Ajatuksena oli että edestä puskee sisälle ja katosta ja takaa ulos. Koteloon tulee kylkeen 2x 140mm puhaltamaan sisälle huoneilmaa
Käytännössä nollaat osan jäähdytystehosta tuolla. Laita kaikki radit puhaltamaan sisälle ja kyljestä ulos.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ajatuksena oli että edestä puskee sisälle ja katosta ja takaa ulos. Koteloon tulee kylkeen 2x 140mm puhaltamaan sisälle huoneilmaa
Ehkä jopa parempi jättää takaradi pois ja sen tilalle tuuletin puhaltamaan ulos? Aika paljon tulisi sisään puhaltavia muuten. Tällä lailla tulisi 5 x tuuletin(?) sisään ja kolme ulos, yksi takaa ja kaksi kyljestä.Käytännössä nollaat osan jäähdytystehosta tuolla. Laita kaikki radit puhaltamaan sisälle ja kyljestä ulos.
Näin se on tehtävä. Jos takaradi auttaa muutaman 1-2 astetta niin silloin se on mun mielestä järkevä olla. Tätäkautta jos voi flektejä pyörittää vähäkään hiljasemmalla niin homma hyvä. + Kiertoon tulee 7900xtx joka melko kuuma kiuasKäytännössä nollaat osan jäähdytystehosta tuolla. Laita kaikki radit puhaltamaan sisälle ja kyljestä ulos.
No tuo single radi ei paljoa tuossa kokonaisuudessa auta, jos yhtään. Joudut kolmella radilla huudattamaan tuulettimia kovempaa päästäksesi samaan jäähdytystehoon, koska lämmität muilla radeilla toisia radeja jos osan läpi kulkee jo lämmennyt ilma.Näin se on tehtävä. Jos takaradi auttaa muutaman 1-2 astetta niin silloin se on mun mielestä järkevä olla. Tätäkautta jos voi flektejä pyörittää vähäkään hiljasemmalla niin homma hyvä. + Kiertoon tulee 7900xtx joka melko kuuma kiuas
Se Vähän Riippuu.No tuo single radi ei paljoa tuossa kokonaisuudessa auta, jos yhtään. Joudut kolmella radilla huudattamaan tuulettimia kovempaa päästäksesi samaan jäähdytystehoon, koska lämmität muilla radeilla toisia radeja jos osan läpi kulkee jo lämmennyt ilma.
Hänhän oli nimenomaa kääntämässä neuvoni mukaisesti kaikki radit sisäänpuhallukselle ja kyljestä / virtalähteen läpi yms. ulos. Ei sinne ylipainetta jää. Toinen tietty sit puhaltaa kaikilla radeilla ulos ja ottaa kyljestä sun muualta sisään mitä tulee.No tuo single radi ei paljoa tuossa kokonaisuudessa auta, jos yhtään. Joudut kolmella radilla huudattamaan tuulettimia kovempaa päästäksesi samaan jäähdytystehoon, koska lämmität muilla radeilla toisia radeja jos osan läpi kulkee jo lämmennyt ilma.
Radeista ulos ja kyljestä sisään olisi oma ratkaisuni, kotelon sisälämpötila pysyy näin matalampana.Hänhän oli nimenomaa kääntämässä neuvoni mukaisesti kaikki radit sisäänpuhallukselle ja kyljestä / virtalähteen läpi yms. ulos. Ei sinne ylipainetta jää. Toinen tietty sit puhaltaa kaikilla radeilla ulos ja ottaa kyljestä sun muualta sisään mitä tulee.
Näin on kaikista paras, jos vain järkevästi tehtävissä. Toki jos nyt puhutaan noin 40 asteen kotelon sisälämmöistä maksimissaan niin homma toimii silti.Radeista ulos ja kyljestä sisään olisi oma ratkaisuni, kotelon sisälämpötila pysyy näin matalampana.
Siihen saa myös 280 radin halutessaan.Tuossa Fractal northissa on hyvä teline että saa kyljestä 2x 140mm flektiä puhaltamaan koppaan sisälle joten näin tulen sen laittamaan. Pistetään sitten radeista puhaltamaan ulospäin.
Tuo kotelohan on käytännössä pelkkää aukkoa ja meshiä, joten kaikki mahdollinen puhaltamaan radeilta ulos eikä paljoa muuta tarvita.Siihen saa myös 280 radin halutessaan.![]()
Joo, pointti olikin lähinnä, että siihen kyljen tuuletinpaikkaan voi asentaa 280mm radin pelkkien tuulettimien sijaan. Kattoon saa vain 240:n. Yhtä aikaa kattoon ja kylkeen ei radiaattori mahdu.Tuo kotelohan on käytännössä pelkkää aukkoa ja meshiä, joten kaikki mahdollinen puhaltamaan radeilta ulos eikä paljoa muuta tarvita.
Saa nähdä miten lupaukset pitää nyt jatkossa.
Idlessä neste on 23 astetta ja rasituksessa 30
Kesällä sitä miettii että onkohan tämä järjestelmä riittävän tehokas ja talvella miettii että onko se liian tehokas (pistin koneen pöydän alle toiveena että se lämmittäisi palelevia jalkoja)
Käytössä siis 1x 120 p/p ja 2x 360 radit
Eivät tuota yhtäpaljon lämpöä kesät talvet koska kesällä sisään otettava ilma on kuumempaa jolloin jäähdytyksen teho on heikompi. Lisäksi kesällä asunto lämpenee selvästi 2h pelaamisen aikana mutta talvella saat pelata vaikka koko päivän eikä se lämmön leviäminen tunnu missäänHuh? Ne komponentit tuottavat tasan yhtä paljon lämpöä kesät ja talvet joka tulee sitten kopasta ulos tavalla tai toisella, jäähdytysjärjestelmän teho ei tähän vaikuta kuin siinä tapauksessa jos se on niin heikko että cpu tai gpu throttlaa lämpöjen takia mutta se on eri asia.
Eli sun jalat palelee ihan yhtä paljon vaikka vaihtaisit ilmajäähyyn noin kärjistetysti.
Mitä rautaa sulla on koneessa?Itsellä nesteen lämmöt just ja just alle 30 pelatessa sigun setillä.2x420 radit ja Mo-Ra .Idlessä neste on 23 astetta ja rasituksessa 30
Kesällä sitä miettii että onkohan tämä järjestelmä riittävän tehokas ja talvella miettii että onko se liian tehokas (pistin koneen pöydän alle toiveena että se lämmittäisi palelevia jalkoja)
Käytössä siis 1x 120 p/p ja 2x 360 radit
Hei
ensimmäinen postaus tänne ja olen tasolla tässä setämies-n00b, pahoittelut jos asia on jo käsitelty tyhjentävästi. Parin päivän raivokkaan netti-etsivöinnin tuloksena olen yhä enemmän ymmälläni miten tämmöistä nestejäähdytys-kiertoa tulisi ylläpitää.
Ostin pc:n käytettynä muutama vuosi sitten ja kuitin mukaan siinä vesijäähdytyksestä huolehtii "Alphacool Eissturm Hurricane Copper 45, 240mm" näin Jimmsin kuitissa lukee - ohessa kuva pumppu+säiliöstä
Ongelma että nesteen pinta jo melko matala ja pumppu pitää ääntä aivan kuin sen laakerit sökönä. Kun koneen kylmäkäynnistää niin pumppu ei pidä ääntä, aloittaa metelöinnin kun koneella tekee jotain raskaampaa.
Arvelen että tuohon läpinäkyvään säiliöön tulisi lisätä sopivaa nestettä, kaupan mukana tuli täyttöpullo.
Kysymys,
Miten lisään säiliöön nestettä, yritin varovasti käsivoimin avata tuota mustaa kantta kiertämällä sitä ylhäältä katsottuna vastapäivään. En uskaltanut ihan liikaa voimaa kokeilla niin kansi ei auennut yhtään.
&
Mustan kannen päällä on myös tuollainen pieni pyöreä 'ruuvi' jossa erikoisen näköinen leveä lattapää-ruuvarille sopiva ura. Tuo ei myöskään liikahtanut pienellä voimalla kokeiltuna. Tosin ei löydy noin leveää lattapäätä, ehkä joku 5cent kolikko voisi siihen sopia, mutten testannut.
Eli mitä teen, miten lisään nestettä ja kuinka paljon sitä sinne sitten laitan. Saisin töistä myös DI-vettä, resistiivisyys n 15-17 mOhmcm, sopiiko se tuonne kiertoon
apu kiitollisna otetaan vastaan
Ainoa ero tuotettuun lämpömäärään voi tulla siitä, että kone tekee talvella viileämpänä hieman enemmän töitä/ei throtlaa. Mutulla tätä eroa ei kyllä huomaa ellei kesän kuumuuteen kone aivan hyydy.Eivät tuota yhtäpaljon lämpöä kesät talvet koska kesällä sisään otettava ilma on kuumempaa jolloin jäähdytyksen teho on heikompi. Lisäksi kesällä asunto lämpenee selvästi 2h pelaamisen aikana mutta talvella saat pelata vaikka koko päivän eikä se lämmön leviäminen tunnu missään
Eivät tuota yhtäpaljon lämpöä kesät talvet koska kesällä sisään otettava ilma on kuumempaa jolloin jäähdytyksen teho on heikompi. Lisäksi kesällä asunto lämpenee selvästi 2h pelaamisen aikana mutta talvella saat pelata vaikka koko päivän eikä se lämmön leviäminen tunnu missään
Tuottaa yhtä paljon, jokainen watti jonka tietokone imee seinästä muuttuu koneen sisällä lämmöksi, koneen seinästä imemät wattimäärät eivät muutu huoneen lämpötilan mukana.
Tämä siis sillä oletuksella että gpu/cpu ei throttlaa kesällä huoneenlämmön vuoksi jonka takia tehonkulutus laskee.
Tuotto on sama koneessa, mutta kesällä asuntoa lämmittää lisäksi ulkoilma / aurinko.
Talvella joku muu lämmitysjärjestelmä, joka menee automaattisesti (yleensä) pienemmälle kun lämpötila nousee.
Fractal Design Define 7 Mini?Mitäs ehdotuksia on ITX-luokan kopalle jos vaatimuksena saada 2x240mm radia kiinni? Kokoluokka voisi olla NR200P - NZXT H210 eli ei mikään pienin mahdollinen ole haussa (tyyliin Formdt1). Ajattelin kovaputkista tehdä loopin, löytyy jo blokki/pumppu combo, radit, putket ja tuulettimet, emoksi tulisi B650E-I Asukselta.
Lasikylki pitäisi olla, turha värkätä kovaputkia jos ne menee piiloon. Koppa voi olla siis vähän isompikin mutta ei kuitenkaan mikään varsinainen ATX-miditower tms.
Tuo H210 olisi kovasti houkutellut mutta ei taida saada toista 240mm radia kiinni, kokoluokka olisi ollut täydellinen.
Mites tuo nesteiden vaihto, kun nyt puolisen vuotta tuolla pyörineet, ja haluttaisi vaihtaa, mutta ei kehtaisi looppia purkaa? Hanasta vanhat pois samalla uutta lisäten, vai kannattaako ekana jollain akkuvedellä antaa porskuttaa jonkun aikaa kun vanhat saatu pois, ja sitten sen jälkeen alkaa uusia nesteitä laittamaan? Litran purkki EK:n cryofuelia on, mutta ei taida auttaa asiaan kun 2 litraa riittää just looppiin ja tuota ei vissiin kannata alkaa laimentamaan millään? vai suoraan uudet perään ja hana kiinni kun tulee pelkkää uutta nestettä pihalle? DP ultrat sinisenä nyt sisällä.
Mä oon omasta loopista vaihtanut nesteet vuoden välein.Pidempäänkin menisi helposti mut keväällä/kesällä on mukava vähän putsailla vehkeitä.Aquacomputer DP Ultra käytössä.Mites tuo nesteiden vaihto, kun nyt puolisen vuotta tuolla pyörineet, ja haluttaisi vaihtaa, mutta ei kehtaisi looppia purkaa? Hanasta vanhat pois samalla uutta lisäten, vai kannattaako ekana jollain akkuvedellä antaa porskuttaa jonkun aikaa kun vanhat saatu pois, ja sitten sen jälkeen alkaa uusia nesteitä laittamaan? Litran purkki EK:n cryofuelia on, mutta ei taida auttaa asiaan kun 2 litraa riittää just looppiin ja tuota ei vissiin kannata alkaa laimentamaan millään? vai suoraan uudet perään ja hana kiinni kun tulee pelkkää uutta nestettä pihalle? DP ultrat sinisenä nyt sisällä.
En minäkään varmaan vielä vaihtelisi, mutta alkaa tuo sininen jo kyllästyttääEpäsuosittu mielipide, mutta Cryofuelia en asioikseni vaihtaisi ollenkaan. Kovaa tavaraa, missä ihan pomminvarmasti ei mikään kasva, ja siten ihan turhaa hommaa vaihtaa varmuuden vuoksi. Kestää kyllä myös laimennuksen, helposti kolmasosan.
Nämä ovat toki mielipiteitä, mutta jokainen voi miettiä kuinka vahvaa kamaa nuo on ja minkälaiset turvakertoimet valmistajilla on. Kun se pelkkä akkuvesikin menee ihmisillä puhtaassa kiepissä pitkiä aikoja.
Parin vuoden välein, ehkä tai miksei sitten jos kieppiä muuten on tarvetta aukoa / purkaa.
Harrastuksen vuoksi toki, siksihän tätä tehdään ja eihän siinä mitään väärää ole. Kiepistä ulos kaikki mikä helpolla ja turvallisesti tulee, ja uutta tilalle.
Värilliset nesteet tuppaa jäämään kiinni blokkeihin.Aika savotta on kun ja jos ne haluaa puhtaaksi.En minäkään varmaan vielä vaihtelisi, mutta alkaa tuo sininen jo kyllästyttääsiis cruyofuelin kanssa ajattelin jos antaa pari tuntia käydä, sitä suoerflushia mmulla ei oo, ja sit vaihtaa nesteet mitkä pitää sisällään pitemmän aikaan. Looping putsaukseenhan tuo fueli on tarkoitettu
![]()
Eli Jos vanhojen tilalle vaihdan akkuvedet pyörimään päiväksi, niin ainakin vähän puhtaammaksi tulee?Olihan noissa käyttäjän @puusto blokeissa aika hyvin pinkkiä näkyvissä kun niitä joskus ihmeteltiin.Ne lähti aika hyvin puhtaaksi pelkällä akkuvesi huuhtelulla.Oli mullakin kokeilussa jossain vaiheessa Mystic Fog litkua vähän aikaa .
Eli Jos vanhojen tilalle vaihdan akkuvedet pyörimään päiväksi, niin ainakin vähän puhtaammaksi tulee?
Tätä on tos litran tonkka, mut ei vissiin akkuveden kanssa kannata sotkea? EK-CryoFuel Superflush (Premix 1000mL)
nykyään tuntuu olevan niin vaikeeta suomesta saada tilattua oikeen mitään nesteitä.. :/
Ihan hyvin voit Cryofuelin jatkaa akkuvedellä huuhdeltuun kieppiin.
Ei taida saada nesteitä oikeastaan kuin jimmz.Vähän on valikoima suppea täällä.Saksasta saa kyllä melkein mitä vaan tilailtua.Pitäisi joku kimppatilaus vaan laittaa sisään.Yleensä tilaan tavaraa custom looppiin watercoolilta niin samalla tarttuu mukaan yleensä tonkka DP Ultraa 5 litraa.Eli Jos vanhojen tilalle vaihdan akkuvedet pyörimään päiväksi, niin ainakin vähän puhtaammaksi tulee?
Tätä on tos litran tonkka, mut ei vissiin akkuveden kanssa kannata sotkea? EK-CryoFuel Superflush (Premix 1000mL)
nykyään tuntuu olevan niin vaikeeta suomesta saada tilattua oikeen mitään nesteitä.. :/
ite highflowlta ja watercoolilta tullu tilailtua. Just mittasin ni sais ton alimmanki radin p&p, saa nähä pitääkö sahailla samallla ku nesteet sit vaihtaa xD jja riittääkö tossa nv7:n hubissa paikat.Ei taida saada nesteitä oikeastaan kuin jimmz.Vähän on valikoima suppea täällä.Saksasta saa kyllä melkein mitä vaan tilailtua.Pitäisi joku kimppatilaus vaan laittaa sisään.Yleensä tilaan tavaraa custom looppiin watercoolilta niin samalla tarttuu mukaan yleensä tonkka DP Ultraa 5 litraa.
Suoraan vaan Mo-Ra kehiin niin loppuu se turha ihmettelyite highflowlta ja watercoolilta tullu tilailtua. Just mittasin ni sais ton alimmanki radin p&p, saa nähä pitääkö sahailla samallla ku nesteet sit vaihtaa xD jja riittääkö tossa nv7:n hubissa paikat.
![]()
no nyt paukutin bo6:sta pari tuntia ni ei ne yli 30 menny.. netti/youtubekäytössä 23-24 astetta. Ni en koe et moraa tarvias, mutta kun tuohon on jo tuulettimet valmiina ni xD ropelit siinä 950rpm noin.Suoraan vaan Mo-Ra kehiin niin loppuu se turha ihmettelyMo-Ra kun on käytössä niin ei paljon lämpöjä tarvitse ihmetellä.
No eihän 7800x3d edes lämpeä.9950x on sitten asia erikseen jos ei rajoita mitäänno nyt paukutin bo6:sta pari tuntia ni ei ne yli 30 menny.. netti/youtubekäytössä 23-24 astetta. Ni en koe et moraa tarvias, mutta kun tuohon on jo tuulettimet valmiina ni xD ropelit siinä 950rpm noin.
Itse rakentelin mo-ralle rj45 palikan avulla jatkopiuhan missä kulkee yksi molex ja yksi pwm signaali 2-3m päähän. Voin myydä sen viritelmän jos on tarvetta (möin oman mo-ran pois ennen kuin keksin miten saan tuon toimimaan)Tuli pienehkö säätö inspiraatio siistimään paikkoja. Hääräsin 4mm pleksistä ja random nippeleistä köyhän miehen moraan pumppukombo mountin, niin saa tilaa toiselle pumpulle koteloon.
Mietin vaan miten tota johtokasaa siistisi ettei tarvitsisi vetää montaa piuhaa koneelle asti (lämpöanturi, tuulettimet, pumpunsäätö, molex ja sata piuhat) jos siirtäisi quadron kaksipuolisella teipillä "moraan" ja katkaisisi pumpun sata-virtapiuhan ja tekisi quadroon tulevasta molexista haaran ja abikoilla tai vastaavilla virrat pumpulle ja tekisi yhden pitkän molex jatkon moran<->myllyn välille?
Ideoita?
![]()
Kyseessä siis tämän pumpun vanhempi versio?Uusi vähän reilu 20 € blokki Bykski XPR-C-M-D vs. 17 vuotta vanha XSPC X2O Extreme. Lämpötilaeroja en oo vielä ehtiny heidän välillään testatata, mutta sen heti näki että Bykski vastusta veden virtausta HUOMATTAVASTI vs. XSPC. Pumpulla (n. 10 W) oli suuria vaikeuxia saada neste (vesi/glykoli ~9/1) läpi blokista alunperin. Kierto tasaannuttuaan on huomattavan hidas; vain n. 5 cm sekunnissa tuossa 10 mm sisähalk. paluuletkussa.. On aiemmin tottunut siihen että se nopeus on ollut kymmeniä senttimetrejä per s. Sama radiaattori on ollut 15 v. käytössä (ja pysyy.) CBr20 lämmöt n. 61 'C kun 4050 MHz ja ~1.15 V @5700X3D. XSPC sitten next.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.