Cities: Skylines II (2023) (PC, PS ja Xbox)

Ittellä nyt 5h takana, ja yks selvä bugi tuli huomattua, eli jos lisää maata merenpäälle, ja koitaa siihen laittaa tietä, niin valittaa, ei pysty koska veden päällä.

Tää on kyllä ärsyttävän epämääräinen bugi. Eilen tappelin ongelman kanssa pitkään ja tänään kaikki rakentui ongelmitta.
 
Joku Redditissä tutkinut profilerilla tätä: Reddit - Dive into anything

Väittää että draw callien määrä per frame on ihan tolkuton, ja isossa kaupungissa suurin osa tulee cimeistä. Näyttäisi myös että cimit renderöidään lod-asetuksesta huolimatta aina maksimitarkkuudella, eli hampaat ja kaikki:
1698314605571.png


Tällainen tarkkuus olisi ihan järjetön, vaikka kyseessä olisi FPS-peli. Ukkelimallit on vain importattu sellaisenaan generaattorista ilman optimointia. Muissakin 3D-malleissa on parannettavaa, rakennusten sisällä on geometriaa jota ei voi nähdä. Tekstuureja generoidaan lennosta jokaiselle framelle erikseen ja poistetaan, sen sijaan että jätettäisiin ne muistiin. Jne.

Pelkkä LOD ei tosin selitä sitä ongelmaa, että ekalla käynnistyksellä päävalikossa oli tosiaan se 9fps... Kaikki minimissä peli on pelattava 3060Ti:llä @1440p.

Hyvää: optimointikohteita on vaikka kuinka.
Huonoa: tullaanko niitä koskaan optimoimaan? Jos koko firmassa on alle 30 henkeä mukaan lukien somevastaavat sun muut, kuinka monta koodaria siellä on jotka ymmärtää näitä asioita? Annetaanko heille mahdollisuutta (eli aikaa) tehdä näille asioille jotain?
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on nyt tullut reilu 20h hakattua tätä ja olen pääosin tykännyt kovasti. Valmishan tämä ei todellakaan vielä ole - toivottavasti. Ykkönen ja modit siihen päälle on huomattavasti monipuolisempi ja mielenkiintoisempi peli, mutta eiköhän tämä kakkonen kehity samankaltaiseksi jättiläiseksi. Kaiken kaikkiaan tämä vaikuttaa hyvältä pohjalta. Seuraavaksi marisen asioista ja toivon, että nämä korjataan joko pelinkehittäjien tai modaajien toimesta lähiaikoina.

-Tähän kakkoseen on saatu sisällytettyä joitain käteviä ykkösen modi työkaluja, mutta MOVE IT toimintoa olisin kyllä kaivannut tähän oletuksena, koska se on mielestäni yksi tärkeimmistä työkaluista KAIKEN hienosäätöön.
-Rakennusten väliin jäävän tyhjän hukkatilan käyttöön tarvitsisi jonkinlaisen automaattisen tai helppokäyttöisen ratkaisun. Edellämainitun modin avulla näitä pystyisi säätämään, mutta siinä sitä onkin työmaata kerrakseen.
-Edellämainituista syistä peli melkein pakottaa rakentamaan kaupungin grideihin, mikäli haluaa tehokkaan ja näyttävän kaupungin.
-Assetit ja kaavat aivan liian suppeat. Haluaisin valita monipuolisemmin esim rakennuksen korkeuden ja rakennuskannan tyylin. Miksi kaupalliset- ja toimistorakennukset ovat joko matalia rumia halleja tai sitten pilvenpiirtäjiä eikä mitään siltä väliltä? Ja miksi mun eurooppalainen omakotitaloalue on täynnä tasakattoisia rumiluksia? Voi kun sais edes muita mixed housing vaihtoehtoja.
 
Kaikesta ennakkopelottelusta huolimatta peli tuntuu pyörivän näin alkuun riittävän hyvin. Tosin vaatii hyvän raudan. Latasin löytämäni 100k kaupungin heti alkuun testiksi pystyykö tätä pelaamaan läppärilläni. 100k pop + 4X nopeudella 13980hx vetää itsensä ihan tappiin ja ottaa irti mitä lähtee. käyttö pyörii 95-98% tuntumassa ja cpu throttlaa 95-100c vasten. Pelimoottori osaa jakaa kuorman todella nätisti kaikille ytimille. Samaan aikaan GPU vetelee 80% käyttöasteella. Tehon läppäri jakaa tässä tilanteessa GPU 150W ja CPU 100W. 1440p resoluutio ja reddit kopioidut asetukset fps 100k + 4x nopeudella pyörii 40fps. Jos laittaa kameran seuraaman esimerkiksi bussia laskee 30fps. 1x nopeudella tilanne huomattavasti parempi ja CPU kuorma laskee reilusti.

500h C:S 1 pelanneena paljon hyviä ominaisuuksia modeista tuotu tähän joka iso plussa. Tosin liian hyvään olen tottunut ja monta ominaisuutta vielä kaipaan, kuten moni muukin. Ymmärrän kumminkin, että C:S 1 julkaistu 2015 ja siihen löytyy tänäpäivänä yli 300 000 ladattavaa. Ja kaikkien mielyttäminen, kaiken mahdollisen sisälyttäminen (lue myös konsoli pelaajat ja hc modaajat) tuottaa luonnolisesti omat haasteensa, kun kaikki pyritään leipomaan samaan peliin. Pitäisi olla eri versiot konsoleille jne, mutta semmoista ei ole nyt nähty kannattavaksi.

Modeista olen kieltämättä eniten huolissani kahdesta syystä. 1. konsoleiden asettamat rajoitukset. 2. Mitä kaikkea sallitaan. Ymärtääkseni C:S 1 pelitalo riitautui joidenkein modaajien kanssa, joska modit alkoivat menemään liialti DLC toimituksien tarjoamien ominaisuuksien kanssa päälekkäin. Taustoja en sen tarkemmin tiedä ja oliko muna vai kana ensin. Suuressa toivossa kumminkin elän ja oletan, että CO ymmärtää modien arvon tässä pelissä.

Nämä ovat kumminkin itselle ainakin näitä harvoja yksinpelejä, joita tulee monesti pelattua satoja tunteja. Mielestäni hyvinkin rahan arvoista, jos vertaa moneen muuhun yksinpeliin. Ja miellelläni maksan pientä kiitosta DLC muodossa talolle, jos pelin kehitys pidetään sillä yllä ja uutta sisältöä tulee. Seuraavat pari vuotta näyttäköön mihin tämä kehittyy vai tuleeko pettymys.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
-Assetit ja kaavat aivan liian suppeat. Haluaisin valita monipuolisemmin esim rakennuksen korkeuden ja rakennuskannan tyylin. Miksi kaupalliset- ja toimistorakennukset ovat joko matalia rumia halleja tai sitten pilvenpiirtäjiä eikä mitään siltä väliltä? Ja miksi mun eurooppalainen omakotitaloalue on täynnä tasakattoisia rumiluksia? Voi kun sais edes muita mixed housing vaihtoehtoja.

Assetteihin tulossa ilmeisesti iso lisäys piakkoin.


 
Joku Redditissä tutkinut profilerilla tätä: Reddit - Dive into anything

Väittää että draw callien määrä per frame on ihan tolkuton, ja isossa kaupungissa suurin osa tulee cimeistä. Näyttäisi myös että cimit renderöidään lod-asetuksesta huolimatta aina maksimitarkkuudella, eli hampaat ja kaikki: ...

Hyvä nosto, tämä selittänee sen että peli jäätyy moneksi sekunniksi kun zoomaa lähemmäksi niin että ihmisiä tulee enemmän näkyviin. Käytössä läppäri RTX 3050 näyttiksellä joka ei meinaa riittää tähän peliin. Ratkaisin tämän siten että säädin asetuksista niin että ihmiset näkyy vasta kun zoomaa ihan katutasolle, jolloin näitä pahoja tökkimisiä tulee harvemmin. Toivottavasti optimoivat tätä pian, vaikuttaa aika hölmöltä toteutukselta.
 
Joku Redditissä tutkinut profilerilla tätä: Reddit - Dive into anything

Väittää että draw callien määrä per frame on ihan tolkuton, ja isossa kaupungissa suurin osa tulee cimeistä. Näyttäisi myös että cimit renderöidään lod-asetuksesta huolimatta aina maksimitarkkuudella, eli hampaat ja kaikki:
1698314605571.png


Tällainen tarkkuus olisi ihan järjetön, vaikka kyseessä olisi FPS-peli. Ukkelimallit on vain importattu sellaisenaan generaattorista ilman optimointia. Muissakin 3D-malleissa on parannettavaa, rakennusten sisällä on geometriaa jota ei voi nähdä. Tekstuureja generoidaan lennosta jokaiselle framelle erikseen ja poistetaan, sen sijaan että jätettäisiin ne muistiin. Jne.

Pelkkä LOD ei tosin selitä sitä ongelmaa, että ekalla käynnistyksellä päävalikossa oli tosiaan se 9fps... Kaikki minimissä peli on pelattava 3060Ti:llä @1440p.

Hyvää: optimointikohteita on vaikka kuinka.
Huonoa: tullaanko niitä koskaan optimoimaan? Jos koko firmassa on alle 30 henkeä mukaan lukien somevastaavat sun muut, kuinka monta koodaria siellä on jotka ymmärtää näitä asioita? Annetaanko heille mahdollisuutta (eli aikaa) tehdä näille asioille jotain?

Näille laiskureille sopisi Unreal5, pitäisikö joku kertoa että se semmoinenkin löytyy.
 
Tullut pieni update, ja ainakin itselläni framet nousi. Ja GPUn käyttö putosi hieman ja lämmötkin putosi 3-4C
1698340167964.png

1698340190166.png
 
Viimeksi muokattu:
Joku Redditissä tutkinut profilerilla tätä: Reddit - Dive into anything

Väittää että draw callien määrä per frame on ihan tolkuton, ja isossa kaupungissa suurin osa tulee cimeistä. Näyttäisi myös että cimit renderöidään lod-asetuksesta huolimatta aina maksimitarkkuudella, eli hampaat ja kaikki:
1698314605571.png


Tällainen tarkkuus olisi ihan järjetön, vaikka kyseessä olisi FPS-peli. Ukkelimallit on vain importattu sellaisenaan generaattorista ilman optimointia. Muissakin 3D-malleissa on parannettavaa, rakennusten sisällä on geometriaa jota ei voi nähdä. Tekstuureja generoidaan lennosta jokaiselle framelle erikseen ja poistetaan, sen sijaan että jätettäisiin ne muistiin. Jne.
Luotan itse tekijöiden sanaan siitä, että tämä ei ole tällä hetkellä se akuutein ongelma suorituskyvyssä. Varmasti tässäkin on parannettavaa, mutta isoimmat ongelmat ovat edelleen muualla.

Pelkkä LOD ei tosin selitä sitä ongelmaa, että ekalla käynnistyksellä päävalikossa oli tosiaan se 9fps... Kaikki minimissä peli on pelattava 3060Ti:llä @1440p.
Peli tiettävästi renderöi päävalikon taustallakin jotain. Minulla ei ole ollut päävalikon FPS:n kanssa mitään ongelmia, mutta joku taisi todeta, että joku vesiefekti saattaisi olla ongelmana. Saattaa siis riippua siitä, mitä renderöidystä setistä osuu valikon taustalle. Itse asiassa en tarkalleen ottaen tiedä FPS:ääni valikossa, mutta ainakaan mitään tökkimistä en ole huomannut, niin ainakaan valikoiden käyttöön mahdollisilla ongelmilla ei omalla kohdallani ole ollut mitään vaikutusta.

Huonoa: tullaanko niitä koskaan optimoimaan? Jos koko firmassa on alle 30 henkeä mukaan lukien somevastaavat sun muut, kuinka monta koodaria siellä on jotka ymmärtää näitä asioita? Annetaanko heille mahdollisuutta (eli aikaa) tehdä näille asioille jotain?
Tänään tosiaan tuli jo päivitys, joka vie asioita hieman parempaan suuntaan. En ole vielä testannut, mutta epäilemättä tekemistä riittää vielä, mutta joka tapauksessa eihän tuota ensimmäistä (julkaisun jälkeistä) päivitystä tarvinnut kauaa odottaa. Peli on epäilemättä suunniteltu kestämään vuosikausia, joten ihan varmasti tätä tullaan optimoimaan jatkossakin, että pelin jalat kantavat mahdollisimman pitkälle.
 
Tavallaan vähän ihmetyttää "keskeneräisen" tuotteen tuominen myyntiin, mutta se taitaa olla tänäpäivänä enemmän normaalia kun poikkeus? En myöskään ymmärrä "valitusta" pelin pyörimisestä, kyseessähän on uusi peli joka kyllä pyörii uudella raudalla mutta karsittavaakin löytyy jos haluaa vanhemmalla raudalla leikkiä.

Mutta onhan toi kieltämättä ihan hauskaa katsella noita yksityiskohtia. Usempaan kertaan unohtunut zoomailemaan jotain motoa metsässä tai työmaan touhuja ja kaikki tuntuu etenevän vieläpä loogisesti. Eiköhän tästä mahtava peli vielä tule vuoden-parin päivitysten jälkeen.
 
Hyvinhän tää peli toimii 15fps. Mihin tässä pelissä suurempaa edes tarvii? Ei kyllä vielä avautunut miten julkisten rakennusten vaikutusalue määräytyy. Ja bussilinjojen tekeminenkin yhtä työlästä kuin ykkösessä. Veroja jos haluaa vähän nostaa niin heti on lätkät joka talon päällä. Kovin tuntuu olevan vieläkin vain kaupungin pienoismalli peli.
 
Tavallaan vähän ihmetyttää "keskeneräisen" tuotteen tuominen myyntiin, mutta se taitaa olla tänäpäivänä enemmän normaalia kun poikkeus? En myöskään ymmärrä "valitusta" pelin pyörimisestä, kyseessähän on uusi peli joka kyllä pyörii uudella raudalla mutta karsittavaakin löytyy jos haluaa vanhemmalla raudalla leikkiä.

Mutta onhan toi kieltämättä ihan hauskaa katsella noita yksityiskohtia. Usempaan kertaan unohtunut zoomailemaan jotain motoa metsässä tai työmaan touhuja ja kaikki tuntuu etenevän vieläpä loogisesti. Eiköhän tästä mahtava peli vielä tule vuoden-parin päivitysten jälkeen.
Sama fiilis. Ensin painaa joku viisi tuntia peliä putkeen eikä oikeastaan tee muuta kuin selaa välillä discordia ja juttelee niitä näitä steamissa frendin kanssa tekstitse ja sitte ku tulee "pelimaailmasta" pois ja lukee ihmisten kitinää nii ihmettelee hetken että pelaanko mä edes samaa peliä. +100k asukkaassa menen itse ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista ja minkään rakennus ei tällä hetkellä sulkeudu pois sen takia ettei olisi rahaa.

Todella hyvä aihio josta saa todella kovan kaupungin rakennuspelin mikäli tätä kehitetään monta vuotta, pohja on hyvä ja myös pelattava jos ei tarvi "mikrolla" pelata. Itse odotan tällä hetkellä assetteja että saisi porukan tekemiä liittymiä helpottamaan liikenneruuhkia, mutta kompromisseilla nyt pärjää vielä hetken. :)
 
Noin kymmenen fps tuli lisää päivityksessä, pyörii nyt 30-50 fps suositelluilla asetuksilla 3840x2160. Mulla asukkaita noin 30 k, prossu ei joudu vielä töihin, vaan sluibailee jotain 30-40%. Päävalikossa peli käyttäytyy tosiaan oudosti, näytönohjaimen kuorma on sama kuin pelissä, eli yli 95%.
Kyllä tää on hieno peli.
 
täytyy vain ihmetellä että mitähän ongelmia siellä on ollut joita on haluttu korjata mielummin kuin niin helppoja perffioptimointeja että ne saa tehtyä parissa päivässä.

Töissäni käytetään kuukausitolkulla aikaa softan perffioptimointeihin, vaikka siihen on ammattisovelluksessa motiivina on ainoastaan hitaimmilla koneilla käyttävien asiakkaiden tarpeet. Pelissä jokaikinen asiakas hyötyy siitä, niin luulisi siihen keskityttyvän paljonkin. Silti jätetään releasesta pois matalalla roikkuvia hedelmiä.

On selvää että kaiken tämän julkisuuden jälkeen perffiongelmat ovat aivan varmasti laskeneet myyntiä merkittävästi. Mikä se vaihtoehto on joka mielummin korjattiin? Itselleni osui tätä pelatessa ensimmäinen bluescreen vuosikausiin, ehkä siellä vaan oli niin paljon kriittisiä ongelmia jotka piti mielummin korjata.

Ei käy kateeksi sitä sitä kaveria joka siellä joutui päättämään mitä tehdään kun aikataulu ei jousta.


Itse pelistä sen verran että ensimmäiseen verrattuna tässä tuntuu käyttöliittymä vähemmän intuitiiviseltä ja joudun usein etsimään hakemaani. Grafiikkabugeja on aika suuri määrä, esim. välillä kuku ruutu vilkkuu, välillä ainoastaan varjot. Pelasin muutaman tunnin ja totesin että harmittaa liikaa tämä kiillotuksen puute ja jätän jatkon tuonnemmaksi.
 
Kauankohan menee, että saavat tuon patchin Game Pass -versioonkin? Kovasti tekisi mieli ostaa peli, mutta nykyisellään se toimii sen verran heikosti, että taitaisi jäädä alkuinnostuksen jälkeen pelaamatta. 100k pop testikaupunki antaa release-versiolla lähes kaikki minimissä 10-30fps, välissä tulee isoja jäätymisiä ja jos kameran kääntö sattuu jäätymisen kohdalle, kamera hyppää kilometrin päähän. Vieressä istunut poikakin sanoi että tuleepa huono olo kun tätä katsoo. VRAM (8Gt) ja RAM (16Gt) on tapissa, se kai pahimmat jäätymiset aiheuttaa kun aloitetaan swappailu. Ei semmoista viitsi millään pelata, oli peli muuten kuinka hyvä tahansa.
 

Tälläinen tuli vastaan. Jos kyseisen käyttäjän havainnot ovat paikkansapitäviä niin CS2:ssa ei ole mitään tuotteiden simulaatiota. Se pyörii täysin feikatusti.

Näihin yksittäisiin Reddit-postauksiin kannattaa varautua aina suurella varauksella. Tuntuu että Redditissä toistuu aina sama kaava: Ensin jostain asiasta nousee kauhea kohu ja itku ja syyllinen X tuomitaan alimpaan helvettiin. Seuraavana päivänä kuitenkin syyllinen X tuo oman puolensa asiasta esille ja todetaankin etteihän tässä olekaan mitään aihetta kohuun ja poruun ja tuomitaankin asian esille tuonut käyttäjä taas alimpaan helvettiin.
 

TLDR:
Cargo train demands on its own, not from city wide demands. If cargo train terminal has the resource, stop importing resource.



Eli olisiko junaterminaalit ohjelmoitu vain importtaamaan kaikkea, ja tehtaat voivat sitten hakea sieltä tarvitsemaansa tavaraa. Ehkä todellisen tarpeen mukaan tehty tuontitilausjärjestelmä olisi ollut monimutkaisempi ohjelmoitava. Jos näin on niin kelpaa minulle.

Toki hieman hassua että juna tuo terminaaliin myös roskaa, jota kaupungin jätehuolto sitten kuskaa hiki hatussa kaatopaikalle, täyttäen sen...
 
Näihin yksittäisiin Reddit-postauksiin kannattaa varautua aina suurella varauksella. Tuntuu että Redditissä toistuu aina sama kaava: Ensin jostain asiasta nousee kauhea kohu ja itku ja syyllinen X tuomitaan alimpaan helvettiin. Seuraavana päivänä kuitenkin syyllinen X tuo oman puolensa asiasta esille ja todetaankin etteihän tässä olekaan mitään aihetta kohuun ja poruun ja tuomitaankin asian esille tuonut käyttäjä taas alimpaan helvettiin.

Katsellaan. Ehkä joku tekee tästä aiheesta videoesseen niin näkee paremmin ihan pelivideona miten asia toimii. Olen liian laiska itse lähteä tätä tutkimaan.

Voihan kyseessä olla bugi tai väärinymmärrys.
 
Katsellaan. Ehkä joku tekee tästä aiheesta videoesseen niin näkee paremmin ihan pelivideona miten asia toimii. Olen liian laiska itse lähteä tätä tutkimaan.

Voihan kyseessä olla bugi tai väärinymmärrys.
En tiedä olenko noobina tämän pelin suhteen ymmärtänyt väärin, mutta yhdessä youtuberin videossa oli, että jos on paljon jotain tuotetta niin nostaa veroja sille.
 

TLDR:
Cargo train demands on its own, not from city wide demands. If cargo train terminal has the resource, stop importing resource.



Eli olisiko junaterminaalit ohjelmoitu vain importtaamaan kaikkea, ja tehtaat voivat sitten hakea sieltä tarvitsemaansa tavaraa. Ehkä todellisen tarpeen mukaan tehty tuontitilausjärjestelmä olisi ollut monimutkaisempi ohjelmoitava. Jos näin on niin kelpaa minulle.

Toki hieman hassua että juna tuo terminaaliin myös roskaa, jota kaupungin jätehuolto sitten kuskaa hiki hatussa kaatopaikalle, täyttäen sen...

Rikki on eli bugi


" Hi everyone. I just wanted to pop in and shed some light on this situation as resource management in Cities: Skylines II is, unfortunately, affected by a few bugs at the moment. We are aware of this and currently investigating these issues "
 
Onko mulla tullut vastaan parkkihalli kiertelijöitä? Minulla ajelee jotkut autot viereisestä parkkihallista vieressä olevaan seuraavaan (vaikka se on täynnä ja edellisessä oli tilaa)? Muutenkin mulla puskee kaupungin sisäänkäynnin tuntumassa olevat hallit täyteen kokoajan, vaikka laitan maksun 50., ja niitä on jo luonnottoman monta. Tosin aloin laittamaan niitä vasta ja voi tasottua ajan saatossa, pitää lisäillä parkkipaikkoja ilmeisesti ympäri alueita. Mikä on teidän strategia parkkipaikkojen suhteen?
 
Silloin tällöin tulee palattua cs1 siihen löytyy kaikki lisärit ja peliä takana 200-250h. Tarkoitus ostaa tämä mutta kuinka pyörii sigun setillä meneekö hermo? Pitkästä aikaa ehjä viikonloppu ja voisi rentoutua nyt oikein kunnolla oman kaupungin parissa. Oma suosikki oli ehdottomasti kaikki teollisuus ja logistiikat ym. Tässä on varmasti kaikki paremmin vielä niin mielenkiintoa löytyy.
 
Silloin tällöin tulee palattua cs1 siihen löytyy kaikki lisärit ja peliä takana 200-250h. Tarkoitus ostaa tämä mutta kuinka pyörii sigun setillä meneekö hermo? Pitkästä aikaa ehjä viikonloppu ja voisi rentoutua nyt oikein kunnolla oman kaupungin parissa. Oma suosikki oli ehdottomasti kaikki teollisuus ja logistiikat ym. Tässä on varmasti kaikki paremmin vielä niin mielenkiintoa löytyy.
Kokeile. CS1 pyöri myös aivan diashowna yleensä isolla kaupungilla ja FPS on tämmöiseen pelin aika huono mittari. 10€:lla saa kuukaudeksi xbox game passin missä muitakin pelejä(Starfield, Lies of P, Dead Space remake jne).
 
Silloin tällöin tulee palattua cs1 siihen löytyy kaikki lisärit ja peliä takana 200-250h. Tarkoitus ostaa tämä mutta kuinka pyörii sigun setillä meneekö hermo? Pitkästä aikaa ehjä viikonloppu ja voisi rentoutua nyt oikein kunnolla oman kaupungin parissa. Oma suosikki oli ehdottomasti kaikki teollisuus ja logistiikat ym. Tässä on varmasti kaikki paremmin vielä niin mielenkiintoa löytyy.

Game Passiin saa 1 eurolla 14 päivää vaikka olisi aikaisemmin ollut sen käyttäjä. Samalla voit kokeilla jotain muutakin jos ei tämä nappaa.
 
Hei! Toden totta tuota fps en kiinnittänyt edes huomiota cs1 minusta pyöri kokoajan ihan ok, maksaa vain 30e ja tulen luultavasti pelaamaan vuosia aina aika ajoin ja saa lisärit myöhemmin sitten. Starfield oli myös yksi haave peli mutta muutama tuttu haukkunut ettei kannata hommata, aikaisemmin ihan täpöllä pelannut oblivion ja skyrim.
 
Silloin tällöin tulee palattua cs1 siihen löytyy kaikki lisärit ja peliä takana 200-250h. Tarkoitus ostaa tämä mutta kuinka pyörii sigun setillä meneekö hermo? Pitkästä aikaa ehjä viikonloppu ja voisi rentoutua nyt oikein kunnolla oman kaupungin parissa. Oma suosikki oli ehdottomasti kaikki teollisuus ja logistiikat ym. Tässä on varmasti kaikki paremmin vielä niin mielenkiintoa löytyy.

Tuo lihavoituhan ei siis pidä paikkaansa, logistiikka/resurssit nimenomaan ei tässä toimi oikein, ja tämän on kehittäjäkin myöntänyt tänään.
 
Jos nyt haluaa pelata peliä missä on vähän bugeja niin ei kannata vielä uhrautua mutta täällä ei ainakaan ole haitannut menoa, 30h takana ja voin sanoa että omaan makuun ollu joka tunnin arvoinen. Kaatumisiakaan en ole onnistunut saamaan (kopkop...) ja varsin vähän ollu ongelmia, isoimmat ongelmat tuntunu tähän mennessä olevan näppäimistön ja tuolin välissä kun ei taidot riitä niin hyvään kaupunkisuunnitteluun ettei ruuhkaa ole vähän joka paikassa. Innolla odotan assetteja (motariliittymiä kun ei jaksaisi joka kerta alkaa erikseen tekemään) sekä modeja kuten Move It työkalua että saisi siirrettyä hieman joka on nopeampaa kuin rakentaa esimerkiksi sama tie uudestaan siirrettävän kohdalta.
 
Tässä erään CS1 modaajan kommentit pelistä (ulkomaiselta gaming forumilta) ja hänellä siis ollut pääsy peliin jo pidemmän aikaa, mutta ollut NDA:n alainen tähän asti. Nyt kirjoitti oman mielipiteensä. Ihan hyvää insight infoo ja spekulaatiota joka varmaan pitää paikkaansakin varsinkin tuo cim model juttu.

My thoughts having played it for about 150 hours over the last few months - it's very good, but also flawed and it shouldn't have been released yet.

Performance is poor but for the majority of people it's nothing like as bad as some people are reporting. I've been playing it at 3440x1440 on mostly high settings and getting around 40 FPS on a city with 80K pop. It varies a lot and drops down to below 20 on occasions particularly when I zoom in very close on croweded areas. Pretty bad, but entirely playable. It is completely multithreaded (using Unity DOTS) and your bottleneck will probably be your GPU, partly because of what I describe below.

There are some important settings which improve performance a lot, I recommend this guide: Reddit - Dive into anything

Performance has dominated the discussion but there is also a game. I find the actual gameplay very addictive and it's been a time-sink. Making nice interchanges is much easier now, and there is much more of a city simulation with regards to cim lifecycle/power transfer/economy/etc compared to Cities 1's very shallow simulation. The traffic AI is streets ahead of CS1. There are some things that I really miss from CS1, like bikes and quays.

There is one big flaw that relates to performance - the cim models. They're so bad in every way. Not only do they look terrible, but they are horribly optimised with between 30K and 55K triangles per model. That's absolutely nuts. Their teeth are 2K tris and you almost never see them, WTF? Also there are no bikes because they didn't get the cim cycling animations done in time so they cost us an important feature (for now, I know they will be added, my guess is in a free update). The reason for all this bullshit is that they only got the contracted cim models (from Popul8) very late in development when it was too late to start over. My guess is that the console version was delayed when they saw the models and realised how crap they are. This whole situation is a big failure of project management and an attempt to save a few bucks that backfired.

Development has been troubled, repeatedly delayed, and I suspect Paradox pushed to just get the damn thing out the door. Shame. Still, I do enjoy it and I am confident it will improve a lot in the coming months - which is why unless you're really keen to check it out I recommend waiting for a major patch or two.
 
Ärsyttäviä pikku- ja vähän isompiakin bugeja tullut vastaan. Esimerkiksi snapin ominaisuus ei toimi oikein aina. Esimerkkinä laitan varmin rajoja toisen varmin rajojen mukaan. Osan matkasta menee hienosti kunnes jossain vaiheessa alkaa herjaamaan overlapingista ja lopulta pitää jättää tyhjä väli jotta saa rajat vedettyä loppuun.
Myöskin tuo farmien, metsätilojen ja kaivosten pystyttäminen bugaa niin, että kun saat rajat valmiiksi, katoaa se itse päärakennus ja alue vilkuttaa kaikenlaisista puutoksista.
Ärsyttävin bugi oli ehkä se kun petasin yhtä luonnonvara aluetta, niin etten rakenna siihen päälle vaan odotan että saan timattikaivoksen (mikälie) avattua. Mutta tuo kyseinen kohta katosi luonnonvara kartalta mystisesti ennenkuin sain kaivosta siihen pystytettyä.
Teiden rakentaminen maastoiseen paikkaan on myös ihan hirveää kun matkalle saattaa ilmestyä tyhjästä patti josta tulee joku overlaping tms. virhe.
 
Hemmetin koukuttava peli, vaikka keskeneräinen onkin. Aikoinaan tuli pelattua ykkösosaa ehkä 20h ilman lisäosia tai modeja.

Tosiaan ärsyttävää tuo tuotantorakennusten ajoittainen katoaminen, minkä edellinen kommentoija mainitsi. Tänään kokeilin maalata kaupoille sinisellä kynällä aluetta (työkalu, joka maalaa yhden "pikselin" kerrallaan). Bugasi siten, että veti koko kaupungin halki sinisellä kapean raidan. Siinä meni iso osa kaupunkia sekaisin, kun en jaksanut lähteä korjaamaan.

Hyvä peli tästä tulee, mutta aikaa se vaatii. Ihmetyttää kyllä kovasti, miten ihmismodelien kanssa on onnistuttu sössimään noin pahasti. Kuitenkin niin perusjuttuja pelikehityksessä.
 
Tuotantorakennusten katoaminen on tosiaan ärsyttävää... On omalla kohdallani näyttänyt pääsääntöisesti (vai pelkästään?) johtuvan siitä, jos on onnistunut vetämään tuotantoalueen rajan edes aavistuksen verran tuotantorakennuksen ja tien väliin (jos siis tie kulkee suoraan rakennuksen edessä). Jos katsoo huolella, että päätepisteen ja läheisimmän pisteen väliin jää 90 asteen kulma, ongelmaa ei ole tainnut esiintyä. Samoin jos ei yritäkään pistää tuotantoalueen rajaa kulkemaan rakennuksen vierestä vaan pysyy enemmän sivulla/takana, ongelmaa ei ole tainnut esiintyä. Veikkaisin siis, että jos ei ole tarkkana, käytännössä raja pääsee menemään hienokseltaan rakennuksen läpi, mikä sitten "tuhoaa" rakennuksen.
 
Gamers Nexus on testannut aika perusteellisesti suorituskykyä. Monenlaisia epäjohdonmukaisuuksia löytyy asetuksista/käyttäytymisestä. Osa tekstuureista on hyviä Low-asetuksella, mutta aivan kuraa High:lla. On tuo aika perusteellisesti rikki, kun ei oikein voi luottaa asetusvalintojen vaikutusten loogisuuteen.

 
Rikki on eli bugi


" Hi everyone. I just wanted to pop in and shed some light on this situation as resource management in Cities: Skylines II is, unfortunately, affected by a few bugs at the moment. We are aware of this and currently investigating these issues "
Kappas, optimointi tekemättä, simulaatio tekemättä. Mitähän muuta vielä paljastuu. Myytiin puhdas alpha versio täyteen hintaan PC-pelaajille.
 
Kappas, optimointi tekemättä, simulaatio tekemättä. Mitähän muuta vielä paljastuu. Myytiin puhdas alpha versio täyteen hintaan PC-pelaajille.
Peli selvästikin ansaitsee kritiikkiä, mutta simulaatio on tiettävästi tehty mutta rikkoutunut jossain vaiheessa, ja jos luotettavaa tietoa olisi mahdollista saada, olisin kyllä valmis vaikka lyömään vetoa, että optimoinninkin eteen on tehty ennen pelin julkaisua kovasti töitä. Toisin sanottuna optimointi ei tuottanut halutussa ajassa haluttuja tuloksia, ja simulaatioon on ilmaantunut jossain vaiheessa bugi. Ihmettelen suuresti, miksi pitää todennäköisesti ihan suoranaisesti valehdella pelin huonouksista, kun rehdilläkin puheella riittäisi runsaasti kritisoitavaa.
 
Tuli naputeltua ensimmäinen kaupunki "valmiiksi" eli siihen pisteeseen että about kaikki rakennettu ja loppu pelaaminen sitten laajentamista, optimointia ja kehittämistä. Väkeä vähän vajaa 100t ja level 15 metropolis. Tässä suurimmat ongelmat mitkä vievät mielenkiintoa jatkosta:
- Kauppojen "not enough customers" huutelut mille ei näemmä voi yhtään mitään? Ainut keino on jyrätä kauppa ja tehdä uusi mutta isommassa mittakaavassa alkaa olemaan mahdotonta tai ainakin todella työlästä/turhauttavaa. Rasittavaa kun koko kartta täynnä näitä.
- Varallisuuden current trend-arvio tai punainen/vihreä nuoli ei ole missään tekemisessä todellisuuden kanssa? Todellisen tilan joutuu käydä tsekkaamassa tuolta economy-taulukosta joka sekin menee todella suurella viiveellä(?)
- Copypaste-ominaisuus ja kokonaisuuksien siirtäminen aivan ehdoton ominaisuus joka puuttuu. Todella työlästä rakentaa noita tasoliittymiä tai muokata kokonaisuuksia jos joku laajentaminen tms jää pienestä kiinni
- Maanalaisiin teihin yms voi määrittää syvyyden mutta rakennuksiin, asemiin yms ei? Aiheuttaa aikamoista sekoilua liittämisessä ja yhteentörmäyksiä kun ei tiedä missä syvyydessä mitäkin on

Lisäksi todella paljon kaikkea pientä, sekoilua viivoissa, bugeja rakennuksien muodostumisessa, roskasta pääsee eroon poistamalla kaatopaikan ja tekemällä tilalle uuden(?) ja muutenkin vastaavia kikkailupaikkoja tuntuu olevan todella paljon.

Mutta ei siinä, mahtava peli varmasti kun nyt saavat muutaman ensimmäisen korjauspaketin ulos.
 
Pakko sanoa että on kyllä surkeeta suorittamista kun tuota ekaa pikkupäivitystä ei vieläkään ole saatu gamepassiin. Sieltä on varmaan tullut kuitenkin kohtalainen rahapinkka kun tuli julkaisussa passiin.

Ellei sitten ole täysin kiinni jostain MS:n älyttömästä hyväksymisprosessista.
 
Postipalvelut on myös rikki. Ihan sama kuinka paljon laittaa laatikoita tai toimistoja. Keräys toimii, jakelu ei. Tämä näyttää olevan yleinen bugi. Näyttää liittyvän rahtiterminaaleihin, eli jos rahtitermilaaleja on käytössä, posti ei toimi.
 
Viimeksi muokattu:
Harmi, että Suomalainenkin pelitalo sortui tähän liian aikaiseen julkaisuun. Olisivat vaan kylmästi julkaisseet valmiin tuotoksen ulos vaikka vasta ensi vuoden puolella.
Joutuu tässä itsekkin nyt odottelemaan päivityksiä ennenkuin viitsii jatkaa pelailua. Ensi kerralla en enää sorru ennakkoon ostamaan.
 
Harmi, että Suomalainenkin pelitalo sortui tähän liian aikaiseen julkaisuun. Olisivat vaan kylmästi julkaisseet valmiin tuotoksen ulos vaikka vasta ensi vuoden puolella.
Joutuu tässä itsekkin nyt odottelemaan päivityksiä ennenkuin viitsii jatkaa pelailua. Ensi kerralla en enää sorru ennakkoon ostamaan.
Ei taida olla paljon sanavaltaa ku julkaisia määrää..
 
Huh huh. On tämä kyllä koukuttava peli (ainakin ajankäytöllisesti). Eilen aloin suunnittelemaan kaupunkini (50k pop) jätehuoltoa uudestaan, kun en ollut tyytyväinen alkuun tehtyyn hätäiseen sioitukseen ja sen kapasiteetti ei vastannut enää tarvetta. Ei muuta kun uutta aluetta suunnittelemaan, mihin tulee kaikki jätteen käsittely ja poltto. Ajatuksena oli optimi paikka jossa alueet ei pahottaisi mieltään liian lähellä olevasta kaatopaikasta, mutta että se olisi keskeisellä paikalla kuljetus etäisyyksien optimoinnin kannalta. Kartan keskialueelta löytyi hyväpaikka ison liittymän kupeesta, hyvää hukkamaata tähän käyttöön.

Kaikki meni hyvin ja uudesta "jätekeskuksesta" tuli mahtava. Huononapuolena, että käyttämäni insinööritoimisto teki ilmansaaste laskemmat päin Vi***a ja saasteet leviävätkin suuremmalle alueelle, kun olettivat ja lähisivustalla oleva asuinalue kärsii saasteista. Myös rakentamista johtanut insinööri sössi muutamankerran ja muutama laitos jouduttiin rakentamaan kahteen kertaan jo. Rahaa paloi jo tuplasti mitä oli suunniteltu ja nyt näyttää, että koko voimalaitos joudutaan sulkemaan liiallisen ilmansaasteen takia.

Saastuneelta asuinalueelta ihmiset eivät haluaisi muuttaa pois vaan kärsimyksestä huolimatta rakentavat uusia taloja ja valittavat vain enemmän, on myös vaarana että saastealue jatkaa leviämistään. Ratkaisu olisi uudelleen sioittaa koko kompleksi uudelleen.

Projektin rahat on poltettu jo tuplasti ja laitosta ei voi käyttää. Uudelleen sioitus maksaisi hunajaa... Hallitus nyt tappelee otetaanko lainaa, vai annetaanko ihmisten kärsiä, kunnes uusi rahoitus on kassa. Verojen korotusta on myös harkittu, mutta varsinkaan kaupunking kauppakeskukset eivät ole innoissaan tästä.

Siinähän se ilta menikin..
 
Todella turha kyllä tässä mikään verotuksen tai yhtään minkään muunkaan optimointi. nyt kylässä joku 150k asukasta ja rahaa reilu 150 miljoonaa ja lisää tulee vaikka mitä pelleilisi. Mukava bugi kun en saa lentokenttää rakennettua kun ei mahdu minnekään ja jos yritän muokata maata ni lähinnä nostaa maan mukana veden mikä aiheuttaa massiivisen tulvan kaupunkiin, ihan sama miten muokkaa niin vaikka vuoren päältä tulvii maksimit vettä.
 
Todella turha kyllä tässä mikään verotuksen tai yhtään minkään muunkaan optimointi. nyt kylässä joku 150k asukasta ja rahaa reilu 150 miljoonaa ja lisää tulee vaikka mitä pelleilisi. Mukava bugi kun en saa lentokenttää rakennettua kun ei mahdu minnekään ja jos yritän muokata maata ni lähinnä nostaa maan mukana veden mikä aiheuttaa massiivisen tulvan kaupunkiin, ihan sama miten muokkaa niin vaikka vuoren päältä tulvii maksimit vettä.
Jotain on nyt muuttunut päivityksen jälkeen, ennen sitä tulot oli 30k/h, nyt päivityksen jälkeen hetken pyörinyt ja olikin yhtäkkiä -65k/h ja konkussi uhkaa. :cautious:
 
Jotain on nyt muuttunut päivityksen jälkeen, ennen sitä tulot oli 30k/h, nyt päivityksen jälkeen hetken pyörinyt ja olikin yhtäkkiä -65k/h ja konkussi uhkaa. :cautious:

No on tosiaan muuttunut. Täällä oli vähän toisenlaisia yllätyksiä. Väkimäärän kasvu kiipesi pikkuhiljaa itsestään sinne lähemmäs 2000/h ja vaikka tulomittari näyttää miinusta, rahaa paukkuu kassaan kymmeniätuhansia parin sekuntin välein. Pienenä yllätyksenä myös päivityksen jäljiltä vedenkulutus oli räjähtänyt käsiin, reiluun viiteen miljoonaan kuutioon. Millähän tuo pitäisi mukamas kattaa jos yksi viritelty puhdistusasema hoitaa sen max 300tm3? rakentaa 15 niitä riviin? Kaiken kruunaa se että tunnin pelaamisen aikana peli kaatui kolmesti. Kerran meni jumiin ja kaksi kertaa vaan sammui mitään sanomatta? Eipä tarvitse pelailla ennen seuraavaa päivitystä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 610
Viestejä
4 512 738
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom