Cyberpunk 2077

Gamers Nexus julkaisi 40-minuuttisen videon eri grafiikka-asetusten vaikutuksesta suorituskykyyn.

 
Tämähän tässä jakaakin porukkaa niin kovasti. Osa tykkää seurata poliisien päivärutiineita ja kauppiaiden matkaa kaupasta kotiin. Osa taas nauttii hyvistä tehtävistä ja henkilöhahmoista
Mikään ei estä tykkäämästä kummastakin. :facepalm:
(tai, no, pelin toteutus estää tykkäämästä toisesta)

Jos olisivat mainostaneet peliä oblivionin ja skyrimin kaltaisena bugfestinä huvittavan huonolla ai:lla niin mitään ongelmaa ei olisi. Etenkin kun on tottunut edes siihen skyrimin ai tasoon, niin immersio särkyy aika helposti kun kävelevät ihmiset eivät osaa edes väistää kävelytielle jätettyä moottoripyörää, vaan sen kohdatessaan ilmeisesti päättävät lähteä takaisin kotiinsa. Liikenne ja poliisit on sitten oma vitsinsä. Saakohan jostain tollaisen random teleporter implantin itselleenkin asennettua, kun tuntuu olevan jokaisen kaupunkilaisen vakiovaruste?
 
Itsellä kävi Cyberpunkin kanssa nyt samat kuin uusien X-Comien kanssa. Aluksi tykkäsin kuin hullu puurosta ja pelejä tuli pelattua paljon. Sitten vain jossain kohtaa iski totaalinen kyllästyminen ja edes pääjuonen loppuun pelaaminen tuntui jo työltä. Pelikellossa on nyt ehkä 25-30 tuntia ja en oikein keksi yhtään hyvää syytä jatkaa peliä. Joulualeista ostettu Hades kiinnostaa paljon enemmän tällä hetkellä. Silti olen kyllä nauttinut joka tunnista tähän asti. Nyt peli vain on päässyt näyttämään todellisen luonteensa kauniin pinnan alta. Viikko sitten olisin lätkäissyt pelille helposti kympin, mutta kyllä tämä nyt omissa kirjoissa sinne kasiin putoaa.

Peli olisi kyllä hyötynyt tiiviimmästä putkesta uusien Deus Exien tyyliin. GTA V:n ja RDR2:n jälkeen pelin avoin maailma on jopa vähän nolo, jos ottaa huomioon pelin kehittämiseen käytetyn ajan ja resurssit. Enkä itse tältä mitään GTA:n tyylistä sekoilua odottanut, mutta jos peliä avoimen maailman pelinä mainostetaan, niin tottakai sitä myös vastaaviin peleihin verrataan. Onhan tuossa toki nyt upea kaupunki, johon voi tulevaisuudessa sijoittaa hienoja tarinoita. Audiovisuaalisesti Night City on kyllä yksi viime aikojen upeimmista miljöistä. Harmi, että se on vain kaunis kuori.
 
Retale sanoi:
Silti olen kyllä nauttinut joka tunnista tähän asti. Nyt peli vain on päässyt näyttämään todellisen luonteensa kauniin pinnan alta. Viikko sitten olisin lätkäissyt pelille helposti kympin, mutta kyllä tämä nyt omissa kirjoissa sinne kasiin putoaa.

Hyvin sanottu, koska tämä ajatus on sellainen jota olen itsekin tämän kohdalla pohtinut. Ne ihmiset jotka pitävät tästä loppuun asti, eivät koskaan lakkaa näkemästä sitä kaunista kuorta. Ne jotka näkevät sen alle, niin joko se ei haittaa elämystä, tai sitten sitä ei voi olla näkemättä ja se pilaa käytännössä koko pelin. Uskon myös tämän pelin todella mustavalkoisen vastaanoton pelaajien kesken johtuvan suureksi osaksi tästä syystä, ei tietysti täysin.

Peli on itselleni sen vuoksi ollut alusta asti haastava, koska tuollaiset kauniit ulkokuoret, pelien maisemien katsomiset, tunnelmat ja muut ovat vain hetkellisiä nautintoja pelejä pelatessa, mutta aivot siirtyvät sen todella lyhyen hetken jälkeen aina takaisin niihin asioihin jotka eivät ole pinnallisia. Mukavaa tietysti että pelattava peli on kaunis, mutta lähtökohtaisesti se ei ole kriteeri pelattavalle pelilleni. Pelituntini muodostuvat kuitenkin tekemisestä.
 
Viimeksi muokattu:
70 tuntia näyttää tällä hetkellä pelikello ja aiemmin alkoi päätarina tökkimään sekä tuli tuo Retaleen mainitsema olo, että sen pelaaminen tuntuu työltä. Jos ajattelen aiempia avoimenmaailman pelejä, esim. Skyrim ja Fallout 4, niin päätarinan kanssa niissäkin joutui "töitä" tekemään ja kaikki sivutouhu on paljon kivempaa, niin kuin CP2077:kin. Aion pelata pelin tässä läpi ja sitten taitaa uninstall kutsua. Täytyy katsella joskus myöhemmin noita muita aloituksia ja voisi odotella muutamat isommat pätsit, jos siihen mennessä olisi saatu iso osa noista pienemmistäkin bugeista pois.

Olenkin tässä muutamana päivänä pelannut Slime Rancheria kun sen halvalla sain GOG:sta ja on täysin eri touhuumista.
 
Itsellä kävi Cyberpunkin kanssa nyt samat kuin uusien X-Comien kanssa. Aluksi tykkäsin kuin hullu puurosta ja pelejä tuli pelattua paljon. Sitten vain jossain kohtaa iski totaalinen kyllästyminen ja edes pääjuonen loppuun pelaaminen tuntui jo työltä. Pelikellossa on nyt ehkä 25-30 tuntia ja en oikein keksi yhtään hyvää syytä jatkaa peliä. Joulualeista ostettu Hades kiinnostaa paljon enemmän tällä hetkellä. Silti olen kyllä nauttinut joka tunnista tähän asti. Nyt peli vain on päässyt näyttämään todellisen luonteensa kauniin pinnan alta. Viikko sitten olisin lätkäissyt pelille helposti kympin, mutta kyllä tämä nyt omissa kirjoissa sinne kasiin putoaa.

Peli olisi kyllä hyötynyt tiiviimmästä putkesta uusien Deus Exien tyyliin. GTA V:n ja RDR2:n jälkeen pelin avoin maailma on jopa vähän nolo, jos ottaa huomioon pelin kehittämiseen käytetyn ajan ja resurssit. Enkä itse tältä mitään GTA:n tyylistä sekoilua odottanut, mutta jos peliä avoimen maailman pelinä mainostetaan, niin tottakai sitä myös vastaaviin peleihin verrataan. Onhan tuossa toki nyt upea kaupunki, johon voi tulevaisuudessa sijoittaa hienoja tarinoita. Audiovisuaalisesti Night City on kyllä yksi viime aikojen upeimmista miljöistä. Harmi, että se on vain kaunis kuori.

Hyvin sanottu, koska tämä ajatus on sellainen jota olen itsekin tämän kohdalla pohtinut. Ne ihmiset jotka pitävät tästä loppuun asti, eivät koskaan lakkaa näkemästä sitä kaunista kuorta. Ne jotka näkevät sen alle, niin joko se ei haittaa elämystä, tai sitten sitä ei voi olla näkemättä ja se pilaa käytännössä koko pelin. Uskon myös tämän pelin todella mustavalkoisen vastaanoton pelaajien kesken johtuvan suureksi osaksi tästä syystä, ei tietysti täysin.

Peli on itselleni sen vuoksi ollut alusta asti haastava, koska tuollaiset kauniit ulkokuoret, pelien maisemien katsomiset, tunnelmat ja muut ovat vain hetkellisiä nautintoja pelejä pelatessa, mutta aivot siirtyvät sen todella lyhyen hetken jälkeen aina takaisin niihin asioihin jotka eivät ole pinnallisia. Mukavaa tietysti että pelattava peli on kaunis, mutta lähtökohtaisesti se ei ole kriteeri pelattavalle pelilleni. Pelituntini muodostuvat kuitenkin tekemisestä.

Jos on pelannut enemmän tämän tyylisiä avoimen maailman rpg-pelejä (Witcher3, FallOut3/4, TES4:Oblivion, Skyrim jne), niin tämä on lähinnä normi settiä.

Noissa pitää juurikin mennä vielä tuosta karuudesta syvemmälle, että löytää open world rpg-pelin hienouden, jaksaa lukea taustatarinoita, fiilistellä ja kehittää hahmoa. Teillä aivot jumittaa nyt tuohon GTA tasoon ja pelaatte selvästi ihan väärän genren peliä, imo.

Jos taas GTA V tai RDR2 menee pelaamaan rgp-pelinä, niin äkkiä iskee pelin tylsyy. Maailman immersio on vertaansa vailla, mutta ei sielä sitten olekkaan sitä syvyyttä.

Summarum, ei ole mitään järkeä verrata rpg-peliä, toiminta/seikkailuun, vaikka molemmissa olisi avoin maailma.

Ja en kiellä peli on vielä pahasti rikki, sekä keskeneräinen, mutta ei rpg-studiolta tule koskaan GTA tason avointamaailmaa, jos sitä ei voi ostaa valmiina. Enimmät paukut joudutaan laittamaan muualle. Markkinamiehet nyt puhuu muutenkin mitä sylki tuo suuhun, joten niihin ei ole luottaminen.
 
Viimeksi muokattu:
Etenkin kun on tottunut edes siihen skyrimin ai tasoon, niin immersio särkyy aika helposti kun kävelevät ihmiset eivät osaa edes väistää kävelytielle jätettyä moottoripyörää, vaan sen kohdatessaan ilmeisesti päättävät lähteä takaisin kotiinsa.

Et oo tainnu tuolla helsingissä vähään aikaan käydä? Valitettavasti nykymaailma vaan toimii just noin.
 
Jouluna oli muutaman päivän pelitauko. Nyt kun pelin käynnistin ja tuli 1.06 pätsi, niin tämä paska kaatuu kokoajan.
Pelaamaan pystyy korkeintaan 3 minuuttia ja kaatuu. Aiemmin peli ei ole kaatunut kertaakaan.
Alustana PC ja Steam. Oisko ideoita, mistä johtuu?

Vastaan itse. Steamin pelitiedostojen tarkastuksessa löytyi 1 virhe ja se ladataan uudelleen.
Saa nähä, auttaako. Näkyy lataavan 7,5 gigaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jouluna oli muutaman päivän pelitauko. Nyt kun pelin käynnistin ja tuli 1.06 pätsi, niin tämä paska kaatuu kokoajan.
Pelaamaan pystyy korkeintaan 3 minuuttia ja kaatuu. Aiemmin peli ei ole kaatunut kertaakaan.
Alustana PC ja Steam. Oisko ideoita, mistä johtuu?

Vastaan itse. Steamin pelitiedostojen tarkastuksessa löytyi 1 virhe ja se ladataan uudelleen.
Saa nähä, auttaako. Näkyy lataavan 7,5 gigaa.

Jos tuo ei auta niin Steamissa minusta pystyy hieman kikkailemalla ns. downgreidaamaan pelin tarvittaessa. Jouduin joskus tuon AC: Odysseylle tehdä kun joku pätsi pilasi koko pelin. Tosin 1.06 korjaa tässä tuon save-tiedoston korruptoimisen niin siinä mielessä olis kyllä parempi pystyä pelaamaan tuota patchia.
 
Mikään ei estä tykkäämästä kummastakin. :facepalm:
(tai, no, pelin toteutus estää tykkäämästä toisesta)

Jos olisivat mainostaneet peliä oblivionin ja skyrimin kaltaisena bugfestinä huvittavan huonolla ai:lla niin mitään ongelmaa ei olisi. Etenkin kun on tottunut edes siihen skyrimin ai tasoon, niin immersio särkyy aika helposti kun kävelevät ihmiset eivät osaa edes väistää kävelytielle jätettyä moottoripyörää, vaan sen kohdatessaan ilmeisesti päättävät lähteä takaisin kotiinsa. Liikenne ja poliisit on sitten oma vitsinsä. Saakohan jostain tollaisen random teleporter implantin itselleenkin asennettua, kun tuntuu olevan jokaisen kaupunkilaisen vakiovaruste?

Saa tietenkin. Sitä kutsutaan fast traveliksi
 
Löin tänään cp tulille ja normisti painoin continuea niin musta ruutu ja musat soi. Pari kertaa koitin uudestaan ja aina sama juttu. Käynnistin koneen uudestaa ja taas vaan mustaa.... Koitin sitten manuaalisti loadata ja eipä hätää, sillä lähti taas käyntiin :vihellys: mystistä.... o_O
 
Jos tuo ei auta niin Steamissa minusta pystyy hieman kikkailemalla ns. downgreidaamaan pelin tarvittaessa. Jouduin joskus tuon AC: Odysseylle tehdä kun joku pätsi pilasi koko pelin. Tosin 1.06 korjaa tässä tuon save-tiedoston korruptoimisen niin siinä mielessä olis kyllä parempi pystyä pelaamaan tuota patchia.

Kyllä se tais tuolla Steamin korjauksella korjautua. Pari tuntia tein sivutehtäviä, eika kaatunut kertaakaan :thumbsup:
 
Saa tietenkin. Sitä kutsutaan fast traveliksi
Mites tämä ”fast travel” implantti hankitaan? Toimisko se että lyön sähköpatukalla varmistetusti kyseisellä ominaisuudella varustetun poliisin tajuttomaksi ja vien ruumiin autolla mukanani vähän vapaamielisemmälle ripperdocille? Ainiin, unohdin että eihän pelissä ole mitään noin interaktiivista.
 
Mielestäni pelimaailma tuntuu aivan yhtä pystyynkuolleelta kuin suurimmassa osassa avoimen maailman pelejä yleensäkin. NPC-hahmojen ja skriptattujen eventtien luominen pelaajan ympärille auttaa elävöittämään pelimaailmaa, mutta jos peli ei onnistu luomaan illuusiota, että pelaajan tekemisillä on minkäänlaista vaikutusta pelimaailmassa, niin kokemus jää mielestäni auttamatta hyvin ontoksi.
Jos esimerkiksi X-sarjassa louhin mineraalia ja joka päätyy lopulta usean vaiheen kautta sota-aluksen yhdeksi osaksi ja näin ollen edesauttamaan vaikka jonkin lajin tuhoutumista. Vaikka pelaaja ei edes tekisi mitään, niin pelimaailman tila muuttuu kuitenkin NPC:n toimesta. Tunne elävästä ja hengittävästä pelimaailmasta on mielestäni aivan toinen kuin avoimen maailman, kuten Cyberpunk 2077, peleissä yleensä.

MUD:ssa ja MMO:ssa muut pelaajat vievät elävän avoimen maailman tunteen ja roolipelaamisen vielä aivan omalle tasolleen. Toivottavasti koneoppimisen ja teknologian kehittymisen kautta pelimaailmat heräävät henkiin ilman ihmispelaajiakin.

Yrityksestä huolimatta en ole pystynyt löytämään Cyberpunk 2077:sta oikein mitään positiivista asiaa, joka saisi minut jatkamaan sen pelaamista. Hyvä kuitenkin nähdä, että peli on monille maistunut.
 
Viimeksi muokattu:
Tympee tuo tekstitys bugi, jäi Silvenhandilla juttu kesken niin nyt aina kun pelin aloittaa niin ruudussa näkyy sama teksti. Korjaantuu hetkeksi jos käyttää tekstityksiä pois päältä, mutta tulee takas heti seuraavassa keskustelussa. :cautious:
 
Eikös joku vinkannut että käyt siellä paikassa missä se juttu jäi kesken.
Tympee tuo tekstitys bugi, jäi Silvenhandilla juttu kesken niin nyt aina kun pelin aloittaa niin ruudussa näkyy sama teksti. Korjaantuu hetkeksi jos käyttää tekstityksiä pois päältä, mutta tulee takas heti seuraavassa keskustelussa. :cautious:
 
Onkohan ihan toivoton i8400 prossulla 16GB muisteilla, ssd:llä ja GTX1070:llä? Jos edes FHD:n pystyisi pelailemaan? Onko ketään noilla tai lähi-spekseillä kokeillut?
 
Tympee tuo tekstitys bugi, jäi Silvenhandilla juttu kesken niin nyt aina kun pelin aloittaa niin ruudussa näkyy sama teksti. Korjaantuu hetkeksi jos käyttää tekstityksiä pois päältä, mutta tulee takas heti seuraavassa keskustelussa. :cautious:
Itsellä joihinkin näihin käyttöliittymän bugeihin on auttanut kun käyttää pika matkustusta johonkin, mikä sen virallinen nimi* olikaan, siniset pallurat kartalla. Ainakin näihin on toiminut joissa vihollisen hp palkki on jäänyt näytön yläosaan tai ukon oma passiivi skillin ilmoitus on jäänyt jumittamaan.

EDIT:* Fast Travel
 
Itsellä joihinkin näihin käyttöliittymän bugeihin on auttanut kun käyttää pika matkustusta johonkin, mikä sen virallinen nimi* olikaan, siniset pallurat kartalla. Ainakin näihin on toiminut joissa vihollisen hp palkki on jäänyt näytön yläosaan tai ukon oma passiivi skillin ilmoitus on jäänyt jumittamaan.

EDIT:* Fast Travel
Tuotakin koitin mutta ei ollut apua, laitoin tekstitykset kokonaan pois.
 
Onkohan ihan toivoton i8400 prossulla 16GB muisteilla, ssd:llä ja GTX1070:llä? Jos edes FHD:n pystyisi pelailemaan? Onko ketään noilla tai lähi-spekseillä kokeillut?

Itse pelaan Xeon 1230v3 prossulla, 16GB 1600Mhz, nvme M.2 levy (emon rajoittama n. 1000MB/s) ja Nvidia 2080 OC versiolla ja FPS pyörii n. 40 - 60 paikkeilla riippuen paikasta (varjot low/medium, RTX pois päältä, muuten high). Omalla kohtaa prossu ja emo on 100%:sti suurimmat heikentävät tekijät. Pelaan 2k resolla, joten eiköhän sinulla 1080p ihan OK suju.
 
Näköjään tässä nämä ampumakilpailut voi skipata ampumalla kaikki ja loottaamalla pääpalkinnon :lol: Tuli vahingossa testattua kun vetivät agrot jostain pomppimisesta.
 
Nyt peli vedetty läpi 100% 70 tuntia meni tähän. Ihan hyviä oli tarinatehtävät ja kunnon sivutehtävät, mutta pakko allekirjoittaa, että tässä pelissä point of no return iskee kyllä aika äkkiä ja kuin puskista. Eli olisin kaivannut hieman enemmän tarinaa, mutta se mitä oli on hyvää.
 
Tämä peli kaipaisi toggle Ray tracing napin. Näyttää pirun hyvältä Ray tracing päältä mutta ammuskelusta ei tule mitään huonolla FPS:llä.
 
Näköjään tässä nämä ampumakilpailut voi skipata ampumalla kaikki ja loottaamalla pääpalkinnon :lol: Tuli vahingossa testattua kun vetivät agrot jostain pomppimisesta.

Meinaatko sitä sivutehtävää siellä katolla? Mähän tein sen kilpailun ja ihan voitin sen aseen mutta jotenkin ilmeisesti loukkasin heitä kun keskusteliin siinä jälkeenpäin ja ainoa oikea reaktio loukkaantumiseen toki on "tapa se" joten pakko oli tappaa kaikki vaikka olin kilpailunkin jo voittanut ..
 
Meinaatko sitä sivutehtävää siellä katolla? Mähän tein sen kilpailun ja ihan voitin sen aseen mutta jotenkin ilmeisesti loukkasin heitä kun keskusteliin siinä jälkeenpäin ja ainoa oikea reaktio loukkaantumiseen toki on "tapa se" joten pakko oli tappaa kaikki vaikka olin kilpailunkin jo voittanut ..

Suoritin itse tuon tehtävän tappaamatta ketään
 
Suoritin itse tuon tehtävän tappaamatta ketään

Joo voihan sen niinkin tehä. Siinä vaan lopussa kun voitat niin joku dialogihomma siinä on missä kaks vaihtoehtoa. Valitsin sen töykeämmän vaihtoehdon -> eivät pitäneet siitä -> Alkoivat ampumaan minua.
 
Pelattiin äsken tätä kaverin kanssa ~2h mun onnettomalla kokoonpanolla (AMD 3700x, Nvidia 2070S, 32GB ram, 2560x1440p reso) eikä huomattu mitään nykimisongelmia vaan aika kiintee ~100fps, näyttikin ihan ok:lta. Missä mokattiin? (no joo saven kun yritti lataa niin peli kaatui heti mutta muuten meni ok).
 
Tulipa pari Arasakan (muutut engramiksi tai lähdet maahan ja kuppaat 6kk päästä, tässä tuli samat video viestit kuin aiemmassakin) lopetusta testattua ja jep jep vittu mitä paskaa. Toivottavasti parempia luvassa. Ja tosiaan se point of no return pamahtaa ruutuun aika yllätyksellä.

Tuotakin koitin mutta ei ollut apua, laitoin tekstitykset kokonaan pois.
Itselle jäi nyt musta laatikko jumittamaan alaosaan ja eipä lähde tämäkään tuolla aiemmin mainitulla tempulla. Nämä pikku bugit syö kyllä pelattavuutta aina vain enemmän.
 
Pelattiin äsken tätä kaverin kanssa ~2h mun onnettomalla kokoonpanolla (AMD 3700x, Nvidia 2070S, 32GB ram, 2560x1440p reso) eikä huomattu mitään nykimisongelmia vaan aika kiintee ~100fps, näyttikin ihan ok:lta. Missä mokattiin? (no joo saven kun yritti lataa niin peli kaatui heti mutta muuten meni ok).
Aika hurjaa touhua jos tuolla kokoonpanolla kiinteen 100fps saat. Omalla koneella 77fps keskiarvo 1440p high.
 
Työkalu joka säätää grafiikka asetuksia jotka on piilotettu normikäyttäjilta alaspäin ja antaa lisää fps.

 
Aika hurjaa touhua jos tuolla kokoonpanolla kiinteen 100fps saat. Omalla koneella 77fps keskiarvo 1440p high.
Digital foundryn suositetuilla asetuksilla (ultra/high) ja samalla kokoonpanolla kuin yllä helposti yli 100 fps. RTX tappaa sitten johonkin 40-50 seudulle.
 
Joo RTX tietty pois päältä, en muista miten muut asetukset mutta tais olla jotku balancedit.
 
Nomad alun autotallissa: 35 -> 53 fps :thumbsup:, i8700k ja GTX 1080, aika kova juttu tämä. Max Boost toiminnolla. Balancedilla nousi 35 -> 42. 1440p ja high asetukset käytössä.
 
Työkalu joka säätää grafiikka asetuksia jotka on piilotettu normikäyttäjilta alaspäin ja antaa lisää fps.


Kommenttien perusteella ainakin disabloi screen space reflections ja lyhentää piirtoetäisyyttä entisestään. Saahan noilla kivat boostit, mutta ei ne ilmaiseksi tule vaan grafiikan kustannuksella. Aika paksua väittää ettei vaikuttaisi pelin ulkonäköön.
 
Viimeksi muokattu:
Redditistä löytyi tämmönen kommentti:
I'm too paranoid to run an exe file from some random Youtuber, so I disassembled the file and figured out how it works. Basically it creates a new "user.ini" in this game folder "\Cyberpunk 2077\engine\config\platform\pc" and fills it with these settings these settings (change the volumetric fog to "True" for balanced mode or keep as is for max boost). To go back to default, delete the file. That's all it does for "optimization." I do not know if it contains any malware or if it does anything else.

Tuossa sen user.ini sisältö:
Koodi:
[Developer/FeatureToggles]

Antialiasing = True
Bloom = True
CharacterLightBlockers = False
CharacterRimEnhancement = False
CharacterSubsurfaceScattering = True
ChromaticAberration = True
ConstrastAdaptiveSharpening = True
ContactShadows = True
DepthOfField = True
DistantFog = False
DistantGI = False
DistantShadows = True
DistantVolFog = False
DynamicDecals = True
FilmGrain = True
GlobalIllumination = True
Hair = True
ImageBasedFlares = True
LocalShadows = True
MotionBlur = False
RainMap = True
RuntimeTangentUpdate = False
ScreenSpaceHeatHaze = False
ScreenSpacePlanarReflection = False
ScreenSpaceRain = False
ScreenSpaceReflection = False
ScreenSpaceUnderwater = False
SSAO = True
VolumetricClouds = False
VolumetricFog = False
Weather = True

[Rendering/AsyncCompute]

BuildDepthChain = False
DynamicTexture = False
Enable = False
FlattenNormals = False
LutGeneration = False
RaytraceASBuild = False
SSAO = False

[Rendering/FrostedGlass]

GlassUseMipChain = True

[Rendering]

RainMapProxySorting = True
UseExperimentalVolFog = False
UseSkinningLOD = True

[Rendering/Shadows]

CascadeFitToWorstCase = True
CascadeUseBackfacesAsCullingPlanes = True
 
Kommenttien perusteella ainakin disabloi screen space reflections ja lyhentää piirtoetäisyyttä entisestään. Saahan noilla kivat boostit, mutta ei ne ilmaiseksi tule vaan grafiikan kustannuksella. Aika paksua väittää ettei vaikuttaisi pelin ulkonäköön.

Minä olen itseasiassa poistanut SSR:n pois käytöstä 50h pelaamisen kälkeen, kun kävi ärsyttämään hirveä noise/grain mitä SSR aiheuttaa. Tyyliin joku puupöytä sisätiloissa näyttää ihan joltain metalliselta pinnalta jonka pinta elää/heijastelee koko ajan. Kun SSR laittaa off tai Psycho nii puupöytä näyttää puulta eikä näy noisea/grainia.

Ainoastaan Psycho asetuksella noise/grain lakkaa häiritsemästä. Tai sitten RT reflections päälle.
 
Tuossa sen user.ini sisältö:

Kuinkakohan moni näistä, jos yksikään, auttaa prossun kanssa? Harvemmalla tässä taitaa tosiaan se näyttis olla pullonkaulana, kun asetuksilla saa kuitenkin vaikutettua, mutta prossu pistää vastaan vaikka on crowd density lowlla.

Ja ainakin osa noista asetuksista näyttää olevan tyhmästi, kun joitain ns. turhia ja potentiaalisesti semi-raskaita asetuksia vielä päällä.
 
Kuinkakohan moni näistä, jos yksikään, auttaa prossun kanssa? Harvemmalla tässä taitaa tosiaan se näyttis olla pullonkaulana, kun asetuksilla saa kuitenkin vaikutettua, mutta prossu pistää vastaan vaikka on crowd density lowlla.

Ja ainakin osa noista asetuksista näyttää olevan tyhmästi, kun joitain ns. turhia ja potentiaalisesti semi-raskaita asetuksia vielä päällä.
Ei taida prossun kanssa auttaa kuin juurikin tuo crowd density..? Ja jos se on jo minimissä, niin sitten varmaan kannattaa ruveta katselemaan päivitystä.
 
Muutama tunti testailua takana, kokoonpanona AMD 3700x, Nvidia 2070S, 16GB ram, 2560x1440p reso. High/ultra asetuksilla + DLSS Balanced FPS pyörii noin 70-90 nurkilla. Digtal Foundry asetuksilla pääsee sitten noin 10fps korkeammalle tuosta. Ray Tracingin kanssa, vaikka laittaisi ainoastaan lightning päälle, laskee FPS tasolle 45-60 riippuen pelitilanteesta. 40-50 fps:llä peli alkaa olla aika tahmean näköinen, RT ei ole wörtti IMO.
 
Tahkottu on 140+ tuntia ja pakko sanoa että menee ihan parhaiden pelikokemusten paikkeille. Witcher 3:n jälkeen odottelin peliä aika innolla ja cyberpunk-maailmaa mageampaa juttua tuskin olisi voinut toivoakaan. Koitin pysyä erossa hypettelyistä sun muista somehihkumisista ja päättää ihan itse miltä peli tullessaan maistuu (PC:llä). Ja komeastihan se maistui. Muualle kurkatessa sitä on vähän ihmeissään sitä aikuinen seuraa millaista kitinämyrskyä pelijulkaisut näyttää nostattelevan ja kuinka herkkiä kukkasia nykypelaajat ovat. Jep, jotain ongelmaa kyllä löytyy, mutta pääosin kitinä näyttää liittyvän enemmän siihen, että näyttävästä somerääkymisestä irtoaa paremmin näkyvyyttä sekä kieroa mielihyvää. Eniten ääntä lähtenee codiv-huuruisen sekavalta muksuosastolta, jolle uhriutuva nillittäminen kaikesta on moderni normi ja osoitus kuulumisesta porukkaan. Jos olisin tehnyt päätökseni sekavan rääkymiskonsertin johdolla, olisin menettänyt oikein hienoja elämyksiä. Tämän nojalla annankin itselleni sekä kaikille muille vinkin aina miettiä ylimääräisen hetken mistä kana oikeasti mahtaa pissiä, kun seuraatte hysteerisesti itkevien, huomionkipeiden ihmisten edesottamuksia ja olette juuri melkein päättämässä että onpa aikuismaisia, hyvin edistyneitä ihmisiä kiljumassa - kopionpa heidän näkemyksestä 1:1 omaani mieleeni ja asetun fiksuna jonon perään määkimään.

Itselle on ihan yhdentekevä jokin silmänräpäyksen näkyvä grafiikkabugi (itse pidin niitä hauskoina erikoisuuksina, anteeksi) tai oman pelaamisen näkökulmasta täysin toissijainen asia, mutta ehkä joku sitten saa kiksinsä siitä, että seurailee jonkin NPC:n kävelyreittejä, mittailee kuumeisesti suorituskykytilastoja tai tekee muistiinpanoja poliisipartioiden liikkumistavoista. Peli kaatui 140+ tunnin aikana ehkä 5-10 kertaa, en rekisteröinut kummoisena kun on autosavea aika hyvään tahtiin ja itsekin tallentelin tasaisesti, kun kumminkin pelasin puolet hard-tasolla ja vaihdoin very hardiin, kun pahisten vastus ei oikein tuntunut vielä miltään vastukselta. Suoraan sanoen very very hard-taso olisi tarpeen, kun mitään järkyttävää taktiikka-, spec- tai kampeoptimointia en missään tarvinnut kahta vaikeinta nyrkkitappelua lukuunottamatta. Kenties kyttien teleporttaus on tavallaan häiritsevää, toisaalta taas ihan sama. Itse pelissäkin teleportataan taikakoppien avulla, joten ehkä kytillä on taikakuutiot taskussa, jos siitä se pää hajoaa.

Itse en kumminkaan ostanut puolalaisten Cyberpunkia pelatakseni amerikkalaista idioottien GTA:ta. Itse näenkin juuri GTA:sta kopioidut typeryydet pelin suurimmiksi häiriötekijöiksi. Autojen ostelu ja niiden oikein erityinen mainostelu on varmaan vaikuttavaa nuorille amismuksuille tai räppärihoppareille, mutta tuskin kuuluu cyberpunk-universumin pääteeseihin (no joo kaupallisuus ja mageilu kuuluu, mutta harmillisesti peli tuntuu hetkittäin olevan vähän identiteetitön). Yhtä koomista konsolijonnehuumoria oli LEGENDAARISET tiskirätit parempina panssareina kuin tavisluotiliivit ja MEGAEEPPINEN PUUKKO tekeekin sitten ydinpommin verran vahinkoa. Pakkohan se sitten oli juosta pelin loppuhuipennustehtävä ilman housuja, katana kädessä ja EEPPISET RINTSIKAT päällä. Noh, nämä voi ohittaa, sillä eri ajoneuvot on sinänsä kyllä hauskoja ja jätin suuremman kamoilla leikkimisen taka-alalle. Tavaraa heitetään pelissä syliin aika ahkeraan tahtiin - joka tehtävässä irtoaa joku eeppinen rätti tai jopa legendaarinen ruuvimeisseli (ainakin hard/very hard-tasoilla). Räimintämekaniikat pelissä oli mielestäni loistavia, enkä muista nauttineeni aiemmin koko aselajitarjonnasta missään toisessa pelissä samalla tavalla. Huomasin vaihtavani suosikkejani gorilla-nyrkeistä mega-silpovaan katanaan, sitten järisyttävään tarkkuuskivääriin, norsun tiputtavaan pistooliin, railakkaaseen rynkkyyn ja ilahduttaviin kranaatteihin. Tarina oli mielestäni tuttua CDPR-tasoa - vertaisia on harvassa. En tiedä tosin miten vertautuu siihen mitä Witcher3 oli 3 viikkoa julkaisun jälkeen, koska ensikokemukset on sen kaikista lisäosista ja loppuunhiotusta pelistä yhtenä eeppisenä pläjäyksenä. Witcher3-kokemuksesta oppineena onneksi keksin aloittaa pelin heti naksun vaikeammalta tasolta vaihtaen puolivälissä vielä asteen haastavampaan, jotten yhtäkkiä huomaisi että pelaaminen on oikeasti ollut 20h lähinnä kuin mummon kutomista - heinän kaatumisen katselua.
 
Onkohan ihan toivoton i8400 prossulla 16GB muisteilla, ssd:llä ja GTX1070:llä? Jos edes FHD:n pystyisi pelailemaan? Onko ketään noilla tai lähi-spekseillä kokeillut?
Itel i5 8600k, 1070ti molemmat kellotettuna, 16gb muistia ja SSD:llä. Asetukset mediumilla suurin osa, pari lowia ja pari high asetuksilla ja resolution scaling 90 kun normaalisti on 100. Oon pelissä lukinnu max fps 70:een ja pysyy siinä kivasti. Omaan silmään ihan kivan näkönenki ja pyöriny nätisti näillä asetuksilla.
 
Täällä mennään Intel i7-6700 @ 3.4GHz ja gtx 1070. 2560x1440 reso ja low asetus päällä. Melkein 30h pelattu ja ei yhtään kaatumista. Yhden kerran tikapuissa hahmo jäi jumiin. Paljon on tullut tehtyä noita sivutehtäviä joissa eri lähestymistapoja riittää. Tämä Cyberpunkin "esineiden internet" on toteutettu hienosti ja hahmon kehittäminen on huippuluokan toteutus. Tarina on myös monipuolinen ja dialogi on myös huipputasoa. Nyt pelattu ehkä noin 20%.
Monta vuotta tätä on jo tullut odotettua ja itse ainakin olen nauttinut tämän tarjoamasta viihdearvosta. Soveltuu erittäin hyvin aikuisempaan makuun ja sunnuntaipelailuun kun siihen varaa aikaa.
Räiskintäpuoli on toteutettu myös asiallisesti ja arsenaalia kyllä riittää jokaiselle.
Toiset etsivät vain bugeja ja valittamisen aiheita. Kaikkia ei voi miellyttää mutta on tämä kyllä mestariteos. Vihdoin jotain erilaista.
edit: Unohdin vielä mainita pelin monipuolisen soundtrackin:thumbsup:

Omalla koneella ei saa pelistä todellakaan kaikkea irti, ainoastaan murto-osan. Uusi rtx3080 kortti jo tuloillaan ja vielä uutta amd prossua seuraksi. 4k-näyttö tuli jo hommattua tätä varten. Keväällä julkaisun yhteydessä piti kaikki rauta päivittää uusiksi mutta ehkä parempi näin niin "rahaa säästyi"-
Mike Pondsmithin haastattelu jäi jo 2013 pyörimään alitajuntaan ja odotus kyllä kannatti.

Cyberpunk 2077 - Mike Pondsmith about Cyberpunk World

 
Viimeksi muokattu:
Näköjään uusi bugi löytyi, yritin etsiä jotain googlella, mutta en löytänyt vielä mitään.
Kokeillu craftingia enemmän ja huomasin, että tietyllä tapaa saa craftattua "perus" itemin ja "max stat" itemin.
Menee craft menuun ja otat esim jonkun katanan, se näyttää vaikka 500dps, sulje crafting menu, ota auki uudestaan ja nopeasti switchailet parin eri katanan/aseen väliä, yhtäkki tämä kyseinen katana voikin olla 900dps kun craftaat, ja kokeilin craftata molemmat ja tosiaankin se toinen itemi on tuo yli 900dps ja tekee huomattavasti enemmän dmg. ihme bugi, äsken huomasin.
Muutenkin tuo crafting/upgrade ihmetyttää vieläkin miten nuo käytännössä toimii, esim upgradet itemin niin sen statit on perseestä, mutta jos craftaat sen, saat "uuden itemin" ja sen dps onkin tuplat ja tämä lisäksi halvemmalla.

Huomannut myös että tietyntyyppistä muistivuotoa taitaa olla, peli kannattaa sammuttaa ja käynnistää uudelleen silloin tällöin.
 
Ei oo se craftin homma bugi. Se arpoo niitä ominaisuuksia siihen. Kannattaa muutaman kerran kokeilla mikä niistä on isoin lukema ja sillä sitten tehsä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 585
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom