Teslan 85 kWh akku painaa satoja kilogrammoja, (pistoke?)hybridin 8 kWh akku yli kymmenen kertaa vähemmän eli joitain kymmeniä kilogrammoja, suurinpiirtein saman verran kuin se bensa mitä keskimäärin tankissa pidetään.
Taitaa kuitenkin tulla Afrikasta ja Etelä-amerikasta myös huomattavilta osin, mutta ilmeisesti pääasiassa kiinalaisten omistamista kaivoksista
.. ja siihen pistokehybridin 8 kWh akkuun näitä kaikkia tarvitaan yli 10 kertaa vähemmän kuin sen Teslan 85 kWh akkuun.
Kaverilla on vanha Prius. Akut ovat kuluneet siten että niiden kapasiteetti on luokka alle puolet alkuperäisestä. Tämä ei kuitenkaan merkittävästi haittaa, hybridijärjestelmä toimii edelleen.
Plugin-hybridissä tämä toki selvästi pudottaisi pelkällä sähkölllä tehtävää toimintamatkaa.
Mutta akkujen kuluminen ei siis hybridissä todellakaan pakota vaihtamaan niitä tai romuttamaan autoa.
Fuusiovoima on ihan yhtä lailla ydinvoimaa kuin fissiovoimakin.
Ydinvoiman ainoa merkittävä ongelma on sen vastustaminen typeristä syistä typerien ihmisten toimesta. En näe mitään syytä, että ydinvoiman tyypin vaihtaminen fuusiosta fissioon muuttaisi tätä mitenkään merkittävästi.
Niihin nykyisen U-235lla toimivan pienempiin negatiivisiin puoliin (mm. uraanin todella pitkän tähtäimen riittävyys, ydinjätteen kelpaaminen pommimateriaaliksi) taas ratkaisuna on mm. siirtyminen torium-pohjaiseen fuusioreaktoriiin, ei tarvita fuusiota.
Mistä sitä vetyä kuvittelet saavasi?
Sitä vetyä tuotetaan vedestä elektrolyysillä, ja siihen sen tuottamiseen kuluu aina
enemmän sähköä kuin mitä siitä saadaan.
Latauspiste on paljon halvempi ja helpompi toteuttaa kuin joku tankkauspaikka vedylle.
Että melkoisen typerää valittaa (halpojen) latausasemien tarpeesta mutta kokonaan ignoroida ne vedyt tankkausasemien rakentamiset jotka todellisuudessa tulisi todella paljon kalliimmiksi.
Ja pistokehybridiin voi tankata sitä bensaa (tai dieseliä, tai maakaasua) ihan olemassaolevilta tankkausasemilta.
Se sähköauto saastuttaa selvästi vähemmän kuin vetyauto, koska loppujen lopuksi se energia on peräisin samoista lähteistä, mutta akuilla ja suurjännitejohdoilla on paljon parempi hyötysuhde kuin vedyn kuljettamisella ja polttokennoilla.
Vety on todella huono keino säilöä energiaa autossa, koska tulee todella paljon energiahävikkiä monista eri vaiheista sen varrella.
ps. ne on raaka-aine, latauspiste ja polttomoottoriauto.
Oma mielipide on, että järkevin perinteisiä hiilivetyjä käyttäviä autoja ympäristöystävällisempi tulevaisuuden ratkaisu useimmille autoilijoille on pistokehybridi, ehkä vielä yhdistettynä jonkinlaiseen "smart gridiin". Ajetaan lyhyet arkiajot pelkällä sähköllä, viikonlopun reissut hiilivetypohjaisilla polttoaineilla(joiden energiatiheys tilavuutta kohden on moninkertainen vetyyn nähden).
Tällöin ei tarvita painavia akkuja eikä painavia tai kryogeeinisiä (hankalia, kalliita) vetysäiliöitä. Ja "smart gridillä" voi vielä optimoida sitä lataushetkeä hetkeen jolloin esim. tuulivoimalat tuottavat eniten, ja hiilivedyt voi sitten tuottaa joko fossiilisista tai uusiutuvista lähteistä.