Avaruusrakettien laukaisu- ja laskeutumisseuranta

Noiden moottoreiden luotettavuuden kanssa ilmeisen paljon vielä tekemistä - erityisesti siis tuossa laskeutumisvaiheessa.
 
Noiden moottoreiden luotettavuuden kanssa ilmeisen paljon vielä tekemistä - erityisesti siis tuossa laskeutumisvaiheessa.

Juu. Aika paljon ongelmia juontaa juurensa siihen, että tuo asento missä moottorit käynnistetään on vaan hankala. Käytännössä suurin osa aiemmista rakettimoottoreista on käynnistetty joko
1) Jalustalla pari sekuntia ennen raketin nousua, kun polttoaineeseen kohdistuu säiliöissä tasainen 1g painovoima kohti raketin perää
2) vapaassa "pudotuksesssa" edellisen vaiheen tehtyä työnsä, ei merkittäviä rakettiin kohdistuvia g-voimia.

Kun taas Starshipin pitää käynnistää moottorinsa mahalaskutilanteessa jossa g-voimat osoittaa raketin "mahaa" kohden, mutta tämän lisäksi niiden pitää toimia myös g-voimien osoittaessa kohti raketin perää sekä myös painottomuudessa.

Toki siellä on kahdet eri tankit mutta aiheuttaa silti haasteita sille, että sinne moottoreille saadaan polttoainetta syötettyä vakaasti.

Mutta toki siellä on myös ongelmia sen takia, että nuo Raptor-moottorit myös sattuvat olemaan hienointa high-techia mitä rakettimoottoreiden osalta on koskaan tehty, ja super-high-techin kehittäminen nyt aina tarkoittaa lastentauteja tms. ongelmia alussa;

Tuota ennen on koskaan ollut vain yksi aiempi täyden virtauksen vaiheistetun polttokammion (FFSC) moottori (RD-270), mutta se ei koskaan lentänyt, tuo SpaceX:n Raptor on siis ensimmäinen koskaan lentänyt täyden virtauksen vaiheistetun polttokammion moottori, ja se vielä heti tähtää aika koviin toimintapaineisiin yms.

Tuon moottori on siis aivan eri kertaluokkaa monimutkaisuudeltaan/"helppoudeltaan" Merlin 1D:hen verrattuna, ja "helposta" Merlin 1-moottorista tehtiin ensin suorituskyvyltään huonommat 1A, 1B- ja 1C-versiot, ja 1D:stäkin on pari aliversiota. Tässä Raptorissa käytännössä suorituskyvyn puolesta tähdättiin heti suurinpiirtein sille optimointitasolle jossa Merlin 1D:n ekan variantin kanssa oltiin kahdeksan vuotta sitten.

Tämä on sinänsä jännä ja kunnianhimoinen hyppy SpaceX:ltä, että hypättiin kerralla hyvin yksinkertaisesta GG-tyyppisestä moottorista FFSC:hen, jättäen yksipuoleiset vaiheistetut polttokammiot sekä expander-moottorit kokonaan väliin.
 
Viimeksi muokattu:
Starshipin prototyyppi numero 15 saanut lentoluvan keskiviikolle.

Tosin yleensähän näissä tulee jotain parin päivän viivytyksiä, mutta jos kaikki menee ennakkovalmistelujen ja sään suhteen putkeen, voi lentää jo keskiviikkona.

Tämä numero 15 on siis jonkin verran kehittyneempi malli kuin edelliset numerot 8-11, ilmeisesti ainakin moottoreissa on suuri määrä parannuksia ja niiden pitäisi olla luotettavampia.
 
Luonnollisestikin? Vaika olisikin täysin mysteerikäyttäytymistä luvassa, niin tuskin antaisivat siihen lausuntoa: "Nyt meillä on testissä edellistä huonompi ja tehottomampi mutta halvempi moottori" ;-D
 
Oli jo aikakin. Pehmeän näköisesti tuli kyllä alas, se tulipalo vähän jänskätti taas
 
Harmillisesti pilvinen sää haittais näkyvyyttä mutta nappi suoritus oli!
 
Nyt mielenkiinnolla odotetaan, mitä SN16 tekee. Lentääkö saman radan että saadaan testattua vielä tuota mahaskunoikaisuliikettä ja laskeutumista lisää totuissa olosuhteissa, vai lentääkö korkeammalle.

Oma veikkaus on että lentää hiukan korkeammalle, ehkä luokkaa 15km tjsp.
 
Nyt mielenkiinnolla odotetaan, mitä SN16 tekee. Lentääkö saman radan että saadaan testattua vielä tuota mahaskunoikaisuliikettä ja laskeutumista lisää totuissa olosuhteissa, vai lentääkö korkeammalle.

Oma veikkaus on että lentää hiukan korkeammalle, ehkä luokkaa 15km tjsp.
En tiedä onko noista korkeuden lisäyksistä juurikaan mitään hyötyä jos pyöritään noilla lukemilla? Ehkä osumatarkkuutta voi testata sinne lasketumisalustalle korkeammalta? Nytkin oli muutes aika hilkulla ettei lasketunut osin siihen päällystämättömälle alueelle. Ois varmaan kipannut jos ois siihen puoliksi osunut. Muutenkin kyllä luottavat hyvin tuohon laskeutumisen navigaatioon, kun suht pieni se laskeutumisalue.
 
Muutenkin kyllä luottavat hyvin tuohon laskeutumisen navigaatioon, kun suht pieni se laskeutumisalue.

Veikkaan että pitävät sen tarkoituksella pienenä koska vaikka maalla sitä lääniä riittäisi niin noissa lauttalaskeutumisissa pitää olla tarkka.
 
Veikkaan että pitävät sen tarkoituksella pienenä koska vaikka maalla sitä lääniä riittäisi niin noissa lauttalaskeutumisissa pitää olla tarkka.

Ja tulevaisuudessa jos meinaavat laskautua suoraan laukaisualustalle superhevyboosterilla niin tarvitaan ~metrin tarkkuutta.
 
Kiinalla on tarkoitus lähettää kolme taikonauttia avaruusasemalleen kesäkuussa. Taikonautit asuvat uudella Tiangong avaruusasemalla kolme kuukautta ja ilmeisesti viimeistelevät aseman lopulliseen käyttöön jo aikaisemmin miehittämättömän huoltoaluksen tuomilla tarvikkeilla.
Lopullisesta aseman koosta ei ole tietoa riippuen kiinan innosta moduulien lisäykseen joten asemasta voi hyvinkin tulla todella iso. Varmaan tuonne menijöitä riittäisi tutkijoista ja turisteista lähtien jos raha vain kelpaisi.
Miehitetyn lennon tarkkaa päivämäärää ei ole paljastettu.

Tähdet ja avaruus: Kiina lähettää taikonautteja uudelle avaruusasemalleen
 
SpaceX:n mars-raketin (Starship+SuperHeavy) molempia vaiheita ollaan juuri nyt ensimmäistä kertaa laittamassa yhteen Texaxissa SpaceXn tukikohdassa.

Tätä kirjoittaessa SuperHeavy seisoo laukaisualustalla ja nosturi on jo nostanut Starshipin ilmaan nostaakseen sen SuperHeavyn päälle.

Tästä on reaaliaikainen youtube-stream ainakin NasaSpaceFlight-tunnuksella:



Todennäköisesti tämän yhdistämisen jälkeen osat vielä nostetaan erilleen, molempia vähän testaillaan ja sitten laitetaan ensi viikolla ensi viikkoa seuraavalla viikolla uudelleen yhteen ja ensimmäinen kiertoratalaukaisu on ehkä n. viikon kahden tai kolmen viikon päästä.

edit: elonin tweetti listaa mitä pitää vielä tehdä ennen laukaisua

 
Viimeksi muokattu:
Captain Kirk lähtee boldisti sinne, minne kukaan 9-kymppinen ei ole koskaan aiemmin mennyt...

Jep. Kohta. Ainakin täältä voi pälyillä

Edit: Vähän parempaa laatua

 
Viimeksi muokattu:
Melkosta mainontaa on nämä ensimmäiset siviililennot "avaruuteen". Striimissäkin osan ajasta vain esitellään asuntoja ja kokkeja tekemässä ruokaa matkustajille. Lippujen hintaa ei vissiin missään ole virallisesti näkyvillä ja mennään huutokauppameiningillä eteenpäin. Jos blue origin saa nyhdettyä kymmenen minuutin lennosta 20 miljoonaa maksavalta asiakkaalta niin paljonkohan spacex veloittaa tulevaisuudessa parin päivän matkasta? :)

Maahan laskeutuminen näyttää aika rajulta tuolla blue originilla. Mukava tömähdys kuuluu striimissäkin.

Hyvähän se on että nämä kehittyy ja rikkailla on varaa millä maksaa. Kyllähän ne tulevaisuudessa sitten yleistyvät ja halpenevat.
 
Maahan laskeutuminen näyttää aika rajulta tuolla blue originilla. Mukava tömähdys kuuluu striimissäkin.
Laskeutuminen näyttää paljon rajummalta kuin se on, koska kapseli täräyttää jarruraketit päälle juuri ennen maahan osumista ja ne pölläyttävät ison hiekkapilven ulos. Sen takia törmäysnopeus maahan osuttaessa on oikeasti aika pieni ja tömäys aika siedettävä.
 
Verrattuna Falcon 9n ykkösvaiheen laskeutumiseen näytti aika amatöörimäiseltä tuo New Shepardin kantoraketin laskeutuminen; Paljon hitaammin ja varovaisemmin, tuhlaten hirveästi polttoainetta leijumiseen, ja silti näytti epävarmemmalta, enemmän vaappumista tms.
 
Viimeksi muokattu:
Verrattuna Falcon 9n ykkösvaiheen laskeutumiseen näytti aika amatöörimäiseltä tuo New Shepardin kantoraketin laskeutuminen; Paljon hitaammin ja varovaisemmin, tuhlaten hirveästi polttoainetta leijumiseen, ja silti näytti epävarmemmalta, enemmän vaappumista tms.

Todennäköisesti tekee niin koska on varaa siihen eikä tarvitse ottaa riskejä alastulossa. Alikiertoradan hyppy vaatii paljon vähemmän kuin rahdin vieminen kiertoradalle.

Falcon 9:llä päätehtävä on saada kiertoradalle mahdollisimman paljon hyötykuormaa, jokainen ylimääräinen kilo polttoainetta leikkaa rahdin määrää. Siksi F9 laskeutuessaan tekee "hoverslamin", alas tullaan kovaa ja moottorit sammutetaan viimeisellä hetkellä.

Jos siinä menee joku pieleen, ykkösvaihe on menetetty mutta se on pienempi riesa kuin hyötykuorman määrän pienentäminen. Nettilähetyksissä muuten näkyy miten ykkösvaihe suuntaa itsensä laskeutumisalustan/proomun ohi ja vasta ihan viimeisillä sekunneilla tekee päätöksen onnistuuko laskeutuminen vai ei, ja sitten kääntää alustalle.

Aivan kaheli ajatus on taas että alus ei laskeudukaan loppuun asti, vaan se napataan kiinni alas tullessa jolloin ei tarvitse laskeutumistelineitä ja polttoainetta säästyy. Kuulostaa aivan joltain Aku Ankka-tason sarjakuvaidealta, mutta SpaceX on jo tekemässä tätä systeemiä Starshipiä ja Super Heavyä varten. Tällä viikolla on kasattu valtavan kokoiset "syömäpuikot" laukaisutorniin joilla tuota kiinni nappaamista tullaan joskus yrittämään.
 
Melkosta mainontaa on nämä ensimmäiset siviililennot "avaruuteen". Striimissäkin osan ajasta vain esitellään asuntoja ja kokkeja tekemässä ruokaa matkustajille. Lippujen hintaa ei vissiin missään ole virallisesti näkyvillä ja mennään huutokauppameiningillä eteenpäin. Jos blue origin saa nyhdettyä kymmenen minuutin lennosta 20 miljoonaa maksavalta asiakkaalta niin paljonkohan spacex veloittaa tulevaisuudessa parin päivän matkasta? :)

Maahan laskeutuminen näyttää aika rajulta tuolla blue originilla. Mukava tömähdys kuuluu striimissäkin.

Hyvähän se on että nämä kehittyy ja rikkailla on varaa millä maksaa. Kyllähän ne tulevaisuudessa sitten yleistyvät ja halpenevat.

Joo ja huvittavia noi "yllättävät" vartin mittaset holdit, tunti ennen lähtöä... vuorotellen jännitetään että jatkuuko vai ei. niin showta kuin olla voi kun kamerat käy.
 
Ei liity suoraan laukaisuihin, mutta ehkä tämä silti paras ketju tälle.

Maailman toinen täysin yksityisellä rahoituksella kiertoradalle nousseen kantoraketin kehittänyt firma Rocket Lab, jonka eka kantoraketti oli siis hyvin pieni "Electron", kehittää suurempaa "Neutron"-rakettia.

Eilen julkaisivat vihdoin videon/tietopaketin siitä. Käytännössä pyrkii haastamaan Falcon 9n mutta sillä asenteella, että kaikki raketissa on suunniteltu enemmän ykkösvaiheen uudelleenkäyttöä silmälläpitäen, kakkosvaihe on edelleen kertakäyttöinen.

Yhteistä Falcon 9iin mm.

* Yksinkertaiset avoimen syklin kaasugeneraattorimoottorit
* Uudelleenkäytettävä omilla moottoreillaan laskeutuva ykkösvaihe, kertakäyttöinen kakkosvaihe


Neutron_Launch_Vehicle.0.jpg


Verrattuna Falcon 9iin olennaiset erot:

1) Polttoaineena metaani, joka palaa puhtaammin, moottorit tarvii vähemmmän huoltoa
1.1) Myös ominaisimpulssi on inasen parempi (tarvii painossa mitattuna vähemmän polttoainetta) mutta impulssitiheys huonompi(tarvii isommat putket ja tankit kun polttoaine on kevyempää), nämä aika lailla kumoavat toisensa suorituskyvyn suhteen
2) Runkomateriaalina hiilikuitu alumiinin sijaan. Hiilikuitu mahdollistaa kevyemmän rakenteen ja vapaamman muotoilun. Hyvä kysymys on, että miten kestää paluun ilmakehään?
3) Jalat on kiinteät, poistaa potentiaalisesti hajoavia/reistaavia tai huoltoa tarvitsevia osia.
4) Nokkakupu on integroitu raketin ykkösvaiheeseen. Eli koko kakkosvaihe ja payload tulee ykkösvaiheen sisältä samaan tyyliin kuin "You only live twice"-bond-leffassa.
4.1) Kakkosvaihe voidaan tehdä hyvin kevyeksi ja halvaksi kun se on ykkösvaiheen sisällä ja on ripustettu yläosastaan ykkösvaiheessa olevaan tukirakenteeseen että ykkösvaiheen voima kohdistuu siihen vetävänä eikä työntävänä. Kaikki kakkosvaiheen paino on siis suoraan pois kuorman painosta, ja kaikki kakkosvaiheen hinta on hintaa jokaiselle laukaisulle.
4.2) Nokkakupu palaa ykkösvaiheen mukana eikä sen uudellenkäyttö vaadi mitään pelastusoperaatiota kuten Falcon 9n nokkakuvun uudelleenkäyttäminen vaatii.
5) Raketti ei ole lieriömuotoinen vaan enemmän muotoiltu yliääniaerodynamiikkaa ja keveyttä silmälläpitäen hiilikuiturakenteen mahdollistamana, keskeltä paksumpi ja ohenee ylös ja alas.
6) Raketti on hiukan pienempi ja kevyempi kuin Falcon 9, mutta ero ei ole merkittävä; Ilman uudelleenkäyttöä lasti 15t vs 22t.



Julkaisuvideo:



Ja kun tämä tosiaan tulee firmalta, joka on jo (hyvin pienellä budjetilla) tehnyt toimivan ja halvan kantoraketin, jolla on jo 19 onnistunutta laukaisua takanaan, ja suunnitelmassa on paljon asioita tehty asenteella "tehdään yksinkertaisesti ja halvalla", niin tietää, että nämä myös saavat aikaiseksi, ei jää pelkiksi konseptikuviksi ja mainosvideoiksi.

Ainoa riskialtis "super-high-tech" tässä on tuo hiilikuiturakenne, mutta Rocket Labsilla on jo kokemusta siitä aiemmassa Electron-raketistaan.



Joitakin kuukausia sitten, kun kuulin ekat maininnat Neutronista, olin vähän että "jaahas, yet-another-falcon 9-competitor 10 years later, nöf", mutta nyt kun tämä suunnitelma yksityiskohtineen julkaistiin, pitää todeta että on kyllä kolmanneksi mielenkiintoisin ja toiseksi lupaavin rakettiprojekti kaikista(*). On selvästi otettu Falcon 9stä mallia/oppia, mutta joka asia mietitty että "voimmeko tehdä tämän paremmin tai halvemmalla kuin Falcon 9ssä?" ja rohkeasti parannettu, eikä tyydytty vaan kopioimaan, siinä missä moni muu kehittää selviä falcon 9 -kopioita.

Ja kun tämä on sopivasti tarpeeksi paljon pienempi kuin Starship niin molemmille on paikkansa. Vaikka SpaceX saisi Starshipistä täysin uudelleenkäytettävän, tämän ainoa poisheitettävä osa eli 2. vaihe on kuitenkin niin halpa, että tämä asettunee silti mukavasti sen alapuolelle.


Ja verrattuna Blue Originin New Glenniin (jota aiemmin pidin varteenotettavimpana falcon 9n haastajana) tosiaan tämä on selvästi pienempi ja paljon halvempi, New Glenn asettuu suoremmin Falcon Heavyä ja Starshipiä vastaan ja ottanee helposti Starshipilta köniin koska omaa ison ja kalliin (kertakäyttöisen) kakkosvaiheen, tämän kakkosvaihe on monta kertaa halvempi. Ja Rocket Labilla tuntuu olevan enemmän tekemisen meininki kuin Blue Originilla, joka on viime aikoina tuntunut keskittyvän enemmän oikeusjuttuihin kuin rakettitekniikkansa kehittämiseen.


(*) Lupaavuudessa siis edelle menee SpaceXn Starship, mielenkiintoisuudessa myös Skylon jota ei kuitenkaan voi pitää "lupaavana" koska se sisältää niin paljon high-techia että sen kehittäminen valmiiksi vaatii todella paljon aikaa ja paljon enemmän rahaa kuin mitä sen kehittäjillä on, Skylon ei todennäköisesti koskaan valmistu, lähinnä taloudellisista syistä.
 
Viimeksi muokattu:
SpaceX laukaisi pari päivää sitten miehitetyn Dragonin yksityiselle AXION-1-lennolle kansainväliselle avaruusasemalle. Ja samalla meni ohi Kiinan avaruusohjelmasta:

SpaceX on jo laukonut kiertoradalle vajaassa parissa vuodessa enemmän astronautteja kuin mitä Kiina taikonautteja melkein 20 vuodessa:

Dragon-demo-2 ( 30.5.2020, 2 astronauttia)
Crew-1 (16.11.2020, 4 astronauttia ISS:lle ) (NASA maksavana asiakkaana)
Crew-2 (23.4.2021, 4 astronauttia ISS:lle) (NASA maksoi)
Inspiration-4 (16.9.2021, 4 siviili-astronauttia, maailman ensimmäinen täysin siviilien tekemä kiertoratalento) (miljardööri ja lennon komentaja Jareed Isaacman maksoi)
Crew-3 (11.11.2021, 4 astronauttia ISS:lle) (NASA maksoi)
AXIOM-1 (8.4.2022, 1 Axion-firman miehistönjäsen + 3 avaruusturistia) (Axion maksoi SpaceXlle ja keräsi maksut kolmelta avaruusturistilta)

Eli yhteensä 23 ihmistä, alle 2 vuoden aikana

Kiina laukonut kiertoradalle 13 eri ihmistä yhteensä kahdeksalla eri lennolla, mutta osa taikonauteista lentänyt useamman kerran, kokonaismäärä 20. Ja lennot aloitettu syksyllä 2003, melkein 20 vuotta sitten.

Eli SpaceXn tahti miehitetyissä lennoissa (laskettuna penkkien mukaan) on ollut n. 10 kertaa tiheämpää kuin Kiinalla.


Ja SpaceXn seuraava miehitetty laukaisukin tulossa tässä kuussa, heti parin viikon päästä Crew-4, NASAlle.
 
Viimeksi muokattu:
Koskas noita superheavyjä ammutaan ylös seuraavan kerran? Wikipediassa oli aikoinaan noille aikatauluja mutta enää en löydä millään.
 
Koskas noita superheavyjä ammutaan ylös seuraavan kerran? Wikipediassa oli aikoinaan noille aikatauluja mutta enää en löydä millään.
Nyt toiveissa toukokuu, jos FAA:lta saadaan luvat Boca Chicaan aikaiseksi. Tosin SpaceX alkanut rakentamaan toista laukaisu alustaa Floridaan, jossa luvat jo kunnossa.
Minusta vähän tuntuu, että FAA yrittää tuota lupaa tuolle Boca Chicalle lykätä niin paljon, että NASA:n SLS lähtee ensin.
 
Nyt toiveissa toukokuu, jos FAA:lta saadaan luvat Boca Chicaan aikaiseksi. Tosin SpaceX alkanut rakentamaan toista laukaisu alustaa Floridaan, jossa luvat jo kunnossa.
Minusta vähän tuntuu, että FAA yrittää tuota lupaa tuolle Boca Chicalle lykätä niin paljon, että NASA:n SLS lähtee ensin.
Jos oikein muistan niin hylättiinkö space x:n rakennussuunnitelmat myös koskien boca chican toista laukaisutornia? Ilmeisesti on jäämässä sitten jonkinlaiseksi "kehityskeskukseksi" vain kun eivät saa sitä laajentaa haluamallaan tavalla.
 
Jos oikein muistan niin hylättiinkö space x:n rakennussuunnitelmat myös koskien boca chican toista laukaisutornia? Ilmeisesti on jäämässä sitten jonkinlaiseksi "kehityskeskukseksi" vain kun eivät saa sitä laajentaa haluamallaan tavalla.
Eivät saa rakennuslupaa, ennen kuin FAA on hyväksynyt ympäristöluvan, jota se on siirtänyt alkuperäisestä valmistumisajankohdasta(Tammikuusta).
 
(*) Lupaavuudessa siis edelle menee SpaceXn Starship, mielenkiintoisuudessa myös Skylon jota ei kuitenkaan voi pitää "lupaavana" koska se sisältää niin paljon high-techia että sen kehittäminen valmiiksi vaatii todella paljon aikaa ja paljon enemmän rahaa kuin mitä sen kehittäjillä on, Skylon ei todennäköisesti koskaan valmistu, lähinnä taloudellisista syistä.
Olen kyllä skylonista nykyisin aikalailla täysin eri mieltä. Se oli mielenkiintoinen konsepti ennen kuin SpaceX näytti, että supersonic retropropulsion on toimiva tekniikka ekan vaiheen tuomiseksi maahan.

Nyt tilanne on se, että kunhan ekan vaiheen päälle pultataan joku uudelleenkäytettävä "sukkula" kakkosvaiheeksi, niin koko stäkki on uudelleenkäytettävä ja kaikki skylonin hyödyt ovat ihan merkityksettömiä kun on vaan helpompaa tehdä se ekan vaiheen retropropulsio ja sillä hyvä.
--
Skylonin idea kait tuli alkujaan siitä, että käyttämällä ilmakehän happea säästetään sen verran hapettimen painossa että uudelleenkäytettävä SSTO tulee ylipäätään mahdolliseksi.

Nyt kun retropropulsio 1-vaihe on osoitettu helpoksi, niin hyöty katoaa ja jäljelle jää vain sci-fi tason välijäähdyttimien tarve.
 
Olen kyllä skylonista nykyisin aikalailla täysin eri mieltä.

Täysin eri mieltä tunnutaan lähinnä olevan siitä, mitä termi "mielenkiintoinen" tarkoittaa.

Se oli mielenkiintoinen konsepti ennen kuin SpaceX näytti, että supersonic retropropulsion on toimiva tekniikka ekan vaiheen tuomiseksi maahan.

Se on edelleenkin teknisesti hyvin mielenkiintoinen. Teknisesti uudenlaiset ratkaisut ovat aina mielenkiintoisia, vaikkeivät ne olisikaan taloudellisesti järkeviä. Juuri siksi sanon sitä "mielenkiintoiseksi", enkä "lupaavaksi". Nämä ovat täysin eri asioita.

Nyt tilanne on se, että kunhan ekan vaiheen päälle pultataan joku uudelleenkäytettävä "sukkula" kakkosvaiheeksi, niin koko stäkki on uudelleenkäytettävä ja kaikki skylonin hyödyt ovat ihan merkityksettömiä kun on vaan helpompaa tehdä se ekan vaiheen retropropulsio ja sillä hyvä.
--
Skylonin idea kait tuli alkujaan siitä, että käyttämällä ilmakehän happea säästetään sen verran hapettimen painossa että uudelleenkäytettävä SSTO tulee ylipäätään mahdolliseksi.

Nyt kun retropropulsio 1-vaihe on osoitettu helpoksi, niin hyöty katoaa ja jäljelle jää vain sci-fi tason välijäähdyttimien tarve.

Skylonin välijäähdyttimet ovat jo aktiivikäytössä maanpinnalla ja toimivat:


Ja on skylonilla muitakin, operationaalisia etuja kaksivaiheiseen uudelleenkäytettävään rakettiin nähden. Sitä voidaan mm. operoida pienemmillä infrastruktuuri-investoinneilla(pelkkä olemassaoleva lentokenttä lisättynä ainoastaan vetytankkausmahdollisuudella) sekä turvallisemmin ja ilman melusaasteongelmia operoida lähempänä ihmisasutusta, kun moottorien kokonaistyöntövoima ja sen myötä melu voi olla paljon pienemmät.

Starshipin tuottama melumäärä on valtava, ja esim. SpaceX on käsittääkseni näillä näkymin saamassa Texasiin luvat vain n. kolmelle kiertoratalaukaisulle vuodessa, Texasin site on jäämässä tutkimus- ja tuotekehityspaikaksi, kaupallisten kiertoratalaukaisujen tapahtuessa pääasiassa joko Floridasta tai merellä olevilta laukaisualustoilta.

Nämä Skylonin opearatiiviset hyödyt on toki pieniä, mutta ne on todellisia hyötyjä. Ne eivät kuitenkaan riitä tekemään siitä taloudellisesti kannattavaa projektia, Skylon kaatuu taloudellisiin ongelmiin, ei teknisiin ongelmiin. Mutta Skylonin välijäähdytinteknologialle keksitään hyvin todennäköisesti myös lisää käyttökohteita muualla, kun jo nyt on ekat käyttökohteet löytynet ja jäähdytys on geneerinen ongelma joka esiintyy lähes kaikkialla missä on yhtään suurempia tehoja pienessä tilassa.
 
Itseltä mennyt ihan ohi tämä tuleva Nasan Artemis 1 laukaisu. Eli Artemis 1 missiossa Nasa laukaisee Orion kapselissa testinuket kiertämään kuuta useamman päivän ajaksi. Tarkoitus testata SLS-kantorakettia ja tuota Orion kapselia ja paljon muutakin. Laiskana postaan vain nuo linkit joista voi paremmin katsella lisätiedot. Jos ei tule ongelmia tai viivytyksiä, laukaisu tapahtuu tulevana maanantaina 29.8. kello 15:33 Suomen aikaa.

Toinen suurvalta tähtää kuuhun, toinen "suurvalta" varastelee pesukoneita ja mikroja. :rofl2:

 
Viimeksi muokattu:
Nasa laukaisee Orion kapselissa testinuket kiertämään kuuta
Hetken ajattelin että mitäs helvettiä ne nyt yhtäkkiä ydinkokeita ovat innostuneet tekemään Kuun kiertoradalla, moisenhan pitäisi kaiketi olla tosi hyi hyi kuten ydinaseen laukaiseminen kiertoradalle tms. Pettymyksekseni ja helpotuksekseni tajusin pian, että tässähän tarkoitettiin nukkeja eikä "nukeja". :rofl2:
 
Itseltä mennyt ihan ohi tämä tuleva Nasan Artemis 1 laukaisu. Eli Artemis 1 missiossa Nasa laukaisee Orion kapselissa testinuket kiertämään kuuta useamman päivän ajaksi. Tarkoitus testata SLS-kantorakettia ja tuota Orion kapselia ja paljon muutakin. Laiskana postaan vain nuo linkit joista voi paremmin katsella lisätiedot. Jos ei tule ongelmia tai viivytyksiä, laukaisu tapahtuu tulevana maanantaina 29.8. kello 15:33 Suomen aikaa.

Toinen suurvalta tähtää kuuhun, toinen "suurvalta" varastelee pesukoneita ja mikroja. :rofl2:


Live stream raketin laukaisusta alkaa hyvissä ajoin Yle Areenassa klo 13:30, eli aivan kohta
Kahden tunnin laukaisuikkuna alkaa klo 15.33 Suomen aikaa.
 
Artemikselle aukeaa seuraava 2 tunnin ikkuna lauantaina 3.9.2022 kello 21:17 Suomen aikaa... jos nyt väänsin kellon oikein :)

Meteorologists with the U.S. Space Force Space Launch Delta 45 predict a 60% chance of favorable weather conditions for an Artemis I launch attempt during a two-hour window that opens at 2:17 p.m. EDT Saturday, Sept. 3. While rain showers are expected in the area, they are predicted to be sporadic during the launch window....
 
Artemikselle aukeaa seuraava 2 tunnin ikkuna lauantaina 3.9.2022 kello 21:17 Suomen aikaa... jos nyt väänsin kellon oikein :)

Meteorologists with the U.S. Space Force Space Launch Delta 45 predict a 60% chance of favorable weather conditions for an Artemis I launch attempt during a two-hour window that opens at 2:17 p.m. EDT Saturday, Sept. 3. While rain showers are expected in the area, they are predicted to be sporadic during the launch window....
Vähän annetaan pilkulle kyytiä, mutta laukaisu ikkuna olisi ollut perjantaina. Sää vaan ei ollut lupaava niin otettiin lauantain ikkuna käyttöön.
 
Kuten tuossa avaruus ketjussa on kerrottu niin tämän päivän miehittämätön Artemis 1 kuulento on peruttu. Lähteet voi katsoa siitä toisesta ketjusta tai suoraan nasa.gov:stä.
 
Seuraava yritys huomenna keskiviikkoaamuna
Nasan Artemis 1 yrittää kuudennen kerran kohti Kuuta keskiviikkona aamulla – HS näyttää suoraa lähetystä laukaisupaikalta 22.30 alkaen
Kuuraketti Artemis 1:n lähtö Floridasta on lykkääntynyt jo viidesti venttiilivuotojen, anturien lukemien ja myrskyn takia. Viimeksi hirmumyrsky Nicole repi raketin pinnalta kittiä.
 
Piakkoin (08:15 Suomen aikaan) pitäisi olla huoltoraketin laukaisu kohti ISS:ää.

 
SpaceX aikoo testata SuperHeavy-rakettivaihettaan jalustalla kaikilla 33 moottorilla tänään, hyvin pian, raketti on jo tankattu. Raketti on siis kiinni laukaisualustassa eikä sen ole tarkoitus vielä lentää, mutta tämä on käytännössä se viimeinen iso erillinen testi ennen sitä itse lentoa.



Tästä on tulossa maailmanennätys siitä, paljonko työntövoimaa tai tehoa on kerralla missään laitteessa käytössä, työntövoimaa tässä on suurin piirtein yhtä paljon kuin 75 jumbojetissä yhteensä.

edit: testi ohi, poltto kesti muutaman sekunnin ja raketti on vielä ehjä.

Toivottavasti nyt saavat luvat itse lentoon.
 
Viimeksi muokattu:
Olenko ainut jota vähän haittaa, tai no 'harmituttaa', noiden rakettien umpitylsät nimeämiskäytännöt? Space Launch System? Superheavy? Voi tsiisus miten mielikuvituksettomia ja tylsän kuuloisia:D Turhaanko niitä miljoonia scifiaiheisia viihdepläjäyksiä on tehty, jos niistä ei osata ammentaa edes paria nimeä.
 
Ne ovat kuvaavia. Mielestäni joku Tarantula XXI tai Superium 3000 yms. nimet sopivat hyvin johonkin scifiin, mutta tosimaailmassa aiheuttavat lähinnä myötähäpeää.
 
Ne ovat kuvaavia. Mielestäni joku Tarantula XXI tai Superium 3000 yms. nimet sopivat hyvin johonkin scifiin, mutta tosimaailmassa aiheuttavat lähinnä myötähäpeää.
Mielessäni olivat lähinnä aikaisemmat nimeämiset; Atlas, Saturn, Orion, Pegasus...

Eivät kai ihmiset niin typeriä ole, että raketin nimen tarvitsee olla "avaruuslaukaisusysteemi" heidän ymmärtääkseen, että sen tehtävä on kuljettaa asioita avaruuteen?
 
Mielessäni olivat lähinnä aikaisemmat nimeämiset; Atlas, Saturn, Orion, Pegasus...

Eivät kai ihmiset niin typeriä ole, että raketin nimen tarvitsee olla "avaruuslaukaisusysteemi" heidän ymmärtääkseen, että sen tehtävä on kuljettaa asioita avaruuteen?

Puhut nyt NASAn julkisen puolen rahoittamista asioista ja vertaat niitä SpaceX:n yksityiseen settiin. PR:n puolesta on helpompi myydä tavan kansalle jotain ARTEMIS tai ORION tai jotain muuta eeppiseltä kuulostavaa, mutta yksityisrahalle on helpompi hakea rahoitusta puhuttaessa Space Launch Systemistä. Ei tule väärinkäsityksiä. Sama kuin Teslan linja on esim. Gigafactory -> kaikki ymmärtää heti, että kyseessä on valtava tehdas sen sijaan, että sen nimi oli Cyberdyne System Model T-800 Assembly Line. Nuo julkiset ohjelmathan on just James Webbiä ja muuta ja heti tietää mistä on puhe, kun taas SLS ja Superheavyt on yksityisiä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 236
Viestejä
4 505 939
Jäsenet
74 344
Uusin jäsen
Vm85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom