Onneksi tässä ketjussa ei ole niitä enempää...
...mutta ihan täys faktahan se on että Suomessa ajetaan älytön määrä autolla sellaisia matkoja, jotka olisi kansantaloudellisesti ja etenkin kansanterveydellisesti järkevämpää kulkea kauramoottorin voimalla.
Kansanterveydelle liikunta tekee hyvää, mutta julkisilla liikkuminen ei välttämättä lisää sitä.
Hieman perusteluja vaatisi väite, että kansantaloudelle mahdollisimman hidas liikkuminen olisi järkevää?
Perheiden kannalta tilanne on erityisen hankala, jos työmatkat vievät päivässä reilut pari tuntia tai enemmän. Esim. päiväkodista on hankalaa saada yli 10 tunnin hoitoaikaa ja vaikka saisi, niin väitän, että lapsille tämä aika tuntuu todella pitkältä.
Helsinki todennäköisesti alkaa verottamaan autoilijoita jollain verukkeella. Järjestelmä tulee luultavasti olemaan sellainen, että juuri noiden lyhyiden matkojen (jotka olisi mahdollista tehdä lihasvoimin) hinta jää pieneksi ja pidemmältä tulevia, joiden matkasta murto-osa on kaupungissa, rankaistaan tuntuvasti.
Otetaan esimerkki: Perhe tulee vaikka Forssasta päiväksi Linnanmäelle. Polttoainekulu jää alle 20 euroon, mutta jos Kehä kolmosen jälkeen aletaan maksamaan tiemaksua esim. 30 senttiä/km, niin lisäkustannus olisi noin 9 euroa, eli melkein 50% lisää matkakuluja.
Julkinen liikenne ei myöskään ole vaihtoehto, sillä kertalippujen hinta on pöyristyttävän korkea (eikä lipputuloilla edes kateta joukkoliikenteen kuluja).
Työssäkäyville, joille joukkoliikenne ei sovellu, tulee luultavasti vastaavat maksut, eli työssäkäymisestä pitää alkaa maksamaan perusteetta (eli maksetulla summalla ei saa mitään lisäarvoa).
Vaikka autovero poistettaisiin, niin keskiluokka joutuu jälleen maksumieheksi, ainakin suomen mittakaavassa suurissa kaupungeissa.