Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itse elättelen vähän toivoa, että olisi joululomalla pelattavassa kunnossa. Tällä haen sitä, että pahimmat bugit on korjattu ja tehokkaalla pelikoneella pyörisi edes lähemmäs 60 FPS, vaikka rakentaisi isojakin kaupunkeja.
Redditin Cities Skylines -yhteisöä kun seuraa, niin ei hyvältä näytä. Talous ja simulaatio rikki, helikopterit menevät jalkakäytävillä, ihmiset junaraiteilla ja tiet nousevat välillä itsekseen sadan metrin korkeuteen pilaten tallennuksen
Meinasin jo aloitella uutta Mansesteria, kun talous ei toiminut, mutta näemmä kun uudelleen kokeili, niin talous pyörii aikalailla normaalisti. Jostain oli tupsahtanut pyytämättä teollisuutta keskelle Hämeenpuistoa, eli kaikkea hassua toi päivitys voi tehdä.Jotain on nyt muuttunut päivityksen jälkeen, ennen sitä tulot oli 30k/h, nyt päivityksen jälkeen hetken pyörinyt ja olikin yhtäkkiä -65k/h ja konkussi uhkaa.
Sanotaanko vaikka niin, että 1080p-resoluutiolla peli ei ole tuntunut miltään katastrofilta pelata suorituskyvyn tai pelattavuudenkaan puolesta, vaikka nettijuttuja lukemalla helposti saattaisikin sellainen vaikutelma tulla. Talous ja simulaatio käsittääkseni aika pitkälti toimivat alun perinkin, ja näkyvämpiä bugeja taasen ei heti tule mieleen ainakaan omalla kohdallani (jos ei lasketa esim. "hankalassa" kulmassa tiehen yhtyvän jalkakäytävän pientä mutta näkyvää "kynnystä", mutta se lienee huono ominaisuus eikä bugi). Voi toki riippua vähän pelityylistäkin, millaisia kipukohtia voi vastaan tulla (ja etsimällähän löytää lähes pelistä kuin pelistä kaikenlaista huonoa, jos sellaista harrastaa).Itse elättelen vähän toivoa, että olisi joululomalla pelattavassa kunnossa. Tällä haen sitä, että pahimmat bugit on korjattu ja tehokkaalla pelikoneella pyörisi edes lähemmäs 60 FPS, vaikka rakentaisi isojakin kaupunkeja.
Redditin Cities Skylines -yhteisöä kun seuraa, niin ei hyvältä näytä. Talous ja simulaatio rikki, helikopterit menevät jalkakäytävillä, ihmiset junaraiteilla ja tiet nousevat välillä itsekseen sadan metrin korkeuteen pilaten tallennuksen
Ei nyt lähetä tuollaiselle linjalleNiin voi olla, että jos ei olisi koskaan kuulutkaan CS 1:stä tai pelannut sitä modattuna, tätä osaisi arvostaa paremmin mutta eihän sellasia pelaajia voi olla edes olemassa ;-)
Tässä erittäin ansiokas kotimainen analyysi siitä, miksi CS 2 on niin hidas:
- Täysin puutteelliset LOD-assetit tai bugi jonka takia niitä ei käytetä. Eli hahmojen hampaat rendataan täysillä yksityiskohdilla vaikka katsotaan kaupunkia niin kaukaa että koko hahmo on pikselin kokoinen. Osalla malleista on asiallist LODit, osalla ei tai niitä ei käytetä.
- Unityn puutteiden takia pelissä on jouduttu koodaamaan omaa rendauskoodia, joka taas on hyvin puutteellinen eikä osaa kunnolla jättää piirtämättä asioita, jotka ovat toisten asioiden takana (culling).
Toisaalta, nuo antavat olettaa, että optimointi tulee olemaan lopulta aika helppoa ja matalalla roikkuvia hedelmiä on paljon tarjolla. Eli veikkaan että tämä saadaan vielä paljon nopeammaksi.
Onko tässä keinoa nähdä valitun jalankulkijan tai ajoneuvon reittiä? Muistaakseni CS1 oli tällainen näkymä, vai oliko se modin tuoma?
Niin, siis hampaat ovat vain osa tuota lodien puuttumisesta seuraavaa ongelmaa. Ei se pari tuhatta vertexiä per hahmo niin merkitse, kun näkymässä on jopa miljoonia turhia vertexejä.Nuo hampaat ovat jo debunkattu:
Cities: Skylines 2 developer: 'Yes, our characters have teeth. No, the characters' teeth are not affecting performance'
PCG demands the tooth, the whole tooth, and nothing but the tooth.www.pcgamer.com
No höh. Tätä on tullut etsittyä jo aivan liikaa. Liikenneongelmien ratkominen on aika ärsyttävää kun joutuu arvailemaan liikenteen reittejä.Perus CS1 ominaisuus joka tästä valitettavasti puuttuu
Onko tässä siis mitään HYVÄÄ tai parempaa verrattuna ykköseen? Miksihän tämä on edes tehty. Peli on mielestäni myös ruma ja kaupungit näyttää oudoilta. Onko siis mitään syytä edes siirtyä tähän ykkösestä?
Onko tässä siis mitään HYVÄÄ tai parempaa verrattuna ykköseen? Miksihän tämä on edes tehty. Peli on mielestäni myös ruma ja kaupungit näyttää oudoilta. Onko siis mitään syytä edes siirtyä tähän ykkösestä?
Empä lähtisi kehumaan. entisessa piti tietysti olla modit sitä varten, mutta sitten se olikin selkeästi parempi. Replace-työkalulla voi toki vaikuttaa vähän tien linjaukseen kun vaihtelee tietyyppiä edestakaisin, mutta ei voi kunnolla vaikuttaa kaarteisiin, eikä tien korkeuteen. Kerran valmiiksi tehtyjä kohtia ei myöskään voi kopioida. Myöskin suunnan vaihtoa asymmetriselle tieosuudelle kaipaisin.Ainakin teiden rakentelu on huippua verrattuna ykköseen. Moottoriteiden ja ramppien rakentelu on suorastaan orgasmista. Ihanaa kun saa poistumiskaistat yms. toimimaan niinkuin kuuluukin ja teitä siirreltyä millintarkasti.
Vinkkinä siis jos joku ei ole huomannut: replace-työkalulla saa hyvinkin tarkasti siirreltyä teitä ja yhtymäkohtia kun ottaa kaikki lukitukset ja ohjaukset pois päältä.
Kyllä sen tien suunnan saa käännettyä päivitystyökalulla hiirellä raahaten.Empä lähtisi kehumaan. entisessa piti tietysti olla modit sitä varten, mutta sitten se olikin selkeästi parempi. Replace-työkalulla voi toki vaikuttaa vähän tien linjaukseen kun vaihtelee tietyyppiä edestakaisin, mutta ei voi kunnolla vaikuttaa kaarteisiin, eikä tien korkeuteen. Kerran valmiiksi tehtyjä kohtia ei myöskään voi kopioida. Myöskin suunnan vaihtoa asymmetriselle tieosuudelle kaipaisin.
Niin ja jos jotakin ahdistaa vertaus modattuu CS 1, niin se perusteltavissa helposti sillä, että CO kehittajät on itse kehuskellut ottaneensa huomioon aikasemmin version modien parhaat ominaisuudet... joka ei kyllä valitettavasti ihan ole osunut kohdalleen.
Ainakin omalla pelityylilläni ykkönen oli aika pitkälti jatkuvaa rakentamista ja kaavoittamista. Kakkosessa on ainakin toistaiseksi mennyt vähän hitaammalla tyylillä, kun on tullut jälkikäteenkin tullut katsottua jo rakennetuilta alueilta muutakin kuin se, vetävätkö tiet riittävän hyvin liikennettä. Osaltaan tähän varmaan vaikuttaa myös se, että valitsin aika mäkisen kartan, mikä hidastaa rakentamista, mutta samansuuntaista olen kuullut muiltakin. Enemmän on siis hallinnointipuoltakin eikä pelkkää jatkuvaa rakentamista. Lisäksi tietyökalut tulikin jo aiemmin mainittua jonkun toimesta, ja ainakin omasta pielestäni paljon muutakin konkreettista on parannettu pienemmin. Ykköstä kun tuli pelattua aika vähäisellä modimäärällä, on kakkonen kelvannut toistaiseksi huomattavasti paremmin. Jos on tottunut isompaan määrään modeja, voi varmaan tällä hetkellä olla hankalampi siirtymä.Onko tässä siis mitään HYVÄÄ tai parempaa verrattuna ykköseen? Miksihän tämä on edes tehty. Peli on mielestäni myös ruma ja kaupungit näyttää oudoilta. Onko siis mitään syytä edes siirtyä tähän ykkösestä?
Parempi kyllä mutta vain, jos oli valmis käyttämään merkittävästi enemmän aikaa ja käyttämään n:ää kappaletta alkuperäisen päälle liimattuja erillisiä käyttöliittymiä. Lopputulos oli siis modien kanssa ykkösessä yleensä (visuaalisesti) parempi, mutta itse kokemus oli kyllä paikoin hieman ikävä.Empä lähtisi kehumaan. entisessa piti tietysti olla modit sitä varten, mutta sitten se olikin selkeästi parempi.
Itse kaipaan ykkösen modeista lähinnä tien vetämistä (korkeussuunnassa) suoraksi valittujen pisteiden välillä, ettei koko aikaa ole ylös ja alas sahaamista. Lopputuloksen kannalta tämä onnistuu kakkosessakin melko tyydyttävästi, mutta itse prosessi on aika työläs, jos haluaa esim. vaihtaa maata pitkin kulkevasta tiestä siltaan.Replace-työkalulla voi toki vaikuttaa vähän tien linjaukseen kun vaihtelee tietyyppiä edestakaisin, mutta ei voi kunnolla vaikuttaa kaarteisiin, eikä tien korkeuteen.
Ainakin minusta CO on ottanut modeista paljolti niitä asioita, jotka peliin oikeasti istuvat. Rannalle on sen sijaan jäänyt paljon "taikatemppuja", kuten tien linjauksen muuttaminen rakentamisen jälkeen yhdellä klikkauksella. Ainakaan itse en edes haluaisi moisia toimintoja sellaisenaan peliin, mutta jonkinlaista parannettavaa tässäkin toki olisi (esim. mäkien "suoristaminen" tavalla tai toisella).Niin ja jos jotakin ahdistaa vertaus modattuu CS 1, niin se perusteltavissa helposti sillä, että CO kehittajät on itse kehuskellut ottaneensa huomioon aikasemmin version modien parhaat ominaisuudet... joka ei kyllä valitettavasti ihan ole osunut kohdalleen.
Perus CS1 ominaisuus joka tästä valitettavasti puuttuu
No höh. Tätä on tullut etsittyä jo aivan liikaa. Liikenneongelmien ratkominen on aika ärsyttävää kun joutuu arvailemaan liikenteen reittejä.
Jos olen oiken ymärtänyt ja mitä streameja seurannut tälläinen ei ole C:S 2 ehkä samanlaisena mahdollinen koko matkalle, koska Ai/tekoäly reitittää autoa ja ihmisiä jatkuvasti tilanteen mukaan joten reitti voi muuttua matka edetessä valitsevan tilanteen mukaan (kuten kaistanvaihdot ruuhkassa) joten lähtöpisteessä ei vielä tiedetä mikä reitin "kuski" tulee lopulta ajamaan. Tästä olen nähnyt videoita striimaajilta joilla dev toollsi aktiivisena ja se piirtää x-matkan reittiä aina kerrallaan autolle, mutta reitti elää kokoajan tilanteen mukaan.
Omien kokemuksien perusteella peli tuntuu hyvin tehokkaasti jakavan liikennettä vaihtoehtoiseen reittien kautta myös. Monet ruuhkat esimerkiksi kaupungin sisääntuloissa saanut poistettua lisäämällä vaan jonnekkin toiseen "kulmaan" vaihtoehtoisen reitin. Tämä myös monesti vähentää ruuhkaa kaupungin sisällä.
Ärsyttävä ominaisuus on kyllä välillä ennen ryhmittymistä vasemmalta kauemmalta kaistala eteen kiilaavat autota 90 asteen kulmassa saaden ruuhkasta pahemman, kun ei mennä nätisti vetoketjuna jne.. Tosin tällei jotkut ihmiset tykkää oikeastikkin toimia..
Itse kaipaan ykkösen modeista lähinnä tien vetämistä (korkeussuunnassa) suoraksi valittujen pisteiden välillä, ettei koko aikaa ole ylös ja alas sahaamista. Lopputuloksen kannalta tämä onnistuu kakkosessakin melko tyydyttävästi, mutta itse prosessi on aika työläs, jos haluaa esim. vaihtaa maata pitkin kulkevasta tiestä siltaan.
Tämä nykyinen malli lienee realistisempi liikennesuunnittelun näkökulmasta. Toki se on vaikeampaa, mutta eipä reaalimaailman suunnittelijoillakaan mitään "viivoja" ole käytössä.Olisi hyödyllistä jos näkisi edes jonkinlaisen viivan että mistä auto on tulossa ja mihin se haluaa mennä, vaikka sitten piirrettynä lyhimpänä mahdollisena. Ei väliä vaikka reitti vähän muuttuisikin niin kertoisi se paljon silti että mihin kannattaisi rakentaa suurempia teitä tai vaihtoehtoisia kulkureittejä.
Eiköhän reaalimaailman suunnitelijoilla ole ihan oikeaa tutkimusdataa olemassa, jonka pohjalta suunnitelmia tehdään. Ei kyllä riitä into alkaa tutkimaan mistä kaupungin kolkasta on liikennettä mihinkin nurkkaan.Tämä nykyinen malli lienee realistisempi liikennesuunnittelun näkökulmasta. Toki se on vaikeampaa, mutta eipä reaalimaailman suunnittelijoillakaan mitään "viivoja" ole käytössä.
Tietysti heillä on tutkimusdataa, mutta epäilen että heillä olisi kattavaa ja yksityiskohtaista dataa siitä, mistä mihin mikäkin ajoneuvo on ajanut. Siitähän tuossa C:S 1:n "viivasta" on kysymys. Periaatteessahan esim. Googlella ja Applella varmasti on tämänsuuntaista dataa, mutta epäilen että se olisi kattavasti suomalaisten kaupunkien suunnittelijoiden käytössä.Eiköhän reaalimaailman suunnitelijoilla ole ihan oikeaa tutkimusdataa olemassa, jonka pohjalta suunnitelmia tehdään. Ei kyllä riitä into alkaa tutkimaan mistä kaupungin kolkasta on liikennettä mihinkin nurkkaan.
Niin, sitähän tässä tarkoitin että ei se ole reaalimaailmaan kytköksissä tuo suunnittelu pelissä, sillä reaalimaailmassa siihen on apuja oli se työkalu sitten yksi viiva tai vähän laveammalla pensselillä piirrettyä dataa. Nyt pelissä pitää vain arvioida että ehkä nää tyypit nyt haluaa mennä tuonne, laitan siihen lisää vaihtoreittejä. Aikamoista sohimista.Tietysti heillä on tutkimusdataa, mutta epäilen että heillä olisi kattavaa ja yksityiskohtaista dataa siitä, mistä mihin mikäkin ajoneuvo on ajanut. Siitähän tuossa C:S 1:n "viivasta" on kysymys. Periaatteessahan esim. Googlella ja Applella varmasti on tämänsuuntaista dataa, mutta epäilen että se olisi kattavasti suomalaisten kaupunkien suunnittelijoiden käytössä.
Minä taas tarkoitin, että ykkösosassa se oli irti realismista kun osoitettiin tarkasti jokaisen cimin reitti alusta loppuun, tässä kakkososassa taas realistisempaa kun ei osoiteta. Oikeassa elämässäkin ratkaisuja tehdessä ei tiedetä, miten liikenne tulee uusissa ratkaisuissa toteutumaan. Ja liikennevirta sekä ruuhkapaikat eri kellonaikoina osoitetaan kyllä kakkosessa todella hyvin.Niin, sitähän tässä tarkoitin että ei se ole reaalimaailmaan kytköksissä tuo suunnittelu pelissä, sillä reaalimaailmassa siihen on apuja oli se työkalu sitten yksi viiva tai vähän laveammalla pensselillä piirrettyä dataa. Nyt pelissä pitää vain arvioida että ehkä nää tyypit nyt haluaa mennä tuonne, laitan siihen lisää vaihtoreittejä. Aikamoista sohimista.
Niitä viivoja tarpeeksi tutkimalla voi tarkastella mistä mihin matkalla olevat tyypit kiertävät tuon solmukohdan kautta ja sitä kautta näkee helposti voiko tuota optimoida tarjoamalla parempaa vaihtoehtoreittiä jne..Pelissä nuo liikennemäärät tuntuvat kuitenkin toimivan sikäli loogisesti, että liikennemäärät muuttuvat vuorokaudenajan mukaan ja pyrkivät "aamulla kohti keskustoja, toimistoja ja teollisuutta" ja iltapäivällä/illalla sitten poispäin niistä. Näinollen myös kun tieverkoston rakentaa suurista teistä ramppeineen, kohti keskikokoisia teitä liikenneympyröineen ja siitä pieniin pihateihin risteyksineen, pysyy liikenne hyvin hallinnassa kunnes jonkun tien/liikenneympyrän kapasiteetti loppuu (jonka tietää vasta, kun alueella on ruuhka). En vieläkään ymmärrä mitä iloa tuosta viivasta tässä tapauksessa olisi?
Niitä viivoja tarpeeksi tutkimalla voi tarkastella mistä mihin matkalla olevat tyypit kiertävät tuon solmukohdan kautta ja sitä kautta näkee helposti voiko tuota optimoida tarjoamalla parempaa vaihtoehtoreittiä jne..
Ei se yhden liikkujan reitti tietenkään mitään kerro, mutta kun kliksuttelee useampaa ruuhkassa olevaa kulkijaa näkee ykkösessä aika nopeasti minka kahden alueen välistä reittiä voisi miettiä korvaavansa paremmalla.
EDIT:
Tietty jos vaan tykkää rakennella aina vain isompia ympyröitä niin sitten ei mitään, mutta itseäni ainakin kiinnostaa tieverkon parempi optimointi ja esimerkiksi julkisen liikenteen rakentaminen, jossa myös on avuksi se että näkee nopeasti mistä porukka liikkuu ja mihin. Nykyisessä popupissa edes sitä ei pysty nopealla vilkaisulla näkemään.
Olisi pitänyt, ehdottomasti. Kartalta ei ihan heti todellisuudessa tila lopu mutta mistäs sitä alussa tiesi. Nyt kun kaikki kikat ja jipot alkaa olemaan tiedossa ja päivityksiä tulee niin ajattelin jossain kohdassa alkaa vaan tylysti vetämään kaupunginosa kerrallaan kaiken nurin ja rakentamaan hifistellen uusiksi. Isompi kaupunki missä jokaista toimintoa jo useampia kestää sen ihan hyvin. Vaihtoehto olisi tietysti aloittaa alusta, mutta ei ainakaan tässä kohtaa kiinnosta. Toinen ongelma alusta aloittamisessa on, että kun et alkuun voi rakentaa puoliakaan kaikesta mitä tarvitsisi, todella haastavaa rakentaa kaupunkia ajatellen vaan mielessä varauksia, mitä täytyisi tulevaisuudessa mahtua mihinkin.17 tuntia pelattuna ja tähän mennessä itselle suurimmaksi haasteeksi on muodostunut tarpeeksi väljän kaupungin rakentaminen. En tiedä kuvittelenko vain, mutta tuntuu että ykkösosaan verrattuna tässä tarvitsee rakentaa huomattavasti väljemmin, jotta kaiken saa toimimaan ja mahtumaan.
Olisi pitänyt, ehdottomasti. Kartalta ei ihan heti todellisuudessa tila lopu mutta mistäs sitä alussa tiesi. Nyt kun kaikki kikat ja jipot alkaa olemaan tiedossa ja päivityksiä tulee niin ajattelin jossain kohdassa alkaa vaan tylysti vetämään kaupunginosa kerrallaan kaiken nurin ja rakentamaan hifistellen uusiksi. Isompi kaupunki missä jokaista toimintoa jo useampia kestää sen ihan hyvin. Vaihtoehto olisi tietysti aloittaa alusta, mutta ei ainakaan tässä kohtaa kiinnosta. Toinen ongelma alusta aloittamisessa on, että kun et alkuun voi rakentaa puoliakaan kaikesta mitä tarvitsisi, todella haastavaa rakentaa kaupunkia ajatellen vaan mielessä varauksia, mitä täytyisi tulevaisuudessa mahtua mihinkin.
Hi everyone. We have another patch for you today with a bunch of gameplay fixes addressing the garbage issues and stray pets Mariina discussed in Monday's CO Word of the Week. We continue to investigate the issues you have reported, but we wanted to bring you these fixes right away.
Please note that existing garbage notifications in your current saves may not clear properly unless the building is rebuilt, however, new buildings and saves created after this patch shouldn't have this issue.
Bug fixes & improvements:
- Balanced Garbage production and accumulation calculations
- Fixed garbage truck accidentally adding garbage load when calculating garbage amount estimate for the path
- Fixed garbage resource "Trade value" showing negative value in statistics
- Balanced Incinerator Plant electricity output
- Fixed various character clothing issues
- Balanced stray pets in the city
- Increased pathfind penalty for unsafe u-turns on highway
- Fixed incorrect traffic lane-changing behavior when one or more lanes are merged to one from the left side
- Balanced Water Consumption of multiple City Service buildings
- Fixed wrong zoning grid offset when opposite side of pedestrian street, alley or gravel road has retaining wall. (This can cause some zoning issues that cannot be automatically fixed if this type of location is already zoned in a save)
- Fixed cars signaling wrong side when leaving roundabout with left-hand traffic (Takes effect on existing saves only after touching roads near the roundabout with road tool)
- Fixed parking fee policy available for subway stations even though they don't have parking spaces
- Fixed an issue with randomization of radio ads per brand influence in a city
- Fixed faulty unicode and non-alphanumerical characters support to Microsoft cloud saves
- Fixes various occurrences of randomly bright windows on vehicles
- Matched Transportation infoview stop legend colors to stop icon colors
- Performance optimization to polygon area triangulation and validation
- Fix for potential error: Inspector failed to parse HTTP data on connection
Itse kiinnitin huomiota ennen kaikkea tähän:
Peli oli kyllä minusta jo julkaisussa täysin pelikelpoinen vähän laitteistosta ja asetuksista riippuen. Jotkin huonosti optimoidut oletusasetukset ja yleisesti huono toimivuus korkeilla resoluutioilla taisivat olla pahimmat ongelmat (ja oletettavasti ovat edelleen jossain määrin). Silti tuntuisi sille, että ei olisi kovin kovaa oraakkelia tarvittu arvaamaan, että julkaisuhetken suorituskyvyllä kritiikki tulee olemaan kovaa, niin siinä mielessä ihmettelen tätä virhearviota. Tietysti pienellä porukalla ja oman tekeleen parissa on missata laajemman yleisön näkemykset varsinkin, kun peli tosiaan oli ja on täysin pelikelpoinen ihan laajalla skaalalla laitteita. Omasta mielestäni kritiikki - kovakin sellainen - on toki aiheellista mutta samalla myös aika ylitseampuvaa, sillä kritiikin perusteella peli kuulostaa olevan jossain kärsimyksen ja pelikelvottoman välimaastossa, missä se ei todellakaan ole.Ruudunpäivitysnopeus oli toivottua alhaisempi, eikä studiossa osattu arvioida, miten tärkeä seikka se olisi pelikokemuksen kannalta.
– Se oli meidän osalta ihan selkeä virhearvio.
Ei kai tuossa isoja ongelmia ole kuin teknisessä toteutuksessa?Jotain on tehty kehityksessä pahasti pieleen, kun noin isoja ongelmia monella saralla.
Ei kai sillä pääsuunnittelijalla paljoa ole tekemistä teknisen toteutuksen kanssa? Toki olisin itsekin toivonut vieläkin rohkeampaa uudistamista, mutta eipä ole myöskään toistaiseksi harmittanut, että peli on pelattavuudeltaan sellainen kuin on. Toki odotan myös mielenkiinnolla, mihin suuntaan DLC:t vievät peliä. Ainakin itse varovasti toivoisin niiltä hieman rohkeampaa uudistamista kuin ykkösen DLC:iltä, kun pohja on nyt paremmalla mallilla (pl. tekniset ongelmat, joiden ei pitäisi pahemmin vaikuttaa jatkokehitysmahdollisuuksiin).Onko CO:lta karannut paras ammattitaito ykkösen jälkeen, pääsuunnittelija Karoliina Korppoohan lähti ykkkösen jälkeen?
No sehän kattaa videopelissä periaatteessa kaiken, jokaisen asian voi sössiä huonolla teknisellä toteutuksella. Tässä pelissä tärkeimmät pelimekaniikat, kuten esim. tuotantoketjut ja hyödykkeiden kauppa ja posti. Lisäksi esim. UI ei skaalaudu pienemmäksi, nyt se on tuollaista Doro-puhelimesta tuttua designia. Aivan perusasia, mikä ei saisi pelissä olla kokonaan tekemättä.Ei kai tuossa isoja ongelmia ole kuin teknisessä toteutuksessa?
Ei kai sillä pääsuunnittelijalla paljoa ole tekemistä teknisen toteutuksen kanssa? Toki olisin itsekin toivonut vieläkin rohkeampaa uudistamista, mutta eipä ole myöskään toistaiseksi harmittanut, että peli on pelattavuudeltaan sellainen kuin on. Toki odotan myös mielenkiinnolla, mihin suuntaan DLC:t vievät peliä. Ainakin itse varovasti toivoisin niiltä hieman rohkeampaa uudistamista kuin ykkösen DLC:iltä, kun pohja on nyt paremmalla mallilla (pl. tekniset ongelmat, joiden ei pitäisi pahemmin vaikuttaa jatkokehitysmahdollisuuksiin).
Onhan tuo aika paha jos kohdalle sattuu. Automaattitallennus auttaisi tuohon, mutta jostain syystä se ei ole oletuksena päällä... Ihmeellinen ratkaisu. Ei toki ihanteellista muutenkaan, mutta kaatuilusta tulisi automaattitallennuksella lähinnä hidaste/pieni ärsytys (ainakaan jatkuvasta kaatuilusta en ole toistaiseksi kuullut keneltäkään).Pelikelvollisuus on tietenkin jokaisen henkilökohtainen valinta, mutta siinä kohtaa kun menetin yli tunnin pelaamisesta pelin kaatumisen takia, päätin että se on itselleni tällä hetkellä täysin pelvikelvoton. En ole ainoa perheeni jäsen joka lopetti pelaamisen tämän takia.
Häiritsee lähinnä silmää, kun joka paikka on ikoneita täynnä tämän vuoksi. Ikävää toki, että on näinkin näkyvä bugi jatkuvasti. Omalla kohdallani ei häiritse peli-iloa juurikaan, mutta toivoisi toki tämänkin tulevan korjattua mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.Lisäksi joka ikinen commercial alue huutaa asiakaspulaa vaikka niistä on kuulemma huutava pula.
Enhän minä sano, etteikö pelin suorastaan pitäisi pyöriä paremmin, mutta yhtä lailla minulla ei henkilökohtaisesti ole valittamista, sillä peli pyörii omalla koneellani toistaiseksi varsin sulavasti. Ymmärrän kyllä muiden ärsytyksen, kun peli ei pyörikään toivotulla tavalla. Joka tapauksessa mikään peli ei ole ns. täydellisesti optimoitu, vaan yleensä pelit varmastikin pyritään optimoimaan riittävän hyvin, ja tässä tapauksessa vähän kuulostaa sille, että on arvioitu väärin, mikä on riittävän hyvin. Olisi toki kiva, jos kaikesta voisi ottaa löysät pois, mutta käytännössä kaikkeen ei ole ikinä aikaa ja varaa, ja nyt on siis kaiketi arvioitu väärin, minkä verran on tarpeen tehdä. Kuten Ylen jutussakin todettiin:Peli pyörii todella pakasti siihen nähden mitä se on. Se ei mielestäni ole kohderyhmän väärin arviointia vaan ihan puhdasta ammattiylpeyden puuttumista. En tajua miten ovat päässeet siihen ajatusmaailmaan jossa on ok tehdä naurettavan huonosti optimoitu peli, jonka jälkeen kuitataan se sillä että kuviteltiin että tää on ok.
Totta kai käyttäisimme mielellämme loputtomasti aikaa täydellisen tuotteen tekemiseen, mutta valitettavasti se ei ole realismia.
Tämä kai uusien pelien hankkimisessa on aina riskinä. Nyt suorituskykyongelmat olivat toki tiedossa jo etukäteen ja todennäköisesti selvillä käytännössä alusta lähtien, mutta kaatuilua ja muuta ei välttämättä huomaakaan siinä parissa tunnissa... Siitä voi lähinnä olla julkaisijalle vihainen (syystäkin, jos kaatuilu on merkittävämpi ongelma, kuten nyt taitaa olla) ja syyttää omaa tyhmyyttään, kun on ostanut pelin niin lähellä julkaisua (tekniset ongelmat ovat nykyään valitettavasti julkaisun aikaan hyvin yleisiä).En sinänsä hermostu näistä niin paljoa, mutta ärsyttäväksi tilanteen tekee se että rahoja ei saa takaisin.
Onko tässä tapauksessa siis mielestäsi jotain erityistä ongelmaa tässä, kun periaatteessahan sama pätee muihinkin peleihin ja niiden päivityksiin...? Ainakin itse kyllä luotan siihen, että päivitykset korjaavat mitä lupaavat korjaavansa (ainakin jos lukee päivitysten korjauslistoja tarkkaan). Toki esim. kaatumisia voi aiheuttaa yleensä useampikin syy, joten yhden kaatumissyyn korjaus ei välttämättä auta kaikkeen kaatuiluun. Viime kädessä ei varmaan auta kuin kokeilla itse, kun päivitysten perusteella vaikuttaa sille, että asioiden pitäisi olla paremmin (mikä on toki hieman ikävää).On vaikea tietää onko peli jossain vaiheessa pelikelpoinen ja miten uskoa peliyhtiön sanomisiin jos väittävät korjanneensa esim. kaatumisen ja pelilogiikan ongelmat?
Hyvä suunnittelu mutta huono tekninen toteutus on suhteellisen helposti korjattavissa, vaikka se voikin olla työlästä. Huonon suunnittelun korjaaminen jälkikäteen sen sijaan on luultavasti paljon vaikeampi homma.No sehän kattaa videopelissä periaatteessa kaiken, jokaisen asian voi sössiä huonolla teknisellä toteutuksella. Tässä pelissä tärkeimmät pelimekaniikat, kuten esim. tuotantoketjut ja hyödykkeiden kauppa ja posti.
Veikkaan, että lähes jokaisella olisi joku oma juttunsa ns. pakollisten perusjuttujen listaan lisättäväksi... Esim. minua ei ole käyttöliittymän koko ainakaan 1080p-näytöllä päässyt haittaamaan, vaikka esim. nettisivuilla kiroankin usein liian isoja fontteja yms. Ei siis ole välttämättä ihan niin itsestäänselvyys kuin voisi kuvitella, vaikkei tämä varmaan ihan harvinaisin toive olekaan.Lisäksi esim. UI ei skaalaudu pienemmäksi, nyt se on tuollaista Doro-puhelimesta tuttua designia. Aivan perusasia, mikä ei saisi pelissä olla kokonaan tekemättä.
Itse kuvittelisin pääsuunnittelijan olevan vastuussa nimenomaan pelisuunnittelusta eikä projektisuunnittelusta yms., ts. päävastuulla ovat varmaankin pelimekaniikat eikä niiden (tai muun) tekninen toteutus. En toki tiedä, onko muitakin lähtenyt, mutta ainakaan ulospäin ei ole tainnut kuulua moisia uutisia.En ole ollut pelejä tekemässä, joten en tiedä miten työnjako noissa menee. Siksipä utelinkin, että tietääkö joku onko sieltä muitakin lähtenyt kuin Karoliina Korppoo. Toki myönnän, että tuon kysymykseni voi tulkita eri tavallakin. Vaikuttaisi, että aika paljon on tehty alihankintaa, siinä luulisi pääsuunnittelijankin olevan keskeisessä roolissa.
Sama. Tosin näin vastikään useitakin kaatumisia muilla, joten joillakin on selvästikin huonompi tuuri.Minulle silti julkaisusta saakka pelikelpoinen peli, eikä ole yhtään kertaa kaatunut.
6800xt koneessa ja 4k graffat ja max asetuksilla pelaan. 5900x prossulla ongelma tulee 150k asukkaan kaupungissa jolloin prossun käyttö tapissa ja peli on pelikelvoton kun on useita sekunteja jumissa.Ylistetyn suomalaispelin jatko-osa julkaistiin keskeneräisenä – ”paine on kovaa”, sanoo pelintekijä
No niin tulkaas taas fanipojat täällä selittelemään näitä Colossal Orderin toimitusjohtajan kommentteja, kuinka "Silti Cities: Skylines II:n suoritusongelmat tulivat pelistudio Colossal Orderille yllätyksenä, toimitusjohtaja Mariina Hallikainen sanoo." ja kuinka "Pelattavuus on ollut Colossal Orderilla ykkösjuttu. Ehdoton tavoite on, että peli on samanlainen riippumatta siitä, millä sitä pelaa. Tulevat konsoliversiot on saatava rullaamaan identtisinä PC-version kanssa." (Joskin konsoliversioita "ehdottomine" tavoitteineen emme ole vielä tietysti nähneet.)
Vaikka onhan se varmaan kiva, kun about jollekin alle 1 % pelaajista julkaistiin uusi testeri jolla voi testata kuinka monta fps:ää sillä muutaman tuhannen euron RTX 4090 saa 1080p resolla pelissä joka useilta osilta näyttää vain Cities Skylines 1.5:lta grafiikoidensa osalta eikä miltään 8 vuoden parannukselta.
Omasta mielestäni Cities Skylines 2:nen on saanut mm. Steamissä juuri sellaisen vastaanoton minkä se julkaisukunnossaan ansaitsikin. Ja luultavasti täälläkin olisi selvästi vähemmän fanipoikia puolustelemassa jokaista virhettä, ellei peli olisi suomalainen.
Jos parempia arvioita olisi haluttu olisi peliä pitänyt edelleen viivästyttää kunnes suorituskyky ongelmat, lukuisat bugit sekä grafiikoiden epätasaisuus olisi saatu hiottua parempaan kuntoon.
Ilmeisesti. Vastaan on tullut kuvankaappauksia, joissa esimerkiksi i9-13900K:n kaikki ytimet E-ytimiä myöten hakkaavat 100%. Siinä mielessä positiivista optimointia, mutta samaan aikaan naurettavaa, ettei edes tämän hetken parhaat prosessorit jaksa pyörittää isoja kaupunkeja kunnolla. Tällä menolla konsoleille tarvitaan 100k asukkaan raja.Osaako tämä peli käyttää kaikkia prossuytimiä?