Avaruusrakettien laukaisu- ja laskeutumisseuranta

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 870
Ne ovat fixed cost contracteja. Ei vaikuta nasan maksamiin summiin, että montako ilotulitetta tulee.
Ja vieläpä niin päin että osa siitä rahoituksesta on onnistumista vaativien milestonejen takana.

Kuten tänään koelennolla nähty kryogeenisen aineen pumppaus painottomassa tilassa säiliöstä toiseen. Sitäkään ei ole kukaan tehnyt ennen. Kuulosti onnistuneen.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
5 003
Ja vieläpä niin päin että osa siitä rahoituksesta on onnistumista vaativien milestonejen takana.

Kuten tänään koelennolla nähty kryogeenisen aineen pumppaus painottomassa tilassa säiliöstä toiseen. Sitäkään ei ole kukaan tehnyt ennen. Kuulosti onnistuneen.
Ja ihan normaalia tuolla, että valtio tukee kehitystyötä. LM, boeing, jne tuota tekee paljon. JSF ohjelmassa molemmat sai 750milj prototyyppiä varten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 870
Tässä nyt täytyy muistaa että SpaceXllä on töissä yli 10000 työntekijää joista reipas 2000 on insinöörejä ja tutkijoita.

Aivan pähkähullua väittää että eräs meemilordi olisi mitenkään merkittävässä asemassa näissä päätöksissä ja sopimusteknisissä asioissa asiakkaiden kanssa.

Asiakkaista nyt juuri tuo NASA on arvioinut valmiusastetta aivan omatoimisesti auditoimalla ja vaikuttaisi luottoa löytyvän.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 962


Voi hyvä jumalauta mikä ääniraita tässä videossa on.

SIellä on ollut vähän muuta rautaa tallentamassa kuin kameran sisäänrakennettu mikki.
Kuvasta voi sanoa aivan samaa. Paikoin on sellaista kuvaa että huhhuh. Kalustoakin näkyy muutamin kohdin ja varsin vakuuttavaa on.

Onhan videoita ollut laukaisuista likipitäen alusta asti mutta SpaceX:n oman ja "amatöörien" materiaalin myötä on päästy aivan eri tasolle. Ymmärrettävää, ettei kaikkea haluta jakaa mutta enää kaipaisi oikeastaan tarkempaa telemetriadataa streamin kaveriksi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 325
Ja SpaceX valmistautuu jo neljänteen lentoon; Tänään pari minuuttia sitten testattiin onnistuneesti Starship #29:n moottoreita maassa.



Neljäs lento on todennäköisesti tulossa joskus n huhti-toukokuun vaihteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
1 067
Ja SpaceX valmistautuu jo neljänteen lentoon; Tänään pari minuuttia sitten testattiin onnistuneesti Starship #29:n moottoreita maassa.



Neljäs lento on todennäköisesti tulossa joskus n huhti-toukokuun vaihteessa.
Ei ole tuolla Texasin Star basessa nyt huhtikuun alussa mitään testejä tai aktiviisuutta tiedossa? Sinne matkalla muutenkin niin olisi mahtavaa jos osuisi kohdalle.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 028
Ei ole tuolla Texasin Star basessa nyt huhtikuun alussa mitään testejä tai aktiviisuutta tiedossa? Sinne matkalla muutenkin niin olisi mahtavaa jos osuisi kohdalle.
Seuraavan boosterin (super heavy) static fire saattaisi osuakin. Kyllä niiden sekin pitäisi testata piakkoin jos n. kuukauden päästä jo seuraava yritys.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 870


Jollakin oli sitten starshipin toisessa laukaisussa mukana vielä vähän parempi teleskooppi ja kamera kuin muilla.

Boosterin räjähdys oli aika uskomattoman näköinen lopussa.


Kommenttien mukaan videota on tulossa kolmannestakin lennosta kohta tuolle kanavalle.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
1 067
NasaSpaceFlight.com-forumilta

Tänään paikallista aikaa klo 14 huomasin, että pitäisi olla static fire test tiesulun ilmoituksen mukaan. Sulku oli 8 am - 8 pm ajalle. Mutta en yhtään tiennyt mihin aikaan se poltto olisi ollut vai oliko suoritettu jo, ja en oikein saanut selvää mihin sitä voi mennä katsomaan. Ilmeisesti Rocket Ranch olisi yksi vaihtoehto.

Puoli viideltä oli sitten testi suoritettu. Olisin voinut ehtiä paikalle jos olisin heti lähtenyt. Olisi se kai ollut kokemus. Mutta tuskin mitään verrattuna raketin laukaisuun. Huomenna menen tuonne joka tapauksessa.

Videostriimi:

 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 325
Elon pitänyt esityksen jossa taas kertonut lisää SpaceXn suunnitelmista Starshippiin liittyen.



Seuraavalla lennolla ei vielä yritetä saada rakettivaiheita ehjänä takaisin vaan laskeudutaan veteen, mutta jos ykkösvaiheen veteen laskeutuminen sujuu suunnitelmien mukaan, sitä seuraavalla ainakin ykkösvaihe yritetään lentää takaisin. Sen sijaan kakkosvaiheen kanssa kiinniottoa yritetään vasta parin onnistuneen veteen laskeutumisen jälkeen.

Onnistumisen mahdollisuuden ykösvaiheen kiinnisaamiselle ehjänä tämän vuoden aikana elon arvelee olevan 80-90% luokkaa (eli siis selvästi vähemmän ekalla kerralla).

Elonin arvion mukaan tämä vuonna kiertoradalle laukaistusta massasta spacexn osuus tulee olemaan n. 90%, kiinan osuus n. 6%, ja koko muu maailma yhteensä n. 4%.


Sekä Texasiin että Floridaan molempiin rakennetaan kaksi laukaisualustaa Starshipille, näiden laukaisualustojen tarkoitus valmistua ensi vuonna.

Texasia on tarkoitus käyttää koelentoihin mutta suurin osa varsinaisista operatiivisista lennoista on tarkoitus laukaista Floridasta.

Polttoaineensiirtoa avaruudessa Starshipistä toiseen on tarkoitus testata ensi vuonna.

Starshipin kakkosversio on menossa tuotantoon ja kolmosversio on myös kehitteillä, kakkosversiossa polttoainemäärä ykkösvaiheessa on kasvanut n. 10% ja kakkosvaiheessa n. 20%, raketin pituus kasvanut kuitenkin vain muutamalla metrillä.

Kolmosversio on sitten kymmenisen metriä pidempi ja sillä hyötykuorman kiertoradalle pitäisi olla täysin uudelleenkäytettävänäkin yli 200 tonnia. Siinä kakkosvaiheen tyhjiöoptimoitujen moottorien määrä nousee kolmesta kuuteen (kuten nykymalleissakin, näiden lisäksi siinä on kolme kääntyvää matalallakin toimivaa moottoria).

Raketin käyttämän Raptor-moottorin kolmosversiossa työntövoima nousee matalalla toimivassa moottorivariantissa nykyisen kakkosversion n. 230 tonnista n. 280 tonniin ja tyhjiövariantissa kakkosversion 258 tonnista 306 tonniin.
 
Viimeksi muokattu:

Rensu

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
746
Elon pitänyt esityksen jossa taas kertonut lisää SpaceXn suunnitelmista.



Seuraavalla lennolla ei vielä yritetä saada Starship-rakettia ehjänä takaisin vaan laskeudutaan veteen, mutta jos veteen laskeutumiset sujuvat suunnitelmien mukaan, sitä seuraavalla ainakin ykkösvaihe yritetään lentää takaisin.

Elonin arvion mukaan tämä vuonna kiertoradalle laukaistusta massasta spacexn osuus tulee olemaan n. 90%, kiinan osuus n. 6%, ja koko muu maailma yhteensä n. 4%
Ensimmäinen ykkösvaiheen laskeutuminen torniin tulee olemaan seuraava mielenkiinoinen tapahtuma. Siinä voi tulla melkosesti romua. Ja hurjia on nuo visiot Marssin asuttamisesta ja siihen tarvittavista laukaisu määristä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 364
Kolmosversio on sitten kymmenisen metriä pidempi ja sillä hyötykuorman kiertoradalle pitäisi olla täysin uudelleenkäytettävänäkin yli 200 tonnia.
Uuh, aika hyvää luvassa, jos onnistuu.
Kyllähän tuo 200 tonnia kuulostaa jo kovalta kuormalta, toisaalta olisi kiva tietää minkä kokoisia kappaleita mahtuu mukaan?
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
142
Mitä pidempi 2 vaiheen Starship on, sitä vaikeampi on laskeutua kuuhun tai minnekään muualle perä edellä. Jos nykyisen aluksen pituus on 51m (koko stack 121m josta buusteri 70m) sekä halkaisia 9m niin pelkästään +1m toisen vaiheen Starship aluksen halkaisijan lisäys toisi noin 20% lisää tilavuutta polttoaineille ilman että pituutta lisätään metriäkään.

Nykyisessä Falcon 9 raketissa on hyötykuorman suojat isommat kuin raketin halkaisia.

Siksi ihmettelen miksi SpaceX tavoittelee +10m lisää pituutta toisen vaiheen rakettiin. Kai ne tietää paremmin kuin tämmöinen amatööri ;D
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 325
Mitä pidempi 2 vaiheen Starship on, sitä vaikeampi on laskeutua kuuhun tai minnekään muualle perä edellä.
Ei ole ihan näin yksinkertaista. Pätee toki kuuhun, mutta kun palataan takaisin maahan, se pidempi on itseasiassa parempi, koska omaa enemmän aerodynaamista pintaa, voidaan jarruttaa ja ohjata enemmän aerodynaamisesti jolloin tarvii käyttää vähemmän moottoreita jarrutukseen, ja maahan Starship ei laskeudu ollenkaan vaan otetaan kiinni ilmassa, joten kaatumisriskiä ei ole.

Ja toisaalta, kun noustaan ylös, ilmanvastus on pitkällä ja kapealla pienempi.

Jos nykyisen aluksen pituus on 51m (koko stack 121m josta buusteri 70m) sekä halkaisia 9m niin pelkästään +1m toisen vaiheen Starship aluksen halkaisijan lisäys toisi noin 20% lisää tilavuutta polttoaineille ilman että pituutta lisätään metriäkään.
Pituuden lisääminen on todella paljon helpompaa ja halvempaa kuin leveyden lisääminen.

SpaceX on suunnitellut käytännössä koko Starship-infran tuolle 9m leveydelle.

Vuonna 2016 SpaceXn suunnitelma oli 12-metrinen "ITS"-raketti, mutta siitä siirryttiin 9-metriseen koska tuo 12-metrinen olisi liian iso ja liian kallis kaupallisiin lentoihin maan kiertoradalle. 9-metrinen on kompromissi Marsin asuttamisen ja maan kiertoradalle menevän taloudellisesti kannattavan raketin välillä.

Tuo 9-metrinen on sitten pikku hiljaa kasvanut pituutta sen mukaan, paljonko moottoreista saadaan tehoa irti - raketin lähtöpainoa rajoittaa käytännössä moottorien työntövoima, että ykkösvaiheen moottorit jaksavat nostaa raketin ilmaan mukavalla kiihtyvyydellä (ilman järkyttäviä painovoimahäviöitä) mielellään vielä riittävällä luotettavuudella (että voidaan kestää parin moottorin sammuminen ja silti selvitä).

Ja kun moottorista saadaan lisää tehoa irti ja raketin lentoonlähtöpainoa voidaan lisätä, helppo tapa toteuttaa tämä on pidentää rakettia, kun taas raketin leventäminen tarkoittaisi sen rungon totaalista uudelleensuunnittelua ja laukaisu- ja testi-infran totaalista vaihtamista.

Käytännössä ne ekat 9-metriset oli varmaan suunniteltu "optimaalista hiukan lyhemmäksi" ja sitten laskettu että kun moottoreista saadaan lisää tehoa irti ja rakettia pidennetään, ollaan lähellä optimaalista pituus-leveys-suhdetta.

Nykyisessä Falcon 9 raketissa on hyötykuorman suojat isommat kuin raketin halkaisia.
Koska Falcon 9ssä raketin halkaisija on 3.6 metriä, ja sillä halutaan laukoa sateliitteja, joiden halkaisija on yli 3.5 metriä, käytännössä jossain 4-5 metrin luokassa olevia.

Ei ole sellaisia realistisia payloadeja, jotka ovat juuri liian pieniä 9-metriselle starshipille mutta ehdottomasti mahtuisivat 10-metriseen, 9 metriä on jo paljon ja 10 ei merkittävästi enemmän. Pikemminkin, jos tulee jotain hankalan isoja erikoispayloadeja niin niiissä saattaa sitten olla kysymys enemmän pituudesta kuin leveydestä.

Esim maailman suurin sateliitti Polyus oli mitoiltaan 4m x 37m. Se asennettiin Energia-raketin selkään neuvostoliiton avaruussukkulan paikalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 870
V3 venytettynäkään Super heavy booster + Starship ei ole vielä L/D suhteessa (16,7) Falcon-9 vastaava (19,2)

SpaceX:lla on runsaasti kokemusta pitkien tikkujen lentämisestä :)
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
142
V3 venytettynäkään Super heavy booster + Starship ei ole vielä L/D suhteessa (16,7) Falcon-9 vastaava (19,2)

SpaceX:lla on runsaasti kokemusta pitkien tikkujen lentämisestä :)
Kuinkas monta metriä 2 vaiheesta sieltä kiertoradalta palautetaan takaisin maahan ”ehjänä”?

Kauankohan kestää kun Elon saa päähänsä jotta Starship:stä tehdään sukkulan mallinen alus joka lennetään kotiin. Ei sen takia, että se olisi helpompi/halvempi vaan siksi koska se on coolimpi.

Tottahan toki pituutta on raketeissa se helpoin tapa lisätä kapasiteettiä. Itse mietin tuota 9m halkaisiaa ja heidän moottorien tehojen nousua kun uusia versioita tehdään. Vähentäisinkö moottorien määrää 33kpl sitä mukaa kun koneiden tehot lisääntyy. Tässäkin on haasteensa kun laukaisualusta on tehty asioita joiden vuoksi moottorien paikkojen muutos on hankalaa. Moottorien vähentäminen vähentää myös putkistojen määrää sekä painoa. Muistan kyllä, että moottorien määrissäkin oli keskustelua 29-33kpl edes sun takaisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 870
Kuinkas monta metriä 2 vaiheesta sieltä kiertoradalta palautetaan takaisin maahan ”ehjänä”?

Kauankohan kestää kun Elon saa päähänsä jotta Starship:stä tehdään sukkulan mallinen alus joka lennetään kotiin. Ei sen takia, että se olisi helpompi/halvempi vaan siksi koska se on coolimpi.

Tottahan toki pituutta on raketeissa se helpoin tapa lisätä kapasiteettiä. Itse mietin tuota 9m halkaisiaa ja heidän moottorien tehojen nousua kun uusia versioita tehdään. Vähentäisinkö moottorien määrää 33kpl sitä mukaa kun koneiden tehot lisääntyy. Tässäkin on haasteensa kun laukaisualusta on tehty asioita joiden vuoksi moottorien paikkojen muutos on hankalaa. Moottorien vähentäminen vähentää myös putkistojen määrää sekä painoa. Muistan kyllä, että moottorien määrissäkin oli keskustelua 29-33kpl edes sun takaisin.
Ei tietenkään dragon kapselia enempää.

Mutta ei raketin pituudesta tule mitään ongelmaa laskeutumisessa. Ja kuuhun laskeutuva HLS starship on aivan eri otus kuin nämä maan pinnalta LEO:lle operoivat starshipit. Sen ei nykytietämyksen valossa tarvitse olla V1 starshippiä pidempi.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 954
En tiedä kuuluuko tähän ketjuun mutta tämä NASA:n tekemä softapäivitys Voyager luotaimeen on ihan toisesta galaksista:


Koko luotain on jo reilusti ylittänyt suunnitellun toiminta-aikansa mutta vielä vaan porskuttaa.
Ensi vuonna taitaa virta loppua. Toki se sen jälkeenkin porskuttaa mennä eteenpäin kenties miljardeja vuosia, mutta siihen tuskin enää koskaan saavat ihmiset mitään yhteyttä.

Jos ihmiskunta on hengissä 1000 vuoden päästä ja tekniikan kehitys jatkuu nykyistä vauhtia, niin ehkä sen luotaimen joskus joku museo käy poimimassa talteen. Tosin voi olla melkoinen etsiminen, sillä tuhat vuotta sillä nopeudella kun niin pieni kappale etenee, niin siinä ei tarvi montaa piirua olla vaikka nykyisessä suunnassa heittoa todellisuuteen kun se on aika himskatin kaukana lasketusta sijainnista 1000 vuoden päästä.

Siis jos esimerkiksi asteen asteen yhden miljardisosan jos suunta heittää nyt tiedossa olevasta ja nopeus on 17 km/s ja se nopeus poikkeaa millimetrin osia sekunnissa, niin tuhannen vuoden päästä se virhe on jo aika iso välimatkana. Lautasantennin koko siinä halkaisijaltaan 366 cm ja muutama pidempi puomi sen ulkopuolella. Eli kovin kaukaa sitä ei voi havaita.

Valon nopeus on 299792458 m/s ja luotaimen nopeus 17000m/s. Eli luotaimen nopeus on noin 0,057 promillea valon nopeudesta. Vauhdilla sen luotaimen kävisi poimimassa jos ihmiskunta onnistuisi rakentaa tuhannessa vuodessa "edes" yhden prosentin valonnopeudesta etenevät avaruusalukset. Luotaimen löytäminen olisikin huomattavasti paljon vaikeampaa kun todella pieni musta kappale äärimmäisen isossa avaruudessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 707

Satuin näkemään kantoraketin viuhkan ja siitä leviävän puolikuuefektin matalalla pohjoistaivaalla noin 0.27 tänään. Täsmäisi vissiin Plesetskin laukaisujen näkyvyyteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 870
1717577196357.png


Ja taas mennään.

Suomen aikaa aikaikkuna alkaa klo 15:00 ja todennäköisesti tähtäävät ikkunan alkuun. Tällä kertaa tavoitteena on päästä pidemmälle ilmakehän läpi ja ainakin suurimman lämpörasituksen läpi joka joidenkin laskelmien mukaan oli n. 58km korkeudella.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 325
Starshipin neljännellä laukaisulla kaikki meni melko pitkälle putkeen:

Ykkösvaihe Superheavy lähetti kakkosvaihe Starshipin n. 74km korkeuteen (radalle joka nousee yli 100km korkeuteen) ja n. 5500km/h alkuvauhtiin, kääntyi sen jälkeen ympäri, palasi takaisin lähelle laukaisupaikkaa ja laskeutui hallitusti merenpinnalle laukaisupaikan lähelle.

Vielä ei tällä lennolla uskallettu yrittää laskeutumista itse lähtöpaikalle.

Ja kakkosvaihe Starship pääsi onnistuneesti kiertoranopeuteen, n. 26400 km/h.

Rata on muistaakseni valittu siten, että nopeus on efektiivisesti kiertoratanopeus mutta rata menee malalalta osaltaan sen verran ilmakehää hipoen että raketti tulisi kuitenkin alas ennen kuin on täyttä kierrosta kiertänyt, vaikka kiertoradalta pois jarruttaminen ja laskeutuminen epäonnistuisi. (Ei haluttu isoa avaruusromua joka voi pudota hallitsemattomaan paikkaan jos jotain menee pieleen, vaan että jos jotain menee pieleen, putoaa tunnissa paikkaan jossa ei alla muuta kuin merta)

Ilmakehään paluu nyt menossa.

n. 49km korkeudessa, kun nopeutta oli jälkellä n. 12000 km/h yhdessä ohjaussiivekkeessä näkyi huomattavia vaurioita, sitten kamera vaurioitui ja kuva meni sumeaksi.

Mutta starship tuli mereen suurin piirtein yhtenä kappaleena ja hallitusti, vaikka se yksi ohjaussiiveke oli todella pahasti vaurioitunut.



Jos saavat tuo pahasti vaurioituneen ohjaussiivekkeen kalastettua vedestä ylös, sitä tulee Elon esittelemään vielä ylpeänä.
 
Viimeksi muokattu:

Rensu

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
746
Olipa uskomatonta että tuo kapine ja erityisesti tuo siiveke kesti loppuun asti! Vielä on pitkä matka, että tuo on uudelleenkäytettävä. Mutta kyllähän tämä antoi uutta uskoa projektiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 870
Olipa uskomatonta että tuo kapine ja erityisesti tuo siiveke kesti loppuun asti! Vielä on pitkä matka, että tuo on uudelleenkäytettävä. Mutta kyllähän tämä antoi uutta uskoa projektiin.
Juuri tuo siivekkeen tyvi oli todettu heikoksi paikaksi SpaceX:n toimesta jo kauan aikaa sitten ja V2 starshipissä siivekkeet on erimuotoiset ja saranaa on siirretty merkittävästi raketin selkäpuolelle. Että tämä ongelma saattaa olla jo mitigoitu.

V1 starshippejä on valmiina vielä yksi joka saattaa lentää aika nopeastikin tämän jälkeen jos spacex näkee sen tarpeelliseksi. Mutta saattaapa sen kanssa käydä niinkin että polttoleikkaustiimi saa hommia.
 
Liittynyt
06.04.2019
Viestejä
35
Aivan käsittämätön saavutus 4 koelennolla!
Karvat nousi pystyyn kun ensin booster laskeutui mereen hallitusti ja sitten vielä pahasti halvaantunut starship laskeutui onnistuneesti. Mielenkiintoista nähdä miten pahasti se oikeasti on palanut, kamerassa näkyi aika aikaisin "väärän" väristä plasmaa jonka enteili jonkin paikan sulamista, mutta että se urhea kamera joka kuvasi loppuun asti (ansaitsee vitriinipaikan jossain museossa) näytti meille jotain mitä ei ole ennen pystytty kunnolla kuvaamaan ja tästä ainakaan niin että suuri yleisö siitä olisi päässyt nauttimaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
787
Ei kukaan pahastu jos tänne sais lähetyksestä linkin niin katselemme illemmalla uusintana kun pääsee istahtaan sohvalle. Oishan toi ollut kiva livestriiminä seurata, taikka vaikka paikanpäällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 870
Ei kukaan pahastu jos tänne sais lähetyksestä linkin niin katselemme illemmalla uusintana kun pääsee istahtaan sohvalle. Oishan toi ollut kiva livestriiminä seurata, taikka vaikka paikanpäällä.
VLC playerillä open network stream ja tästä osite niin pääsee katsomaan virallisen streamin uusinnan parhaalla laadulla ilman x höpötyksiä:

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
116
Oli huhupuheiden mukaan 1-vaiheen laskeutumisharjoitus mennyt onnistuneesti. Boca Chicassa kuvatuissa videoissa näkyy hienosti kun samaan aikaan "chopstickit" ottavat aluksen virtuaalisesti vastaan.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
142
Historiaa meidän silmien edessä. Tämä lento onnistui niin hyvin, että tuskin on seuraava tulossa nopeasti.

Rakentavat sen toisen tornin valmiiksi vähän etäämmälle jotta voivat sillä yrittää koppia ilman riskiä että polttonestesäiliöt ja lähtöalusta tuhoutuu. Toinen torni ei tarvitse paljon infraa jos käytetään vain kopin ottamiseen ja laskemiseen siirtoalustalle.

Innolla odotan kyllä seuraavaakin laukaisua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 870


Muskin mietteitä 4. koelennosta:

Boosteri laskeutui täsmälleen haluttuun paikkaan pehmeästi; vakavassa pohdinnassa josko lento 5 olisi ensimmäinen jossa yritetään ottaa boosteri kiinni laukaisutornilla.

Starship osa taas meni 6km huti halutusta laskeutumuspaikasta saavuttaen silti pehmeän laskeutumisen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 225
Starship osa taas meni 6km huti halutusta laskeutumuspaikasta saavuttaen silti pehmeän laskeutumisen.
Se että Starship laskeutui pehmeästi, tai edes kovasti, on suoranainen ihme. Ottaen huomioon miten plasma polttoleikkasi siivekkeet lähes juuria myöten.

Oli hurja katsoa videota kun siivekkeet sulaa silmien edessä. Mutta jollain ihmetellä ne vielä jäi osittain toiminta kykyisiks.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
116
Historiaa meidän silmien edessä. Tämä lento onnistui niin hyvin, että tuskin on seuraava tulossa nopeasti.

Rakentavat sen toisen tornin valmiiksi vähän etäämmälle jotta voivat sillä yrittää koppia ilman riskiä että polttonestesäiliöt ja lähtöalusta tuhoutuu. Toinen torni ei tarvitse paljon infraa jos käytetään vain kopin ottamiseen ja laskemiseen siirtoalustalle.

Innolla odotan kyllä seuraavaakin laukaisua.
Sen toisen tornin "chopsticit" ovat lyhyempää mallia, jolla ei edes ole tarkoitus vastaannotttaa boostereita.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 325

Maailman kolmas täyden virtauksen vaiheistetun polttokammioperiaatteen(FFSC) rakettimoottorimalli päässyt testausvaiheeseen
Ensimmäinen oli siis joku neukkujen moottori. joka ei koskaan lentänyt, toinen on SpaceX:n Raptor, tämä kolmas on Stoke Spacen ykkösvaiheen moottori

Stoke Space on siis firma jonka ovat perustaneet pääasiassa Blue Originilta (Jeff Bezoksen rakettifirmasta) lähteneet insinöörit joita Blue Originin huono johtaminen ärsytti, mukana myös SpaceXltä lähteneitä insinöörejä jotka kokivat, että elämä työnteon ulkopuolella olisi myös kiva olla ja Elonin firmojen työntekijöillä sitä ei ole.

Stoke Spacella on kehitteillä hyvin kunnianhimoinen keskikokoinen raketti, kapasiteetiltaan suuruusluokkaa puolet Falcon 9:stä, mutta täysin uudelleenkäytettävä.
Ja tuossa kakkosvaihe on hyvin erikoinen, siinä moottorien pumpusto ja lämpökilven jäähdytysmekanismi on yhdistetty siten että samoja pumppuja ja turbiineita käytetään molempiin.

Mutta nyt siis testattiin ykkösvaihetta jonka moottori on teknisesti hyvin lähellä SpaceXn Raptoria, suurin ero on että tämä Stoken moottori on vaan paljon pienempi.

Ja Stoke aikoo yrittää laukaisua kiertoradalle jo ensi vuonna.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 325
Vähän starship-uutisia:

* Viides lento heinäkuun loppupuolella, ja ykkösvaihe aiotaan ottaa ilmasta kiinni mechazilla-nosturilla. Kakkosvaihetta sen sijaan ei yritetä vielä saada kiinni.

* Varsinaisen lämpökilven alle on kriittisiin kohtiin asennettu joku kertakäyttöinen(*) hätävara-lämpökilpi. Ideana ilmeisesti se, että jos varsinainen (moneen kertaan käytettävä) lämpökilpitiili irtoaa, itse raketti kestää silti paluun ilmakehään, mutta sitten tarvii vaan siltä kohtaa uusia 2 kerrosta lämpökilpiä.

Ja nyt joku meinaa kysyä, että miksei laiteta vaan useaa kerrosta normaaleita lämpökilpiä... koska
1) Se painaisi selvärti enemmän
2) Koska sitten vaan usein molemmat irtoisi kerralla. Tuon "kertakäyttöisen" pystyy ilmeisesti kiinnittämään rakettiin sellaisella tavalla, että se ei irtoa niin helpolla.

(*) Kertakäyttöisys tässä ei tarkoittaa sitä, että voi käyttää monella laukaisulla jos pääasiallinen lämpkilpi pysyy ehjänä, mutta jos pääasiallinen lämpökilpitiili irtoaa ja kertakäyttöinen lämpötiili joutuu ottamaan kuumuuden vastaan, se tuhoutuu sen tehdessään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 225
Tuossa ihan kuvaketta noista uusista tiilistä.


1719245586584.png





edit: itseasiassa vanhempia tiilejä.
Tässä videolla näkee jotain tuosta uudesta virityksestä:

 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 504
Viestejä
4 285 343
Jäsenet
71 677
Uusin jäsen
couda

Hinta.fi

Ylös Bottom