Cyberpunk 2077

Mielestäni pelimaailma tuntuu aivan yhtä pystyynkuolleelta kuin suurimmassa osassa avoimen maailman pelejä yleensäkin. NPC-hahmojen ja skriptattujen eventtien luominen pelaajan ympärille auttaa elävöittämään pelimaailmaa, mutta jos peli ei onnistu luomaan illuusiota, että pelaajan tekemisillä on minkäänlaista vaikutusta pelimaailmassa, niin kokemus jää mielestäni auttamatta hyvin ontoksi.
Jos esimerkiksi X-sarjassa louhin mineraalia ja joka päätyy lopulta usean vaiheen kautta sota-aluksen yhdeksi osaksi ja näin ollen edesauttamaan vaikka jonkin lajin tuhoutumista. Vaikka pelaaja ei edes tekisi mitään, niin pelimaailman tila muuttuu kuitenkin NPC:n toimesta. Tunne elävästä ja hengittävästä pelimaailmasta on mielestäni aivan toinen kuin avoimen maailman, kuten Cyberpunk 2077, peleissä yleensä.

MUD:ssa ja MMO:ssa muut pelaajat vievät elävän avoimen maailman tunteen ja roolipelaamisen vielä aivan omalle tasolleen. Toivottavasti koneoppimisen ja teknologian kehittymisen kautta pelimaailmat heräävät henkiin ilman ihmispelaajiakin.

Yrityksestä huolimatta en ole pystynyt löytämään Cyberpunk 2077:sta oikein mitään positiivista asiaa, joka saisi minut jatkamaan sen pelaamista. Hyvä kuitenkin nähdä, että peli on monille maistunut.
 
Viimeksi muokattu:
Tympee tuo tekstitys bugi, jäi Silvenhandilla juttu kesken niin nyt aina kun pelin aloittaa niin ruudussa näkyy sama teksti. Korjaantuu hetkeksi jos käyttää tekstityksiä pois päältä, mutta tulee takas heti seuraavassa keskustelussa. :cautious:
 
Eikös joku vinkannut että käyt siellä paikassa missä se juttu jäi kesken.
Tympee tuo tekstitys bugi, jäi Silvenhandilla juttu kesken niin nyt aina kun pelin aloittaa niin ruudussa näkyy sama teksti. Korjaantuu hetkeksi jos käyttää tekstityksiä pois päältä, mutta tulee takas heti seuraavassa keskustelussa. :cautious:
 
Onkohan ihan toivoton i8400 prossulla 16GB muisteilla, ssd:llä ja GTX1070:llä? Jos edes FHD:n pystyisi pelailemaan? Onko ketään noilla tai lähi-spekseillä kokeillut?
 
Tympee tuo tekstitys bugi, jäi Silvenhandilla juttu kesken niin nyt aina kun pelin aloittaa niin ruudussa näkyy sama teksti. Korjaantuu hetkeksi jos käyttää tekstityksiä pois päältä, mutta tulee takas heti seuraavassa keskustelussa. :cautious:
Itsellä joihinkin näihin käyttöliittymän bugeihin on auttanut kun käyttää pika matkustusta johonkin, mikä sen virallinen nimi* olikaan, siniset pallurat kartalla. Ainakin näihin on toiminut joissa vihollisen hp palkki on jäänyt näytön yläosaan tai ukon oma passiivi skillin ilmoitus on jäänyt jumittamaan.

EDIT:* Fast Travel
 
Itsellä joihinkin näihin käyttöliittymän bugeihin on auttanut kun käyttää pika matkustusta johonkin, mikä sen virallinen nimi* olikaan, siniset pallurat kartalla. Ainakin näihin on toiminut joissa vihollisen hp palkki on jäänyt näytön yläosaan tai ukon oma passiivi skillin ilmoitus on jäänyt jumittamaan.

EDIT:* Fast Travel
Tuotakin koitin mutta ei ollut apua, laitoin tekstitykset kokonaan pois.
 
Onkohan ihan toivoton i8400 prossulla 16GB muisteilla, ssd:llä ja GTX1070:llä? Jos edes FHD:n pystyisi pelailemaan? Onko ketään noilla tai lähi-spekseillä kokeillut?

Itse pelaan Xeon 1230v3 prossulla, 16GB 1600Mhz, nvme M.2 levy (emon rajoittama n. 1000MB/s) ja Nvidia 2080 OC versiolla ja FPS pyörii n. 40 - 60 paikkeilla riippuen paikasta (varjot low/medium, RTX pois päältä, muuten high). Omalla kohtaa prossu ja emo on 100%:sti suurimmat heikentävät tekijät. Pelaan 2k resolla, joten eiköhän sinulla 1080p ihan OK suju.
 
Näköjään tässä nämä ampumakilpailut voi skipata ampumalla kaikki ja loottaamalla pääpalkinnon :lol: Tuli vahingossa testattua kun vetivät agrot jostain pomppimisesta.
 
Nyt peli vedetty läpi 100% 70 tuntia meni tähän. Ihan hyviä oli tarinatehtävät ja kunnon sivutehtävät, mutta pakko allekirjoittaa, että tässä pelissä point of no return iskee kyllä aika äkkiä ja kuin puskista. Eli olisin kaivannut hieman enemmän tarinaa, mutta se mitä oli on hyvää.
 
Tämä peli kaipaisi toggle Ray tracing napin. Näyttää pirun hyvältä Ray tracing päältä mutta ammuskelusta ei tule mitään huonolla FPS:llä.
 
Näköjään tässä nämä ampumakilpailut voi skipata ampumalla kaikki ja loottaamalla pääpalkinnon :lol: Tuli vahingossa testattua kun vetivät agrot jostain pomppimisesta.

Meinaatko sitä sivutehtävää siellä katolla? Mähän tein sen kilpailun ja ihan voitin sen aseen mutta jotenkin ilmeisesti loukkasin heitä kun keskusteliin siinä jälkeenpäin ja ainoa oikea reaktio loukkaantumiseen toki on "tapa se" joten pakko oli tappaa kaikki vaikka olin kilpailunkin jo voittanut ..
 
Meinaatko sitä sivutehtävää siellä katolla? Mähän tein sen kilpailun ja ihan voitin sen aseen mutta jotenkin ilmeisesti loukkasin heitä kun keskusteliin siinä jälkeenpäin ja ainoa oikea reaktio loukkaantumiseen toki on "tapa se" joten pakko oli tappaa kaikki vaikka olin kilpailunkin jo voittanut ..

Suoritin itse tuon tehtävän tappaamatta ketään
 
Suoritin itse tuon tehtävän tappaamatta ketään

Joo voihan sen niinkin tehä. Siinä vaan lopussa kun voitat niin joku dialogihomma siinä on missä kaks vaihtoehtoa. Valitsin sen töykeämmän vaihtoehdon -> eivät pitäneet siitä -> Alkoivat ampumaan minua.
 
Pelattiin äsken tätä kaverin kanssa ~2h mun onnettomalla kokoonpanolla (AMD 3700x, Nvidia 2070S, 32GB ram, 2560x1440p reso) eikä huomattu mitään nykimisongelmia vaan aika kiintee ~100fps, näyttikin ihan ok:lta. Missä mokattiin? (no joo saven kun yritti lataa niin peli kaatui heti mutta muuten meni ok).
 
Tulipa pari Arasakan (muutut engramiksi tai lähdet maahan ja kuppaat 6kk päästä, tässä tuli samat video viestit kuin aiemmassakin) lopetusta testattua ja jep jep vittu mitä paskaa. Toivottavasti parempia luvassa. Ja tosiaan se point of no return pamahtaa ruutuun aika yllätyksellä.

Tuotakin koitin mutta ei ollut apua, laitoin tekstitykset kokonaan pois.
Itselle jäi nyt musta laatikko jumittamaan alaosaan ja eipä lähde tämäkään tuolla aiemmin mainitulla tempulla. Nämä pikku bugit syö kyllä pelattavuutta aina vain enemmän.
 
Pelattiin äsken tätä kaverin kanssa ~2h mun onnettomalla kokoonpanolla (AMD 3700x, Nvidia 2070S, 32GB ram, 2560x1440p reso) eikä huomattu mitään nykimisongelmia vaan aika kiintee ~100fps, näyttikin ihan ok:lta. Missä mokattiin? (no joo saven kun yritti lataa niin peli kaatui heti mutta muuten meni ok).
Aika hurjaa touhua jos tuolla kokoonpanolla kiinteen 100fps saat. Omalla koneella 77fps keskiarvo 1440p high.
 
Työkalu joka säätää grafiikka asetuksia jotka on piilotettu normikäyttäjilta alaspäin ja antaa lisää fps.

 
Aika hurjaa touhua jos tuolla kokoonpanolla kiinteen 100fps saat. Omalla koneella 77fps keskiarvo 1440p high.
Digital foundryn suositetuilla asetuksilla (ultra/high) ja samalla kokoonpanolla kuin yllä helposti yli 100 fps. RTX tappaa sitten johonkin 40-50 seudulle.
 
Joo RTX tietty pois päältä, en muista miten muut asetukset mutta tais olla jotku balancedit.
 
Nomad alun autotallissa: 35 -> 53 fps :thumbsup:, i8700k ja GTX 1080, aika kova juttu tämä. Max Boost toiminnolla. Balancedilla nousi 35 -> 42. 1440p ja high asetukset käytössä.
 
Työkalu joka säätää grafiikka asetuksia jotka on piilotettu normikäyttäjilta alaspäin ja antaa lisää fps.


Kommenttien perusteella ainakin disabloi screen space reflections ja lyhentää piirtoetäisyyttä entisestään. Saahan noilla kivat boostit, mutta ei ne ilmaiseksi tule vaan grafiikan kustannuksella. Aika paksua väittää ettei vaikuttaisi pelin ulkonäköön.
 
Viimeksi muokattu:
Redditistä löytyi tämmönen kommentti:
I'm too paranoid to run an exe file from some random Youtuber, so I disassembled the file and figured out how it works. Basically it creates a new "user.ini" in this game folder "\Cyberpunk 2077\engine\config\platform\pc" and fills it with these settings these settings (change the volumetric fog to "True" for balanced mode or keep as is for max boost). To go back to default, delete the file. That's all it does for "optimization." I do not know if it contains any malware or if it does anything else.

Tuossa sen user.ini sisältö:
Koodi:
[Developer/FeatureToggles]

Antialiasing = True
Bloom = True
CharacterLightBlockers = False
CharacterRimEnhancement = False
CharacterSubsurfaceScattering = True
ChromaticAberration = True
ConstrastAdaptiveSharpening = True
ContactShadows = True
DepthOfField = True
DistantFog = False
DistantGI = False
DistantShadows = True
DistantVolFog = False
DynamicDecals = True
FilmGrain = True
GlobalIllumination = True
Hair = True
ImageBasedFlares = True
LocalShadows = True
MotionBlur = False
RainMap = True
RuntimeTangentUpdate = False
ScreenSpaceHeatHaze = False
ScreenSpacePlanarReflection = False
ScreenSpaceRain = False
ScreenSpaceReflection = False
ScreenSpaceUnderwater = False
SSAO = True
VolumetricClouds = False
VolumetricFog = False
Weather = True

[Rendering/AsyncCompute]

BuildDepthChain = False
DynamicTexture = False
Enable = False
FlattenNormals = False
LutGeneration = False
RaytraceASBuild = False
SSAO = False

[Rendering/FrostedGlass]

GlassUseMipChain = True

[Rendering]

RainMapProxySorting = True
UseExperimentalVolFog = False
UseSkinningLOD = True

[Rendering/Shadows]

CascadeFitToWorstCase = True
CascadeUseBackfacesAsCullingPlanes = True
 
Kommenttien perusteella ainakin disabloi screen space reflections ja lyhentää piirtoetäisyyttä entisestään. Saahan noilla kivat boostit, mutta ei ne ilmaiseksi tule vaan grafiikan kustannuksella. Aika paksua väittää ettei vaikuttaisi pelin ulkonäköön.

Minä olen itseasiassa poistanut SSR:n pois käytöstä 50h pelaamisen kälkeen, kun kävi ärsyttämään hirveä noise/grain mitä SSR aiheuttaa. Tyyliin joku puupöytä sisätiloissa näyttää ihan joltain metalliselta pinnalta jonka pinta elää/heijastelee koko ajan. Kun SSR laittaa off tai Psycho nii puupöytä näyttää puulta eikä näy noisea/grainia.

Ainoastaan Psycho asetuksella noise/grain lakkaa häiritsemästä. Tai sitten RT reflections päälle.
 
Tuossa sen user.ini sisältö:

Kuinkakohan moni näistä, jos yksikään, auttaa prossun kanssa? Harvemmalla tässä taitaa tosiaan se näyttis olla pullonkaulana, kun asetuksilla saa kuitenkin vaikutettua, mutta prossu pistää vastaan vaikka on crowd density lowlla.

Ja ainakin osa noista asetuksista näyttää olevan tyhmästi, kun joitain ns. turhia ja potentiaalisesti semi-raskaita asetuksia vielä päällä.
 
Kuinkakohan moni näistä, jos yksikään, auttaa prossun kanssa? Harvemmalla tässä taitaa tosiaan se näyttis olla pullonkaulana, kun asetuksilla saa kuitenkin vaikutettua, mutta prossu pistää vastaan vaikka on crowd density lowlla.

Ja ainakin osa noista asetuksista näyttää olevan tyhmästi, kun joitain ns. turhia ja potentiaalisesti semi-raskaita asetuksia vielä päällä.
Ei taida prossun kanssa auttaa kuin juurikin tuo crowd density..? Ja jos se on jo minimissä, niin sitten varmaan kannattaa ruveta katselemaan päivitystä.
 
Muutama tunti testailua takana, kokoonpanona AMD 3700x, Nvidia 2070S, 16GB ram, 2560x1440p reso. High/ultra asetuksilla + DLSS Balanced FPS pyörii noin 70-90 nurkilla. Digtal Foundry asetuksilla pääsee sitten noin 10fps korkeammalle tuosta. Ray Tracingin kanssa, vaikka laittaisi ainoastaan lightning päälle, laskee FPS tasolle 45-60 riippuen pelitilanteesta. 40-50 fps:llä peli alkaa olla aika tahmean näköinen, RT ei ole wörtti IMO.
 
Tahkottu on 140+ tuntia ja pakko sanoa että menee ihan parhaiden pelikokemusten paikkeille. Witcher 3:n jälkeen odottelin peliä aika innolla ja cyberpunk-maailmaa mageampaa juttua tuskin olisi voinut toivoakaan. Koitin pysyä erossa hypettelyistä sun muista somehihkumisista ja päättää ihan itse miltä peli tullessaan maistuu (PC:llä). Ja komeastihan se maistui. Muualle kurkatessa sitä on vähän ihmeissään sitä aikuinen seuraa millaista kitinämyrskyä pelijulkaisut näyttää nostattelevan ja kuinka herkkiä kukkasia nykypelaajat ovat. Jep, jotain ongelmaa kyllä löytyy, mutta pääosin kitinä näyttää liittyvän enemmän siihen, että näyttävästä somerääkymisestä irtoaa paremmin näkyvyyttä sekä kieroa mielihyvää. Eniten ääntä lähtenee codiv-huuruisen sekavalta muksuosastolta, jolle uhriutuva nillittäminen kaikesta on moderni normi ja osoitus kuulumisesta porukkaan. Jos olisin tehnyt päätökseni sekavan rääkymiskonsertin johdolla, olisin menettänyt oikein hienoja elämyksiä. Tämän nojalla annankin itselleni sekä kaikille muille vinkin aina miettiä ylimääräisen hetken mistä kana oikeasti mahtaa pissiä, kun seuraatte hysteerisesti itkevien, huomionkipeiden ihmisten edesottamuksia ja olette juuri melkein päättämässä että onpa aikuismaisia, hyvin edistyneitä ihmisiä kiljumassa - kopionpa heidän näkemyksestä 1:1 omaani mieleeni ja asetun fiksuna jonon perään määkimään.

Itselle on ihan yhdentekevä jokin silmänräpäyksen näkyvä grafiikkabugi (itse pidin niitä hauskoina erikoisuuksina, anteeksi) tai oman pelaamisen näkökulmasta täysin toissijainen asia, mutta ehkä joku sitten saa kiksinsä siitä, että seurailee jonkin NPC:n kävelyreittejä, mittailee kuumeisesti suorituskykytilastoja tai tekee muistiinpanoja poliisipartioiden liikkumistavoista. Peli kaatui 140+ tunnin aikana ehkä 5-10 kertaa, en rekisteröinut kummoisena kun on autosavea aika hyvään tahtiin ja itsekin tallentelin tasaisesti, kun kumminkin pelasin puolet hard-tasolla ja vaihdoin very hardiin, kun pahisten vastus ei oikein tuntunut vielä miltään vastukselta. Suoraan sanoen very very hard-taso olisi tarpeen, kun mitään järkyttävää taktiikka-, spec- tai kampeoptimointia en missään tarvinnut kahta vaikeinta nyrkkitappelua lukuunottamatta. Kenties kyttien teleporttaus on tavallaan häiritsevää, toisaalta taas ihan sama. Itse pelissäkin teleportataan taikakoppien avulla, joten ehkä kytillä on taikakuutiot taskussa, jos siitä se pää hajoaa.

Itse en kumminkaan ostanut puolalaisten Cyberpunkia pelatakseni amerikkalaista idioottien GTA:ta. Itse näenkin juuri GTA:sta kopioidut typeryydet pelin suurimmiksi häiriötekijöiksi. Autojen ostelu ja niiden oikein erityinen mainostelu on varmaan vaikuttavaa nuorille amismuksuille tai räppärihoppareille, mutta tuskin kuuluu cyberpunk-universumin pääteeseihin (no joo kaupallisuus ja mageilu kuuluu, mutta harmillisesti peli tuntuu hetkittäin olevan vähän identiteetitön). Yhtä koomista konsolijonnehuumoria oli LEGENDAARISET tiskirätit parempina panssareina kuin tavisluotiliivit ja MEGAEEPPINEN PUUKKO tekeekin sitten ydinpommin verran vahinkoa. Pakkohan se sitten oli juosta pelin loppuhuipennustehtävä ilman housuja, katana kädessä ja EEPPISET RINTSIKAT päällä. Noh, nämä voi ohittaa, sillä eri ajoneuvot on sinänsä kyllä hauskoja ja jätin suuremman kamoilla leikkimisen taka-alalle. Tavaraa heitetään pelissä syliin aika ahkeraan tahtiin - joka tehtävässä irtoaa joku eeppinen rätti tai jopa legendaarinen ruuvimeisseli (ainakin hard/very hard-tasoilla). Räimintämekaniikat pelissä oli mielestäni loistavia, enkä muista nauttineeni aiemmin koko aselajitarjonnasta missään toisessa pelissä samalla tavalla. Huomasin vaihtavani suosikkejani gorilla-nyrkeistä mega-silpovaan katanaan, sitten järisyttävään tarkkuuskivääriin, norsun tiputtavaan pistooliin, railakkaaseen rynkkyyn ja ilahduttaviin kranaatteihin. Tarina oli mielestäni tuttua CDPR-tasoa - vertaisia on harvassa. En tiedä tosin miten vertautuu siihen mitä Witcher3 oli 3 viikkoa julkaisun jälkeen, koska ensikokemukset on sen kaikista lisäosista ja loppuunhiotusta pelistä yhtenä eeppisenä pläjäyksenä. Witcher3-kokemuksesta oppineena onneksi keksin aloittaa pelin heti naksun vaikeammalta tasolta vaihtaen puolivälissä vielä asteen haastavampaan, jotten yhtäkkiä huomaisi että pelaaminen on oikeasti ollut 20h lähinnä kuin mummon kutomista - heinän kaatumisen katselua.
 
Onkohan ihan toivoton i8400 prossulla 16GB muisteilla, ssd:llä ja GTX1070:llä? Jos edes FHD:n pystyisi pelailemaan? Onko ketään noilla tai lähi-spekseillä kokeillut?
Itel i5 8600k, 1070ti molemmat kellotettuna, 16gb muistia ja SSD:llä. Asetukset mediumilla suurin osa, pari lowia ja pari high asetuksilla ja resolution scaling 90 kun normaalisti on 100. Oon pelissä lukinnu max fps 70:een ja pysyy siinä kivasti. Omaan silmään ihan kivan näkönenki ja pyöriny nätisti näillä asetuksilla.
 
Täällä mennään Intel i7-6700 @ 3.4GHz ja gtx 1070. 2560x1440 reso ja low asetus päällä. Melkein 30h pelattu ja ei yhtään kaatumista. Yhden kerran tikapuissa hahmo jäi jumiin. Paljon on tullut tehtyä noita sivutehtäviä joissa eri lähestymistapoja riittää. Tämä Cyberpunkin "esineiden internet" on toteutettu hienosti ja hahmon kehittäminen on huippuluokan toteutus. Tarina on myös monipuolinen ja dialogi on myös huipputasoa. Nyt pelattu ehkä noin 20%.
Monta vuotta tätä on jo tullut odotettua ja itse ainakin olen nauttinut tämän tarjoamasta viihdearvosta. Soveltuu erittäin hyvin aikuisempaan makuun ja sunnuntaipelailuun kun siihen varaa aikaa.
Räiskintäpuoli on toteutettu myös asiallisesti ja arsenaalia kyllä riittää jokaiselle.
Toiset etsivät vain bugeja ja valittamisen aiheita. Kaikkia ei voi miellyttää mutta on tämä kyllä mestariteos. Vihdoin jotain erilaista.
edit: Unohdin vielä mainita pelin monipuolisen soundtrackin:thumbsup:

Omalla koneella ei saa pelistä todellakaan kaikkea irti, ainoastaan murto-osan. Uusi rtx3080 kortti jo tuloillaan ja vielä uutta amd prossua seuraksi. 4k-näyttö tuli jo hommattua tätä varten. Keväällä julkaisun yhteydessä piti kaikki rauta päivittää uusiksi mutta ehkä parempi näin niin "rahaa säästyi"-
Mike Pondsmithin haastattelu jäi jo 2013 pyörimään alitajuntaan ja odotus kyllä kannatti.

Cyberpunk 2077 - Mike Pondsmith about Cyberpunk World

 
Viimeksi muokattu:
Näköjään uusi bugi löytyi, yritin etsiä jotain googlella, mutta en löytänyt vielä mitään.
Kokeillu craftingia enemmän ja huomasin, että tietyllä tapaa saa craftattua "perus" itemin ja "max stat" itemin.
Menee craft menuun ja otat esim jonkun katanan, se näyttää vaikka 500dps, sulje crafting menu, ota auki uudestaan ja nopeasti switchailet parin eri katanan/aseen väliä, yhtäkki tämä kyseinen katana voikin olla 900dps kun craftaat, ja kokeilin craftata molemmat ja tosiaankin se toinen itemi on tuo yli 900dps ja tekee huomattavasti enemmän dmg. ihme bugi, äsken huomasin.
Muutenkin tuo crafting/upgrade ihmetyttää vieläkin miten nuo käytännössä toimii, esim upgradet itemin niin sen statit on perseestä, mutta jos craftaat sen, saat "uuden itemin" ja sen dps onkin tuplat ja tämä lisäksi halvemmalla.

Huomannut myös että tietyntyyppistä muistivuotoa taitaa olla, peli kannattaa sammuttaa ja käynnistää uudelleen silloin tällöin.
 
Ei oo se craftin homma bugi. Se arpoo niitä ominaisuuksia siihen. Kannattaa muutaman kerran kokeilla mikä niistä on isoin lukema ja sillä sitten tehsä.
 
Youtubessa oli näköjään tullut video suoraan CD Project Redin toimistolta, keskustelevat tulevasta julkaisusta ja Puolan tulevaisuudesta:


RIP In Pieces Jakob. :cry:
 
Peli alkaa olla lopputehtävää vaille hakattuna ja ihan mahtava kokemushan tämä on ollut tehokkaalla PC:llä kaikkinensa. Odotin uutta Witcheriä ja sellaisen sain, vieläpä päräyttävämpänä scifiversiona. Ihan uskomatonta että täältä on saanut lukea miten kunnollisia juonellisia sivutehtäviä ei ole jne, kun itse olen pelannut niitä kymmeniä tunteja (protip, niitä aukeaa pikkuhiljaa kun pelaa juonta pidemmälle ja käyskentelee kaupungilla). Mieleenpainuvin sivuquestisarja tarjosi itselleni parhaat deus ex salaliitot vuosiin. Pelimekaniikat avautuvat nekin vasta toden teolla kun pelissä pääsee isommille leveleille ja saa rautaa. Suurin osa kritiikistä näyttää tulleen pelaajilta ensimmäisen muutaman tunnin perusteella (poislukien konsolibugit).

Ihan uskomaton kartta ja maailma, tämä suorastaan vaatii DLC:tä, ja paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä vielä aikaisemmin mainittu pelin tehtävien flowchart, eli kaavio siitä mitkä tehtävät seuraavat mitäkin tehtävää ja mitä mahdollisia eri tarinahaaroja ja loppuja pelissä on.
8fi56o05xx561.png
 
Vaihtuuko tässä sää jotenkin satunnaisesti vai onko sen vaihtuminen sidottu joihinkin tiettyihin tehtäviin tai alueisiin? En aiemmin ihan hirveästi kiinnittänyt huomiota, mutta nyt 50h jälkeen taisi tulla ensimmäistä kertaa sumu. Kerran on tullut se kellertävä happosade ja satunnaisen harvoin on muuten tiputellut vettä.
 
Peli alkaa olla lopputehtävää vaille hakattuna ja ihan mahtava kokemushan tämä on ollut tehokkaalla PC:llä kaikkinensa. Odotin uutta Witcheriä ja sellaisen sain, vieläpä päräyttävämpänä scifiversiona. Ihan uskomatonta että täältä on saanut lukea miten kunnollisia juonellisia sivutehtäviä ei ole jne, kun itse olen pelannut niitä kymmeniä tunteja (protip, niitä aukeaa pikkuhiljaa kun pelaa juonta pidemmälle ja käyskentelee kaupungilla). Mieleenpainuvin sivuquestisarja tarjosi itselleni parhaat deus ex salaliitot vuosiin. Pelimekaniikat avautuvat nekin vasta toden teolla kun pelissä pääsee isommille leveleille ja saa rautaa. Suurin osa kritiikistä näyttää tulleen pelaajilta ensimmäisen muutaman tunnin perusteella (poislukien konsolibugit).

Ihan uskomaton kartta ja maailma, tämä suorastaan vaatii DLC:tä, ja paljon.
Tämä varmaan nousee kategoriaan "väärin ymmäretty mestariteos" vuosien päästä kun saavat bugit ja itselleni erityisesti harmaita hiuksia aiheuttavan AI korjattua.

Mä epäilen kyllä tuota AI ongelmaa low end ja last geni konsoleiden ongelmaksi että pelimoottori jos ei saa tarpeeksi cpu tehoa niin viholliset toimivat kuten toimivat mutta taas jos muut pelintekijät ovat saanet samalla raudalla toimimaan AI paljon paremmin jo 15v ja paljon kehnomalla raudalla niiiin, eipä näistä tiedä.

Eihän siinä, on tämä peli monta leveliä korkeamalla perus open world pelejä mitä tulee noihin isompiin sivutehtäviin ja päätarinaan mutta noin 70h jälkeen alkoi kyllästtymään maailman passivisuus ja toki olisi voinut omaa vaikeusastetta nostaa samalla niin jäi oma pelaaminen kesken toistaiseksi.

Kunhan saavat korjattua tästä AI ongelmat ja muut bugit niin pelille voisin antaa helposti 8/10 arvosanan ja sitten lisäosien kanssa jos tuovat uutta ja ihmeelistä(oma serri aikansa tasolla) niin alettaan varmaan lähestymään 9/10 mutta ei vielä.

Mä myönnän sen että itseäni haittaa jotenkin toi "roolipelimäisyys" pumpum peleissä että sulla on vitumoinen tykki ja jos sen peli on vain luokitellut paskaksi niin ei tee damaa yhtää mitään ja sitten joku vesipistooli tyyli tekee parhaimillaan moninverroin enemmän.

Tämä homma ei taas haitanut niin witcher 3 tai skyrmissä koska fantasia ropeja ja taika hommelit siellä.

Itselleni tämä on ollut todella vaikea arvosteltavaksi, osa haluaa vihata tätä ja osa haluaa rakastaa koska siellä on niin perkelleen hyvin tehty asiat mitä et näistä nykyisistä EA/Biowaren/Ubisoftin paskeista saa mutta niissä on toisaalta jotkut osa-alueet ovat paljon edellä tätä.
(Tämä siis oman maun mukaisesti sanottuna)
 
Ei oo se craftin homma bugi. Se arpoo niitä ominaisuuksia siihen. Kannattaa muutaman kerran kokeilla mikä niistä on isoin lukema ja sillä sitten tehsä.

No enpä tiedä, craftauksessa ja aseissa ylipäätänsä on ihan sairaasti bugeja.

mm. Tällainen skenaario tuli äskeisessä sessiossa esiin: Headsman tekee 1642 DPS ja siinä on 4x vihreätä Crunch modia (+6 damage). Vaihdan niistä kustakin violettiin modiin (+8 damage). Lopputulos = Headsman tekee 1242 DPS. Eli menetin 400 DPS päivittämällä parempiin modeihin? Just joo. Modit muutenkaan ei toimi kunnolla, crit dmg/chance vaatteissa ei tunnu toimivan. Sitten jos käytät Armadillo modeja niin niiden kanssa saa runkata ees taas että armor oikeasti nousee. Jos vaikka laitat 3 violettia armor modia armoriin ja siinä on 200 armor. Vaihdat ne vihreisiin, takas violetteihin, takas vihreisiin jne ja yhtäkkiä siinä onkin 500 armor. Miten tuo toimii? Kukaan ei tiedä.

Myöskin aseiden statsit vaihtelee mielivaltaisesti ilman mitään syytä. Craftasin aseen jossa oli 7x Headshot multiplier. Parin battlen jälkeen se olikin vain 3. Myöhemmin se oli 5. Sitten taas 3. jne .. Miksi? crit dmg/chance ja muut statsit myös vaihtelevat satunnaisesti ilman mitään kummempaa syytä eikä vaikuta se oletko combatissa vai et.

Asiaan ehkä liittyen/liittymättä, mun pelissä on muutenkin jotain hämärää meneillään. Very Hard pelaan, taso 45. Battle kuin battle on ihan yhtä tyhjän kanssa. Kädessä joku kämänen perus SMG joka tappaa kaikki 1-2 kudilla. Turha enää kikkailla kauempaa snipun + headshottien kanssa kun voit vaan rynniä vihollisjoukon keskelle ja tappaa kaikki ennenkuin ehtivät edes reagoida. Sain jopa tapettua 4 tähden poliisiryhmän tällä samaisella aseella ja poliisit sitten luovuttivat vissiin koska tapoin kaikki (?)
 
Asiaan ehkä liittyen/liittymättä, mun pelissä on muutenkin jotain hämärää meneillään. Very Hard pelaan, taso 45. Battle kuin battle on ihan yhtä tyhjän kanssa. Kädessä joku kämänen perus SMG joka tappaa kaikki 1-2 kudilla. Turha enää kikkailla kauempaa snipun + headshottien kanssa kun voit vaan rynniä vihollisjoukon keskelle ja tappaa kaikki ennenkuin ehtivät edes reagoida. Sain jopa tapettua 4 tähden poliisiryhmän tällä samaisella aseella ja poliisit sitten luovuttivat vissiin koska tapoin kaikki (?)
Tässä tullaan aina roolipelien ongelmaan jos hahmosi on liian korkealla ja eikä peli uppaa vihuja sitä mukaan niin peli muuttuu liian helpoksi, ubisoftihan tekee sitä että vihut tulee mukana jolloin sinulle tulee tietyn tason jälkeen vaikutelma ettei ole mitää väliä upata hahmoa enään.

Tässä taas olisin halunut jotenkin niin luotavan että saat huonoja aseita alussa ja jossain välissä parempia ja poliiseilla kunnon panssarit ja muut, tai vähintään niillä jos alat tappaa enemmän kyttiä ja wantend leveli nousee kuten GTA:ssa.

Mutta kun kaikki tehdään roolipelien ehdoilla niin tässä on lopputulos.

Sun pitää grindaa hahmoa että saat luotua vastuksia ja vastukset ovat tietyn tason jälkeen ylihelppoja tai että vastukset nousee tietyn levelin jälkeen pelaajan tahdissa.

Voin olla väärässä mutta olisin jättänyt oikeasti noi "korkean" tason vastustajat loppu vastustajiin tai sitten jos poliisi wanted leveli nousee tarpeeksi.

Witcherissäkin oli noita että perus tason banditti pystyi olemaan pahempi vastustaja kuin päätarinan pomo.
(Tässä ehkä modi sotki asioita mutta kuitenkin)
 
Jep. Se levelien nosto ukossa vaikuttaa niin että sen käsissä sama ase tekee enempi vahinkoa kun alussa. Kylllä alkuvaiheessakin helpon tason vastukset tippuu headshotilla. Vaikeammille et pärjää ollenkaan. Itse huomasin, kun meinasin sen quatron hakea kasi levelin ukolla.
 
Tässä vielä aikaisemmin mainittu pelin tehtävien flowchart, eli kaavio siitä mitkä tehtävät seuraavat mitäkin tehtävää ja mitä mahdollisia eri tarinahaaroja ja loppuja pelissä on.
8fi56o05xx561.png

Ja ainakin osan tehtävistä voi purkaa vielä samallatavalla, eri variaatioihin. Jos, joku väittää, ettei tässä pelissä ole mahdollista tehdä valintoja, niin aika laput silmillä on saanut mennä.
 
Ja ainakin osan tehtävistä voi purkaa vielä samallatavalla, eri variaatioihin. Jos, joku väittää, ettei tässä pelissä ole mahdollista tehdä valintoja, niin aika laput silmillä on saanut mennä.
4chaneissa on jokin rpg pelien semantiikka rinki missä etsitään syitä miksi peli ei ole rpg. Se on aika mielipuolista touhua ja johtaa outoihin kritiikkeihin missä todellisuuspohja on heikoilla.
Se on vähän samankaltaista kritiikkiä kuin cdpr pelien vertaus bethesda/rockstar tuotoksiin missä halutaan tietynkaltainen peli mitä cdpr ei ole ikinä aikonutkaan tehdä, ja sitten ollaan pettyneitä miksi cp ei olekkaan gta kuusi.
 
Itelläkin piti tiputella crowd density mediumille (6700k) että FPS nousee. Millasella CPU:lla porukka ajelee tuota high asetuksella?

Pitääköhän se alkaa päivittämään konetta :think: Johan tätä on ajeltu sen 4 vuotta.
 
Itelläkin piti tiputella crowd density mediumille (6700k) että FPS nousee. Millasella CPU:lla porukka ajelee tuota high asetuksella?

Pitääköhän se alkaa päivittämään konetta :think: Johan tätä on ajeltu sen 4 vuotta.
Stock 8700k tuntuu riittävän just ja just high:lle. En muista nähneeni ihan 100% usagea prossulla mutta lähellä käy. Armottomasti kyllä kurittaa serriä tämä.
 
Itelläkin piti tiputella crowd density mediumille (6700k) että FPS nousee. Millasella CPU:lla porukka ajelee tuota high asetuksella?

Pitääköhän se alkaa päivittämään konetta :think: Johan tätä on ajeltu sen 4 vuotta.
8600k ja high asetus käytössä, niin vartissa ei käyttöaste nousut yli 75%. Näytönohjain taas huutaa 100% käyttöastetta koko aika :lol:
 
Itelläkin piti tiputella crowd density mediumille (6700k) että FPS nousee. Millasella CPU:lla porukka ajelee tuota high asetuksella?

Pitääköhän se alkaa päivittämään konetta :think: Johan tätä on ajeltu sen 4 vuotta.

3900x täällä ja käyttöaste ei kertaakaan ole käynyt yli 60%. Yleensä pyörii jossain 30-50% välimaastossa.

Resona 3440x1440 ja näyttis on RTX3080. Grafiikka-asetukset Digital Foundryn suositusten mukaan ja fps käy joskus alle 50, mutta pääpiirteittäin pyörii 50-80 välissä riippuen missä on ja mitä tekee.
 
Mulla 3900x ja 3070. Crowd density high kyykkää fps:t jig jig streetillä yms ruuhkapaikoissa. Varmaankin ilman rtx:sää pyörisi hyvinkin mutta se on niin karkki ja toimii muualla hyvin että mieluummin harvensin npc-kasaa.
 
Intelin i7 9700K 5Ghz kelloilla riittää myös tuolle high-asetukselle crowd densityssä. Päiväsaikaan Victorin pajan vieressä olevalla torilla näin korkeimmillaan 95% käyttöasteen, kun juoksin täysillä siitä läpi. FPS pysyi silti yli 60:n ja pullonkaula oli näyttiksellä. Oli ihan hyvä idea päivittää 6-ytimisestä i5:stä tähän pari kuukautta sitten. Liikennettä saisi kyllä suurkaupungiksi olla vieläkin enemmän, kun kadut paikoin tyhjiä.

Bugit ja tekoäly on alkanut ärsyttämään enemmän ja enemmän pelin edetessä. Delamain soittelee toistuvasti kadonneisiin takseihin liittyen, mutta en jostain syystä voi vastata. Välillä sitten joku toinen soittaa samaan aikaan ja V vastaa automaattisesti sille. Poliisit saanut välillä perään ilman mitään syytä, kun olen vain ajellut ympäriinsä. Sitten kun autolla lähtee kaahaamaan karkuun, niin poliiseja vaan spawnaa lisää ja lisää näköetäisyydelle ja tuntuu, ettei se lopu koskaan. Lisäksi huvitti, kun syrjäkujalla oli iso porukka aseistettuja jengiläisiä ja kun törmäsin pitkän matkan päässä seinään autolla, niin menivät nämä kovat jätkät aivan paniikissa kyykkyyn ja jäivät siihen rukoilemaan, etteivät kuole. Visuaalisia bugeja on ihan jatkuvasti ja välillä cut sceneissä leijailee ihan vieraita npc-hahmoja. Välillä en pysty kääntymään tai tähtäämään enää ollenkaan Xbox-ohjaimella ja peli pitää käynnistää uudelleen.

Oma kouluarvosana pelille on tällä hetkellä laskenut 8 ja puoleen. Tehtävät ja tarina ovat edelleen rautaa, mutta niin moni asia tässä pelissä on tehty ala-arvoisesti. Ajelin moottoripyörällä portaita ja jousitus ei reagoinut mitenkään portaisiin, vaan se ne olivat tasaisia ramppeja pyörälle. Jo 12 vuotta sitten GTA 4:n kohdalla muistan, kun ajelin moottoripyörällä ympäriinsä ja ihailin realistisia fysiikoita ja jousituksen toimintaa. Vaikka nuo ovat hyvin pieniä puutteita, niin yhä useamman ilmaantuessa nakertavat ne immersiota avoimesta maailmasta aina vain enemmän ja enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
PS5:llä eilen kippas 3 kertaa parin tunnin aikana niin nyt tuo saa kyllä jäädä tauolle. Katsellaan sit uusiksi kun tuo toimii ja saavat sen oikean PS5 patchin ulos. Mitähän perhanaa sitä tän väliajan pelaisi sitten.. Ehkä Ghost of Tsushimaa. :hmm:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 086
Viestejä
4 657 676
Jäsenet
76 340
Uusin jäsen
Revel

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom