Cities: Skylines II (2023) (PC, PS ja Xbox)

Toisaalta hyvä jos vaadittu laskentateho on olennaista paremman simulaation kannalta. Tätä pelaillaan ainakin seuraavat 5 vuotta joten eiköhän vähitellen löydy sopivia prossujakin. Mistä tarkkuudesta voisi sitten tinkiä jotta päästään miljoonakaupunkiin, siihen voisi olla pari asetusta.
Nyt kun prossujen tehokehitys on tipahtanut oleellisesti, ei 5 vuodessa välttämättä kovin kovaa boostia saa rahallakaan. Lisäksi mietin, että simulaatiosta voi olla pelimekaniikkojen osalta aika hankalaa ottaa mitään pois, sehän voi rikkoa koko pelikokemuksen. Grafiikoista kyllä helpompi ottaa pois ilman kokonaisuuden rikkomista.

Tähän päälle kun sitten laitetaan se kuvio, että ainakin ykkösosassa modien käyttö saattoi vaatia 5-10 kertaa enemmän tehoa/resursseja, niin vaikeaa ilakoida suorituskykyongelmista. Ennustan, että CO/Paradox vetää tiukkaa linjaa modien suhteen, koska eihän ne pyöri. Tästä voi olla seurauksena, että koko modaus ei olekaan samanlaista juhlaa kuin ykkösessä. Aika näyttää.

Minulle oli yllätys, että CPU:kin tässä joutuu koville, ja testasin. Pikainen kaupungin kasvatus 90 k --> 120 k tosiaan nosti CPU-kuorman 40% --> 70%, masentavaa. Koneessani on 5900X.
 
Ilmeisesti. Vastaan on tullut kuvankaappauksia, joissa esimerkiksi i9-13900K:n kaikki ytimet E-ytimiä myöten hakkaavat 100%. Siinä mielessä positiivista optimointia, mutta samaan aikaan naurettavaa, ettei edes tämän hetken parhaat prosessorit jaksa pyörittää isoja kaupunkeja kunnolla. Tällä menolla konsoleille tarvitaan 100k asukkaan raja.
luulis että tälle on sitten 7950x3d prossu oivapeli.
 
Osaako tämä peli käyttää kaikkia prossuytimiä?
CSII.png


Kyllä se aika hyvin noita näyttäisi käyttävän. 200k asukkia nyt, niin alkaa jo käymään prossunkin päälle.
 
Nyt kun prossujen tehokehitys on tipahtanut oleellisesti, ei 5 vuodessa välttämättä kovin kovaa boostia saa rahallakaan.
Multithreadaavien prossujen osalta kehitys ei ole mitenkään erityisesti hidastunut. 2018 sai 6-8 coreisia prosessoreista. Nyt saa helposti 16-coreisia (ja per-core suorituskyky on huomattavasti korkeampi, kokonaissuorituskyky on helposti 4x tai enemmän 5v vanhaan rautaan) ja jos haluaa panostaa workstation-rautaan niin coremäärät voi puskea yli 50:nen.


Se, että engine skaalaa prossumäärän mukana on erittäin hyvä pelin pitkän ajan näkymiä ajatellen.

Toinen juttu sitten on, että onko simulaatio liian tarkkaa suhteessa siitä saatavaan hyötyyn, tuota CO voi tietysti tuunata päivityksillä. Tuntematta pullonkauloja paremmin, on vaikea sanoa minkä verran optimointivaraa on. Jos halutaan simuloida paljon asioita ja tarkasti, ei sitä yksinkertaisesti voi tehdä käyttämättä laskentakapasiteettia.
 
Osaako tämä peli käyttää kaikkia prossuytimiä?

Ilmeisesti. Vastaan on tullut kuvankaappauksia, joissa esimerkiksi i9-13900K:n kaikki ytimet E-ytimiä myöten hakkaavat 100%. Siinä mielessä positiivista optimointia, mutta samaan aikaan naurettavaa, ettei edes tämän hetken parhaat prosessorit jaksa pyörittää isoja kaupunkeja kunnolla. Tällä menolla konsoleille tarvitaan 100k asukkaan raja.


Omien kokemuksien (alla aikaisempi viestini) ja lukemani perusteella ottaa kyllä kaikista ytimistä kaiken irti mitä lähtee. Isolla kaupungilla tulee ensimmäisenä raja vastaan, että prosessori ei jaksa ajaa simulaatiota läpi 4X nopeudella. Mutta normaalilla 1X simulaatio nopeudella luonnollisesti päästään huomattavasti pidemmälle. Sama ominaisuus oli jo C:S 1 ei se jaksanut pyöriä max nopeudella 2021 hankitulla i9 prosessorilla, kun asukasluku paisui tietyn pisteen yli. Simulaatio tarvitsee laskentatehoa, ei siitä eroon päästä. Optimointi voi olla haastavaa pahimmassa tapauksessa voisi tarkoittaa simulaation tason laskemista. "pelastus" voisi olla jos simulaation laskentaa pystyttäisiin siirtämään osittain GPU hoidettavaksi :hmm:

Oneksi eivät ole nyt mitään rajoituksia laittaneet peliin vaan jokainen voi rakennella sen suuruisen kaupungin omien ehtojen ja raudan mukaan. Olisi aika perseestä, jos peli rajoitettaisiin nyt vaikka 200k tms.... Ennemmin näin ja katsotaan rauhassa tulevaisuuteen.
Mielenkiintoista kyllä nähdä miten konsoleiden kanssa käy, ei jollakin 8core zen2 mitään mega kaupunkia yksinkertaisesti vain pysty pyörittämään. Seuraavan sukupolven konsoleilla sitten ehkä.

Mielestäni kumminkin vain positiivistä, että pelin simulaatio on viety tälle "tasolle" CPUn osalta. Eikä lähdety tinkimään esimerkiksi simulaation tarkuudesta/tasosta, että jollakin ser raudalla voisi pyörittää 500k kaupunkia. Hyvä, että tehty 2023 saatavan raudan tehon mukaan ja seuraavan sukupolven raudallekkin riittää haastetta ja tuo peliin samalla uutta pelattavaa mahdollisesti monelle, kun voi kasvattaa kaupunkeja pidemmälle.

Jos verrataan moneen muuhun peliin, se että pelailee vaikka 200k kaupunkia on siinäkin pelattavaa (tunteja) jo helposti enemmän, kun monessa tämän hintaluokan yksinpelissä (ainakin itsellä)



Ajattelin tätä läppäria hankiessa, että vähän ylilyönti tämä CPU. Olin väärässä. Alla kuva tilanteesta 120k kaupunki 4x nopeudella. Pelattavuus hyvä.



CS2 cpu.jpg
 
Kuva omasta kaupungista tällä hetkellä. Väkeä vasta 11k vaikka pelitunteja takana 25h. Mulla yleensä tapana aloittaa kartta/peli monta kertaa alusta ennen kuin löytyy se oikea. Monta kertaa ilmansaasteet yms laittanut aloittamaan alusta. Nyt alkaa olemaan jo toi aloitussaari täynnä ja aika levittäytyä muualle. Vähän alkaa ruuhkapaikkojakin muodustumaan aamuliikenteessä.

14-November-22-41-19-01.png
 
En yhtään epäile etteikö tulisi olemaan mutta tässä vaiheessa ei todellakaan. Yksinkertaisesti vaan liian paljon rajoitteita ja bugeja jotta tästä saisi mitään kokonaisvaltaista, tyydyttävää pelikokemusta.

Ite vähän kahden vaiheilla että alkaisiko nyt pikkuhiljaa parantamaan ja hifistelemään kaupungin ulkonäköä kun asukkaita se 250t+ ja rahaa vajaat 200 miljoonaa, aloittaisiko vaan suosiolla kokonaan uuden pelin, vai poistaisiko koko pelin ja kokeilisi uudestaan vaikka tammikuussa.
Infra tuntuu pyörivän suht mainiosti mutta ilmeisesti laskentatehot alkaa ahdistaa kun käytännön väestönkasvu tuntuu tyssänneen kuin seinään? Tästä nyt vähemmän yllättäen aiheutuu sitten enemmänkin pelillisiä ongelmia, toki jos ne vaan unohtaa ja keskittyy visuaaliseen rakenteluun niin se ei niin haittaa. Positiivisena puolena täytynee sanoa että peli silti pyörii lähes maksimiasetuksilla nätisti vaikka se simulaation priorisointi tms on valittuna, eli tökkiminen tai pätkiminen ei vielä tässäkään vaiheessa pilaa pelikokemusta.
 
250k asukkaan kaupunki ei toimi enää. 1x nopeudellakaan simulaatio ei pyöri nykimättä, ja kaikki toimii hidastetusti. Silti prossun käyttö vain jotain 60-85 %, eli eihän tämä osaa edes ottaa kaikkea irti prossusta. Samaan aikaan GPU 85-95% kuormalla. Tappiota on tullut koko pelaamisen ajan 500k/h, mutta silti rahavarat on tässä parin tunnin pelaamisen jälkeen lisääntyneet 663:sta 667 miljoonaan (netistä ladattu gamesave). Todella pahasti rikki on tämä peli, ei voi mitään. 5900X ja RTX 3080 10G.

Tässähän on se tilanne, että grafiikka ei ole ongelma, vaan CPU. Markkinoilla ei ole prosessoria, jolla tämä peli toimisi tuon kokoisella kaupungilla. Eli rahalla ei saa ratkaisua. Odotellaan huumorimielellä, josko joku saisi tämän jollakin Theadripperillä pyörimään, en toki ole laittamassa tonneja prosessoriin.
 
Viimeksi muokattu:
Tappiota on tullut koko pelaamisen ajan 500k/h, mutta silti rahavarat on tässä parin tunnin pelaamisen jälkeen lisääntyneet 663:sta 667 miljoonaan (netistä ladattu gamesave). Todella pahasti rikki on tämä peli, ei voi mitään.
Jep, liittyy tuohon verotusbugiin eli täysin yllättäen niin verotulot, kuin menotkin saattaa millä tahansa sektorilla hypätä 0 ja tämä korjautuu itsekseen ajan kanssa, jos korjautuu. Aiheuttaa tosiaan sen että rahavirrat ei vastaa todellisuutta ja kassatilanne voi vaihdella konkurssista miljardööriksi. Ei sinällään rakenteluun vaikuta tai sitä estä, mutta vie pohjan kaupungin toimimiselta. Vähän sama kuin julkinen liikenne, yrittänyt sitä nyt hieroa kuntoon mutta kaksi tismalleen samaa bussilinjaa niin toisella käyttöaste 50-80% ja toisella pyöreät 0. Vaikka poistaa tuon käytössä olevan linjan niin toinen pysyy yhä nollissa. Jotain vikaa tässäkin on ja pahasti niin ei hirveästi innosta noita rakennella kun toiminta on enemmän kiinni tuurista kun todellisuudesta. Peli poistoon ja joululomalla ehkä uusi yritys valitettavasti...
 
Jep, liittyy tuohon verotusbugiin eli täysin yllättäen niin verotulot, kuin menotkin saattaa millä tahansa sektorilla hypätä 0 ja tämä korjautuu itsekseen ajan kanssa, jos korjautuu. Aiheuttaa tosiaan sen että rahavirrat ei vastaa todellisuutta ja kassatilanne voi vaihdella konkurssista miljardööriksi. Ei sinällään rakenteluun vaikuta tai sitä estä, mutta vie pohjan kaupungin toimimiselta.

No kai ei tuo nyt suoraan verotuksen bugaamiseen oikein voi liittyä, vaan siihen että pelissä ei toimi yhteen- ja vähennyslasku. Jos koko pelaamisen ajan näkyy 500k-1,3M/h miinusta, ei kassaan voi tulla lisää rahaa, kun rahaa ei ole muusta, tullut esim. milestoneista senttiäkään.
 
Meni itseltä ohi koko julkaisu mutta ei näköjään kiire hypätä kyytiin mitä pikaisesti vilkaisin arvosteluja yms. Ehkä vähiten innostaa kuinka grafiikat/yleinen pyöriminen on suhteessa rautaan. Sitten kontrollifriikille on punainen vaate epäsymmetriat/grafiikkabugit vähänkin kaltevilla pinnoilla :D Kaiken täytyy olla tip top..

Tämä oli jo aika koomista mielestäni, 4090, 13900K ja 40fps aivan palikkagrafiikoilla vaikka onkin nyt 4k resoluutio mikä ei vuonna 2023 ole mikään uusi juttu.



Katsotaan vaikka vuoden päästä uudestaan parinkymmenen patchin jälkeen. Harmi sinänsä, olisin maksanut täyden hinnan heti kärkeen valmiimmasta tuotteesta. Ykkösosaa tuli tahkottua jokunen tunti. Yksi suosikkipeleistä.
 
Mitä lie uusimmassa päivityksessä kävi? Prossun lämmöt laski noin 6 astetta uusimman päivityksen jälkeen :D
 
6800xt koneessa ja 4k graffat ja max asetuksilla pelaan. 5900x prossulla ongelma tulee 150k asukkaan kaupungissa jolloin prossun käyttö tapissa ja peli on pelikelvoton kun on useita sekunteja jumissa.

Huonosti optimoitu? Kyllä. Olenko iloinen et peli julkaistiin? Todellakin! 40h takana vaikka viikon ollu koronassakin sängyn pohjalla. Aivan älyttömän hyvä pelinä ja joka kaupungista oppii jotain uutta.

Saisiko pelin julkaista tässä kunnossa? Ei ilman EA leimaa.

Tuossakin jo olisi ollut yksi hyvä vaihtoehto jos julkaisua ei joko Paradoxin/Colossal Orderin mukaan sitten mitenkään voinut enää siirtää. Julkaista selkeästi Early Access leimalla, mutta kun ei, piti oikein tarkoituksella käydä ottamassa katastrofaaliset julkaisu ratingit ja sitä kautta ainakin toivottavasti myös menetettyä myyntiä itselle. Ja kyllä todellakin toivottavasti tällaisen fiaskon jälkeen potentiaalisia asiakkaita menetettiin ja oikein urakalla, jotta joku pelialallakin ehkä vihdoin oppisi jotain. Koko vuosi 2023 kun on ollut tätä säälittävää keskeneräisten pelien työntämistä markkinoille ja sitten jälkikäteen paniikki "anteeksipyyntöjä" täynnä. Harmi ettei Ylellä ollut osaavaa toimittajaa joka olisi voinut suoraan kysyä Colossal Orderin toimitusjohtajalta noista selityksistä, että valehteletko nyt vain vai etkö muuten vaan ole oikein tehtäviesi tasalla.

Ainoa hyvä asia tässä nyt tosin on se, että tuntien Paradoxin ja Cities Skylines 1:sen historian, niin DLC putkea on varmasti suunnitteilla vuosiksi eteenpäin joten eivätköhän pelin saa hiottua ok kuntoon jossakin kohtaa tulevaisuudessa.

Multithreadaavien prossujen osalta kehitys ei ole mitenkään erityisesti hidastunut. 2018 sai 6-8 coreisia prosessoreista. Nyt saa helposti 16-coreisia (ja per-core suorituskyky on huomattavasti korkeampi, kokonaissuorituskyky on helposti 4x tai enemmän 5v vanhaan rautaan) ja jos haluaa panostaa workstation-rautaan niin coremäärät voi puskea yli 50:nen.


Se, että engine skaalaa prossumäärän mukana on erittäin hyvä pelin pitkän ajan näkymiä ajatellen.

Toinen juttu sitten on, että onko simulaatio liian tarkkaa suhteessa siitä saatavaan hyötyyn, tuota CO voi tietysti tuunata päivityksillä. Tuntematta pullonkauloja paremmin, on vaikea sanoa minkä verran optimointivaraa on. Jos halutaan simuloida paljon asioita ja tarkasti, ei sitä yksinkertaisesti voi tehdä käyttämättä laskentakapasiteettia.

Kannattaa muistaa, että jo SimCity 2013 kanssakin huonosta suorituskyvystä syytettiin ensin super tarkkaa simulaatiota, kunnes vähän ajan päästä selvisi että simulaatio oli mitä oli ihmisten ajellessa random kämppiin autoillaan. Joten saa nähdä mitä tämän suhteen sitten pidemmän päälle selviää. Joka tapauksessa en yhtään ihmettelisi, jos lopulta pääsyyllinen proserssori-tehonkin syöntiin olisi surkeassa optimoinnissa.

Meni itseltä ohi koko julkaisu mutta ei näköjään kiire hypätä kyytiin mitä pikaisesti vilkaisin arvosteluja yms. Ehkä vähiten innostaa kuinka grafiikat/yleinen pyöriminen on suhteessa rautaan. Sitten kontrollifriikille on punainen vaate epäsymmetriat/grafiikkabugit vähänkin kaltevilla pinnoilla :D Kaiken täytyy olla tip top..

Tämä oli jo aika koomista mielestäni, 4090, 13900K ja 40fps aivan palikkagrafiikoilla vaikka onkin nyt 4k resoluutio mikä ei vuonna 2023 ole mikään uusi juttu.



Katsotaan vaikka vuoden päästä uudestaan parinkymmenen patchin jälkeen. Harmi sinänsä, olisin maksanut täyden hinnan heti kärkeen valmiimmasta tuotteesta. Ykkösosaa tuli tahkottua jokunen tunti. Yksi suosikkipeleistä.


Omallakin kohdalla nykyisellä vanhalla koneella turha oikeastaan edes haaveilla pelin pyörimisestä muuna kuin diashowna, mutta silti mitä ihmisten pelaamista tämän osalta katsellut grafiikatkin olleet osaltaan pettymys kokonaisuutena ja varsinkin siis kun zoomataan jalankulkijoiden tasalle. Viimeksi kun pelasin Cities Skylines 1:stä ja vielä pääosin modaamattomana, joskin kameramodi oli käytössä, mietin että miltähän tuo jalankulkija(tason)näkymä voisi sen noin 8 vuoden raudan ja softan kehityksen jälkeen näyttää ja ikävä kyllä Cities Skylines 2:sen vastaus näytti olevan että eipä kovin paljon edes paremmalle.



Tuossa, vaikka jo nykyisin vanhempi video onkin, hyvä esimerkki jalankulkija levelin suht hirveistä grafiikoista. Rakentamaton ruoho jotain 2000-luvun alun tason epäselvää vihreää mönjää ja kokonaisuuden kruunaa valkoinen tiberium wannabe kukkaoletettu. (Sama ruohotekstuuri muuten näkyvissä mm. IGN arvostelussakin.)
 
Viimeksi muokattu:
Niin että tarviiko tähän nykyään tai tulevaisuussa jonkun threadripper prossun tai vastaavan :D
 
Nyt on 25 tuntia takana tätä peliä ja täytyy kyllä sanoa että ei tätä tällaisenaan olisi pitänyt julkaista. Sinänsä ei kyllä harmita että tuli tämä ostettua, koska olin odottanut tätä kuitenkin jo niin kauan ja on myös mukava tukea kotimaista peliteollisuutta. Ja luulen että asiat saadaan korjattua jollain aikataululla, niin varmastikin tämä tulee oleman rahansa arvoinen peli.

Suorituskyvystä en edes jaksa edes kirjoittaa, ne ongelmat lienee kaikille selvää. Mutta itse pelistä muutamia huomioita:

Simulaatiossa on jotain pahasti pielessä. Rakensin monta tuntia kaupunkia niin että ainoa kysyntä asutusalueille oli low density. Rakentelin niitä tuntikausia vain lisää ja lisää eikä se kysyntä siitä miksikään muuttunut. Sitten jokaisella alueella alkoi valitus että asukkailla ei riitä rahaa näihin ja pitäisi ehkä rakentaa tiheämpää asutusta. Mutta kysyntää sille ei ollut ja vaikka koitti silti kaavoittaa medium densityä niin eihän sinne mitään rakennuksia noussut. Commercial zonelle löytyi myös kysyntää jatkuvasti, mutta niitä kun rakensi niin suurin osa kaupoista valitti että asiakkaita ei ole riittävästi. Jossain vaiheessa alkoikin ilmestyä kysyntää high density asutusalueille ja pääsinkin rakentamaan keskustaa, kerrostaloja ja tornitaloja. Jostain syystä kuitenkin low rent housing -alueiden asukkaat myös valittivat että raha ei riitä. Ja huom. tässä vaiheessa ei vieläkään ollut kysyntää ollut medium density -asutusalueille ollenkaan. No, rakentelin näitä alueita kysynnän mukaan kuitenkin ja katselin kun joka puolella vain valitettiin että asukkailla ei rahat riitä. Nyt kun kaupunki alkaa saavuttaa 50k asukkaan rajaa, niin kysyntää on alkanut ilmaantua myös medium density asutusalueille. Niitä rakennettuani asukkaat ovat hylänneet kaikki high density -asunnot ja olen siis käytännössä joutunut tuhoamaan koko kaupungin keskustan. Edelleen kysyntää löytyy aivan tappiin asti low density -alueille joissa suurin osa talouksista kuitenkin valittaa että liian kallista. Ei tuossa ole mitään järkeä ja vituttaa vaan sahata eestaas ja rakentaa ja tuhota alueita ja katsella tuota loputonta valitusta. En halua tuota low densityä enää edes rakentaa koska sitten näytöllä on taas sata uutta punaista valittavaa palluraa. Ja commercial zonen kysyntä myös tapissa ja silti mihinkään ei riitä asiakkaita. En tiedä johtuuko tämä sitten siitä että patcheja on julkaistu tässä useampia ja se jotenkin sekottaa tuota simulaatioita. Muista valittavista palluroista erityisen tutuksi on käynyt on myös ruumisautojen puute, niitä ei vain voi olla tarpeeksi.

Rahasta täälläkin on jo puhuttu, ja oma kokemukseni on että siitä ei tarvitse välittää ollenkaan. En ole oikeastaan missään vaiheessa edes kiinnittänyt mitään huomiota siihen mitä eri rakennukset tai rakentaminen ylipäätään maksaa ja nyt kassassa näyttää olevan 30 miljoonaa.

Sitten tuosta käyttöliittyymästä. Esim. teiden rakentaminen on välillä todella ärsyttävää kun mustat inforuudut peittävät sen tien niin että et näe että miten se nyt yhdistyy olemassaolevaan tiehen. Ihan hyödyllistä tietoa ne näyttävät mutta ne voisi olla kyllä jossain muualla kuin suoraan siinä tien/risteyksen päällä peittämässä näkyvyyden. Lisäksi kun olet sijoittamassa rakennusta, niin siitä rakennuksen placeholderista on todella vaikea nähdä että miten päin se rakennus nyt tulee siinä olemaan, mihin asti tien pitää yltää tontilla, missä kohti mahdollinen sähkölinjan tolppa on... ja nyt muuten jostain syystä rakennuksen uudelleensijoittaminen ei toimi, vaan jos yrität siirtää rakennusta niin se hyppää aina vain samalle vanhalle paikalle. En tiedä mistä tämä nyt johtuu koska aiemmin se on toiminut. Alueiden kaavoitus-modessa värit ovat myös huonot ja on todella vaikea nähdä että mitä asutusaluetta mikäkin on ja onko johonkin tontille jo rakentumassa talo vai mitä siinä tapahtuu. Sitten kun tulee talvi ja maisema muuttuu vaaleaksi, niin hiiren kursoria on todella vaikea erottaa ympäristöstä. Ainiin ja yömode piti heti alkuun ottaa pois koska se oli niin pimeä ettei sen aikana pystynyt käytännössä tekemään yhtään mitään.

Sitten on jotain muita satunnaisia bugeja mitä olen kohdannut, pahimpana ehkä nyt se mistä täällä joku muukin oli jo maininnut että vesistö saattaa jossain kohtaa nousta ihmeellisesti ja lähteä laajentumaan maan päälle. Minulla on nyt tilanne että yhdellä rannalla on "vuori" ja vesi nousee jostain syystä sen vuoren päälle. Jos yritän laskea sitä vuorta niin vesi lähtee siitä valumaan viereisille asutusalueille. Toisella asutusalueella taas vesi jotenkin glitchaa maan alta, ja vaikka sainkin siihen kaavoitettua alueen ja talot ja tiet rakennettua, niin en pääse enää muuttamaan tietä joissain kohdissa koska se herjaa että tie on vedessä. Ainiin ja tien rakentaminen veden yli on ylipäätään aivan arpapeliä. Joskus se menee kerrasta ihan sulavasti, mutta suurimman osan ajasta tulee rannan kohdalla tuota valitusta että tie on vedessä ja täytyy koittaa vedelle tietä eri kulmissa ja pituudessa että jos se nyt jollain kombinaatiolla sen suostuisi rakentamaan.

Elikkäs joo kyllä tässä pelissä riittää korjattavaa, mutta kai tätä kuitenkin ihan hauska on ollut kliksutella. Mutta pikkuhiljaa alkaa nuo kaikki ongelmat ottaa päähän niin paljon että en tiedä kuinka kauan kiinnostaa enää.
 
Meni itseltä ohi koko julkaisu mutta ei näköjään kiire hypätä kyytiin mitä pikaisesti vilkaisin arvosteluja yms. Ehkä vähiten innostaa kuinka grafiikat/yleinen pyöriminen on suhteessa rautaan. Sitten kontrollifriikille on punainen vaate epäsymmetriat/grafiikkabugit vähänkin kaltevilla pinnoilla :D Kaiken täytyy olla tip top..

Tämä oli jo aika koomista mielestäni, 4090, 13900K ja 40fps aivan palikkagrafiikoilla vaikka onkin nyt 4k resoluutio mikä ei vuonna 2023 ole mikään uusi juttu.



Katsotaan vaikka vuoden päästä uudestaan parinkymmenen patchin jälkeen. Harmi sinänsä, olisin maksanut täyden hinnan heti kärkeen valmiimmasta tuotteesta. Ykkösosaa tuli tahkottua jokunen tunti. Yksi suosikkipeleistä.

Kukaan järkevä ei muutenkaan käytä depth of field modea.
 
Pystyykö tässä asettamaan pysäköintikieltoja tai vaihtamaan muita teiden sääntöjä?
 
Pystyykö tässä asettamaan pysäköintikieltoja tai vaihtamaan muita teiden sääntöjä?

Advanced road services unlocki avaa vähän mahdollisuuksia määrittää stop-merkkejä, liikennevaloja ja kääntymiskieltoja, sekä erilaisia pientareita ja koristeita teille. Ainakin nelikaistaisista teistä poistuu parkkipaikat sivuilta kun laittaa puuistutukset keskelle.
 
Advanced road services unlocki avaa vähän mahdollisuuksia määrittää stop-merkkejä, liikennevaloja ja kääntymiskieltoja, sekä erilaisia pientareita ja koristeita teille. Ainakin nelikaistaisista teistä poistuu parkkipaikat sivuilta kun laittaa puuistutukset keskelle.
Huomasin tämän, mutta mitään traffic manager pe tyylistä ei näytä olevan?
 
Advanced road services unlocki avaa vähän mahdollisuuksia määrittää stop-merkkejä, liikennevaloja ja kääntymiskieltoja, sekä erilaisia pientareita ja koristeita teille. Ainakin nelikaistaisista teistä poistuu parkkipaikat sivuilta kun laittaa puuistutukset keskelle.
Pysäköinnit poistuu myös sille jalkakäytävän levennyksellä kaikilta teiltä.
 
Ainoa hyvä asia tässä nyt tosin on se, että tuntien Paradoxin ja Cities Skylines 1:sen historian, niin DLC putkea on varmasti suunnitteilla vuosiksi eteenpäin joten eivätköhän pelin saa hiottua ok kuntoon jossakin kohtaa tulevaisuudessa.
Mutta ei tietenkään voi olla niin että peli korjataan vasta maksullisten DLC:iden kautta (toki et sitä kommentillasi varmasti tarkoittanutkaan). Toivottavasti CO:lla opitaan ja toimitusjohtajakin käy viestinnän kanssa hiukan läpi mitä kannattaa ääneen möläyttää ettei mene ojasta allikkoon.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Mutta ei tietenkään voi olla niin että peli korjataan vasta maksullisten DLC:iden kautta (toki et sitä kommentillasi varmasti tarkoittanutkaan). Toivottavasti CO:lla opitaan ja toimitusjohtajakin käy viestinnän kanssa hiukan läpi mitä kannattaa ääneen möläyttää ettei mene ojasta allikkoon.
Juuri näin. Ja nuo suorituskykyvaatimukset prosessorin osalta ovat sitä luokkaa, että sehän langettaa aika mustan varjon tuleville DLC:lle ja modeille. Tietenkin jos DLC:t eivät muuta peliä ollenkaan, niin sitten eri asia, mutta kyllähän niissä ennenkin tuotiin uusia ominaisuuksia.

Ja modit sitten isompana. Ykkösosahan pyöri jokaisella mopokoneellakin julkaisussakin kuin vettä vaan, mutta kun siihen lataa modeja ja assetteja, sen saa vieläkin kyykkyyn huipputehokkaalla masiinalla. Tietysti modeissa on monenlaista koodaajaa, mutta tämä kuitenkin mielestäni yleispätevä asia, vaikka "tietää mitä lataa". Eli kyllä siinä on optimoimista, ennen kuin peli on ns. modivalmiudessa. Itse en pysty uskomaan, että merkittävää optimointia voisi tehdä, ja uskon että tämä jää ikuisiksi ajoiksi peliksi joka "ei pyöri sulavasti" eikä kestä rankkaa modaamista ennen kuin konetohot ovat kasvaneet eri mittaluokkaan ja pelin elinkaari on jo lopussa.

Yksi asia mikä on pistänyt silmään, on CO:n ja Paradoxin markkinointiosaaminen. Minun silmiin trailerit, dev diaryt ym. ovat aika kotikutoisen puuhastelun oloisia ja huonolaatuisia. Ja erityisesti myötähäpeää aiheuttaa ne, jotka striimaavat peliä virallisella kanavalla, mutta selvästikään peliä ei osata pelata juuri ollenkaan. Vaivaannuttavaa katsottavaa. Tietysti tiimi on pieni, joten se asettaa tietyt raamit, mutta silti.
 
Viimeksi muokattu:
Jos peli aiotaan julkaista konsoleille ilman suuria rajoituksia esimerkiksi asukasluvun suhteen, niin saa kyllä tehdä kovasti töitä optimoinnin suhteen. Konsoleiden prosessori on tasoa alikellotettu R7 3700X, josta yksi ydin on varattu käyttöjärjestelmälle. Jos i9-13900K:lla simulaatio kyykkää 350k asukkaan kohdalla, niin konsolit eivät taida hirveästi yli 100k asukkaan kaupunkeja jaksaa...

Edelleen suunnittelen kuitenkin pelin ostoa joululomaksi. Kehittäjillä on kuukausi aikaa patchailla bugeja. Rakennellaan alkuun pienempiä kaupunkeja :think:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: PCB
Ompas erikoista luettavaa tämä ketju. Herättää kyllä kovasti ihmetystä, että miten peli on päädytty suunnittelemaan siten, ettei edes hyvien prossujen laskentateho riitä isoihin kaupunkeihin... Kun siis eikai tuo ole voinut tulla yllätyksenä? Vai miten ihmeessä tämmöiseen tilanteeseen on päädytty. Kai sitä nyt on kokeiltu isolla kaupungilla?
 
7 tuntia nyt pelaillut tässä eilisen jälkeen sairaana, sen mitä jaksanut pystyssä olla. Onko tuo talous rikki? Välillä tulee fyrkkaa niin pirusti ja välillä ei millään.

Lisäksi itseäni häiritsee todella suuri commercial demand. Kaupungissa nyt varmaan 1000 asukasta ja liikekeskusta on helsingin kokoinen
 
Ompas erikoista luettavaa tämä ketju. Herättää kyllä kovasti ihmetystä, että miten peli on päädytty suunnittelemaan siten, ettei edes hyvien prossujen laskentateho riitä isoihin kaupunkeihin... Kun siis eikai tuo ole voinut tulla yllätyksenä? Vai miten ihmeessä tämmöiseen tilanteeseen on päädytty. Kai sitä nyt on kokeiltu isolla kaupungilla?
No ei varmasti ole yllätyksenä tullut. Pieni pelitalo ja resurssit yhdistettynä osittain uusiin teknologioihin. Ei vaan ole pystytty tekemään niin isoja muutoksia julkaisuaikataulun puitteissa.
 
No ei varmasti ole yllätyksenä tullut. Pieni pelitalo ja resurssit yhdistettynä osittain uusiin teknologioihin. Ei vaan ole pystytty tekemään niin isoja muutoksia julkaisuaikataulun puitteissa.
Tullut yllätyksenä, että kun lisätään ominaisuuksia määrä x, niin cpu ei enää riitä? Kai tuo on pitänyt hoksata jo aikaa sitten ja tehdä muutoksia. Melko onnettomalta touhulta kuulostaa.
 
Liikennevaloja ja kaistojen määrittelyä saatavilla modin kautta, videota aiheesta keneltäpä muultakaan kuin Biffalta.
 
Onkos tämä kakkonen parempi, kuin ykkönen lisäreineen?
No ei todella ole. Paljon pitää tapahtua, että kokonaisuus pääsee edes samalle tasolle, puhumattakaan että olisi parempi. En todellakaan olisi ostanut, jos olisin tiennyt sen olevan tuollainen.
 
No ei todella ole. Paljon pitää tapahtua, että kokonaisuus pääsee edes samalle tasolle, puhumattakaan että olisi parempi. En todellakaan olisi ostanut, jos olisin tiennyt sen olevan tuollainen.


Game Pass on hyvä palvelu tämänkin testaamiseen. Pikkurahalla saa kokeiltua vaikka kuukauden päivät.
 
Game Pass on hyvä palvelu tämänkin testaamiseen. Pikkurahalla saa kokeiltua vaikka kuukauden päivät.
Onhan gamepass hyvä tällaiseen, mutta toisaalta ei kyllä pitäisi joutua maksamaan senttiäkään siitä että kokeilee onko jokin tuota ostamisen arvoinen.
 
Onhan gamepass hyvä tällaiseen, mutta toisaalta ei kyllä pitäisi joutua maksamaan senttiäkään siitä että kokeilee onko jokin tuota ostamisen arvoinen.

Mistä sitten ostit? Nykyään parin tunnin kokeilumahdollisuus kuuluu varmaan jokaiseen pelikauppaan. Ainakin suurimpiin.
 
Muutmaan tunnin pelannut tätä peliä ja eihän tämä ihan vlamis kyllä ole. Yksi suurimmista kysymyksistä itsellä liittyy tohon populaation määrän realismiin. Tarkoitan nyt varsinkin noita kerrostaloja, että onkohan noi kerrostalojen kerroslukumäärät yms pinta alat suhteessa kämppien määrään (housholds) ihan realistinen?
 
Itellä nyt kaupungissa 250k asukasta ja pelaaminen alkaa olla varsin tökkivää. Alla 3900x prossuna, aiemmin 16Gt muistia ja näyttis 7900XTX. Tilasin BF:na uudet muistit 32Gt, mutta ainoastaan suurimmat tökkimiset jäivät pois, FPS edelleen pyörii välillä 20-30 high-asetuksilla, asetuksia laskemalla 30+. Täytynee varmaan odotella päivityksiä, ennenkuin jaksaa alkaa enemmään taas pelailemaan. Prossun käyttö pyörii siinä 80-85%, näyttis ~60%, muistin käyttö 21Gt.
 
Tälleen kakkosta pelaamatta nii on kyl pakko kommentoida, että ei nämä monet mainitut asiat ykkösessäkään nyt olleet mitään priimaa. Pilvenpiirtäjissä oli joku 80 ihmistä, omakotitalossa 26. Tulot kävi tietyn kassatilanteen jälkeen miinukselle kunnes kassatilanne näytti sopivalta ja sit taas raketoitiin ilman mitään merkitystä mitä teit. Väkiluvut oli kyl aika maltillisia kaikissa omissa kaupungeissa ykkösessäkin, joskaan en koskaan yrittänytkää mitää megalopoliksia tehdä. Liekkö yli 150k oli missään kaupungeista. Ja tosiaan eipä sekään peli toiminut kovin kaksisesti missään vaiheessa.
 
Tälleen kakkosta pelaamatta nii on kyl pakko kommentoida, että ei nämä monet mainitut asiat ykkösessäkään nyt olleet mitään priimaa. Pilvenpiirtäjissä oli joku 80 ihmistä, omakotitalossa 26. Tulot kävi tietyn kassatilanteen jälkeen miinukselle kunnes kassatilanne näytti sopivalta ja sit taas raketoitiin ilman mitään merkitystä mitä teit. Väkiluvut oli kyl aika maltillisia kaikissa omissa kaupungeissa ykkösessäkin, joskaan en koskaan yrittänytkää mitää megalopoliksia tehdä. Liekkö yli 150k oli missään kaupungeista. Ja tosiaan eipä sekään peli toiminut kovin kaksisesti missään vaiheessa.
Kyllä noissa kakkososan rakennuksissa on huomattavasti realistisempi tuo talouksien ja asukkaiden määrä. Ykkösosassa en huomannut mitään kassatilanteen epärealistisia raketointeja koskaan, ja yli 1100 tuntia näyttää olevan pelattuna. Minusta tulot ja menot toimivat hyvin omien valintojen ja pelin tilanteen mukaisesti. Ykkösessähän budjettia piti vähän säätää ja vahtia, kakkososassa rahaa tule aina ovista ja ikkunoista, aina.

Kaupunkien väkiluvut oli ykkösessä kyllä huomattavasti pienemmät, itsellänikään ei tainnut olla mitään 230k isompia kaupunkeja. Ykkösosa kyllä toimi mielestäni erittäin hyvin alusta asti, ja sehän pyöri todella vaatimattomilla konetehoilla kuin vettä vaan. Toki pelissä oli omat puutteet ja ärsyttävyydet mm. liikenteen suhteen kun autoilijat eivät käyttäneet tarjottuja kaistoja tehokkaasti.
 
Kyllä noissa kakkososan rakennuksissa on huomattavasti realistisempi tuo talouksien ja asukkaiden määrä. Ykkösosassa en huomannut mitään kassatilanteen epärealistisia raketointeja koskaan, ja yli 1100 tuntia näyttää olevan pelattuna. Minusta tulot ja menot toimivat hyvin omien valintojen ja pelin tilanteen mukaisesti. Ykkösessähän budjettia piti vähän säätää ja vahtia, kakkososassa rahaa tule aina ovista ja ikkunoista, aina.
Itellä oli käytännössä aina se, että kun kassa saavutti miljoonan tjsp. niin sit yhtäkkiä oli menot -60 000 ja sitä mentiin johonki 600-700 000 asti ja sit taas yhtäkkiä tulot oli +100 000 ja palattiin miljoonaa kohti. Ainoastaan vuorien siirtelyllä sai kassaan jotain lommoja. En kyl koskaan pelannut sillä ns Hard modella, mutta aika vaikia oli kyl alun jälkeen kassaa tyhjentää ku tuolla maansiirrolla.
 
Lentokentällä on tieyhteys moottoritiehen sekä tavallisella tiellä muuhun kaupunkiin. Silti lentokentän sisällä on tarve kahdelle pedestian tielle. Vinkkejä miten tän saa korjattua? :hmm:

pedestian.png
 
Lentokentällä on tieyhteys moottoritiehen sekä tavallisella tiellä muuhun kaupunkiin. Silti lentokentän sisällä on tarve kahdelle pedestian tielle. Vinkkejä miten tän saa korjattua? :hmm:

pedestian.png
Aika yleinen bugi itsellä. Korjaantuu yleensä kun vetää tien uudestaan.
 
Aika yleinen bugi itsellä. Korjaantuu yleensä kun vetää tien uudestaan.
Ite ymmärsin että osassa rakennuksista on useampi paikka tielle eli vaatii niiden kaikkien liittämisen. Myös pinnanmuodot vaikuttaa eli jos ei ole pohjaa tasoittanut niin voi tulla liian jyrkkä siitä liitoksesta ja se ei sitten toimi.
 
Mutta ei tietenkään voi olla niin että peli korjataan vasta maksullisten DLC:iden kautta (toki et sitä kommentillasi varmasti tarkoittanutkaan). Toivottavasti CO:lla opitaan ja toimitusjohtajakin käy viestinnän kanssa hiukan läpi mitä kannattaa ääneen möläyttää ettei mene ojasta allikkoon.

Lähinnä siis tarkoitin sitä tapaa millä Paradox pelejään julkaisee, eli että ensin tulee se ns. emopeli ja sitten siihen vuosien ajan erilaisia DLC-lisäreitä joiden kanssa julkaistaan sitten myös ilmaisia päivityksiä tuohon emopeliinkin. Verrattuna vaikka johonkin peliin johon ei sen muutaman julkaisunjälkeisen päivityksen jälkeen enää mitään päivityksiä/korjauksia tule.
 
Liikennevaloja ja kaistojen määrittelyä saatavilla modin kautta, videota aiheesta keneltäpä muultakaan kuin Biffalta.


Tämä oli loistava linkki, kiitos!

-Osaisiko joku vääntää rautalangasta tuon modin asetuksista, miten saisi jenkkityylisen "oikealle saa kääntyä punaisia päin" -tyyppisen päälle, vai onko se mahdollista? Mikä noista asetuksista olisi lähinnä sitä? Ihan en pysy perässä opetusvideossa, varsinkin kun se on "vääränpuoleiselle" liikenteelle tehty, hehe.

Toinen kysymys:

-Metrot, junat ja raitiovaunut. Skippasin junat & raitiovaunut täysin (niiden vaatiman infran koko) ja rakensin vain bussi + metroliikenneverkon (syöttöliikenne lentokentälle ym.). Jotenkin tuntuu ettei toi "toimi yhteen"? Onko olemassa mitään nyrkkisääntöä sille miten pitkän matkan asukkaat, "simit" suostuu esimerkiksi bussissa istumaan, osaako ne "vaihtaa yhteyksiä"?
 
Tämä oli loistava linkki, kiitos!

-Osaisiko joku vääntää rautalangasta tuon modin asetuksista, miten saisi jenkkityylisen "oikealle saa kääntyä punaisia päin" -tyyppisen päälle, vai onko se mahdollista? Mikä noista asetuksista olisi lähinnä sitä? Ihan en pysy perässä opetusvideossa, varsinkin kun se on "vääränpuoleiselle" liikenteelle tehty, hehe.
Kun klikkaat risteystä liikennevalotyökalulla, tulee sinne vasemmalle ne valinnat. Siellä on suoraan ”aina vihreä oikealle”
 
Sama homma kävi tämän kanssa kuin edellisellä koneella ykkösen kanssa, eli piti sitten lähteä RAM-ostoksille kun alkoi kaatuilemaan kaupungin kasvaessa. i7-9700 + 16gb + 3060ti. Toivotaan nyt vaan että tässäkin ongelma ratkeaa ramin tuplauksella :x3:
 
Päivitykset on onneksi parantaneet alun pahimpia tökkimisiä, mutta ruudunpäivitysnopeus pysyy kohtuullisen matalalla peruspeliläppärillä kun kaupunki hieman kasvaa. Mutta kyllähän tätä pelailee, mukavasti lisää monipuolisuutta on tullut kaupunkisuunnitteluun ykköseen verrattuna, tässä pystyy paremmin hallitsemaan minkätyyppistä rakennuskantaa minnekin rakentuu. Vaikka toisaalta ykkösessä oli tiettyjä ominaisuuksia enemmän lisäosien ansiosta. Olis kyl kiva jos vuodenajat voisi kytkeä pois, en tykkää talvesta yhtään tosielämässä enkä pelissä :D

1702573156181.png
 
Päivitykset on onneksi parantaneet alun pahimpia tökkimisiä, mutta ruudunpäivitysnopeus pysyy kohtuullisen matalalla peruspeliläppärillä kun kaupunki hieman kasvaa. Mutta kyllähän tätä pelailee, mukavasti lisää monipuolisuutta on tullut kaupunkisuunnitteluun ykköseen verrattuna, tässä pystyy paremmin hallitsemaan minkätyyppistä rakennuskantaa minnekin rakentuu. Vaikka toisaalta ykkösessä oli tiettyjä ominaisuuksia enemmän lisäosien ansiosta. Olis kyl kiva jos vuodenajat voisi kytkeä pois, en tykkää talvesta yhtään tosielämässä enkä pelissä :D

1702573156181.png
Tänään tulleessa päivityksessä tuli nähtävästi taas lisää parannusta suorituskykyyn sekä kartta, jossa ei tiettävästi talvea tunneta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 608
Viestejä
4 512 677
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom