Itse olen odottanu niitä W3:n Red Blood Baron-tyyppisiä sivutehtäviä, mutta nyt ollaan menossa Act 2 ja so far sivutehtävät on ollu todella tylsiä "mene paikkaan x, tapa henkilö y"-tyyppisiä missuja.
Tuntuu että pääjuoni on ainoa mielenkiintoinen asia tässä eikä sitäkään taas viittis liian nopeasti ahmia eteenpäin..
No, katotaan jos tämä paranee loppua kohden mutta ei nyt toistaiseksi oikein vaikuta miltään kympin ja kaiken hypen arvoiselta peliltä..
Mistähän tää tornari et Bloody Baron questline olis sivutehtävä Witcherissä on saanu alkunsa? Se nimittäin on edelleenkin päätarinan tehtävä, joka on pakollinen ratkasta tavalla tai toisella et tarina kulkee eteenpäin. Omat muistikuvat oli jossain välissä kans siinä et se olis sivutehtävä, mut uudelleen kun pelas niin huomaskin et näin ei ollukkaan.
Siitä huolimatta, ihan samalla tavalla siinä Witcherissäkin oli niitä tusinasidequestejä joita tässäkin on. Vastapainona Witcherissä oli sit muutama ihan tarinaakin sisältävä sivutehtävä, mut ne oli aika harvassa ja ne annettiin sitä mukaa "automaattisesti" mitä päätarinassa eteni. Pakko ei ollu tehdä, mut kyl siihen suuntaan yleensä aika vahvasti viitottiin et tekisit. Carnal Sins nyt esimerkkinä.
Kovasti jakaa mielipiteitä tai ainakin moni tuntuu olevan pettynyt. En tiiä, ite ootin paljon mut aikalailla justiinsa tän kaltaista. Kyllähän tässä tuoksuu vahvasti just CD Projekt Red pelimekaniikassa ja maailmassa ja mulle se tuoksuu erittäin hyvälle. Hype oli tietysti valtavaa ja sen myötä osa ehkä ootti jotain maailmoja mullistavaa. Meikäläiselle odotukset on täyttyny tosi hyvin ja tuntuu mahtavalta ku on löytäny sen saman fiiliksen pitkästä aikaa että ei malta ees koisaan mennä vaan keittelee kahvia näin yölläkin. Tällästä se oli aikanaan System Shockin, Baldur's Gaten, Deus Exen, Witcherien ja muutaman muun kanssa. Mahtavaa et näitä tunnelmia tulee edelleenkin sillon tällön.
Viikko tai kaks ennen julkasua selailin jotain redittiä tjsp. Siel oli jengillä kaikki oheislaitteet Cyberpunkkia mitä pysty, ja taustakuvat tietysti samaa sarjaa. Jos odotukset lataa riittävän korkealle, mitä tässä nyt 7v aikana on täysin mahdollista ja todennäköistä käydä, niin onhan se jonkinlainen pettymys. Oli tää mullakin jossain vaiheessa se odotetuin peli, mutta sitä mukaa kun julkasu siirty ja alettiin puskemaan noita pumpum-tyylisiä trailereita pihalle, niin mun odotukset laski aika olemattomiin sen suhteen et saisin sellasen pelin minkä ite oisin halunnut. Pelaamalla onneks selvis et CDPR:llä ollaan pelattu niitä uusia Deus Exejä ihan antaumuksella, kun pelimekaniikkoja ja muutakin on livahtanut kivasti suoraan tähänkin. Vaikkapa ne suurimmaks osaks turhat koneelta luettavat sähköpostiviestit, cyberware tjsp. Ite toivoin aikalailla alusta alkaen mahdollisimman paljon Deus Exiä muistuttavaa lopputulosta, ja sen onneks jokseenkin sain. Muutamalla puuttella vaan, josta sit seuraavassa lainauksessa lisää.
Ainoa isompi valituksen aihe on se, että dialogivaihtoehtoja ei ole tarpeeksi. Minun hahmoni on vähän juro, epäsosiaalinen ja haluaisi pitää matalaa profiilia. Hänen suustaan tulviva puhe on kuitenkin aika usein ristiriidassa tämän kanssa, vaikka miten yrittäisi valita parhaiten sopivan repliikin. Pelaajasta yritetään joka käänteessä leipoa jonkinlainen badass. Jos pelissä saa kerran itse luoda oman hahmonsa, miksi keskusteluissa ei ole huomioitu sitä ja annettu vaihtoehtoja erityyppisille hahmoille? Eikö roolipelin idea ole roolipelaaminen?
Ja tämähän se on. Dialogivaihtoehtoja on yleensä aika suppeasti, ja ääninäyttelijänä kun toimii vielä sellanen geneerinen miesääni, niin ei mun mielestä oo edes samassa liigassa esimerkiks Witcherin kanssa, ja samalla ottaa sit aika helvetin kovaa uusien Deus Exien dialogeilta pataan.
Täs vähän osittain paistaa sellanen Fallout 4-syndrooma läpi. Dialogivaihtoehtoja on, mutta ne on vähän sellasia et sama asia tulee sanottua eri tavalla, eikä se keskustelu oikeastaan mihinkään suuntaan siitä muutu. Poikkeuksiakin onneks on, ja jotkut tilanteet voidaan ratkasta puhumalla ampumisen sijaan. Niitä on toistaseks ollu aika paljon, mut pienen pettymyksen tuottaa se et se on yleensä ihan yhdestä vaihtoehdosta kiinni. Human Revolutionissa jos halusit esimerkiks alussa päästä sen poliisiaseman sihteeriukon ohi ilman hiippailua, niin siinä piti valita useampi oikea vaihtoehto peräkkäin ja oikeasti miettiä et mikähän saattais olla oikea vastaus tähän. Tässä se on aika selvästi kerrottu suoraan et tästä napista ruvetaan vetämään turpaan, ja tästä napista pääset ohi ilman tappelua. Hirveesti ajattelutyötä dialogin suhteen toisaalta joutunu tekemään, enkä oikeastaan usko sen edes parantuvan missään vaiheessa enää. Osittain ongelmana voi olla kans se, ettei tässä oikeestaan ole omilla valinnoilla mitään merkitystä, jos sellasia tähän mennessä on edes ollu. Homma menee aika tiukilla raiteilla, tai ainakin tähän mennessä on mennyt.
Samaan hengenvetoon voi toisaalta myös mainita ettei se ihan täysin paska systeemi kuitenkaan ole. Tein jotain päätehtävää tossa aikasemmin, ja tuli vastaan tilanne mistä halusin päästä puhumalla eteenpäin sen sijaan et ois tarvinnu ruveta ketään kylmäämään. Yllätyin aika paljon siitä et koska olin aikasemmin tehny aika mitäänsanomattoman sivutehtävän, jonkun niistä Gigeistä jotka on vaan sitä et mee mestoille, tapa tai nouki tää äijä mukaan muuten ja lähde menemään, niin se peli tarjoskin mulle dialogivaihtoehdon liittyen siihen, ja pystyinkin ruveta pullistelemaan et tiiätkö mitä kaverilles kävi tossa vähän aika sitten. Homma hoitu puhumalla.
Mut muuten oon kyllä ollu suhteellisen tyytyväinen siihen miten tän pelin mekaniikat tukee tollasta stealth/non-lethal pelityyliä. Ei tässä ihan niin hyvät mekaniikat ole kun ns. oikeissa hiippailupeleissä, mutta tuskin niitä voi vaatiakkaan kun tän ei käsittääkseni tarkotus ole olla sellanen. Toistaseks muutamaa poikkeusta tai skriptattua kohtausta lukuunottamatta, kaiken on voinu hoitaa ilman et kukaan näkee tai kuolee, ainakaan päähahmon tekojen myötä. Vaihtoehtosia reittejä löytyy aina jos ei pojot riitä jonkun oven avasuun jne.
Mut tarina ei toisaalta oo jaksanu vielä ihan liikaa saada innostumaan. Act 2 menossa jossain kohdin, Act 1 loppupuoli ja siitä Act 2 alkuun oli ihan mielenkiintosta, mutta jotenkin se tuntu lopahtavan jo tässä välissä. Toivottavasti tästä vielä jotain mielenkiintosta tulee, sillä muuten on aika heikoilla kantimilla pelin anti silleen isommassa kuvassa katottuna.