Cyberpunk 2077

Itsellä on tilanne, että on PS4-versio levyllä ja saan ladattua ja asennettua PS5-version, mutta se ei lähde käyntiin vaan vaatii PS4-levyä vaikka se on jo asemassa. Käyttämällä levyä pois asemasta alkaa asentamaan PS4-versiota, eikä PS5-versio käynnisty edelleenkään.
 
Hmm, oliko sulla se PS4-digiversio asennettuna jo ja sitten latasit PS5-version? Ja importtasitko ne savet pelin sisällä PS5-versiossa vai miten? Yritän vähän haarukoida mistä tuo nyt voi kiikastaa. :)
Olin pelannut pelin julkaisussa PS4-versiota PS5:ssa. Ja ei ollut enää PS4 versiota asennettuna, kun aikoinaan refundasin pelin.

Nyt latasin pelin PS5-version trialin ja käynnistin sen. Aikaisemmat tallennukset näkyivät pelissä suoraan ilman mitään siirtelyä. Oli continue ja load save.

Se yllätti, että peli toiminut ihan hyvin vaikka vanhat tallennukset oli 1.05 versiosta ja uudet tallennukset ovat nyt 1.15 versioita.
 
Levyjä on kaksi. Data levy ja play levy. Toisella asennetaan ja toisella pelataan.
Itsellä on tilanne, että on PS4-versio levyllä ja saan ladattua ja asennettua PS5-version, mutta se ei lähde käyntiin vaan vaatii PS4-levyä vaikka se on jo asemassa. Käyttämällä levyä pois asemasta alkaa asentamaan PS4-versiota, eikä PS5-versio käynnisty edelleenkään.
 
Siis pitääkö olla molemmat PS4 ja PS5-versiot asennettuna, että pystyy pelaamaan PS5-versiota? Sehän lataa tuon PS5-version netistä eikä levyltä, vai olenko ymmärtänyt väärin?
 
Itse asensin siten että nelosversio oli asennettuna, vitonen lataukseen, kesken larauksen poiston nelosen asennuksen, peli toimi ainakin introkailotuksen verran ilman nelosen filejä. Eli ei kai tartte nelosversiota
 
Se toinen on datalevy, jos sen laitan niin alkaa asentamaan PS4-versiota. No kokeillaan asentaa PS4-versio myös, jos sitten toimisi PS5-versio.
 


Olisko tuosta apua?

"If you are playing the PlayStation 4 version of the game, you will be able to select one save file to upload to the cloud. Once you launch the PlayStation 5 version, you will then be able to download it. This method allows you to transfer between different devices, doesn’t require a PlayStation Plus subscription and only one save file is supported. "

Tuosta ei oikein ollut nyt apuja, tuo on lähinnä kai tilanne jos on PS4-konsolilla pelannut tuota ja itse siis vain tuolla vitosella pelannut. Mutta testaan nyt niin että laitoin levyltä myös tuon PS4-version pelistä asentumaan, laitoin sen samalle sisäiselle "lisälevylle" kuin mihin PS5-versio pelistä on nyt asennettuna. Josko se auttaisi noiden tallennusten uimiseen oikeaan paikkaan. :) Huhuilen tuloksista kun homma on valmis.

Ja sitä updatea:

Nyt on siis PS4-levyversion kautta ladattu sekä PS4- että PS5-versiot PS5-konsolille. Molemmat versiot ovat asennettuna samalle sisäiselle m.2-"lisäkovolle". Molemmista versioista on uusimmat päivitykset ladattuna ja tuohon PS5-versioon vaan ei ui yksikään aiemman PS4-version tallennus. Ei niin mitenkään päin.

Yritin vielä niin että avasin yhden tallennuksen PS4-versiolla, pelasin minuutin, tallensin, uppasin pilveen ja sitä kautta yritin edes sen saada auki PS5-versiossa. Tuloksetta. Ainut mitä PS5-version "Load game" osiossa näkyy on file jossa mainitaan näin: "Save file corrupted" ja "ps4 imported file". Eli ei tuo vaan toimi, tallennuksia on noin 20 PS4-versiossa ja ne eivät vaan ui tähän PS5-versioon millään pilven kautta.

Eiköhän tän voi taas antaa olla rauhassa sen aikaa että korjaavat tuon - eipä siinä, tämän pelin osalta kiire ja into pelata on laantunut jo vuosi sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Tekniikka on kehittynyt niin pitkälle, ettei ihmiset enää osaa asentaa konsolipelejä ilman ohjevideota? :rofl:
 
En ole pelannut peliä ja siksi sanoinkin että "olipa ainakin tuon videon perusteella todella kuolleen oloinen maailma ja muutenkin teknisesti kökön näköistä ". En siis osaa sanoa voiko siitä tehdä suurempaa analyysiä, mutta videolla nähtävä pelimaailman elottomuus oli kuitenkin vain yksi ongelmapaikka. Lisäksi siinä näkyy mm. kuinka kankeaa liikkuminen vaikuttaa olevan, miten hassusti ajoneuvojen fysiikat toimivat, miten typerästi AI-toimii jne. Nuo ovat asioita jotka eivät korjaannu sillä, että jossakin toisessa kohdassa peliä on enemmän niitä NPC-hahmoja.

Esim. GTA5 on hyvä esimerkki hyvin saman tyyppisestä avoimen maailman pelistä, joka näyttää hyvältä ja uskottavalta ja ennen kaikkea toimii upeasti. Ja se on kuitenkin tehty kohta 10v sitten.
Pelaamatta paskaa. Edelleenkään peli ei ole GTA, eikä gta tyylinen pelaaminen tai maailma ole mitenkäänpäin pelin keskiössä. Ei siinä että GTA:n maailma olis mitenkäänpäin uskottava. Hauska ja jopa viihdyttävä temmellys kenttä, lähinnä koominen.
 
Noni, löytyihän se tapa millä nuo PS4 savet saa pelin PS5-versiolla toimimaan. Eli käytännössä tarvii olla molemmat versiot asennettuna. Sit PS4-versiossa avaat jonkin saven ja sit "Save game". Sieltä neliöllä voi exportata saven. Sen jälkeen exportattu save löytyy myös PS5-versiosta. Jos haluaa useamman saven, avaa ko. saven PS5:ssä ja tallentaa sen. Sit poistaa tuon alkuperäisen importatun PS4-saven ja samaa toistamalla voi tuoda useamman. On kyllä järjettömän typerä systeemi mutta näin se ainakiin onnistuu.

Ei ole ensimmäisessäkään muussa pelissä ollut noin hölmöä systeemiä - no tän pelin ollessa kyseessä en yhtään ihmettele että näin on.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli huvikseen asennettua tuo Series x versio. Kyllähän tää alkaa olemaan pelattavassa kunnossa. Näyttää ihan nätiltä, ja parin tunnin aikana ei tullut kuin muutama bugi vastaan.

Vaikka itselle tämä ei maistu, hyvä että yrittävät parsia tämän kikkareen kasaan.

Sääli että peli muuttui niin paljon siitä mitä luvattiin, koska aihepiiri ja maailma on kiinnostavia.
 
Vaikka itselle tämä ei maistu, hyvä että yrittävät parsia tämän kikkareen kasaan.
Olin kyllä todella skeptinen kun se CEO kaveri sanoi että ne parsivat tämän kasaan silloin 2021 vuoden alussa mutta niin ne vain saivat tehtyä mutta harmi vain sen kannalta että tässä meni vuosi siihen minkälainen peli olisi pitänyt olla launchissa ja nyt oltaisin saatu jo varmasti jo ensimmäienen lisäosa pelille.

Ehkä joskus tulevaisuudessa jatko-osassa sitten ne kaikki tässä hylätyt ominaisuudet tulevat mukaan, uskon että Night Cityssa riittää tarinoita kerrottavaksi.
 
Viime pelaamisesta aika tasain vuosi (1/2021 näytti save) ja pakkohan se oli series X:llä testata. Ensimmäisen tunnin aikana sain upotettua auton tiehen keula taivasta kohti, juteltua quest NPC:n kanssa päällekäin edellisen ja uuden dialogin samaan aikaan ja "muuta pietä".

Edelleen osa tekstuureista Xbox S -tasoa vaikka "hieno tila" ja ray tracing päällä.

Noh, pääasia tässä on ollut tuo juoni - jos sen nyt jaksaisi tehdä läpi Witcher 3:n next geniä odotellessa...
 
13 tuntia nyt takana ja olen kyllä tykännyt tosi paljon. Pääasiassa päätehtävään liittyen ja jotain puuhastelua Panaman kanssa. Mukava ollut ajella ja kuunnella hyvää musiikkia. Ei pahaa sanottavaa ole kyllä. :)
Cyberpunk Panam.png

Soundtrack on kyllä pelin isompia vahvuuksia että ketkä siitä ovat vastuussa niin "lunastivat" kyllä peliin kohdistuneet odotukset siltä osin, ainakin itselleni.

Monesti jätän tämän soimaan itselleni kun alan siivoamaan tai touhuamaan himassa jotain:

 
Melkein vuoden oli PS4 versio paketissa ja nyt suurilla odotuksia ps5 käyntiin.

Tutorial jäi jumiin kun yksi roboteista päätyi out of bounds, hyvä alku...

Isoin häiriö näissä open world hässäköissä on aina viimeistely, autojen liike, ovien aukominen, hahmojen kävely jne. Immersion kärsii kyllä rajusti noihin suljetumpiin kokemuksiin.

Yleisesti vaikuttaa olevan uusi Deus Ex joten cyberpunk kelpaa silti aina mutta onhan toi surullista kun miettii että monet pelasi tätä jo vuosi sitten, bugit oli varmaan aika eeppisiä.
 
bugit oli varmaan aika eeppisiä.
Pelasin Xone S:llä tätä julkkarissa enkä itse törmännyt mihinkään kovin jäätäviin. Pari "jumitusbugia" jossa esim. NPC ei vastannut, tms tehtävän jälkeen ja ehkä kerran tai 2 puhtaita jumeja. Kaikista selvisi muutaman minuutin taakseppäin autosaven latauksella. Pelasin silloin ehkä 50-60% läpi pääjuonta.

Ehkä noita bugeja oli enemmän PC puolella, mutta ihan pelattava tämäkin oli parin patchin jälkeen Xonella.

Edit: toki oli noita "immersio"-ongelmia kuten häviävät kadulla tallaajat ja autot ja liian helppo hakkerointi (löydä yksi kamera, spammaa Contagionia joka kameran kautta -> profit) - mutta ei ne bugeja ole, vaan "featureita". :D
 
Mitähän se nyt lähti lataamaan? Toissapäivänä latasi 47gb päivitystä, ja kuvittelin sen olevan tämä uusin patchi ja nyt meinasin alkaa pelaamaan, niin lähti lataamaan 60gb lisää.
 
Pelailen tässä P5-versiota ja aloitin alusta. Ajan kanssa tässä on kiteytynyt pari pääasiallista valituksen aihetta: 1) Vaikka maailma on iso ja hienon näköinen, niin kovin kulissimainen kuitenkin, hyvin vähän semmoista oheistekemistä ja sosiaalinen kanssakäyminen rajoittunutta, ellei nyt jengiläisten lahtaamista laske siksi. 2) Itselle alkaa tämä kyperpunkki vähän lapselliselta ja aikansa eläneeltä tuntumaan, kaikkine koviksineen ja kyberneettisine vermeineen. Jotenkin semmoinen 90-luvun larppausfiilis, mikään ei oikein iske aitona ja realistisena, vähän hymyilyttää tietyt kuviot. Mutta tämä on henkilökohtainen viba tietysti. 3) Vaikka grafiikat onkin välillä aika upean näköisiä, niin jotenkin suttuinen ja sumea vaikutelma tulee. En muista oliko PC:llä ihan tällainen tuntu, onko värit hieman liian pastellit vai tekstuurit tai joku muu graafinen ominaisuus mikä saa näyttämään himppa turhan rakeiselta vai mikä. Pitäisi polkaista PC:llä taas pyörimään ja verrata, jos jaksaa. P5:lla tuo ray tracing on aika turha kyllä.:geek:
 
Mitähän se nyt lähti lataamaan? Toissapäivänä latasi 47gb päivitystä, ja kuvittelin sen olevan tämä uusin patchi ja nyt meinasin alkaa pelaamaan, niin lähti lataamaan 60gb lisää.
Mulla latas toissa päivänä 60gb pätchin ja tänään latas 10gb ilman minkänlaista selitystä. Veikkaan joku akuutti pätchi.
 
Ainakin RT Local Shadows tullu tämän päiväisessä päivityksessä uutena asetuksena. (PC versio)
 
Pitkäs aikaa käynnistin tän tänään niin tää haatuu heti kun painaa play. Tulee vaan teksti "Whoa! Cyberpunk 2077 has flatlined" Nyt poistanu koko pelin ja ladannu uusiks ja vieläkin tekee samaa. Onko Kukaan paininu vastaavan ongelman kanssa?
 
Pitkäs aikaa käynnistin tän tänään niin tää haatuu heti kun painaa play. Tulee vaan teksti "Whoa! Cyberpunk 2077 has flatlined" Nyt poistanu koko pelin ja ladannu uusiks ja vieläkin tekee samaa. Onko Kukaan paininu vastaavan ongelman kanssa?
Kokeile sammuttaa NahimicService, itellä autto tuohon käynnistyksen kaatumiseen.
 
Kokeile sammuttaa NahimicService, itellä autto tuohon käynnistyksen kaatumiseen.
Pitää testaa. Poistin vielä kerran pelin ja tällä kertaa kaikki muut tiedosto ja red launcherin. Pääsen testaa vasta sitten kun ladannu uusiks pelin.
 
Läpi ja paskin loppu tietty. Se jätti vähän huonon maun nyt ainakin hetkeksi. Noh myöhemmin tänä vuonna uudestaan.

Eikun otan talletuksen ja jatkan lopussa eri tavoin. Panam täältä tullaan!
 
Läpi ja paskin loppu tietty. Se jätti vähän huonon maun nyt ainakin hetkeksi. Noh myöhemmin tänä vuonna uudestaan.

Eikun otan talletuksen ja jatkan lopussa eri tavoin. Panam täältä tullaan!
Itekki pelasin pelin läpäisyn jälkeen vielä kaikki muutkin loput, oli ihan hauskaa.
 
Itekki pelasin pelin läpäisyn jälkeen vielä kaikki muutkin loput, oli ihan hauskaa.

Joo siis, jos tuohon loppuun jäisi ja pitäisi aloittaa alusta niin olisi jäänyt huono maku. Nyt teen parit loput tuohon ja katsotaan sitten loppufiilikset toistaiseksi. Uusiksi sitten perusteellisemmin, kun lisäriä/muuta lisäparannusta on. Päätarina ollut nyt huomiossa.
 
Joko se CP:n maailma on saatu vähintään yhtä interaktiiviseksi ja vuorovaikutteiseksi kuin GTA V:ssä? Se on kuitenkin se suurin verrokki ja kaikki alle sen on ala-arvoista, verrataan kuitenkin kohta 10 vuotta vanhaan peliin..
 
Joko se CP:n maailma on saatu vähintään yhtä interaktiiviseksi ja vuorovaikutteiseksi kuin GTA V:ssä? Se on kuitenkin se suurin verrokki ja kaikki alle sen on ala-arvoista, verrataan kuitenkin kohta 10 vuotta vanhaan peliin..

Ei, ei lähellekkään.
 
Joko se CP:n maailma on saatu vähintään yhtä interaktiiviseksi ja vuorovaikutteiseksi kuin GTA V:ssä? Se on kuitenkin se suurin verrokki ja kaikki alle sen on ala-arvoista, verrataan kuitenkin kohta 10 vuotta vanhaan peliin..

En muista enää miten hyvä se oli Gta5:ssa enkä niin Cyberpunkissakaan siihen puoleen keskittynyt kriittisellä otteella. Mukava ollut ajella tehtäväpaikkoihin ainakin. Vähän pikasiirtymää käyttänyt. Arvelin aloittaessa, että päätarinassa on tämän voima ja siihen keskittyen ollut tiukka toimintaropeilu.
 
Joko se CP:n maailma on saatu vähintään yhtä interaktiiviseksi ja vuorovaikutteiseksi kuin GTA V:ssä? Se on kuitenkin se suurin verrokki ja kaikki alle sen on ala-arvoista, verrataan kuitenkin kohta 10 vuotta vanhaan peliin..
Ainoa muutos tähän mennessä on ollut se, että ihmiset juoksevat nykyisin pakoon kun niitä osoittaa aseella, sen sijaan että menisivät kyykkyyn. Ilmeisesti siis ainakin tietävät studiolla että puutteita on.
 
Ainoa muutos tähän mennessä on ollut se, että ihmiset juoksevat nykyisin pakoon kun niitä osoittaa aseella, sen sijaan että menisivät kyykkyyn. Ilmeisesti siis ainakin tietävät studiolla että puutteita on.
Lisäksi jotkut voivat vetää aseen esiin ja hyökätä.
 
Nyt tuo pelimaailma alkaa olla Deus Ex tasolla niin se riittää itselle. Pystyy vihdoin uppoutumaan pelaamiseen.

Sitä avoimen maailman messiasta tästä ei tullut mitä etukäteen markkinoitiin. On kuitenkin ihan verrannollinen muiden avoimen maailman kaupunkien sekä roolipelien suhteen. Löytyy vahvuuksia ja heikkouksia.

Yli vuoden se jäätävä pettymys ja paska maku jäi voimaan pelin julkaisusta, mutta vihdoin on Cyberpunk 2077 PS5:lla ihan hyvällä tasolla.

Toistaiseksi ei ole nyt uusinta yrityksellä pelin puutteet haitannut, vaan nauttinut sen vahvuuksista. Saa sitten nähdä miten käy kokonaisuuden kanssa, kun jossain vaiheessa tulee peli läpäistyä. Ja toivottavasti vielä parantelevat peliä lisää samalla, kun kehittävät lisäosia.
 
Digital Foundry arvioi 1.5 patchin - käytännössä siis vuosi meni siihen että saatiin resoa lisää ja 60fps tai 30fps ja RT mitä pitää suurennuslasilla etsiä. Aika heikko esitys sillä osastolla, onneksi muuten tuntuu peli kyllä maistuvan vaikka kaatuilua ja bugeja on edelleen ainakin itsellä.

 
Ensimmäistä kertaa tämän parissa pleikka vitosella. Muutama tunti takana vähän tutkien kaikenlaista. Taisi mennä ensimmäinen isompi pääquest läpi äsken. Oli kyllä kuumottava tunnelma kun halusin koittaa stealth lähestymistapaa. Hemmetin vaikeaahan se on, joka vihun jälkeen quicksave niin pikkuhiljaa pääsi etenemään. Aina tuntui menevän rähinäksi kun joku vihu huomasi jostain. Tuolla ei juuri taida olla väliä kummalla tavalla etenee? Tarina kyllä pitänyt ottessaan ja fiilis tuon varaston läpikäynnin jälkeen aikas hyvä. Positiiviset vibat pelistä so far :)
 
On kyllä upean näköinen peli, pelaan Geforce now 3080 kautta rt ultra asetuksilla. Nvidia shield 4k ei aivan pääse 60 fps mutta tarpeeksi sulava mulle. Pelasin jonkun aikaa ennen 1.5 pätsiä ja ajaminen ainakin hieman parempaa tässä uudessa. Kaiken kaikkiaan upea peli, iskee todella maukkaasti varsinkin yöllä motskarilla ajaminen neonvalojen loisteessa.
 
RTX 3060 Ti:llä alkaa olla vähän ongelmia säteenseurannan kanssa uusimman patchin jälkeen. Kaikkia RT-herkkuja ei vain pysty pitämään päällä 1440p-resoluutiolla, vaikka DLSS on Balanced-asetuksella.

Uusilla konsoleillahan on ainoastaan päivitetyt RT-varjot päällä. Tuo on selvästi kevyin asetus, mutta omaan silmään ei mitenkään ihmeellinen. Vaatii melkeinpä pienten yksityiskohtien tarkastelua, jotta huomaa. RT-heijastukset tai koko valaistus olisivat olleet konsolipelaajille hyvää esittelyä säteenseurannasta, mutta eihän noissa RDN2-pohjaisissa konsoleissa millään riitä paukut siihen. Menee kyllä seuraavaan konsolisukupolveen, jotta saadaan kunnolla säteenseurantaa käyttöön.

Omasta mielestäni RT-valaistus on ylivoimaisesti tärkein. Ilman sitä etenkin varjoisat alueet näyttävät kovin latteilta. Varjostukset menevät epärealistisesti ja keinotekoiset valonlähteet eivät tuota valoa oikealla tavalla. Myös objektien, kuten autojen, alapuolella ei välttämättä ole varjoja ollenkaan ilman säteenseurantaa ja ambient occlusion kusee. Monissa paikoissa huomaa, että tuon asetuksen päälle laittaminen vaihtaa varjojen ja valojen paikkaa selvästi. Kokonaan pimeä paikka voi muuttua valoisaksi. RT-heijastukset ovat kyllä myös makeita yöllä, mutta jos on sekä RT-valaistus ja -heijastukset päällä, niin sitten ei pysytä enää aina 60FPS yläpuolella. Eli periaatteessa pitää valita pelkkä RT-valaistus ja +60FPS tai RT-valaistus ja -heijastukset ja dipit alle 60FPS:n.

Onneksi DLSS Balanced näyttää nykyään oikeastaan yhtä hyvältä kuin Quality ennen. Näin ainakin 1440p-resoluutiolla. Ja jospa Nvidian tai AMD:n uuden näyttiksen saisi joskus syksyllä käsiin ja sillä aloittaisi uuden läpipeluun. Luulisi olevan paljon uutta siihen mennessä pelissäkin, jos samaan tahtiin jatketaan kehitystä.
 
RTX 3060 Ti:llä alkaa olla vähän ongelmia säteenseurannan kanssa uusimman patchin jälkeen. Kaikkia RT-herkkuja ei vain pysty pitämään päällä 1440p-resoluutiolla, vaikka DLSS on Balanced-asetuksella.

Uusilla konsoleillahan on ainoastaan päivitetyt RT-varjot päällä. Tuo on selvästi kevyin asetus, mutta omaan silmään ei mitenkään ihmeellinen. Vaatii melkeinpä pienten yksityiskohtien tarkastelua, jotta huomaa. RT-heijastukset tai koko valaistus olisivat olleet konsolipelaajille hyvää esittelyä säteenseurannasta, mutta eihän noissa RDN2-pohjaisissa konsoleissa millään riitä paukut siihen. Menee kyllä seuraavaan konsolisukupolveen, jotta saadaan kunnolla säteenseurantaa käyttöön.

Omasta mielestäni RT-valaistus on ylivoimaisesti tärkein. Ilman sitä etenkin varjoisat alueet näyttävät kovin latteilta. Varjostukset menevät epärealistisesti ja keinotekoiset valonlähteet eivät tuota valoa oikealla tavalla. Myös objektien, kuten autojen, alapuolella ei välttämättä ole varjoja ollenkaan ilman säteenseurantaa ja ambient occlusion kusee. Monissa paikoissa huomaa, että tuon asetuksen päälle laittaminen vaihtaa varjojen ja valojen paikkaa selvästi. Kokonaan pimeä paikka voi muuttua valoisaksi. RT-heijastukset ovat kyllä myös makeita yöllä, mutta jos on sekä RT-valaistus ja -heijastukset päällä, niin sitten ei pysytä enää aina 60FPS yläpuolella. Eli periaatteessa pitää valita pelkkä RT-valaistus ja +60FPS tai RT-valaistus ja -heijastukset ja dipit alle 60FPS:n.

Onneksi DLSS Balanced näyttää nykyään oikeastaan yhtä hyvältä kuin Quality ennen. Näin ainakin 1440p-resoluutiolla. Ja jospa Nvidian tai AMD:n uuden näyttiksen saisi joskus syksyllä käsiin ja sillä aloittaisi uuden läpipeluun. Luulisi olevan paljon uutta siihen mennessä pelissäkin, jos samaan tahtiin jatketaan kehitystä.

Täälläkin pakko laittaa DLSS Balanced päälle, jotta saa tarpeeksi FPS. Varmaan jotain eroa DLSS Qualityyn mutta Balanced näyttää kyllä tosi hyvältä, 1440p ja RTX Ultra asetukset. 3700x ja RTX 3080 päästään periaatteessa koko ajan yli 60 fps ja useimmiten noin 75 fps. Ei pysty oikein nauttimaan, jos fps kiikkuu koko ajan 60 molemmin puolin. GPU:n käyttö koko ajan 99% ja prossu jää jonnekin 40%.
 
Joko se CP:n maailma on saatu vähintään yhtä interaktiiviseksi ja vuorovaikutteiseksi kuin GTA V:ssä? Se on kuitenkin se suurin verrokki ja kaikki alle sen on ala-arvoista, verrataan kuitenkin kohta 10 vuotta vanhaan peliin..

Yhtä järkevä kysymys kuin olisiko GTA5:aan vihdoinkin saatu mielekkäitä tehtäviä tai tarinaa joka ei unohtuisi heti peliä sulkiessa...
 
Joko se CP:n maailma on saatu vähintään yhtä interaktiiviseksi ja vuorovaikutteiseksi kuin GTA V:ssä? Se on kuitenkin se suurin verrokki ja kaikki alle sen on ala-arvoista, verrataan kuitenkin kohta 10 vuotta vanhaan peliin..

Mikä muuten on mielstäsi paras peli vuorovaikutteisuudessa? Eli mikä on se gold standard tuon suhteen mitä kaikkien pitäisi tavoitella? (Rajoitetaan siis tämäntyyppisiin 3D-peleihin, FPS tai 3rd person).
 
RTX 3060 Ti:llä alkaa olla vähän ongelmia säteenseurannan kanssa uusimman patchin jälkeen. Kaikkia RT-herkkuja ei vain pysty pitämään päällä 1440p-resoluutiolla, vaikka DLSS on Balanced-asetuksella.

Uusilla konsoleillahan on ainoastaan päivitetyt RT-varjot päällä. Tuo on selvästi kevyin asetus, mutta omaan silmään ei mitenkään ihmeellinen. Vaatii melkeinpä pienten yksityiskohtien tarkastelua, jotta huomaa. RT-heijastukset tai koko valaistus olisivat olleet konsolipelaajille hyvää esittelyä säteenseurannasta, mutta eihän noissa RDN2-pohjaisissa konsoleissa millään riitä paukut siihen. Menee kyllä seuraavaan konsolisukupolveen, jotta saadaan kunnolla säteenseurantaa käyttöön.

Omasta mielestäni RT-valaistus on ylivoimaisesti tärkein. Ilman sitä etenkin varjoisat alueet näyttävät kovin latteilta. Varjostukset menevät epärealistisesti ja keinotekoiset valonlähteet eivät tuota valoa oikealla tavalla. Myös objektien, kuten autojen, alapuolella ei välttämättä ole varjoja ollenkaan ilman säteenseurantaa ja ambient occlusion kusee. Monissa paikoissa huomaa, että tuon asetuksen päälle laittaminen vaihtaa varjojen ja valojen paikkaa selvästi. Kokonaan pimeä paikka voi muuttua valoisaksi. RT-heijastukset ovat kyllä myös makeita yöllä, mutta jos on sekä RT-valaistus ja -heijastukset päällä, niin sitten ei pysytä enää aina 60FPS yläpuolella. Eli periaatteessa pitää valita pelkkä RT-valaistus ja +60FPS tai RT-valaistus ja -heijastukset ja dipit alle 60FPS:n.

Onneksi DLSS Balanced näyttää nykyään oikeastaan yhtä hyvältä kuin Quality ennen. Näin ainakin 1440p-resoluutiolla. Ja jospa Nvidian tai AMD:n uuden näyttiksen saisi joskus syksyllä käsiin ja sillä aloittaisi uuden läpipeluun. Luulisi olevan paljon uutta siihen mennessä pelissäkin, jos samaan tahtiin jatketaan kehitystä.

Itse en huomannut juuri mitään eroa RT suorituskyvyssä, kun vertaa 1.31 versioon. Tähänhän tosiaan tuli PC.lle myös keinovalaistuksessa RT -varjot, kun ennen oli vain auringonvalossa RT-varjot, minkä johdosta yöllä varsinkin voi olla jotain peintä eroa suorituskyvyssä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 901
Viestejä
4 631 447
Jäsenet
76 124
Uusin jäsen
Rokee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom