Cities: Skylines II (2023) (PC, PS ja Xbox)

Tänään tippui trailerit Urban Promenades ja Modern Architecture -lisäosista. Etenkin jälkimmäinen kiinnostaa kovasti. Saa ihan hyvän listan uusia rakennuksia ja vaihtelua kaupunkeihin:

Rakennukset:
  • Kaupunkilaisten palvelukeskus
  • Modernin taiteen museo
  • Suuraukio
  • Moderni teleliikennerakennus
  • Peruskoulu
  • Moderni lukio
  • Moderni aikuisoppilaitos
  • Moderni yliopisto
  • Moderni ammattikorkeakoulu
  • Sivupaloasema
  • Keskuspaloasema
  • Moderni lääkäriasema
  • Moderni sairaala
  • Puisto
  • Moderni poliisiasema
  • Moderni kaupungintalo
  • Paikallisbussipysäkki
  • Moderni metroasema
  • Moderni maanalaisen asema
  • Päärautatieasema
  • Sivurautatieasema

i5 13500, 4070TI ja 32gb RAMia. Tökkii heti alkumetreillä 4K resolla vaikka ruksin oppaiden mukaan kaikkia fps syöppöjä pois. Osaako joku vinkata miten tästä saisi pelattavan? Onko tämä niin huonosti optimoitu? Auttaako prossun päivitys ja jos auttaa, niin millainen?

i5 13500, 4070TI ja 32gb RAMia. Tökkii heti alkumetreillä 4K resolla vaikka ruksin oppaiden mukaan kaikkia fps syöppöjä pois. Osaako joku vinkata miten tästä saisi pelattavan? Onko tämä niin huonosti optimoitu? Auttaako prossun päivitys ja jos auttaa, niin millainen?
Luulen että pitää tuo 4K karsia pois.

Voisin arvata DLSS:n olevan aika suosittu vaihtoehto 1080p:tä korkeammilla resoluutioilla... Optimoinnissa on siis varmastikin vielä lisää tekemistä. Mutulla heitän, että prosessorin pitäisi kyllä riittää, koska siinä on ihan kiitettävä määrä ytimiä, joita peli osaa hyödyntää varsin tehokkaasti.

Viimeksi muokattu:
Kellotettu i5-13600KF alkaa hyytymään 500k asukkaan jälkeen, joten i5-13500:n pitäisi riittää ainakin 400k asti. Natiivi 4K-resoluutio voi olla aika kova pala näyttikselle.

Ei tuossa pelissä saa mitään etua 4k resoluutiosta. Itselläkin 8k näyttö ja pelaillut huomattavasti pienemmällä resoluutiolla joten järki käteen sen ja ruudunpäivitysten kanssa.

Ei tuossa pelissä saa mitään etua 4k resoluutiosta. Itselläkin 8k näyttö ja pelaillut huomattavasti pienemmällä resoluutiolla joten järki käteen sen ja ruudunpäivitysten kanssa.
Tottakai saa. Itse pelaan aina 4K resolla, koska 4K-näyttö. Tässä pelissä riittää 40-50 FPS mainiosti.

Jopa naurahdin kun varauduin jo tähän kommenttiin. Kerrotko mitkä ne edut on esim vs 2k resoluutio jolla itse pelailen xeon+4090+8k setupilla?
No minulle etuna on parempi grafiikka, pelaan aina natiiviresolla jos mahdollista. Tässä onnistuu, koska ei tarvita korkeaa ruudunpäivitysnopeutta. Voisi kysyä, että miksi ylipäätään on kehitelty tällaisia höpö-4K-resoluutioita, jos vaan ikuisesti pelattaisiin 1080p:llä? Tai jos olisi pysytty siinä 800x600:ssa?

No minulle etuna on parempi grafiikka, pelaan aina natiiviresolla jos mahdollista. Tässä onnistuu, koska ei tarvita korkeaa ruudunpäivitysnopeutta. Voisi kysyä, että miksi ylipäätään on kehitelty tällaisia höpö-4K-resoluutioita, jos vaan ikuisesti pelattaisiin 1080p:llä? Tai jos olisi pysytty siinä 800x600:ssa?
No ei kannata lähteä saivartelemaan. Jokainen saa toki pelata millä resoluutiolla haluaa, ihan yleisesti kun on tiedossa, ettei ole tietokonetta mikä pyörittää peliä sujuvasti 4k:na isommalla populalla ilman grafiikkakarsintoja, ja myöskin se ettei ihmissilmä erota 4 saatikka 8k:ta tietystä tasosta/etäisyydestä pidemmälle niin kunhan kokeilin kepillä jäätä, olisiko sieltä tullut jotain järkeviä perusteluita.

No ei kannata lähteä saivartelemaan. Jokainen saa toki pelata millä resoluutiolla haluaa, ihan yleisesti kun on tiedossa, ettei ole tietokonetta mikä pyörittää peliä sujuvasti 4k:na isommalla populalla ilman grafiikkakarsintoja, ja myöskin se ettei ihmissilmä erota 4 saatikka 8k:ta tietystä tasosta/etäisyydestä pidemmälle niin kunhan kokeilin kepillä jäätä, olisiko sieltä tullut jotain järkeviä perusteluita.
Yritätkö sinä nyt tässä kertoa, että voimakkaasti yleistynyt 4K-resoluutio pelaamisessa on joku turha harha-askel? Vai etkö vaan käsitä, mitä etuja se isompi resoluutio tuo mukanaan? Siihen isolle 4K-näytölle mahtuu huomattavasti suurempi ala tarkkaa 3D-kaupunkia, joka nimenomaan kaupunginrakentelussa on mieletön etu ja immersiotekijä. Myös UI:n suhde näyttöön paranee, joskin tässä on vielä pelien tekijöillä opettelemista säätövaran suhteen.

Ja tuohon lihavoimaani kohtaan kommentoin, että en ole niitä ihmisiä, jotka ostavat suuremman ja tarkemman näytön, ja vie sen sitten kauas, koska siinä ei ole mitään järkeä. Oma 42" on tuossa normaalilla työpöytäetäisyydellä, joten se 4K-resoluutio ja koko ei mene hukkaan. Ei minustakaan 24"-tuumaisella näytöllä ole järkeä pelata 4K:na.

Jos resoluutio/grafiikka/ruudunpäivitysnopeus -komboa ei saa sovitettua mieleisekseen, resoluution pudottaminen on yksi keino, tämänhän nyt luulisi olevan itsestäänselvyys. Mutta silloin saadaan jotain ja menetetään jotain.

Eli kyllä minä itse tässä odottelen, tuleeko sinulta jotain järkeviä perusteluja asiallesi.

Eli kyllä minä itse tässä odottelen, tuleeko sinulta jotain järkeviä perusteluja asiallesi.
No ihan se mistä keskustelu alkoi, ettei peli/simulaatio pyöri sujuvasti tehojen puolesta kuten aloittajan tapauksessa oli. Toin itse esille, ettei riitä itselläkään tehot 4k resoluutiolla "highend" koneella kuten sen, että jokainen tavallaan joten ei mulla enään tähän muuta ole, itse arvotan kuitenkin sujuvan pelaamisen ja yksityiskohdat yli resoluution.

No ihan se mistä keskustelu alkoi, ettei peli/simulaatio pyöri sujuvasti tehojen puolesta kuten aloittajan tapauksessa oli. Toin itse esille, ettei riitä itselläkään tehot 4k resoluutiolla "highend" koneella kuten sen, että jokainen tavallaan joten ei mulla enään tähän muuta ole, itse arvotan kuitenkin sujuvan pelaamisen ja yksityiskohdat yli resoluution.
Kuten jo totesin, olen samaa mieltä siitä, että omien painotusten mukaan valinnat. Mutta kun väitteesi oli tuo alla oleva, siitä olin/olen eri mieltä.
Ei tuossa pelissä saa mitään etua 4k resoluutiosta.

Statistiikka

Viestiketjuista
262 766
Jäsenet
75 052
Uusin jäsen
akaboele

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom