Kiitos tästä subredditistä. Kiinnostaa kyllä lukea muiden mielipiteitä ja löydöksiä pelistä, mutta ei tuota ruikutusta ja vikinää jaksa enää kuunnella jolla itse /r/cyberpunkgame on pilattu.
Kiitos tästä subredditistä. Kiinnostaa kyllä lukea muiden mielipiteitä ja löydöksiä pelistä, mutta ei tuota ruikutusta ja vikinää jaksa enää kuunnella jolla itse /r/cyberpunkgame on pilattu.
Tuo /r/cyberpunkgame on kyllä todella mustavalkoista meininkiä. Ennen viimeistä julkaisun lykkäystä se oli 100% pelkkää hypeä ja pieninkin kritiikki vaiennettiin heti, sitten lykkäysilmoituksen jälkeen siellä ei näkynyt moneen viikkoon mitään positiivista koko pelistä. Nyt julkaisun jälkeen ei ole tosiaan edes viitsinyt oikein lueskella koko subredditiä, kun suurin osa vaan keskittyy rutisemaan jostain eikä koko pelistä tunnu löytyvän mitään hyvää sanottavaa. Sinänsä käy kyllä ihan järkeen, että kun hype ja odotus oli tuota luokkaa jo vuosia, niin eihän siinä voi muuta kuin pettyä. Pitääpä laittaa tuo toinen lanka seurantaan!
Hitto että toi avoin maailma tuntuu ankealta, autot liikkuu raiteilla, npc:t liikkuu raiteilla, mikään ei tunnu elävältä eikä kenenkään kanssa ole mitään interaktiota. Voit hyppiä jengin päällä, kävellä suoraan päin eikä mitään tapahdu. Tulee mieleen joku 2000-luvun alun peli jossa ensimmäisiä avoimia kaupunkeja.
Tykkään silti kovasti mutta ehkä omat odotukset oli hieman liian kovat
Tajusin muuten ottaa vsyncin pois päältä kun näytön Freesync näyttäisi pitävän repeilyn poissa (tai sitten joku muu syy) ja FPS nousi aika reilusti, nyt voi ottaa pois ton suttuisen DLSS:n pois ja ruudunpäivitys pysyy kohdillaan. Paaaljon mukavampi pelata.
Peli pelattu eilen ensimmäisen kerran läpi. Tarina toimi itselle hyvin ja siitä voi antaa 10/10. Itse pelattavuus ja peli asettunee sinne 6-7/10 paikkeille nykykunnossa. AI-parannukset ja vähäiset PC-bugit (itsellä näitä ei tullut paljoa vastaan) nostaisi pelin arvosanaa jo roimasti. Autolla ajamista ja GTA-menoa en todellakaan kaivannut yhtään tässä ja olisi voinut vaikka olla poissa kokonaan. Positiiviset fiilikset jäi vaikka lyhythän tuo main quest on. 18h taisi tulla itselle peliaikaa. Tosin tein sidejä vain kourallisen.
Ensi pelikertaa varten taidan odottaa pari isompaa päivitystä ja sitten alotan uudella alkutarinalla tahkoamaan sidejä
Katselin eilen tuossa CohhCarnagen streamiä ja näyttäisi siltä, että craftin on osaksi tällä hetkellä rikki. Jostain syystä aseisiin ja vaatteisiin tarvittavia high end komponentteja ei saa kerättyä. Vertailuna cyberdeck moduuleihin taas tulee ihan normaalisti kaikkia komponentteja ja niitä voi craftata. Tämä on todennäköisesti varsin helppo korjaus ja tulee korjaamaan tuon craftingin puutteen.
Heh tulee kyllä olemaan tosi kusinen nakki niillä kavereilla, jotka joutuvat tätä tunkkaamaan 2013 vuoden raudalle. Sama homma kun itse tein aikanaan IE6 yhteensopivuutta nettisivuille, ihan jäätävä kasa sitä itseään
Tuo palamaan syttyminen johtuu hakkereista - itsekin ihmettelin alussa mitä tapahtuu, mutta ennen sitä taitaa ruudulla liikahtaa joku progress bar. Kuuluu siis asiaan ja sen pystyy estämään esim. kameroita rikkomalla tai laittamalla kylmäksi sen hakkerin.
Jep palamaan syttyminen johtuu vihollishakkereista hakkerointi puusta saa skilin mikä paljastaa sen jos sua aletaan hakkeroida siis sen hakkerin sijainnin.
Heh tulee kyllä olemaan tosi kusinen nakki niillä kavereilla, jotka joutuvat tätä tunkkaamaan 2013 vuoden raudalle. Sama homma kun itse tein aikanaan IE6 yhteensopivuutta nettisivuille, ihan jäätävä kasa sitä itseään
Suurin syy miksi tää peli joudutaan väkisin tekemään vuoden 2013 raudalle on se, että joku bisnestyyppi johdossa, joka ei ymmärrä tekniikkaa on keksinyt, että hei tän pelin pitää pyöriä ikivanhalla raudalla, koska me tehdään silleen enemmän rahaa. Seurauksena on täysi shit show, koska oikeesti noiden ei olisi ikinä pitänyt luvata, että tää peli pyörii muullakin kun noilla uusilla konsoleilla, jossa on tehokkaampaa rautaa.
Todennäköisesti tässä käy kuten näissä kuvioissa aina syylliset etsitään koodaajista, jotka on tehneet yötä päivää hommia eikä siitä bisnestyypistä kuka kehitteli idean se bisnestyyppi todennäköisesti on niin pihalla tekniikasta, että ei edes kykene hahmottamaan asioita edes sen verran, että ymmärtäisi olevansa syyllinen asiaan.
Hitto että toi avoin maailma tuntuu ankealta, autot liikkuu raiteilla, npc:t liikkuu raiteilla, mikään ei tunnu elävältä eikä kenenkään kanssa ole mitään interaktiota. Voit hyppiä jengin päällä, kävellä suoraan päin eikä mitään tapahdu. Tulee mieleen joku 2000-luvun alun peli jossa ensimmäisiä avoimia kaupunkeja.
Tykkään silti kovasti mutta ehkä omat odotukset oli hieman liian kovat
Tajusin muuten ottaa vsyncin pois päältä kun näytön Freesync näyttäisi pitävän repeilyn poissa (tai sitten joku muu syy) ja FPS nousi aika reilusti, nyt voi ottaa pois ton suttuisen DLSS:n pois ja ruudunpäivitys pysyy kohdillaan. Paaaljon mukavampi pelata.
Laskentapuolella (prossu) se edelleen on vanhaa rautaa. Pc-puolella ei oo ihan vastaavaa prossua olemassa mutta lähimmäs pääsee laittamalla kaks pikkasen ylikellotettua A6-5200 läppäriprossua rinnakkain. Näyttispuolihan siellä on kunnossa kun on nelisen vuotta vanha rx 480 10% lisäytimillä ja pikkusen kellotettuna.
Tyttären koneessa on Ryzen 2600x ja rx580 niin alikellottamalla tuon prossun vois kokeilla minkälaisen pelikokemuksen sillä sais.
Peli kyllä aika karu kokemus hypetyksen ja vuosien odotuksen jälkeen. Visuaalisesti kaupunki näyttää nopealla vilkaisulla ihan hienolta mutta vähänkin tarkempi tuijotus paljastaa kaiken olevan tylsää bulkkikamaa. Samoja malleja käytetty miljoonaan kertaan ja kaikki henki ja elämä loistaa poissaolollaan. Kaupunki on tylsä ja kuollut, pieni tuppukylä, jossa ei juuri kukaan asu tai liiku. Todella surullinen toteutus, en tiedä mihin kaikki kehitysvuodet on kulutettu. Mitään interaktiivista ei ole, mikään tai kukaan ei reagoi mihinkään ja pelimaailma on staattinen.
Pelin juoni ja skriptatut tehtävät ovat ihan ok kamaa ja laadullisesti hyviä verrattuna muuhun taustaan. Mutta avoimen maailman ollessa kyseessä ei pääjuoni kauaa lämmitä.
Peli kyllä aika karu kokemus hypetyksen ja vuosien odotuksen jälkeen. Visuaalisesti kaupunki näyttää nopealla vilkaisulla ihan hienolta mutta vähänkin tarkempi tuijotus paljastaa kaiken olevan tylsää bulkkikamaa. Samoja malleja käytetty miljoonaan kertaan ja kaikki henki ja elämä loistaa poissaolollaan. Kaupunki on tylsä ja kuollut, pieni tuppukylä, jossa ei juuri kukaan asu tai liiku. Todella surullinen toteutus, en tiedä mihin kaikki kehitysvuodet on kulutettu. Mitään interaktiivista ei ole, mikään tai kukaan ei reagoi mihinkään ja pelimaailma on staattinen.
Pelin juoni ja skriptatut tehtävät ovat ihan ok kamaa ja laadullisesti hyviä verrattuna muuhun taustaan. Mutta avoimen maailman ollessa kyseessä ei pääjuoni kauaa lämmitä.
Peli kyllä aika karu kokemus hypetyksen ja vuosien odotuksen jälkeen. Visuaalisesti kaupunki näyttää nopealla vilkaisulla ihan hienolta mutta vähänkin tarkempi tuijotus paljastaa kaiken olevan tylsää bulkkikamaa. Samoja malleja käytetty miljoonaan kertaan ja kaikki henki ja elämä loistaa poissaolollaan. Kaupunki on tylsä ja kuollut, pieni tuppukylä, jossa ei juuri kukaan asu tai liiku. Todella surullinen toteutus, en tiedä mihin kaikki kehitysvuodet on kulutettu. Mitään interaktiivista ei ole, mikään tai kukaan ei reagoi mihinkään ja pelimaailma on staattinen.
Pelin juoni ja skriptatut tehtävät ovat ihan ok kamaa ja laadullisesti hyviä verrattuna muuhun taustaan. Mutta avoimen maailman ollessa kyseessä ei pääjuoni kauaa lämmitä.
On kyllä kumma miten tämä peli jakaa mielipiteet. Omasta mielestäni toteutus on hieno eikä tunnu lainkaan kuolleelta tai bulkkikamalta. Eri kaupunginosien elämänmeno välittyy hienosti - esim. Pacifican karibialainen tunnelma on hyvin tehty samoin kuin Japantownissa vieraillessa tulee ihan Tokio-fiilikset. En mitenkään pystyisi kuvailemaan toteutusta "todella surulliseksi".
Ei tämän pelin välttämättä ole tarkoituskaan olla mikään GTA-hiekkalaatikko, vaan juonellinen roolipeli avoimessa maailmassa. Siinä kategoriassa peli on loistava.
Kuinkas noi viholliset skaalautuu? Kaupungissa alueittain, oman levelin mukaan, tarinan etenemisen mukaan, vai miten? Tuntuu tulevan turhan kovia jätkiä vastaan aika pian. Tosin olen itse vielä aika pihalla tässä pelissä.
On kyllä kumma miten tämä peli jakaa mielipiteet. Omasta mielestäni toteutus on hieno eikä tunnu lainkaan kuolleelta tai bulkkikamalta. Eri kaupunginosien elämänmeno välittyy hienosti - esim. Pacifican karibialainen tunnelma on hyvin tehty samoin kuin Japantownissa vieraillessa tulee ihan Tokio-fiilikset. En mitenkään pystyisi kuvailemaan toteutusta "todella surulliseksi".
Ei tämän pelin välttämättä ole tarkoituskaan olla mikään GTA-hiekkalaatikko, vaan juonellinen roolipeli avoimessa maailmassa. Siinä kategoriassa peli on loistava.
Veikkaisin että porukka on pettynyt ihan vain sen takia, mitä pelin devaajat ovat itse sanoneet siitä minkälainen kaupunki ja NPC, AI yms. pitäisi pelissä olla.
Jossain vaiheessa kyvyt ja vahingon teko menevät ohi vihujen kestosta, ei hätää. Omasta mielestäni aika aikaisessa vaiheessa. Ehkä joskus The Heist -tehtävän jälkeen rupesi pääsemään kujalle pelistä ja vihut alkoivat kaatua tehokkaammin.
On kyllä kumma miten tämä peli jakaa mielipiteet. Omasta mielestäni toteutus on hieno eikä tunnu lainkaan kuolleelta tai bulkkikamalta. Eri kaupunginosien elämänmeno välittyy hienosti - esim. Pacifican karibialainen tunnelma on hyvin tehty samoin kuin Japantownissa vieraillessa tulee ihan Tokio-fiilikset. En mitenkään pystyisi kuvailemaan toteutusta "todella surulliseksi".
Ei tämän pelin välttämättä ole tarkoituskaan olla mikään GTA-hiekkalaatikko, vaan juonellinen roolipeli avoimessa maailmassa. Siinä kategoriassa peli on loistava.
Vahva sama. Upeesti nuo kaupunginosat on duunattu ja vielä kun oli lukenu niistä ennakkoon ja ties vähän niiden ilmapiiristä. Tosi tunnelmallista ja oma meno eri mestoissa, npc tyylit vaihtelee kiitettävästi, autot on omaleimaisia (joskin sais vielä enempi olla vaihtelua automalleissa). Eihän tätä voi ees verrata perinteisiin copypaste-open worldeihin mitä nykyisin suolletaan pääosin ulos. Arkkitehtuuri ja tyyli aivan omaa luokkaa ja minusta ainaki vaistoo et on nähty kerrankin moiseen vaivaa.
Act 2 alkoi eilen, ja onhan tämä ihme sekoilua ollut. Peli sinällään pyörii ihan pelattavasti, mutta itse olen ollut ihan pihalla mitä tässä tapahtuu ja pitäisi tehdä.
Esim kameran hakkeroitua, se menee pois päätä hetkeksi ja alkaa taas skannailemaan ja ukko on tulessa? Eikä se Braindancekaan oikein auennut...
Ehkä tämä tästä.
Huvittava bugi oli, kun tietty henkilö antaa omasta päästään modulin, niin tyyppi veti pistoolin korvastaan ja antoi sen
Act 2 alkoi eilen, ja onhan tämä ihme sekoilua ollut. Peli sinällään pyörii ihan pelattavasti, mutta itse olen ollut ihan pihalla mitä tässä tapahtuu ja pitäisi tehdä.
Esim kameran hakkeroitua, se menee pois päätä hetkeksi ja alkaa taas skannailemaan ja ukko on tulessa? Eikä se Braindancekaan oikein auennut...
Ehkä tämä tästä.
Huvittava bugi oli, kun tietty henkilö antaa omasta päästään modulin, niin tyyppi veti pistoolin korvastaan ja antoi sen
Kamerat (ja turretit) kannattaa laittaa friendly modeen, tai sitten ohjauskonsolista napsauttaa ne pois päältä. Tossa hackissa on joku aikaraja, jonka jälkeen ne menee takas päälle (jollain perkeillä sai pidennettyä).
Sitä tässä oon miettinyt, että kuinka moni niistä, jotka sanoo tuon olevan sekavaa oikeasti jaksaa sisäistää ne keskustelut tai lukea kaikki tiedot tehtävistä..? Itellä ei kuitenkaan ole ollut ongelmaa pysyä kärryillä (nyt karvan vajaa 40h pelattu), vaikka olen enimmäkseen keskittynyt sivutehtäviin.
Mielestäni tämä on juuri sitä mitä ropeissa pitääkin olla; joutuu seuraamaan missä mennään ja miksi, eikä vaan räiskiä menemään miten sattuu - tai toki niinkin voi pelata, mutta sitten on turha ihmetellä jos ei juoni avaudu.
Suurin syy miksi tää peli joudutaan väkisin tekemään vuoden 2013 raudalle on se, että jokun bisnestyyppi johdossa, joka ei ymmärrä tekniikkaa on keksinyt, että hei tän pelin pitää pyöriä ikivanhalla raudalla, koska me tehdään silleen enemmän rahaa. Seurauksena on täysi shit show, koska oikeesti noiden ei olisi ikinä pitänyt luvata, että tää peli pyörii muullakin kun noilla uusilla konsoleilla, jossa on tehokkaampaa rautaa.
Todennäköisesti tässä käy kuten näissä kuvioissa aina syylliset etsitään koodaajista, jotka on tehneet yötä päivää hommia eikä siitä bisnestyypistä kuka kehitteli idean se bisnestyyppi todennäköisesti on niin pihalla tekniikasta, että ei edes kykene hahmottamaan asioita edes sen verran, että ymmärtäisi olevansa syyllinen asiaan.
Peliä lähdettiin tekemään aikana jolloin ei oltu vielä kuultukkaan uusista konsoleista. Lisäksi sen olisi pitänyt valmistua jo aikaa sitten jolloin ei olisi yhtään uutta konsolia ollut ulkona muutenkaan. Vähän hullunkurista siis sanoa, että olisi pitänyt tehdä vain uusille konsoleille ja syyllisenä joku pukuherra. Me emme tiedä mitä siellä on tapahtunut tuotannossa ja miksi lopputulos on mitä se on, mutta täysin käsittämättömään kuntoon ovat pelin saaneet niille alustoille mille sitä kuitenkin lähdettiin tekemään. Puhutaan niin järkyttävästä määrästä pelaajia ja konsoleita, että kyllä se peli sinne on alunperin suunnattu.
Ei tämän pelin välttämättä ole tarkoituskaan olla mikään GTA-hiekkalaatikko, vaan juonellinen roolipeli avoimessa maailmassa. Siinä kategoriassa peli on loistava.
Tosin tuo avoin maailma itsessään on aika tylsä, koska ei siellä mitään tapahdu. Parhaan pelikokemuksen tuntuu saavan, kun käyttää vaan fast travelia ja menee tehtävästä toiseen. Ainakin itestä tuntuu, että tää peli ois voinut olla paljon parempi, jos siitä olisi tehty suoraan vaan se putkijuoksu.
Ite ainakin tuli juostua (joo, pääsiassa nimenomaan juoksin ja fast travellasin, koska ajaminen tuntuu niin uskomattoman kauhealta) ympäri kaupunkia tappamassa pahiksia, että sai nopsaan street crediä, niin aika tajuttoman tylsä tuo avoin maailma siinä on. Kaupungissa ei vaan tapahdu yhtään mitään, vaan kaikki "eventit" on laitettu sinne jo valmiiksi.
Vajaa 30 tuntia tullut pelattua. Alkaa moti loppumaan pelata tarinaa loppuun kun on bugia jokaisessa käänteessä vastassa.
Peli kaipasi selvästi vielä ainakin vuoden lisää devausta ja nuo kauheat PS4/Xbone versiot olisi pitänyt täysin tiputtaa pois tuettujen listalta, tämä lastgen/"nextgen" sekasoppa ei auttanut ketään.
Hyppäsin peliin lähes täysin sokkona (en katsonut ainuttakaan mainosta, striimiä, traileria tai hype-eventtiä) ja silti jäi jotenkin pettynyt maku.
Odotin edes jonkintasoista laatujulkaisua, mutta riman alle mentiin pahasti. GTA3 pleikka kakkosella tuntui dynaamisemmalta open-world kokemukselta kuin tämä.
Tähän saakka on ainakin viisi kertaa tullut vastaan pelin rikkova quest-bugi jossa on joko täytynyt hylätä koko questilinja tai ladata save koko questin alusta, eli tunti-pari aikaa hukkaan. Syö motia aika lujaa.
Täytyy koittaa tänään vetää tuo pääjuoni loppuun, se on tässä kohtaa ainoa jäljelle jäänyt mielenkiinto. Panamin sivustooria pelasi kanssa ihan mielellään kauniiden maisemien vuoksi.
IGN antoi PS4/Xbone versiolle 4/10. Ja täysin ansaitusti. CD Project paljastui kusetusfirmaksi, enkä ainakaan itse tule tästä pelistä maksamaan mitään.
Olisi mukava tietää mitä kulissien takana on oikeasti tapahtunut kun ovat tuommoisen raakileen laittaneet ulos, varsinkin Witcher 3:n jälkeen. Varmaan itsellä lähtee peli suoraan refundiin ja odotellaan vuosi pari jos saisivat vaikka tehtyä pelin loppuun asti niitten luvattujen ominaisuuksien kanssa..
"The updated policy lets you refund a product up to 30 days after purchase, even if it was downloaded, launched, and played. Yes, you read that correctly."
"The updated policy lets you refund a product up to 30 days after purchase, even if it was downloaded, launched, and played. Yes, you read that correctly."
Testasin eilen tuoa hex editti CPU fixiä. Prossun köyttöasteet nousi kyllö selvästi ja V:n asunnon ulkopuolella aiemmin ilmaantuneet FPS dropit ja GPU usagen laskeminen hävisi. Eli jotain hyötyö kyllä on tuolla 3700x:llä myös.
Tosin sen Victorin pajan viereinen tori on edelleen liikaa ja FPS droppaa jonnekkin 55:n pintaan ja gpu usage putoaa jonnekkin 85%:n. Testasin vielä huvikseni ilman hex edittiä, niin tuossa kohtaa on ihan sama, onko se päällö vai ei. Eli joissain kohdin HEX editistä on hyötyä tolla 8 ytimisellä Ryzenilla ja toisissa paikoissa ihan sama perffi, oli päällä tai ei.
GPU memory poolin nosto kyllä toi myös jonkun verran lisää FPS:ää GPU bound tilanteisiin.
Hitto että toi avoin maailma tuntuu ankealta, autot liikkuu raiteilla, npc:t liikkuu raiteilla, mikään ei tunnu elävältä eikä kenenkään kanssa ole mitään interaktiota. Voit hyppiä jengin päällä, kävellä suoraan päin eikä mitään tapahdu. Tulee mieleen joku 2000-luvun alun peli jossa ensimmäisiä avoimia kaupunkeja.
Tykkään silti kovasti mutta ehkä omat odotukset oli hieman liian kovat
Tajusin muuten ottaa vsyncin pois päältä kun näytön Freesync näyttäisi pitävän repeilyn poissa (tai sitten joku muu syy) ja FPS nousi aika reilusti, nyt voi ottaa pois ton suttuisen DLSS:n pois ja ruudunpäivitys pysyy kohdillaan. Paaaljon mukavampi pelata.
No aika paljon suhruisempi on ilman DLSS. maassa on koko ajan semmonen "elävä" pikseliverkko siinä päällä, kun katsoo vähänkään kauemmaksi. Pelin TAA toteutus on kyllä surkea ja DLSS piilottaa sen aiheuttamaa pintojen "elämistä" aika paljonkin.
Ultra performance on ainoa DLSS asetus, joka selvästi sumentaa kuvaa.
Veikkaisin että porukka on pettynyt ihan vain sen takia, mitä pelin devaajat ovat itse sanoneet siitä minkälainen kaupunki ja NPC, AI yms. pitäisi pelissä olla.
Tämähän se on mikä porukkaa eniten hiertää. Ja hiukan itseäkin.
Ihan varsin hyvä peli Cyberpunk on, ei siitä käy kieltäminen (Jos ei huomioda bugeja ollenkaan). Tehtävät ovat olleet pääosin varsin erinomaisia, mutta joku tuossa vaan mättää itseä. Monesta asiasta tulee mieleen vain keskeneräisyys ja hätäinen fiksaus.
No aika paljon suhruisempi on ilman DLSS. maassa on koko ajan semmonen "elävä" pikseliverkko siinä päällä, kun katsoo vähänkään kauemmaksi. Pelin TAA toteutus on kyllä surkea ja DLSS piilottaa sen aiheuttamaa pintojen "elämistä" aika paljonkin.
Ultra performance on ainoa DLSS asetus, joka selvästi sumentaa kuvaa.
Ite taas olen huomaavinani päinvastaisen efektin, DLSS:n kanssa kaikki pinnat varsinkin viistosta katsottuna on ihan suttuisia. Sitten tietty oma hahmo valikoissa ja peilissä on huvittavan alhaisella resoluutiolla kuten myöskin jotkut objektit pelimaailmassa.
Läpikäveltävät NPC:t ovat vähän häiritseviä. Ensin juoksentelin vastaantulijoita ja samaan suuntaan lyllertäjiä väistellen, kunnes tajusin, että eivät nekään väistä minua. Vaan kävelevät läpi. Vain silloin tällöin joku läpijuostu läskiperse saattaa huutaa jotain tai olla jopa läpäisemätön este, mutta ei puhettakaan, että törmäilystä uhkaisi eskaloitua käkättimeen saanti.
Vuorovaikutus NPC:en kanssa on muutenkin näemmä vain skriptiin perustuvaa. Randomin gangbangerin kohtaamisessa saatetaan tarjota F-napilla puhumista, mutta mitään ei tapahdu. Jään kaipaamaan RDR 2:n Greet ja Antagonize -valintoja.
Onhan tässä muuten paljon ideaa, enkä ole tuomitsemassa - toistaiseksi kokemus on silti pääosin positiivinen. Vaikka vähän on sekava ja turhan monitasoinen tuo skills-perks -valintahässäkkä ja siihen päälle aseiden ja cyberwaren modit. Tuhkakuppien, nitojien ja pahvikorttien jatkuva loottaus ei myöskään jaksa innostaa enää kovin pitkään, kohta antaudun FLiNGin trainerille ja teen pienen ylimääräisen tilisiirron.
No aika paljon suhruisempi on ilman DLSS. maassa on koko ajan semmonen "elävä" pikseliverkko siinä päällä, kun katsoo vähänkään kauemmaksi. Pelin TAA toteutus on kyllä surkea ja DLSS piilottaa sen aiheuttamaa pintojen "elämistä" aika paljonkin.
Ultra performance on ainoa DLSS asetus, joka selvästi sumentaa kuvaa.
DLSS toteutus ei ole aivan oikein tehty, kun post-processing efektit pitäisi laittaa vasta DLSS passin jälkeen ja ilmeisesti ainakin film grain tulee ennen sitä, jolloin film grain päällä DLSS on todella suttuinen.
Tuntuu siltä että jotain tapahtui CD Project Red:ssä viime vuosina. Management vaihtui? Senior devaajia ja/tai pelisuunnittelijoita marssi ulos?
Yleensähän pelit tehdään heikoimman alustan ehdoilla ja sitten PC versioon ripotellaan ylimääräistä herkkua päälle. Nyt tuntuu siltä että peli tehtiin täysin RTX PC:n ehdoilla ja sitten se lineaarisesti revittiin alas jotta se edes buuttaisi last gen konsoleilla ja pysyisi edes kohtuu vakaana. Parin vuoden takaisessa E3 demossa peli oli vähemmän visuaalisesti näyttävä. Ihan kuin huolellisesti tehty viimeistelty tuote olisi vaihdettu mahdollisimman näyttävään ja visuaalisesti edistukselliseen peliin hinnalla millä hyvänsä.
Olisiko käynyt ns. klassiset eli bisnes-managerit ja markkinointityypit alkoivat kesken kehityksen pudottamaan uusia vaatimuksia ja poistamaan vanhoja featureita, koska "uusi visio". Sitten osaava väki kyllästyi perseilyyn ja jätti firman ja tilalle hommattiin tusinatekijöitä jotka suostuvat crunch-tunteihin eivätkä ala väittämään vastaan managereille? Eli sama mitä Roviolle tapahtui.
Tuntuu siltä että jotain tapahtui CD Project Red:ssä viime vuosina. Management vaihtui? Senior devaajia ja/tai pelisuunnittelijoita marssi ulos?
Yleensähän pelit tehdään heikoimman alustan ehdoilla ja sitten PC versioon ripotellaan ylimääräistä herkkua päälle. Nyt tuntuu siltä että peli tehtiin täysin RTX PC:n ehdoilla ja sitten se lineaarisesti revittiin alas jotta se edes buuttaisi last gen konsoleilla ja pysyisi edes kohtuu vakaana. Parin vuoden takaisessa E3 demossa peli oli vähemmän visuaalisesti näyttävä. Ihan kuin huolellisesti tehty viimeistelty tuote olisi vaihdettu mahdollisimman näyttävään ja visuaalisesti edistukselliseen peliin hinnalla millä hyvänsä.
Olisiko käynyt ns. klassiset eli bisnes-managerit ja markkinointityypit alkoivat kesken kehityksen pudottamaan uusia vaatimuksia ja poistamaan vanhoja featureita, koska "uusi visio". Sitten osaava väki kyllästyi perseilyyn ja jätti firman ja tilalle hommattiin tusinatekijöitä jotka suostuvat crunch-tunteihin eivätkä ala väittämään vastaan managereille? Eli sama mitä Roviolle tapahtui.
Kyllähän tuolla on melkein pakko ollut jotain tapahtua taustoissa. Jos vertaa mitä kaikkea CDPR lupaillut ja puheli pelistä viimeisen kahden vuoden aikana ja mitä lopulta tuli ulos, niin onhan se ero järkyttävän suuri ja en ole yhtään yllättynyt pettyneiden määrästä.
Puhumattakaan kaikista lapsuksista mitä siellä on jäänyt, millä porukka saanut pelin toimimaan paremmin (kuten Hex muutos mikä täälläkin pyörinyt)
Tuntuu siltä että jotain tapahtui CD Project Red:ssä viime vuosina. Management vaihtui? Senior devaajia ja/tai pelisuunnittelijoita marssi ulos?
Yleensähän pelit tehdään heikoimman alustan ehdoilla ja sitten PC versioon ripotellaan ylimääräistä herkkua päälle. Nyt tuntuu siltä että peli tehtiin täysin RTX PC:n ehdoilla ja sitten se lineaarisesti revittiin alas jotta se edes buuttaisi last gen konsoleilla ja pysyisi edes kohtuu vakaana. Parin vuoden takaisessa E3 demossa peli oli vähemmän visuaalisesti näyttävä. Ihan kuin huolellisesti tehty viimeistelty tuote olisi vaihdettu mahdollisimman näyttävään ja visuaalisesti edistukselliseen peliin hinnalla millä hyvänsä.
Olisiko käynyt ns. klassiset eli bisnes-managerit ja markkinointityypit alkoivat kesken kehityksen pudottamaan uusia vaatimuksia ja poistamaan vanhoja featureita, koska "uusi visio". Sitten osaava väki kyllästyi perseilyyn ja jätti firman ja tilalle hommattiin tusinatekijöitä jotka suostuvat crunch-tunteihin eivätkä ala väittämään vastaan managereille? Eli sama mitä Roviolle tapahtui.
Todennäköisesti last-gen konsoleiden CPU:t ja erittäin hidas tallennusmedia eivät riitä Cyberpunkin pyörittämiseen mitenkään päin. Yrittivät liikaa ja PS4/Xbone versiot olisi pitänyt perua, sillä niitä tuskin on mahdollista saada pyörimään ilman vieläkin massiivisempaa karsimista.
Kyllähän tuolla on melkein pakko ollut jotain tapahtua taustoissa. Jos vertaa mitä kaikkea CDPR lupaillut ja puheli pelistä viimeisen kahden vuoden aikana ja mitä lopulta tuli ulos, niin onhan se ero järkyttävän suuri ja en ole yhtään yllättynyt pettyneiden määrästä.
Puhumattakaan kaikista lapsuksista mitä siellä on jäänyt, millä porukka saanut pelin toimimaan paremmin (kuten Hex muutos mikä täälläkin pyörinyt)
Tuo pelin SMT-käyttäytymisen editointi hidastaa peliä joillain prosessoreilla ja vakioasetukset noudattavat AMD:n ohjeita. Varmaan QA:ssa ollut isompiakin ongelmia pohdittavana ja tuon testaaminen on saattanut vain mennä ohi. Onko kukaan muuten kokeillut, mitä tuo tekee Intelillä?
Peli on nyt pelattu läpi. Vajaa 80h mittarissa ja sain koluttua nomadin loppuja läpi useamman kappaleen. Pienimuotoinen spoiler loppuun liittyen:
Vaikuttaisi siltä, että vaihtoehdot voivat haarautua vielä päätason valintojen jälkeenkin, en ole vielä testannut.
En tehnyt kaikkea sivuaktiviteettia, niissä oli vähän liikaa semmoista tyhjänpäiväistä puuhastelua että kaikkea olisin halunnut kerralla viedä maaliin. Sivutehtävissä oli kyllä hetkensä, mutta ne parhaat hetket hautautuivat siihen suureen massaan sitä geneeristä neutralisoi tuo/varasta tuo/tökkää johto tonne-kaavan sekaan. Kyllästyin myöskin siihen jatkuvaan puhelimen pirinään...
En onnekseni kokenut mitään peliä rikkovia bugeja. Visuaalisia bugeja ilmaantui ajoittain, mutta kohtuuden rajoissa kuitenkin. Yleisenä mietteenä pelistä on, että kiire ja ahkera materiaalin leikkuu näkyy. Voisi varmaan syyttää tätä multiplatform toteutusta, joka on vienyt resursseja toteuttaa muita tavoitteita loppuun? Ristiriitainen fiilis, kun pelissä tuntuu ajoittain samalla se CDPR kädenjälki ja huoli, josta niin innostuin Witcherien myötä, kontrastina siihen miten moni asia tuntuu vain unohtuneen prioriteeteista kokonaisuudessaan, tai heitetty paikalleen puolivillaisesti vain jotta voidaan sanoa sen olevan siellä.
CDPR:n krooninen ylityöskentely on varmaan vienyt osaavia henkilöstöresurssejakin, joka näkyy huojuvassa laadussa.
Immersiosta: En tosiaankaan välitä siitä, että pääseekö jokaiselle nakkikiskalle käymään haaskaamaan aikaansa, ei tässä tarvita Yakuzan kamurochon tasoista puuhastelun määrää kuitenkaan. Edes tavallisten NPC:iden kanssa ei tee mieli rupatella. Mutta se, ettei koko kaupungissa ole mahdollisuutta touhuta likipitäen mitään töidesi ohella, on kieltämättä erikoista. Luulisi että parturillekkin olisi töitä riittänyt. Ei sen puoleen, bugin johdosta oma V:ni oli peilin edessä joka tapauksessa kalju joka kerta, joten väliäkö tuolla mikä hiustyyli oli valittuna. Kaupungissa on tyyliin kaksi huoraa ja kovasti mainostetut braindancet ovat jätetty vain tarinapuolelle. NPC:t haahuilevat päämäärättömästi, usein vaikuttaa siltä että kiertävät kehää. NPC:t eivät edes hae sateensuojaa, mihin jopa Witcher 3:ssa pystyttiin. Onhan näitä...
Sitten vielä se tekninen puoli. Kaukaisuudessa olevat pahviautot, autot/esineet/ihmiset jotka materialisoituvat tyhjästä melko lyhyen etäisyyden päähän syövät immersiota. Voisihan näitä nillittää, mutta en usko että toisin tähän mitään lisää mitä muut ovat jo sanoneet.
Pelasin itse hakkeri/stealth/nonlethal tyylillä. Voisin sanoa tähän liittyvien mekanismien olevan varsin keskinkertaisia, semmoisia "toimivia", jotka ei myöskään sykähdytä. Vaikka ampumista joutui käyttämään muutamaan otteeseen, niin en siihen kehityspisteitä käyttänyt, joten kokemus voi olla täysin eri kuin siihen speksanneilla hahmoilla. Tosin en saanut mitään palkintoa nonlethalina peluusta. Ehkä peli ei ole tarpeeksi hyvässä kunnossa, että kaikki rekisteröityisi oikein. Jos kahden käden nonlethal vasara voi pamauttaa pään tai raajoja irti, niin onko varmuutta että yhden käden sähköpatukalla hakkaaminen laskisi sen enempää oikein.. Muutenkin tuntuu että se roolipelipuoli on laitettu takapenkille tässä, enkä saanut mielikuvaa että taustastani tahi valinnoistani oli hyötyä saati haittaa.
Päätarina ja siihen liittyvät hahmot ovat se asia, jotka pelastavat kokemuksen itselleni.
Onneksi omat odotukseni olivat verrattain maltilliset, ikuinen pessimisti kun olen. En odottanut edes Witcher 3 tasoa, ja hyvä niin - ei tämä sinne pääse millään. Tosin on hyvä muistaa että pelasin W3:sta vasta pari vuotta myöhemmin sen julkaisusta, joten bugit olivat pitkälti liiskattu jo silloin.
Cyberpunk-teemaisia pelejä tehdään kuitenkin valitettavan vähän, joten annan suoraansanoen anteeksi paljon jo pelkästään sen vuoksi. CP2077 täyttää riittävän monta ruksia cyberpunk-maailman teemoista, joten kunhan CDPR saa korjattua peliään, niin eiköhän tämä silloin tule olemaan kouluarvosanan 8(+) arvoinen suoritus. Nyt annan sille 7½.
Tosin tuo avoin maailma itsessään on aika tylsä, koska ei siellä mitään tapahdu. Parhaan pelikokemuksen tuntuu saavan, kun käyttää vaan fast travelia ja menee tehtävästä toiseen. Ainakin itestä tuntuu, että tää peli ois voinut olla paljon parempi, jos siitä olisi tehty suoraan vaan se putkijuoksu.
Ite ainakin tuli juostua (joo, pääsiassa nimenomaan juoksin ja fast travellasin, koska ajaminen tuntuu niin uskomattoman kauhealta) ympäri kaupunkia tappamassa pahiksia, että sai nopsaan street crediä, niin aika tajuttoman tylsä tuo avoin maailma siinä on. Kaupungissa ei vaan tapahdu yhtään mitään, vaan kaikki "eventit" on laitettu sinne jo valmiiksi.
Omasta mielestäni yksi parhaista puolista tässä pelissä on seikkailla ympäri upeasti toteutettua ympäristöä ja tehdä sivutehtäviä. Putkijuoksu ei tätä mahdollistaisi joten sikäli avoin maailma tuo itselleni tähän peliin paljon lisää. Fast travelia en ole käyttänyt kertaakaan, sillä prätkällä (kannatta ostaa se Akira-pyörä) on hauska ajella PC:llä ympäri kaupunkia.
En oikein ymmärrä, että mitä siellä kaupungissa pitäisi "tapahtua"? Mielestäni siellä tapahtuu ihan tarpeeksi, sivutehtäviä on joka kulmalla ja ne on yleisesti ottaen tosi hyvin käsikirjoitettu. Toisaalta en GTA:ssakaan ymmärtänyt vaikka parturissa käymisen hienoutta, keilaamista tai biljardin pelaamista, itselleni ne eivät ole oleellisia tälläisessä pelissä.
Tuollainen kehitystapa on mielestäni täysin ahterista ja hidastaa tekniikan kehittymistä, kun pelejä tehdään vanhan tuhnuraudan rajoitusten mukaisesti. Onneksi tässä pelissä on selvästi menty PC edellä.
En onnekseni kokenut mitään peliä rikkovia bugeja. Visuaalisia bugeja ilmaantui ajoittain, mutta kohtuuden rajoissa kuitenkin. Yleisenä mietteenä pelistä on, että kiire ja ahkera materiaalin leikkuu näkyy. Voisi varmaan syyttää tätä multiplatform toteutusta, joka on vienyt resursseja toteuttaa muita tavoitteita loppuun? Ristiriitainen fiilis, kun pelissä tuntuu ajoittain samalla se CDPR kädenjälki ja huoli, josta niin innostuin Witcherien myötä, kontrastina siihen miten moni asia tuntuu vain unohtuneen prioriteeteista kokonaisuudessaan, tai heitetty paikalleen puolivillaisesti vain jotta voidaan sanoa sen olevan siellä.
CDPR:n krooninen ylityöskentely on varmaan vienyt osaavia henkilöstöresurssejakin, joka näkyy huojuvassa laadussa.
Tämä itseäkin ihmetyttää, että mitähän tuossa on kehityksen aikana tapahtunut. Minulla on sellainen tunne, että tuo prologikin on muuttunut useamman kerran ja jotenkin parsittu kasaan. Monessa kohden joutuu ihmettelemään uskomattoman hienoa ja näyttävää kohtausta mahtavalla sisällöllä, joka sitten töksähtää heti seuraavaan kohtaukseen?
Omasta mielestäni yksi parhaista puolista tässä pelissä on seikkailla ympäri upeasti toteutettua ympäristöä ja tehdä sivutehtäviä. Putkijuoksu ei tätä mahdollistaisi joten sikäli avoin maailma tuo itselleni tähän peliin paljon lisää. Fast travelia en ole käyttänyt kertaakaan, sillä prätkällä (kannatta ostaa se Akira-pyörä) on hauska ajella PC:llä ympäri kaupunkia.
En oikein ymmärrä, että mitä siellä kaupungissa pitäisi "tapahtua"? Mielestäni siellä tapahtuu ihan tarpeeksi, sivutehtäviä on joka kulmalla ja ne on yleisesti ottaen tosi hyvin käsikirjoitettu. Toisaalta en GTA:ssakaan ymmärtänyt vaikka parturissa käymisen hienoutta, keilaamista tai biljardin pelaamista, itselleni ne eivät ole oleellisia tälläisessä pelissä.
Itse hieman samoilla linjoilla, en ole oikein koskaan ymmärtänyt peleissä parturissa käyntiä tms. Ehkä johtuu siitä, etten oikein jaksa panostaa edes pelihahmon ulkonäköön, statsit määrää, ulkonäkö on täysin toissijaista. Ehkä pelaan roolipelejä siis väärin.
Muutaman tunnin kokeilulla tuntuisi olevan hauskaa hupia, tosin hiomatonta sellaista. Jotenkin tuntuu että CDPR ei ole oikein saanut askelmerkkejä sopimaan tämän kanssa toistaiseksi. Witcher 3 oli kuitenkin kolmas "yritys" pelisarjan kanssa, joten saatiin paremmin hiottu kokonaisuus. Katsotaan fiilikset Cyberpunkin kanssa 30h jälkeen, yleensä sellainen sopiva peliaika sanoa pelistä enemmän kokonaisuutena.