Cyberpunk 2077

Ja ketkä ovat pidemällä niin eikö tosiaan pelimaailmasta tule vastaan sivutehtäviä vaan kaikki tarjotaan luurin kautta?

Witcher 3 tykkäsin erityisesti siitä kun tutkit sitä maailmaa niin Geralti saattoi joutua elämää isompaa sivutehtävää sitä kautta ja nyt tämä peli tarjoo sitä että hemetin puhelin rälisee koko aika.

Ja tässäkin asiassa on oma mieltymys koska en tykkää siitä että puhelin rälisee silloin kun olen keskustelemassa nakkikioskilla omistajan elämäntarinasta.
 
Ite toivoisin, että tuo HDR tuki korjattaisiin. Mass effect andromedalla oli julkaisussa täysin samaa ongelmaa sen kanssa, ja niillä meni lähes vuosi ennen kuin saivat kuntoon.
 
Ite toivoisin, että tuo HDR tuki korjattaisiin. Mass effect andromedalla oli julkaisussa täysin samaa ongelmaa sen kanssa, ja niillä meni lähes vuosi ennen kuin saivat kuntoon.

Mitä ongelmia HDR:ssä on? Itsellä näyttäisi toimivan. Sitä tone mapping vipua kannattaa laskea oletuksesta.
 
Metacriticin käyttäjäarvostelut ovat avautuneet Cyberpunkille. Eipä kovin mairittelevalta näytä. Tätä kirjoittaessa luvut ovat seuraavat;

PC: 6.3/10 (4928 arvostelua)
PS4: 2.2/10 (2381 arvostelua)
Xbox One: 2.7/10 (790 arvostelua)

CDPR on ottanut myös vähän vastuuta bugien täyttämästä tekeleestään. Johtajat lähettivät eilen alaisilleen viestin, jossa kerrottiin että tämän vuoden suoritusbonukset ei enää ole sidottu pelin arvosteluihin olosuhteet huomioon ottaen. Ennen tätä he olisivat saaneet suoritusbonuksen vain jos peli yltää ja pysyy yli 90 pisteessä Metacriticissä. (lähde: CD Projekt Changes Developer Bonus Structure After Buggy Release)
 
No huh huh kun vie mukanaan peli. Kerrankin sattuu olemaan kone millä saa karkit nakattua kunnolla tappii. 1440p resolla 9900k ja 3080 fps siellä +60. GPU käyttö koko ajan ihan missä vaan on +95%. prossun käyttö ihmetyttää kun vaan 30-80% ja suurimman osan ajasta alle 50% mitä alkua pelannut. Ei voi valittaa, hienolta näyttää ja pitkästä aikaa peli mitä jaksaa pelata yksin ja mukaan kyllä vie täysin.
 
Metacriticin käyttäjäarvostelut ovat avautuneet Cyberpunkille. Eipä kovin mairittelevalta näytä. Tätä kirjoittaessa luvut ovat seuraavat;

PC: 6.3/10 (4928 arvostelua)
PS4: 2.2/10 (2381 arvostelua)
Xbox One: 2.7/10 (790 arvostelua)

CDPR on ottanut myös vähän vastuuta bugien täyttämästä tekeleestään. Johtajat lähettivät eilen alaisilleen viestin, jossa kerrottiin että tämän vuoden suoritusbonukset ei enää ole sidottu pelin arvosteluihin olosuhteet huomioon ottaen. Ennen tätä he olisivat saaneet suoritusbonuksen vain jos peli yltää ja pysyy yli 90 pisteessä Metacriticissä. (lähde: CD Projekt Changes Developer Bonus Structure After Buggy Release)
Nämä luvut ovat huomattavasti paremmin linjassa, kuin "oikeiden" arvostelijoiden. Kaikki maksettuja :confused:
 
Mitä ongelmia HDR:ssä on? Itsellä näyttäisi toimivan. Sitä tone mapping vipua kannattaa laskea oletuksesta.
Koska HDR päällä se on edelleen SDR tilassa, jolloin se "pesee" kuvasta värit pois ja esim musta muuttuu harmaaksi. Sama juttu taisi olla RDR2 myös julkaisussa :hmm:
 
Nämä luvut ovat huomattavasti paremmin linjassa, kuin "oikeiden" arvostelijoiden. Kaikki maksettuja :confused:

:facepalm:

Tuhat jonnea käyneet antamassa 0/10 Metacriticissä ja kaikki "oikeat" "arvostelijat" on maksettuja? Mitäpä, jos unohdat arvosanat hetkeksi ja käyt lukemassa jonkun "maksetun" arvostelun läpi, ja sen jälkeen luet muutaman ei-maksetun 0/10 arvosanan perustelut tuolta Metacriticistä. Siellä majailee eittämättä se vilpittömien arvostelijoiden enemmistö!
 
Koska HDR päällä se on edelleen SDR tilassa, jolloin se "pesee" kuvasta värit pois ja esim musta muuttuu harmaaksi. Sama juttu taisi olla RDR2 myös julkaisussa :hmm:

En ole huomannut tälläistä itse, HDR on tässä paljon parempi kuin RDR2 alkuperäinen HDR oli. Cyberpunkissa aurinko oikeasti häikäisee HDR:nä ja värit pomppaavat esiin yöaikaan. Näyttönä PG43UQ, jossa HDR1000 sertifiointi.

Harmauteen auttanee se tone mappingin säätäminen.
 
Viimeksi muokattu:
Noille käyttäjä arvioille ei kyllä mitään painoarvoa, suurin osa on valittajia kun ei omalla raudalla toimi tarpeeksi hyvin. Tai sitten täysin epärealistisiä odotuksia pelistä
 
1607767734573.png


Bugeja riittää
 
Ja ketkä ovat pidemällä niin eikö tosiaan pelimaailmasta tule vastaan sivutehtäviä vaan kaikki tarjotaan luurin kautta?

Laitetaan ny tägeihin vaikka olikin pieni mitätön sivutehtävä melko alussa:
Ajelin johonkin sivukujalle ku ukkeli tuli siellä vastaan pidellen pallejaan ja huusi täyttä tuskaa ja pyys viemään semmoselle implanttityypille. Jeesasin toki ja sit se vähän ajan päästä soitteli et kiitti kiitti kaikki fine. Nauratti ja oli just hauska yllättävä kohtaaminen kesken jonku toisen sivutehtävän.
 
Hyvä pointti toki tämäkin, aika alussa myös olen vielä kun en ole halunnut kiiruhtaa ennen 3080:n saantia, eli kai tässä ei vain pysty vielä muita kiusaamaan. Toki kai olen tottunut siihen että monessa muussa tllaisessa pelissä esim muiden töniminen tai jos autolla tuuppaan saa jonkinlaista isompaa reaktiota aikaan, pikkujuttuja toki mutta parantaa läsnäolon tunnetta.
Peli on silti erittäin hyvä ja vastaa kyllä omia odottuksiani suurilta osin eli en koe että 59e olisin hukkaan laittanut.

Kyllä itsellä ainakin jengi juoksee karkuun (vähän liiankin helposti joskus) jos ajaa jalkakäytävälle ja jos vetää aseen esiin niin yleensä lähtevät toiseen suuntaan. Tuosta poliisien spawnaamisesti niin eikö tuo ole esim. GTA:ssa aivan sama? Jostain tyhjästä ne spawnaa. :confused:
 
Tuosta poliisien spawnaamisesti niin eikö tuo ole esim. GTA:ssa aivan sama? Jostain tyhjästä ne spawnaa. :confused:
Gta vähän siistimmin tehty ne spawnaa kauemmas ja ajelee sieltä pelaajan luo. Tässä välillä spawnannu mulla samaan huoneeseen tökerösti ja loputtomasti kunnes sai mut lahdattua.
 
Nämä luvut ovat huomattavasti paremmin linjassa, kuin "oikeiden" arvostelijoiden. Kaikki maksettuja :confused:

Niin, antaako se ragequittaajan 0/10 hyvin kokonaiskuvan pelistä. Se on lähinnä turhautumista bugeihin tai liian korkeiden odotusten alittumiseen. Mulla ei tuota ole, mutta 0/10 ei tunnu millään tasolla totuudenmukaiselta arvosanalta.
 
Gta vähän siistimmin tehty ne spawnaa kauemmas ja ajelee sieltä pelaajan luo. Tässä välillä spawnannu mulla samaan huoneeseen tökerösti ja loputtomasti kunnes sai mut lahdattua.

Mjoo mutta ei se silti sitä muuta että poliisien kanssa nahistelu on myös GTA:ssa täysin turhaa koska spawnaavat jatkuvasti ja niittaavat kyllä jos et saa wantedia alas piiloutumalla tai lähtemällä karkuun.
 
Pätsissä tuntui CPU usage laskevan 20%. Nyt se pyörii 80% maissa kun juoksin kaupungilla. Auto mällättiin paskaksi... ei kai se tosta nouse autonkaan kyydissä.

Pasteetko jossain vaiheessa omat visuaaliset asetukset, niin päästään 1:1 vertailemaan.

Ajelin taasen kaupungilla eikä tuo 1.04 päivitys tehnyt omaan koneeseen mitään muutosta. GPU load laski muutamia prosentteja, vaikka toivon CPU loadin laskevan.

1607768205871.png
 
:facepalm:

Tuhat jonnea käyneet antamassa 0/10 Metacriticissä ja kaikki "oikeat" "arvostelijat" on maksettuja? Mitäpä, jos unohdat arvosanat hetkeksi ja käyt lukemassa jonkun "maksetun" arvostelun läpi, ja sen jälkeen luet muutaman ei-maksetun 0/10 arvosanan perustelut tuolta Metacriticistä. Siellä majailee eittämättä se vilpittömien arvostelijoiden enemmistö!
Käyttäjäarvosteluilla voi tässäkin tapauksessa pyyhkiä perseensä. Niinku jokasen pelin kohdalla. On siellä fiksuakin ulosantia seassa, mutta suurin osa just tota "0/10, ei toimi mun pentiumilla"

Muutenkin just tähän peliin on kohdistunu ihan käsittämättömät odotukset, eikä osa porukasta varmasti ollut edes tietosia millasta peliä on ostamassa. Oon kuullu ja lukenu ties millasia käsityksiä siitä et millanen tää peli on, osa on oikeasti odottanut jotain GTA-tyylistä settiä cyberpunk teemalla ja osalla on sit vaan ollu sellasen messiaspelin odotukset et sieltä on ollu luvassa pelkästään pettymystä kun odotukset sitä luokkaa.

Tuskin menee ihan liian kauheasti pieleen jos sanoo et tälle ladattiin samanlaisia odotuksia kun Rockstarin uusille peleille. Trailereilla ja muulla markkinointimateriaalilla kosiskeltiin sitä suurempaa yleisöä näyttämällä pelkkää räiskintää ja kovismenoa, mutta ite peli ei välttämättä ihan pelkästään sitä ole. Perusjantteri joka pelaa vuosittaiset codit ja änärit ja siinä kyljessä vähän GTAta käy ostamassa tän pelin ku se näyttää olevan trailereiden perusteella vähän samanlainen, niin se lähtee aika nopeesti kiertoon ku todellisuus selviää.
 
Niin, antaako se ragequittaajan 0/10 hyvin kokonaiskuvan pelistä. Se on lähinnä turhautumista bugeihin tai liian korkeiden odotusten alittumiseen. Mulla ei tuota ole, mutta 0/10 ei tunnu millään tasolla totuudenmukaiselta arvosanalta.
arvostelijoiden 9/10 tai 10/10 ei myöskään anna oikeaa kuvaa. Tuo metcriticin 6/10 keskiarvo on mun mielestä se oikea arvosana.
 
Okei, omalla kohdallani ensimmäinen oikea valituksen aihe on vihollisten ajoittain (tragi)koomisen huono tekoäly joka rikkoi immersion todella pahasti muuten aika jännässä hotellitehtävässä (tietäjät jne.)

Esimerkkinä: Vartijat spottaavat baaritiskin takana kykkivän pelaajan 15 metrin päästä, mutta lattialla oleva ruumis paljastuu vasta kun vartija kävelee sen päältä. Viholliset reagoivat osumiin lähillä huutelemalla hetken aikaa vihaisesti, joten vaikkapa Short Circuit quickhakilla voi rauhassa zäppäillä selin olevan vartijan kuoliaaksi kunhan menee välillä piiloon. Tekoälyn saa välillä aivan ymmälleen yksinkertaisesti kiertämällä tolpan ympäri. Ilmeisesti vaikeaksi tarkoitettu tappelukin ratkesi sillä, että menin baaritiskin taakse seisomaan ja katselin kun haulikkomosurit ammuskelevat rauhassa tiskiä sen aikaa kun kävin itse hakemassa kahvia.

Pelikokemuksen vuosi yritin aktiivisesti välttää tekoälyn jallittamista tuon tehtävän aikana, mutta tällaisen handicapin antaminen pelissä on aika surullista.
 
Normi sekoilua nykyään. Pelihän on hyvä PCllä. Xbox ja PS versiot melkein pelikelvottimia, niistä kelpaakin valittaa. Eniten ottaa päähän se, että CDPRn osake laskee huonojen konsoliversioiden vuoksi. Tana
 
Mitkä asetukset tässä oli nyt niitä joita ensimmäisenä kannattaa lähteä laskemaan jotta FPS olisi jokseenkin pelattavissa lukemissa RTX päällä? Resona 1080p ja alla 7700k + RTX 2070, liekkö toiveajattelua saada stabiili 60 fps RTX ON?
 
Mitkä asetukset tässä oli nyt niitä joita ensimmäisenä kannattaa lähteä laskemaan jotta FPS olisi jokseenkin pelattavissa lukemissa RTX päällä? Resona 1080p ja alla 7700k + RTX 2070, liekkö toiveajattelua saada stabiili 60 fps RTX ON?
Nämä ainakin mediumille:
Cascaded Shadow Resolution/Range
 
Okei, omalla kohdallani ensimmäinen oikea valituksen aihe on vihollisten ajoittain (tragi)koomisen huono tekoäly joka rikkoi immersion todella pahasti muuten aika jännässä hotellitehtävässä (tietäjät jne.)

Esimerkkinä: Vartijat spottaavat baaritiskin takana kykkivän pelaajan 15 metrin päästä, mutta lattialla oleva ruumis paljastuu vasta kun vartija kävelee sen päältä. Viholliset reagoivat osumiin lähillä huutelemalla hetken aikaa vihaisesti, joten vaikkapa Short Circuit quickhakilla voi rauhassa zäppäillä selin olevan vartijan kuoliaaksi kunhan menee välillä piiloon. Tekoälyn saa välillä aivan ymmälleen yksinkertaisesti kiertämällä tolpan ympäri. Ilmeisesti vaikeaksi tarkoitettu tappelukin ratkesi sillä, että menin baaritiskin taakse seisomaan ja katselin kun haulikkomosurit ammuskelevat rauhassa tiskiä sillä välin kun kävin itse hakemassa kahvia.

Pelikokemuksen vuosi yritin aktiivisesti välttää tekoälyn jallittamista tuon tehtävän aikana, mutta tällaisen handicapin antaminen pelissä on aika surullista.
Tuli kanssa ite huomattua et alko hiippailu menemään turhan helpoks kun muutamat pojot laittoi tohon quickhackiin ja sen damageen. Sit parempi cyberdeck jossa riittävästi ramia niin Short Circuit + Overheat combolla saa aikalailla turvasta pistää pojat kylmäks. Contagion perään jos ei noi kaks riitä. Kaikki kolme non-lethaleita eli menee mun pelityylin raamien sisälle.

Kaverit kyllä huomaa sen et toveri siinä vieressä on ottamassa lukua, mut sen sijaan et ne lähtis kauemmas ettimään, ne jää pyörimään siihen hetkeks ja voit rauhassa odotella et ramit taas latautuu ja sama rumba. Ja jos pelottaa se et joku näkee, niin nappia painamalla voi pistää vihuilta silmät reboottiin ja voit kymmenen sekunin ajan pyöriä miten huvittaa. Jos haastetta haluaa, niin jotain rajotteita pitäis itelle alkaa pikkuhiljaa keksimään.

Tuli kans röhötettyä hetki sille et tuli nykästyä joku äijä sohvan takaa ja siitä sit non-lethal takedown. Kaverille ei tosin lattia kelvannut nukkumapaikaks, vaan se nous siitä kylmänviileesti pystyyn, käveli sohvalle takas ja sit takas unille.
 
En ole huomannut tälläistä itse, HDR on tässä paljon parempi kuin RDR2 alkuperäinen HDR oli. Cyberpunkissa aurinko oikeasti häikäisee HDR:nä ja värit pomppaavat esiin yöaikaan. Näyttönä PG43UQ, jossa HDR1000 sertifiointi.

Harmauteen auttanee se tone mappingin säätäminen.

Kannattaa katsoa tuo viestin #4450 video joka myös linkattu aiemminkin jos asia kiinnostaa.

Tldw: Vincent videolla toteaa että peli näyttää käyttävän SDR arvoja HDR-tilassa lineaarisesti sen mukaan kuinka suureksi säätää "maximum brightness" ja "tone-mapping midpoint" eikä oikeasti nosta dynamiikkaa korkeammalle. Eli jos maksimikirkkautta nostaa, myös mustan taso nousee:
Esim. maximum brightness = 500 nits ja tone-mapping midpoint = 2.0 niin pelin kirkkaimmat kohdat ovat n. 500 nits, mutta pohja musta on tyyliin 1-2 nits. Tuolloin mustat kohdat pelissä ovat harmaat

Toisaalta jos tone mapping midpointia säätää alemmas niin maksimikirkkaus laskee samalla kuin pohjamustan arvo laskee. Esim. Maximum brightness = 500 nits ja tone-mapping midpoint = 0.05 (pienin mahdollinen asetus) niin pelin kirkkaimmat kohdat ovat n. 50 nits, mutta mustan taso on lähentelee 0 nits.

Lisäksi tuo vaikuttaa väreihin latistavasti. Esim. jos pelissä pitäisi olla punainen väri, niin normaalisti sillä olisi RGB 0 arvoja, mutta koska musta onkin harmaata, niin punaisesta tuleekin hieman pinkki. Myös koko kuvaan tulee sellainen harmaa/lattea huntu ylle.

Tldr: Pelissä on feikki-hdr jossa dynamiikka ei kasva ja värit pilalla.
 
Tuo Directx 12 on moninkerroin raskaampaa kirjastoa mitä verrattuna DX11.x rajapinta antaa. esim. Ryzen 5 3600 + GTX 1060 6GB OC 1080p high/ultra asetuksella ~25fps D3D12 käytössä ja vastaavasti jos olisi directx 11 valittavissa niin fps pyörisi siellä 50-60 tienoolla high/ultra asetuksilla tollasella mopokortillakin.
 
Heh nämä side missionit rautaa.

Oli hauskaa auttaa venäläistä joka oli suututtanut palkkamurhaajan jolla oli koira jne. Selvästi viittaus John Wickkiin :D
 
Mitkä asetukset tässä oli nyt niitä joita ensimmäisenä kannattaa lähteä laskemaan jotta FPS olisi jokseenkin pelattavissa lukemissa RTX päällä? Resona 1080p ja alla 7700k + RTX 2070, liekkö toiveajattelua saada stabiili 60 fps RTX ON?

8700k/2070 kaikki ultralla, rtx off ja dlss quality mode päällä fps 50-80 tilanteesta riippuen, 3440x1440 resolla. Luulisi 1080p pääsevän samoihin lukemiin high+rtx seteillä.

Yllättävän hyvin tämä pyörii odotuksiin nähden, meinasin jo varalta hakea ps5 version jos ei olisi koneen tehot riittäneet, muttei kyllä tarvi. Gsyncin kanssa ei ongelmia.
 
Kaikki maxilla 40-50 fps. Gsyncin kanssa silti ok pelattava.

Ryzen 3800X@4025Mhz allcore ja RTX 2080. 10 ydintä näyttää käyttävän eli prossulle vielä kevyt peli.
 
On tää kyllä niin epätasainen kokonaisuut että uhhuh. PC:llä tässä kunnossa annan 6/10.
Pelikellossa 10h ja tekis mieli mennä jatkamaan Assassins creed Valhallaa.
Witcher 3 meni kyllä omassa rankingissä top 3. Tää ei pääse kyllä lähellekkään toistaiseksi.
Yritetään jatkaa, jos tämä tästä paranisi.

Taistelu on kyllä aika heikkoa ja NPC:t tolloja. Kaks kertaa on bugittanut tehtävä ja pitänyt ladata uusiks, toisessa joku hahmo jäi jonnekkin seinän väliin..
Välillä peli on tosi hienon näköinen ja välillä aika hirveän näköisiä tekstuureja/välkettä yms. Kauhean epätasaista ja viimeistelemätöntä. Osa hahmoista näyttää hyvin tehdyiltä ja osa ihmeellisen muovinukkemaisia heikkoja tekeleitä.
En tykkää pelin fonteista yhtään enkä siitä kuinka tavaroita otetaan pöydiltä. Vaikeuksia saada sitä mitä haluan.
UI/valikot eivät tunnu kovin nykyaikaselta ja tuntuu kuin olisi 5 vuotta vanhoja. Heikko viritys.
Kauheasti bugeja ja keskeneräisyyttä.
Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin. Ehkä tämä on jo paljon parempi tekele 6-12kk kuluttua ja lukuisten patchien jälkeen.
 
Tässä muutama vinkki HDR:n säätöön. HDR kun on hieman huonosti toteutettu tällä hetkellä. Suurin ongelma on se, että mustan pohjataso nousee, jolloin musta ei ole mustaa, vaan harmaata. Tätä on helpointa kompensoida näytön kirkkautta säätämällä. Hyvä kohta pelin alussa tähän on Sandra Dorsett tehtävän VR tutoriaalissa heti intron jälkeen. Siinä vaan katselee heti tutoriaalin alussa sivulle tummaa/mustaa kohtaa ja pudottaa kirkkautta tarvittavan määrän. Eli niin paljon, että se ei leikkaa yksityiskohtia pois tummasta päästä.

Tässä omat asetukset LG OLED CX:llä pelatessa.
Telkkarista:
Brightness: 50 -> 42 (eli 8 pykälää pienempi kuin normaali)
Pelistä:
HDR mode: HDR10 scRGB (teoriassa pitäisi olla hitusen tarkempi ja raskaampi kuin PQ, mutta eroa tuskin huomaa)
Maximum Brightness: 800 (oman näytön maksimin mukaan)
Paper White: 100 (oman mieltymyksen mukaan, kuinka kirkkaat UI elementit haluaa)
Tone-Mapping Midpoint: 2.00 (oman mieltymyksen mukaan, TV:n kirkkauden säädön jälkeen kuva tummenee liian paljon, jos tätä pudottaa muutamaa pykälää enemmän)

Näillä mennään ja HDR kuva näyttää paremmalta kuin SDR. Kompromissi toki, mutta parempaakaan ei tämän hetkisellä toteutuksella saa.
 
Viimeksi muokattu:
Testasi nopsaan mitä cpun, cachen ja muistin yhteissäätö tekee. Peli 1.04.
6900k vakiona (3,5ghz), mem 2400 cl14 valitussa paikassa low preset, Crowd density High (samaa tallennusta käyttäen), vega 64 ~1650mhz mem 1050. fps luokkaa n.60-67.
6900k@4,1ghz cache 34x, mem 3200 cl14 fps sai parhaimmillaan noin 10% lisän fps n.63-74.
Nyt ei heti kerkiä katsomaan onko joku (mem,cache,cpu) erityisen hyväksi pelille. Cpun käyttö näyttää sellaiselta (pyörii 65-70%), että ei olisi kovin väärin suositella 8c/16t cpu:ta vaikka toki varmasti parhaan pään 6c/12t pärjääkin.
 

Liitteet

  • 20201212_131509.jpg
    20201212_131509.jpg
    6,1 MB · Luettu: 78
  • 20201212_130907.jpg
    20201212_130907.jpg
    6,1 MB · Luettu: 77
Viimeksi muokattu:
Tässä muutama vinkki HDR:n säätöön. HDR kun on hieman huonosti toteutettu tällä hetkellä. Suurin ongelma on se, että mustan pohjataso nousee, jolloin musta ei ole mustaa, vaan harmaata. Tätä on helpointa kompensoida näytön kirkkautta säätämällä. Hyvä kohta pelin alussa tähän on Sandra Dorsett tehtävän VR tutoriaalissa heti intron jälkeen. Siinä vaan katselee heti tutoriaalin alussa sivulle tummaa/mustaa kohtaa ja pudottaa kirkkautta tarvittavan määrän. Eli niin paljon, että se ei leikkaa yksityiskohtia pois tummasta päästä.

Tässä omat asetukset LG OLED CX:llä pelatessa.
Telkkarista:
Brightness: 50 -> 42 (eli 8 pykälää pienempi kuin normaali)
Pelistä:
HDR mode: HDR10 scRGB (teoriassa pitäisi olla hitusen tarkempi ja raskaampi kuin PQ, mutta eroa tuskin huomaa)
Maximum Brightness: 800 (oman näytön maksimin mukaan)
Paper White: 120 (oman mieltymyksen mukaan, kuinka kirkkaat UI elementit haluaa)
Tone-Mapping Midpoint: 1.80 (oman mieltymyksen mukaan, TV:n kirkkauden säädön jälkeen kuva tummenee nopeasti, jos tätä pudottaa enemmän)

Näillä mennään ja HDR kuva näyttää paremmalta kuin SDR. Kompromissi toki, mutta parempaakaan ei tämän hetkisellä toteutuksella saa.
Ei tuota HDR millään poppakonsteilla saa kuntoon. Huomaa hyvin jos on joku OSD käytössä ettei senkään värit mene HDR tilaan vaan pysyy samana, oli mikä tahansa moodi käytössä, eli perus SDR kuvaa peli puskee ulos, laittoi valikosta mitä vaan.
 
  • Tykkää
Reactions: a1m
Onko ihan normaalia, että 1080Ti käyttöaste pyörii ~10% paikkeilla? Prossukaan ei ole 100% eli ei sen puolesta näytä olevan täytenä pullonkaulana. Prossun käyttöaste kyllä vetää aikamoista aaltoa, onko tuo normaalia? Asetukset ~medium, varjot aikalailla low, resona 1440p. FPS on "ihan ok" linjassa siihen mitä muilla näkyy olevan, eli siinä 45-65 paikkeilla. Mietin vaan, että olisiko tässä varaa nostaa sitten grafiikoita ylemmäs, jos kerran näyttis ei tee oikein paljoa mitään töitä tällä hetkellä. Täytyypä testailla.

1607772100949.png
1607772087635.png
 
Välillä peli on tosi hienon näköinen ja välillä aika hirveän näköisiä tekstuureja/välkettä yms. Kauhean epätasaista ja viimeistelemätöntä. Osa hahmoista näyttää hyvin tehdyiltä ja osa ihmeellisen muovinukkemaisia heikkoja tekeleitä.

Tämä pisti itselläkin silmään ja epätasainen on termi joka minullekin tulee mieleen. Muutaman kerran varsinkin päivänvalossa ulkotiloissa juoksennellessa tullut mieleen joku GTA 4, mutta yöaikaan pitää välillä jäädä oikein ihastelemaan grafiikoita. Välillä pelaa hymy korvissa ja tunnelma pelissä on suorastaan maaginen, sitten 10 minuuttia myöhemmin katsot kun tekoälysoltut ovat jumissa toistensa sisällä ja ampuvat ilmaan. Ihan kuin noin 70% pelistä olisi tehty todella hartaudella ja loput 30% kyhätty hätäisesti kasaan että saadaan joku tuote ulos ennen kuin pidetään kakkukahvit pelin kymmenvuotispäivänä.

Positiivisen puolella kuitenkin mennään, mutta kuten aiemmin ounastelin niin pelin puutteet paljastuvat yhä enemmän sitä myötä kun kelloon tuntee pelitunteja. Mielestäni perusteet ovat kuitenkin kunnossa ja jos CDPR:llä on vaan aikaa ja halua, niin kaikki on kyllä korjattavissa ja pelistä voi tulla erinomainen.
 
Onko ihan normaalia, että 1080Ti käyttöaste pyörii ~10% paikkeilla? Prossukaan ei ole 100% eli ei sen puolesta näytä olevan täytenä pullonkaulana. Prossun käyttöaste kyllä vetää aikamoista aaltoa, onko tuo normaalia? Asetukset ~medium, varjot aikalailla low, resona 1440p. FPS on "ihan ok" linjassa siihen mitä muilla näkyy olevan, eli siinä 45-65 paikkeilla. Mietin vaan, että olisiko tässä varaa nostaa sitten grafiikoita ylemmäs, jos kerran näyttis ei tee oikein paljoa mitään töitä tällä hetkellä. Täytyypä testailla.

1607772100949.png
1607772087635.png
Tehtävienhallinta ei mittaa tuota GPU-käyttöastetta oikein.

MSI Afterburner tai GPU-Z näyttää tuon lukeman oikein.
 
Kaikki pelimaailmat ovat vähän pintaa rapsuttaen pinnallisia ja staattisia. Ei peliyhtiöillä ole mahdollisuuksia kehittää keinoälyä joka muuttaisi tätä asiaa. Se on sitten ihan se ja sama istuuko kahvilan pöydässä sama jannu vuosikaudet vai kävelee ympäriinsä "tekemässä asioita"

Mutta kun ei ole. Tässä ei yksinkertaisesti ole mitään sisältöä maailmassa, NPCt ovat joko skripattuja ja tekevät tismalleen samaa asiaa tismalleen samassa paikassa, tai sitten aivottomia zombeja joita lähestyessä saat yhden one-liner vastauksen. Pelin kaupunki on täynnä esimerkiksi arcade-pelejä, eikä niistä mikään oikeasti toimi. Kyse on asioista, jotka on tehty oikein ja toimivasti lukuisissa avoimen maailman peleissä vuosikausia ennen tätä peliä. En ymmärrä minkälaisten fanilasien läpi tätä pitää tuijottaa, että kehtaa edes väittää jotain muuta.

Tässä nyt vähän videota autoilijoiden tekoälystä (PC versio jos sillä nyt on väliä) verrattuna esimerkiksi Watch_Dogs: Legionin kuskien tekoälyyn. Lienee sanomattakin selvää, että jopa GTA 4:ssa, joka on tässä vaiheessa 12 vuotta vanha peli, autokuskeilla oli huomattavasti parempi tekoäly.

 
6700K:n ja 1080 Ti:n kanssa peli tarjosi alkuun high/ultra asetuksia ja vähän asetuksia säätämällä hieman alaspäin pyörii tämä siinä 60-80 fps:n hujakoilla 1080p:nä. Sisätiloissa näyttää ja on todella sulavan näköistä. Ulkonakin pyörii ihan jees, mutta sitten tietyissä paikoissa kuten markettialueilla tai paikoissa jossa on useampia kerroksia saattaa framet dippailla sinne 40-50 paikkeille, sama kaupungilla ajaessa. Crowd densityä olen pitänyt mediumilla. 1.04 pätsi tuntui ainakin vähän auttaneen ja autolla ajaminen oli vähemmän tuskaisempaa.

Silti edelleen paikoin tuntuu ettei ole väliä onko ne grafiikat lowilla vaiko ultralla, jotenkin tahmaisesti tuntuu välillä pyörivän...
 
Mutta kun ei ole. Tässä ei yksinkertaisesti ole mitään sisältöä maailmassa, NPCt ovat joko skripattuja ja tekevät tismalleen samaa asiaa tismalleen samassa paikassa, tai sitten aivottomia zombeja joita lähestyessä saat yhden one-liner vastauksen. Pelin kaupunki on täynnä esimerkiksi arcade-pelejä, eikä niistä mikään oikeasti toimi. Kyse on asioista, jotka on tehty oikein ja toimivasti lukuisissa avoimen maailman peleissä vuosikausia ennen tätä peliä. En ymmärrä minkälaisten fanilasien läpi tätä pitää tuijottaa, että kehtaa edes väittää jotain muuta.

Tässä nyt vähän videota autoilijoiden tekoälystä (PC versio jos sillä nyt on väliä) verrattuna esimerkiksi Watch_Dogs: Legionin kuskien tekoälyyn. Lienee sanomattakin selvää, että jopa GTA 4:ssa, joka on tässä vaiheessa 12 vuotta vanha peli, autokuskeilla oli huomattavasti parempi tekoäly.


Taitaa olla näillä GTA ja Watch Dogs tekijöillä muutenkin huomattavasti enemmän kokemusta tällaisesta ympäristöstä niin ei ihme jos siellä ne toimii järkevämmin
 
Tehtävienhallinta ei mittaa tuota GPU-käyttöastetta oikein.

MSI Afterburner tai GPU-Z näyttää tuon lukeman oikein.

Geforcen omistajille suosittelen myös Nvidian omaa Performance Overlaytä (pikakomento Alt + R).
 
Taitaa olla näillä GTA ja Watch Dogs tekijöillä muutenkin huomattavasti enemmän kokemusta tällaisesta ympäristöstä niin ei ihme jos siellä ne toimii järkevämmin

Totta kai on, ei tässä kukaan ole muuta väittänytkään. Naurattaa vain nämä fanipojat, jotka kirkkain silmin väittävät täällä että sellaista tekoälyä ei vain ole mahdollista toteuttaa nykyteknologialla. Jotka väittävät että kaupunki on tässä pelissä hyvinkin elävä ja eläväisemmän oloinen kuin missään muussa open-world pelissä. Jos selaat ihan edes muutamia sivuja taaksepäin tätä keskustelua, näet paljon viestejä luokkaa "no miten se GTA V:ssa yhtään sen parempi oli", "ei tuollainen tekoäly ole mahdollista", "tuollaisiahan ne on kaikissa avoimen maailman peleissä" jne jne. No mutta kun ei ole. Lukuisissa muissa avoimen maailman peleissä ei ole näin.

Se on ihan sama kuinka paljon kokemusta Rockstarilla tai Ubisoftilla on näiden tekemisestä. Pointti on vain se, että tässä pelissä se on sysipaskasti toteutettu.

EDIT: Ja tähän väliin on hyvä muistuttaa mitä CDPR itse pelistä lupaisi ennen julkaisua;

"We've greatly enhanced our crowd and community systems to create the most believable city in any open-world game to date"
"The city streets are bustling with crowds of people from all facets of life, all living their lives, with a full day/night cycle."
(Source: YouTube)

On siis mielestäni täysin oikeutettua olla pettynyt toteutukseen ja verrata sitä muihin peleihin, kun he itse ovat luvanneet kehittävänsä parhaan ja eläväisimmän kaupungin mitä on koskaan missään pelissä nähty tähän mennessä. Kaukana siitä, eli tyhjiä lupauksia joita ei todellakaan lunastettu.
 
Nyt kun olen pelannut act 1 läpi niin jotain omia kommentteja pelistä ja tarinasta. Sisällöllisesti tarina on ihan hyvää, mutta yksi asia mistä en ole pitänyt on se, että tarinaa leikataan todella paljon ja siirtymät leikkausten välillä ovat minusta aika huonoja. Ainakin minulle tulee mieleen tästä, että nopeasti on pitänyt lyhentää tarinaa ja ei ole aikaa ollut tehdä siirtymiä. Samoin tarinasta paistaa läpi kiire eli vaikka dialogi ja tapahtumat ovat hyviä niin verrattuna Witcher 3 tarinan tapahtumiin sellainen viimeistelemättömyys paistaa läpi. Sitä on hankala yksilöidä tarkasti, mutta leikkaukset, animaatiot ja yksityiskohdat. Välillä todella hyvää ja välillä ei niin viimeisteltyjä.

Samoin jotenkin tulee sellainen fiilis, että tätä prologin tarinaa on muutettu ennen julkaisua sillä osa tarinasta soljuu paremmin läpi kuin osa? Kuitenkin sellainen yleisvakutelma tulee, että kiire on ollut. Se näkyy kaikkialla ja monista täälläkin nostetuista asioista. Arvioisin, että ei tätä ole tehty 7 tai 8 vuotta vaan varsin vähän aikaa. Tai jotain on muutettu merkittävästi pari vuotta sitten? vuosi sitten?

Yleisesti kuitenkin pidän kokonaisuudesta. Pyörimisen kanssa ei ole ollut ongelmia ja bugeja ollut vähän.
 
Sain ladattua pelin, mutta tämmönen ikkuna vaan pomppaa, kun koittaa peliä GOGista käynnistää :poop:
cybercrash.jpg


Ehkä sitten ens vuonna...
 
Onko CDPR sanonut että tätä on tehty tekemällä 8 vuotta? Miten tuntuu, että tätä oikeasti on alettu kuitenkin tehdä vasta Witcher 3:sen jälkeen.
 
Onko CDPR sanonut että tätä on tehty tekemällä 8 vuotta? Miten tuntuu, että tätä oikeasti on alettu kuitenkin tehdä vasta Witcher 3:sen jälkeen.
Wikipedissa sanottiin näin: "Jo vuonna 2012 paljastettu projekti oli pitkään kesken, sillä pelistudio työsti The Witcher -pelisarjan kolmatta osaa vuoteen 2016 saakka. Vuonna 2017 CD Projekt REDin johtaja Adam Kiciński ilmoitti pelimoottorin olevan valmis"
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 272
Viestejä
4 488 673
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom