Onhan noita pieniä tweakkeja tehty ainakin Bad Company 2:sta lähtien mutta aiemmin nämä muutokset on olleet kohtuullisen perusteltuja. Vaikkapa esimerkkinä tuossa Bad Company 2:ssa se alkuperäinen M60 ja BF3:ssa M16 nerffattiin mutta nuo olivat sinänsä ihan oikeutettuja. Battlefield 1 on varmaan ensimmäinen peli, jossa on tehty julkaisun jälkeen käytännössä kaikkia aseita muuttavia TTK-muokkauksia. Tuo BF1 muutoshan herätti kanssa paljon mielipiteitä mutta omasta mielestäni se vei gunplayta parempaan suuntaan, kun aseista tuli siinä pelissä hieman tehokkaampia ja tuossa pelissähän ne olivat alkuun samanlaisia hernepyssyjä kuin nyt vitosessa.
Kunnon hölmöilyhän on alkanut vasta tämän BFV:n kanssa, tällä pelillä on ihan selkeä identiteettikriisi ja pitkän ajan visio mistä pidettäisiin kiinni puuttuu täysin. Jo silloin julkaisutrailerin aikaan monet puhuivat näistä kaikenmaailman kustomisaatioista, identiteetistä, siitä kuinka pitäisi päättää kenelle kohdentaa peli eikä pyrkiä miellyttämään kaikkia jne. mutta silloin näille lähinnä naureskeltiin eikä kukaan oikein ottanut hommaa tosissaan. Nyt on ollut jo pitkän aikaa selvää, että pelillä ei ole identiteettiä, ei oikein tiedetä kenelle peliä tehdään ja nämä viattomat kustomisaatiotkin aiheuttavat vain hallaa, kun eri puolia ja classeja ei tunnista (nämä pelaajahahmojen classien ja puolien selkeät erottuvuudet ovat kuitenkin olleet aina ihan perusjuttu, joten on hyvin huolestuttavaa ja merkillistä että tuollaistakaan ei ole huomioitu). Siellä varmaan joku fiksu DICE:n/EA:n taloustyyppi johtaa pelin kehitystä kaikenmaailman tuottavuusmittareiden avulla ajattelematta pelattavuutta ja sitten pelin suuntaa vaihdellaan sen mukaan missä kulloinkin nähdään tuottavimmat kohdeyleisöt. Ei nyt sinänsä mikään fiksu tai kauaskantoinen tapa, kun ei ne Fortniten/COD:n jne. erilaisten FPS-pelien pelaajat kuitenkaan tule pysyvästi Bäfään ja näillä sekoiluilla samalla menetetään sitten se oma vakiintunut kannattajakunta.