Hitto että toi avoin maailma tuntuu ankealta, autot liikkuu raiteilla, npc:t liikkuu raiteilla, mikään ei tunnu elävältä eikä kenenkään kanssa ole mitään interaktiota. Voit hyppiä jengin päällä, kävellä suoraan päin eikä mitään tapahdu. Tulee mieleen joku 2000-luvun alun peli jossa ensimmäisiä avoimia kaupunkeja.
Tykkään silti kovasti mutta ehkä omat odotukset oli hieman liian kovat
Tajusin muuten ottaa vsyncin pois päältä kun näytön Freesync näyttäisi pitävän repeilyn poissa (tai sitten joku muu syy) ja FPS nousi aika reilusti, nyt voi ottaa pois ton suttuisen DLSS:n pois ja ruudunpäivitys pysyy kohdillaan. Paaaljon mukavampi pelata.
No aika paljon suhruisempi on ilman DLSS. maassa on koko ajan semmonen "elävä" pikseliverkko siinä päällä, kun katsoo vähänkään kauemmaksi. Pelin TAA toteutus on kyllä surkea ja DLSS piilottaa sen aiheuttamaa pintojen "elämistä" aika paljonkin.
Ultra performance on ainoa DLSS asetus, joka selvästi sumentaa kuvaa.
Veikkaisin että porukka on pettynyt ihan vain sen takia, mitä pelin devaajat ovat itse sanoneet siitä minkälainen kaupunki ja NPC, AI yms. pitäisi pelissä olla.
Tämähän se on mikä porukkaa eniten hiertää. Ja hiukan itseäkin.
Ihan varsin hyvä peli Cyberpunk on, ei siitä käy kieltäminen (Jos ei huomioda bugeja ollenkaan). Tehtävät ovat olleet pääosin varsin erinomaisia, mutta joku tuossa vaan mättää itseä. Monesta asiasta tulee mieleen vain keskeneräisyys ja hätäinen fiksaus.
No aika paljon suhruisempi on ilman DLSS. maassa on koko ajan semmonen "elävä" pikseliverkko siinä päällä, kun katsoo vähänkään kauemmaksi. Pelin TAA toteutus on kyllä surkea ja DLSS piilottaa sen aiheuttamaa pintojen "elämistä" aika paljonkin.
Ultra performance on ainoa DLSS asetus, joka selvästi sumentaa kuvaa.
Ite taas olen huomaavinani päinvastaisen efektin, DLSS:n kanssa kaikki pinnat varsinkin viistosta katsottuna on ihan suttuisia. Sitten tietty oma hahmo valikoissa ja peilissä on huvittavan alhaisella resoluutiolla kuten myöskin jotkut objektit pelimaailmassa.
Läpikäveltävät NPC:t ovat vähän häiritseviä. Ensin juoksentelin vastaantulijoita ja samaan suuntaan lyllertäjiä väistellen, kunnes tajusin, että eivät nekään väistä minua. Vaan kävelevät läpi. Vain silloin tällöin joku läpijuostu läskiperse saattaa huutaa jotain tai olla jopa läpäisemätön este, mutta ei puhettakaan, että törmäilystä uhkaisi eskaloitua käkättimeen saanti.
Vuorovaikutus NPC:en kanssa on muutenkin näemmä vain skriptiin perustuvaa. Randomin gangbangerin kohtaamisessa saatetaan tarjota F-napilla puhumista, mutta mitään ei tapahdu. Jään kaipaamaan RDR 2:n Greet ja Antagonize -valintoja.
Onhan tässä muuten paljon ideaa, enkä ole tuomitsemassa - toistaiseksi kokemus on silti pääosin positiivinen. Vaikka vähän on sekava ja turhan monitasoinen tuo skills-perks -valintahässäkkä ja siihen päälle aseiden ja cyberwaren modit. Tuhkakuppien, nitojien ja pahvikorttien jatkuva loottaus ei myöskään jaksa innostaa enää kovin pitkään, kohta antaudun FLiNGin trainerille ja teen pienen ylimääräisen tilisiirron.
No aika paljon suhruisempi on ilman DLSS. maassa on koko ajan semmonen "elävä" pikseliverkko siinä päällä, kun katsoo vähänkään kauemmaksi. Pelin TAA toteutus on kyllä surkea ja DLSS piilottaa sen aiheuttamaa pintojen "elämistä" aika paljonkin.
Ultra performance on ainoa DLSS asetus, joka selvästi sumentaa kuvaa.
DLSS toteutus ei ole aivan oikein tehty, kun post-processing efektit pitäisi laittaa vasta DLSS passin jälkeen ja ilmeisesti ainakin film grain tulee ennen sitä, jolloin film grain päällä DLSS on todella suttuinen.
Tuntuu siltä että jotain tapahtui CD Project Red:ssä viime vuosina. Management vaihtui? Senior devaajia ja/tai pelisuunnittelijoita marssi ulos?
Yleensähän pelit tehdään heikoimman alustan ehdoilla ja sitten PC versioon ripotellaan ylimääräistä herkkua päälle. Nyt tuntuu siltä että peli tehtiin täysin RTX PC:n ehdoilla ja sitten se lineaarisesti revittiin alas jotta se edes buuttaisi last gen konsoleilla ja pysyisi edes kohtuu vakaana. Parin vuoden takaisessa E3 demossa peli oli vähemmän visuaalisesti näyttävä. Ihan kuin huolellisesti tehty viimeistelty tuote olisi vaihdettu mahdollisimman näyttävään ja visuaalisesti edistukselliseen peliin hinnalla millä hyvänsä.
Olisiko käynyt ns. klassiset eli bisnes-managerit ja markkinointityypit alkoivat kesken kehityksen pudottamaan uusia vaatimuksia ja poistamaan vanhoja featureita, koska "uusi visio". Sitten osaava väki kyllästyi perseilyyn ja jätti firman ja tilalle hommattiin tusinatekijöitä jotka suostuvat crunch-tunteihin eivätkä ala väittämään vastaan managereille? Eli sama mitä Roviolle tapahtui.
Tuntuu siltä että jotain tapahtui CD Project Red:ssä viime vuosina. Management vaihtui? Senior devaajia ja/tai pelisuunnittelijoita marssi ulos?
Yleensähän pelit tehdään heikoimman alustan ehdoilla ja sitten PC versioon ripotellaan ylimääräistä herkkua päälle. Nyt tuntuu siltä että peli tehtiin täysin RTX PC:n ehdoilla ja sitten se lineaarisesti revittiin alas jotta se edes buuttaisi last gen konsoleilla ja pysyisi edes kohtuu vakaana. Parin vuoden takaisessa E3 demossa peli oli vähemmän visuaalisesti näyttävä. Ihan kuin huolellisesti tehty viimeistelty tuote olisi vaihdettu mahdollisimman näyttävään ja visuaalisesti edistukselliseen peliin hinnalla millä hyvänsä.
Olisiko käynyt ns. klassiset eli bisnes-managerit ja markkinointityypit alkoivat kesken kehityksen pudottamaan uusia vaatimuksia ja poistamaan vanhoja featureita, koska "uusi visio". Sitten osaava väki kyllästyi perseilyyn ja jätti firman ja tilalle hommattiin tusinatekijöitä jotka suostuvat crunch-tunteihin eivätkä ala väittämään vastaan managereille? Eli sama mitä Roviolle tapahtui.
Kyllähän tuolla on melkein pakko ollut jotain tapahtua taustoissa. Jos vertaa mitä kaikkea CDPR lupaillut ja puheli pelistä viimeisen kahden vuoden aikana ja mitä lopulta tuli ulos, niin onhan se ero järkyttävän suuri ja en ole yhtään yllättynyt pettyneiden määrästä.
Puhumattakaan kaikista lapsuksista mitä siellä on jäänyt, millä porukka saanut pelin toimimaan paremmin (kuten Hex muutos mikä täälläkin pyörinyt)
Tuntuu siltä että jotain tapahtui CD Project Red:ssä viime vuosina. Management vaihtui? Senior devaajia ja/tai pelisuunnittelijoita marssi ulos?
Yleensähän pelit tehdään heikoimman alustan ehdoilla ja sitten PC versioon ripotellaan ylimääräistä herkkua päälle. Nyt tuntuu siltä että peli tehtiin täysin RTX PC:n ehdoilla ja sitten se lineaarisesti revittiin alas jotta se edes buuttaisi last gen konsoleilla ja pysyisi edes kohtuu vakaana. Parin vuoden takaisessa E3 demossa peli oli vähemmän visuaalisesti näyttävä. Ihan kuin huolellisesti tehty viimeistelty tuote olisi vaihdettu mahdollisimman näyttävään ja visuaalisesti edistukselliseen peliin hinnalla millä hyvänsä.
Olisiko käynyt ns. klassiset eli bisnes-managerit ja markkinointityypit alkoivat kesken kehityksen pudottamaan uusia vaatimuksia ja poistamaan vanhoja featureita, koska "uusi visio". Sitten osaava väki kyllästyi perseilyyn ja jätti firman ja tilalle hommattiin tusinatekijöitä jotka suostuvat crunch-tunteihin eivätkä ala väittämään vastaan managereille? Eli sama mitä Roviolle tapahtui.
Todennäköisesti last-gen konsoleiden CPU:t ja erittäin hidas tallennusmedia eivät riitä Cyberpunkin pyörittämiseen mitenkään päin. Yrittivät liikaa ja PS4/Xbone versiot olisi pitänyt perua, sillä niitä tuskin on mahdollista saada pyörimään ilman vieläkin massiivisempaa karsimista.
Kyllähän tuolla on melkein pakko ollut jotain tapahtua taustoissa. Jos vertaa mitä kaikkea CDPR lupaillut ja puheli pelistä viimeisen kahden vuoden aikana ja mitä lopulta tuli ulos, niin onhan se ero järkyttävän suuri ja en ole yhtään yllättynyt pettyneiden määrästä.
Puhumattakaan kaikista lapsuksista mitä siellä on jäänyt, millä porukka saanut pelin toimimaan paremmin (kuten Hex muutos mikä täälläkin pyörinyt)
Tuo pelin SMT-käyttäytymisen editointi hidastaa peliä joillain prosessoreilla ja vakioasetukset noudattavat AMD:n ohjeita. Varmaan QA:ssa ollut isompiakin ongelmia pohdittavana ja tuon testaaminen on saattanut vain mennä ohi. Onko kukaan muuten kokeillut, mitä tuo tekee Intelillä?
Peli on nyt pelattu läpi. Vajaa 80h mittarissa ja sain koluttua nomadin loppuja läpi useamman kappaleen. Pienimuotoinen spoiler loppuun liittyen:
Vaikuttaisi siltä, että vaihtoehdot voivat haarautua vielä päätason valintojen jälkeenkin, en ole vielä testannut.
En tehnyt kaikkea sivuaktiviteettia, niissä oli vähän liikaa semmoista tyhjänpäiväistä puuhastelua että kaikkea olisin halunnut kerralla viedä maaliin. Sivutehtävissä oli kyllä hetkensä, mutta ne parhaat hetket hautautuivat siihen suureen massaan sitä geneeristä neutralisoi tuo/varasta tuo/tökkää johto tonne-kaavan sekaan. Kyllästyin myöskin siihen jatkuvaan puhelimen pirinään...
En onnekseni kokenut mitään peliä rikkovia bugeja. Visuaalisia bugeja ilmaantui ajoittain, mutta kohtuuden rajoissa kuitenkin. Yleisenä mietteenä pelistä on, että kiire ja ahkera materiaalin leikkuu näkyy. Voisi varmaan syyttää tätä multiplatform toteutusta, joka on vienyt resursseja toteuttaa muita tavoitteita loppuun? Ristiriitainen fiilis, kun pelissä tuntuu ajoittain samalla se CDPR kädenjälki ja huoli, josta niin innostuin Witcherien myötä, kontrastina siihen miten moni asia tuntuu vain unohtuneen prioriteeteista kokonaisuudessaan, tai heitetty paikalleen puolivillaisesti vain jotta voidaan sanoa sen olevan siellä.
CDPR:n krooninen ylityöskentely on varmaan vienyt osaavia henkilöstöresurssejakin, joka näkyy huojuvassa laadussa.
Immersiosta: En tosiaankaan välitä siitä, että pääseekö jokaiselle nakkikiskalle käymään haaskaamaan aikaansa, ei tässä tarvita Yakuzan kamurochon tasoista puuhastelun määrää kuitenkaan. Edes tavallisten NPC:iden kanssa ei tee mieli rupatella. Mutta se, ettei koko kaupungissa ole mahdollisuutta touhuta likipitäen mitään töidesi ohella, on kieltämättä erikoista. Luulisi että parturillekkin olisi töitä riittänyt. Ei sen puoleen, bugin johdosta oma V:ni oli peilin edessä joka tapauksessa kalju joka kerta, joten väliäkö tuolla mikä hiustyyli oli valittuna. Kaupungissa on tyyliin kaksi huoraa ja kovasti mainostetut braindancet ovat jätetty vain tarinapuolelle. NPC:t haahuilevat päämäärättömästi, usein vaikuttaa siltä että kiertävät kehää. NPC:t eivät edes hae sateensuojaa, mihin jopa Witcher 3:ssa pystyttiin. Onhan näitä...
Sitten vielä se tekninen puoli. Kaukaisuudessa olevat pahviautot, autot/esineet/ihmiset jotka materialisoituvat tyhjästä melko lyhyen etäisyyden päähän syövät immersiota. Voisihan näitä nillittää, mutta en usko että toisin tähän mitään lisää mitä muut ovat jo sanoneet.
Pelasin itse hakkeri/stealth/nonlethal tyylillä. Voisin sanoa tähän liittyvien mekanismien olevan varsin keskinkertaisia, semmoisia "toimivia", jotka ei myöskään sykähdytä. Vaikka ampumista joutui käyttämään muutamaan otteeseen, niin en siihen kehityspisteitä käyttänyt, joten kokemus voi olla täysin eri kuin siihen speksanneilla hahmoilla. Tosin en saanut mitään palkintoa nonlethalina peluusta. Ehkä peli ei ole tarpeeksi hyvässä kunnossa, että kaikki rekisteröityisi oikein. Jos kahden käden nonlethal vasara voi pamauttaa pään tai raajoja irti, niin onko varmuutta että yhden käden sähköpatukalla hakkaaminen laskisi sen enempää oikein.. Muutenkin tuntuu että se roolipelipuoli on laitettu takapenkille tässä, enkä saanut mielikuvaa että taustastani tahi valinnoistani oli hyötyä saati haittaa.
Päätarina ja siihen liittyvät hahmot ovat se asia, jotka pelastavat kokemuksen itselleni.
Onneksi omat odotukseni olivat verrattain maltilliset, ikuinen pessimisti kun olen. En odottanut edes Witcher 3 tasoa, ja hyvä niin - ei tämä sinne pääse millään. Tosin on hyvä muistaa että pelasin W3:sta vasta pari vuotta myöhemmin sen julkaisusta, joten bugit olivat pitkälti liiskattu jo silloin.
Cyberpunk-teemaisia pelejä tehdään kuitenkin valitettavan vähän, joten annan suoraansanoen anteeksi paljon jo pelkästään sen vuoksi. CP2077 täyttää riittävän monta ruksia cyberpunk-maailman teemoista, joten kunhan CDPR saa korjattua peliään, niin eiköhän tämä silloin tule olemaan kouluarvosanan 8(+) arvoinen suoritus. Nyt annan sille 7½.
Tosin tuo avoin maailma itsessään on aika tylsä, koska ei siellä mitään tapahdu. Parhaan pelikokemuksen tuntuu saavan, kun käyttää vaan fast travelia ja menee tehtävästä toiseen. Ainakin itestä tuntuu, että tää peli ois voinut olla paljon parempi, jos siitä olisi tehty suoraan vaan se putkijuoksu.
Ite ainakin tuli juostua (joo, pääsiassa nimenomaan juoksin ja fast travellasin, koska ajaminen tuntuu niin uskomattoman kauhealta) ympäri kaupunkia tappamassa pahiksia, että sai nopsaan street crediä, niin aika tajuttoman tylsä tuo avoin maailma siinä on. Kaupungissa ei vaan tapahdu yhtään mitään, vaan kaikki "eventit" on laitettu sinne jo valmiiksi.
Omasta mielestäni yksi parhaista puolista tässä pelissä on seikkailla ympäri upeasti toteutettua ympäristöä ja tehdä sivutehtäviä. Putkijuoksu ei tätä mahdollistaisi joten sikäli avoin maailma tuo itselleni tähän peliin paljon lisää. Fast travelia en ole käyttänyt kertaakaan, sillä prätkällä (kannatta ostaa se Akira-pyörä) on hauska ajella PC:llä ympäri kaupunkia.
En oikein ymmärrä, että mitä siellä kaupungissa pitäisi "tapahtua"? Mielestäni siellä tapahtuu ihan tarpeeksi, sivutehtäviä on joka kulmalla ja ne on yleisesti ottaen tosi hyvin käsikirjoitettu. Toisaalta en GTA:ssakaan ymmärtänyt vaikka parturissa käymisen hienoutta, keilaamista tai biljardin pelaamista, itselleni ne eivät ole oleellisia tälläisessä pelissä.
Tuollainen kehitystapa on mielestäni täysin ahterista ja hidastaa tekniikan kehittymistä, kun pelejä tehdään vanhan tuhnuraudan rajoitusten mukaisesti. Onneksi tässä pelissä on selvästi menty PC edellä.
En onnekseni kokenut mitään peliä rikkovia bugeja. Visuaalisia bugeja ilmaantui ajoittain, mutta kohtuuden rajoissa kuitenkin. Yleisenä mietteenä pelistä on, että kiire ja ahkera materiaalin leikkuu näkyy. Voisi varmaan syyttää tätä multiplatform toteutusta, joka on vienyt resursseja toteuttaa muita tavoitteita loppuun? Ristiriitainen fiilis, kun pelissä tuntuu ajoittain samalla se CDPR kädenjälki ja huoli, josta niin innostuin Witcherien myötä, kontrastina siihen miten moni asia tuntuu vain unohtuneen prioriteeteista kokonaisuudessaan, tai heitetty paikalleen puolivillaisesti vain jotta voidaan sanoa sen olevan siellä.
CDPR:n krooninen ylityöskentely on varmaan vienyt osaavia henkilöstöresurssejakin, joka näkyy huojuvassa laadussa.
Tämä itseäkin ihmetyttää, että mitähän tuossa on kehityksen aikana tapahtunut. Minulla on sellainen tunne, että tuo prologikin on muuttunut useamman kerran ja jotenkin parsittu kasaan. Monessa kohden joutuu ihmettelemään uskomattoman hienoa ja näyttävää kohtausta mahtavalla sisällöllä, joka sitten töksähtää heti seuraavaan kohtaukseen?
Omasta mielestäni yksi parhaista puolista tässä pelissä on seikkailla ympäri upeasti toteutettua ympäristöä ja tehdä sivutehtäviä. Putkijuoksu ei tätä mahdollistaisi joten sikäli avoin maailma tuo itselleni tähän peliin paljon lisää. Fast travelia en ole käyttänyt kertaakaan, sillä prätkällä (kannatta ostaa se Akira-pyörä) on hauska ajella PC:llä ympäri kaupunkia.
En oikein ymmärrä, että mitä siellä kaupungissa pitäisi "tapahtua"? Mielestäni siellä tapahtuu ihan tarpeeksi, sivutehtäviä on joka kulmalla ja ne on yleisesti ottaen tosi hyvin käsikirjoitettu. Toisaalta en GTA:ssakaan ymmärtänyt vaikka parturissa käymisen hienoutta, keilaamista tai biljardin pelaamista, itselleni ne eivät ole oleellisia tälläisessä pelissä.
Itse hieman samoilla linjoilla, en ole oikein koskaan ymmärtänyt peleissä parturissa käyntiä tms. Ehkä johtuu siitä, etten oikein jaksa panostaa edes pelihahmon ulkonäköön, statsit määrää, ulkonäkö on täysin toissijaista. Ehkä pelaan roolipelejä siis väärin.
Muutaman tunnin kokeilulla tuntuisi olevan hauskaa hupia, tosin hiomatonta sellaista. Jotenkin tuntuu että CDPR ei ole oikein saanut askelmerkkejä sopimaan tämän kanssa toistaiseksi. Witcher 3 oli kuitenkin kolmas "yritys" pelisarjan kanssa, joten saatiin paremmin hiottu kokonaisuus. Katsotaan fiilikset Cyberpunkin kanssa 30h jälkeen, yleensä sellainen sopiva peliaika sanoa pelistä enemmän kokonaisuutena.
No jotain? Ei se tunnu avoimelta maailmalta, kun maailma on käytännössä tyhjä. NPC:t eivät tee yhtään mitään, poliisit eivät tee yhtään mitään, autot ajaa raiteilla jne.
Kuten vihjailin, tällaisenaan tää vaan tuntuu putkijuoksulta, johon on jälkeenpäin lisätty pahasti keskeneräinen avoin maailma päälle. Joku on uneksinut täydellisestä pelistä ja kukaan ei oo kehdannut vihjata, että nyt menee aivan liian kunnianhimoiseksi.
No jotain? Ei se tunnu avoimelta maailmalta, kun maailma on käytännössä tyhjä. NPC:t eivät tee yhtään mitään, poliisit eivät tee yhtään mitään, autot ajaa raiteilla jne.
Kuten vihjailin, tällaisenaan tää vaan tuntuu putkijuoksulta, johon on jälkeenpäin lisätty pahasti keskeneräinen avoin maailma päälle. Joku on uneksinut täydellisestä pelistä ja kukaan ei oo kehdannut vihjata, että nyt menee aivan liian kunnianhimoiseksi.
Yksi ongelma on myös hyvän lootin puute, oon pelannut varmaan 15h ja en ole saanut droppina tai löytänyt mitään hyvää, tulee vaan aivan hirvittävät määrät puhdasta roskaa.
Yksi ongelma on myös hyvän lootin puute, oon pelannut varmaan 15h ja en ole saanut droppina tai löytänyt mitään hyvää, tulee vaan aivan hirvittävät määrät puhdasta roskaa.
Partureita yms. kaipalen itsekkin, mutta eiköhän ne tule sitten ilmaisina lisäosina vähän myöhemmin. Witcherissä taisi myös olla näin tai ainakin hius- ja partatyylejä tuli lisäosana.
No jotain? Ei se tunnu avoimelta maailmalta, kun maailma on käytännössä tyhjä. NPC:t eivät tee yhtään mitään, poliisit eivät tee yhtään mitään, autot ajaa raiteilla jne.
Kyllä minusta tuolla kaupungilla on ihan hyvin aktiviteettia. Vähän väliä vastaan tulee jengiläisiä jonkun siviilin kimpussa, poliisit ammuskelemassa jengiläisten kanssa, kolari/murha tapahtunut ja poliiseja siinä vieressä tutkimassa, jengiläisiä muuten vaan hengaamasa ja yhden kerran vastaan tuli mielenosoituskin missä oli porukkaa iso kasa ja aidan puolella poliiseja. Toki enemmänkin voisi tapahtua ja välillä kyllä tuntuu, että menee pitkäänkin ilman että vastaan tulee mitään mielenkiintoista.
Enemmänkin ongelma on NPC:den reaktio pelissä ja interaktio niiden kanssa. Tuntuu olevan aika epäluonnolista ja randomia. Ammut kujalla niin heti alkaa poliiseja spawnaamaan ja ne tietää tasan missä olet, ja ilmeisesti ainoa keino päästä eroon on ajella pois alueelta. Toisella kerralla poliisit huutelee, jostain muurin toiselta puolelta, mutta eivät tule silti tekemään mitään. Joskus taas on ihan OK, että ammut poliisin vieressä jengiläisen. Pelastat siviilin jengiläisiltä niin se siviili jää vaan kykkimään kyyryyn maahan, ei kiitä eikä juokse karkuun eikä mitään. Muutenkin ammuskeleminen aiheuttaa sen, että lähellä olevat siviilit alkaa kyykkimään vaikka olisivatkin kaukanakin ja samaan aikaan vieressä toiset siviilit ei reagoi mitenkään.
Tuo mielenosoituskin oli aika typerä. Kokeilin heittää keskelle kranaatin ja jostain syystä vain osa NPC:stä otti damagea, loput jatkoivat mielenosoitusta ihan kun mitään ei olisi tapahtunut. Tuon eventin osana olleet poliisitkaan ei oikein reagoineet mitenkään vaikka niitä ampui ja räjäytti niiden autot. Ja samaan aikaan muita poliiseja spawnaa ja ampuu mun hahmoa ihan täysillä.
Tuollainen kehitystapa on mielestäni täysin ahterista ja hidastaa tekniikan kehittymistä, kun pelejä tehdään vanhan tuhnuraudan rajoitusten mukaisesti. Onneksi tässä pelissä on selvästi menty PC edellä.
Kerrotko meille kaikille, että miten se jarruttaa kehitystä kun en ihan pääse jyvälle tästä ajatusmallista. Pelien kehitys maksaa miljoonia, AAA pelien jopa kymmeniä tai satoja miljoonia. Konsoleita on myyty se sata jotain miljoonaa, ei pelejä yksinkertaisesti voi tehdä niin, että niitä ei suunnitella konsolien ehdoilla. Peliä pitää myydä nyky kehityskustannuksilla niin helskutisti, että firmat pääsee edes omilleen ettei vain voi jättää tekemättä pelejä kaikille olemassa oleville alustoille. No mitkäs ne alustat oli, no PS4 ja Xbox one. Kyllä se kehitys kehittyy nyt kun on uudet konsolit tulleet ja sitten me odotamme sen 4-5 vuotta seuraavia ja seuraavaa isoa hyppäystä pelien laadussa.
Vähän väliä vastaan tulee jengiläisiä jonkun siviilin kimpussa, poliisit ammuskelemassa jengiläisten kanssa, kolari/murha tapahtunut ja poliiseja siinä vieressä tutkimassa, jengiläisiä muuten vaan hengaamasa
Juu, mut noi on niitä valmiita eventtejä, ei jotain mitä tapahtuu silleen sattumalta. Poliisit ei todellakaan ammu jengiläisiä muuta kuin noissa eventeissä, kolareita/murhia ei tapahdu, jengiläiset ei ees liiku missään vaan on aina paikallaan jne.
Kyllä tästä itelläkin tuli semmonen fiilis, että vähän muuta ja erilaista mitä oli luvattu trailereissa ja haastatteluissa yms. PR työtä ja hypeä tehty kovasti, mutta lopputulos ei vastaa odotuksia. Semmoinen 7-8/10 peli.
Juu, mut noi on niitä valmiita eventtejä, ei jotain mitä tapahtuu silleen sattumalta. Poliisit ei todellakaan ammu jengiläisiä muuta kuin noissa eventeissä, kolareita/murhia ei tapahdu, jengiläiset ei ees liiku missään vaan on aina paikallaan jne.
Tuollainen "sattumalta" homma on helpompi sanoa kuin oikeasti tehdä. Olishan se varmaan hienoa, jos jokaisella NPC:llä olisi oma tekoäly, mutta kehittäminen olisi vaatinut huomattavasti enemmän ja suorituskyky olisi ottanut ison osuman. Eikä se lopputulos olisi välttämättä ollut sen parempi. Minusta kuitenkin kaupungilla on vähintään kohtuullisesti tapahtumia vaikka se olisikin vain pseudo-satunnaista.
Juu, mut noi on niitä valmiita eventtejä, ei jotain mitä tapahtuu silleen sattumalta. Poliisit ei todellakaan ammu jengiläisiä muuta kuin noissa eventeissä, kolareita/murhia ei tapahdu, jengiläiset ei ees liiku missään vaan on aina paikallaan jne.
Eilen tein yhden tehtävän loppuu ja hetken matkan päässä kadulla oli tilanne päällä jengiläsillä ja poliiseilla kun olin menossa seuraavalla tehtävälle, ampuivat siinä toisiaan. Ei tämä nyt ainakaan mikään eventti ollu.
No jos peli suunnitellaan lähtökohtaisesti tehokkaimmalle raudalle mitä löytyy ja pidetään huoli että peli skaalautuu hyvin tulevaisuuden tehokkaammille komponenteille, niin kyllähän siitä tulee ihan erilainen kuin jos se suunnitellaan siten, että lähtökohtana on sen hetkinen konsoli ja PC:lle laitetaan vähän extra-silmäkarkkia
Eikä nopeita M.2 NVMe SSD-asemiakaan ole hyödynnetty peleissä ennen tätä nykyistä uutta konsolisukupolvea, vaikka noita asemia on löytynyt jo pitkään PC:lle.
EDIT: Ja sehän nähtiin jo Ubisoftin toimesta, miten ensimmäisen Watch Dogsin mullistavia E3-grafiikoita rampautettiin PC:n myyntiversioon, jotta konsoliversiot eivät näytä liian kämäisiltä - selvää painostusta jomman kumman konsolijätin puolelta. Joku heppu oli vielä löytänyt pelin koodista disabloitujen asetusten yhteydestä kommentin "Is PC only, who cares".
No esim, sun ei tarvinnu GTA V:ssä kun seisoskella kadunkulmassa niin näki yhtä sun toista. Autoilijat sekoilee, jalankulkijat kilahtelee, kytät ajaa jotain takaa, ambulanssi tulee pelastamaan kyttien ampumaa ihmistä vaan ajaakseen muiden ihmisten päältä, yms. helvetin hauskaa settiä.
Tuo käy hyvin nopeasti tylsäksi ja itseään toistavaksi eikä siihen 5-10h pelailun jälkeen enää kiinnittänyt huomiota. Jäljelle jäi vain muutama hauska random encounter ja keskinkertainen pääjuoni.
Cyberpunkia on nyt mittarissa reilut 22 h, toinen näytös aivan alussa ja kaupunki tuntuu vieläkin mielenkiintoiselta. GTA3-5 olivat tähän verrattuna tyhjiä kulisseja. Npc interaktiot olivat toki GTA5:ssa parempia, mutta eivät ne korvaa käsikirjoitettua sisältöä. Samaan tapaan siinäkin npc:t autoineen ilmestyvät tai katoavat tyhjästä kun silmä välttää hetkeksi, autot jopa pahemmin kuin CP2077:ssa (v1.04 paransi tätä).
Inventaario täynnä? Kun nousin heistin jälkeen takaisin taksiin, peli ilmoitti inventaarioni olevan täynnä. Romutin hiukan loottia että kaikki aiemmat tavarani mahtuivat takaisin reppuun.
Onhan tuolla muutoksia tapahtunut vuosien mittaan, ainakin *köh* tasa-arvoa on tullut mukaan reippaasti.
Aika perusräiskyttelyltä vaikuttaa mitä olen päässyt testaamaan. Tarina ja hahmot toimii loistavasti, mutta muu keskeneräisyys ym. rosoisuus paistaa liikaa läpi.
Tuollainen "sattumalta" homma on helpompi sanoa kuin oikeasti tehdä. Olishan se varmaan hienoa, jos jokaisella NPC:llä olisi oma tekoäly, mutta kehittäminen olisi vaatinut huomattavasti enemmän ja suorituskyky olisi ottanut ison osuman. Eikä se lopputulos olisi välttämättä ollut sen parempi. Minusta kuitenkin kaupungilla on vähintään kohtuullisesti tapahtumia vaikka se olisikin vain pseudo-satunnaista.
Tuntuu, että kaikki nämä "random" eventitkin on kovakoodattu maailmaan, eli jengiläiset hoippuvat aina samassa paikassa. Esim. lahtasin jonkun autoillaan hengaavan jengin kerralla, kävin vieressä kuppilassa välillä, ja palasin autolleni, niin jengiläiset oli palanneet tismalleen samaan kohtaan autojensa kera. Eikä mitään muistikuvia, että olisin kavereita lahdannut 5 min takaperin. Samat poliisit tuntuu myös suorittavan aina samoissa kohdissa tutkimuksiaan ja esim. koputtelemassa naapurituvan oveen 24/7. Ja kun menet liian lähelle mulkoilemaan mitä helkkaria sitten tutkivat, niin kuulaa tulee päin näköä. Eikä tähän auta, että interaktiivisuus näissä on luokkaa 0, joten vaihtoehtoina joko itse aloitat kuulasodan tai sitten NPC:t avaavat tulen, kun menet lähelle kekkaroimaan.
GTA V:ssä tuntui maailmassa tapahtuvan vain kertakaikkiaan paljon enemmän, ja ainakaan kuvakulmaa pyörittäessä ihmiset & autot, eivät ainakaan spawnanneet heti uusiksi. Ei tästä nyt toki mitään GTA jatkoa olisi toivonutkaan, mutta silti odotuksia oli, että 7 vuodessa olisi saatu aikaan enemmän ja otettu kehityksen askelia. Sidequestejä toki kartalla on paljon, mutta ei tämä mielestäni pelasta ajatusta avoimesta maailmasta - osittain tehtävien toistavuudenkin vuoksi.
PS. asiasta kolmanteen onko kukaan testaillut erilaisia ReShade konfiguraatioita? Nexusmodsissa näyttäisi ainakin useampaa löytyvän. Pienillä fps-uhrauksilla voisi varmaan päästä tuosta maailman "hämyisyydestä" eroon?
No jos peli suunnitellaan lähtökohtaisesti tehokkaimmalle raudalle mitä löytyy ja pidetään huoli että peli skaalautuu hyvin tulevaisuuden tehokkaammille komponenteille, niin kyllähän siitä tulee ihan erilainen kuin jos se suunnitellaan siten, että lähtökohtana on sen hetkinen konsoli ja PC:lle laitetaan vähän extra-silmäkarkkia
Eikä nopeita M.2 NVMe SSD-asemiakaan ole hyödynnetty peleissä ennen tätä nykyistä uutta konsolisukupolvea, vaikka noita asemia on löytynyt jo pitkään PC:lle.
Niin ketkäs sitä peliä sitten julkaisuvuotena pelaavat, jos se suunnitellaan tehokkaimmalle raudalle mitä löytyy? Aika laihaksi jäisi kehittäjien kassavirta jos pelin minimivaatimuksissa komeilisi RTX 3080 ja tavallisen pulliaisen pitäisi odotella pari vuotta että voi peliä pelata. Crysis all over again.
Käsittääkseni NVMe asematkin ovat saavuttaneet siedettävän (<100€ / 1 TB) hintatason vasta lähiaikoina (korjatkaa jos olen väärässä), ja alkavat vasta nyt ottaa SATA-asemia hinnassa kiinni ja pikkuhiljaa löytävät tiensä "normipelaajienkin" koneisiin. Ei pelejä kannata suunnitella vain niche-kohdeyleisölle.
Mielestäni paras taso saavutetaan kun suunnitellaan peli suurin piirtein above-average raudalle (2070?) ja tehokkaamman koneen ostajat saavat sitten lisäherkkuja vaikka RT:n merkeissä. Siinä olen samaa mieltä, että olisivat mielummin jättäneet nuo PS4/Xbox versiot julkaisematta, niin pahalta kuralta ne näyttävät.
Tuntuu, että kaikki nämä "random" eventitkin on kovakoodattu maailmaan, eli jengiläiset hoippuvat aina samassa paikassa. Esim. lahtasin jonkun autoillaan hengaavan jengin kerralla, kävin vieressä kuppilassa välillä, ja palasin autolleni, niin jengiläiset oli palanneet tismalleen samaan kohtaan autojensa kera. Eikä mitään muistikuvia, että olisin kavereita lahdannut 5 min takaperin. Samat poliisit tuntuu myös suorittavan aina samoissa kohdissa tutkimuksiaan ja esim. koputtelemassa naapurituvan oveen 24/7. Ja kun menet liian lähelle mulkoilemaan mitä helkkaria sitten tutkivat, niin kuulaa tulee päin näköä. Eikä tähän auta, että interaktiivisuus näissä on luokkaa 0, joten vaihtoehtoina joko itse aloitat kuulasodan tai sitten NPC:t avaavat tulen, kun menet lähelle kekkaroimaan.
GTA V:ssä tuntui maailmassa tapahtuvan vain kertakaikkiaan paljon enemmän, ja ainakaan kuvakulmaa pyörittäessä ihmiset & autot, eivät ainakaan spawnanneet heti uusiksi. Ei tästä nyt toki mitään GTA jatkoa olisi toivonutkaan, mutta silti odotuksia oli, että 7 vuodessa olisi saatu aikaan enemmän ja otettu kehityksen askelia. Sidequestejä toki kartalla on paljon, mutta ei tämä mielestäni pelasta ajatusta avoimesta maailmasta - osittain tehtävien toistavuudenkin vuoksi.
PS. asiasta kolmanteen onko kukaan testaillut erilaisia ReShade konfiguraatioita? Nexusmodsissa näyttäisi ainakin useampaa löytyvän. Pienillä fps-uhrauksilla voisi varmaan päästä tuosta maailman "hämyisyydestä" eroon?
Joo, siis noinhan ne onkin varmasti tehty. Kartassa on alueita, johon sitten pelaajan lähestyessä arvotaan, että spawnataanko siihen se juttu. Tässä on tosiaan riski, että käy tuollainen mainitsemasi juttu että melkein heti perään spawnaa samat heput takaisin ihan kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Mutta ehkä vähän liikaa vaadittu, jos odotti että tässä voi NPC:tä spawnata ihan mihin päin karttaa tahansa ja sitten ne tekoälyn mukaan tekevät juttuja maailmassa. Kuitenkin aika vaativa asia tehdä hyvin ja lopputulos helposti silti vaikuttaa pelaajalle "skriptatulta". Skripatuilla eventeillä kuitenkin saadaan tehtyä monimutkaisempia tapahtumia, kuin täysin tekoälyyn luottaen, joten sillä tavalla se voi olla jopa uskottavampaa.
No jos peli suunnitellaan lähtökohtaisesti tehokkaimmalle raudalle mitä löytyy ja pidetään huoli että peli skaalautuu hyvin tulevaisuuden tehokkaammille komponenteille, niin kyllähän siitä tulee ihan erilainen kuin jos se suunnitellaan siten, että lähtökohtana on sen hetkinen konsoli ja PC:lle laitetaan vähän extra-silmäkarkkia
Eikä nopeita M.2 NVMe SSD-asemiakaan ole hyödynnetty peleissä ennen tätä nykyistä uutta konsolisukupolvea, vaikka noita asemia on löytynyt jo pitkään PC:lle.
EDIT: Ja sehän nähtiin jo Ubisoftin toimesta, miten ensimmäisen Watch Dogsin mullistavia E3-grafiikoita rampautettiin PC:n myyntiversioon, jotta konsoliversiot eivät näytä liian kämäisiltä - selvää painostusta jomman kumman konsolijätin puolelta. Joku heppu oli vielä löytänyt pelin koodista disabloitujen asetusten yhteydestä kommentin "Is PC only, who cares".
Miten nyt mikään tässä mainitsemasi tarkoittaa, että pelien kehitys jarruttuu? Edelleen kuten se Watch Dogsin tekijä sen sanoi, niin PC myynnit on niin pieni osa kaikista myynneistä, että yksinkertaisesti kannattaa tehdä parasta mahdollista konsoleille, repiä siitä raudasta kaikki irti ja sitten tehdä hyvä PC versio. Nyt varsinkin kun konsolit pyörittää PC rautaa, niin tottakai ne pelit tehdään konsolien ehdoilla. Ei se pelien kehitystä millään tavalla jarruta. Pelit vain voidaan joko koodata hyvin tai huonosti, yleensä huonosti. Sitten kun PC:issä on käytössä kovaa rautaa niin ei pelintekijöitä kiinnosta senkään vertaa koodata ja optimoida pelejään paremmin. Se on se syy mikä jarruttaa kehitystä, ei konsolien olemassaolo.
Lisäksi mitä tekemistä nvme asemilla on minkään kanssa? Ne ei ole mikään jokaisen käyttäjän juttu, eikä niistä saada mitään sellaista irti millä olisi merkitystä pelien osalta. Nykypäivänä RAM on niin halpaa, että joku nvme aseman nopeus on aivan se ja sama. Ero rammin nopeuksiin on silti niin käsittämättömän suuri, että ei ole mitään järkeä joutua käyttämään PC:ssä jotain kikkakolmosia nvme asemilta, se on resurssien tuhlausta.
Miten nyt mikään tässä mainitsemasi tarkoittaa, että pelien kehitys jarruttuu? Edelleen kuten se Watch Dogsin tekijä sen sanoi, niin PC myynnit on niin pieni osa kaikista myynneistä, että yksinkertaisesti kannattaa tehdä parasta mahdollista konsoleille, repiä siitä raudasta kaikki irti ja sitten tehdä hyvä PC versio. Nyt varsinkin kun konsolit pyörittää PC rautaa, niin tottakai ne pelit tehdään konsolien ehdoilla. Ei se pelien kehitystä millään tavalla jarruta. Pelit vain voidaan joko koodata hyvin tai huonosti, yleensä huonosti. Sitten kun PC:issä on käytössä kovaa rautaa niin ei pelintekijöitä kiinnosta senkään vertaa koodata ja optimoida pelejään paremmin. Se on se syy mikä jarruttaa kehitystä, ei konsolien olemassaolo.
Lisäksi mitä tekemistä nvme asemilla on minkään kanssa? Ne ei ole mikään jokaisen käyttäjän juttu, eikä niistä saada mitään sellaista irti millä olisi merkitystä pelien osalta. Nykypäivänä RAM on niin halpaa, että joku nvme aseman nopeus on aivan se ja sama. Ero rammin nopeuksiin on silti niin käsittämättömän suuri, että ei ole mitään järkeä joutua käyttämään PC:ssä jotain kikkakolmosia nvme asemilta, se on resurssien tuhlausta.
Ainakin tuossa jo aikaisemmin mainitussa osakkaiden/tms kokouksessa nimenomaan PC puolella oli suuremmat myyntiluvut noin 60-40 suhteessa verrattuna konsoleihin.
Ainakin tuossa jo aikaisemmin mainitussa osakkaiden/tms kokouksessa nimenomaan PC puolella oli suuremmat myyntiluvut noin 60-40 suhteessa verrattuna konsoleihin.
Tuollainen kehitystapa on mielestäni täysin ahterista ja hidastaa tekniikan kehittymistä, kun pelejä tehdään vanhan tuhnuraudan rajoitusten mukaisesti. Onneksi tässä pelissä on selvästi menty PC edellä.
Ongelma on siinä että jos pelit tehdään konsolien ehdoilla niin ne eivät ota kaikkea hyötyä irti viimeisimmästä PC teknologiasta, mutta jos homman tekee toisinpäin niin pelit ei toimi konsoleilla. Ei sitä tahallaan PC pelaajia kiusatakseen mennä heikoimman lenkin ehdoilla. Luojan kiitos että mitään multiplättäripelejä ei kuitenkaan tehdä Switchin ehdoilla.
Onhan tuolla muutoksia tapahtunut vuosien mittaan, ainakin *köh* tasa-arvoa on tullut mukaan reippaasti.
Aika perusräiskyttelyltä vaikuttaa mitä olen päässyt testaamaan. Tarina ja hahmot toimii loistavasti, mutta muu keskeneräisyys ym. rosoisuus paistaa liikaa läpi.
Ongelma on siinä että jos pelit tehdään konsolien ehdoilla niin ne eivät ota kaikkea hyötyä irti viimeisimmästä PC teknologiasta, mutta jos homman tekee toisinpäin niin pelit ei toimi konsoleilla. Ei sitä tahallaan PC pelaajia kiusatakseen mennä heikoimman lenkin ehdoilla. Luojan kiitos että mitään multiplättäripelejä ei kuitenkaan tehdä Switchin ehdoilla.
Tämähän ei pidä paikkaansa koska pelistä kyllä saa näyttävämmän ja ottamaan hyödyn irti PC:n tehosta jos haluaa. Ei konsolipelin parantaminen vaadi mitään mystisiä kikkoja vaikka jätettäisiin RT pois laskuista. Jo pelkästään vaihtamalla tekstuurit suuremmille resoluutioille saavutetaan merkittävää parannusta kuvassa. Niin hyvässä ja pahassa se Crysis on oikeasti hyvä esimerkki siitä miten voidaan tehdä monipuolinen pelimoottori missä skaalautuvuus on todella hyvä. Kyse on ajasta, rahasta ja halusta. Valitettavasti noissa vain PC:n osalta tupataan pihistelemään ajatuksella, että kyllä se kuitenkin myy sen saman eli ei kannata uhrata resursseja. Tosin tässäkin on tapahtunut viime vuosina merkittävää parannusta muutaman ison porttaus fiaskon jälkeen. Toki voihan vaikka RDR2 pitää huonona porttauksena, mutta toisaalta se näyttää perhanan hyvältä ja se tehtiin nimen omaan konsoleille.
Niin ketkäs sitä peliä sitten julkaisuvuotena pelaavat, jos se suunnitellaan tehokkaimmalle raudalle mitä löytyy? Aika laihaksi jäisi kehittäjien kassavirta jos pelin minimivaatimuksissa komeilisi RTX 3080 ja tavallisen pulliaisen pitäisi odotella pari vuotta että voi peliä pelata. Crysis all over again.
Käsittääkseni NVMe asematkin ovat saavuttaneet siedettävän (<100€ / 1 TB) hintatason vasta lähiaikoina (korjatkaa jos olen väärässä), ja alkavat vasta nyt ottaa SATA-asemia hinnassa kiinni ja pikkuhiljaa löytävät tiensä "normipelaajienkin" koneisiin. Ei pelejä kannata suunnitella vain niche-kohdeyleisölle.
Mielestäni paras taso saavutetaan kun suunnitellaan peli suurin piirtein above-average raudalle (2070?) ja tehokkaamman koneen ostajat saavat sitten lisäherkkuja vaikka RT:n merkeissä. Siinä olen samaa mieltä, että olisivat mielummin jättäneet nuo PS4/Xbox versiot julkaisematta, niin pahalta kuralta ne näyttävät.
Ei pelejä tarvitse pelata kaikki asetukset täysillä, joten ihan kuka vaan, jolla on vähintään minimivaatimukset täyttävä kone. Tai voihan pelejä pelata nykyään jopa striimauspalveluiden kautta, jos ei muuten. Parasta olisi, jos pelit suunniteltaisiin hyvin skaalautuvaksi PC:lle ja sen jälkeen rampautettaisiin niistä konsoliversiot. Konsolimyynneistä tulee vaan niin paljon rahaa, että turha toivo. Cyberpunk 2077 meni onneksi eri tietä.
Miten nyt mikään tässä mainitsemasi tarkoittaa, että pelien kehitys jarruttuu? Edelleen kuten se Watch Dogsin tekijä sen sanoi, niin PC myynnit on niin pieni osa kaikista myynneistä, että yksinkertaisesti kannattaa tehdä parasta mahdollista konsoleille, repiä siitä raudasta kaikki irti ja sitten tehdä hyvä PC versio. Nyt varsinkin kun konsolit pyörittää PC rautaa, niin tottakai ne pelit tehdään konsolien ehdoilla. Ei se pelien kehitystä millään tavalla jarruta. Pelit vain voidaan joko koodata hyvin tai huonosti, yleensä huonosti. Sitten kun PC:issä on käytössä kovaa rautaa niin ei pelintekijöitä kiinnosta senkään vertaa koodata ja optimoida pelejään paremmin. Se on se syy mikä jarruttaa kehitystä, ei konsolien olemassaolo.
Lisäksi mitä tekemistä nvme asemilla on minkään kanssa? Ne ei ole mikään jokaisen käyttäjän juttu, eikä niistä saada mitään sellaista irti millä olisi merkitystä pelien osalta. Nykypäivänä RAM on niin halpaa, että joku nvme aseman nopeus on aivan se ja sama. Ero rammin nopeuksiin on silti niin käsittämättömän suuri, että ei ole mitään järkeä joutua käyttämään PC:ssä jotain kikkakolmosia nvme asemilta, se on resurssien tuhlausta.
Siis Watch Dogsin PC-versio pyöri huonosti ennen kuin otti E3:ssa nähdyt asetukset modin avulla käyttöön. Sen jälkeen peli näytti paljon paremmalta ja pyöri paremmin - testasin tämän itse. Peliä huononnettiin tarkoituksella PC:lle konsolien eduksi - mitä tämä on, jos ei kehityksen jarrutusta?
Oletko tutustunut mihin PS5 kykenee SSD-asemallaan ja miten nopea SSD-asema ei tulevaisuudessa tarkoita vain nopeita lataustaukoja?
GTA V:ssä tuntui maailmassa tapahtuvan vain kertakaikkiaan paljon enemmän, ja ainakaan kuvakulmaa pyörittäessä ihmiset & autot, eivät ainakaan spawnanneet heti uusiksi.
Tuo ei vastaa lainkaan omaa pelikokemustani GTA5:n parissa (PC). Seiso suuressa risteyksessä, käänny 180 astetta ja odota hetki, käänny takaisin niin valtaosa tai kaikki autoista ovat vaihtuneet.
Eipä sillä, hyvin tehtyjä open world pelejä on vain kourallinen ja nykyisistä tulee mieleen ainoastaan Kingdom Come: Deliverance.
Siis Watch Dogsin PC-versio pyöri huonosti ennen kuin otti E3:ssa nähdyt asetukset modin avulla käyttöön. Sen jälkeen peli näytti paljon paremmalta ja pyöri paremmin - testasin tämän itse. Peliä huononnettiin tarkoituksella PC:lle konsolien eduksi - mitä tämä on, jos ei kehityksen jarrutusta?
Oletko tutustunut mihin PS5 kykenee SSD-asemallaan ja miten nopea SSD-asema ei tulevaisuudessa tarkoita vain nopeita lataustaukoja?
Watch Dogsissa oli otettu asetuksia pois, kyllä, mutta ei yksi peli ole mikään koko pelialaa selittävä asia. Ei yksittäistapauksella voi perustella kokonaista alaa koskevia väitteitä.
Mitä tulee tuohon PS5 nvme juttuun niin sinä et edelleen ymmärrä yhtään kuinka helvetisti nopeampaa RAM on. Mitkään ihmeen PS5 kikkakolmoset ei muuta sitä, että RAM:in hakuajat on ihan toisella tasolla kuin yksikään SSD tänään. Toki sinä saat uskoa kaiken höpön mitä joku markkinamies tuolla sinulle latelee, mutta ihan sama mikä tilanne on, niin sen datan lataaminen rammiin ennemmin kuin asemalta lukeminen on silti nopeampaa, helvetisti nopeampaa. Konsoleilla joissa rammin määrää ei voi laajentaa on tuollaisilla asioilla toki merkitystä, ei PC puolella.
Kamerat (ja turretit) kannattaa laittaa friendly modeen, tai sitten ohjauskonsolista napsauttaa ne pois päältä. Tossa hackissa on joku aikaraja, jonka jälkeen ne menee takas päälle (jollain perkeillä sai pidennettyä).
Kyllä noi kamerat silti bugaa. Breach modesta voi käyttää sen Daemonin joka sulkee kamerat lähiverkossa 6 minuutiksi, mutta sitten kuitenkin yhtäkkiä aktivoituvat sinua skannailemaan. Ja jos ite skannaat kameran niin se on jo OFF tilassa pelin mielestä vaikka silti skannaa/hälyttää sinusta. Tässä pelissä kyllä bugeja riittää muutenkin. Vittumaisin bugi on kyllä se vitun random kuoleminen. En tajua mikä on ongelma mutta lähestulkoon aina jos kiipeän jonkin tietynlaisen asian päälle niin hahmo vaan randomisti kuolee täysistä HP:stä. Ihan helvetin hienoa on "seikkailla" etenkin double jump voimin kun ei koskaan tiedä mikä hyppy onkin sit viimeinen .. Varmasti olen ainakin 50 kertaa kuollut näin 30h aikana tuohon että mikään pieni ongelma ei ole kyseessä.
En myöskään tajua että miksi iconic aseet pysty tuhota inventorysta // miksei niitä voi craftata uudelleen jos onnistut sellaisen tuhoamaan. Vaik kuin monta asetta ny jää testaamatta kun oon noita iconic aseita onnistunu tuhoamaan. Sitte kaupanpäälle toi auton "stash" bugaa eikä sinne voi laittaa mitään joten jos satun iconic aseen löytämään niin pitäisi heti välittömästi mennä omaan asuntoon takaisin sisälle ja laittaa se sinne talteen etten vaan vahingossa sitä tuhoa ..
Yksi ongelma on myös hyvän lootin puute, oon pelannut varmaan 15h ja en ole saanut droppina tai löytänyt mitään hyvää, tulee vaan aivan hirvittävät määrät puhdasta roskaa.
Craftaamalla saa parempia. Kaupasta voi ostaa lege aseita mutta turhia käytännössä koska jäävät jälkeen jos ei oo resursseja uppia niitä. Iconic aseita löytyy jonkun verran ja nää onki sit tosi hyviä etenki jos on crafting puussa pisteitä niin että voit upgradeta ne legendary versioon. Jos haluut jonkun hyvän iconic aseen justhetinyt niin kantsii netistä kattoo mistä niitä löytyy. Jotkut taitaa olla random droppeja mutta jotkut löytyvät ihan tietyistä paikoista. Ihan pelin alussa taitaa olla se joku Lizzien iconic pistooli jossain pöydällä joka on jo todella hyvä.
Noi random aseet mitä vihuilta tippuu voi surutta jättää maahan, tai sit kerätä ja tuhota tai myydä. ite kerään kaiken paskan ja tuhoon sen samointein niin saa resursseja jolla uppia ja craftailla sit omia juttuja.
Onko täällä muita, jotka yrittävät pelata 32:9 näytöllä?
Täytyy sanoa, että ei ole helppoa. Käytössä on Samsung Odyssey G9, missä natiiviresoluutio on 5120x1440. Ennakko-odotuksista huolimatta tuosta saa kyllä natiiviresolla, Ultrasta tinkien, RTX off ja DLSS balanced päällä ihan peruspuusilmälle kohtuullisesti pelattavan jopa 2080 superilla. Mutta, FOV on aivan penaalista. Jos kasvattaa FOVia säätimestä, venyvät reunat ihan järjettömästi. Jos säätää FOVia pienemmäksi, kutistuu kuva myös pystysuunnassa, eli kuvasta tulee postilaatikkonäkymä.
Tein custom-reson 3440x1440 - mikä, BTW onnistuu G9:llä vain 120 Hz tilassa, mutta ei ole pelkoa, että fps menisi tässä yli 120. Reson voi valita pelin asetuksista, mutta fullscreeninä se venyy pelissä reunoja myöten ja on siis kelvoton. Varmistin, että Nvidian control panelissa on skaalausasetuksena 'No Scaling'. Pelin asetuksista valittuna Windowed borderless kuvasuhde tuolla resolla on oikea, mutta näytön reunoilla näkyvä tausta häiritsee ja kuva stutteroi ihan törkeästi. Eli pitää ensin vaihtaa Windowsissa resoluutioksi 3440x1440 ja sitten käynnistää peli. Tuolla resolla saa kyllä - edelleen RTX OFF - jo kohtalaiset fps:t ja reunojen vääristymät eivät okseta. Mutta harmittaahan tuo vähän, kun pitää säätää jatkuvasti. Pitänee tehdä joku skripti, joka vaihtaa tuon reson automaattisesti ennen ja jälkeen pelin.
Vähän olisi toivonut, että vuonna 2020 FOV olisi jo osattu tehdä kunnolla leveyssuunnassa skaalautuvaksi, mutta ei kai sitten.
Kannattaisi miettiä näitä asioita ennen kuin menee mainosmiesten ansaan ja hankkii tuollaisen onnettoman matalaruutunäytön.
Rasteroitaessa kuva projisoidaan ruutuTASOON.
Jos ruutu ei olekaan taso, on ongelmissa sen projisoinnin kanssa, perspektooviirhettä tulee, ja mitä leveämpi fov, sitä suurempi se virhe on.
Se, että se "FOV sukkaa" tai "kuva vääristyy" on ihan sen ruudun vika.
Jos graffa piirrettäisiin täysin säteenjäljityksellä, sitten ei tarvisi mitään projektiotasoja, ja kuvan voisi luonnollisesti piirtää ilman vääristymiä kaarevalle näytölle ja yli 180 asteen kuvakulmille, mutta tällä hetkellä täysin säteenjäljitetty versio löytyy vain quake2sta ja minecraftistä, ja niissäkään ei taida olla säätöä kaarevan ruudun perspektiiville, nekin taitaa olettaa tasaisen ruudun.
Toki rasteroinnin kanssakin voisi rendata kuvan ensin tasoon ja sitten tehdä sen perään erillisen perspektiivikorjauksen sille kaarevalle ruudulle, mutta se sekä hidastaisi että sumentaisi kuvaa.
Ja tosiaan perspektiivillisesti korrektin kuvan piirtäminen kaarevalle ruudulle vaatii kuitenkin aina sekä tiedon ruudun kaarevuudesta että sen koon ja katsojan silmien etäisyyden suhteesta.
Peli on nyt pelattu läpi. Vajaa 80h mittarissa ja sain koluttua nomadin loppuja läpi useamman kappaleen. Pienimuotoinen spoiler loppuun liittyen:
Vaikuttaisi siltä, että vaihtoehdot voivat haarautua vielä päätason valintojen jälkeenkin, en ole vielä testannut.
En tehnyt kaikkea sivuaktiviteettia, niissä oli vähän liikaa semmoista tyhjänpäiväistä puuhastelua että kaikkea olisin halunnut kerralla viedä maaliin. Sivutehtävissä oli kyllä hetkensä, mutta ne parhaat hetket hautautuivat siihen suureen massaan sitä geneeristä neutralisoi tuo/varasta tuo/tökkää johto tonne-kaavan sekaan. Kyllästyin myöskin siihen jatkuvaan puhelimen pirinään...
En onnekseni kokenut mitään peliä rikkovia bugeja. Visuaalisia bugeja ilmaantui ajoittain, mutta kohtuuden rajoissa kuitenkin. Yleisenä mietteenä pelistä on, että kiire ja ahkera materiaalin leikkuu näkyy. Voisi varmaan syyttää tätä multiplatform toteutusta, joka on vienyt resursseja toteuttaa muita tavoitteita loppuun? Ristiriitainen fiilis, kun pelissä tuntuu ajoittain samalla se CDPR kädenjälki ja huoli, josta niin innostuin Witcherien myötä, kontrastina siihen miten moni asia tuntuu vain unohtuneen prioriteeteista kokonaisuudessaan, tai heitetty paikalleen puolivillaisesti vain jotta voidaan sanoa sen olevan siellä.
CDPR:n krooninen ylityöskentely on varmaan vienyt osaavia henkilöstöresurssejakin, joka näkyy huojuvassa laadussa.
Immersiosta: En tosiaankaan välitä siitä, että pääseekö jokaiselle nakkikiskalle käymään haaskaamaan aikaansa, ei tässä tarvita Yakuzan kamurochon tasoista puuhastelun määrää kuitenkaan. Edes tavallisten NPC:iden kanssa ei tee mieli rupatella. Mutta se, ettei koko kaupungissa ole mahdollisuutta touhuta likipitäen mitään töidesi ohella, on kieltämättä erikoista. Luulisi että parturillekkin olisi töitä riittänyt. Ei sen puoleen, bugin johdosta oma V:ni oli peilin edessä joka tapauksessa kalju joka kerta, joten väliäkö tuolla mikä hiustyyli oli valittuna. Kaupungissa on tyyliin kaksi huoraa ja kovasti mainostetut braindancet ovat jätetty vain tarinapuolelle. NPC:t haahuilevat päämäärättömästi, usein vaikuttaa siltä että kiertävät kehää. NPC:t eivät edes hae sateensuojaa, mihin jopa Witcher 3:ssa pystyttiin. Onhan näitä...
Sitten vielä se tekninen puoli. Kaukaisuudessa olevat pahviautot, autot/esineet/ihmiset jotka materialisoituvat tyhjästä melko lyhyen etäisyyden päähän syövät immersiota. Voisihan näitä nillittää, mutta en usko että toisin tähän mitään lisää mitä muut ovat jo sanoneet.
Pelasin itse hakkeri/stealth/nonlethal tyylillä. Voisin sanoa tähän liittyvien mekanismien olevan varsin keskinkertaisia, semmoisia "toimivia", jotka ei myöskään sykähdytä. Vaikka ampumista joutui käyttämään muutamaan otteeseen, niin en siihen kehityspisteitä käyttänyt, joten kokemus voi olla täysin eri kuin siihen speksanneilla hahmoilla. Tosin en saanut mitään palkintoa nonlethalina peluusta. Ehkä peli ei ole tarpeeksi hyvässä kunnossa, että kaikki rekisteröityisi oikein. Jos kahden käden nonlethal vasara voi pamauttaa pään tai raajoja irti, niin onko varmuutta että yhden käden sähköpatukalla hakkaaminen laskisi sen enempää oikein.. Muutenkin tuntuu että se roolipelipuoli on laitettu takapenkille tässä, enkä saanut mielikuvaa että taustastani tahi valinnoistani oli hyötyä saati haittaa.
Päätarina ja siihen liittyvät hahmot ovat se asia, jotka pelastavat kokemuksen itselleni.
Onneksi omat odotukseni olivat verrattain maltilliset, ikuinen pessimisti kun olen. En odottanut edes Witcher 3 tasoa, ja hyvä niin - ei tämä sinne pääse millään. Tosin on hyvä muistaa että pelasin W3:sta vasta pari vuotta myöhemmin sen julkaisusta, joten bugit olivat pitkälti liiskattu jo silloin.
Cyberpunk-teemaisia pelejä tehdään kuitenkin valitettavan vähän, joten annan suoraansanoen anteeksi paljon jo pelkästään sen vuoksi. CP2077 täyttää riittävän monta ruksia cyberpunk-maailman teemoista, joten kunhan CDPR saa korjattua peliään, niin eiköhän tämä silloin tule olemaan kouluarvosanan 8(+) arvoinen suoritus. Nyt annan sille 7½.
Tuo peilissä kaljulta näyttäminen on joku varusteisiin liittyvä bugi. Itsellä sama homma auttoi kun otti kypärän pois päästä ja laittoi takaisin niin tukka tuli samalla myös.
Suurin syy miksi tää peli joudutaan väkisin tekemään vuoden 2013 raudalle on se, että joku bisnestyyppi johdossa, joka ei ymmärrä tekniikkaa on keksinyt, että hei tän pelin pitää pyöriä ikivanhalla raudalla, koska me tehdään silleen enemmän rahaa. Seurauksena on täysi shit show, koska oikeesti noiden ei olisi ikinä pitänyt luvata, että tää peli pyörii muullakin kun noilla uusilla konsoleilla, jossa on tehokkaampaa rautaa.
Todennäköisesti tässä käy kuten näissä kuvioissa aina syylliset etsitään koodaajista, jotka on tehneet yötä päivää hommia eikä siitä bisnestyypistä kuka kehitteli idean se bisnestyyppi todennäköisesti on niin pihalla tekniikasta, että ei edes kykene hahmottamaan asioita edes sen verran, että ymmärtäisi olevansa syyllinen asiaan.
Väkisin tekemään? Eikö tämän pelin julkaisupäivän (jopa myöhästyneen) pitänyt olla sellainen, ettei uudet konsolit ole vielä edes asiakkailla. En tiedä kuka päätöksen on tehnyt, mutta ei tuolle "vanhojen" konsolien nykytilalle kyllä hyväksyttävää selitystä löydy.
Pahiten itseä ärsyttää tapa, jolla noita pahimpia versioita piilotettiin ja etukäteisarvostelut ja materiaalien näyttäminen niistä kiellettiin. Hyvä kuitenkin että pyysivät anteeksi & tarjoavat refundia.
Suurin virhe oli ikinä luvata liian aikainen julkaisupäivä. Kukaan ei valittaisi niin paljoa jos olisi luvattu 2020 vuoden loppuun ja siitä sitten myöhästynyt vielä sen 6kk. Itse otan tämän pelin jo ns. Early Accessina jota parannellaan ajan mittaan
Tämähän ei pidä paikkaansa koska pelistä kyllä saa näyttävämmän ja ottamaan hyödyn irti PC:n tehosta jos haluaa. Ei konsolipelin parantaminen vaadi mitään mystisiä kikkoja vaikka jätettäisiin RT pois laskuista.
Siis tottakai PC versiosta saa paremman. Mitä tarkoitin oli se että kun peliä ei voi tehdä täysin PC:n ehdoilla niin täyttä PC:n potentiaalia ei tulla saamaan käyttöön. En tarkoita lineaarisia parannuksia kuten resoluutiota, textuureja jne. vaan esim. että millainen maailma, millaiset fysiikat, millainen määrä yhtäaikaisia "tapahtumia" jne. pelistä löytyy.
Nyt kun näyttää sille että cyberpunk on leivottu PC edellä niin vanhemmat konsolit eivät yksinkertaisesti kykene järkevällä kuvanlaadulla ja FPS renderöimään noin monimutkaisia "skenejä" mitä peli tarjoaa. Jos Cyberpunk olisi tehty PS4 ja Xbox One mielessä ja siitä sitten leivottu PC:lle niin peli todennäköisesti olisi reilusti paremman näköinen PC:llä, mutta pelimaailma olisi todennäköisesti yksinkertaisemman ja vaatimattomamman näköinen kaikilla alustoilla.
Watch Dogsissa oli otettu asetuksia pois, kyllä, mutta ei yksi peli ole mikään koko pelialaa selittävä asia. Ei yksittäistapauksella voi perustella kokonaista alaa koskevia väitteitä.
Mitä tulee tuohon PS5 nvme juttuun niin sinä et edelleen ymmärrä yhtään kuinka helvetisti nopeampaa RAM on. Mitkään ihmeen PS5 kikkakolmoset ei muuta sitä, että RAM:in hakuajat on ihan toisella tasolla kuin yksikään SSD tänään. Toki sinä saat uskoa kaiken höpön mitä joku markkinamies tuolla sinulle latelee, mutta ihan sama mikä tilanne on, niin sen datan lataaminen rammiin ennemmin kuin asemalta lukeminen on silti nopeampaa, helvetisti nopeampaa. Konsoleilla joissa rammin määrää ei voi laajentaa on tuollaisilla asioilla toki merkitystä, ei PC puolella.
Mutta jos tulevaisuuden pelit hyödyntävät grafiikassa ennemmin NVMe SSD-asemia vieläkin nopeamman RAMin sijaan, niin eivätkös konsolit silloin juuri rajoita kehitystä? Lopetan offtopicin osaltani tähän, jatketaan itse pelin parissa