Cyberpunk 2077

Toki koska Cyberpunk on avoimessa maailmassa, niin kaikki tuntuu odottavan sitä GTA maista maailmaa, miksei tätä odotettu esimerkiksi avoimen maailman spider-man pelistä jne?

Käytettiinkö Spider-Maninkin markkinoinnissa siis hehkutuksia CDPR:n tapaan että kuinka siinä tulee tuhansilla NPC:llä olemaan kattavat päivä- ja yörutiinit, jotka luovat uskottavimman avoimen maailman kaupungin mitä koskaan missään pelissä tähän mennessä? En siis tiedä koska en kyseisen pelin julkaisua seurannut.
 
Itte huomasin että uus pätsi toi muisti bugin, näytti vievän 28gb heti kun pääsee peliin, kun pelin sammuttaa, niin peli jää päälle taustalle,
 
Meneekö muilla osa kylteistä ja mainoksista tällaiseksi tuhruksi? Jossain kauempana olevissa mainoskylteissä huomaa näitä satunnaisesti (ei haittaa), mutta nuo opasteet on aika useinkin suttua. Tarkoitus oli pelailla ilman minimappia, mutta tämä kyllä vähän tympii. 4K:lla ja ultralla mennään, mutta asetusten säätämiselläkään ei tuntunut olevan vaikutusta (esim. ilman DLSS:ää sama vika).

CP77.jpg
Onkohan näissä väliä, millaisella levyllä peli on asennettuna? Mekaaninen kovalevy varmaan jo liian hidas tälle pelille, mutta mietin eroja esim. SATA ja NVME SSD-levyjen kohdalla. Aika paljon tuntuu netissä olevan valitusta, että tekstuurit ei ehdi latautua. Itsellä peli asennettuna NVME-SSD:lle, jonka lukunopeus on 2450MB/s ja ikinä ei ole kovaakaan ajaessa käynyt noin, eikä muutenkaan ongelmia tekstuureiden kanssa. Kai tuo pelit samat tekstuurit lataa, oli kyseessä sitten 4K tai 1080p resoluutio.
 
Onkohan näissä väliä, millaisella levyllä peli on asennettuna? Mekaaninen kovalevy varmaan jo liian hidas tälle pelille, mutta mietin eroja esim. SATA ja NVME SSD-levyjen kohdalla. Aika paljon tuntuu netissä olevan valitusta, että tekstuurit ei ehdi latautua. Itsellä peli asennettuna NVME-SSD:lle, jonka lukunopeus on 2450MB/s ja ikinä ei ole kovaakaan ajaessa käynyt noin. Kai tuo pelit samat tekstuurit lataa, oli kyseessä sitten 4K tai 1080p resoluutio?
Samsungin 860 Evolla pop-in on aika karseeta välillä.
 
Samsungin 860 Evolla pop-in on aika karseeta välillä.
Tuosta olisi kyllä mielenkiintoista tehdä vertailua NVME ja SATA-levyllä. Cyberpunk taitaa olla ensimmäinen peli, joka oikeasti kaipailee NVME-levyä, vaikka Direct Gamingit ym. on vasta tulossa. Tallennuksien latausajat itsellä myös NVME-levyllä yllättävän nopeita ja ei ehdi paljoa sormia pyöritellä, kun peli jo käynnistyy. Last Gen -konsoleilla latausaika taas huitelee lähellä 2 minuuttia.
 
Onkohan näissä väliä, millaisella levyllä peli on asennettuna? Mekaaninen kovalevy varmaan jo liian hidas tälle pelille, mutta mietin eroja esim. SATA ja NVME SSD-levyjen kohdalla. Aika paljon tuntuu netissä olevan valitusta, että tekstuurit ei ehdi latautua. Itsellä peli asennettuna NVME-SSD:lle, jonka lukunopeus on 2450MB/s ja ikinä ei ole kovaakaan ajaessa käynyt noin, eikä muutenkaan ongelmia tekstuureiden kanssa. Kai tuo pelit samat tekstuurit lataa, oli kyseessä sitten 4K tai 1080p resoluutio.

No perkules. Tämä on asennettuna SATA SSD:lle, mutta voisihan tuon kokeilla asentaa NVME-levyllekin ihan tieteen nimissä. Latausajat on näinkin ihan olemattomat ja pelin käynnistymiseen ja tallennuksen lataamiseen menee ehkä 30s kaikkineen.

e. Siirsin nopeammalle levylle, mutta ei ollut vaikutusta noihin tekstuureihin. Tulipahan nyt ainakin testattua ja latausajat lyheni tietty vähän entisestään. Eiköhän nuokin korjailla jotenkin sitten aikanaan päivityksissä.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ainakin on NVME levyllä jo peli ja silti joskus ei lataa noita opasteita. Eli ei mielestäni ole levystä kiinni.
 
Cyperpunk keskittyy juuri siihen mihin pelaaja haluaa sen keskittyvän, eli pelaajalla on täysi vapaus. Spiderman on marvelin lisenssipeli jota sitoo tietyt rajoitteet, joten siinä ei ole edes järkeä tehdä kaupungista sen enempää kuin kulissi. Se että Cyperpunkkia verrataan muihin vapaan maailman peleihin on mielestäni täysin oikeutettua.
Jep. Kyllä se niin on, että peliä markkinoitiin avoimen maailman pelinä höystettynä "Your Cyberpunk, your rules" -kommenteilla. "If you talk the talk..." Hypeä ilmiselvästi rakennettiin sitä koskien, että ihmiset saavat kokea olevansa elävässä kaupungissa, joka mahdollistaa paljon aktiviteettia. Immersiossa tuo vaikuttaisi häviävän myös esim. Skyrimille, jossa pelin pääfunktio ei myöskään ole "copsien ammuskelu".

Kaikkiaan oon saanut käsityksen, että moni tykkää tästä pelistä, ja että kyseessä on monelta osin varsin tykättävä peli. On kuitenkin aika selkeää, että firma onnistui rakentamaan ennennäkemättömän hypen pelin ympärille, ja että peli ei sisällöllisesti pystynyt edes välttävästi täyttämään hypen muodostamia odotuksia. Valtavat pettymykset ja backlash (muistakin syistä kuin bugeista) ovat täysin oikeutettuja tätä koskien. On toki totta, että firmalla ei varsinaisesti ole velvollisuutta sanoa "oottakaas, ei tää nyt niiin avoin maailma tuu oleen", mutta silloin on myös turha ihmetellä kun osake laskee ja refundatut kappaleet täyttää alehyllyt.
 
Eihän tässä kaiketi pääse kuin kahden kanssa .. Mieshahmolla on eri hlöt ja naishahmolla eri. Itse alotin female V:llä niin enpä sit päässy Panamin kanssa ... 0/10 paska peli
Joo voi harmi kun Panam ja kaikki hahmot ei ole vakiona biseksuaaleja :rolleyes:

On tuo Panam mulle ainakin melkoinen pettymys, vaikken alunperin sitä lähtenytkään jahtaamaan. Judyn takia mennään naisena, ja se vaan pitää saada, mutta kesken pelin törmäsin tälläseen Panamiin, ja ois sekun pitäny saada.
 
No perkules. Tämä on asennettuna SATA SSD:lle, mutta voisihan tuon kokeilla asentaa NVME-levyllekin ihan tieteen nimissä. Latausajat on näinkin ihan olemattomat ja pelin käynnistymiseen ja tallennuksen lataamiseen menee ehkä 30s kaikkineen.

e. Siirsin nopeammalle levylle, mutta ei ollut vaikutusta noihin tekstuureihin. Tulipahan nyt ainakin testattua ja latausajat lyheni tietty vähän entisestään. Eiköhän nuokin korjailla jotenkin sitten aikanaan päivityksissä.

Itselläni on PCIE4 SSD:llä peli ja tuota tekstuurien tuhruisuutta esiintyy.
 
Itselläni on PCIE4 SSD:llä peli ja tuota tekstuurien tuhruisuutta esiintyy.
Ei ole mitään väliä, vaikka olisi 10 GB/s kykenevä RAID 0 pakka NVMe SSD:tä Psycho/Ultra kuvanlaatuasetuksilla RTX 3090:llä. Huonoja mainostekstuureita on valitettavasti päästetty läpi, jotka kyllä paistaa ajoittain ikävästi läpi. Peli myös latautuu tuollaisella setillä ainoastaan todella nopeasti suoraan main menusta käynnistettäessä (n. 3 sek.), muuten tallennuksen lataaminen on jostain syystä todella hidasta suhteessa tuohon (n. 10 sek.).
 
Täh? Mielipiteestähän nimenomaan tulee argumentti, kun sen perustelee. Ehkä tosiaan sitten on parempi jättää vastaamatta, jos ei ole mitään järkevää sanottavaa tai ei pysty perustelemaan mielipiteitään. Mutta tuohan kyllä selittää miksei tästä keskustelusta tule mitään kovin hedelmällistä - heittelet vaan jotain täkyjä ja trolleja ja sitten kun kysytään sitä omaa mielipidettä, niin menee vain käsien heilutteluksi.

Tämä nyt menee vaan kummalliseksi vänkäämiseksi, niin taidan jättää jatkossa trollin ruokkimatta. Sori muille - nämä off-topicit saa mun puolesta poistaa, niin pysytään taas aiheessa.

Lupaan että tämä on viimeinen viestini tästä täysin rönsyilevästä asiasta joka koskee niinkin turhaa aihetta, eli minua eikä aiheen videopeliä:


Tiedän että esim googlella saa juuri sellaisen hakutuloksen kuin itse haluaa, mutta tämä ei ole kyllä sellainen: Mielipide ei ole argumentti, enkä ikinä kritisoisi jonkun ilmaisemaa mielipidettä suoraan koska se on jokaisella omansa, eikä palvele ollenkaan alkuperäistä aihetta/keskustelua siten että se koskisi jokaista sen käyttäjää(vaikka peliä kuten nyt) esimerkiksi täällä jollain tasolla. Mielipide on jotain mitä henkilö itse kokee, argumentti on asia joka koskee kaikkia ja heillä saa olla siitä argumentista sellainen mielipide kuin itse haluavat ja en voi, enkä halua, siihen vaikuttaa. Pelissä on vaikka bugi, kerron siitä, en pidä siitä viestistäni päätellen, mutta se on lukijan vastuulla lukea se argumentti ja päättää itse mitä mieltä siitä on, vaikka minun mielipide osana argumenttia olisi millaisella sävyllä kirjoitettu. Näillä kahdella asialla on täysi ero.

Tietysti eri asia keskustella mielipiteestäni erikseen, argumentin pysyessä samana, mutta onko sillä loppuviimein mitään merkistystä kuluttaa kummankaan resursseja jotta muuttuisiko mielipiteemme vänkäämällä toisen eduksi, mielestäni ei, eiköhän jokainen ole kykeneväinen moiseen itse. Ainakin haluaisin näin kuvitella, varsinkaan kun ei ole elämää muuttavista asioista kyse, kuten vaikka tässä tapauksessa videopeleistä. Eri asia jos koitetaan triggeröidä keskustelijaa, kuten nyt minulle keskustellessa muutaman keskustelijan toimesta, koska sävyni keskustelussa on teidän mielipiteestä johtuen aiheeseen väärä. Sellaiseen tarttuminen vasta ajanhukkaa onkin ja kadun sitä parhaillaankin joka sekunti kun näin tein.

Trolli heitto oli todella ala-arvoinen: Lähtökohtaisesti olisi jo typerää trollailla tunnuksella jonka pelkistä tämän keskustelupalstan viesteistäni löytyy mittava määrä yksityistietojani, koska ei minun tarvitse piiloutua kirjoittaessani minkään foliomuurin taakse ja melkein kymmenkunta käyttäjistä on parhaimpia ystäviäni, sekä useampi hyvä tuttava. Jos ei itse ymmärrä toista, se ei tarkoita automaattisesti sitä että toinen yrittäisi tehdä jotain muuta kuin vain käyttää keskustelupalstaa normaalisti omana itsenään.

Mielummin jätän jatkossa minua koskevat asiat vastaamatta kun se tuntuu menevän lopulta siihen että niiden aloittajatkin niin haluavat.
 
Viimeksi muokattu:
Kun katsoo tämmöisiä videoita ja itse pelaa peliä ja edes hetkeksi pysähtyy arvioimaan kriittisesti tuota pelimaailmaa niin onhan se aika karua katsottavaa. Jos avoin maailma tehdään näin paskasti niin kannattaako sitä silloin tehdä ollenkaan, ketä tuo hauras kulissi palvelee. Deus Ex tyylinen lineaarisempi maailma ois voinut toimia huomattavasti paremmin tässä tapauksessa.


Noloa. Tuo AI:n typeryys tai puute kokonaisuudessaan on kyllä se isoin ärsytys, mikä itsellä tämän pelin kanssa on. Maailma tuntuu kuolleelta ja tyhjältä, vaikka siellä muutama npc kävelee.
 
Noloa. Tuo AI:n typeryys tai puute kokonaisuudessaan on kyllä se isoin ärsytys, mikä itsellä tämän pelin kanssa on. Maailma tuntuu kuolleelta ja tyhjältä, vaikka siellä muutama npc kävelee.
Entäs jos sitten verrataan sitten vaikka juonellisia questia ja miten ne pelataan
 
Mikäs tossa GTA oli sitten niin paljon parempaa ?
Ihmiset vetäny mielessään överiksi mitä odottaa peliltä. Tavallista bugisempihan tämä on, mutta juuri muuta moitittavaa ei ole. Ainoat risut CDPR'lle, että hehkuttivat poliisien AI'ta ja että poliiseja voisi jopa lahjoa pakenemisen sijaan. Poliisit tässä pelissä aivan keskeneräinen ominaisuus, spawnaavat vaikka huoneeseen sisälle ja yhden korttelin siirtyminen riittää hukkaamaan ne.
 
Ihmiset vetäny mielessään överiksi mitä odottaa peliltä. Tavallista bugisempihan tämä on, mutta juuri muuta moitittavaa ei ole. Ainoat risut CDPR'lle, että hehkuttivat poliisien AI'ta ja että poliiseja voisi jopa lahjoa pakenemisen sijaan. Poliisit tässä pelissä aivan keskeneräinen ominaisuus, spawnaavat vaikka huoneeseen sisälle ja yhden korttelin siirtyminen riittää hukkaamaan ne.
Ymmärtäisin valituksen jos ihmisten päälle ajaminen olisi pelin joku idea mutta kun ne ihmiset on sielä vain kulissina niin en ymmärrä sitä valitusta
 
Nyt olen jonkun aikaa pitänyt Cinematic RTX päällä
Mielestäni parempi kuin valittavissa oleva Ultra. On kuitenkin hiukan raskaampi kuin Ultra. Joillakin tämä tila on aiheuttanut bugeja, itsellä niitä ei ole tullut lisää verrattuna tuohon perus. Voi olla että tämä tila on disabloituna kun vrammia välillä syönyt 12gb. Ultralla on ollut jotain 7gb-8gb. Ehkä juuri tämä jollain korteilla aiheuttaa ongelmia. Mikäli on 3090, niin kannattaa heittää päälle.
 
CDPR näyttää mistä kaikesta jää paitsi jos on vain 10gb vramia. Eikö se ole just 3080 varten karsittu perus asetus että ihmiset ei laita max ja valita että stutteroi.
 
Spoilereita välttäen en jaksa kauheesti ketjua kahlata joten tiukka kysymys: Onko tätä vielä järkeä hommata PC:lle vai kannattaako odotella jotain isompaa patchia?
 
Spoilereita välttäen en jaksa kauheesti ketjua kahlata joten tiukka kysymys: Onko tätä vielä järkeä hommata PC:lle vai kannattaako odotella jotain isompaa patchia?
Jos saat edullisesti (vpn, avainkauppa, tms) niin miksei jo valmiiksi, monet ovat kyllä tykänneet täysin nykykunnossaankin, mutta mielipide tuntuu olevan melko mustavalkoinen valitettavasti. Toki täyteen hintaan valitsemastaan launcherista ostettuna saa kyllä onneksi refundattuakin jos ei miellytäkkään.

Itse ehkä odottaisin riskien minimoimiseksi, ostamisen arvoinen kyllä mutta ongelmia/puutteita on myös varsinkin tällä hetkellä mittaviakin määriä (hieman tuuria, hieman ihmisen herkkyyttä niihin, hieman pelin beta-julkaisutasoa launchiksi).

Onko koneesi rauta tehokasta ja/tai oletko tottunut hyvään suorituskykyyn nykyisellä raudallasi? Se on mielestäni varsinkin pelin nykykunnossaan melko painava asia.
 
Viimeksi muokattu:
Ryzen 3700X + RTX 3070 ja 3440x1440 olisi tarkoitus pelata.
Jep, tälleen ulkomuistista tarkistamatta yli 60fps keskimäärin 3700X:llä melko mahdoton saavutus (joku korjatkoon mutta muistelen juuri täältä keskustelua tuon prosessorin osalta), mutta kuvanlaadun saat kyllä todella hienoksi! (huom, en puutu nyt DLSS ym suorituskykyä helpottaviin asioihin, puhun suorasta koneen antamasta suorituskyvystä ilman apuja)
 
Viimeksi muokattu:
Spoilereita välttäen en jaksa kauheesti ketjua kahlata joten tiukka kysymys: Onko tätä vielä järkeä hommata PC:lle vai kannattaako odotella jotain isompaa patchia?
PC:llä on pelattavassa kunnossa. Animaatiobugeja yms tulee vastaan. Pari kertaa olen joutunut lataamaan saven tehtävän jumittumisen vuoksi. Miten herkkä tällaiselle on sitten ratkaisee.
 
Jep, tälleen ulkomuistista tarkistamatta yli 60fps keskimäärin 3700X:llä mahdoton saavutus, mutta kuvanlaadun saat kyllä todella hienoksi!

Ai tässä on joku prosessori pullonkaula? Onko kyseessä piirre, jonka kanssa on vaan elettävä vai olisko tuo niitä patchilla korjaantuvia? On tässä onneksi muutakin pelailtavaa niin ei ole sellainen hätä.
 
Ai tässä on joku prosessori pullonkaula? Onko kyseessä piirre, jonka kanssa on vaan elettävä vai olisko tuo niitä patchilla korjaantuvia? On tässä onneksi muutakin pelailtavaa niin ei ole sellainen hätä.

Kyllä.

Eli molempia. AMD säikeistysjupakkaa jota on korjailtu toiseksi uusimmassa 1.05 patchissa (ei täysin, sinnepäin), huonoa optimointia, jne. Uskon kyllä asian parantuvan tulevaisuudessa päivitysten myötä. Pidetään ainakin peukkuja.


Sampsa on testiä asian tiimoilta tehnyt, josta voi ainakin pikaiset ennakko-odotukset lukea mitä olisi odotettavissa!

edit:

Tuossa vielä @HikinenM kirjoittamasta viestistä lainattu kuva, muutaman sivun takaa tästä keskustelusta.


Muilta varmasti tarkempaa täsmäinfoa, mutta jotain mistä lähteä liikenteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Selvensi paljon. Kyllä mulla taitaa Valhallassa vierähtää sen aikaa, että tuohon korjauksia saadaan. Ei viitsi alkaa turhan päiten kamppailemaan jos parempaa on luvassa ;)
 
Ryzen 3700X + RTX 3070 ja 3440x1440 olisi tarkoitus pelata.
Ihan hyvin täällä pyörii samalla resolla välillä jopa ~70 fps asti kun prossuna on 2600 ja näyttiksenä GTX 1080 Ti. Valittuja asetuksia toki karsittu ja ajoittain dippailee hetkeksi 45 fps tienoille. 1.05 patchi tuntui tuovan hieman lisää suorituskykyä, useimmiten peli pyörii siellä noin 60 fps pinnassa (missä aiemmin ~50).

3440x1440 resohan on raskaudeltaan aika keskivaiheilla 1440p ja 4K välillä. Eli näitä graafeja on parempi katsella kuin jotain 1080p testejä, joissa prosessorin pullonkaula voi tullakin eteen.

1608881987025.png

1608882013746.png

Varmasti 3700X siis riittää 60 fps pelailuun, eikä muodostu oikein minkäänlaiseksi pullonkaulauksi tuolla resoluutiolla. Mikäli ei ole mahdoton kiire päästä pelailemaan, niin odottaisin kyllä silti ainakin muutaman kuukauden patcheja ennen pelin ostamista. :)
 
Ihan hyvin täällä pyörii samalla resolla välillä jopa ~70 fps asti kun prossuna on 2600 ja näyttiksenä GTX 1080 Ti. Valittuja asetuksia toki karsittu ja ajoittain dippailee hetkeksi 45 fps tienoille. 1.05 patchi tuntui tuovan hieman lisää suorituskykyä, useimmiten peli pyörii siellä noin 60 fps pinnassa (missä aiemmin ~50).

3440x1440 resohan on raskaudeltaan aika keskivaiheilla 1440p ja 4K välillä. Eli näitä graafeja on parempi katsella kuin jotain 1080p testejä, joissa prosessorin pullonkaula voi tullakin eteen.

1608881987025.png

1608882013746.png

Varmasti 3700X siis riittää 60 fps pelailuun, eikä muodostu oikein minkäänlaiseksi pullonkaulauksi tuolla resoluutiolla. Mikäli ei ole mahdoton kiire päästä pelailemaan, niin odottaisin kyllä silti ainakin muutaman kuukauden patcheja ennen pelin ostamista. :)

Kiitos nopeasta korjauksesta/lisäyksestä.

Sen verran lisään ihan offtopiccina mutta aihetta kuitenkin liipaten: tuntuu olevan myös huomattaviakin suorituskykyeroja (varsinkin tuon säikeistysjupakan kaverina), että onko prosessori jatkuvilla allcore kellotaajuuksilla vai mennäänkö olosuhteiden tarjoamien boostien mukaan per ydin. Ne itse boostien saavuttamiset ei itsessään niinkään, mutta tämä kaikki yhdessä hieman sotkee parempaakin vertailua pätsätyn+hex-editoidun+alkuperäisen version+eri combojen kanssa. Tämä siis ihan silkkaa reddit + täällä tapahtuneen keskustelun poimintana, sekä mitä olen itse mielenkiinnosta omalla 3900X kokeillut:
Your results may vary.

Omalla kohdalla korkeat allcore kellotaajuudet toimivat pelin kanssa paremmin, mitä vapaiden boostien, ainakin tähän asti kokeiltuna. Vissiin tuon CCD välin kommunikointi ja niiden välillä pomppiminen tuntuu olevan tällä hetkellä suurempikin ongelma tämän säikeistymisoptimoinnin seurauksena/kaverina, jota taas korkea allcore clock helpottaa suorituskyvyn noususta päätellen. En perusta väitettäni mihinkään muuhun kuin omaan kokeiluuni. Ero ei ole ollut muissa peleissä noinkin huomattava.

Tämä tottakai vain useamman kuin yhden CCD AMD suorittimia koskeva mietintä.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos nopeasta korjauksesta/lisäyksestä.

Sen verran lisään ihan offtopiccina mutta aihetta kuitenkin liipaten: tuntuu olevan myös huomattaviakin suorituskykyeroja (varsinkin tuon säikeistysjupakan kaverina), että onko prosessori jatkuvilla allcore kellotaajuuksilla vai mennäänkö olosuhteiden tarjoamien boostien mukaan per ydin. Ne itse boostien saavuttamiset ei itsessään niinkään, mutta tämä kaikki yhdessä hieman sotkee parempaakin vertailua pätsätyn+hex-editoidun+alkuperäisen version+eri combojen kanssa. Tämä siis ihan silkkaa reddit + täällä tapahtuneen keskustelun poimintana, sekä mitä olen itse mielenkiinnosta omalla 3900X kokeillut:
Your results may vary.

Omalla kohdalla korkeat allcore kellotaajuudet toimivat pelin kanssa paremmin, mitä vapaiden boostien, ainakin tähän asti kokeiltuna. Vissiin tuon CCD välin kommunikointi ja niiden välillä pomppiminen tuntuu olevan tällä hetkellä suurempikin ongelma tämän säikeistymisoptimoinnin seurauksena, jota taas korkea allcore clock helpottaa suorituskyvyn noususta päätellen. En perusta väitettäni mihinkään muuhun kuin omaan kokeiluuni.
Tosiaan oma 2600 on myös kellotettu allcore 4,15Ghz, mikä voi tuoda hieman lisää tehoja. Hiemanhan tämä tuntuu pullonkaulaksi jäävän isollakin resolla, vaikka kenties 1080 Ti siellä onkin enemmän jarruna.

Tarkoitus olisi päivitellä 3700x:ään lähiaikoina ja näyttis samalla. Iso homma vaan alkaa purkamaan custom looppia päivitysten takia, niin nykyisellä kokoonpanolla kituutellaan niin pitkälle kuin mahdollista. :)
 
Lupaan että tämä on viimeinen viestini tästä täysin rönsyilevästä asiasta joka koskee niinkin turhaa aihetta, eli minua eikä aiheen videopeliä:


Tiedän että esim googlella saa juuri sellaisen hakutuloksen kuin itse haluaa, mutta tämä ei ole kyllä sellainen: Mielipide ei ole argumentti, enkä ikinä kritisoisi jonkun ilmaisemaa mielipidettä suoraan koska se on jokaisella omansa, eikä palvele ollenkaan alkuperäistä aihetta/keskustelua siten että se koskisi jokaista sen käyttäjää(vaikka peliä kuten nyt) esimerkiksi täällä jollain tasolla. Mielipide on jotain mitä henkilö itse kokee, argumentti on asia joka koskee kaikkia ja heillä saa olla siitä argumentista sellainen mielipide kuin itse haluavat ja en voi, enkä halua, siihen vaikuttaa. Pelissä on vaikka bugi, kerron siitä, en pidä siitä viestistäni päätellen, mutta se on lukijan vastuulla lukea se argumentti ja päättää itse mitä mieltä siitä on, vaikka minun mielipide osana argumenttia olisi millaisella sävyllä kirjoitettu. Näillä kahdella asialla on täysi ero.

Tietysti eri asia keskustella mielipiteestäni erikseen, argumentin pysyessä samana, mutta onko sillä loppuviimein mitään merkistystä kuluttaa kummankaan resursseja jotta muuttuisiko mielipiteemme vänkäämällä toisen eduksi, mielestäni ei, eiköhän jokainen ole kykeneväinen moiseen itse. Ainakin haluaisin näin kuvitella, varsinkaan kun ei ole elämää muuttavista asioista kyse, kuten vaikka tässä tapauksessa videopeleistä. Eri asia jos koitetaan triggeröidä keskustelijaa, kuten nyt minulle keskustellessa muutaman keskustelijan toimesta, koska sävyni keskustelussa on teidän mielipiteestä johtuen aiheeseen väärä. Sellaiseen tarttuminen vasta ajanhukkaa onkin ja kadun sitä parhaillaankin joka sekunti kun näin tein.

Trolli heitto oli todella ala-arvoinen: Lähtökohtaisesti olisi jo typerää trollailla tunnuksella jonka pelkistä tämän keskustelupalstan viesteistäni löytyy mittava määrä yksityistietojani, koska ei minun tarvitse piiloutua kirjoittaessani minkään foliomuurin taakse ja melkein kymmenkunta käyttäjistä on parhaimpia ystäviäni, sekä useampi hyvä tuttava. Jos ei itse ymmärrä toista, se ei tarkoita automaattisesti sitä että toinen yrittäisi tehdä jotain muuta kuin vain käyttää keskustelupalstaa normaalisti omana itsenään.

Mielummin jätän jatkossa minua koskevat asiat vastaamatta kun se tuntuu menevän lopulta siihen että niiden aloittajatkin niin haluavat.


En nyt saanut ihan tästä kiinni, mutta sekoitat tässä ilmeisesti argumentin ja faktan keskenään. Faktat (tosiasiat) koskee kaikkia ja niistä on vähän huono alkaa vääntämään. Esimerkiksi voitaneen pitää faktana, että peli on buginen. Se ei ole varsinaisesti mikään mielipide, koska kaikilla varmasti on ollut vähintään jotain grafiikkabugeja, taivaalta tippuvia autoja tai hissiin spawnaavia poliiseja. Jokaisella sen sijaan on oma subjektiivinen mielipiteensä siitä, miten paljon niiden bugien antaa itseään häiritä. Minua grafiikkabugit ja muut ovat ainakin tähän asti lähinnä naurattaneet, mutta ymmärrän että jotakuta muuta ne voi häiritä enemmän.

Argumentti taas on perusteltu mielipide tai väite. Väite voi koskea jotain mitattavissa tai muuten todennettavissa olevaa asiaa (tässä esim. fps-lukemien vertailu eri kokoonpanoilla), jolloin sen voi perustella testaamalla peliä eri vehkeillä. Se voi olla myös jokin subjektiivinen asia: "Minun mielestä pääjuoni oli tylsä, koska hahmot eivät olleet kovin mielenkiintoisia tai hauskoja" voisi olla jonkun ihan perusteltu mielipide. Siitä voi olla eri mieltä, mutta ei tuota toisen argumenttia voi vääräksikään väittää. "Tylsä" "mielenkiintoinen" ja "hauska" ovat kaikki suhteellisia adjektiiveja ja kaikkien merkitys riippuu kokijasta. Myös tällaisten mielipiteiden perustelu tai selitys on kuitenkin keskustelun kannalta aika olennaista. Vertaa vaikka edellistä seuraavaan mielipiteeseen: "Pelin pääjuoni oli sysipaska."

Tämä seuraava lainaus on mielipide: "peli on karmea melkein kaikilta osa-alueiltaan".

Ole tyytyväinen valintaasi. Olen launchista asti kahlannu tätä pieniä annoksina eteenpäin, toiveenani päästä tuskastani mahdollisimman nopeasti ohitse ja voi pojat kuinka karmea tämä on: Melkein vieläpä kaikilta osa-alueiltaan...

Näitäkin tietenkin voi ja saa tänne heitellä, mutta ei tämä hirveästi tuo lisäarvoa keskusteluun. Mitkä ne osa-alueet oikein on? Mitä hyvää tässä oli? Edelleen, jotta tästä saisi jotain järkevää keskustelua aikaiseksi, mielipiteen jatkeeksi on hyvä laittaa jokin perustelu tai selitys miksi on sitä mieltä. "Peli oli karmea kokemus, koska en pitänyt sen juonesta (subjektiivinen mielipide), se oli buginen (fakta?) ja räiskintä oli tylsää." Tähän voisi joku muukin tarttua ja esimerkiksi kertoa omasta kokemuksesta, miten räiskinnästä saikin tehtyä jotenkin omaan makuun mielekkäämpää.

Tämä seuraava taas on ihan selkeä vale ja olkiukko:

Mitä verrattuna esimerkiksi Witcherin pelirakenteeseen tulee, niin tuo on myös iso sääli. Sidemissionit ym tauhka on Cyberpunkissa läjässä tekemistä varten, ennen kuin suoritat tuon parin tunnin todella lyhyen mainin lävitse. Witcherissä kun tähän oli aina seuraava alue, niin tiesi että lisää on luvassa vaikka vähän mainia siden takia jarruttelikin.. Toki tätä helpottaa Witcherin puolesta se että maini on oikeasti pitkä, kun tässä se on tuo kahvipannullisen verran.

Pelin juoni tosiaan on lyhyempi kuin esim. Witcherissä (howlongtobeat.com : pääjuonen keskiarvo 20h vs. Witcher 53h), mutta että "pari tuntia"? Jopa nopein speedrun (jolla ei ole mitään tekemistä oikean pelaamisen kanssa) näyttää olevan 3h 15min.

Jos nämä ei ole trollaamista, niin kai mulla sitten on luetun ymmärtämisessä jotain vikaa. Voisi luulla, että olisit nyt parissa viikossa saanut taaperrettua sen parin tunnin juonen läpi ja pääsisit tästä tuskallisen karmeasta kokemuksesta yli. Sen sijaan nyt on ilmeisesti jo toinen(?) pelikerta menossa, niin kai tämä kaikki oireilu sitten on jotain modernia digimasokismia, jota en vain ymmärrä.
 
Juuri alkoi itsellä Act 3. Pelimittarissa on jotain 130 tuntia
En siis tätä kuitenkaan ihan "nopeaksi läpijuoksuksi" sanoisi
 
Tämmöstä twiikkausta tässä tehnyt, asetin tavoitteeksi 75fps keskiarvon, mutta en arvannut ihan siihen pääseväni:

Copypasta mitä laitoin reddittiin:

1800X and 6800 XT:
Frames, Time (ms), Min, Max, Avg
3355, 60000, 40, 86, 55.917

3700X and 6800 XT:
Frames, Time (ms), Min, Max, Avg
4300, 60000, 61, 83, 71.667

SAM Enabled:
Frames, Time (ms), Min, Max, Avg
4432, 60000, 62, 98, 73.867

Memory timings tweaked with Ryzen DRAM calculator:
Frames, Time (ms), Min, Max, Avg
4673, 60000, 64, 99, 77.883


Summarum tästä on, että vaatii ihan yhtä paljon prossulta kuin näyttikseltäkin. Mm. Valhalla pyöri 1800X ja 6800 XT combolla 90fps.
 
Ei ole mitään väliä, vaikka olisi 10 GB/s kykenevä RAID 0 pakka NVMe SSD:tä Psycho/Ultra kuvanlaatuasetuksilla RTX 3090:llä. Huonoja mainostekstuureita on valitettavasti päästetty läpi, jotka kyllä paistaa ajoittain ikävästi läpi. Peli myös latautuu tuollaisella setillä ainoastaan todella nopeasti suoraan main menusta käynnistettäessä (n. 3 sek.), muuten tallennuksen lataaminen on jostain syystä todella hidasta suhteessa tuohon (n. 10 sek.).

Osa tekstuureistakin taitaa olla heikkolaatuisia, mutta kyseessä on usein myös bugi joka lataa jostain syystä osan tekstuureista aivan onnettomalla laadulla. Itsellä siis melko highend-kokoonpano ja esim. ao. screenshotissa näkyvä "Market" kyltti näytti ensin ao. kuvan mukaiselta puurolta, vaikka muut tekstuurit näyttivät latautuneen kunnolla:

1608896024900.png


Kääntämällä katseen pois ja uudestaan kohti kylttiä, myös kyltti oli huomattavasti tarkempi:

1608896070963.png


Olisi kiva tietää, voiko tälle tehdä jotain asetuksia viilaamalla vai pitääkö odotella että CDPR korjaa tämänkin. Vaikka pidän pelistä, näitä grafiikkahäröjä on kyllä luvattoman paljon.
 
Tuntuu että Gta on ylipäänsä tehty enemmän tuollaiseen random sekoiluun kaupungissa. Cyberpunk taas keskittyy enempi siihen tarinaan ja hahmoihin joissa se helposti voittaakin GTA:n. Toki koska Cyberpunk on avoimessa maailmassa, niin kaikki tuntuu odottavan sitä GTA maista maailmaa, miksei tätä odotettu esimerkiksi avoimen maailman spider-man pelistä jne?
Ymmärtäisin valituksen jos ihmisten päälle ajaminen olisi pelin joku idea mutta kun ne ihmiset on sielä vain kulissina niin en ymmärrä sitä valitusta
Ai me aiheesta valittavat ollaan vaan ymmärretty peli väärin? CDPR on itse jo vuonna 2018 esittänyt tälläisen väitteen:
"We have greatly enhanced our crowd and community system. To create THE MOST believable city in any open world game to date. The city streets are bustling with crowds of people, all living their lives within a full day and night cycle."

Ja tuo on kerrottu sanamuodoin, joilla annetaan ymmärtää että sanomishetkellä (2018) se olisi jo se maailman uskottavin open world kaupunki. Tästä ollaan nyt kaksi vuotta myöhemmin hyvin kaukana vaikka verrattaisiin seitsemän vuotta vanhaan gta peliin. Ihan typerää mainostaa peliä noin ja sitten toteutuneessa tuotteessa kaikki npc:t on lobotomian kokeneita tyhjiä kuoria jotka ei useissa tilanteissa reagoi mihinkään.
 

Hypen nieleviä pelaajia voi koijata, mutta sijoittajia ei. :D
Tuo nyt ei sinänsä ole mitään uutta, nettisivujen caseluettelon perusteella vaikuttaa olevan aikamoinen haaskalintu: Rosen Law: A Professional Services Corporation

Vastaavia ambulanssien jahtaajia on jenkkilä pullollaan. Mutta onhan tuossa jokin mahdollisuus saada rahoja kiskottua.
 
Tuo nyt ei sinänsä ole mitään uutta, nettisivujen caseluettelon perusteella vaikuttaa olevan aikamoinen haaskalintu: Rosen Law: A Professional Services Corporation

Vastaavia ambulanssien jahtaajia on jenkkilä pullollaan. Mutta onhan tuossa jokin mahdollisuus saada rahoja kiskottua.
Enpä kyllä muista kovin montaa vastaavaa tapausta viimeisten vuosien ajalta, että sijoittajat lähtevät oikeusteitse hakemaan vahingonkorvauksia rikkinäisen pelin julkaisijalta. :hmm:

Tuossa vielä toinen keissi: CD PROJEKT SA CLASS ACTION ALERT: Wolf Haldenstein Adler Freeman & Herz LLP announces that it is investigating a potential securities class action lawsuit against CD Projekt SA
 
Enpä kyllä muista kovin montaa vastaavaa tapausta viimeisten vuosien ajalta, että sijoittajat lähtevät oikeusteitse hakemaan vahingonkorvauksia rikkinäisen pelin julkaisijalta. :hmm:
Ei välttämättä rikkinäisen pelin takia, mutta jenkkilässä vastaava toiminta on täysin normaalia. Jos yrityksen toiminnan perusteella paljastuu edes prosentin mahdollisuus saada korvauksia, niin joku lakifirma ("haaskalintu" tai "ambulanssin jahtaaja") avaa vastaavan casen.
 
Summarum tästä on, että vaatii ihan yhtä paljon prossulta kuin näyttikseltäkin.

No ei se ihan noin mene. Näyttikseltä ei vaadita niin paljoa kuin voisi ajatella, koska niitä asetuksiahan voi aina laskea. Prossulla tulee pullonkaula tosi nopsaan vastaan, kun siihen ei juurikaan voi vaikuttaa (käytännössä crowd density ainoa, joka ehkä hieman auttaa). Eli prossu on se tärkeämpi.
 
Ai me aiheesta valittavat ollaan vaan ymmärretty peli väärin? CDPR on itse jo vuonna 2018 esittänyt tälläisen väitteen:
"We have greatly enhanced our crowd and community system. To create THE MOST believable city in any open world game to date. The city streets are bustling with crowds of people, all living their lives within a full day and night cycle."

Ja tuo on kerrottu sanamuodoin, joilla annetaan ymmärtää että sanomishetkellä (2018) se olisi jo se maailman uskottavin open world kaupunki. Tästä ollaan nyt kaksi vuotta myöhemmin hyvin kaukana vaikka verrattaisiin seitsemän vuotta vanhaan gta peliin. Ihan typerää mainostaa peliä noin ja sitten toteutuneessa tuotteessa kaikki npc:t on lobotomian kokeneita tyhjiä kuoria jotka ei useissa tilanteissa reagoi mihinkään.
Nyt ollaan oltu vähän liian sinisilmäisiä jos tosiaan uskoo että peliin ei voisi tulla mitään muutoksia kun realiteetit tulee vastaan
 
Karvan alle 36h näyttää pelikello ja päätarina on läpi. Paljon jäi kahtelematta vaan otetaan uutta koitosta toisenlaisella hahmolla jonkun ajan päästä. Skill- ja perkpointeja tuli laitettua aika huolettomasti sinne ja tänne, mutta pistooleilla Nomad damagensa teki. Kovinkaan paljoa bugeja ei tullut vastaan ja nekin olivat lähinnä animaatioiden bugaamista eikä mikään rikkonut peliä. Parempaa rautaahan tämä vaatisi.

Sivutehtäviä ja gigejä tuli jonkun verran tehtyä vaan ei niissä oikein mitään kovin kummoista tuntunut olevan. Poikkeuksina Dream On, The Hunt ja Pyramid Song jäivät hyvin mieleen.

Eihän tämä nyt mikään jumalpeli millään tapaa ollut, paljon olisi hiottavaa vielä. Esimerkiksi autojen kyydissä ollessa, kun joku toinen ajaa, auton liikkuminen on todella outoa ja se ärsytti joka kerta vain enemmän. Auto vaan "leijuu" tai "liukuu" eteenpäin hyvin hämmentävän oloisesti. Millainenhan kokonaisuus lie ollut vajaa vuosi sitten kun ensimmäinen tarkempi julkaisupäivä annettiin...
 
Olisi kiva tietää, voiko tälle tehdä jotain asetuksia viilaamalla vai pitääkö odotella että CDPR korjaa tämänkin. Vaikka pidän pelistä, näitä grafiikkahäröjä on kyllä luvattoman paljon.
Tuntuisi voivan. Esim tuo cinematic rtx aiheutti grafiikka häröä tietyssä Japantown risteyksessä ja taas rtx ultralla näitä ei näkynyt samassa risteyksessä. Tietysti hankala sanoa miten kaikki saisi korjattua.

Tuota t-pose bugi on kyllä käsittämätön. Mistähän juontaa juurensa. Saisivat kyllä patchata pois. Ukko leijuu ajaessa t-posessa puoliksi auton katosta läpi alasti. :lol:
 
Nyt ollaan oltu vähän liian sinisilmäisiä jos tosiaan uskoo että peliin ei voisi tulla mitään muutoksia kun realiteetit tulee vastaan
No sit kannattaisi ennen julkaisua edes mainita asiasta, tai mielummin olla mainostamatta ominaisuuksia mitä ei realistisesti osata toteuttaa. Kyvyttömyydestä tuo vain kertoo, kun kerran uskottavampi npc ai löytyy jopa ps3 peleistä (eli uskottavampi npc ai pyörii ihan kivasti 14 vuotta vanhalla raudalla).
 
Viimeksi muokattu:
Sain juuri sopivasti ennen joulua tarinan päätökseen. Lopussa tuli koluttua läpi yhtä vaille kaikki vaihtoehtoiset loput ja PS5:n oma kellotaulu näyttää n. 75h. Pelaamaan lähdettiin mies Nomadina ja päätarinan lisäksi kaikki tarinavetoiset sivutehtävät, sekä muutamat gigit tuli hoidettua ja pelin mekaniikoihin tutustuttua. Ability/Skill tree oli lopussa aikamoinen sekametelisoppa.

Pelissä on sekä hyvää, että huonoa:
+ Tarina ja hahmot
+ Musiikki
+ Pelimaailma on massiivinen (en kokenut ähkyä ainakaan eka kerralla, paikkoja on nastaa tutkia.)
+ Näyttävä visuaalisesti (omaan silmään aivan riittävä ja tulee entisestään paranemaan)
+ Panam (onneksi aloitin miehenä ja vieläpä Nomad :D)

- Muutamat bugit tullut vastaan (enimmäkseen nämä naurattaa, mutta toki ajoittain immersio vähän kärsii, mutta ei mitään maata mullistavaa)
- En tiedä onko tämä bugi vai ominaisuus, mutta välillä kun on tehtävän aikana jonkun pelin hahmon kyydissä ja lähdetään ajamaan, niin se auto liikkuu aivan saatanan hitaasti. :D
- kaatuminen parin tunnin välein (tämä kai korjautui 1.06 pätsissä, en ole vielä päässyt kokeilemaan?)
- Ajoittain tuo AI on kyllä pöljä. (onneksi vain avoimen maailman aikana, eikä juurikaan tehtävissä.)

Tätä tulee pakosti verrattua Witcher 3:n mikä ei mielestäni ole reilua, koska pelasin ensimmäisen kerran Witcheriä 1,5v julkaisun jälkeen, kun peli oli jo lähes bugiton. Witcher 3 omissa papereissa 10/10 peli, jonne tämä peli ei aivan yllä. Kun bugit korjataan ja mahdolliset AI + muut parannukset tuodaan päivityksissä, nousenee tämä kokonaisuutena ehkä sinne 9,5 tasolle, nyt on ehkä jossain 8,5-9,0 paikkeilla.

Omaan makuun nämä CDPR:n pelit iskee, kuin sata salamaa. Harmittaakin niin vietävästi pelin parissa älyttömiä työtunteja viettäneiden kehittäjien panostus, kun katsoo millaisen vastaanoton peli on saanut ainakin näillä eri keskustelupalstoilla, twitterissä etc. Usko on kuitenkin firmaan luja ja kyllä ne tän pelin vielä täyteen iskuun laittaa!

Seuraava läpipeluu hoidetaan näillä näkymin nais Streetkidinä ja panostetaan täysillä Stealthiin ja Hackingiin. Tarkoitus suorittaa kaikki tehtävät ja mahdollinen kartalta Platina-trophy mielessä. Nyt vedetään vielä hetki kinkkua naamariin ja sitten lähdetään hiippailemaan pitkin Night Cityn kujia.
 
Questeihin liittyviä bugeja ei ole tullut vastaan they said.

Vasta aloitettu ja pelasin the pickup tehtävää. Kävin ensin hakemassa miltechin luottokortin ja purin siitä malwaret pois. Sitten menin hakemaan sitä bottia, niin siinä vaiheessa kun sanoin, että taidanpa ottaa mukaan, kun se on jo maksettu Royce pamahti sisään. No mitäs siinä, sanoin, että paska jätkä, kun vaatii maksua toiseen kertaan ja maksoin sillä miltechin kortilla. Ilman mitään loogista selitystä tuli dialogiin sen jälkeen vaihtoehdoiksi "vedä ase esiin" tai tapa Royce. Mitä nyt lukenut tuosta netissä, niin ei pitäisi käsittääkseni tapahtua näin. No ihan helppo tappelu se oli, vaikka hardilla pelaan, mutta enpä tiedä sitten pitäisikö ladata ja tehdä jotain ihan muuta, kun ei ollut tarkoitus ruveta siinä riehumaan.
 
Questeihin liittyviä bugeja ei ole tullut vastaan they said.

Vasta aloitettu ja pelasin the pickup tehtävää. Kävin ensin hakemassa miltechin luottokortin ja purin siitä malwaret pois. Sitten menin hakemaan sitä bottia, niin siinä vaiheessa kun sanoin, että taidanpa ottaa mukaan, kun se on jo maksettu Royce pamahti sisään. No mitäs siinä, sanoin, että paska jätkä, kun vaatii maksua toiseen kertaan ja maksoin sillä miltechin kortilla. Ilman mitään loogista selitystä tuli dialogiin sen jälkeen vaihtoehdoiksi "vedä ase esiin" tai tapa Royce. Mitä nyt lukenut tuosta netissä, niin ei pitäisi käsittääkseni tapahtua näin. No ihan helppo tappelu se oli, vaikka hardilla pelaan, mutta enpä tiedä sitten pitäisikö ladata ja tehdä jotain ihan muuta, kun ei ollut tarkoitus ruveta siinä riehumaan.
Tilanteessa juoksee aikacounteri ja ei sinun tarvi valita kumpaakaan
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 086
Viestejä
4 657 676
Jäsenet
76 340
Uusin jäsen
Revel

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom