmas "yritys" pelisarjan kanssa, joten saatiin paremmin hiottu kokonaisuus. Katsotaan fiilikset Cyberpunkin kanssa 30h jälkeen, yleensä sellainen sopiva peliaika sanoa pelistä enemmän kokonaisuutena.
 
photomode_14122020_223038.png


Löyty parit peenikset
 
En oikein ymmärrä, että mitä siellä kaupungissa pitäisi "tapahtua"?

No jotain? Ei se tunnu avoimelta maailmalta, kun maailma on käytännössä tyhjä. NPC:t eivät tee yhtään mitään, poliisit eivät tee yhtään mitään, autot ajaa raiteilla jne.

Kuten vihjailin, tällaisenaan tää vaan tuntuu putkijuoksulta, johon on jälkeenpäin lisätty pahasti keskeneräinen avoin maailma päälle. Joku on uneksinut täydellisestä pelistä ja kukaan ei oo kehdannut vihjata, että nyt menee aivan liian kunnianhimoiseksi.
 
No jotain? Ei se tunnu avoimelta maailmalta, kun maailma on käytännössä tyhjä. NPC:t eivät tee yhtään mitään, poliisit eivät tee yhtään mitään, autot ajaa raiteilla jne.

Kuten vihjailin, tällaisenaan tää vaan tuntuu putkijuoksulta, johon on jälkeenpäin lisätty pahasti keskeneräinen avoin maailma päälle. Joku on uneksinut täydellisestä pelistä ja kukaan ei oo kehdannut vihjata, että nyt menee aivan liian kunnianhimoiseksi.
Hiukan tulee mielene Mafia 2; kiireessä jäi se kaupunki ja tekemiset siellä "hieman" puolitiehen.

Onhan tässä "jotain", mutta ne tapahtumat on merkitty kartalle sivutehtävinä valmiiksi.
 
Yksi ongelma on myös hyvän lootin puute, oon pelannut varmaan 15h ja en ole saanut droppina tai löytänyt mitään hyvää, tulee vaan aivan hirvittävät määrät puhdasta roskaa.
 
Yksi ongelma on myös hyvän lootin puute, oon pelannut varmaan 15h ja en ole saanut droppina tai löytänyt mitään hyvää, tulee vaan aivan hirvittävät määrät puhdasta roskaa.
Itse löysi ainakin päätehtävää pelatessa suht alussa hyviä aseita. Näillä mentiin ihan peli läpi mitä alussa tuli saatua.
 
Partureita yms. kaipalen itsekkin, mutta eiköhän ne tule sitten ilmaisina lisäosina vähän myöhemmin. Witcherissä taisi myös olla näin tai ainakin hius- ja partatyylejä tuli lisäosana.
 
No jotain? Ei se tunnu avoimelta maailmalta, kun maailma on käytännössä tyhjä. NPC:t eivät tee yhtään mitään, poliisit eivät tee yhtään mitään, autot ajaa raiteilla jne.
Kyllä minusta tuolla kaupungilla on ihan hyvin aktiviteettia. Vähän väliä vastaan tulee jengiläisiä jonkun siviilin kimpussa, poliisit ammuskelemassa jengiläisten kanssa, kolari/murha tapahtunut ja poliiseja siinä vieressä tutkimassa, jengiläisiä muuten vaan hengaamasa ja yhden kerran vastaan tuli mielenosoituskin missä oli porukkaa iso kasa ja aidan puolella poliiseja. Toki enemmänkin voisi tapahtua ja välillä kyllä tuntuu, että menee pitkäänkin ilman että vastaan tulee mitään mielenkiintoista.

Enemmänkin ongelma on NPC:den reaktio pelissä ja interaktio niiden kanssa. Tuntuu olevan aika epäluonnolista ja randomia. Ammut kujalla niin heti alkaa poliiseja spawnaamaan ja ne tietää tasan missä olet, ja ilmeisesti ainoa keino päästä eroon on ajella pois alueelta. Toisella kerralla poliisit huutelee, jostain muurin toiselta puolelta, mutta eivät tule silti tekemään mitään. Joskus taas on ihan OK, että ammut poliisin vieressä jengiläisen. Pelastat siviilin jengiläisiltä niin se siviili jää vaan kykkimään kyyryyn maahan, ei kiitä eikä juokse karkuun eikä mitään. Muutenkin ammuskeleminen aiheuttaa sen, että lähellä olevat siviilit alkaa kyykkimään vaikka olisivatkin kaukanakin ja samaan aikaan vieressä toiset siviilit ei reagoi mitenkään.
Tuo mielenosoituskin oli aika typerä. Kokeilin heittää keskelle kranaatin ja jostain syystä vain osa NPC:stä otti damagea, loput jatkoivat mielenosoitusta ihan kun mitään ei olisi tapahtunut. Tuon eventin osana olleet poliisitkaan ei oikein reagoineet mitenkään vaikka niitä ampui ja räjäytti niiden autot. Ja samaan aikaan muita poliiseja spawnaa ja ampuu mun hahmoa ihan täysillä.
 
Tuollainen kehitystapa on mielestäni täysin ahterista ja hidastaa tekniikan kehittymistä, kun pelejä tehdään vanhan tuhnuraudan rajoitusten mukaisesti. Onneksi tässä pelissä on selvästi menty PC edellä.
Kerrotko meille kaikille, että miten se jarruttaa kehitystä kun en ihan pääse jyvälle tästä ajatusmallista. Pelien kehitys maksaa miljoonia, AAA pelien jopa kymmeniä tai satoja miljoonia. Konsoleita on myyty se sata jotain miljoonaa, ei pelejä yksinkertaisesti voi tehdä niin, että niitä ei suunnitella konsolien ehdoilla. Peliä pitää myydä nyky kehityskustannuksilla niin helskutisti, että firmat pääsee edes omilleen ettei vain voi jättää tekemättä pelejä kaikille olemassa oleville alustoille. No mitkäs ne alustat oli, no PS4 ja Xbox one. Kyllä se kehitys kehittyy nyt kun on uudet konsolit tulleet ja sitten me odotamme sen 4-5 vuotta seuraavia ja seuraavaa isoa hyppäystä pelien laadussa.
 
Vähän väliä vastaan tulee jengiläisiä jonkun siviilin kimpussa, poliisit ammuskelemassa jengiläisten kanssa, kolari/murha tapahtunut ja poliiseja siinä vieressä tutkimassa, jengiläisiä muuten vaan hengaamasa

Juu, mut noi on niitä valmiita eventtejä, ei jotain mitä tapahtuu silleen sattumalta. Poliisit ei todellakaan ammu jengiläisiä muuta kuin noissa eventeissä, kolareita/murhia ei tapahdu, jengiläiset ei ees liiku missään vaan on aina paikallaan jne.
 
Kyllä tästä itelläkin tuli semmonen fiilis, että vähän muuta ja erilaista mitä oli luvattu trailereissa ja haastatteluissa yms. PR työtä ja hypeä tehty kovasti, mutta lopputulos ei vastaa odotuksia. Semmoinen 7-8/10 peli.
 
Juu, mut noi on niitä valmiita eventtejä, ei jotain mitä tapahtuu silleen sattumalta. Poliisit ei todellakaan ammu jengiläisiä muuta kuin noissa eventeissä, kolareita/murhia ei tapahdu, jengiläiset ei ees liiku missään vaan on aina paikallaan jne.
Tuollainen "sattumalta" homma on helpompi sanoa kuin oikeasti tehdä. Olishan se varmaan hienoa, jos jokaisella NPC:llä olisi oma tekoäly, mutta kehittäminen olisi vaatinut huomattavasti enemmän ja suorituskyky olisi ottanut ison osuman. Eikä se lopputulos olisi välttämättä ollut sen parempi. Minusta kuitenkin kaupungilla on vähintään kohtuullisesti tapahtumia vaikka se olisikin vain pseudo-satunnaista.
 
Juu, mut noi on niitä valmiita eventtejä, ei jotain mitä tapahtuu silleen sattumalta. Poliisit ei todellakaan ammu jengiläisiä muuta kuin noissa eventeissä, kolareita/murhia ei tapahdu, jengiläiset ei ees liiku missään vaan on aina paikallaan jne.
Eilen tein yhden tehtävän loppuu ja hetken matkan päässä kadulla oli tilanne päällä jengiläsillä ja poliiseilla kun olin menossa seuraavalla tehtävälle, ampuivat siinä toisiaan. Ei tämä nyt ainakaan mikään eventti ollu.
 
Kerrotko meille kaikille, että miten se jarruttaa kehitystä kun en ihan pääse jyvälle tästä ajatusmallista.
No jos peli suunnitellaan lähtökohtaisesti tehokkaimmalle raudalle mitä löytyy ja pidetään huoli että peli skaalautuu hyvin tulevaisuuden tehokkaammille komponenteille, niin kyllähän siitä tulee ihan erilainen kuin jos se suunnitellaan siten, että lähtökohtana on sen hetkinen konsoli ja PC:lle laitetaan vähän extra-silmäkarkkia :beye:

Eikä nopeita M.2 NVMe SSD-asemiakaan ole hyödynnetty peleissä ennen tätä nykyistä uutta konsolisukupolvea, vaikka noita asemia on löytynyt jo pitkään PC:lle.

EDIT: Ja sehän nähtiin jo Ubisoftin toimesta, miten ensimmäisen Watch Dogsin mullistavia E3-grafiikoita rampautettiin PC:n myyntiversioon, jotta konsoliversiot eivät näytä liian kämäisiltä - selvää painostusta jomman kumman konsolijätin puolelta. Joku heppu oli vielä löytänyt pelin koodista disabloitujen asetusten yhteydestä kommentin "Is PC only, who cares".
 
Viimeksi muokattu:
No esim, sun ei tarvinnu GTA V:ssä kun seisoskella kadunkulmassa niin näki yhtä sun toista. Autoilijat sekoilee, jalankulkijat kilahtelee, kytät ajaa jotain takaa, ambulanssi tulee pelastamaan kyttien ampumaa ihmistä vaan ajaakseen muiden ihmisten päältä, yms. helvetin hauskaa settiä.

Tuo käy hyvin nopeasti tylsäksi ja itseään toistavaksi eikä siihen 5-10h pelailun jälkeen enää kiinnittänyt huomiota. Jäljelle jäi vain muutama hauska random encounter ja keskinkertainen pääjuoni.
Cyberpunkia on nyt mittarissa reilut 22 h, toinen näytös aivan alussa ja kaupunki tuntuu vieläkin mielenkiintoiselta. GTA3-5 olivat tähän verrattuna tyhjiä kulisseja. Npc interaktiot olivat toki GTA5:ssa parempia, mutta eivät ne korvaa käsikirjoitettua sisältöä. Samaan tapaan siinäkin npc:t autoineen ilmestyvät tai katoavat tyhjästä kun silmä välttää hetkeksi, autot jopa pahemmin kuin CP2077:ssa (v1.04 paransi tätä).

Ja ketkä ovat pidemällä niin eikö tosiaan pelimaailmasta tule vastaan sivutehtäviä vaan kaikki tarjotaan luurin kautta?

Kolmasosa sivutehtävistä tai random encoutereista tähän mennessä (n. 22 h) on tullut vastaan ihan kaupungissa samoillessa.

Niin no kun ongelmana on se, että ihan sama kuinka sitä alttia runnoo, niin ei aseita näy. En pysty muuta kuin lyömään

Inventaario täynnä? Kun nousin heistin jälkeen takaisin taksiin, peli ilmoitti inventaarioni olevan täynnä. Romutin hiukan loottia että kaikki aiemmat tavarani mahtuivat takaisin reppuun.
 
Tuntuu siltä että jotain tapahtui CD Project Red:ssä viime vuosina. Management vaihtui? Senior devaajia ja/tai pelisuunnittelijoita marssi ulos?
Onhan tuolla muutoksia tapahtunut vuosien mittaan, ainakin *köh* tasa-arvoa on tullut mukaan reippaasti.
cp.jpg


Aika perusräiskyttelyltä vaikuttaa mitä olen päässyt testaamaan. Tarina ja hahmot toimii loistavasti, mutta muu keskeneräisyys ym. rosoisuus paistaa liikaa läpi.
 
Tuollainen "sattumalta" homma on helpompi sanoa kuin oikeasti tehdä. Olishan se varmaan hienoa, jos jokaisella NPC:llä olisi oma tekoäly, mutta kehittäminen olisi vaatinut huomattavasti enemmän ja suorituskyky olisi ottanut ison osuman. Eikä se lopputulos olisi välttämättä ollut sen parempi. Minusta kuitenkin kaupungilla on vähintään kohtuullisesti tapahtumia vaikka se olisikin vain pseudo-satunnaista.

Tuntuu, että kaikki nämä "random" eventitkin on kovakoodattu maailmaan, eli jengiläiset hoippuvat aina samassa paikassa. Esim. lahtasin jonkun autoillaan hengaavan jengin kerralla, kävin vieressä kuppilassa välillä, ja palasin autolleni, niin jengiläiset oli palanneet tismalleen samaan kohtaan autojensa kera. Eikä mitään muistikuvia, että olisin kavereita lahdannut 5 min takaperin. Samat poliisit tuntuu myös suorittavan aina samoissa kohdissa tutkimuksiaan ja esim. koputtelemassa naapurituvan oveen 24/7. Ja kun menet liian lähelle mulkoilemaan mitä helkkaria sitten tutkivat, niin kuulaa tulee päin näköä. Eikä tähän auta, että interaktiivisuus näissä on luokkaa 0, joten vaihtoehtoina joko itse aloitat kuulasodan tai sitten NPC:t avaavat tulen, kun menet lähelle kekkaroimaan.

GTA V:ssä tuntui maailmassa tapahtuvan vain kertakaikkiaan paljon enemmän, ja ainakaan kuvakulmaa pyörittäessä ihmiset & autot, eivät ainakaan spawnanneet heti uusiksi. Ei tästä nyt toki mitään GTA jatkoa olisi toivonutkaan, mutta silti odotuksia oli, että 7 vuodessa olisi saatu aikaan enemmän ja otettu kehityksen askelia. Sidequestejä toki kartalla on paljon, mutta ei tämä mielestäni pelasta ajatusta avoimesta maailmasta - osittain tehtävien toistavuudenkin vuoksi.

PS. asiasta kolmanteen onko kukaan testaillut erilaisia ReShade konfiguraatioita? Nexusmodsissa näyttäisi ainakin useampaa löytyvän. Pienillä fps-uhrauksilla voisi varmaan päästä tuosta maailman "hämyisyydestä" eroon?
 
No jos peli suunnitellaan lähtökohtaisesti tehokkaimmalle raudalle mitä löytyy ja pidetään huoli että peli skaalautuu hyvin tulevaisuuden tehokkaammille komponenteille, niin kyllähän siitä tulee ihan erilainen kuin jos se suunnitellaan siten, että lähtökohtana on sen hetkinen konsoli ja PC:lle laitetaan vähän extra-silmäkarkkia :beye:

Eikä nopeita M.2 NVMe SSD-asemiakaan ole hyödynnetty peleissä ennen tätä nykyistä uutta konsolisukupolvea, vaikka noita asemia on löytynyt jo pitkään PC:lle.

Niin ketkäs sitä peliä sitten julkaisuvuotena pelaavat, jos se suunnitellaan tehokkaimmalle raudalle mitä löytyy? Aika laihaksi jäisi kehittäjien kassavirta jos pelin minimivaatimuksissa komeilisi RTX 3080 ja tavallisen pulliaisen pitäisi odotella pari vuotta että voi peliä pelata. Crysis all over again.

Käsittääkseni NVMe asematkin ovat saavuttaneet siedettävän (<100€ / 1 TB) hintatason vasta lähiaikoina (korjatkaa jos olen väärässä), ja alkavat vasta nyt ottaa SATA-asemia hinnassa kiinni ja pikkuhiljaa löytävät tiensä "normipelaajienkin" koneisiin. Ei pelejä kannata suunnitella vain niche-kohdeyleisölle.


Mielestäni paras taso saavutetaan kun suunnitellaan peli suurin piirtein above-average raudalle (2070?) ja tehokkaamman koneen ostajat saavat sitten lisäherkkuja vaikka RT:n merkeissä. Siinä olen samaa mieltä, että olisivat mielummin jättäneet nuo PS4/Xbox versiot julkaisematta, niin pahalta kuralta ne näyttävät.
 
Tuntuu, että kaikki nämä "random" eventitkin on kovakoodattu maailmaan, eli jengiläiset hoippuvat aina samassa paikassa. Esim. lahtasin jonkun autoillaan hengaavan jengin kerralla, kävin vieressä kuppilassa välillä, ja palasin autolleni, niin jengiläiset oli palanneet tismalleen samaan kohtaan autojensa kera. Eikä mitään muistikuvia, että olisin kavereita lahdannut 5 min takaperin. Samat poliisit tuntuu myös suorittavan aina samoissa kohdissa tutkimuksiaan ja esim. koputtelemassa naapurituvan oveen 24/7. Ja kun menet liian lähelle mulkoilemaan mitä helkkaria sitten tutkivat, niin kuulaa tulee päin näköä. Eikä tähän auta, että interaktiivisuus näissä on luokkaa 0, joten vaihtoehtoina joko itse aloitat kuulasodan tai sitten NPC:t avaavat tulen, kun menet lähelle kekkaroimaan.

GTA V:ssä tuntui maailmassa tapahtuvan vain kertakaikkiaan paljon enemmän, ja ainakaan kuvakulmaa pyörittäessä ihmiset & autot, eivät ainakaan spawnanneet heti uusiksi. Ei tästä nyt toki mitään GTA jatkoa olisi toivonutkaan, mutta silti odotuksia oli, että 7 vuodessa olisi saatu aikaan enemmän ja otettu kehityksen askelia. Sidequestejä toki kartalla on paljon, mutta ei tämä mielestäni pelasta ajatusta avoimesta maailmasta - osittain tehtävien toistavuudenkin vuoksi.

PS. asiasta kolmanteen onko kukaan testaillut erilaisia ReShade konfiguraatioita? Nexusmodsissa näyttäisi ainakin useampaa löytyvän. Pienillä fps-uhrauksilla voisi varmaan päästä tuosta maailman "hämyisyydestä" eroon?
Joo, siis noinhan ne onkin varmasti tehty. Kartassa on alueita, johon sitten pelaajan lähestyessä arvotaan, että spawnataanko siihen se juttu. Tässä on tosiaan riski, että käy tuollainen mainitsemasi juttu että melkein heti perään spawnaa samat heput takaisin ihan kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Mutta ehkä vähän liikaa vaadittu, jos odotti että tässä voi NPC:tä spawnata ihan mihin päin karttaa tahansa ja sitten ne tekoälyn mukaan tekevät juttuja maailmassa. Kuitenkin aika vaativa asia tehdä hyvin ja lopputulos helposti silti vaikuttaa pelaajalle "skriptatulta". Skripatuilla eventeillä kuitenkin saadaan tehtyä monimutkaisempia tapahtumia, kuin täysin tekoälyyn luottaen, joten sillä tavalla se voi olla jopa uskottavampaa.
 
No jos peli suunnitellaan lähtökohtaisesti tehokkaimmalle raudalle mitä löytyy ja pidetään huoli että peli skaalautuu hyvin tulevaisuuden tehokkaammille komponenteille, niin kyllähän siitä tulee ihan erilainen kuin jos se suunnitellaan siten, että lähtökohtana on sen hetkinen konsoli ja PC:lle laitetaan vähän extra-silmäkarkkia :beye:

Eikä nopeita M.2 NVMe SSD-asemiakaan ole hyödynnetty peleissä ennen tätä nykyistä uutta konsolisukupolvea, vaikka noita asemia on löytynyt jo pitkään PC:lle.

EDIT: Ja sehän nähtiin jo Ubisoftin toimesta, miten ensimmäisen Watch Dogsin mullistavia E3-grafiikoita rampautettiin PC:n myyntiversioon, jotta konsoliversiot eivät näytä liian kämäisiltä - selvää painostusta jomman kumman konsolijätin puolelta. Joku heppu oli vielä löytänyt pelin koodista disabloitujen asetusten yhteydestä kommentin "Is PC only, who cares".
Miten nyt mikään tässä mainitsemasi tarkoittaa, että pelien kehitys jarruttuu? Edelleen kuten se Watch Dogsin tekijä sen sanoi, niin PC myynnit on niin pieni osa kaikista myynneistä, että yksinkertaisesti kannattaa tehdä parasta mahdollista konsoleille, repiä siitä raudasta kaikki irti ja sitten tehdä hyvä PC versio. Nyt varsinkin kun konsolit pyörittää PC rautaa, niin tottakai ne pelit tehdään konsolien ehdoilla. Ei se pelien kehitystä millään tavalla jarruta. Pelit vain voidaan joko koodata hyvin tai huonosti, yleensä huonosti. Sitten kun PC:issä on käytössä kovaa rautaa niin ei pelintekijöitä kiinnosta senkään vertaa koodata ja optimoida pelejään paremmin. Se on se syy mikä jarruttaa kehitystä, ei konsolien olemassaolo.

Lisäksi mitä tekemistä nvme asemilla on minkään kanssa? Ne ei ole mikään jokaisen käyttäjän juttu, eikä niistä saada mitään sellaista irti millä olisi merkitystä pelien osalta. Nykypäivänä RAM on niin halpaa, että joku nvme aseman nopeus on aivan se ja sama. Ero rammin nopeuksiin on silti niin käsittämättömän suuri, että ei ole mitään järkeä joutua käyttämään PC:ssä jotain kikkakolmosia nvme asemilta, se on resurssien tuhlausta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 849
Viestejä
4 924 591
Jäsenet
79 255
Uusin jäsen
purkkius

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom