- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 7 767
84e x 120kk on n. 10ke, eli se autovero jota ei voisi siirtää köyttömaksuun tjsp.Siis mikä tämä 84 € nyt on, mihin viittaat?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
84e x 120kk on n. 10ke, eli se autovero jota ei voisi siirtää köyttömaksuun tjsp.Siis mikä tämä 84 € nyt on, mihin viittaat?
84e x 120kk on n. 10ke, eli se autovero jota ei voisi siirtää köyttömaksuun tjsp.
83,333333333... pyöristettynä ylöspäin.Mutta siis mistä tuo random-luku 84 € on peräisin?
83,333333333... pyöristettynä ylöspäin.
Joo, sehän se oli koko pointti.Mistä tuo luku on peräisin? En kysynyt että mistä se on pyöristetty. Eli mitä laskelmia olet tehnyt josta olet päätynyt lukuun 84 €?
Vai onko se vain siitä, että olet laskenut, paljonko pitäisi kuukaudessa maksaa, jotta siitä kertyisi 10 vuoden aikana 10 k€?
Mutta miksi sähköautoilijoille pitäisi jyvittää jotain polttomoottoriauton autoveroja? Autoverohan määräytyy päästöjen mukaan, joten ei nollapästöisestä autosta tuollaisia 10 k€ autoveroja menisi missään tapauksessa.Joo, sehän se oli koko pointti.
Kysehän oli vaan 10k€ autoverosta, ja pohjimmiltaan valtion keräämästä tulosta, jonka peruste voi olla mikä vaan.Mutta miksi sähköautoilijoille pitäisi jyvittää jotain polttomoottoriauton autoveroja? Autoverohan määräytyy päästöjen mukaan, joten ei nollapästöisestä autosta tuollaisia 10 k€ autoveroja menisi missään tapauksessa.
Miten tuo auton "käyttöpaikka" määräytyisi esim. minulla joka ajan pääkaupunkiseudulta 60km päähän pöndelle? Pitäisikö minun maksaa ruuhka-Suomen korkeampia km-maksuja vain koska autoni viettää yönsä Kehä III sisäpuolella? Tai joku joka ajaa vaikka Kirkkonummelta Porvooseen, pitääkö hänenkin maksaa korkeampaa kilometriveroa koska ajaa "ruuhka-Suomen" Kehä III:n päästä päähän tuolla matkallaan?Kilometriperusteinen vero ja vielä auton käyttöpaikan mukaan niin saataisiin varmasti riittävästi suunnattua ilman sen kummempaa GPS seurantaa.
Tuo on yksi mielipide. Toinen voisi olla se että pöndellä asuminen on valintakysymys, joten jos päätät asua pöndellä missä ratikka ei liiku, ei ole mitään moraalista perustetta miksi omalla autolla liikkumistasi pitäisi tukea alhaisemmalla verotuksella. Muuta pöndeltä vaikka Pasilaan isoon tornitaloon vuokralle.Ilman GPS-seurantaa kilometrivero on aika turha idea. Koko homman idea olisi (minun mielestäni) kohdistaa vero oikein - ts. korottaa ajamisen hintaa kaupungeissa ja verottaa lapissa / kainuussa ajamista vähemmän...
Mitä harvemmin asuttu alue ja mitä vähemmän liikennettä -> sitä vähemmän haittaa siitä autoilusta on ja sitä tarpeellisempaa se on. Sen sijaan kaupungissa autoilusta on oikeasti haittaa kaikille ja jokainen toivoisi että muut ajaisivat vähemmän.
Millä tositteilla voi todistaa kuinka monta km vuodessa on ajanut ulkomailla?Toki, mutta voit sitten hakea vapautusta jälkikäteen tositteilla ko. kilometrien osalta.
On se nyt kuitenkin selvää että sähköautoilussa käytetty tuulisähkö tai muuten Suomessa tuotettu energia on kansantaloudelle paljon parempi asia, kuin ulkomailta tuotu öljy/bensiini.Aika ison tukun verorahaa se ulkomainen öljy tuo Suomeenkin ja työpaikkoja, yms.
Monessa tämmöisessä keskustelussa sanotaan että päästään pois ulkomaan öljyn ostosta/käytöstä.
Alvi pitää maksaa aina... ☝
Mielipide perustuu ideaan siitä, että verotetaan aiheutuvaa haittaa.Tuo on yksi mielipide. Toinen voisi olla se että pöndellä asuminen on valintakysymys, joten jos päätät asua pöndellä missä ratikka ei liiku, ei ole mitään moraalista perustetta miksi omalla autolla liikkumistasi pitäisi tukea alhaisemmalla verotuksella. Muuta pöndeltä vaikka Pasilaan isoon tornitaloon vuokralle.
Samalla tavoin pöndellä asuminen voidaan katsoa haitaksi yhteiskunnan kannalta, varsinkin jos se lisää tarvetta autoilulle, ja muutenkin on paljon tehokkaampaa (energianjakelu, lämmitys, jätehuolto, koulutus, liikkuminen jne.) jos ihmiset asuvat Pasilan tornitaloissa yksiökanakopeissa, kuin 500m2 omakotitalossa oman järven rannalla keskellä ei-mitään.Mielipide perustuu ideaan siitä, että verotetaan aiheutuvaa haittaa.
Tähän parempi ratkaisu ovat ajokiellot ja paikalliset ruuhkamaksut. Helsingissä tällaisia on tehty paljon, yksityisautot kiellettiin kokonaan Hämeentieltä, Esplanadilta poistettiin autokaistoja, pysäköintimaksuja kantakaupungissa on korotettu ja pysäköintipaikkoja vähennetty, jne.Kun auto ajaa kaupungissa, rengasmelusta, katupölystä ja ruuhkasta kärsivät tuhannet ihmiset -> haitta on paljon suurempi kuin jossain kainuun erämaassa jossa pöly laskeutuu kulkematta kenenkään keuhkojen läpi ja melu ei saavuta kenenkään korvia + ei muodostuu ruuhkaa joka haittaisi ketään.
Siksi koska kovempaa veroa maksaisivat myös ne jotka eivät aja juuri ollenkaan. Sitä vasten kannatan polttoaineveroa ja sähköveroa jotta enemmän autoilevat maksavat auton käytöstään enemmän (veroja). Eli kyllä joku auton käytön määrään liittyvä "käyttövero" on hyvä olla, ja sellaiset on jo nyt kaikille autoilijoille: polttoainevero, sähkövero ja alv.Oma mielipide on se, että on turha rakentaa mitään seurantahimmeleitä tai paikkaan sidottuja veroja. Yksinkertaisesti vain korotetaan vuotuista ajoneuvoveroa sen verran kun on tarve. Ei tartte mitään monimutkaisia virityksiä. Onko tuohon nyt oikeasti kellään mitään hyvää perustelua, miksi tuo ei olisi toimiva ratkaisu?
Siksi koska kovempaa veroa maksaisivat myös ne jotka eivät aja juuri ollenkaan. Sitä vasten kannatan polttoaineveroa ja sähköveroa jotta enemmän autoilevat maksavat auton käytöstään enemmän (veroja).
Miksi tuo on ongelma? Onko kinkunpaistoon, saunanlämmitykseen tai bitcoin-louhintaan käytetty sähkö jotenkin ylevämpää?Mutta sähkövero kohdistuisi sitten myös suurelta osin autoilun ulkopuolelle, kun kaikesta sähkönkäytöstä sitä pitäisi maksaa, niin pahemmin se menee huti.
Keskusta on edelleen aivan täynnä autoja ja muodostuuhan sinne vähän ruuhkaakin. Keitähän ne mahtavat olla kun kerran "kukaan" ei siellä autoile?Yleisesti ottaen olen sitä mieltä että koko "kaupungeissa ajetaan liikaa"-ongelmaa on liioiteltu, ainakin Helsingissä.
...Eli keitä ovat nämä kaupungeissa autoilevat joiden autoilua pitää saada vähennettyä? Tunnetko ketään joka menisi töihin esim. Helsingin ydinkeskustaan omalla autolla?
Miksi tuo on ongelma? Onko kinkunpaistoon, saunanlämmitykseen tai bitcoin-louhintaan käytetty sähkö jotenkin ylevämpää?
hyvä että bitcoin-louhijatkin joutuvat maksumiehiksi ylettömästä sähkön tuhlaamisestaan ja maksavat siitä enemmän veroja.
Se minuakin kiinnostaisi, kuten myös se mitä "ruuhka" siellä tarkoittaa. Yksikaistaisella Espalla jossa on punaisia valoja 10m välein on neljä autoa jonossa?Keskusta on edelleen aivan täynnä autoja ja muodostuuhan sinne vähän ruuhkaakin. Keitähän ne mahtavat olla kun kerran "kukaan" ei siellä autoile?
Kyseenalaistan ehkä yleisellä tasolla sen että veroja pitäisi kohdistaa vain autoilijoihin, jotka ovat ihan tavallisia ihmisiä jotka maksavat kaikkia muitakin veroja. Eivät ns. autoilijat ole mikään erillinen ihmisryhmä jotka muussa tapauksessa eivät maksaisi mitään veroja. Sekä auton ostamiseen, omistamiseen ja käyttämiseen kohdistetaan jo nykyisin lukuisia veroja.No se on ongelma siinä tapauksessa, jos tarkoitus on kohdistaa veroja autoilijoille. Silloin se menee pieleen, ohi kohteesta.
Samaa mieltä tuosta. Keskusta ajaa GPS-kilometrimaksua koska he yrittävät haalia haja-asutusalueiden ääniä jonkinlaisella "kaupunkilaisia ja varsinkin helsinkiläisiä pitää verottaa enemmän!"-vastakkainasettelukampanjalla. Yhtä läpinäkyvää kuin jos persut ehdottaisivat turvapaikanhakijoille ja muille maahanmuuttajille syntyperäisiä suomalaisia korkeampia veroja.Ja jos kaupungeista halutaa autoja vähentää, niin ei siihen verotusta tarvita. Määrätään vain autolla-ajokielto niille alueille, mihin ei autoa tarvita. Vihreät tykkäis. Mutta noinhan on jo monessa paikkaa tehtykin ja ajoratoja on muutettu kävelykaduiksi jne.
Kyseenalaistan ehkä yleisellä tasolla sen että veroja pitäisi kohdistaa vain autoilijoihin
Heiltä sitten haluaisinkin enemmän perusteluja, miksi lisäverojen pitäisi kohdistua vain sähköautoilijoihin, eikä kaikkiin sähkönkuluttajiin.Niin minäkin, ihan samaa mieltä. Kommentoin vaan sitä, että jos päättäjät perustelevat, että veroja pitää lisätä nimenomaan sähköautoilijoille, niin silloin menee huti sellaiset ehdotukset, jossa veroa nostetaankin kaikille sähkönkäyttäjille.
Kyllä niitä sähköautojakin verotetaan. Moni vissiin unohtanut että vaikka täyssähköautoissa luovuttiin autoverosta, niin se potti kerätään nyt vuotuisella ajoneuvoverolla niistä autoista joista ei ole maksettu autoveroa. Myös kotisähkössä kun se sähkö siitä töpselistä tulee ulos, on hinnassa kaikkinensa 30% veroa. Toki Bensassa & Dieselissä on hiukan enemmän:Kiitos vaan matkaan toivotuksesta.
Kai nyt sähköauton verotus liittyy sähköautoihin? Hyvin merkittävä osa sähköautoilua on alhaiset verot eri muodoissa. Yleistä keskustelua sähköautoista kun otsikko on, niin mielestäni ollaan aiheessa sanoi modet mitä tahansa. Penaltia varmaann tästä heilahtaa silti.
Kyllä niitä sähköautojakin verotetaan. Moni vissiin unohtanut että vaikka täyssähköautoissa luovuttiin autoverosta, niin se potti kerätään nyt vuotuisella ajoneuvoverolla niistä autoista joista ei ole maksettu autoveroa. Myös kotisähkössä kun se sähkö siitä töpselistä tulee ulos, on hinnassa kaikkinensa 30% veroa. Toki Bensassa & Dieselissä on hiukan enemmän:
"Esimerkiksi lokakuussa 2023 bensiinin kuluttajahinnasta noin 55 prosenttia koostui erilaisista veroista. Dieselpolttonesteen hinnasta arviolta 45 prosenttia muodostui lokakuun 2023 hintatasolla veroista. "
En tiedä mistä olet tuon veromäärän laskenut, mutta todellisuudessa se on tällä hetkellä noin puolet suurempi ja kasvaa varmasti tulevaisuudessa.Ei oikein kuulosta uskottavalta , että se ennen noin 15000 euroa per teslan hintainen auto potti kerättäisiin tuolla 120 euroa vuodessa ajoneuvoverolla.
Eihän se autovero ollut montaa tonnia edes silloin kun sähköautot oli sen piirissä. Model 3:ssa tonni-pari? ”Autoveron poistaminen laskee keskimääräisen 50 000 euron täyssähköauton hintaa noin 1200 eurolla.”Ei oikein kuulosta uskottavalta , että se ennen noin 15000 euroa per teslan hintainen auto potti kerättäisiin tuolla 120 euroa vuodessa ajoneuvoverolla. Ja bensan kokonaisvero on tosiaan 55% 2 euron hinnalla, mutta 60% 1,8 euron hinnalla. Eiköhän tässä ole odotettavissa joku vähintään 500 euroa vuodessa lisävero sähköautoille esim kilometreihin perustuen.
Eihän autojen verotus ennenkään ole perustunut muuhun kuin valtion rahan tarpeeseen ja tämä sähköautojen puoli-ilmaiseksi ajaminen on mennyt vihreistä syistä valtion piikkiin. Muna-kana -ongelmahaan tässä on tuella ratkaistu. Sitten kun latausinfra on yleistynyt ja käytettyjäkin tarjolla voi tukea vähentää. Samaan aikaan autot parantuneet paljon.
Syyttävä sormi vihreää ajattelua kohtaan, joka keksi skaalata autoveron päästöjen mukaan.No paremmista bensa-autoista maksettiin ennen hybrideitä noin 30% autoveroa, että sehän pitäisi saada jotenkin kompensoitua. Ja kun se maksettiin kerralla etukäteen niin nykykoroilla pitää summaa nostaa vielä 25%, että se vastaa 10v+ aikana vähitellen maksettua.
Autoverosta vapautettiin vain sähköautot, ja nimenomaan niistä saamatta jäänyt autovero tulee kompensoitua 2,22-kertaisella vuosittaisella ajoneuvoverolla.No paremmista bensa-autoista maksettiin ennen hybrideitä noin 30% autoveroa, että sehän pitäisi saada jotenkin kompensoitua. Ja kun se maksettiin kerralla etukäteen niin nykykoroilla pitää summaa nostaa vielä 25%, että se vastaa 10v+ aikana vähitellen maksettua.
^
Norjan verovirasto ja tiehallinto kuitenkin ehdottavat, että maassa otettaisiin käyttöön sähköautoja koskeva upouusi kilometrivero, kertoo Bergens Tidende.
Veron tarkan kohdistamisen osalta vaihtoehdot ovat suunnitelmissa auki, mutta suuruusluokan olisi ennakkotietojen mukaan tarkoitus olla noin 30 äyriä eli 2,5 senttiä kilometriltä.
Varsin tyypilliset noin 15 000 kilometriä vuodessa ajavalle uusia kilometriverokustannuksia tulisi siten reilut 380 euroa vuodessa.
Kilometrimaksun olisi myös tarkoitus olla kokonaan uusi, eli se ei korvaisi minkäänlaista jo olemassa olevaa veroa, vaan yksinkertaisesti lisättäisiin jo olemassa olevien päälle.
Norjassa voi tulla käyttöön km-vero. Saa nähdä odotetaanko täällä niin kauan että autokanta on yhtä sähköistynyt kuin Norjassa..
Kilometriverot ovat kiemurtelemassa myös sähköautoparatiisiin – näin paljon lisää maksaisi 15 000 km täyssähköllä
Uusi vero lisättäisiin tällä tietoa Norjassa jo olemassa olevien maksujen päälle.www.is.fi
Suomessa valtiolla on vähän isompi rahapula kuin Norjassa.Pitkä on siihen odotus. Norjassa ei ole haittatulleja edullisille sähköautoille, ja tyyliin 95 % myydyistä autoista on sähköisiä. Suomea ei voi edes vertailla, autokanta vain vanhenee.
Ei kannata huolestua, kyllä poliitikot suomessa keksii tavan jolla maksat enemmän kuin tällä hetkellä.Kertokaahan miten kilometripohjainen verotus toimii esimerkiksi vuoden 1998 chevrolet silveradossa? Mistä kilsat katotaan?
Asennetaan katsastuksessa GPS-laite ja katsastukseen uusi GPS-mittausmaksu myös tokiKertokaahan miten kilometripohjainen verotus toimii esimerkiksi vuoden 1998 chevrolet silveradossa? Mistä kilsat katotaan?
Seuranta pitää olla reaaliaikaista ja laskutus kerran kuukaudessa. Tähän tarvitaan vain oma satelliitti ja siihen liittyvät pienet kulut. Tienaamme tällä samalla tapaa kuin siirtämällä sähköntuotannon sähköpörssiin... Suomalainen versio Hölmöläisten peiton jatkosta. Leikataan pala toisesta päästä ja otetaan siivu välistä. Loppu ommellaan tämän jälkeen toiseen päähän.Asennetaan katsastuksessa GPS-laite ja katsastukseen uusi GPS-mittausmaksu myös toki
GPS-järjestelmään tulee jokin kaupallinen operaattori. Ei valtio sitä ota hoitaakseen. Operaattori tilittää valtiolle, mitä valtiolle kuuluu ja laskuttaa kuluttajalta valtion verot + operaattorin "palvelumaksut". Laitteen kuukausivuokra, palvelun kuukausimaksu ja jokin kilometrimaksu käytön mukaan jne jne. Veikkaan muutama kymppi kuussa palvelumaksuja plus valtion kilometrivero. Tuo miljoonille autoille, niin alkaahan siitä kertyä liikevaihtoa miljardi vuodessa.Seuranta pitää olla reaaliaikaista ja laskutus kerran kuukaudessa. Tähän tarvitaan vain oma satelliitti ja siihen liittyvät pienet kulut. Tienaamme tällä samalla tapaa kuin siirtämällä sähköntuotannon sähköpörssiin... Suomalainen versio Hölmöläisten peiton jatkosta. Leikataan pala toisesta päästä ja otetaan siivu välistä. Loppu ommellaan tämän jälkeen toiseen päähän.
Se voisi toimia vanhoilla autoilla samaan tapaan kuin vuosittainen ajoneuvovero, eli kilsat katsotaan vaikka auton massasta. Eli jos autossa ei ole kilometriseurantaan kykenevää valmiutta, niin sitten verotetaan hattumenetelmällä.Kertokaahan miten kilometripohjainen verotus toimii esimerkiksi vuoden 1998 chevrolet silveradossa? Mistä kilsat katotaan?
Ikävää jos sen laitteen sähköt sattuis reistaamaan aina joskus vanhassa autossa.Asennetaan katsastuksessa GPS-laite ja katsastukseen uusi GPS-mittausmaksu myös toki
Toi voipi olla, todella mukavaa jos ajaa vaan muutaman tonnin vuoteen, mutta kyllähän se jo nytkin on epätasaisesti jaettu taakka, 100tkm vuoteen ajava maksaa saman ajoneuvoveron kun 2tkm vuoteen maitokauppaan ajeleva mummo.Se voisi toimia vanhoilla autoilla samaan tapaan kuin vuosittainen ajoneuvovero, eli kilsat katsotaan vaikka auton massasta. Eli jos autossa ei ole kilometriseurantaan kykenevää valmiutta, niin sitten verotetaan hattumenetelmällä.
Ikävää jos sen laitteen sähköt sattuis reistaamaan aina joskus vanhassa autossa.
Helpompaa tota gepsiä on pätkiä kun pelata löpön kanssa tai liikennekäytöstä poistoilla. Kytkin väliin ja boksi pimeeksi vaan pidemmällä periferiapätkällä. Jos sen boksin sinne joku ruuvaa ja se ei syystä x toimikaan niin tuskin on kovin helppoa laskua sälyttää kuluttajallekaan, ellei boksiin tule jotain statusvaloa tmv mistä näkee että toimii ja vielä transmittaakin ajot.Eiköhän tässä toimita samalla tavalla kun vakuuttamatonta autoa tai löpöllä ajaessa. Eli jos jäät katsastuksessa tai ratsiassa kiinni siitä, että GPS on pois päältä tai ei mätsää kilometrien kanssa, niin oletetaan että olet ajanut käytännössä joka päivä muutaman sata kilometria tutkan alla ja määrätään maksu sen mukaan
Oliko tuo 1998 vuotta edeltävä aika jotenkin sähkönkäyttäjän näkökulmasta optimaalista aikaa vai miksi nostit tämän pörssin tikunnokkaan?Tienaamme tällä samalla tapaa kuin siirtämällä sähköntuotannon sähköpörssiin... Suomalainen versio Hölmöläisten peiton jatkosta. Leikataan pala toisesta päästä ja otetaan siivu välistä. Loppu ommellaan tämän jälkeen toiseen päähän.
En tiedä oliko optimaalista, mutta ainakin laskut oli keskimäärin pienemmät. Yleensä välistävetäjä vetää välistä ja laskun maksaa kuluttaja.Oliko tuo 1998 vuotta edeltävä aika jotenkin sähkönkäyttäjän näkökulmasta optimaalista aikaa vai miksi nostit tämän pörssin tikunnokkaan?
Ainakaan tämän perusteella välittömästi pörssiin siirtymisen jäljiltä kuluttajahintaindeksi ei ole noussut. Onko tosta jotain näyttöä että kuluttajahinnan nousu johtuu nimenomaan pörssistä?En tiedä oliko optimaalista, mutta ainakin laskut oli keskimäärin pienemmät. Yleensä välistävetäjä vetää välistä ja laskun maksaa kuluttaja.