• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina poikkeuksellisesti noin klo 14:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Cyberpunk 2077

8 tuntia pelattu. Graafiset asetukset sain asentoon, jossa peli näyttää hyvältä ja pyörii hyvin. Bugeja riittää, mutta ei mitään peliä kaatavaa.

Ainoa isompi valituksen aihe on se, että dialogivaihtoehtoja ei ole tarpeeksi. Minun hahmoni on vähän juro, epäsosiaalinen ja haluaisi pitää matalaa profiilia. Hänen suustaan tulviva puhe on kuitenkin aika usein ristiriidassa tämän kanssa, vaikka miten yrittäisi valita parhaiten sopivan repliikin. Pelaajasta yritetään joka käänteessä leipoa jonkinlainen badass. Jos pelissä saa kerran itse luoda oman hahmonsa, miksi keskusteluissa ei ole huomioitu sitä ja annettu vaihtoehtoja erityyppisille hahmoille? Eikö roolipelin idea ole roolipelaaminen?
Mitä olen riimuja katsonut niin keskusteluvaihtoehdot samoissa tilanteissa vaihtelevat paljon, esim. Street Kid haistattaa kaikille vitut eikä siellä ole kompromissivaihtoehtoja. En tiedä vaikutaako isosti juoneen, mutta kyllä tuo "väärien" juttuen sanominen muuttaa tunnelmaa.

Minä pelaan Nomadilla, ja petyin ihan pirusti alkutunnelmiin mutta samantasoinen 10 minuutin pyrähdys se näytti olevan ainakin Street Kidillä. Muuten Nomadin keskusteluvalinnat ovat olleet hyviä. Kerran vain vittuillut turhaan häviäjälle.
 
Mitä olen riimuja katsonut niin keskusteluvaihtoehdot samoissa tilanteissa vaihtelevat paljon, esim. Street Kid haistattaa kaikille vitut eikä siellä ole kompromissivaihtoehtoja. En tiedä vaikutaako isosti juoneen, mutta kyllä tuo "väärien" juttuen sanominen muuttaa tunnelmaa.

Minä pelaan Nomadilla, ja petyin ihan pirusti alkutunnelmiin mutta samantasoinen 10 minuutin pyrähdys se näytti olevan ainakin Street Kidillä.

Itsekin aloitin nomadilla ja oli tosiaan ihan törkeä pettymys tuo aloitus. Koko taustatarinan ajatus oli, että nyt mennään ensimmäistä kertaa ikinä Night cityyn ja kaikki se ihmettely kuitattiin jollain 5min videolla. Miksi ihmeessä edes tehdä näitä erilaisia taustatarinoita, jos sitä taustaa ei mitenkään hyödynnetä tai avata alussa?! Muutaman kerran niitä nomad-vaihtoehtoja on tullut dialogissa vastaan, mutta siinäpä se. Toivottavasti jossain vaiheessa myöhemmin tuolla aloitusvalinnalla on edes jotain vaikutusta tarinaan.
 
Aloitusvaihtoehdoista tuli muuten mieleen että pelintekijät suosittelivat "aloittelijan oppaassaan" kokeilemaan kaikkia, että mikä sopii itselle parhaiten kun ovat niin lyhyitä. Etsin sitä linkkiä jo eilen mutten enää löytänyt, mutta nyt näyttää siltä se vaikutaa nimenomaan keskusteluvaihtoehtojen agressiivisuuteen, vaikka lopputulos olisi monesti sama. En ole koittanu ite sentään...
 
Itsekin aloitin nomadilla ja oli tosiaan ihan törkeä pettymys tuo aloitus. Koko taustatarinan ajatus oli, että nyt mennään ensimmäistä kertaa ikinä Night cityyn ja kaikki se ihmettely kuitattiin jollain 5min videolla. Miksi ihmeessä edes tehdä näitä erilaisia taustatarinoita, jos sitä taustaa ei mitenkään hyödynnetä tai avata alussa?! Muutaman kerran niitä nomad-vaihtoehtoja on tullut dialogissa vastaan, mutta siinäpä se. Toivottavasti jossain vaiheessa myöhemmin tuolla aloitusvalinnalla on edes jotain vaikutusta tarinaan.
Hah! Valitin eilen juuri samasta. Olin laittanut aloitukselle erittäin kovat odotukset ja niitä ei tavoitettu kyllä millään asteikolla. Onneksi peli paranee nopeasti ja kannattaa tehdä ne ekat sivutehtävät myös. Ei ole mitään copypastea kuten täällä on väitetty. Silmät auki!

Kannattaa muuten asettaa ne skill pointsit vai mitä ovatkaan heti, kun monesti niistä saa erittäin hyviä keskusteluvaihtoehtoja niiden mukaan.
 
Oon nyt parin illan pelaamisella huomannut, että PS5 alkaa houkuttelemaan. Ei tuo pleikka pro vaan meinaa pystyä pelin pyörittämiseen. Vielä jos jostain saisi tilattua uutta sukupolvea...
 
Oon nyt parin illan pelaamisella huomannut, että PS5 alkaa houkuttelemaan. Ei tuo pleikka pro vaan meinaa pystyä pelin pyörittämiseen. Vielä jos jostain saisi tilattua uutta sukupolvea...
Valitettavasti meno ei ole juurikaan sen kaksisempaa vitosen kanssa, ennen kuin "remake" saadaan myyntiin.
 
Ja mitä noihin aloituksiin tulee, aloitin pelin Street Kidillä. Oli kyllä säälittävän lyhyt aloitus josta työnnettiin heti eteenpäin. Tuntuu myös noilla aluilla olevan surullisen vähän vaikutusta mihinkään.
 
Valitettavasti meno ei ole juurikaan sen kaksisempaa vitosen kanssa, ennen kuin "remake" saadaan myyntiin.
Joo, onhan tuo tiedossa. Häiritsee vaan oikeastaan jatkuva alle 30 fps tökkiminen. Kuulemma uudella sukupolvella on ainakin yritystä päästä 60fps asti.
 
Ainoa isompi valituksen aihe on se, että dialogivaihtoehtoja ei ole tarpeeksi. Minun hahmoni on vähän juro, epäsosiaalinen ja haluaisi pitää matalaa profiilia. Hänen suustaan tulviva puhe on kuitenkin aika usein ristiriidassa tämän kanssa, vaikka miten yrittäisi valita parhaiten sopivan repliikin. Pelaajasta yritetään joka käänteessä leipoa jonkinlainen badass. Jos pelissä saa kerran itse luoda oman hahmonsa, miksi keskusteluissa ei ole huomioitu sitä ja annettu vaihtoehtoja erityyppisille hahmoille? Eikö roolipelin idea ole roolipelaaminen?
Nyt sattuu mutta tämä on on peli.
Vielä ne yritti pimittää huonosti toimivaa konsoliversiota.

Enään ei ole rakkautta CDPR suuntaan vaikka peli on hyvä..

Siis ne yritti pimittää huonosti pyörivää konsoliversiota maksavilta asiakkailta ja tämä ei ole HYVÄ asia!.
Nytten kaikki CDPR lasit pois silmiltä ja paskaa niille keille kuuluu.!
 
Kovasti jakaa mielipiteitä tai ainakin moni tuntuu olevan pettynyt.
Olihan se arvattavissa että tuo älytön hype tulisi puremaan jossain vaiheessa takaisin. Tämä oli alkujaankin roolipeli, mutta pian FPS ja GTA jengi liittyi jonoon ja tästä alettiin odottamaan "lopullista peliä" jossa voi tehdä mitä vain fotorealistilla grafiikoilla, mutta cyberpunk teemalla.

Siitä huolimatta bugien määrä, fysiikan mallinnus, tekninen raskaus ja paikoittainen maailman "kuivuus" pistää kyllä kysymään että mitä siellä oikein touhuttiin viimeiset 10v? Ei siis vittuiluna, mutta oikeasti kiinnostaisi saada jonkinlainen "making of"-dokkari aiheesta jossa kerrottaisiin että mihin se aika upposi pääosin ja miten tämä voi olla edelleen tällaisessa kunnossa. Joskus 2012-2013 julkaistiin traileri jossa sanottiin että "julkaistaan kun se on valmis" ja nyt 7-8v myöhemmin tulee ulos peli jota ei oikein millään osa-alueella voi sanoa valmiiksi.
 
Olen tyytyväinen muutaman tunnin pelaamisen jälkeen. Fiilis on kohdallaan ja kaikkea tapahtuu ympärillä kokoajan (ei kiinnosta vaikka jokainen ei ole valmis keskustelemaan päivän kuulumisia). Kerran bugas, mutta selvisin juonessa eteenpäin. Peli on vasta alkamassa.

Hahmona androgyyni street kid. Eikös ne ole sellasia ulisijoita?
 
Minkälainen käsikirjoitus tässä on sivujuonissa? Onko samaa taikaa kuin Witcherissä? Mites hahmot, onko ne mielestänne persoonallisia vai karikatyyrimäisiä?
Tähän mennessä sivutehtävät ovat paria lukuunottamatta olleet aika kuivia ja "pakotetun" tuntuisia. Pitää arvioida tarkemmin kun pelissä etenee.
 
Minkälainen käsikirjoitus tässä on sivujuonissa? Onko samaa taikaa kuin Witcherissä? Mites hahmot, onko ne mielestänne persoonallisia vai karikatyyrimäisiä?
Witcherin taika löytyy! Esimerkkinä yksi ensimmäisistä sivutehtävistä jonka saa kun kävelee kämpästä pihalle, löytyy tuolta spoilerin alta. Ja tais tarvia vähintään 6 reflekseihin että spoilereissa mainitun keskusteluvaihtoehdon voi valita.
Tuo ja muut sivutehtävät ovat ainakin näin alussa 10 tunnin jälkeen olleet erittäin lyhyitä. Toimii hyvin näin alkuun mutta toivon että monimutkaistuvat kunhan pelin oppii. Nyt kaiken maailman ikoneita tuntuu pomppivan ruudulla vähän väliä, ettei halua mitään ylimääräistä.
 
Heitetään tähän sivusta kommentti, että joo, pelissä on harmillisesti immersiota rikkovia bugeja, olen ehtinyt törmätä jo vaikka kuinka moneen.
MUTTA, onhan tämä aivan helvetin hieno peli!! Eihän tällaista, mitään lähellekään tällaista ole nähty koskaan aiemmin. Okei, nähtäväksi jää kuinka hyvin tämä jaksaa kantaa, mutta nyt ekat 13 tuntia on kyllä tarjoilleet aika muikean maailman.
- double V
 
Jeps jeps, peli ei ole kaatunut kertaakaan ja frame rate on hyvä, mutta äänenvoimakuuksissa on kovasti vikaa. Aivan sama oli myös Preyssä, jota en koskaan ratkaissut ja jätin pelin kesken. Taitaa olla harvinainen kun täälläkään siitä ei kukaan puhu. Striimeissäkään en ole nähnyt samaa niin nyt vihdoin voin tästä ilmoittaa.

Ongelma on että äänilähteet ovat aivan väärissä paikoissa ja monesti ne kuuluvat joko "pään sisällä" tai muuten vain aivan eri etäisyydellä mitä pitäisi. Esim. ensimmäisen Brain Dancen kohdalla mulle hakkasi korvaan baarin musiikki ja se joku puhelimeen puhuja NPC. Aivan niinku huutais korvaan jos sattuu kääntämään päätä "oikean" asentoon.

Pitää kai disabloida aivan kaikki muut äänilähteet tai jotain. Raivostuttavaa.
 
Mitä tuohon dialogidynamiikkaan voisi lyhyesti ja ytimekkäästi ilmaista:
Jokaiseen asiaan on olemassa muutama vastaus, mutta se on sama vastaus hieman eri muodossa: Ennalta määritetty hahmosi valinnan mukaan (joiden eroja en pysty tietenkään näin lyhyellä otannalla vertaamaan kun en ole pelannut peliä kaikilla eri aloituslähtökohdilla lävitse). Karkeasti: et voi vastata mihinkään positiivisesti tai negatiivisesti, saati olla muutenkaan eri mieltä siitä mitä alunperinkin sinulle ensimmäisenä tarjotaan. Tarjolla on vain harmaasävyjä samasta lauseesta/kysymyksestä jonka pointti ja lopputulos on kuitenkin täysin sama valinnastasi riippumatta. Lopulta sillä kuitenkaan ei ole merkitystä paljonko leukojasi kulutat, koska "ylimääräiset" dialogivalinnat ovat vain syventäviä kysymyksiä samasta lähtökohdasta, samalla mentaliteetilla jonka peli on puolestasi alunperinkin päättänyt tai alkuperäisen puheenaiheen kyseenalaistaminen, mutta pääset kuitenkin eteenpäin ainoastaan vastaamalla siihen yhteen/kahteen vaihtoehtoon jotka ovat edelleen samoja eri muodossa. Sinulle näytetään mihin keskustelu etenee jo ekan valinnan kohdalla ja haluatko tietää asiasta lisää vai et, siihen se jää. Suurimmat käännekohdat tai muutokset ovat scriptattu niin ettei millään valinnoillasi ollut kuitenkaan mitään merkitystä, jotta tarina voi jatkua samaa raidetta pitkin mistä se alunperin lähtikin ja minkäänlaista kääntökohtaa et tälle voi valinnoillasi luoda, mutta pystyitpä kysymään tarkemmin miksi menet murhaamaan juuri nämä tyypit, sekä onko partnerillasi tämän takia siitä tänään paha mieli, vai tuleeko tästä tulevasta murhaamisesta mieleen omien vanhempiesi kuolema vuonna 86 kun et saanut eväslaatikkoosi Jaffa keksejä koulun luokkaretkelle ja se tuntuu nyt vastapäisen gangsteripomon edessä ikävältä muistolta ennen tämän keikan rahojen saantia suunnitellun murhatyön vastaanottamisen yhteydessä, jos se yhtään lohduttaa, pitää tunnelmaa yllä ja parantaa näinollen tämän videopelin kokemustasi.

tl;dr:
Jokainen dialogi alkaa ja päättyy juuri sillä mistä se alkoikin, et voi vaikuttaa onko se mielestäsi huono vai hyvä juttu mistä nyt keskustellaan, saati onko sillä muuta vaikutusta kuin korkeintaan et paljonko pelaajana haluat lisää pelitunteja mittariin kuulemalla lisää sontaa ainoasta pakkovalinnastasi.

Dialogia on vain mainissa niin että on edes illuusio vaikuttaa keskusteluun, muualla pelissä sitä ei ole. Sideissa on keskustelua, mutta se on vielä köyhempää sekä merkityksettömämpää. Ihmiset, kauppiaat tai muut npc:t eivät edes keskustele kanssasi, tähän asti ainakaan ollenkaan: Tarinan ulkopuoliset npc:t ovat vain merkityksettömiä koristeita katukuvaan. Kauppiaat eivät edes myy, ellei ne ole pari hassua jotka koko pelin kartasta löytyy valmiiksi merkattuina. Night Cityssa on näemmä helppo saada liiketilaa, mutta ei myyntilupaa.
 
Viimeksi muokattu:
Olihan se arvattavissa että tuo älytön hype tulisi puremaan jossain vaiheessa takaisin. Tämä oli alkujaankin roolipeli, mutta pian FPS ja GTA jengi liittyi jonoon ja tästä alettiin odottamaan "lopullista peliä" jossa voi tehdä mitä vain fotorealistilla grafiikoilla, mutta cyberpunk teemalla.

Siitä huolimatta bugien määrä, fysiikan mallinnus, tekninen raskaus ja paikoittainen maailman "kuivuus" pistää kyllä kysymään että mitä siellä oikein touhuttiin viimeiset 10v? Ei siis vittuiluna, mutta oikeasti kiinnostaisi saada jonkinlainen "making of"-dokkari aiheesta jossa kerrottaisiin että mihin se aika upposi pääosin ja miten tämä voi olla edelleen tällaisessa kunnossa. Joskus 2012-2013 julkaistiin traileri jossa sanottiin että "julkaistaan kun se on valmis" ja nyt 7-8v myöhemmin tulee ulos peli jota ei oikein millään osa-alueella voi sanoa valmiiksi.

Eivätkös ne jossain kohtaa myös laittaneet koko projektinkin uusiksi? Muistelen että ensimmäisessä työstämässään visiossa pelissä olisi pitänyt olla vaikka mitä hahmoluokkia, kuten rokkitähtiä, hakkereita ja monia muita joita en nyt muista. Sitten jossain kohdin päättivät typistää ja tiivistää peliä vähäsen, liekö sitten syynä ettei peli olisi toiminut alkuperäisen vision mukaan vai puuttuiko taito tehdä sen kaltaista peliä vai mikä ikinä olikaan syynä.

Oma intuitio on varoitellut että pettymys tästä pelistä saattaa tulla, kun alkoi kuulua uutisia eri ominaisuuksista joita on poistettu pelistä. Mm. autojen kustomointi, seinäjuoksut ja sellaset. En nyt yritä mitään jälkiviisastella kuitenkaan.
 
Tuo 1.04 patch näytti auttavan fps kyykkäyksiin samoilla asetuksilla mitä oli. Heittämällä vuoden paras peli. W3 oli parempi, koska teema oli itselle se mieluisampi. Ärsyttää toi ajelu ja tulee välillä GTA mieleen, josta en pidä yhtään.
 
Eivätkös ne jossain kohtaa myös laittaneet koko projektinkin uusiksi? Muistelen että ensimmäisessä työstämässään visiossa pelissä olisi pitänyt olla vaikka mitä hahmoluokkia, kuten rokkitähtiä, hakkereita ja monia muita joita en nyt muista. Sitten jossain kohdin päättivät typistää ja tiivistää peliä vähäsen, liekö sitten syynä ettei peli olisi toiminut alkuperäisen vision mukaan vai puuttuiko taito tehdä sen kaltaista peliä vai mikä ikinä olikaan syynä.

Oma intuitio on varoitellut että pettymys tästä pelistä saattaa tulla, kun alkoi kuulua uutisia eri ominaisuuksista joita on poistettu pelistä. Mm. autojen kustomointi, seinäjuoksut ja sellaset. En nyt yritä mitään jälkiviisastella kuitenkaan.

En nyt ihan hirveän tarkkaan ole seurannut tässä viime vuosina tätä kehitystä tai muutakaan uutisointia, vaikka alusta asti hype onkin ollut kova. Tuo 7-8v alkaa olla jo semmoinen kehityskaari, ettei sitä voi ajatella ihan samalla tavoin kuin jonkin ns. keskiverron pelin kehitystä. Ei sitä varmaan ole heti silloin lähdetty tekemään jokin kirkas visio mielessä, vaan alkuun on konseptoitu mitä kaikkea peliin edes sisällytetään kuitenkin kunnioittaen sitä alkuperäistä peliä. Samassa ajassa on ehtinyt jo rautakin kehittymään aika lailla ja nyt tietenkin viimeisimpänä uusi konsolisukupolvi ja näytönohjaimet ihan julkaisun kynnyksellä. Varmaan myyntimiesten ja devaajien käsitykset "valmiista" poikkeaa toisistaan myös jonkun verran. Toisaalta jossain vaiheessahan se neppailu on pakko viheltää poikki ja julkaista peli, koska kustannukset juoksee koko ajan ja osakeyhtiön tarkoitus nyt kuitenkin on tuottaa omistajilleen rahaa.

Eiköhän tästäkin tule W3:n tapaan koko lailla eri peli, kunhan bugit saadaan korjattua lähikuukausina ja lyödään parit DLC:t kylkeen. Jotain puuttuvia perusjuttuja, kuten hahmon kustomoinnin myöhemmin pelissä, voisi kuvitella lisättävän aika nopeastikin.
 
Tässä parin päivän pelaamisen jälkeen todella tyytyväinen, nolla odotuksilla lähdin mutta witcher porukalta odotti hyvää lähdemateriaalia kunnioittavaa peliä ja tunnelma ollut kohdallaan necromancerin ystäville. Eniten häirinnyt bugaava ui ja puhelin mutta autosave on tehty hyvin joka pitänyt pahimmat vitutukset kurissa
 
Itse olen odottanu niitä W3:n Red Blood Baron-tyyppisiä sivutehtäviä, mutta nyt ollaan menossa Act 2 ja so far sivutehtävät on ollu todella tylsiä "mene paikkaan x, tapa henkilö y"-tyyppisiä missuja.
Tuntuu että pääjuoni on ainoa mielenkiintoinen asia tässä eikä sitäkään taas viittis liian nopeasti ahmia eteenpäin..

No, katotaan jos tämä paranee loppua kohden mutta ei nyt toistaiseksi oikein vaikuta miltään kympin ja kaiken hypen arvoiselta peliltä.. :sori:
Mistähän tää tornari et Bloody Baron questline olis sivutehtävä Witcherissä on saanu alkunsa? Se nimittäin on edelleenkin päätarinan tehtävä, joka on pakollinen ratkasta tavalla tai toisella et tarina kulkee eteenpäin. Omat muistikuvat oli jossain välissä kans siinä et se olis sivutehtävä, mut uudelleen kun pelas niin huomaskin et näin ei ollukkaan.

Siitä huolimatta, ihan samalla tavalla siinä Witcherissäkin oli niitä tusinasidequestejä joita tässäkin on. Vastapainona Witcherissä oli sit muutama ihan tarinaakin sisältävä sivutehtävä, mut ne oli aika harvassa ja ne annettiin sitä mukaa "automaattisesti" mitä päätarinassa eteni. Pakko ei ollu tehdä, mut kyl siihen suuntaan yleensä aika vahvasti viitottiin et tekisit. Carnal Sins nyt esimerkkinä.
Kovasti jakaa mielipiteitä tai ainakin moni tuntuu olevan pettynyt. En tiiä, ite ootin paljon mut aikalailla justiinsa tän kaltaista. Kyllähän tässä tuoksuu vahvasti just CD Projekt Red pelimekaniikassa ja maailmassa ja mulle se tuoksuu erittäin hyvälle. Hype oli tietysti valtavaa ja sen myötä osa ehkä ootti jotain maailmoja mullistavaa. Meikäläiselle odotukset on täyttyny tosi hyvin ja tuntuu mahtavalta ku on löytäny sen saman fiiliksen pitkästä aikaa että ei malta ees koisaan mennä vaan keittelee kahvia näin yölläkin. Tällästä se oli aikanaan System Shockin, Baldur's Gaten, Deus Exen, Witcherien ja muutaman muun kanssa. Mahtavaa et näitä tunnelmia tulee edelleenkin sillon tällön.
Viikko tai kaks ennen julkasua selailin jotain redittiä tjsp. Siel oli jengillä kaikki oheislaitteet Cyberpunkkia mitä pysty, ja taustakuvat tietysti samaa sarjaa. Jos odotukset lataa riittävän korkealle, mitä tässä nyt 7v aikana on täysin mahdollista ja todennäköistä käydä, niin onhan se jonkinlainen pettymys. Oli tää mullakin jossain vaiheessa se odotetuin peli, mutta sitä mukaa kun julkasu siirty ja alettiin puskemaan noita pumpum-tyylisiä trailereita pihalle, niin mun odotukset laski aika olemattomiin sen suhteen et saisin sellasen pelin minkä ite oisin halunnut. Pelaamalla onneks selvis et CDPR:llä ollaan pelattu niitä uusia Deus Exejä ihan antaumuksella, kun pelimekaniikkoja ja muutakin on livahtanut kivasti suoraan tähänkin. Vaikkapa ne suurimmaks osaks turhat koneelta luettavat sähköpostiviestit, cyberware tjsp. Ite toivoin aikalailla alusta alkaen mahdollisimman paljon Deus Exiä muistuttavaa lopputulosta, ja sen onneks jokseenkin sain. Muutamalla puuttella vaan, josta sit seuraavassa lainauksessa lisää.
Ainoa isompi valituksen aihe on se, että dialogivaihtoehtoja ei ole tarpeeksi. Minun hahmoni on vähän juro, epäsosiaalinen ja haluaisi pitää matalaa profiilia. Hänen suustaan tulviva puhe on kuitenkin aika usein ristiriidassa tämän kanssa, vaikka miten yrittäisi valita parhaiten sopivan repliikin. Pelaajasta yritetään joka käänteessä leipoa jonkinlainen badass. Jos pelissä saa kerran itse luoda oman hahmonsa, miksi keskusteluissa ei ole huomioitu sitä ja annettu vaihtoehtoja erityyppisille hahmoille? Eikö roolipelin idea ole roolipelaaminen?
Ja tämähän se on. Dialogivaihtoehtoja on yleensä aika suppeasti, ja ääninäyttelijänä kun toimii vielä sellanen geneerinen miesääni, niin ei mun mielestä oo edes samassa liigassa esimerkiks Witcherin kanssa, ja samalla ottaa sit aika helvetin kovaa uusien Deus Exien dialogeilta pataan.

Täs vähän osittain paistaa sellanen Fallout 4-syndrooma läpi. Dialogivaihtoehtoja on, mutta ne on vähän sellasia et sama asia tulee sanottua eri tavalla, eikä se keskustelu oikeastaan mihinkään suuntaan siitä muutu. Poikkeuksiakin onneks on, ja jotkut tilanteet voidaan ratkasta puhumalla ampumisen sijaan. Niitä on toistaseks ollu aika paljon, mut pienen pettymyksen tuottaa se et se on yleensä ihan yhdestä vaihtoehdosta kiinni. Human Revolutionissa jos halusit esimerkiks alussa päästä sen poliisiaseman sihteeriukon ohi ilman hiippailua, niin siinä piti valita useampi oikea vaihtoehto peräkkäin ja oikeasti miettiä et mikähän saattais olla oikea vastaus tähän. Tässä se on aika selvästi kerrottu suoraan et tästä napista ruvetaan vetämään turpaan, ja tästä napista pääset ohi ilman tappelua. Hirveesti ajattelutyötä dialogin suhteen toisaalta joutunu tekemään, enkä oikeastaan usko sen edes parantuvan missään vaiheessa enää. Osittain ongelmana voi olla kans se, ettei tässä oikeestaan ole omilla valinnoilla mitään merkitystä, jos sellasia tähän mennessä on edes ollu. Homma menee aika tiukilla raiteilla, tai ainakin tähän mennessä on mennyt.

Samaan hengenvetoon voi toisaalta myös mainita ettei se ihan täysin paska systeemi kuitenkaan ole. Tein jotain päätehtävää tossa aikasemmin, ja tuli vastaan tilanne mistä halusin päästä puhumalla eteenpäin sen sijaan et ois tarvinnu ruveta ketään kylmäämään. Yllätyin aika paljon siitä et koska olin aikasemmin tehny aika mitäänsanomattoman sivutehtävän, jonkun niistä Gigeistä jotka on vaan sitä et mee mestoille, tapa tai nouki tää äijä mukaan muuten ja lähde menemään, niin se peli tarjoskin mulle dialogivaihtoehdon liittyen siihen, ja pystyinkin ruveta pullistelemaan et tiiätkö mitä kaverilles kävi tossa vähän aika sitten. Homma hoitu puhumalla.

Mut muuten oon kyllä ollu suhteellisen tyytyväinen siihen miten tän pelin mekaniikat tukee tollasta stealth/non-lethal pelityyliä. Ei tässä ihan niin hyvät mekaniikat ole kun ns. oikeissa hiippailupeleissä, mutta tuskin niitä voi vaatiakkaan kun tän ei käsittääkseni tarkotus ole olla sellanen. Toistaseks muutamaa poikkeusta tai skriptattua kohtausta lukuunottamatta, kaiken on voinu hoitaa ilman et kukaan näkee tai kuolee, ainakaan päähahmon tekojen myötä. Vaihtoehtosia reittejä löytyy aina jos ei pojot riitä jonkun oven avasuun jne.

Mut tarina ei toisaalta oo jaksanu vielä ihan liikaa saada innostumaan. Act 2 menossa jossain kohdin, Act 1 loppupuoli ja siitä Act 2 alkuun oli ihan mielenkiintosta, mutta jotenkin se tuntu lopahtavan jo tässä välissä. Toivottavasti tästä vielä jotain mielenkiintosta tulee, sillä muuten on aika heikoilla kantimilla pelin anti silleen isommassa kuvassa katottuna.
 
Patchin jälkeen peli kaatui suoraan launcherista aina johonkin "Cyberpunk has flatlined"-tekstiin, virallinen ohje kehotti tarkistamaan pelin filut Steamissa ja uudelleenasentamaan ajureita yms. paskaa. Toimi silti suoraan pelin .exestä, mutta jää Steamin achievementit sun muut saamatta niin ei kelvannut. Värkkäsin pelin luoman muistidumpin kanssa ja näkyi aina kaatuvan Nvidian Geforce Experiencen johonkin ladattuun moduuliin, ja GE overlayn kun nappasi pois päältä alkoi heti toimimaan. Ihan siltä varalta, jos jollain muulla tekee samaa.
 
Viikonloppu, viski ja cyberpunk rtx on. Mikä sen parempaa. :kippis:
Meillä samat. Poikakin meni kummilleen vlopuksi kyläilemään. Työhuoneen ovi kiinni ja lukkoon ettei vain vaimo pääse häiritsemään tärkeää aviomiehen elämäntyötä videopelin parissa turhanpäiväisillä jutuillaan jotka ei mitenkään voisi olla lähellekään näin tärkeitä saati kriittisiä asioita kuin tämä.
 
Viimeksi muokattu:
Saa nähdä kauanko tätä elotonta open worldia jaksaa kaluta läpi. Ajaminen ja tekoäly aivan kauheata. Taistelu kyllä parani paljon alun jälkeen. Luulis että Night Citystä löytyisi edes yksi parturi jossa tuunata cyberpunkkarin lettiä mutta taisi unohtua puolalaisilta sekin. Paljonkohan tästä tekeleestä on jäänyt leikkauspöydälle kiireessä?
 
Tuli huomattua että aseita valitessa ei kannata sokeasti tuijottaa DPS lukemaa. Varsinkin revolvereista ja snipereista löytyy useasta sellaisia lisäominaisuuksia että päähän osuessaa monet vastustajat putoavat kertalaukauksesta.
 
Viimeksi muokattu:
tekoäly aivan kauheata.

Melkeinpä jokaisessa pelissä jossa on sneak+takedown mekaniikka osana peliä, on tutorial missä käydään läpi että miten vältät toisia vihollisia kun seuraat heidän partiointireittiään. Tuota sneak tutorialin osaa ei ole tarvinnut tehdä tähän peliin. Viholliset ovat aina paikoillaan, jos ne liikkuvat, niille on määrätty ennalta A - B koordinaatit jotka kävellä missionin scriptin vuoksi ja perillepäästyään ne vaan pysähtyvät paikoilleen loputtomiin. Vihollisten partiointi tai tilanteen mukaan liikkuminen on kuitenkin ollut osana hiiviskelyvideopelejä sitten Thief - The Dark Project, joka on ensimmäisen persoonan sneakkailupeleistä varmaan se ihan ensimmäinen 22 vuotta sitten.

Sotii myös hieman sitä vastaan että tässä on todella paljon sneakkaamista helpottavia työkaluja tarjolla joista valita, yhdistettynä siihen että tykkään harrastaa sitä tämän tyylisissä peleissä, niin en ole joutunut kuluttamaan luoteja taas moneen tuntiin kun olen pelannut. Ruumiitakaan ei kannata vaivautua siirtämään koska tuoreimman uhrisi vieressä oleva jantteri ihailee seinän maalin kuivumista kymmenettä tuntia putkeen eikä tiedä ympäröivästä maailmasta yhtään mitään, yleensä jätän sen eloon niin ehkä se ens viikolla tajuaa että tuijottaa sitä seinää huoneessa missä on hänen lisäksi 12 ruumista parin metrin päässä.
 
Viimeksi muokattu:
Sivuguesteja katsellessa kannattaa kartalla unohtaa ne geneeriset "Gig" ammuskelut.

Hyvin samanlainen juonivetoimen peli tämä on kuin Witcherit eli kartta on "vain" älyttömän hieno puite. Juoni onkin pärissyt hyvin tähän asti.

Reddit on täynnä ulinaa kun kyseessä ei ole jokin virtuaalikaupunkisimulaattori tai GTA6. Ehkä peli on sitten markkinoitu sellaisena? Itselleni ihan EVVK kun on parempaakin tekemistä elämässä kuin markkinoinnin seuraaminen. Se vähä aika mitä pelaamiseen jää teen mielelläni hyvin käsikirjoitettua kamaa kuten tämä tai W3.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä peli on sitten markkinoitu sellaisena?
Nyt kun mainitsit, niin olette ainakin minun mielestä oikeassa. Katsoo minkä vaan Cyberpunk trailerin viime vuosien ajalta, niin hehkutetaan Night Citya ja kuinka se on sitä ja tätä ja siellä on kaikkea. Lähinnä yleiskuvaa kaupungin eri osoitteista, npc:t tekemässä eri asioita keskenään ja itse in game footage loistaa melkein täysin poissaolollaan, paitsi viimeisinä aikoina ennen launchia alkoi ripaus sitäkin sitten esiintymään.
 
Jaahas 1.4GB hot fixia pukkaa CB 2077:een ilmeisesti CPR patchaa peliä täyttä häkää kuulemma myös konsoli versiot saavat patchin Pleikkari ekana XBOX patch viivastyy (jostain syystä).
 
Siteerataan kahta ulkomaankielistä postausta, kun kiteyttävät omat fiilikset melko hyvin.

This game is lacking in role playing options. Sure, it has leveling and stats, but it's all very superficial. Dialogue choices are minimal (skill checks even more minimal), and they often lock you into a single choice to continue advancing the conversation, or both options yield the same result. The only saving grace is the amount of choice you have to finish quests, but player agency is lacking. Even CDPR removed the words 'role-playing game' and 'RPG' from all of their marketing material/descriptions.
i remember ppl getting in heated discusions with me when i suggested that nothing that was shown in the leaked footage indicates that this game has a "deep" open world - its basically the same thing as TW3 where it's incredibly static, but you get a really, really poorly implemented crime system and some "world events" like helping cops during shootouts and that's it.

the open world stuff in this game is awful, you have this beautiful city full of detail and even interiors, but you can't even change your hairstyle.

Allekirjoitan kyllä täysin. Pidän pelistä ja tulen viihtymään sen parissa vielä pitkään, mutta silti, kyllä tämä aika kohtalainen pettymys on.
 
Reddit on täynnä ulinaa kun kyseessä ei ole jokin virtuaalikaupunkisimulaattori tai GTA6. Ehkä peli on sitten markkinoitu sellaisena? Itselleni ihan EVVK kun on parempaakin tekemistä elämässä kuin markkinoinnin seuraaminen. Se vähä aika mitä pelaamiseen jää teen mielelläni hyvin käsikirjoitettua kamaa kuten tämä tai W3.
Nimenomaan peliä markkinoitiin sellaisena, jotta saatiin pre-orderit maksimiin. Samoin kuin nuo kommentit että peli pyörii helvetin hyvin last gen konsoleilla. Totuus onkin nyt se että hyvä jos peli pääsee yli 20fps 720p resolla ps4 ja xbone. CDPR voi paskamyrskystä kiittää vaan itseään.
 
Siteerataan kahta ulkomaankielistä postausta, kun kiteyttävät omat fiilikset melko hyvin.




Allekirjoitan kyllä täysin. Pidän pelistä ja tulen viihtymään sen parissa vielä pitkään, mutta silti, kyllä tämä aika kohtalainen pettymys on.
En tiedä miksi odotit jotain muuta kun CDPR kaikki pelit ovat olleet tällaisia. Mm. paljon kehuttu W3.
 
No voin olla taas tyytyväisempi valintoihini kun aika kuluu ihan muuhun kun hypen seuraamiseen. Ikääntyminenkim varmaan vaikuttaa kun ei kaipaa toista elämää pelimaailmasta.

Hype on yhtä vanha juttu kuin videopelit eikä jonnet muista
 
Allekirjoitan kyllä täysin. Pidän pelistä ja tulen viihtymään sen parissa vielä pitkään, mutta silti, kyllä tämä aika kohtalainen pettymys on.

Omasta mielestäni tässä on paljonkin roolipelielementtejä, koska se missä järjestyksessä suorittaa tehtävät vaikuttaa siihen miten tehtävät etenee ei pelkästään keskustelut. Esimerksiksi jos tapaa jonkun hahmon ennen kuin suorittaa tehtävät A se hahmo voi ehdottaa jotain joka vaikuttaa siihen tehtävään ja muuttaa sitä tehtävää A. Kun jos tekee tehtävän ennen tapaamista. Sekin vaikuttaa käykö tapaamassa tai tekemässä optionaaliset henkilöt ja jutut siihen miten tehtävä ja tarina etenee.

Se, että joku mussuttaa keskustele vaihtoehdoista eikä sano sanaakaan näistä muista jutuista kertoo lähinnä siitä, että arvostelija ei ymmärrä kyseisen pelin mekaniikkoja eikä siten ole tarpeeksi pätevä arvostelemaan sen roolipelimäisyyttä. Tuollainen arvostelija on edelleen jumissa siinä vanhassa maailmassa jossa tarina haarautuu pelkästään dialogien kautta ja luulee, että se menee tässäkin pelissä näin.
 
Nimenomaan peliä markkinoitiin sellaisena, jotta saatiin pre-orderit maksimiin. Samoin kuin nuo kommentit että peli pyörii helvetin hyvin last gen konsoleilla. Totuus onkin nyt se että hyvä jos peli pääsee yli 20fps 720p resolla ps4 ja xbone. CDPR voi paskamyrskystä kiittää vaan itseään.

Joo siis noi vanhan sukupolven konsolipelaajien mussutus tulee kyllä ihan aiheesta. Itsekin muistan noi kommentit, että sanottiin, että niillä oli ongemia, mutta pelin päivitysten jälkeen peli pyörii "yllättävän hyvin" vanhallakin konsolilla jotenkin noin CDPR sanoi mediassa. Lisäksi suurin osa kaatumisista tuntuu myös olevan nimenomaan konsoleilla. Ilmeisesti CDPR jäi konsoli versio puolitiehen kun PC pelaajia pidettiin pää kohderyhmänä.
 
Sivuguesteja katsellessa kannattaa kartalla unohtaa ne geneeriset "Gig" ammuskelut.
Jos kartalta poistaa gigit, auton osto, ja ne auton haku tehtävät niin ei montaa tehtävä markkeria taitaisi kartalle jäädä :think:
 
To on vähä hankala vaan käytännössä havaita, jos ei pelaa kohtia kokoajan uudestan tai kahdella/kolmella eri tyypillä yhtäaikaa. Tai spoilaa ihteensä tubesta.
Omasta mielestäni tässä on paljonkin roolipelielementtejä, koska se missä järjestyksessä suorittaa tehtävät vaikuttaa siihen miten tehtävät etenee ei pelkästään keskustelut. Esimerksiksi jos tapaa jonkun hahmon ennen kuin suorittaa tehtävät A se hahmo voi ehdottaa jotain joka vaikuttaa siihen tehtävään ja muuttaa sitä tehtävää A. Kun jos tekee tehtävän ennen tapaamista. Sekin vaikuttaa käykö tapaamassa tai tekemässä optionaaliset henkilöt ja jutut siihen miten tehtävä ja tarina etenee.

Se, että joku mussuttaa keskustele vaihtoehdoista eikä sano sanaakaan näistä muista jutuista kertoo lähinnä siitä, että arvostelija ei ymmärrä kyseisen pelin mekaniikkoja eikä siten ole tarpeeksi pätevä arvostelemaan sen roolipelimäisyyttä. Tuollainen arvostelija on edelleen jumissa siinä vanhassa maailmassa jossa tarina haarautuu pelkästään dialogien kautta ja luulee, että se menee tässäkin pelissä näin.
 
Tuollainen arvostelija on edelleen jumissa siinä vanhassa maailmassa jossa tarina haarautuu pelkästään dialogien kautta ja luulee, että se menee tässäkin pelissä näin.

No mutta onneksi voit kuitenkin parantaa hahmosi statseja hyödyllisiä dialogien perkrolleja varten jotka eivät vaikuta mihinkään. Sääli jos tuohon ominaisuuteen sekä itse peliin lisäämiseen ei olisi käytetty paljon tehokkaita työtunteja niin meillä välttämättä ei olisi moista tärkeää ominaisuutta nyt peliä pelatessa.
 
Munkin on pakko kompata, tykkään taistelusta, hakkerointisysteemistä ja tarina vaikuttaa mielenkiintoiselta mutta hieman syö immersioita jo alussa
kun erämaassa kaikki on kuin vahanukkeja pöydissään ja grillien äärellä. Ei viitsisi pienistä valittaa mutta sain sellaisen käsityksen että maailma on "hengittävä ja pelaajan tahtiin elävä".
Toistaiseksi tuntunut kyllä se puoli pettymykseltä. Jostain syystä Withcer 3:sen maailma, jonka juuri keväällä läpi viimein pelasin tuntuu enemmän olevan "läsnä" pelaajan kanssa....jos jotain termiä tähän hakisi. Kaikki tuntuu jotenkin staattiselta vaikka nättiä onkin.

Hyvä peli tämä silti on, mutta ei mitään GOTY-kamaa, omasta mielestäni.

Kannattaa muistaa että lähtökohdat W3 ja Cyberpunkisaa ovat täysin erilaiset. W3 olet kumminkin aika spesiaalihahmo muihin verrattuna Witchereitä kuitenkin on aika vähän ja Geralt aika legenda jo lähdössä. Cyberpunkissa taas olet vain yksi random jamppa. Se reagoiko maailma lopussa sun tekemisiin on kysymysmerkki (ja tietääkö maailma edes niistä).
 
Juu toimimattoman tuotteen julkaisu konsoleille on toki perseestä ja väärin. Olisivat siirtäneet konsolijulkaisua eteenpäin kun pc selvästi ollut 1. alusta
 
Pätsissä tuntui CPU usage laskevan 20%. Nyt se pyörii 80% maissa kun juoksin kaupungilla. Auto mällättiin paskaksi... ei kai se tosta nouse autonkaan kyydissä.

Heistissä vitutti ihan vitusti joutua aseilla ampumaan. Mulla on miekka/kranaatti dude ja sit ei oo miekkaa missään, voi vittu!!! Ei ees yhtä vitun katanaa japsien päämajassa :zoom: Siellä jos missä luulis löytyvän joka vitun nurkasta katana tai pari.

Hyvä kyllä kun korjasivat lisää bugeja näin nopeasti, vaikka itse en olekaan bugeihin törmännyt. Kiva jos ei tarvitse tulevaisuudessakaan.
 
Kannattaa muistaa että lähtökohdat W3 ja Cyberpunkisaa ovat täysin erilaiset. W3 olet kumminkin aika spesiaalihahmo muihin verrattuna Witchereitä kuitenkin on aika vähän ja Geralt aika legenda jo lähdössä. Cyberpunkissa taas olet vain yksi random jamppa. Se reagoiko maailma lopussa sun tekemisiin on kysymysmerkki (ja tietääkö maailma edes niistä).

Jep tässä pelissä pelaaja alottaa ihan pohjalta Street Cred, joka vastaa tässä pelissä mainetta nollista. Eli CP 2077 pelihahmo on alussa vaan random nyrkillä tapattava homo, josta kukaan ei ajattele hänen olevan joku legenda. Geraldi taas on W3 pelin alussa jo vanha veteraani legenda, jota pelätään ja kunnioitetaan, osa myös vihaa häntä mutantti silmien tms takia.

Tietty W3 on sellainen immersio ongelma, että skillit alkaa nollasta vaikka Geraldin pitäisi olla jo pelin alussa todella kokenut Witcheri. Toisaalta sen ymmärtää, että se menee näin pelimekanisesti, että pelaajalle ei anneta alussa liikaa kykyjä opeteltavaksi ja progressio alkaa alusta, mutta tarinan immersioon se ei oikein sovi. Kun taas tässä CP 2077 se, että hahmolla ei ole kaikkia Cyberherkkuja ja taitoja heti käytössä sopii tarinaan paremmin kun pelaaja alottaa nollista palkkasotilas uransa.
 
Minusta tässä on aivan yhtä elävä maailma kuin Witcher 3:ssa. NPC:t sanovat samantyyppisiä one linereitä ja maailma reaktoi aivan samalla tyylillä. RPG elementit on tässä paljon paremmin tehty kuin Witcherissä.

Jännästi tämä peli osaa ärsyttää monipuolisesti ihmisiä
-Jotkut vihaavat ajamista
-Osa inhoaa 1st person pelaamista
-Viha maailmaa/tyyliä kohtaan
,
,
,

Witcherin vahvuuksiin luen, että siinä on valmiiksi kirjoitettu päähahmo Geralt, jota tosi moni symppasi. Tässä taas V on väliinputoaja, koska se on pelaajan muokattavissa, mutta esim. keskusteluissa se on osaltaan valmiiksi käsikirjoitettu, koska joka tunne skaalaa ei keskuleissa pysty valitsemaan.
 
Toisaalta kun tätäkin keskustelua lukee vaikka viimiset viisi sivua, niin pari huomionarvoista seikkaa:

Keskustelu on lähinnä pelin teknillisistä toteutuksista (tai niiden puutteesta), pelin suorituskyvystä ja muista konkreettisista kaikkia koskevista asioista.
Varsinaiset mielipiteet, ruinaamiset ja keskustelijoiden turhat yhteenotot loistavat käytännössä täysin poissaolollaan
Nollapostaukset ovat yleensä "jee pääsen pelaamaan" ja muita positiivisia tunteita itse peliä kohtaan, eikä negatiivisia.

Se kertoo minusta että peli on puutteineen silti ihan hyvä, ihmiset siitä keskimäärin tykkää ja ovat uppoutuneet sen pelaamiseen. Melkein kaikista niistä negatiivisistakin huokuu että taustalla on viestin kirjoittanut henkilö joka haluaisi pitää pelistä vielä enemmän mutta omasta syystään johtuen se ei ole välttämättä mahdollista. Asia on harvoin näin io-techin pelin-X keskustelussa, yleensä pelkkää puhdasta mielipidevänkäämistä sivusta toiseen kun ei muutakaan narisemisen aihetta keksi, varsinkin launchin aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki pelimaailmat ovat vähän pintaa rapsuttaen pinnallisia ja staattisia. Ei peliyhtiöillä ole mahdollisuuksia kehittää keinoälyä joka muuttaisi tätä asiaa. Se on sitten ihan se ja sama istuuko kahvilan pöydässä sama jannu vuosikaudet vai kävelee ympäriinsä "tekemässä asioita"
 
Kaikki pelimaailmat ovat vähän pintaa rapsuttaen pinnallisia ja staattisia. Ei peliyhtiöillä ole mahdollisuuksia kehittää keinoälyä joka muuttaisi tätä asiaa. Se on sitten ihan se ja sama istuuko kahvilan pöydässä sama jannu vuosikaudet vai kävelee ympäriinsä "tekemässä asioita"

Ei kukaan varmaan oleta että missään pelissä jokaiselle NPC:lle on koodattu täydellinen elämä työssäkäyntiä ja vapaa-aikaa myöden, mutta kyllähän useassa pelissä hahmot reagoivat pelaajaan huomattavasti enemmän/paremmin. Jotenkin hölmöä jos voit parkkeerata auton tielle hieman molemmille kaistoille ja kaikki autot pysähtyvät täysin paikalleen kärsivällisesti odottamaan ja ovat tööttäilemättä. Joku kenellä on uusin patchi voi testata meneekö tämä vielä niin Cyberpunkissa.

Tai ehkä juuri tuo että pinnallisuus hyppää silmille pelatessa, vaikket sitä erikseen yritä pahemmin rapsutella.
 
Esimerkiksi Kingdom Come: Deliverancessa jokainen npc omasi vuorokausirytmin milloin on töissä, milloin kotona, liikkui missäkin, oli nukkumassa jne. Se on pieni asia, mutta kun ihminen johonkin asiaan tottuu ja alkaa pitää sitä itsestäänselvyytenä, se tuntuu oudolta tai jopa ikävältä kun se otetaan siltä pois.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 695
Viestejä
4 918 918
Jäsenet
79 242
Uusin jäsen
Aziz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom