Avaruusrakettien laukaisu- ja laskeutumisseuranta

Neuvostoliiton N1-kuuraketin ensimmäisessä vaiheessa oli 30 moottoria ja kyseinen raketti oli sangen epäonninen projekti.

Saturn V:n ensimmäisessä vaiheessa oli 5 moottoria ja se oli erittäin onnistunut.

Superheavyssa on 33 moottoria.


Mitäs minä rakettitekniikasta tietäisin, mutta joku saattaisi nähdä jotain yhtäläisyyksiä asioissa. :smoke:

Noh, ehkä tällä vielä lennetään kuuhun ja takaisin ja pidemmällekin. :smoke:

Falcon 9, nimensä mukaisesti 9 moottoria, hyvin pelittää.

Falcon Heavy = F9*3 = 27 moottoria, hyvin pelittää.
 
Superheavyssa on muutama muukin "eka"

- Ensimmäinen FFSC raketti moottori jolla mennään kiertoradalle
- Ensimmäinen metaani/nestehappi raketti jolla mennään kiertoradalle
- Suurin kammiopaine rakettimoottorissa ikinä (300+ bar)
 
Samaa mietin tässä. Tuntuisi jotenkin järkevältä, että alkusysäys annettaisiin jotenkin muuten kuin kemiallisen propulsion avulla. Ihan tuhoton se energiamäärä mikä kohdistuu ympäristöön ensimmäisten sekuntien aikana. Ja siinä ympäristössä on myös itse laite.

Käytännössä ei ole mitään muuta tapaa saada raketti lentoon, joten SpaceX:n on vaan pakko jotenkin ratkaista ongelma että miten laukaisualusta kestää sen.
 
Käytännössä ei ole mitään muuta tapaa saada raketti lentoon, joten SpaceX:n on vaan pakko jotenkin ratkaista ongelma että miten laukaisualusta kestää sen.
Kuinka paljon sähköenergiaa se vaatisi, jos alkusysäys tuotettaisiin magneettisesti? 150 tonnia lienee vekottimen paino lähtöpaikalla ja verrokiksi yksi maglev-vaunu painaa 25 tonnia. Eli massaa on karkeasti siirrettäväksi yhden veturin ja viiden vaunun verran. Se on siis teknisesti mahdollista, mutta voimaa ei voi kohdistaa raketin pohjaan. Käytännössä jokin vertikaalinen kisko olisi tarpeen jos tälle tielle lähtisi. Lisäksi tulee huomioida voimavektorit. Tämä todennäköisesti johtaisi muuhun kuin vertikaalisesti suoraan ylöspäin määritettyyn laukaisuasentoon, sillä putoamiskiihtyvyys vaikuttaa etäisyyden funktiona.

En voi olla pohtimatta tätä kun tuo lähtöproseduuri vaikuttaa diesel-rekan kylmäkäynnistykseltä. Hyvin primitiivinen prosessi, joka kuitenkin edustaa tieteen huippua, ja täten ansaitsee arvostusta.
 
Viimeksi muokattu:
Luoja mitä hommaa! Tuntuu todellä järjenköyhältä hommalta :geek:
Laakastaan raketti taivaalle, niin samalla menee kaikki paskaksi mailin säteellä. Ei ole uusiokäyttö ihan 100%:ssa :lol:


Eka laukausu todellakin oli tehty tarkoituksella niin halvalla ja nopeasti kuin mahdollista.

Iteratiivisen suunnittelun kotkotuksia, noilla on aina tavoitteena saada ideat testattua oikeassa käyttöympäristössä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ettei sinne jää mitään fundamentaalista virhettä jonka kanssa sitten yritetään elää koska ei-sitä-enää-saa-muuttaa-koska-siihen-on-käytetty-niin-paljon-rahaa

SpaceX:n tyyli on taas että mitä nopeammin taivaalle sitä parempi.


Tämä Bocan alue on tarkoitettu 100%-sesti R&D paikaksi, ei uudelleenkäytettävien vehkeiden roiskintaan taivaalle.

Ympäristölupa sallii vain 5 laukaisua vuodessa tuolta.
 
Tuossa verrattiin Spacexn touhua Nasaan:

Tässä, ja toki monessa muussakin valossa ne huumorikuvat Kuussa tönöttävästä aluksestaan ovat taas pykälää huvittavampia.

Mitä järjettömän luonnonsuojeluun tulee niin samaa mieltä maailma ja varsinkin Suomi on aivan liian puhdas! Joku jotain lokapoikaa yrittää niin heti on joku kimpussa! Menepä maalaamaan naapurin seinää joku tägi niin varmaan on valitsta, saatika että sijoittaisit jätteesi fiksusti ja halvalla naapurin pihalle. -)
 
Manleyllä aika hyvä video taas:

Mikä eniten vihreydessä jurppii on juomavesi. Me eletään jestas sentään pitkällä 2000-luvulla ja kraanavesi on vieläkin juotavaa! Älytöntä. Siitä huomaa miten paljon vihreys haittaa kaikkea toimintaa!
 
Miten tuo lähtöalustan rakenne unohtui suunnitella ?

Boca Chican alusta on rakennettu hetteikölle, jota jouduttiin tiivistämään vuoden verran ennen kuin sinne pystyttiin rakentamaan yhtään mitään. Isompi monttu ja liekkien ohjain laukaisualustan alla täyttyisi vedellä. Jo ensimmäisissä Starshipin testeissä ongelmana oli se, että betoni alla hajosi lensi moottoreihin rikkoen ne. 2020 Musk twiittaisi että liekkien ohjain skipataan ja sitä voi joutua katumaan.

Tämän mukaan suojaa sinne alle oli suunnitteilla, mutta luultiin että betoni kestää ja on kiire niin jäi tekemättä:

Eli oltiin tietoisia että ongelmia tulee mutta vedettiin mutkia suoraksi. Huomattavaa muuten on että nyt laukaistut Superheavy+Starshipit olivat jo pitkään odottaneet lentoa ja olivat vanhentuneita malleja. Niiden menettämisellä ei ollut väliä (joka tapauksessa lennon lopussa olisivat tuhoutuneet), ainoastaan laukaisualustan vaurioilla oli. Vähän siis antaa mennä-meininkiä.

"Go fever" on iso synti tuolla alalla:
 
Voihan se olla että insinööritiimillä oli suunnittelussa jotain koelentoa vaativia ongelmakohtia jotka sakkautti suunnitteluprosessia ja tehtiin päätös lentää vaikka riskinä olisi koko laukaisupaikan tuhoutuminen. Nythän vauriot on varsin maltillisia verrattuna siihen mitä olisi voinut käydä. Toivottavasti koelennon data oli hyvä.

Tuota laukaisualustaa on turha märehtiä, sen voi rakentaa uudelleen hämmästyttävän nopeasti - eihän se raskaan teollisuuden vinkkelistä kovin kummoinen rakenne ole.

Ja jos valtaosan suunnittelutiedosta voi uudelleenkäyttää pl alusrakenteet niin eihän tuo ole muuta kuin laittaa piirustuksilla osat tilaukseen.

Aivan eri malliin voi rakentaa valmiista piirustuksista toimivaksi todettua rakennetta kuin edetä kädestä suuhun suunnittelun kanssa ja muuttaa asioita rakentamisen aikana sen 16 kertaa. Tästä on kokemusta.
 
Voihan se olla että insinööritiimillä oli suunnittelussa jotain koelentoa vaativia ongelmakohtia jotka sakkautti suunnitteluprosessia ja tehtiin päätös lentää vaikka riskinä olisi koko laukaisupaikan tuhoutuminen. Nythän vauriot on varsin maltillisia verrattuna siihen mitä olisi voinut käydä. Toivottavasti koelennon data oli hyvä.

Tuota laukaisualustaa on turha märehtiä, sen voi rakentaa uudelleen hämmästyttävän nopeasti - eihän se raskaan teollisuuden vinkkelistä kovin kummoinen rakenne ole.

Ja jos valtaosan suunnittelutiedosta voi uudelleenkäyttää pl alusrakenteet niin eihän tuo ole muuta kuin laittaa piirustuksilla osat tilaukseen.

Aivan eri malliin voi rakentaa valmiista piirustuksista toimivaksi todettua rakennetta kuin edetä kädestä suuhun suunnittelun kanssa ja muuttaa asioita rakentamisen aikana sen 16 kertaa. Tästä on kokemusta.


Niin ainoa mikä ei tuhoutunut täysin oli torni.
 
Kaikki tankit ( tank farm ) ovat reitetty.
Ei ole yksikään puhki. Noissa on ulkokuori ohutta peltiä, välissä eristetila ja sisällä starshippiä vastaavalla rakenteella 4mm rosterista hitsattu säiliö.

säiliödamage.jpg säiliö.jpg

Muoks: Tuosta on vaikea saada mittasuhteita silmällä mutta säiliön halkaisija on 9 m ja ulkokuori 12 m niin siinä on eristetilan vahvuus 1,5 m
 
Viimeksi muokattu:
Myös torni otti raakasti hittiä.

FAA eväsi SpaceX:n toimiluvan:

Taas höpöhöä ja turhaa internet draamaa. Tornin osia on jo liikuteltu pari päivää sitten ja vaikuttaisi toimivan, lähikuvissakaan ei näy mitään katastrofaalista vahinkoa.

Tuo FAA tutkinta on vakiotoimenpide aina kun tapahtuu jotain joka ei ole täysin nominaalia, eikä sitä tutkintaa edes tee FAA vaan SpaceX itse jota FAA valvoo.

FAA omilta nettisivuilta, tässä ei ole mitään epänormaalia eikä mitään ole varsinaisesti evätty tai peruttu. SpaceX:llä oli lupa laukaista yksi starship ja sen he tekivät ja kaikki paitsi pölypilvi pysyi määriteltyjen vaara-alueiden sisällä.

Aivan käsittämätön rinkirunkkaus medialla tästä aiheesta.

April 20, 2023

Space Operations / SpaceX Starship Super Heavy / Boca Chica, Texas

An anomaly occurred during the ascent and prior to stage separation resulting in a loss of the vehicle. No injuries or public property damage have been reported.

The FAA will oversee the mishap investigation of the Starship / Super Heavy test mission.

A return to flight of the Starship / Super Heavy vehicle is based on the FAA determining that any system, process, or procedure related to the mishap does not affect public safety. This is standard practice for all mishap investigations.

The FAA is responsible for protecting the public during commercial space transportation launch and reentry operations.


Last updated: Friday, April 21, 2023
 
Joo, ei tuohon FAA:n juttuun mitään isoa draamaa liity, mutta toisaalta kyllä tuolle laukaisualustalle pitää jotain aika perusteellista tehdä ennenkuin tuolta päästään uusia raketteja laukomaan.
 
Joo, ei tuohon FAA:n juttuun mitään isoa draamaa liity, mutta toisaalta kyllä tuolle laukaisualustalle pitää jotain aika perusteellista tehdä ennenkuin tuolta päästään uusia raketteja laukomaan.
Veikkaan että SpaceX:llä itsellään on FAA:ta suurempi hinku sille ettei betonia lennä tulevaisuudessa vaikka Bocan laukaisupaikka onkin puhtaasti R&D käyttöön tarkoitettu. Bocallahan ei ympäristölupa salli kuin 5 laukaisua vuodessa niin siellä ei ole edes tarkoitus harjoitella mitään nopeaa uudelleenkäytettävyyttä.
 
Katso valokuvia..mieti mikä on kuoren tehtävä ?

Eli siis mutuilet täysin omasta päästäsi näitä "faktojasi".

Sen suojakuoren tehtävä on suojata niiltä iskemiltä pysäyttämällä sitä kohti tulevat asiat, että se itse tankki siellä sisällä kestää.

Kaikkien näkemieni kuvien perusteella suojakuori teki tehtävänsä, otti vain lommoja, tankki pysyi ehjänä kun suojakuori pysäytti lentävät kappaleet.

Siellä suojakuoren ja tankin välissä on n. metrin verran tilaa että 20 senttiä syvä lommo suojakuoressa ei tarkoita sitä , että itse tankki olisi ottanut vahinkoa.
 
Viimeksi muokattu:
Niissä tankeissa on myös järeä lämmöneristys, nestemäinen metaani on -160C ja happi -180C lämpöistä. Eiköhän aika vaan näytä miten paljon joutuvat korjaamaan ja parantamaan koko hässäkkää. Mutta paljon näyttäisi olevan parannettava eikä taida parissa kuukaudessa hoitua.
 
Niissä tankeissa on myös järeä lämmöneristys, nestemäinen metaani on -160C ja happi -180C lämpöistä. Eiköhän aika vaan näytä miten paljon joutuvat korjaamaan ja parantamaan koko hässäkkää. Mutta paljon näyttäisi olevan parannettava eikä taida parissa kuukaudessa hoitua.


Juuri näin...lämmoneriste ei toimi jos se puristuu metrin paksuudesta noin 10 senttiin.
 
Myös torni otti raakasti hittiä.

FAA eväsi SpaceX:n toimiluvan:

Tuo on nyt aika rajusti kirjoitettu. Todellisuus on, että starshippiä ei saa operoida. SpaceX saa edelleen muita rakettejansa operoida. Falcon ja falcon hevya on lähdössä matkaan ihan riprap. Muita kuin starship raketteja on onnistuneesti tänä vuonna laitettu matkaan about 30 kertaa.

 
Tuo on nyt aika rajusti kirjoitettu. Todellisuus on, että starshippiä ei saa operoida. SpaceX saa edelleen muita rakettejansa operoida. Falcon ja falcon hevya on lähdössä matkaan ihan riprap. Muita kuin starship raketteja on onnistuneesti tänä vuonna laitettu matkaan about 30 kertaa.
Ja vielä tarkennuksena että mitään starshippiin liittyvää ei ole peruttu tai laitettu tauolle. Spacexllä oli lupa laukaista yksi ja sen he käyttivät.
 
Aivan käsittämätön rinkirunkkaus medialla tästä aiheesta.
Jaa että taas oikein sitä vanhaa kunnon median ajojahtia... Tossa yllä niissä mihin vastasit linkattiin vaan jotain paria pienehköä Youtube-kanavaa että ei niistä nyt oikein mitään yleistä ilmiötä saa. Totuus taitaa löytyä jostain muualta kuin näiden SpaceX:n tekemisistä räksyttämisessä kunnostautuneiden tahojen kuten AA suusta, mutta ei sitä kyllä kannata kovin paljon Muskin lupauksiin että parissa kuukaudessa uusiksi luottaa myöskään.
 
Jaa että taas oikein sitä vanhaa kunnon median ajojahtia... Tossa yllä niissä mihin vastasit linkattiin vaan jotain paria pienehköä Youtube-kanavaa että ei niistä nyt oikein mitään yleistä ilmiötä saa. Totuus taitaa löytyä jostain muualta kuin näiden SpaceX:n tekemisistä räksyttämisessä kunnostautuneiden tahojen kuten AA suusta, mutta ei sitä kyllä kannata kovin paljon Muskin lupauksiin että parissa kuukaudessa uusiksi luottaa myöskään.
Juu, sensaatiohakuista uutisoida että raketti piruvie RÄJÄHTI ja FAA maadoittaa starshipin.

Mielenkiintoista muuten että NASAn pääjohtaja toisti tuon että hänen arvionsa mukaan SpaceX pääsee jatkamaan koelento-ohjemaansa muutaman kuukauden päästä:

 
Juuri näin...lämmoneriste ei toimi jos se puristuu metrin paksuudesta noin 10 senttiin.

Sama mutuilu senkun jatkuu.

Ei siellä ollut mitään metrin paksuista kiinteää lämpöeristekerrosta sen suojakuoren ja itse tankin välissä. Eikä minkään paksuus puristunut yhtään.

Siellä oli n. metrin kerros ilmaa ja se ehkä pahimman lommon kohdalta kapeni suuruusluokkaa n. metristä suuruusluokkaa n. 80 senttiin.

Sen lommon vaikutus siihen ilmakerroksen toimivuuteen lämpöeristeenä on hyvin, hyvin pieni.

Ja varsinainen lämpöeriste siellä lienee sitten erikseen.
 
Viimeksi muokattu:
Musk päätti juuri pienen webcastin starshipin koelennosta ja tulevaisuuden kotkotuksista. Tässä pääkohdat reilun tunnin jaarittelusta:

Opening:

  • Launch was pretty close to what Elon expected/hoped. Even exceeded some of his expectations.
  • Pad Damage and launch ring and it's components is "minimal"
    • Aiming to be back up and running in 6-8 weeks
  • Gained a lot of data about Autogenous Pressurization
  • Hardware structure limits are "better than expected" (speaking about the multiple summersaults)
  • FTS was activated but it took too long to rupture tanks, tanks took 40 seconds to rupture after FTS activation - he says that the FTS will need to be requalified and that might actually be the longest lead item.
Key Things about the flight:

  • Lifted off with 30 engines. Vehicle shut 3 down automatically
  • Engine 19 had a catastrophic event early on - heatshields for Engine 18,19 and 20 were lost due to this
  • T+62s seconds saw further heatshield damage
  • TVC was lost at T+85s
  • EDA: "was an engine trying to relight".
    • EM: "We have relight logic for the inner engines but it's unknown"
  • No evidence yet that the concrete played a part in engine failures
  • No evidence that S24 tried to light engines after FTS was activated
  • SpaceX would not have launched if they knew they would have concrete issues - confirms again that they were confident based on the SF.
    • It's very possible that the bottom layer of concrete failed instead of the FONDAG on top
    • Leading theory in SpaceX is that upon full thrust, sand beneath the concrete was compressed leading to a collapse and subsequent concrete failure.
  • If they had throttled up with the engines they had, they would have made it to Stage Sep
  • The lean off the pad was not planned - was an engine led issue.
Water Deluge/Steel Plate Info:

  • Two layers of steel plates - water-cooled
  • Should cut down on dust and the "Concrete Tornado"
  • SpaceX are aware of the acoustics being worse due to a flat plate but confident that it will not effect much because the payload is so high up
Next Flight:

  • Above 50% chance of reaching orbit - Elon is more confident of reaching orbit next flight than not
  • Same flight profile as flight one
  • No payload, just looking for data the next few flights
  • Flight 2 will sit on the pad for less time. Wants flight 2 to be 2.5s from engine start to liftoff
  • B9 heat and force shields will be much better because they are built into the booster instead of adapted in the case of B7.
  • No decision on Ship yet - decision likely this week.
    • Elon thinks it would be more beneficial to test deorbit and heat shielding (subtly hinting at S28 as the next candidate)
Looking ahead/Misc Things:

  • Elon thinks 4/5 flights this year
  • "100% chance of reaching orbit within 12 months"
  • Raptor production was too high so they've slowed down and focusing on upgrades as of late
  • ~$2b on Starship estimated this year
    • Not anticipating on needing funding to fund further development
  • Tank farm will see damaged tanks removed and replaced with vacuum sealed tanks.
    • This was already planned - they will soon replace all vertical tanks with the hotdog tanks
 
Musk päätti juuri pienen webcastin starshipin koelennosta ja tulevaisuuden kotkotuksista. Tässä pääkohdat reilun tunnin jaarittelusta:


Täytyy muistaa että nyt räjähti taivaan tuuliin 40 kallista rakettimoottoria..kuinka iso on SpaceX:n lompsa ?

 
Täytyy muistaa että nyt räjähti taivaan tuuliin 40 kallista rakettimoottoria..kuinka iso on SpaceX:n lompsa ?



Kylläpä noita moottoreita varmaan riittää kun helmikuussa 5 kpl/viikkotahti ollut rakentamisessa. Ovat varmaan osanneet odottaa että noita tuhoutuu testilennoilla.
 
Täytyy muistaa että nyt räjähti taivaan tuuliin 40 kallista rakettimoottoria..kuinka iso on SpaceX:n lompsa ?


Pystyvät tuottamaan yhden raptor 2 moottorin vuorokaudessa.

Musk sanoi että moottoreita lojuu nurkissa niin paljon että ovat himmailleet jo tuotantoa kun ei tiedä mitä niillä tekisi.

Suunnittelevat että ainakin 3 seuraavaa full stackia tuhoutuu testeissä ennen kuin laskeutumista yritetään kunnolla.

Tälle vuodelle starship projektiin on varattu lompakosta 2 miljardia dollaria.
 
Täytyy muistaa että nyt räjähti taivaan tuuliin 40 kallista rakettimoottoria..kuinka iso on SpaceX:n lompsa ?

SpaceX:n tavoite oli saada raketti ilmaan ja kaikki muu bonusta. Ei ne odottaneet, että saisivat raketin ehjänä takaisin tai että raketti menisi avaruuteen eka yritysellä. Business as usual. Ensimmäinen yritys ylitti spacex:n odotukset räjähdyksestä huolimatta.

SpaceX:n toimintatapa on erilainen kuin NASA/muut. Saa nopeammin kehitystä, kun ei hiero laboratoriossa maailmanloppuun asti ennen yrittämistä. Tieto mitä saivat laukaisualustan kestävyydestä, rakettien toiminnasta yms. on kullanarvoista. Tunnetut bugit laitetaan seuraavaan versioon kondikseen, uusi yritys ja rinse and repeat.

Nasan edustaja sanoi saman kongressille, jos ei usko elon/spacex lähteitä toimintatavasta. Toki SpaceX ei saa randomisti laukoa. Havaitut bugit ja niiden korjaukset pitää esitellä viranomaisille. Katsotaan 2kk+ päästä missä mennään seuraavan yrityksen osalta.

Now understand that the explosion that's not a big downer in the way that SpaceX does things. They are hardware rich, meaning they've got a lot of those rockets ready to go. And that's their modus operandi. They launch, if something goes wrong, they figure out what it is. They go back, and they launch it again. So I anticipate that we will see a number of launches from Boca Chica, Texas and then they're going to bring that rocket to Bill Posey's and my home county and launch it there after they have already proven and had the experience. So, I'm fairly confident, but there are a lot of things that still have to be done.
 
Viimeksi muokattu:
Ja se mikä spacexn projekteissa on täysin erilaista verrattuna NASAn juttuihin on että nämä laitteet on alusta alkaen suunniteltu semmoisiksi ettei ne ole tolkuttoman kalliita tai hitaita valmistaa.

Samaan aikaan nasalle valmistuskustannukset tai aikataulut ei ole niin justiinsa. Verrokkina projekti on maksanut 24 miljardia ja yksi SLS laukaisu maksoi arvioiden mukaan yli 2 miljardia.
 
SpaceX:n tavoite oli saada raketti ilmaan ja kaikki muu bonusta. Ei ne odottaneet, että saisivat raketin ehjänä takaisin tai että raketti menisi avaruuteen eka yritysellä. Business as usual. Ensimmäinen yritys ylitti spacex:n odotukset räjähdyksestä huolimatta.

SpaceX:n toimintatapa on erilainen kuin NASA/muut. Saa nopeammin kehitystä, kun ei hiero laboratoriossa maailmanloppuun asti ennen yrittämistä. Tieto mitä saivat laukaisualustan kestävyydestä, rakettien toiminnasta yms. on kullanarvoista. Tunnetut bugit laitetaan seuraavaan versioon kondikseen, uusi yritys ja rinse and repeat.

Nasan edustaja sanoi saman kongressille, jos ei usko elon/spacex lähteitä toimintatavasta. Toki SpaceX ei saa randomisti la.uoa. Havaitut bugit ja niiden korjaukset pitää esitellä viranomaisille. Katsotaan 2kk+ päästä missä mennään seuraavan yrityksen osalta.


No eriävä toimintatapa on toki tiedossa ollut, mutta onhan tässä panokset aika paljon kovemmat verrattuna siihen kun testattiin vain kolmella raptorilla Starshipejä ja varmasti eivät halua kovin montaa kertaa toistaa tätä vaan seuraavalla pitää saada jonkinlaista edistymistä jne. Sitä, että kiirehdittiin ratkaisematta hyvin tiedossa olevaa ongelmaa mitä tulee laukaisualustan kestävyyden kanssa en kyllä oikein ymmärrä mutta kai se piti omin silmin nähdä ennen kuin uskottiin.

Se on toki täysin totta että tästä testistä oli jo valmiiksi tiedossa ettei nämä osat tule enää koskaan lentämään ja voi hyvin olla että ovat ihan oikeasti sisäisestikin tyytyväisiä tulokseen koska se että laukaisuvaihe onnistui noinkin hyvin oli kyllä jo iso asia.

Nasan pääjohtajalla nyt tuskin on mitään erityistä tietoa SpaceX:n rakettikehityksen tilanteesta eikä mitään järkevää syytä alkaa julkisesti Muskin lausuntoja vastaankaan puhumaan niin en nää Nelsonin kommenttia aikataulun puolesta kovin merkittävänä. Jos vetoa pitäisi lyödä niin veikkaan kyllä että se 2kk raja tulee ylittymään mutta onhan se aika hyvin jos vaikka menee vaan 50% yli ja 3kk päästä olisi jo uutta lähtöä. Mielelläänhän näitä laukaisuja tietysti katsomosta seuraa että sen ja projektin edistymisen puolesta toivon toki lyhyttä väliä seuraavaan iteraatioon vaikken sen varaan kovin paljon laskekaan.
 
Nasan pääjohtajalla nyt tuskin on mitään erityistä tietoa SpaceX:n rakettikehityksen tilanteesta eikä mitään järkevää syytä alkaa julkisesti Muskin lausuntoja vastaankaan puhumaan niin en nää Nelsonin kommenttia aikataulun puolesta kovin merkittävänä. Jos vetoa pitäisi lyödä niin veikkaan kyllä että se 2kk raja tulee ylittymään mutta onhan se aika hyvin jos vaikka menee vaan 50% yli ja 3kk päästä olisi jo uutta lähtöä. Mielelläänhän näitä laukaisuja tietysti katsomosta seuraa että sen ja projektin edistymisen puolesta toivon toki lyhyttä väliä seuraavaan iteraatioon vaikken sen varaan kovin paljon laskekaan.

Nasalla on paljonkin tekemistä spacex:n kanssa kanssa. Starship on kriittisellä polulla nasan kuuhaaveiden kanssa ja tekevät tiukkaa yhteistyötä kuutehtävän eteen.

 
Nasalla on paljonkin tekemistä spacex:n kanssa kanssa. Starship on kriittisellä polulla nasan kuuhaaveiden kanssa ja tekevät tiukkaa yhteistyötä kuutehtävän eteen.

Tiedän toki että on valittu Artemikseen, mutta eipä se NASA silti ole mitenkään suoraan varsinkaan Superheavyn kehitykseen liittyvissä asioissa mukana.
 
Tiedän toki että on valittu Artemikseen, mutta eipä se NASA silti ole mitenkään suoraan varsinkaan Superheavyn kehitykseen liittyvissä asioissa mukana.
Varmasti kuitenkin saavat ulkopuolisista tahoista kaikista ajankohtaisinta tietoa valmiusasteesta ja haasteista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 283
Viestejä
4 487 530
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom