Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Sähköauto olisi edistyksellinen jos sen voisi tankata esim sekunnissa. Sittenhän olisi etuna polttomoottoriin ajansäästö ja lisäplussana se ettei tahri käsiään tankatessa. Nyt odotellaan puoli tuntia että saadaan valuteltua sitä sähköä ideaalitilanteessa autoon. Ei jeesus mitä touhua. Tekniikka onneksi kehittyy nopeasti.... Mietihän kun vuonna 74 olisi todettu että tietokoneet ovat nyt aivan riittävän hyviä ja lakattu kehittämästä niitä.
Kunhan saa ladattua kotona, niin millä tahansa sähköautolla on polttomoottoriin verrattuna etuna ajansäästö 99%:ssa keskiverto suomalaisen ajomatkoissa. Harvassa on ne ajomatkat jolloin edes 200km rangen sähköautolla joutuisin tuolla tien päällä lataamaan, mutta sitä polttomoottoriautoa pitää käydä tankkaamassa vaikka ajelisi vain 10km työmatkaa edestakaisin.

Totta kai tekniikan kehittyminen tekee niistä entistä houkuttelevampia ja käytännöllisempiä, mutta silti aina ihmetyttää kuinka iso ongelma monelle on, ettei 800km ajomatkaa pysty ajamaan 1 minuutin pysähdyksellä.

Toki kun sähköautojen määrät kasvaa, niin sitten tuo range/latausaika -suhde alkaa olemaan pullonkaula, ellei teiden varsilla ole kymmenien latureiden keskittymiä. Mutta kuten sanoit, tekniikka kehittyy jatkuvasti, niin akkujen ja latausverkon osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Siitä olen samaa mieltä, että pitkälti laajemmat poliittiset päätökset, esim EU-tasoinen päätöksenteko on nimenomaan se tekijä, mikä vaikuttaa myytyjen autojen energialähteeseen autovalmistajien puolesta. Se, että kansallisella tasolla otetaan etukenoa tavoitteissa, johtaa vain siihen, että täällä ihmiset maksavat enemmän veroja ja kuluttavat vähemmän ison pyörän pyöriessä taustalla kuitenkin, eikä esimerkiksi Suomen tapauksessa globaaliin tilanteeseen voida vaikuttaa mitenkään, vaikka EU-vauhtiin nähden keulittaisiin.

Se minkälaista ja suuruista tukea päätetään tarjota vaikuttaa toki kykyyn hankkia vähäpäästöisempi auto, mutta ei sen nyt niin suuri tietenkään tarvitse olla, että vanhallakin autolla ajava voisi ostaa tuoreemman auton käytettynä. Jonkunlaista selkeää tukijärjestelmää kyllä kaivataan isompipäästöisten autojen verokovennusten vastapainoksi, jotta muutosta saadaan aikaan. Surkeaahan tässä tilanteessa on se, että käytännössä kaikki toimenpiteet heikentävät nimenomaan haja-asutusalueilla asuvien nettoansiotasoa ja lisää eriarvoisuutta. Esimerkiksi itse asustelen isommassa kaupungissa ja työmatka on lyhyt ja hoituu fillarilla, julkisella ja autolla kaikilla suht kätevästi ja hoituisi vaikkapa jollain 60km kantaman sähköautolla vallan mainiosti niin en oikein osaa edes harmistua, vaikka puuhataan kaikkia korotuksia autoilun veroihin, sillä niiden vaikutus jää itselleni, sekä luonnollisesti muille vastaavassa tilanteessa eläville hyvin rajalliseksi.

Asumispaikan valinta ja siitä aiheutuvat kustannukset esimerkiksi liikkumisen suhteen on siitä hankala asia, että pitää ajatella millainen kustannustaso on reilua, kun toinen asuu kaupungissa ja toinen maalla. En oikein miellä Suomea kuitenkaan sellasena suurkaupunkimaana, jossa tavoitetila olisi se, että maaseutu on asumatonta ja kaikki asuminen on keskittynyt jonkinkokoisiin kaupunkeihin, mutta toisaalta en välttämättä kannata sitäkään, että haja-asutusalueiden ihmisille kompensoitaisiin liikkumisen kustannuksia vain siitä syystä, että asuttavat suomea tasaisemmin. Poliitikotkaan eivät tietenkään halua ainakaan suoraan ilmaista, että ihmisten olisi syytä muuttaa kaupunkeihin, mutta käytännössähän tuollaista politiikkaa ajetaan, kun yksityisautoilun kustannuksia hilataan ylös. Toki kaupungistuminen ei yksinomaan tuosta johdu ja kaupungistumisen lieveilmiönä muuttotappioalueilla asuntojen arvot sulavat silmissä, mutta kyllähän tuota kiihdyttää se, että liikkumisen hinta jatkuvasti nousee. Esimerkiksi 50k€ arvoinen talo ja tontti voi olla järkevää esimerkiksi hylätä/lahjoittaa valtiolle/myydä aivan pilkkahinnalla, jos vain mahdollista ostaa muuttovoittoiselta alueelta asunto, koska tämän jälkeen asuntolainalyhennykset kartuttavat varallisuutta ja liikkumisen kustannukset laskevat. Ei tietenkään ihan yksinkertaista kaikissa tapauksissa, mutta karkeasti noin.

Ensin jonkun pitäisi ostaa niitä uusia päästöttömiä autoja, jotta niitä olisi myös käytettynä tarjolla ja tällöin tuella on merkitystä.

Se missä ihminen asuu on ihmisen oma valinta ja sen mukaan pitäisi myös kulujen jyvittyä, en kannata sitä että maaseudulla tai syrjässä asuvien liikkumista tuetaan siitä ilosta että he ovat päättäneet asua siellä, mutta en myöskään pidä ajatuksesta että valtiovalta rajoittaa tyhmyyttään ihmisten valinnanvapautta, liittyi se sitten asuinpaikkaan taikka liikkumisvälineeseen.

Nykymallissahan esimerkiksi jonkun Nellimissä asuvan poronpurijan takia siellä pidetään tietä auki ja kunnossa sekä ajatetaan tämän lapsia taksilla kouluun 150 kilometrin päähän.
Kannattaisin enemmän mallia, jossa ihminen saa asua missä haluaa, mutta kaikista kuluistakin ( esimerkiksi tienpito kulujen jyvitys osaksi kiinteistöveroa sijainnin mukaan ) vastaisi jokainen sitten itse, samaa mallia voisi soveltaa myös joukkoliikenteeseen tuet pois, kilpailu ja lipun hinnat täysin vapaaksi ja sellaiset reitit ajoon, jotka ovat taloudellisesti kannattavia ja joille löytyy matkustajia.

Tuossa maalta kaupunkiin muuttamisessa on toki se ongelma, että jos myyt sen vaikka Forssan syrjäkylillä sijaitsevan vanhan torpan ja muutat pääradan varteen Järvenpäähän uuteen kerrostaloon, niin neliöhinnoissa on noin 4500 € ero ( 500 € vs. 5000 € ), jolloin kaikkein pienituloisimmilla ei ole välttämättä varaa asua edes Järvenpäässä ja silti junalla matkustaminen maksaa useamman satasen kuussa.

Kunhan saa ladattua kotona, niin millä tahansa sähköautolla on polttomoottoriin verrattuna etuna ajansäästö 99%:ssa keskiverto suomalaisen ajomatkoissa. Harvassa on ne ajomatkat jolloin edes 200km rangen sähköautolla joutuisin tuolla tien päällä lataamaan, mutta sitä polttomoottoriautoa pitää käydä tankkaamassa vaikka ajelisi vain 10km työmatkaa edestakaisin.

Totta kai tekniikan kehittyminen tekee niistä entistä houkuttelevampia ja käytännöllisempiä, mutta silti aina ihmetyttää kuinka iso ongelma monelle on, ettei 800km ajomatkaa pysty ajamaan 1 minuutin pysähdyksellä.

Toki kun sähköautojen määrät kasvaa, niin sitten tuo range/latausaika -suhde alkaa olemaan pullonkaula, ellei teiden varsilla ole kymmenien latureiden keskittymiä. Mutta kuten sanoit, tekniikka kehittyy jatkuvasti, niin akkujen ja latausverkon osalta.

Tuo nyt on mitätön sivuseikka, sama aika kuluu siihen, että laitat joka päivä töpselin kiinni sähkösahaan, kuin että käyt kerran viikossa tai kahdessa tai kerran kuussa tankilla laskemassa sen 40-100 litraa tankkiin.

Joissain tapauksissa, kun työt tai harrastukset vaativat eri paikkakunnilla käyntiä tietyllä aikataululla, on se ongelma, jos ei pysty ajamaan esimerkiksi tuota 800 km matkaa yhdellä lyhyellä pysähdyksellä, kun siellä kohteessa ei välttämättä pysty lataamaan.
Toki joku 15-30 min latausaika 80% varaustasoon jollain 60-100 kWh nettokapasiteetilla olevalla ja akulla ja noin 20 kWh / 100 km kulutuksella auttaa paljon tähän ongelmaan.

Aikoinani reissasin esimerkiksi Keravan ja Kuopion väliä säännöllisesti erään projektin takia siten, että lähdin aamulla liikkeelle 5.00 aikaan ja olin perillä 9.00, siitä sitten 6-9 tunnin kuluttua kotimatkalle, niin ei siinä paljoa enää huvittanut kökkiä missään huoltoasemilla, nopea tankaus/kahvi/sämpylä/vessa stoppi tarpeen mukaan ja muuten ajoa.
 
Ensin jonkun pitäisi ostaa niitä uusia päästöttömiä autoja, jotta niitä olisi myös käytettynä tarjolla ja tällöin tuella on merkitystä.

Se missä ihminen asuu on ihmisen oma valinta ja sen mukaan pitäisi myös kulujen jyvittyä, en kannata sitä että maaseudulla tai syrjässä asuvien liikkumista tuetaan siitä ilosta että he ovat päättäneet asua siellä, mutta en myöskään pidä ajatuksesta että valtiovalta rajoittaa tyhmyyttään ihmisten valinnanvapautta, liittyi se sitten asuinpaikkaan taikka liikkumisvälineeseen.

Nykymallissahan esimerkiksi jonkun Nellimissä asuvan poronpurijan takia siellä pidetään tietä auki ja kunnossa sekä ajatetaan tämän lapsia taksilla kouluun 150 kilometrin päähän.
Kannattaisin enemmän mallia, jossa ihminen saa asua missä haluaa, mutta kaikista kuluistakin ( esimerkiksi tienpito kulujen jyvitys osaksi kiinteistöveroa sijainnin mukaan ) vastaisi jokainen sitten itse, samaa mallia voisi soveltaa myös joukkoliikenteeseen tuet pois, kilpailu ja lipun hinnat täysin vapaaksi ja sellaiset reitit ajoon, jotka ovat taloudellisesti kannattavia ja joille löytyy matkustajia.

Tuossa maalta kaupunkiin muuttamisessa on toki se ongelma, että jos myyt sen vaikka Forssan syrjäkylillä sijaitsevan vanhan torpan ja muutat pääradan varteen Järvenpäähän uuteen kerrostaloon, niin neliöhinnoissa on noin 4500 € ero ( 500 € vs. 5000 € ), jolloin kaikkein pienituloisimmilla ei ole välttämättä varaa asua edes Järvenpäässä ja silti junalla matkustaminen maksaa useamman satasen kuussa.



Tuo nyt on mitätön sivuseikka, sama aika kuluu siihen, että laitat joka päivä töpselin kiinni sähkösahaan, kuin että käyt kerran viikossa tai kahdessa tai kerran kuussa tankilla laskemassa sen 40-100 litraa tankkiin.

Joissain tapauksissa, kun työt tai harrastukset vaativat eri paikkakunnilla käyntiä tietyllä aikataululla, on se ongelma, jos ei pysty ajamaan esimerkiksi tuota 800 km matkaa yhdellä lyhyellä pysähdyksellä, kun siellä kohteessa ei välttämättä pysty lataamaan.
Toki joku 15-30 min latausaika 80% varaustasoon jollain 60-100 kWh nettokapasiteetilla olevalla ja akulla ja noin 20 kWh / 100 km kulutuksella auttaa paljon tähän ongelmaan.

Aikoinani reissasin esimerkiksi Keravan ja Kuopion väliä säännöllisesti erään projektin takia siten, että lähdin aamulla liikkeelle 5.00 aikaan ja olin perillä 9.00, siitä sitten 6-9 tunnin kuluttua kotimatkalle, niin ei siinä paljoa enää huvittanut kökkiä missään huoltoasemilla, nopea tankaus/kahvi/sämpylä/vessa stoppi tarpeen mukaan ja muuten ajoa.
Entäs jos 6-9 tuntia laturissa auto. Toki laturit viel harvassa et voi olla hankala projektista riippuen :)
 
Tuo nyt on mitätön sivuseikka, sama aika kuluu siihen, että laitat joka päivä töpselin kiinni sähkösahaan, kuin että käyt kerran viikossa tai kahdessa tai kerran kuussa tankilla laskemassa sen 40-100 litraa tankkiin.
Onhan tuo nyt huomattavasti vittumaisempaa ja enemmän vaivaa kaivella jotain johtoa jostain ja laittaa se kiinni joka hemmetin päivä, kuin käydä 5 min tankilla kerran kuussa kauppareissulla (>75L diesel). Tuohan on sama kuin laittaisi joka päivä autoon lämppärin johtoa kiinni - syy miksi ostin kaukosäädettävän Eberin jonka takia akkua pitää latailla kerran parissa viikossa.

Mutta kysymys; kai näissä ladattavissa on kaikissa sellainen ominaisuus ettei se suostu liikkumaan jos laturin johto on kiinni?

-Nimim. "Laturinpalasia emännän jäljiltä kerännyt" (ette muuten usko miten helposti naishenkilöt dismissaa asfaltista pohjapanssaria päin pomppivan laturin moottoritiellä "vain ylimääräiseksi ääneksi" :D ).
 
Onhan tuo nyt huomattavasti vittumaisempaa ja enemmän vaivaa kaivella jotain johtoa jostain ja laittaa se kiinni joka hemmetin päivä, kuin käydä 5 min tankilla kerran kuussa kauppareissulla (>75L diesel). Tuohan on sama kuin laittaisi joka päivä autoon lämppärin johtoa kiinni - syy miksi ostin kaukosäädettävän Eberin jonka takia akkua pitää latailla kerran parissa viikossa.

Mutta kysymys; kai näissä ladattavissa on kaikissa sellainen ominaisuus ettei se suostu liikkumaan jos laturin johto on kiinni?

-Nimim. "Laturinpalasia emännän jäljiltä kerännyt" (ette muuten usko miten helposti naishenkilöt dismissaa asfaltista pohjapanssaria päin pomppivan laturin moottoritiellä "vain ylimääräiseksi ääneksi" :D ).
Omasta mielestäni huomattavasti miellyttävämpää on laittaa autokatoksessa valmiina odottava laturi johto auton latausporttiin jopa 2 kertaa päivässä kuin tankata dieseliä entiseen tapaan 3x kuukaudessa. Tesla ei ainakaan lähde liikkeelle jos latausjohto paikallaan.
 
Onhan tuo nyt huomattavasti vittumaisempaa ja enemmän vaivaa kaivella jotain johtoa jostain ja laittaa se kiinni joka hemmetin päivä, kuin käydä 5 min tankilla kerran kuussa kauppareissulla (>75L diesel). Tuohan on sama kuin laittaisi joka päivä autoon lämppärin johtoa kiinni - syy miksi ostin kaukosäädettävän Eberin jonka takia akkua pitää latailla kerran parissa viikossa.

Mutta kysymys; kai näissä ladattavissa on kaikissa sellainen ominaisuus ettei se suostu liikkumaan jos laturin johto on kiinni?

-Nimim. "Laturinpalasia emännän jäljiltä kerännyt" (ette muuten usko miten helposti naishenkilöt dismissaa asfaltista pohjapanssaria päin pomppivan laturin moottoritiellä "vain ylimääräiseksi ääneksi" :D ).
Ei suostu ainakaan oma auto käynnistymään mikäli on piuha kiinni.

Tottahan tuo on, että oma aika menee sen johdon kanssa räpläämiseenkin, mutta omasta mielestä on mielekkäämpää laittaa johto kiinni kotipihassa vaikka päivittäin, kuin käydä tankkaamassa asemalla kerran parissa viikossa. Varsinkin kun kustannus on murto-osa siitä.

Toki itselläni kun on plugari niin kesäkaudella varsinkin pitää myös tankilla käydä välillä, mutta tavallisesta arjesta se on jäänyt pois. Mökille lähtiessä se ei niin ota edes päähän, kun tankkauksesta on tullut käytännössä osa vapaa-ajan reissuja ja lähinnä virittää lomatunnelmaan.
 
Viimeksi muokattu:
Entäs jos 6-9 tuntia laturissa auto. Toki laturit viel harvassa et voi olla hankala projektista riippuen :)

Tämän jätin kirjoittamatta, mutta se oli pääasiallinen pointti edellisessä lauseessa.

Auton on vaikea olla laturissa, kun työmailla on harvoin latureita ( tai edes vapaita pistokkeita ) tyrkyllä ja usein autoa joutuu liikuttelemaan päivän aikana itsensä tai tavaroiden siirtämiseksi työmaan toiselle laidalle / lounaspaikalle / tukkurille yms.
 
Onhan tuo nyt huomattavasti vittumaisempaa ja enemmän vaivaa kaivella jotain johtoa jostain ja laittaa se kiinni joka hemmetin päivä, kuin käydä 5 min tankilla kerran kuussa kauppareissulla (>75L diesel). Tuohan on sama kuin laittaisi joka päivä autoon lämppärin johtoa kiinni - syy miksi ostin kaukosäädettävän Eberin jonka takia akkua pitää latailla kerran parissa viikossa.

Mutta kysymys; kai näissä ladattavissa on kaikissa sellainen ominaisuus ettei se suostu liikkumaan jos laturin johto on kiinni?

-Nimim. "Laturinpalasia emännän jäljiltä kerännyt" (ette muuten usko miten helposti naishenkilöt dismissaa asfaltista pohjapanssaria päin pomppivan laturin moottoritiellä "vain ylimääräiseksi ääneksi" :D ).
Kieltämättä tällaiset aatokset oli itselläkin ennen sähköauton hommaamista. En sitten tiedä suhtautuuko kyseiseen kulkineeseen jotenkin eri tavalla kuin bensaa ja dieseliä syöviin sisaruksiinsa, mutta eipä tuohon ole juuri tullut kiinnitettyä huomiota. Ehdotonta plussaa tuo että autossa on aina aamuisin tankki täynnä - kerran 4kk aikana on tullut "tankattua" muualla kuin kotona.

Niinhän se menee, että sähköauton pitää sopia omaan ajoprofiiliin.

Tuohon viimeiseen lauseeseen on helppo yhtyä. Autosta katosi 1,5m leveä ja metrin pituinen pohjapanssari eräällä reissulla, ja vaimo ei ollut omien sanojensa mukaan huomannut koko matkalla mitään erikoista. :hmm:
 
Omasta mielestäni huomattavasti miellyttävämpää on laittaa autokatoksessa valmiina odottava laturi johto auton latausporttiin jopa 2 kertaa päivässä kuin tankata dieseliä entiseen tapaan 3x kuukaudessa. Tesla ei ainakaan lähde liikkeelle jos latausjohto paikallaan.

Ei ole omakohtaista kokemusta autokatoksessa odottavasta laturista, mutta sen verran mitä minulla oli viime kesänä kaverin Model S jonkun viikon lainassa, niin kyllä noiden latausasemien ja latauskaapelin kanssa temppuilu oli tympeämpää hommaa, kuin dieselin tankkaaminen.

Supercharger oli melko fiksu, mutta muut vähän niin ja näin.
 
Kieltämättä tällaiset aatokset oli itselläkin ennen sähköauton hommaamista. En sitten tiedä suhtautuuko kyseiseen kulkineeseen jotenkin eri tavalla kuin bensaa ja dieseliä syöviin sisaruksiinsa, mutta eipä tuohon ole juuri tullut kiinnitettyä huomiota. Ehdotonta plussaa tuo että autossa on aina aamuisin tankki täynnä - kerran 4kk aikana on tullut "tankattua" muualla kuin kotona.
Oppiihan se ihminen vaikka lämmittämään öljypohjaa kynttilällä ennen ajamista. :D

Niinhän se menee, että sähköauton pitää sopia omaan ajoprofiiliin.
Niinpä. Se täydellinen "anteeksiantamattomuus" näissä range-/ajoprofiiliasoissa tekee valinnan vaikeaksi täyssähkölle. Tarve kun on 90% reilusti alle 30km/h päivässä, mutta toisessa ääripäässä kärryn perässä vetämistä ja 1200km lenkkejä useaan kertaan vuodessa. Ihan sama kuin valtion idea "kaikille kelpaa 99 CO2 pikkukoppero, verotetaan perheille sopivia autoja armotta" takavuosilta. (Kaveri yritti tätä omalta osalta ratkaista Lexuksen hybridi-maasturilla, mutta yllättyi hieman 9L maantie ja melkein 13L kaupunki -kulutuksista... :D )
 
Kannattaisin enemmän mallia, jossa ihminen saa asua missä haluaa, mutta kaikista kuluistakin ( esimerkiksi tienpito kulujen jyvitys osaksi kiinteistöveroa sijainnin mukaan ) vastaisi jokainen sitten itse, samaa mallia voisi soveltaa myös joukkoliikenteeseen tuet pois, kilpailu ja lipun hinnat täysin vapaaksi ja sellaiset reitit ajoon, jotka ovat taloudellisesti kannattavia ja joille löytyy matkustajia.

Sitten meillä ei olisi edes nykyisen tasoista joukkoliikennettä esim. PK-seudulla, koska kunnat subventoivat HSL:n budjettia vuosittain reilulla 50 pinnalla.
 
Tottahan tuo on, että oma aika menee sen johdon kanssa räpläämiseenkin, mutta omasta mielestä on mielekkäämpää laittaa johto kiinni kotipihassa vaikka päivittäin, kuin käydä tankkaamassa asemalla kerran parissa viikossa. Varsinkin kun kustannus on murto-osa siitä.

Nyt kuulostaa melko paksulta sähködefenssiltä. Ei kyllä tulisi mieleenkään että mieluummin jumppaisin jonkun piuhan kanssa joka päivä. Viime talvella ajelin autolla jossa ei ollut webastoa, no eipähän tullut lohkolämppäriäkään käytettyä kun kyrpii se johdon kanssa väsääminen siellä kylmässä ja viimassa. Kerta viikkoon sen nyt voisi vielä kärsiä (kuten esim tankkauksen).
 
Ei kai se nyt niinkään voi olla, että käyttäjien omat käytännön kokemukset on heti "paksua sähködefenssiä" jos kyseiset kokemukset ei sovi omaan mielikuvaan autoilusta. Itse näkisin että pystyn melko objektiivisesti arvioimaan sähköautoilun etuja ja haittoja, kun 75% omista autoista on edelleen noita perinteisen tekniikan edustajia.

Mutta edelleen, kaikilla lienee omat preferenssit, ja itsekin epäilin tuota letkun jokapäiväisen kiinnittämisen mielekkyyttä, mutta eipä se oikein missään vaiheessa noussut ongelmaksi. Ehkä se lämmittimen johdon kiinnitys on huono vertaus, kun usein sen kanssa on jotain ylimääräisiä taisteluita kun lumi on jäätynyt väärään paikkaan. Toistaiseksi noita ongelmia ei ole sähköauton latausjohdon kanssa tullut vastaan, vaikkakin vasta puolikkaan talven tuon kanssa keekoillut.
 
Nyt kuulostaa melko paksulta sähködefenssiltä. Ei kyllä tulisi mieleenkään että mieluummin jumppaisin jonkun piuhan kanssa joka päivä. Viime talvella ajelin autolla jossa ei ollut webastoa, no eipähän tullut lohkolämppäriäkään käytettyä kun kyrpii se johdon kanssa väsääminen siellä kylmässä ja viimassa. Kerta viikkoon sen nyt voisi vielä kärsiä (kuten esim tankkauksen).
En itsekään tykkää teslalasit silmillä sähköautoilua sokeasti puolustavista, tämä on ihan omakohtainen kokemus. Kummasti motivoi sen johdon ropaamiseen kun: 1. sillä säästää bensakuluissa 80 euroa kuukaudessa 2. sähköllä on mukavampi ajaa kaupungissa 3. saa 65 heppaa lisää tehoa

Toisaalta jaksoin kyllä aikanaan sitä lämppärinkin johtoa käyttää ihan aktiivisesti kovilla pakkasilla, enkä ymmärrä miksi en olisi jaksanut. Alle minuutin homma laittaa se kiinni, aamulla useamman minuutin homma skrapata ikkunoita auki.
 
Lämppärin johdot ovat kyllä perseestä. Usein se pistorasia sijaitsee jossain aivan kusisessa paikassa jonne pitää kyykkiä ja ryömiä (etupuskurin ilmanottoautossa käytännössä maantasolla), siinä on jokin surkea korkki joka on tietysti myös jäätynyt kiinni, se pitää laittaa kahdella kädellä kiinni (koska muuten vastaanottava pää karkaa auton konetilaan) ja se pitää työntää aikamoisella voimalla sisään. Joku saattaa keksiä lisääkin haittapuolia, nämä tuli itsellä nopeasti mieleen. Sähköautoon taas sen (kiinteästi seinässä odottavan) latauspiuhan kiinnittäminen on helpompaa kuin bensapumpun työntäminen tankkiin, auton parkkeeraamiseen menee ehkä 10 sekuntia lisää aikaa verrattuna pelkkään parkkeeraamiseen.
 
Mä käytin autoa sen verran että ikkuna aukes ja jos ei auenneet niin suihkin pissapojasta "raakaa" nestettä tuulilasille. Tosin autossa oli tuulilasinlämppäri niin ei montaa kertaa kyllä tarvinnut kikkailla.
 
No eivät kyllä tosiaan riitä. Miten tämä nyt on muka sallittava taso? Onhan tuo nyt ihan naurettavaa kun yleensä on pyrkimys parempaan kuin lähtötaso niin nyt sitten "tyydytään" tähän? Myytkö itse sähköautoja vai mistä tällainen toteamus?

Sähköauto olisi edistyksellinen jos sen voisi tankata esim sekunnissa. Sittenhän olisi etuna polttomoottoriin ajansäästö ja lisäplussana se ettei tahri käsiään tankatessa. Nyt odotellaan puoli tuntia että saadaan valuteltua sitä sähköä ideaalitilanteessa autoon. Ei jeesus mitä touhua. Tekniikka onneksi kehittyy nopeasti.... Mietihän kun vuonna 74 olisi todettu että tietokoneet ovat nyt aivan riittävän hyviä ja lakattu kehittämästä niitä.

95% ihmisistä on ihan tyytyväisiä 400km todelliseen rangeen. Varsinkin jos tarvittessa saa akun täyteen 18 min tauolla. Tekniikka kehittyy, mutta näillä ominaisuuksilla oleva nykyauto ei vanhene käsiin, kun samalla latausverkko kasvaa Suomessa.
 
95% ihmisistä on ihan tyytyväisiä 400km todelliseen rangeen. Varsinkin jos tarvittessa saa akun täyteen 18 min tauolla. Tekniikka kehittyy, mutta näillä ominaisuuksilla oleva nykyauto ei vanhene käsiin, kun samalla latausverkko kasvaa Suomessa.
Odotellessa 400km todellista rangea talvella ja motarinopeuksilla... Suurin osa olisi tyytyväisiä siihen että saa hoidettua kaikki ajot niin ettei tarvitse tehdä päivän aikana ylimääräisiä lataustaukoja muuten kuin normaalin pissa/kahvitauon ajaksi. Eli just kuten ajaisit normaalilla polttomoottori-autolla, ei tarvitse jatkuvasti suunnitella seuraavaa tankkausta.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
95% ihmisistä on ihan tyytyväisiä 400km todelliseen rangeen. Varsinkin jos tarvittessa saa akun täyteen 18 min tauolla. Tekniikka kehittyy, mutta näillä ominaisuuksilla oleva nykyauto ei vanhene käsiin, kun samalla latausverkko kasvaa Suomessa.

Varmastikin jos hankintahinta olisi edes lähellä polttiksen hintaa.
 
Sitten meillä ei olisi edes nykyisen tasoista joukkoliikennettä esim. PK-seudulla, koska kunnat subventoivat HSL:n budjettia vuosittain reilulla 50 pinnalla.

Meillä voisi olla vielä parempi ja tehokkaampi joukkoliikenne, joka perustuisi tarpeeseen, eikä mitään verovaroilla subventoitua HSL mammuttia joka yrittää tarjota jokaiselle jotakin.
Nyt tyhjiä tai puolityhjiä busseja ajelutetaan pitkin lähiöitä, jos vaikka joku haluaisi mennä johonkin.

Nytkin HSL:n toimitusjohtaja itki lehdessä, että kunnilta tai valtiolta pitäisi saada lisää rahaa, kun ihmiset eivät matkusta ja lipputulot ovat romahtaneet, mutta vuorojen karsiminen tai lippujen hinnan korotus ei käynyt päinsä.
Eli kustannusten leikkaus tai tulojen nosto ei käynyt päinsä, vaan tukiaisia pitäisi saada lisää, normaalin firman toimari leikkaa ensimmäisenä kuluja, jos putiikkiin sisääntulevan rahan määrä vähenee radikaalisti, mutta HSL:älle se ei muka sovi.
 
95% ihmisistä on ihan tyytyväisiä 400km todelliseen rangeen. Varsinkin jos tarvittessa saa akun täyteen 18 min tauolla. Tekniikka kehittyy, mutta näillä ominaisuuksilla oleva nykyauto ei vanhene käsiin, kun samalla latausverkko kasvaa Suomessa.
Mikä auto ja laturi lataa 18 minuutissa täyteen?
Käsittääkseni Teslalla ja Porschella on (jenkeissä) 250 kilowatin latureita jotka lataavat täyteen 40 minuutissa.

Puhumattakaan nyt siitä että jatkuva pikalaturin käyttö, autosta ja akkutekniikasta riippuen, pudottaa kapasiteettia nopeammin kuin hidas lataaminen. Eli "kaupparatsulla" joka pikalatailee kerran tai pari päivässä saattaa tuo säästö joka sähköautosta tulee kadota kun akkupaketti menee vaihtoon (suomessa koskee yleensä tietenkin vain niitä köyhiä jotka joutuvat ajelemaan niillä "keski-ikäisillä" autoilla).

Mutta joka tapauksessa siinä vaiheessa kun nämä 2021 uutisoidut "täyteen 5 minuutissa" akut alkavat ilmestyä tuotantoautoihin, putoavat näiden "iske laturiin yöksi" -autojen hinnat kuin lehmän häntä. Jokainen sähköauto mikä teillä tällä hetkellä ajaa on jonkinlainen kyhäelmä tekniikkaa joka on täysin lasten kengissä ja sovellettu jostain muualta (kännykät, jne naurettavaa tekniikkaa).
 
Mikä auto ja laturi lataa 18 minuutissa täyteen?
Käsittääkseni Teslalla ja Porschella on (jenkeissä) 250 kilowatin latureita jotka lataavat täyteen 40 minuutissa.

Puhumattakaan nyt siitä että jatkuva pikalaturin käyttö, autosta ja akkutekniikasta riippuen, pudottaa kapasiteettia nopeammin kuin hidas lataaminen. Eli "kaupparatsulla" joka pikalatailee kerran tai pari päivässä saattaa tuo säästö joka sähköautosta tulee kadota kun akkupaketti menee vaihtoon (suomessa koskee yleensä tietenkin vain niitä köyhiä jotka joutuvat ajelemaan niillä "keski-ikäisillä" autoilla).

Mutta joka tapauksessa siinä vaiheessa kun nämä 2021 uutisoidut "täyteen 5 minuutissa" akut alkavat ilmestyä tuotantoautoihin, putoavat näiden "iske laturiin yöksi" -autojen hinnat kuin lehmän häntä. Jokainen sähköauto mikä teillä tällä hetkellä ajaa on jonkinlainen kyhäelmä tekniikkaa joka on täysin lasten kengissä ja sovellettu jostain muualta (kännykät, jne naurettavaa tekniikkaa).
En usko hinnan tippuvan koska latausnopeudet on riippuvaisia kuitenkin verkostosta. HPC latureita ei juurikaan ole vaan kaupan kyljessä on se 50kw.
 
Nytkin HSL:n toimitusjohtaja itki lehdessä, että kunnilta tai valtiolta pitäisi saada lisää rahaa, kun ihmiset eivät matkusta ja lipputulot ovat romahtaneet, mutta vuorojen karsiminen tai lippujen hinnan korotus ei käynyt päinsä.
Eli kustannusten leikkaus tai tulojen nosto ei käynyt päinsä, vaan tukiaisia pitäisi saada lisää, normaalin firman toimari leikkaa ensimmäisenä kuluja, jos putiikkiin sisääntulevan rahan määrä vähenee radikaalisti, mutta HSL:älle se ei muka sovi.
Jos firman johdon palkitseminen perustuu sen liikevaihtoon, kuten HSL:llä, niin itkun määrän ymmärtää hyvin.
 
Meillä voisi olla vielä parempi ja tehokkaampi joukkoliikenne, joka perustuisi tarpeeseen, eikä mitään verovaroilla subventoitua HSL mammuttia joka yrittää tarjota jokaiselle jotakin.
Nyt tyhjiä tai puolityhjiä busseja ajelutetaan pitkin lähiöitä, jos vaikka joku haluaisi mennä johonkin.

Nytkin HSL:n toimitusjohtaja itki lehdessä, että kunnilta tai valtiolta pitäisi saada lisää rahaa, kun ihmiset eivät matkusta ja lipputulot ovat romahtaneet, mutta vuorojen karsiminen tai lippujen hinnan korotus ei käynyt päinsä.
Eli kustannusten leikkaus tai tulojen nosto ei käynyt päinsä, vaan tukiaisia pitäisi saada lisää, normaalin firman toimari leikkaa ensimmäisenä kuluja, jos putiikkiin sisääntulevan rahan määrä vähenee radikaalisti, mutta HSL:älle se ei muka sovi.

Tästä päästään siihen ikuisuusoravanpyörään. Jos ei ole kysyntää ei ole tarjontaa. Tämä on se syy minkä takia HSL ei halua supistaa jo valmiiksi supistetusta liikenteestä yhään lisää, koska pelkää että ne vähäisetkin asiakkaat kaikkoavat ja siirtyvät käyttämään omaa autoa. Lisäksi HSL on jo supistanut reippaasti toimintaa ja lakkauttanut jo aiemmin kannattamattomia linjoja.

Tälläinen "tehokas ja parempi" joukkoliikenne markkinatalouden ehdoilla toimii kehnosti jo siitäkin syystä, että eri yritysten linjoilla kelpaavat eri liput. Joka näkyisi sitten todennäköisesti vähentyneenä käyttäjämääränä. Markkinatalous ei vaan toimi joka asiassa järkevästi. Autoilijana arvostan jokaista joka on vaihtanut oman auton joukkoliikenteeseen, koska he tekevät liikenteestä sujuvampaa.
 

Lakihankkeessa valmistellaan neljää tukea
1) uusi hankintatuki sähkö- ja kaasukäyttöisille pakettiautoille vuosina 2022-2025

2) uusi hankintatuki sähkökäyttöisille kuorma-autoille ja nykyisen kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuen jatkaminen ja korottaminen 2022-2030

3) nykyisen täyssähköautojen hankintatuen jatkaminen vuosina 2022-2025 ja tukisumman korottaminen

4) nykyisten konversiotukien jatkaminen bensiiniauton muuttamiseksi etanoli- tai kaasukäyttöiseksi 2022-2030
 
Pitänee laittaa ostohousut loppuvuodeksi kaappiin odottelemaan. Nyt jäi romutuspalkkiot jo saamatta, ja jos tästä saisi isommalla hintakatolla hankintatukea, voisi hyvin varusteltu Enyaq tai EV6 olla mahdollinen.
 
Pitänee laittaa ostohousut loppuvuodeksi kaappiin odottelemaan. Nyt jäi romutuspalkkiot jo saamatta, ja jos tästä saisi isommalla hintakatolla hankintatukea, voisi hyvin varusteltu Enyaq tai EV6 olla mahdollinen.

Ja samalla autoala kiittää ministeriötä tästä ilmoituksesta. Pakko tulla joku muu tiedote, sillä tuon jälkeen jokainen siirtää sähköauton hankinnan ensi vuoteen tuen noston toivossa.
 
Harakalla saisi olla joku ässä hihassa kun aikaisemmin puhui keväästä mutta nyt jos ei ole niin ei ole välttämättä järkevää ostaa kaasu/sähköautoa ellei ole pakko.
 
Pitänee laittaa ostohousut loppuvuodeksi kaappiin odottelemaan. Nyt jäi romutuspalkkiot jo saamatta, ja jos tästä saisi isommalla hintakatolla hankintatukea, voisi hyvin varusteltu Enyaq tai EV6 olla mahdollinen.

Tuskin se hintakatto mihinkään on nousemassa.
 
Ei taida hankintatuen yläraja tai tukisumma nousta ennen kuin nykyinen tukijakso päättyy marraskuun lopussa. On toki totta, että osa jää odottelemaan ratkaisuja, millä voi olla vaikutusta sähköautojen yleistymiseen Suomessa. Itse ajattelin kuitenkin hommata jonkun sähköauton jo hyvissä ajoin tämän vuoden puolella, vaikka en saisikaan mitään tukea. Osasyynä ratkaisuuni ovat ympäristötekijät sekä yksinkertaisesti se, että aika alkaa olla kypsä sähköautoilulle parantuneen latausinfran sekä mielenkiintoisten ja jo sinällään kohtuuhintaisten automallien tultua tarjolle.
 
Oppiihan se ihminen vaikka lämmittämään öljypohjaa kynttilällä ennen ajamista. :D


Niinpä. Se täydellinen "anteeksiantamattomuus" näissä range-/ajoprofiiliasoissa tekee valinnan vaikeaksi täyssähkölle. Tarve kun on 90% reilusti alle 30km/h päivässä, mutta toisessa ääripäässä kärryn perässä vetämistä ja 1200km lenkkejä useaan kertaan vuodessa. Ihan sama kuin valtion idea "kaikille kelpaa 99 CO2 pikkukoppero, verotetaan perheille sopivia autoja armotta" takavuosilta. (Kaveri yritti tätä omalta osalta ratkaista Lexuksen hybridi-maasturilla, mutta yllättyi hieman 9L maantie ja melkein 13L kaupunki -kulutuksista... :D )
Oliko tuo lexus rx450h kun noinpal vei?
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Ei taida hankintatuen yläraja tai tukisumma nousta ennen kuin nykyinen tukijakso päättyy marraskuun lopussa. On toki totta, että osa jää odottelemaan ratkaisuja, millä voi olla vaikutusta sähköautojen yleistymiseen Suomessa. Itse ajattelin kuitenkin hommata jonkun sähköauton jo hyvissä ajoin tämän vuoden puolella, vaikka en saisikaan mitään tukea. Osasyynä ratkaisuuni ovat ympäristötekijät sekä yksinkertaisesti se, että aika alkaa olla kypsä sähköautoilulle parantuneen latausinfran sekä mielenkiintoisten ja jo sinällään kohtuuhintaisten automallien tultua tarjolle.
Näinhän se on. Ensi viikolla voi vielä jotain selvitä kun 19.5. loppuu työryhmän homma, että tuleeko tälle vuodelle jotain. Pientä porkkanaa kyllä odottaisin koska jos syksyllä pitäisi jo iskeä valtion hampaat fossiilisiin niin jotain on nyt pakko antaa.

En odottelen kovin suuria muutoksia tukiin. Enemmän että maksimiraja pysyy mutta summa nousee tonnilla parilla.

Taitaa elvytyspaketin rahat mennä infraan tai muuhun. Toki saisivat silläkin enemmän tukea yrittäjä/yrityksiä kuin pistää ihan huuhaana tuota summaa aivan muualle kuten nyt haluavat tehdä.
 
Juu, 450:nen. About 8-10v ikää.

Olen äimistynyt että löytyy vieläkin ihmisiä jotka luulevat näissä hybrideissä tehtaan ilmoittamien kulutuslukemien olevan lähelläkään toteutuvia. VW:n dieselgate ei ollut mitään verrattuna siihen että johdonmukaisesti lupaillaan jopa 50% pienempää kulutusta tai (sähköautojen tapauksessa) rangea.
 
Olen äimistynyt että löytyy vieläkin ihmisiä jotka luulevat näissä hybrideissä tehtaan ilmoittamien kulutuslukemien olevan lähelläkään toteutuvia. VW:n dieselgate ei ollut mitään verrattuna siihen että johdonmukaisesti lupaillaan jopa 50% pienempää kulutusta tai (sähköautojen tapauksessa) rangea.

Verot ja päästösakot kierretään hyvin sillä, että autot optimoidaan kulloisellekin kulutuksen mittausstandardille, jotka ovat todella kauakana todellisuudesta.

Onhan tuosta jo ollut puhetta, että mm lataushybridi olisi suurin puhallus sitten dieselskandaalin.

Se onkin eri juttu, miten tulee näkymään meillä verottajan suosiossa…
 
Lataushybridi nimensä mukaisesti vaatii lataamista ja oikeanlaista ajoprofiilia, jotta sillä päästään noihin ilmoitettuihin kulutuksiin. Sehän on ihan itsestäänselvyys, että jos sitä ei lataa tai keskimääräisen ajomatkan pituus on lähempänä 100km kuin 10km, niin kulutus tulee olemaan ihan jotain muuta, kuin 1,5l/100km.

Kolikon toinen kääntöpuoli niissä on se, että esim. itse voin ladata kotona ja töissä, niin arkiajoissa kulutus mulla käytännössä 0l/100km. Voinko hakea hyvitystä jostain, kun päästöihin perustuvat verot on korkeammat, kuin todellisuus?
 
Kuka on väittänyt että sähkö on päästötöntä?
Ei kukaan, mutta ei ole polttoaineidenkaan tuottaminen? Jos polttomoottoriauton verotus perustuu pakoputkesta ulos tulevaan CO2 määrään, niin miksi hybridin päästöihin pitäisi laskea mukaan sähköntuotannon päästöt?
 
Lataushybridi nimensä mukaisesti vaatii lataamista ja oikeanlaista ajoprofiilia, jotta sillä päästään noihin ilmoitettuihin kulutuksiin. Sehän on ihan itsestäänselvyys, että jos sitä ei lataa tai keskimääräisen ajomatkan pituus on lähempänä 100km kuin 10km, niin kulutus tulee olemaan ihan jotain muuta, kuin 1,5l/100km.

Kolikon toinen kääntöpuoli niissä on se, että esim. itse voin ladata kotona ja töissä, niin arkiajoissa kulutus mulla käytännössä 0l/100km. Voinko hakea hyvitystä jostain, kun päästöihin perustuvat verot on korkeammat, kuin todellisuus?


No se taas riippuu täysin siitä, onko autonvalmistaja lykännyt sähkövermeet normipolttiksen kylkeen välttyäkseen päästösakoilta vai onko se oikeasti pyrkinyt rakentamaan toimivat hybridipaketin. Tuossa näkyy aika selvästi ero Fordin ja Opelin välillä.

Eikö lataushybridin pitäisi kuitenkin toimia myös hybridinä, vaikkei sitä lataa? Noilla kulutuslukemilla Opel on puhtaasti veronkiertoon luotu malli kun taas Ford on toimii hybridinä, vaikkei sitä lataa ja aidosti kulkee vähemmällä.

Kuga grandland phev kulutus.jpg
 
Kuka on väittänyt että sähkö on päästötöntä?
Sehän riippuu siitä mitä sähköä käyttäjä ostaa. Suomessa on jo vaikea kovin likaista sähköä ostaa.

Sähköllä myös pääsee samalla energiamäärällä monta kertaa pidemmälle, koska sillä ajettaessa ei suurin osa energiasta haihdu lämpönä pihalle.
 
No se taas riippuu täysin siitä, onko autonvalmistaja lykännyt sähkövermeet normipolttiksen kylkeen välttyäkseen päästösakoilta vai onko se oikeasti pyrkinyt rakentamaan toimivat hybridipaketin. Tuossa näkyy aika selvästi ero Fordin ja Opelin välillä.

Eikö lataushybridin pitäisi kuitenkin toimia myös hybridinä, vaikkei sitä lataa? Noilla kulutuslukemilla Opel on puhtaasti veronkiertoon luotu malli kun taas Ford on toimii hybridinä, vaikkei sitä lataa ja aidosti kulkee vähemmällä.

Kuga grandland phev kulutus.jpg
Isoja eroja tyhjillä akuilla joo, mutta ei se muuta sitä faktaa, että ilmotettuihin lukemiin päästäkseen pitää sitä akkua ladata.
 
Käykäähän allekirjoittamassa tuore kansalaisaloite ruuhkamaksujen vastustamiseksi (pyytäkää myös kavereita):

"Vaadimme tällä kansalaisaloitteella ruuhkamaksut mahdollistavien lakien ja säännösten valmistelun keskeytettäväksi.
Hallituksen tulee pidättäytyä nyt ja tulevaisuudessa lakien säätämisestä, jotka mahdollistavat ruuhka-, vyöhyke-, ohitustulli-, tietulli-, tienkäyttö-, ja
kaupunkiliikennemaksujen tai muiden vastaavanlaisten uusien autoilijoihin kohdistuvien maksujen käyttöönoton. Puhumme myöhemmin näistä kaikista termillä ruuhkamaksut.

Ruuhkamaksujen käyttöönottoa on suunniteltu mm. Helsingin, Tampereen ja Turun seuduille (LVM MAL2019). Kyseessä ei ole pelkkiä isoja kaupunkeja koskeva suunnitelma, esimerkiksi Tampereen seudulla sopimuskuntiin kuuluvat Lempäälä, Kangasala, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Tampere, Vesilahti ja Ylöjärvi. Ruuhkamaksujen voi myös ajatella olevan siirtymävaihe laajempaan ajosuoriteperustaiseen verotukseen."

 
Kiitos ei. Mutta jos jossain voisi allekirjoittaa ruuhkamaksujen ja ajosuoriteperustaisten verojen kannatusilmoituksen niin :tup:
 
Tuollainen ruuhkamaksu olisi varmaan ihan hyvä juttu. Järkevöittäisi hieman keskustojen autoilua.

Niinno. Onhan sitä jotain juttua ollut että keskustan liikkeet lopettaa toimintansa, siirtyy verkkoon tai ostoskeskukseen - kun ei autolla pääse putiikkiin. Noin siis hesessä mitä jotain aikain saatossa lueskellut. Mitä niillä liikkeillä väliä, kunhan autoja ei näy.

Isompien kaupunkien asukit tietää ruuhkien tason minua paremmin. Sekä mikä nyt on iso kaupunki tai ruuhka ylipäätänsä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 361
Viestejä
4 548 401
Jäsenet
74 977
Uusin jäsen
HännisenMikko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom