Cities: Skylines II (2023) (PC, PS ja Xbox)

Tänään tippui trailerit Urban Promenades ja Modern Architecture -lisäosista. Etenkin jälkimmäinen kiinnostaa kovasti. Saa ihan hyvän listan uusia rakennuksia ja vaihtelua kaupunkeihin:

Rakennukset:
  • Kaupunkilaisten palvelukeskus
  • Modernin taiteen museo
  • Suuraukio
  • Moderni teleliikennerakennus
  • Peruskoulu
  • Moderni lukio
  • Moderni aikuisoppilaitos
  • Moderni yliopisto
  • Moderni ammattikorkeakoulu
  • Sivupaloasema
  • Keskuspaloasema
  • Moderni lääkäriasema
  • Moderni sairaala
  • Puisto
  • Moderni poliisiasema
  • Moderni kaupungintalo
  • Paikallisbussipysäkki
  • Moderni metroasema
  • Moderni maanalaisen asema
  • Päärautatieasema
  • Sivurautatieasema

 
i5 13500, 4070TI ja 32gb RAMia. Tökkii heti alkumetreillä 4K resolla vaikka ruksin oppaiden mukaan kaikkia fps syöppöjä pois. Osaako joku vinkata miten tästä saisi pelattavan? Onko tämä niin huonosti optimoitu? Auttaako prossun päivitys ja jos auttaa, niin millainen?
 
i5 13500, 4070TI ja 32gb RAMia. Tökkii heti alkumetreillä 4K resolla vaikka ruksin oppaiden mukaan kaikkia fps syöppöjä pois. Osaako joku vinkata miten tästä saisi pelattavan? Onko tämä niin huonosti optimoitu? Auttaako prossun päivitys ja jos auttaa, niin millainen?
Luulen että pitää tuo 4K karsia pois.
 
i5 13500, 4070TI ja 32gb RAMia. Tökkii heti alkumetreillä 4K resolla vaikka ruksin oppaiden mukaan kaikkia fps syöppöjä pois. Osaako joku vinkata miten tästä saisi pelattavan? Onko tämä niin huonosti optimoitu? Auttaako prossun päivitys ja jos auttaa, niin millainen?
Voisin arvata DLSS:n olevan aika suosittu vaihtoehto 1080p:tä korkeammilla resoluutioilla... Optimoinnissa on siis varmastikin vielä lisää tekemistä. Mutulla heitän, että prosessorin pitäisi kyllä riittää, koska siinä on ihan kiitettävä määrä ytimiä, joita peli osaa hyödyntää varsin tehokkaasti.
 
Viimeksi muokattu:
i5 13500, 4070TI ja 32gb RAMia. Tökkii heti alkumetreillä 4K resolla vaikka ruksin oppaiden mukaan kaikkia fps syöppöjä pois. Osaako joku vinkata miten tästä saisi pelattavan? Onko tämä niin huonosti optimoitu? Auttaako prossun päivitys ja jos auttaa, niin millainen?
Kellotettu i5-13600KF alkaa hyytymään 500k asukkaan jälkeen, joten i5-13500:n pitäisi riittää ainakin 400k asti. Natiivi 4K-resoluutio voi olla aika kova pala näyttikselle.
 
Ei tuossa pelissä saa mitään etua 4k resoluutiosta. Itselläkin 8k näyttö ja pelaillut huomattavasti pienemmällä resoluutiolla joten järki käteen sen ja ruudunpäivitysten kanssa.
 
Ei tuossa pelissä saa mitään etua 4k resoluutiosta. Itselläkin 8k näyttö ja pelaillut huomattavasti pienemmällä resoluutiolla joten järki käteen sen ja ruudunpäivitysten kanssa.
Tottakai saa. Itse pelaan aina 4K resolla, koska 4K-näyttö. Tässä pelissä riittää 40-50 FPS mainiosti.
 
Tottakai saa. Itse pelaan aina 4K resolla, koska 4K-näyttö. Tässä pelissä riittää 40-50 FPS mainiosti.
Jopa naurahdin kun varauduin jo tähän kommenttiin. Kerrotko mitkä ne edut on esim vs 2k resoluutio jolla itse pelailen xeon+4090+8k setupilla?
 
Jopa naurahdin kun varauduin jo tähän kommenttiin. Kerrotko mitkä ne edut on esim vs 2k resoluutio jolla itse pelailen xeon+4090+8k setupilla?
No minulle etuna on parempi grafiikka, pelaan aina natiiviresolla jos mahdollista. Tässä onnistuu, koska ei tarvita korkeaa ruudunpäivitysnopeutta. Voisi kysyä, että miksi ylipäätään on kehitelty tällaisia höpö-4K-resoluutioita, jos vaan ikuisesti pelattaisiin 1080p:llä? Tai jos olisi pysytty siinä 800x600:ssa?
 
No minulle etuna on parempi grafiikka, pelaan aina natiiviresolla jos mahdollista. Tässä onnistuu, koska ei tarvita korkeaa ruudunpäivitysnopeutta. Voisi kysyä, että miksi ylipäätään on kehitelty tällaisia höpö-4K-resoluutioita, jos vaan ikuisesti pelattaisiin 1080p:llä? Tai jos olisi pysytty siinä 800x600:ssa?
No ei kannata lähteä saivartelemaan. Jokainen saa toki pelata millä resoluutiolla haluaa, ihan yleisesti kun on tiedossa, ettei ole tietokonetta mikä pyörittää peliä sujuvasti 4k:na isommalla populalla ilman grafiikkakarsintoja, ja myöskin se ettei ihmissilmä erota 4 saatikka 8k:ta tietystä tasosta/etäisyydestä pidemmälle niin kunhan kokeilin kepillä jäätä, olisiko sieltä tullut jotain järkeviä perusteluita.
 
No ei kannata lähteä saivartelemaan. Jokainen saa toki pelata millä resoluutiolla haluaa, ihan yleisesti kun on tiedossa, ettei ole tietokonetta mikä pyörittää peliä sujuvasti 4k:na isommalla populalla ilman grafiikkakarsintoja, ja myöskin se ettei ihmissilmä erota 4 saatikka 8k:ta tietystä tasosta/etäisyydestä pidemmälle niin kunhan kokeilin kepillä jäätä, olisiko sieltä tullut jotain järkeviä perusteluita.
Yritätkö sinä nyt tässä kertoa, että voimakkaasti yleistynyt 4K-resoluutio pelaamisessa on joku turha harha-askel? Vai etkö vaan käsitä, mitä etuja se isompi resoluutio tuo mukanaan? Siihen isolle 4K-näytölle mahtuu huomattavasti suurempi ala tarkkaa 3D-kaupunkia, joka nimenomaan kaupunginrakentelussa on mieletön etu ja immersiotekijä. Myös UI:n suhde näyttöön paranee, joskin tässä on vielä pelien tekijöillä opettelemista säätövaran suhteen.

Ja tuohon lihavoimaani kohtaan kommentoin, että en ole niitä ihmisiä, jotka ostavat suuremman ja tarkemman näytön, ja vie sen sitten kauas, koska siinä ei ole mitään järkeä. Oma 42" on tuossa normaalilla työpöytäetäisyydellä, joten se 4K-resoluutio ja koko ei mene hukkaan. Ei minustakaan 24"-tuumaisella näytöllä ole järkeä pelata 4K:na.

Jos resoluutio/grafiikka/ruudunpäivitysnopeus -komboa ei saa sovitettua mieleisekseen, resoluution pudottaminen on yksi keino, tämänhän nyt luulisi olevan itsestäänselvyys. Mutta silloin saadaan jotain ja menetetään jotain.

Eli kyllä minä itse tässä odottelen, tuleeko sinulta jotain järkeviä perusteluja asiallesi.
 
Eli kyllä minä itse tässä odottelen, tuleeko sinulta jotain järkeviä perusteluja asiallesi.
No ihan se mistä keskustelu alkoi, ettei peli/simulaatio pyöri sujuvasti tehojen puolesta kuten aloittajan tapauksessa oli. Toin itse esille, ettei riitä itselläkään tehot 4k resoluutiolla "highend" koneella kuten sen, että jokainen tavallaan joten ei mulla enään tähän muuta ole, itse arvotan kuitenkin sujuvan pelaamisen ja yksityiskohdat yli resoluution.
 
No ihan se mistä keskustelu alkoi, ettei peli/simulaatio pyöri sujuvasti tehojen puolesta kuten aloittajan tapauksessa oli. Toin itse esille, ettei riitä itselläkään tehot 4k resoluutiolla "highend" koneella kuten sen, että jokainen tavallaan joten ei mulla enään tähän muuta ole, itse arvotan kuitenkin sujuvan pelaamisen ja yksityiskohdat yli resoluution.
Kuten jo totesin, olen samaa mieltä siitä, että omien painotusten mukaan valinnat. Mutta kun väitteesi oli tuo alla oleva, siitä olin/olen eri mieltä.
Ei tuossa pelissä saa mitään etua 4k resoluutiosta.
 
No ei kannata lähteä saivartelemaan. Jokainen saa toki pelata millä resoluutiolla haluaa, ihan yleisesti kun on tiedossa, ettei ole tietokonetta mikä pyörittää peliä sujuvasti 4k:na isommalla populalla ilman grafiikkakarsintoja, ja myöskin se ettei ihmissilmä erota 4 saatikka 8k:ta tietystä tasosta/etäisyydestä pidemmälle niin kunhan kokeilin kepillä jäätä, olisiko sieltä tullut jotain järkeviä perusteluita.
Esität mielipiteen että mielummin pelaat itse matalalla resoluutiolla, mutta muiden pitäisi esittää järkeviä perusteluja sille että haluaa pelata 4k resoluutiolla? Päälle vielä esität hähmäisen väitteen siitä ettei ihmissilmä erota 4k resoluutiota pienemmästä tietyllä etäisyydellä. Jösses sentään...

Edit:
Ja alkuperäiselle kysyjälle: peli on yksinkertaisesti niin huonosti tehty kasa höyryävää lantaa, ettei kannata elätellä toivoa että se koskaan pyörisi hyvin.
 
Kiitos neuvoista, tiputin virkistystaajuutta 4K:lla ja tappelin lisää säätöjen kanssa. Nyt ainakin 5000 asukkaan kylä pyörii sulavasti. Minä myöskin nautin 4k resoluutiosta.:) Ei tämän pelin takia siis vielä kannata päivittää rautaa, katsotaan 5000-sarjan hintalaput sitten aikanaan.o_O
 
Onko tosiaan näyttis pullonkaulana 4k-resolla, eikä CPU? Kun riittävän nopeaa CPU:ta ei ole ilmeisesti keksittykään vielä.
 
Omalla kokoonpanolla näytönohjain rajoittaa FPS:ää ja prossu simulaation nopeutta. Yli 500k asukkaan kaupungissa huomaa, kuinka simulaatio alkaa hidastumaan. Developer-välilehdeltä näkee tarkan lukeman. Mikään muu peli ei rasita koko konetta vastaavalla tavalla.
 
400K Paikkailla taas hidastui niin, ettei viitsi enää pelata. Harmi kun vasta infran rakentamisesta alkaa tulla kiinnostavaa ja oikeasti tarpeellista.

Herättää kyllä käsittämätöntä ihmetystä tämän pelin kehittäjien ajatuksenjuoksu. Siellähän on tajuttu jossain vaiheessa, että ei helvetti, ei tätä jaksa pyörittää kenenkään kone miljoonalla asukkaalla.

Miten tähän on päädytty? Joku on vain lisännyt kikkaretta peliin välittämättä, ettei toimi? Koko pohja on niin päin persettä tehty, ettei voisikkaan toimia?

Miten hitossa tämmöinen on mahdollista?
 
Olen odotellut konsolijulkaisua, mutta tätä ketjua seuraamalla ei vissiinkään tarvi ihan hetkeen odotella, kun tietokoneellakin tuntuu olevan optimointia vielä ihan tarpeeksi?
 
Ainakin Marraskuussa viesti oli, että julkaisupäivää ei ole tiedossa. Melkoisia taikatemppuja saa tehdä, että tämä pyörii nuhaisilla konsoleilla.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakaan Marraskuussa viesti oli, että julkaisupäivää ei ole tiedossa. Melkoisia taikatemppuja saa tehdä, että tämä pyörii nuhaisilla konsoleilla.
Vaatii varmaan sen että se vähäinenkin simulaatiospagetti otetaan taustalta pois pyörimästä :comp:
 
Olen odotellut konsolijulkaisua, mutta tätä ketjua seuraamalla ei vissiinkään tarvi ihan hetkeen odotella, kun tietokoneellakin tuntuu olevan optimointia vielä ihan tarpeeksi?
Viimeisin tieto taisi olla, että isojen rakennusten rakentamisen optimointi on konsoleilla työn alla. Jos tuo on tilanne, oma arvaukseni on, että ihan tolkuttomasti ei tekemistä voi enää olla, mutta tuskin tässä aikaa vielä ainakaan viikoissa mitataan vaan varmaan pikemminkin kuukausissa...
 
Viimeisin tieto taisi olla, että isojen rakennusten rakentamisen optimointi on konsoleilla työn alla. Jos tuo on tilanne, oma arvaukseni on, että ihan tolkuttomasti ei tekemistä voi enää olla, mutta tuskin tässä aikaa vielä ainakaan viikoissa mitataan vaan varmaan pikemminkin kuukausissa...
Tuohan oli vain yksi esimerkki niistä ongelmista, puhuttiin myös simulaation raskaudesta ja grafiikan raskaudesta. Viesti oli, että eivät halua antaa edes arviota julkaisupäivästä, koska eivät halua ottaa riskiä virheellisen tiedon antamisesta. Marraskuun 25. päivä oli tämä viimeisin tilannekatsaus. Mun arvaus on, että konsoliversiot menee jonnekin syksyyn tai vieläkin kauemmas.
 
Tuohan oli vain yksi esimerkki niistä ongelmista, puhuttiin myös simulaation raskaudesta ja grafiikan raskaudesta. Viesti oli, että eivät halua antaa edes arviota julkaisupäivästä, koska eivät halua ottaa riskiä virheellisen tiedon antamisesta. Marraskuun 25. päivä oli tämä viimeisin tilannekatsaus. Mun arvaus on, että konsoliversiot menee jonnekin syksyyn tai vieläkin kauemmas.
Oma arvaukseni pohjautuu siihen, että tuo esimerkki on jo aika spesifi, ja odottaisin optimointien kohdistuvan ensin "yleisesti tärkeisiin" asioihin, esim. simulaatioon, ennen kuin optimoinneissa aletaan keskittyä pienempiin yksityiskohtiin. Toki jos Colossal Orderilla riittää rahkeita optimoida näitä rinnakkainkin tai muuten on töiden organisoinnin kannalta järkevintä tehdä eri järjestyksessä, niin sitten niin, mutta varovasti kallistuisin vaillinaisten tietojeni pohjalta siihen, että optimoinnit alkavat olla loppusuoralla (suoran pituus toki epäselvä). Kaipaisin kyllä itsekin edelleen lisää optimointeja ihan perusasioihin, vaikka omalla koneellani peli onkin pysynyt ihan pelikelpoisena (suurin kaupunkini tosin onkin ollut vain noin 200k asukkaan luokkaa valittujen karttojen koosta johtuen).
 
Minulla Peli toimii ensimmäiset 2 min hyvin, kunnes rakennan ensimmäisen tien. Siihen peli kaatuu työpöydälle, ilman virheilmoitusta. Tuen kautta saamani ohjeen kanssa olen poistanut pelin ja asentanut uudelleen, tuloksetta. Onko yhteisöllä tähän ratkaisua?
 
Minulla Peli toimii ensimmäiset 2 min hyvin, kunnes rakennan ensimmäisen tien. Siihen peli kaatuu työpöydälle, ilman virheilmoitusta. Tuen kautta saamani ohjeen kanssa olen poistanut pelin ja asentanut uudelleen, tuloksetta. Onko yhteisöllä tähän ratkaisua?
Oletko kokeillut aloittaa uutta tallennusta/karttaa? Itsellä päivitykset ovat korruptoineet kaksi tallennusta. Mitään ei pysty rakentemaan tai purkamaan ilman kaatumista.
 
Oletko kokeillut aloittaa uutta tallennusta/karttaa? Itsellä päivitykset ovat korruptoineet kaksi tallennusta. Mitään ei pysty rakentemaan tai purkamaan ilman kaatumista.
Itsellä ainakin syö motivaatiota pelata tätä kun jokainen päivitys aina korruptoi tallennuksen. Toivottavasti tämä peli saataisiin vielä joskus toimivaksi ja optimoitua.
 
Käytättekö sattumoisin paljonkin modeja? Minulla ei ole edes kaatuilun kanssa ollut merkittävästi ongelmia. Isoin ongelma omalla kohdallani tähän mennessä on tainnut olla yhden kaupungin laskeva väkiluku, johon en löytänyt mitään hyvää syytä (eli varmaankin kyseessä oli bugi tai peli toimi normaalisti muttei vain osannut kertoa, missä vika).
 
Ei tuossa pelissä saa mitään etua 4k resoluutiosta. Itselläkin 8k näyttö ja pelaillut huomattavasti pienemmällä resoluutiolla joten järki käteen sen ja ruudunpäivitysten kanssa.
Erikoinen mielipide kun en edes äkkiseltään muista että minkään muun genren pelissä 4K resoluutiosta olisi saanut niin paljon hyötyä kuin strategiapeleissä. Olen päässyt testaamaan jopa 8K resoluutiolla strategiapelejä ja jopa siitä on selkeästi hyötyä.
 
Erikoinen mielipide kun en edes äkkiseltään muista että minkään muun genren pelissä 4K resoluutiosta olisi saanut niin paljon hyötyä kuin strategiapeleissä. Olen päässyt testaamaan jopa 8K resoluutiolla strategiapelejä ja jopa siitä on selkeästi hyötyä.
Kuten jo aiemmin sanoin, jokainen tavallaan. Vastasin kuitenkin siihen, että kysyjällä ei peli pyöri tökkimättä/simulaatio ei toimi niin resoluution tiputtamisella 4k -> 2k ei ole siinä mitään merkitystä mielestäni, jos pelistä saa sillä pelattavan. Toki joku pelaa mielummin 4k resoluutiolla 15fps sinulaation pyöriessä esim 50% teholla en tuomitse.
 
Oletko kokeillut aloittaa uutta tallennusta/karttaa? Itsellä päivitykset ovat korruptoineet kaksi tallennusta. Mitään ei pysty rakentemaan tai purkamaan ilman kaatumista.
En ole vielä päässyt niin pitkälle, että peliä olisi voinut / kannattanut tallentaa, joka pelikerta olen aloittanut uuden pelin. Peli on nyt taas telakalla odottelemassa päivityksiä itse peliin ja tähän koneeseen. Kokeilen taas kuukauden-parin päästä.
 
Tänään taas patchia pukkasi:
Today, we have Hotfix 1.2.3.f1 going live with a host of fixes to gameplay, UI, and modding including minor fixes for Urban Promenades and Modern Architecture.

Let’s dive into the patch notes below!

Known issues:
  • Due to the changes to the death probability, cities with many seniors may experience an increase in unemployment as all seniors have been made younger to maintain the population and avoid a huge increase in the death rate. As some of them reenter the workforce (some will be early to mid-range seniors and stay retired), unemployment may rise depending on the job situation in the city.
  • The amount of seniors in the city is expected to drop very low, but as the population ages and the new death probability calculations take effect, it will stabilize at a more reasonable level than previously.


Modern Architecture Fixes & Improvements:
  • Minor fixes and balancing updates to vehicle capacities, upkeeps, and workplaces.
  • Added service vehicle parking spots.


Urban Promenades Fixes & Improvements:
  • Minor fixes and balancing updates to vehicle capacities, upkeeps, and workplaces.
  • Added service vehicle parking spots.


Gameplay Fixes & Improvements:
  • Performance optimization for job finding.
  • Improved the death probability curve to ensure citizens die at appropriate ages.
    • Existing senior citizens have made younger to ages spanning from early adulthood to mid-range seniors.
    • Citizen age is now limited to 120 game days.
    • Removed already dead citizens who haven’t been assigned a hearse yet.
  • Fixed crash to desktop caused by a missing zone type after a building levels up.
  • Fixed the Hydroelectric Power Plant’s electricity production depending on simulation speed by adding a constant flow speed.
  • Fixed police stations not sending vehicles to crime scenes if there are no parked police cars but there is a parked police helicopter.
  • Fixed situations where placing a train station over existing tracks caused connection issues.
  • Fixed parked service vehicle props floating in the air or dropping under the vehicle when the building was placed on uneven terrain.
  • Fixed issue causing elevation when placing a road next to a parking lot.
  • Fixed propping issue with IndustrialManufacturing04_L1_6x6 (and L2)



UI Fixes & Improvements:
  • Updated Terraforming, Vegetation, ParksandRecreation and Landscaping icons.
  • Improved the default game input option page to show a warning if there is a binding conflict.
  • Fixed issue with road tutorial UI highlights.
  • Fixed Photo Mode tutorial not triggering in certain cases. The tutorial will now trigger after pressing the Photo Mode button if it has not yet been seen by the player.
  • Fixed an issue where save files may display incorrect Population and Expansion Points data if the Player hovers over completely new save files while playing on an already developed city.
  • Multiple SFX fixes.
  • Multiple controller fixes.



Modding Fixes & Improvements:
  • Fixed connection loss causing PDX Mods to crash.
  • Fixed custom climate curves loading issue.
  • Fixed an issue where Region Pack buildings start to disappear if the internet connection is lost.
  • Fixed "B" shortcut on the keyboard not opening the bulldozer in the Editor.
  • Improved the Mod Publisher
    • A new mod is only published if the Mod ID is 0 in the publish configuration.
    • Fixed incorrect resolving option being shown when a keybinding has a conflict and a user is trying to set the same key to a binding.
    • Added the ability for mods to show warning sign on options (using SettingsUIWarningAttribute), option tab (using SettingsUITabWarningAttribute), or option page (using SettingsUIPageWarningAttribute).


Paradox Mods Fixes & Improvements:
  • Updated PDX SDK to 1.30
 
Vetääkö DLSS muillakin kuvan ihan puuroksi? Jopa parasta kuvanlaatua priorisoimalla näyttää todella suttuiselta.
 
Vetääkö DLSS muillakin kuvan ihan puuroksi? Jopa parasta kuvanlaatua priorisoimalla näyttää todella suttuiselta.
Ei mulla kyllä tapahdu tuollaista. Balancedilla oli asetus ja ihan normaalilta näyttää. Viimeisin päivitys ei parantanut suorituskykyä ollenkaan. 170k asukkaan kaupungissa simulaatiota ei saa pyörimään yli 4x, ja fps pyörii 30 tuntumassa. Tästä ei tule koskaan aidosti toimivaa peliä.
 
Viimeksi muokattu:
Vetääkö DLSS muillakin kuvan ihan puuroksi? Jopa parasta kuvanlaatua priorisoimalla näyttää todella suttuiselta.
1080p-näytöllä en ainakaan itse viitsi millään käyttää DLSS:ää, mutta korkeammilla resoluutioilla olen tainnut kuulla pelkkää hyvää (ainakin vähän kuulemani perusteella). Sinänsä kai ei mikään salaisuus ole, ettei 1080p + DLSS ole kovin hyvä yhdistelmä (vaikka itse tulen sen kanssa kyllä muissa peleissä paremmin toimeen).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 997
Viestejä
4 602 056
Jäsenet
75 746
Uusin jäsen
ostaja100

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom