Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Ei valmistajien mutta kokonaisuudessa kun annetaan vuosien kulua. Vuoteen 2030 on vielä 10v ja siinä ajassa kerkii valmistuskustannukset laskea kuten myös sähkisten hinnat.

2021 on käytetty jo puolet, joten ei tässä ole kuin 8,5v aikaa saada ne 700k sähköautoa liikenteeseen ja päästöt puolitettua, kiirus tulee joten keppi on miltei varmaa..
 
2021 on käytetty jo puolet, joten ei tässä ole kuin 8,5v aikaa saada ne 700k sähköautoa liikenteeseen ja päästöt puolitettua, kiirus tulee joten keppi on miltei varmaa..
Keppi tulee mutta se voi siirtyä ensi vuoteen jos haluavat ensin laittaa tuet pyörimään ja seurata tuloksia tuleeko muutosta.
 
Keppi tulee mutta se voi siirtyä ensi vuoteen jos haluavat ensin laittaa tuet pyörimään ja seurata tuloksia tuleeko muutosta.
Ymmärsin noista aikaisemmista Harakan puheista, että porkkana olisi nyt tullut keväällä ja sen vaikutusta oltaisiin arvioitu syksyllä, että tarvitaanko keppiä. Oli kyllä epäilyttävän lyhyt aikajänne tämä kesä, joten todennäköisesti keppi on jo valmiina odottamassa...
 
Ymmärsin noista aikaisemmista Harakan puheista, että porkkana olisi nyt tullut keväällä ja sen vaikutusta oltaisiin arvioitu syksyllä, että tarvitaanko keppiä. Oli kyllä epäilyttävän lyhyt aikajänne tämä kesä, joten todennäköisesti keppi on jo valmiina odottamassa...
Näinhän se annettiin ymmärtää mutta ne mitä nyt tuli ulos niin syksyllä todennäköisesti päätetään ensi vuoden tuet ja niiden jatkaminen. En usko että syksylle saavat keppiä, menee ensi vuoteen.
 
Eli jälleen on markkinahäiriö päällä ja kauppa ei käy kun ei tiedetä tuista, kepistä, eikä ylipäätään poistuuko käyttövoimaverot yms.

Soisi kyllä päätöksiä tulevan piakkoin kun on berner ajoista lähtien ollut tilanne pelkkää kysymysmerkkiä
 
Joukkoliikenne on erittäin järkevää siellä missä on joukkoja eli esimerkiksi pk-seudun pendelöintiliikenteessä.
Tutkimuspäivän liikennönti on suoritettu, tulos oli yllätys. Liikuin siis autolla ja olin yliarvioinut matkaan käytettävän ajan. Autolla selvisin 25 minuutissa yhden suunnan matkasta. Joukkoliikenteen järkevyys on tämän perusteella vahvasti kyseenalaista edes pääkaupunkiseudun pendelöinnissä. Vaikka asun kävelymatkan päässä asemalta ja työpaikka sijatsee samoin kävelymatkan päässä pääteasemalta, niin matka-aika joukkoliikennettä käyttäen on yli kolminkertainen. Viikossa joukkoliikennettä käyttäessä kuluttaisin enemmän kuin yhden työpäivän enemmän työmatkoihin.

Tuli vielä mieleen, että miksi tällaista tutkimusta ei tehdä talvella. Olisiko kyse siitä, että pyöräteiden rakentaminen voitaisiin unohtaa lopputuloksen perusteella?
 
Viimeksi muokattu:
Tuli vielä mieleen, että miksi tällaista tutkimusta ei tehdä talvella. Olisiko kyse siitä, että pyöräteiden rakentaminen voitaisiin unohtaa lopputuloksen perusteella?
Tämä on se koko kevyen liikenteen boostaamisen suurin komiikka; unohdetaan kokonaan tuon talvi ja miten, about Oulua lukuunottamatta, kaikissa kaupungeissa on täydellisen surkea pyöräteiden talvikunnossapito...
 
Tämä on se koko kevyen liikenteen boostaamisen suurin komiikka; unohdetaan kokonaan tuon talvi ja miten, about Oulua lukuunottamatta, kaikissa kaupungeissa on täydellisen surkea pyöräteiden talvikunnossapito...

Mitä paikallisia juttuja lukee, niin talvella kurjaa. Eikä kesälläkään kevyenliikenteen väylät ole kunnossa, huonompaan vaan menee. Samasta syystä loppui itseltä rullaluistelu jo vuosia sitten. Nyt valittaa fillaristit ja se on kai jo jotain.
Kävelen lenkillä toki, mutta ei sitä tule niin sillain kateltua.

Toisaalta kyllä autotietkin on aika mielenkiintoisessa kunnossa, jotain pikapaikkausta välillä mikä kestää sen minkä kestää, ei vuottakaan.
 
Minkä verran mahtaisikaan päästöt laskea, jos tiestö saataisiin priimakuntoon? Nyy tiet ovat kuin hiekkapaperia ja kitka on melkoinen. Ehkä laittamalla tiestö kuntoon, saavutettaisiin päästövähennystavoitteet...
 
Onko jollain esittää jotain tutkimustietoa siitä, että polttoaineen hinta vaikuttaa kulutukseen? Mitä itse olen lukuja tutkaillut, niin näyttö tästä on vähintäänki heikkoa. Ainakin Suomen kulutuslukujen valossa.
 
Paljos tuo vuotuinen ajoneuvovero nyt laskee? Itsellä taitaa olla n. 600€/vuosi. Ajan 5tkm/vuosi. 5tkm 14l/100 kulutuksella tarkoittaa bensakulujen nousemista 70€/vuosi. Jos tuosta vuotuisesta verosta lähtis vaikka satku tai pari pois, se olis jo tosi jees. Mieluiten niin, että vuotuinen ajoneuvovero on 0, ja kaikki verot polttoaineseen. Sitten maksaisi autosta puhtaasti käytön mukaan, mikä on mielestäni ideaalitilanne. Eikä siitä, että auto seisoo pihassa.

Juuri tuli ajoneuvoverolasku vuodeksi eteenpäin. Pysyi samana, ei onneksi noussut. Tällä hetkellä 430 eur / vuosi.
 
Tutkimuspäivän liikennönti on suoritettu, tulos oli yllätys. Liikuin siis autolla ja olin yliarvioinut matkaan käytettävän ajan. Autolla selvisin 25 minuutissa yhden suunnan matkasta. Joukkoliikenteen järkevyys on tämän perusteella vahvasti kyseenalaista edes pääkaupunkiseudun pendelöinnissä. Vaikka asun kävelymatkan päässä asemalta ja työpaikka sijatsee samoin kävelymatkan päässä pääteasemalta, niin matka-aika joukkoliikennettä käyttäen on yli kolminkertainen. Viikossa joukkoliikennettä käyttäessä kuluttaisin enemmän kuin yhden työpäivän enemmän työmatkoihin.

Tuli vielä mieleen, että miksi tällaista tutkimusta ei tehdä talvella. Olisiko kyse siitä, että pyöräteiden rakentaminen voitaisiin unohtaa lopputuloksen perusteella?

"Kävelymatka" on tietenkin suhteellinen asia (30 min on vielä kävelymatka joillekin), mutta väittäisin, että on aika poikkeuksellinen työmatka, että noin suuri säästö tulee omalla autolla Helsingissä. Itsellä siellä työskennellessä autolla meni 40min, julkisilla (3vaihtoa) 50min ja pyörällä sama 50min (+suihku).

Tuo talven (ja syksyn ja alkukevään) unohtaminen on kyllä niin epärehellistä kaikissa vihreiden puuhasteluissa. "Kaupunkibulevardin, joiden reunoilla pikku terasseja" toimii hienosta vaikka Keski-Ranskassa reilut puolet vuodesta, kun Suomessa toimii ehkä 2kk vuodesta. Pyöräily on jotakuinkin miellyttävää sentään 4 kk vuodesta, mutta toisaalta 4kk vuodesta se on sitten enemmän extreme-laji, jota tällainen urheilullinen 3-kymppinenkään ei mielellään harrasta saati sitten keskimääräinen kansalainen ja yhä kasvavalle iäkkäämmällä väestölle menee käytännössä täysin mahdottomaksi.
 
"Kävelymatka" on tietenkin suhteellinen asia (30 min on vielä kävelymatka joillekin), mutta väittäisin, että on aika poikkeuksellinen työmatka, että noin suuri säästö tulee omalla autolla Helsingissä. Itsellä siellä työskennellessä autolla meni 40min, julkisilla (3vaihtoa) 50min ja pyörällä sama 50min (+suihku).

Tuo talven (ja syksyn ja alkukevään) unohtaminen on kyllä niin epärehellistä kaikissa vihreiden puuhasteluissa. "Kaupunkibulevardin, joiden reunoilla pikku terasseja" toimii hienosta vaikka Keski-Ranskassa reilut puolet vuodesta, kun Suomessa toimii ehkä 2kk vuodesta. Pyöräily on jotakuinkin miellyttävää sentään 4 kk vuodesta, mutta toisaalta 4kk vuodesta se on sitten enemmän extreme-laji, jota tällainen urheilullinen 3-kymppinenkään ei mielellään harrasta saati sitten keskimääräinen kansalainen ja yhä kasvavalle iäkkäämmällä väestölle menee käytännössä täysin mahdottomaksi.
Poikittaisliikenne hidastaa matkaa julkisilla. Itse säästän 1h/pvä omalla autolla liikkuessa. Aika paljon saa verotus nousta tuolla erotuksella.
 
"Kävelymatka" on tietenkin suhteellinen asia (30 min on vielä kävelymatka joillekin), mutta väittäisin, että on aika poikkeuksellinen työmatka, että noin suuri säästö tulee omalla autolla Helsingissä.

Kyse olikin pääkaupunkiseudusta, ei pelkästään Helsingistä. Väittäisin, että monella tilanne on vielä hullumpi. Helsingissäkin on olemassa paikkoja, joissa tilanne on sama.
Oma kävelymatka on (molemmissa päissä) n. 20 min. Lisäksi lähtöpäässä pitää varata hieman ylimääräistä, jotta ei tarvitse juosta tai myöhästyä minuutilla. Tämä yhdistettynä reilut 15 minuuttia pidempään matkustusaikaan yli kolmikertaistaa ajan. Kävelymatkat voisi toki nekin tehdä julkisilla, mutta aikaa tulisi tällöin varata hieman enemmän.
 
"Kävelymatka" on tietenkin suhteellinen asia (30 min on vielä kävelymatka joillekin), mutta väittäisin, että on aika poikkeuksellinen työmatka, että noin suuri säästö tulee omalla autolla Helsingissä. Itsellä siellä työskennellessä autolla meni 40min, julkisilla (3vaihtoa) 50min ja pyörällä sama 50min (+suihku).
Itsellä hsl näyttää fillarilla 13,5km ja 59min. Lyhyin julkinen on 53min sisältäen 4min-2min-4min siirtymät eli matkat päätepysäkeille lyhyet ja vaihto käytänössä viiveetön. Matka on vielä sellainen että ”väärään suuntaan” ei mennä eli reitti hyvin pitkälle mukailee fillaria. Autolla matka on 17km pintaan ja optimissa se on 17-18min (aikasin/myöhään) mutta normi aamu 22-25min, vastaavasti täytyy olla jotain aivan erikoista että menisi edes 35min. Itsekin siis säästää 1h pintaan päivässä, eli täytyy käytännössä olla joko köyhä tai tyhmä tai muuten vain saamaton että monessa tilanteessa käyttää julkisia pk-seudulla työmatkaan. Omassakin tilanteessa sähköfillari olisi julkista nopeampi ja jos matka olisi 3-9km
pintaan niin julkisella mitään mahdollisuuksia edes fillaria vastaan mutta saattaa hävitä jopa kävelylle :).
 
"Kävelymatka" on tietenkin suhteellinen asia (30 min on vielä kävelymatka joillekin), mutta väittäisin, että on aika poikkeuksellinen työmatka, että noin suuri säästö tulee omalla autolla Helsingissä. Itsellä siellä työskennellessä autolla meni 40min, julkisilla (3vaihtoa) 50min ja pyörällä sama 50min (+suihku).

Tuo talven (ja syksyn ja alkukevään) unohtaminen on kyllä niin epärehellistä kaikissa vihreiden puuhasteluissa. "Kaupunkibulevardin, joiden reunoilla pikku terasseja" toimii hienosta vaikka Keski-Ranskassa reilut puolet vuodesta, kun Suomessa toimii ehkä 2kk vuodesta. Pyöräily on jotakuinkin miellyttävää sentään 4 kk vuodesta, mutta toisaalta 4kk vuodesta se on sitten enemmän extreme-laji, jota tällainen urheilullinen 3-kymppinenkään ei mielellään harrasta saati sitten keskimääräinen kansalainen ja yhä kasvavalle iäkkäämmällä väestölle menee käytännössä täysin mahdottomaksi.
Mielestäni hyvinkin tavallinen tilanne Helsingissä. Minulla menee tavallisesti 18 minuuttia autolla, 60 minuuttia julkisilla, ja 50 minuuttia fillarilla. Aika kalliiksi tulee jättää auto kotiin, kun ajattelee menetettyä työ- ja vapaa-aikaa.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Mielestäni hyvinkin tavallinen tilanne Helsingissä. Minulla menee tavallisesti 18 minuuttia autolla, 60 minuuttia julkisilla, ja 50 minuuttia fillarilla. Aika kalliiksi tulee jättää auto kotiin, kun ajattelee menetettyä työ- ja vapaa-aikaa.
Valinnanvaraa on kumminkin olemassa. Autoilusta kun tehdään tarpeeksi kallista, niin alkaa teilläkin julkinen liikenne kiinnostamaan. Monessa paikkaa vaihtoehdot on sitten lopettaa työnteko tai sitten harrastaa työntekoa työnteon vuoksi. Heitetään oma matka: kerran päivässä kulkee linja-auto 4h ja 40min matka-aika ja silti jää 40km vajaaksi, eli loppu pitäs sitten mennä taksilla/kävellen jne. Kyyti maksaa 56,90€/suunta + se 40km vaihtoehtoisella kulkuvälineellä. Omalla autolla n. 4-4,5h perille ja 3-4 reissua/kk. Että kyllä teillä siellä PK-seudulla on kohtuutonta kulkea töissä :rolleyes:

Ihan vaan esimerkkinä: yksi tuttava britti käy Lontoossa töissä ja ensinnä ajaa junaradan parkkipaikalle, sitten vetää loppumatkan junalla(matka-aika n. 2h/Suunta 6päivää viikossa).
 
Viimeksi muokattu:
Valinnanvaraa on kumminkin olemassa. Autoilusta kun tehdään tarpeeksi kallista, niin alkaa teilläkin julkinen liikenne kiinnostamaan. Monessa paikkaa vaihtoehdot on sitten lopettaa työnteko tai sitten harrastaa työntekoa työnteon vuoksi. Heitetään oma matka: kerran päivässä kulkee linja-auto 4h ja 40min matka-aika ja silti jää 40km vajaaksi, eli loppu pitäs sitten mennä taksilla/kävellen jne. Kyyti maksaa 56,90€/suunta + se 40km vaihtoehtoisella kulkuvälineellä. Omalla autolla n. 4-4,5h perille ja 3-4 reissua/kk. Että kyllä teillä siellä PK-seudulla on kohtuutonta kulkea töissä :rolleyes:
Sama säännöt pitäisi päteä maaseudulla. Äkkiä laskematta käytän suunnilleen saman verran työmatkoihin kuukaudessa kuin esimerkkisi. Julkisilla aikaa menisi kolme kertaa enemmän. Miksi luulet, että pääkaupunkiseudun ihmiset voisivat harrastaa työntekoa ja tuhlata vapaa-aikaansa julkisissa. Aika juoksee käsittääkseni kaupungissa ja maalla samaa vauhtia.
 
Sama säännöt pitäisi päteä maaseudulla. Äkkiä laskematta käytän suunnilleen saman verran työmatkoihin kuukaudessa kuin esimerkkisi. Julkisilla aikaa menisi kolme kertaa enemmän. Miksi luulet, että pääkaupunkiseudun ihmiset voisivat harrastaa työntekoa ja tuhlata vapaa-aikaansa julkisissa. Aika juoksee käsittääkseni kaupungissa ja maalla samaa vauhtia.
Niin sama julkinen liikenne maaseudullekki. ;) Jos et hoksannut, että jos siihen linja-auton kyytiin et ehdi( lähtee puolen päivän tienoilla),niin seuraavana päivänä on mahdollisuus seuraavaan ja silloinhan alkaa matka-aika jo venähtämään... Onhan se aina mukava cherry pikkailla itselle mieleiset asiat, kun on mistä valita.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä hsl näyttää fillarilla 13,5km ja 59min.
Normaalikuntoinen polkee tuollaisen reiluun puoleen tuntiin ilman sähköjäkin.

Olisi mielenkiintoista seurata miten ruuhkamaksuista keskustelu muuttuisi jos ne nimettäisiin uudelleen esim. mukavuusmaksuksi tai velliperseveroksi :think:
(Tämä yleisenä huomiona, ei mitenkään lainattuun viestiin liittyen.)
 
Niin sama julkinen liikenne maaseudullekki. ;) Jos et hoksannut, että jos siihen linja-auton kyytiin et ehdi( lähtee puolen päivän tienoilla),niin seuraavana päivänä on mahdollisuus seuraavaan ja silloinhan alkaa matka-aika jo venähtämään... Onhan se aina mukava cherry pikkailla itselle mieleiset asiat, kun on mistä valita.
Eikös se julkinen ole julkinen sijannista huolimatta? Käsittääkseni kaikki niitä saavat käyttää. Pahoittelen myös etten hoksannut, että et ehdi sillä linja-autolla jota pidit vaihtoehtona, sillä kaikkillahan sen aikataulut pitäisi olla ulkomuistissa.
Kirjoitukseni päätarkoitus oli kuitenkin se, että matkustamiseen pitäisi käyttää järkevintä vaihtoehtoa ja säännöt pitäisi olla kaikille samat.
 
Normaalikuntoinen polkee tuollaisen reiluun puoleen tuntiin ilman sähköjäkin.

Olisi mielenkiintoista seurata miten ruuhkamaksuista keskustelu muuttuisi jos ne nimettäisiin uudelleen esim. mukavuusmaksuksi tai velliperseveroksi :think:
(Tämä yleisenä huomiona, ei mitenkään lainattuun viestiin liittyen.)
Kova jätkähän vaikka kävelee tuon puoleen tuntiin, mutta valitettavasti kaikki eivät ole koko ikäänsä normaalikuntoisia.
Myös vuodenaika saattaa lisätä käytettyä aikaa, ja jostain syystä noita polkijoita ei huonolla ilmalla ole liikkeellä. Tähän pitäisi saada ehdottomasti joku vajaakäyttömaksu kun verorahoilla kustannettu väylä on vajaakäytöllä.

Tulisinko onnellisemmaksi jos saisin ehdotukseni läpi ja kaikenmaailman perusteettomia maksuja lätkittäisiin kanssaihmisille. Epäilen.
Osalle nämä muille määrätyt maksut näyttävät kuitenkin kirkastavan päivän, eli elämälle löytyy tarkoitus.
 
Kova jätkähän vaikka kävelee tuon puoleen tuntiin, mutta valitettavasti kaikki eivät ole koko ikäänsä normaalikuntoisia.
Myös vuodenaika saattaa lisätä käytettyä aikaa, ja jostain syystä noita polkijoita ei huonolla ilmalla ole liikkeellä. Tähän pitäisi saada ehdottomasti joku vajaakäyttömaksu kun verorahoilla kustannettu väylä on vajaakäytöllä.

Tulisinko onnellisemmaksi jos saisin ehdotukseni läpi ja kaikenmaailman perusteettomia maksuja lätkittäisiin kanssaihmisille. Epäilen.
Osalle nämä muille määrätyt maksut näyttävät kuitenkin kirkastavan päivän, eli elämälle löytyy tarkoitus.
Aika nollapostaus.

No vähän oli ehkä provoava tuo allekirjoittaneen viesti, mutta ihan täys faktahan se on että Suomessa ajetaan älytön määrä autolla sellaisia matkoja, jotka olisi kansantaloudellisesti ja etenkin kansanterveydellisesti järkevämpää kulkea kauramoottorin voimalla.
 
Aika nollapostaus.
Onneksi tässä ketjussa ei ole niitä enempää...
...mutta ihan täys faktahan se on että Suomessa ajetaan älytön määrä autolla sellaisia matkoja, jotka olisi kansantaloudellisesti ja etenkin kansanterveydellisesti järkevämpää kulkea kauramoottorin voimalla.
Kansanterveydelle liikunta tekee hyvää, mutta julkisilla liikkuminen ei välttämättä lisää sitä.
Hieman perusteluja vaatisi väite, että kansantaloudelle mahdollisimman hidas liikkuminen olisi järkevää?

Perheiden kannalta tilanne on erityisen hankala, jos työmatkat vievät päivässä reilut pari tuntia tai enemmän. Esim. päiväkodista on hankalaa saada yli 10 tunnin hoitoaikaa ja vaikka saisi, niin väitän, että lapsille tämä aika tuntuu todella pitkältä.
Helsinki todennäköisesti alkaa verottamaan autoilijoita jollain verukkeella. Järjestelmä tulee luultavasti olemaan sellainen, että juuri noiden lyhyiden matkojen (jotka olisi mahdollista tehdä lihasvoimin) hinta jää pieneksi ja pidemmältä tulevia, joiden matkasta murto-osa on kaupungissa, rankaistaan tuntuvasti.
Otetaan esimerkki: Perhe tulee vaikka Forssasta päiväksi Linnanmäelle. Polttoainekulu jää alle 20 euroon, mutta jos Kehä kolmosen jälkeen aletaan maksamaan tiemaksua esim. 30 senttiä/km, niin lisäkustannus olisi noin 9 euroa, eli melkein 50% lisää matkakuluja.
Julkinen liikenne ei myöskään ole vaihtoehto, sillä kertalippujen hinta on pöyristyttävän korkea (eikä lipputuloilla edes kateta joukkoliikenteen kuluja).
Työssäkäyville, joille joukkoliikenne ei sovellu, tulee luultavasti vastaavat maksut, eli työssäkäymisestä pitää alkaa maksamaan perusteetta (eli maksetulla summalla ei saa mitään lisäarvoa).
Vaikka autovero poistettaisiin, niin keskiluokka joutuu jälleen maksumieheksi, ainakin suomen mittakaavassa suurissa kaupungeissa.
 
Kansanterveydelle liikunta tekee hyvää, mutta julkisilla liikkuminen ei välttämättä lisää sitä.
Hieman perusteluja vaatisi väite, että kansantaloudelle mahdollisimman hidas liikkuminen olisi järkevää?

Perheiden kannalta tilanne on erityisen hankala, jos työmatkat vievät päivässä reilut pari tuntia tai enemmän. Esim. päiväkodista on hankalaa saada yli 10 tunnin hoitoaikaa ja vaikka saisi, niin väitän, että lapsille tämä aika tuntuu todella pitkältä.
Kansantaloudelle tehokasta olisi, että se autoiikenne minkä tuolla oikeasti pitää päästä liikkumaan liikkuisi mahdollisimman nopeasti.

Vähän nyt liioittelua tuo matkojen venyminen pari tuntia tai enemmän. Pk-seudulla alle 15km matkoilla ero auton ja polkupyörän välillä on luokkaa 10 minuuttia, max 20 minuuttia. Jos matka suuntautuu Helsingin ydintä kohti ero supistuu ihan olemattomiin ja parhaimmillaan kääntyy jopa täysin toiseksi ruuhkien vuoksi. Tiedän kokemuksesta kun olen itse tällaista matkaa suhannut.
Helsinki todennäköisesti alkaa verottamaan autoilijoita jollain verukkeella. Järjestelmä tulee luultavasti olemaan sellainen, että juuri noiden lyhyiden matkojen (jotka olisi mahdollista tehdä lihasvoimin) hinta jää pieneksi ja pidemmältä tulevia, joiden matkasta murto-osa on kaupungissa, rankaistaan tuntuvasti.
Otetaan esimerkki: Perhe tulee vaikka Forssasta päiväksi Linnanmäelle. Polttoainekulu jää alle 20 euroon, mutta jos Kehä kolmosen jälkeen aletaan maksamaan tiemaksua esim. 30 senttiä/km, niin lisäkustannus olisi noin 9 euroa, eli melkein 50% lisää matkakuluja.
Eiköhän ne ruuhkamaksut kuitenkin olisi vain kertamaksuja tietyn tullipisteen ohittamisesta. En ole lukenut tai kuullut että missään päin maailmaa olisi tuollaista kilometripohjaista systeemiä toteutettu - kuulostaa utopistiselta.
 
Vähän nyt liioittelua tuo matkojen venyminen pari tuntia tai enemmän. Pk-seudulla alle 15km matkoilla ero auton ja polkupyörän välillä on luokkaa 10 minuuttia, max 20 minuuttia. Jos matka suuntautuu Helsingin ydintä kohti ero supistuu ihan olemattomiin ja parhaimmillaan kääntyy jopa täysin toiseksi ruuhkien vuoksi. Tiedän kokemuksesta kun olen itse tällaista matkaa suhannut.
Ympäri vuoden? Myös tammikuussa?

Itse olen joskus harrastanut "hard corena" työmatkapyöräilyä vielä tammikuussakin, mutta kyllä se lämpö, kevyen liikenteen väylien jäätävän (heh) surkea kunto (sulaa, pakastaa, epätasaista, jäisiä renkaiden uria, jne) jne pakotti minutkin kunnon lipan jälkeen toteamaan ettei homma ole terveydenkään kannalta järkevää - varsinkaan kun ne autoilijat eivät ota huomioon talvipyöräilijöitä joukossaan oikein mitenkään (se pahin lippakin oli sen takia kun joutui autoilijaa västämään kohtaan missä ei nastoillakaan ollut enää mitään pitoa).

Tämä kävelemisen ja polkupyörien vertaaminen autoon on ihan järjetöntä tässä maassa kun se "10 minuutin ero" kasvaa 3-4 kuukauden eroksi sitten kun talvi iskee - ja siinä kohtaa se surkea julkinen viruslinko on pelkän pyörän omistajalle se ainoa mahdollisuus. Ei se ero minullakaan kesällä ole kuin ~10 min auton hyväksi, talvella sitten ihan eri juttu (melken saa lisätä toiset 10 min matkaan tai 30-40 min julkisilla).
 
Kansanterveydelle parasta olisi että kaikki ylipäätään pääsee sinne töihin.

Julkinen/fillari jne olisi tietenkin sen vihreän utopian kaunein vaihtoehto. Todellisuus valitettavasti on jotain ihan muuta. Painelee tonne pienemmille kylille, missä lähin työpaikka 50km päässä ja julkista ei ole. Siinä ei talvisin -30 pakkasilla löydy yhteltäkään ukolta intoa kaivaa suksia klo 04 telineestä, että on ajoissa aamuvuorossa. Koko Suomi kun ei ole kaupungeissa töissä.

Puhumattakaan niistä, kun tekee reissu hommia. Tai usealla asiakkaalla päivässä, vaikka samassa kaupungissakin. Itsekkin välillä raahaan 3 salkkua + läppäriä repussa. Ei kyllä tulisi mieleenkään lähteä bussiin niiden kamojen kanssa, olisi matka miten lyhyt.
 
Ympäri vuoden? Myös tammikuussa?
Ei. Olen itsekin sen verran velliperse, että lumessa/jäällä/pakkasessa pyöräilyt jää aika vähiin.

Mutta hyvinhän siinä säästäisi "ruuhkamaksuissa" jos edes puolet vuodesta menisi muulla kun autolla. Ja siihenhän ne maksut tulisivat ohjaamaankin.
 
Jos fillarilla efektiivinen matka-aika on 10min hitaampi niin sen saa kertoa kahdella että saadaan todellinen ero, siinä kun kävelet autolta tietokoneen ääreen niin haluan nähdä sen fillaristin joka tekee saman 15km (tai edes 6km) ajon jälkeen ilman että kulkee suihkun kautta. Tästä saadaan 2*10+2*10 eli 40min päivässä eroa autoon ja lähestytään vahvasti julkista. Sähköfillari varmasti auttaa asiaan, mutta 25km/h rajoitettuna matka-aika erotus repeää helposti 10min suuremmaksi. Aiemmin itsellä oli noin 3km työmatka fillarilla, ilman käsiä ja päin kaikkia punaisia se oli ~12min fillarilla ja autolla (4km pintaan) 8min, tuon 12min pystyi oikeastaan saavuttamaan myöskin 25C lämmössä ilman jälkihikeä, mutta jos yritti edes 10min pintaan niin ei tuosta vaan suoraan mihinkään palaveriin voinut hypätä tovi piti tuuletella itseään. Liikennesääntöjä noudattamalla fillarilla olisi joutunut aina väkisin seisomaan muutamissa valoissa joten edes tuohon 12min pääseminen vaatisi vauhtia, ei ollut yks eikä kaks matkaa kun lukkopoljin-spandeksi tuli ohi ihan reilua vauhtia, mutta odotteli punaisia, käytännössä edettiin samaa vauhtia vaikka hänen todellinen ajonopeutensa oli vähintään tuplat ellei jopa triplat.

Sähköfillari kyllä varmasti ratkaisisi nuo alle 10km matkat, mutta ei se kyllä silläkään kiva ole kaatosateessa vetää tai talvipakkasilla.
 
Vähän nyt liioittelua tuo matkojen venyminen pari tuntia tai enemmän.
Ei ole. Omalla kohtaa julkisilla menisi päivässä n. 2t 40min. Monella vielä enemmän.
Eiköhän ne ruuhkamaksut kuitenkin olisi vain kertamaksuja tietyn tullipisteen ohittamisesta. En ole lukenut tai kuullut että missään päin maailmaa olisi tuollaista kilometripohjaista systeemiä toteutettu - kuulostaa utopistiselta.
Utopistiselta kuulostaa, mutta tällaista on väläytelty. Google löytää.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Ei ole. Omalla kohtaa julkisilla menisi päivässä n. 2t 40min. Monella vielä enemmän.
Kirjoitin siinä polkupyörällä ja autolla menon eroista. Älä lainaa yhtä lausetta kokonaisesta kappaleesta jos se ei ole sen jälkeen enää ymmärrettävissä.
Jos fillarilla efektiivinen matka-aika on 10min hitaampi niin sen saa kertoa kahdella että saadaan todellinen ero, siinä kun kävelet autolta tietokoneen ääreen niin haluan nähdä sen fillaristin joka tekee saman 15km (tai edes 6km) ajon jälkeen ilman että kulkee suihkun kautta. Tästä saadaan 2*10+2*10 eli 40min päivässä eroa autoon ja lähestytään vahvasti julkista. Sähköfillari varmasti auttaa asiaan, mutta 25km/h rajoitettuna matka-aika erotus repeää helposti 10min suuremmaksi. Aiemmin itsellä oli noin 3km työmatka fillarilla, ilman käsiä ja päin kaikkia punaisia se oli ~12min fillarilla ja autolla (4km pintaan) 8min, tuon 12min pystyi oikeastaan saavuttamaan myöskin 25C lämmössä ilman jälkihikeä, mutta jos yritti edes 10min pintaan niin ei tuosta vaan suoraan mihinkään palaveriin voinut hypätä tovi piti tuuletella itseään. Liikennesääntöjä noudattamalla fillarilla olisi joutunut aina väkisin seisomaan muutamissa valoissa joten edes tuohon 12min pääseminen vaatisi vauhtia, ei ollut yks eikä kaks matkaa kun lukkopoljin-spandeksi tuli ohi ihan reilua vauhtia, mutta odotteli punaisia, käytännössä edettiin samaa vauhtia vaikka hänen todellinen ajonopeutensa oli vähintään tuplat ellei jopa triplat.
Jokaisella on omat selityksensä, eikä ne minua oikeastaan kiinnosta. Itselleni tuollainen tunnin työmatkafillarointi päivässä olisi oikeastaan kaikkein optimaalisin ajankäytön kannalta, koska siinä saa tunnin liikuntaa samalla suoritettua. Autossa istuminen on ihan täyttä ajanhukkaa - siinä ei voi tehtä yhtään mitään matkan aikana. Julkisissakin voi vaikka hoitaa sähköposteja.

Harva myöskään tarvitsee puolen tunnin fillaroinnin jälkeen suihkua jos vetää pk-alueella eikä missään maksimien lähellä. Itselläni vaihtovaatteet repussa, kostealla pyyhkeellä hiet pois ja uutta dödöä perään. Viiden minuutin homma. Ja olen kuitenkin erittäin voimakkaasti hikoilevaa tyyppiä.

TL;DR
Pyöräilyyn verrattuna autossa istumalla siis itse asiassa ei säästä aikaa vaan menettää sitä.
 
En nyt suoraan lainaa, kun ei ollut minulle osoitettu viesti.

Ainakin omalta osalta autoilu ei ole hukkaan heitettyä aikaa. Jos haluaa tehdä jotain hyödyllistä, niin autossa voi puhua työpuheluita, tai osallistua teams palavereihin puhelimella.

Pääsääntöisesti itse rentoudun kuuntelemalla musiikkia. Auto on vähän niinkuin toinen koti ja monesti ainoa paikka, jossa saa olla todella rauhassa.

Oma tilanne Julkisten suhteen on aika heikko. Asun Espoossa Kehä III:n varressa ja käyn töissä Vantaalla Kehä III:n varressa. Autolla matka kestää n.15 min (13km) ovelta ovelle. Pyörää en ole kokeillut, mutta reittiopas sanoo pyöräilyajaksi 60min (15km) ja julkisilla 70min (2vaihtoa), josta kävelyä 3km.

Jos noita julkisia haluttaisiin kehittää, niin pitäisi muuttaa lakia jolla HSL:n toimintaa ohjataan. Siellä kun ei työmatkaliikennettä mainita, kuin sivulauseessa. HSL:n päätarkoitus on vastata julkisten palveluiden saavutettavuudesta ja koko (PKS) julkisen liikenteen verkko rakentuu tämän varaan.
 
Jos noita julkisia haluttaisiin kehittää, niin pitäisi muuttaa lakia jolla HSL:n toimintaa ohjataan. Siellä kun ei työmatkaliikennettä mainita, kuin sivulauseessa. HSL:n päätarkoitus on vastata julkisten palveluiden saavutettavuudesta ja koko (PKS) julkisen liikenteen verkko rakentuu tämän varaan.
Pääkaupunkiseudun julkinen liikenne perustuu sille, että kaikki olisivat menossa Helsingin keskustaan. Näinhän ei ole.

Mutta jostain syystä tätä ohjenuoraa noudatetaan edelleen, eli esim. ns. pikaraitiotie idän ja lännen välillä (Raide-Jokeri) on mielestäni suunniteltu syöttämään liikennettä keskustaan, ei yhteytenä idän ja lännen välille, muuten en keksi, miksi se suunniteltiin yhtä hitaaksi kuin nykyinen bussiyhteys.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Pääkaupunkiseudun julkinen liikenne perustuu sille, että kaikki olisivat menossa Helsingin keskustaan. Näinhän ei ole.

Mutta jostain syystä tätä ohjenuoraa noudatetaan edelleen, eli esim. ns. pikaraitiotie idän ja lännen välillä (Raide-Jokeri) on mielestäni suunniteltu syöttämään liikennettä keskustaan, ei yhteytenä idän ja lännen välille, muuten en keksi, miksi se suunniteltiin yhtä hitaaksi kuin nykyinen bussiyhteys.
Siis tästä on olemassa ihan säännöstö, miten noiden linjojen olemassaolo määritellään. Aikoinaan luin läpi Espoon valtuston paperit aiheesta ja siellä oli ihan selkeät määrittelyt. Muistaakseni jotakuinkin näin: Lähimpään palvelupaikkaan (Espoon keskus, Leppävaaran keskus, Tapiola jne,) tulee päästä suoraan alle puolentoista kilometrin päässä sijaitsevalta pysäkiltä. Seuraaviin kahteen suurempaan keskukseen yhdellä vaihdolla. Sitten oli vielä muitakin ehtoja, mutta en niistä enää muista.

Yritin tuota nopeasti googlata, mutta ei jäänyt mitään haaviin. Pahoittelut siis mutuilusta.
 
Siis tästä on olemassa ihan säännöstö, miten noiden linjojen olemassaolo määritellään. Aikoinaan luin läpi Espoon valtuston paperit aiheesta ja siellä oli ihan selkeät määrittelyt. Muistaakseni jotakuinkin näin: Lähimpään palvelupaikkaan (Espoon keskus, Leppävaaran keskus, Tapiola jne,) tulee päästä suoraan alle puolentoista kilometrin päässä sijaitsevalta pysäkiltä. Seuraaviin kahteen suurempaan keskukseen yhdellä vaihdolla. Sitten oli vielä muitakin ehtoja, mutta en niistä enää muista.

Yritin tuota nopeasti googlata, mutta ei jäänyt mitään haaviin. Pahoittelut siis mutuilusta.
Olet varmasti oikeassa, noin se varmaan menee. Isommassa kuvassa näkyy selvästi se, että liikenne on suunniteltu siten, että ihmiset kulkisivat lähinnä Helsingin keskustaan.
 
Sähköfillari kyllä varmasti ratkaisisi nuo alle 10km matkat, mutta ei se kyllä silläkään kiva ole kaatosateessa vetää tai talvipakkasilla.

Nuokin vielä menee, mutta sitten kun on peilijäätä ja loskaa, niin kaksipyöräisellä liikkuminen menee hankalaksi eteni sitä sitten lihas-, polttomoottori- tai sähkövoimalla. Oikein huonolla kelillä kun ei jalkaisinkaan meinaa pysyä pystyssä. Ja vaikka tuota etenemiskelvotonta ei olisi matkalla kuin kilometri, ja muuten olisi jollain ihmeellä saatu asvaltti paljaaksi, niin vaikeaksi menee.

Pääkaupunkiseudun julkinen liikenne perustuu sille, että kaikki olisivat menossa Helsingin keskustaan. Näinhän ei ole.

Mutta jostain syystä tätä ohjenuoraa noudatetaan edelleen, eli esim. ns. pikaraitiotie idän ja lännen välillä (Raide-Jokeri) on mielestäni suunniteltu syöttämään liikennettä keskustaan, ei yhteytenä idän ja lännen välille, muuten en keksi, miksi se suunniteltiin yhtä hitaaksi kuin nykyinen bussiyhteys.

Joukkoja ei taida poikittaisliikenteelle kuitenkaan riittää? Keskustahan toimii "hubina", jonka kautta pääsee kaikkialle. Helsingin lisäongelmana on, että keskusta on huonossa paikassa pussinperällä, jos liikennehubi olisi vaikka Pasilassa, niin poikittaisliikenne toimisi luultavasti huomattavasti paremmin vaikka keskustaan kulku hieman hidastuisi.
 
Joukkoja ei taida poikittaisliikenteelle kuitenkaan riittää? Keskustahan toimii "hubina", jonka kautta pääsee kaikkialle. Helsingin lisäongelmana on, että keskusta on huonossa paikassa pussinperällä, jos liikennehubi olisi vaikka Pasilassa, niin poikittaisliikenne toimisi luultavasti huomattavasti paremmin vaikka keskustaan kulku hieman hidastuisi.
Luultavasti ei riitä, mutta Kehä I:stä vuosikausia ajaneena näyttäisi siltä, että jonkun verran joukkoja kyllä olisi. Itse ajan autolla ja ajan varmasti myös tulevaisuudessa, jos/kun julkiset yhteydet idän ja lännen välillä ovat yhtä hitaat kuin nyt. Palvelun parantaminen tms. on toisarvoista, jos nopeus (l. hitaus) on mitä on.
 
Kirjoitin siinä polkupyörällä ja autolla menon eroista. Älä lainaa yhtä lausetta kokonaisesta kappaleesta jos se ei ole sen jälkeen enää ymmärrettävissä.
Pahoittelen, että ymmärin väärin viestisi, jolla kommentoit viestiäni jossa ei kirjoitettu polkupyöristä mitään. Älä lainaa kappaletta jolla ei ole mitään tekemistä viestisi kanssa.
 
Nuokin vielä menee, mutta sitten kun on peilijäätä ja loskaa, niin kaksipyöräisellä liikkuminen menee hankalaksi eteni sitä sitten lihas-, polttomoottori- tai sähkövoimalla. Oikein huonolla kelillä kun ei jalkaisinkaan meinaa pysyä pystyssä. Ja vaikka tuota etenemiskelvotonta ei olisi matkalla kuin kilometri, ja muuten olisi jollain ihmeellä saatu asvaltti paljaaksi, niin vaikeaksi menee.



Joukkoja ei taida poikittaisliikenteelle kuitenkaan riittää? Keskustahan toimii "hubina", jonka kautta pääsee kaikkialle. Helsingin lisäongelmana on, että keskusta on huonossa paikassa pussinperällä, jos liikennehubi olisi vaikka Pasilassa, niin poikittaisliikenne toimisi luultavasti huomattavasti paremmin vaikka keskustaan kulku hieman hidastuisi.
Joukkoja ei taida kovin monelle linjalle muutenkaan riittää kaupallisen kannattavuuden takaamiseksi. Siksi suurin osa joukkoliikenteestä on tuettua. Jos noiden linjojen määrittely tehtäisiin ihmismäärän mukaan, niin ne näyttäisivät hyvin erilaisilta nykyiseen verrattuna. Eikös tuo jokerilinja ole PKS suosituin bussilinja ja taisi mennä aika lähellä kehä ykkösen reittiä. Silti kokonaiskuvassa nuo poikittaislinjat suosiostaan huolimatta ovat olleet sivujuonne julkisen liikenteen suunnittelussa.
 
Ihan vaan esimerkkinä: yksi tuttava britti käy Lontoossa töissä ja ensinnä ajaa junaradan parkkipaikalle, sitten vetää loppumatkan junalla(matka-aika n. 2h/Suunta 6päivää viikossa).
Täytyy kyllä ihmetellä että miksi kävisi töissä jos 6 päivää viikossa 12h. Ja tuosta kohtuu iso osa vain matkailua samaa reittiä ees taas. Mielummin rakentais mettään jonkun mökin ja koittaisi elää siellä vapaana :)

Itsellä hsl näyttää fillarilla 13,5km ja 59min.
Aika pitkä aika fillarilla? Ite ajelin edes takas 20km suuntaansa ja se oli yleensä 55-60min jos mennessä (kun ei halunnu kovin hikoilla) ja 45-50min tullessa kotiin vähän vauhikkaammin.

Toki tuolla reitillä ei ollut juurikaan liikennevaloja.. eli maantien vierellä kulkevaa kevyenliikenteen väylää sellanen 15km matkasta. Loput 5km kaupungissa, mutta sielläkin tunneleita ja vähän syrjäsempi reitti.
 
Täytyy kyllä ihmetellä että miksi kävisi töissä jos 6 päivää viikossa 12h. Ja tuosta kohtuu iso osa vain matkailua samaa reittiä ees taas. Mielummin rakentais mettään jonkun mökin ja koittaisi elää siellä vapaana :)


Aika pitkä aika fillarilla? Ite ajelin edes takas 20km suuntaansa ja se oli yleensä 55-60min jos mennessä (kun ei halunnu kovin hikoilla) ja 45-50min tullessa kotiin vähän vauhikkaammin.

Toki tuolla reitillä ei ollut juurikaan liikennevaloja.. eli maantien vierellä kulkevaa kevyenliikenteen väylää sellanen 15km matkasta. Loput 5km kaupungissa, mutta sielläkin tunneleita ja vähän syrjäsempi reitti.
En sano että ymmärtäisin ko. Yhtälöä ollenkaan, mutta junassa tekee duunia koko ajan. Ehkä se 10k £ nettona kuussa tienaavana on oivaltanut jotain, mitä minä en :rofl:
 
Nuokin vielä menee, mutta sitten kun on peilijäätä ja loskaa, niin kaksipyöräisellä liikkuminen menee hankalaksi eteni sitä sitten lihas-, polttomoottori- tai sähkövoimalla. Oikein huonolla kelillä kun ei jalkaisinkaan meinaa pysyä pystyssä. Ja vaikka tuota etenemiskelvotonta ei olisi matkalla kuin kilometri, ja muuten olisi jollain ihmeellä saatu asvaltti paljaaksi, niin vaikeaksi menee.

Nastarenkaat polkupyörään ja kaveriksi tarvittaessa sähkömoottori niin talvipyöräily on perseestä ehkä noin 1% ajasta. Nastat pitää jäällä pystyssä ja moottori auttaa loskassa. Oon ite polkenu töihin ja kouluun arviolta 7 talvea ilman moottoria eikä 5km/20min matkoissa ole ollut ongelmia, edes vähän reilussa 20 asteen pakkasissa, kun vähän yrittää pukeutua sinne päin. Hirveästi pidempää matkaa en kyllä lähtisi säännöllisesti talvella polkemaan, joutuisi panostamaan pukeutumiseen ja varusteisiin (rahallisesti) enemmän, mutta ei tuo 10km/suunta päivästä toiseen kuulosta mitenkään mahdottomalta sähköpyörällä.

Disclaimer: kokemukseni perustuu Suomen mittakaavassa kahteen isoon kuntaan. Liikkuminen tapahtuu taajama-alueilla, joissa ainakin tavallisina työssäkäynti-aikoina on tiet hyvin hoidettu.
 
TL;DR
Pyöräilyyn verrattuna autossa istumalla siis itse asiassa ei säästä aikaa vaan menettää sitä.
No jos kotona odottaa nurmikonleikkuu ym. piha-askareet tai lumenluonti talvella niin ei kyllä säästä .) Se liikunta tulee meinaan siinäkin.
Joskus tosiaan tuli 20km matkaa ajeltua. Ei siinä muuta tarvinu tehdä. Tosin silloin ei ollut omaa pihaakaan.
 
Joskus itsekin totesin tuon, että pyöräilemällä 14km työmatkan ei tarvitse sitten muuta urheilua tehdä. Matka-ajoissa eroa oli vain vähän (autolla 19min, pyörällä 35min), joten tälläkään ei ollut juuri väliä, vaikka suihkussa joutuikin käymään toimistolla. Meillä ei onneksi lasketa minuutteja vaan katsotaan, että työt tehdään, joten sekään ei haitannut. Kesällä hyvällä kelillä tuo oli jopa ihan kivaa, vaikka aamuisin meinasikin olla aika raskas jalka.

Tämä ajatus ajansäästöstä hyötyliikunnan muodossa toimii kuitenkin vain niille, joille urheilun ainoa tavoite on nostaa sykettä ja kuluttaa energiaa, ja aikaa voi kuluttaa silloin kun huvittaa. Jos tavoitteena on vaikka treenata voimaa salilla ja pitää hakea lapset päiväkodista klo 16.30, ei se työmatkapyöräily enää säästäkään aikaa.
 
No jos kotona odottaa nurmikonleikkuu ym. piha-askareet tai lumenluonti talvella niin ei kyllä säästä .) Se liikunta tulee meinaan siinäkin.
Joskus tosiaan tuli 20km matkaa ajeltua. Ei siinä muuta tarvinu tehdä. Tosin silloin ei ollut omaa pihaakaan.
Tämä, jos itse saisi ajankäyttönsä määrätä 100% itse muista välittämättä niin mitään ongelmaa ei olisi. Varsinkin kun työaika on liukuva eikä ole niin väliä oletko töissä klo 7 vai 10 (pl. joktkin palaveripäivät).

Mutta kun siitä haluaa siivunsa vaimo, lapset, koti, ym. harrastuksineen, askareineen ja kotitöineen, jne niin aina se "päivän hyötyliikunnan sijoittaminen" siihen työpäivän perään ei oikein ole toimivin idea.

Toki sinkkuna olisi mukava tehdä vaikka 10-18 päivää, leppoisasti pyöräillen jonkun kahvilan kautta töihin ja kotiin. :D
 
Itse liikun kesät ja talvet maastopyörällä. Tämä toki vaatii sitä, että joka aamu pitää katsoa päivän sää, ja pukeutua asianmukaisesti. Varsikengät ja rukkaset ovat usein hyvä valinta. Tuulenpitävät housut ja takki. Alla nappulanastarenkaat. Polkeminen on työlästä, mutta onnistuu kaikissa olosuhteissa turvallisesti ympäri vuoden. Tavallaan myös huoletonta, kun siihen tottuu. Ei tarvitse miettiä lähteekö auto käyntiin, ei tarvitse skrabata tuulilaseja, irroitella latausjohtoja tms. On mulla webastot jne. mutta ei akkulaturia, joten niillä ei viitsi hyttiä kauheasti lämmittää.

Pyörä vaan ulos varastosta ja suoraan ajoon.
 
Tämä, jos itse saisi ajankäyttönsä määrätä 100% itse muista välittämättä niin mitään ongelmaa ei olisi. Varsinkin kun työaika on liukuva eikä ole niin väliä oletko töissä klo 7 vai 10 (pl. joktkin palaveripäivät).

Mutta kun siitä haluaa siivunsa vaimo, lapset, koti, ym. harrastuksineen, askareineen ja kotitöineen, jne niin aina se "päivän hyötyliikunnan sijoittaminen" siihen työpäivän perään ei oikein ole toimivin idea.

Toki sinkkuna olisi mukava tehdä vaikka 10-18 päivää, leppoisasti pyöräillen jonkun kahvilan kautta töihin ja kotiin. :D
Tämä. Tokikin nykyään olen 100% etätöissä joka tapauksessa, mutta aiemmin tuo toimiston ja kodin väli oli olosuhteiden pakosta autoilua. Mielelläni pyöräilin sen 45 minuuttia, mutta ajankäytöllisesti se oli mahdotonta suurimman osan ajasta kun piti pystyä viemään ja hakemaan lapsia päiväkodista. Bussillakaan tuo ei ollut mahdollista johtuen aikatauluista, koska työpaikalta joutui aina poistumaan liian aikaisin.

Vaikka lapset menee kouluun eikä hakuja tule, niin silti tulee muut kotityöt yms ja harrastuksiin pitää ehtiä, mikä taasen ei ole mahdollista ilman autoa. Auto on pakollinen työkalu, josta ei pääse eroon edes työttömäksi jäämällä. Nyt on kaksi autoa ja ilman kahta autoa arjen pyöritys menisi siihen, että lasten harrastukset muuttuisi ryhmäliikunnasta kukkien katseluun ja pakottamiseen pyöräily tai juoksulenkkeihin aikuisten kanssa. Tietysti tämä on tällaista etuoikeutetun puhetta, mutta nyt kun yksi tarvii auton töihin pakosta (julkisilla tai pyörällä matka mitataan tunneissa eikä julkiset kulje öisin) ja harrastuksiin tarvitaan toinen auto kun ensimmäinen on eri kaupungissa 99% ajasta.
 
Jos fillarilla efektiivinen matka-aika on 10min hitaampi niin sen saa kertoa kahdella että saadaan todellinen ero, siinä kun kävelet autolta tietokoneen ääreen niin haluan nähdä sen fillaristin joka tekee saman 15km (tai edes 6km) ajon jälkeen ilman että kulkee suihkun kautta. Tästä saadaan 2*10+2*10 eli 40min päivässä eroa autoon ja lähestytään vahvasti julkista. Sähköfillari varmasti auttaa asiaan, mutta 25km/h rajoitettuna matka-aika erotus repeää helposti 10min suuremmaksi. Aiemmin itsellä oli noin 3km työmatka fillarilla, ilman käsiä ja päin kaikkia punaisia se oli ~12min fillarilla ja autolla (4km pintaan) 8min, tuon 12min pystyi oikeastaan saavuttamaan myöskin 25C lämmössä ilman jälkihikeä, mutta jos yritti edes 10min pintaan niin ei tuosta vaan suoraan mihinkään palaveriin voinut hypätä tovi piti tuuletella itseään. Liikennesääntöjä noudattamalla fillarilla olisi joutunut aina väkisin seisomaan muutamissa valoissa joten edes tuohon 12min pääseminen vaatisi vauhtia, ei ollut yks eikä kaks matkaa kun lukkopoljin-spandeksi tuli ohi ihan reilua vauhtia, mutta odotteli punaisia, käytännössä edettiin samaa vauhtia vaikka hänen todellinen ajonopeutensa oli vähintään tuplat ellei jopa triplat.

Sähköfillari kyllä varmasti ratkaisisi nuo alle 10km matkat, mutta ei se kyllä silläkään kiva ole kaatosateessa vetää tai talvipakkasilla.

Ei kaikki hikoile kuin siat / haise samalle :D

Jos tuohon lähdetään niin autollekin pitää laskea lisäksi kävelymatka parkkipaikalle/hallista toimistoon, pyörällä pääsee usein oven viereen.

Ite olen kulkenut lapsesta asti suurimman osan kaupunkiajosta pyörällä ympäri vuoden.

Eikä ole kyllä mitään tarvetta mennä suihkun kautta töihin toimistollakaan, joo voihan sitä vähän hikinen olla vaan kyllä se siitä kuivuu. Eikä ole ikinä kukaan valittanut hajusta, eli todennäköisesti en nyt ihan tunkiolle lemua.

Nykyiseen työhön menee autolla 20-30min ja pyörällä 25min.

Kyllä läpi talvenkin polkee helposti, kunhan totuttelee kylmään pikkuhiljaa kelien mukana

Toki -25 alkaa olemaan jo vittumoista, mutta menee sekin tottuneella

Omat havainnot on, että jopa mäkisessä Kuopiossa maastopyörä ja bussi on about yhtä nopeita tai pyörä pikkasen hitaampi riippuen reitistä.

Jossain hesan tasaisessa maastossa pyörä lienee helpompi koska ei tarvitse niin hyvää kuntoa, kuten vaikka neulamäki Kuopiossa

Ps. Miksi siellä suihkussa pitäisi mielestäsi pakosta käydä? Vähän hienohelmanmenoa

Ja kyllähän autossa tulee käytännössä melkolailla yhtä hiki kesällä, kun ei ole ilmastointia itsellä
 
Taitaa vihdoin tulla dieselin erilainen verotus tiensä päähän?

Energiatuotteiden verojärjestelmässä tuetaan vihreää siirtymää ja sisämarkkinoita. Tämä tarkoittaa muun muassa alennettujen verokantojen poistamista, jotka kannustavat fossiilisten polttoaineiden käyttöön.

 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 476
Viestejä
4 558 119
Jäsenet
74 971
Uusin jäsen
Maikkol

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom