Tottakai syntyy häviöitä, muttei se silti muuta
@Zigh väittämää "Sähköllä myös pääsee samalla energiamäärällä monta kertaa pidemmälle, koska sillä ajettaessa ei suurin osa energiasta haihdu lämpönä pihalle." epätodeksi.
Esim. Mii 6400 km/11 kk keskikulutus ajotietokoneen mukaan 12,18 kWh/100 km. Tuo lukema sisältää jo häviöt akusta moottoriin.
Muiden häviöiden huomiointi:
1. Kulutusmittarivirhe 7 % (yläkanttiin) -> 13,1 kWh/100 km
2. Lataushäviöt AC noin 15 % ja DC noin 10 %, eli valitaan 14 % -> 15,2 kWh/100 km
3. Sähköverkkohäviöt, kantaverkko 1,5 % ja koko verkossa keskimäärin 3,4 % -> 15,8 kWh/100 km
Bensiinissä on energiaa noin 9 kWh/l, joten moottori-, mittarivirhe-, lataus- sekä sähköverkkohäviöt huomioiden Mii kulutti vajaassa vuodessa saman verran energiaa sataselle kuin 1,75 l/100 km kuluttava bensiiniauto tai 1,34 l/100 km kuluttava diesel-auto. Oikeastaan polttomoottoriautojen kulutuksien pitäisi olla vieläkin pienemmät, koska oletin polttoaineen ilmestyvän ilman energiaa suoraan tankkiin. Oikeasti polttoainepumput tarvitsevat sähköä ja saattaa se tankkiautokin jokusen litran imaista ajaessaan jalostamon ja huoltiksen väliä sekä mistä se sinne jalostamolle ilmestyy jne.
En ole nähnyt kellään polttomoottoriautoilijalla alle 4 l/100 km ympärivuotisia tankkauskuitteja. Nekin jotka ovat neljän litran pinnassa, ovat yhtä poikkeusta lukuunottamatta pieniä dieseleitä, joten hyvin voi sanoa polttomoottoriautojen käyttävän energiaa kolminkertaisesti vs. sähköautot. Näin on, vaikka sähköautoissakin tulee häviöitä joka välissä. Se nyt vaan on niin juupelin iso määrä energiaa, mitä polttomoottoriauto pukkaa lämpöä pakokaasuihin, moottoriin, jäähdyttimeen jne. Oikeastaan sitä pitäisi kutsua polttonestekäyttöiseksi lämmityslaitteeksi, joka tuottaa sivutuotteena pienen määrän liikettä.