Itekki pelasin läpi tuoreeltaan Xbox Series X:llä. En normaalisti välitä scifistä/tulevaisuuteen sijoittuvasta viihteestä, enkä ole tutustunut niihin juurikaan. Tosin esim. Fallout maistuu.
Pidin myös Witcher 3:sta, mutta tämä on selvästi parempi peli, kuin Witcher 3. Ei mikään poikkeuksellisen hyvä tuotos kuitenkaan, kuten omalla kohdallani esimerkiksi RDR:t tai vaikka Morrowind. Pelailin hardilla ehkä noin 50h ja lopetin heti pääjuonen läpi saatuani. Peli oli hakkerointiin ja ninjutsuun painottuneella buildilla erittäin helppo, normaali taso olisi ollut ihan haukottelua. Pelaan 99% peleistä normaalilla, mutta Witcher -kokemusten perusteella pistin hardin.
Omasta mielestäni tunnelma ja/tai siihen liittyviltä osin maailma oli pelin vahvuus. Juoni ja eritoten sivutehtävät tukivat tätä mukavasti, ja myös jälkimmäisiä tuli tehtyä aika paljon. Sivutehtävissä oli eritoten mukavaa, että myös niiden juoneen oli panostettu usein yllättävästikin, ja Witcherin tapaan ajoittain mitättömänkin oloinen juttu oli mielenkiintoisempi kokonaisuus. Toisaalta myös ainakin päällepäin höpötason hommia oli tarjolla, mutta niitä en yksinkertaisesti vain tehnyt.
Toisaalta maailma oli selvästi hieman keskeneräisen oloinen, näin GTA 5:n jälkeen. Puolestani CD Project Red voisi julkaista varsin pienin päivityksin juuri samaan kaupunkiin seuraavankin Cyberpunkin. Niin iso ja täynnä kamaa kaupunki oli, ja siitä suureen osaan en koskenut tai kokenut yhtään mitenkään. Osassa paikoista oli ihan poskettomasti väkeä, animaatioita, efektejä ja vaikka mitä teknisesti työlästä ja osassa paikoista selvästi uupui kokonaan jopa määrittelyt, että mitä NPC:itä kyseisessä kolossa viihtyy ja/tai duunaa. Koloon oli modeloitu vaikka mitä, mutta mitään loogista ei siellä tapahtunut. Lisäksi esim. kosteissa paikoissa kävely/vesiefektejä yms. uupui käytännössä täysin. Välillä tuntui, että pööpöili betaversiossa. Tosin samanlaisia heikkouksia löytyy myös esim. Watch Dogseista, mutta en muista niitä taas Witcher 3:sta.
Lisäksi huonoa oli Witcheristä tuttu statseiltaan mitäänsanomattomien kamapäivitysten jatkuva selailu; Vaihtuvia kalsareiden merkityksiä oli erittäin vaikea huomata, pl. stäkätyt dmg+:t. Koska Witcherin tapaan kamoja statsien mukaan valitessa pääosan pelistä olisi saanut näyttää sirkuspelleltä tai draq queenilta, vetelin usein oman maun mukaan ulkonäkö edellä. Vaatetustarjonnasta täytyy antaa erityismaininta, kaikenlaista vaatetta tuntui olevan varsin paljon eri sävyissä saatavilla.
Aseissa oli mielestäni eroja myös, testailin oikeastaan vähän kaikenlaisia pyssyjä ja hyvätkään statsit eivät taanneet hyvää pyssyä, mikä oli mielestäni hyvä asia. Pyssyissä oli paljon enemmän eroja, kuin äkkiseltään näytti.
Yleensäkin inventoryn loputon kahlaus näissä Project Redin peleissä saisi lähteä mäkeen. Esim. jo pelkästään noita Unique -pyssyköitä tuli jo siihen tahtiin, että pelkästään niiden määrää vähän nostamalla saisi valinnanvaraa ihan tarpeeksi. Siihen päälle maksullinen tai crafting pohjaine upgrade systeemi olisi paljon nykyistä kuivaa rompaamista parempi. Nyt vaan joku nevaripyssy X on hetkessä parempi, kuin sinun visuaalisesti erittäin komea uniikki yksilö. Ja seuraava nevaripyssy on noin kahden tapon päässä.
Huomionarvoisena seikkana ajotuntuma oli todella vastenmielinen, parhaiten siitä nautti maisemia katsellen tai sisätiloissa muuten vain tunnelmoiden.
Teknisesti odottelisin vielä yhden pätsin verran, jos pelaamaan ei ole kiire. Pelissä tuli useampia bugeja, ja yksi 100% toistettavissa oleva koko pelin etenemisen estävä bugi. Ko. bugissa oli pääjuoneen liittyvä questiesine, mitä ei voinut nostaa inventoryyn, promptia ei vain tullut näkyviin. Näitä tuli muuallakin, ja niiihin tuntui toimivan hyvin se kikka, että itemiä tähdätessä tallensi pelin, sammutti koko konsolin kokonaan ja latasi saven uudestaan ja nosti itemin samantien kyytiin. Jos latasi saven ja teki edellisen questivaiheen, ei itemiä voinut 100% tapauksista nostaa ollenkaan. Lisäksi esim. Questeissa kavereiden ajamat autot ja samassa skenessä olevat muut autot leijuvat/eivät noudata pelin fysiikkaa ja näyttävät yleensäkin todella hölmöiltä. Graafisesti myös varjot / valaistus meni ihan sekaisin useamman kerran, mikä korjautui pelin uudelleenkäynnistyksellä - tämä liittynee quick resumeen eikä liene edessä PC:llä.
Kaikenkaikkiaan kuitenkin suosittelen peliä vahvasti. Erittäin hyvä peli ja vahva kokemus. Nuo heikkoudet sieti helposti ja pelistä riitti laadukasta sisältöä erittäin helposti vähintään tuo 50h, ja varmaan aika helposti vaikka satoja tunteja.