Avaruusrakettien laukaisu- ja laskeutumisseuranta

Elon Musk oli eilen Twitterin Spaces tapahtumassa kertonut päivitystä testilennosta ja mitä siitä on opittu nyt viikossa. Ainakin Muskin mukaan laukaisualusta kärsi vähän vahinkoja ja uuteen laukaisuun ollaan valmiita jo 6-8 viikon kuluttua. Laukauisualusta on siis siihen mennessä valmis, mutta uuden testilennon ajankohdasta ei tietääkseni ole mainintaa.

Ilmeisesti eniten aikaa menee lennon keskeytysjärjestelmän tutkimiseen, koska se ei toiminut niin nopeasti kuin pitäisi. Raketti ei siis räjähtänyt heti komennon suorittamisen jälkeen vaan siihen kesti n. 40 sekuntia. Myöskin lähtönopeutta aiotaan nopeuttaa kun nyt kesti n. 5 sekuntia, että raketti lähti liikkeelle, niin sen ajan pitäisi puolittua.



Täältä löytyy tärkeimmät pointit tekstimuodossa.
 
Elon Musk oli eilen Twitterin Spaces tapahtumassa kertonut päivitystä testilennosta ja mitä siitä on opittu nyt viikossa. Ainakin Muskin mukaan laukaisualusta kärsi vähän vahinkoja ja uuteen laukaisuun ollaan valmiita jo 6-8 viikon kuluttua. Laukauisualusta on siis siihen mennessä valmis, mutta uuden testilennon ajankohdasta ei tietääkseni ole mainintaa.

Minulle oli yllättävää miten iso ero booster7(tuhoutunut) ja booster9(seuraava) on. Räjähtänyt booster7 kuulosti jämäosista kasatulta protolta ja booster9:een oli jo ennakkoon tehty paljon parannuksia. Ei tarvi siis tehdä kaikkia korjauksia räjähdyksen jälkeen, kun parannustyöt on aloitettu kauan ennen ensimmäistä lentoyritystä.

Alusta oli aina mietitty kestämään vain yksi laukaisu ja seuraavaan laukaisuun on uusi alusta suunniteltu. Alustan hajoaminen yllätti. Mutta koska toi oli aina mietitty yhteen laukaisuun vain niin ei aikataulut todennäköisesti lykkäänny alustan vuoksi.

Itsetuhojärjestelmän parantaminen todennäköisesti asia jonka parantaminen sanelee seuraavan yrityksen tauon. Muut asiat saanevat kondikseen 6-8viikon aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni merkittävintä tässä viimeisessä oli se, että lähes 2 x äänenopeudella 37 kilometrin korkeudessa voidaan 110 metrisellä avaruusaluksellla tehdä 4 tiukkaa silmukkaa. G-voimista olisi kiva saada dataa ko insidentissä.
 
Melkein se 2kk kulunut jonka päästä piti taas Elonin aina yhtä luotettavien aikataulujen mukaisesti lähteä uutta Starship Superheavy -testiä matkaan, mutta aikataulu on nyt taas jo venähtänyt niin että viikon odottelun sijaan Muskin aikatauluihin uskovat saa taas siirtää tässä vaiheessa kalenterimerkintää 6-8 viikkoa eteenpäin:

Boca Chicassa ilmeisesti edelleen niiden vahingoittuneiden tankkien kanssakin korjattavaa, samoin laukaisualustassa. Tänään kuitenkin tarkoitus tehdä Starship 25:n moottorien paikallaankäyttötesti.
 
Melkein se 2kk kulunut jonka päästä piti taas Elonin aina yhtä luotettavien aikataulujen mukaisesti lähteä uutta Starship Superheavy -testiä matkaan, mutta aikataulu on nyt taas jo venähtänyt niin että viikon odottelun sijaan Muskin aikatauluihin uskovat saa taas siirtää tässä vaiheessa kalenterimerkintää 6-8 viikkoa eteenpäin:

Boca Chicassa ilmeisesti edelleen niiden vahingoittuneiden tankkien kanssakin korjattavaa, samoin laukaisualustassa. Tänään kuitenkin tarkoitus tehdä Starship 25:n moottorien paikallaankäyttötesti.
Miten vertailisit Nasan ja Muskin kehityssyklejä?
 
Ringwatchers twitterissä seuraa hyvin noiden starshippien ja boostereiden valmistusta. Starship 26 ja 27 on siitä mielenkiintoisia, että niissä ei ole ollenkaan siivekkeitä. Eli onkohan ne sitten tulevien polttoainetankkereiden prototyyppejä.




Mitä tulee laukaisualustan korjaukseen niin tällä hetkellä näyttäisi olevan meneillään teräsbetonilaatan raudoitus siellä.

1686811885221.png
 
Miten vertailisit Nasan ja Muskin kehityssyklejä?
Jos pointti oli että näitä aikatauluja ei kannata ottaa liian tosissaan, käsite "Elon time" on ihan syystä tullut yleisesti tunnetuksi niin en nyt tiedä miten Nasan kehityssyklit siihen edes kuuluu. Sinänsä Nasakin on huolissaan siitä, että SpaceX:n kehitystahti Starshipin kanssa tulee viivästyttämään heidän HLS-ohjelmaansa.
 
Jos pointti oli että näitä aikatauluja ei kannata ottaa liian tosissaan, käsite "Elon time" on ihan syystä tullut yleisesti tunnetuksi niin en nyt tiedä miten Nasan kehityssyklit siihen edes kuuluu. Sinänsä Nasakin on huolissaan siitä, että SpaceX:n kehitystahti Starshipin kanssa tulee viivästyttämään heidän HLS-ohjelmaansa.
Jos katsotaan Nasan ja yhdysvaltojen suunnitelmia lentää kuuhun jo 2000-luvun alusta alkaen niin nehän on täynnä myöhästymisiä, budjetin ylittämistä ja suunnitelmien peruuttamista/muuttamista. En usko että SpaceX yksinään tulee tuota kuuohjelmaa hidastamaan vaan siellä tulee olemaan myös muiden alihankkijoiden kanssa samanlaista viivästymistä.

Myös tuolle Elonin uudelle 6-8 viikon aikataululle ollaan aika epäuskoisia. Itse tietenkin toivoo mahdollisimman nopeaa kehitystä, mutta en ihmettele vaikka menisi syksyyn asti. Myös byrokratian kanssa saattaa mennä ylimääräistä aikaa, että saavat uuden laukaisuluvan. Kuitenkin tuolla starbasessa tapahtuu paljon kehitystä, että toivottavasti seuraavan testilennon jälkeen on vähemmän korjattavaa ja koelentoja päästään näkemään tiheämpään tahtiin. Pahin skenaario olis varmaan raketin räjähtäminen laukaisualustalle, niin silloin oltaisiin taas takaisin lähtöpisteessä.
 
Jos katsotaan Nasan ja yhdysvaltojen suunnitelmia lentää kuuhun jo 2000-luvun alusta alkaen niin nehän on täynnä myöhästymisiä, budjetin ylittämistä ja suunnitelmien peruuttamista/muuttamista. En usko että SpaceX yksinään tulee tuota kuuohjelmaa hidastamaan vaan siellä tulee olemaan myös muiden alihankkijoiden kanssa samanlaista viivästymistä.

Myös tuolle Elonin uudelle 6-8 viikon aikataululle ollaan aika epäuskoisia. Itse tietenkin toivoo mahdollisimman nopeaa kehitystä, mutta en ihmettele vaikka menisi syksyyn asti. Myös byrokratian kanssa saattaa mennä ylimääräistä aikaa, että saavat uuden laukaisuluvan. Kuitenkin tuolla starbasessa tapahtuu paljon kehitystä, että toivottavasti seuraavan testilennon jälkeen on vähemmän korjattavaa ja koelentoja päästään näkemään tiheämpään tahtiin. Pahin skenaario olis varmaan raketin räjähtäminen laukaisualustalle, niin silloin oltaisiin taas takaisin lähtöpisteessä.
Niin epäilemättä Nasankaan aikataulut ei aina pidä, mutta pointti nyt ehkä lähinnä oli että se että heillä ei pidä ei tee siitä yhtään sen parempaa tilannetta että Elon puhuu jatkuvasti ihan mitä sattuu SpaceX:n aikatauluista eikä tee sen järkevämmäksi niihin kyseenalaistamatta uskoa. Starship olisi tainnut jo käydä useampaan kertaan Marsissa jos katsotaan hänen väitteitään aikatauluista vuosien varrelta.
 
Niin epäilemättä Nasankaan aikataulut ei aina pidä, mutta pointti nyt ehkä lähinnä oli että se että heillä ei pidä ei tee siitä yhtään sen parempaa tilannetta että Elon puhuu jatkuvasti ihan mitä sattuu omista aikatauluistaan. Starship olisi tainnut jo käydä useampaan kertaan Marsissa jos katsotaan hänen väitteitään aikatauluista vuosien varrelta.

Ei Elon puhu sen enempää "ihan mitä sattuu" kuin muutkaan.

Elon lupaa tehdä jotain kolmen vuoden päästä ja saa sen tehtyä kuuden vuoden päästä.

Muut lupaavat tehdä jotain kuuden vuoden päästä ja saavat sen tehtyä kymmenen vuoden päästä, tai vielä myöhemmin.

Suhteellisesti Elon välillä myöhästyy pahemmin, mutta absoluuttisessa ajassa Elon yleensä myöhästyy vähemmän sekä saa asian tehtyä todella paljon nopeammin kuin muut.

Ja lisäksi monet Elonin aikatauluista ei ole edes lupauksia vaan se sanoo ne tyyliin "jos kaikki menee täydellisesti, aikaisintaan hetkellä X" ja sitten ihmiset tolkitsee tuon lupauksena. Vaikka se on nimenomaan täysin päinvastainen. Elon lupaa ettei ennen tuota ainkaan saa valmiiksi.


Että melko suhteellisuudentajutonta valittaa Elonin aikatauluista enemmän kuin mudein aikatauluista.

Jeff Bezosin Blue Origin perustettiin ennen SpaceXää eikä vieläkään ole saanut mitään kiertoradalle, 23 vuoden jälkeen.
SpaceXllä meni kuusi ja puoli vuotta tyhjästä saada Falcon 1 kiertoradalle.

NASAlla kesti 12 vuotta ja kymmeniä miljardeja saada SLS kiertoradalle, vaikka sen piti perustua käytännössä täysin olemassaolevien rakettien (sukkula ja delta IV) tekniikkaan jotta se saataisiin kehitettyä nopeammin ja halvemmalla.

SLSn Uusi ylävaihe EUS sekin käyttää vanhoja moottoreita, mutta vain suuremman määrän niitä. Silti sekin on jossain monen vuoden päässä.


Dragon 2 lensi ensimmäisen miehitetyn lentonsa yli 3 vuotta sitten. Sen kilpailija, Boeingin CST-100 ei ole vieläkään lentänyt miehitettyä esilentoaan. Ja molemmat kapselit kisasivat siis samassa CCP-projektissa. Ja näistä CST-100 oli myös kalliimpi.


Venäjä kehitti Angara-rakettiperhettään 22 vuotta, ja sen jälkeen 9 vuoden aikana on saanut laukaistua sen vasta 6 kertaa.
 
Ei Elon puhu sen enempää "ihan mitä sattuu" kuin muutkaan.

Elon lupaa tehdä jotain kolmen vuoden päästä ja saa sen tehtyä kuuden vuoden päästä.

Muut lupaavat tehdä jotain kuuden vuoden päästä ja saavat sen tehtyä kymmenen vuoden päästä, tai vielä myöhemmin.

Suhteellisesti Elon välillä myöhästyy pahemmin, mutta absoluuttisessa ajassa Elon yleensä myöhästyy vähemmän sekä saa asian tehtyä todella paljon nopeammin kuin muut.

Ja lisäksi monet Elonin aikatauluista ei ole edes lupauksia vaan se sanoo ne tyyliin "jos kaikki menee täydellisesti, aikaisintaan hetkellä X" ja sitten ihmiset tolkitsee tuon lupauksena. Vaikka se on nimenomaan täysin päinvastainen. Elon lupaa ettei ennen tuota ainkaan saa valmiiksi.


Että melko suhteellisuudentajutonta valittaa Elonin aikatauluista enemmän kuin mudein aikatauluista.

Jeff Bezosin Blue Origin perustettiin ennen SpaceXää eikä vieläkään ole saanut mitään kiertoradalle, 23 vuoden jälkeen.
SpaceXllä meni kuusi ja puoli vuotta tyhjästä saada Falcon 1 kiertoradalle.

NASAlla kesti 12 vuotta ja kymmeniä miljardeja saada SLS kiertoradalle, vaikka sen piti perustua käytännössä täysin olemassaolevien rakettien (sukkula ja delta IV) tekniikkaan jotta se saataisiin kehitettyä nopeammin ja halvemmalla.

SLSn Uusi ylävaihe EUS sekin käyttää vanhoja moottoreita, mutta vain suuremman määrän niitä. Silti sekin on jossain monen vuoden päässä.


Dragon 2 lensi ensimmäisen miehitetyn lentonsa yli 3 vuotta sitten. Sen kilpailija, Boeingin CST-100 ei ole vieläkään lentänyt miehitettyä esilentoaan. Ja molemmat kapselit kisasivat siis samassa CCP-projektissa. Ja näistä CST-100 oli myös kalliimpi.


Venäjä kehitti Angara-rakettiperhettään 22 vuotta, ja sen jälkeen 9 vuoden aikana on saanut laukaistua sen vasta 6 kertaa.
No saat tietysti pitää tätä hyvänä tai parempanakin kuin muiden toimintaa minun puolestani. Joka tapauksessa se johtopäätös joka tästä kannattaa tehdä on se, että kun Musk sanoo että Starshipin seuraava testi on 2kk päästä niin se todennäköisesti ei ole vielä 2kk päästä. Tai nyt kun sanoi uudestaan että 6-8 viikkoa niin tosiaan tästäkin johtopäätös voi olla että todennäköisemmin siinä menee vieläkin enemmän kuin 6-8 viikkoa. Eikä siitä jos hän presentaatiossaan alleviivaa että 2022 muuten Starship lentää Marsiin ja tämä ei sitten ole kirjoitusvirhe kannata todellakaan tehdä sitä johtopäätöstä että 2022 Starship tulee olemaan Marsissa. Tästä tuntui ketjussa olleen epäselvyyttä joillain muilla.
 
Joo nämä pitää lukea "No Earlier Than". Eli täydellisessä maailmassa teoriassa ehkä 6vko, käytännössä varmaan jotain 8-12 viikon luokkaa tulee olemaan. Sitten kun boosteri ja starship on testattu (static firet) erikseen ja aletaan lähestymään niiden kasaamista laukaisualustalle yhdessä, voidaan alkaa arpomaan tarkemmin milloin olisi itse laukaisu. Ja senkin jälkeen voi vielä tulla viivytyksiä teknisten ongelmien tai sään vuoksi.

Seuraava Starship oli spin prime testissä eilen, eli sen static fire testi lienee lähipäivinä. Boosterin kanssa menee pitempään koska laukaisualusta pitäisi saada parsittua ensin takaisin kasaan että sen testaus voi alkaa.
 
Alunperin sanottiin aikaisintaan 2kk päästä. Ei ole sama asia kuin 2kk päästä
 
Alunperin sanottiin aikaisintaan 2kk päästä. Ei ole sama asia kuin 2kk päästä
Missä? Itse en ole ainuttakaan lausuntoa joka olisi noin muotoiltu nähnyt. Heti viime laukaisun jälkeen Musk sanoi jopa että 1-2 kuukautta. Tuo pari päivää sitten tullut 6-8 viikkoa on vähintään toinen kerta kun on jo lykännyt arvioitua ja sekin on epärealistisena pidetty.
 
Missä? Itse en ole ainuttakaan lausuntoa joka olisi noin muotoiltu nähnyt. Heti viime laukaisun jälkeen Musk sanoi jopa että 1-2 kuukautta. Tuo pari päivää sitten tullut 6-8 viikkoa on vähintään toinen kerta kun on jo lykännyt arvioitua ja sekin on epärealistisena pidetty.

Alkuperäinen lähde sanoo näin, ja tästä oleellinen boldattu:

"Musk said he anticipates SpaceX being ready for a second Starship launch attempt in six to eight weeks. However, he acknowledged that closing out work with the Federal Aviation Administration on the flight termination system and taking other measures necessary for a launch license may take longer."


Eli Musk ei todellakaan luvannut että seuraava lento olisi 6-8 viikon päästä.

Muskin lause on irroitettu asiayhteydestään/tulkittu väärin ja jätetty sitä täydentävä toinen lause huomioimatta ja monessa paikassa raportoimatta.
 
Alkuperäinen lähde sanoo näin, ja tästä oleellinen boldattu:

"Musk said he anticipates SpaceX being ready for a second Starship launch attempt in six to eight weeks. However, he acknowledged that closing out work with the Federal Aviation Administration on the flight termination system and taking other measures necessary for a launch license may take longer."


Eli Musk ei todellakaan luvannut että seuraava lento olisi 6-8 viikon päästä.

Muskin lause on irroitettu asiayhteydestään/tulkittu väärin ja jätetty sitä täydentävä toinen lause huomioimatta ja monessa paikassa raportoimatta.
Noita lausuntoja on monia, tuossa ilmeisesti siteerattu vasta yhdeksän päivää laukaisun jälkeen lauantaina 29.4. annettu ei ole kylläkään ensimmäinen. Tällä hetkellä jo nähtävissä olevat viivästykset ei kyllä selity myöskään noilla syillä jotka tuossa nimenomaisessa lausunnossa on tulleet.
 
Erästä kautta kuulin että SpaceX on sisäisesti tällä hetkellä kovasti yrittämässä että hommat olisivat oikeasti valmiina uuteen koelentoon heinäkuun loppuun mennessä, mutta listalla on niin paljon asioita että yllättäen kukaan ei tiedä valmistuuko kaikki tiettyyn päivään mennessä. Matkalla on paljon testaamista jossa asioita voi mennä vielä pieleen...
 
Huomasin just sattumalta Twitterissä twiitin "The final launch of the Ariane 5 rocket". Ehdittiin hetki sitten laukaista, näytti onnistuvan.


 
Venäläisten lelu pääsi kuuhun, mutta vähemmän hallitusti:
Venäjän ensimmäinen kuulento lähes 50 vuoteen epäonnistui – moduuli törmäsi Kuuhun ja tuhoutui
Luna-25-kuumoduuli törmäsi Kuuhun.

Venäjän ensimmäinen kuulento 47 vuoteen on epäonnistunut Luna-25-kuumoduulin rysähdettyä Kuun pintaan.


Venäjän avaruusvirasto Roskosmos kertoo menettäneensä yhteyden alukseen kun se ohjattiin laskeutumista edeltävälle kiertoradalle lauantaina.

– Laite siirtyi arvaamattomalle kiertoradalle ja tuhoutui törmättyään Kuun pintaan, Roskosmos tiedotti.

Prestige-tehtävän epäonnistuminen alleviivaa nyky-Venäjän avaruusvoiman heikkenemistä kylmän sodan aikaisista loistonpäivistä.


Matkalla. Kuva: Roskosmos/Reuters
Neuvostoliitto oli ensimmäinen valtio, joka onnistui laukaisemaan satelliitin – Sputnik 1:n vuonna 1957 – Maan kiertoradalle. Neuvostokosmonautti Juri Gagarinista puolestaan tuli ensimmäinen ihminen avaruudessa vuonna 1961.

Venäjän edellinen kuulento tapahtui vuonna 1976 Leonid Brezhnevin valtakaudella.

Miehittämättömän Luna-25-kuumoduulin oli määrä laskeutua Kuun etelänavan läheisyyteen. Valtaosa edellisistä Kuuhun lähetetyistä kuumoduuleista on laskeutunut Kuun päiväntasaajaan seutuville.

Luna-25:n tarkoituksena oli ottaa näytteitä kuuperästä ja tehdä tieteellisiä kokeita.

Venäjä on käynyt kilpajuoksua Kuuhun etenkin Intiaa vastaan, jonka Chandrayaan-3-aluksen on määrä laskeutua Kuun etelänavalle lähiaikoina.
 
Venäläisten lelu pääsi kuuhun, mutta vähemmän hallitusti:
Venäjän ensimmäinen kuulento lähes 50 vuoteen epäonnistui – moduuli törmäsi Kuuhun ja tuhoutui
Luna-25-kuumoduuli törmäsi Kuuhun.

Venäjän ensimmäinen kuulento 47 vuoteen on epäonnistunut Luna-25-kuumoduulin rysähdettyä Kuun pintaan.


Venäjän avaruusvirasto Roskosmos kertoo menettäneensä yhteyden alukseen kun se ohjattiin laskeutumista edeltävälle kiertoradalle lauantaina.

– Laite siirtyi arvaamattomalle kiertoradalle ja tuhoutui törmättyään Kuun pintaan, Roskosmos tiedotti.

Prestige-tehtävän epäonnistuminen alleviivaa nyky-Venäjän avaruusvoiman heikkenemistä kylmän sodan aikaisista loistonpäivistä.


Matkalla. Kuva: Roskosmos/Reuters
Neuvostoliitto oli ensimmäinen valtio, joka onnistui laukaisemaan satelliitin – Sputnik 1:n vuonna 1957 – Maan kiertoradalle. Neuvostokosmonautti Juri Gagarinista puolestaan tuli ensimmäinen ihminen avaruudessa vuonna 1961.

Venäjän edellinen kuulento tapahtui vuonna 1976 Leonid Brezhnevin valtakaudella.

Miehittämättömän Luna-25-kuumoduulin oli määrä laskeutua Kuun etelänavan läheisyyteen. Valtaosa edellisistä Kuuhun lähetetyistä kuumoduuleista on laskeutunut Kuun päiväntasaajaan seutuville.

Luna-25:n tarkoituksena oli ottaa näytteitä kuuperästä ja tehdä tieteellisiä kokeita.

Venäjä on käynyt kilpajuoksua Kuuhun etenkin Intiaa vastaan, jonka Chandrayaan-3-aluksen on määrä laskeutua Kuun etelänavalle lähiaikoina.
Seuraavaksi kuuhun laskeutumista yrittävät intialaiset. 23.8.2023 kello 15:15 suomen aikaa. Pitää vilkaista josko tuosta olisi joku live lähetys.

Jännä 60-luvun kylmän sodan kauden uusinta päällä, paitsi etteivät tulokset ole niin mairittelevia. Homma näyttää toimivan vähän "Äiti! Kakka!"-tyyliin. Tämä tekee spektaakkelin seuraamisesta kiinnostavaa. Pelkkä tavallinen remake olisi tosi tylsää.
 
Olihan tätä kiva seurata. Kiva kun näkee nopeusmittarit :)
Helpolta vaikuttaa kun kaikki menee putkeen.

 
Seuraava Starshipin testilento nro 2 voi tapahtua niinkin aikaisin kuin 17.11 jos vaadittavat luvat tulevat siihen mennessä.



 
Elon musk jutteli uusimmasa lex fridman podcastissa starshipistä. SpaceX: pitänyt todistaa kaikenlaista, että saavat luvat uuteen laukaisuun. Muun muassa pitänyt todistella ettei raketti mereen tippuessa osu valaaseen tai haihin. Ilmeisesti viimeiset puuttuvat hyväksynnät fish&wildlifen takana.
 
Ihmiskunnan kehitys ja avaruuden valloitus voi olla jatkossa aika pitkässä puussa, kun prioriteetit on asetettu tällaiselle mielisairaala-asteikolle.
Nopeasti ja kokonaan uudelleenkäytettävä raketti onneksi ainakin yrittää korjata tämän paskan mättämisen mereen.
 
SpaceX sai ilmeisesti vihdoin kaikki luvat kuntoon ja Starship laukaisu pitäisi olla perjantaina klo 13:00 GMT (15:00 suomen aikaa).

Toki viivästyksiä voi vielä tulla, Ei olisi mikään yllätys. Mutta ainakin nyt on tarkka aika, milloin taivaanportti on virallisesti auki (koska Spaceshipin lentoradalla on lentokieltoalue avaruuteen asti, and beyond, koska se on rajoittamaton maankamaralta ylöspäin). Raketin kylkeen on jo asennettu räjähdyspanokset, jotka varmistaa raketin tuhoutumisen, jos jokin menee pieleen nousun aikana (eli jos raketin kontrolli pettää ja lähtee suuntautumaan sattumanvaraiseen suuntaan, kuten kävi viimeksi kun stage separation epäonnistui, ja moottorivikojen takia). Nuo asennetaan normaalista aivan viime hetkillä ennen laukaisua. Panoksia ei ole vielä "viritetty", vaan se tehdään todellakin ihan viimeisten asioiden joukossa (ymmärrettävistä syistä).

Käytännössä lento kestää noin tunnin verran avaruudessa (yli 80km korkeudessa, päätyen Texasista Hawai'lle). Molemmat, Booster ja Ship aiotaan pudottaa hallitusti mereen, eli normaali laskeutuminen mutta vetinen loppu. SpaceX ei halua riskeerata vielä laskeutumista lähtöpaikalle, koska jos joku menee pieleen, niin taas on useamman kuukauden korjausprojekti edessä. Parempi testata siellä missä vahinkoa sattuu vähemmän.

Itte raketti on kokenut paljon muutoksia, yli 80 muutosta raketin rakenteisiin on tehty. Ehkä näkyvimpänä on Boosterin ja Shipin välissä oleva uusi rinkula, joka mahdollistaa "hot staging", eli kun tulee aika että Ship irtaantuu Boosterista, niin se pistää samantien moottorit päälle, hukkaamatta sekuntiakaan vielä kiinniollessaan. Lieskat lyö tuosta väli rinkulasta ympäri alusta. Tällä varmistetaan maksimaalinen polttoaineen käyttö viime hetkeen asti. Myös aluksen elekrtoniikkaa on vaihdettu, moottoreita tuunailtu, sytytysjärjestelmää parannettu ja lukemattomia muita pieniä muutoksia.

Sen lisäksi itse laukaisualustaa on tuunattu myös. Nyt siinä on "vesijäähdytys", joka vaimentaa Boosterin 33 moottorin valtavaa painetta, ja sammuttaa tulelta pahimman nälän. Toivon mukaan laukaisu alusta ja sen ympäristö ei näytä joltain ydinsodan jälkeiseltä alueelta, niinkuin viimeksi kävi. Tuotakin on jo testattu kaikilla 33 moottorilla, mutta vielä vajaa teholla (täysteholla Boosteri olisi repinyt ittensä irti kiinnikkeistä, ja loppu olisi ollut iso läjä romua ylt'ympäriinsä, tai jotain vieläkin pahempaa).

Jotain artikkelin tynkää:

Youtubesta voi tuota jännitellä monelta kanavalta livenä. Ainakin SpaceFlightNow (SFN), NasaSpaceFlight (NSF) ja LabPadre striimaa 24/7. Lisäksi SpaceX striimi tulee online, jos laukaisu (yritys) varmistuu seuraavan 24 tunnin aikana. NASA saataa myös striimata, koska niillä on kumminkin oma lehmä ojassa, koska Starship pitäisi hoitaa ihmisiä Kuun pinnalle tulevilla NASAn lennoilla.

Striimejä (24/7 striimejä, mutta perjantaina varmasti myös kommentoituna, mahdollisilla lisäkameroilla, vaikka esim LabPadrella on 24/7 monesta kulmasta kameroita ihan normaalistikin):

SFN:
NSF:
LabPadre:
 
Laukaisu siirtyy 24 tuntia, eli lauantaina 13:00 GMT on seuraava yritys.

Syynä on yksi Boosterin "grid fin" eli sen yläosassa oleva ohjaussiipi, jota käytetään laskeutuessa ohjaamaan ja balansoimaan Boosteria. Eli yks näistä mustista härpäkkeistä. Melko massiivisia, mutta niitä on ennenkin vaihdettu muutamaan tuntiin.

1700182129369.jpeg
 
klo 15 suomen aikaa, eli 13:00 GMT. Eli ei ole muutoksia tullut sitten torstain.

Laukaisuikkuna on 13:00 - 13:20 GMT, eli hieman pelivaraa, jos jotain pientä vikaa huomataan (viimeksikin myöhästy laikaisu joitakin minuutteja). Suurempi vika luonnollisesti keskeyttää koko laukaisun.

45 minuuttia virallisen lähetyksen alkuun (edit: virallinen feedi on myöhässä... mutta tällä kanavalla sen pitäis alkaa noin 14:20 suomen aikaa) :

 
Viimeksi muokattu:
Raketin tankkaus on aloitettu, eli toistaiseksi kaikki menee suunnitelmien mukaan.

Laukaisuun 80 minuuttia.

Texasissa on vielä hyvin varhanen aamu, eli streameistä kauheasti vielä mitään nää. NSF streamistä näkee jonkun verran (toi keskimmäinen steami mitä aiemmin postasin). Reilun puolen tunnin kuluttua alkaa taivas saamaan väriä.
 
Tästä laukaisusta näitä streameja:

SpaceX:n virallinen stream:



NasaspaceFlight-websiten stream, melko ammattilaismaista kommentointia:



"Everyday Astronaut" Tim Doddin stream, selittää asioita ehkä vähän kansantajuisemmin

 
Viimeksi muokattu:
Vaiheistuksessa kakkosvaihe irroittautui onnistuneesti ja jatkaa matkaa kohti kiertorataa, mutta ykkösvaihe (tehtyään jo työnsä) räjähti kymmenisen sekuntia vaiheistuksen jälkeen. Ensin näytti siltä että vaiheistus onnistui ja ykkösvaiheen nähtiin kääntyvän, mutta sitten vaan pam.
 
Kakkosvaihe saavutti 24124 km/h nopeuden ja 148 km korkeuden ja sitten signaali katosi. Tuo nopeus on luokkaa 90% kiertoratanopeudesta.


Mutta joka tapauksessa pääsi paljon pidemmälle kuin edellinen laukaisu, todella paljon kehitystä.
 
Kakkosvaiheen signaali katos noin 16 sekuntia ennenkuin piti olla moottoreiden sammutus. Mahdollisesti tuhos itte ittensä varmuuden vuoksi, ettei putoa jonnekin missä sitä ei kaivattas.

Mutta laukaisu meni todella hienosti. Kaikki 33 + 6 moottoria toimivat, hot start onnistui lähes täydellisesti, ja käytännössä päästiin lakikorkeuteen mihin oli tarkoitus.

Ykkösvaihe tosiaan tuhoitui hieman irtautumisen jälkeen, ehkä sekin tarkoituksella (jos en ihan väärin nähnyt, niin se ei saanut täysin kontrollia heti asennostaan). Mahdollisesti kakkosvaiheen irtautuminen oli liian raju sille. Tuota Boosteria ei alunperin oltu rakennettu tuota kestämään, vaikka sitä modattiinkin.

Kaikkinensa loistava testi.
 
Oli loistava testi ja mikä parasta SpaceX sai dataa sekä korjaavia toimenpiteitä raketin molempiin osiin koska stage separation sekä toisen vaiheen moottorit lähtivät päälle kuten piti.

Tulevina päivinä on hyvä seurata alan kanavia teorioita lennosta
  • Mikä on stage 0 tilanne oikeasti. Videolla näkyi lentäviä kappaleita mutta huomattavasti vähemmän kuin ensimmäisellä lennolla
  • Mikä johti booster 9 räjäytykseen. Aiheuttiko hot stage separation boosterin negatiivisen kiihtyvyyden vai käännös polttonesteiden heilumista/kaasuja Raptor moottoreiden pumppuihin. Jokin muu syy
  • Mikä johti S25 tuhoutumiseen. Alus kuitenkin kiihdytti kauan ja aina pienemmällä vastuksella avaruuden korkeuden yli. Ohjelmisto bugi vai happivuoto joka lopulta johti ongelmiin

Nyt nähdään moniko puolivalmis booster tai alus joutuu purkuun muutoksien vuoksi ja mikä pari oikeasti pääsee kolmanteen yritykseen mukaan
 
Univelkaa aika paljon, mutta... En oo varma, mutta Boosterin räjähdys näyttäisi alkavan hieman grid fins' alapuolelta. Jos en väärin muista, niin se on juuri siellä missä räjähteet sijaitsee. Eli itsetuho (en ole vielä jaksanut kattoa mitä SpaceX asiasta on kommentoinut).

Tosin, tuo on myös se osa mikä sai luultavasti eniten damagea koska hot staging. Boosteria ei suunniteltu tuota varten, mutta jotain muutoksia tehtiinä vahvistamaan yläosaa. Varmasti nähdään seuraavassa iteraatiossa muutoksia tuohon yläosaan, jotta se kestää hot staging.

Eli voi olla myös ihan katastrofaalinen failure johtuen valtavasta paineesta ja kuumuudesta jonka toisen stagen sytytys aiheutti.

Mutta tämä on SpaceX'n tapa testata. Mennään sillä mitä on käsillä ja korjataan tarpeen mukaan. Kaikki on dataa' ja hyvää sellaista. Testattu toimivaksi (Falcon 9 on siitä elävä todiste).

Enemmän kiinnostaa mikä toisessa vaiheessa meni vikaan aivan lopussa, koska kaikki oli hyvin telemetrian osalta. Mutta se voi ollakin pikku vikakin, joka aiheutti itsetuhon varmuuden vuoksi.
 
Univelkaa aika paljon, mutta... En oo varma, mutta Boosterin räjähdys näyttäisi alkavan hieman grid fins' alapuolelta. Jos en väärin muista, niin se on juuri siellä missä räjähteet sijaitsee. Eli itsetuho (en ole vielä jaksanut kattoa mitä SpaceX asiasta on kommentoinut).

Tosin, tuo on myös se osa mikä sai luultavasti eniten damagea koska hot staging. Boosteria ei suunniteltu tuota varten, mutta jotain muutoksia tehtiinä vahvistamaan yläosaa. Varmasti nähdään seuraavassa iteraatiossa muutoksia tuohon yläosaan, jotta se kestää hot staging.

Eli voi olla myös ihan katastrofaalinen failure johtuen valtavasta paineesta ja kuumuudesta jonka toisen stagen sytytys aiheutti.

Mutta tämä on SpaceX'n tapa testata. Mennään sillä mitä on käsillä ja korjataan tarpeen mukaan. Kaikki on dataa' ja hyvää sellaista. Testattu toimivaksi (Falcon 9 on siitä elävä todiste).

Enemmän kiinnostaa mikä toisessa vaiheessa meni vikaan aivan lopussa, koska kaikki oli hyvin telemetrian osalta. Mutta se voi ollakin pikku vikakin, joka aiheutti itsetuhon varmuuden vuoksi.
Ei mitenkään pahalla, mutta näin nopeana lukijana häiritsi toistuva kielenvaihto kesken lauseen. Katastrofaalinen failure se ei ollut, mutta jos voisin kohteliaasti pyytää pidättäytymään yhdessä kielessä niin se helpottaisi kaltaistani maahanmuuttajaa ymmärtämään ja osallistumaan keskusteluun paremmin.

Mikä itse viestistä jäi mietityttämään on nuo "grid fins". Missä kohtaa rakettia ne ovat?
 
Ei mitenkään pahalla, mutta näin nopeana lukijana häiritsi toistuva kielenvaihto kesken lauseen. Katastrofaalinen failure se ei ollut, mutta jos voisin kohteliaasti pyytää pidättäytymään yhdessä kielessä niin se helpottaisi kaltaistani maahanmuuttajaa ymmärtämään ja osallistumaan keskusteluun paremmin.

Mikä itse viestistä jäi mietityttämään on nuo "grid fins". Missä kohtaa rakettia ne ovat?
Pahoittelen jos kieli välillä muuttuu, mut en puhu suomea joka päivä. En edes tiedä suomennosta kaikille termeille, vaikka savolainen pohjimmiltaan olenkin.

Grid fins on Boosterin yläosassa, heti Shipin alapuolella (nyt siinä välissä on vielä hot stage ring, joka lisättiin tätä testiä varten). Verkkomaiset siivekkeet, jotka vakauttaa Boosteria laskeutumis vaiheessa. Jos katot jotain Falcon 9 laskeutumis videoita, niin näät niiden toiminnan käytännössä, ne vispaa aika tavalla puolelta toiselle tasapainottaakseen alusta.

Edit: muutama viesti takas postasin kuvan niistä, joskin vanha kuva.
 
Viimeksi muokattu:
Ja taas mennään :cool:

SPACE-X STARSHIP OFT-3, BOCA CHICA, TX

PRIMARY:
03/14/24 1200Z-1431Z

BACKUP:
03/15/24 1200Z-1431Z
03/16-17 1200Z-1301Z
03/18/24 1200Z-1431Z

Ajat on UTC aikoja joten suomen aikaa puhutaan 14.3.2024 klo 14:00 - 16:31 aikaikkunasta


Lentoprofiili on tälle lennolle erilainen, boosteri laskeutuu meksikonlahteen ja starship lentää afrikan yli laskeutuen intian valtamereen:

1710104247872.png 1710104259491.png

Tarkempi tapahtumakuvaus löytyy tästä:



Musk sanoi että antaa tälle lennolle 70% todennäköisyyden päästä kiertoratanopeuteen ja korkeuteen.
 
Oli loistava testi ja mikä parasta SpaceX sai dataa sekä korjaavia toimenpiteitä raketin molempiin osiin koska stage separation sekä toisen vaiheen moottorit lähtivät päälle kuten piti.

Tulevina päivinä on hyvä seurata alan kanavia teorioita lennosta
  • Mikä on stage 0 tilanne oikeasti. Videolla näkyi lentäviä kappaleita mutta huomattavasti vähemmän kuin ensimmäisellä lennolla
  • Mikä johti booster 9 räjäytykseen. Aiheuttiko hot stage separation boosterin negatiivisen kiihtyvyyden vai käännös polttonesteiden heilumista/kaasuja Raptor moottoreiden pumppuihin. Jokin muu syy
  • Mikä johti S25 tuhoutumiseen. Alus kuitenkin kiihdytti kauan ja aina pienemmällä vastuksella avaruuden korkeuden yli. Ohjelmisto bugi vai happivuoto joka lopulta johti ongelmiin

Nyt nähdään moniko puolivalmis booster tai alus joutuu purkuun muutoksien vuoksi ja mikä pari oikeasti pääsee kolmanteen yritykseen mukaan

Booster:

  • "The most likely root cause for the booster RUD was determined to be filter blockage where liquid oxygen is supplied to the engines, leading to a loss of inlet pressure in engine oxidizer turbopumps that eventually resulted in one engine failing in a way that resulted in loss of the vehicle."
Ship:

  • "A leak in the aft section of the spacecraft (Starship) that developed when the liquid oxygen vent was initiated resulted in a combustion event and subsequent fires that led to a loss of communication between the spacecraft’s flight computers. This resulted in a commanded shut down of all six engines prior to completion of the ascent burn, followed by the Autonomous Flight Safety System detecting a mission rule violation and activating the flight termination system, leading to vehicle breakup."
FAA's email also details that there were explosions visible on the onboard camera's on Starship prior to the loss of vehicle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 202
Viestejä
4 504 782
Jäsenet
74 339
Uusin jäsen
SoHai

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom