Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Taitaa kaikki kallistua oli kyse sitten mistä tahansa. Jotain korvauksia joillekin... maikkarin uutisia kattelen just. Siis telkkarista.

Onneksi on arvioitu, että polttikset ja sähköautot maksavat saman verran 2025. Kukaan ei vain kertonut, laskeeko sähköautojen hinnat vai nousevatko polttisten hinnat sähköautojen tasolle..
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Onneksi on arvioitu, että polttikset ja sähköautot maksavat saman verran 2025. Kukaan ei vain kertonut, laskeeko sähköautojen hinnat vai nousevatko polttisten hinnat sähköautojen tasolle..

Kuka sellaista on arvioinnut, toisaalta ihan sama kun ei kukaan varmuudella tiedä. Suomen halvin HA taitaa olla Dacia Sandero, 12300€ noin.. Jos ei tuohon, niin 20-30tke hintaan jos löytyisi jotain muuta kun Mii kokoluokkaa. Nytkin pulaa vähän kaikesta, komponenteista, raaka-aineistakin. Viimeistään siinä kohtaa kun kaikilla pitäisi olla sähköauto. Puhumattakaan niistä maailman kolkista ja maista missä utopia ei tule koskaan toteutumaan.

Ja tuohon arvioon olisi aikaa neljä vuotta. Fossiilisten kaiken veron korotus taas nostaa vaikka minkä hintaa välillisesti ja sitten yhä harvemmalla on varaa muuhun kulutukseen. Suomi taas etunenässä pelastamassa maailmaa.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Kuka sellaista on arvioinnut, toisaalta ihan sama kun ei kukaan varmuudella tiedä. Suomen halvin HA taitaa olla Dacia Sandero, 12300€ noin.. Jos ei tuohon, niin 20-30tke hintaan jos löytyisi jotain muuta kun Mii kokoluokkaa. Nytkin pulaa vähän kaikesta, komponenteista, raaka-aineistakin. Viimeistään siinä kohtaa kun kaikilla pitäisi olla sähköauto. Puhumattakaan niistä maailman kolkista ja maista missä utopia ei tule koskaan toteutumaan.

Ja tuohon arvioon olisi aikaa neljä vuotta. Fossiilisten kaiken veron korotus taas nostaa vaikka minkä hintaa välillisesti ja sitten yhä harvemmalla on varaa muuhun kulutukseen. Suomi taas etunenässä pelastamassa maailmaa.

”On arvioitu, että polttomoottori- ja sähköautojen hinnat kohtaavat vuoden 2025 tienoilla, Haapasalo sanoo.”

 
EU alkaa entistä enemmän muistuttamaan entistä Neuvostoliittoa, siellä käskyt tulivat suoraan Moskovasta.

Onhan tässä puolensa, ei tarvitse itse niin paljoa ajatella, tehdään vaan niin kuin käsketään. :giggle:
 
Täytyyhän sen olla, kun Haapasalo niin sanoo. :)

Autoalalla tiedetään paremmin kun veikataan tuotantokustannusten olevan samoissa sähkössä ja polttiksessa vasta 2030... Eli veikkaus on, että polttisten hintaa tullaan nostamaan...

Saa nähdä, milloin tästäkin EU päätöksestä tulee jotain jotain konkretiaa, ihan niinkuin tuosta kevään päätöksestä. Selvää on, ettei tavoitteita saavuteta jos 3v kaudella sähköauton hankkimiseen varatuista tuista vasta puolet on käytetty ja tukikausi loppuu 5kk päästä.

 
  • Tykkää
Reactions: eba
Elämme "mielenkiintoisia" aikoja. Tuntuu kuin täällä "lännessä" kiilloitettaisiin kilpeä ja sysättäisiin liikkumisen kustannuksen ongelmat ensin köyhemmille, sitten kehitysmaihin.

Nimittäin ellei ihmettä tapahdu, niin tämä sähköautoihin siirtyminen tekee autoilusta hyvin mielenkiintoista köyhemmissä maissa. Siis maissa missä nyt ajetaan 20-30 vuotta vanhalla kalustolla jonka ympäristö- ja katsastuskunnolla ei ole niin väliä.

Siinä missä oikeanlainen polttomoottoriauto on "ikuinen" ja liikkuu 30 vuotiaana pienellä yllläpidolla, on 20-30 vuotta vanha sähköauto varmasti aika... "erilainen" ylläpidettävä. Siis jos akkupakettien hinnoittelulle ja korjaamiselle ei tapahdu jotain. Moottorit varmasti kestävät, tai ainakin ovat helppoja vaihtaa (kustannukset taasen...).

Veikkaan että esim. Intiassa ja Afrikassa ajeaan 50 vuoden päästä ikivanhoilla polttiksilla sekä mukana joukossa sähkiksiä joissa on vähintäänkin mielenkiintoinen akkukorjaus -toteutus ja ranget mitä on. Veikkaan myös että esim. akkupaloihin liittyvät tulipalot yleistyvät uutena onnettomuusmuotona exponentiaalisesti...
 
Elämme "mielenkiintoisia" aikoja. Tuntuu kuin täällä "lännessä" kiilloitettaisiin kilpeä ja sysättäisiin liikkumisen kustannuksen ongelmat ensin köyhemmille, sitten kehitysmaihin.

Nimittäin ellei ihmettä tapahdu, niin tämä sähköautoihin siirtyminen tekee autoilusta hyvin mielenkiintoista köyhemmissä maissa. Siis maissa missä nyt ajetaan 20-30 vuotta vanhalla kalustolla jonka ympäristö- ja katsastuskunnolla ei ole niin väliä.

Siinä missä oikeanlainen polttomoottoriauto on "ikuinen" ja liikkuu 30 vuotiaana pienellä yllläpidolla, on 20-30 vuotta vanha sähköauto varmasti aika... "erilainen" ylläpidettävä. Siis jos akkupakettien hinnoittelulle ja korjaamiselle ei tapahdu jotain. Moottorit varmasti kestävät, tai ainakin ovat helppoja vaihtaa (kustannukset taasen...).

Veikkaan että esim. Intiassa ja Afrikassa ajeaan 50 vuoden päästä ikivanhoilla polttiksilla sekä mukana joukossa sähkiksiä joissa on vähintäänkin mielenkiintoinen akkukorjaus -toteutus ja ranget mitä on. Veikkaan myös että esim. akkupaloihin liittyvät tulipalot yleistyvät uutena onnettomuusmuotona exponentiaalisesti...
Näinhän se varmaan suurin piirtein tulee menemään, mutta 50 vuoden kuluttua kohtuuhintaisen polttoaineen saaminen voi olla ongelmallista mikäli sen kysyntä heikkenee maailmanlaajuisesti.
 
Näinhän se varmaan suurin piirtein tulee menemään, mutta 50 vuoden kuluttua kohtuuhintaisen polttoaineen saaminen voi olla ongelmallista mikäli sen kysyntä heikkenee maailmanlaajuisesti.
Iso osa näistä maista tuottaa itse öljyä, sitten kun sen kysyntä hiipuu (se ei koskaan lopu, veikkaan, koska voiteluaineet, meriliikenne, ym) niin se dumpataan halvalla kehittyviin maihin jotka iloisesti jatkavat saastuttamista.

En yllättyisi jos Intia, Kiina, ym akselilla syntyisi ihan uusia autonvalmistajia jotka keskittyvät halpoihin polttomoottoreihin kehitysmaiden markkinoilla.
 
En yllättyisi jos Intia, Kiina, ym akselilla syntyisi ihan uusia autonvalmistajia jotka keskittyvät halpoihin polttomoottoreihin kehitysmaiden markkinoilla.
Kehitysmaiden automarkkinat on kyllä todella pienet. Esim 216 miljoonan asukkaan Pakistanissa on vähemmän autoja kuin suomessa. Niistäkin autoista suurin osa on tuotu ulkomailta käytettyinä.


Toki henkilöautojen omistaminen lisääntyy kehitysmaissakin elintason nousun mukana, mutta vastapainona hallitsematon kaupungistuminen ilman liikennesuunnitelua tekee autoista hyvin epäkäytännöllisiä - ei ole rakennettu teitä tai parkkipaikkoja tarpeeksi.

Jos pitäisi veikata, sanoisin että sähköskootterit ja niistä rakennetut tuk-tuk ajoneuvot tulevat olemaan kovaa valuuttaa kehitysmaissa. Jo nyt intiassa on rakenteilla tehdas joka valmistuessaan tuottaa 10 miljoonaa sähköskootteria vuodessa.
 
Onhan se hyvä, että pakotetaan kehittelemään jatkuvasti vähäpäästöisempiä autoja. En kuitenkaan jaksa uskoa, että maailma pelastuu sen myötä, että kaikille saadaan uudenkarheat sähköautot alle. Jotka tietenkin pitää vaihtaa parin vuoden välein uudempiin. Kai se elintason pienentyminen on vain hyväksyttävä, ellei halua muuttaa työpaikan parkkipaikalle.
 
Näkyisi se paljon enemmän kuin jos vaikka 6 miljoonaa intialaista tai kiinalaista häviäisi jonnekin.
Todennäköisesti 6 miljoonan intialaisen tai kiinalaisen häviäminen ei vaikuttaisi käytännössä mitään. Kun resurssit on alijäämäisiä niin käyttäjien väheneminen ei johda resurssien käytön vähenemiseen.

Näitä Kiinan ja Intian yms. Maiden päästöjä parjatessa kannattaa välillä kurkata vaikka sen näppiksen taustapuolelle ja katsoa missä se on valmistettu ja kenelle siitä aiheutuneet päästöt oikeasti kuuluu.
 
Elämme "mielenkiintoisia" aikoja. Tuntuu kuin täällä "lännessä" kiilloitettaisiin kilpeä ja sysättäisiin liikkumisen kustannuksen ongelmat ensin köyhemmille, sitten kehitysmaihin.

Nimittäin ellei ihmettä tapahdu, niin tämä sähköautoihin siirtyminen tekee autoilusta hyvin mielenkiintoista köyhemmissä maissa. Siis maissa missä nyt ajetaan 20-30 vuotta vanhalla kalustolla jonka ympäristö- ja katsastuskunnolla ei ole niin väliä.

Siinä missä oikeanlainen polttomoottoriauto on "ikuinen" ja liikkuu 30 vuotiaana pienellä yllläpidolla, on 20-30 vuotta vanha sähköauto varmasti aika... "erilainen" ylläpidettävä. Siis jos akkupakettien hinnoittelulle ja korjaamiselle ei tapahdu jotain. Moottorit varmasti kestävät, tai ainakin ovat helppoja vaihtaa (kustannukset taasen...).

Veikkaan että esim. Intiassa ja Afrikassa ajeaan 50 vuoden päästä ikivanhoilla polttiksilla sekä mukana joukossa sähkiksiä joissa on vähintäänkin mielenkiintoinen akkukorjaus -toteutus ja ranget mitä on. Veikkaan myös että esim. akkupaloihin liittyvät tulipalot yleistyvät uutena onnettomuusmuotona exponentiaalisesti...
Paskapuhetta. Sähköautot kestävät polttisversioita paljon paremmin. Toki akun kapasiteetti tulee laskemaan alkuperäisestä, mutta laskenut akkukapasiteetti ei autoa pysäytä ennenkuin kantama on alle kymmenen kilometrin luokkaa, ehkä kympilläkin pääsee kauppaan ja takaisin kun lataa reissun aikana.

Akkupaloista olet kyllä varmasti oikeassa, tottakai ne tulevat lisääntymään sähköautojen yleistyessä. Länsimaissa näihin on onneksi "helppo" reagoida kun pelastustoimilla on resursseja käytössään. Sähköautopalon sammuttamisen paras ratkaisu tällä hetkellä taitaa olla auton vesialtaaseen upottaminen muutamaksi päiväksi. Näitä altaita pystyy "kohtuu helposti" hinaamaan paloautoilla, ja veikkaan että tulevaisuudessa kiinteitä altaita tullaan rakentamaan suurimpien kulkuväylien yhteyteen valmiiksi, jolloin palavan auton voi heittää altaaseen ja jättää sammumaan.
 
Paskapuhetta. Sähköautot kestävät polttisversioita paljon paremmin. Toki akun kapasiteetti tulee laskemaan alkuperäisestä, mutta laskenut akkukapasiteetti ei autoa pysäytä ennenkuin kantama on alle kymmenen kilometrin luokkaa, ehkä kympilläkin pääsee kauppaan ja takaisin kun lataa reissun aikana.
Aika hyvä "sähkisfanaatikon polvireaktio". Akuistahan tuossa puhuinkin. Meinaatko että 25 vuotta vanhaan sähkikseen joku Afrikkalainen joka auton on Euroopasta uittanut tilaa merkkarilta ne akut?

Auton arvo on siinä vaiheessa aika lähellä nollaa kun akut ovat loppu (ehkä estävät kokonaan ajon, ehkä ei) ja korjauksen hinta on about auton arvo edes jotenkin ehjien akkujen kanssa.
 
Auton arvo on siinä vaiheessa aika lähellä nollaa kun akut ovat loppu (ehkä estävät kokonaan ajon, ehkä ei) ja korjauksen hinta on about auton arvo edes jotenkin ehjien akkujen kanssa.

Kun nykysähkäreiden akut loppuvat eiköhän joku ole jo haistanut bisneksen ja tarjoaa uudelleenkennotusta palveluna. Ja saattaa olla jo edullisia tarvikeakkujakin yleisimpiin malleihin.
 
Aika hyvä "sähkisfanaatikon polvireaktio". Akuistahan tuossa puhuinkin. Meinaatko että 25 vuotta vanhaan sähkikseen joku Afrikkalainen joka auton on Euroopasta uittanut tilaa merkkarilta ne akut?

Auton arvo on siinä vaiheessa aika lähellä nollaa kun akut ovat loppu (ehkä estävät kokonaan ajon, ehkä ei) ja korjauksen hinta on about auton arvo edes jotenkin ehjien akkujen kanssa.
Ei, meinaan että 25 vuotta vanhan sähkiksenkään ostajalla ei ole tarvetta vaihtaa akkua. Kantamaa siitä on varmasti kulunut pois, mutta kuten viestissäni sanon niin tästä huolimatta auto kyllä kulkee.

Uutena 500km kantava auto (kuten useat uusista sähkiksistä) vetää vielä 25 vuodenkin jälkeen aivan varmasti vähintään 250 kilsaa. Esimerkkisi Afrikassa ei tarvitse edes pelätä talven tuomaa kantaman laskua.

Oma teoriani on, että nykyään valmistettavissa sähköautoissa tulee korit hajoamaan ennen muita, auton "lunariin" vieviä osia.

Uudessa sähköautossa saat vakuutuksesta uuden akun varauksen tippuessa alle 85%(?), Samaan tyyliin kuin uudessa polttisautossa saat uuden moottorin vanhan syödessä kohtuuttoman paljon öljyä. Silti liikenteessä näkee 1L/1k öljyä syöviä VAGeja, kuin myös 80% kantamalla kulkevia Leafejä
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Kun nykysähkäreiden akut loppuvat eiköhän joku ole jo haistanut bisneksen ja tarjoaa uudelleenkennotusta palveluna. Ja saattaa olla jo edullisia tarvikeakkujakin yleisimpiin malleihin.
Näin sietäisi toivoa kun esim. nuo surullisen kuuluisat "16 tonnia akuista" -Volvot alkavat olemaan reilusti akkupaketin hintojen alapuolella. Tarkoitan siis näitä missä akun osittainen vikaantuminen esti kokonaan polttiksellakin ajon.

Mitä taas tuohon sähkiksen tai hybridin vanhenemiseen ja hajoamiseen tulee niin veikkaan että siellä on ihan tarpeeksi kalliita "insinööriratkaisuita" potentiaaliseen hajoamiseen ennen kuin kori lahoaa alta. :D
 
Tuota en tiennytkään. Valmistajat kyllä mainostavat akkutakuita jota ovat luokkaa 160 tkm/8 vuotta ja 70-80%. Vai menikö sulla termit vaan sekaisin?
Takuuta tarkoitin juu. Pahoittelut väärinymmärryksestä. Prosenttimääriäkään en hatusta muistanut oikein.
 
Akkupaloista olet kyllä varmasti oikeassa, tottakai ne tulevat lisääntymään sähköautojen yleistyessä. Länsimaissa näihin on onneksi "helppo" reagoida kun pelastustoimilla on resursseja käytössään. Sähköautopalon sammuttamisen paras ratkaisu tällä hetkellä taitaa olla auton vesialtaaseen upottaminen muutamaksi päiväksi. Näitä altaita pystyy "kohtuu helposti" hinaamaan paloautoilla

Paitsi parkkihallissa ja autolautoilla ongelmat on vähän toisenlaisia.

Väärä kettu näköjään, asiasta oli juttua jossain toisaalla.
 
Paskapuhetta. Sähköautot kestävät polttisversioita paljon paremmin. Toki akun kapasiteetti tulee laskemaan alkuperäisestä, mutta laskenut akkukapasiteetti ei autoa pysäytä ennenkuin kantama on alle kymmenen kilometrin luokkaa, ehkä kympilläkin pääsee kauppaan ja takaisin kun lataa reissun aikana.

Akkupaloista olet kyllä varmasti oikeassa, tottakai ne tulevat lisääntymään sähköautojen yleistyessä. Länsimaissa näihin on onneksi "helppo" reagoida kun pelastustoimilla on resursseja käytössään. Sähköautopalon sammuttamisen paras ratkaisu tällä hetkellä taitaa olla auton vesialtaaseen upottaminen muutamaksi päiväksi. Näitä altaita pystyy "kohtuu helposti" hinaamaan paloautoilla, ja veikkaan että tulevaisuudessa kiinteitä altaita tullaan rakentamaan suurimpien kulkuväylien yhteyteen valmiiksi, jolloin palavan auton voi heittää altaaseen ja jättää sammumaan.

Todellako?




Ei, meinaan että 25 vuotta vanhan sähkiksenkään ostajalla ei ole tarvetta vaihtaa akkua. Kantamaa siitä on varmasti kulunut pois, mutta kuten viestissäni sanon niin tästä huolimatta auto kyllä kulkee.

Uutena 500km kantava auto (kuten useat uusista sähkiksistä) vetää vielä 25 vuodenkin jälkeen aivan varmasti vähintään 250 kilsaa. Esimerkkisi Afrikassa ei tarvitse edes pelätä talven tuomaa kantaman laskua.

Oma teoriani on, että nykyään valmistettavissa sähköautoissa tulee korit hajoamaan ennen muita, auton "lunariin" vieviä osia.

Uudessa sähköautossa saat vakuutuksesta uuden akun varauksen tippuessa alle 85%(?), Samaan tyyliin kuin uudessa polttisautossa saat uuden moottorin vanhan syödessä kohtuuttoman paljon öljyä. Silti liikenteessä näkee 1L/1k öljyä syöviä VAGeja, kuin myös 80% kantamalla kulkevia Leafejä

Meinaat, että li-ion akku kestää noin kauan? Miten nuo poikkeavat läppäreiden tai akkuporakoneen lion akuista, jotka kyllä kuolevat alle kymmenessä vuodessa vaikkei niitä käytä?
 
Uutena 500km kantava auto (kuten useat uusista sähkiksistä) vetää vielä 25 vuodenkin jälkeen aivan varmasti vähintään 250 kilsaa.

Todella vaikea uskoa. Kun akku rupeaa kulumaan, se kuluu kiihtyvällä tahdilla ja varaustason lasku ei ole lineaarinen. Kennot eivät ole identtisiä ja toiset ottavat itseensä helpommin ja kuoleentuvat kokonaan. Tietysti asiaan vaikuttaa täysin se, miten akkuja ladataan. Jatkuva 100% - 0% - 100% ja pikalataus tuhoaa akut hyvinkin nopeasti. Eli jos haluat akulle mahdollisimman pitkää käyttöikää, käytät siitä noin puolet ja lataat hitaasti. Tähän siis auttaa huomattavasti se, että autossa on mahdollisimman iso akku, josta tarvitsee tavallisesti vain pienen osan ennen hidasta latausta.

“Of course, as Battery University explains, it’s not as simple as that. After 300 to 500 cycles at 100 percent depth of discharge, a lithium-ion cell’s capacity will drop to 70 percent. But partial discharge “reduces stress and prolongs battery life.” Drain the batteries consistently to only 50 percent, as is often the case with electric cars that get plugged in frequently, and life expectancy of a healthy battery zooms up to 1,200 to 1,500 cycles. That, of course, translates to 366,000 miles, but don’t expect numbers like that on your odometer. Other wild cards such as frequency of fast recharge can also affect battery life.”
Linkki

1626460804711.png

Linkki

En pitäisi mahdottomana, että valmistajat lisäävät ylimääräisiä kennoja, jotka kompensoivat kuluneita käyttöiän aikana. Saadaan varaustason lasku maltillisemmaksi, sillä jatkuvassa käytössä akku vain yksinkertaisesti tulee kulumaan, eikä välttämättä niin hitaasti kuin annetaan olettaa. Riippuu monesta asiasta.
 
Viimeksi muokattu:
– Pitkänmatkalaiset, joille sähköautosta on eniten hyötyä, eivät siirry niihin, jos valtateiden tehokas latausjärjestelmä ei toimi.
Bensa-asemat ovat aika lailla ottaneet linjan, että ne eivät tarjoa latausasemia.
Missä pakottava lainsäädäntö?

Ni?!
 


Ni?!

Eiköhän markkinavoimat korjaa tilanteen ihan itsestään. Toki siihen menee vähän kauemmin aikaa, mutta yhtä lailla. S-ryhmä on ainakin ymmärtänyt, että kannattaa positioida itsensä ajoissa lataavien autoilijoiden mieleen. Myös tarjottava tuote ehtii kehittyä, kun dataa latausajoista yms. ehtii kertyä.
 
Onhan toi nyt ihan absurdi ajatus vapaassa yhteiskunnassa, että määrättäis pakottavalla lainsäädännöllä polttonesteiden jakelijat rakentamaan sähköautojen latausasemia. Toi koko ehdotus on niin viherkommunistinen ja ajattelematon etten voi käsittää miten joku oletettavasti täysjärkinen lähtee ehdotteleleman tollaista.

Ihan yhtä vitun vajaa ajatus kuin pakottaa kaikki vähittäismyymälät tarjoamaan sähköautojen latauspaikkoja.

Viedään ajatus vielä vähän pidemmälle ja saman tien velvoitetaan jokainen sähköliittymällisen kiinteistön omistaja rakentamaan omalla kustannuksella julkinen latausasema tontinkulmalle, ratkeis latausongelmat niin maalla kuin kaupungissakin yhdellä säädöksellä.

Kiinteistön rakennusoikeus määrittää sitten pitääkö rakentaa yksi vai useampi latausasema, ok-taloihin ja kesämökkeihin riittää yksi latausasema, kerros- ja rivitalot sitten rakentaa kahdesta kymmeneen latauspaikkaa koosta riippuen, myymäläkiinteistöt vähintään kaksi per alkava 500 myymäläneliötä jne…

Ongelma ratkaistu :hammer:
 
Onhan toi nyt ihan absurdi ajatus vapaassa yhteiskunnassa, että määrättäis pakottavalla lainsäädännöllä polttonesteiden jakelijat rakentamaan sähköautojen latausasemia. Toi koko ehdotus on niin viherkommunistinen ja ajattelematon etten voi käsittää miten joku oletettavasti täysjärkinen lähtee ehdotteleleman tollaista.

Tämä on vasta alkua! Kun ilmastonmuutos nyt konkreettisesti tuli Eurooppaan Saksan ja Belgian hirmutulvien muodossa on selvää että EU antaa kunnolla painetta sähköautoiluun siirtymiseen. Ja fossiilisia käyttävät maksavat reilusti liikkumisesta ja lämmittämisestä.

Miettisin että tienvarsien levähdyspaikkohin saisi näppärästi rakennettua latauspisteitä.
 
Onhan toi nyt ihan absurdi ajatus vapaassa yhteiskunnassa, että määrättäis pakottavalla lainsäädännöllä polttonesteiden jakelijat rakentamaan sähköautojen latausasemia. Toi koko ehdotus on niin viherkommunistinen ja ajattelematon etten voi käsittää miten joku oletettavasti täysjärkinen lähtee ehdotteleleman tollaista.

Ihan yhtä vitun vajaa ajatus kuin pakottaa kaikki vähittäismyymälät tarjoamaan sähköautojen latauspaikkoja.

Viedään ajatus vielä vähän pidemmälle ja saman tien velvoitetaan jokainen sähköliittymällisen kiinteistön omistaja rakentamaan omalla kustannuksella julkinen latausasema tontinkulmalle, ratkeis latausongelmat niin maalla kuin kaupungissakin yhdellä säädöksellä.

Kiinteistön rakennusoikeus määrittää sitten pitääkö rakentaa yksi vai useampi latausasema, ok-taloihin ja kesämökkeihin riittää yksi latausasema, kerros- ja rivitalot sitten rakentaa kahdesta kymmeneen latauspaikkaa koosta riippuen, myymäläkiinteistöt vähintään kaksi per alkava 500 myymäläneliötä jne…

Ongelma ratkaistu :hammer:
Saksassa polttonesteiden jakeliat on jo velvoitettu rakentamaan latauspaikkoja. Kyllä se tulee meillekkin...
 
Seuraavat 10v tulevat näillä näkymin olemaan raskaita niille joilla ei ole lataus mahdollisuutta kotona. Sähköautoa ei oikein voi ostaa kun homman järkevyys pitkälti perustuu kotilataukseen. Samaan aikaan polttoaineen ja polttomoottoriauton verot varmaan tuplaantuu (jos riittää) 10v aikana. Mutta eiköhän ajan kanssa infra ja lataaminen saada järkeväksi myös sille ilman autopaikkaa olevalle.
 
Toivottavasti saatais taloyhtiössä nuijittua joskus läpi lataustolpat joka autopaikalle. Sit ei tarttis miettiä voiko ladata vai ei. Halpaa tai edullista tai helppoa se ei tule olemaan, kun piha pitää avata ja vetää uudet sähköt ja tolpat ja talon sisällekin varmaan ihan erilaiset piuhat, taloon kaupungilta uudet sähköt, miten muuntajat jne. kestää. Mutta en kerrostaloon kyllä hommaa ennen omaa tolppapaikkaa polttista kummempaa. Ja uutta polttista en halua ostaa, yks 22v meni viime viikolla kaupaksi, nykyisellä 20v vanhalla täytyy yrittää pärjätä sähköistymiseen asti. Jos ei muuten niin pitämällä ahkerammin autoa seisonnassa.
 
Saksassa polttonesteiden jakeliat on jo velvoitettu rakentamaan latauspaikkoja. Kyllä se tulee meillekkin...
Aika moni pienemmän kunnan bensa-asema lopettaa viimeistään silloin; sitten kun polttoaineen myynti ei enää kannata ja vastassa on isot investoinnit sähköautoihin, niin ei kannata enää.

Saa nähdä miten moni kylmäasema laitetaan kirveen alle kun ei kannata päivittää sähköversioksi...

Eiköhän markkinavoimat korjaa tilanteen ihan itsestään. Toki siihen menee vähän kauemmin aikaa, mutta yhtä lailla. S-ryhmä on ainakin ymmärtänyt, että kannattaa positioida itsensä ajoissa lataavien autoilijoiden mieleen. Myös tarjottava tuote ehtii kehittyä, kun dataa latausajoista yms. ehtii kertyä.
Juu, ja maaseutu on taas ns. kusessa koska siellä ne "markkinavoimat" eivät jyllää ihan samalla tahdilla kuin pääkaupunkiseudulla. Jos tehdään polttoaineesta mahdottoman kallista, niin ne jo nyt 20v ikäisillä katsastamattomilla autoilla ajelijat ovat ihmeissään.

Toki voihan se olla jonkun agenda että saadaan se maaseutu nyt oikeasti tyhjäksi niin jää susille ja karhuille tilaa rällästää (who cares kun viljat ja ruoat tulevat laivalla ulkomailta kuin Manulle illallinen, tällä hetkellä...).
 
Viimeksi muokattu:
Aika moni pienemmän kunnan bensa-asema lopettaa viimeistään silloin; sitten kun polttoaineen myynti ei enää kannata ja vastassa on isot investoinnit sähköautoihin, niin ei kannata enää.

Saa nähdä miten moni kylmäasema laitetaan kirveen alle kun ei kannata päivittää sähköversioksi...


Juu, ja maaseutu on taas ns. kusessa koska siellä ne "markkinavoimat" eivät jyllää ihan samalla tahdilla kuin pääkaupunkiseudulla. Jos tehdään polttoaineesta mahdottoman kallista, niin ne jo nyt 20v ikäisillä katsastamattomilla autoilla ajelijat ovat ihmeissään.

Toki voihan se olla jonkun agenda että saadaan se maaseutu nyt oikeasti tyhjäksi niin jää susille ja karhuille tilaa rällästää (who cares kun viljat ja ruoat tulevat laivalla ulkomailta kuin Manulle illallinen, tällä hetkellä...).
Lisätään kuvaan polttomoottoriset pienkoneet: nurmenleikkurit, moottorisahat, mönkijät, raivaussahat, aggrekaatit jne. Käytännössä kaikki maatilan siirrettävät työkoneet. Tulee melko kalliiksi laittaa kaikki uusiksi lisäksi metsien lisääntyvä suojelu = maaseudun lopullinen tuho.
 
Todella vaikea uskoa. Kun akku rupeaa kulumaan, se kuluu kiihtyvällä tahdilla ja varaustason lasku ei ole lineaarinen. Kennot eivät ole identtisiä ja toiset ottavat itseensä helpommin ja kuoleentuvat kokonaan. Tietysti asiaan vaikuttaa täysin se, miten akkuja ladataan. Jatkuva 100% - 0% - 100% ja pikalataus tuhoaa akut hyvinkin nopeasti. Eli jos haluat akulle mahdollisimman pitkää käyttöikää, käytät siitä noin puolet ja lataat hitaasti. Tähän siis auttaa huomattavasti se, että autossa on mahdollisimman iso akku, josta tarvitsee tavallisesti vain pienen osan ennen hidasta latausta.

1626460804711.png

Linkki
Tuosta kuvan artikkelista:
Of these two degradation mechanisms, it is typically Calendar Degradation that matters most for pure EVs. This is because a typical EV has ample excess range and acceleration relative to its typical daily driving requirements. (For example an EV with 160km range might only be driven 40km per day on average, and rarely at full throttle due to speed limits or traffic.) Whereas a typical EV sits stationary for many hours in the day and EV drivers are inclined to keep their EVs fully-charged as a practical matter. Therefore EVs are more likely to suffer calendar than cyclic degradation

For example, a series of real-world fast-charging tests on Nissan Leafs (Figure 9b) by the Idaho National Laboratory (Shirk & Wishart, 2015) concluded that it was actually the hot climate in the testing location of Phoenix, Arizona that caused the most degradation in the batteries, rather than fast-charging that only caused slightly more degradation relative to the “control” EVs that were slow-charged (Figure 9b, with AC slow charging results in blue consistently indicating higher battery capacity than the DC fast charging results in red).
TLDR hidas/nopea-latauksella tai ajetuilla kilometreillä ei ole niin suurta merkitystä kuin sillä, että akkua pidetään pitkiä aikoja täynnä - pahimmillaan kuumassa ilmastossa kuten tuossa graafissa.
 
Euroopassa ja sen lähialueilla edullisimmat litrahinnat löytyvät Venäjältä. Venäjällä bensiinilitra maksoi vuoden 2021 ensimmäisellä vuosipuoliskolla keskimäärin 0,54 euroa.

Kallein keskimääräinen bensiinin litrahinta oli tarkasteluaikana Hollannissa, jossa bensiinilitra maksoi alkuvuonna keskimäärin 1,72 euroa.

Suomessa
bensiinilitran hinta oli alkuvuonna keskimäärin 1,58 euroa.

Suomessa bensiini on Eurooppalaisessa tarkastelussa kallista, sillä vain Hollannissa ja Norjassa bensiinilitrasta maksettiin alkuvuoden aikana enemmän.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p

Vähän OT, mutta tossa jotain viikko sitten tms. kuulin, näin, luin että suomessa bensa erityisen kallista ja - hallituksella ei ole mitään keinoa vaikuttaa siihen.

Paitsi että veroahan on vaan melkein kaikki bensan hinnasta ja siihen ei luonnollisesti löydy tahtotilaa. No ei tietenkään suomessa, sanomattakin selvä.

Arabeissa bensa maksaa vissiin jotain 5 centtiä litra.
 
Vähän OT, mutta tossa jotain viikko sitten tms. kuulin, näin, luin että suomessa bensa erityisen kallista ja - hallituksella ei ole mitään keinoa vaikuttaa siihen.

Paitsi että veroahan on vaan melkein kaikki bensan hinnasta ja siihen ei luonnollisesti löydy tahtotilaa. No ei tietenkään suomessa, sanomattakin selvä.

Arabeissa bensa maksaa vissiin jotain 5 centtiä litra.

venezuelassa 0,017€/l…
 
Paitsi että veroahan on vaan melkein kaikki bensan hinnasta ja siihen ei luonnollisesti löydy tahtotilaa. No ei tietenkään suomessa, sanomattakin selvä.
Ilman verojahan tuo hinta olisi aika lähellä venäjän hintoja (noini 50c) koska bensiinin veroton hinta on noin 31-32% pumppuhinnasta.

Tuottajamaiden hintojahan ei kannata hirveästi kadehtia kun ei ole rahteja, jne ja jalostamotkin saattaa olla valtiollisia.
 
Esimerkiksi Venezuelassahan tuo bensan hinta on valtion säätelemä ja subventoima, todelliset kulut litralle ovat sielläkin jossain 20-40 sentin välillä, riippuen raakaöljyn hinnasta ja siitä paljonko jalostaja haluaa sillä hetkellä katetta tuotteelleen.

Vaikka kyseessä on periaatteessa kommunistinen ( tai siis bolivaarinen ) valtio, jossa kaikki suurteollisuus on kansallistettua, on silti esimerkiksi Shellillä ja Exxonilla maassa suuria ( ja tarkasti aidattuja sekä vartioituja ) jalostamoja.
 
Jokatapauksessa liikkumisen verotus tulee nousemaan. Latausinfran kustannukset tulee olemaan tähtitieteelliset jos ne tehdään kaikkien ulottuville
 

Eli liikenteen päästöjä leikattava? Selvä.. entäs noi oikeesti isot päästelijät sitten, niillekö ei tartte tehdä mitään?
 

Eli liikenteen päästöjä leikattava? Selvä.. entäs noi oikeesti isot päästelijät sitten, niillekö ei tartte tehdä mitään?

Täytyy pitää mielessä, että puolet pitäisi saada pois kokonaisuudesta. Eli tarvii tehdä paljon monessa paikassa, ja SSAB on kai jollain aikataululla siirtymässä valokaaritekniikkaan.
 

Eli liikenteen päästöjä leikattava? Selvä.. entäs noi oikeesti isot päästelijät sitten, niillekö ei tartte tehdä mitään?
Niin, teräshän tulee autotehtaalle rekasta, ja polttoaine autoon huoltoasemalta, eli mihin me jalostamoita ja terästehtaita tarvitsemme.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 396
Viestejä
4 489 757
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom