Nyt kun prossujen tehokehitys on tipahtanut oleellisesti, ei 5 vuodessa välttämättä kovin kovaa boostia saa rahallakaan. Lisäksi mietin, että simulaatiosta voi olla pelimekaniikkojen osalta aika hankalaa ottaa mitään pois, sehän voi rikkoa koko pelikokemuksen. Grafiikoista kyllä helpompi ottaa pois ilman kokonaisuuden rikkomista.Toisaalta hyvä jos vaadittu laskentateho on olennaista paremman simulaation kannalta. Tätä pelaillaan ainakin seuraavat 5 vuotta joten eiköhän vähitellen löydy sopivia prossujakin. Mistä tarkkuudesta voisi sitten tinkiä jotta päästään miljoonakaupunkiin, siihen voisi olla pari asetusta.
Tähän päälle kun sitten laitetaan se kuvio, että ainakin ykkösosassa modien käyttö saattoi vaatia 5-10 kertaa enemmän tehoa/resursseja, niin vaikeaa ilakoida suorituskykyongelmista. Ennustan, että CO/Paradox vetää tiukkaa linjaa modien suhteen, koska eihän ne pyöri. Tästä voi olla seurauksena, että koko modaus ei olekaan samanlaista juhlaa kuin ykkösessä. Aika näyttää.
Minulle oli yllätys, että CPU:kin tässä joutuu koville, ja testasin. Pikainen kaupungin kasvatus 90 k --> 120 k tosiaan nosti CPU-kuorman 40% --> 70%, masentavaa. Koneessani on 5900X.