Avaruusrakettien laukaisu- ja laskeutumisseuranta

Eli yksi moottori vaihtoon tai korjaukseen, ja myöhemmin uudestaan.

Varmaan realistinen aikataulu moottorin korjaukselle tai vaihdolle voi olla luokkaa viikosta pariin viikkoon.

Mutta tässä SpaceX on kyllä vakuuttanut, että näitä aivan viimeisen tai toiseksiviimeisen sekunnin keskeytyksiä on nähty kohtalaisen paljon - jos jotain menee vikaan, se tunnistetaan ja lento perutaan turvallisesti hyvinkin lyhyellä vaoritusajalla, jolloin säästytään siltä isolta ja kalliilta ilotulitukselta.

Kuulemma automaattinen keskeytys eli turvajärjestelmät toimii. Luottamus nousee että kun se siitä lähtee niin todennäköisesti testi onnistuu.
 
Capture.PNG
 
Näkihän ton ettei pysähdy. Ja rahaa palaa.

"With a test such as this, success is not measured by completion of specific objectives but rather how much we can learn as a whole, which will inform and improve the probability of success in the future as SpaceX rapidly advances development of Starship. "
 
Olipa upea lento, laskeutuminen epäonnistui vaikka osui täysin laskeutumisalueelle. Taisi Raptor kosahtaa, oli polton lopussa paljon vihreää liekissä (saattoi olla kameran aiheuttamaa myös) eli mahdollisesti moottorin kuparia liekissä. SN9 sitten seuraavaksi.
 
Johan oli testi, se lensi ja belly flip onnistui. Vauhtia oli vaan himpun verran liikaa maahan tullessa. :D
1607554746830.png

Lähtee

1607554812144.png

Lasketuu

1607554656061.png

Mitä jäi jäljelle.
 
Jep vähän huono olin arvioimaan tavotteita kun koko lento tuli puskista näin vaan tässä techBBS sivuilla ton linkin hetki ennen ekaa lentoonlähtö yritystä. Täytyypä käydä vähän enemmän lukemassa informaatiota kyseisen starshipin kehityksestä :thumbsup:
 
Jep vähän huono olin arvioimaan tavotteita kun koko lento tuli puskista näin vaan tässä techBBS sivuilla ton linkin hetki ennen ekaa lentoonlähtö yritystä. Täytyypä käydä vähän enemmän lukemassa informaatiota kyseisen starshipin kehityksestä :thumbsup:
Suosittelen erittäin lämpimästi Arstechnica.comin Eric Bergerin (heidän avaruustoimittajansa) artikkeleita, asiantuntevia ja silti mukavia lukea. Lukijakommentointi on myös usein erittäin mielenkiintoista.
 
Header tankissa liian alhainen paine = Raptori sai liikaa happea = kirjaimellisesti poltti sisuskalunsa pois. Tuosta siis johtui tuo vihreä liekki, siellä paloi kaikki se kupari joka sisuskaluissa oli.
 
Eipä sitten tehty vielä tänään Startship SN9n moottoritestiä, mutta tuli muita Starship-uutisia:

SpaceX:n tytäryhtiö tai SpaceX:lle toimiva bulvaaniyhtiö "Lone Star Mineral Development" (jonka pääjohtaja sattuu olemaan SpaceXn rahoitusjohtaja) on jo joskus viime vuonna ostanut joltain konkurssipesältä kaksi kelluvaa öljynporauslauttaa 3.5 miljoonan kappalehinnalla, ja näitä on jo usean kuukauden ajan konvertoitu Starship/Superheavy-raketin merellä oleviksi laukaisualustoiksi.

Lautat on nimetty nimillä "Phobos" ja "Deimos" Marsin kuiden mukaan.

Niiden maksimilasti on 8000 tonnia, mikä riittää hyvin täyteentankatulle Starship/Superheavy-raketille.


3.5 miljoonaa on todella halpa hinta näistä lautoista, lautat ovat uutena maksaneet satoja miljoonia eivätkä ole mitenkään loppuunkuluneita romuja vielä. Ei vaan kukaan muu tajunnut ostaa konkurssipesältä järkevään hintaan niin SpaceX sai käytännössä ilmaiseksi.

Elon Musk kyllä tweettasi tästä jo kesällä, mutta silloin ei tajuttu, mitä tällä käytännössä tarkoitetaan, ja että "is building" oikeasti tarkoittaa sitä että sitä tehdään jo, vaan luultiin että Elon puhui vain tulevaisuuden aikeista:

 
Viimeksi muokattu:
Starship sn9 ensilento todennäköisesti ihan näillä näppäimillä, aluksen tankkaus on jo aloitettu. Tavoitteena nousta 10 km korkeuteen, kääntyä "belly flop" asentoon ja ennen maanpintaa kääntää alus pystyyn ja laskeutua. Sn8 onnistui kaikessa muussa, paitsi laskeutumisessa.

 
Ilmeisesti yksi moottori hajosi taas uudelleenkäynnistyksessä, näkyi vaan yhden palavan laskeutuessa kun olisi kai pitänyt olla 2 moottoria käynnissä.

Tuo lopun kääntyminen vinoon oli tosin vähän hassu.
 
Ilmeisesti yksi moottori hajosi taas uudelleenkäynnistyksessä, näkyi vaan yhden palavan laskeutuessa kun olisi kai pitänyt olla 2 moottoria käynnissä.

Tuo lopun kääntyminen vinoon oli tosin vähän hassu.
Nojaa - Kun tietokone joutuu tekemään valinnan sen suhteen, että alkaako se gimbaloida vajaatehoisella moottorilla pyörimisliikettä vastaan vai jarruttaako maksimaalisesti kun pystysuoraa nopeutta on aivan liikaa, niin en yhtään ihmettele, että se priorisoi vauhdin hidastusta liikaa suhteessa pyörähdyksen pysäytykseen.

Yksi mitä ihmettelen on se, että miksi oikaisumanööveri tehdään noin alhaalla? Miksi viljasiiloa ei flipata pystysuoraan jo 200m aikaisemmin? Tämän pitäisi pystyä käsittääkseni leijumaan, joten lopun voisi tulla sitten F9 tyyliin pystyssä alas?

Tietty mitä lähempänä suicide-burnia poltto on, sitä vähemmän polttoainetta tankeissa on lennon lopussa ja sitä pienemmät vauriot räjähdyksestä tulee. Jos laskeutuminen halutaan tehdä hitaammin, niin polttoainetta pitää varata hommaan enemmän ja silloin kaiken mennessä mönkään tulee isompi räjähdys...
 
Ilmeisesti yksi moottori hajosi taas uudelleenkäynnistyksessä, näkyi vaan yhden palavan laskeutuessa kun olisi kai pitänyt olla 2 moottoria käynnissä.

Tuo lopun kääntyminen vinoon oli tosin vähän hassu.

Muitaakseni kyllä nimenomaan yhdellä moottorilla alas ja viime tipassa, koska yhdenkin Raptorin työntövoima on liikaa, eikä sitä voi vähentää riittävästi.
Maahan osuminen pitää ajoittaa juuri siihen hetkeen, missä Raptor pysäyttää alastulon ja alkaa puskea Starshippiä takaisin taivaalle.
Pelkän videon nähneenä sanoisin, että sama ongelma kuin viimeksikin. Polttoaineen syötössä ongelmia ja moottori näyttäisi köhivän ja pölläyttävän savua heilurin pysäyttämiseen mentäessä.
 
Raptorin pitäisi nimen omaan parempi siinä että voi throtlata suuremmalla alueella vrt. Merlin jolla on pakko vetää suicide burn.
 
SpaceXn Starlink-sateliitteja on taas lauottu parin laukaisun verran (n. 120) lisää, ja sateliittien kokonaismäärä kiertoradalla on nyt reippaasti tuhannen paremmalla puolella.

Viimeisellä laukaisulla 1. vaiheen laskeutuminen pitkästä aikaa epäonnistui. Tarkka syy ei ilmeisesti vielä tiedossa.

Se, että n. 90% laskeutumisista onnistuu ja säästää n. 30 miljoonaa ykkösvaiheen rakennuskustannuksissa tarkoittaa, että keskimäärin säästö on n. 27 miljoonaa/laukaisu, mikä on hyvin merkittävä säästö, ja tuo n. 90% on todella tarpeeksi suuri onnistumisprosentti laskemaan laukaisujen kustannuksia merkittävästi.

Toisaalta, sama n. 90% onnistumisprosentti laskeutumisille olisi aivan liian pieni Starshipille siinä vaiheessa kun siellä
on ihmisiä kyydissä - näkisin että SpaceXllä on vielä pitkä matka edessä laskeutumisen luotettavuuden parantamisessa.
 
Viimeksi muokattu:
Kylläpäs kuuluu striimissä huojentuneita huokauksia, kun ei mennyt laskeutuminen pieleen.
 
Jee, sieltä pukkaa uusia kuvia Marsista. Onhan tuo merkittävä onnistuminen Nasalle pitkästä aikaa.
 
Vitsi toi starship SN8 ois livenä varmaan mahtava nähdä, kun kuvistakin näyttää niin massiiviselta ja upealta ilmestykseltä.
 
Oli kyllä hienoa katsoa kuinka ammattilaiset oli silminnähden jännittyineitä ja homman onnistuessa huokaukset vaan kuului. Pikkasen jalat tärisi osalla.:D

On kyllä kova saavutus tuo koko homma.
 
Uskomattoman hieno saavutus. Niin monta vaihetta jossa olisi voinut mennä vikaan. Vaikka moni ymmärtää, että tuonne kauas on hankalaa mitään lähettää saati laskeutua turvallisesti, kannattaa silti katsoa oheinen video.

 
Vitsi toi starship SN8 ois livenä varmaan mahtava nähdä, kun kuvistakin näyttää niin massiiviselta ja upealta ilmestykseltä.
SN8 lienee romumetallin kierrätyksen läpi käynyt jo räjähdyksen jäljiltä. SN10 seisoo alustalla laukaisupaikalla nyt.
 
Joopa, pakko kummastella miten tuo laskeutuminen onnistuikin noin hyvin. Tässä on hiukan tottunut katselemaan räjähdyksiä...
Mutta onhan kiinnostava myö seurata mitä seuraavaksi...

perseverance.jpg
 
Joopa, pakko kummastella miten tuo laskeutuminen onnistuikin noin hyvin. Tässä on hiukan tottunut katselemaan räjähdyksiä...
Mutta onhan kiinnostava myö seurata mitä seuraavaksi...

perseverance.jpg
Tämähän oli jo toinen onnistuminen vastaavalla laskeutumismenetelmällä tehtynä. Kaksi yritystä ja kaksi onnistumista.
 
olenko ainut jota oksettaa tuo nasan perseverance lähetysten ylinäytelty juontotiimi? jokailtaisissa lähetyksissä on tunnin sisällä ehkä minuutti uutta tietoa ja muuten käsikirjoitettua turhaa höttöä
 
olenko ainut jota oksettaa tuo nasan perseverance lähetysten ylinäytelty juontotiimi? jokailtaisissa lähetyksissä on tunnin sisällä ehkä minuutti uutta tietoa ja muuten käsikirjoitettua turhaa höttöä

Nasan pakko pelata pr:llä. Kaikki jenkeissä, joka tarkoitettu massoille on tuollaista turhaa ylielehtivää awesomea.
 
Joopa, tänään tuli makeita pätkiä esiin. Sinänsä kaikessa pääsisi asiaan ja helpommalla kun vartoo mitä Manley youtubessa kertoo ;-) -äijät selitti taas nasan studiossa ihan kummallisia, siinä on varauduttu selvästi näihin "maa on litteä ja niin on marskin ja jos ette oo käyneet kuussa niin ette myöskän marsissa, nää näytää scifielokuvan kopioilta!" tyypeiltä ;-)
 
Katselin tuon NASA:n videonpätkän missä on mikrofonilla tallennettu ensimmäisen kerran ääniä marsista. Videolla kuulee kuinka tuuli puhaltaa. Samaltahan se tietenkin kuulostaa kuin täällä maassakin, kun tuuli ottaa mikkiin. Mutta on se hurjaa, että tuo on tallennettu 450 miljoonan kilometrin päästä toiselta planeetalta. Ajatella, että pystyn kuuntelemaan toisen planeetan tuulen muodostamaa ääntä!
Itse missasin Apollo 11 laskeutumisen kuuhun, kun en ollut vielä syntynyt, mutta ehkä vielä näen ensimmäisen miehitetyn lennon marsiin ja ihmisen sen kamaralla.
 
Katselin tuon NASA:n videonpätkän missä on mikrofonilla tallennettu ensimmäisen kerran ääniä marsista. Videolla kuulee kuinka tuuli puhaltaa. Samaltahan se tietenkin kuulostaa kuin täällä maassakin, kun tuuli ottaa mikkiin. Mutta on se hurjaa, että tuo on tallennettu 450 miljoonan kilometrin päästä toiselta planeetalta. Ajatella, että pystyn kuuntelemaan toisen planeetan tuulen muodostamaa ääntä!
Itse missasin Apollo 11 laskeutumisen kuuhun, kun en ollut vielä syntynyt, mutta ehkä vielä näen ensimmäisen miehitetyn lennon marsiin ja ihmisen sen kamaralla.
Ei oo ihan täysin samankuuloista kuin vastaavasti olisi maassa. Tällä sivustolla voit kuunnella noita eroja kun siellä on simuloitu että miltä tutut äänet kuulostaisivat marsissa: Sounds of Mars

Ainakin noiden ääninäytteiden mukaan paljon vaimeampina kuuluu kaikki äänet Marissa ja tietyt korkeudet leikkaantuu pois kokonaan.
 
Ainakin noiden ääninäytteiden mukaan paljon vaimeampina kuuluu kaikki äänet Marissa ja tietyt korkeudet leikkaantuu pois kokonaan.

edit: (tajusinpa aluksi väärin millaisista ääninäytteistä oli kyse)

Eli nuo ääninäytteet on siis simuloituja, ajettu sellaisen filtterin läpi joka muuttaa ääntä siihen suuntaan miltä se kuulostaisi marsissa.
Ja joo, Marsin ohuempi ilmahehä johtaa ääntä huonommin kuin maan ilmakehä, ja sitä noissa ääninäytteissä on kai haettu sillä että niissä on voimakkuutta pienennetty.

Käytännössä kuitenkin avaruuspuku, joka pitäisi olla päällä että pysyisi hengissä Marsissa vaimentaisi sitä vielä enemmän/sen vaikutus olisi vielä suurempi siihen, kuinka kovaa ihminen mitään ääniä ympriltään kuulisi.
 
Viimeksi muokattu:
Ei oo ihan täysin samankuuloista kuin vastaavasti olisi maassa. Tällä sivustolla voit kuunnella noita eroja kun siellä on simuloitu että miltä tutut äänet kuulostaisivat marsissa: Sounds of Mars

Ainakin noiden ääninäytteiden mukaan paljon vaimeampina kuuluu kaikki äänet Marissa ja tietyt korkeudet leikkaantuu pois kokonaan.
edit: (tajusinpa aluksi väärin millaisista ääninäytteistä oli kyse)

Eli nuo ääninäytteet on siis simuloituja, ajettu sellaisen filtterin läpi joka muuttaa ääntä siihen suuntaan miltä se kuulostaisi marsissa.
Ja joo, Marsin ohuempi ilmahehä johtaa ääntä huonommin kuin maan ilmakehä, ja sitä noissa ääninäytteissä on kai haettu sillä että niissä on voimakkuutta pienennetty.

Käytännössä kuitenkin avaruuspuku, joka pitäisi olla päällä että pysyisi hengissä Marsissa vaimentaisi sitä vielä enemmän/sen vaikutus olisi vielä suurempi siihen, kuinka kovaa ihminen mitään ääniä ympriltään kuulisi.
Heh :lol: Ei pahalla, mutta tässä oli kyllä tällaiselle tekniikkafoorumille sopiva insinöörin vastaus :D
Itse lähinnä ihastelin sitä, että minun on ylipäätään mahdollista kuunnella toisen planeetan ääniä miljoonien kilometrien päästä. Se on jo kokemuksena jotakin uskomatonta, mikä oli vielä jonkin aikaa sitten pelkkää sci-fiä.
 
Mutta jos haluaisi pilkunnysväjän vastauksenkin, sanot että uskomaton oli ennen sci-fiä, mutta nykyisin totta. ;-D Noinninkun tavan tallaajan vastauksena sanoisin että kun tuota siinä spektaakkel-ohjemassa soitettiin, en kuullut mitään, ja ajattelin että tuulta, no ehkä siinä on jotain romanttista. Jos kuulisi tuulta. ;-) Asiasta toiseen, sosiologiaan: Youtubessa on ollut tavallaan hienoa huomata, miten inokkaita ne littamaan edustajat ovat siellä kommentoimaan, jotenkin mahtavaa, miten pitää omaa typeryyttään alleviivata, ettei jää salaisuudeksi ;-D
 
SpaceX järjesti jälleen ilotulituksen Texasissa. Sumua vaan oli niin paljon, että ei näkynyt kovin hyvin. Tällä kertaa ilmeisesti pamahti jo ilmassa moottoreita uudelleenkäynnistäessä eikä vasta laskeutumisalustalla.

Mutta taisi olla ensimmäinen kerta kun tuon kokoluokan rakettia laukaistiin sumussa melkein nollanäkyvyydessä. Kertoo kuitenkin positiivista siitä, mikä on SpaceXn asenne siitä, kuinka arkipäiväistä ne haluaa rakettien laukaisemisesta tehdä.

Ja näiden testilentojen hinta on kuitenkin vain jossain 10-20 miljoonan luokassa, se on nappikauppaa sekä Elon Muskin >100 miljardin omaisuuden rinnalla että sen rinnalla, paljonko NASA tuhlaa koko ajan rahaa SLSn kehittämiseen eikä SLS-raketilla ole tehty vielä yhtään koelentoa. Että se, että nämä toimii ilotulitusraketteina ei pitkän päälle ole mikään ongelma, kyllä ne ennen pitkää saa ne toimimaan.


Mutta, yksi potentiaalinen projektia enemmän hidastava ongelma tuli vastaan NSF:n feedissä:

Heidän kameransa joka oli kuvaamassa lentoa, vaurioitui tuosta pamauksesta. Eli lento ehkä aiheutti vaaraa kauempana kuin mitä sen olisi pitänyt. Tämä voi vaikeuttaa uusien lentolupien saantia. (Toki voi olla mahdollista, että tuo kamera oli turva-alueen sisällä).
 
Viimeksi muokattu:
Tämän päivän raketti meni ilmeisesti ilotulitukseksi, koska vain yksi moottori kolmesta syttyi laskeutumisessa, ja itsetuhomekanismi aktivoitui, jotta alus ei putoaisi väärään paikkaan.

Laskeutumiseen/loppuhidastukseen siis tarvitaan kahta moottoria, yksi ei riitä, mutta yksi on "varalla". Nyt vaan ei yksi varamoottori riittänyt kun kaksi failasi.
 
Katselin pikaisesti sitä lähtöä niin näytti tulevan tulta väärästä paikkaa ja ihmettelin etteikö tuokaan muka haittaaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 259
Viestejä
4 506 813
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom