Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

No siis itse kannatan sitä ideaa, että paperilla ilmoitetuista päästöistä pitäisi pyrkiä eroon. Ihan sama päästääkö auto paperilla 400 g vai 50 g, jos ensimmäinen makaa autotallissa ja jälkimmäisellä rullaillaan pää märkänä. Tämä on siis ihan vaan oma mielipide.

Tai jos ostan 120g auton ja kaveri ostaa 200g auton ja itse ajan jatkuvasti motarilla 140km/h ja pyörittelen lopun aikaa kaupungissa, mutta kaveri taas ajelee tasaista 90km/h seututeitä pitkin, niin hänen todelliset päästönsä per 100km ovat ihan varmasti pienemmät kuin omani, vaikka paperilla homma näyttää erilaiselta.

Olen samalla linjalla. Jo 10tkm vuodessa priuksella tuottaa enemmän päästöjä kuin itse 4tkm/a primeralla.

Tuo hoituu polttoaineverolla.

Siihen asti kunnes autokanta sähköistyy(mikä ei näillä hinnoilla tapahtune ainakaan lähivuosina..)

Todennäköisimmin valitsevat kalliin rakentaa ja ylläpitää olevan km-seurantahimmelin kun se olisi liian yksinkertaisen halpa poimia trafin katsastustiedoista mittarilukema ylös ja katsoa auton omistajan postinumeron perusteella jokin kerroin kilometrimaksuun…
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Olen samalla linjalla. Jo 10tkm vuodessa priuksella tuottaa enemmän päästöjä kuin itse 4tkm/a primeralla.



Siihen asti kunnes autokanta sähköistyy(mikä ei näillä hinnoilla tapahtune ainakaan lähivuosina..)

Todennäköisimmin valitsevat kalliin rakentaa ja ylläpitää olevan km-seurantahimmelin kun se olisi liian yksinkertaisen halpa poimia trafin katsastustiedoista mittarilukema ylös ja katsoa auton omistajan postinumeron perusteella jokin kerroin kilometrimaksuun…
Varmasti jonkun perusoikeusjuristin mielestä tämä olisi väärin ja parempi seurata metrin tarkkuudella ihmisten liikkeit että saadaan tasapuoliset verot kaikille!
 
Mutta tosiaan käytännön ongelma tulee siitä, että päästöohjaavuus on vain yksi verotuksen tavoite. Luultavasti tärkeämpi tavoite on kerätä rahaa :) Ja fossiilisia verottamalla tilanne johtaa jossain vaiheessa siihen, että fossiilisten käyttö vähenee ja sehän ei verotulojen kannalta ole kiva juttu. Vaikeita juttuja nämä verotusasiat, sillä liikenteestä kerättävät verot ovat tällä hetkellä suuremmat kuin valtion ihmisiltä keräämät ansiotuloverot, eli ihan heittämällä liikenteen verotusta ei siirretä mihinkään muualle ilman isompaa poliittista kriisiä.
Se on juuri noin. Autoverotuoton ja jatkossa myös polttoaineverotuoton pienentyessä on pakko keksiä jotain tilalle. Toivottavasti kuitenkin jotain muuta kuin ansiotuloveron tai arvonlisäveron korotukset. Liikenteestä on ollut helppo kerätä "käyttömaksua" polttoaineveron muodossa. Se on todellinen käyttöön ja kulutukseen perustuva vero. Sähköautoilla siitä tulee paljon hankalampaa, sillä sähköä käytetään paljon muuhunkin. Ajettuihin kilometreihin perustuva järjestelmä on teknisesti toteutettavissa, mutta kallis rakentaa ja vaatii ylläpitoa, ja vastaan tulevat myös erinäiset tietosuoja ja yksilönsuojaan liittyvät kysymykset. Ainakaan minä en halua, että minun liikkumista voidaan seurata viranomaisten toimesta vaikka google tekeekin jo samaa. Ennemmin vaikka sähköveroa ylös ja korvataan polttoaineveron tuotto laajemmalla pohjalla eikä oteta kaikkea pelkästään autoilusta. Energian verotus on siitä hyvä, että se ohjaa kuluttamaan vähemmän, mikä on hyvä ympäristölle. Tästä tulee vielä kovaa poliittista vääntöä lähivuosina.
 
Tai pidetään tuli nykyisellään ja odotetaan että hinnat laskee esim 2025-2026 tienoilla.

Nyt on esitetty että tukea jatketaan ajalle 2022-25 ja tukisummaa nostetaan. En usko että katto poistuu.

Lisäksi eikös se keskimääräinen ajosuorite ollut Max 30km luokkaa ja mökille 92km?

Se että ilmoittavat tukisumman noususta eivätkä välittömästi tee sitä on omiaan hidastamaan myyntiä. Toki jos kysyntä kasvaisi nopeasti autoja ei edes riittäisi kaikille halukkaille. Jo nyt suosituimmissa malleissa on pitkät jonot.
 
Työryhmä esittää, että bensiinin veroa nostettaisiin 10 senttiä litralta ja dieselin veroa 11 senttiä litralta vuonna 2023. Ajoneuvoveroa alennettaisiin puolestaan keskimäärin 110 eurolla vuodessa. Arvonlisäveroineen veronkorotus tarkoittaisi pumppuhinnoissa noin 12 ja 13 senttiä litralta kalliimpia hintoja.
Työryhmä ehdottaa myös dieselpolttoaineen alennetun verokannan poistamista, mikä nostaisi dieselpolttoaineen verotusta 26 senttiä litralta, eli arvonlisäverollista hintaa noin 32 senttiä litralta.
Tätä korotusta kompensoitaisiin poistamalla käyttövoimavero, joka on keskimäärin noin 400 euroa vuodessa.
Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) on kannustanut pohtimaan, voidaanko liikenteestä kerätä jatkossa niin paljon veroja taloutta ja ihmisten liikkumista häiritsemättä.
"Kohta ei tule kuin tuttuja vastaan." :psmoke:
 
Viimeksi muokattu:
Sama tuli mieleen itsellekkin, veron puolesta raaskisi hankkia sen ison järkiruokaisen dieselin kun kilometrejä ei tule mitenkään mahdottomia.

Outoa, mutta odotan jopa tuollaista muutosta...Onhan tuollaisesta tosin puhuttu jo kymmenkunta vuotta.

Todellisuus lienee se että dieselin hinta nousee, ajoneuvovero laskee muutaman euron(kunnes sitä taas nostetaan seuraavana vuonna) ja käyttövoimaveron nimi muutetaan haittaveroksi.
 
Sama tuli mieleen itsellekkin, veron puolesta raaskisi hankkia sen ison järkiruokaisen dieselin kun kilometrejä ei tule mitenkään mahdottomia.

Outoa, mutta odotan jopa tuollaista muutosta...Onhan tuollaisesta tosin puhuttu jo kymmenkunta vuotta.

Todellisuus lienee se että dieselin hinta nousee, ajoneuvovero laskee muutaman euron(kunnes sitä taas nostetaan seuraavana vuonna) ja käyttövoimaveron nimi muutetaan haittaveroksi.
Tässä hyvin kiteytyy koko liikenteen ongelma: hupiajeliat vähät välittää kulutuksesta ja ne jotka on pakotettuja ajamaan pyrkivät minimoimaan kulutusta saavat kurmuutusta todenteolla. Hupiajeluista voi vähentää helposti, jos siltä tuntuu. Ne joilla on leipä ajamisesta kiinni on haastavampi tilanne.
 
Suomen jenkkiautoharrastajat kaipaavat museoautojen rinnalle Ruotsin kaltaisen harrasteautoluokan perustamista, jolloin autolla voisi ajaa verovapaasti tai vero olisi selvästi huokeampi.
”Harrasteautoilla pitäisi olla alhaisempi verokohtelu, sillä niillä ajetaan todella vähän. Suomessa on yli 100 000 vanhojen autojen harrastajaa, joista yli puolet on jenkkiautoharrastajia”, kertoo FHRA:n varapuheenjohtaja Esko Raisvuo.

Voi hyvin vielä... mutta ans kattoo ny.
 
Muistaakseni Suomessa nostettiin jokunen vuosi sitten museoautojen alaikärajaa kun Suomen vanhassa autokannassa oli niitä liikaa. Harvempi katsastus riittää myös kun niillä ajetaan tosi vähän. Mielestäni saisi vapauttaa kokonaan tai joku ilmoitusvelvollisuus että auto on kunnossa.

Käyttövoimaveron poisto tekisi kyllä isosta dieselistä houkuttelevan, vaihtuisi Outlander PHEV Land Cruiseriin :hmm:
 
Voi helvetti, päättäisivät edes jotain. Tässä olis itelläkin autonvaihto edessä. Vanhassa diesel avensiksessa pian 400k mittarissa, ja tällä hetkellä kiinnostais eniten rav4 hybridinä. Mutta jos käyttövoimavero todellakin poistuis, niin valinta olis ilman muuta land cruiser, tai double cap hiluxi. Kilsoja kun ei kuitenkaan paljon tule kotoa käsin töitä tekevälle.

Jotenkin kyllä tuntuu, että tuo käyttövoimavero ei tule poistumaan, olishan se täysin nurinkurista jos isosta dieselistä tehdään houkutteleva vaihtoehto. Eikös Ruotsissakin nuo verot isoille dieseleille ole aika reippaita?

EDIT: Joo
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Voi helvetti, päättäisivät edes jotain. Tässä olis itelläkin autonvaihto edessä. Vanhassa diesel avensiksessa pian 400k mittarissa, ja tällä hetkellä kiinnostais eniten rav4 hybridinä. Mutta jos käyttövoimavero todellakin poistuis, niin valinta olis ilman muuta land cruiser, tai double cap hiluxi. Kilsoja kun ei kuitenkaan paljon tule kotoa käsin töitä tekevälle.

Jotenkin kyllä tuntuu, että tuo käyttövoimavero ei tule poistumaan, olishan se täysin nurinkurista jos isosta dieselistä tehdään houkutteleva vaihtoehto. Eikös Ruotsissakin nuo verot isoille dieseleille ole aika reippaita?

EDIT: Joo

Tai sitten aloittavat väsytystaistelun ja laskevat dieselveroa 35€/a 10-15v ajan samalla polttoaineveroa nostaen, jolloin muutos tapahtuu merkityksettömän hitaasti...

En jaksa uskoa, jos nuo veronalennukset yms. tulevat voimaan vasta ensi hallituskaudella, että niiden avulla päästään hallituksen vihertavoitteisiin. Jotenkin sellainen fiilis, että konkreettiset tuet tulevat olemaan mitättömät, mutta se keppi tulee olemaan kova, jolloin nyt autonvaihtoa haikailevan on järkevintä katsoa auto, jossa mahdollisimman alhainen co2-päästöarvo.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Itse en kanssa usko, että tulee mitään suurta kerta muutosta, pikkuhiljaa kasvaa polttomoottoriautojen verotus (polttoaineen vero + ajoneuvovero tavalla tai toisella) niin kovaksi, että 10v päästä niillä ei enää ole kenelläkään varaa ajaa.
 
Itse en kanssa usko, että tulee mitään suurta kerta muutosta, pikkuhiljaa kasvaa polttomoottoriautojen verotus (polttoaineen vero + ajoneuvovero tavalla tai toisella) niin kovaksi, että 10v päästä niillä ei enää ole kenelläkään varaa ajaa.

Jep, samalla kun käyttäminen kallistuu, jää vähemmin rahaa säästöön vähäpäästöisen hankkimiseksi...Pahimmillaan tämä johtaa siihen, että autokanta itseasiassa vanhenee entisestään.

Itseä hieman risoo, että Harakka kertoili Helmikuussa, että keväällä ratkeavat hankintatuet yms. kannustimet. Tässä on kevättä jäljellä reilu viikko ja vielä mitään konkreettisia numeroita ei ole esitetty... Kovin pitkään eivät voi pantata, sillä markkinahäiriö on varmaan jo nyt käsillä autokaupassa kun väki odottaa tietoa noista verokuvioista.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Itse en kanssa usko, että tulee mitään suurta kerta muutosta, pikkuhiljaa kasvaa polttomoottoriautojen verotus (polttoaineen vero + ajoneuvovero tavalla tai toisella) niin kovaksi, että 10v päästä niillä ei enää ole kenelläkään varaa ajaa.
Jos noin käy niin tuohon varmaan tulee joku poikkeus raskaalle liikenteelle tai ammattiajoon. Toisaalta sähköauto tuskin pelastaa meitä taviksia koska ne polttoaine/käyttövoimaveromiljoonat nyhdetään joka tapauksessa meiltä kilometriverona, latausverona, sähköverona tai vastaavana. Monopolissa olevat sähkösiirtofirmat tietysti hieroo käsiään yhteen jo.

edit: tuo käyttövoimaveron poisto helpottaisi ainakin tähän seisottamisrumbaan

edit2: olis varmaan pitänyt lukea ketjua edes vähän taakseppäin
 
Viimeksi muokattu:
Jep, samalla kun käyttäminen kallistuu, jää vähemmin rahaa säästöön vähäpäästöisen hankkimiseksi...Pahimmillaan tämä johtaa siihen, että autokanta itseasiassa vanhenee entisestään.

Itseä hieman risoo, että Harakka kertoili Helmikuussa, että keväällä ratkeavat hankintatuet yms. kannustimet. Tässä on kevättä jäljellä reilu viikko ja vielä mitään konkreettisia numeroita ei ole esitetty... Kovin pitkään eivät voi pantata, sillä markkinahäiriö on varmaan jo nyt käsillä autokaupassa kun väki odottaa tietoa noista verokuvioista.

Tämä ärsyttää myös, kun oon jäänyt odottamaan niitä luvattuja päätöksiä. Sen sijaan tulee nippu uusia avoimia ehdotuksia ja veron korotuksia tai poistoja.

Auto on sen verran iso hankinta, ettei halua tehdä väärää valintaa väärään aikaan.
 
Pahimmillaan tämä johtaa siihen, että autokanta itseasiassa vanhenee entisestään.

Eli siis jatkaisi samalla tavalla kuin tähänkin asti.. :sori:

”Suomalaisten autoilua halutaan kehittää yhä ympäristöystävällisemmäksi. Siihen on yksi ylivertainen keino: autokannan nuorentuminen. Koska henkilöautokannan keski-ikä on noussut yhtäjaksoisesti vuodesta 2008, on selvää, että nykyiset tavat eivät vie haluttuun kehitykseen”, sanoo Tori.fi:n autojohtaja Jenni Tuomisto tiedotteessa.
 
Jep, samalla kun käyttäminen kallistuu, jää vähemmin rahaa säästöön vähäpäästöisen hankkimiseksi...Pahimmillaan tämä johtaa siihen, että autokanta itseasiassa vanhenee entisestään.

Itseä hieman risoo, että Harakka kertoili Helmikuussa, että keväällä ratkeavat hankintatuet yms. kannustimet. Tässä on kevättä jäljellä reilu viikko ja vielä mitään konkreettisia numeroita ei ole esitetty... Kovin pitkään eivät voi pantata, sillä markkinahäiriö on varmaan jo nyt käsillä autokaupassa kun väki odottaa tietoa noista verokuvioista.
Näinhän se menee, kaikki rahat kun menee pakolliseen autoiluun niin hankala ostaa uuttakaan autoa.

No itselläni muutamia vuosia vanha diesel auto, sillä mennään ainakin 10v, ei ole kuitenkaan varaa sähköautoon ja vielä vähemmän myöhemmin kun tuon nykyisen pitäminen vaan kallistuu.
 
Todennäköisimmin valitsevat kalliin rakentaa ja ylläpitää olevan km-seurantahimmelin kun se olisi liian yksinkertaisen halpa poimia trafin katsastustiedoista mittarilukema ylös ja katsoa auton omistajan postinumeron perusteella jokin kerroin kilometrimaksuun…

Tässä on vaan se ongelma, että matkamittari ei ole ensinnäkään pakollinen varuste sekä toisekseen sen manipuloiminen on suhteellisen helppoa. Lisäksi on mahdollista, että tälläinen matkamittariin perustuva "tienkäyttömaksu" voisi olla ristiriidassa EU-direktiivien kanssa (esim. "Tietullidirektiivin")
 
Ruuhkamaksuissa ei ole mitään huonoa jos se keskitetään isojen kaupunkien sisääntulo väylille kuten muualla maailmassa on tapana, Suomessa tämä vain tarkoittaa sitä että kaikki kehät ja koko pk-seutu on yhtä "ruuhkamaksu" aluetta, mikä tarkoittaa sitä että muutaman vuoden kuluttua se on kilometrivero mikä kattaa koko Suomen!
Rangaistusmaksu työssäkäynnistä on ok? Vaihtoehtona tietysti muuttaa lähemmäs jos on varaa, esim. pk-seudulla.
 
Taloustutkijoiden tilastot ja analyysit puhuvat karua kieltä: tieliikenteen päästövähennystavoitteita tuskin saavutetaan, ellei ajamisen hinta myös bensiini- ja dieselkäyttöisille henkilöautoille nouse.
Valtion taloudellinen tutkimuskeskuksen (VATT) tuoreessa tiedotteessa korostetaan, että polttoaineverotus on tehokas keino vähentää päästöjä. VATT päätyy tältä osin samaan johtopäätökseen,
kuin vastikään työnsä päättänyt valtiovarainministeriön johdolla toiminut työryhmä loppuraportissaan

VATT:n mukaan polttoaineverotus ei kohdistu erityisesti pienempituloisiin.

Ihan varmasti on jotain palautuksia tulossa. :lol:
 


Ihan varmasti on jotain palautuksia tulossa. :lol:
Ei varmasti kurita pienituloisia, kun niillä ei ole autoakaan :facepalm: Nyt vain vedetään keskiluokkaa alaspäin. Jokseenkin hankalaa ymmärtää näitä ilmastotalkoita, kun ostovoima aina ottaa hittiä(kerrannaisvaikutuksineen), kun ollaan "edistyksellisiä". Valtio on kyllä vuosi vuodelta ottaneet "löysät" pois ja nykyinen hallitus haluaa viedä tuhkatki pesästä... :rolleyes:
 
Paljos tuo vuotuinen ajoneuvovero nyt laskee? Itsellä taitaa olla n. 600€/vuosi. Ajan 5tkm/vuosi. 5tkm 14l/100 kulutuksella tarkoittaa bensakulujen nousemista 70€/vuosi. Jos tuosta vuotuisesta verosta lähtis vaikka satku tai pari pois, se olis jo tosi jees. Mieluiten niin, että vuotuinen ajoneuvovero on 0, ja kaikki verot polttoaineseen. Sitten maksaisi autosta puhtaasti käytön mukaan, mikä on mielestäni ideaalitilanne. Eikä siitä, että auto seisoo pihassa.
 
Paljos tuo vuotuinen ajoneuvovero nyt laskee? Itsellä taitaa olla n. 600€/vuosi. Ajan 5tkm/vuosi. 5tkm 14l/100 kulutuksella tarkoittaa bensakulujen nousemista 70€/vuosi. Jos tuosta vuotuisesta verosta lähtis vaikka satku tai pari pois, se olis jo tosi jees. Mieluiten niin, että vuotuinen ajoneuvovero on 0, ja kaikki verot polttoaineseen. Sitten maksaisi autosta puhtaasti käytön mukaan, mikä on mielestäni ideaalitilanne. Eikä siitä, että auto seisoo pihassa.
Kokonaiskustannuksiltaan 5tkm vuoden ajoissa on ihan sama onko polttoaineen hinta 1,5€ tai 2€: vähentää 1 pilluralli/kk pois ja asia kuitattu. 30-40tkm vuodessa ajavalle korotus näkyy lompakossa aika rankasti. Jos kyse on yritystoiminnasta, niin näkyyköhän se hinnassa? Entä normi palkansaajalla? Ostovoima murenee hurjaa vauhtia. Käy niin, että hinnat julkisen liikenteen varrella asuntojen/tonttien hinnat räjähtää käsiin ja kaikki muut alueet näivettyy(puhumattakaan siitä, että toimiva julkinen liikenne on vain muutamassa kaupungissa).
 
Kokonaiskustannuksiltaan 5tkm vuoden ajoissa on ihan sama onko polttoaineen hinta 1,5€ tai 2€: vähentää 1 pilluralli/kk pois ja asia kuitattu. 30-40tkm vuodessa ajavalle korotus näkyy lompakossa aika rankasti. Jos kyse on yritystoiminnasta, niin näkyyköhän se hinnassa? Entä normi palkansaajalla? Ostovoima murenee hurjaa vauhtia. Käy niin, että hinnat julkisen liikenteen varrella asuntojen/tonttien hinnat räjähtää käsiin ja kaikki muut alueet näivettyy(puhumattakaan siitä, että toimiva julkinen liikenne on vain muutamassa kaupungissa).
Sille joka ajaa 30-40k vuodessa, hän säästää kolmessa vuodessa sähköauton hinta-eron vastaavaan bensa-autoon polttoainekuluissa jo nykyisillä polttoainehinnoilla, ja hinta-ero sähkö/bensa-autonkin välillä kutistuu koko ajan. Sitten kun se halvalla kulkeva sähköauto on, voi myydä kaupunki-asuntonsa kalliilla ja ostaa tilalle halvalla maaseutuasunnon ja kerätä itselleen entistä enemmän ostovoimaa. Itse asiassa epäilen että sähköautot, aurinkopaneelit ja lämpöpumput tekevät taajamien ulkopuolella asumisesta jälleen hyväksyttävämpää.
 
Sille joka ajaa 30-40k vuodessa, hän säästää kolmessa vuodessa sähköauton hinta-eron vastaavaan bensa-autoon polttoainekuluissa jo nykyisillä polttoainehinnoilla, ja hinta-ero sähkö/bensa-autonkin välillä kutistuu koko ajan. Sitten kun se halvalla kulkeva sähköauto on, voi myydä kaupunki-asuntonsa kalliilla ja ostaa tilalle halvalla maaseutuasunnon ja kerätä itselleen entistä enemmän ostovoimaa. Itse asiassa epäilen että sähköautot, aurinkopaneelit ja lämpöpumput tekevät taajamien ulkopuolella asumisesta jälleen hyväksyttävämpää.

Ihan noin ruusuisena en tulevaisuutta näe, eiköhän sähköautolla ajaminenkin saada verotettua kalliiksi ja vaalikarja kulkemaan roimasti subventoidulla joukkoliikenteellä, jonka hankkeista ja hallintoneuvostoista löytyy hyväpalkkaisia virkoja politbyroon uskollisille jäsenille.

Eikä vaalikarja saa haluta muuttaa kaupungeista pois, koska silloin ei riitä ostajia hyväveli verkoston rakennusliikkeiden äkkiä pykkäämille kovaan hintaan myytäville kaupunkikuutioille, eikä poliitikko voi hyvällä omallatunnolla järjestää mitään siistiä ( ja kallista ) kaupunki pöhinää.

Lisäksi se 3000 € korollalla ajava ihminen harvoin ostaa 50-60 k€ uutta sähköautoa, vaikka sillä säästäisikin muutaman tonnin vuodessa.
 
Sille joka ajaa 30-40k vuodessa, hän säästää kolmessa vuodessa sähköauton hinta-eron vastaavaan bensa-autoon polttoainekuluissa jo nykyisillä polttoainehinnoilla, ja hinta-ero sähkö/bensa-autonkin välillä kutistuu koko ajan. Sitten kun se halvalla kulkeva sähköauto on, voi myydä kaupunki-asuntonsa kalliilla ja ostaa tilalle halvalla maaseutuasunnon ja kerätä itselleen entistä enemmän ostovoimaa. Itse asiassa epäilen että sähköautot, aurinkopaneelit ja lämpöpumput tekevät taajamien ulkopuolella asumisesta jälleen hyväksyttävämpää.
Kuka 30-40tkm vuodessa ajava käyttää bensa-autoa? Sähköautot, aurinkopaneelit ja lämpöpumput on sitten ihan ilmaisia vaihtaa,vaikka käyttöikää olisi vanhalla järjestelmällä.
 
Helsingissä ei nelipyöräisiä suosita.

Twitter-tili Päivän Byrokraatti pyysi äsken twiittaajia mukaan keräämään listaa toimenpiteistä, joilla autoilua on vaikeutettu ja vaikeutetaan Helsingissä.

Kysely poiki poikkeukselliselta tuntuvan vastausvyöryn.

Itse en osaa listaan kommentoida, kun niin harvoin Helsingissä ajan.
 
Mikäs muu tulisi olla lähde, jos on tehty kysely? :facepalm: vastaukset eivät ikinä ole objektiivisia ja niissä on paljon tunnelatausta.
Tuon listan osalta kiinnostaisi myös se että miksi joku muutos on tehty. Nyt palaute on sitä mitä vastaajat ovat antaneet mutta kai siellä joku taustalla ollut kun muutos on näin tehty.
 


Itse en osaa listaan kommentoida, kun niin harvoin Helsingissä ajan.

Mielenkiintoinen ja pitkä lista. Näistä toimenpiteistä ovat päättäneet demokraattisesti vaaleilla valitut päättäjät. Jos linja ei miellytä, kannattaa miettiä, mitä puoluetta äänestää. Jos "oma puolue", jota ei halua vaihtaa, on eri linjalla jonkin asian kanssa, niin ainoa vaihtoehto on yrittää vaikuttaa suoraan puolueeseen ja sen päättäjiin. Puoluevalinnassa pitää toki puntaroida muitakin asioita. Ja jos jättää äänestämättä, niin silloin pitää hyväksyä, että muut päättävät.
 
Mielenkiintoinen ja pitkä lista. Näistä toimenpiteistä ovat päättäneet demokraattisesti vaaleilla valitut päättäjät. Jos linja ei miellytä, kannattaa miettiä, mitä puoluetta äänestää. Jos "oma puolue", jota ei halua vaihtaa, on eri linjalla jonkin asian kanssa, niin ainoa vaihtoehto on yrittää vaikuttaa suoraan puolueeseen ja sen päättäjiin. Puoluevalinnassa pitää toki puntaroida muitakin asioita. Ja jos jättää äänestämättä, niin silloin pitää hyväksyä, että muut päättävät.
Ongelmahan tässä on hallinnollisten yksiköiden kasvaminen liian suureksi. Helsingissä on yli puoli miljoonaa äänioikeutettua, joten demokratian näkökulmasta ei ole mitään ongelmaa, jos vaikka 200000 ihmisen elämästä tehdään kallista, vaikeaa ja surkeaa poliittisilla päätöksillä.
 
Mielenkiintoinen ja pitkä lista. Näistä toimenpiteistä ovat päättäneet demokraattisesti vaaleilla valitut päättäjät. Jos linja ei miellytä, kannattaa miettiä, mitä puoluetta äänestää. Jos "oma puolue", jota ei halua vaihtaa, on eri linjalla jonkin asian kanssa, niin ainoa vaihtoehto on yrittää vaikuttaa suoraan puolueeseen ja sen päättäjiin. Puoluevalinnassa pitää toki puntaroida muitakin asioita. Ja jos jättää äänestämättä, niin silloin pitää hyväksyä, että muut päättävät.

Valitettavasti Helsingin tapauksessa tuo valtuuston vaihtaminen ei auta, eri puolueet ovat miehittäneet virastoja omilla aatteen kannattajillaan vuosikymmeniä ja samaa kurjistus linjaa voidaan jatkaa vaikka valtapuolue olisikin asioista eri mieltä.
 
Paljos tuo vuotuinen ajoneuvovero nyt laskee? Itsellä taitaa olla n. 600€/vuosi. Ajan 5tkm/vuosi. 5tkm 14l/100 kulutuksella tarkoittaa bensakulujen nousemista 70€/vuosi. Jos tuosta vuotuisesta verosta lähtis vaikka satku tai pari pois, se olis jo tosi jees. Mieluiten niin, että vuotuinen ajoneuvovero on 0, ja kaikki verot polttoaineseen. Sitten maksaisi autosta puhtaasti käytön mukaan, mikä on mielestäni ideaalitilanne. Eikä siitä, että auto seisoo pihassa.

Itsekin ajan 5 tkm / vuosi ja ajoneuvovero 430 eur. En todellakaan haluaisi seuraavan tapahtuvan, mutta voihan siinä käydä niinkin, että laskevat "vähäpäästöisten" ajoneuvoveroa ja nostavat "suuripäästöisten" ajoneuvoveroa. Mutta toivottavasti näin ei tapahdu.
 
Tuon listan osalta kiinnostaisi myös se että miksi joku muutos on tehty. Nyt palaute on sitä mitä vastaajat ovat antaneet mutta kai siellä joku taustalla ollut kun muutos on näin tehty.
Kunnon journalismissahan noihin haettaisiin vastaukset ja tehtäisiin juttu. Taitaa olla nykyisin turha toivo edes haaveilla moisesta, jos vastaukset ei ole sosiaalisessa mediassa...
 
Pääsen osallistumaan valtakunnalliseen henkilöliikennetutkimukseen. Täytin etukäteen esitiedot, joiden kysymykset on laadittu vahvasti joukkoliikenteen lisäämiseksi. Pitäisin ihmeenä, mikäli tutkimuksen perusteella ei syydetä lisää rahaa Moolokin kitaan joukkoliikenteeseen ja pyöräteihin. Joukkoliikenteen toimivuuteen saadan tuskin parannusta.
Itse tutkimus koskee yhden päivän liikkumista, jonka perusteella tehdään johtopäätöksiä. Oikeasti epäilen, että tutkimuksen lopputulos on jo puhtaaksikirjoitettu.
 
Pääsen osallistumaan valtakunnalliseen henkilöliikennetutkimukseen. Täytin etukäteen esitiedot, joiden kysymykset on laadittu vahvasti joukkoliikenteen lisäämiseksi. Pitäisin ihmeenä, mikäli tutkimuksen perusteella ei syydetä lisää rahaa Moolokin kitaan joukkoliikenteeseen ja pyöräteihin. Joukkoliikenteen toimivuuteen saadan tuskin parannusta.
Itse tutkimus koskee yhden päivän liikkumista, jonka perusteella tehdään johtopäätöksiä. Oikeasti epäilen, että tutkimuksen lopputulos on jo puhtaaksikirjoitettu.

Joukkoliikenne on erittäin järkevää siellä missä on joukkoja eli esimerkiksi pk-seudun pendelöintiliikenteessä. Ongelma on siinä, että suuressa osassa Suomea joukkoja ei ole ja sielläkin missä joukkoja on, niin ihmiset kulkevat paljon myös näihin joukottomiiin sijainteihin. Tämän vuoksi heilläkin täytyy olla auto, jonka omistaminen ja ajokelpoisena pitäminen maksaa maltaita, jolloin autoa tulee myös käytettyä aina, kun se on joukkoliikennettä kätevämpää (eli usein). Koska joukkoliikenteen kertalippu tulee vieläpä kalliimmaksi kuin auton bensakulut, niin saa olla aika ideologinen, että jättää auton parkkiin ja kulkee julkisilla, ellei julkiset ole kätevämpi vaihtoehto, jota nekin toisinaan tietenkin on koska esim. keskustassa voi olla vaikea löytää parkkipaikkaa ja keskustapysäköinti on hyvin kallista.
 
Oliko noista veroehdotuksista jotain aikataulua olemassa, milloin jotain konkretiaa piti tulla julki?

Alkutalvesta Harakka lupaili keväällä lukuja julki, jottei markkinahäiriötä tule. No, tänään on viimeinen päivä kevättä ja aika hiljaista on pidellyt.

Meinaan vaan et kiirus tulee kun syksyllä heidän piti arvioida keväällä julkitulleiden kannustimien riittävyys ja päättää, tarvitseeko keppiä jotta päästötavoitteet saavutetaan...
 
Ainakin nämä vaalit käydään läpi ennenkuin mitään keppiä autoilijoille tuodaan julki.
 
Liian tiukka aikataulu ja eivät saa mitään ulos.
Syksyllä voivat katsoa sen että jatketaan ensi vuonna tukea ja pieni korotus. Ja syksyllä 2022 asiat uudelleen pöydälle.

Vissiin kait tapaus "Siilin mersu" ajoista lähtien seurannut enemmän tai vähemmän noiden suhmurointia, ja aina venyy ja venyy seuraavalle vuodelle. Ainoat isommat poikkeukset on olleet hybridit ja sähkikset, mitkä saaneet enemmän veroetua.
Olihan toki muistaakseni joku salainen kansio julkaistu koko autoveron poistamisesta, mihin sekin sitten haudattu.
 
Vissiin kait tapaus "Siilin mersu" ajoista lähtien seurannut enemmän tai vähemmän noiden suhmurointia, ja aina venyy ja venyy seuraavalle vuodelle. Ainoat isommat poikkeukset on olleet hybridit ja sähkikset, mitkä saaneet enemmän veroetua.
Olihan toki muistaakseni joku salainen kansio julkaistu koko autoveron poistamisesta, mihin sekin sitten haudattu.
Nythän syksyllä lienee helppoa, että jatkavat nykyistä tukea ja se siinä. Eivät ehkä jaksa edes antaa korotusta. Lienee väsytystaistelu menossa, että valmistajat laskevat hintoja jossain välissä.

Onhan tuota huhuttu, että autovero poistuu siitä asti kunnes kerrottiin sen olevan väliaikainen.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Nythän syksyllä lienee helppoa, että jatkavat nykyistä tukea ja se siinä. Eivät ehkä jaksa edes antaa korotusta. Lienee väsytystaistelu menossa, että valmistajat laskevat hintoja jossain välissä.

Onhan tuota huhuttu, että autovero poistuu siitä asti kunnes kerrottiin sen olevan väliaikainen.

Suomi on niin pieni markkina, ettei tänne valmistajan alennuksia heru. Sähkiksissä vielä taitaa olla valmistusvaikeuksia, kun komponentteja ja lithiumia puuttuu. VW:lla ainakin toimitusajat huikeita, esim ID4 9kk tällä hetkellä. Noin yhtenä esimerkkinä, muiden toimituksista sen paremmin en tiedä.

En toki pidätä hengistyä edelleenkään, että mitään isompaa olisi luvassa.
 
Olihan 2017 iso uudistus tulossa, mutta Berner mokasi koko homman ja meni puihin.

Harakka puhui siis taas lämpimikseen ja taas joutuu siirtämään autopäätöstä. En aio ostaa uutta ennen kuin luvattu päätös tulee, kun kerran sähkis on kiikarissa.
 
Suomi on niin pieni markkina, ettei tänne valmistajan alennuksia heru. Sähkiksissä vielä taitaa olla valmistusvaikeuksia, kun komponentteja ja lithiumia puuttuu. VW:lla ainakin toimitusajat huikeita, esim ID4 9kk tällä hetkellä. Noin yhtenä esimerkkinä, muiden toimituksista sen paremmin en tiedä.

En toki pidätä hengistyä edelleenkään, että mitään isompaa olisi luvassa.
Ei valmistajien mutta kokonaisuudessa kun annetaan vuosien kulua. Vuoteen 2030 on vielä 10v ja siinä ajassa kerkii valmistuskustannukset laskea kuten myös sähkisten hinnat.
 
Olihan 2017 iso uudistus tulossa, mutta Berner mokasi koko homman ja meni puihin.

Harakka puhui siis taas lämpimikseen ja taas joutuu siirtämään autopäätöstä. En aio ostaa uutta ennen kuin luvattu päätös tulee, kun kerran sähkis on kiikarissa.
Näinhän se teki. Olen sitä mieltä että some ja muut pitäisi ministereiltä poistaa. Pelkästään tiedotteiden kautta tieto eteenpäin. Sitä varten valtiolla on ne tiedottajat jne. Nyt oikea käsi ei tiedä mitä vasen tekee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 487
Viestejä
4 558 258
Jäsenet
74 973
Uusin jäsen
Internaut

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom