Onkos porukka vienyt tuota näyttöjuttua jo kuluttajariitalautakuntaan ja onko sieltä kuulunut mitään?
Kuluttajariitalautakuntakäsittely ei ole nopea - olen kaksi kertaa joutunut asioimaan siellä; ensimmäisellä kerralla kesti n. 13 kuukautta, toisella kerralla liki 16 kk saada ratkaisu heiltä.
Molemmilla kerroilla oli kyseessä atk-vermeisiin liittyvä asia (ja kumpaisenakin kertana vieläpä samaa suurta suomalaista tietotekniikkaan erikoistunutta liikettä vastaan - katsos kun en yhdestä kerrasta oppinut...).
Molemmilla kerroilla asia katsottiin minun hyväkseni, ja liike noudatti lautakunnan suositusta.
Käytännössä täytät sen lomakkeen, lähetät sen kuluttajariitalautakuntaan, sieltä ne lähettävät tiedon vastapuolelle (eli CDONille tässä tapauksessa) pyytäen vastinetta. Jos eivät saa vastinetta, asia katsotaan sinun eduksesi (jos vaatimuksesi ei ole perusteeton). Jos saavat vastineen, se toimitetaan sinulle, ja jos haluat sitä jotenkin kommentoida, voit tässä kohtaa vielä lähettää "vastineen vastineen" lautakunnalle. Lautakunta saattaa myös pyytää lausuntoa joltain asiantuntijalta (näistä kuluista vastaa lautakunta, sinulle ei koidu maksua).
Sitten vain odottelet lautakunnan käsittelyä. Kun asia on ratkaistu, saat siitä päätöksen kirjeitse. Jos päätös on sinulle myönteinen, he pyytävät sinua ilmoittamaan tietyn ajan kuluessa onko vastapuoli noudattanut ratkaisusuositusta (ratkaisukirjeen mukana tulee kortti tätä varten, postimaksu valmiiksi maksettu - nykyään tämäkin hoitunee sähköisesti).
Jos CDON ei noudata lautakunnan suositusta, voit viedä asian käräjille. Olen kuullut, että käräjäoikeus katsoo usein myönteisesti KRILin suosituksen ja vaikuttanee positiivisesti asian lopputulemaan. Tietysti jos näin ei jostain syystä olekaan, ja häviät keissin, niin oikeudenkäyntikulut voivat olla aika isot...
Nykyään näemmä tuon kuluttajariitalautakunnan ratkaisupyynnön voi tehdä sähköisesti, itse jouduin ne vielä tekemään paperilomakkeelle.
Kätevästi täältä nykyään:
https://asiointi.kuluttajariita.fi/kuluttaja
Itse en tätä näyttöä ehtinyt tilaamaan, mutta suosittelen kyllä tätä kuluttajariitalautakuntaprosessia kaikille jotka sen onnistuivat alennushinnalla tilaamaan ja jäivät kuitenkin ilman. Vaikken mikään lakimies olekaan, niin mielestäni hinnanalennus oli sellainen, ettei tavallinen kuluttaja voinut sen tietää olevan virhehinta. Black Friday ja CDONin muutenkin isot alennusprosentit myös puoltaa tätä.
Olen todella yllättynyt jos KRIL ei tee ratkaisuositusta kuluttajien hyväksi tässä.