Cyberpunk 2077

Siis tottakai PC versiosta saa paremman. Mitä tarkoitin oli se että kun peliä ei voi tehdä täysin PC:n ehdoilla niin täyttä PC:n potentiaalia ei tulla saamaan käyttöön. En tarkoita lineaarisia parannuksia kuten resoluutiota, textuureja jne. vaan esim. että millainen maailma, millaiset fysiikat, millainen määrä yhtäaikaisia "tapahtumia" jne. pelistä löytyy.

Nyt kun näyttää sille että cyberpunk on leivottu PC edellä niin vanhemmat konsolit eivät yksinkertaisesti kykene järkevällä kuvanlaadulla ja FPS renderöimään noin monimutkaisia "skenejä" mitä peli tarjoaa. Jos Cyberpunk olisi tehty PS4 ja Xbox One mielessä ja siitä sitten leivottu PC:lle niin peli todennäköisesti olisi reilusti paremman näköinen PC:llä, mutta pelimaailma olisi todennäköisesti yksinkertaisemman ja vaatimattomamman näköinen kaikilla alustoilla.
No miten se tehdään PC:n ehdoilla? Jos nyt otetaan se ikuisuuskysymys eli Steamin käyttäjätutkimus käyttöön, niin: 35% käyttäjistä on 6 ydintä tai enemmän koneessaan (44% 4 corea), näistä pitäisi vielä vähentää ne joilla ei ole HT/SMT. Eniten käytetty kortti on edelleen 1060. Jos lasketaan että otetaan mukaan vaikka vain ne joilla on sanotaan 1660 tai vastaava kortti, niin me saadaan luvuksi jotain tyyliin 20-30%. Eli aika tavalla tuo sama luku kuin käyttäjistä joilla on 6 tai enemmän ytimiä. Koska me voidaan aika luotettavasti tuosta laskea, että se skaalautuu koko PC käyttökunnalle, niin kuinka mystisen kovaa peliä sinä olisit rakentamassa? Pelin mikä toimii tyyliin 5% käyttäjistä? 10%? Siinä on se käyttäjäkunta jolle edes voit yrittää myydä sen pelisi. Sitten sinun pitäisi vielä saada se myytyä riittävän isolle osalle noista käyttäjistä, että saat edes kehityskustannukset takaisin. Aika mahdoton tehtävä tämä mystinen super pelin tekeminen PC:lle.

Ja ettei mene ihan OT:ksi, niin en usko hetkeäkään, että Cyberpunk on tehty PC:t edellä. Osa on tokikin, kyse on vain siitä, että sieltä on pitänyt puskea keskeneräinen tuote liian nopeasti ulos. Kyllä ne sen konsoliversion vielä korjaa.
 
Viimeksi muokattu:
Pelin mikä toimii tyyliin 5% käyttäjistä? 10%? Siinä on se käyttäjäkunta jolle edes voit yrittää myydä sen pelisi. Sitten sinun pitäisi vielä saada se myytyä riittävän isolle osalle noista käyttäjistä, että saat edes kehityskustannukset takaisin. Aika mahdoton tehtävä tämä mystinen super pelin tekeminen PC:lle.

Kyllähän sitä voi yrittää myydä vaikka kenelle. Juurihan CDPR näytti mallikkaasti miten myydään peliä vanhoille konsoleille vaikka se ei niillä oikeasti kunnolla toimi. Ihan yhtä lailla sitä voi sanoa että "it runs suprisingly well even with 5-10 year old graphics cards" ja senkun käärii massit taskuun.

Cyberpunk sai kehityskustannukset takaisin jo ennakkomyynneillä.
 
Kannattaisi miettiä näitä asioita ennen kuin menee mainosmiesten ansaan ja hankkii tuollaisen onnettoman matalaruutunäytön.

Mistäs SINÄ voisit tietää, mitä ensisijaista käyttöä varten olen helvetin hyvän näyttöni hankkinut. Et mistään.

Toki rasteroinnin kanssakin voisi rendata kuvan ensin tasoon ja sitten tehdä sen perään erillisen perspektiivikorjauksen sille kaarevalle ruudulle, mutta se sekä hidastaisi että sumentaisi kuvaa.

Ja tosiaan perspektiivillisesti korrektin kuvan piirtäminen kaarevalle ruudulle vaatii kuitenkin aina sekä tiedon ruudun kaarevuudesta että sen koon ja katsojan silmien etäisyyden suhteesta.

Olet TÄYSIN väärillä jäljillä. Ruudun kaarevuudella ei ole pelin FOV-kokemuksen kanssa mitään tekemistä.
 
Kun katsoo tuota XSS ja XO vertailu videota niin en muista milloin 30fps olisi näyttänyt noin sulavalta:


Xbox one: Just kill me already
 
Miten tämän pelin maailma/kaupunki vertautuu Witcher 3:n maailmaan ja esim. Novigradiin?
 
Onhan tuo NPC tekoäly ja reagoimattomuus vähän rupuista tässä kyllä, mutta kun asennoituu tähän enemmän pelinä simun sijaan, niin ei se nyt niin häiritse. Toki Esim. RDR2:ssa NPC:t reagoi todella paljon realistisemmin hahmoon, mutta niiden NPC:n määrä onkin aika helvetisti pienempi, joten tuommoinen parempi AI on huomattavasti helpompi toteuttaa.

Kyllä tuolla kaupungilla on silti ihan kiva pyöriä upeita mestoja ihailemassa ja samalla tutkia niitä kartassa näkyviä "random" eventtejä ja sivutehtäviä.
 
Melko junttimainen näkökulma jos ulkonäön perusteella teet päätöksen kuka osaa koodata ja kuka ei.
Noh jos matematiikka ja tilastotieteet on junttimaisia juttuja niin ok. Sukupuolella ja koodaamistaidolla/ammatilla on erittäin vahva korrelaatio keskenään.

Tosin nyt kyse ei edes ollut siitä vaan lähinnä tein huomion kuinka moni firman tyyppi on nostanut kytkintä niistä ajoista lähtien kun firma vielä shippasi toimivaa softaa. Olisi pitäny arvata että jollain menee tästäkin kuppi nurin.

Vaikka itse tykkään pelistä niin on tämä bugisuudessaan ja resurssien rohmuamisessa mahdollisesti koko modernin pelihistorian suurin farssi. Itse en viim 30v ajalta muista että AAA-sarjassa olisi näin rikkinäinen peli viety tuotantoon.
 


Tässä on hyvä modi jos tykkäätte visuaalisuudesta nauttia cyberpunkin teeman mukaisesti.
 
Miten tämän pelin maailma/kaupunki vertautuu Witcher 3:n maailmaan ja esim. Novigradiin?
Molemissa vartijat/poliisit ovat overpower(punainen pääkallo) pelaajaan nähden.

Witcherissä ei sen maailman staattisuus niin hyppinyt silmille kun tämän pelin kohdalla mutta witcherissä oli paikkoja että riippujen pelaajan tekemistä päätöksistä tehtävissä niin NPC huutelivat geraltille "haista vi*tu" tai sitten päin vastaista "kuinka päiväsi on mennyt/mitä kuuluu"

Jos pintapuolisesti katsoo Night Citya ja pelanut lähes 40h aja minulla on vielä ACT 2 alkamassa eli sama kuin 11h kohdalla niin onhan tuo kaupungin suunnittelu hienoa että joka paikassa tuntuu olevan erilaisuuttaa, slummeista ja vaikka mihin.

Eli puitteet ovat ehdottomasti sitä AAA luokkaa mutta se sisältö vuorovaikutuksien kanssa jää vain niin vähäiseksi mutta onneksi sentää tekemistä riittää ja välillä on todellakin mielenkiintosta tekemistä mutta ne vain pitää löytää kartalta tai sitten puhelin roskapostista.

Tässä suhteessa omaan makuun Witcher 3 toimi paremmin koska tuntui että joka toisen nurkan takana odotti elämää isompi seikkailu ja itselläni ei ole ollut kuin muutama vasta tässä 40h aikana mitä en ole kartalta katsonut.

Edit:
Mitä olisin halunut että olisi saanut ostettua jonkun kannettavan soittimen missä voisi kuunella kävelessä pelinmusiikkia tai korjatkaa jos olen väärässä ja saa ostettua.
 
Viimeksi muokattu:
Jooh eipä ihme että peli on vähän rikki kun koodaajat on vaihtuneet "voimaantujiin" ja some-expertteihin.
Toi nyt on tarkoitushakuista hevonkakkaa. CDPR kasvanut aika paljon Witcher 1 ajoista, nykyään kaikkiaan kai jotain 1000 työntekijää ja tuo oikeanpuoleinen kuva on naistenpäivän kunniaksi otettu firman naispuolisista työntekijöistä jota sitten jotkut jakaa jonain "todisteena" että tästä syystä nyt olisi pelien laatu laskenut kun "ei tytöt tajuu peleistä mitään" tms.
 
FO76 onneksi en ole pelannut, enkä aio pelata, muta tässä reilu 20v pc peliajalta, on niitä keskeneräisiä ja pelintappaja bugisia pelejäkin ollut.
Tosin tää cp77 kyllä on varmasti yksi pahimmista. Silti, mitään kaatumisia tai peli jumiin bugeja ei ole mulla ollut, muutaman kerran joutunut ottamaan aikaisemman saven.
Veikkaan kyllä että vuosienkin päästä tämä ei ole täysin korjattu, on tässä valtavasti tekemistä.
Pelin pääpaino ei kyllä ole taisteluissa, teknisesti ne on kehnoja.
Peli viihdyttää yhä, mutta bugit ja keskeneräisyys syö kyllä immersiota, oma peli alkaa olla lopuillaan ja tekisi mieli pelata uudestaan eri tavalla ja tehdä enemmän sivutehtäviä, mutta jos odottelis että peliä korjataan enemmän, alkaa jo pikkasen kyllästyttämään, joten rushinu vähän loppua kohden. Pelin story on kyllä yksi parhaiten maistuivmmista.

Vinks peliin: Johnny antaa sulle oman sidemissionin jossain vaiheessa, kannattaa todellakin tehdä tämä, yksi pelin hauskimmista kohtauksista tähän mennessä. tässäkin oli varmaan pari eri vaihtoehtoa tehdä, mutta ei jaksanut sen kummemmin niin menin vähän violent tavalla tämänkin.
 
Fallout 76 julkaistiin vuonna 2018.
Samaan sarjaan menee Fallout New Vegas, osittain myös Fallout 3, 4, Elder Scrollseista Skyrim jne... Bethesdan pelit ylipäätään. Ei ne julkasussa kaunista katsottavaa ole kun kaikki venyy ja paukkuu. Siinä mielessä tää ei oo mitenkään erilainen, paitsi et konsoliversiot on lähestulkoon pelikelvottomia, mikä on tässä julkasussa se kaikista isoin asia.

Ei se kuitenkaan mitään uutta ole et pusketaan bugista peliä ulos ennenku pitäis ja sitten korjataan ajan myötä. Tilanne on vaan tässä erilainen johtuen siitä et ne konsoliversiot on täyttä paskaa, sekä sen takia et tätä on moni odottanut ku kuuta nousevaa ja odotukset oli täysin epärealistisia. Sit kun julkkarissa tarjoillaan bugista peliä joka ei vastaakkaan niitä täysin epärealistisa odotuksia, niin seurauksenahan on tää julkinen lynkkaus mikä nyt näkyy. Eikä siinä, onhan noi konsoliversioiden nykytila ihan täysin käsittämätön asia et miten ne on kehdattu julkasta tollasenaan, enkä ihmettele et niistä annetaan nyt refundeja. Siellä ollaan johtoportaassa haluttu saada joulumarkkinoilta isot tulot ja lopputulos on nyt tämä, kehittäjillehän tässä ei sanavaltaa olla kauheasti annettu ja niillä on varmasti ollu tiedossa ettei tää vielä valmis ole julkasuun. Julkasivat silti, ja lopputulos on se et PC:llä tää on hikiseen pelattava jos koneesta löytyy RTX-kortti jolla saa DLSS päälle, muut sitten joutuukin vähän kärsimään.

Eipä tähän voi oikeen muuta todeta ku sen et toivottavasti sukeltava osake toimii kannustimena jatkossa muillekin firmoille siinä ettei julkasta keskeneräsiä pelejä millon huvittaa isompien tuottojen toivossa. Vielä parempi ois se et oppisivat sen et projektien julkistaminen 8v ennen julkasua on pitkälti vaan negatiivinen asia, sillä 8 vuoden aikana ihan käsittämättömän moni kerkee luoda täysin epärealistiset odotukset päässään sille pelille. Ei siinä, kyllä sitä markkinointiakin rummutettiin vähän siihen suuntaan et jumalpeli olis tulossa kaikilta osa-alueilta.
 
Onko epärealistista odottaa niitä ominaisuuksia mitä luvataan? Tuossa olet kyllä ihan oikeassa että joillain hype on lähtenyt ihan käsistä, mutta itse odotin semmoista peliä minkä CDPR lupasi.
Ei tietenkään, vaikkakin jos pysähty hetkeks miettimään minkä skaalan peli tää on ja mitä ollaan luvattu, niin aika nopeasti heräs ajatus et onkohan näissä lupauksissa jotain pientä lapinlisää. Ei se kuitenkaan sitä tosiasiaa muuta et asioita luvattiin, muttei toimitettu.
 
Tuntuu, että kaikki nämä "random" eventitkin on kovakoodattu maailmaan, eli jengiläiset hoippuvat aina samassa paikassa. Esim. lahtasin jonkun autoillaan hengaavan jengin kerralla, kävin vieressä kuppilassa välillä, ja palasin autolleni, niin jengiläiset oli palanneet tismalleen samaan kohtaan autojensa kera. Eikä mitään muistikuvia, että olisin kavereita lahdannut 5 min takaperin. Samat poliisit tuntuu myös suorittavan aina samoissa kohdissa tutkimuksiaan ja esim. koputtelemassa naapurituvan oveen 24/7. Ja kun menet liian lähelle mulkoilemaan mitä helkkaria sitten tutkivat, niin kuulaa tulee päin näköä. Eikä tähän auta, että interaktiivisuus näissä on luokkaa 0, joten vaihtoehtoina joko itse aloitat kuulasodan tai sitten NPC:t avaavat tulen, kun menet lähelle kekkaroimaan.

GTA V:ssä tuntui maailmassa tapahtuvan vain kertakaikkiaan paljon enemmän, ja ainakaan kuvakulmaa pyörittäessä ihmiset & autot, eivät ainakaan spawnanneet heti uusiksi. Ei tästä nyt toki mitään GTA jatkoa olisi toivonutkaan, mutta silti odotuksia oli, että 7 vuodessa olisi saatu aikaan enemmän ja otettu kehityksen askelia. Sidequestejä toki kartalla on paljon, mutta ei tämä mielestäni pelasta ajatusta avoimesta maailmasta - osittain tehtävien toistavuudenkin vuoksi.

PS. asiasta kolmanteen onko kukaan testaillut erilaisia ReShade konfiguraatioita? Nexusmodsissa näyttäisi ainakin useampaa löytyvän. Pienillä fps-uhrauksilla voisi varmaan päästä tuosta maailman "hämyisyydestä" eroon?

Jep... Esimerkiksi, olen pelannut Stalkerit läpi ja vaikka ne monen täällä mielestä varmaan aika kökköjäkin tekeleitä, niissä oli se fiilis että maailmassa on jonkinlainen oma "naturaali" luonnonkiertonsa. Niissä pelaajana minulla oli vahva läsnäolon tuntu siitä että todellakin hahmo vaikutti asioihin (vaikkei näin toki ollut mutta edes se illuusio onnistuttiin luomaan) ja muu maailma touhusi juttujaan. En muista tarkallaan oliko jo ensimmäisessa Stalkerissa AI-systeemi, jossa npc:t osasi touhuta omia juttujaan. Eli jos ajatellaan että noinkin iäkkääseen peliin saatiin suhteellisen kunnianhimoista yritystä npc:n touhuihin niin kyllähän tämä CP2077 pettymys on. Kaupunki on hieno, mutta hyvin pian aistii että aika rajattu, enemmänkin vain päältä kaunis kakku.

Stalkerista ;
""NPCs have a variety of behaviours. While you can be reasonably sure that mutants are largely aggressive and see you as little more than food, the other humans in The Zone are far more complex. "

Tietysti kaupungissa on paljon ihmisiä eikä voi suoraan verrata peliin jossa pienempiä porukoita hajallaan. Stalkerin npc:t myös sekoilivat ja olivat välillä sitä sun tätä ai:nsa kanssa. Mutta pääasia ettei käynyt tylsäksi. Voisi se CP:n ai-systeemi siis olla parempi. Onhan tätä nyt hemmetti soikoon 8 vuotta työstetty, ainakin. Mutta vahva 7/10 peli tämä on, ei lähellekään Witcher 3 omissa kirjoissani kuitenkaan. Ihan mielellään tätä pelailee :)
 
Jotenkin kummastuttaa kun osa niin haukkuu tätä peliä foorumeilla. Parissa-kolmessa päivässä tullut pelattua 24 tuntia ja tehtävät maistuu hyvin. Jotain RDR kakkosta pelasi varmaan vuodessa saman verran eikä sitä ole koskaan jaksanut pelata loppuun asti. Aika vähän loppuunsa ollut bugeja PC versiossa. Auto ollut tallennuksen jäljiltä osin maan alla ja "Keanu-efekti" jäi ruutuun kiinni yhdesssä tehtävässä ennen kuin tallensi ja latasi sen uudelleen. Lisäksi pieniä assettien lataus- ja fysiikkabugeja tulee aina välillä. Ei mitään kovin vakavaa, mutta kannattaa ehkä välillä tallentaa varmuuden vuoksi. Jos katsoo tästä pelin alkua jostain streamaajilta niin ei paljon kannata pistää sille arvoa. Ei varmasti ole osanneet sisäistää pelin mekaniikoita vielä siinä vaiheessa ja peli voi herkkähermoisella mennä tympeäksi kun ei tajua päivittää aseita ja hahmoa. Ja kaikista paras on kun yleisesti luullaan että hakkeroinnit pelaajaa kohtaan on bugi. Kannattaa vähän tarkkailla tehtävälistalta että onko siinä mainittu very high punaisella, että kannattaako ensin tehdä jotain muuta että taidot saa nostettua. Aika penseää jyystää jotain yli-level vihollista miljoona lippaallista varmaan.
 
Onko muilla ollut pelissä dynaamista sään vaihtelua (sumuisuutta, sadetta, ukkosmyrskyä tms.). Itse en huomannut sadetta kuin vain scriptattuna yhteen alkupään tehtävään missä saavuttiin Night Cityyn, muuten en ole kertaakaan sadetta kohdannut pelissä. Sumuakin esiintyy vain tietyissä paikoissa ja se on niissä aina päällä tai tuommosta höyryä. Ukkosta tai myrskyjä en ole kohdannut. Happosateetkin näyttäis olevan leikattu pois pelistä. Harmittaa kyl hieman pettyä tähän cut-content määrään.
 
Ne "assault in progress"-tehtävät on tosiaan respawnaavia tehtäviä, menet pois niin kohta voit tappaa saman jengin uudestaan.
Mutta ne "who knows what you might find" on kertaluonteisia sivutehtäviä joissa sulle soitetaan jonkun fixerin toimesta ja ne markkerit katoavat kartalta kun ne on tosiaan kerran tehny.
 
Onko epärealistista odottaa niitä ominaisuuksia mitä luvataan? Tuossa olet kyllä ihan oikeassa että joillain hype on lähtenyt ihan käsistä, mutta itse odotin semmoista peliä minkä CDPR lupasi.

Musta pelit kannattaa arvioida ihan vaan peleinä ilman että niitä yrittää suhteuttaa markkinointiin ja hypetykseen. Olisi kiinnostava lukea tätä ketjua, jos kukaan ei olisi kuullut mitään pelistä ennen julkaisua ja tämä olisi indiepeli tuntemattomalta uudelta pelifirmalta. Bugeja olisi, mutta mitenköhän muu suhtautuminen muuttuisi siitä, mitä ketjussa nyt kirjoitetaan? Veikkaan, että aika paljon.
 
Onko muilla ollut pelissä dynaamista sään vaihtelua (sumuisuutta, sadetta, ukkosmyrskyä tms.). Itse en huomannut sadetta kuin vain scriptattuna yhteen alkupään tehtävään missä saavuttiin Night Cityyn, muuten en ole kertaakaan sadetta kohdannut pelissä. Sumuakin esiintyy vain tietyissä paikoissa ja se on niissä aina päällä tai tuommosta höyryä. Ukkosta tai myrskyjä en ole kohdannut. Happosateetkin näyttäis olevan leikattu pois pelistä. Harmittaa kyl hieman pettyä tähän cut-content määrään.
Olen sattumanvaraisesti törmännyt sumuun, sateeseen ja happosateeseen. Kaliforniassahan tuppaa olemaan aurinkoista keskimäärin..
 
Jep... Esimerkiksi, olen pelannut Stalkerit läpi ja vaikka ne monen täällä mielestä varmaan aika kökköjäkin tekeleitä, niissä oli se fiilis että maailmassa on jonkinlainen oma "naturaali" luonnonkiertonsa. Niissä pelaajana minulla oli vahva läsnäolon tuntu siitä että todellakin hahmo vaikutti asioihin (vaikkei näin toki ollut mutta edes se illuusio onnistuttiin luomaan) ja muu maailma touhusi juttujaan. En muista tarkallaan oliko jo ensimmäisessa Stalkerissa AI-systeemi, jossa npc:t osasi touhuta omia juttujaan. Eli jos ajatellaan että noinkin iäkkääseen peliin saatiin suhteellisen kunnianhimoista yritystä npc:n touhuihin niin kyllähän tämä CP2077 pettymys on. Kaupunki on hieno, mutta hyvin pian aistii että aika rajattu, enemmänkin vain päältä kaunis kakku.

Stalkerista ;
""NPCs have a variety of behaviours. While you can be reasonably sure that mutants are largely aggressive and see you as little more than food, the other humans in The Zone are far more complex. "

Tietysti kaupungissa on paljon ihmisiä eikä voi suoraan verrata peliin jossa pienempiä porukoita hajallaan. Stalkerin npc:t myös sekoilivat ja olivat välillä sitä sun tätä ai:nsa kanssa. Mutta pääasia ettei käynyt tylsäksi. Voisi se CP:n ai-systeemi siis olla parempi. Onhan tätä nyt hemmetti soikoon 8 vuotta työstetty, ainakin. Mutta vahva 7/10 peli tämä on, ei lähellekään Witcher 3 omissa kirjoissani kuitenkaan. Ihan mielellään tätä pelailee :)
Olen yrittänyt katsoa pelivideoita, koska ei en ole ostamassa ennen kuin on patchattu, niin kyllähän Witcherin maailma tuntuu ihan toiselta niiden NPC:iden osalta. Ne murisee, haukkuu, eivät tykkää kun niihin törmää, ne jatkuvasti puhuu siellä ja se puheensorina täyttää kadut. Ihan sama millainen kylä se on. Lapset leikkii jne. Onko se sitten parempi/huonompi, niin sehän on jokaisen itse päätettävissä, mutta kyllähän se luo kuitenkin sinne ihan erilaisen fiiliksen. Katsoin tuossa myös Assassins Creed Unityä (2014) jossa jos joku muistaa oli todella paljon porukkaa kaduilla ja se kulutti aikanaan paljon tehoa siihen ja se puheensorina oli jatkuvaa. Ei siinäkään kauheasti voi mitään "tehdä" kaupungissa, toki siellä on niitä random tappeluita yms. mutta se fiilis mikä siitä ihmismassasta tulee on, että siellä tapahtuu, se kaupunki elää. Cyberpunkissa tuntuu, että ne NPC:t vaan seisoo tai kävelee johonkin. Kukaan ei sano mitään, myyjät ei edes yritä myydä mitään. Hahmot on kuin jotain helvetin zombeja jotka vaan laahustaa ympäriinsä. Tuntuu kuin puolelta hahmoista puuttuisi niiden ääninäyttelyt. Sitten taas osa selvästi niin tekee eli ihan kuin kaikki tavara ei vaan olisi mukana julkaisussa. Ne scriptatut setin taas on sitten ihan hyviä tyyliin nuudelibaarin poliisit keskustelemassa, mutta niiden edessä myyjä puhelin korvalla ei edes puhu siihen. CDPR osaa luoda elävän maailman ja sen on jokainen itse voinut kokea Witcherissä, en yhtään ihmettele, että sen jälkeen ei kaikille ihan uppoa.
 
Viimeksi muokattu:
Musta pelit kannattaa arvioida ihan vaan peleinä ilman että niitä yrittää suhteuttaa markkinointiin ja hypetykseen. Olisi kiinnostava lukea tätä ketjua, jos kukaan ei olisi kuullut mitään pelistä ennen julkaisua ja tämä olisi indiepeli tuntemattomalta uudelta pelifirmalta. Bugeja olisi, mutta mitenköhän muu suhtautuminen muuttuisi siitä, mitä ketjussa nyt kirjoitetaan? Veikkaan, että aika paljon.
Eli mielestäsi jollekkin 10 hengen indiefirmalle tulisi asettaa sama rima ja vaatimukset kuin 1000 hengen yritykselle jossa on vuosikymmenen edestä kokemusta? Kyllähän tämä ihan pelinä arvostellaan. Tämä arvostellaan pelinä jonka on tehnyt hyvästä laadusta tunnettu studio, joten hyvää laatua saa myös odottaa. Eri asia olisi jos CDPR olisi itse vaikka sanonut tekevänsä peliä pienemmällä porukalla ja kertonut sen olevan vaikka joku kokeellinen tuotos.

Enhän minä nyt uutta odottamaani elokuvaakaan mene katsomaan ja sen ollessa sysipaska lohduta itseäni "noh olihan tämä nyt parempi kuin mitä itse olisin tehnyt."
 
Ne "assault in progress"-tehtävät on tosiaan respawnaavia tehtäviä, menet pois niin kohta voit tappaa saman jengin uudestaan.
Mutta ne "who knows what you might find" on kertaluonteisia sivutehtäviä joissa sulle soitetaan jonkun fixerin toimesta ja ne markkerit katoavat kartalta kun ne on tosiaan kerran tehny.
GIG tehtävät respawnaa myös, niitä näyttää olevan rajoitettu määrä koska tuli jo vastaan tilanne jossa siellä asunnon lähellä tarjottiin samaa tehtävää uudelleen.
 
Musta pelit kannattaa arvioida ihan vaan peleinä ilman että niitä yrittää suhteuttaa markkinointiin ja hypetykseen. Olisi kiinnostava lukea tätä ketjua, jos kukaan ei olisi kuullut mitään pelistä ennen julkaisua ja tämä olisi indiepeli tuntemattomalta uudelta pelifirmalta. Bugeja olisi, mutta mitenköhän muu suhtautuminen muuttuisi siitä, mitä ketjussa nyt kirjoitetaan? Veikkaan, että aika paljon.

En luultavasti olisi ostanut kuudenkympin indiepeliä tuntemattomalta uudelta pelifirmalta.
 
Onko kukaan vielä kysynyt Gigantista miten suhtautuvat fyysisen kopion (ps4) palautukseen? Olen vähän siinä rajoilla yrittäisikö lähteä palauttamaan peliä vai odottaisiko tulevia patcheja / hamaa tulevaisuutta, kun mahdollisuus hankkia ps5 taloon. Pelin maailma, juoni ja yms. vaikuttaa hyvältä, mutta itse pelaaminen kyllä melkoisen tahmaista ja grafiikan kanssa paikoitellen aika isoja ongelmia.
 
Eli mielestäsi jollekkin 10 hengen indiefirmalle tulisi asettaa sama rima ja vaatimukset kuin 1000 hengen yritykselle jossa on vuosikymmenen edestä kokemusta? Kyllähän tämä ihan pelinä arvostellaan.

Kyllä, ihan samalla tavalla odotan peliltä sisältöä ja nautintoa oli valmistaja iso tai pieni. Samalle asteikolle ne pelit menevät ja en kuluta aikaani paskan pelin kanssa vaikka firma olisi kuinka pienellä budjetilla saanut sen aikaan. Tässä tapauksessa näyttää siltä, että annetaan haukkuja lupausten pettämisestä, ei niinkään paskasta pelistä (poislukien tietenkin bugit).
 
Olen yrittänyt katsoa pelivideoita, koska ei en ole ostamassa ennen kuin on patchattu, niin kyllähän Witcherin maailma tuntuu ihan toiselta niiden NPC:iden osalta. Ne murisee, haukkuu, eivät tykkää kun niihin törmää, ne jatkuvasti puhuu siellä ja se puheensorina täyttää kadut. Ihan sama millainen kylä se on. Lapset leikkii jne. Onko se sitten parempi/huonompi, niin sehän on jokaisen itse päätettävissä, mutta kyllähän se luo kuitenkin sinne ihan erilaisen fiiliksen. Katsoin tuossa myös Assassins Creed Unityä (2014) jossa jos joku muistaa oli todella paljon porukkaa kaduilla ja se kulutti aikanaan paljon tehoa siihen ja se puheensorina oli jatkuvaa. Ei siinäkään kauheasti voi mitään "tehdä" kaupungissa, toki siellä on niitä random tappeluita yms. mutta se fiilis mikä siitä ihmismassasta tulee on, että siellä tapahtuu, se kaupunki elää. Cyberpunkissa tuntuu, että ne NPC:t vaan seisoo tai kävelee johonkin. Kukaan ei sano mitään, myyjät ei edes yritä myydä mitään. Hahmot on kuin jotain helvetin zombeja jotka vaan laahustaa ympäriinsä. Tuntuu kuin puolelta hahmoista puuttuisi niiden ääninäyttelyt. Sitten taas osa selvästi niin tekee eli ihan kuin kaikki tavara ei vaan olisi mukana julkaisussa. Ne scriptatut setin taas on sitten ihan hyviä tyyliin nuudelibaarin poliisit keskustelemassa, mutta niiden edessä myyjä puhelin korvalla ei edes puhu siihen. CDPR osaa luoda elävän maailman ja sen on jokainen itse voinut kokea Witcherissä, en yhtään ihmettele, että sen jälkeen ei kaikille ihan uppoa.
Torikauppiaitakin on keneltä voi ostaa safkaa, eilen törmäsin tälläseen.
 


Joku on löytänyt viitteitä, että poliisilla olisi olemassa AI, mutta jostain syystä se ei toimi tällä hetkellä

Torikauppiaitakin on keneltä voi ostaa safkaa, eilen törmäsin tälläseen.
Kyllähän tässä taitaa molemmissa näkyä se, että kyllä niitä juttuja siellä on, eli periaatteessa lupailee ihan hyvää jatkossa sen suhteen, että voivat saada korjattua. Eivät vaan ole ehtineet joten pitänyt sitten vaan vetästä sieltä missä aita matalin kun käsketty saamaan ulos päivään X mennessä. Varmaan toi poliisien spawnaaminen ja ylivoimaisuuskin liittyy asiaan kun eivät ole ehtineet saamaan niille jahtausta päälle, niin eivät ole voineet tehdä monimutkaisempaa systeemiä. Purkalla sitten poliisit ylivoimaisiksi ja spawnaamaan pelaajan luokse. Kertoohan sekin paljon, että pelissä on kuitenkin poliisien kanssa ne tähdet eli selvästi on tarkoitus ollut tuoda GTA jne. tyylistä poliisia sinne missä se wanted kasvaa ja poliisin kanssa voi mähistä.
 
Kyllä, ihan samalla tavalla odotan peliltä sisältöä ja nautintoa oli valmistaja iso tai pieni. Samalle asteikolle ne pelit menevät ja en kuluta aikaani paskan pelin kanssa vaikka firma olisi kuinka pienellä budjetilla saanut sen aikaan. Tässä tapauksessa näyttää siltä, että annetaan haukkuja lupausten pettämisestä, ei niinkään paskasta pelistä (poislukien tietenkin bugit).

Kuuluisa esimerkki No Man's Sky. Sekö ei ollut indiestudion peli? Sekö ei saanut paskaa niskaansa lupausten rikkomisesta? Aivan, aivan...

Nimenomaan, ihan samalla tavalla niitä kohdellaan. Jos lupailet kuun taivaalta ja toimitat kasan jotain aivan muuta, niin kyllä siinä tulee ihan ansaitusti lokaa niskaa oli kyseessä sitten indiepelitalo tai isompi studio.
 
Onko kukaan päässyt tuonne pohjoisessa öljykentillä sijaitsevalle No Entry alueelle myöhemmin pelissä? Ja mites tuo vasemmalla kartassa/lännessä sijaitseva saari, pääseekö sinne pelin edetessä? Vai ovatko vain laitettu karttaa komistamaan ja suurentamaan, mutta eivät ole oikeasti edes pelialuetta...
 
Kuuluisa esimerkki No Man's Sky. Sekö ei ollut indiestudion peli? Sekö ei saanut paskaa niskaansa lupausten rikkomisesta? Aivan, aivan...

Nimenomaan, ihan samalla tavalla niitä kohdellaan. Jos lupailet kuun taivaalta ja toimitat kasan jotain aivan muuta, niin kyllä siinä tulee ihan ansaitusti lokaa niskaa oli kyseessä sitten indiepelitalo tai isompi studio.

Jos tarkkaan luet aiemmat viestini, niin nimenomaan tästä puhun: eli millainen vastaanotto olisi Cyberpunkilla (tai No Man's Skyllä) jos arvioijalla EI olisi mitään ennakko-odotuksia ja hypetekijää. Se mua kiinnostaa.

Eli peli on paska, jos sille luvataan liikoja, vaikka se olisi kuinka helvetin hyvä?
 
Vittumaisin bugi on kyllä se vitun random kuoleminen. En tajua mikä on ongelma mutta lähestulkoon aina jos kiipeän jonkin tietynlaisen asian päälle niin hahmo vaan randomisti kuolee täysistä HP:stä.

En ihan satavarmaksi voi sanoa, mutta syypää ainakin suurimpaan osaan omista moisista kuolemista tuntuu olevan se, että kävelee jonkun pikkuroskan päältä. Niiden fysiikat on rikki tai jotain.

mutta niiden NPC:n määrä onkin aika helvetisti pienempi

Mutta toisaalta, tarviiko tässä pelissä niitä npc:itä olla niin tuhottomasti? Itse mieluummin ottaisin vähemmän ja AI:n kera kuin näitä nykyisiä paljon. Eikä AI:n tartte olla mitään huippuluokkaa, joku gta-tason AI tekis kaupungista jo elävän oloisen. Ja jossain kohdissa, missä pitää vähän näyttää, että on täällä ihmisiä, voi heittää näitä raiteilla liikkuvia autoja ja jalankulkijoita sekaan.
 
Eli peli on paska, jos sille luvataan liikoja, vaikka se olisi kuinka helvetin hyvä?

Ei toki. Mutta jos luvataan liikoja, niin ei sovi myöskään ihmetellä sitä että siitä tulee sitten myös sitä paskaa ja kritiikkiä niskaan. Minä en tässä ketjussa esimerkiksi ole kauheasti "paska peli" huuteluja nähnyt? Pystytkö sinä osoittamaan montakin viestiä jossa näin sanotaan? Olen varmaan itse yksi ns. äänekkäimistä kritisoijista, eli olen täällä avoimesti nostanut esiin mielipiteitäni tietyistä asioista tähän peliin liittyen ihan julkaisupäivästä lähtien. Mutta olenko sanonut peliä paskaksi? Ei, en ole. Kirjoitin pienimuotoisen arvostelunkin jonka löydät täältä; Cyberpunk 2077 (11/77)

Kuten siitä arvostelusta näkee, annoin pelille 6/10 ja 7/10 sitten kun/jos bugit siloitellaan pois. Mielestäni 7/10 ei ole millään mittapuulla "paskan" pelin arvosana. Olenko pettynyt peliin? Kyllä. Onko tämä GOTY itselleni? Ei todellakaan. Kovana open-world pelien ystävänä juuri ne tietyt asiat mitä tästä luvattiin ja maailman staattisuus vain valitettavasti tiputtavat oman mielenkiintoni tätä kohtaan niin alas, että ei tämä mikään erityisen hyväkään peli ole mielestäni. Tarkoittaako se kuitenkaan sitä että peli olisi paska? Ei, ei se sitä tarkoita.

Onko siis tarkoituksenasi sanoa että peliä ei saisi kritisoida, vai missä sinä näet niitä paskan pelin huutelijoita tällä foorumilla?
 
Tuli pelattua peli läpi, torstai ja perjantai ilta, tällä viikolla eilinen ilta ja tämä ilta. Yhteensä n. 21h. Tosi vaikeeta niputtaa yhteen, omasta mielestä pelinä ihan hyvä, mutta tarina ontuva. Vaikea myös sanoa paljonko oli oikeasti valintaa mukana omassa lopussa. Kouluarvosanana (4-10) antaisin pelille ehkä 8.5, tarinalle korkeintaan 7.5. Tehtävät oli ihan hyviä ja hauskoja pelata, kunhan tavallaan unohti tarinan, joka kulki putkessa ja jossa näki 3 askelta eteenpäin. Pelasin hardilla, ja peli oli tajuttoman helppo. Vaikka oma tyyppi oli lähinnä quickhack specattu, pomotappeluissa tuli lähinnä kuoltua kerran että näki mitä se tekee. Myös ~perjantaina suht alussa saatu sniperi kulki mukana kirjaimelliesti koko pelin, ja sillä oli tajuttoman helppoa vetää pelin yhtään vaikeammat kohdat läpi loppua myöten. Ainoa yllättävä asia ja samalla vittumaisin asia oli Johnny, koitin olla spoilaantumatta pelistä yhtään, en katsonut trailereita tai mitään. Tiesin että "keanu on pelissä". Vitutti joka kerta kun pomppasi ruudulle, ja pelin pelaamisessa tavoite päästä siitä eroon mahdollisimman nopeasti. Lopputulemana peli läpi lvl 19, n. 21 tunnissa.

Sitten vaan pitäisi päättää, lataanko tallennuksen ja pelaan sidejobit läpi, odotanko pelin korjaukset ja alotan myöhemmin uuden hahmon, vai katsonko suosiolla loput youtubesta.

Summasummarum: vaikein vaikeustaso toivottavasti oikeasti edes vähän haastava, hardi naurettavan helppo jopa alilevusena. Peli ihan hyvä, tarina ontto.
 
Musta pelit kannattaa arvioida ihan vaan peleinä ilman että niitä yrittää suhteuttaa markkinointiin ja hypetykseen. Olisi kiinnostava lukea tätä ketjua, jos kukaan ei olisi kuullut mitään pelistä ennen julkaisua ja tämä olisi indiepeli tuntemattomalta uudelta pelifirmalta. Bugeja olisi, mutta mitenköhän muu suhtautuminen muuttuisi siitä, mitä ketjussa nyt kirjoitetaan? Veikkaan, että aika paljon.
Tässä ehkä se syy, että itellä maistunut hyvin yli 44h edestä tähän mennessä; katsoin ainoastaan sen Mantis blade muija teaserin ja Keanun videon ennen pelaamista, enkä seurannut markkinoitihehkutusta tai muuta hypetystä, niin ollut mitään kuvitelmia jeesuspelistä tms. :D
 
Mutta jos luvataan liikoja, niin ei sovi myöskään ihmetellä sitä että siitä tulee sitten myös sitä paskaa ja kritiikkiä niskaan

Mua siis kiinnostaa, millaisen arvion peli saisi kun sitä ei verrata kuvitteelliseen lääh-puuh-jumalpeliin, jota ei koskaa tullut ja sitten revitään pelihousuja pettyneenä leuka rinnassa kun N vuoden odotus ei päätynytkään täydelliseen nirvanaan. Vaan sitä arvioitaisiin ihan vain pelinä, eikä pelinä joka ei täyttänyt odotusta X ja Y. Ei sen kummemmasta ole kyse. Jokainen saa toki valittaa ihan mistä syystä tahansa pelin huonoutta. Siitä ei ollut kyse.
 
Itse en koko Cyberpunkia ole seurannut laisinkaan. Trailerin sillon näin ja reevesin esittelyn kun kyseistä tilaisuutta katselin muista syistä. Pelin ostin vain kun halusin uutta open worldiä pelailla ja nähdä upeat grafiikat.

Kyllä minä petyin ihan ilman ennakko-odotuksia ja hypeäkin. Nimenomaan petyin open world pelinä siihen. Siis ihmisten/liikenteen vuoksi ja tuon järkyttävän ohjauksen/combatin, sekä ”rpg:n” osalta, koska ei sitä sit oikeasti ollutkaan.
Äänillään, grafiikaltaan jne vakuuttaa kyllä. Ja mulle on tarina toistaiseksi iskenyt myös.
 
Sinäänsä se todellinen arvio muodustuu vasta vuosien päästä. Jos ylipäätään peli muistetaan enää. Vähän nää ensimmäiset tunnelmat on aina sellaiseen tunteeseen perustuvaa, puolin ja toisin. Hirveästi en siis laittaisi arvoa mitä tästä nyt sanotaan.

Katotaan sitten kymmenen (tai kahden kymmenen) vuoden päästä kuinka moni vielä haluaa tätä pelata uudestaan.
 
Jääkö muilla välillä itemeitä johki maaha jumiin ettei saa poimittuu vaik mite pyöris ympäril ja vispais hiirtä?
Onneks ei oo mitää legendary/epiccei jääny mut rarei kyllä.. Muuteki tuntuu välil oleva vaikeuksii poimii tavaroita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 328
Viestejä
4 491 816
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom