Cyberpunk 2077

Onko epärealistista odottaa niitä ominaisuuksia mitä luvataan? Tuossa olet kyllä ihan oikeassa että joillain hype on lähtenyt ihan käsistä, mutta itse odotin semmoista peliä minkä CDPR lupasi.
Ei tietenkään, vaikkakin jos pysähty hetkeks miettimään minkä skaalan peli tää on ja mitä ollaan luvattu, niin aika nopeasti heräs ajatus et onkohan näissä lupauksissa jotain pientä lapinlisää. Ei se kuitenkaan sitä tosiasiaa muuta et asioita luvattiin, muttei toimitettu.
 
Tuntuu, että kaikki nämä "random" eventitkin on kovakoodattu maailmaan, eli jengiläiset hoippuvat aina samassa paikassa. Esim. lahtasin jonkun autoillaan hengaavan jengin kerralla, kävin vieressä kuppilassa välillä, ja palasin autolleni, niin jengiläiset oli palanneet tismalleen samaan kohtaan autojensa kera. Eikä mitään muistikuvia, että olisin kavereita lahdannut 5 min takaperin. Samat poliisit tuntuu myös suorittavan aina samoissa kohdissa tutkimuksiaan ja esim. koputtelemassa naapurituvan oveen 24/7. Ja kun menet liian lähelle mulkoilemaan mitä helkkaria sitten tutkivat, niin kuulaa tulee päin näköä. Eikä tähän auta, että interaktiivisuus näissä on luokkaa 0, joten vaihtoehtoina joko itse aloitat kuulasodan tai sitten NPC:t avaavat tulen, kun menet lähelle kekkaroimaan.

GTA V:ssä tuntui maailmassa tapahtuvan vain kertakaikkiaan paljon enemmän, ja ainakaan kuvakulmaa pyörittäessä ihmiset & autot, eivät ainakaan spawnanneet heti uusiksi. Ei tästä nyt toki mitään GTA jatkoa olisi toivonutkaan, mutta silti odotuksia oli, että 7 vuodessa olisi saatu aikaan enemmän ja otettu kehityksen askelia. Sidequestejä toki kartalla on paljon, mutta ei tämä mielestäni pelasta ajatusta avoimesta maailmasta - osittain tehtävien toistavuudenkin vuoksi.

PS. asiasta kolmanteen onko kukaan testaillut erilaisia ReShade konfiguraatioita? Nexusmodsissa näyttäisi ainakin useampaa löytyvän. Pienillä fps-uhrauksilla voisi varmaan päästä tuosta maailman "hämyisyydestä" eroon?

Jep... Esimerkiksi, olen pelannut Stalkerit läpi ja vaikka ne monen täällä mielestä varmaan aika kökköjäkin tekeleitä, niissä oli se fiilis että maailmassa on jonkinlainen oma "naturaali" luonnonkiertonsa. Niissä pelaajana minulla oli vahva läsnäolon tuntu siitä että todellakin hahmo vaikutti asioihin (vaikkei näin toki ollut mutta edes se illuusio onnistuttiin luomaan) ja muu maailma touhusi juttujaan. En muista tarkallaan oliko jo ensimmäisessa Stalkerissa AI-systeemi, jossa npc:t osasi touhuta omia juttujaan. Eli jos ajatellaan että noinkin iäkkääseen peliin saatiin suhteellisen kunnianhimoista yritystä npc:n touhuihin niin kyllähän tämä CP2077 pettymys on. Kaupunki on hieno, mutta hyvin pian aistii että aika rajattu, enemmänkin vain päältä kaunis kakku.

Stalkerista ;
""NPCs have a variety of behaviours. While you can be reasonably sure that mutants are largely aggressive and see you as little more than food, the other humans in The Zone are far more complex. "

Tietysti kaupungissa on paljon ihmisiä eikä voi suoraan verrata peliin jossa pienempiä porukoita hajallaan. Stalkerin npc:t myös sekoilivat ja olivat välillä sitä sun tätä ai:nsa kanssa. Mutta pääasia ettei käynyt tylsäksi. Voisi se CP:n ai-systeemi siis olla parempi. Onhan tätä nyt hemmetti soikoon 8 vuotta työstetty, ainakin. Mutta vahva 7/10 peli tämä on, ei lähellekään Witcher 3 omissa kirjoissani kuitenkaan. Ihan mielellään tätä pelailee :)
 
Jotenkin kummastuttaa kun osa niin haukkuu tätä peliä foorumeilla. Parissa-kolmessa päivässä tullut pelattua 24 tuntia ja tehtävät maistuu hyvin. Jotain RDR kakkosta pelasi varmaan vuodessa saman verran eikä sitä ole koskaan jaksanut pelata loppuun asti. Aika vähän loppuunsa ollut bugeja PC versiossa. Auto ollut tallennuksen jäljiltä osin maan alla ja "Keanu-efekti" jäi ruutuun kiinni yhdesssä tehtävässä ennen kuin tallensi ja latasi sen uudelleen. Lisäksi pieniä assettien lataus- ja fysiikkabugeja tulee aina välillä. Ei mitään kovin vakavaa, mutta kannattaa ehkä välillä tallentaa varmuuden vuoksi. Jos katsoo tästä pelin alkua jostain streamaajilta niin ei paljon kannata pistää sille arvoa. Ei varmasti ole osanneet sisäistää pelin mekaniikoita vielä siinä vaiheessa ja peli voi herkkähermoisella mennä tympeäksi kun ei tajua päivittää aseita ja hahmoa. Ja kaikista paras on kun yleisesti luullaan että hakkeroinnit pelaajaa kohtaan on bugi. Kannattaa vähän tarkkailla tehtävälistalta että onko siinä mainittu very high punaisella, että kannattaako ensin tehdä jotain muuta että taidot saa nostettua. Aika penseää jyystää jotain yli-level vihollista miljoona lippaallista varmaan.
 
Onko muilla ollut pelissä dynaamista sään vaihtelua (sumuisuutta, sadetta, ukkosmyrskyä tms.). Itse en huomannut sadetta kuin vain scriptattuna yhteen alkupään tehtävään missä saavuttiin Night Cityyn, muuten en ole kertaakaan sadetta kohdannut pelissä. Sumuakin esiintyy vain tietyissä paikoissa ja se on niissä aina päällä tai tuommosta höyryä. Ukkosta tai myrskyjä en ole kohdannut. Happosateetkin näyttäis olevan leikattu pois pelistä. Harmittaa kyl hieman pettyä tähän cut-content määrään.
 
Ne "assault in progress"-tehtävät on tosiaan respawnaavia tehtäviä, menet pois niin kohta voit tappaa saman jengin uudestaan.
Mutta ne "who knows what you might find" on kertaluonteisia sivutehtäviä joissa sulle soitetaan jonkun fixerin toimesta ja ne markkerit katoavat kartalta kun ne on tosiaan kerran tehny.
 
Onko epärealistista odottaa niitä ominaisuuksia mitä luvataan? Tuossa olet kyllä ihan oikeassa että joillain hype on lähtenyt ihan käsistä, mutta itse odotin semmoista peliä minkä CDPR lupasi.

Musta pelit kannattaa arvioida ihan vaan peleinä ilman että niitä yrittää suhteuttaa markkinointiin ja hypetykseen. Olisi kiinnostava lukea tätä ketjua, jos kukaan ei olisi kuullut mitään pelistä ennen julkaisua ja tämä olisi indiepeli tuntemattomalta uudelta pelifirmalta. Bugeja olisi, mutta mitenköhän muu suhtautuminen muuttuisi siitä, mitä ketjussa nyt kirjoitetaan? Veikkaan, että aika paljon.
 
Onko muilla ollut pelissä dynaamista sään vaihtelua (sumuisuutta, sadetta, ukkosmyrskyä tms.). Itse en huomannut sadetta kuin vain scriptattuna yhteen alkupään tehtävään missä saavuttiin Night Cityyn, muuten en ole kertaakaan sadetta kohdannut pelissä. Sumuakin esiintyy vain tietyissä paikoissa ja se on niissä aina päällä tai tuommosta höyryä. Ukkosta tai myrskyjä en ole kohdannut. Happosateetkin näyttäis olevan leikattu pois pelistä. Harmittaa kyl hieman pettyä tähän cut-content määrään.
Olen sattumanvaraisesti törmännyt sumuun, sateeseen ja happosateeseen. Kaliforniassahan tuppaa olemaan aurinkoista keskimäärin..
 
Jep... Esimerkiksi, olen pelannut Stalkerit läpi ja vaikka ne monen täällä mielestä varmaan aika kökköjäkin tekeleitä, niissä oli se fiilis että maailmassa on jonkinlainen oma "naturaali" luonnonkiertonsa. Niissä pelaajana minulla oli vahva läsnäolon tuntu siitä että todellakin hahmo vaikutti asioihin (vaikkei näin toki ollut mutta edes se illuusio onnistuttiin luomaan) ja muu maailma touhusi juttujaan. En muista tarkallaan oliko jo ensimmäisessa Stalkerissa AI-systeemi, jossa npc:t osasi touhuta omia juttujaan. Eli jos ajatellaan että noinkin iäkkääseen peliin saatiin suhteellisen kunnianhimoista yritystä npc:n touhuihin niin kyllähän tämä CP2077 pettymys on. Kaupunki on hieno, mutta hyvin pian aistii että aika rajattu, enemmänkin vain päältä kaunis kakku.

Stalkerista ;
""NPCs have a variety of behaviours. While you can be reasonably sure that mutants are largely aggressive and see you as little more than food, the other humans in The Zone are far more complex. "

Tietysti kaupungissa on paljon ihmisiä eikä voi suoraan verrata peliin jossa pienempiä porukoita hajallaan. Stalkerin npc:t myös sekoilivat ja olivat välillä sitä sun tätä ai:nsa kanssa. Mutta pääasia ettei käynyt tylsäksi. Voisi se CP:n ai-systeemi siis olla parempi. Onhan tätä nyt hemmetti soikoon 8 vuotta työstetty, ainakin. Mutta vahva 7/10 peli tämä on, ei lähellekään Witcher 3 omissa kirjoissani kuitenkaan. Ihan mielellään tätä pelailee :)
Olen yrittänyt katsoa pelivideoita, koska ei en ole ostamassa ennen kuin on patchattu, niin kyllähän Witcherin maailma tuntuu ihan toiselta niiden NPC:iden osalta. Ne murisee, haukkuu, eivät tykkää kun niihin törmää, ne jatkuvasti puhuu siellä ja se puheensorina täyttää kadut. Ihan sama millainen kylä se on. Lapset leikkii jne. Onko se sitten parempi/huonompi, niin sehän on jokaisen itse päätettävissä, mutta kyllähän se luo kuitenkin sinne ihan erilaisen fiiliksen. Katsoin tuossa myös Assassins Creed Unityä (2014) jossa jos joku muistaa oli todella paljon porukkaa kaduilla ja se kulutti aikanaan paljon tehoa siihen ja se puheensorina oli jatkuvaa. Ei siinäkään kauheasti voi mitään "tehdä" kaupungissa, toki siellä on niitä random tappeluita yms. mutta se fiilis mikä siitä ihmismassasta tulee on, että siellä tapahtuu, se kaupunki elää. Cyberpunkissa tuntuu, että ne NPC:t vaan seisoo tai kävelee johonkin. Kukaan ei sano mitään, myyjät ei edes yritä myydä mitään. Hahmot on kuin jotain helvetin zombeja jotka vaan laahustaa ympäriinsä. Tuntuu kuin puolelta hahmoista puuttuisi niiden ääninäyttelyt. Sitten taas osa selvästi niin tekee eli ihan kuin kaikki tavara ei vaan olisi mukana julkaisussa. Ne scriptatut setin taas on sitten ihan hyviä tyyliin nuudelibaarin poliisit keskustelemassa, mutta niiden edessä myyjä puhelin korvalla ei edes puhu siihen. CDPR osaa luoda elävän maailman ja sen on jokainen itse voinut kokea Witcherissä, en yhtään ihmettele, että sen jälkeen ei kaikille ihan uppoa.
 
Viimeksi muokattu:
Musta pelit kannattaa arvioida ihan vaan peleinä ilman että niitä yrittää suhteuttaa markkinointiin ja hypetykseen. Olisi kiinnostava lukea tätä ketjua, jos kukaan ei olisi kuullut mitään pelistä ennen julkaisua ja tämä olisi indiepeli tuntemattomalta uudelta pelifirmalta. Bugeja olisi, mutta mitenköhän muu suhtautuminen muuttuisi siitä, mitä ketjussa nyt kirjoitetaan? Veikkaan, että aika paljon.
Eli mielestäsi jollekkin 10 hengen indiefirmalle tulisi asettaa sama rima ja vaatimukset kuin 1000 hengen yritykselle jossa on vuosikymmenen edestä kokemusta? Kyllähän tämä ihan pelinä arvostellaan. Tämä arvostellaan pelinä jonka on tehnyt hyvästä laadusta tunnettu studio, joten hyvää laatua saa myös odottaa. Eri asia olisi jos CDPR olisi itse vaikka sanonut tekevänsä peliä pienemmällä porukalla ja kertonut sen olevan vaikka joku kokeellinen tuotos.

Enhän minä nyt uutta odottamaani elokuvaakaan mene katsomaan ja sen ollessa sysipaska lohduta itseäni "noh olihan tämä nyt parempi kuin mitä itse olisin tehnyt."
 
Ne "assault in progress"-tehtävät on tosiaan respawnaavia tehtäviä, menet pois niin kohta voit tappaa saman jengin uudestaan.
Mutta ne "who knows what you might find" on kertaluonteisia sivutehtäviä joissa sulle soitetaan jonkun fixerin toimesta ja ne markkerit katoavat kartalta kun ne on tosiaan kerran tehny.
GIG tehtävät respawnaa myös, niitä näyttää olevan rajoitettu määrä koska tuli jo vastaan tilanne jossa siellä asunnon lähellä tarjottiin samaa tehtävää uudelleen.
 
Musta pelit kannattaa arvioida ihan vaan peleinä ilman että niitä yrittää suhteuttaa markkinointiin ja hypetykseen. Olisi kiinnostava lukea tätä ketjua, jos kukaan ei olisi kuullut mitään pelistä ennen julkaisua ja tämä olisi indiepeli tuntemattomalta uudelta pelifirmalta. Bugeja olisi, mutta mitenköhän muu suhtautuminen muuttuisi siitä, mitä ketjussa nyt kirjoitetaan? Veikkaan, että aika paljon.

En luultavasti olisi ostanut kuudenkympin indiepeliä tuntemattomalta uudelta pelifirmalta.
 
Onko kukaan vielä kysynyt Gigantista miten suhtautuvat fyysisen kopion (ps4) palautukseen? Olen vähän siinä rajoilla yrittäisikö lähteä palauttamaan peliä vai odottaisiko tulevia patcheja / hamaa tulevaisuutta, kun mahdollisuus hankkia ps5 taloon. Pelin maailma, juoni ja yms. vaikuttaa hyvältä, mutta itse pelaaminen kyllä melkoisen tahmaista ja grafiikan kanssa paikoitellen aika isoja ongelmia.
 
Eli mielestäsi jollekkin 10 hengen indiefirmalle tulisi asettaa sama rima ja vaatimukset kuin 1000 hengen yritykselle jossa on vuosikymmenen edestä kokemusta? Kyllähän tämä ihan pelinä arvostellaan.

Kyllä, ihan samalla tavalla odotan peliltä sisältöä ja nautintoa oli valmistaja iso tai pieni. Samalle asteikolle ne pelit menevät ja en kuluta aikaani paskan pelin kanssa vaikka firma olisi kuinka pienellä budjetilla saanut sen aikaan. Tässä tapauksessa näyttää siltä, että annetaan haukkuja lupausten pettämisestä, ei niinkään paskasta pelistä (poislukien tietenkin bugit).
 
Olen yrittänyt katsoa pelivideoita, koska ei en ole ostamassa ennen kuin on patchattu, niin kyllähän Witcherin maailma tuntuu ihan toiselta niiden NPC:iden osalta. Ne murisee, haukkuu, eivät tykkää kun niihin törmää, ne jatkuvasti puhuu siellä ja se puheensorina täyttää kadut. Ihan sama millainen kylä se on. Lapset leikkii jne. Onko se sitten parempi/huonompi, niin sehän on jokaisen itse päätettävissä, mutta kyllähän se luo kuitenkin sinne ihan erilaisen fiiliksen. Katsoin tuossa myös Assassins Creed Unityä (2014) jossa jos joku muistaa oli todella paljon porukkaa kaduilla ja se kulutti aikanaan paljon tehoa siihen ja se puheensorina oli jatkuvaa. Ei siinäkään kauheasti voi mitään "tehdä" kaupungissa, toki siellä on niitä random tappeluita yms. mutta se fiilis mikä siitä ihmismassasta tulee on, että siellä tapahtuu, se kaupunki elää. Cyberpunkissa tuntuu, että ne NPC:t vaan seisoo tai kävelee johonkin. Kukaan ei sano mitään, myyjät ei edes yritä myydä mitään. Hahmot on kuin jotain helvetin zombeja jotka vaan laahustaa ympäriinsä. Tuntuu kuin puolelta hahmoista puuttuisi niiden ääninäyttelyt. Sitten taas osa selvästi niin tekee eli ihan kuin kaikki tavara ei vaan olisi mukana julkaisussa. Ne scriptatut setin taas on sitten ihan hyviä tyyliin nuudelibaarin poliisit keskustelemassa, mutta niiden edessä myyjä puhelin korvalla ei edes puhu siihen. CDPR osaa luoda elävän maailman ja sen on jokainen itse voinut kokea Witcherissä, en yhtään ihmettele, että sen jälkeen ei kaikille ihan uppoa.
Torikauppiaitakin on keneltä voi ostaa safkaa, eilen törmäsin tälläseen.
 


Joku on löytänyt viitteitä, että poliisilla olisi olemassa AI, mutta jostain syystä se ei toimi tällä hetkellä

Torikauppiaitakin on keneltä voi ostaa safkaa, eilen törmäsin tälläseen.
Kyllähän tässä taitaa molemmissa näkyä se, että kyllä niitä juttuja siellä on, eli periaatteessa lupailee ihan hyvää jatkossa sen suhteen, että voivat saada korjattua. Eivät vaan ole ehtineet joten pitänyt sitten vaan vetästä sieltä missä aita matalin kun käsketty saamaan ulos päivään X mennessä. Varmaan toi poliisien spawnaaminen ja ylivoimaisuuskin liittyy asiaan kun eivät ole ehtineet saamaan niille jahtausta päälle, niin eivät ole voineet tehdä monimutkaisempaa systeemiä. Purkalla sitten poliisit ylivoimaisiksi ja spawnaamaan pelaajan luokse. Kertoohan sekin paljon, että pelissä on kuitenkin poliisien kanssa ne tähdet eli selvästi on tarkoitus ollut tuoda GTA jne. tyylistä poliisia sinne missä se wanted kasvaa ja poliisin kanssa voi mähistä.
 
Kyllä, ihan samalla tavalla odotan peliltä sisältöä ja nautintoa oli valmistaja iso tai pieni. Samalle asteikolle ne pelit menevät ja en kuluta aikaani paskan pelin kanssa vaikka firma olisi kuinka pienellä budjetilla saanut sen aikaan. Tässä tapauksessa näyttää siltä, että annetaan haukkuja lupausten pettämisestä, ei niinkään paskasta pelistä (poislukien tietenkin bugit).

Kuuluisa esimerkki No Man's Sky. Sekö ei ollut indiestudion peli? Sekö ei saanut paskaa niskaansa lupausten rikkomisesta? Aivan, aivan...

Nimenomaan, ihan samalla tavalla niitä kohdellaan. Jos lupailet kuun taivaalta ja toimitat kasan jotain aivan muuta, niin kyllä siinä tulee ihan ansaitusti lokaa niskaa oli kyseessä sitten indiepelitalo tai isompi studio.
 
Onko kukaan päässyt tuonne pohjoisessa öljykentillä sijaitsevalle No Entry alueelle myöhemmin pelissä? Ja mites tuo vasemmalla kartassa/lännessä sijaitseva saari, pääseekö sinne pelin edetessä? Vai ovatko vain laitettu karttaa komistamaan ja suurentamaan, mutta eivät ole oikeasti edes pelialuetta...
 
Kuuluisa esimerkki No Man's Sky. Sekö ei ollut indiestudion peli? Sekö ei saanut paskaa niskaansa lupausten rikkomisesta? Aivan, aivan...

Nimenomaan, ihan samalla tavalla niitä kohdellaan. Jos lupailet kuun taivaalta ja toimitat kasan jotain aivan muuta, niin kyllä siinä tulee ihan ansaitusti lokaa niskaa oli kyseessä sitten indiepelitalo tai isompi studio.

Jos tarkkaan luet aiemmat viestini, niin nimenomaan tästä puhun: eli millainen vastaanotto olisi Cyberpunkilla (tai No Man's Skyllä) jos arvioijalla EI olisi mitään ennakko-odotuksia ja hypetekijää. Se mua kiinnostaa.

Eli peli on paska, jos sille luvataan liikoja, vaikka se olisi kuinka helvetin hyvä?
 
Vittumaisin bugi on kyllä se vitun random kuoleminen. En tajua mikä on ongelma mutta lähestulkoon aina jos kiipeän jonkin tietynlaisen asian päälle niin hahmo vaan randomisti kuolee täysistä HP:stä.

En ihan satavarmaksi voi sanoa, mutta syypää ainakin suurimpaan osaan omista moisista kuolemista tuntuu olevan se, että kävelee jonkun pikkuroskan päältä. Niiden fysiikat on rikki tai jotain.

mutta niiden NPC:n määrä onkin aika helvetisti pienempi

Mutta toisaalta, tarviiko tässä pelissä niitä npc:itä olla niin tuhottomasti? Itse mieluummin ottaisin vähemmän ja AI:n kera kuin näitä nykyisiä paljon. Eikä AI:n tartte olla mitään huippuluokkaa, joku gta-tason AI tekis kaupungista jo elävän oloisen. Ja jossain kohdissa, missä pitää vähän näyttää, että on täällä ihmisiä, voi heittää näitä raiteilla liikkuvia autoja ja jalankulkijoita sekaan.
 
Eli peli on paska, jos sille luvataan liikoja, vaikka se olisi kuinka helvetin hyvä?

Ei toki. Mutta jos luvataan liikoja, niin ei sovi myöskään ihmetellä sitä että siitä tulee sitten myös sitä paskaa ja kritiikkiä niskaan. Minä en tässä ketjussa esimerkiksi ole kauheasti "paska peli" huuteluja nähnyt? Pystytkö sinä osoittamaan montakin viestiä jossa näin sanotaan? Olen varmaan itse yksi ns. äänekkäimistä kritisoijista, eli olen täällä avoimesti nostanut esiin mielipiteitäni tietyistä asioista tähän peliin liittyen ihan julkaisupäivästä lähtien. Mutta olenko sanonut peliä paskaksi? Ei, en ole. Kirjoitin pienimuotoisen arvostelunkin jonka löydät täältä; Cyberpunk 2077 (11/77)

Kuten siitä arvostelusta näkee, annoin pelille 6/10 ja 7/10 sitten kun/jos bugit siloitellaan pois. Mielestäni 7/10 ei ole millään mittapuulla "paskan" pelin arvosana. Olenko pettynyt peliin? Kyllä. Onko tämä GOTY itselleni? Ei todellakaan. Kovana open-world pelien ystävänä juuri ne tietyt asiat mitä tästä luvattiin ja maailman staattisuus vain valitettavasti tiputtavat oman mielenkiintoni tätä kohtaan niin alas, että ei tämä mikään erityisen hyväkään peli ole mielestäni. Tarkoittaako se kuitenkaan sitä että peli olisi paska? Ei, ei se sitä tarkoita.

Onko siis tarkoituksenasi sanoa että peliä ei saisi kritisoida, vai missä sinä näet niitä paskan pelin huutelijoita tällä foorumilla?
 
Tuli pelattua peli läpi, torstai ja perjantai ilta, tällä viikolla eilinen ilta ja tämä ilta. Yhteensä n. 21h. Tosi vaikeeta niputtaa yhteen, omasta mielestä pelinä ihan hyvä, mutta tarina ontuva. Vaikea myös sanoa paljonko oli oikeasti valintaa mukana omassa lopussa. Kouluarvosanana (4-10) antaisin pelille ehkä 8.5, tarinalle korkeintaan 7.5. Tehtävät oli ihan hyviä ja hauskoja pelata, kunhan tavallaan unohti tarinan, joka kulki putkessa ja jossa näki 3 askelta eteenpäin. Pelasin hardilla, ja peli oli tajuttoman helppo. Vaikka oma tyyppi oli lähinnä quickhack specattu, pomotappeluissa tuli lähinnä kuoltua kerran että näki mitä se tekee. Myös ~perjantaina suht alussa saatu sniperi kulki mukana kirjaimelliesti koko pelin, ja sillä oli tajuttoman helppoa vetää pelin yhtään vaikeammat kohdat läpi loppua myöten. Ainoa yllättävä asia ja samalla vittumaisin asia oli Johnny, koitin olla spoilaantumatta pelistä yhtään, en katsonut trailereita tai mitään. Tiesin että "keanu on pelissä". Vitutti joka kerta kun pomppasi ruudulle, ja pelin pelaamisessa tavoite päästä siitä eroon mahdollisimman nopeasti. Lopputulemana peli läpi lvl 19, n. 21 tunnissa.

Sitten vaan pitäisi päättää, lataanko tallennuksen ja pelaan sidejobit läpi, odotanko pelin korjaukset ja alotan myöhemmin uuden hahmon, vai katsonko suosiolla loput youtubesta.

Summasummarum: vaikein vaikeustaso toivottavasti oikeasti edes vähän haastava, hardi naurettavan helppo jopa alilevusena. Peli ihan hyvä, tarina ontto.
 
Musta pelit kannattaa arvioida ihan vaan peleinä ilman että niitä yrittää suhteuttaa markkinointiin ja hypetykseen. Olisi kiinnostava lukea tätä ketjua, jos kukaan ei olisi kuullut mitään pelistä ennen julkaisua ja tämä olisi indiepeli tuntemattomalta uudelta pelifirmalta. Bugeja olisi, mutta mitenköhän muu suhtautuminen muuttuisi siitä, mitä ketjussa nyt kirjoitetaan? Veikkaan, että aika paljon.
Tässä ehkä se syy, että itellä maistunut hyvin yli 44h edestä tähän mennessä; katsoin ainoastaan sen Mantis blade muija teaserin ja Keanun videon ennen pelaamista, enkä seurannut markkinoitihehkutusta tai muuta hypetystä, niin ollut mitään kuvitelmia jeesuspelistä tms. :D
 
Mutta jos luvataan liikoja, niin ei sovi myöskään ihmetellä sitä että siitä tulee sitten myös sitä paskaa ja kritiikkiä niskaan

Mua siis kiinnostaa, millaisen arvion peli saisi kun sitä ei verrata kuvitteelliseen lääh-puuh-jumalpeliin, jota ei koskaa tullut ja sitten revitään pelihousuja pettyneenä leuka rinnassa kun N vuoden odotus ei päätynytkään täydelliseen nirvanaan. Vaan sitä arvioitaisiin ihan vain pelinä, eikä pelinä joka ei täyttänyt odotusta X ja Y. Ei sen kummemmasta ole kyse. Jokainen saa toki valittaa ihan mistä syystä tahansa pelin huonoutta. Siitä ei ollut kyse.
 
Itse en koko Cyberpunkia ole seurannut laisinkaan. Trailerin sillon näin ja reevesin esittelyn kun kyseistä tilaisuutta katselin muista syistä. Pelin ostin vain kun halusin uutta open worldiä pelailla ja nähdä upeat grafiikat.

Kyllä minä petyin ihan ilman ennakko-odotuksia ja hypeäkin. Nimenomaan petyin open world pelinä siihen. Siis ihmisten/liikenteen vuoksi ja tuon järkyttävän ohjauksen/combatin, sekä ”rpg:n” osalta, koska ei sitä sit oikeasti ollutkaan.
Äänillään, grafiikaltaan jne vakuuttaa kyllä. Ja mulle on tarina toistaiseksi iskenyt myös.
 
Sinäänsä se todellinen arvio muodustuu vasta vuosien päästä. Jos ylipäätään peli muistetaan enää. Vähän nää ensimmäiset tunnelmat on aina sellaiseen tunteeseen perustuvaa, puolin ja toisin. Hirveästi en siis laittaisi arvoa mitä tästä nyt sanotaan.

Katotaan sitten kymmenen (tai kahden kymmenen) vuoden päästä kuinka moni vielä haluaa tätä pelata uudestaan.
 
Jääkö muilla välillä itemeitä johki maaha jumiin ettei saa poimittuu vaik mite pyöris ympäril ja vispais hiirtä?
Onneks ei oo mitää legendary/epiccei jääny mut rarei kyllä.. Muuteki tuntuu välil oleva vaikeuksii poimii tavaroita.
 
Jääkö muilla välillä itemeitä johki maaha jumiin ettei saa poimittuu vaik mite pyöris ympäril ja vispais hiirtä?
Onneks ei oo mitää legendary/epiccei jääny mut rarei kyllä.. Muuteki tuntuu välil oleva vaikeuksii poimii tavaroita.
Jää ja kyllä. Tän saisivat kyllä korjata. Itellä meinaa vähän väliä jäädä tavaroita poimimatta kun tuo on jotenkin niin herkällä, että millon toimii ja millon ei.
 
Laitetaan nyt aiheeseen liittyvä lyhyt video vaikkei tämän tyyliset kaikille tietenkään uppoa. Perseestä vaan, kun niin monet nykypelit ovat kaukana hiotusta julkaisun jälkeen. Toivottavasti jengi tajuaisi olla ennakkotilaamatta. Multa löytyy kyllä luottoa että Cyberpunk tulee olemaan huomattavasti parempi jo helmikuussa, se on tietysti eri asia kuinka moni jättää antamatta uutta mahdollisuutta.
 
Aijaa. Mun mielestä taas yksi pelin kiehtovimmista ja mielenkiintoisimmista hahmoista. En tiedä mikä ihme tuossakin voi ärsyttää sitten..
Siis Reeves itsessään tosi jees, mutta se on vain niin ärsyttävä tossa ja on kokoajan siinä aukomassa päätä, ei vaan jaksa sitä ollenkaan. Lähinnä fiilis on sama kuin V:llä. Kumpa sais tapettua sen samantien..tai ees vedettyä turpaan tai tukittua suun.
 
Tässä muuten tultiin lievään ristiriitaan kun ACT 2 alussa V ei tykkää Johnnysta kun tapaa sen ensimmäisen kerran mutta sitten tietyissä sivutehtävissä heittää sen kanssa läppää tai vastaavaa mutta tää voi johtua siitä etten ole edes aloittanut kunnolla tuota ACT 2 vaan olen ACT 2 aloituksen jälkeen sekoilut 30h ajan muita tekemässä kuin päätehtäviä ja alussa vi*utti ne nyrkkeily matsit kun turpaan tuli että heilahti ja nyt voi tyyliin vain mennä ja puhaltaa viholliset kumoon, tämä tuli todettua kun sai ne gorilla kädet ja päätin lähteä uudestaaan kokeilemaan niitä veljeksiä vastaan(tai mitä nyt kahdessa ruumissa on sama persoona vai miten se meni) niin sehän olikin jo liian helppo tai peli bugasi sopivassa kohtaan :D

Ehkä pitäs jatkaa ACT 2 pelaamista pikkuhiljaa kun on kohta 40h pelikellossa.
 
Joku vinkkasi Redditissä laittamaan minimapin pois, niin maisemia tulee katsottua vähän eri vinkkelistä. Päätin nyt alkuun itsekin kokeilla, kun paljon tulee muutenkin vaan haahuiltua ja ajeltua ympäriinsä. Kieltämättä kaupunkia ja karttasuunnittelua arvostaa vähän enemmän, kun ei seuraa vain minimapilta reittiä ja toisaalta melko nopeasti alkaa oppimaan jotain reittejä ja maamerkkejä. Saas nähdä käykö tämä rasittavaksi jossain vaiheessa ja laitan minimapin takaisin, mutta voi kyllä suositella kokeilemaan, varsinkin jos on muutenkin taipumusta pelailla hitaasti ns. maisemareittiä.
 
Onhan toi nyt hemmetin upea maailma kyllä ja pääpiirteittän toimii hyvin mutta sitten noi immersiota tappavat bugit.
Näyttää että autot tulee kaukaa sua vastaan ja yhtäkkiä häviävät, joskus kaksi NPC:tä seisoo sulautuneena yhteen, joku istuu pyörätuolissa ja katsot toiseen suuntaan ja takas niin toisen näköinen äiä istuu siinä.
Sitten toi ainakin oman hahmon varjo, ei oo ainakaan kauhesti siihenkään panostettu, tai mistäs minä tiedän hyppiskö 3rd person modeli keijukaisen tavoin :rofl2:
Ja sitten myyjä huoltoasemalla kuollut/halvaantunut kaulasta alaspäin, kysyy onko mitään hyvää niin pää nousee maasta ja ei vastaa mitään.
Mutta ei siinä, 33 tuntia alla ja ACT 1 edelleen menossa.

gQ7zqVN.jpg




4du2yZS.jpg
 
joku istuu pyörätuolissa ja katsot toiseen suuntaan ja takas niin toisen näköinen äiä istuu siinä.

Ne on muuten kaikki pyörätuolissa istuvat tässä pelissä samanlaisia huijareita mitä näkee muissakin tosielämän suurkaupungeissa joskus "rampana" kerjäämässä. Laukaise aseesi niiden lähellä niin kokevat ihmeparannuksen ja juoksevat karkuun siinä missä kaikki muutkin.
 
Tässä muuten tultiin lievään ristiriitaan kun ACT 2 alussa V ei tykkää Johnnysta kun tapaa sen ensimmäisen kerran mutta sitten tietyissä sivutehtävissä heittää sen kanssa läppää tai vastaavaa mutta tää voi johtua siitä etten ole edes aloittanut kunnolla tuota ACT 2 vaan olen ACT 2 aloituksen jälkeen sekoilut 30h ajan muita tekemässä kuin päätehtäviä ja alussa vi*utti ne nyrkkeily matsit kun turpaan tuli että heilahti ja nyt voi tyyliin vain mennä ja puhaltaa viholliset kumoon, tämä tuli todettua kun sai ne gorilla kädet ja päätin lähteä uudestaaan kokeilemaan niitä veljeksiä vastaan(tai mitä nyt kahdessa ruumissa on sama persoona vai miten se meni) niin sehän olikin jo liian helppo tai peli bugasi sopivassa kohtaan :D

Ehkä pitäs jatkaa ACT 2 pelaamista pikkuhiljaa kun on kohta 40h pelikellossa.
Se Johnny boy kommentoi oikeastaan lähes joka tehtävää, sivu tai main. paitsi noita pikku gig tehtäviä. Sen kanssa juttelu on ihan jees, ite vähän vaihdellut vastuasta miltä kantilta katsoo, onko johnnylle myöntelevä vai haistattaako vitut, eipä sillä väliä

Joo se nyrkkeily oli kyllä perseestä alussa ja vieläkin, yks vielä tekemättä, se on todella vaikea ja ei menny vaikka laskin vaikeustasoa. menis varmaan jos nostais bodyä ja melee perkkejä, mutku ei riitä.
hp ja staminaa kannattaa pistää ukkelille niin paljon kuin pystyy, lisäksi on consumable jolla voi nostaa hp:ta ainakin puoleksi tunniksi? lvl 23 menossa hp noin 400 ja stamina jaaha varmaan aika reilusti.
paljon perkkejä menny hp/regen/stamina, lisäksi blunt weapon stunnaa ja ja joka lyönnnillä saa hp regen, ja stunned enemyyn 50% enemmän dps ja muuta sellasta, loput on enemmän techical perkkejä, nyt kokeillu craftausta vähän ja jos jaksais muutaman sideguestin ennen main storyn loppua. blunt weapon build enimmäkseen mulla. seuraavalla kerralla otan aseperkkejä.

yhdessä nyrkkeilytehtävässä on varmaan vähän rewardit sekasin, maksat 12 000e ja saat palkkiona snipun joka maksoi 1200e?? joka oli ihan paska vielä.
no pitänee joitain tipsejä kattoa kun pelaa uuden kerran peliä.

40h mittarissa suurinpiirtein täälläkin, kyllä tää jaksaa viihdyttää, vaikka on paljon puutteita ja ongelmia.

ilmeisesti joillain sideguesteilla on stat requirement, sain yhden just jossa heti alussa pitää avata ovi joka vaatii 10 techical muistaakseni.
 
Onko muut törmänneet vastaavaan bugiin? Eli kun laitan Ray traced lighting (mikä vaan asetus) varjot näyttävät tämmösilltä seiniltä ja ukkojen ihot värjäytyy tummaksi. Olen kokeillut DDU:lla poistaa ajurit ja uudelleen asentaa mutta ei auta. Lähtee pois kun tuo asetusksen kytkee pois
 
mulla teki dlss saman tyyppisiä bugeja mutta hävisivät kun laskin näytönohjaimen kelloja. pika korjauksena auttoi kun laittoi dlss off ja takas vaikka quality.
 
Mua siis kiinnostaa, millaisen arvion peli saisi kun sitä ei verrata kuvitteelliseen lääh-puuh-jumalpeliin, jota ei koskaa tullut ja sitten revitään pelihousuja pettyneenä leuka rinnassa kun N vuoden odotus ei päätynytkään täydelliseen nirvanaan. Vaan sitä arvioitaisiin ihan vain pelinä, eikä pelinä joka ei täyttänyt odotusta X ja Y. Ei sen kummemmasta ole kyse. Jokainen saa toki valittaa ihan mistä syystä tahansa pelin huonoutta. Siitä ei ollut kyse.
Mitäs jos ihmiset vaikka arvioi sen mukaan mitä sama firma toimitti Witcher 3 kanssa ja peilaavat siihen? Ei tarvitse mennä edes mihinkään "ne lupas tota" tason juttuihin, kun voi huomata, että pelistudio ei ole päässyt sille tasolle mitä odotettiin. Kyllä ainakin allekirjoittaneella on määrätty perustaso oletuksena jos tekijänä on vaikka Bethesda, Rockstar jne. Indiet sitten saa synninpäästö ihan toisella tavalla. Ehkä ei oikein verrata, mutta no kyllä ne odotukset määrätyjen firmojen tuotoksille riippuu myös historiasta.
 
Onko muut törmänneet vastaavaan bugiin? Eli kun laitan Ray traced lighting (mikä vaan asetus) varjot näyttävät tämmösilltä seiniltä ja ukkojen ihot värjäytyy tummaksi. Olen kokeillut DDU:lla poistaa ajurit ja uudelleen asentaa mutta ei auta. Lähtee pois kun tuo asetusksen kytkee pois

Mulla käy näin Cyberpunkissa ja myös Controlissa kun GPU-kellot on epävakaat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 046
Viestejä
4 650 217
Jäsenet
76 363
Uusin jäsen
steppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom