- Estetty
- #2 001
- Liittynyt
- 29.08.2020
- Viestejä
- 598
Juu, aika moni lopettais työnteon jos joku totaalikielto tulisi. Ihan huuhaata tollanen.
Toki rajallinen perus budjetti. Juuri on nykyinen ostos vasta vuoden ikään pääsemässä. Vielä 2 vuotta tuolla rullaan, takuuta joku 3 vuotta jäljellä. Eli ei siis ajankohtaista nyt. Nostin tämän esimerkiksi.Onko sulla jotain budjettia?
Kyllä varmaan polttoainettakin verotetaan niin perkeleesti sitten. Vihreitten märkiä päiväuniahan nämä vaan ovat. Pari päivää kun jää lattet juomatta, niin autoilu on taas in.Ei niitä nyt ole kukaan autotalleista tulossa hakemaan pois vaan ne verotetaan niin ettei viitsi kukaan enää ostaa uusia.
Ni ajattelin kun tuossa 50 k€ kohdilla alkaa olemaan noita 20 asteen pakkasessa motaria pitkin 100 km/h 300 km meneviä. Ohan ne juu tuplahintaisia kun vertaa perus bensa autoon joka ajaa saman asian. Itse ostin omakotitalon 33 k€ niin siihen kun suohteuttaa niin kallista. Toisaalta Thaimaassa asutaan 10k€ asunnoissa ja pihoissa on 20k€ auto,Toki rajallinen perus budjetti. Juuri on nykyinen ostos vasta vuoden ikään pääsemässä. Vielä 2 vuotta tuolla rullaan, takuuta joku 3 vuotta jäljellä. Eli ei siis ajankohtaista nyt. Nostin tämän esimerkiksi.
Noilla spekseillähän sähköauto voi olla jopa halvempi kuin diesel, jos jo nyt on uudehko auto käytössä ja kotona latausmahdollisuus. Kuinka paljon ajoa tulee vuodessa?Eipä polttisten myyntikielto tule koskaan saamaan kiitosta aikaiseksi. Itselläni julkisten käyttö tarkoittaisi +2h yhteen suuntaan per päivä. 6:15 pitäs lähtä että olis 08:40 perillä. Hah.
Joten sähkis on itselleni ihan vitsi. Ei sillä pääsisi edestakaista matkaa. Vai kulkeeko joku sähkölaite jo yli >250km ilman latausta? Markkinointikalvot erikseen, ja oikea suorituskyky 125 todellista jne vasteena.
Näissä tulee yleensä ongelmaksi se viikottainen 600km reissu. Eli ei hinta ole oikein enää peruste olla ostamatta vaan se pitkien matkojen epämukavuus.Noilla spekseillähän sähköauto voi olla jopa halvempi kuin diesel, jos jo nyt on uudehko auto käytössä ja kotona latausmahdollisuus. Kuinka paljon ajoa tulee vuodessa?
Valtiovarainministeriön työryhmän raportti energiaverotuksen uudistamisesta on valmistunut.
Työryhmä ehdottaa, että lämmityspolttoaineiden 100 miljoonan euron veronkorotus toteutettaisiin vuoden 2021 alusta. Korotus kohdistuisi sekä energiasisältö- että hiilidioksidiveroon.
Turpeelle tehtäisiin vastaava korotus kuin muille fossiilisille polttoaineille.
Työryhmä arvioi myös, miten energiaverojärjestelmä voisi auttaa hallitusta saavuttamaan kunnianhimoiset ilmastotavoitteensa. Hallituksen tavoitteena on, että Suomi on hiilineutraali vuonna 2035.
Työryhmä ehdottaa turpeen ja maatalouden fossiilisten polttoaineiden verotukien asteittaista poistamista.
Työryhmä ehdottaa lisäksi, että biokaasua ryhdyttäisiin verottamaan energiaveromallin mukaisesti lämmityspolttoaineen verotasolla sekä liikenne- että lämmityskäytössä,
jolloin siitä kannettaisiin käytännössä vain energiasisältövero.
Työryhmä pitää perusteltuna verojärjestelmää, joka pohjautuu polttoaineen energiasisältöön ja elinkaaripäästöön.
Liikenteen polttonesteiden muutokset verotuotoissa vievät aikaa ja sähköveron veropohjan ennustetaan kasvavan.
Eli suomen kansan vaan pitää jatkuvasti maksaa enemmän veroja...Turpeelle ehdotetaan samaa veronkorotusta kuin muille fossiilisille | Verkkouutiset
Teollisuuden energiaveronpalautuksesta luovuttaisiin asteittain vuosina 2021–2024.www.verkkouutiset.fi
No turve on poistumassa jo ihan "luonnostaankin"; VAPO suuntaa tulevaisuutensa muualle ja missään ei avata uusia soita. Vanhojenkin toiminta saattaa lakata "kesken" jatkolupien puutteessa (parilla sukulaisella on noita soita / suotyömaita ollut pohjoisessa).Eli suomen kansan vaan pitää jatkuvasti maksaa enemmän veroja...
Hienoa kun yritetään rohkaista porukka vaihtamaan sähköautoihin ja samalla sähköveroa ylöspäin
Muutenkaan en ymmärrä mikä ihmeen hinku näillä on verottaa suomalaiset köyhyyteen ja oikeasti ei kohta kannata omistaa autoa tai käydä missään. Vaan ainoastaan nököttää kotona tuijottamassa vaikka Netfilixiä.
Sitäkä nää oikeasti ajaa takaa ?
Kun on se hienoa kun kaikki jääkin kotia tyhmän verotuksen takia, niin milläs sitten maa pyörii kun kukaan ei käy töissä ?
Nää päättäjät eivät näe mitä vaikutuksia niiden tyhmillä jutuilla on koko kansaan, vaan ainoastaan tuijotetaan verotuloja ja suomen pitää yksin pelastaa koko hemmetin maapallo
Kyllä. Lisäksi liikenteen verotuksen työryhmän "selvitys" valmistuu maaliskuussa 2021. Ensi kevään puoliväliriihen jälkeen tiedetään viimeistään mitä kaikkea keksivät.Sen verran kunnianhimoiset tavoitteet on liikenteen päästöjen vähentämiselle, joten lokakuun lopussa varmaan selviää, kuinka paljon kalliimmaksi autoilu muuttuu...
Saahan nähdä miten pitkälle ne idiootit on valmiina menemään tällä kertaa. Voihan tämän pohjois-koreaksi muuttaa huonoilla päätöksillä hyvin nopeasti ja laittaa stopin autokaupalle taas pitkäksi aikaa, tai olosuhteiden huonontuessa lopullisesti, mikä johtaa taas vielä huonompaan talouteen.Sen verran kunnianhimoiset tavoitteet on liikenteen päästöjen vähentämiselle, joten lokakuun lopussa varmaan selviää, kuinka paljon kalliimmaksi autoilu muuttuu...
Kunpa suuntaviivat olisivat tuon ajan jälkeen selvät muutamaksi vuodeksi. Nythän on 2013 veronkorotuksesta lähtien saatu kiva markkinahäiriö aikaiseksi... tai no, onhan uusien autojen myynti laskenut yhtäjaksoisesti jo 30v ajan.Kyllä. Lisäksi liikenteen verotuksen työryhmän "selvitys" valmistuu maaliskuussa 2021. Ensi kevään puoliväliriihen jälkeen tiedetään viimeistään mitä kaikkea keksivät.
Esimerkiksi henkilöautojen osalta puhdas ajoneuvo tarkoittaa ensivaiheessa alle 50 g/km CO2-päästöjä ja vuodesta 2026 alkaen nollapäästöjä eli käytännössä täyssähköautoja.
Vuoden 2025 loppuun mennessä 9 prosenttia kuorma-autoista tulee olla puhtaita ajoneuvoja vuodesta 2026 eteenpäin 15 prosenttia. Linja-autoilla vastaavat osuudet ovat 41 ja 59 prosenttia.
Linja-autojen hankinnoissa tulee lisäksi varmistaa, että puolet hankintatavoitteesta täytetään täyssähköbusseilla.
Direktiivin myötä puhtaiden ajoneuvojen osuuden kaikista uusista henkilö- ja pakettiautojen ajoneuvo- ja palveluhankinnoista tulee olla vähintään 38,5 prosenttia.
Luonto kiittää kun kairataan koko planeetta täyteen kaivoksia rajallisten mineraalien käyttöön, josta ne kuskataan tehtaille öljyllä. Eikä varmaan orjatyöltäkään vältytä, mutta se on sellainen sivujuoniPäästöpykälät tiukentuvat: Julkisen sektorin hankittava ennalta määrätty määrä puhtaiksi laskettavia ajoneuvoja
EU:n uusi puhtaiden ajoneuvojen direktiivi astuu voimaan elokuussa 2021. Henkilöautojen osalta päästöraja on ensin 50 grammaa ja jo muutaman vuoden päästä pyöreä nolla.www.is.fi
Mistä ne julkiset saavat rahoituksen paitsi tavallisilta tallaajilta kerätyistä veroista? Onhan sillä vaikutusta jos 20k€ polttiksen sijaan julkiset joutuvat hankkimaan 40k€ lataushybridit.Tuo Super Hessun lainaus oli aika harhaanjohtava, kun perässä seuranneista kommenteista päätellen ihmiset eivät ymmärtäneet, että kyse on julkisista hankinnoista, eli valtion ja kuntien käyttöön tulevista ajoneuvoista. Ei liity tavallisiin tallaajiin yhtään mitenkään.
Olisihan sillä, jos joutuisi, mutta kun ei joudu. Tuo hintaero on ihan huuhaata. 40 tonnin plugari ei ole 20 tonnin auto ilman plugin-hybriditoimintoa. Plugarien hinnat lähtevät 30 tonnista. Käyttökuluissa säästetään rutkasti, kunhan autoja pystytään lataamaan. Julkisen sektorin hommissa kuvittelisi ajettavan nimenomaan kaupunkiajoa, jossa hybridit ovat parhaimmillaan.Mistä ne julkiset saavat rahoituksen paitsi tavallisilta tallaajilta kerätyistä veroista? Onhan sillä vaikutusta jos 20k€ polttiksen sijaan julkiset joutuvat hankkimaan 40k€ lataushybridit.
Paitsi että sähköauto tekniikka on nykymuodossa täys susi. Teoriatasolla hienoa, mutta se akusto homma on sen suurin ongelma. Eli nostaa auton painoa ihan sikana verrattuna polttomoottori autoon ja itse pääongelma on että akkuihin tarvittavat raakaaineet tulevat kiinasta enimmäkseen ja niiden kaivaminen maasta on enemmän haitallista kuin ajaa polttomoottori autolla.Olisihan sillä, jos joutuisi, mutta kun ei joudu. Tuo hintaero on ihan huuhaata. 40 tonnin plugari ei ole 20 tonnin auto ilman plugin-hybriditoimintoa. Plugarien hinnat lähtevät 30 tonnista. Käyttökuluissa säästetään rutkasti, kunhan autoja pystytään lataamaan. Julkisen sektorin hommissa kuvittelisi ajettavan nimenomaan kaupunkiajoa, jossa hybridit ovat parhaimmillaan.
Vuonna 2026 pitäisi olla jo sähköautoja, mutta en näe sitä rajaa erityisen tiukkana. Siihen mennessä sähköautojen hinnat ovat jo laskeneet sen verran, että ne ovat julkisen sektorin käyttöön ihan fiksuja valintoja.
Edit: Kirjoittelin uusiksi.
Oikeassa olet, ei noilla olekaan kuin alkaen 10k€ hintaero polttiksen ja phev välillä.Olisihan sillä, jos joutuisi, mutta kun ei joudu. Tuo hintaero on ihan huuhaata. 40 tonnin plugari ei ole 20 tonnin auto ilman plugin-hybriditoimintoa. Plugarien hinnat lähtevät 30 tonnista. Käyttökuluissa säästetään rutkasti, kunhan autoja pystytään lataamaan. Julkisen sektorin hommissa kuvittelisi ajettavan nimenomaan kaupunkiajoa, jossa hybridit ovat parhaimmillaan.
Vuonna 2026 pitäisi olla jo sähköautoja, mutta en näe sitä rajaa erityisen tiukkana. Siihen mennessä sähköautojen hinnat ovat jo laskeneet sen verran, että ne ovat julkisen sektorin käyttöön ihan fiksuja valintoja.
Edit: Kirjoittelin uusiksi.
Kyllä esim Nissan Leafiin saa ilmeisesti uuden akun johonkin aika kohtuulliseen hintaan. Auton plussana varmaan se, että autoa on valmistettu aika pitkään ja aika paljon. Vähän siis epäilen sitä, että muuten hyvä ja kolaroimaton auto täytyisi romuttaa. Itse se akun vaihtaminenkaan ei pitäisi olla kovin työlästä tai kallista. Leafit näyttäisi olevan alkaen 9000€ ja vm2011.kun akusto antaa periksi niin romutukseen menee koko auto, koska akuston vaihtaminen maksaa monta kertaa enemmän kuin itsen auton arvo on.
Jos sillä ajetaan paljon kaupunkiajoa niin tuo erotus voi jopa tuplaantua kun nykivä nurkka-ajo on tosi epätaloudellista. Harvassa kaupungissa tullee puolet tai yli maantietä. Start /stop automatiikka toki helpottaa nykyään mutta sähköauto vie löpöä varmasti nollat valoissa seisoessa.Eli jos phev syö 4l/100km vähemmin bensaa,
Mitenkähän kestää yhteiskäyttöautona ku kukaan ei oikein kunnolla osaa optimoida tuota latausta. Jää paljon akuston latauselektroniikan ja -logiikan varaan.Jos sähköauton akulla pääsee 300km ja akku kestää 1000 sykliä niin ollaan 300 tkm. Ei tämä luku voi kauhean kaukana olla bensa vehkeiden romutus kilometreistä
No empä nyt tiedä onko se yhtään sen parempi vaihtoehto, että ne rahat kärrätään kiinalaisille ja likaisen osuuden tekee afrikkalaiset lapset jossain Kongossa.Pidän myös siitä että tuo 10000€ erotus menee muualle kuin lähi-itään. Vaikka se nyt käytännössä onkin valtion veroista pois.
Se on sitten hiukan Eurooppalaisten oma moka jos eivät osaa akkutehtaita tehdä. Kyllä ne öljyjalostamotkin on yleensä kannattavia olleet myös kalliimmin kulurakenteen maissa.No empä nyt tiedä onko se yhtään sen parempi vaihtoehto, että ne rahat kärrätään kiinalaisille ja likaisen osuuden tekee afrikkalaiset lapset jossain Kongossa.
Parasvaihtoehto ja egologisin olisi pitää nykyiset autot liikenteessä mahdollisimman pitkään.No empä nyt tiedä onko se yhtään sen parempi vaihtoehto, että ne rahat kärrätään kiinalaisille ja likaisen osuuden tekee afrikkalaiset lapset jossain Kongossa.
Tuo luku on Suomessa melko sopiva. 21 vuotta, eli 1999 alkaisi olla keskimäärin romutusiässä. Kyllä esim ruoste jo alkaa vähän haittaamaan -99 autoja, kun teitäkin suolataan.Parasvaihtoehto ja egologisin olisi pitää nykyiset autot liikenteessä mahdollisimman pitkään.
Kun se mitä ne saastuttavat ovat todella pientä sen rinnalla, mitä niiden romuttaminen ja uuden valmistaminen saastuttaa.
Mutta eihän nää Länsimaat sitä ajattele vaan katsotaan niin kapealla katseella tätä juttua.
Mutta tää on tätä kertakäyttö kulttuuria, mikä on valitettavaa.
Mikä on kenellekkin kohtuullinen hinta, mutta tuohon Nissaniin uusi akusta noin 6000€. Mutta eipä juu vaikuta olevan kauhean vaikea homma tuota vaihtaa ainakaan tuossa Nissanissa:Kyllä esim Nissan Leafiin saa ilmeisesti uuden akun johonkin aika kohtuulliseen hintaan. Auton plussana varmaan se, että autoa on valmistettu aika pitkään ja aika paljon. Vähän siis epäilen sitä, että muuten hyvä ja kolaroimaton auto täytyisi romuttaa. Itse se akun vaihtaminenkaan ei pitäisi olla kovin työlästä tai kallista. Leafit näyttäisi olevan alkaen 9000€ ja vm2011.
Tuo Start / Stop systeemi on suomen oloissa yks turha systeemi, kun ei täällä ole semmoisia ruuhkia että moottorin sammuttamiesta olisi jotain hyötyä. Ja autoja mitä olen ajanut missä tuo on, niin olen aina hetken ajamsen jälkeen kytkenyt sen pois. Kun on niin hemmetin ärsyttävä systeemi.Jos sillä ajetaan paljon kaupunkiajoa niin tuo erotus voi jopa tuplaantua kun nykivä nurkka-ajo on tosi epätaloudellista. Harvassa kaupungissa tullee puolet tai yli maantietä. Start /stop automatiikka toki helpottaa nykyään mutta sähköauto vie löpöä varmasti nollat valoissa seisoessa.
Juu, vai varmaan nämä nykyiset 1.0l turbo bensat näe 300tkm, mutta kyllä nuo vanhemmat bensat ja varsinkin dieselit menee helposti tuosta ylitsekkin.Pidän myös siitä että tuo 10000€ erotus menee muualle kuin lähi-itään. Vaikka se nyt käytännössä onkin valtion veroista pois.
1,4€ bensan hinta 10 vuoden tähtäimellä on minusta hieman alakanttiin jollein nyt tämä sähköistäminen oikeasti pakota öljyntuottajamaita polkemaan hintojaan ihan seuraavaa 10 vuotta. Se nyt on aivan varma että veroilla kyllä kompensoidaan ettei bensa tunnu liian halvalta.
Valtio kun on ottanut tämän asenteen että sähköautoihin siirrytään niin se myös tarkoittaa että valtion ja kuntien täytyy alkaa järjestelemään työpaikoilleen latauspisteitä mikä helpottaa huomattavasti sähköautoihin siirtymistä. Ei ole 100km työmatka enää varsinainen ongelma 20 asteen pakkasessa.
Jos sähköauton akulla pääsee 300km ja akku kestää 1000 sykliä niin ollaan 300 tkm. Ei tämä luku voi kauhean kaukana olla bensa vehkeiden romutus kilometreistä.
Aika halpa auto.Tässä hyvä listaus akkujen hinnoista. Huippuna tuo huihai kona, jonka akku vaihdettuna maksaa 34k€...(uusi auto 43k€)
Sähköautojen akuissa hämmentävät hintaerot
Sähköautojen ja hybridien akuissa on hämmentävän laaja hintahaitari. Akkujen hintaerot voivat olla jopa kymmeniätuhansia euroja.www.taloustaito.fi
Ahaa löytykin kunnon hintatiedot, hienoaTässä hyvä listaus akkujen hinnoista. Huippuna tuo huihai kona, jonka akku vaihdettuna maksaa 34k€...(uusi auto 43k€)
Sähköautojen akuissa hämmentävät hintaerot
Sähköautojen ja hybridien akuissa on hämmentävän laaja hintahaitari. Akkujen hintaerot voivat olla jopa kymmeniätuhansia euroja.www.taloustaito.fi
Odotan innolla mikä on Teslan akun hinta. EM itse sanoi alle 10k muistaakseni.Tässä hyvä listaus akkujen hinnoista. Huippuna tuo huihai kona, jonka akku vaihdettuna maksaa 34k€...(uusi auto 43k€)
Sähköautojen akuissa hämmentävät hintaerot
Sähköautojen ja hybridien akuissa on hämmentävän laaja hintahaitari. Akkujen hintaerot voivat olla jopa kymmeniätuhansia euroja.www.taloustaito.fi
Tuo 9k€ on halpa hinta, iltiksessä oli hiljan juttua vastaavasta autosta ja akun hinta 13k€. Melkoisen hinnakkaita ovat akut vielä, ehkä pitää osottaa 5-10v niin tulevat hinnat alaspäin, aivan samoin kävi taulutelkkareiden kanssa.Ahaa löytykin kunnon hintatiedot, hienoa
Itse löysin Nissan Leafille äkkiä vaan että 5500-6500€ maksais.
Mutta nuo hinnat vaan todistaa että sähköhommilla saada autoihin vaihtuvuus aika suureksi kun harva tuskin alkaa tuommoisia summia sijoittamaan 10v vanhaan autoonsa. Eli taas kerran Länsimaista kertanäyttö kulttuuria, mistä on kaikille muille haittaa paitsi valmistajille ja autoliikkeille.
On se hienoa että vihreitä arvoja ajava EU ja suomen hallituskin on kertakäyttö kulttuurin kannalla. Kun tuijotetaan vaan autojen päästöjä eikä oteta kokonais kuvaa huomioon ollenkaan.
Hybridi autoissa muuten kannattaa muistaa että jos akku sökähtää niin myöskään polttomoottori puoli ei toimi silloin.
Naapuri tässä vasta kerto kun sen tuttava oli ruotsista tuonut Volvon V60 hypridin ja puolen vuoden jälkeen akku sökähti ja uus akku ois maksanut 9000€.
Ja ei sillä ollut rahaa sitä laitattaa joten 2000€ myi auton etiäpäin. Koska juuri ilman akkua Volvo ei lähtenyt yhtään mihinkään.
Että hypridit ja sähköautot ovat ekalle omistajalle hieno juttu, mutta seuraaville ei välttämättä niinkään.
No ei sinällään olla offtopikissa kun hallituksemme ja koko helkutin EU haluaa kaikille sähköauton. Sekä pitäis bensa ja varsinkin dieselit hävittää ja äkkiä.Tulevaisuudessa saa varmaan noita akku moduuleita myos tarvikeosana jolloinka hinta on puolet marmoritiskin hinnasta. Saisi muutoin EU tulla ja pakottaa akkukennot standardi kokoisiksi. Tama pakotus sataisi kuluttajien ja luonnon taskuun. Ollaan poijaat muuten aika pahasti offtopikissa.
Menee kyllä pahasti off topiciksi nämä akkujen hintojen keskustelut, mutta noissa tän päivän hinnoissa taitaa olla paljon premiumia päällä ja asiaa pahentaa ettei suurin osa vaihda sitä viallista moduulia vaan koko paketin. Kyllä nuo kuitenkin tulee alas ja kuten esimerkkinä Leafin tapauksessa löytyy jo 3. osapuolen korjaamoita, jotka korjaa Leafin akkuja ettei joudu maksamaan marmorin premium hintaa vaan pääsee murto-osalla kustannuksista.Tulevaisuudessa saa varmaan noita akku moduuleita myos tarvikeosana jolloinka hinta on puolet marmoritiskin hinnasta. Saisi muutoin EU tulla ja pakottaa akkukennot standardi kokoisiksi. Tama pakotus sataisi kuluttajien ja luonnon taskuun. Ollaan poijaat muuten aika pahasti offtopikissa.
Paitsi että niitä sähköautoja ei pitäis edes valmistaa saatika ostaa kun ne saastuttavat enemmän.Jos itse aiheeseen jotain, niin mielelläni näkisin valtion tuovan verovapautuksen työsuhdesähköautoille ja osittaisen alv% vapautuksen kuluttajamyyntiin. Koska tilanteen pitäisi olla kestävä myös verokertymän kannalta, niin tuosta tulisi tehdä määräaikainen ja näkisin sellaisen mallin hyvänä missä on esimerkkinä 5 vuotta verovapautus, jonka jälkeen vuosittainen veron nosto normaalitilanteeseen 5 vuoden ajalla. Tuolloin oltaisiin jossain 2030 ja todennäköisesti päästöjen kannalta maalissa.