Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset


Etuja plugareihin jo työsuhdeautoksi haluaa.
Muutaman vuoden päästä saadaan nuo käytettyjen markkinoille... Ei kyl kauheasti taida yksityiset ostella autoja. Jos en väärin muista, taidettiin uusia autoja myydä noin 90k, joista firman liisareita 60k...
 
Siis mitä ihmettä, tuohan on ihan suoranainen oikeusmurha. Sama kuin oikeudenkäynti jossa on pelkkä syyttäjä ja syytetty ei pääse edes omaa kantaansa kertomaan.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
On se vain hienoa kuinka monta autoalan edustajaa ja puolestapuhujaa on pyöreässä pöydässä tuostakin päättämässä :rolleyes:

On siellä ihan monen alan asiantuntijaa:

Asiantuntijatahot:

Tutkimusprofessori Hannele Korhonen, Suomen ilmastopaneeli

Professori Eeva Furman, Kestävyyspaneeli

Hiilineutraali kiertotalous -teeman vetäjä Mari Pantsar, Sitra

Heiltä saadaan varmasti neutraalia kuvaa normaalin suomalaisen autoiluarjesta.
 
Eihän sieltä ole tarkoitus saada neutraalia kuvaa, vaan tavoite on vähentää päästöjä ja ajosuoritetta niin paljon kuin mahdollista keräten samalla maksimaalinen verojen ja veroluonteisten maksujen määrä kansalaisilta, välttäen kuitenkin poliittinen itsemurha ja mielenosoitukset...
 
Juu toki, pointtina olikin että minkäännäköiseen kompromissiin ei olla suostumassa mitä autoiluun tulee. Kärsikööt ja maksakoot.
 
Harakka ei elä reaalimaailmassa vaikka "hyvin ymmärtää ettei kaikilla ole varaa uuteen autoon" ja sen, että "käyttökustannukset ovat näissä ladattavissa autoissa sitten halvemmat".
Ensimmäiseen ongelmaan aloitetaan purkamaan työsuhdeautoilla jotka saavat tukea niiltä samoilta veronmaksajilta joilla ei ole varaa ostaa uutta autoa, eikä mahdollisuutta kyseiseen etuun. Ratkaisuksi näille samoille kansalaisille tarjotaan niitä samoja autoja joiden tukemiseen ovat jo osallistuneet ja joiden parhaat kilometrit ovat jo kaukana takana.
Käyttökustannusten edullisuuteen on tarjottu ratkaisuksi jos jonkinlaista kilometriveloitusta, ainakin omillaan toimeentuleville alueille.

Porkkanaa ei vielä ole näkynyt, saatikka edes istutettu...
 
Onneksi ollaan jalat tukevasti ilmassa, kun IS:n uutisessa on mainittu todella realistinen tavoite.

Suunnitelman toimet perustuvat muun muassa yli 700 000 sähköiseen ja 130 000 kaasuautoon vuoteen 2030 mennessä.

Onneksi tuohon suunnitelmaan on jo valmiiksi leivottu riittävän epärealistinen tavoite, joten tulevaisuudessa voidaan ottaa nahkaruoskat esille ja antaa autoilijoille ruoskaa niin että tuntuu. Mitäs tuossa pikaisesti katsoin, niin viime vuosina on suomessa myyty 135-140 000 uutta autoa.


Ja sitä raippaa on tulossa, vaikka ensimmäisen vaiheen tavoitteet jostakin syystä saavutettaisiinkin.
Marinin hallituksen suunnitelma koostuu kolmesta eri vaiheesta, joista ensimmäinen sisältää useita tukia ja kannustimia vähäpäästöisen liikenteen edistämiseksi. Ensimmäisen vaiheen kustannukset kohdistuisivat pääosin vuosille 2022-26 ja olisivat tuolloin yhteensä noin 360 miljoonaa euroa.

Lisäksi luvassa ovat toinen ja kolmas vaihe, joista viimeiseen kuuluvat muun muassa mahdolliset veronkorotukset, päästökauppa sekä ajoneuvokilometreihin ja tieluokkiin perustuva liikenneveromalli.
 
Ei tästäkään saa sen enempää irti, mitä jo tiedettiin:

Tuosta saisi kuvan että eka ja toka vaihe olisi jo päätetty mutta silti puhutaan syksystä kun jotain tuloksia olisi. Samalla syksyllä sitten mietitään kolmatta vaihetta.

Noh katsotaan tuleeko tukiin muutoksia.
 
Onneksi tuohon suunnitelmaan on jo valmiiksi leivottu riittävän epärealistinen tavoite, joten tulevaisuudessa voidaan ottaa nahkaruoskat esille ja antaa autoilijoille ruoskaa niin että tuntuu. Mitäs tuossa pikaisesti katsoin, niin viime vuosina on suomessa myyty 135-140 000 uutta autoa.
Voi kiasus... Viime vuonna ei myyty edes 100000 autoa. (Verrokiksi Ruotsissa myytiin joku 290 tuhatta, väkilukuun suhteutettuna siis jatkamme kehitysmaatahtia).

Suurin ympäristöteko jonka hallitus voisi tehdä on tehdä autoilusta niin halpaa että autokanta uusiutuisi. Mutta kun ei - keppiä vaan...
 
Tuosta saisi kuvan että eka ja toka vaihe olisi jo päätetty mutta silti puhutaan syksystä kun jotain tuloksia olisi. Samalla syksyllä sitten mietitään kolmatta vaihetta.

Noh katsotaan tuleeko tukiin muutoksia.
Vähän samanlainen kutina tosta tosiaan tulee, että 1 ja 2 on päätetty ja vielä hiotaan keppiä…
 
Tavoitteisiin pääseminen vaatii todella radikaaleja toimia uusien autojen suhteen. Pitää siis jakaa reilusti enemmän tukea vähäpäästöisille ja samalla rangaista keski- ja suuripäästöisiä. Tuota taidetaan maailmalla jo käyttää, Kiinassa ainakin? Odotellaan mielenkiinnolla mitä keinoja on tulossa.
 
Tavoitteisiin pääseminen vaatii todella radikaaleja toimia uusien autojen suhteen. Pitää siis jakaa reilusti enemmän tukea vähäpäästöisille ja samalla rangaista keski- ja suuripäästöisiä. Tuota taidetaan maailmalla jo käyttää, Kiinassa ainakin? Odotellaan mielenkiinnolla mitä keinoja on tulossa.

Kiinasta taisi joku mainita että bensa-auton rekisteröintiä sai odottaa kolme vuotta. No onhan se omanlaisensa kehitysmaa kommunismeineen ja ikuisina presidenttinä.

Tässä nyt vittu kukaan missään ikinä pääse mihinkään tavoitteisiin ellei ihmisten määrää vähennetä, vielä kun ei ole mitään tavoitteita kaikilla. Anteeksi nyt ilkeästi sanottu joidenkin mielestä, voi vihreä.

Sittenvielä koko ilmastonmuutos on täyttä humpuukkia, kyllä se jääkausi taas tulee aikanaan jne.

Toivottavasti en mennyt nyt liian pitkälle. Pandemiasta en sanokaan mitään.
 
Kiinasta taisi joku mainita että bensa-auton rekisteröintiä sai odottaa kolme vuotta. No onhan se omanlaisensa kehitysmaa kommunismeineen ja ikuisina presidenttinä.
Pekingissä huonolla tuurialla kauemminkin bensa-auto arpajaissa voi mennä. Kaiken lisäksi Pekingissä ei ole vielä muille kuin Tesloille ja linja-autoille latausinfraa siten että näkisin sen katukuvassa. Työpaikoilla ihmiset saavat ladattua ja täällä on paljon ihmisiä joidenka ainoa parkkipaikka on työmää ja auto on viikonloppureissuja varten. Töissä käydään julkisilla.
 

(Täyssähköautojen) nykyisen 2 000 euron suuruisen hankintatuen vaikutukset ovat jääneet vaatimattomaksi. Hankintatuen tasoa tulisi nostaa 4 000–5 000 euroon ja tuelle asetettu hintaraja tulisi poistaa. Hankintatuki tulisi painottaa erityisesti vuosille 2022–2023, kun käyttövoimamurros on vielä alkuvaiheessaan, arvioi toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
 
Poistaisi nyt ensiksi kaikki hankitatuet ja tiputtaisi/poistaisi autoveroa kaikista 2020- autoista, päästäisiin varmasti hyvin "ekologisempaan" autokantaan, niin keskivertojampoilla olisi rahaa pistää uudempaan autoon. Ne ketkä uusia sähkiksiä ostaaa niin tuskin jää parista tonnista ostos kiinni.
 
Poistaisi nyt ensiksi kaikki hankitatuet ja tiputtaisi/poistaisi autoveroa kaikista 2020- autoista, päästäisiin varmasti hyvin "ekologisempaan" autokantaan, niin keskivertojampoilla olisi rahaa pistää uudempaan autoon. Ne ketkä uusia sähkiksiä ostaaa niin tuskin jää parista tonnista ostos kiinni.
Säästö on pienikin säästö.
 
Aika moni kenellä on varaa uuteen sähköautoon on tarkkoja rahoistaan ja jokainen tukieuro auttaa ostopäätöstä.

Kalliolta hyviä kommentteja lehtijutussa. 2022-23 hankintaa pitäisi tukea voimakkaasti, jotta niitä käytettyjä saadaan markkinoille myöhemmin.
 
Aika moni kenellä on varaa uuteen sähköautoon on tarkkoja rahoistaan ja jokainen tukieuro auttaa ostopäätöstä.
Väittäisin, että ne joilla ei ole varaa uuteen sähköautoon ovat pakostakin tarkkoja autoon sijoittamistaan rahoista. Tuet maksetaan kuitenkin yhteisestä kassasta, joten miksi tukea niitä jotka tukea vähiten tarvitsevat.
Itseasiassa kaikki tarpeellinenkin tukeminen pitäisi muuttaa etupäässä verovähennyksiksi, jolloin byrokratia pienenisi ja eikä rahaa syydettäisi kankkulan kaivoon.

Autoilun päästöjen vähentäminen tulisi tehdä mielestäni autovalmistajien kautta, eikä liikkumista rajoittamalla tai hankaloittamalla.
 
Väittäisin, että ne joilla ei ole varaa uuteen sähköautoon ovat pakostakin tarkkoja autoon sijoittamistaan rahoista. Tuet maksetaan kuitenkin yhteisestä kassasta, joten miksi tukea niitä jotka tukea vähiten tarvitsevat.
Taas on ymmärretty väärin. Hankintatuella ei tueta sitä, että ne joilla on varaa uuteen autoon ostaa uuden auton, vaan sitä että ne jotka aikoo ostaa uuden auton ostaa uuden sähköauton. Jonkun ne autot on kuitenkin uutena ostettava jotta niitä käytettyjen markkinoille tulee, ja jos ja kun tilanne on se, että saat halvemmalla vastaavan polttislaitteen niin aika moni sen valitsee.
 
Vanha aikataulu on edelleen voimassa, eli hetki saadaan odottaa tieto porkkanoista:

”Kaikki auto- ja ajoneuvoverotukseen liittyvät toimenpiteet on jätetty pois Fossiilittoman liikenteen tiekartasta. Liikenteen verotusta koskevat konkreettiset ehdotukset tehdään valtiovarainministeriön vetämässä liikenteen verotyöryhmässä 17.5.2021 mennessä.”

 
Taas on ymmärretty väärin. Hankintatuella ei tueta sitä, että ne joilla on varaa uuteen autoon ostaa uuden auton, vaan sitä että ne jotka aikoo ostaa uuden auton ostaa uuden sähköauton. Jonkun ne autot on kuitenkin uutena ostettava jotta niitä käytettyjen markkinoille tulee, ja jos ja kun tilanne on se, että saat halvemmalla vastaavan polttislaitteen niin aika moni sen valitsee.

Juuri tätä yritin sanoa. Jokainen tukieuro merkitsee, kun tehdään valintaa uudesta autosta ja aika moni sen ostaa kuitenkin osittain lainalla. Käytettyjä sähköautoja ei ikinä saada markkinoille, ellei niitä joku uutena osta ja se on juuri mitä pitää tukea tässä vaiheessa. Myöhemmin voidaan miettiä tukea käytetyn sähköauton ostamiseen, kun joku on ensin nämä uudet ostanut.
 
Vanha aikataulu on edelleen voimassa, eli hetki saadaan odottaa tieto porkkanoista:

”Kaikki auto- ja ajoneuvoverotukseen liittyvät toimenpiteet on jätetty pois Fossiilittoman liikenteen tiekartasta. Liikenteen verotusta koskevat konkreettiset ehdotukset tehdään valtiovarainministeriön vetämässä liikenteen verotyöryhmässä 17.5.2021 mennessä.”


Mitäpä noilla kaasuautoilla tekee, kun VAG ainoana valmistajana lopettaa koko touhun. Eikä noita vissiin nykyäänkään tankata joka kylässä. Tosin hallitus nyt ei näistä tiedä.
 
Taas on ymmärretty väärin. Hankintatuella ei tueta sitä, että ne joilla on varaa uuteen autoon ostaa uuden auton, vaan sitä että ne jotka aikoo ostaa uuden auton ostaa uuden sähköauton. Jonkun ne autot on kuitenkin uutena ostettava jotta niitä käytettyjen markkinoille tulee, ja jos ja kun tilanne on se, että saat halvemmalla vastaavan polttislaitteen niin aika moni sen valitsee.

Ei tarvitse tukea kalliita sähköautoja, kun nostetaan kunnolla suuripäästöisten autojen käytön verotusta. :)
 
Mitäpä noilla kaasuautoilla tekee, kun VAG ainoana valmistajana lopettaa koko touhun. Eikä noita vissiin nykyäänkään tankata joka kylässä. Tosin hallitus nyt ei näistä tiedä.
Ei tiedä kun kaasuinfraan antoivat ison tukirahan. Juuri aukesi Järvenpäähän uusi asema.
 
Käyttäähän raskas kalustokin kaasua. :hmm:
Linja-autot voisivat käyttää myös. :)
Tankkaako ne myös näillä Gasumin asemilla?
Julkisessa liikenteessä taitaa olla omat pisteet varikolla jossa kaasua tankataa.

Edit. Vanha juttu mutta vain tietyt asemat tukee raskasta kalustoa.

 
Hallituksella se kiire on puolittaa päästöt ja saada 700k sähköautoa liikenteeseen 2030 mennessä.

66E560CB-C808-4146-AB4A-931D60C4F0A3.jpeg
Tässähän on "lisäaikaa" annettu tutkijoiden puolesta, koska rajoja ei ole täytetty.. Esim. oikeanpuoleisen kuvasi "melkein 1c" -tavoite on nykyään 2.5c, johon ennusteiden mukaan emme pysty vaan se tullaan ylittämään.

/ offtopic
 
Taas on ymmärretty väärin. Hankintatuella ei tueta sitä, että ne joilla on varaa uuteen autoon ostaa uuden auton, vaan sitä että ne jotka aikoo ostaa uuden auton ostaa uuden sähköauton. Jonkun ne autot on kuitenkin uutena ostettava jotta niitä käytettyjen markkinoille tulee, ja jos ja kun tilanne on se, että saat halvemmalla vastaavan polttislaitteen niin aika moni sen valitsee.
Jos asia olisi noin yksinkertainen, niin miksei osteta kaikille sähköautoa valtion tuilla. Ai niin, kukahan ne tuet maksaa.
Tällä hetkellä, näillä markkinoilla tulee todella kalliiksi olla edelläkävijä. Jos nyt saadaan marginaalinen ryhmä ostamaan sähköautoja tukien avulla, niin kun ne päätyvät käytetyksi, niin niitä ei riitä läheskään kaikille edullisempaa vaihtoehtoa etsiville. Jälleen yksi tukimuoto jonka maksajiksi tulee suuri työtä tekevä keskiluokka joka ei tuista pääse hyötymään.
Jotta tämä maksava enemmistö pääsisi hyötymään tuista, niin summan pitäisi olla huomattavasti suurempi. Loppupelissä kyse on kuitenkin siitä, että valtio lainaa heille tuen ja perii sen sitten täysimääräisesti veroissa takaisin. Jos sanonta nollasummapeli sopii johonkin, niin tähän.
Ymmärtäisin tuet paremmin, mikäli autoteollisuus olisi meillä merkittävämpi teollisuudenala.
 
Mielenkiintoista keskustelua. Eiköhän tilanne ole kuitenkin se, että jokaisen Suomessa myytävän uuden sähköauton kohdalla päädytään jatkossakin siihen lopputulokseen, että hankintatuesta huolimatta valtio päätyy "voitolle" autoveron ja 24 %:n arvonlisäveron ansiosta.
 
Juuri tätä yritin sanoa. Jokainen tukieuro merkitsee, kun tehdään valintaa uudesta autosta ja aika moni sen ostaa kuitenkin osittain lainalla. Käytettyjä sähköautoja ei ikinä saada markkinoille, ellei niitä joku uutena osta ja se on juuri mitä pitää tukea tässä vaiheessa. Myöhemmin voidaan miettiä tukea käytetyn sähköauton ostamiseen, kun joku on ensin nämä uudet ostanut.

Kyllä niitä saadaan ulkomailta uitettua, kuten nytkin tehdään polttisten kanssa. Ei niitä tarvitse Suomessa uutena myydää, vaan ylipäätään jossain.
 
Mitäpä noilla kaasuautoilla tekee, kun VAG ainoana valmistajana lopettaa koko touhun. Eikä noita vissiin nykyäänkään tankata joka kylässä. Tosin hallitus nyt ei näistä tiedä.

Pointti oli kyseisestä uutisesta poimittu tieto autoiluun liittyvästä verotuksien julkitulopäivästä, se nyt sattui löytymään tuosta kaasuautoilua koskevasta artikkelista.

Autoliitto toi julkilausuman, että sähköautojen hankintatuet pitäisi tuplata ja ostoraja poistaa. Nythän Ruotsissa tuetaan 7k€ ja Saksassa 9k€:lla sähköauton hankintaa. Jotenkin epäilen, että meillä on varaa vastaaviin tukiin..

Muistanko väärin, että Ruotsissa olisi tukea jopa käytetyn sähköauton maahantuonnille? Mietin vain, että tulee melkoinen tukisirkus tuosta kun Norjassa ostetaan sähköauto tukien kanssa uutena, sitten tukien kanssa käytettynä se tuodaan Ruotsiin ja jos meille tulee vastaava tuki niin +100tkm ajettuna sama auto tulee tukien kanssa Suomeen... Siinä saa auto melkoiset hankintatuet... :D
 
Uudessa autossa ei ole rahallisesti oikein mitään järkeä ja joku 50k sähköauto on vielä järjettömämpi ostos. Pelkät pääomakulut ovat järkyttävät jos vaikka 10 vuodelle laskee ja ainakin tällä hetkellä sitä ei oikeastaan mitenkään tueta. Lisäksi jos polttomoottoriauton verot nostetaan tappiin, niin sen jälleenmyyntiarvo romahtaa ja on vielä vaikeampaa ostaa sitä uutta sähköautoa.

Siinäpä on hallituksella miettimistä, kyllähän romutuspalkkio jo osoitti, että saadaan sillä vipinää autojen myyntiin, mutta suurin osa ostoista käsittääkseni kohdistuivat halvemman hintaluokan autoihin. Tällä hetkellä edullisia sähköautoja ei oikein ole ja lisäksi tekniikka kehittyy niin lujaa vauhtia, että olemalla etulinjassa autoa ostamassa voi polttaa näppinsä kunnolla. Puhumattakaan latausongelmista, jotka ovat edelleen läsnä eikä yleinen mielipide ole sähköautoa tukeva.

Hyvä esimerkki on Peugeot Ion. Sähköauto, jonka olen jopa onnistunut liikenteessä näkemään. Hinta vuonna 2011 41 000e, nyt 10v myöhemmin hinta on 7000e. Range 150km joka on aika kaunisteltu lukema, koska silloin muistaakseni mittaustapakin oli eri. Pääomakulut 10v on 34000e ja auto on nyt antiikkia, joka ei taida edes sähköautofania kiinnostaa. Sen verran nopeaa on ollut tekniikan kehitys, että menemällä tästä 10v eteenpäin uskoisin, että sähköautot ovat ihan toista luokkaa kuin nyt.

Lisäksi uusien autojen myynti suomessa on ollut melkoisen surkeaa katsottavaa jo vuosikaudet ja nyt sitten pitäisi saada 9v aikana käänne, jossa myytäisiin sähköautoja kuin viimeistä päivää. Jos lasketaan 600k autoa ensi vuodesta alkaen, niin sähköautoja pitäisi myydä 75k vuodessa. Suomessa myydään uusia autoja noin 100k vuodessa ja käytettyjä meni kaupaksi vuonna 2020 645 000. Aika hyvin näkyy mihin autokauppa keskittyy.

Suurin osa suomessa yksityisesti ostetuista autoista menee ikäluokalle 60+ ja he eivät taida olla kovin innostuneita varsinkaan täyssähköautoista. Joku Toyotan itselataava hybridi on taatusti helpompi myydä, esim. vanhempien naapureilla on sellainen liisattuna ja omistajalla ikää 80+ vuotta.

Parasta mitä hallitus voisi tehdä on tukea firmojen ja niiden työntekijöiden käyttöön tulevia autoja, niin saataisiin käytettyjen autojen markkinoille jotain ostettavaa edes. Ja ehtona voisi olla pelkästään täyssähköautojen hankinta.
 
Edelleen ihmettelen miksi suomen pitää tässä olla niin eturintamassa. Annettaisiin vain muiden hössöttää näistä sähköautoista nyt sen 10 vuotta ja hankitaan niitä sitten tänne kun tekniikka on kehittynyt ja halventunut järkevälle tasolle. Jos suomessa on ajeltu 100 vuotta bensa autoilla niin ei maailma lopu vaikka ajetaan vielä seuraavat 10 vuotta. Varsinkin kun suomen liikenteen päästöt ovat ihan mitättömiä verrattuna muihin maihin.

Tällä tavalla säästettäisiin ihan järjettömät määrät suomalaisten rahoja muuhun kulutukseen ja kaikilla menisi paljon paremmin. Eli pidettäisiin bensan/dieselin hinta ja autoverot sun muut nykyisellä tasolla 10v.
 
Suomessa ollaan lyöty nimet sellaisiin papereihin että niitä päästöjä leikataan ja autoista on tällä hetkellä halvin leikata.
 
Suomessa ollaan lyöty nimet sellaisiin papereihin että niitä päästöjä leikataan ja autoista on tällä hetkellä halvin leikata.

Tästä täytyy olla samaa mieltä. Poliittisia päätöksiä ja tietyilä päättäjillä on uskottavuus pelissä, kun Suomi on lupautunut olemaan eturintamassa. Toki kehittyneiden maiden on hyvä näyttää esimerkkiä, että Kiina ym. seuraisivat joskus perässä.

Nykysähköautot tuskin menettävät arvoaan saman lailla kuin 10v vanhat. Range ja latausnopeus alkavat olla uusimmissa jo sitä luokkaa, ettei tekniikan kehittyminen tuo enää juurikaan lisää. 400km ja parhaimmillaan 18min lataus 80%:n tasoon riittävät 10v päästäkin.
 
Jotta päästöt puolittuisivat vuoteen 2030 mennessä, tarjolla on ensimmäisessä vaiheessa monenlaisia tukitoimia. Niiden avulla korvataan fossiilisia polttoaineita muun muassa sähköllä ja biokaasulla ja uudistetaan ajoneuvokantaa.
– On hankala yhtälö käytännössä liki puolittaa fossiilisten polttoaineiden kulutus ilman, että otetaan käyttöön hintaohjausta, joka vääjäämättä nostaa fossiilisten polttoaineiden hintaa, Laukkanen sanoo.
Jos tavoite päästöjen puolittamisesta ei näytä toteutuvan, hallitus kertoo tekevänsä päätökset muista tarvittavista toimista.
– Tätä varten hallitus jatkaa eri toimenpiteiden, kuten fossiilisten polttoaineiden kansallisen päästökaupan sekä ajoneuvokilometreihin ja tieluokkiin perustuvan liikenneveromallin valmistelua, tiedotteessa mainitaan.
 

Tämähän se; päästöt pitää puolittua ja se meinaa fossiilisten polttoaineiden kulutuksen puolittamista…eli keppiä on tiedossa sillä autokanta ei sähköisty/uudistu nykytahdilla riittävästi.

Tämä lausahdus mietityttää tuossa artikkelissa myös:

”EU-tasolta odotetaan kesällä jälleen linjauksia uusien autojen päästönormeista, mikä vaikuttaa paljon myös Suomessa myytäviin autoihin.”

Tarkoittaneeko tuo voimakkaampaa auto-/ajoneuvoveron progressiota enemmän päästäviltä, jotta kannustetaan ostamaan saippuakotelon kokoisia autoja?
 
Eiköhän nämä keinot tule suomessakin käyttöön. Tiukat päästönormit tappavat jenkkiautoharrastuksen
"
Jenkkiautoharrastus on romahtanut monessa Keski- ja Etelä-Euroopan maassa. Syynä ovat tiukat päästönormit ja korkeat käyttömaksut vanhoille ja suurimoottorisille henkilöautoille. Alan harrastajat pelkäävät Suomessa, että täällä hallitus seuraa perässä.

”Esimerkiksi Italiassa vanhasta jenkkiautosta pitää maksaa käyttömaksua noin 5 000 euroa vuodessa. Ruotsissa käyttömaksu nousi tällaisille autoille noin 2 000 euroon vuodessa”,
 
Tämähän se; päästöt pitää puolittua ja se meinaa fossiilisten polttoaineiden kulutuksen puolittamista…eli keppiä on tiedossa sillä autokanta ei sähköisty/uudistu nykytahdilla riittävästi.

Tämä lausahdus mietityttää tuossa artikkelissa myös:

”EU-tasolta odotetaan kesällä jälleen linjauksia uusien autojen päästönormeista, mikä vaikuttaa paljon myös Suomessa myytäviin autoihin.”

Tarkoittaneeko tuo voimakkaampaa auto-/ajoneuvoveron progressiota enemmän päästäviltä, jotta kannustetaan ostamaan saippuakotelon kokoisia autoja?

Tavoitteeseen pääsyn kannalta on aivan sama, mitä tyhmyyksiä suomen hallitus tekee, lopputulos riippuu aivan siitä, miten EU linjaa päästötavoitteet ja minkälaisia autoja autonvalmistajat alkavat tarjota näiden raamien pohjalta.
Eli jos saatavilla on järkeviä ja järkevän hintaisia päästöttömiä autoja, ihmiset vaihtavat niihin, mutta jos ei ole niin eivät vaihda.
Tuet vauhdittavat niiden auton vaihtoa, jotka muutenkin ajavat uudehkolla autolla ja vaihtavat uudempaan säännöllisesti, mutta tuen pitää olla todella reipas, että sillä saadaan keskimääräisen 12 vuotiaan auton omistaja vaihtamaan uuteen päästöttömään autoon.

Suomen hallituksen typerät puuhastelut verojen ja rajoitusten kanssa johtavat vain alueelliseen tai yksilökohtaiseen kurjistumiseen, syrjäkylien pienituloiset lopettavat töissäkäynnin, kun kotona makaamalla saa saman rahan ja ne jotka haluavat tai joiden pitää liikkua autolla, maksavat sen mitä valtio vaatii, mutta se on sitten pois muusta kulutuksesta ja tätä kautta myös työllisyydestä.
 
Tavoitteeseen pääsyn kannalta on aivan sama, mitä tyhmyyksiä suomen hallitus tekee, lopputulos riippuu aivan siitä, miten EU linjaa päästötavoitteet ja minkälaisia autoja autonvalmistajat alkavat tarjota näiden raamien pohjalta.
Eli jos saatavilla on järkeviä ja järkevän hintaisia päästöttömiä autoja, ihmiset vaihtavat niihin, mutta jos ei ole niin eivät vaihda.
Tuet vauhdittavat niiden auton vaihtoa, jotka muutenkin ajavat uudehkolla autolla ja vaihtavat uudempaan säännöllisesti, mutta tuen pitää olla todella reipas, että sillä saadaan keskimääräisen 12 vuotiaan auton omistaja vaihtamaan uuteen päästöttömään autoon.

Suomen hallituksen typerät puuhastelut verojen ja rajoitusten kanssa johtavat vain alueelliseen tai yksilökohtaiseen kurjistumiseen, syrjäkylien pienituloiset lopettavat töissäkäynnin, kun kotona makaamalla saa saman rahan ja ne jotka haluavat tai joiden pitää liikkua autolla, maksavat sen mitä valtio vaatii, mutta se on sitten pois muusta kulutuksesta ja tätä kautta myös työllisyydestä.
Siitä olen samaa mieltä, että pitkälti laajemmat poliittiset päätökset, esim EU-tasoinen päätöksenteko on nimenomaan se tekijä, mikä vaikuttaa myytyjen autojen energialähteeseen autovalmistajien puolesta. Se, että kansallisella tasolla otetaan etukenoa tavoitteissa, johtaa vain siihen, että täällä ihmiset maksavat enemmän veroja ja kuluttavat vähemmän ison pyörän pyöriessä taustalla kuitenkin, eikä esimerkiksi Suomen tapauksessa globaaliin tilanteeseen voida vaikuttaa mitenkään, vaikka EU-vauhtiin nähden keulittaisiin.

Se minkälaista ja suuruista tukea päätetään tarjota vaikuttaa toki kykyyn hankkia vähäpäästöisempi auto, mutta ei sen nyt niin suuri tietenkään tarvitse olla, että vanhallakin autolla ajava voisi ostaa tuoreemman auton käytettynä. Jonkunlaista selkeää tukijärjestelmää kyllä kaivataan isompipäästöisten autojen verokovennusten vastapainoksi, jotta muutosta saadaan aikaan. Surkeaahan tässä tilanteessa on se, että käytännössä kaikki toimenpiteet heikentävät nimenomaan haja-asutusalueilla asuvien nettoansiotasoa ja lisää eriarvoisuutta. Esimerkiksi itse asustelen isommassa kaupungissa ja työmatka on lyhyt ja hoituu fillarilla, julkisella ja autolla kaikilla suht kätevästi ja hoituisi vaikkapa jollain 60km kantaman sähköautolla vallan mainiosti niin en oikein osaa edes harmistua, vaikka puuhataan kaikkia korotuksia autoilun veroihin, sillä niiden vaikutus jää itselleni, sekä luonnollisesti muille vastaavassa tilanteessa eläville hyvin rajalliseksi.

Asumispaikan valinta ja siitä aiheutuvat kustannukset esimerkiksi liikkumisen suhteen on siitä hankala asia, että pitää ajatella millainen kustannustaso on reilua, kun toinen asuu kaupungissa ja toinen maalla. En oikein miellä Suomea kuitenkaan sellasena suurkaupunkimaana, jossa tavoitetila olisi se, että maaseutu on asumatonta ja kaikki asuminen on keskittynyt jonkinkokoisiin kaupunkeihin, mutta toisaalta en välttämättä kannata sitäkään, että haja-asutusalueiden ihmisille kompensoitaisiin liikkumisen kustannuksia vain siitä syystä, että asuttavat suomea tasaisemmin. Poliitikotkaan eivät tietenkään halua ainakaan suoraan ilmaista, että ihmisten olisi syytä muuttaa kaupunkeihin, mutta käytännössähän tuollaista politiikkaa ajetaan, kun yksityisautoilun kustannuksia hilataan ylös. Toki kaupungistuminen ei yksinomaan tuosta johdu ja kaupungistumisen lieveilmiönä muuttotappioalueilla asuntojen arvot sulavat silmissä, mutta kyllähän tuota kiihdyttää se, että liikkumisen hinta jatkuvasti nousee. Esimerkiksi 50k€ arvoinen talo ja tontti voi olla järkevää esimerkiksi hylätä/lahjoittaa valtiolle/myydä aivan pilkkahinnalla, jos vain mahdollista ostaa muuttovoittoiselta alueelta asunto, koska tämän jälkeen asuntolainalyhennykset kartuttavat varallisuutta ja liikkumisen kustannukset laskevat. Ei tietenkään ihan yksinkertaista kaikissa tapauksissa, mutta karkeasti noin.
 
Nykysähköautot tuskin menettävät arvoaan saman lailla kuin 10v vanhat. Range ja latausnopeus alkavat olla uusimmissa jo sitä luokkaa, ettei tekniikan kehittyminen tuo enää juurikaan lisää. 400km ja parhaimmillaan 18min lataus 80%:n tasoon riittävät 10v päästäkin.

No eivät kyllä tosiaan riitä. Miten tämä nyt on muka sallittava taso? Onhan tuo nyt ihan naurettavaa kun yleensä on pyrkimys parempaan kuin lähtötaso niin nyt sitten "tyydytään" tähän? Myytkö itse sähköautoja vai mistä tällainen toteamus?

Sähköauto olisi edistyksellinen jos sen voisi tankata esim sekunnissa. Sittenhän olisi etuna polttomoottoriin ajansäästö ja lisäplussana se ettei tahri käsiään tankatessa. Nyt odotellaan puoli tuntia että saadaan valuteltua sitä sähköä ideaalitilanteessa autoon. Ei jeesus mitä touhua. Tekniikka onneksi kehittyy nopeasti.... Mietihän kun vuonna 74 olisi todettu että tietokoneet ovat nyt aivan riittävän hyviä ja lakattu kehittämästä niitä.
 

"Yksi pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen fossiilittoman liikenteen suunnitelman keskeisimmistä toimenpiteistä on jäädyttää suomalaisten autoillaan ajamat kilometrit vuoden 2019 tasoon.

Jäädytyspäätös on varsin merkittävä, sillä perinteisesti autoilun määrä Suomessa on vuosien mittaan kulkenut käsi kädessä muun muassa väestönkasvun sekä maan bruttokansantuotteen kanssa."

Hmm... :hmm:

"Traficomin kokoamasta asiantuntijamuistiosta selviää, että viranomaiset odottavat autoilukilometrien siirtyvän jatkossa voimakkaasti kävelyyn, pyöräilyyn ja joukkoliikenteeseen.

Muiston skenaariotarkastelussa suurimmat matkamäärämuutokset liittyvät näistä kävelemiseen, joka moninkertaistuisi nykyisestä."

Pitää varmaan muuttaa neukkukuutioon johonkin lähiöön.. :(

"Suurilla liikkumismuotomuutoksilla olisi suomalaisten elämään myös lukuisia sosioekonomisia vaikutuksia.

Näihin liittyen asiantuntijamuistio nostaa esiin varsinkin bensiini- ja dieselhenkilöautojen käyttökustannuksien nostamisen, jonka arvioidaan dokumentin mukaan iskevän erityisesti alimman
tuloluokan lapsiperheiden arkeen.
"


Kiitos Marin. :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 371
Viestejä
4 548 725
Jäsenet
74 978
Uusin jäsen
Omi77

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom