Avaruusrakettien laukaisu- ja laskeutumisseuranta

Oliskohan tuota tilaa mahdollista paineistaa niin että tuo haluttu polttoaine pakotetaan tiettyyn osaan polttoainesäiliötä? Joku tiheämpi kaasu jolla korvataan menetetty polttoaine?
 
Viimeksi muokattu:
Oliskohan tuota tilaa mahdollista paineistaa niin että tuo haluttu polttoaine pakotetaan tiettyyn osaan polttoainesäiliötä? Joku tiheämpi kaasu jolla korvataan menetetty polttoaine?
Ilmeisesti Starshipissä se paineistetaan ihan sillä samalla aineella kuin mitä se muutenkin sisältää, happisäiliössä kaasua happena ja metaanitankissa metaania kaasuna.

Mutta vaatii tarkkaa paineen/lämpötilan hallintaa, liian suurta painetta ei säiliöt kestä (minkä takia esim. rakettia tankatessa (ja kakkosvaiheessa ykkösvaiheen lennon aikana) pitää painetta päästellä pihalle paineenpoistoventtiileistä kun osa säiliön nesteestä höyrystyy) mutta sitten taas moottoreiden ollessa käynnissä tankkien paine meinaisi pienetä (minkä takia sinne kai pitää johtaa takaisin pieni määrä kaasuja jotka otetaan jostain moottorilta pumppujen jälkeen, kun tässä vaiheessa säiliössä olevat aineet luonnollisesti hyörystyessään eivät tuota sinne tarpeeksi painetta)

Jossain aiemmissa raketeissa tankkeja on paineistettu heliumilla, mutta Helium on uusiutumaton luonnonvara jota ei pitäisi haaskata turhaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ykkösvaihe meni tällä kertaa mereen eikä nosturiin?

Sanottiinko syytä?

Katselin videota ilman ääniä.
 
Siis tuota X-streamia ei pysty "kelaamaan" ?
Pääsi unohtumaan tämä joten jäi alku näkemättä.

Joku innokas voisi vaikka rss:n näistä tehä tai suoraan kalenterimerkintöinä. Näitä ei pitäisi kyllä ohittaa, on sen tason tekemistä.

Ykkösvaihe meni tällä kertaa mereen eikä nosturiin?

Sanottiinko syytä?
Hieman olen epäluuloinen, kerrotaanko koskaan sitä todellista syytä. Kovilla tavoitteilla on viety eteenpäin niin tuollainen muutos on tavallaan erikoinen. Syyksi veikkaan silti tornin suojelua. Parempi mereen kun torni solmuun.
 
Jotain höpisivät turvallisuussyistä. Aika korkealla kyllä tekivät jo päätöksen et mikä lie syynä?
Ei kerrotty syytä, joku commit criteria ei täyttynyt mutta ei muuta tietoa.
Hieman olen epäluuloinen, kerrotaanko koskaan sitä todellista syytä. Kovilla tavoitteilla on viety eteenpäin niin tuollainen muutos on tavallaan erikoinen. Syyksi veikkaan silti tornin suojelua. Parempi mereen kun torni solmuun.
Uusi boosteri syntyy paljon helpommin kuin torni tai maalaitteistot. Eiköhän datoja tutkimalla saada selville että oliko se keskeytys sitten todellisuudessa aiheellinen vai ei.

Vaikein juttuhan tuossa on juuri se että yksi laskeutuminen torniin on vain yksi datasetti. Yhdet parametrit tsiljoonista asioista

Sitten insinöörien täytyy arvata että oliko toteutuneet suureet keskellä vai jossain reunassa käyttökelpoisia parametreja.
 
Pelasivat varman päälle. Kaikki kyllä näytti hyvältä, mutta jos telemetria sanoi toista, niin turha riskeerata laukasutornia. Laskeutuminen meni kuitenkin nappiin merellä, vaikka ehkä hieman liian kovaa tuli viimeiset metrit.

Kakkos vaiheen, eli Shipin, laskeutuminen oli myös jännä seurata. Pistivät todella sen äärimmilleen. Teki melkein pahaa kattoa kun teräs hehkuu punasena. Mutta silti täydellinen laskeutuminen, vaikka taaskin mereen.

Mutta mitä nyt streamissä sanoivat, niin tarkoitus oli oikeasti kokeilla ääriolosuhteita, kaukana spekseistä. Eli worst case scenario. Vajaalla lämpökilvellä, ylinopeudella, ja todella tiukalla tulokulmalla.
 
Musk myös tapansa mukaisesti diablon pelaamisen ohessa äksäili tarkemman syyn sille miksei boosterin laskeutumista yritetty

1732130966019.png
 
Tuon tornin huipulla oleva antennimasto jossa oli ilmeisesti nuo antennit sekä säähavaintoasema otti vähän siipeensä kun raketti kiipesi taivaalle. Selittäisi tuon kommuikointi-ongelman.

Pikkuvika, ensi kerralle vähän kestävämpi antennimasto?
 
Seuraava Starshipin koelento lähestyy. Laukaisu tapahtuu ilmeisesti 11.1 klo 0:00 suomen aikaan, mutta virallista aikataulua siitä ei vielä ole SpaceX:n sivuilla.


Paljon on taas uutta testattavaa ja parannuksia tehty aluksiin. Yksi mielenkiintoinen testi tulee olemaan kymmenen Starlink testisatelliitin laukaisu avaruuteen (putoavat silti Intian valtamereen). Boosterissa on käytössä myös yksi viidennen koelennon takaisin laskeutuneista moottoreista.

Kuudennesta koelennosta julkaistiin myös youtube-video, jossa on uutta kuvamateriaalia:

 
Jeff Bezosin firma Blue Origin aikoo laukoa ensimmäisen "oikean" kiertoradalle asti nousevan kantorakettinsa ("New Glenn") perjantaina.


Aiemmin Blue Origin on laukonut vain pientä "New Shepard"-rakettia joka ei nouse lähellekään kiertoratanopeuksiin, vaan mahdollistaa vain pienet parin minuutin painottomuushypyt.

New Glenn tulee olemaan kapasiteetiltaan n. tuplasti suurempi kuin SpaceX:n Falcon 9 ja euroopan Ariane 6, n. kolmanneksen pienempi kuin SpaceXn Falcon Heavy.

Raketin ykkösvaihe tulee olemaan uudelleenkäytettävä saman tyyliin kuin SpaceX:n Falcon 9ssä.


Merkittävimmät erot raketeissa koon lisäksi on
* Moottorien toimintaperiaate (Falcon 9ssä molemmissa raketti vaiheissa sama mekanismi: erillinen turbopumppu eli kaasugeneraattori, New Glennissä ykkösvaiheessa happirikas vaiheistettu polttokammio (kaikki happi menee pumpun polttokammion kautta, pumpun polttokammion pakokaasut johdetaan pääpolttokammioon jossa sekaan lisätään lisää polttoainetta) ja kakkosvaiheessa "tap-off-mekanismi", ei ollenkaan pumpulle omaa polttokammioita, osa pääpolttokammion pakokaasuista vaan johdetaan pumppua pyörittävän turbiinin läpi eikä normaalin suuttimen kautta)
* Polttoaineet, falcon 9 käyttää kerosiinia molemmissa rakettivaiheissa, New Glen ykkösvaiheessa metaania ja kakkosvaiheessa vetyä
* Moottorien määrä, ykkösvaihe 7 vs 9, kakkosvaihe 2 vs 1

New Glennin käyttämiä BE-4-moottoreita on jo käytetty ULAn Vulcan-raketin kahdella ensimmäisellä lennolla viime vuonna.
 
Jeff Bezosin firma Blue Origin aikoo laukoa ensimmäisen "oikean" kiertoradalle asti nousevan kantorakettinsa ("New Glenn") perjantaina.


Aiemmin Blue Origin on laukonut vain pientä "New Shepard"-rakettia joka ei nouse lähellekään kiertoratanopeuksiin, vaan mahdollistaa vain pienet parin minuutin painottomuushypyt.

New Glenn tulee olemaan kapasiteetiltaan n. tuplasti suurempi kuin SpaceX:n Falcon 9 ja euroopan Ariane 6, n. kolmanneksen pienempi kuin SpaceXn Falcon Heavy.

Raketin ykkösvaihe tulee olemaan uudelleenkäytettävä saman tyyliin kuin SpaceX:n Falcon 9ssä.


Merkittävimmät erot raketeissa koon lisäksi on
* Moottorien toimintaperiaate (Falcon 9ssä molemmissa raketti vaiheissa sama mekanismi: erillinen turbopumppu eli kaasugeneraattori, New Glennissä ykkösvaiheessa happirikas vaiheistettu polttokammio (kaikki happi menee pumpun polttokammion kautta, pumpun polttokammion pakokaasut johdetaan pääpolttokammioon jossa sekaan lisätään lisää polttoainetta) ja kakkosvaiheessa "tap-off-mekanismi", ei ollenkaan pumpulle omaa polttokammioita, osa pääpolttokammion pakokaasuista vaan johdetaan pumppua pyörittävän turbiinin läpi eikä normaalin suuttimen kautta)
* Polttoaineet, falcon 9 käyttää kerosiinia molemmissa rakettivaiheissa, New Glen ykkösvaiheessa metaania ja kakkosvaiheessa vetyä
* Moottorien määrä, ykkösvaihe 7 vs 9, kakkosvaihe 2 vs 1

New Glennin käyttämiä BE-4-moottoreita on jo käytetty ULAn Vulcan-raketin kahdella ensimmäisellä lennolla viime vuonna.

Tätä laukaisua siirrettiin sään takia kahdella päivällä, nyt suunnitelma on ylihuomisella. Laukaisuikkuna aukeaa sunnuntaiaamulla suomen aikaa klo 8.00
 
New Glennin ensilennon lähtölaskenta käynnissä, T-20 minuuttia nyt eli laukaisu n. klo 8.30

edit: lähtölaskenta resetattiin 30 minuuttiin, uusi aika 8:52

edit: resetoitiin uudestaan, nyt n. 9:05

edit: kolmas reset, nyt n. 9:27

edit: neljäs reset, nyt n. 9:48

edit: viides reset, nyt n. 10:14

Laukaisuikkuna kestää yli 2 tuntia joten vielä on varaa pariin samanlaiseen viivästykseen.

Virallinen stream:


muita streameja:






edit: laukaisu peruttu tältä päivältä
 
Viimeksi muokattu:
Peruttu tältä päivältä, ja heillä ei ole niin isoa polttoainekenttää kuin spacex:llä joten voi tulla päivien ventta sen takia
 
Ja scrubin syynä oli ilmeisesti tismalleen sama vika mikä oli ensimmäisellä Starshipin yritykselläkin: Jäätynyt "vent line"
 
Antaa nyt jengin tehtaalla hieman riehua kun ovat 20 vuotta leiponeet tuota kasaan... :)

(Blue Origin perustettiin vuonna 2000 ja tämä on ensimmäinen lento kiertoradalle)
 
Blue Originin streamissa pisti silmään, että numeerinen data on ilmaistu ohranjyvistä ja keskiaikaisten härkien väsymisväleistä johdetuista yksiköistä.

Ei ihme, että raketin tekoon meni 25 vuotta noilla yksiköillä.

Ja streamin kuvanlaadusta huomasi, että Blue Originilla ei ole Starlink-terminaaleja raketeissaan ;)

Ei riittänyt kaista hyvänlaatuiseen videokuvaan raketista ja välillä pätkimistä.
 
Viimeksi muokattu:
Ja streamin kuvanlaadusta huomasi, että Blue Originilla ei ole Starlink-terminaaleja raketeissaan ;)

Eiköhän sinne tule Kuiper-terminaalit.

Kun vain ensin saisivat satelliitit valmiiksi ja kiertoradalle. Kuulemma ULA on jo vähän kettuuntunut kun heillä istuu varastossa kasa Atlas V -raketteja jotka on myyty Kuiperin käyttöön ja hyötykuorma on edelleen "coming soon". Hupaisasti Kuiper-projektin valmistusta vetää kaveri joka sai SpaceX:ltä kenkää kun Starlinkin kanssa kesti liian kauan ja Musk kyllästyi jahkailuun :)
 
Starshipin 7 koelento pitäisi tapahtua klo 0:37. Striimi aukeaa klo 23.57.

 
Ykkösvaihe napattu jälleen ilmasta kiinni, mutta kakkosvaihe ilmeisesti failasi, signaali vaan katosi. Syytä ei vielä tiedossa.
Oli hallitumman oloinen sieppaus, kuin ekalla kerralla. Kakkosvaiheesta tippui moottoreita pois pelistä, ennen yhteyden katkeamista. Harmi homma, mutta ei muuta ku uutta putkea taivaalle.
 
Ja itse kakkosvaiheen räjähdys videolla.


Kiva kun toimii normisti käytössä olevalla selaimella. Muutama päivä sitten toimi joten taas kerran muutettu jotain somepaskassa.

Nuo kaksi videota olisi kyllä mukavat täsmättynä samaan aikaan. Hajosiko re-entryssä vai oliko polton aika ja hups..
 
Jos moottorien sammuessa vauhti on liian alhainen, itsetuhomekanismi päättää lennon automaattisesti. Näyttäisi olevan tällainen tapaus. Nopeus telemetrian tippuessa pois oli reilusti alle sen mitä sen pitäisi olla jotta alus olisi päässyt Intian Valtamerelle asti.

No, tulipahan testattua paranneltu itsetuhojärjestelmä käytännössä. Toimii!
 
Jos moottorien sammuessa vauhti on liian alhainen, itsetuhomekanismi päättää lennon automaattisesti. Näyttäisi olevan tällainen tapaus. Nopeus telemetrian tippuessa pois oli reilusti alle sen mitä sen pitäisi olla jotta alus olisi päässyt Intian Valtamerelle asti.

No, tulipahan testattua paranneltu itsetuhojärjestelmä käytännössä. Toimii!
Missä streamissa nopeus oli noin?
Ja missä perusteet itsetuhoon jos ollaan menossa kohti merta? Vaikea nähdä mitään syytä jos kohde on kuitenkin keskellä ei mitään. Miksi ei katsoisi loppuun asti?

Ja miten niin moottorien sammuessa? Liian alhainen? Miksi siis ei tuoda mereen? Ja kyllä se viimeinen poltto on todella matalalla ja "omassa" streamissa katkesi jo todella paljon aikaisemmin.
Kyllä se etäisyys laukaisusta oli ennen mecoa ihan tasan haluttu ja siinä kohden alla oli jo merta.
 
Missä streamissa nopeus oli noin?
Ja missä perusteet itsetuhoon jos ollaan menossa kohti merta? Vaikea nähdä mitään syytä jos kohde on kuitenkin keskellä ei mitään. Miksi ei katsoisi loppuun asti?

Ja miten niin moottorien sammuessa? Liian alhainen? Miksi siis ei tuoda mereen? Ja kyllä se viimeinen poltto on todella matalalla ja "omassa" streamissa katkesi jo todella paljon aikaisemmin.
Kyllä se etäisyys laukaisusta oli ennen mecoa ihan tasan haluttu ja siinä kohden alla oli jo merta.

Telemetrias näky että moottorit sammui yksi kerrallaan vain yhden ollessa käynnissä siinä vaiheessa kuin telemetria loppui.
 
Siitä voi katsoa klipin. Katso tarkkaan missä vaiheessa lentoa moottorit sammuvat (yksi kerrallaan, ei kaikki yhtä aikaa) ja paljonko on nopeutta. Lisäksi klipissä näkyy hyvin siivekkeen juuressa tulipalo. Ensimmäisen moottorin irtisanoessa sopparin vauhtia on alle 20000km/h ja telemetrian päättyessä alle 22000km/h.



Ja tuosta voi luntata minkälaiset numerot olisi pitänyt olla mittarissa kun aluksen moottorit sammutetaan. Tämä on edellisestä IFT-6 -lennon lähetykestä. Vauhti liian matala.

IFT6-SECO.jpg


Ilman itsetuhoa alus olisi tullut alas jossain muualla kuin suunniteltu ja systeemi automaattisesti poksauttaa koko vehkeen jos näin käy koska lämpökilven takia on riski että tulee yhtenä kappaleena. Romut tulivat suunnitellulle turva-alueelle mutta ilman poksausta en tiedä olisiko vauhti riittänyt niin pitkälle että olisi pudonnut Afrikkaan. Todennäköisesti ei, vaan olisi pudonnut Atlanttiin jonnekkin, mutta potentiaalisesti turva-alueiden ulkopuolelle. Nuo on suunniteltu nuo alueet niin että jos moottorien käytön aikana jotain menee pieleen, romut putoavat näille alueille ja sittten jos moottorien sammuessa nopeus ja korkeus ovat oikein, alus tulee alas Intian Valtamereen jossa on laskeutumista varten jälleen turva-alueet jonka sisällä homma pysyy vaikka alus tuhoutuisi ilmakehään paluussa jostain syystä.
 
Viimeksi muokattu:
Alustava arvaus on polttoainevuoto. Ja kun löpö loppuu ennen aikojaan, nopeus on liian alhainen ja.. poks.



Virallinen lausunto


JANUARY 16, 2025
STARSHIP'S SEVENTH FLIGHT TEST

The first Starship flight test of 2025 flew with ambitious goals: seeking to repeat our previous success of launching and catching the world’s most powerful launch vehicle while putting a redesigned and upgraded Starship through a rigorous set of flight demonstrations.

It served as a reminder that development testing by definition is unpredictable.

On its seventh flight test, Starship successfully lifted off from Starbase in Texas at 4:37 p.m. CT on Thursday, January 16. At launch, all 33 Raptor engines powered the Super Heavy booster and Starship on a nominal ascent. Following a successful hot-stage separation, the booster successfully transitioned to its boostback burn, with 12 of the planned 13 Raptor engines relighting, to begin its return to the launch site.

Super Heavy then relit all 13 planned middle ring and center Raptor engines and performed its landing burn, including the engine that did not relight for boostback burn. The landing burn slowed Super Heavy down and maneuvered itself to the launch and catch tower arms, resulting in the second successful catch of a Super Heavy booster.

Following stage separation, the Starship upper stage successfully lit all six Raptor engines and performed its ascent burn to space. Prior to the burn’s completion, telemetry was lost with the vehicle after approximately eight and a half minutes of flight. Initial data indicates a fire developed in the aft section of the ship, leading to a rapid unscheduled disassembly.

Starship flew within its designated launch corridor – as all U.S. launches do to safeguard the public both on the ground, on water and in the air. Any surviving pieces of debris would have fallen into the designated hazard area. If you believe you have identified a piece of debris, please do not attempt to handle or retrieve the debris directly. Instead, please contact your local authorities or the SpaceX Debris Hotline at 1-866-623-0234 or at recovery@spacex.com.

As always, success comes from what we learn, and this flight test will help us improve Starship’s reliability as SpaceX seeks to make life multiplanetary. Data review is already underway as we seek out root cause. We will conduct a thorough investigation, in coordination with the FAA, and implement corrective actions to make improvements on future Starship flight tests.

The ship and booster for Starship’s eighth flight test are built and going through prelaunch testing and preparing to fly as we continue a rapid iterative development process to build a fully and rapidly reusable space transportation system.


Kaipa on myös mahdollista että vuoto aiheutti lopulta räjähdyksen eikä kyseessä ole itsetuhosystemin aktivointi, vielä tuosta ei ole julkisesti varmuutta. Lopputulos kyllä aika samanlainen koska aluksen polttoainetankit poksahtivat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 008
Viestejä
4 586 506
Jäsenet
75 554
Uusin jäsen
Partahenkka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom