Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Ainakin Phanteks NV7 ja NV9, Bequiet Dark Base Pro 901, Antec P120, ja jos ei haittaa että kotelo on helvetin ruma (eikä mahdu kuin 280+360), niin Hyte Y60.
 
der8auer suunnittelemassa 5090 FE:lle blokkia. On kyllä melkoinen viritys koska FE:ssä on 3 PCB:tä :D
Mitä netissä tullu vastaan tietoa nii taitaa suurinosa valmistajista skipata suosiolla FE:n ja tehdä blokit muihin kortteihin.
Jep. Luovuin ite FE -ajatuksista kun näin tuon kolmiosaisen PCB:n. Refekortti + Alphacool tuntui ... realistisemmalta. :D

Ja kun Roman sanoo, että "difficult, but not impossible - a solid 8.5/10", niin mä jätän mielummin väliin vaikka hankalin osa olisikin saada vakiocooleri irti mitään rikkomatta.
 
Heitetään nyt tänne, kun ei niin liity tonne kotelopuolelle. Mitä lasikoteloita on markkinoilla, mihin menisi 2x360/420mm radit push&pullina ja saisi ns. integroidun distron etulasin tilalle? Lian Li:llä ainakin niitä on, mutta mitä muita? Enkä hae nyt mitään singularityä ym et kotelo maksaa +1000e. :rolleyes:
Corsairin 3500 ja 6500x koteloihin menee (ensimmäiseen pelkästään pushina tai pullina ja jälkimmäiseen mahtunee p/p ellet sitten laita jälkimmäiseen paksumpaa kylkeen)
 
Mikä on nykyään hyvää nestettä looppiin ja mistä ostatte? Reilun vuoden vanhat cryofuelit sisällä ja kohta pitää lisäillä 5090 kiertoon. Samalla voisi vaihtaa uudet nesteet. Yllätyksesi kopterikaupassa nesteiden kanssa näyttää heikolta. Kirkasta cryofuelia ei löydy listoilta ollenkaan. Ek verkkokaupasta saisi tilattua.
 
Mikä on nykyään hyvää nestettä looppiin ja mistä ostatte? Reilun vuoden vanhat cryofuelit sisällä ja kohta pitää lisäillä 5090 kiertoon. Samalla voisi vaihtaa uudet nesteet. Yllätyksesi kopterikaupassa nesteiden kanssa näyttää heikolta. Kirkasta cryofuelia ei löydy listoilta ollenkaan. Ek verkkokaupasta saisi tilattua.

Tästä on paljon keskustelua viimeisten 3 sivun aikana. Lyhyesti; jotkut vetää pelkällä akkuvedellä, jotkut käyttää akkuvettä plus vähän jotain lisäainetta kasvustojen varalle ja jotkut vetää sitten täysillä näiden valmiiden litkujen kanssa.

Ei varmaan mikään näistä ole huono vaihtoehto, varsinkin jos vuoden välein vaihtaa.
 
Tästä on paljon keskustelua viimeisten 3 sivun aikana. Lyhyesti; jotkut vetää pelkällä akkuvedellä, jotkut käyttää akkuvettä plus vähän jotain lisäainetta kasvustojen varalle ja jotkut vetää sitten täysillä näiden valmiiden litkujen kanssa.

Ei varmaan mikään näistä ole huono vaihtoehto, varsinkin jos vuoden välein vaihtaa.
Kiitos vastauksesta. Pahoittelut en tajunnut lukea lankaa taakse päin.
 
Mikä on nykyään hyvää nestettä looppiin ja mistä ostatte? Reilun vuoden vanhat cryofuelit sisällä ja kohta pitää lisäillä 5090 kiertoon. Samalla voisi vaihtaa uudet nesteet. Yllätyksesi kopterikaupassa nesteiden kanssa näyttää heikolta. Kirkasta cryofuelia ei löydy listoilta ollenkaan. Ek verkkokaupasta saisi tilattua.
Mulla on käytössä DP Ultraa kirkasta.Onneksi tuli otettua pari 5 litran pönttöä viimeksi.
 
Vaikka EK:lle pystyy jättämään tilauksen, niin mahtaakohan sieltä saada mitään?
 
Ehkä saa, ehkä ei. DP Ultra on erittäin suosittu ja hyväksi koettu, haittapuolena se että se on ~30% etyleeniglykolia eli pitää viedä keräykseen, ei saa kaataa viemäriin.
 
Tällästä tuli tilattua nyt 5L ämpäri Aquatuningilta, kun oli suoraan saatavilla. Eipä tässä kiirettä, kun blokkia tuskin tulee kuukauden sisällä, mutta onpahan valmiin.

 
Parin vuoden jälkeen vähän päivitystä looppiin.
Oli kyllä ilo rakentaa tämä HAVN 420 ja helposti meni 3x360 kiinni. Positiivisesti yllättynyt, että kolmannen 360 lisäämisestä oli todella hyötyä kun delta tippui selvästi.
Kiinasta tilattu PTM7950 näyttäisi myös toimivan hyvin sekä CPU ja GPU, vaikka tuon aitoudesta ei voi mennä takuuseen.
Selvästi oli ollut huonot tahnat CPU:ssa edellisellä kerralla kun lämmöt heitteli paljon enemmän mitä nyt.
Ei tuo mitenkään kaunis ole, mutta jostain syystä Noctua-ruskea ja oranssi vaan puhuttelee :hmm:
PXL_20250211_065653046.jpgPXL_20250211_065709873.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Parin vuoden jälkeen vähän päivitystä looppiin.
Oli kyllä ilo rakentaa tämä HAVN 420 ja helposti meni 3x360 kiinni. Positiivisesti yllättynyt, että kolmannen 360 lisäämisestä oli todella hyötyä kun delta tippui selvästi.
Kiinasta tilattu PTM7950 näyttäisi myös toimivan hyvin sekä CPU ja GPU, vaikka tuon aitoudesta ei voi mennä takuuseen.
Selvästi oli ollut huonot tahnat CPU:ssa edellisellä kerralla kun lämmöt heitteli paljon enemmän mitä nyt.
Ei tuo mitenkään kaunis ole, mutta jostain syystä Noctua-ruskea ja oranssi vaan puhuttelee :hmm:
PXL_20250211_065653046.jpgPXL_20250211_065709873.jpg
Kaunis on! Mites lämmöt?
 
Kaunis on! Mites lämmöt?
Tykitin tossa 30min CB R23 ja Furmark niin nesteen lämpötila oli noin 35c (delta noin 7,5c) kun tuulettimet oli 900RPM.
Vanhalla setupilla meni muistaakseni 40c nesteet kun tuulettimet oli 1100RPM. Eli ihan varteenotettava parannus omasta mielestä.
Delta minkä välillä? Prossu/cpu vs. huoneilma vai veden lämpö vs huoneilma?
Veden lämpötila vs huoneen lämpötila.
 
30mm paksu 120 radi p/p vaiko 45mm radi pelkällä pushilla? (ensiksi mainittu on nyt käytössä)
Mietin liitinten sipistelyä tulevaa äänikorttia ajatellen ja koska looppi pitää joka tapauksessa tyhjentää, niin vaihtaisiko radin vai ostaisi jatkopalat jotta saisi mahdollisimman kivuttomasti prossulta radille (nykynen letku asetelma rajoittaa ssd heatsinkille menevää ilmavirtaa)
 
30mm paksu 120 radi p/p vaiko 45mm radi pelkällä pushilla? (ensiksi mainittu on nyt käytössä)
Mietin liitinten sipistelyä tulevaa äänikorttia ajatellen ja koska looppi pitää joka tapauksessa tyhjentää, niin vaihtaisiko radin vai ostaisi jatkopalat jotta saisi mahdollisimman kivuttomasti prossulta radille (nykynen letku asetelma rajoittaa ssd heatsinkille menevää ilmavirtaa)
Paksumpi radi. 30mm radi ei hyödy juuri mitään push/pullista.
 
Mielenkiitoista, Säiliön nesteen pinnan ja katon väliin jäävässä 5mm paksussa ilmatilassa on 2-3 astetta viileämpää mitä neste on
Ilmankos pelatessa nesteen lämpötila oli omituisen alhainen (22astetta) mutta kun laittoi lämpömittariin kiinni metallisen laskuputken(ulkopuolella on anturi ja sisäpuolella putki samassa g1/4 reijässä) niin mittaustulos korjaantui
 
Kertokaas kovaputki-veteraanit että miten saatte ns. suorat vedot tehtyä helposti, itsellä ongelma että kun teen n. 30cm suoran putken kattoradilta pohjaradille niin en saa taivutettua putkea liittimiin. Eli putki menee sen vajaan 1cm liittimen sisään (molemmissa päissä) mutta miten saan taivutettua putkea siten että molemmista päistä sujahtaa liittimeen sisään kun liittimet ovat kiinni radeissa? Radit eivät siis jousta yhtään kun ovat joko suoraan kopan pohjassa kiinni tai katossa siten että fanit välissä.

Ilmeisesti vastaavan pituinen veto vaikkapa yhdellä 90 asteen kulmalla on paljon helpompi kun putki joustaa hieman tuon mutkan takia mutta nyt en ole keksinyt muuta potentiaalista ratkaisua kuin että otan esim. yläradin ja siinä olevat fanit irti, nostan radia hieman ja laitan putken kiinni ja sitten yritän jotenkin pujottaa fanit takaisin paikalleen.

kai tähän joku fiksu on keksinyt ratkaisun?
 
Kertokaas kovaputki-veteraanit että miten saatte ns. suorat vedot tehtyä helposti, itsellä ongelma että kun teen n. 30cm suoran putken kattoradilta pohjaradille niin en saa taivutettua putkea liittimiin. Eli putki menee sen vajaan 1cm liittimen sisään (molemmissa päissä) mutta miten saan taivutettua putkea siten että molemmista päistä sujahtaa liittimeen sisään kun liittimet ovat kiinni radeissa? Radit eivät siis jousta yhtään kun ovat joko suoraan kopan pohjassa kiinni tai katossa siten että fanit välissä.

Ilmeisesti vastaavan pituinen veto vaikkapa yhdellä 90 asteen kulmalla on paljon helpompi kun putki joustaa hieman tuon mutkan takia mutta nyt en ole keksinyt muuta potentiaalista ratkaisua kuin että otan esim. yläradin ja siinä olevat fanit irti, nostan radia hieman ja laitan putken kiinni ja sitten yritän jotenkin pujottaa fanit takaisin paikalleen.

kai tähän joku fiksu on keksinyt ratkaisun?

Väkivalta yleensä toiminut aika hyvin. Jos haluaa hifistellä niin tämän tyyppinen säädettävä jatkopala voisi toimia myös:
CL-W067-CU00SL-A_66bb9d3226884fd5a4e765af682dfe86.jpg
 
Paljonko uskaltaa näyttää voimaa tollaselle 14mm PETG-putkelle? Vähän jännittää että antaako yhtään periksi kun pitäisi aika paljon saada väännettyä että sujahtaa liittimeen.

PETG on niin pehmeää että voi käyttää. Sen voi taittaa melkein 45 asteen kulmaan ennen kuin napsahtaa poikki.
 
Kertokaas kovaputki-veteraanit että miten saatte ns. suorat vedot tehtyä helposti, itsellä ongelma että kun teen n. 30cm suoran putken kattoradilta pohjaradille niin en saa taivutettua putkea liittimiin. Eli putki menee sen vajaan 1cm liittimen sisään (molemmissa päissä) mutta miten saan taivutettua putkea siten että molemmista päistä sujahtaa liittimeen sisään kun liittimet ovat kiinni radeissa? Radit eivät siis jousta yhtään kun ovat joko suoraan kopan pohjassa kiinni tai katossa siten että fanit välissä.

Ilmeisesti vastaavan pituinen veto vaikkapa yhdellä 90 asteen kulmalla on paljon helpompi kun putki joustaa hieman tuon mutkan takia mutta nyt en ole keksinyt muuta potentiaalista ratkaisua kuin että otan esim. yläradin ja siinä olevat fanit irti, nostan radia hieman ja laitan putken kiinni ja sitten yritän jotenkin pujottaa fanit takaisin paikalleen.

kai tähän joku fiksu on keksinyt ratkaisun?
Mulla toimi semmonen ratkaisu, että laitoin putken molempiin päihin liittimet valmiiksi ja sitten vasta väänsin putkea radien väliin ja kiersin liittimet radeihin vuorotellen kiinni. Liittimien kierteet on yleensä kumminkin lyhyemmät, kuin 1 cm. Vaihtoehtoisesti alempi liitin ja putki vähän vinossa paikalleen radiin, jonka jälkeen ylempi liitin valmiiksi kiinni putkeen ja sitten koittaa vääntää putken ylemmän pään liittimen kanssa paikalleen ja kiertää radiin kiinni. Melkoista ähertämistä muistaakseni oli ja putkea sai lyhennellä muutamaan kertaan, että sain sovitettua paikalleen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 276
Viestejä
4 654 940
Jäsenet
76 415
Uusin jäsen
roopeao

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom