Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

ZMT ollut loopissa jo useamman vuoden eikä ole ainakaan allekirjoittaneen kierrossa veden väri muuttunut mihinkään. Akkuvesi + cryofuel sekoitus loopissa.
 
Nyt näyttäisi siltä että vedessä ei liiku mitään ylimääräistä eikä värikään taida olla paha. Toki kaikki kaikki läpinäkyvä (GPU blokki ja säiliö) on värjäytynyt ruskeaksi.

Jimms pyysi palauttamaan tuotteen kun RMA pyynnön tein. Empä tiedä kannattaako enään kun kakka on jo housuissa (loopissa).
 
Putkien "päivitys"

Alku:
20240915_191618.jpg


Välivaihe:
20241009_150431.jpg


Lopputulos:
20241025_154944.jpg
20241025_155023.jpg
20241025_154911.jpg


Putki on Barrowin 14mm kromattua kupariputkea, 90 asteen kulmia 14mm putkelle saa halvalla AliExpressistä. Hankin samalla Barrowin lämpötila-anturin -> 5700X ja RTX 3090 osien kanssa veden lämpö pelatessa max 40c, kone lähes äänetön. Loopin järjestys vaihtui tästä: [GPU -> rad -> CPU - rad] tähän: [GPU -> CPU -> rad -> rad] ja en ole komponenttien lämmöissä havainnut mitään eroa.
 
Pitäisiköhän mun siirtyä ilmajäähdyttelijäksi taas.

Toisen koneen Alphacoolin pumppu alkoi rapisemaan. Lähetin takaisin Aquatuningille ja paluupostissa tuli tänään uusi pumppu. Pieni haaste tulee vaan siitä että vanha oli Molex virralla ja sillä ruuvi nopeudensäätimellä. Tämä mikä tuli tilalle on SATA ja PWM.

Pumppu oli ulkoisen jäähdyttimen kyljessä ja sinne olin virittänyt Molex mutta en mitään PWM ohjausta. Taas pientä jumppaa tiedossa. :dead:

Tietty hyvä syy rakentaa jotain uutta. :tup:
 
Olisi tuossa uusi rakennelma valmisteilla itx kokoisena.Katselin tulevasta kotelosta videoita youtubesta ja joku oli kotelon kattoon kiinnittänyt 120mm radin ilman tuuletinta tilan vuoksi.Onko tuosta mitään hyötyä,jos vesi kiertää pelkän radin kautta? Toki lisänä oli 240mm tuulettimilla.

Toinen kysymys,lieneekö tähän ekwb flt120 on mahdollista jostain ostaa pohjaan peitelätkää,jos pumpun irroittaa ja tätä käyttää pelkkänä säiliönä?
 
Olisi tuossa uusi rakennelma valmisteilla itx kokoisena.Katselin tulevasta kotelosta videoita youtubesta ja joku oli kotelon kattoon kiinnittänyt 120mm radin ilman tuuletinta tilan vuoksi.Onko tuosta mitään hyötyä,jos vesi kiertää pelkän radin kautta? Toki lisänä oli 240mm tuulettimilla.

Toinen kysymys,lieneekö tähän ekwb flt120 on mahdollista jostain ostaa pohjaan peitelätkää,jos pumpun irroittaa ja tätä käyttää pelkkänä säiliönä?
Ilman tuuletinta yhtä tyhjän kanssa, 120mm radi ei muutenkaan jäähdytä kovin erikoisesti vaikka olisikin tuuletin.

Mitä koteloa olit suunnitellut?
 
Ilman tuuletinta yhtä tyhjän kanssa, 120mm radi ei muutenkaan jäähdytä kovin erikoisesti vaikka olisikin tuuletin.

Mitä koteloa olit suunnitellut?
Tilasin thermaltake tower 200 kotelon, en ole vielä pääsayt mittailemaan miten mahtuu mikäkin kun vasta eilen tilasin.

Sivulle on tulossa n. 21mm paksu 240mm radi,se lienee riittää yksistäänkin? Tuossa on ainut lisämahis laittaa kattoon 120mm radi.
Pumppu säiliö on joko tuo Flt120 tai sitten laitan sen revo erillispumpun ja erillisen säiliön tms.

 
Olisi tuossa uusi rakennelma valmisteilla itx kokoisena.Katselin tulevasta kotelosta videoita youtubesta ja joku oli kotelon kattoon kiinnittänyt 120mm radin ilman tuuletinta tilan vuoksi.Onko tuosta mitään hyötyä,jos vesi kiertää pelkän radin kautta? Toki lisänä oli 240mm tuulettimilla.

Toinen kysymys,lieneekö tähän ekwb flt120 on mahdollista jostain ostaa pohjaan peitelätkää,jos pumpun irroittaa ja tätä käyttää pelkkänä säiliönä?
Yhdellä videolla oli tuollainen laitettu FLT80 DDC malliin.
 
Yhdellä videolla oli tuollainen laitettu FLT80 DDC malliin.
Nojoo,just tuollainen siihen pitäisi laittaa.Pitääpä toi tilata jos päätän tulpata.
 
Jännää, Idlessä nesteen lämpötila tankin huipulla olevassa mittarissa on 23.7c (alemmassa mittarissa tasan 23c), säiliö on täytetty piripintaan asti
Kone on lattialla ja lattian lämpötila on 19.4c (pöydällä 22.3c), Pelatessa lämmöt eivät juuri nouse yli 35c, paitsi kesällä.
 
Jännää, Idlessä nesteen lämpötila tankin huipulla olevassa mittarissa on 23.7c (alemmassa mittarissa tasan 23c), säiliö on täytetty piripintaan asti
Kone on lattialla ja lattian lämpötila on 19.4c (pöydällä 22.3c), Pelatessa lämmöt eivät juuri nouse yli 35c, paitsi kesällä.
Tuo oli siis kun kyljessä oleva radi oli extreme asetuksella puhaltamassa ja katto radi oli balancedilla. Mutta nyt kun vaihdoin extreme asetuksen kyljestä balancedille niin lämmöt nousivat 4c, Tämä siis idlessä
Desibelit extremellä koneen päältä mitattuna olivat 49-52dB ja balancedilla 39-42dB
 
Vieläkö EK Supremacy välttää 9800x3d:n kanssa vai olisiko jo aika vaihtaa uuteen? Nyt käytössä 5600x ja käsittääkseni AM4 blokit toimivat suoraan myös AM5?
 
Vieläkö EK Supremacy välttää 9800x3d:n kanssa vai olisiko jo aika vaihtaa uuteen? Nyt käytössä 5600x ja käsittääkseni AM4 blokit toimivat suoraan myös AM5?

Jos se on puhdas ja muuten ehjä niin vaihtamalla et ihan hirveästi voita ymmärtääkseni, muutenkin onko hirveästi väliä onko CPU lämmöt 50 vai 60 astetta, toi uusi ryzenikin taitaa olla suht viielä ellei lähde kellottamaan hurjia.

Eli ts jos et ajatellut hakea kellottamalla viimeisiä hertsejä niin tod.näk. toimii ihan hyvin.
 
Vieläkö EK Supremacy välttää 9800x3d:n kanssa vai olisiko jo aika vaihtaa uuteen? Nyt käytössä 5600x ja käsittääkseni AM4 blokit toimivat suoraan myös AM5?
Niin kun Hammer sanoi ei kannata vaihtaa vaikka saisi sen EK verrattuna 3-5 astetta alemmat lämmöt.
Eri asia on jos hankkii uuden niin EK mallisto ei olisi ostamisen arvoinen kun löytyy parempia vaihtoehtoja kuten Optimus,TechN,Alphacool ja Watercool mallit.
 
Intelitä hyppy AMD:hen käsillä jotenka uutta blokkia tarvitsisi miettiä AM5 kannalle....
Olisko hyviä suosituksia? EK:n Velocity nykyisin, ja tuota Velocity2:sta mietin jos en laita deliddausta.....
Deliddaus voisi olla myös vaihtoehto, esim. TG:n blokki näyttäisi aika fiksulta tuohon tarkoitukseen.... EK:n myös, mutta hinta aika suolainen....
Ideoita puolesta ja vastaan otetaan mielellään :)
 
Mulla on tämä blokki.Ostin siihen suoraan vaan muutossarjan am5 kannalle.
Eli suoraan vaikka tämä
 
Mun mielestä aika hyvä systeemi koska avaa vaan blokin ja laittaa vaikka uudestaan Intel/Amd kiinnikkeet takaisin.Säästyy aika hyvin rahaa.
 
Intelitä hyppy AMD:hen käsillä jotenka uutta blokkia tarvitsisi miettiä AM5 kannalle....
Olisko hyviä suosituksia? EK:n Velocity nykyisin, ja tuota Velocity2:sta mietin jos en laita deliddausta.....
Deliddaus voisi olla myös vaihtoehto, esim. TG:n blokki näyttäisi aika fiksulta tuohon tarkoitukseen.... EK:n myös, mutta hinta aika suolainen....
Ideoita puolesta ja vastaan otetaan mielellään :)
Jos hinta ei ole este niin optimus blokki tietysti se tehokkain ja todella laadukas,
Haittapuolena hieman ahdistavampi virtaus mutta kuitenkin ihan dcc pumpulla pärjää.
TechN blokki itsellä on 2 kpl ja suoran valmistajalta tilannut hinta on hieman noussut 130€ ARGB ja musta nickeli
https://techn.de/Optimus blokkia ei kai saa muualta suomesta kun dronekaupasta ellei jenkkilästä tilaa ja hinta varman 300€+
 
Tulipa huvikseen testattua DC-LT pumppua edellisen DDC pumpun tilalla eli Eisbaer LT Solo suoraan vanhan pumpun paikalle, loopin täyttö & ilmaus (on muuten vittumaista kun pumppu ei jaksa tarpeeksi kuplia tuutata ulos) ja Heaven pyörimään, puolen tunnin aikana lämmöt nousi about 45 asteeseen tuulettimien ollessa hiljaiseksi säädetty eli ei paha ollenkaan. Maksimikiekoillakaan (2600rpm) ääntä ei pumpusta lähde juuri ollenkaan joten oikein hyvä. CPU ja GPU oli about 70-75 astetta eli ei paha sekään.

Veikkaisin että pikkasen lämmöt vielä putoaa kun ottaa nykyisen EK:n CPU-blokin irti ja lyö tuon Eisbaerin kiinni prossun päälle, varmaan vähän kuristaa kun on kaksi cpu-blokkia loopissa. Niin ja ilmauskin oli suht nopeasti suoritettu eli kyllä sieltä varmaan kuplia olisi saanut pois lisää kun olisi jaksanut säätää.

360 radi + RTX3070 + 5800x + EK CPU block + LT Solo oli siis kiinni loopissa.
 
Tulipa huvikseen testattua DC-LT pumppua edellisen DDC pumpun tilalla eli Eisbaer LT Solo suoraan vanhan pumpun paikalle, loopin täyttö & ilmaus (on muuten vittumaista kun pumppu ei jaksa tarpeeksi kuplia tuutata ulos) ja Heaven pyörimään, puolen tunnin aikana lämmöt nousi about 45 asteeseen tuulettimien ollessa hiljaiseksi säädetty eli ei paha ollenkaan. Maksimikiekoillakaan (2600rpm) ääntä ei pumpusta lähde juuri ollenkaan joten oikein hyvä. CPU ja GPU oli about 70-75 astetta eli ei paha sekään.

Veikkaisin että pikkasen lämmöt vielä putoaa kun ottaa nykyisen EK:n CPU-blokin irti ja lyö tuon Eisbaerin kiinni prossun päälle, varmaan vähän kuristaa kun on kaksi cpu-blokkia loopissa. Niin ja ilmauskin oli suht nopeasti suoritettu eli kyllä sieltä varmaan kuplia olisi saanut pois lisää kun olisi jaksanut säätää.

360 radi + RTX3070 + 5800x + EK CPU block + LT Solo oli siis kiinni loopissa.
Eisbaerista voit ottaa blokin mustan muovisen jetplaten pois niin blokki ei kurista enää kiertoa. Jetplaten kera se menee helposti tukkoon.
 
Eli voiko sanoa että Eisbaerin jet plate on kärjistetysti ihan turha kapistus? Onko jet platen ainoa tarkoitus hidastaa virtausta?
Jos Eisbaer ei ole cpu-jäähynä vaan pumppu+reservoir korvikkeena niin turhaan sitä jetplatea siellä käyttää. Eisbaerin blokki vastustaa virtausta paljon, minkä takia sitten porukalla ovat ne menneet tukkoon kun kiertoon on alkanut kasautumaan vähänkin töhnää.
 
Jos Eisbaer ei ole cpu-jäähynä vaan pumppu+reservoir korvikkeena niin turhaan sitä jetplatea siellä käyttää. Eisbaerin blokki vastustaa virtausta paljon, minkä takia sitten porukalla ovat ne menneet tukkoon kun kiertoon on alkanut kasautumaan vähänkin töhnää.

Ah aivan. Mietin että pitäisikö tuo jet plate vaihtaa jos lyön Eisbaerin CPU blokiksi, onko jotain hyötyjä? Mietin että miksi noinkin alhaisen tehon pumppuun on laitettu noin kuristava jet plate?
 
Mitä tehdä blokille joka tämän näköinen? Näytin sille jo iso-propyyli alkoholiin kastettua mikrokuituliinaa mutta ei mitään vaikutusta. Pinta täysin tasainen eikä naarmuja, ei varmaan hirveästi vaikuta tuo tahrat?

17315805885651625201262195694397.jpg
 
Mitä tehdä blokille joka tämän näköinen? Näytin sille jo iso-propyyli alkoholiin kastettua mikrokuituliinaa mutta ei mitään vaikutusta. Pinta täysin tasainen eikä naarmuja, ei varmaan hirveästi vaikuta tuo tahrat?

17315805885651625201262195694397.jpg
Nämä tulee ainakin mieleen: (en ole koskaan itse kokeillut)
1) ruokasooda
2) suola + etikka
3) suola + sitruuna
4) ketsuppi
 
Ketsuppi....???
Juu, ketsupilla lähtee hyvin tummentumat kuparista ja messingistä. Antaa olla esim. vartin alkuun, pesee pois ja jos ei ole vielä riittävän puhdas, niin uudelleen käsittely. Ei tartte hinkata tai kiillottaa kummemmin, eikä myöskään vaikuta pinnan tasaisuuteen, jos ei nyt päiväksi jätä lillumaan. :thumbsup:

Edit. Toki noi tahrat ei myöskään jäähdytykseen vaikuta, jos pinta on tasanen.
 
Mitä tehdä blokille joka tämän näköinen? Näytin sille jo iso-propyyli alkoholiin kastettua mikrokuituliinaa mutta ei mitään vaikutusta. Pinta täysin tasainen eikä naarmuja, ei varmaan hirveästi vaikuta tuo tahrat?

17315805885651625201262195694397.jpg
Voihan tuo vaikka vetasta hienosti vesihiomapaperilla lasia vasten. Saa samalla oikastua blokin jos on kiero.
 
Mitä tehdä blokille joka tämän näköinen? Näytin sille jo iso-propyyli alkoholiin kastettua mikrokuituliinaa mutta ei mitään vaikutusta. Pinta täysin tasainen eikä naarmuja, ei varmaan hirveästi vaikuta tuo tahrat?

17315805885651625201262195694397.jpg
Puhdas paljas kupari kun on kyseessä niin sille löytyy paljon eri puhdistus tapoja. Sitruunahappo kylpy, ketsuppi, sitruunan puolikkaalla hinkkaaminen, jne.
Kupari likaantuu helposti, esimerkiksi paljain sormin näpelöidessä ihon öljyt tarttuu kuparipintaan ja saa sen värjäytymään.

Käytännössä sitruunahapon ynnä muiden puhdistus teho perustuu siihen että ne reagoivat kuparin pinnassa olevien oksidien kanssa mutta eivät reagoi itse kuparin kanssa.
 
Miten tuo lämpötahnojen asteikko menee? esimerkkinä 14,2 W/mk lukema, onko niin että mitä isompi sitä parempi johtavuus (wikipedian taulukko missä teräksen lämmönjohtavuus on 20 W/mk ja timantin 1000 W/mk on vähän vaikea selkoinen)
 
Miten tuo lämpötahnojen asteikko menee? esimerkkinä 14,2 W/mk lukema, onko niin että mitä isompi sitä parempi johtavuus (wikipedian taulukko missä teräksen lämmönjohtavuus on 20 W/mk ja timantin 1000 W/mk on vähän vaikea selkoinen)
Kyllä, mitä isompi sen parempi.
 
Toinen Mo-Ra3 420 löytyi valmistajan demokappaleena, ja kotiutui.

Ajatukseni siis on, että syötän 2x D5-pumpulla sarjassa nestettä säiliöstä noiden isojen jäähdyttimien läpi takaisin säiliöön, josta puolestaan omat pumppunsa työntävät nestettä lämpenemään CPU, GPU, VRM+RAM, ja kotelon sisäilmaa jäähdyttäville radeille. Kontrolloitu kierto siis kaikille olennaisille komponenteille.

Morassa on se 20 metriä putkea, meinasin silti kytkeä nuo Morat rinnan eli jakaa 2 pumpun tuoton identtisellä putkituksella molemmille.

Onko ideoita mitä voisi käyttää järkevänä virtausmittarina? Vaikka projekti tumpusta lähti jo ajat sitten, en silti haluaisi laittaa esim. Aquacomputerin high flow -mittareita 6kpl.

Vähän ajattelin, että laitan säiliöön kalibroidun lämpötilamittauksen, ja sitten sensorit kummankin moran meno+paluu, ja kaikkien lämmönlähteiden paluuseen ja ohjaisin koko systeemiä vain lämpötilaeroilla pumppujen nopeuden ja tuuletinten osalta.

Jotenkin ajattelin että olisi no brainer löytää RPM-signaalia tuottavaa halpaa sensoria ja muuttaa sitten kierrosnopeus virtaukseksi mutta ei tuommoisia vastaan ole tullut. Mistään ei oikein meinaa löytyä tietoa myöskään mitä Aquacomputerin omat sensorit tuottavat datana ulos.
 
Toinen Mo-Ra3 420 löytyi valmistajan demokappaleena, ja kotiutui.

Ajatukseni siis on, että syötän 2x D5-pumpulla sarjassa nestettä säiliöstä noiden isojen jäähdyttimien läpi takaisin säiliöön, josta puolestaan omat pumppunsa työntävät nestettä lämpenemään CPU, GPU, VRM+RAM, ja kotelon sisäilmaa jäähdyttäville radeille. Kontrolloitu kierto siis kaikille olennaisille komponenteille.

Morassa on se 20 metriä putkea, meinasin silti kytkeä nuo Morat rinnan eli jakaa 2 pumpun tuoton identtisellä putkituksella molemmille.

Onko ideoita mitä voisi käyttää järkevänä virtausmittarina? Vaikka projekti tumpusta lähti jo ajat sitten, en silti haluaisi laittaa esim. Aquacomputerin high flow -mittareita 6kpl.

Vähän ajattelin, että laitan säiliöön kalibroidun lämpötilamittauksen, ja sitten sensorit kummankin moran meno+paluu, ja kaikkien lämmönlähteiden paluuseen ja ohjaisin koko systeemiä vain lämpötilaeroilla pumppujen nopeuden ja tuuletinten osalta.

Jotenkin ajattelin että olisi no brainer löytää RPM-signaalia tuottavaa halpaa sensoria ja muuttaa sitten kierrosnopeus virtaukseksi mutta ei tuommoisia vastaan ole tullut. Mistään ei oikein meinaa löytyä tietoa myöskään mitä Aquacomputerin omat sensorit tuottavat datana ulos.
Voit ostaa D5 next pumppuja jos haluat vähentää higflow mittareita samalla saat lämpötila ja rpm ohjauksen ja jokunen tuuletin 25w asti.
Ulkomailta joutuu tilamaan ellei halua dronekauppaa sponsoroida.
 
Voit ostaa D5 next pumppuja jos haluat vähentää higflow mittareita samalla saat lämpötila ja rpm ohjauksen ja jokunen tuuletin 25w asti.
Ulkomailta joutuu tilamaan ellei halua dronekauppaa sponsoroida.
6kpl D5 löytyy jo, eli tuokaan ei oikein ole vaihtoehto.
 
Hei

ensimmäinen postaus tänne ja olen tasolla tässä setämies-n00b, pahoittelut jos asia on jo käsitelty tyhjentävästi. Parin päivän raivokkaan netti-etsivöinnin tuloksena olen yhä enemmän ymmälläni miten tämmöistä nestejäähdytys-kiertoa tulisi ylläpitää.

Ostin pc:n käytettynä muutama vuosi sitten ja kuitin mukaan siinä vesijäähdytyksestä huolehtii "Alphacool Eissturm Hurricane Copper 45, 240mm" näin Jimmsin kuitissa lukee - ohessa kuva pumppu+säiliöstä

Ongelma että nesteen pinta jo melko matala ja pumppu pitää ääntä aivan kuin sen laakerit sökönä. Kun koneen kylmäkäynnistää niin pumppu ei pidä ääntä, aloittaa metelöinnin kun koneella tekee jotain raskaampaa.

Arvelen että tuohon läpinäkyvään säiliöön tulisi lisätä sopivaa nestettä, kaupan mukana tuli täyttöpullo.

Kysymys,
Miten lisään säiliöön nestettä, yritin varovasti käsivoimin avata tuota mustaa kantta kiertämällä sitä ylhäältä katsottuna vastapäivään. En uskaltanut ihan liikaa voimaa kokeilla niin kansi ei auennut yhtään.
&
Mustan kannen päällä on myös tuollainen pieni pyöreä 'ruuvi' jossa erikoisen näköinen leveä lattapää-ruuvarille sopiva ura. Tuo ei myöskään liikahtanut pienellä voimalla kokeiltuna. Tosin ei löydy noin leveää lattapäätä, ehkä joku 5cent kolikko voisi siihen sopia, mutten testannut.

Eli mitä teen, miten lisään nestettä ja kuinka paljon sitä sinne sitten laitan. Saisin töistä myös DI-vettä, resistiivisyys n 15-17 mOhmcm, sopiiko se tuonne kiertoon

apu kiitollisna otetaan vastaan

20241119_153527.jpg
 
Hei

ensimmäinen postaus tänne ja olen tasolla tässä setämies-n00b, pahoittelut jos asia on jo käsitelty tyhjentävästi. Parin päivän raivokkaan netti-etsivöinnin tuloksena olen yhä enemmän ymmälläni miten tämmöistä nestejäähdytys-kiertoa tulisi ylläpitää.

Ostin pc:n käytettynä muutama vuosi sitten ja kuitin mukaan siinä vesijäähdytyksestä huolehtii "Alphacool Eissturm Hurricane Copper 45, 240mm" näin Jimmsin kuitissa lukee - ohessa kuva pumppu+säiliöstä

Ongelma että nesteen pinta jo melko matala ja pumppu pitää ääntä aivan kuin sen laakerit sökönä. Kun koneen kylmäkäynnistää niin pumppu ei pidä ääntä, aloittaa metelöinnin kun koneella tekee jotain raskaampaa.

Arvelen että tuohon läpinäkyvään säiliöön tulisi lisätä sopivaa nestettä, kaupan mukana tuli täyttöpullo.

Kysymys,
Miten lisään säiliöön nestettä, yritin varovasti käsivoimin avata tuota mustaa kantta kiertämällä sitä ylhäältä katsottuna vastapäivään. En uskaltanut ihan liikaa voimaa kokeilla niin kansi ei auennut yhtään.
&
Mustan kannen päällä on myös tuollainen pieni pyöreä 'ruuvi' jossa erikoisen näköinen leveä lattapää-ruuvarille sopiva ura. Tuo ei myöskään liikahtanut pienellä voimalla kokeiltuna. Tosin ei löydy noin leveää lattapäätä, ehkä joku 5cent kolikko voisi siihen sopia, mutten testannut.

Eli mitä teen, miten lisään nestettä ja kuinka paljon sitä sinne sitten laitan. Saisin töistä myös DI-vettä, resistiivisyys n 15-17 mOhmcm, sopiiko se tuonne kiertoon

apu kiitollisna otetaan vastaan

20241119_153527.jpg
Ruuvin pitäisi aueta kyllä ihan normaalisti vastapäivään, näyttää looppi aika karmeelta kuvassa, ihan kuin siellä pyörisi jotain ruosteista viemärivettä.

Ensimmäinen asia joka pitäisi tehdä on täyttää tuo säiliö ainakin puoleen väliin jotta pumppu ei pyöri kuivana, jos pumppu pyörii kuivana niin se on roskiskamaa aika nopeasti eli älä käynnistä konetta ennenkuin olet saanut tuon täyttöruuvin auki.

Nesteeksi voi laittaa akkuvettä alkuun ja jos pumpun äänet katoaa täytön myötä niin voi alkaa harkitsemaan loopin puhdistusta eli irroittaa jostain sopivasta kohdasta letkun ja sitten tuon täyttöruuvin ja alkaa valutella nesteitä ulos. Jos ääni ei katoa niin sitten voi olla että pumppu on kaput ja ohjelmassa on uuden pumpun osto.

Edit googlen perusteella kyseessä on Alphacoolin "AIO/Custom Loop" eli valmiit osat CPU-custom looppiin. Ilmeisesti pumppu on erillinen että se ei ole tuossa säiliön yhteydessä, käytännössä pumppu kannattaa olla alempana loopissa kuin säiliö jotta nestettä menee varmasti pumpulle. Voi olla että sulla on niin paljon ilmaa loopissa että vesi ei kierrä ja siksi pumppu jurnuttaa kuormituksessa, ehkä koneen ollessa kiinni pumpulle valuu sen verran nestettä että laakerit saa jotain voitelua kun koneen laittaa päälle ja siksi ei pidä meteliä kun käynnistää.
 
Viimeksi muokattu:
Hei

ensimmäinen postaus tänne ja olen tasolla tässä setämies-n00b, pahoittelut jos asia on jo käsitelty tyhjentävästi. Parin päivän raivokkaan netti-etsivöinnin tuloksena olen yhä enemmän ymmälläni miten tämmöistä nestejäähdytys-kiertoa tulisi ylläpitää.

Ostin pc:n käytettynä muutama vuosi sitten ja kuitin mukaan siinä vesijäähdytyksestä huolehtii "Alphacool Eissturm Hurricane Copper 45, 240mm" näin Jimmsin kuitissa lukee - ohessa kuva pumppu+säiliöstä

Ongelma että nesteen pinta jo melko matala ja pumppu pitää ääntä aivan kuin sen laakerit sökönä. Kun koneen kylmäkäynnistää niin pumppu ei pidä ääntä, aloittaa metelöinnin kun koneella tekee jotain raskaampaa.

Arvelen että tuohon läpinäkyvään säiliöön tulisi lisätä sopivaa nestettä, kaupan mukana tuli täyttöpullo.

Kysymys,
Miten lisään säiliöön nestettä, yritin varovasti käsivoimin avata tuota mustaa kantta kiertämällä sitä ylhäältä katsottuna vastapäivään. En uskaltanut ihan liikaa voimaa kokeilla niin kansi ei auennut yhtään.
&
Mustan kannen päällä on myös tuollainen pieni pyöreä 'ruuvi' jossa erikoisen näköinen leveä lattapää-ruuvarille sopiva ura. Tuo ei myöskään liikahtanut pienellä voimalla kokeiltuna. Tosin ei löydy noin leveää lattapäätä, ehkä joku 5cent kolikko voisi siihen sopia, mutten testannut.

Eli mitä teen, miten lisään nestettä ja kuinka paljon sitä sinne sitten laitan. Saisin töistä myös DI-vettä, resistiivisyys n 15-17 mOhmcm, sopiiko se tuonne kiertoon

apu kiitollisna otetaan vastaan

20241119_153527.jpg
Ehdottomasti lisää nestettä ennen kuin päälle laitat. Jos pumppu pyörii kuivana, niin se on entinen. Se korkki auki ja puhdistettua vettä kannattaa käyttää. Useimmat taitaa käyttää ihan akkuvettä.

Koko vesikiertojärjestelmä kaipaisi huoltoa, eli puhdistusta. Nämä custom vesikjäähdytteiset koneet ei ole mitään huoltovapaita laitteita (jos sellaista nyt muutenkaan on). Tosin jos on useamman vuoden jo pyörinyt, niin omalla vastuulla vapaasti voi antaa pyöriä kunnes jotain menee, niin että on pakko purkaa että koneen käyttö jatkuu.
 
Vedeksi myös kelpaa se di-vesi töistä, vähintään 0.5l niin pääsee alkuun.
 
Hei

ensimmäinen postaus tänne ja olen tasolla tässä setämies-n00b, pahoittelut jos asia on jo käsitelty tyhjentävästi. Parin päivän raivokkaan netti-etsivöinnin tuloksena olen yhä enemmän ymmälläni miten tämmöistä nestejäähdytys-kiertoa tulisi ylläpitää.

Ostin pc:n käytettynä muutama vuosi sitten ja kuitin mukaan siinä vesijäähdytyksestä huolehtii "Alphacool Eissturm Hurricane Copper 45, 240mm" näin Jimmsin kuitissa lukee - ohessa kuva pumppu+säiliöstä

Ongelma että nesteen pinta jo melko matala ja pumppu pitää ääntä aivan kuin sen laakerit sökönä. Kun koneen kylmäkäynnistää niin pumppu ei pidä ääntä, aloittaa metelöinnin kun koneella tekee jotain raskaampaa.

Arvelen että tuohon läpinäkyvään säiliöön tulisi lisätä sopivaa nestettä, kaupan mukana tuli täyttöpullo.

Kysymys,
Miten lisään säiliöön nestettä, yritin varovasti käsivoimin avata tuota mustaa kantta kiertämällä sitä ylhäältä katsottuna vastapäivään. En uskaltanut ihan liikaa voimaa kokeilla niin kansi ei auennut yhtään.
&
Mustan kannen päällä on myös tuollainen pieni pyöreä 'ruuvi' jossa erikoisen näköinen leveä lattapää-ruuvarille sopiva ura. Tuo ei myöskään liikahtanut pienellä voimalla kokeiltuna. Tosin ei löydy noin leveää lattapäätä, ehkä joku 5cent kolikko voisi siihen sopia, mutten testannut.

Eli mitä teen, miten lisään nestettä ja kuinka paljon sitä sinne sitten laitan. Saisin töistä myös DI-vettä, resistiivisyys n 15-17 mOhmcm, sopiiko se tuonne kiertoon

apu kiitollisna otetaan vastaan

20241119_153527.jpg
Pumput käyttävät pumppaamaansa nestettä niin sanotusti voiteluaineena. Jos nestettä ei ole niin silloin pumpun päällä pitäminen on sama kuin pitäisit auton moottoria käynnissä ilman tippaakaan öljyä. Eli ei mene aikaakaan kun koko pumppu on rikki, eikä niitä nykypäivänä pysty millään tavalla korjaamaan vaan joudut hankkimaan noin sadalla eurolla kokonaan uuden pumpun.
Akkuvettä (tai di-vettä) pumpun/"tankin" täyttöaukosta sisään niin paljon kuin mahtuu, ei tarvitse täyttää piripintaan ettei turhaan läikyttele vesiä minne sattuu täytön yhteydessä. Perus 5 senttinen sopii korkin avaamiseen.

Jos letkut ja neste oli alunperin kirkasta niin silloin on koko looppi purkamisen ja perusteellisen huuhtelun tarpeessa. G1/2" --> G1/4" adapterilla voit liittää loopin (tai loopin osia) vessan bidee-suihkuun alustavaa huuhtelua varten.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksista. Kolikolla ruuvi auki ja joku 2-3dl uutta vettä. Laakerin äänet lakkasivat saman tien. Nuo letkut ja sen sisällä oleva vesi ollut aikanaan kirkasta. Nyt kerännyt likaa itseensä. En ole ollut aikaisemmin huolissani kun tuo vesisäiliön vesi ollut jatkuvasti ihan kirkasta eikä laitteisto ole oireillut.

Seuraavaksi sitten letkujen puhdistus. Eli irrotan ihan kiertämällä ne tuosta punaisella merkatuista kohdista - millä tekniikalla estätte vesivahingon?

Letkun jatko vihreällä, onko tuossa sama juttu eli kierre auki?

Miten tuo alapesu oikein tapahtuu, johtojen irroitus varmaankin ja wcssä yksitelle joka johto ja valuttaa paineella letkuista läpi jotta psk lähtee veks? Sisäpuolen kuivatusta hiustenkuivaajalla ?

Näyttökuva 2024-11-19 193242.jpg
 
Kiitos vastauksista. Kolikolla ruuvi auki ja joku 2-3dl uutta vettä. Laakerin äänet lakkasivat saman tien. Nuo letkut ja sen sisällä oleva vesi ollut aikanaan kirkasta. Nyt kerännyt likaa itseensä. En ole ollut aikaisemmin huolissani kun tuo vesisäiliön vesi ollut jatkuvasti ihan kirkasta eikä laitteisto ole oireillut.

Seuraavaksi sitten letkujen puhdistus. Eli irrotan ihan kiertämällä ne tuosta punaisella merkatuista kohdista - millä tekniikalla estätte vesivahingon?

Letkun jatko vihreällä, onko tuossa sama juttu eli kierre auki?

Miten tuo alapesu oikein tapahtuu, johtojen irroitus varmaankin ja wcssä yksitelle joka johto ja valuttaa paineella letkuista läpi jotta psk lähtee veks? Sisäpuolen kuivatusta hiustenkuivaajalla ?

Näyttökuva 2024-11-19 193242.jpg
Nuo letkut ovat vaihtokunnossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 251
Viestejä
4 526 724
Jäsenet
74 547
Uusin jäsen
ville.lahtivirta@hotmail.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom