Cyberpunk 2077

Viikonloppu, viski ja cyberpunk rtx on. Mikä sen parempaa. :kippis:
Meillä samat. Poikakin meni kummilleen vlopuksi kyläilemään. Työhuoneen ovi kiinni ja lukkoon ettei vain vaimo pääse häiritsemään tärkeää aviomiehen elämäntyötä videopelin parissa turhanpäiväisillä jutuillaan jotka ei mitenkään voisi olla lähellekään näin tärkeitä saati kriittisiä asioita kuin tämä.
 
Viimeksi muokattu:
Saa nähdä kauanko tätä elotonta open worldia jaksaa kaluta läpi. Ajaminen ja tekoäly aivan kauheata. Taistelu kyllä parani paljon alun jälkeen. Luulis että Night Citystä löytyisi edes yksi parturi jossa tuunata cyberpunkkarin lettiä mutta taisi unohtua puolalaisilta sekin. Paljonkohan tästä tekeleestä on jäänyt leikkauspöydälle kiireessä?
 
Tuli huomattua että aseita valitessa ei kannata sokeasti tuijottaa DPS lukemaa. Varsinkin revolvereista ja snipereista löytyy useasta sellaisia lisäominaisuuksia että päähän osuessaa monet vastustajat putoavat kertalaukauksesta.
 
Viimeksi muokattu:
tekoäly aivan kauheata.

Melkeinpä jokaisessa pelissä jossa on sneak+takedown mekaniikka osana peliä, on tutorial missä käydään läpi että miten vältät toisia vihollisia kun seuraat heidän partiointireittiään. Tuota sneak tutorialin osaa ei ole tarvinnut tehdä tähän peliin. Viholliset ovat aina paikoillaan, jos ne liikkuvat, niille on määrätty ennalta A - B koordinaatit jotka kävellä missionin scriptin vuoksi ja perillepäästyään ne vaan pysähtyvät paikoilleen loputtomiin. Vihollisten partiointi tai tilanteen mukaan liikkuminen on kuitenkin ollut osana hiiviskelyvideopelejä sitten Thief - The Dark Project, joka on ensimmäisen persoonan sneakkailupeleistä varmaan se ihan ensimmäinen 22 vuotta sitten.

Sotii myös hieman sitä vastaan että tässä on todella paljon sneakkaamista helpottavia työkaluja tarjolla joista valita, yhdistettynä siihen että tykkään harrastaa sitä tämän tyylisissä peleissä, niin en ole joutunut kuluttamaan luoteja taas moneen tuntiin kun olen pelannut. Ruumiitakaan ei kannata vaivautua siirtämään koska tuoreimman uhrisi vieressä oleva jantteri ihailee seinän maalin kuivumista kymmenettä tuntia putkeen eikä tiedä ympäröivästä maailmasta yhtään mitään, yleensä jätän sen eloon niin ehkä se ens viikolla tajuaa että tuijottaa sitä seinää huoneessa missä on hänen lisäksi 12 ruumista parin metrin päässä.
 
Viimeksi muokattu:
Sivuguesteja katsellessa kannattaa kartalla unohtaa ne geneeriset "Gig" ammuskelut.

Hyvin samanlainen juonivetoimen peli tämä on kuin Witcherit eli kartta on "vain" älyttömän hieno puite. Juoni onkin pärissyt hyvin tähän asti.

Reddit on täynnä ulinaa kun kyseessä ei ole jokin virtuaalikaupunkisimulaattori tai GTA6. Ehkä peli on sitten markkinoitu sellaisena? Itselleni ihan EVVK kun on parempaakin tekemistä elämässä kuin markkinoinnin seuraaminen. Se vähä aika mitä pelaamiseen jää teen mielelläni hyvin käsikirjoitettua kamaa kuten tämä tai W3.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä peli on sitten markkinoitu sellaisena?
Nyt kun mainitsit, niin olette ainakin minun mielestä oikeassa. Katsoo minkä vaan Cyberpunk trailerin viime vuosien ajalta, niin hehkutetaan Night Citya ja kuinka se on sitä ja tätä ja siellä on kaikkea. Lähinnä yleiskuvaa kaupungin eri osoitteista, npc:t tekemässä eri asioita keskenään ja itse in game footage loistaa melkein täysin poissaolollaan, paitsi viimeisinä aikoina ennen launchia alkoi ripaus sitäkin sitten esiintymään.
 
Jaahas 1.4GB hot fixia pukkaa CB 2077:een ilmeisesti CPR patchaa peliä täyttä häkää kuulemma myös konsoli versiot saavat patchin Pleikkari ekana XBOX patch viivastyy (jostain syystä).
 
Siteerataan kahta ulkomaankielistä postausta, kun kiteyttävät omat fiilikset melko hyvin.

This game is lacking in role playing options. Sure, it has leveling and stats, but it's all very superficial. Dialogue choices are minimal (skill checks even more minimal), and they often lock you into a single choice to continue advancing the conversation, or both options yield the same result. The only saving grace is the amount of choice you have to finish quests, but player agency is lacking. Even CDPR removed the words 'role-playing game' and 'RPG' from all of their marketing material/descriptions.
i remember ppl getting in heated discusions with me when i suggested that nothing that was shown in the leaked footage indicates that this game has a "deep" open world - its basically the same thing as TW3 where it's incredibly static, but you get a really, really poorly implemented crime system and some "world events" like helping cops during shootouts and that's it.

the open world stuff in this game is awful, you have this beautiful city full of detail and even interiors, but you can't even change your hairstyle.

Allekirjoitan kyllä täysin. Pidän pelistä ja tulen viihtymään sen parissa vielä pitkään, mutta silti, kyllä tämä aika kohtalainen pettymys on.
 
Reddit on täynnä ulinaa kun kyseessä ei ole jokin virtuaalikaupunkisimulaattori tai GTA6. Ehkä peli on sitten markkinoitu sellaisena? Itselleni ihan EVVK kun on parempaakin tekemistä elämässä kuin markkinoinnin seuraaminen. Se vähä aika mitä pelaamiseen jää teen mielelläni hyvin käsikirjoitettua kamaa kuten tämä tai W3.
Nimenomaan peliä markkinoitiin sellaisena, jotta saatiin pre-orderit maksimiin. Samoin kuin nuo kommentit että peli pyörii helvetin hyvin last gen konsoleilla. Totuus onkin nyt se että hyvä jos peli pääsee yli 20fps 720p resolla ps4 ja xbone. CDPR voi paskamyrskystä kiittää vaan itseään.
 
Siteerataan kahta ulkomaankielistä postausta, kun kiteyttävät omat fiilikset melko hyvin.




Allekirjoitan kyllä täysin. Pidän pelistä ja tulen viihtymään sen parissa vielä pitkään, mutta silti, kyllä tämä aika kohtalainen pettymys on.
En tiedä miksi odotit jotain muuta kun CDPR kaikki pelit ovat olleet tällaisia. Mm. paljon kehuttu W3.
 
No voin olla taas tyytyväisempi valintoihini kun aika kuluu ihan muuhun kun hypen seuraamiseen. Ikääntyminenkim varmaan vaikuttaa kun ei kaipaa toista elämää pelimaailmasta.

Hype on yhtä vanha juttu kuin videopelit eikä jonnet muista
 
Allekirjoitan kyllä täysin. Pidän pelistä ja tulen viihtymään sen parissa vielä pitkään, mutta silti, kyllä tämä aika kohtalainen pettymys on.

Omasta mielestäni tässä on paljonkin roolipelielementtejä, koska se missä järjestyksessä suorittaa tehtävät vaikuttaa siihen miten tehtävät etenee ei pelkästään keskustelut. Esimerksiksi jos tapaa jonkun hahmon ennen kuin suorittaa tehtävät A se hahmo voi ehdottaa jotain joka vaikuttaa siihen tehtävään ja muuttaa sitä tehtävää A. Kun jos tekee tehtävän ennen tapaamista. Sekin vaikuttaa käykö tapaamassa tai tekemässä optionaaliset henkilöt ja jutut siihen miten tehtävä ja tarina etenee.

Se, että joku mussuttaa keskustele vaihtoehdoista eikä sano sanaakaan näistä muista jutuista kertoo lähinnä siitä, että arvostelija ei ymmärrä kyseisen pelin mekaniikkoja eikä siten ole tarpeeksi pätevä arvostelemaan sen roolipelimäisyyttä. Tuollainen arvostelija on edelleen jumissa siinä vanhassa maailmassa jossa tarina haarautuu pelkästään dialogien kautta ja luulee, että se menee tässäkin pelissä näin.
 
Nimenomaan peliä markkinoitiin sellaisena, jotta saatiin pre-orderit maksimiin. Samoin kuin nuo kommentit että peli pyörii helvetin hyvin last gen konsoleilla. Totuus onkin nyt se että hyvä jos peli pääsee yli 20fps 720p resolla ps4 ja xbone. CDPR voi paskamyrskystä kiittää vaan itseään.

Joo siis noi vanhan sukupolven konsolipelaajien mussutus tulee kyllä ihan aiheesta. Itsekin muistan noi kommentit, että sanottiin, että niillä oli ongemia, mutta pelin päivitysten jälkeen peli pyörii "yllättävän hyvin" vanhallakin konsolilla jotenkin noin CDPR sanoi mediassa. Lisäksi suurin osa kaatumisista tuntuu myös olevan nimenomaan konsoleilla. Ilmeisesti CDPR jäi konsoli versio puolitiehen kun PC pelaajia pidettiin pää kohderyhmänä.
 
Sivuguesteja katsellessa kannattaa kartalla unohtaa ne geneeriset "Gig" ammuskelut.
Jos kartalta poistaa gigit, auton osto, ja ne auton haku tehtävät niin ei montaa tehtävä markkeria taitaisi kartalle jäädä :think:
 
To on vähä hankala vaan käytännössä havaita, jos ei pelaa kohtia kokoajan uudestan tai kahdella/kolmella eri tyypillä yhtäaikaa. Tai spoilaa ihteensä tubesta.
Omasta mielestäni tässä on paljonkin roolipelielementtejä, koska se missä järjestyksessä suorittaa tehtävät vaikuttaa siihen miten tehtävät etenee ei pelkästään keskustelut. Esimerksiksi jos tapaa jonkun hahmon ennen kuin suorittaa tehtävät A se hahmo voi ehdottaa jotain joka vaikuttaa siihen tehtävään ja muuttaa sitä tehtävää A. Kun jos tekee tehtävän ennen tapaamista. Sekin vaikuttaa käykö tapaamassa tai tekemässä optionaaliset henkilöt ja jutut siihen miten tehtävä ja tarina etenee.

Se, että joku mussuttaa keskustele vaihtoehdoista eikä sano sanaakaan näistä muista jutuista kertoo lähinnä siitä, että arvostelija ei ymmärrä kyseisen pelin mekaniikkoja eikä siten ole tarpeeksi pätevä arvostelemaan sen roolipelimäisyyttä. Tuollainen arvostelija on edelleen jumissa siinä vanhassa maailmassa jossa tarina haarautuu pelkästään dialogien kautta ja luulee, että se menee tässäkin pelissä näin.
 
Tuollainen arvostelija on edelleen jumissa siinä vanhassa maailmassa jossa tarina haarautuu pelkästään dialogien kautta ja luulee, että se menee tässäkin pelissä näin.

No mutta onneksi voit kuitenkin parantaa hahmosi statseja hyödyllisiä dialogien perkrolleja varten jotka eivät vaikuta mihinkään. Sääli jos tuohon ominaisuuteen sekä itse peliin lisäämiseen ei olisi käytetty paljon tehokkaita työtunteja niin meillä välttämättä ei olisi moista tärkeää ominaisuutta nyt peliä pelatessa.
 
Munkin on pakko kompata, tykkään taistelusta, hakkerointisysteemistä ja tarina vaikuttaa mielenkiintoiselta mutta hieman syö immersioita jo alussa
kun erämaassa kaikki on kuin vahanukkeja pöydissään ja grillien äärellä. Ei viitsisi pienistä valittaa mutta sain sellaisen käsityksen että maailma on "hengittävä ja pelaajan tahtiin elävä".
Toistaiseksi tuntunut kyllä se puoli pettymykseltä. Jostain syystä Withcer 3:sen maailma, jonka juuri keväällä läpi viimein pelasin tuntuu enemmän olevan "läsnä" pelaajan kanssa....jos jotain termiä tähän hakisi. Kaikki tuntuu jotenkin staattiselta vaikka nättiä onkin.

Hyvä peli tämä silti on, mutta ei mitään GOTY-kamaa, omasta mielestäni.

Kannattaa muistaa että lähtökohdat W3 ja Cyberpunkisaa ovat täysin erilaiset. W3 olet kumminkin aika spesiaalihahmo muihin verrattuna Witchereitä kuitenkin on aika vähän ja Geralt aika legenda jo lähdössä. Cyberpunkissa taas olet vain yksi random jamppa. Se reagoiko maailma lopussa sun tekemisiin on kysymysmerkki (ja tietääkö maailma edes niistä).
 
Juu toimimattoman tuotteen julkaisu konsoleille on toki perseestä ja väärin. Olisivat siirtäneet konsolijulkaisua eteenpäin kun pc selvästi ollut 1. alusta
 
Pätsissä tuntui CPU usage laskevan 20%. Nyt se pyörii 80% maissa kun juoksin kaupungilla. Auto mällättiin paskaksi... ei kai se tosta nouse autonkaan kyydissä.

Heistissä vitutti ihan vitusti joutua aseilla ampumaan. Mulla on miekka/kranaatti dude ja sit ei oo miekkaa missään, voi vittu!!! Ei ees yhtä vitun katanaa japsien päämajassa :zoom: Siellä jos missä luulis löytyvän joka vitun nurkasta katana tai pari.

Hyvä kyllä kun korjasivat lisää bugeja näin nopeasti, vaikka itse en olekaan bugeihin törmännyt. Kiva jos ei tarvitse tulevaisuudessakaan.
 
Kannattaa muistaa että lähtökohdat W3 ja Cyberpunkisaa ovat täysin erilaiset. W3 olet kumminkin aika spesiaalihahmo muihin verrattuna Witchereitä kuitenkin on aika vähän ja Geralt aika legenda jo lähdössä. Cyberpunkissa taas olet vain yksi random jamppa. Se reagoiko maailma lopussa sun tekemisiin on kysymysmerkki (ja tietääkö maailma edes niistä).

Jep tässä pelissä pelaaja alottaa ihan pohjalta Street Cred, joka vastaa tässä pelissä mainetta nollista. Eli CP 2077 pelihahmo on alussa vaan random nyrkillä tapattava homo, josta kukaan ei ajattele hänen olevan joku legenda. Geraldi taas on W3 pelin alussa jo vanha veteraani legenda, jota pelätään ja kunnioitetaan, osa myös vihaa häntä mutantti silmien tms takia.

Tietty W3 on sellainen immersio ongelma, että skillit alkaa nollasta vaikka Geraldin pitäisi olla jo pelin alussa todella kokenut Witcheri. Toisaalta sen ymmärtää, että se menee näin pelimekanisesti, että pelaajalle ei anneta alussa liikaa kykyjä opeteltavaksi ja progressio alkaa alusta, mutta tarinan immersioon se ei oikein sovi. Kun taas tässä CP 2077 se, että hahmolla ei ole kaikkia Cyberherkkuja ja taitoja heti käytössä sopii tarinaan paremmin kun pelaaja alottaa nollista palkkasotilas uransa.
 
Minusta tässä on aivan yhtä elävä maailma kuin Witcher 3:ssa. NPC:t sanovat samantyyppisiä one linereitä ja maailma reaktoi aivan samalla tyylillä. RPG elementit on tässä paljon paremmin tehty kuin Witcherissä.

Jännästi tämä peli osaa ärsyttää monipuolisesti ihmisiä
-Jotkut vihaavat ajamista
-Osa inhoaa 1st person pelaamista
-Viha maailmaa/tyyliä kohtaan
,
,
,

Witcherin vahvuuksiin luen, että siinä on valmiiksi kirjoitettu päähahmo Geralt, jota tosi moni symppasi. Tässä taas V on väliinputoaja, koska se on pelaajan muokattavissa, mutta esim. keskusteluissa se on osaltaan valmiiksi käsikirjoitettu, koska joka tunne skaalaa ei keskuleissa pysty valitsemaan.
 
Toisaalta kun tätäkin keskustelua lukee vaikka viimiset viisi sivua, niin pari huomionarvoista seikkaa:

Keskustelu on lähinnä pelin teknillisistä toteutuksista (tai niiden puutteesta), pelin suorituskyvystä ja muista konkreettisista kaikkia koskevista asioista.
Varsinaiset mielipiteet, ruinaamiset ja keskustelijoiden turhat yhteenotot loistavat käytännössä täysin poissaolollaan
Nollapostaukset ovat yleensä "jee pääsen pelaamaan" ja muita positiivisia tunteita itse peliä kohtaan, eikä negatiivisia.

Se kertoo minusta että peli on puutteineen silti ihan hyvä, ihmiset siitä keskimäärin tykkää ja ovat uppoutuneet sen pelaamiseen. Melkein kaikista niistä negatiivisistakin huokuu että taustalla on viestin kirjoittanut henkilö joka haluaisi pitää pelistä vielä enemmän mutta omasta syystään johtuen se ei ole välttämättä mahdollista. Asia on harvoin näin io-techin pelin-X keskustelussa, yleensä pelkkää puhdasta mielipidevänkäämistä sivusta toiseen kun ei muutakaan narisemisen aihetta keksi, varsinkin launchin aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki pelimaailmat ovat vähän pintaa rapsuttaen pinnallisia ja staattisia. Ei peliyhtiöillä ole mahdollisuuksia kehittää keinoälyä joka muuttaisi tätä asiaa. Se on sitten ihan se ja sama istuuko kahvilan pöydässä sama jannu vuosikaudet vai kävelee ympäriinsä "tekemässä asioita"
 
Kaikki pelimaailmat ovat vähän pintaa rapsuttaen pinnallisia ja staattisia. Ei peliyhtiöillä ole mahdollisuuksia kehittää keinoälyä joka muuttaisi tätä asiaa. Se on sitten ihan se ja sama istuuko kahvilan pöydässä sama jannu vuosikaudet vai kävelee ympäriinsä "tekemässä asioita"

Ei kukaan varmaan oleta että missään pelissä jokaiselle NPC:lle on koodattu täydellinen elämä työssäkäyntiä ja vapaa-aikaa myöden, mutta kyllähän useassa pelissä hahmot reagoivat pelaajaan huomattavasti enemmän/paremmin. Jotenkin hölmöä jos voit parkkeerata auton tielle hieman molemmille kaistoille ja kaikki autot pysähtyvät täysin paikalleen kärsivällisesti odottamaan ja ovat tööttäilemättä. Joku kenellä on uusin patchi voi testata meneekö tämä vielä niin Cyberpunkissa.

Tai ehkä juuri tuo että pinnallisuus hyppää silmille pelatessa, vaikket sitä erikseen yritä pahemmin rapsutella.
 
Esimerkiksi Kingdom Come: Deliverancessa jokainen npc omasi vuorokausirytmin milloin on töissä, milloin kotona, liikkui missäkin, oli nukkumassa jne. Se on pieni asia, mutta kun ihminen johonkin asiaan tottuu ja alkaa pitää sitä itsestäänselvyytenä, se tuntuu oudolta tai jopa ikävältä kun se otetaan siltä pois.
 
Ehkä parempi ettei sieltä hyppää joku punaniska huutamaan kurkku suorana joka kerta kun hyppään ulos autosta tehtävää eli sitä varsinaista sisältöä tekemään.
 
Pätsissä tuntui CPU usage laskevan 20%. Nyt se pyörii 80% maissa kun juoksin kaupungilla. Auto mällättiin paskaksi... ei kai se tosta nouse autonkaan kyydissä.

Pitääpä testata tätä tänään uudestaan.
Parin pätsin päästä saadaan prosun lämpöjä alas, heureka! :cigar2:
 
Pitääpä testata tätä tänään uudestaan.
Parin pätsin päästä saadaan prosun lämpöjä alas, heureka! :cigar2:

Kyllä! Ennen pätsiä 3900X (4.425ghz allcore) suoritinkäyttö oli siellä 40% tietämillä pelatessa, huomattava droppi alaspäin ei ollut kauhean yleistä. Nyt se seilaa mukavasti tuollaista 15 - 27% välikköä, melko hyvällä otannalla eri pelin paikoista katsottuna.
 
Rtx 3080, I5-9600k:lla @4.8ghz cpu usage kaupungissa 75-97%.
Asetukset 1440p, high/ultra, rt on, dlss quality ja crowd density medium.
Yli 90% cpu usage suurimman osan ajasta.

Ihan mielenkiinnosta kun sulla täysin sama setuppi kuin itsellä. Millaisissa fps lukemissa pyöritään näillä asetuksilla?

Itsehän en vielä peliä omista.. Jouluna lomalla niin jos silloin sitten. Tulisi vielä muutama patchi niin saisivat pahimmat bugit korjattua
 
Pakkohan se oli ostaa ja pian pääsee pelaamaan. Nyt oli gog kaupassa venäjän vpn kans reilu 23€ peli jos joku miettii mistä halvalla. 1990ruplaa ja kurssi oli paypal maksulla semmonen että rapiat 23€.

Kohta näkee miten se pyörii 1440p resolla 9900k ja 3080 kortilla.
 
Esimerkiksi Kingdom Come: Deliverancessa jokainen npc omasi vuorokausirytmin milloin on töissä, milloin kotona, liikkui missäkin, oli nukkumassa jne. Se on pieni asia, mutta kun ihminen johonkin asiaan tottuu ja alkaa pitää sitä itsestäänselvyytenä, se tuntuu oudolta tai jopa ikävältä kun se otetaan siltä pois.

Tämän pystyy vielä toteuttamaan open world peleissä missä NPC:itä on suht rajallinen määrä. Mutta teeppä tämä megacityssä jossa on 1000x enempi hahmoja. Tämän vuoksi monissa avoimen maailman peleissä mennään metsissä/aroilla jne. joihin ei tarvitse tehdä satoja henkilöitä. Cyberpunk taas sijoittuu lähes täysin kaupunkiin.

Ehkä joskus tämä sitten voidaan toteuttaa proseduraalisesti
 
Ei kukaan varmaan oleta että missään pelissä jokaiselle NPC:lle on koodattu täydellinen elämä työssäkäyntiä ja vapaa-aikaa myöden, mutta kyllähän useassa pelissä hahmot reagoivat pelaajaan huomattavasti enemmän/paremmin. Jotenkin hölmöä jos voit parkkeerata auton tielle hieman molemmille kaistoille ja kaikki autot pysähtyvät täysin paikalleen kärsivällisesti odottamaan ja ovat tööttäilemättä. Joku kenellä on uusin patchi voi testata meneekö tämä vielä niin Cyberpunkissa.

Tai ehkä juuri tuo että pinnallisuus hyppää silmille pelatessa, vaikket sitä erikseen yritä pahemmin rapsutella.

Onko tähän tullut nyt vuorokauden sisällä uusi päivitys? Ainakin kun eilen aamupäivällä pelasin niin kyllä autot tööttäilevät ja jotkut ajavat surutta yli jos satut tiellä seisomaan.
 
Tän pelin pelimaailma on yksi iso Potemkinin kylä.

Mitä enemmän tätä pelaa, sitä enemmän maailma tuntuu siltä Rick and Mortyn yhden jakson simulaatiolta. 5% processing power, jep, just niin.

Varastin just kyttäauton kolmen kytän nenän edestä. Eipä se kyttiä kiinnostanut.

Tää peli olis ollut huomattavasti parempi putkijuoksuna, koska silloin tarinankerronta olisi rytmitetty paremmin eikä tähän sysipaskaan open worldiin olisi koskaan edes vahingossakaan koskenut. Tarina ja hahmothan ovat täyttä rautaa tässä pelissä.
 
Patchin jälkeen peli kaatui suoraan launcherista aina johonkin "Cyberpunk has flatlined"-tekstiin, virallinen ohje kehotti tarkistamaan pelin filut Steamissa ja uudelleenasentamaan ajureita yms. paskaa. Toimi silti suoraan pelin .exestä, mutta jää Steamin achievementit sun muut saamatta niin ei kelvannut. Värkkäsin pelin luoman muistidumpin kanssa ja näkyi aina kaatuvan Nvidian Geforce Experiencen johonkin ladattuun moduuliin, ja GE overlayn kun nappasi pois päältä alkoi heti toimimaan. Ihan siltä varalta, jos jollain muulla tekee samaa.

Täällä sama. Geforce Experience Overlay pois päältä niin lähti toimimaan. On tää kyllä melkosta..
 
Onko tähän tullut nyt vuorokauden sisällä uusi päivitys? Ainakin kun eilen aamupäivällä pelasin niin kyllä autot tööttäilevät ja jotkut ajavat surutta yli jos satut tiellä seisomaan.

Hyvä kuulla! Näen pelin vasta tänään ekaa kertaa, eli viittasin vain tähän videoon.

 
Täytyy sanoa, että osalla porukasta on ollut todella epärealistiset odotukset? Kaupungissahan on vaikka kuinka paljon erilaisia NPC hahmoja tekemässä eri asioita, jos vaan kiertelet. Tietenkin ne loopaa siellä näinhän ne tekee kaikissa avoimen maailman peleissä. Tässä vaan pääsääntöisesti PCllä niiden NPC hahmojen kirjo ja tekemiset ovat huomattavasti laajempia kuin missään muussa vastaavan kaltaisessa pelissä.

Niin kuin on mainittu täällä aiemmin niin pelihän on varsin identtinen mekanismeiltaan Witcher 3sta. Hyvässä ja pahassa, mutta ainakin itse tätä jokseenkin odotin sillä samaa engineä käyttävät. Tässähän voi olla myös se akilleen kantapääkin teknisesti, että moottori on vedetty niin tappiin tuon avoimen maailman suhteen, että se aiheuttaa näitä ongelmia. Siitä olen kirjoittajien kanssa samaa mieltä, että maailmassa olisi voinut olla enemmän customointi paikkoja sekä ehkäpä joku twisti verrattuna Witcher 3seen. Näiden puute ei kyllä kuitenkaan minusta tee pelistä huonoa, sillä yleensä muutaman käytön jälkeen niitä tuskin paljoa käytetään.
 
Johtuisikohan ihan siitä, miten peliä on markkinoitu ja esitelty?
En ehkä ole seurannut markkinointia kovin tarkasti, mutta ainakaan itse en näe mitään ristiriitaa sen ja lopputuotteen välillä. Suurin hype ja höpöhöpö-odotukset on tulleet siitä kun GTA-jonnet tulevat automaagisesti paikan päälle jokaisen open world pelin kohdalla ja alkavat väkipakolla vertaamaan GTA:n ja luomaan samanlaisia odotuksia. Tosin en ymmärrä puheita GTA:n "ei-staattisesta" maailmasta. Sehän on hiekkalaatikko jossa on miljoona aivotonta kävelijää kuten tämäkin.

Mutta jos yleisesti verrataan nykyajan open world pelejä tähän niin kyllähän tästä puuttuu paljon ominaisuuksia. Kun tuollainen aivan maagisen hieno kaupunki ja maailma on rakennettu jossa voi jopa kiivetä kaikkien talojen katollekin niin on melkein rikos ettei tuolla ole enempää random encounttereita, aktiviteetteja ja haasteita. Tämä käsitys ainakin tässä vaiheessa. Täytyy toivoa että päivitysten myös peliin saadaan lisäsisältöä bugikorjauksien ohessa.
 
Kaikki pelimaailmat ovat vähän pintaa rapsuttaen pinnallisia ja staattisia. Ei peliyhtiöillä ole mahdollisuuksia kehittää keinoälyä joka muuttaisi tätä asiaa. Se on sitten ihan se ja sama istuuko kahvilan pöydässä sama jannu vuosikaudet vai kävelee ympäriinsä "tekemässä asioita"

Vuoropohjaisissa peleissä on yleensä parempi AI sen takia, että silloin prosessori voi laskea pitempään AI siirtoja, jolloin pelin kehittäjät voivat laittaa AI laskentaan hyvin monimutkaisiakin algoritmeja. Vuoropohjaisissa peleissä AI voidaan käyttää neuroverkkoja ja monimutkaisia optimointi algoritmeja, jotka etsivät parasta mahdollista siirtoa. Reaaliaikapeleissä AI laskenta pitää tapahtoa mikrosekunneissa ja reaaliaika peleissä joudutaan käyttämään tilakonealgoritmia triggereineen tilakone tarkkailee mekaanisesti pelin muuttujia ja triggereitä ja mekaanisesti valitsee ohjausfunktion joka mekaanisesti tekee tietyn jutun.

Tilakoneisiin ja triggereihin perustuvissa AI pelaaja oppii aika nopeasti sen, että vihollinen reagoi aina tavoilla A, B tai C, jotka ovat ne ohjausfunktiot mitä tilakone valita mitään muuta tapaa reagoida ei ole eikä koskaan tule. Vastaavasti monimutkaisemmissa vuoropohjaisissa peleissä AI voi tehdä parhaita mahdollisia siirtoja omasta näkövinkkelistään käsin ja pistää pelaajan todella lujille esim. parhaas shakki AI:t. Ehkä joskus tulevaisuudessa tietokoneisiin saadaan niinpaljon laskentakapasiteettia, että myös reaaliaika peleihin voidaan laittaa monimutkaisempia algoritmeja ja niiden laskenta onnistuu niin nopeasti, että pelaajalle se näyttää tapahtuvan yhtä nopeasti kuin hän pelaa, mutta tällähetkellä se ei ole mahdollista.

Oma lukunsa AI suunnittelussa on se, että jos AI on liian hyvä pelaaja kokee pelin ihan paskaksi koska tulee dunkutetuksi kokoajan sen jälkeen kukaan ei osta enää peliä. Tällä tavallakin on käynyt joskus pelinkehittäjille, jotka on tehneet liian hyvän AI peliinsä. Kun suuri massa ei enää pärjää AI pelaajaa vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
tästä puuttuu paljon ominaisuuksia.

Vaikka tuo vihollisten liikkumattomuus, AI:n puuttuminen kokonaan, dialogin valintojen merkitsemättömyys ja muutamat muut täälläkin esiin tulleet, ovat sellaisia omituisuuksia koska ne on peleissä kuitenkin aika perusoletuksia mitä ei todellakaan osannut odottaa puuttuvan enää mistään videopelistä missä niitä ominaisuuksia yleensäkin käytetään. Tuo dialogiasiakin, niin en siitä enää syvällisemmin jauha kun sen tein jo aikaisemmin, mutta se oudoksuttaa ehkä eniten kun asia ei ollut puutteellinen pelitalon edeltävässä W3 pelissä. Itseasiassa päinvastoin, se oli mielestäni todella kivasti tehty ja teki turhemmastakin jaarittelusta välillä kiinnostavan. Paras mahdollinen ei se ollut tietenkään, mutta sillä sai questiin enemmän mielenkiintoa sitä mukaa kun se eteni. Teot ja puhumiset täydensivät questeja, niiden kulkua ja vaikuttivat saamaasi lopputulokseen myös siltä pohjalta että oliko tarpeeksi skilliä millä rollata ja muita roolipelielementtejä ym..

Kyllä, tässä mainin storyline elää sen mukaan mitä teet, mutta jos kerran edellisen pelin jäljiltä koko konsepti oli aika hyvin valmiissa paketissa käytettäväksi uudestaan, miksi ihmeessä joku jätti reseptistä lukematta puolet tätä tehdessä.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa muistaa että lähtökohdat W3 ja Cyberpunkisaa ovat täysin erilaiset. W3 olet kumminkin aika spesiaalihahmo muihin verrattuna Witchereitä kuitenkin on aika vähän ja Geralt aika legenda jo lähdössä. Cyberpunkissa taas olet vain yksi random jamppa. Se reagoiko maailma lopussa sun tekemisiin on kysymysmerkki (ja tietääkö maailma edes niistä).
Hyvä pointti toki tämäkin, aika alussa myös olen vielä kun en ole halunnut kiiruhtaa ennen 3080:n saantia, eli kai tässä ei vain pysty vielä muita kiusaamaan. Toki kai olen tottunut siihen että monessa muussa tllaisessa pelissä esim muiden töniminen tai jos autolla tuuppaan saa jonkinlaista isompaa reaktiota aikaan, pikkujuttuja toki mutta parantaa läsnäolon tunnetta.
Peli on silti erittäin hyvä ja vastaa kyllä omia odottuksiani suurilta osin eli en koe että 59e olisin hukkaan laittanut.
 
Jaahas 1.4GB hot fixia pukkaa CB 2077:een ilmeisesti CPR patchaa peliä täyttä häkää kuulemma myös konsoli versiot saavat patchin Pleikkari ekana XBOX patch viivastyy (jostain syystä).
17.5Gt patch ps4 versioon. :woot: tai vitosella tätä pelaan että kumpaan nyt sitten tuli, aivan niin ku olis tekstuurit parantunu huomattavasti, tai sitten vaan kuvittelen. Täälä useammalla tullut ps5:lla pelatessa koko pelin kaatuminen, itsellä tullut kuitenkaan kertaakaan vielä, pelannut kuitenkin varmaan 10 tuntia.
 
Kaikki pelimaailmat ovat vähän pintaa rapsuttaen pinnallisia ja staattisia. Ei peliyhtiöillä ole mahdollisuuksia kehittää keinoälyä joka muuttaisi tätä asiaa. Se on sitten ihan se ja sama istuuko kahvilan pöydässä sama jannu vuosikaudet vai kävelee ympäriinsä "tekemässä asioita"

En nyt odottanutkaan, että tässä olisi joku uskomattoman realistinen tekoäly, mutta kyllä sitä odottaisi, että olisi edes GTA-tason tekoäly. Sen ei pitäisi olla liikaa vaadittu?
 
En nyt odottanutkaan, että tässä olisi joku uskomattoman realistinen tekoäly, mutta kyllä sitä odottaisi, että olisi edes GTA-tason tekoäly. Sen ei pitäisi olla liikaa vaadittu?

Etenkin kun ottaa huomioon CDPR:n omat lupaukset pelistä. Seuraavat on Redditistä poimittu, kertokaa jos joku ei osaa englantia niin voin kääntää suomeksikin jahka kerkeän.

Let's start with what CDPR told us about AI in Cyberpunk 2077:

"We've greatly enhanced our crowd and community systems to create the most believable city in any open-world game to date"
"The city streets are bustling with crowds of people from all facets of life, all living their lives, with a full day/night cycle."
(Source: YouTube)

"According to new CDPR interviews, Cyberpunk 2077's new real-time AI systems will allow for incredible dynamism. Thousands of NPCs will have actual daily routines throughout Night City's six districts, including a ton of robust and varied characters with cyborg implants, unique designs and animations, and day and night cycles."
(Source: Over a thousand Cyberpunk 2077 NPCs will have unique daily routines)

Ja miten nämä lupaukset sitten vertautuvat siihen mitä oikeasti saimme;

Now let's compare these statements to what is in the game at launch:
  • No NPC Day/Night cycle. NPCs spawn and despawn outside of the player's view.
  • If an NPC is doing an action, they will do that action forever until the player moves.
  • NPCs that are not story/side quest related have one dialog reply.
  • If one NPC is assaulted, every other NPC in a large circle around the player will crouch to the floor in the same animation, even if they did not see the original assault.
  • NPCs in a car will follow a specific route. If the route is even slightly interupted, for example by your car, they will cease to move forever until you remove the obstruction.
  • NPCs in a car will not attempt to move or exit their vehicle if you assault them with bullets/another vehicle.
  • NPCs will not acknowledge the player if they run the player over with their car.
  • NPCs will not attempt to steal their vehicle back if you steal it from them.
  • NPCs will not attack you or defend themselves in any way or form, even if engaged upon with just fists.
  • Police spawn around the player's vision when the player is wanted, forever, until they attempt to hide or drive away.
  • Police to not attempt to question, warn, or arrest the player for even the smallest crime commited, for example if you bump into them or accidently enter a private area.
  • Police are incapable of driving cars and chasing the player if they drive away.
  • Police will not attack hostile targets like Gangs if they are not already doing so in an activity.
  • Police will know if the player has attacked an NPC in the middle of the badlands and spawn next to the player, without vehicles.
  • NPCs will rarely thank or acknowledge the player if they are helped by the player.
  • Scripted NPCs that have dialog will say their dialog then proceed to stand there forever. They will also repeat the same dialog if the player leaves the area and visits again later.
 
Olenko ainoa joka on ihmeissään presentaation loppuosasta? Laadullisesti kummallisia pätkiä vai oliko. Tuossa kun Keanu Reeves osoittaa valkokankaalle niin olen näkeväni pelisarjan GTA, elikkä rantoja, palmuja, rantatuoleja ... ei kai tuo mitään haittaa... vai...

Nyt olisi kyllä kiva kuulla testudo80:n/Eternal64:n kommentit tästä pelistä heti tuoreeltaan. Odotukset olivat ehkä kovimmat koko ketjussa. Ylittikö odotukset? Alittiko pahasti?
 
Ihan mielenkiinnosta kun sulla täysin sama setuppi kuin itsellä. Millaisissa fps lukemissa pyöritään näillä asetuksilla?

Itsehän en vielä peliä omista.. Jouluna lomalla niin jos silloin sitten. Tulisi vielä muutama patchi niin saisivat pahimmat bugit korjattua

Edellisen viestini asetuksilla kaupungissa dippailee 50fps tuntumaan jos on paljon npc-hahmoja ruudulla, silloin cpu hakkaa 99%.
Suurin osa ajasta kuitenkin liikutaan 60-80fps
 
Nyt olisi kyllä kiva kuulla testudo80:n/Eternal64:n kommentit tästä pelistä heti tuoreeltaan. Odotukset olivat ehkä kovimmat koko ketjussa. Ylittikö odotukset? Alittiko pahasti?

Älä helvetti säikyttele, katoin ton lainauksen niin luulin että testudo on laskettu häkistään vapaaksi. :nb:
Olikin vanha quote onneksi, tähän ei herran jankutusta tarvita enää yhtään..
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 487 678
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom