- Liittynyt
- 21.10.2016
- Viestejä
- 4 863
Jeps, tossa on sentään autoveron keventäminen mainittu suht lievällä painoarvolla, mutta ihan oikeasti muutosta haluttaessa se pitäisi kyllä poistaa, jotta saadaan vahnemmasta päästä isoimpipäästöisiä autoja nopeiten pois ja sitten siirtää tuo autovero ajoneuvoveroihin painottaen käyttömaksujen kalleudessa fossiilisia polttoaineita käyttäviä autoja ja tuota suhdetta voi sitten hienosäätää vuosien kuluessa sähköautokannan yleistyessä kasvattaen vähäpäästöisiltäkin ajoneuvoilta perittäviä käyttömaksuja, jotta verokertymä saadaan ylläpidettyä. Tuo polttoaineveron korotus kuten @pelitys sanoi ei oikein suoranaisesti johda mihinkään, koska suurin osa ajosuoritteista on "pakkoluontoista" ajoa esim töihin ehkä poikkeuksena kaupunkikeskustojen lähistöllä julkisen piirissä asuvat, jotka itseni tapaan valitsevat autoilun suht merkittävän aikasäästön takia. Kallistunut polttoaine ohjaa hyvin kapeaa joukkoa julkisen piiriin, koska vaakakuppi voi olla niin suuressa epätasapainossa sen julkisten tuoman matka-ajan pitenemisen suhteen suurelle osalle kuitenkin ja ne keille julkinen on todella kätevä vaihtoehto esim helsingin keskustaan matkustaessa ohjautuvat sen käyttäjäksi suurelta osin jo hankalan tai kalliin pysäköinninkin takia. Kustannukset siis kyllä ohjaavat julkisen käyttöön, mutta se ohjaava kustannusvaikutus vaikkapa keskustapysäköinnissä voi johtua nimenomaan pysäköinnin kalleudesta, ei siitä maksaako työmatka jatkossa euron enemmän.