Voi.Voiko ladata RM501 normilaturilla tuota akkua, jos ei ole niin kiire lataukselle?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Voi.Voiko ladata RM501 normilaturilla tuota akkua, jos ei ole niin kiire lataukselle?
Aiheeseen liittyen, tilasin Viron Stokkerilta 5 Ah akun ja 3A laturin RM501:een ja pistin kiinni. Hyvin toimii. Ajoaika 4h, latausaika 1.5h. Nurmikkoalaa n. 900m2, alustavasti ainakin näyttää toimivalta yhtälöltä!
ja viidakossa ruohonpituuden lisäksi vaikuttaa kuinka pitkiä matkoja leikkuri pääsee yleensä rauhassa ajamaan osumatta rajalankaan tai esteeseen. Varsinkin esteet syövät leikkuuaikaa..... Tähän luonnollisesti vaikuttaa se millaiseen viidakkoon leikkuri lähtee työskentelemään...
Tuon perusteella todennäköisimmältä tuntuu että robon oma wifi yhteys ei oikein pelaa. Erityisesti se ettei tottele apista lähtökäskyä viittaa tuohon. Silloin voi hyvin olla myös ettei ajastus ole (kokonaan) mennyt perille asti. Se selittäisi ettei lähde itsekseen liikkeelle mutta painikkeilla lähtee. Jos sadeanturi väittäisi edelleen olevan märkää, palaisi heti telakkaan käsin käynnistyksen jälkeen - ja sadeanturin tilanhan näkee robon omasta näytöstä (jos ei olla ajastuksen ulkopuolella).Viikon pian ollut RM501 käytössä. Appi saa wifi yhteyden, mutta ei noudata lähtökäskyä telakassa. Sadepilvi sinisenä ja 180 minuutista 104 minuuttiin laski apissa numerot, onko sadetauolla, vaikka ei ole nyt tänään satanut. Ei vaikuta myöskään lähtevän itse kierroksille kun akku on ladattu, vaikka työaika olisi ja päiväkiintiä ei ole täynnä. Täytyy nostaa telakasta ulos ja start+ok, siitä lähtee kierroksella ja palaa takaisin taas telakkaan kun akku on tyhjillä. Jää siihen sitten taas möllöttämään. Onko tämä joku ns kunnan ukko, kun pitää käydä aina manuaalisesti patistamassa hommiin?
Viikon pian ollut RM501 käytössä. Appi saa wifi yhteyden, mutta ei noudata lähtökäskyä telakassa. Sadepilvi sinisenä ja 180 minuutista 104 minuuttiin laski apissa numerot, onko sadetauolla, vaikka ei ole nyt tänään satanut. Ei vaikuta myöskään lähtevän itse kierroksille kun akku on ladattu, vaikka työaika olisi ja päiväkiintiä ei ole täynnä. Täytyy nostaa telakasta ulos ja start+ok, siitä lähtee kierroksella ja palaa takaisin taas telakkaan kun akku on tyhjillä. Jää siihen sitten taas möllöttämään. Onko tämä joku ns kunnan ukko, kun pitää käydä aina manuaalisesti patistamassa hommiin?
Muistankohan oikein että pitää laittaa sama aika aloitus- ja lopetusajaksi. HA integraatiossa tyhjät päivät itse asiassa näkyvät 00:00 - 00:00.Täytyisi saada Leikkurin viikko ohjelmasta ohjelma aikoja pois saan poistettua aikoja ja tallennettua mutta silti poistetut ajat eivät poistu vaan jäävät viikko kalenteriin muistiin. Versio 23202. Toinen kysymys mitäs toi lekkuri tekee silloin kun se leikkaa nurmikkoa ja pysähtyy paikalleen piipittää hetken ja lähtee normaalisti leikkaamaan nurmikkoa ?. Kääntäkö se leikkauksen pyörimis suuntaa vai mitä.
Kyllähän näitä ukkosilla hajoilee. Ei tarvitse osua läheskään noin lähelle. Rajakaapelin meno- ja paluujohtimien potentiaaliero kasvaa helposti valtavaksi kun salaman sähkö kulkee maassa. Aika todennäköisesti jälki on kuten #1249Onko muille käynyt näin?
Ukkonen löi okt pihassa isoon kuuseen, puun sirpaleita lenteli pitkin ja samalla pimentyi latausasema. Rajakaapeli meni about 10m päästä kuusesta. Isku todellakin tuntui 50m päässä avoimen tuuletusluukun vieressä.
Pitää työpäivän jälkeen tutkia asiaa enemmän. Onneksi on toinen leikkuri ja telakka käytössä sekä isompi laturi hyllyssä vian hakua varten. Telakka oli kytketty pääkeskuksen sisällä olevaan pistorasiaan ja kaikki sulakkeet/vvs oli päällä.
Itellä meni telakka ja laturi kun salama iski kuuseen mikä oli rajakaapelin vieressä. Toinen napa rajalangasta oli irti telakasta ja laturi irti seinästä mutta ei riittänyt pelastamaan.Onko muille käynyt näin?
Ukkonen löi okt pihassa isoon kuuseen, puun sirpaleita lenteli pitkin ja samalla pimentyi latausasema. Rajakaapeli meni about 10m päästä kuusesta. Isku todellakin tuntui 50m päässä avoimen tuuletusluukun vieressä.
Pitää työpäivän jälkeen tutkia asiaa enemmän. Onneksi on toinen leikkuri ja telakka käytössä sekä isompi laturi hyllyssä vian hakua varten. Telakka oli kytketty pääkeskuksen sisällä olevaan pistorasiaan ja kaikki sulakkeet/vvs oli päällä.
Minä ostin viime syksyn alesta koko paketin varaosiksi. Onpahan telakka, laturi, akku, läjä teriä ja hyvä pätkä rajalankaa... ja muita epätodennäköisemmin tarvittavia osia.Melkein pitäis ostaa yksi telakka varuiks, ei taida vaan saada mistään?
On riippuvainen pilvestä, paitsi jos tyydyt pelkkään bluetooth-yhteyteen. Wifin ollessa käytössä robo kommunikoi salaamattomalla ja salasanattomalla mqtt:lla kiinalaisen palvelimen kanssa. Mielestäni tällainen olisi järkevintä irroittaa pilvestä tekemällä esim ESP32:sta robon kanssa bluetoothilla jutusteleva joka sitten liikuttelee dataa / käyttäjän antamat komennot paikalliselle palvelimelle wifin välityksellä. Halutessaan ESP:llä voisi myös hostata simppelin webbisivun josta roboa voisi myös hallinnoida.Tämähän masiina vaikuttaa mielenkiintoiselta aihiolta esim Ardumoweriin tai vastaavan opensourceleikkurin tekemiseen. ONko kukaan tutkinut mitä noilla ketjun aloituspostin ohjelmointiliittimillä pystyy tekemään, tai ottanut leikkurin dumpista flashia ja ruvennut reverse-engineerailemaan sitä. Ilmeisesti tämän saa kytkettyä homeassistanttiin eikä ole pilviriippuvainen
Nostanpa tämän tuolta edelliseltä sivulta näkyviin. Lieköhän on joku tyyppivika. Onko joku yrittänyt korjata? Jos jollain on menossa tällä tavalla vikaantunut telakka/telakan piirilevy jätelavalle, niin voisin postikulujen hinnalla ostaa ja kokeilla korjata...Näin kahden ja puolen kesän jälkeen hajosi Brucke. Robotti antaa koodin E11, eli rajalanka/lataustelakka ilmeisesti hukassa. Kohdistin vian lataustelakkaan, koska ledi valo sammuksissa. Uudelleen kytkettäessä lataustelakan vihreä valo pysyy päällä n. 5 sekuntia, jonka jälkeen sammuu. Rajalangat irti telakasta ja virrat uudelleen kytkettynä, punainen led vilkkuu n. 5 sekuntia ja sammuu. Rajalanka antaa 4,5 ohm ja vaikuttaa olevan kunnossa. Muuntaja vaikuttaa ehyeltä, koska yleismittari näyttää +25V kokoajan. Eli vaikuttaa, että piirilevy on ottanut kosteutta sisään? Tokmannista ei löytynyt enää uutta lataustelakkaa tilalle.
Kysymys kuuluu, tietääkö kukaan mistä näihin saisi varaosia? Hakusessa siis tuo lataustelakan piirilevykokoonpano, osa 5:
https://www.sk-robot.com/uploads/202109/18/210918101451197.pdf
Voisiko tämä olla korjattavissa, kuten postissa #538?
Miten tuon piirilevyn suojasilikoonin/tms. saa pois ja vastaavasti eristettyä takaisin? Komponentit D3, D4 ja D5 näyttävät kärähtäneiltä.Brucke RM500/RM501/RM800 robottiruohonleikkurin infopaketti
Ok. Kierre osat varmaan vaan painetaan sit sinne poteroon , ei tarttee mitään muuta kikkaa niille. Joo, kolvilla kuumentaen paikoilleen. Itse käyttäny lämpötilana 260c, mut menee ne sinne vakiolämpöselläkin kolvilla jos ei oo lämpötilasäätöä.bbs.io-tech.fi
Kiinnostaisi myös saiko MrAlfredson toimimaan leikkuria? (Tosin tässä tapauksessa telakan ledi valo paloi vihreänä kokoajan. Minulla se sammuu 5 sek. kuluttua virtojen kytkemisestä.)
![]()
Nostanpa tämän tuolta edelliseltä sivulta näkyviin. Lieköhän on joku tyyppivika. Onko joku yrittänyt korjata? Jos jollain on menossa tällä tavalla vikaantunut telakka/telakan piirilevy jätelavalle, niin voisin postikulujen hinnalla ostaa ja kokeilla korjata...
Laastipalju on varmastikin säänkestävämpi ja pääsee aika helpolla kun sivun leikkaa auki.RM501 Telakan mitoiksi mittailin äsken L42cmxP62cmxk22cm
Ei jaksaisi ruveta rustaamaan mitään kovin kunnianhimoista katosta.
Jos tuosta pöydästä rälläköi yhden alaraudan pois, niin olisikos siinä ihan ok katos?
Kestääkö sitten elektroniikka basessa paremmin, kestääkö leikkuri paremmin, jos ovat sateensuojassa?
![]()
Jotain muuta halpaa pikkupöytää olisiko tuohon tarkoitukseen basen suojaksi pikku tuunauksella?
35eur hinta jyskissä
--
Muoto Neliö Materiaali ABS-muovi, MDF, Melamiini, Muovi, Teräs Materiaali Kansi: ABS-muovi, MDF, Jalat: Teräs, Kehikko: Teräs Käsittely Pulveripinnoite Väri Betoni, Musta Koko kasattuna Leveys: 60 cm, Pituus: 60 cm, Korkeus: 45 cm Kasausohje Itse kasattava Pakkauskoko Leveys: 63 cm, Pituus: 65 cm, Korkeus: 9 cm Paino 8 kg Max. kantokyky 20 kg
Ellei erillisella alueella ole omaa telakkaa, niin ei onnistu. Ei lähde leikkaamaan lainkaan(?), koska ei ole aktiivisen rajalangan sisälläOnnistuuko Brückella kokonaan erillisten alueiden teko eli rajaa alueen, kuten esteet ja vie leikkurin näin rajatun "este"alueen sisälle? Saako leikkurin käyntiin saarekkeessa ja osaako leikata vai meneekö sekaisin?
![]()
Ellei erillisella alueella ole omaa telakkaa, niin ei onnistu. Ei lähde leikkaamaan lainkaan(?), koska ei ole aktiivisen rajalangan sisällä
Käsitykseni mukaan robotti leikkaa kunnes akku on riittävän tyhjä ja yrittää lähteä takaisin telakkaan rajalankaa myöden. Jos telakka on tavoittamattomissa eli pysähtyy esteeseen tms. jolloin sammuu parinkymmenen minuutin päästä.Olisi siis samalla rajalangalla vedetty, mutta sen esteen sijaan silmukassa olisikin leikattava alue.
Ketjussa taisi olla maininta, että leikkurin voi kantaa haluamaansa paikkaan ja aloittaa leikkaamisen. Jos näin on, mitä tapahtuu alueella, jossa on aktiivinen rajalanka, mutta ei telakkaa?
Nyt vielä kun tarkemmin miettii, niin isoksi ongelmaksi tuossa erillisessä alueessa tulee, että jos se ei pääse ajamaan sinne / sen läpi niin se ei myöskään koskaan pääse telakkaansa takaisin jos se sattuu rajalangassa väärälle puolelle tuota erillis aluetta. Kannattaa siis huolehtia, ettei robotti vahingossa lähde rajalankaa pitkin kohti tuota erillisaluetta vaan se erillisalue lähtee 90 asteen kulmassa ulos tuosta normaalisti kierrettävästä alueesta molemmat rajalangan piuhat samasta kohtaa.Olisi siis samalla rajalangalla vedetty, mutta sen esteen sijaan silmukassa olisikin leikattava alue.
Ketjussa taisi olla maininta, että leikkurin voi kantaa haluamaansa paikkaan ja aloittaa leikkaamisen. Jos näin on, mitä tapahtuu alueella, jossa on aktiivinen rajalanka, mutta ei telakkaa?
Onnistuu. Olen tehnyt "Separated Zone":sta saarekkeen eli meno ja paluulanka vierekkäin n. 1m matkalta ja sitten tuon leikattavan alueen olen rakentanut saarekkeeksi. Kun haluan tuon alueen leikattavan, niin kannan robotin alueelle ja käynnistän sen siellä. Tietysti robo ei osaa palata laturille vaan taitaa sammua jonkun ajan kuluttua kun akku loppuu. Itse hoidan paluun niin, että seuraan koska tuo alue on leikattu ja siirrän robotin takaisin leikkaamaan "Main zone":a.Onnistuuko Brückella kokonaan erillisten alueiden teko eli rajaa alueen, kuten esteet ja vie leikkurin näin rajatun "este"alueen sisälle? Saako leikkurin käyntiin saarekkeessa ja osaako leikata vai meneekö sekaisin?
![]()
Onnistuu. Olen tehnyt "Separated Zone":sta saarekkeen eli meno ja paluulanka vierekkäin n. 1m matkalta ja sitten tuon leikattavan alueen olen rakentanut saarekkeeksi. Kun haluan tuon alueen leikattavan, niin kannan robotin alueelle ja käynnistän sen siellä. Tietysti robo ei osaa palata laturille vaan taitaa sammua jonkun ajan kuluttua kun akku loppuu. Itse hoidan paluun niin, että seuraan koska tuo alue on leikattu ja siirrän robotin takaisin leikkaamaan "Main zone":a.
Hmm eli tuo erillisalue on yhteydessä laturiin eikä ole ns. erillinen langalla tehty yhtenäinen kehä?Onnistuu. Olen tehnyt "Separated Zone":sta saarekkeen eli meno ja paluulanka vierekkäin n. 1m matkalta ja sitten tuon leikattavan alueen olen rakentanut saarekkeeksi. Kun haluan tuon alueen leikattavan, niin kannan robotin alueelle ja käynnistän sen siellä. Tietysti robo ei osaa palata laturille vaan taitaa sammua jonkun ajan kuluttua kun akku loppuu. Itse hoidan paluun niin, että seuraan koska tuo alue on leikattu ja siirrän robotin takaisin leikkaamaan "Main zone":a.
Jep eli erillisalue on tehty niin kuin "saareke". Saarekkeelle menevä ja tuleva johto pitää olla vierekkäin eli mä olen laittanut ne ainakin kiinni toisiinsa... Saareke tehdään sitten erillisalueen reunoja pitkin. Tätä ketjua selaamalla löytynee saarekkeiden teosta kuvia/piirustuksia. Tässä erillisalueessa robotti vaan nostetaan saarekkeen sisäpuolelle. Normaali saarekkeen teossahan saarekkeella estetään robotin meno saarekkeen sisäpuolelle...Hmm eli tuo erillisalue on yhteydessä laturiin eikä ole ns. erillinen langalla tehty yhtenäinen kehä?
Miksi saarekkeena, jos kerran langan pituus riittää?? 80 cm leveä käytävä alueelle ja siitä pois, niin ei tarvi kannella robottia.Jep eli erillisalue on tehty niin kuin "saareke". Saarekkeelle menevä ja tuleva johto pitää olla vierekkäin eli mä olen laittanut ne ainakin kiinni toisiinsa... Saareke tehdään sitten erillisalueen reunoja pitkin. Tätä ketjua selaamalla löytynee saarekkeiden teosta kuvia/piirustuksia. Tässä erillisalueessa robotti vaan nostetaan saarekkeen sisäpuolelle. Normaali saarekkeen teossahan saarekkeella estetään robotin meno saarekkeen sisäpuolelle...
Tämä on sanottu täällä vaikka kuinka monta kertaa: Ei ole kyse langan pituudesta, vaan siitä kuinka kauan kestää sitä pitkin ajaessa.Olisko kenelläkään kokemuksia yli 300 metrin rajalangan vedosta kuinka pitkä toimii??
2 pensasaitaa ja asfalttialue välissä. Asfaltissa oli juuri sopivassa kohtaa halkeama, josta sain rajalangan menemään hyvin. Ja mökillä tein kanssa lisäalueen, koska koko mökin piha on nurmikkoa ja robotti jää auton pohjaan jumiin. Nyt osa pihasta on "parkkipaikkaa" joka leikataan erikseen. Saishan noita alueita ohjattua kytkimillä, mutta olen lian laiska sellasten rakenteluun...Miksi saarekkeena, jos kerran langan pituus riittää?? 80 cm leveä käytävä alueelle ja siitä pois, niin ei tarvi kannella robottia.
Onko sulla se täppä päivän päällä kalenterissa?Viime viikolla tuli Tokmannilta ostettua RM501 269€ tarjouksessa (sis. 10% alekoodi). Leikkuri toimii hienosti, pieniä muutoksia tiukkoihin kulmiin joutui rajalankaan tekemään. Yksi asia mikä on jäänyt askarruttamaan on tuo "edge" leikkuu, jossa kaiketi leikkurin pitäisi ajaa rajalanka aamun ensimmäisellä leikkuulla läpi? onko tuo jollain toiminut? itsellä ei merkkiäkään tuollaisesta, vaikka se on päällä. Kahlasin koko ketjun läpi, mutta en löytänyt ratkaisua ongelmaan.
Täpät on päällä kalenterissa. Otin nyt täpät pois, tallensin, lisäsin uudestaan, katsotaan mitä tapahtuu.Onko sulla se täppä päivän päällä kalenterissa?
Vain yhden onnistuneen kerran. Jos ei jostain syystä pääse raja-ajon lopuksi törmäämään telakkaan, yrittää seuraavalla saman päivän aloituksella uudestaan.Mulla ainakin on toiminut reunan ajot hienosti, se ilmeisesti ajaa ne joka kerta sen päivän aikana kun aloittaa? Robotic mower sovellus käytössä.
Okei, pitääkin joskus oikein seurata mitä se tekee, olen logista aina katsellut että noin 10min ajelee ja se siinä meni kun sen joskus katsoin.Vain yhden onnistuneen kerran. Jos ei jostain syystä pääse raja-ajon lopuksi törmäämään telakkaan, yrittää seuraavalla saman päivän aloituksella uudestaan.
Menee arvailuksi, mutta: HA integraatio paljasti minulle että jokaisella start point:lla on myös painotuskerroin, tai frequency. Vanha sovellus ei niitä näytä ja HA:sta näkee että se on asettaneen ne kaikki 25%:iin eli kutakin starting pointia käytetään vuorotellen yhtä tiheästi.Mikähän täällä mättää starting pointtien kanssa. Sovelluksesta kun yritän muuttaa ja tallentaa uudet starting pointit, niin heittää aina viestiä: "cannot Set all starting points frequency to 0", jonka jälkeen arvot palautuvat oletukseen, eli 0%, 25%, 50%, 75%.