Siitä olen samaa mieltä, että pitkälti laajemmat poliittiset päätökset, esim EU-tasoinen päätöksenteko on nimenomaan se tekijä, mikä vaikuttaa myytyjen autojen energialähteeseen autovalmistajien puolesta. Se, että kansallisella tasolla otetaan etukenoa tavoitteissa, johtaa vain siihen, että täällä ihmiset maksavat enemmän veroja ja kuluttavat vähemmän ison pyörän pyöriessä taustalla kuitenkin, eikä esimerkiksi Suomen tapauksessa globaaliin tilanteeseen voida vaikuttaa mitenkään, vaikka EU-vauhtiin nähden keulittaisiin.
Se minkälaista ja suuruista tukea päätetään tarjota vaikuttaa toki kykyyn hankkia vähäpäästöisempi auto, mutta ei sen nyt niin suuri tietenkään tarvitse olla, että vanhallakin autolla ajava voisi ostaa tuoreemman auton käytettynä. Jonkunlaista selkeää tukijärjestelmää kyllä kaivataan isompipäästöisten autojen verokovennusten vastapainoksi, jotta muutosta saadaan aikaan. Surkeaahan tässä tilanteessa on se, että käytännössä kaikki toimenpiteet heikentävät nimenomaan haja-asutusalueilla asuvien nettoansiotasoa ja lisää eriarvoisuutta. Esimerkiksi itse asustelen isommassa kaupungissa ja työmatka on lyhyt ja hoituu fillarilla, julkisella ja autolla kaikilla suht kätevästi ja hoituisi vaikkapa jollain 60km kantaman sähköautolla vallan mainiosti niin en oikein osaa edes harmistua, vaikka puuhataan kaikkia korotuksia autoilun veroihin, sillä niiden vaikutus jää itselleni, sekä luonnollisesti muille vastaavassa tilanteessa eläville hyvin rajalliseksi.
Asumispaikan valinta ja siitä aiheutuvat kustannukset esimerkiksi liikkumisen suhteen on siitä hankala asia, että pitää ajatella millainen kustannustaso on reilua, kun toinen asuu kaupungissa ja toinen maalla. En oikein miellä Suomea kuitenkaan sellasena suurkaupunkimaana, jossa tavoitetila olisi se, että maaseutu on asumatonta ja kaikki asuminen on keskittynyt jonkinkokoisiin kaupunkeihin, mutta toisaalta en välttämättä kannata sitäkään, että haja-asutusalueiden ihmisille kompensoitaisiin liikkumisen kustannuksia vain siitä syystä, että asuttavat suomea tasaisemmin. Poliitikotkaan eivät tietenkään halua ainakaan suoraan ilmaista, että ihmisten olisi syytä muuttaa kaupunkeihin, mutta käytännössähän tuollaista politiikkaa ajetaan, kun yksityisautoilun kustannuksia hilataan ylös. Toki kaupungistuminen ei yksinomaan tuosta johdu ja kaupungistumisen lieveilmiönä muuttotappioalueilla asuntojen arvot sulavat silmissä, mutta kyllähän tuota kiihdyttää se, että liikkumisen hinta jatkuvasti nousee. Esimerkiksi 50k€ arvoinen talo ja tontti voi olla järkevää esimerkiksi hylätä/lahjoittaa valtiolle/myydä aivan pilkkahinnalla, jos vain mahdollista ostaa muuttovoittoiselta alueelta asunto, koska tämän jälkeen asuntolainalyhennykset kartuttavat varallisuutta ja liikkumisen kustannukset laskevat. Ei tietenkään ihan yksinkertaista kaikissa tapauksissa, mutta karkeasti noin.
Ensin jonkun pitäisi ostaa niitä uusia päästöttömiä autoja, jotta niitä olisi myös käytettynä tarjolla ja tällöin tuella on merkitystä.
Se missä ihminen asuu on ihmisen oma valinta ja sen mukaan pitäisi myös kulujen jyvittyä, en kannata sitä että maaseudulla tai syrjässä asuvien liikkumista tuetaan siitä ilosta että he ovat päättäneet asua siellä, mutta en myöskään pidä ajatuksesta että valtiovalta rajoittaa tyhmyyttään ihmisten valinnanvapautta, liittyi se sitten asuinpaikkaan taikka liikkumisvälineeseen.
Nykymallissahan esimerkiksi jonkun Nellimissä asuvan poronpurijan takia siellä pidetään tietä auki ja kunnossa sekä ajatetaan tämän lapsia taksilla kouluun 150 kilometrin päähän.
Kannattaisin enemmän mallia, jossa ihminen saa asua missä haluaa, mutta kaikista kuluistakin ( esimerkiksi tienpito kulujen jyvitys osaksi kiinteistöveroa sijainnin mukaan ) vastaisi jokainen sitten itse, samaa mallia voisi soveltaa myös joukkoliikenteeseen tuet pois, kilpailu ja lipun hinnat täysin vapaaksi ja sellaiset reitit ajoon, jotka ovat taloudellisesti kannattavia ja joille löytyy matkustajia.
Tuossa maalta kaupunkiin muuttamisessa on toki se ongelma, että jos myyt sen vaikka Forssan syrjäkylillä sijaitsevan vanhan torpan ja muutat pääradan varteen Järvenpäähän uuteen kerrostaloon, niin neliöhinnoissa on noin 4500 € ero ( 500 € vs. 5000 € ), jolloin kaikkein pienituloisimmilla ei ole välttämättä varaa asua edes Järvenpäässä ja silti junalla matkustaminen maksaa useamman satasen kuussa.
Kunhan saa ladattua kotona, niin millä tahansa sähköautolla on polttomoottoriin verrattuna etuna ajansäästö 99%:ssa keskiverto suomalaisen ajomatkoissa. Harvassa on ne ajomatkat jolloin edes 200km rangen sähköautolla joutuisin tuolla tien päällä lataamaan, mutta sitä polttomoottoriautoa pitää käydä tankkaamassa vaikka ajelisi vain 10km työmatkaa edestakaisin.
Totta kai tekniikan kehittyminen tekee niistä entistä houkuttelevampia ja käytännöllisempiä, mutta silti aina ihmetyttää kuinka iso ongelma monelle on, ettei 800km ajomatkaa pysty ajamaan 1 minuutin pysähdyksellä.
Toki kun sähköautojen määrät kasvaa, niin sitten tuo range/latausaika -suhde alkaa olemaan pullonkaula, ellei teiden varsilla ole kymmenien latureiden keskittymiä. Mutta kuten sanoit, tekniikka kehittyy jatkuvasti, niin akkujen ja latausverkon osalta.
Tuo nyt on mitätön sivuseikka, sama aika kuluu siihen, että laitat joka päivä töpselin kiinni sähkösahaan, kuin että käyt kerran viikossa tai kahdessa tai kerran kuussa tankilla laskemassa sen 40-100 litraa tankkiin.
Joissain tapauksissa, kun työt tai harrastukset vaativat eri paikkakunnilla käyntiä tietyllä aikataululla, on se ongelma, jos ei pysty ajamaan esimerkiksi tuota 800 km matkaa yhdellä lyhyellä pysähdyksellä, kun siellä kohteessa ei välttämättä pysty lataamaan.
Toki joku 15-30 min latausaika 80% varaustasoon jollain 60-100 kWh nettokapasiteetilla olevalla ja akulla ja noin 20 kWh / 100 km kulutuksella auttaa paljon tähän ongelmaan.
Aikoinani reissasin esimerkiksi Keravan ja Kuopion väliä säännöllisesti erään projektin takia siten, että lähdin aamulla liikkeelle 5.00 aikaan ja olin perillä 9.00, siitä sitten 6-9 tunnin kuluttua kotimatkalle, niin ei siinä paljoa enää huvittanut kökkiä missään huoltoasemilla, nopea tankaus/kahvi/sämpylä/vessa stoppi tarpeen mukaan ja muuten ajoa.