Katselin nyt videon uudestaan, ja sen perusteella analyysiä:
Kolme moottoria pimeänä heti lähdöstä. Kaksi näistä on viereisiä samalla reunalla(aiheuttaa vääntömomenttia joka pitää kompensoida kääntämällä kääntyviä keskimoottoreita ja/tai throttlaamalla alas toisella puolella olevia reunamoottoreita), yksi keskellä oleva kääntyvä moottori pimeänä. Jossain
Näiden moottorien pimeänä olemisen ei pitäisi olla liian paha ongelma, keskimoottori ei aiheuta vääntömomenttia ja raketilla on vielä 12 kääntyvää moottoria jäljellä, ja ohjausauktoriteetti pitäisi riittää kahden menetetyn reunamoottorin vääntömomentin kompensointiin. Myös teho-painosuhde on sen verran reipas että menetetty työntövoima ei ole ongelma ilman lastia. Mutta mikäli lastia olisi ollut paljon, tehonpuute olisi haitannut.
Hetkestä T + 28s lähtien raketti alkaa värähdellä pahasti, superheavy kääntyy yhteen suuntaan ja starship toiseen suuntaan ja sitten taas heti takaisin toisinpäin.
Hetkellä T + 32s räjähtää jotain. Nasaspaceflight-forumilla on epäilty että tämä olisi hydrauliikkaan painetta pumppaava HPU tai vähintään sen suojakuori, hydrauliikkaa käytetään siis sisempien moottorien kääntämiseen. HPUita on useampi kappale.
Hetkellä T + 40s hajoaa neljäs moottori. Tämä on melkein täysin vastakkaisella puolella kuin alussa hajonneet reunamoottorit joten tämän ei pitäisi olla ongelma, pikemminkin väännön kompensointi vaan helpottuu kun hajonneiden moottorien vääntömomentti vähenee.
Hetkellä T + 45s värähtely helpottaa.
Hetkellä T + 1:02 hajoaa viides moottori. Tämä on tuolla kaaviossa vasemmalla noiden aiemmin hajonneiden välissä. Tämä aiheuttaa selvästi lisää vääntömomenttia, eri suuntaan kuin missä sitä aiemmin oli. Edelleen kuitenkin ohjausauktoriteetti riittää tämän kompensoimiseen, ja raketti on jo paljon kevyempi kuin lähdössä joten työntövoiman menetyksenkään ei pitäisi olla ongelma.
Hetkellä T + 1:41 kaavion mukaan kuudes moottori putoaa pois pelistä. Hetkellä 1:52 se kuitenkin kaavion mukaan palaa toimintaan. Tämä on outoa, uloimmissa moottoreissa ei pitäisi olla uudelleenkäynnistysominaisuutta. Vihjaisi siihen, että jokin reistaa tuossa mekanismissa jolla moottoreita valvotaan. Jos tässä on oikeasti kuusi moottoria pimeänä(joista viisi saman puoliskon alueella), voi vääntömomentti olla jo aika suuri ja aiheuttaa haastetta ohjausjärjestelmälle.
Raketin lentoradassa tai asennossa ei kuitenkaan tässä vaiheessa näy vielä mitään kummallista.
Hetkellä T + 1:55 raketin liekki muuttuu selvästi, ja näyttää epäsymmetrisemmältä. Tästä herää epäilys, että voisiko siellä olla esim palanut joku aukko jonkun moottorin seinään jonka kautta osa pakokaasuista suuntautuu sivulle. Ja liekki voi olla näkyvämpi jos reistaavan moottorin pakokaasujen sekoitussuhde väärä, esim jos vuoto on polttopumpin turbiinin ja varsinaisen polttokammion välissä eli sisältää hyvin polttoainerikasta pakokaasua(joka sitten palaa ilman hapen kanssa purkauduttuaan ulos, muodostaen hyvin näkyvän liekin). Tämä "ylimääräinen liekki" on samaan suuntaan kuin se moottori joka muka sammui 1:41 ja muka palasi toimintaan 1:52 sekä moottori, joka hajosi 0:40.
Hetkellä 2:05 näkyy kaksi asiaa:
1) raketti alkaa kääntyä selvästi loivempaan kulmaan. Tämä käännös vaikuttaa liian nopealta ollakseen normaali painovoimakäännös jonka raketit tyypillisesti noustessaan tekevät.
Eli joko jotain on pielessä TAI sitten tuohon vaiheidenerotusflippaukseen valmistaudutaan kääntämällä sitä ennen tilapäisesti normaalia alemmas että voidaan sitten kääntää kunnolla ylös myöhemmin.
2) Raketin peräliekki voimistuu selvästi. Vihjaisi siihen suuntaan, että moottorit, jotka on aiemmin throttlattu alas jotta raketti saadaan lentämään oikeaan suuntaan throttlataan takaisin ylös (mikä selittäisi tuon kääntymisen). Tarkoituksella vai ongelman seurauksena, sitä ei tiedä.
Hetkellä T + 2:24 kohdassa tuntuisi jo hyvin selvästi olevan jotain pielessä:
Raketin kiihtyvyys loppuu ja raketin vauhti alkaa hidastua, vaikka raketti on vasta 32km korkeudessa. Enempää moottoreita ei kuitenkaan kaavion mukaan ole pihalla. Ja kun normaalisti kiihtyvyyden pitäisi vaan lisääntyä raketin keventyessä, kiihtyvyys on suurimmillaan juuri ennen vaiheistusta.
Tulee mieleen pari vaihtoehtoa tälle:
1) Raketin ohjausjärjestelmä on pahoissa ongelmissa ja ainoa keino saada tarpeeksi ohjausauktoriteettia on throttlata toisen puolen moottoreita todella voimakkaasti pienemmälle. Ohjausjärjestelmän ongelmat voisivat olla esim. keskimoottorien kääntymismekanismin hajoaminen
2) Olisi jo aika aloittaa vaiheidenerotusflippaus ja moottoreita throttlataan sen takia
3) Ohjausjärjestelmä on muuten sekaisin ja throttlaa moottoreita alas
4) Monta moottoria hajoaa mutta tuo kaavio joka niitä monitoroi ei toimi
n. hetkellä T+2:38 raketti alkaa kääntyä voimakkaasti ylöspäin. Tämä voi johtua joko siitä, että kontrolli rakettiin on menetetty, tai siitä, että alkaa flip-maneuver jonka pitäisi irroittaa vaiheet toisistaan.
flip-maneuver pitäisi kuitenkin tehdä vähintaan ilman toisen puolen uloimpia moottoreita, ehkä pelkästään sisemmillä (kääntyvillä) moottoreilla, mutta kaavion mukaan näyttäisi siltä, että kaikki moottorit on tuossa vielä päällä, tosin tätä ei videolta aivan varmuudella näe. Videolla taas kohdassa T + 2:50 näyttäisi siltä, että siellä olisi toisen puolen ulommat moottorit sammuksissa, toisen puolen uloimmat moottorit päällä. Näin myöhäisessä vaiheessa hallittua flippausta pitäisi kuitenkin jo nuo tuonkin puolen moottorit olla sammutettu.
Eli joko raketti menettää ohjattavuutensa ja kääntyy itse ylöspäin ennenaikaisesti, ja (melkein) kaikki moottorit on päällä, koska ei ole vielä flippauksen aikana, tai flippauksen yhteydessä pieleen menee se, että moottorit ei sammu ajoissa.
Tosin voi olla myös, että moottorikaavio näyttää vain hajonneet moottorit, ei sammutettuja moottoreita.