No siis itse kannatan sitä ideaa, että paperilla ilmoitetuista päästöistä pitäisi pyrkiä eroon. Ihan sama päästääkö auto paperilla 400 g vai 50 g, jos ensimmäinen makaa autotallissa ja jälkimmäisellä rullaillaan pää märkänä. Tämä on siis ihan vaan oma mielipide.
Tai jos ostan 120g auton ja kaveri ostaa 200g auton ja itse ajan jatkuvasti motarilla 140km/h ja pyörittelen lopun aikaa kaupungissa, mutta kaveri taas ajelee tasaista 90km/h seututeitä pitkin, niin hänen todelliset päästönsä per 100km ovat ihan varmasti pienemmät kuin omani, vaikka paperilla homma näyttää erilaiselta.
Olen samalla linjalla. Jo 10tkm vuodessa priuksella tuottaa enemmän päästöjä kuin itse 4tkm/a primeralla.
Tuo hoituu polttoaineverolla.
Siihen asti kunnes autokanta sähköistyy(mikä ei näillä hinnoilla tapahtune ainakaan lähivuosina..)
Todennäköisimmin valitsevat kalliin rakentaa ja ylläpitää olevan km-seurantahimmelin kun se olisi liian yksinkertaisen halpa poimia trafin katsastustiedoista mittarilukema ylös ja katsoa auton omistajan postinumeron perusteella jokin kerroin kilometrimaksuun…