RTX 3060 Ti:llä alkaa olla vähän ongelmia säteenseurannan kanssa uusimman patchin jälkeen. Kaikkia RT-herkkuja ei vain pysty pitämään päällä 1440p-resoluutiolla, vaikka DLSS on Balanced-asetuksella.
Uusilla konsoleillahan on ainoastaan päivitetyt RT-varjot päällä. Tuo on selvästi kevyin asetus, mutta omaan silmään ei mitenkään ihmeellinen. Vaatii melkeinpä pienten yksityiskohtien tarkastelua, jotta huomaa. RT-heijastukset tai koko valaistus olisivat olleet konsolipelaajille hyvää esittelyä säteenseurannasta, mutta eihän noissa RDN2-pohjaisissa konsoleissa millään riitä paukut siihen. Menee kyllä seuraavaan konsolisukupolveen, jotta saadaan kunnolla säteenseurantaa käyttöön.
Omasta mielestäni RT-valaistus on ylivoimaisesti tärkein. Ilman sitä etenkin varjoisat alueet näyttävät kovin latteilta. Varjostukset menevät epärealistisesti ja keinotekoiset valonlähteet eivät tuota valoa oikealla tavalla. Myös objektien, kuten autojen, alapuolella ei välttämättä ole varjoja ollenkaan ilman säteenseurantaa ja ambient occlusion kusee. Monissa paikoissa huomaa, että tuon asetuksen päälle laittaminen vaihtaa varjojen ja valojen paikkaa selvästi. Kokonaan pimeä paikka voi muuttua valoisaksi. RT-heijastukset ovat kyllä myös makeita yöllä, mutta jos on sekä RT-valaistus ja -heijastukset päällä, niin sitten ei pysytä enää aina 60FPS yläpuolella. Eli periaatteessa pitää valita pelkkä RT-valaistus ja +60FPS tai RT-valaistus ja -heijastukset ja dipit alle 60FPS:n.
Onneksi DLSS Balanced näyttää nykyään oikeastaan yhtä hyvältä kuin Quality ennen. Näin ainakin 1440p-resoluutiolla. Ja jospa Nvidian tai AMD:n uuden näyttiksen saisi joskus syksyllä käsiin ja sillä aloittaisi uuden läpipeluun. Luulisi olevan paljon uutta siihen mennessä pelissäkin, jos samaan tahtiin jatketaan kehitystä.